quote:
Zoals beloofd.
Ik heb nu chronische hyperventilatie sinds mijn 16e ofzo. Misschien eerder, ik weet het niet meer precies. Ik weet wel dat het voor het eerst was toen ik ergens in het noorden des lands op vakantie was met mijn ouders. Opeens had ik het heel benauwd en kon ik niet eten toen de rest dat wel ging doen. Ik ben toen maar op bed gaan liggen, naar het plafond staren. De meest vervelende scenario's schoten door mijn hoofd. Doodeng vond ik het.
Later kreeg ik er ook al last van op school. Tijdens proefwerken wanneer het doodstil was, maar ook gewoon in de les, kreeg ik het spontaan benauwd, begon te zweten en werd duizelig. Gelukkig heb ik mijn havo zonder al te veel problemen af kunnen ronden.
Nu 8 jaar later heb ik bepaalde dingen wat meer onder controle, maar het blijft nog altijd een gigantische belemmering in het dagelijkse leven. Ik heb mijn studie nog altijd niet af kunnen ronden omdat ik onregelmatig en slecht slaap (volgens mij heb ik ook last van ademstops ofwel apneu), bij het eten ondervind ik hinder van mijn ademtekort en overdag ben ik vaak lusteloos. Mijn geliefde voetbal heb ik ook moeten laten varen omdat ik het gewoon niet meer op kan brengen een hele wedstrijd intensief bezig te zijn. Terwijl ik vroeger de longen uit mijn lijf rende. Erg pijnlijk aangezien voetbal altijd een prima uitlaatklep en bovendien mijn favoriete bezigheid was.
Ik heb al vanalles gedaan. Ben jaren geleden naar de dokter geweest om te horen dat ik geen astma heb, vervolgens ben ik naar een logopediste gestuurd om ademhalingsoefeningen te doen. Dit hielp enigszins. Maar omdat ik er nooit helemaal vanaf kwam, ben ik ook nog naar een psycholoog geweest, omdat - zo stellen ze - hyperventilatie iets psychisch is. Toch twijfelde ik daaraan, ik bleef het gevoel houden dat het iets lichamelijks was.
Bij voetbal had ik erg vaak een bal hard tegen mijn neus gekregen, dus wellicht dat mijn neusbotje scheef was gegroeid (ademhalen door mijn neus gaat immers vaak ook lastig), maar de kno-arts vertelde me dat dit niet de oorzaak was. Hij stond weliswaar niet loodrecht, maar de afwijking was te gering om hyperventilatie te veroorzaken.
Wat mij nu nog rest is het bezoeken van een internist en het na laten kijken van mijn hart. Ik wil zeker weten dat het lichamelijk allemaal op orde is, dan weet ik dat maar en kan ik er wat mee doen. Waar ik echter niet bij kan, is het feit dat een mens jarenlang nergens last van kan hebben en hop, zo ineens heb je zoiets als hyperventilatie. Vreemd en frustrerend, zullen de meeste het met me eens zijn. Ik zou er alles wat ik bezit voor over hebben om weer normaal ademend, zonder belemmeringen door het leven te kunnen gaan. Maar dat gaat ooit gebeuren, het moet!