Maar dan valt mijn favoriet tussen wal en schip.quote:Op maandag 27 augustus 2007 12:47 schreef Mainport het volgende:
Ik denk dat je wel een onderscheid moet maken tussen fictie en non-fictie.
Het is wel vreemd ja. Strips worden enerzijds achteloos in een bijzinnetje volledig van deelname uitgesloten (terwijl er zat strips zijn die meer literaire waarde hebben dan een LotR of een Da Vinci code), anderzijds maakt het 'uiteraard' niet uit of je fictie of non-fictie nomineert. Terwijl ik dat nogal een verschil vind.quote:Op maandag 27 augustus 2007 12:47 schreef Mainport het volgende:
Idd. Ik zou "graphic novels" toe staan.quote:Op maandag 27 augustus 2007 12:53 schreef Frollo het volgende:
[..]
Het is wel vreemd ja. Strips worden enerzijds achteloos in een bijzinnetje volledig van deelname uitgesloten (terwijl er zat strips zijn die meer literaire waarde hebben dan een LotR of een Da Vinci code), anderzijds maakt het 'uiteraard' niet uit of je fictie of non-fictie nomineert. Terwijl ik dat nogal een verschil vind.
Zoals ik al aangaf, lijkt het mij handig om het zo eenvoudig mogelijk te houden. Als je een onderscheid gaat maken tussen fictie en non-fictie, zou je dus een duidelijke afbakening moeten maken van wat je onder fictie verstaat en wat onder non-fictie, zodat daar geen onduidelijkheid over kan bestaan. Wat bijvoorbeeld als een boek in de basis non-fictie is, maar hier en daar is aangevuld met fictie?quote:Op maandag 27 augustus 2007 12:47 schreef Mainport het volgende:
Ik vind dat er een groot verschil zit tussen boeken en strips. In mijn beleving passen strips niet helemaal in een boeken top. Dan krijg je straks een top 5 die louter uit Suske en Wiske titels bestaatquote:Op maandag 27 augustus 2007 12:53 schreef Frollo het volgende:
[..]
Het is wel vreemd ja. Strips worden enerzijds achteloos in een bijzinnetje volledig van deelname uitgesloten (terwijl er zat strips zijn die meer literaire waarde hebben dan een LotR of een Da Vinci code), anderzijds maakt het 'uiteraard' niet uit of je fictie of non-fictie nomineert. Terwijl ik dat nogal een verschil vind.
De term ‘graphic novels’ kende ik nog nietquote:Op maandag 27 augustus 2007 21:03 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Idd. Ik zou "graphic novels" toe staan.
De Nederlandse titels leken mij handig, omdat niet iedereen de originele versie zal lezen, maar een hoop mensen de voorkeur geven aan een Nederlandse vertaling. Ik ken bijvoorbeeld niet veel mensen die een Russisch boek in de originele taal lezen. Vandaar dat ik in de lijst beide titels wil vermelden.quote:Op maandag 27 augustus 2007 15:21 schreef Mainport het volgende:
Moet de nationaliteit per se vermeld worden? Daarbij vind ik dat je gewoon de originele titel moet aanhouden, en niet zo'n nietszeggende Nederlandse adaptie.
Beperken tot Nederlandse of Vlaamse literatuur zou ik dan weer niet doen. Dan beperk je het wel heel erg, lijkt me, terwijl er ook door niet Nederlandse of Vlaamse auteurs pareltjes van boeken zijn geschreven.quote:Op maandag 27 augustus 2007 22:05 schreef SCH het volgende:
Ik zou het vooral beperken en bijvoorbeeld kiezen voor Nederlandse en Vlaamse literatuur. En uiteraard geen non-fictie.
Dan houd je nog wat elementen over voor een volgend tournament.
Je geeft precies aan waarom ik die strips zo snel van tafel veegdequote:Op dinsdag 28 augustus 2007 07:25 schreef Frollo het volgende:
Dit is mijn mening:
- Strips niet mee laten doen, omdat het een heel andere kunstvorm is, en wel een die deels tekst, deels beeld is. We laten toch ook geen films meedoen.
Binas, is dat niet een wiskundeboek?quote:- Non-fictie niet mee laten doen, omdat, tja... Het lijkt me gewoon een raar idee om Binas en De ontvoering van Freddy Heineken in boekenlijstjes te zien. Wel jammer is dat dan ook zoiets als In Europa buiten de boot valt.
De volgende keer zou ik Amerikaanse en Engelse literatuur doen.quote:Op maandag 27 augustus 2007 22:28 schreef DaMart het volgende:
[..]
Beperken tot Nederlandse of Vlaamse literatuur zou ik dan weer niet doen. Dan beperk je het wel heel erg, lijkt me, terwijl er ook door niet Nederlandse of Vlaamse auteurs pareltjes van boeken zijn geschreven.![]()
Dit bedoel ik nou, wat een afschuwelijke titel.quote:Op maandag 27 augustus 2007 21:57 schreef tong80 het volgende:
1 de Avonden Gerard Reve
2 De ondraaglijke lichtheid van het bestaan Milan Kundera
3 Post-office Bukowski
4 Max Havelaar Multatuli
5 De hemelvaart van Solomon Tony Morrison![]()
Mja, Nesnesitelná lehkost bytí zal dan weer niet direct door iedereen herkend worden.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 13:14 schreef Mainport het volgende:
[..]
Dit bedoel ik nou, wat een afschuwelijke titel.
Lijkt me wel. Nu zal wel niemand Dan Brown gaan nomineren (hoop ik), maar Angels & Demons bijvoorbeeld lijkt nou niet echt op Het Bernini Mysterie...quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 16:47 schreef Frollo het volgende:
[..]
Mja, Nesnesitelná lehkost bytí zal dan weer niet direct door iedereen herkend worden.
Dus even de vertaalde titel erbij zetten vind ik geen gek idee, al kun je je afvragen of dat voor Engelse (en eventueel Duitse of Franse) titels wel per se nodig is.
Dat is correctquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 18:06 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Het wordt een top, niet een tournament toch?
Ook geen max van 5 of 10? Bij muziektoplijsten aan het einde van het jaar proberen elk jaar weer mensen om indien mogelijk nummer 1 tot en met 25 dezelfde band te nomineren, waardoor de kans vrij groot is dat de werken van die schrijver vrij hoogf zullen eindigen. Want ik denk dat er bij een boekentop minder reacties zullen komen dan bij een muziektop.quote:Op zaterdag 1 september 2007 15:27 schreef DaMart het volgende:
Overigens, naar aanleiding van een vraag van broer: wat mij betreft geldt er geen beperking voor het aantal keer dat dezelfde auteur in een persoonlijke top staat. Er zijn immers mensen die helemaal lyrisch zijn van het oeuvre van een bepaalde auteur en veel van zijn boeken enorm waarderen.
Wat wordt er mee bedoeld als je non-fictie niet mee laat doen? En mag je ook minder dan 10 boeken kiezen als je niet genoeg boeken kent?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:39 schreef DaMart het volgende:
Gelet op het aantal reacties na dinsdag, krijg ik de indruk dat de mensen die hun suggesties kwijt wilden, dat ook hebben gedaan. Ik zal morgen een nominatietopic openen.
De belangrijkste punten die ik zal verwerken, zijn in ieder geval dat strips (of graphic novels) zodanig afwijken van 'normale' boeken, dat strips niet mee kunnen dingen naar een plaats in de top 50. Maar wellicht kan iemand in de toekomst een top 50 voor deze vorm van artistieke expressie organiseren.
Uit de reacties leid ik af dat er een voorkeur bestaat om non-fictie niet mee te laten doen. Omdat combinaties tussen fictie en non-fictie ook mogelijk zijn, lijkt de voorwaarde dat 'het boek in overwegende mate gebaseerd moet zijn op fictie' mij een mooie omschrijving.
Ik blijf er overigens voorstander van om geen beperkingen te stellen aan de herkomst van de boeken in de top 50. Een aparte lijst van de beste Nederlandse of Vlaamse boeken is immers altijd te herleiden uit de totale lijst.
Kan jij (of iemand anders) dan alvast een stukje schrijven wat dan op de FP kan komen te staan? Dan kunnen we direct spijkers met koppen slaan en heb ik ook direct iets om te overhandigen als het goed is (ik had al een signaaltje gekregen dat iemand van de FP wel wilde helpen).quote:Op zaterdag 1 september 2007 10:49 schreef DaMart het volgende:
Wat promotie lijkt me zeker niet verkeerd. Kun jij bijvoorbeeld wat medecrewleden van de FP lief aankijken?
Daar zit wel wat in, al wil ik de vrijheid bij het samenstellen van de top 10 ook niet aan al teveel beperkingen blootstellen. Maar goed, we kunnen natuurlijk zeggen dat maximaal de (afgeronde) helft van de boeken in de persoonlijke top van één schrijver afkomstig mag zijnquote:Op zaterdag 1 september 2007 16:17 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Ook geen max van 5 of 10? Bij muziektoplijsten aan het einde van het jaar proberen elk jaar weer mensen om indien mogelijk nummer 1 tot en met 25 dezelfde band te nomineren, waardoor de kans vrij groot is dat de werken van die schrijver vrij hoogf zullen eindigen. Want ik denk dat er bij een boekentop minder reacties zullen komen dan bij een muziektop.
Met het niet laten meedoen van non-fictie, wordt bedoeld dat alleen boeken mogen meedoen waarvan het verhaal in overwegende mate is verzonnen en niet berust op werkelijkheid. De reden daarvoor is dat je fictie en non-fictie vaak op heel andere punten beoordeelt.quote:Op zaterdag 1 september 2007 16:27 schreef Gewas het volgende:
[..]
Wat wordt er mee bedoeld als je non-fictie niet mee laat doen? En mag je ook minder dan 10 boeken kiezen als je niet genoeg boeken kent?
Ja, een top 20 doet mijns inziens ook wel recht aan de meer belezen FOK!kers. En voor mensen die wat minder lezen maar toch willen meedoen, bestaat de mogelijkheid om een kleinere lijst te nomineren. Ik ga overigens in eerste instantie voor een top 50, maar als er genoeg nominaties zijn voor een top 100, zal ik de uiteindelijke lijst zeker uitbreidenquote:Op zaterdag 1 september 2007 18:58 schreef wyccie het volgende:
Ik vind een top 20 mooi. Als er genoeg mensen een top 20 (of evt. 10) inleveren kan daaruit een mooie top 100 gemaakt worden.
Ik vind trouwens dat de helft van een lijst van één schrijver nog steeds erg veel is. Tien boeken uit een top 20! Maar waarschijnlijk zal dat in de praktijk niet voorkomen. Hoop ik.
Kluun en Harry-Potternominaties leveren permbans op. Dat gaat DaMart nu in de reglementen zetten.quote:Op zaterdag 1 september 2007 19:21 schreef Mainport het volgende:
Ik wilde net de hele Harry Potter reeks nomineren.
Was Kluun geen non-fictie? Dan mag hij sowieso niet meedoenquote:Op zaterdag 1 september 2007 19:22 schreef wyccie het volgende:
[..]
Kluun en Harry-Potternominaties leveren permbans op. Dat gaat DaMart nu in de reglementen zetten.
Kluun is fictie. Maak je niet zo druk, hij zal toch niet winnen.quote:Op zaterdag 1 september 2007 19:23 schreef DaMart het volgende:
[..]
Was Kluun geen non-fictie? Dan mag hij sowieso niet meedoen.
Vind ik ookquote:Op zaterdag 1 september 2007 19:25 schreef Tinkepink het volgende:
Wat mij betreft worden er alleen boeken genomineerd die in het Nederlands of in het Vlaams zijn geschreven. De keus wordt anders veel te groot.
Zelf ben ik daar niet zo'n voorstander van, omdat ik de indruk heb dat een hoop mensen juist voornamelijk boeken van buitenlandse auteurs lezen en daardoor niet makkelijk tot een top 10 of top 20 kunnen komen. Dit kan mensen ervan weerhouden om een eigen top te posten, terwijl we juist zoveel mogelijk toplijsten willen hebben, natuurlijkquote:Op zaterdag 1 september 2007 19:25 schreef Tinkepink het volgende:
Wat mij betreft worden er alleen boeken genomineerd die in het Nederlands of in het Vlaams zijn geschreven. De keus wordt anders veel te groot.
quote:Op zaterdag 1 september 2007 19:25 schreef Tinkepink het volgende:
Ik heb juist de indruk dat er net zo veel mensen origineel nederlandstalige boeken lezen/hebben gelezen. Denk maar eens aan al die boekenlijsten voor school. Of hoeven er tegenwoordig geen 15-20 boeken meer gelezen te worden?quote:Op zaterdag 1 september 2007 19:33 schreef DaMart het volgende:
[..]
Zelf ben ik daar niet zo'n voorstander van, omdat ik de indruk heb dat een hoop mensen juist voornamelijk boeken van buitenlandse auteurs lezen en daardoor niet makkelijk tot een top 10 of top 20 kunnen komen. Dit kan mensen ervan weerhouden om een eigen top te posten, terwijl we juist zoveel mogelijk toplijsten willen hebben, natuurlijk.
Ik denk dat Tinkepink bedoelt dat er anders wel heel veel verschillende titels genomineerd kunnen worden, waardoor de kans dat een boek vaker genomineerd wordt, klein wordt.quote:Op zaterdag 1 september 2007 19:48 schreef Mainport het volgende:
Nee. Ik begrijp niet wat je bedoelt met: Alleen Nederlandstalige literatuur, want anders 'wordt de keus te groot'. Je kunt toch gewoon je twintig favoriete boeken pakken, of zie ik dat nu verkeerd?
Ja. En de kans wordt ook erg klein dat anderen dat boek ook hebben gelezen. Ik lees bijvoorbeeld veel Duitstalige literatuur, maar ik acht de kans klein dat hier veel Duitse schrijvers gelezen worden.quote:Op zaterdag 1 september 2007 19:52 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik denk dat Tinkepink bedoelt dat er anders wel heel veel verschillende titels genomineerd kunnen worden, waardoor de kans dat een boek vaker genomineerd wordt, klein wordt.
Er zit zeker wat in, al vrees ik dat een persoonlijke top 20 in dat geval iets te hoog gegrepen zal zijn.quote:Op zaterdag 1 september 2007 20:12 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ja. En de kans wordt ook erg klein dat anderen dat boek ook hebben gelezen. Ik lees bijvoorbeeld veel Duitstalige literatuur, maar ik acht de kans klein dat hier veel Duitse schrijvers gelezen worden.
Ik zou het niet beperken tot alleen Nederlandstalig.quote:Op zaterdag 1 september 2007 20:24 schreef DaMart het volgende:
Maar nogmaals, ik wil ook graag weten hoe anderen hierover denken, want dit is toch wel een essentieel punt, natuurlijk.
Persoonlijk zou ik zeggen dat we zowel buitenlandse als Nederlandstalige boeken zouden moeten doen, omdat je keuzevrijheid erg wordt beperkt. Maar praktisch gezien is het beter om enkel Nederlandstalige boeken te doen. Ik kan namelijk makkelijk een top 20 maken van boeken waar zeker 95% van de mensen nooit van heeft gehoord, maar die ik wel schitterend vind.quote:Op zaterdag 1 september 2007 20:24 schreef DaMart het volgende:
Als alternatief kunnen we natuurlijk ook zeggen dat minimaal 50% van de persoonlijke lijst Nederlandstalig moet zijn. Dan blijft er ook ruimte voor buitenlandse boeken.
Maar nogmaals, ik wil ook graag weten hoe anderen hierover denken, want dit is toch wel een essentieel punt, natuurlijk.
Helemaal top, nu maar wachten op het nominatietopic.quote:Op zondag 2 september 2007 12:12 schreef DaMart het volgende:
Nogmaals, ik begrijp het standpunt om alleen Nederlandse en Vlaamse auteurs mee te laten doen. Ik vrees echter dat dat een discussie is, die nog lang door kan gaan. Daarom heb ik even de reacties over dit onderwerp geteld. Vier mensen hebben aangegeven de boeken top 50 graag beperkt te houden tot Nederlandstalige literatuur, tegen zeven mensen die menen dat er geen restricties aan de nationaliteit moeten worden gesteld. Wat mij betreft is nu dan ook democratisch besloten dat alle nationaliteiten mee mogen doen.
Er komt dus geen harde eis voor een minimum van het aantal Nederlandstalige werken, maar ik zal in de OP van het nominatietopic wel de wenselijkheid om ook Nederlandse werken te nomineren, uitspreken.
Daarnaast zal ik sowieso naast de algemene top 50 een 'schaduwlijst' met alleen de genomineerde Nederlandstalige werken maken.
Misschien makkelijk als een mod van dat topic een sticky maakt?quote:Op zondag 2 september 2007 12:55 schreef DaMart het volgende:
Nou, laat die top 20-lijsten maar komen!
FOK! boekentop 50 2007
Ja, dat gebeurt ookquote:Op zondag 2 september 2007 16:50 schreef DancingPhoebe het volgende:
Je kunt toch ook in de uiteindelijke lijst de titels met zowel de originele titel als de vertaalde titel vermelden. Dat je de punten voor beiden gewoon bij elkaar optelt
Ik ben er nog niet aan toegekomen om een wervende tekst te schrijven en zal daar vanavond ook niet meer aan toekomen. is er misschien iemand anders die een poging wil wagen om een wervende tekst te fabriceren voor de FP?quote:Op zaterdag 1 september 2007 18:02 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Kan jij (of iemand anders) dan alvast een stukje schrijven wat dan op de FP kan komen te staan? Dan kunnen we direct spijkers met koppen slaan en heb ik ook direct iets om te overhandigen als het goed is (ik had al een signaaltje gekregen dat iemand van de FP wel wilde helpen).
Ow ja, dat is een interessante site! Daar kan ik nog wel wat inspiratie opdoen...quote:Op maandag 3 september 2007 14:33 schreef Mainport het volgende:
Mijn bibliotheek heeft een leenhistorie. Maar dan is er natuurlijk altijd nog www.boekmeter.nl - de beste die er is!
Ik zou voor optie 2 gaan, alleen zou ik voor 8 pnt kiezen. Waarom? Ik vind dat er qua totaal van de punten die weggegeven worden er meer punten weggegeven mogen worden door iemand die echt probeert een lijst te maken van 1 tm 20 dan iemand die gewoon 20 titels even post. Voor die laatste is er dan een soort straf dat hij minder punten mag verdelen.quote:Op dinsdag 4 september 2007 19:27 schreef DaMart het volgende:
Naar aanleiding van een post met boekenlijst in de nominatietopic, even een klein discussiepunt. Stel iemand kan echt geen volgorde aangeven in zijn favoriete boeken en geeft dit ook nadrukkelijk aan, hoe gaan we daarmee om?
1. Ze krijgen punten in de volgorde waarin ze in de post staan (zo doe ik het sowieso wanneer de nummering ontbreekt, bovenste is #1, onderste #20, etc). Nadeel: boeken krijgen punten ogv zekere mate van willekeur.
2. Alle boeken in de lijst krijgen 10 punten.
3. (hier ben ik zelf geen voorstander van) als alle boeken in de persoonlijke top gelijkwaardig zijn, kunnen geen punten worden toegekend.
Het lijkt me handig om hier even wat meningen over te horen.
Sowieso worden met een normale top 20 249 punten verdeeld. Met 10 punten per boek voor mensen die niet kunnen kiezen, worden er maar 200 verdeeldquote:Op dinsdag 4 september 2007 19:44 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Ik zou voor optie 2 gaan, alleen zou ik voor 8 pnt kiezen. Waarom? Ik vind dat er qua totaal van de punten die weggegeven worden er meer punten weggegeven mogen worden door iemand die echt probeert een lijst te maken van 1 tm 20 dan iemand die gewoon 20 titels even post. Voor die laatste is er dan een soort straf dat hij minder punten mag verdelen.
Optie 2 dus. Alleen is het totaal aantal punten dat te vergeven is, niet lekker deelbaar door 20. Maar goed, we kunnen het natuurlijk oom benaderen en dan 12 punten per boek geven (dan mis je er alleen nog 9).quote:Op dinsdag 4 september 2007 22:43 schreef Mainport het volgende:
Mensen die hun boeken niet op volgorde zetten geef je per boek het gemiddelde van wanneer ze dat wel hadden gedaan.
quote:De zomer is voorbij en geleidelijk worden de dagen korter en bedekt het duister van de avond de wereld steeds langer. Het wordt weer tijd om de gordijnen dicht te doen, de open haard aan te steken en in een luie stoel in de gloed van het haardvuur een boek te lezen. De een verliest zichzelf bij het knapperende vuur in een wereld voor romantiek, de andere kijkt schichtig om zich heen bij elk geluid dat hij of zij hoort, opgaand in een spannend verhaal.
Herken je jezelf in het bovenstaande, of heb je geen haard, maar houd je wel van lezen? Ga dan snel naar het Theater- Taal- en Kunstforum (TTK) en help mee om de FOK! Boekentop 50 2007 samen te stellen.
Tot vrijdag 22 september 23:59 kun je je persoonlijke top 20 posten. Aan de hand van deze persoonlijke lijsten wordt de enige echte FOK! Boekentop 50 samengesteld. Zijn je favoriete boeken van Colombiaanse of Amerikaanse auteurs? Nomineer je liever boeken van Nederlandse schrijvers? Geen probleem! Alle fictie mag meedoen, ongeacht waar de auteur vandaan komt.
Uiteindelijk help JIJ dus mede te bepalen hoe de lijst eruit gaat zien.
Nieuwsgierig geworden en wil je meer weten? Klik dan hier voor de spelregels en reeds geplaatste top 20-lijsten in de enige echte FOK! Boekentop 50 2007 nominatietopic.
Als er animo voor is, wil ik best af en toe even een alfabetische lijst met de reeds genomineerde titels (zonder punten of wat dan ook) online zetten hoor. Alleen schuilt daarin het gevaar dat mensen zich gaan beperken tot boeken op die lijst en vergeten dat ze ook ooit een nog niet genomineerd boek hebben gelezen en erg goed vondenquote:Op maandag 3 september 2007 09:50 schreef Foeske het volgende:
Wat ik me afvroeg: is er ook een soort IMDB voor boeken? Ik heb ooit veel boeken gelezen uit de bibliotheek of boeken die ik steeds weer geruild heb. Ben dus een hele hoop titels kwijt. Als ik ergens een database ofzo zou vinden, zou me dat misschien helpen mooie titels te herinneren...
Ja, maar dat is natuurlijk ook heel makkelijk zelf bij te houden. Ik lees mee welke boeken genoemd worden en heb inderdaad al één of twee keer een boek ertussen zien staan die wellicht ook in mijn lijst komt.quote:Op donderdag 6 september 2007 19:45 schreef DaMart het volgende:
[..]
Als er animo voor is, wil ik best af en toe even een alfabetische lijst met de reeds genomineerde titels (zonder punten of wat dan ook) online zetten hoor. Alleen schuilt daarin het gevaar dat mensen zich gaan beperken tot boeken op die lijst en vergeten dat ze ook ooit een nog niet genomineerd boek hebben gelezen en erg goed vonden.
Jeugdboeken mogen ook jaquote:Op donderdag 6 september 2007 21:11 schreef ranja het volgende:
Jeugdboeken mogen wel toch?
En boeken met verhalen van meerdere schrijvers?
Dat zal ik om die reden die je noemt niet doen. Dan krijg je toch stembeïnvloeding lijkt me.quote:Op donderdag 6 september 2007 19:45 schreef DaMart het volgende:
[..]
Als er animo voor is, wil ik best af en toe even een alfabetische lijst met de reeds genomineerde titels (zonder punten of wat dan ook) online zetten hoor. Alleen schuilt daarin het gevaar dat mensen zich gaan beperken tot boeken op die lijst en vergeten dat ze ook ooit een nog niet genomineerd boek hebben gelezen en erg goed vonden.
Ik kon even geen betere term bedenken. En in feite nomineer je natuurlijk wel een beetje. Als je een boek noemt in je top 20, maakt het kans om in de top 50 te komenquote:Op donderdag 6 september 2007 23:38 schreef ranja het volgende:
waarom noem je het eigenlijk nominereniedereen post toch z'n eigen top 20, heeft niks met nomineren te maken...
Het maximaal aantal boeken per schrijver, geldt voor alle pseudoniemen van die schrijver tezamenquote:Op vrijdag 7 september 2007 15:58 schreef ranja het volgende:
Hm, wat te doen met een boek als '4x Stephen King'? Hierin 4 verhalen die ooit als los boek zijn verschenen onder de naam Richard Bachman. Als geheel geweldig, als losse verhalen varierend qua goedheid. Maar als geheel is het een extra King titel terwijl ze apart eigenlijk Bachman titels zijn. Maar mag (theoretisch) zowel King als Bachman met elk 5 boeken er in? Of tellen de Bachman boeken bij die van King? En wat te doen met zo'n bundel? Is dit vergelijkbaar met de LOTR problemen (3 boeken of 1 boek of beide)? en wat doen we daar mee?
Mijn eigen mening:quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:20 schreef DaMart het volgende:
Naar aanleiding van de vragen en opmerkingen in deze en de andere topic, staan er een aantal discussiepunten open. Omdat ik het niet helemaal eerlijk vind om die discussies te beslissen louter op mijn eigen mening, zou ik graag ook van jullie horen wat jullie ervan vinden. De meeste stemmen gelden dan gewoon.
Ik zal later vanavond kijken wat de algemene opvatting is, zodat we niet wekenlange discussies krijgen.
Hoe gaan we om met verhalenbundels?
1a. Tellen die als 1 boek, of sluiten we die geheel uit?
1b. Maken we daarbij onderscheid tussen verhalenbundels met verhalen van 1 auteur en bundels met verhalen van meerdere auteurs?
Wat te doen met series?
2a. Als in een verzameling boeken een rode draad zit, en je niet het complete verhaal hebt gelezen zonder alle delen te hebben gelezen, geldt dat dan als 1 boek, of kan ieder boek van de serie apart vermeld worden?
2b. Is bovenstaande een dekkende definitie voor 'series'?
Mogen poeziebundels ook meedoen? Trema ontbreekt op de e in poezie, omdat forum er rare tekens van maakte
3. Uhm... ja of nee dus
Ik stem voor 'tellen als 1 boek'.quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:20 schreef DaMart het volgende:
Naar aanleiding van de vragen en opmerkingen in deze en de andere topic, staan er een aantal discussiepunten open. Omdat ik het niet helemaal eerlijk vind om die discussies te beslissen louter op mijn eigen mening, zou ik graag ook van jullie horen wat jullie ervan vinden. De meeste stemmen gelden dan gewoon.
Ik zal later vanavond kijken wat de algemene opvatting is, zodat we niet wekenlange discussies krijgen.
Wat mij betreft niet.quote:1b. Maken we daarbij onderscheid tussen verhalenbundels met verhalen van 1 auteur en bundels met verhalen van meerdere auteurs?
Ik heb in de lijstjes-thread al vocaal gemeld dat tellen als 1 unit mij het beste lijkt.quote:Wat te doen met series?
2a. Als in een verzameling boeken een rode draad zit, en je niet het complete verhaal hebt gelezen zonder alle delen te hebben gelezen, geldt dat dan als 1 boek, of kan ieder boek van de serie apart vermeld worden?
Ik vond het een duidelijke omschrijving.quote:2b. Is bovenstaande een dekkende definitie voor 'series'?
Lastig, lastig. Als het een boek in rijm is mag het natuurlijk wel (Beowulf, Æneid), maar dichtbundels... lijkt mij niet handig.quote:Mogen poeziebundels ook meedoen? Trema ontbreekt op de e in poezie, omdat forum er rare tekens van maakte
3. Uhm... ja of nee dus
Ook zie ik af en toe de Stam van de Holenbeer genoemd. Deze kan wat mij betreft ook als 1 reeks (maar dan heet de serie Earth's children / Aardkinderen).quote:Op vrijdag 7 september 2007 17:42 schreef Foeske het volgende:
Bij Lord of the Rings kan ik er nog wel meeleven als het als één boek wordt gezien, maar bij Harry Potter gaat dat echt niet. De eerste boeken zijn echt niet met de laatste boeken te vergelijken...
Maar het gaat inderdaad nu al wel fout, dus daar moet even een besluit over genomen worden.
1. Verhalenbundels uitsloten, gewoonweg omdat de criteria heel anders zijn.quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:20 schreef DaMart het volgende:
1b. Maken we daarbij onderscheid tussen verhalenbundels met verhalen van 1 auteur en bundels met verhalen van meerdere auteurs?
Wat te doen met series?
2b. Is bovenstaande een dekkende definitie voor 'series'?
Mogen poeziebundels ook meedoen? Trema ontbreekt op de e in poezie, omdat forum er rare tekens van maakte
3. Uhm... ja of nee dus
Eens is.quote:Op zaterdag 8 september 2007 11:03 schreef DaMart het volgende:
Zijn die toneelstukken ook in boekvorm gepubliceerd en verkrijgbaar in de boekwinkel? Dan vind ik dat ze gewoon genoemd kunnen worden. Het belangrijkste is dat er een verhaal wordt verteld, wat je kan lezen.
In ieder geval mijn top-5 zou uit non-fictie boeken bestaan. Sowieso zou het het maken van mijn lijst een stuk makkelijker maken. Misschien een idee voor een volgend topic?quote:Op zaterdag 8 september 2007 13:27 schreef Isabeau het volgende:
Toch zeer spijtig dat een bekend werk als het dagboek van Anne Frank dan ook direct is uitgesloten van deelname.
iddquote:Op zaterdag 8 september 2007 19:47 schreef Isabeau het volgende:
Kluun is fictie gebaseerd op een waargebeurd verhaal )zoals héél veel boeken).
Dat hebben Isa en AR nog even in beraadquote:Op zondag 9 september 2007 15:35 schreef alwaysthebest het volgende:
Series moeten per boek apart?
Zo wordt het nog moeilijker kiezen.
Dan wacht ik nog even met mijn lijstje.quote:Op zondag 9 september 2007 16:26 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat hebben Isa en AR nog even in beraad.
Mooi, zo krijg ik mijn lijstje wel volquote:Op dinsdag 11 september 2007 22:03 schreef DaMart het volgende:
....
nja, kijk naar bijvoorbeeld lord of the rings: die heb ik op het vwo dus mooi als 1 boek op mijn lijst moeten zetten. nu krijg je dat mensen die ze alledrie gelezen hebben, en het als 1 geheel zien moeten kiezen welke van de drie ze kiezen, dus is de kans dat een van de 3 boeken wel op de lijst komt direct met een factor 3 minder.quote:Op woensdag 12 september 2007 10:35 schreef ranja het volgende:
Volgens mij heeft 1 boek uit een serie niet meer nadeel dan 1 boek dat niet uit een serie is.
En het eerste boek is lang niet altijd het beste (introducties, korter?)
maar wat te doen met bijvoorbeeld "de heren der duisternis" van tanith lee? in beginsel alle 5 (ik dacht dat het er 5 waren) als apart boek uitgebracht, later gebundeld. (dit is trouwens de boekenserie waar de naam simmu vandaan komtquote:Op woensdag 12 september 2007 11:25 schreef ranja het volgende:
Ik heb ook al lijsten gezien waar ze alle 3 op staan... je bent niet verplicht er maar 1 te kiezen.
Alleen als een serie uit meer dan 5 boeken bestaat mag je er maximaal 5 kiezen ivm de 25% per auteur regel
Een nieuwe variant!quote:Op woensdag 12 september 2007 12:02 schreef simmu het volgende:
[..]
maar wat te doen met bijvoorbeeld "de heren der duisternis" van tanith lee? in beginsel alle 5 (ik dacht dat het er 5 waren) als apart boek uitgebracht, later gebundeld. (dit is trouwens de boekenserie waar de naam simmu vandaan komt)
Aan beide opties voor de series kleven voor- en nadelen. Een daarvan is, helaas, dat mensen die een hele serie goed vinden, toch keuzes zullen moeten maken.quote:edit: en als ik alle 3 op mijn lijst zet moet ik twee andere boeken schrappen. bovendien krijg je dan een wel erg eentonige lijst die niet je ware top 20 weergeeft.
Dan kan LotR dus zowel als losse delen als als geheel want beide versies bestaanquote:Op woensdag 12 september 2007 19:25 schreef DaMart het volgende:
Ik wil daarbij aansluiten bij wat ik gisterenavond al zei over series en verhalenbundels. Zodra een (deel van) een verhaal als los boek is verschenen, kun je dat boek nomineren. Essentieel is dus de wijze waarop het boek is uitgegeven. Is van een serie een verzamelwerk gemaakt, dan is dat weer een speciale uitgave, die als één titel kan worden gezien. Een sergelijke serieverzameling kan dan ook als aparte titel meedoen, naast de los uitgegeven delen.
Je bedoelt de paperback van 1248 pagina's?quote:Op donderdag 13 september 2007 09:46 schreef ranja het volgende:
[..]
Dan kan LotR dus zowel als losse delen als als geheel want beide versies bestaan![]()
om het makkelijk te maken![]()
Hm ik heb een of andere uitgave, in het nederlands, waar ze inderdaad alle 3 instaan + bijlagen... geen paperback maar gewoon hard cover. Overigens komt die bij mij sowieso niet in de lijst, na 3 films plus dat boek kan ik al een poosje het woord h*bbit niet meer zienquote:Op donderdag 13 september 2007 10:02 schreef DaMart het volgende:
Je bedoelt de paperback van 1248 pagina's?
Het lastige is alleen dat als iemand het verzamelwerk nomineert, zowel het geheel als de delen in de top 50 kunnen komen. Mij lijkt dat niet echt wenselijk. Aan de andere kant: verhalenbundels met verhalen die ook los zijn verschenen, verwerk ik ook als geheel. Wordt een los verschenen verhaal echter apart genomineerd, dan krijgt het als zodanig de punten.quote:Op donderdag 13 september 2007 10:16 schreef ranja het volgende:
[..]
Hm ik heb een of andere uitgave, in het nederlands, waar ze inderdaad alle 3 instaan + bijlagen... geen paperback maar gewoon hard cover. Overigens komt die bij mij sowieso niet in de lijst, na 3 films plus dat boek kan ik al een poosje het woord h*bbit niet meer zien
Officieel is het avond, dus kom ik er bij deze op terugquote:Op donderdag 13 september 2007 12:00 schreef DaMart het volgende:
[..]
Hm, zo blijven er specifieke situaties die lastig zijn. Ik ga hier nog even verder over nadenken en kom er vanavond op terug. Mochten andere mensen nog ideeën hierover hebben, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 14 september 2007 09:30 schreef Frollo het volgende:
Ik zal maar niet vragen wat er met Nescio's De uitvreter/De titaantjes/Dichtertje/Mene tekel moet gebeuren hè?Tot nu toe heb ik die als één verhalenbundel beschouwd. Nomineer je er één, dan krijgt de bundel de puntenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
quote:Op donderdag 13 september 2007 18:05 schreef DaMart het volgende:
[..]
Officieel is het avond, dus kom ik er bij deze op terug.
Eergisteren zijn de vragen m.b.t. de series beantwoord. Daarbij is aangegeven dat series niet in hun geheel mee kunnen dingen, maar dat alleen de losse boeken kunnen worden opgenomen in de persoonlijke lijstjes en de uiteindelijke top 50. De belangrijkste reden hiervoor is helderheid en het voorkomen van al teveel discussies over of een bepaalde titel wel of niet mee mag doen.
Bij de vraag of een verzamelwerk van (eerder) tevens los uitgegeven boeken dan wel als geheel mag worden genomineerd, is aansluiting bij bovenstaande wenselijk. Ik kom dan ook terug op mijn eerste reactie van gisteren, waarin ik aangaf dat een verzamelwerk ook kan worden genomineerd.
Bij nader inzien is dat niet logisch, want dan zou via de achterdeur alsnog de hele serie als één geheel mee kunnen doen. Dan krijg je enerzijds dat in de top 50 een zekere 'vervuiling' op kan gaan treden, zowel de losse delen als een gebundelde versie kunnen dan immers in de lijst terechtkomen. Anderzijds ontstaat er dan een situatie waarin de losse delen juist niet het volledige aantal punten meer krijgen, wat ze anders wel zouden hebben gehad.
conclusie:
Wanneer een serie van samenhangende boeken ook als één bundel is uitgegeven, kunnen daarom toch alleen de losse delen worden genoemd voor de top 50.
of alledrie maar dan wel apart (je mag best meer boeken uit dezelfde serie in de lijst hebben, je hoeft je niet tot 1 te beperken)quote:Op vrijdag 14 september 2007 09:58 schreef appelsientje het volgende:
Dus stel dat je LOTR als voorbeeld neemt.. moet je dus toch kiezen voor 1 van de 3 boeken? (niet dat ze ook maar een nomitatie waard zijnmaar goed als voorbeeld)
Hebben ze niet ergens een e-mailades staan?quote:Op donderdag 13 september 2007 23:43 schreef DaMart het volgende:
[..]
De PM's zijn verstuurd. Maar bij gebrek aan een PM-inbox, wil ik de volgende personen via deze weg vragen of ze nog eens naar hun eigen top 20 kunnen kijken en voor de genomineerde series een keuze kunnen maken uit één van de delen van de serie:
Onderbroekenpoep
Hydex
Jamal
Salsanadia
Koraalduivel
Nee, ook dat kon ik niet terugvinden in hun profiel.quote:Op vrijdag 14 september 2007 12:02 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Hebben ze niet ergens een e-mailades staan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |