abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 september 2007 @ 16:56:30 #1
125855 xprotagonistx
FEED ME A STRAY CAT
pi_52985290
Hallo,

Ik ben christelijk opgevoed. Op m'n mild-christelijk basisschool hadden we bijvoorbeeld rekenen en even later zongen we (zonder inleiding in de trant van: "Waarschuwing: de volgende dingen hebben geen enkel verband met de werkelijkheid") leuke liedjes over Jezus en luisterden we naar mooie bijbels verhalen. Aan de waarheid twijfelde ik geen moment; ik twijfelde net zo min aan de waarheid van staartdelingen of Sinterklaas, waarom zou ik?

Tijdens m'n middelbare schooltijd (op een eveneens mild-christelijk middelbare school) begon ik na te denken, en m'n geloof af te brokkelen, tot een paar jaar geleden, waarop ik het absolute nulpunt van gelovigheid mocht bereiken.

Het ellendige van atheïsme (voor mij dan) is die levensvisie het leven volledig nutteloos maakt. Alles wat ik doe doet er niet toe, alle herinneringen aan leuke dingen zijn weg als ik dood ben. Als ik ontzettend faal in het leven ben ik ook echt een loser, er is niemand in het hiernamaals die mij vergeeft. Als ik ziek word of onder een tram fiets is m'n leven ook echt over, ik ga niet hemelen. Om het leven nog een beetje prettig door te komen zou ik het beste in hedonisme kunnen vervallen.

Veel liever zou ik oprecht ergens in geloven, bijvoorbeeld een liberale vriendelijke stroming van het Christendom, die alle foute dingen (steniging, verkrachting, ..) in de Bijbel in het juiste tijdsperspectief plaatst, en verder gewoon de standaard dingen gelooft. Mocht ik een werkeloze slampamper worden, vergeeft God me later wel. Heb ik ruzie, ben ik alleen, wat dan ook- Jezus houdt van me. Word ik ziek, ga ik dood, leef ik verder in de hemel, en kom ik ook nog m'n opa en oma tegen.

Kortom: dat draadje in m'n hoofd dat bij religieuze verhalen alarmpulsjes gaat geven mag van mij best losschieten. Geen angst meer, maar gegarandeerd een zinvol leven. Waarom bestaat er nog geen geloofwaardige religie?
pi_52985338
atheïsme maakt je leven nutteloos? dan heb je het niet helemaal begrepen lijkt mij.
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
pi_52985391
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:58 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
atheïsme maakt je leven nutteloos? dan heb je het niet helemaal begrepen lijkt mij.
Nee, ik denk dat jij zijn/haar standpunt niet helemaal begrijpt. Er wordt gedoeld op het nut na de dood. Volgens het atheïsme is dat nut er niet.
pi_52985420
er is dan niemand die je na je leven vergeeft, maar ook niemand die oordeeld. je hoeft je niet te verantwoorden of spijt te hebben. of wil je dat misschien wel graag?

maar, je kunt toch ook religieus/spiritueel zijn zonder verhalen en dingen waarvan je denk dat het bullshit is.?
lees was over andere concepten, of start je eigen religie!
pi_52985446
Dus een matige christen zijn zonder een specifieke stroming aan te houden ?

Het heeft zijn voor- en nadelen om je aan te sluiten bij een gemeente. Maar dan heb je toch vaak mensen erbij die zijn zo hypocriet, dat duld geen mens. Althans ik niet.
pi_52985455
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, ik denk dat jij zijn/haar standpunt niet helemaal begrijpt. Er wordt gedoeld op het nut na de dood. Volgens het atheïsme is dat nut er niet.
Alle atheisten zullen het er over eens zijn dat Voltaire en Newton na hun dood nog steeds invloed uitoefenen en nut hebben. Dankzij het schrift.
pi_52985470
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:05 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Alle atheisten zullen het er over eens zijn dat Voltaire en Newton na hun dood nog steeds invloed uitoefenen en nut hebben. Dankzij het schrift.
sterk punt
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
pi_52985474
quote:

[..]

mooie
pi_52985658
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:56 schreef xprotagonistx het volgende:
Het ellendige van atheïsme (voor mij dan) is die levensvisie het leven volledig nutteloos maakt. Alles wat ik doe doet er niet toe, alle herinneringen aan leuke dingen zijn weg als ik dood ben.
Die bestaan ook niet meer na de dood bij een Christelijke God als ik de heilige geschriften er op na houdt.
quote:
Als ik ontzettend faal in het leven ben ik ook echt een loser, er is niemand in het hiernamaals die mij vergeeft. Als ik ziek word of onder een tram fiets is m'n leven ook echt over, ik ga niet hemelen. Om het leven nog een beetje prettig door te komen zou ik het beste in hedonisme kunnen vervallen.
Oke, dus je ziet geen nut in wat na het leven komt bij een atheïst. Maar als je slechts op die manier in een god wil gaan geloven zuiver omdat je dan alleen naar een hemel kan gaan is het slecht met je gesteld. Dat is een god van angst.
Now my death is more than just a sad song.
  donderdag 6 september 2007 @ 17:21:58 #10
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_52985854
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:56 schreef xprotagonistx het volgende:
Hallo,

Ik ben christelijk opgevoed. Op m'n mild-christelijk basisschool hadden we bijvoorbeeld rekenen en even later zongen we (zonder inleiding in de trant van: "Waarschuwing: de volgende dingen hebben geen enkel verband met de werkelijkheid") leuke liedjes over Jezus en luisterden we naar mooie bijbels verhalen. Aan de waarheid twijfelde ik geen moment; ik twijfelde net zo min aan de waarheid van staartdelingen of Sinterklaas, waarom zou ik?

Tijdens m'n middelbare schooltijd (op een eveneens mild-christelijk middelbare school) begon ik na te denken, en m'n geloof af te brokkelen, tot een paar jaar geleden, waarop ik het absolute nulpunt van gelovigheid mocht bereiken.

Het ellendige van atheïsme (voor mij dan) is die levensvisie het leven volledig nutteloos maakt. Alles wat ik doe doet er niet toe, alle herinneringen aan leuke dingen zijn weg als ik dood ben. Als ik ontzettend faal in het leven ben ik ook echt een loser, er is niemand in het hiernamaals die mij vergeeft. Als ik ziek word of onder een tram fiets is m'n leven ook echt over, ik ga niet hemelen. Om het leven nog een beetje prettig door te komen zou ik het beste in hedonisme kunnen vervallen.

Veel liever zou ik oprecht ergens in geloven, bijvoorbeeld een liberale vriendelijke stroming van het Christendom, die alle foute dingen (steniging, verkrachting, ..) in de Bijbel in het juiste tijdsperspectief plaatst, en verder gewoon de standaard dingen gelooft. Mocht ik een werkeloze slampamper worden, vergeeft God me later wel. Heb ik ruzie, ben ik alleen, wat dan ook- Jezus houdt van me. Word ik ziek, ga ik dood, leef ik verder in de hemel, en kom ik ook nog m'n opa en oma tegen.

Kortom: dat draadje in m'n hoofd dat bij religieuze verhalen alarmpulsjes gaat geven mag van mij best losschieten. Geen angst meer, maar gegarandeerd een zinvol leven. Waarom bestaat er nog geen geloofwaardige religie?
Je hebt wel een punt, dat het leven zonder hiernamaals een soort van nutteloos is. Als je gelooft in het nut (of zin) hebben van het leven. Wat ik zelf persoonlijk niet doe. Ik zie het leven van de mens net als dat van elk ander wezen op de planeet; je wordt geboren, je eet wat, je drinkt wat, je slaapt wat, je neukt wat en dan ga je dood. In jou ogen misschien leeg. En als jij je leven meer zin wil geven door het geloven in een God, moet je dat vooral doen. Maar
Laat mij in mijn zeven sloten
Laat mij de draad volslagen kwijt
Aan gezelligheid ten onder
Richting eindeloze tijd

Uit volle borst op weg naar nergens
Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden
En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib
Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel
Maar red mij niet
pi_52985911
quote:

[..]

Ja, tov, alleen heeft zo'n persoon daar zelf 0,0 aan. Die kan alleen tijdens zijn/haar leven zich daarover verheugen. Dat neemt niks weg van het nut wat zo'n persoon voor de samenleving heeft gehad natuurlijk, maar ik meende dat het hier om persoonlijk nut ging.
pi_52985982
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, tov, alleen heeft zo'n persoon daar zelf 0,0 aan. Die kan alleen tijdens zijn/haar leven zich daarover verheugen. Dat neemt niks weg van het nut wat zo'n persoon voor de samenleving heeft gehad natuurlijk, maar ik meende dat het hier om persoonlijk nut ging.
Als we het gaan hebben over de ego en het nut na de dood heeft het voor zowel vanuit de atheïstische kant als vanuit de godsdienstige kant weinig nut. De mens is in beide gevallen totaal niet belangrijk.
  donderdag 6 september 2007 @ 17:27:44 #13
125855 xprotagonistx
FEED ME A STRAY CAT
pi_52985993
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:14 schreef Heathen het volgende:
Oke, dus je ziet geen nut in wat na het leven komt bij een atheïst. Maar als je slechts op die manier in een god wil gaan geloven zuiver omdat je dan alleen naar een hemel kan gaan is het slecht met je gesteld. Dat is een god van angst.
Ik bedoel niet dat ik nu een God zoek als weggetje om in de hemel te kunnen komen, ik bedoel meer dat ik graag oprecht zou willen geloven, zodat ik op alle vragen fijne reli-antwoorden heb, en alle aardse vervelende dingen uiteindelijk helemaal niet erg zijn, omdat God toch van je houdt. Niet dat ik nu geloof dat dat ooit waar zou kunnen zijn, maar het zou wel fijn zijn om het toch te kunnen geloven. Een soort reli-roes.
pi_52985997
quote:

[..]

In dat opzicht maakt het toch geen zak uit of je in een hiernamaals gelooft of niet? Jouw persoonlijke (on)geloof in een hiernamaals is volstrekt irrelevant voor het eventuele bestaan ervan.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_52986019
quote:

[..]

tjsa misschien draait het universum niet om jou..
pi_52986025
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:27 schreef xprotagonistx het volgende:

[..]

Ik bedoel niet dat ik nu een God zoek als weggetje om in de hemel te kunnen komen, ik bedoel meer dat ik graag oprecht zou willen geloven, zodat ik op alle vragen fijne reli-antwoorden heb, en alle aardse vervelende dingen uiteindelijk helemaal niet erg zijn, omdat God toch van je houdt. Niet dat ik nu geloof dat dat ooit waar zou kunnen zijn, maar het zou wel fijn zijn om het toch te kunnen geloven. Een soort reli-roes.
Ik zou zeggen, ga dan zuipen.
pi_52986186
Alle aardse vervelende dingen zijn wel erg daar helpt geen God tegen, ook geen niet-God. Je zoekt dus iets om te troosten, misschien is dan het beste dat je je ook meer fixeert op de mooie dingen van het leven als troost.
pi_52986262
Herkenbaar verhaal, tvp want ik moet de trein halen
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_52986324
atheïsme hoeft geen hedonisme te betekenen. netzomin als religie staat tot moord.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  donderdag 6 september 2007 @ 17:44:28 #20
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_52986392
Ik zou aan de drugs gaan als ik jou was.
zzz
pi_52986653
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:28 schreef Yorrit het volgende:

[..]

tjsa misschien draait het universum niet om jou..
Volgens het relativiteitsbeginsel kun je dat wel stellen.
pi_52986674
quote:

[..]

Dus geloven in een hiernamaals is eigenlijk puur egoistisch?
pi_52986701
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:44 schreef L.Denninger het volgende:
Ik zou aan de drugs gaan als ik jou was.
goeie
het is leuk en af en toe krijg nog nog leuke ideeen/inzichten ook
pi_52986805
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:56 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Dus geloven in een hiernamaals is eigenlijk puur egoistisch?
Nee dat is niet egoïstisch, wel is het egoïstisch om te denken dat je dan je persoonlijkheid mee zou kunnen nemen.
  donderdag 6 september 2007 @ 18:05:37 #25
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_52986878
Kan het ook zo zijn dat men een gebrek aan eigenwaarde opvult dmv een fictieve god die wel waarde aan de persoon hecht ?
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')