abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53112034
quote:
Op woensdag 12 september 2007 01:31 schreef Kees22 het volgende:

[..]

In strijd met artikel 1 van de Grondwet!
Correct.
Diezelfde grondwet die Fortuyn wilde vernielen.

Nederland is nogal een epicentrum van de globale waronfreedomterror-tendens.
pi_53112152
quote:
Op woensdag 12 september 2007 01:40 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Correct.
Diezelfde grondwet die Fortuyn wilde vernielen.

Nederland is nogal een epicentrum van de globale waronfreedomterror-tendens.
Dat is niet waar!
Ik heb toevallig het interview in de Volkskrant gelezen, waarin hij dat gezegd zou hebben.
Zijn stelling was: "Als wij ....(weet ik niet meer, iets met moslims), dan kunnen we net zo goed artikel 1 afschaffen.
Waar hij gewoon gelijk in had. Want als we discrimineren, dan kunnen we beter de anti-discriminatiewetten afschaffen. dat lijkt me wel logisch!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_53112314
quote:
Op woensdag 12 september 2007 01:47 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat is niet waar!
Ik heb toevallig het interview in de Volkskrant gelezen, waarin hij dat gezegd zou hebben.
Zijn stelling was: "Als wij ....(weet ik niet meer, iets met moslims), dan kunnen we net zo goed artikel 1 afschaffen.
Waar hij gewoon gelijk in had. Want als we discrimineren, dan kunnen we beter de anti-discriminatiewetten afschaffen. dat lijkt me wel logisch!
Ja klopt !
Het was inderdaad in die context, er stond inderdaad niet dat hij dat impliciet van plan was.
Misschien was het een hint.
pi_53112595
quote:
Op woensdag 12 september 2007 02:04 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Ja klopt !
Het was inderdaad in die context, er stond inderdaad niet dat hij dat impliciet van plan was.
Misschien was het een hint.
Nou, zelfs dat niet. De herinnering wordt vager, maar het interview zelf bestaat vast nog wel ergens.
Als ik mij goed herinner was het zelfs een redenering als: Als wij moslims zo slecht behandelen, dan kunnen we net zo goed artikel 1 afschaffen.
Hoe dan ook, het was voorwaardelijk en de voorwaarde was ons eigen gedrag!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_53114716
quote:
Op woensdag 12 september 2007 01:31 schreef Kees22 het volgende:

[..]

In strijd met artikel 1 van de Grondwet!
De grondwet gaat over wat de overheid doet, niet wat burgers doen.
  woensdag 12 september 2007 @ 10:04:53 #156
191256 Nakur_de_Islani
De wereld is gek en ik ook
pi_53115474
quote:
Op woensdag 12 september 2007 09:28 schreef Autodidact het volgende:

[..]

De grondwet gaat over wat de overheid doet, niet wat burgers doen.
De grondwet geldt voor elke staatsburger. En niet alleen voor overheid. Wat is dat voor een kromme conslusie?
"Magië bestaat niet, er is alleen maar spul"
pi_53115589
quote:
Op woensdag 12 september 2007 10:04 schreef Nakur_de_Islani het volgende:

[..]

De grondwet geldt voor elke staatsburger. En niet alleen voor overheid. Wat is dat voor een kromme conslusie?
Een individu is gerechtigd te discrimineren op godsdienst, levensovertuiging, geslacht etc. Ik mag vrouwen, Chinezen, katholieken en CDA'ers weigeren in mijn huis.

De eerste grondwet gaat erom dat de overheid dat niet doet. Een grondwet legt de verhouding tussen overheid en burger vast, niet de verhouding tussen individuele burgers. Daar zijn andere wetten voor. Zie hier de lijst: http://www.cgb.nl/wetgeving.php

[ Bericht 6% gewijzigd door Autodidact op 12-09-2007 10:29:02 ]
  woensdag 12 september 2007 @ 11:28:47 #158
191256 Nakur_de_Islani
De wereld is gek en ik ook
pi_53117228
quote:
Op woensdag 12 september 2007 10:10 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Een individu is gerechtigd te discrimineren op godsdienst, levensovertuiging, geslacht etc. Ik mag vrouwen, Chinezen, katholieken en CDA'ers weigeren in mijn huis.

De eerste grondwet gaat erom dat de overheid dat niet doet. Een grondwet legt de verhouding tussen overheid en burger vast, niet de verhouding tussen individuele burgers. Daar zijn andere wetten voor. Zie hier de lijst: http://www.cgb.nl/wetgeving.php
Ik moet bekennen dat je gelijk hebt. Verder is het wel zo dat de Grondwet de basis is voor alle overige wetgeving. En zo doende toch indirect geldt voor alle burgers.
"Magië bestaat niet, er is alleen maar spul"
pi_53117725
quote:
Op woensdag 12 september 2007 11:28 schreef Nakur_de_Islani het volgende:

[..]

Ik moet bekennen dat je gelijk hebt. Verder is het wel zo dat de Grondwet de basis is voor alle overige wetgeving. En zo doende toch indirect geldt voor alle burgers.
Nee, zoals je het zegt is het de basis van alle overige wetgeving. Dat wil zeggen: andere wetten mogen niet in strijd zijn met die grondwet. Ik heb nog steeds het volste recht om te discrimineren op die dingen mits het niet in de overige wetten voorkomt.

Je moet van een grondwet niet meer maken dan het is. Het is geen fundament om anderen de mond te snoeren, het is er om te willekeur van overheidsmensen te beteugelen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Autodidact op 12-09-2007 13:01:38 ]
pi_53119048
quote:
Op woensdag 12 september 2007 01:47 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat is niet waar!
Er ontstond een gigantische discussie over artikel 1 in de grondwet. Dit artikel dat zo gesteld was dat iedere discussie over dit onderwerp eigenlijk niet meer mogelijk was. En Pim zei: "Als we daar niet over kunnen discussiëren dan is er wat mis met artikel 1 van die grondwet." En in die grondwet staat onder meer dat iedereen voor de wet gelijk is.
Maar het werd uitgelegd door de media dat Pim artikel 1 van de grondwet wilde opheffen en dat ie dus onze hele grondwet aan het aantasten was.

http://www.hetechtenieuws.org/2007-05-08.php

goed boek trouwens ben het nu aan het lezen
  woensdag 12 september 2007 @ 13:05:16 #161
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53119235
quote:
Op woensdag 12 september 2007 11:28 schreef Nakur_de_Islani het volgende:

[..]

Nee, je mag er niet individueel aan toetsen. Maar ook: ja, want het wordt wel gezien als de basiscodex van de Nederlandse maatschappij. Dus indirect word je geacht te voldoen aan deze (ontoetsbare) normen en waarden.
pi_53119242
http://www.onzetaal.nl/nieuws/schelden.php

Den Haag Vandaag krijgt nu ook 'n logo?
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
pi_53119393
quote:
Op woensdag 12 september 2007 13:05 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dus indirect word je geacht te voldoen aan deze (ontoetsbare) normen en waarden.
Je wil zeggen dat de schrijvers van deze grondwet van mening waren dat ze van iedereen verwachtten dat ze niet op basis van bijvoorbeeld godsdienst discrimineerden?

Als je dit in de context van de verzuiling plaatst is dat niet erg vanzelfsprekend.

Je moet er niet meer van maken dan het is.
  woensdag 12 september 2007 @ 13:14:44 #164
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53119443
quote:
Op woensdag 12 september 2007 13:12 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Je wil zeggen dat de schrijvers van deze grondwet van mening waren dat ze van iedereen verwachtten dat ze niet op basis van bijvoorbeeld godsdienst discrimineerden?

Als je dit in de context van de verzuiling plaatst is dat niet erg vanzelfsprekend.

Je moet er niet meer van maken dan het is.
Nee, zeker niet, maar de dat de overheid, de hele samenleving, als ben commun dat niet zou doen. Als geheel, niet als individu. Je hebt gelijk dat ik het wat slordig verwoordde.
pi_53119682
quote:
Op woensdag 12 september 2007 13:14 schreef Floripas het volgende:

[..]

Nee, zeker niet, maar de dat de overheid, de hele samenleving, als ben commun dat niet zou doen. Als geheel, niet als individu. Je hebt gelijk dat ik het wat slordig verwoordde.
Hoe bedoel je "de hele samenleving"? Als samenleving kun je niet discrimineren - discriminatie door iedereen buiten de overheid gebeurt altijd op individueel niveau, hooguit door organisaties/verenigingen maar ook dat mag gewoon.
pi_53120596
*wow*

een intelligente discussie gevoerd met respect voor elkaar in een potentieel bashtopic

pluim!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 12 september 2007 @ 14:00:23 #167
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53120651
quote:
Op woensdag 12 september 2007 13:26 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Hoe bedoel je "de hele samenleving"? Als samenleving kun je niet discrimineren - discriminatie door iedereen buiten de overheid gebeurt altijd op individueel niveau, hooguit door organisaties/verenigingen maar ook dat mag gewoon.
Jawel, de ben commun als overheid, als rechtssysteem, als democratie.
pi_53121363
quote:
Op woensdag 12 september 2007 13:58 schreef simmu het volgende:
*wow*

een intelligente discussie gevoerd met respect voor elkaar in een potentieel bashtopic

pluim!
Valt reuze mee.
pi_53122779
quote:
Op woensdag 12 september 2007 14:00 schreef Floripas het volgende:

[..]

Jawel, de ben commun als overheid, als rechtssysteem, als democratie.
Als overheid dus....Voor mij is "overheid" niet gelijk aan "samenleving".
  woensdag 12 september 2007 @ 15:24:45 #170
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53122833
quote:
Op woensdag 12 september 2007 15:20 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Als overheid dus....Voor mij is "overheid" niet gelijk aan "samenleving".
Nee, ik bedoel wel als breder begrip dan dat. Dat je ook verwacht dat politieke verenigingen zich hieraan houden. Dat je als volk de inrichting van je maatschappij ongeveer zo wilt zien. Niet individueel, maar als een groter geheel.
pi_53122888
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 13:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Yep, Hitler dacht dat de Joden fascisten waren. .
Ha, maar de Joden wisten wel beter!
pi_53123764
quote:
Op woensdag 12 september 2007 15:24 schreef Floripas het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel wel als breder begrip dan dat. Dat je ook verwacht dat politieke verenigingen zich hieraan houden. Dat je als volk de inrichting van je maatschappij ongeveer zo wilt zien. Niet individueel, maar als een groter geheel.
Volgens mij is dit eerder je eigen interpretatie of wens, en niet zozeer van degene die het opgesteld heeft .Daar moeten we wel een onderscheid in maken.

In verzuild Nederland van de periode waarin dit opgesteld was werd er bij politieke verenigingen volop gediscrimineerd. Katholieken bij KVP, griffermeerden bij GVP. Discriminatie was gewoon de status quo. Het ging erom dat de staat er als instantie geen onderscheid in maakt of een burger katholiek, griffermeerd, vrouw, neger of moslim is.

Laat ik het zo stellen: ik zou niet de samenleving zo opgericht wilen zien dat iemand geen politieke vereniging op mag richten voor alleen vrouwen, arabieren, chinezen, homo's of dronkenlappen - een samenleving waar de staat bepaalt (jij noemt het "verwacht") wie jij wel of niet in jouw eigen vereniging wil. Lijkt me eng.

[ Bericht 3% gewijzigd door Autodidact op 12-09-2007 16:16:21 ]
pi_53124181
ok, even een mededeling tussendoor dan om over na te denken over het onderscheid tussen 'overheid' en 'bevolking' en 'politieke vereniging':

de sgp (die was het dacht ik iig, een van die refo's) mag zeggen: 'binnen onze partij zijn vrouwen niet kiesbaar voor bestuursfuncties' maar tegelijkertijd mag je een christelijke school wel dwingen om een moslima aan tenemen (nja, zolang die moslima werkt als schoonmaakster vind die school dat best, die protesteert pas als die schoonmaakster gepromoveert dreigt te worden)

hoe kan je dat dan in deze context uitleggen?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 12 september 2007 @ 16:30:47 #174
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53124301
quote:
Op woensdag 12 september 2007 16:07 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Volgens mij is dit eerder je eigen interpretatie of wens, en niet zozeer van degene die het opgesteld heeft .Daar moeten we wel een onderscheid in maken.
Een tekst is meer dan alleen de opsteller. Een tekst is ook publiek, hoe-ie functioneert in de maatchappij. Als Van der Ham, Fortuyn en Wilders de Grondwet willen aanpassen op een bepaald gebied, gaat dat niet over de overheid alleen, maar om de waarden van een samenleving an sich.
pi_53124316
quote:
Op woensdag 12 september 2007 16:24 schreef simmu het volgende:
ok, even een mededeling tussendoor dan om over na te denken over het onderscheid tussen 'overheid' en 'bevolking' en 'politieke vereniging':

de sgp (die was het dacht ik iig, een van die refo's) mag zeggen: 'binnen onze partij zijn vrouwen niet kiesbaar voor bestuursfuncties' maar tegelijkertijd mag je een christelijke school wel dwingen om een moslima aan tenemen (nja, zolang die moslima werkt als schoonmaakster vind die school dat best, die protesteert pas als die schoonmaakster gepromoveert dreigt te worden)

hoe kan je dat dan in deze context uitleggen?
Dat moet je niet zien in de context van de grondwet, je eerste voorbeeld heeft te maken met het vrouwenverdrag van ik geloof 1982, het tweede met AWGB. Op basis daarvan wordt bepaald wat wel mag en wat niet. De AWBG is dus een uitwerking van Grondwet 1 in burgerlijke interactie.

[ Bericht 2% gewijzigd door Autodidact op 12-09-2007 16:38:03 ]
pi_53124344
quote:
Op woensdag 12 september 2007 16:30 schreef Floripas het volgende:

[..]

Een tekst is meer dan alleen de opsteller. Een tekst is ook publiek, hoe-ie functioneert in de maatchappij. Als Van der Ham, Fortuyn en Wilders de Grondwet willen aanpassen op een bepaald gebied, gaat dat niet over de overheid alleen, maar om de waarden van een samenleving an sich.
Nou, diegenen maken misbruik van hoe de samenleving tegen de grondwet aankijkt, en jij ook blijkbaar: als een openbaar pamflet van normen en waarden. Dat is het dus niet. Het is een grondwet.
  woensdag 12 september 2007 @ 16:45:21 #177
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53124615
quote:
Op woensdag 12 september 2007 16:34 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Nou, diegenen maken misbruik van hoe de samenleving tegen de grondwet aankijkt, en jij ook blijkbaar: als een openbaar pamflet van normen en waarden. Dat is het dus niet. Het is een grondwet.
Dat snap ik, en jij en ik weten meer van de achtergrond van die Grondwet. Maar als de samenleving dat zo ziet, dan is het de facto dus zo'n pamflet.
  woensdag 12 september 2007 @ 17:04:10 #178
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53125073
Ik weet niet of dit al voorbij gekomen is, heb niet het hele topic meer gelezen
quote:
Tweede Kamervoorzitter Verbeet gaat met de fractievoorzitters afzonderlijk praten over het taalgebruik in de Kamer en de vraag of de regels moeten worden aangescherpt. Directe aanleiding is het debat van vorige week, waarin PVV-leider Wilders minister Vogelaar "knettergek" noemde.

Onder anderen D66-leider Pechtold drong aan op een discussie over wat er wel en niet gezegd mag worden. Eerder dit jaar vroeg de Tweede Kamer zelf al om meer 'zelfreflectie' over het taalgebruik.

Na de gesprekken met de fractieleiders bespreekt het presidium, het dagelijks bestuur, of er maatregelen nodig zijn.
pi_53125266
quote:
Op woensdag 12 september 2007 17:04 schreef TNA het volgende:
Ik weet niet of dit al voorbij gekomen is, heb niet het hele topic meer gelezen
[..]
Goed plan

je pm komt eraan
pi_53127261
Wilders vond het voorstel om taalgebruik respectvol te houden trouwens censuur.

Vreemd trouwens dan hij blijkbaar alleen dingen censuur vindt als het tegen hem is, maar dat zijn we van hem gewend of niet mensen!
pi_53127555
quote:
Op woensdag 12 september 2007 18:36 schreef Xith het volgende:

Vreemd trouwens dan hij blijkbaar alleen dingen censuur vindt als het tegen hem is, maar dat zijn we van hem gewend of niet mensen!
En de koran verbieden is dat niet

Eigenlijk zou iemand gewoon eens tegen Wilders in het debat moeten zeggen dat hij zijn lelijke kop moet houden, en als hij daar wat van probeert te zeggen, het gooien op censuur
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_53128164
quote:
Op woensdag 12 september 2007 16:45 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat snap ik, en jij en ik weten meer van de achtergrond van die Grondwet. Maar als de samenleving dat zo ziet, dan is het de facto dus zo'n pamflet.
Ok.

Maar goed, je begrijpt wel dat er bij mij iets gaat knagen als iemand weer eens zegt dat private discriminatie met grondwet 1 te maken heeft.

[ Bericht 15% gewijzigd door Autodidact op 12-09-2007 19:17:47 ]
  woensdag 12 september 2007 @ 19:27:33 #183
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_53128589
quote:
Op woensdag 12 september 2007 19:12 schreef Autodidact het volgende:
Ok.

Maar goed, je begrijpt wel dat er bij mij iets gaat knagen als iemand weer eens zegt dat private discriminatie met grondwet 1 te maken heeft.
Men probeert de grondwet vanuit de linker hoek wel in die richting op te rekken... hebben ze natuurlijk in de vS geleerd.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  woensdag 12 september 2007 @ 20:00:41 #184
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53129650
quote:
Op woensdag 12 september 2007 19:12 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ok.

Dat snap ik, maar zo bedoelde ik het helemaal niet.
pi_53129937
quote:

pi_53136524
quote:

Zeker wel, kerel!
pi_53136542
@ Autodidact en Floripas: bedankt voor de verhelderende discussie!
pi_53303323
En de spindoctoress:
http://www.dumpert.nl/med(...)nister_vogelaar.html
Tuthola in een Marokkaanse jurk
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:11:42 #189
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_53349783
quote:
Op woensdag 19 september 2007 16:28 schreef desiredbard het volgende:
En de spindoctoress:
Ella Knuffelaar.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:13:19 #190
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53349820
quote:
Op woensdag 19 september 2007 16:28 schreef desiredbard het volgende:
En de spindoctoress:
Die jurken op de achtergrond zijn prachtig.
pi_53351922
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 10:13 schreef Floripas het volgende:

[..]

Die jurken op de achtergrond zijn prachtig.
Je hoort mij niet zeggen dat ze niet mooi zijn, gaat om de manier waarop dat gekkke wijf te keer gaat.
Er moet een reportage gemaakt worden over het shop-uurtje van tante-bet

Een burka zou in dit geval ook een mooi symbool geweest zijn en een goede vervanging van de papierenzak die het lelijke teringwijf eigenlijk over haar kop zou moeten zetten.
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_53372258
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:41 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Je hoort mij niet zeggen dat ze niet mooi zijn, gaat om de manier waarop dat gekkke wijf te keer gaat.
Er moet een reportage gemaakt worden over het shop-uurtje van tante-bet

Een burka zou in dit geval ook een mooi symbool geweest zijn en een goede vervanging van de papierenzak die het lelijke teringwijf eigenlijk over haar kop zou moeten zetten.
Jij denkt serieus na over een boerka-plicht?
Ik soms ook wel, moet ik je bekennen.
  donderdag 27 september 2007 @ 16:31:44 #193
191124 Gladio
Vol scherpe kanten.
pi_53519467
quote:

Hij is inderdaad wel erg selectief.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')