Hallo Collega´s,
Hier ook iemand met CHV. Een half jaar geleden kreeg ik opeens erg vaak last van hartkloppingen en benauwdheid. Omdat ik hier op een gegeven moment erg veel last van had en de dokter alles uit wilde sluiten ben ik door de mangel gehaald in het ziekenhuis(filmpie, hartkastje) en is er bij mijn echo geconstateerd dat ik een minimaal lekkende hartklep heb. Ik hoef verder geen medicijnen, mag blijven sporten en alles, en moet iedere twee jaar terugkomen voor controle. Daarbij is door de cardioloog gezegd dat het niet gevaarlijk is maar dat ik wel mijn levensstijl moest gaan veranderen om van de klachten af te komen.Ik was zo druk met zuipen, feesten, school, werk, sport en hobbies dat ik mijn lichaam te veel beproefde. Ik werkte namelijk van mijn 16e tot mijn 22e(nu 23) in een kroeg en was 3 keer per week stomdronken, pafte menig pakje weg en sliep laat in de ochtend. Verder nooit problemen gehad, school ging goed, lief vriendinnetje, mooie baan en veel sociale contacten, afgestudeerd, samenwonend met vrienden. Oprecht gelukkig. Dat ben ik nu nogsteeds, maar ook gelukkige mensen kunnen blijkbaar te grazen worden genomen door dit soort mindfucks. Dit kon/kan ik maar slecht accepteren. Bij mij gaat toch altijd alles goed? Dit kan ik niet hebben. Ik ben toch niet verlegen of depressief? Waar slaat dit op?
Ben dus maar gestopt met roken,werken in de horeca, gestopt met drinken, en geprobeerd goed te slapen en te eten. Desalniettemin ging het eigenlijk steeds slechter en kreeg ik steeds vaker last van hartkloppingen en tintelingen. Op een dag toch weer dronken geworden, en op de dag daarna heb ik toen een acute hyperaanval gehad, waarbij ik oprecht dacht dat ik dood zou gaan, een hels gevoel. Ambulance derbij, en verder uit onderzoeken niets aan de hand. Toch daarna hard doorgegaan in vicieuze cirkel, want ik kreeg met de week meer klachten. Hartkloppingen, steken in de borst, trillen, duizelig, knikkende knietjes. Als ik naar de supermarkt ging ergerde ik me dood aan iedereen en als ik te lang moest wachten in de rij of in een gangpad deed mijn lichaam weer een poging tot een aanval. Gelukkig herkende ik al snel deze aanvallen en kon ik dit zelf reguleren door te gaan zitten met een natte doek in me nek en door rustig te gaan doen. Daarbij mijdde ik drukke benauwde mensenmassa's en stressvolle situaties. Tijdens mijn afstudeerpresentatie deed mijn lichaam uiteraard een poging tot een aanval, maar inmiddels had ik dat al zo vaak gehad dat ik na een glas water en een pauze al zittend mijn presentatie succesvol heb afgerond.
Paar weken later nogsteeds veel klachten, maar inmiddels mezelf hard aan het inwrijven dat ik me niet zorgen hoef te maken en dat je geen hartaanval krijgt maar dat je hyperventileert. Toch merkte in dat wanneer ik slecht at, slecht geslapen had of drukke dingen deed, ik begon te wankelen en op sommige momenten kon ik mijn alarmsignalen niet meer afslaan met mijn verstand. Wat dus de eerste paniek aanval betekende. Uit wanhoop maar naar de huisartsenpost gebeld, alwaar ik mijzelf behoorlijk voor lul voelde staan: me verstand wist dat ik niet dood zo gaan, maar mijn lichaam accepteerde dat maar niet. Uiteindelijk maar bevestiging gevraagd dat je met een lekkende hartklep zoals ik die heb 100 kan worden en dat heus niet binnen een week ernstig wordt. Daarbij kon ik van die verdovende pilletjes krijgen(oxzazepam) voor als ik het echt niet meer zou trekken. Die heb ik overigens nogsteeds niet gebruikt, ik wil dit zo lang mogelijk uitstellen en alleen gebruiken voor de echte vervelende gevallen van angst(is misschien 1 keer per maand).
Inmiddels heb ik denk al zo'n beetje alle denkbare symptonen gehad, en kweek ik steeds meer routine in het afdoen van deze klachten als onschuldig. Bij nieuwe klachten kijk ik ff op internet en zie ik telkens weer dat het er allemaal bijhoort. De meeste klachten doen mij niet meer zoveel, maar voor sommige nieuwe klachten moet ik hard werken om mijn lichaam niet op hol te laten slaan. Sinds een maand heb ik nou bv geen hartkloppingen of acute aanvallen meer, maar heb ik steken in mijn linkerbovenarm, slapende armen en steken bij mijn slaap. Ik ben momenteel weer druk bezig om me mentaal zo hard te krijgen dat ik ook deze symptonen weer kan relativeren. Ik hoop binnekort alle klachten gehad te hebben en dat het proces rustig kan gaan slijten en ik stilletjes aan het vertrouwen in mijn hart weer kan laten groeien. Ik zit in ieder geval weer op de weg naar boven en ben strijdvaardig. Deze week mijn eerste afspraak met een coach die mij gaat ondersteunen in het tot rust komen en het heropbouwen van het vertrouwen in mijn lichaam. Ik heb hier erg veel zin in omdat ik erg graag progressie wil boeken en ik weer de oude wil zijn!.
Nu even wat tips die mij helpen de boel op een rijtje te houden:
- Eet goed(ontbijt, lunch, warm avondeten, veelzijdig en gezond)
- Vermijd alcohol, sigaretten of coffe.(in beginfase waren deze 3 continu aanleiding voor gezeik)
- Analyseer jezelf in het leven. Doe ik wel genoeg suffe dingen, heb ik genoeg rust aan mijn hoofd en geniet ik bewust van dingen? Maak niet overal een wedstrijd van en leg je zelf niet alles bij alles druk op. Je leeft maar 1 keer, maar het is wel de bedoeling dat je relax leeft.
- Ontspan: lees boeken, ga joggen/fietsen/voetballen/etc., sex, suffe films, uitwaaien op het strand, warm bad, muziek luisteren.
- Zoek informatie over ziekten op, praat met dokters en creeër een document waarin je gerustgesteld kan worden door deze informatie.
- Pas op met: teveel computeren, te veel tv-kijken, te veel spannende dingen doen.
- Vermijd gevoelige situaties, maar blijf je zelf wel testen! Ookal voel je je ellendig, probeer wel actief te leven en afleiding te zoeken. Verleg heel voorzichtig je grens. Een tijd wilde ik niet meer naar de supermarkt, maar na twee maanden doorzetten zat ik vorige week in een stikvolle benauwde bioscoop naar een spannende film te kijken zonder klachten. Doorbreek de cirkel!
- Accepteer dat je af en toe op je bek gaat. Af en toe wil je iets graag maar gaat dat nog niet helemaal.
- Praat met goede vrienden en familie. Ik vraag aan hen of ze er nucher over willen doen. Goed voorbeeld van 'niet handig': Mijn zusje die me vrolijk vertelde bij het avondeten dat ze heel goed begreep waarom ik bang was omdat ze op internet had gelezen dat een lekkende hartklep groter kan worden en dat het zeer ernstig kan worden. Gevolg: angstbeeld wordt bevestigd en paniekaanval.
- Probeer achter de oorzaak te komen van je spanningen.(bij mij de angst om dood te gaan, maar er zijn andere redenen).
Enfin, ik weet het allemaal goed, maar ook ik heb af en toe gewoon nog mijn klotemomenten waarin ik op mn bek ga en de angst regeert. Dat zal de komende tijd nog wel even blijven helaas. Ik krijg inmiddels wel steeds iets beter vat op mijn gedachten, en heb zeker vertrouwen in de toekomst. Met hulp van een coach en een beetje inzet hoop ik er goed van af te komen. Kan ik me energie weer eens aan zinvolle dingen gaan besteden!

Iedereen in ieder geval sterkte met de vervelende momenten maar hou de moed er in zo zou ik zeggen!
[ Bericht 0% gewijzigd door Dynamite67 op 26-07-2009 01:36:22 ]