Ik zie niet waarom je een volledig vakkenpakket niet aan zou kunnen.quote:Op donderdag 22 november 2007 23:45 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
De gedwongen keuzes. .. belachelijk ook. En dan nog wat door diversiteit, geen kwaliteit. Vandaar ook dat vervolg opleidingen steen en ben klagen dat er geen gedegen basis is. Zo veel tijd en inspanning verknoeien voor wat je vevolgens NOOIT (nauwelijks) meer gaat gebruiken als Frans. Ik vond het maar stupide gedoe.
Ik had voor de HAVO een extra vak namelijk Wiskunde A naast wiskunde B. In wat verloren uurtjes kon je aan de WisB leraar vragen stellen over wisA. Men o men wat was wisA een lachtertje een echt lachtertje. 0,0 inzet. oke wel even in boek gekeken voor examen... en 8.7. Terwijl Wis B zwoegen was. I don't get it.
Ik had voor Duits een 5 en voor Nederlands een 5. Middels WisA kon ik een extra onvoldoende veroorloven en was ik dus geslaagd.
Als ik het nu goed begrijp moet een havist of vwo'r alle vakken examen doen. Dat KAN niet goed zijn. hapsnap onzin kennis heb je dan. Geen van de vakken ga je dieper de stof in. Met dat bedoel ik ook het dom maken. Waarom is onlangs dat ingevoerd ... en waarom hoefden wij alleen 5 a 6 vakken maar examen te doen .... Zijn we dan zo veel dommer dan de geslaagden nu NEE. Denk eerder beter. Kennis met Frans gebruik je toch vervolgens NOOIT meer, afgezien van uitzonderingen natuurlijk. Maar in mijn optiek is dat zo veel tijd en inspannings verknoerij. Door deze ongein van alle vakken heeft geen van de leerlingen nog tijd om pianist of gitarist of turner of zwemmer te worden. Ook hier natuurlijk uitzonderingen daar gelaten. Er wordt geheel geen aandacht aan cultuur en kunst behandeld op een reguliere school.
Nee we worden dom gehouden en creatief afgestompt.
Ik denk dat het misschien meer "jij bent dom gehouden en creatief afgestompt" is.quote:Op donderdag 22 november 2007 23:45 schreef Lambiekje het volgende:
Nee we worden dom gehouden en creatief afgestompt.
Waar en hoe werd je nou dom gehouden? En wat zeg je van de verhalen van personen die juist het omgekeerde ervaren?quote:Op donderdag 22 november 2007 23:45 schreef Lambiekje het volgende:
..
Nee we worden dom gehouden en creatief afgestompt.
moet je nagaan hoe beperkt die mensen zijn .. nee grapje. Ik heb over een reguliere school, niet de vrijeschool, daar wordt je creatieve kant aangewakkerd. Maar ja dat soort scholen moeten aanbanden.quote:Op vrijdag 23 november 2007 11:30 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Waar en hoe werd je nou dom gehouden? En wat zeg je van de verhalen van personen die juist het omgekeerde ervaren?
quote:Positief nieuws verdrukt slecht nieuws
Steeds meer media gaan hun pijlen op goed nieuws richten. Slecht nieuws zou de burger niet boeien en hoeft geen prioriteit meer te krijgen. Het Haarlems Dagblad is vandaag begonnen met een hele pagina vol goed nieuws.
Ook bijvoorbeeld Radio-dj Giel Beelen en MSN.nl gaan zich op goed nieuws richten. Mocht de trend zich doorzetten, dan zal de Nederlander over enkele jaren alleen nog positief nieuws lezen. Nieuws over dreigende aanslagen en loslopende TBS'ers zal naar de achtergrond verdwijnen. Het publiek komt volgens critici in een droomwereld te leven en zal steeds onwetender worden. NieuwNieuws.nl zal niet aan deze hype meedoen.
Dat was anders regel toen Nederland nog de toon aangaf in de natuurwetenschappen.quote:Als ik het nu goed begrijp moet een havist of vwo'r alle vakken examen doen. Dat KAN niet goed zijn. hapsnap onzin kennis heb je dan.
Omdat je daar alleen leert hoe je goed kunt vingerverven, maar een fatsoenlijke staartdeling zit er niet in.quote:Op vrijdag 23 november 2007 15:51 schreef Lambiekje het volgende:
moet je nagaan hoe beperkt die mensen zijn .. nee grapje. Ik heb over een reguliere school, niet de vrijeschool, daar wordt je creatieve kant aangewakkerd. Maar ja dat soort scholen moeten aanbanden.
Heel erg leuk dat je grote deelsommetjes middels een ezelsbrug kan oplossen. Ik kan me eigenlijk niet heugen wanneer ik het voor het laatst gebruikt heb, buitenschool. Dus echt nuttige info is het niet. tochquote:Op vrijdag 23 november 2007 17:33 schreef Rasing het volgende:
[..]
Omdat je daar alleen leert hoe je goed kunt vingerverven, maar een fatsoenlijke staartdeling zit er niet in.
Als je tegenwoordig professioneel vingerverver bent zal je het niet nodig hebben, nee.quote:Op vrijdag 23 november 2007 19:13 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Heel erg leuk dat je grote deelsommetjes middels een ezelsbrug kan oplossen. Ik kan me eigenlijk niet heugen wanneer ik het voor het laatst gebruikt heb, buitenschool. Dus echt nuttige info is het niet. toch
Dit in tegenstelling tot de kunstzinnige vorming die, naar jij zegt, door de Vrije School gestimuleerd wordt.quote:Op vrijdag 23 november 2007 19:13 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Heel erg leuk dat je grote deelsommetjes middels een ezelsbrug kan oplossen. Ik kan me eigenlijk niet heugen wanneer ik het voor het laatst gebruikt heb, buitenschool. Dus echt nuttige info is het niet. toch
Nou, om wiskunde als concreet voorbeeld te noemen: dat geeft je analytisch inzicht. Jij beoordeelt wiskunde hier nu op het rechtstreeks toepassen ervan in concrete gevallen. Dat laat zien dat je niet echt snapt waar wiskunde goed voor is. Wiskunde is niet alleen bedoelt als gereedschap om wiskundige problemen op te lossen, maar ook om je creatiever te maken in het bedenken van algemene oplossingen. Het leert je ordenen, systematisch denken en alternatieve oplossingen aanschuiven.quote:Op vrijdag 23 november 2007 19:13 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Heel erg leuk dat je grote deelsommetjes middels een ezelsbrug kan oplossen. Ik kan me eigenlijk niet heugen wanneer ik het voor het laatst gebruikt heb, buitenschool. Dus echt nuttige info is het niet. toch
Goed laat ik de vraag iets anders stellen...quote:Op vrijdag 23 november 2007 15:51 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
moet je nagaan hoe beperkt die mensen zijn .. nee grapje. Ik heb over een reguliere school, niet de vrijeschool, daar wordt je creatieve kant aangewakkerd. Maar ja dat soort scholen moeten aanbanden.
Vanaf welk moment hoef je geen sommetjes meer uit te rekenen dan?quote:Op zondag 25 november 2007 10:22 schreef Lambiekje het volgende:
Volgens mij snappen mensen niet precies wat ik met dom probeer te zeggen met de TT. Niet in de zin van je komt seniel ervan af. Je hebt z'n afgestompt hoofd dat je goed genoeg bent om voor het systeem te werken.
Tuurlijk snap ik wel dat staartdeling handig is om inzicht te krijgen. Maar zijn er geen methodes dat in dagelijks praktijk gebruikt kan worden. die staartdelingen is geen bezichheid meer van het moment dat je geen sommetjes meer hoeft uit te rekenenen. Of later dat je de ABC-formule moet leren. Fantastische formule, zonder meer. Maar wanneer gebruik je het in je dagelijks leven ....Dat soort dingen hoef je zeker ook niet meer te leren. gewoon formule in rekenmachine typen en voila.
Gek he, dat dat 25 jaar geleden nog niet zo wasquote:Wat ik wil zeggen is dat we ambachten vergeten. Alles is computers computers en nog eens computers. Ik dacht laatst de lezen dat 92% van de banen met computers is. 25 jaar geleden had amper een enkel bedrijf computers en al helemaal niet voor elke werknemer.
Klinkklare onzin. Er zijn zat scholieren die tijd hebben voor zaken naast school. Sterker nog, voor scholieren en studenten die aan top-sport doen bestaan speciale regelingen. Dat jij schijnbaar geen tijd had voor persoonlijke ontplooiing betekend niet dat de rest dat ook niet had...quote:We worden klaar gestoomt voor de maatschappij om als slaaf te werken binnen het systeem. Moet je moet wel z'n verdomde goede baan hebben om het kunnen veroorloven als starter zijnde om 4 dagen te werken. En met je pas gestichte gezin iets moois op te bouwen.
Leren, leren en verolgens werken werken. Dat is ons levensmotto. En ohwee als je maar ook een dag spijbelt. Want dan komt de overheid met zijn scepter. We zijn helemaal niet zo vrij als we denken te zijn. In de mooiste tijd van ons leven we zitten we tot onze oren in de studieboeken en huiswerk. Er is nul komma nul ruimte voor andere ontplooing, uitgaande van de gemiddelde scholier. Je hebt natuurlijk altijd wel wondertjes. Maar strikt genomen is er geen tijd voor andere activiteiten naast school. Tenzij er conservatorium gedaan wordt.
Kan je dat toelichten met een voorbeeld?quote:Er zijn maar een handje vol mensen die hun ware talent kunnen benutten, omdat het aan het licht is gekomen. Ik ben van mening dat wel meer mensen een talent hebben. Alleen is dat door ons school- en werksysteem gewoon nooit aan het licht gekomen.
quote:Op zondag 25 november 2007 11:32 schreef ATuin-hek het volgende:
Vanaf welk moment hoef je geen sommetjes meer uit te rekenen dan?Dat doe je toch dagelijks met bijv. boodschappen doen?
En over dom maken gesproken... Van simpelweg in je rekenmachine invullen wordt je pas dom...
Taal is idd 1 van mijn zwakke puntenquote:Op zondag 25 november 2007 11:59 schreef Rasing het volgende:
[..]
Maar je hebt gelijk. Je moet eerst weten hoe je het zelf moet doen, voordat je een rekenmachine opdracht geeft om het te doen. Anders begrijp je niet wat die rekenmachine doet.
Vandaar ook dat het nu een verplichting is z'n kloteding te hebben.quote:Op zondag 25 november 2007 11:32 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Vanaf welk moment hoef je geen sommetjes meer uit te rekenen dan?Dat doe je toch dagelijks met bijv. boodschappen doen?
En over dom maken gesproken... Van simpelweg in je rekenmachine invullen wordt je pas dom...
Wat ik bedoel 92% van de banen is met computers. die 8 % zijn dat de bakkers en slagers, vuilophalers?quote:[..]
Gek he, dat dat 25 jaar geleden nog niet zo was
Maar dan is het meteen weer topsport, dat bedoelde ik dus niet. Nee ook met een instrument als je dat enig goed wil bespellen moet je meteen weer conservatorium doen... Er is geen tussen weg.quote:[..]
Klinkklare onzin. Er zijn zat scholieren die tijd hebben voor zaken naast school. Sterker nog, voor scholieren en studenten die aan top-sport doen bestaan speciale regelingen. Dat jij schijnbaar geen tijd had voor persoonlijke ontplooiing betekend niet dat de rest dat ook niet had...
[..]
Enig idee hoe de rekenmachine ontwikkeld is?quote:Dat soort dingen hoef je zeker ook niet meer te leren. gewoon formule in rekenmachine typen en voila.
Nee, blijkbaar niet. Jij ziet problemen die er niet zijn. So what dat 92% van de banen een computer inhoudt. Als die bakker daardoor beter kan bijhouden hoeveel grondstoffen hij nodig heeft, dan is dat beter voor jou en hem. Vroeger was dat de abacus of een stuk pot en een koolstofstaafje.quote:Op zondag 25 november 2007 12:28 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Snap nu niemand wat ik precies bedoel ....
.quote:In de mooiste tijd van ons leven we zitten we tot onze oren in de studieboeken en huiswerk. Er is nul komma nul ruimte voor andere ontplooing, uitgaande van de gemiddelde scholier
Nee, je zit je eigen frustraties op de hele bevolking te projecteren.quote:Op zondag 25 november 2007 12:28 schreef Lambiekje het volgende:
Snap nu niemand wat ik precies bedoel ....
Je lijkt wel een jup die zit te verzuchten dat zijn studententijd de mooiste tijd van zijn leven was. Dat is niet alleen een teken van nostalgie, maar ook een teken van het feit dat je kennelijk niet tevreden met je eigen keuzes bent geweest.quote:Op zondag 25 november 2007 10:22 schreef Lambiekje het volgende:
In de mooiste tijd van ons leven we zitten we tot onze oren in de studieboeken en huiswerk. Er is nul komma nul ruimte voor andere ontplooing, uitgaande van de gemiddelde scholier.
En eerder leek je het nut van een staartdeling niet te snappen?quote:Op zondag 25 november 2007 12:28 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Vandaar ook dat het nu een verplichting is z'n kloteding te hebben.
uh bij de boodschappen doe ik geen rekensommetjes. Of zit je vooraf te rekenen ik heb 10eur en daar mag ik niet overheen. Ik doe gewoon boodschappen en pak wat ik lekker vind. Maar wel met enig verstand.
Dat is weer een geheel andere discussie maar nee, denk niet dat dat overkill is.quote:Wat ik bedoel 92% van de banen is met computers. die 8 % zijn dat de bakkers en slagers, vuilophalers?
En al die rozenkas-telers dan?
Wat ik bedoel is het geen overkill.
Onzin. Om een instrument goed te bespelen hoef je echt niet per se conservatorium te doen. En nee het is niet meteen topsport... Zijn zat scholieren en studenten (het meerendeel denk ik wel) die aan een sport doen buiten schooltijden.quote:Maar dan is het meteen weer topsport, dat bedoelde ik dus niet. Nee ook met een instrument als je dat enig goed wil bespellen moet je meteen weer conservatorium doen... Er is geen tussen weg.
Nee ik snap niet waar je het over hebt... Lijkt er nu toch echt op dat je je eigen negatieve ervaring op de rest van de wereld projecteert.quote:Er is 0,0 tussenruimte. er is geen lucht. vanaf je 6 jaar MOET je naar school. in die muffe klaslokalen. Er is geen mogelijkheid tot een dagje vrij. Dat moet tegenwoordis zowat (bijwijze van) in drievoud bij de minister ingedient worden.
Of er gvd niets anders is dan school. Hoogstens 3 keer in gehele schoolcarriere doe je een fieldtrip de natuur in.
Nee het is een slavendrijverij.
Snap nu niemand wat ik precies bedoel ....
Ook al kijk ik met plezier terug op mijn schooltijd, zij het met de nodige schaamtes, spijt en verzuchtingen, om dat nu je beste tijd te noemen inderdaad. Heb het nu veel meer naar mijn zin...quote:Op zondag 25 november 2007 13:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je lijkt wel een jup die zit te verzuchten dat zijn studententijd de mooiste tijd van zijn leven was. Dat is niet alleen een teken van nostalgie, maar ook een teken van het feit dat je kennelijk niet tevreden met je eigen keuzes bent geweest.
ik bedoel lichaamelijk ook he. Maar nee we moeten zullen 8 uur perdag in de schoolbanken. Het KAN gewoon niet goed zijn.quote:Op zondag 25 november 2007 13:17 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ook al kijk ik met plezier terug op mijn schooltijd, zij het met de nodige schaamtes, spijt en verzuchtingen, om dat nu je beste tijd te noemen inderdaad. Heb het nu veel meer naar mijn zin...
1040 -norm welk randebiel verzint dat. Het zijn echt burocraticsch relnichten daar in Den Haag. Wat ik uit dit nieuwsbericht lees. Is dat scholen ernstig onder de maat presteren. Geen wonder als je onderstaande feit er bij pakt.quote:Volgens Joeri van der Hoff, voorzitter van de jongerenorganisatie is ''de 1040 norm een bureaucratische regelgeving die totaal is losgeweekt van waar het werkelijk om gaat: kwalitatief goed onderwijs voor scholieren.''
Hier het weetje van afgelopen vrijdag en dat gaat onze kinderen lesgeven. TOP!!quote:----------------------- Weetje van de dag 2215 -----------------------
"Een taart wordt in 3 gelijke stukken gesneden. Hoe groot is dan de helft van een van die stukken?" Slechts 50 procent van alle Nederlandse eerstejaarsstudenten aan dePABO (waar onderwijzers en onderwijzeressen worden opgeleid) wist hetjuiste antwoord te geven, namelijk: 1/6.
Des te beter toch? Dan worden jouw kinderen maar halfslachtig geindoctrineerd!quote:Er zullen dus zat aankomend docenten zijn die met hakken over de sloot de boel hebben gehaald. En die gaan dus les geven.
hehe ,, tja zo kan je het ook bekijkenquote:Op zondag 25 november 2007 17:18 schreef Apropos het volgende:
[..]
Des te beter toch? Dan worden jouw kinderen maar halfslachtig geindoctrineerd!
Het is geen frustratie. Ik verwonder me erover dat niemand het het geen ene barst kan schelen wat voor infantiele besluiten dit christelijk kutkabinet uitvoert.quote:Op zondag 25 november 2007 17:22 schreef ATuin-hek het volgende:
Wat een frustratie Lambiekje.
Dat verrotte kutkabinet dat het urenaantal heeft verlaagd van 1067 tot 1040 uur?quote:Op zondag 25 november 2007 17:11 schreef Lambiekje het volgende:
Ik ben het venharte eens dat er morgen gestaakt gaat worden door de scholieren. Op sodemieteren moet dit intens verrotte kutkabinet.
Wat is daar volgens jou dan mis mee? Zo'n staartdeling, daar heb je toch geen bal aan? Dat staat alleen maar in de weg van je creativiteit.quote:Wat is dat voor uitschot die dat al niet eens weet. Kijk als die gasten niet geheel meer weten hoe je de ABC-formule moet toepassen ala. Maar dat ze al in de knoei gaan met de uiterste simpele vraag van hierboven. Dan is er toch echt iets serieus mis.
Er zullen dus zat aankomend docenten zijn die met hakken over de sloot de boel hebben gehaald. En die gaan dus les geven.
Het maakt geen hol uit of het kabinet christelijk is of niet, hier in Nederland schijnen we een eeuwigdurend contract te hebben met nutteloze politici.quote:Op zondag 25 november 2007 17:39 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het is geen frustratie. Ik verwonder me erover dat niemand het het geen ene barst kan schelen wat voor infantiele besluiten dit christelijk kutkabinet uitvoert.
Hoe komt dat z'n LAKS op een getal van 960?quote:Op zondag 25 november 2007 17:41 schreef Rasing het volgende:
[..]
Dat verrotte kutkabinet dat het urenaantal heeft verlaagd van 1067 tot 1040 uur?
[..]
Wat is daar volgens jou dan mis mee? Zo'n staartdeling, daar heb je toch geen bal aan? Dat staat alleen maar in de weg van je creativiteit.
Je spreekt jezelf tegen.
En nu met kloppende grammatica? Deze zin is wel erg wazig...quote:Op zondag 25 november 2007 21:51 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Hoe komt dat z'n LAKS op een getal van 960?
tjoh ... dat>>dan zo dan... een letter verkeerd en meneer begrijpt het nietquote:Op zondag 25 november 2007 22:13 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En nu met kloppende grammatica? Deze zin is wel erg wazig...
Ik denk dat dat hij bedoeld heeft: hoe komt dan zo'n LAKS op 960 uur. Niet zeurenquote:
Dan ben ik benieuwd wat jij wel onder frustratie verstaatquote:Op zondag 25 november 2007 17:39 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het is geen frustratie. Ik verwonder me erover dat niemand het het geen ene barst kan schelen wat voor infantiele besluiten dit christelijk kutkabinet uitvoert.
Nee christelijk hoeft er ook niet persee er bij maar ons kabinet handelt er wel naar. Ik ben van mening dat staat en geloof gescheiden moet zijn.quote:Op maandag 26 november 2007 10:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan ben ik benieuwd wat jij wel onder frustratie verstaat
Ik ben het ook niet eens met de besluitvorming van dit kabinet op het gebied van onderwijs, maar daar ging dit topic toch oorspronkelijk niet over? Jij had het geloof ik over het instituut school in het algemeen. Belachelijk dat je het Christelijke geloof hier trouwens ook weer bij weet te slepen.
Wil je een goeie tip? Maak je zinnen wat leesbaarder en minder gefrustreerd, en mensen nemen je gelijk een stuk serieuzer.
Die discussie mag je hier voeren: Religie en politiek moeten samen in een democratie!quote:Op maandag 26 november 2007 15:08 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Nee christelijk hoeft er ook niet persee er bij maar ons kabinet handelt er wel naar. Ik ben van mening dat staat en geloof gescheiden moet zijn.
Dat zijn ze ook. Kun je het Rouvoet kwalijk nemen dat ie niet zoveel zin heeft in seksreclames? Nee, daar houdt ie nou eenmaal niet zo van. Dus probeert hij het via de politiek tegen te werken. Omdat hij vindt dat dat goed is. Dat dat uit zijn christelijk geloof voortkomt, doet er helemaal niet toe, staat-geloof-scheidingsgewijs.quote:Op maandag 26 november 2007 15:08 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Nee christelijk hoeft er ook niet persee er bij maar ons kabinet handelt er wel naar. Ik ben van mening dat staat en geloof gescheiden moet zijn.
Jaja !!! Gewoon niets doen. Staat geeft je wel MBO-diploma kado.quote:Geen mbo-opleiding, toch diploma
Door MIRANDA MEGENS
Zeker 75.000 mensen in de bijstand kunnen de komende jaren aan het werk door op een eenvoudige manier te meten of zij een mbo-diploma waard zijn.
Arno de Haan voor het gebouw van zijn werkgever, de Postbank. FOTO KAREL ZWANEVELD
De Sociale Dienst gaat deze methode vanaf 2008 actief gebruiken om bijstandsklanten gemakkelijker aan een baan te helpen. Ook het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) gaan hiermee aan de slag.
Met een diploma is het gemakkelijker aan (ander) werk te komen. Maar veel mensen kunnen niet aantonen wat zij precies waard zijn, bijvoorbeeld omdat ze na de middelbare school meteen zijn gaan werken of al langdurig in de bijstand zitten.
Door inzichtelijk te maken wat iemand kan en weet, valt toch een mbo-diploma toe te kennen. Of wordt duidelijk met hoeveel vrijstellingen het papiertje snel te halen is. Officieel heet dit project Erkenning Verworven Competenties (EVC).
In de bijstand zitten 285.000 mensen, de meesten laaggeschoold. Het Kenniscentrum EVC schat dat 1,75 miljoen mensen van de beroepsbevolking mbo2-niveau hebben, maar dat niet in hun papieren hebben staan.
bron: http://www.ad.nl/economie/article1853950.ece
Dit zou jij toch prima moeten vinden? Geen onderwijs gehad, dus de creativiteit heeft er niet onder hoeven lijden, en toch een diploma, zodat ze wel aan het werk komen. En dat werk doen ze dan natuurlijk veel beter, want ze zijn veel creatiever dan die eenheidsworst die van het reguliere MBO afkomt.quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:44 schreef Lambiekje het volgende:
Dit is precies wat ik nu bedoel. Er wordt maar wat aangekloot met het onderwijs. Dit is toch een aanfluiting of wat?!
En sowieso, wat maakt het uit of je 4 jaar op een school gezeten hebt, of door te werken bij een timmerman, je precies dezelfde kennis hebt opgedaan. In beide gevallen voldoe je aan de eisen van een MBO diploma, maar omdat jij die kennis via een andere manier opgepikt hebt dan een klaslokaal, zou je dat diploma niet mogen hebben? Lijkt me inderdaad juist een pluspunt voor het verhaal van lambiekje, dit is nu juist wat hij wil. Op je eigen manier de kennis oppikken, niet gebonden aan schoolregels.quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:49 schreef Rasing het volgende:
[..]
Dit zou jij toch prima moeten vinden? Geen onderwijs gehad, dus de creativiteit heeft er niet onder hoeven lijden, en toch een diploma, zodat ze wel aan het werk komen. En dat werk doen ze dan natuurlijk veel beter, want ze zijn veel creatiever dan die eenheidsworst die van het reguliere MBO afkomt.
Wat is nu toch het probleem?
dat is misschien wel zo. Maar dan moeten ze de keuze aan iemand leggen. Van ga ik na basisschool naar de timmerman of naar de middelbare school. Nu is het nog zo dat het een verplichting is.quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:56 schreef The_stranger het volgende:
[..]
En sowieso, wat maakt het uit of je 4 jaar op een school gezeten hebt, of door te werken bij een timmerman, je precies dezelfde kennis hebt opgedaan. In beide gevallen voldoe je aan de eisen van een MBO diploma, maar omdat jij die kennis via een andere manier opgepikt hebt dan een klaslokaal, zou je dat diploma niet mogen hebben? Lijkt me inderdaad juist een pluspunt voor het verhaal van lambiekje, dit is nu juist wat hij wil. Op je eigen manier de kennis oppikken, niet gebonden aan schoolregels.
Huh? Een genuanceerd verhaal?quote:Op dinsdag 27 november 2007 12:18 schreef Lambiekje het volgende:
dat is misschien wel zo. Maar dan moeten ze de keuze aan iemand leggen. Van ga ik na basisschool naar de timmerman of naar de middelbare school. Nu is het nog zo dat het een verplichting is.
Dan moeten ze dus van het verplichtstellen van school afstappen. Basisschool wel verplichten zodat lezen/schrijven en enigszins rekenen geleerd is. Maar vervolgens moet dus de keuze vrij staan.
Als ik goed herinner had je in de jaren 90 een tussenschool tenminste in Nholland. Die tussen middelbaar en basis in zat. Dit zou bij voorbeeld weer herroepen kunnen worden. En dan een 2 jaars vorming en daarna is het vrij of je door gaat naar ambacht of bv MBO/HAVO/VWO gaat doen.
Ik denk persoonlijk dat er betere aansluitingen moeten zijn op wat bedrijven en wat vervolg studies verwachten. Ik heb nu het idee wat ik zo lees en hoor. Dat de aansluiting met HBO/uni niet goed aansluit op het vakkenpakket. Het is ondermaats. Het lijkt net of de verschillende scholen op eilandjes zitten. Geen interschool connecties dat zou beter kunnen.
Wat denk je dat er gaat gebeuren als je mensen de keuze geeft om van school te gaan. Die gaan echt niet allemaal gezellig bij de timmerman op de hoek werken, die vervallen in een patroon van nutteloosheid en kosten de samenleving (jij en ik) alleen maar geld. Verplicht een vak leren is in veel gevallen een positief gegeven.quote:Op dinsdag 27 november 2007 12:18 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
dat is misschien wel zo. Maar dan moeten ze de keuze aan iemand leggen. Van ga ik na basisschool naar de timmerman of naar de middelbare school. Nu is het nog zo dat het een verplichting is.
Dan moeten ze dus van het verplichtstellen van school afstappen. Basisschool wel verplichten zodat lezen/schrijven en enigszins rekenen geleerd is. Maar vervolgens moet dus de keuze vrij staan.
Als ik goed herinner had je in de jaren 90 een tussenschool tenminste in Nholland. Die tussen middelbaar en basis in zat. Dit zou bij voorbeeld weer herroepen kunnen worden. En dan een 2 jaars vorming en daarna is het vrij of je door gaat naar ambacht of bv MBO/HAVO/VWO gaat doen.
Ik denk persoonlijk dat er betere aansluitingen moeten zijn op wat bedrijven en wat vervolg studies verwachten. Ik heb nu het idee wat ik zo lees en hoor. Dat de aansluiting met HBO/uni niet goed aansluit op het vakkenpakket. Het is ondermaats. Het lijkt net of de verschillende scholen op eilandjes zitten. Geen interschool connecties dat zou beter kunnen.
quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:49 schreef Rasing het volgende:
[..]
Dit zou jij toch prima moeten vinden? Geen onderwijs gehad, dus de creativiteit heeft er niet onder hoeven lijden, en toch een diploma, zodat ze wel aan het werk komen. En dat werk doen ze dan natuurlijk veel beter, want ze zijn veel creatiever dan die eenheidsworst die van het reguliere MBO afkomt.
Wat is nu toch het probleem?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |