Maar dan valt mijn favoriet tussen wal en schip.quote:Op maandag 27 augustus 2007 12:47 schreef Mainport het volgende:
Ik denk dat je wel een onderscheid moet maken tussen fictie en non-fictie.
Het is wel vreemd ja. Strips worden enerzijds achteloos in een bijzinnetje volledig van deelname uitgesloten (terwijl er zat strips zijn die meer literaire waarde hebben dan een LotR of een Da Vinci code), anderzijds maakt het 'uiteraard' niet uit of je fictie of non-fictie nomineert. Terwijl ik dat nogal een verschil vind.quote:Op maandag 27 augustus 2007 12:47 schreef Mainport het volgende:
Idd. Ik zou "graphic novels" toe staan.quote:Op maandag 27 augustus 2007 12:53 schreef Frollo het volgende:
[..]
Het is wel vreemd ja. Strips worden enerzijds achteloos in een bijzinnetje volledig van deelname uitgesloten (terwijl er zat strips zijn die meer literaire waarde hebben dan een LotR of een Da Vinci code), anderzijds maakt het 'uiteraard' niet uit of je fictie of non-fictie nomineert. Terwijl ik dat nogal een verschil vind.
Zoals ik al aangaf, lijkt het mij handig om het zo eenvoudig mogelijk te houden. Als je een onderscheid gaat maken tussen fictie en non-fictie, zou je dus een duidelijke afbakening moeten maken van wat je onder fictie verstaat en wat onder non-fictie, zodat daar geen onduidelijkheid over kan bestaan. Wat bijvoorbeeld als een boek in de basis non-fictie is, maar hier en daar is aangevuld met fictie?quote:Op maandag 27 augustus 2007 12:47 schreef Mainport het volgende:
Ik vind dat er een groot verschil zit tussen boeken en strips. In mijn beleving passen strips niet helemaal in een boeken top. Dan krijg je straks een top 5 die louter uit Suske en Wiske titels bestaatquote:Op maandag 27 augustus 2007 12:53 schreef Frollo het volgende:
[..]
Het is wel vreemd ja. Strips worden enerzijds achteloos in een bijzinnetje volledig van deelname uitgesloten (terwijl er zat strips zijn die meer literaire waarde hebben dan een LotR of een Da Vinci code), anderzijds maakt het 'uiteraard' niet uit of je fictie of non-fictie nomineert. Terwijl ik dat nogal een verschil vind.
De term ‘graphic novels’ kende ik nog nietquote:Op maandag 27 augustus 2007 21:03 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Idd. Ik zou "graphic novels" toe staan.
De Nederlandse titels leken mij handig, omdat niet iedereen de originele versie zal lezen, maar een hoop mensen de voorkeur geven aan een Nederlandse vertaling. Ik ken bijvoorbeeld niet veel mensen die een Russisch boek in de originele taal lezen. Vandaar dat ik in de lijst beide titels wil vermelden.quote:Op maandag 27 augustus 2007 15:21 schreef Mainport het volgende:
Moet de nationaliteit per se vermeld worden? Daarbij vind ik dat je gewoon de originele titel moet aanhouden, en niet zo'n nietszeggende Nederlandse adaptie.
Beperken tot Nederlandse of Vlaamse literatuur zou ik dan weer niet doen. Dan beperk je het wel heel erg, lijkt me, terwijl er ook door niet Nederlandse of Vlaamse auteurs pareltjes van boeken zijn geschreven.quote:Op maandag 27 augustus 2007 22:05 schreef SCH het volgende:
Ik zou het vooral beperken en bijvoorbeeld kiezen voor Nederlandse en Vlaamse literatuur. En uiteraard geen non-fictie.
Dan houd je nog wat elementen over voor een volgend tournament.
Je geeft precies aan waarom ik die strips zo snel van tafel veegdequote:Op dinsdag 28 augustus 2007 07:25 schreef Frollo het volgende:
Dit is mijn mening:
- Strips niet mee laten doen, omdat het een heel andere kunstvorm is, en wel een die deels tekst, deels beeld is. We laten toch ook geen films meedoen.
Binas, is dat niet een wiskundeboek?quote:- Non-fictie niet mee laten doen, omdat, tja... Het lijkt me gewoon een raar idee om Binas en De ontvoering van Freddy Heineken in boekenlijstjes te zien. Wel jammer is dat dan ook zoiets als In Europa buiten de boot valt.
De volgende keer zou ik Amerikaanse en Engelse literatuur doen.quote:Op maandag 27 augustus 2007 22:28 schreef DaMart het volgende:
[..]
Beperken tot Nederlandse of Vlaamse literatuur zou ik dan weer niet doen. Dan beperk je het wel heel erg, lijkt me, terwijl er ook door niet Nederlandse of Vlaamse auteurs pareltjes van boeken zijn geschreven.![]()
Dit bedoel ik nou, wat een afschuwelijke titel.quote:Op maandag 27 augustus 2007 21:57 schreef tong80 het volgende:
1 de Avonden Gerard Reve
2 De ondraaglijke lichtheid van het bestaan Milan Kundera
3 Post-office Bukowski
4 Max Havelaar Multatuli
5 De hemelvaart van Solomon Tony Morrison![]()
Mja, Nesnesitelná lehkost bytí zal dan weer niet direct door iedereen herkend worden.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 13:14 schreef Mainport het volgende:
[..]
Dit bedoel ik nou, wat een afschuwelijke titel.
Lijkt me wel. Nu zal wel niemand Dan Brown gaan nomineren (hoop ik), maar Angels & Demons bijvoorbeeld lijkt nou niet echt op Het Bernini Mysterie...quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 16:47 schreef Frollo het volgende:
[..]
Mja, Nesnesitelná lehkost bytí zal dan weer niet direct door iedereen herkend worden.
Dus even de vertaalde titel erbij zetten vind ik geen gek idee, al kun je je afvragen of dat voor Engelse (en eventueel Duitse of Franse) titels wel per se nodig is.
Dat is correctquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 18:06 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Het wordt een top, niet een tournament toch?
Ook geen max van 5 of 10? Bij muziektoplijsten aan het einde van het jaar proberen elk jaar weer mensen om indien mogelijk nummer 1 tot en met 25 dezelfde band te nomineren, waardoor de kans vrij groot is dat de werken van die schrijver vrij hoogf zullen eindigen. Want ik denk dat er bij een boekentop minder reacties zullen komen dan bij een muziektop.quote:Op zaterdag 1 september 2007 15:27 schreef DaMart het volgende:
Overigens, naar aanleiding van een vraag van broer: wat mij betreft geldt er geen beperking voor het aantal keer dat dezelfde auteur in een persoonlijke top staat. Er zijn immers mensen die helemaal lyrisch zijn van het oeuvre van een bepaalde auteur en veel van zijn boeken enorm waarderen.
Wat wordt er mee bedoeld als je non-fictie niet mee laat doen? En mag je ook minder dan 10 boeken kiezen als je niet genoeg boeken kent?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:39 schreef DaMart het volgende:
Gelet op het aantal reacties na dinsdag, krijg ik de indruk dat de mensen die hun suggesties kwijt wilden, dat ook hebben gedaan. Ik zal morgen een nominatietopic openen.
De belangrijkste punten die ik zal verwerken, zijn in ieder geval dat strips (of graphic novels) zodanig afwijken van 'normale' boeken, dat strips niet mee kunnen dingen naar een plaats in de top 50. Maar wellicht kan iemand in de toekomst een top 50 voor deze vorm van artistieke expressie organiseren.
Uit de reacties leid ik af dat er een voorkeur bestaat om non-fictie niet mee te laten doen. Omdat combinaties tussen fictie en non-fictie ook mogelijk zijn, lijkt de voorwaarde dat 'het boek in overwegende mate gebaseerd moet zijn op fictie' mij een mooie omschrijving.
Ik blijf er overigens voorstander van om geen beperkingen te stellen aan de herkomst van de boeken in de top 50. Een aparte lijst van de beste Nederlandse of Vlaamse boeken is immers altijd te herleiden uit de totale lijst.
Kan jij (of iemand anders) dan alvast een stukje schrijven wat dan op de FP kan komen te staan? Dan kunnen we direct spijkers met koppen slaan en heb ik ook direct iets om te overhandigen als het goed is (ik had al een signaaltje gekregen dat iemand van de FP wel wilde helpen).quote:Op zaterdag 1 september 2007 10:49 schreef DaMart het volgende:
Wat promotie lijkt me zeker niet verkeerd. Kun jij bijvoorbeeld wat medecrewleden van de FP lief aankijken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |