Nee, ik denk dat jij zijn/haar standpunt niet helemaal begrijpt. Er wordt gedoeld op het nut na de dood. Volgens het atheïsme is dat nut er niet.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:58 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
atheïsme maakt je leven nutteloos? dan heb je het niet helemaal begrepen lijkt mij.
Alle atheisten zullen het er over eens zijn dat Voltaire en Newton na hun dood nog steeds invloed uitoefenen en nut hebben. Dankzij het schrift.quote:Op donderdag 6 september 2007 17:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat jij zijn/haar standpunt niet helemaal begrijpt. Er wordt gedoeld op het nut na de dood. Volgens het atheïsme is dat nut er niet.
sterk puntquote:Op donderdag 6 september 2007 17:05 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Alle atheisten zullen het er over eens zijn dat Voltaire en Newton na hun dood nog steeds invloed uitoefenen en nut hebben. Dankzij het schrift.
mooiequote:Op donderdag 6 september 2007 17:05 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Alle atheisten zullen het er over eens zijn dat Voltaire en Newton na hun dood nog steeds invloed uitoefenen en nut hebben. Dankzij het schrift.
Die bestaan ook niet meer na de dood bij een Christelijke God als ik de heilige geschriften er op na houdt.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:56 schreef xprotagonistx het volgende:
Het ellendige van atheïsme (voor mij dan) is die levensvisie het leven volledig nutteloos maakt. Alles wat ik doe doet er niet toe, alle herinneringen aan leuke dingen zijn weg als ik dood ben.
Oke, dus je ziet geen nut in wat na het leven komt bij een atheïst. Maar als je slechts op die manier in een god wil gaan geloven zuiver omdat je dan alleen naar een hemel kan gaan is het slecht met je gesteld. Dat is een god van angst.quote:Als ik ontzettend faal in het leven ben ik ook echt een loser, er is niemand in het hiernamaals die mij vergeeft. Als ik ziek word of onder een tram fiets is m'n leven ook echt over, ik ga niet hemelen. Om het leven nog een beetje prettig door te komen zou ik het beste in hedonisme kunnen vervallen.
Je hebt wel een punt, dat het leven zonder hiernamaals een soort van nutteloos is. Als je gelooft in het nut (of zin) hebben van het leven. Wat ik zelf persoonlijk niet doe. Ik zie het leven van de mens net als dat van elk ander wezen op de planeet; je wordt geboren, je eet wat, je drinkt wat, je slaapt wat, je neukt wat en dan ga je dood. In jou ogen misschien leeg. En als jij je leven meer zin wil geven door het geloven in een God, moet je dat vooral doen. Maarquote:Op donderdag 6 september 2007 16:56 schreef xprotagonistx het volgende:
Hallo,
Ik ben christelijk opgevoed. Op m'n mild-christelijk basisschool hadden we bijvoorbeeld rekenen en even later zongen we (zonder inleiding in de trant van: "Waarschuwing: de volgende dingen hebben geen enkel verband met de werkelijkheid") leuke liedjes over Jezus en luisterden we naar mooie bijbels verhalen. Aan de waarheid twijfelde ik geen moment; ik twijfelde net zo min aan de waarheid van staartdelingen of Sinterklaas, waarom zou ik?
Tijdens m'n middelbare schooltijd (op een eveneens mild-christelijk middelbare school) begon ik na te denken, en m'n geloof af te brokkelen, tot een paar jaar geleden, waarop ik het absolute nulpunt van gelovigheid mocht bereiken.
Het ellendige van atheïsme (voor mij dan) is die levensvisie het leven volledig nutteloos maakt. Alles wat ik doe doet er niet toe, alle herinneringen aan leuke dingen zijn weg als ik dood ben. Als ik ontzettend faal in het leven ben ik ook echt een loser, er is niemand in het hiernamaals die mij vergeeft. Als ik ziek word of onder een tram fiets is m'n leven ook echt over, ik ga niet hemelen. Om het leven nog een beetje prettig door te komen zou ik het beste in hedonisme kunnen vervallen.
Veel liever zou ik oprecht ergens in geloven, bijvoorbeeld een liberale vriendelijke stroming van het Christendom, die alle foute dingen (steniging, verkrachting, ..) in de Bijbel in het juiste tijdsperspectief plaatst, en verder gewoon de standaard dingen gelooft. Mocht ik een werkeloze slampamper worden, vergeeft God me later wel. Heb ik ruzie, ben ik alleen, wat dan ook- Jezus houdt van me. Word ik ziek, ga ik dood, leef ik verder in de hemel, en kom ik ook nog m'n opa en oma tegen.
Kortom: dat draadje in m'n hoofd dat bij religieuze verhalen alarmpulsjes gaat geven mag van mij best losschieten. Geen angst meer, maar gegarandeerd een zinvol leven. Waarom bestaat er nog geen geloofwaardige religie?
Ja, tov, alleen heeft zo'n persoon daar zelf 0,0 aan. Die kan alleen tijdens zijn/haar leven zich daarover verheugen. Dat neemt niks weg van het nut wat zo'n persoon voor de samenleving heeft gehad natuurlijk, maar ik meende dat het hier om persoonlijk nut ging.quote:Op donderdag 6 september 2007 17:05 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Als we het gaan hebben over de ego en het nut na de dood heeft het voor zowel vanuit de atheïstische kant als vanuit de godsdienstige kant weinig nut. De mens is in beide gevallen totaal niet belangrijk.quote:Op donderdag 6 september 2007 17:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, tov, alleen heeft zo'n persoon daar zelf 0,0 aan. Die kan alleen tijdens zijn/haar leven zich daarover verheugen. Dat neemt niks weg van het nut wat zo'n persoon voor de samenleving heeft gehad natuurlijk, maar ik meende dat het hier om persoonlijk nut ging.
Ik bedoel niet dat ik nu een God zoek als weggetje om in de hemel te kunnen komen, ik bedoel meer dat ik graag oprecht zou willen geloven, zodat ik op alle vragen fijne reli-antwoorden heb, en alle aardse vervelende dingen uiteindelijk helemaal niet erg zijn, omdat God toch van je houdt. Niet dat ik nu geloof dat dat ooit waar zou kunnen zijn, maar het zou wel fijn zijn om het toch te kunnen geloven. Een soort reli-roes.quote:Op donderdag 6 september 2007 17:14 schreef Heathen het volgende:
Oke, dus je ziet geen nut in wat na het leven komt bij een atheïst. Maar als je slechts op die manier in een god wil gaan geloven zuiver omdat je dan alleen naar een hemel kan gaan is het slecht met je gesteld. Dat is een god van angst.
In dat opzicht maakt het toch geen zak uit of je in een hiernamaals gelooft of niet? Jouw persoonlijke (on)geloof in een hiernamaals is volstrekt irrelevant voor het eventuele bestaan ervan.quote:Op donderdag 6 september 2007 17:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, tov, alleen heeft zo'n persoon daar zelf 0,0 aan. Die kan alleen tijdens zijn/haar leven zich daarover verheugen. Dat neemt niks weg van het nut wat zo'n persoon voor de samenleving heeft gehad natuurlijk, maar ik meende dat het hier om persoonlijk nut ging.
tjsa misschien draait het universum niet om jou..quote:Op donderdag 6 september 2007 17:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, ga dan zuipen.quote:Op donderdag 6 september 2007 17:27 schreef xprotagonistx het volgende:
[..]
Ik bedoel niet dat ik nu een God zoek als weggetje om in de hemel te kunnen komen, ik bedoel meer dat ik graag oprecht zou willen geloven, zodat ik op alle vragen fijne reli-antwoorden heb, en alle aardse vervelende dingen uiteindelijk helemaal niet erg zijn, omdat God toch van je houdt. Niet dat ik nu geloof dat dat ooit waar zou kunnen zijn, maar het zou wel fijn zijn om het toch te kunnen geloven. Een soort reli-roes.
Volgens het relativiteitsbeginsel kun je dat wel stellen.quote:Op donderdag 6 september 2007 17:28 schreef Yorrit het volgende:
[..]
tjsa misschien draait het universum niet om jou..
Dus geloven in een hiernamaals is eigenlijk puur egoistisch?quote:Op donderdag 6 september 2007 17:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
goeiequote:Op donderdag 6 september 2007 17:44 schreef L.Denninger het volgende:
Ik zou aan de drugs gaan als ik jou was.
Nee dat is niet egoïstisch, wel is het egoïstisch om te denken dat je dan je persoonlijkheid mee zou kunnen nemen.quote:Op donderdag 6 september 2007 17:56 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dus geloven in een hiernamaals is eigenlijk puur egoistisch?
nee het is grootspraak en narcistisch van de mens.quote:Op donderdag 6 september 2007 17:56 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dus geloven in een hiernamaals is eigenlijk puur egoistisch?
Hmm... dat zou kunnen, maar volgens mij is het een opeenstapeling van meerdere redenen dan zuiver een enkele reden.quote:Op donderdag 6 september 2007 18:05 schreef digitaLL het volgende:
Kan het ook zo zijn dat men een gebrek aan eigenwaarde opvult dmv een fictieve god die wel waarde aan de persoon hecht ?
Je leven volledig nutteloos maakt, vind je het nutteloos te kunnen genieten van het leven ? Vind je het nutteloos om anderen te kunnen helpen van het leven te genieten ?quote:Op donderdag 6 september 2007 16:56 schreef xprotagonistx het volgende:
Het ellendige van atheïsme (voor mij dan) is die levensvisie het leven volledig nutteloos maakt. Alles wat ik doe doet er niet toe, alle herinneringen aan leuke dingen zijn weg als ik dood ben. Als ik ontzettend faal in het leven ben ik ook echt een loser, er is niemand in het hiernamaals die mij vergeeft. Als ik ziek word of onder een tram fiets is m'n leven ook echt over, ik ga niet hemelen. Om het leven nog een beetje prettig door te komen zou ik het beste in hedonisme kunnen vervallen.
Je zou ook kunnen geloven in een liberalere vriendelijker stroming van de mensheid en zelf je steenje bijdragen.quote:Veel liever zou ik oprecht ergens in geloven, bijvoorbeeld een liberale vriendelijke stroming van het Christendom, die alle foute dingen (steniging, verkrachting, ..)
Leg de verantwoordelijkheid om zelf iets van je leven te maken maar naast je neer jezus/god houdt toch wel van me al doe ik er niets aan.quote:Mocht ik een werkeloze slampamper worden, vergeeft God me later wel. Heb ik ruzie, ben ik alleen, wat dan ook- Jezus houdt van me. Word ik ziek, ga ik dood, leef ik verder in de hemel, en kom ik ook nog m'n opa en oma tegen.
Ja, ja gegarandeerd een zinvol leven als een speeltje van een wezen dat zich niet duidelijk kenbaar maakt en willens en wetens kwaad over zijn "schepping" heeft afgeroepen.quote:Kortom: dat draadje in m'n hoofd dat bij religieuze verhalen alarmpulsjes gaat geven mag van mij best losschieten. Geen angst meer, maar gegarandeerd een zinvol leven. Waarom bestaat er nog geen geloofwaardige religie?
Van wie is dit?quote:Op donderdag 6 september 2007 17:21 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Laat mij in mijn zeven sloten
Laat mij de draad volslagen kwijt
Aan gezelligheid ten onder
Richting eindeloze tijd
Uit volle borst op weg naar nergens
Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden
En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib
Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel
Maar red mij niet
Klinkt als Youp van 't Hek, maar ik weet het niet zeker.quote:Op donderdag 6 september 2007 18:57 schreef Boondock_Saint het volgende:
Het leven wordt JUIST zoveel meer waard. Je hebt er namelijk maar 1
[..]
Van wie is dit?
Maar wat is er zo zinnig en betekenisvol aan een hiernamaals? Want daar moet die religie dan wel een leverancier van zijn, blijkbaar.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:56 schreef xprotagonistx het volgende:
Kortom: dat draadje in m'n hoofd dat bij religieuze verhalen alarmpulsjes gaat geven mag van mij best losschieten. Geen angst meer, maar gegarandeerd een zinvol leven. Waarom bestaat er nog geen geloofwaardige religie?
Redt mij niet van Maarten van Roozendaalquote:Op donderdag 6 september 2007 18:57 schreef Boondock_Saint het volgende:
Het leven wordt JUIST zoveel meer waard. Je hebt er namelijk maar 1
[..]
Van wie is dit?
Dus jij denkt dat je matig kunt leven en God je evengoed vergeeft en je toelaat tot de hemel?quote:Op donderdag 6 september 2007 16:56 schreef xprotagonistx het volgende:
[knip]
Veel liever zou ik oprecht ergens in geloven, bijvoorbeeld een liberale vriendelijke stroming van het Christendom, die alle foute dingen (steniging, verkrachting, ..) in de Bijbel in het juiste tijdsperspectief plaatst, en verder gewoon de standaard dingen gelooft. Mocht ik een werkeloze slampamper worden, vergeeft God me later wel. Heb ik ruzie, ben ik alleen, wat dan ook- Jezus houdt van me. Word ik ziek, ga ik dood, leef ik verder in de hemel, en kom ik ook nog m'n opa en oma tegen.
[knip]
Kijk eens naar hoe prachtig dit universum in elkaar zit, zoek een hobby, leer nieuwe dingen, ga filosofische gesprekken aan, lees een boek. Leer alles over dingen die je interesseren.quote:Op donderdag 6 september 2007 17:27 schreef xprotagonistx het volgende:
[..]
Ik bedoel niet dat ik nu een God zoek als weggetje om in de hemel te kunnen komen, ik bedoel meer dat ik graag oprecht zou willen geloven, zodat ik op alle vragen fijne reli-antwoorden heb, en alle aardse vervelende dingen uiteindelijk helemaal niet erg zijn, omdat God toch van je houdt. Niet dat ik nu geloof dat dat ooit waar zou kunnen zijn, maar het zou wel fijn zijn om het toch te kunnen geloven. Een soort reli-roes.
nee is van een amerikaanse / engelse schrijfster volgens mij (Dawkins quote het in The God Delusion).quote:Op donderdag 6 september 2007 19:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Klinkt als Youp van 't Hek, maar ik weet het niet zeker.
Conan the Destroyer!quote:Op zondag 9 september 2007 01:05 schreef boyv het volgende:
vind je conan the destroyer ook zo'n vette film?
Dat is toch niet het verschil tussen leven met of zonder geloof? In al die geloven moet je het ook allemaal nu doen?quote:Op zaterdag 8 september 2007 20:33 schreef osho het volgende:
lijkt mij dat je leven juist meer zin krijgt. je moet het nu doen en niet wachten op het paradijs dat volgt
quote:Op vrijdag 7 september 2007 14:07 schreef BubblegumBarbie het volgende:
[..]
Wat jij zoekt is een denkbeeldige vriend en het geestenrijk. Nou, kijk vaker naar Char en je geloof in geesten moet wel toenemen.
ja, maar Char doet geen vooronderzoek en heeft geen agentquote:Op maandag 10 september 2007 11:13 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Kijk dit eens : http://www.youtube.com/watch?v=NrJsAEvQFCI
Doet dat je niet aan Char denken ?
Het is maar net hoe je cognitie is en/of je geloof met zijn doel en weg. Sommigen winnen enorm aan vrijheid, juist met geloof of na een gelovige periode.quote:Op zaterdag 8 september 2007 20:35 schreef Isegrim het volgende:
Bekijk het van de andere kant: het leuke van atheïsme is dat je je leven op geheel eigen wijze mag invullen.
ook mee eensquote:En tja, geloven is in mijn ogen niet echt een keuze.
Tuuuurlijk niet, en ze gebruikt ook geen Google, en ze weet ook niet uit haar hoofd wat de meest voorkomende namen zijn.quote:Op maandag 10 september 2007 11:24 schreef osho het volgende:
[..]
ja, maar Char doet geen vooronderzoek en heeft geen agent
quote:Op maandag 10 september 2007 11:24 schreef osho het volgende:
[..]
ja, maar Char doet geen vooronderzoek en heeft geen agent
Nou ja, geloven in geesten, pratende doden, berichten van 'gene zijde', reincarnatie en meer van dat feel-good-want-je-gaat-niet-echt-dood nonsense heeft toch wel wat met Char te maken. En het niet daarin geloven ook wel met een gezonde atheistische nuchterheid.quote:Op maandag 10 september 2007 14:37 schreef Causa het volgende:
Verder heeft Char niet met atheisme of christelijkheid van doen. Hoogstens als het zo uitkomt misschien
wats daar mis mee, ik ben veel blijer als ik weet dat ik nog enigszins vrij ben in wat ik zelf kies dan dat iemand voor mij kiest.quote:Op maandag 10 september 2007 14:37 schreef Tegan het volgende:
Ik snap je wel, als in: Ik wilde dat ik een geloof had omdat het zoveel moeite kost om dingen nooit meteen aan te kunnen nemen. Altijd al dat denken dat het misschien niet zo hoeft te zijn.
denk jequote:Op maandag 10 september 2007 17:24 schreef koffiegast het volgende:
[..]
wats daar mis mee, ik ben veel blijer als ik weet dat ik nog enigszins vrij ben in wat ik zelf kies dan dat iemand voor mij kiest.
!
Je hoeft niet te twijfelen, maar slechts te accepteren dat je veel dingen nooit zal weten.quote:Op maandag 10 september 2007 18:43 schreef Tegan het volgende:
Tuurlijk ben ik blij dat ik vrij ben en whatever. Maar soms is het gewoon vervelend altijd te moeten twijfelen aan dingen. Lekker simpel leven [afbeelding]!
hoe ben je dat?quote:Op maandag 10 september 2007 18:59 schreef WeirdMicky het volgende:
En simpel leven klinkt leuk, maar uiteindelijk ben je dan niets meer dan een dier dat leeft in een kooitje, zonder dat die het doorheeft.
Als je zogenaamde goddelijke krachten in stand houdt die je in je vrijheid beperken, omdat ze met regels gemoeid gaan. Een leven zonder geloof biedt meer mogelijkheden, omdat men aan minder regels gebonden is.quote:
Juist! En juist dit fenomeen is uiterst gevaarlijk...quote:Op maandag 10 september 2007 20:02 schreef OFfSprngr het volgende:
Geloven maakt een perceptie nog geen waarheid.
Ben je onlangs nog in het Midden Oosten geweest? Of het zuiden van de US for that matter...quote:Op maandag 10 september 2007 19:05 schreef Yorrit het volgende:
en is dat erg?
Klopt helemaal. Ik geloof dat de wetenschappelijk term daarvoor "placebo" is.quote:Op maandag 10 september 2007 19:47 schreef zulthoofd het volgende:
Och, een geloof is soms gewoon goed voor mensen zeker als ze geestlijk instabiel zijn kan het een positieve werking hebben!
quote:Richard Dawkins:
"We are fantastically privileged to exist at all, but then we also have the privilege of understanding this beautiful world in which we find ourselves. that should make us all the more eager to soak up as much as we possibly can of understanding our world and our place in itvp before we die."
Ik bedoel gewoon dat het offtopic gaat.quote:Op maandag 10 september 2007 14:56 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Nou ja, geloven in geesten, pratende doden, berichten van 'gene zijde', reincarnatie en meer van dat feel-good-want-je-gaat-niet-echt-dood nonsense heeft toch wel wat met Char te maken. En het niet daarin geloven ook wel met een gezonde atheistische nuchterheid.
Je leuke herinneringen zijn voor jou. Daar heb je niks meer aan als je dood bent. En als ze leuk genoeg zijn kun je ze publiceren of in een boekje opschrijven voor je kinderen.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:56 schreef xprotagonistx het volgende:
Och nihilisme / transhumanisme hebben wel wat hoorquote:Op dinsdag 11 september 2007 09:10 schreef Floripas het volgende:
tl;dr: Je hoeft niet meteen nihilist te worden.
En sexpartners oppikken in koffiesalons.quote:Op dinsdag 11 september 2007 09:38 schreef speknek het volgende:
Wat jij nodig hebt is Sartre.
[afbeelding]
Goed, de man was een fraud, maar dat is het Christendom ook, dus dat maakt niet uit. Lekker een zwarte coltrui dragen, een pijp roken en jezelf existentieel vrij wanen.
Nihilisme is niks voor mij.quote:Op dinsdag 11 september 2007 09:36 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Och nihilisme / transhumanisme hebben wel wat hoor
Ik ben niet links, ik ben niet rechts. Ik ben rechtd... zOmfG.quote:Op dinsdag 11 september 2007 09:39 schreef Floripas het volgende:
En sexpartners oppikken in koffiesalons.
Is Sartre niet een beetje te links voor jouw doen?
I'm with you!quote:Op dinsdag 11 september 2007 09:40 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik ben niet links, ik ben niet rechts. Ik ben rechtd... zOmfG.
Wat ik wou zeggen is dat niemand te links of te rechts is voor mij, je pikt eruit wat goed is, en verwerpt de rest. En humanisme is goed.
Ik ben ook een pragmatische humanist, maar wel een socialist. Ik kom daar gewoon op uit als ik logisch redeneer.quote:Op dinsdag 11 september 2007 09:40 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik ben niet links, ik ben niet rechts. Ik ben rechtd... zOmfG.
Wat ik wou zeggen is dat niemand te links of te rechts is voor mij, je pikt eruit wat goed is, en verwerpt de rest. En humanisme is goed.
Moet je The Fountainhead van Ayn Rand lezen. Maar goed, genoeg offtopic.quote:Op dinsdag 11 september 2007 09:46 schreef Floripas het volgende:
Ik ben ook een pragmatische humanist, maar wel een socialist. Ik kom daar gewoon op uit als ik logisch redeneer.
Ikk benn bhekend met hhet verk van Ayn Rand jaaaa.quote:Op dinsdag 11 september 2007 09:51 schreef speknek het volgende:
[..]
Moet je The Fountainhead van Ayn Rand lezen. Maar goed, genoeg offtopic.
Goh, het lijkt wel een one night stand.quote:Op dinsdag 11 september 2007 11:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het geloof wordt hier wel heel eenzijdig geportretteerd. Het is niet zo dat je als christen slechts God dient te (wil) volgen, Hij staat ook voor jou klaar.
M.i. een wederzijdse relatie die alleen in iemands hoofd bestaat, en geen enkele basis in de realiteit heeft. Een imaginair vriendje dus.quote:Op dinsdag 11 september 2007 11:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het geloof wordt hier wel heel eenzijdig geportretteerd. Het is niet zo dat je als christen slechts God dient te (wil) volgen, Hij staat ook voor jou klaar. Het is een wederzijdse relatie en niet alleen om in de hemel te komen, ook voor dit leven.
Mja, inderdaad. Het leven was vroeger eenvoudiger, toen je nog kon geloven als een kind.quote:Op dinsdag 11 september 2007 12:00 schreef Viking84 het volgende:
TVP, want zeer herkenbaar. Ik zou zelf eigenlijk ook liever wél willen geloven dan niet geloven. Daar is het nu echter te laat voor, want ik heb me teveel in de materie verdiept om ooit nog te kúnnen geloven. Dus áls ik nog zou willen 'geloven', zou ik mezelf voor de gek moeten houden en zo snel mogelijk vergeten wat ik allemaal heb geleerd. Dat lukt niet. Ik zou me er voortdurend van bewust zijn dat ik mezelf voor de gek houd.
Waaorm zou je willen geloven, als je weet dat je jezelf dan voor de gek houdt?quote:Op dinsdag 11 september 2007 12:00 schreef Viking84 het volgende:
TVP, want zeer herkenbaar. Ik zou zelf eigenlijk ook liever wél willen geloven dan niet geloven. Daar is het nu echter te laat voor, want ik heb me teveel in de materie verdiept om ooit nog te kúnnen geloven. Dus áls ik nog zou willen 'geloven', zou ik mezelf voor de gek moeten houden en zo snel mogelijk vergeten wat ik allemaal heb geleerd. Dat lukt niet. Ik zou me er voortdurend van bewust zijn dat ik mezelf voor de gek houd.
Tsja, stel dat je zou kunnen vergeten dat je zingeving nodig hebt.. Stel, stel, je bent intelligent, en dat is een veel mooier iets toch? Zou je echt je onderzoekende aard op willen geven?quote:Op dinsdag 11 september 2007 13:40 schreef DennisMoore het volgende:
Maar stel dat je zou kunnen vergeten dat je jezelf voor de gek houdt...
Ik ken het hele invisible-man-idee, maar geloof ik vaak wel meer dan dat, hoor: een gemeenschap, vaak.quote:Op dinsdag 11 september 2007 12:08 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
M.i. een wederzijdse relatie die alleen in iemands hoofd bestaat, en geen enkele basis in de realiteit heeft. Een imaginair vriendje dus.
Nee, natuurlijk nietquote:Op dinsdag 11 september 2007 13:47 schreef speknek het volgende:
Tsja, stel dat je zou kunnen vergeten dat je zingeving nodig hebt.. Stel, stel, je bent intelligent, en dat is een veel mooier iets toch? Zou je echt je onderzoekende aard op willen geven?
Verwek mij kinderenquote:Op dinsdag 11 september 2007 13:09 schreef speknek het volgende:
- Briljant verhaal -
Hèhè, iemand die het gelezen heeftquote:
Natuurlijk. We hebben niet allemáál de attentiespanne van een mug met knokkelkoorts.quote:Op dinsdag 11 september 2007 13:58 schreef speknek het volgende:
[..]
Hèhè, iemand die het gelezen heeft.
Volgens mij zijn we min of meer collega's, en getuige dat we allebij de hele dag op fok zitten, uhm..quote:Op dinsdag 11 september 2007 14:02 schreef Floripas het volgende:
Natuurlijk. We hebben niet allemáál de attentiespanne van een mug met knokkelkoorts.
Ja het spijt me. Als ik klaar ben met werken zal ik mezelf kastijden met bierdrinken en blote borsten kijken.quote:Op dinsdag 11 september 2007 14:05 schreef boyv het volgende:
wat een intellectuele opmerking
Kunnen we net zo goed metéén neuken, ja. Laten we over natuurlijke selectie vooral rationeel blijven.quote:Op dinsdag 11 september 2007 14:11 schreef speknek het volgende:
[..]
Volgens mij zijn we min of meer collega's, en getuige dat we allebij de hele dag op fok zitten, uhm..
[..]
Vergeet niet een halve octaaf onder je register een voetballied ten gehore te brengen. Heuj heuj heuj heuj heuj!!!!quote:Ja het spijt me. Als ik klaar ben met werken zal ik mezelf kastijden met bierdrinken en blote borsten kijken.
Daar zijn toch drugs voor?quote:Op dinsdag 11 september 2007 13:40 schreef DennisMoore het volgende:
Maar stel dat je zou kunnen vergeten dat je jezelf voor de gek houdt...
In de hemel zit straks ook iedereen zwaar onder de drugs, vermoed ik, spychedelische pill'n (uitspreken zoals Kamiel Kafka dat doet). Anders houdt niemand het er een eeuwigheid uit, harpjes enzo.quote:Op dinsdag 11 september 2007 14:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Daar zijn toch drugs voor?
So much for natuurlijke selectie huh?quote:Op dinsdag 11 september 2007 14:23 schreef Floripas het volgende:
Dat zag ik, maar ik hield me in, zoals het een kuise vrouw betaamt.
Nee - sommigen van ons kunnen toch zeker wel twee paragrafen lezen zonder... oooeh! tieten in de header...quote:Op dinsdag 11 september 2007 14:02 schreef Floripas het volgende:
[..]
Natuurlijk. We hebben niet allemáál de attentiespanne van een mug met knokkelkoorts.
Schei uit.quote:Op dinsdag 11 september 2007 14:26 schreef speknek het volgende:
[..]
So much for natuurlijke selectie huh?
Oh men, we zitten het eerste interessante levensbeschouwing topic sinds jaren (toegegeven, dat komt vooral door mijn post) te verbaggeren. Houd op schij uit.
Atheïsme zegt niks over leven na de dood. FYI: er zijn in Nederland meer mensen die in reïncarnatie geloven dan dat e rmoslims zijn.quote:Op donderdag 6 september 2007 17:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat jij zijn/haar standpunt niet helemaal begrijpt. Er wordt gedoeld op het nut na de dood. Volgens het atheïsme is dat nut er niet.
WHOEAH!! Een tsunami van reïncarnering!quote:Op dinsdag 11 september 2007 15:25 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Atheïsme zegt niks over leven na de dood. FYI: er zijn in Nederland meer mensen die in reïncarnatie geloven dan dat e rmoslims zijn.
Yep.quote:Op dinsdag 11 september 2007 15:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
WHOEAH!! Een tsunami van reïncarnering!![]()
![]()
Er zijn 6% moslims.quote:“Geloof in de hemel komt het vaakst voor (eenvijfde van alle Nederlanders), gevolgd door het voortbestaan van geest of ziel en het weerzien van familie en dierbaren (beide door iets meer dan 10% van de Nederlanders)”, aldus het KASKI. Andere beelden zoals reïncarnatie (8%) en het voortleven in de herinnering (5%) werden minder vaak genoemd.
Maareh, TS... wat let je? Als die 'stroming' al niet bestaat, dan begin je 'm toch zelf?quote:Op donderdag 6 september 2007 16:56 schreef xprotagonistx het volgende:
Veel liever zou ik oprecht ergens in geloven, bijvoorbeeld een liberale vriendelijke stroming van het Christendom, die alle foute dingen (steniging, verkrachting, ..) in de Bijbel in het juiste tijdsperspectief plaatst
Sjeuzusquote:
TSquote:Ik vroeg me af of er nog een reactie van de OP kwam?
Geeft niet, mijn grammaticagenen zijn dominant, dat fokken we er wel even uit.quote:
Omdat het troost biedt en het leven dan zin heeft. Ik moet hier niet teveel over nadenken, want dan ben ik zo geneigd mezelf van kant te maken. Het idee dat we geboren worden en zoveel werk verzetten hier op aarde, alleen maar om weer dood te gaan en vergeten te wordenquote:Op dinsdag 11 september 2007 13:38 schreef boyv het volgende:
[..]
Waaorm zou je willen geloven, als je weet dat je jezelf dan voor de gek houdt?
Zorg ervoor dat je niet vergeten wordt.quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:00 schreef Viking84 het volgende:
Omdat het troost biedt en het leven dan zin heeft. Ik moet hier niet teveel over nadenken, want dan ben ik zo geneigd mezelf van kant te maken. Het idee dat we geboren worden en zoveel werk verzetten hier op aarde, alleen maar om weer dood te gaan en vergeten te worden.
Wil jij geen kinderen? Een boek schrijven?quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:00 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Omdat het troost biedt en het leven dan zin heeft. Ik moet hier niet teveel over nadenken, want dan ben ik zo geneigd mezelf van kant te maken. Het idee dat we geboren worden en zoveel werk verzetten hier op aarde, alleen maar om weer dood te gaan en vergeten te worden.
En daarom moet je trouwens niet vergeten zo nu en dan bier te zuipen, naar blote tieten te staren en een clublied te lallen.quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:00 schreef Viking84 het volgende:
Het idee dat we geboren worden en zoveel werk verzetten hier op aarde, alleen maar om weer dood te gaan en vergeten te worden.
Nee joh. Wij vrouwen doen hetzelfde.quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:12 schreef speknek het volgende:
[..]
En daarom moet je trouwens niet vergeten zo nu en dan bier te zuipen, naar blote tieten te staren en een clublied te lallen.
Vrouwen zouden waarschijnlijk gaan shoppen, of zoiets belachelijk banaals.
Kinderen? Nee, dank je.quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:09 schreef Floripas het volgende:
[..]
Wil jij geen kinderen? Een boek schrijven?
Ik vind het eerder een naargeestig idee dat je zo ontzettend lang dood moet gaan liggen wezen. Nu kun je 't nog niet voorstellen, maar ooit zul je best een beetje klaar zijn met al dat geleef.
Tsja. Als de enige zin die je uit het leven kunt halen afhankelijk is van de gedachte dat er een god / hiernamaals is dan ben je m.i. wel erg triest.quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:00 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Omdat het troost biedt en het leven dan zin heeft.
Al zou er een hiernamaals bestaan dan word je op aarde net zo hard vergeten.quote:Ik moet hier niet teveel over nadenken, want dan ben ik zo geneigd mezelf van kant te maken. Het idee dat we geboren worden en zoveel werk verzetten hier op aarde, alleen maar om weer dood te gaan en vergeten te worden.
Ach, ik heb er best begrip voor dat mensen die van hun geloof aan het vallen zijn / gevallen zijn er moeite mee hebben zingeving op een andere manier te krijgen. Waar ik geen begrip voor heb zijn mensen die claimen dat er zonder hun god geen zin is en impliciet stellen dat anderen dus een zinloos bestaan leiden. De arrogantie.quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:24 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Tsja. Als de enige zin die je uit het leven kunt halen afhankelijk is van de gedachte dat er een god / hiernamaals is dan ben je m.i. wel erg triest.
Serieus? Ik ben altijd wel verbaasd als er vrouwen in WFL opduiken met existentiele problemen. Kijk, zo'n Immanuel Kant, met z'n scheve bek en groot voorhoofd, die zal wel niet omringd zijn geweest door vrouwen, en had dus genoeg tijd om na te denken. Weinig tieten in zicht. Vrouwelijke filosofen daarentegen, die bestaan eigenlijk niet. Maar dat is ook niet zo gek, want als ze een beetje rondkijken, en toevallig kijken ze naar beneden, dan is het natuurlijk gelijk van "WTF! Check die tieten!" "Lekker kneedbare ronde tieten, hmm"quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:14 schreef Floripas het volgende:
Nee joh. Wij vrouwen doen hetzelfde.
Dude.quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:31 schreef speknek het volgende:
[..]
Serieus? Ik ben altijd wel verbaasd als er vrouwen in WFL opduiken met existentiele problemen. Kijk, zo'n Immanuel Kant, met z'n scheve bek en groot voorhoofd, die zal wel niet omringd zijn geweest door vrouwen, en had dus genoeg tijd om na te denken. Weinig tieten in zicht. Vrouwelijke filosofen daarentegen, die bestaan eigenlijk niet. Maar dat is ook niet zo gek, want als ze een beetje rondkijken, en toevallig kijken ze naar beneden, dan is het natuurlijk gelijk van "WTF! Check die tieten!" "Lekker kneedbare ronde tieten, hmm"
..
"hmmmm"
Serieus, hoe kunnen jullie je ooit nog ergens op concentreren?
Inderdaad.quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:30 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ach, ik heb er best begrip voor dat mensen die van hun geloof aan het vallen zijn / gevallen zijn er moeite mee hebben zingeving op een andere manier te krijgen. Waar ik geen begrip voor heb zijn mensen die claimen dat er zonder hun god geen zin is.
Ik mis nog het element liefde. Dat maakt het leven weer een stukje interessanter en waardevoller.quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:33 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Inderdaad.
Het is natuurlijk wel zo dat ik dik 20 jaar van mijn leven niet beter heb geweten dan dat dit aardse leven bedoeld was om me voor te bereiden op het hiernamaals. Ik heb nooit echt hoeven nadenken over zingeving, want dat kreeg ik gewoon in de schoot geworpen. Ik ben niet ongelukkig, hoor, zeker niet, maar ik ben toch geneigd het leven als een soort spel te zien, een soort Truman-show, een toneelstuk, waarin iedereen z'n act opvoert en dan weer van het toneel verdwijnt zonder op de lange termijn sporen achter te laten. Dat maakt ook dat ik probeer het leven niet zo serieus te nemen. Het is maar een spel. Het is goed om erom te denken dat je anderen niet tot last bent en dat je de wereld ook leefbaar houdt voor toekomstige generaties, maar voor de rest zijn er geen spelregels.
Maar goed, aan de andere kant. Dat betekent dus dat Rand, De Beauvoir, Arendt en Daly gedacht moeten hebben: "wat een smerige tieten, ik ga eens wat opschrijven".quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:31 schreef speknek het volgende:
[..]
Serieus? Ik ben altijd wel verbaasd als er vrouwen in WFL opduiken met existentiele problemen. Kijk, zo'n Immanuel Kant, met z'n scheve bek en groot voorhoofd, die zal wel niet omringd zijn geweest door vrouwen, en had dus genoeg tijd om na te denken. Weinig tieten in zicht. Vrouwelijke filosofen daarentegen, die bestaan eigenlijk niet. Maar dat is ook niet zo gek, want als ze een beetje rondkijken, en toevallig kijken ze naar beneden, dan is het natuurlijk gelijk van "WTF! Check die tieten!" "Lekker kneedbare ronde tieten, hmm"
..
"hmmmm"
Niet onze eigen tieten, gek. Homo's zitten toch ook niet de hele dag aan hun eigen lichaam?quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:31 schreef speknek het volgende:
[..]
..
"hmmmm"
Serieus, hoe kunnen jullie je ooit nog ergens op concentreren?
Zou hij de hele dag naar zijn glimpaarse broekchampignon zitten kijken?quote:
Je moet af en toe ook 's een hapje eten natuurlijkquote:Op dinsdag 11 september 2007 16:42 schreef Floripas het volgende:
Homo's zitten toch ook niet de hele dag aan hun eigen lichaam?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |