Dat kan nog leuk worden dan als evt. kinderen oud genoeg worden om de onzin er van in te zienquote:Op dinsdag 11 september 2007 23:08 schreef Sazzefraz het volgende:
Ik laat mn kind echt niet leren dat de duitsers ons onderdrukten en dat de joden zielig zijn. fuck de joden.
Ten eerste is Hitler er neergezet door onder andere de dupons en de rockefellers is neergezet om de boel eens even te regelen. Het was een mooi begin van de 80% van de mensheid uitroeien nietwaar! De rijke mensen zaten uiteraard hoog en droog ergens in engeland the chillen, maar de arme mensen konden de gasfles krijgen. Nadat Amerika duitsland van het nodige ijzer en wapens had voorzien kon de afslachting van start gaan, en alsof dat nog niet genoeg was, konden ze ook nog èn de held uithangen èn het land verdelen.![]()
En de Amerikanen weten wel hoe ze land moeten jatten. Of olie, of papaver.![]()
En dan zal je zien dat ze straks ook nog les krijgen over 9/11. fuck dat. Ik zit dus net leuk een beetje te zappen, komt het "ware" verhaal van 9/11 langs op rtl7. is het niet fantastisch. De stuwerdessen belden mobiel in het vliegtuig wat technisch toen nog onmogelijk was, maar het gesprek is wel opgenomen. Het hele vliegtuig is gesmolten in het gebouw, maar het papieren paspoort van de kaper is wel teruggevonden!![]()
Laat ik maar niet over het christendom beginnen![]()
kortom: kinderen worden indd dom gehouden van jongs af aan al. Even voor de duidelijkheid: ook jullie kinderen moeten dit in hun hoofd stampen en er een toets over afleggen![]()
Als dit topic nu zou zijn dat mensen op Amerikaanse scholen dom worden gehouden, dan steun ik dat direct.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:08 schreef Sazzefraz het volgende:
Ik laat mn kind echt niet leren dat de duitsers ons onderdrukten en dat de joden zielig zijn. fuck de joden.
Ten eerste is Hitler er neergezet door onder andere de dupons en de rockefellers is neergezet om de boel eens even te regelen. Het was een mooi begin van de 80% van de mensheid uitroeien nietwaar! De rijke mensen zaten uiteraard hoog en droog ergens in engeland the chillen, maar de arme mensen konden de gasfles krijgen. Nadat Amerika duitsland van het nodige ijzer en wapens had voorzien kon de afslachting van start gaan, en alsof dat nog niet genoeg was, konden ze ook nog èn de held uithangen èn het land verdelen.![]()
En dan zal je zien dat ze straks ook nog les krijgen over 9/11. fuck dat. Ik zit dus net leuk een beetje te zappen, komt het "ware" verhaal van 9/11 langs op rtl7. is het niet fantastisch. De stuwerdessen belden mobiel in het vliegtuig wat technisch toen nog onmogelijk was, maar het gesprek is wel opgenomen. Het hele vliegtuig is gesmolten in het gebouw, maar het papieren paspoort van de kaper is wel teruggevonden!![]()
kortom: kinderen worden indd dom gehouden van jongs af aan al. Even voor de duidelijkheid: ook jullie kinderen moeten dit in hun hoofd stampen en er een toets over afleggen![]()
September Clues deel 3quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:14 schreef Sazzefraz het volgende:
[..]
inmiddels kan je inderdaad wel mobiel bellen in het vliegtuig, maar dit is pas mogelijk in vliegtuigen na 11 september. Daarvoor niet, athans niet in een normaal passasiersvliegtuig.
dan wil ik wel weer naar schoolquote:Op dinsdag 11 september 2007 23:25 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat kan nog leuk worden dan als evt. kinderen oud genoeg worden om de onzin er van in te zien
Indien je verder geleerd hebt, vraag ik me af of 't zin gehad heeft?quote:Op woensdag 12 september 2007 03:46 schreef CodeCaster het volgende:
Mijn conclusie uit de berichten van TS komt op mij over als: "Hè, bah, ik heb te weinig geleerd op school terwijl ik daar uren voor heb zitten blokken". En nu wil 'ie iemand de schuld geven.
En bij het stuk van natuurkunde en wiskunde waarbij je verplicht Frans of economie moest kiezen ben ik gestopt. Ik heb de invoering van de tweede fase meegemaakt, en dat statement is je reinste onzin.
Om nog maar niet te beginnen over de chemtrails.
De topic is algemeen de westerse scholing.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:26 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Als dit topic nu zou zijn dat mensen op Amerikaanse scholen dom worden gehouden, dan steun ik dat direct.
Het kan pas echt ver na 2001. Eerder denk ik 2005. En vanaf 2006 kan er ieder vliegtuig gebeld worden.quote:Op dinsdag 11 september 2007 22:47 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Onzin, uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat op bepaalde plekken in Nederland je nog verbinding kunt hebben met je GSM tot 10.000 voet hoogte (3km). Boven dichtbebouwd gebied vaker dan boven de veluwe, maar het is wel degelijk mogelijk... Tot een kilometer hoogte bijna overal wel...
Dat heeft niets met jaartallen te maken. Kan me nog goed herinneren dat ik rond 1999 een passagier rondvloog boven Flevoland en dat hij een halfuur voor dat we landen alvast naar zijn vrouw belde dat hij er aan kwam. En dat was niet in een vliegtuig met een GSM systeem, het was en simpel sportvliegtuigje.quote:Op woensdag 12 september 2007 07:26 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het kan pas echt ver na 2001. Eerder denk ik 2005. En vanaf 2006 kan er in ieder vliegtuig gebeld worden.
Gefeliciteerdquote:Op woensdag 12 september 2007 07:54 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dat heeft niets met jaartallen te maken. Kan me nog goed herinneren dat ik rond 1999 een passagier rondvloog boven Flevoland en dat hij een halfuur voor dat we landen alvast naar zijn vrouw belde dat hij er aan kwam. En dat was niet in een vliegtuig met een GSM systeem, het was en simpel sportvliegtuigje.
grootst mogelijke onzin!quote:Op woensdag 12 september 2007 07:26 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het kan pas echt ver na 2001. Eerder denk ik 2005. En vanaf 2006 kan er ieder vliegtuig gebeld worden.
Ik snap je frustratie jegens school. Je bent zelf nooit de slimste geweestquote:Op woensdag 12 september 2007 07:26 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het kan pas echt ver na 2001. Eerder denk ik 2005. En vanaf 2006 kan er ieder vliegtuig gebeld worden.
Jy bent echt stupide. Mobiel bellen in vliegtuig op hoogte was tot 2006 een onmogelijkheid . PUNT!quote:Op woensdag 12 september 2007 09:24 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
grootst mogelijke onzin!
sommige GSM cellen overbruggen afstanden van meer dan 20 kilometer.
op het moment dat er vrij zicht is kan die afstand nog oplopen. dit is dan wel een horizontale afstand maar dat neemt niet weg dat verticaal er zomaar een kilometer of 6 tot 8 overbrugt kan worden.
werd jij dom gehouden op school soms?
![]()
Daar ben ik het absoluut mee eens.quote:Op woensdag 12 september 2007 07:24 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
De topic is algemeen de westerse scholing.
Als je kan zien is er ook wat gaande op onze NL scholen.
Gozer, ik zeg je dat ik dat al deed in1999. PUNT!quote:Op woensdag 12 september 2007 09:49 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Jy bent echt stupide. Mobiel bellen in vliegtuig op hoogte was tot 2006 een onmogelijkheid . PUNT!
Maar Zapruder zegt van niet! Hoe durf je dat tegen te spreken!!!!quote:Op woensdag 12 september 2007 09:52 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Gozer, ik zeg je dat ik dat al deed in1999. PUNT!
Op kruishoogte (10km) is het inderdaad voor 99% onmogelijk zonder aangepaste systemen aan boord (ook omdat aan boord je bereik lichtelijk beperkt wordt door de buisconstructie), maar op lagere hoogte (3km en lager) is het zeker mogelijk. Al vanaf 1999 als ik mijn ervaring laat spreken.....
Nee het is niet opzettelijk door de docenten. Zij zijn ook maar poppetjes. En zijn inweze al door en door geindrodoctineerd. Zij zijn ook maar met de handen vastgebonden. 30 keer hetzelfde sommetje uitleggen maar klassiekaal een moeilijke opgave behandelen. Dat kan niet. Dat is tijd verknoeien van leerlingen en tijd verknoeien van docenten.quote:Op woensdag 12 september 2007 09:50 schreef Mirage het volgende:
[..]
Daar ben ik het absoluut mee eens.
Het niveau op de scholen daalt, de manier van lesgeven verandert en is zo gebleken niet altijd ten goede.
Ik denk alleen niet dat dat met het doel is ons opzetteljik dom te houden.
Nou was dat even toevallig dat het tijdens 911 op 10km glashelder en tot 13 keer toe werkte bij F93.quote:Op woensdag 12 september 2007 09:52 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Gozer, ik zeg je dat ik dat al deed in1999. PUNT!
Op kruishoogte (10km) is het inderdaad voor 99% onmogelijk zonder aangepaste systemen aan boord (ook omdat aan boord je bereik lichtelijk beperkt wordt door de buisconstructie), maar op lagere hoogte (3km en lager) is het zeker mogelijk. Al vanaf 1999 als ik mijn ervaring laat spreken.....
Je hebt echt geen idee waar je het over hebt! Juist het enige wat docenten deden bij mij was die moeilijke som uitleggen of juist die moeilijke opgave uitleggen. Daarvoor stonden ze er .quote:Op woensdag 12 september 2007 10:07 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Nee het is niet opzettelijk door de docenten. Zij zijn ook maar poppetjes. En zijn inweze al door en door geindrodoctineerd. Zij zijn ook maar met de handen vastgebonden. 30 keer hetzelfde sommetje uitleggen maar klassiekaal een moeilijke opgave behandelen. Dat kan niet. Dat is tijd verknoeien van leerlingen en tijd verknoeien van docenten.
Docenten zitten tegenwoordig alleen maar de krant te lezen. Lesgeven is er niet meer bij ...
Je draait je in elke hoek die maar mogelijk is om je gelijk te krijgen.quote:Op woensdag 12 september 2007 10:10 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Nou was dat even toevallig dat het tijdens 911 op 10km glashelder en tot 13 keer toe werkte bij F93.
We hebben het hier niet over relatief laag bij de grond.
Dat was ook zo in mijn tijd. Maar dat mag nu dus niet meer...quote:Op woensdag 12 september 2007 10:13 schreef VoreG het volgende:
[..]
Je hebt echt geen idee waar je het over hebt! Juist het enige wat docenten deden bij mij was die moeilijke som uitleggen of juist die moeilijke opgave uitleggen. Daarvoor stonden ze er .
Ja in mijn tijd mocht dat ook nog.. 3 jaar geledenquote:Op woensdag 12 september 2007 10:24 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Dat was ook zo in mijn tijd. Maar dat mag nu dus niet meer...
Men, jij bent wel heel volhardend. 't Is moeilijk om je ongelijk toe te geven, hé. Zal ome Haus je even helpen dan? Het gaat ongeveer zo:quote:Op woensdag 12 september 2007 10:10 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Nou was dat even toevallig dat het tijdens 911 op 10km glashelder en tot 13 keer toe werkte bij F93.
Jij kunt het vast ook, succes ermee !quote:Potjandrie, je hebt gelijk. Dat was niet zo slim van mij om dat zomaar klakkeloos van andere mensen aan te nemen.
Er werd slechts twee keer met een gsm gebeld.quote:Op woensdag 12 september 2007 10:10 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Omdat jij PUNT! zegt moet de rest van de wereld dat maar geloven?quote:Op woensdag 12 september 2007 09:49 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Jy bent echt stupide. Mobiel bellen in vliegtuig op hoogte was tot 2006 een onmogelijkheid . PUNT!
dat die airphones gebruikt zijn wist ik dan weer niet. wat ik wel weet over airphones is dat ik lang geleden met mijn toenmalig vriendinnetje naar ibiza (1993 of 1994) vloog en voor de gein naar huis gebeld heb terwijl we zo'n beetje boven frankrijk vlogen. was wel tering duur trouwensquote:Op woensdag 12 september 2007 12:02 schreef gorgg het volgende:
[..]
Er werd slechts twee keer met een gsm gebeld.
De andere waren allemaal met Airphones. Dat is je al een miljard keer uitgelegd.
De personen die met GSM belden waren Edward Felt en CeeCee Lyles. Beiden telefoneerden rond 9.58u. Kort voor het vliegtuig neerstortte. Het vliegtuig vloog toen maar zo'n 1.500m - 2.500m hoog.
Kom op zeg. Andere mensen voor dom uit maken terwijl je je ongelijk niet toe wil geven?quote:Op woensdag 12 september 2007 09:49 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Compleet bullshit.quote:Op woensdag 12 september 2007 12:02 schreef gorgg het volgende:
[..]
Er werd slechts twee keer met een gsm gebeld.
De andere waren allemaal met Airphones. Dat is je al een miljard keer uitgelegd.
De personen die met GSM belden waren Edward Felt en CeeCee Lyles. Beiden telefoneerden rond 9.58u. Kort voor het vliegtuig neerstortte. Het vliegtuig vloog toen maar zo'n 1.500m - 2.500m hoog.
Het heeft lang de ronde gedaan dat Tom Burnett me zijn GSM gebeld heeft. Dat bleek later niet waar te zijn. Hier meer details:quote:Op woensdag 12 september 2007 15:11 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Compleet bullshit.
Ene Tom Burnett heeft ook mobiel gebeld en dat was een halfuur eerder.
9:27 was er al mobiel gebeld.
http://www.cooperativeres(...)lls#a927burnettcalls
Dan is deze press release zeker ook onzin.
Je spreekt jezelf nu tegen. Heb je op school niets geleerd over het toepassen van logica?quote:Op woensdag 12 september 2007 15:11 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Compleet bullshit.
Ene Tom Burnett heeft ook mobiel gebeld en dat was een halfuur eerder.
9:27 was er al mobiel gebeld.
http://www.cooperativeres(...)lls#a927burnettcalls
Dan is deze press release zeker ook onzin.
Dat plaatje covered de 27e minuut niet ...dus er is nog niets ontkracht.quote:Op woensdag 12 september 2007 15:28 schreef gorgg het volgende:
[..]
Het heeft lang de ronde gedaan dat Tom Burnett me zijn GSM gebeld heeft. Dat bleek later niet waar te zijn. Hier meer details:
[afbeelding]
nee ik had de zin zo geformuleerd dat ik jullie al voor ben door de stelling meteen al in twijfel te trekken.quote:Op woensdag 12 september 2007 15:28 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf nu tegen. Heb je op school niets geleerd over het toepassen van logica?
Preciesquote:Op woensdag 12 september 2007 16:37 schreef Lambiekje het volgende:
Waarom is het School maakt dom topic een Flight 93 telefoongesprek topic geworden.
Nu maar weer ontopic "School maakt dom"
Ja, of "complot-denken maakt dom", da's ook een goeiequote:Op woensdag 12 september 2007 16:37 schreef Lambiekje het volgende:
Waarom is het School maakt dom topic een Flight 93 telefoongesprek topic geworden.
Nu maar weer ontopic "School maakt dom"
feit.quote:Op woensdag 12 september 2007 09:49 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
of "mensen die nooit de feiten nagaan", en overnemen wat de overheid voorschoteld. da's ook een goeiequote:Op woensdag 12 september 2007 16:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, of "complot-denken maakt dom", da's ook een goeie
Kom nou, er zijn hier diverse mensen geweest die hebben aangegeven dat het gewoon mogelijk was. Dat is ook logisch, want er waren allang vaste telefoons in de business-class waarmee je kon bellen.quote:
Sommige mensen moeten idd hun 'feiten' nog eens goed bekijkenquote:Op woensdag 12 september 2007 17:09 schreef Sazzefraz het volgende:
[..]
of "mensen die nooit de feiten nagaan", en overnemen wat de overheid voorschoteld. da's ook een goeie
Op die manier.quote:Op woensdag 12 september 2007 07:24 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Nederland wil graag de policy van Amerika opvolgen. Tevens is het keer op keer het braafste jongetje van Europa.quote:Op woensdag 12 september 2007 19:12 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Op die manier.
Nederland:
Ik weet niet of de politiek bewust bezig is om mensen dom te maken/houden. Naar mijn mening zijn er veel te veel mensen ettelijke decennia bezig het onderwijs aan te passen naar hun 'inzicht', daarbij voorbijgaand aan:de mogelijkheid dat hun inzicht misschien wel eens bijzonder dom kan zijn; het niet handig is om elk jaar nieuwe inzichten te presenteren en te verwachten dat iedere scholier dat dan direct kan volgen (laat staan of die scholier dat wil); zich niet afvragend of je uberhaupt zou moeten veranderen.
Ergo: ik verwijt de overheid domheid. Dat is op wel meer vlakken dan alleen de scholen, maar dat is hier niet de discussie.
Het beleid gaat al jarenlang van de ene gril naar de andere, waarbij kinderen steeds vroeger een keuze moeten maken die zo ongeveer de rest van hun leven bepaald. Die keuze kunnen ze niet goed maken, want ze hebben niet de kennis om die verantwoord te maken (want slecht onderwijs). En zo blijf je dus lekker bezig. En de politiek maar afvragen waarom er zo veel afvallers zijn...
Buitenland:
Eigenlijk geen ervaring, maar voor zover ik weet is het Belgische systeem toch veel beter (dat lijkt trouwens verdacht veel op het systeem dat wij hier ooit hadden, in de "goeie oude tijd").
Even voor de duidelijkheid. Cell Phone is het engelse woord voor het mobieltje. Vermoedelijk zijn hier gasten die denken dat een cell phone de telefoon is die in de hoofdsteun in de stoel voor je zit ...quote:Op woensdag 12 september 2007 17:45 schreef VoreG het volgende:
[..]
Kom nou, er zijn hier diverse mensen geweest die hebben aangegeven dat het gewoon mogelijk was. Dat is ook logisch, want er waren allang vaste telefoons in de business-class waarmee je kon bellen.
Verkeerde topic Lambiekjequote:Op woensdag 12 september 2007 19:28 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid. Cell Phone is het engelse woord voor het mobieltje. Vermoedelijk zijn hier gasten die denken dat een cell phone de telefoon is die in de hoofdsteun in de stoel voor je zit ...
Ja in vliegtuigen zit ook een telefoon, creditcard erdoor en bellen. We hebben het nu over dat er eigen mobieltjes gebeld werd in F93. En dat is gewoon een onmogelijkheid
Daarvoor investeren maatschappijen ook in die mogelijkheid. Maar als het volgens jullie gewoon kon in 2001 dan snap ik niet waarom men in hun nopjes zijn met deze techniek....Denk dat er iemand niet waarheid spreekt, een ik weet wel wie...
Ja het kon, het was alleen niet zo bedrijfszeker omdat er geen specifieke voorzieningen voor getroffen zijn. De bedrijven investeren nu fors in die technieken (die je terecht aanhaalt).quote:Op woensdag 12 september 2007 19:28 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid. Cell Phone is het engelse woord voor het mobieltje. Vermoedelijk zijn hier gasten die denken dat een cell phone de telefoon is die in de hoofdsteun in de stoel voor je zit ...
Ja in vliegtuigen zit ook een telefoon, creditcard erdoor en bellen. We hebben het nu over dat er eigen mobieltjes gebeld werd in F93. En dat is gewoon een onmogelijkheid
Daarvoor investeren maatschappijen ook in die mogelijkheid. Maar als het volgens jullie gewoon kon in 2001 dan snap ik niet waarom men in hun nopjes zijn met deze techniek....Denk dat er iemand niet waarheid spreekt, een ik weet wel wie...
En nog altijd heb je niet aangetoond dat leerlingen van de Vrije School dankzij de daar vigerende wereldbeschouwing (jaja, ik ben niet van de straat) meer in hun mars hebben dan andere scholieren.quote:Op woensdag 12 september 2007 07:24 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Jij maakt je kinderen dom, dat is inderdaad iets heel anders dan ze dom te houden.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:08 schreef Sazzefraz het volgende:
Dat zijn studenten. Dat zijn mensen boven een bepaalde leeftijd, die meestal een bepaald gevoel voor zelfspot hebben ontwikkeld.quote:Op maandag 17 september 2007 10:31 schreef Lambiekje het volgende:
Zie, er worden zelfs testen gehouden wie het domst is.
Oh en dat was mijn link niet ... oh sorryquote:Op maandag 17 september 2007 11:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat zijn studenten. Dat zijn mensen boven een bepaalde leeftijd, die meestal een bepaald gevoel voor zelfspot hebben ontwikkeld.
Juist dit lijkt me geen goed voorbeeld. Tijdens mijn opleiding werd het altijd gewaardeerd als je eigen invulling en interpretatie aan de lesstof kon geven. Niet het klakkeloos opdreunen van feitjes, maar het toepassen van kennis in "real-life" casi. Misschien is er minder ambitie onder de schoolgaande jeugd om dit ook te doen en heerst er een mentaliteit dat het klakkeloos opdreunen van de feitjes net voldoende is, en dat men dus niet harder hoeft na te denken dan strikt noodzakelijk. Maar dat lijkt me geen vooropgezet plan van de overheid.quote:Geweldig artikel welk klopt als een bus. Het hedendaagse onderwijs is uitsluitend bedoelt om 'systeemslaven' te creeeren zoals de meeste mensen al zijn. Want, waneer krijg je je diploma...? Als je precies datgene napapagaait wat de leraar je vertelt. En diegene die daar vragen bij gaat stellen - of sterker nog - het angboden lesmateriaal in twijfel trekt, die krijgt geen papiertje waarop staat: 'deze persoon heeft de papagaaienschool doorlopen...'
Nou met het studiehuis en 2e fase lijkt mij dat wel. afschaffing van cultuur-lessen vrijschool.quote:Op maandag 17 september 2007 15:22 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Juist dit lijkt me geen goed voorbeeld. Tijdens mijn opleiding werd het altijd gewaardeerd als je eigen invulling en interpretatie aan de lesstof kon geven. Niet het klakkeloos opdreunen van feitjes, maar het toepassen van kennis in "real-life" casi. Misschien is er minder ambitie onder de schoolgaande jeugd om dit ook te doen en heerst er een mentaliteit dat het klakkeloos opdreunen van de feitjes net voldoende is, en dat men dus niet harder hoeft na te denken dan strikt noodzakelijk. Maar dat lijkt me geen vooropgezet plan van de overheid.
Ik denk dat juist genoemde zaken bedoeld zijn om leerlingen zelfstandiger te laten werken. Wil je ze dom hoduen, dan structureer je de lesstof veel meer en zorg je dat je zelfstandig nadenken niet stimuleert, maar leg je de nadruk op feitenkennis, en niet op toepassing. Maar dat het studiehuis en de 2e fase eigenlijk mislukkingen zijn, daar is iedereen het wel over eens.quote:Op maandag 17 september 2007 15:29 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Nou met het studiehuis en 2e fase lijkt mij dat wel. afschaffing van cultuur-lessen vrijschool.
Heb je het online boek van Gatto bekeken (gelezen).?
quote:Zijn we aan het “verdommen”? - Deel 1
In de Verenigde Staten wordt er al veel over gepraat en geschreven: de “dumbing down of society” of de “dumbification”. Hiermee bedoelt men dat de mensen in pakweg de laatste 30-40 jaar steeds dommer lijken te worden en dat de intellectuele maatschappelijke standaards steeds verder verloederen. Als je kijkt naar de schijnbare oorzaken hiervan dan lijkt een complot op de loer te liggen, omdat bepaalde machinaties niet op toeval kunnen berusten. Verontrustender is dat deze ‘verdomming’ zich ook naar Nederland lijkt te verspreiden, aangezien ons land nauw verbonden is met Amerika en haar cultuur. De verdomming heeft een aantal erg zichtbare kenmerken maar de oorzaken liggen wat minder voor de hand. Centraal in dit verhaal staat informatie en de toegang daartoe; het huidige tijdperk wordt gekenmerkt door een ongekende informatieoorlog. Je zou ook kunnen betogen dat de hoeveelheid desinformatie is toegenomen, wat weer opzet in het spel suggereert.
Deze 2 artikelen bevestigen dus wat ik altijd al dacht. Afleiding van de echte zaken die er toe doen...quote:Zijn we aan het “verdommen”? - Deel 2
Er bestaat een zeer suffe uitdrukking die gaat:“over smaak valt niet te twisten”. Welnu, als je niet over smaak kunt discussiëren en het grondig oneens zijn, waarover dan wel? Dat is dus precies wat we hier even gaan doen. Als je de Amerikaanse media bekijkt, en daarmee meteen een heleboel van de media elders in de wereld die op Amerikaanse leest geschoeid is, dan zie je een hopeloze lawine van hersenloze prut en onzin op je afkomen. Entertainment neemt steeds meer de plaats in van nieuws, wetenswaardigheid en culturele verrijking. Alles lijkt steeds meer toegespits op het bevredigen van simpele basale entertainmentbehoeftes en men probeert steeds minder het intellect van de kijker te prikkelen. De zapcultuur heeft de leescultuur allang verdrongen en hele generaties van vegeterende couch-potatoes groeien op in een smurrie van reclameblokken, reallife shows, cartoons en derderangs muziek. Deze cultuur van vluchtigheid, die niets meer dan passiviteit vraagt van de kijker om uren te vegeteren en die teert op de ontvankelijkheid voor de duizenden reclameboodschappen voor even inhoudsloze producten (die vervolgens op krediet gekocht kunnen worden), begint steeds meer door te sijpelen in andere aspecten van de cultuur.
Tuurlijk bevestigen die wat jij altijd al dacht:quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 10:07 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
[..]
Deze 2 artikelen bevestigen dus wat ik altijd al dacht. Afleiding van de echte zaken die er toe doen...
bronquote:Het is altijd weer vermakelijk om te zien hoe complotters zich ver boven het gepeupel wanen en denken dat het gros van de mensheid dom wordt gehouden. Wat natuurlijk weer ligt aan de algehele 'verdomming' van de maatschappij: "Idealisme en zelf kritisch nadenken worden vakkundig uit de burger gesloopt en hij wordt handig tot een kwijlende consument omgeturnd".
Bij Nujij.nl, waar de discussie werd voortgezet, lezen we onder meer: "99% van de mensen loopt achter 1% aan, dat wordt steeds duidelijk." "Ik stel dat dit al meer dan 3 eeuwen aan de gang is en daarvoor alleen onderbroken door de renaissance en de mystiche (...) van de middeleeuwen."
Maar de statistieken laten grappig genoeg een andere trend zien: Gemeten naar IQ worden we juist slimmer. Het gemiddelde IQ in Nederland stijgt elk jaar ongeveer een halve punt. Wellicht doordat we beter worden opgeleid of door betere voedingspatronen, dat is allemaal nog niet duidelijk. Complotters houden uiteraard vol dat dat ons onderwijs niet deugt. En dat we onze tijd verdoen met het consumeren van "een smurrie van reclameblokken, reallife shows, cartoons en derderangs muziek."
Enfin, die karikatuur hebben we vaker gelezen. In zijn boek 'Wij amuseren ons kapot' verheerlijkte wijlen Neil Postman ruim twintig jaar geleden al eens de geletterde Noord-Amerikaanse cultuur van de achttiende en negentiende eeuw. In dat Rijk der Rede was lezen een bijna sacrale bezigheid. Later verzoop de mensheid volgens Postman in een zee van trivialiteit. Maar ja, dat was dan ook nog in de tijd dat intellectuelen neerkeken op alles dat naar populisme neigde.
Anno nu zijn het vooral de complotdenkers die je continu hoort over de dumbification van de maatschappij. Hoofdzakelijk, zo niet uitsluitend vanwege de frustratie dat de massa de complotten niet slikt. Dat het verhaal rond het 9/11 bedrog niet wordt geloofd, het begrip Nieuwe Wereld Orde niet echt serieus wordt genomen, of andere duistere zaken die in de ogen van complotters zo klaar zijn als een klontje.
Noem het gerust de infantilisering van het intellect: het merendeel van de beweringen van de complotters is immers bij elkaar gegoogelde onzin, half begrepen feiten die in een andere context plotsklaps een heel nieuwe betekenis krijgen, ‘bewijs’ dat niet hard te maken is, reeds weerlegde leugens en allang beantwoorde vragen. Overdrijving en uitvergroting lijken de norm, zeker op het ongefilterde internet, waar iedere zinsbegoocheling ook nog eens kritiekloos geconsumeerd en gekopieerd wordt.
Wat n slechte tekst zeg, vol met ongefundeerde niet onderbouwde en zelfs onjuiste uitspraken.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 10:39 schreef Terecht het volgende:
[..]
Tuurlijk bevestigen die wat jij altijd al dacht:
[..]
bron
![]()
quote:Eén kwestie blijft knagen: als het Flynn-effect werkelijkheid is, zijn we dan echt zoveel slimmer dan onze voorouders? Howard denkt van wel: 'Flynn, die zelf denkt dat het stijgend IQ niet betekent dat mensen werkelijk intelligenter zijn geworden, overschat mogelijk de gemiddelde intelligentie van de bevolking in vorige eeuwen en de mate van intelligentie die je nodig hebt om te kunnen functioneren in een agrarische samenleving. Mensen zijn uitstekend genetisch geprogrammeerd voor normale alledaagse vaardigheden, zoals het snel leren van een taal of sociaal gedrag. De nadelen van een lage intelligentie worden misschien alleen duidelijk bij onnatuurlijke bezigheden, zoals leren op school.
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=59714
quote:Scientific Poll: 84% Reject Official 9/11 Story
http://www.prisonplanet.com/articles/October2006/141006poll.htm
Zo denk ik meestal nou ook over teksten van Zapruderquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 18:10 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Wat n slechte tekst zeg, vol met ongefundeerde niet onderbouwde en zelfs onjuiste uitspraken.
[..]
[..]
Heel fijn dat je me inzicht geeft in je gedachten hoor , maar wat heeft dat met mijn reactie te maken?quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 18:14 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Zo denk ik meestal nou ook over teksten van Zapruder
Oh?quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 18:10 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Wat n slechte tekst zeg, vol met ongefundeerde niet onderbouwde en zelfs onjuiste uitspraken.
Dit is pas onjuist. Zonder de abstracte kennis die we op school leren had jij nu niet achter je computer gezeten om op het FOK! forum te kunnen reageren.quote:[..]
Deze poll vroeg mensen naar een andere pollquote:[..]
http://screwloosechange.blogspot.com/2007/09/so-much-for-84.htmlquote:Bizarrely they also cite the New York Times/CBS "16% of Americans believe they have been told the whole truth" poll in a question. Since when does one poll ask people what they think about another poll?
http://screwloosechange.blogspot.com/2007/09/so-much-for-84.htmlquote:when they asked people what their position on 9/11 was, "19 hijackers", LIHOP, MIHOP or "not sure". MIHOP scored a less than impressive 4.6%. Heck even "not sure" managed 5.3%. As previous polls have shown the variance is highly correlated to your political position and education, with college graduates coming in at 3.0, but those with less than a high school education double that. For some reason none of that made their press release.
quote:
Er staan twee meningen in dat kleine quotje, dus wat je met "dit "bedoelt.. ?quote:Dit is pas onjuist. Zonder de abstracte kennis die we op school leren had jij nu niet achter je computer gezeten om op het FOK! forum te kunnen reageren.
Het weerlegt imo toch duideljk de mening (want dat is het) in het door jouw gequote stukje.quote:Deze poll vroeg mensen naar een andere poll:
Tijd heelt alle wonden he...quote:http://screwloosechange.blogspot.com/2007/09/so-much-for-84.html
Bovendien is die poll van oktober 2006, behoorlijk gedateerd dus. Laat ik nu een recentere poll hebben gevonden:
http://www.911truth.org/images/ZogbyPoll2007.pdf
[..]
http://screwloosechange.blogspot.com/2007/09/so-much-for-84.html
4,6%, het gaat goed met de 9/11 'truth' beweging
Dat het onzin is dat we dom worden gehouden.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:20 schreef Resonancer het volgende:
[..]
![]()
[..]
Er staan twee meningen in dat kleine quotje, dus wat je met "dit "bedoelt.. ?
Ik ben daar overigens helemaal niet zo zeker van als jij.
Vervelend is dat hé, als in een door notabene complotdenkers opdracht gegeven poll niet de uitkomst bied die je graag gehoopt had. Maar blijf jij maar lekker aan je dogma's vastklampen, als je daar gelukkig van wordt.quote:[..]
Het weerlegt imo toch duideljk de mening (want dat is het) in het door jouw gequote stukje.
[..]
Tijd heelt alle wonden he...
Merendeel denkt toch echt dat de us govt mbt 9-11 liegt en bedriegt, maar goochel er gerust nog wat andere cijfers bij hoor..
oh, je refereert aan de OP, lekker duidelijkquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:33 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dat het onzin is dat we dom worden gehouden.
Je weet niet wat ik hoop, dus onzin. Het woord dogma kan je op meerdere manieren opvatten en geluk ook dus ook die opmerking is onzinnig.quote:Vervelend is dat hé, als in een door notabene complotdenkers opdracht gegeven poll niet de uitkomst bied die je graag gehoopt had. Maar blijf jij maar lekker aan je dogma's vastklampen, als je daar gelukkig van wordt.
Daar gaat de discussie toch ook over?quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:11 schreef Resonancer het volgende:
[..]
oh, je refereert aan de OP, lekker duidelijk
Leuk, die semantische spelletjesquote:
[..]
Je weet niet wat ik hoop, dus onzin. Het woord dogma kan je op meerdere manieren opvatten en geluk ook dus ook die opmerking is onzinnig.
Hoho, het sturen van onderwijsdoelen is iets anders dan het volk dom houden door middel van onderwijs.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Kijk gewoon die presentatie die ik gepost heb, daar staat voldoende bewijs dat er BEWUST gekloot wordt met het onderwijs.
Heb je de presentatie uberhaupt bekeken?quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:47 schreef Terecht het volgende:
[..]
Hoho, het sturen van onderwijsdoelen is iets anders dan het volk dom houden door middel van onderwijs.
Vermoeiend gezwets over sustainable development, freedom en dat het van hogerhand gedicteerd wordt, te saai iig om langer dan 10 minuten te bekijken. Heb je geen samenvatting ervan, ik heb weinig zin om een uur lang naar zo'n weinig boeiende verteller te luisteren.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 23:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Heb je de presentatie uberhaupt bekeken?
Die evangelische kindertjes die thuis worden gehouden door hun ouders en creationistisch worden onderwezen, daar wordt het allemaal ook niet heul veul beter van, denk ikquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 18:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit is een zeer goede presentatie over de koers die het onderwijs volgt in de VS. Aangezien de Verenigde Naties (UNESCO) hieraan ten grondslag ligt, zullen we dit ook in Europa en de rest van de wereld tegenkomen (of misschien is het al gedeeltelijk doorgevoerd, geen idee hoe het staat met het onderwijs in Nederland). Vrij schokkende dingen.
http://video.google.nl/videoplay?docid=8903112019958738510&q=liberty+or+sustainable+development&total=13&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=1 Vanaf 59:30
Hieruit blijkt inderdaad dat school een instrument is geworden om ons dom te houden en ter indoctrinatie.
Waar het op neer komt is dat meer opleiding leidt tot hogere inkomens en daardoor grotere consumptie. Dit is in strijd met het principe van duurzaamheid wat tegenwoordig geldt. Hoe dommer het volk, hoe duurzamer de maatschappij.
Het dumbing down wordt gerealiseerd door het uitgangspunt dat er geen objectieve waarheid of werkelijkheid is, dus postmodernistisch constructivisme. Als gevolg daarvan leren kinderen geen objectieve feiten meer, maar waarden opgelegd door de overheid. Indoctrinatie dus.
Ik vind het anders best wel schokkend hoe weinig mensen slagen voor de wiskundetoets of de nederlandstoets op de pabo. Als er al zo'n grote groep niet slaagd. Dan zal er ook een sloot zijn van net-wel. Van de types die avond van te voren blokken de volgende ochtend nog weten, maar een dag of wat later niet meer. En dat gaat dan les geven aan onze kinderen. Een kennis staat voor de klas, en die wordt verdrietig van de huidige lichting. Geen verstand en weten eigenlijk helemaal niets, geen logische verbanden kunnen leggen. Ik ben van mening dat er wel degelijk een trend gaande is, dat we minder en minder slim worden. De film Idiocracy is misschien wel wat overdreven maar bepaalde zaken ... nee de mens is dom.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:34 schreef Terecht het volgende:
[..]
Daar gaat de discussie toch ook over?
[..]
Dit staat los van je stelling dat "een school er is om ons slaafs te maken aan het systeem." Wat je hier beschrijft is een mentaliteitsprobleem, geen bewuste verdomming van de scholieren en studenten.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 11:39 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Ik vind het anders best wel schokkend hoe weinig mensen slagen voor de wiskundetoets of de nederlandstoets op de pabo. Als er al zo'n grote groep niet slaagd. Dan zal er ook een sloot zijn van net-wel. Van de types die avond van te voren blokken de volgende ochtend nog weten, maar een dag of wat later niet meer. En dat gaat dan les geven aan onze kinderen. Een kennis staat voor de klas, en die wordt verdrietig van de huidige lichting. Geen verstand en weten eigenlijk helemaal niets, geen logische verbanden kunnen leggen. Ik ben van mening dat er wel degelijk een trend gaande is, dat we minder en minder slim worden. De film Idiocracy is misschien wel wat overdreven maar bepaalde zaken ... nee de mens is dom.
quote:Op woensdag 24 oktober 2007 11:39 schreef Lambiekje het volgende:
Ik vind het anders best wel schokkend hoe weinig mensen slagen voor de wiskundetoets of de nederlandstoets op de pabo. Als er al zo'n grote groep niet slaagd.
Gelukkig zijn de verbanden die jij legt onberispelijk. Gij geveinsde!quote:Geen verstand en weten eigenlijk helemaal niets, geen logische verbanden kunnen leggen.
heel goed gezien. je hebt een typo gevonden..quote:
als ik de verbanden maar zie :0quote:[..]
Gelukkig zijn de verbanden die jij legt onberispelijk. Gij geveinsde!
quote:Staat er nu werkelijk niemand stil bij de slavernij van de leerplicht, de slavernij van belasting, de slavernij van de naderende sociale dienstplicht? Een slaaf is volgens de Van Dale, "een mens die aan een ander in eigendom toebehoort". Vertelt u mij waarom een jongere die gedwongen arbeid verricht in het teken van een sociale dienstplicht of leerplicht, niet aan deze definitie voldoet. Hij heeft niet de beschikking over zichzelf, noch hebben zijn ouders deze. De staat bepaalt volledig het reilen en zeilen van dit individu, als een eigenaar zijn persoon.
http://www.vrijspreker.nl(...)dienstplicht/catid/8
quote:Het is duidelijk dat kinderen en jongeren in hun jeugd buiten de realiteit gehouden worden. Door middel van hun eigen voorzieningen, eigen tv-programma's en op school wordt hun een wereldbeeld opgedrongen dat niets met het echte leven te maken heeft. Hun zorgvuldig bewaarde onschuld komt keihard in botsing met de wereld van volwassenen, een wereld waar ze als jongere nauwelijks serieus aan deel mogen nemen. Er wordt gezegd dat kinderen in de leeftijd van ongeveer 12 tot 18 jaar in de beruchte pubertijd verkeren. Maar de puberteit is een verschijnsel bepaald door klasse, cultuur en tijd, en zeker geen natuurlijk gegeven. Dwarsliggende pubers zijn door de maatschappij gecreëerd en het direct gevolg van het feit dat kinderen in een rotmaatschappij deel moeten gaan nemen. En alhoewel kinderen steeds jonger geconfronteerd worden met de harde buitenwereld door bijvoorbeeld het jeugdjournaal en allerlei zware maatschappelijke thema's op school, kan er toch gesteld worden dat ze nog steeds afgeschermd worden van de realiteit. Veel ellende van de wereld gaat hen niet direct aan. Dit in tegenstelling tot kinderen in de zogenaamde Derde Wereld; deze worden van kleins af aan geconfronteerd met de strijd om het bestaan en er bestaat dus vaak geen beschermde kindertijd voor hen, behalve voor de rijken.
http://www.gebladerte.nl/00249p14.htm
Maar als die discussiewaarde nihil is doordat jij voortdurend groteske gedachtensprongen maakt en het Nederlands waarin dat discussiemateriaal gesteld is bovendien afgrijselijk is, wat dan?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:32 schreef Lambiekje het volgende:
En bovendien een forum is niet een medium om zo correct mogelijk Nederlands te schrijven. Het gaat om het discussiemateriaal.
je kan veel zeggen maar afgrijselijk Nederlands, nee.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:47 schreef Apropos het volgende:
[..]
Maar als die discussiewaarde nihil is doordat jij voortdurend groteske gedachtensprongen maakt en het Nederlands waarin dat discussiemateriaal gesteld is bovendien afgrijselijk is, wat dan?
Oh dat kan echt welquote:Op woensdag 24 oktober 2007 20:17 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
je kan veel zeggen maar afgrijselijk Nederlands, nee.
Mjah dat stuk over IQ heeft hij wel iets te simpel gemaakt ja. Zal wel door het bedoelde publiek komen.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 00:24 schreef Orwell het volgende:
quote:
"Gemeten naar IQ worden we juist slimmer. Het gemiddelde IQ in Nederland stijgt elk jaar ongeveer een halve punt."
het gemiddelde IQ is per definitie 100... en zal dat altijd zijn
het IQ van de schrijver van dit erbarmelijk onnozele stuk schat ik ergens tussen dat van Kelly en Regilio Tuur in
verder betwist ie het debiele niveau van het gemiddelde tv-aanbod in nederland...
dan weet je genoeg..lijkt me
zoals gezegd: een stuk vol met ongefundeerde niet onderbouwde en zelfs onjuiste uitspraken..
hét perfecte manifest voor de gemiddelde debunker
Dat komt ook omdat iq testen worden genormaliseerd naar de normale verdeling waarbij de verwachtingswaarde 100 is. In de loop der jaren is men steeds beter gaan scoren op IQ testen:quote:Op donderdag 25 oktober 2007 00:24 schreef Orwell het volgende:
quote:
"Gemeten naar IQ worden we juist slimmer. Het gemiddelde IQ in Nederland stijgt elk jaar ongeveer een halve punt."
het gemiddelde IQ is per definitie 100... en zal dat altijd zijn
het IQ van de schrijver van dit erbarmelijk onnozele stuk schat ik ergens tussen dat van Kelly en Regilio Tuur in
Knap als je dat kunt vinden in het stuk.quote:verder betwist ie het debiele niveau van het gemiddelde tv-aanbod in nederland...
-nietstoevoegende uitingen mag je ook voor je houden-quote:dan weet je genoeg..lijkt me
zoals gezegd: een stuk vol met ongefundeerde niet onderbouwde en zelfs onjuiste uitspraken..
hét perfecte manifest voor de gemiddelde debunker
quote:Op woensdag 24 oktober 2007 09:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die evangelische kindertjes die thuis worden gehouden door hun ouders en creationistisch worden onderwezen, daar wordt het allemaal ook niet heul veul beter van, denk ik
quote:Sir Ken Robinson makes an entertaining (and profoundly moving) case for creating an education system that nurtures creativity, rather than undermining it. With ample anecdotes and witty asides, Robinson points out the many ways our schools fail to recognize -- much less cultivate -- the talents of many brilliant people. "We are educating people out of their creativity," Robinson says. The universality of his message is evidenced by its rampant popularity online. A typical review: "If you have not yet seen Sir Ken Robinson's TED talk, please stop whatever you're doing and watch it now."
http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/66
Waarom niet ontopic ... het is toch juist.quote:Op dinsdag 20 november 2007 19:47 schreef Resonancer het volgende:
Niet helemaal on topic, maar toch...
[..]
Het is maar net wat je er zelf van maakt. Als je zelf de intelligentie niet hebt om de relativiteit van het geleerde in te zien, en je eigen creativiteit ermee te combineren, dan raak je inderdaad gefrustreerd. Ik ervaar juist het tegenovergestelde met mijn opleiding.quote:Op woensdag 21 november 2007 09:06 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Waarom niet ontopic ... het is toch juist.
Creativiteit dwarsbomen, dat heb ik serieus ondervonden op school. Mijn idee van school is iedereen klaarmaken voor het systeem om slaaf te zijn. Dat bedoel ik met "dom" maken. of eigenlijk slim genoeg om te willen werken voor he systeem.
Zelfde hier. Een eigen initiatief voor een bachelor of master opdracht wordt juist erg gewaardeerd. Zelfs laatst voor een project waarmee een vak afgesloten zou worden. Normaal gesproken was dat kiezen uit een serie vaste opdrachten maar met een leuk idee was de docent niet zo moeilijk te overtuigenquote:Op woensdag 21 november 2007 17:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is maar net wat je er zelf van maakt. Als je zelf de intelligentie niet hebt om de relativiteit van het geleerde in te zien, en je eigen creativiteit ermee te combineren, dan raak je inderdaad gefrustreerd. Ik ervaar juist het tegenovergestelde met mijn opleiding.
quote:'Je hebt hier een verkeerd brongetal (waar je mee moest beginnen, wat je bij vraag A had moeten uitrekenen).'
'Ja maar meneer, ik heb de som goed als ik het getal daarboven wel goed had afgerond..'
'Dat maakt niet uit! Het antwoord is fout!'
'Meneer, ik snap de stof wel, maar heb in het begin een rekenfoutje gemaakt' Het gaat toch erom of je het snapt, of niet? Dit is dan namelijk hetzelfde als een Ned-leraar een rep nakijkt, en diegene de dt fout heeft vervoegd, dan zegt de leraar toch ook niet, weetjewat, dan is alles vast wel fout!'
(zo zei ik het niet, maar het komt op hetzelfde neer, ongeveer. Ookal besef ik dat het niet hetzelfde was))
Toen kon ik mij gaan melden bij de Teamleider ( die het overigens wel eens was met me, maar dat terzijde)
De gedwongen keuzes. .. belachelijk ook. En dan nog wat door diversiteit, geen kwaliteit. Vandaar ook dat vervolg opleidingen steen en ben klagen dat er geen gedegen basis is. Zo veel tijd en inspanning verknoeien voor wat je vevolgens NOOIT (nauwelijks) meer gaat gebruiken als Frans. Ik vond het maar stupide gedoe.quote:Op woensdag 21 november 2007 20:54 schreef GasTurbine het volgende:
Eensch. Ik had een VWO ++ opleiding in de 2e. Ik ben blijven zitten op Wiskunde ( een 5je omdat ik de eerste maanden van het jaar heb gemist ivm een operatie), Frans 4 en biologie 5.
Bij mijn school telt een:
5 is 1 onvoldoendepunt.
4 is 2 onvoldoendepunten.
3 en lager is 3 onvoldoendepunten.
Bij 3 punten bleef je zitten.
Ik wist al zeker dat ik de kant Economie en Maatschappij op wilde gaan (Geen biologie voor nodig). En ik frans wilde omruilen voor Spaans (daar heb je ook gewoon meer aan later, zeker als je later naar de VS wilt emigreren, zoals ik wil doen).
Voor de rest stond ik voor:
Aardrijkskunde en geschiedenis (bij ons gecombineerd, samen met economie, tot MM, mens en maatschappij) een ruime 8.
Voor nederlands en engels een 9.
Beeldende Vorming (tekenen en handarbeid gecombineerd) een 10 zelfs.
Muziek een 7 en ga zo maar door.
Dus oftewel was eigenlijk de onvoldoende voor Wiskunde (een 5je met een rede) de enigste onvoldoende van belang. Toen werd ik overgezet naar HAVO.
Bij HAVO moest je meer uit het boek werken. Bij vwo ging het meer om besprekingen, werkstukken, verslagen. Zoveel mogelijk basiskennis. Je boek was meer een soort handleiding. Ze keken naar je kennis en vaardigheden. Niet naar de fouten die je op een repetitie maakte, niet het stampwerk repeteren, maar je kennis testen.
Zoals bij Natuurkunde een voorbeeldje;
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |