abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 februari 2008 @ 13:00:33 #151
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_56601280
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 12:55 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Zouden we weleens een meter ver kunnen kijken als we donkere materie kunnen zien?
sorry?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_56601992
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 13:00 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

sorry?
Als we donkere materie konden zien, zou het overal zichtbaar zijn, en dus alles als een dikke "mist" afschermen. Dus als donkere materie zichtbaar was, dan zag je niets meer..(denk ik)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 8 februari 2008 @ 16:46:16 #153
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_56605431
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 13:41 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Als we donkere materie konden zien, zou het overal zichtbaar zijn, en dus alles als een dikke "mist" afschermen. Dus als donkere materie zichtbaar was, dan zag je niets meer..(denk ik)
Ah zo..ja dat weet ik niet..maar volgens mij is donkere materie niet gelijkmatig over 't heelal verdeeld..but don't pin me there on fast
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_56605936
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 16:46 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Ah zo..ja dat weet ik niet..maar volgens mij is donkere materie niet gelijkmatig over 't heelal verdeeld..but don't pin me there on fast
Dat zal wel niet nee, vraag is hoeveel je dan nog wel zou kunnen zien, maar ook al is het ongelijk verdeeld, ik denk dat het toch genoeg licht zou tegenhouden om het goed donker te maken...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 8 februari 2008 @ 18:24:44 #155
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_56606988
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 17:17 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dat zal wel niet nee, vraag is hoeveel je dan nog wel zou kunnen zien, maar ook al is het ongelijk verdeeld, ik denk dat het toch genoeg licht zou tegenhouden om het goed donker te maken...
wellicht, maar dat plaatje gaf aan wat we zouden zien als donkere materie niet donker was :-)
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_56614068
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 16:46 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Ah zo..ja dat weet ik niet..maar volgens mij is donkere materie niet gelijkmatig over 't heelal verdeeld..but don't pin me there on fast
Heb laatst met half oor naar een aflevering van The Universe gekeken wat over dark energy en matter ging. Daar zeiden ze namelijk dat dark-matter door de aarde heen gaat dus het zal wel ongeveer overal te vinden zijn, natuurlijk zijn er ook stukken niks in de ruimte, maar wat ik er een beetje van mee had gekregen is dat waar materie is dat er ook duistere materie moet zijn. Goed dit zegt natuurlijk nog niks over wat we zouden zien mochten we het kunnen zien, maar ik raad jullie aan om The Universe te gaan kijken best leuke serie en ze brengen de informatie ook op een interessante manier
  zaterdag 9 februari 2008 @ 15:43:27 #157
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_56623704
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 23:44 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Heb laatst met half oor naar een aflevering van The Universe gekeken wat over dark energy en matter ging. Daar zeiden ze namelijk dat dark-matter door de aarde heen gaat dus het zal wel ongeveer overal te vinden zijn, natuurlijk zijn er ook stukken niks in de ruimte, maar wat ik er een beetje van mee had gekregen is dat waar materie is dat er ook duistere materie moet zijn. Goed dit zegt natuurlijk nog niks over wat we zouden zien mochten we het kunnen zien, maar ik raad jullie aan om The Universe te gaan kijken best leuke serie en ze brengen de informatie ook op een interessante manier
Dat het doorde aarde heen gaat wil niet zeggen dat het hier ook barst van de donkere materie maar goed, laten we Haushofer's reactie afwachten

The Universe, komt dat op tv, of via de gebruikelijke kanalen?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_56748990
quote:
Op zaterdag 9 februari 2008 15:43 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Dat het doorde aarde heen gaat wil niet zeggen dat het hier ook barst van de donkere materie maar goed, laten we Haushofer's reactie afwachten

The Universe, komt dat op tv, of via de gebruikelijke kanalen?
Het was volgens mij zo dat donkere materie op plaatsen is waar materie ook is.

Volgens mij is het wel een tv serie: http://www.tv.com/the-universe/show/73410/summary.html


Even een andere vraag, is het mogelijk om een explosie in de ruimte te creeeren? Iedereen kent Star Wars wel en wanneer daar een voertuig in de ruimte wordt op geblazen dan volgt er een grote knal, maar is dit eigenlijk mogelijk? Het geluid van een knal in de ruimte zal je sowieso nooit kunnen horen aangezien er niks is om die trillen aan over te geven.
  vrijdag 15 februari 2008 @ 20:10:10 #159
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_56757328
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 14:07 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Het was volgens mij zo dat donkere materie op plaatsen is waar materie ook is.

Volgens mij is het wel een tv serie: http://www.tv.com/the-universe/show/73410/summary.html


Even een andere vraag, is het mogelijk om een explosie in de ruimte te creeeren? Iedereen kent Star Wars wel en wanneer daar een voertuig in de ruimte wordt op geblazen dan volgt er een grote knal, maar is dit eigenlijk mogelijk? Het geluid van een knal in de ruimte zal je sowieso nooit kunnen horen aangezien er niks is om die trillen aan over te geven.
Is voor zover ik weet gewoon mogelijk ja.
"You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
  vrijdag 15 februari 2008 @ 21:49:20 #160
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_56759790
Je kunt gewoon kruit of rotjes laten ontploffen in de ruimte. Da explosieve kracht ontstaat door de uitzetting van gassen die door de snelle verbranding ontstaan.
Nucleaire explosies zijn uiteraard nooit te stoppen door het vacuum. Aleen zal het effect van de luchtverplaatsing uitblijven.
Wie dit leest is gek
pi_56760414
Aan de andere kant, is een klassieke explosie geen sterke oxidatiereactie?
Er zullen wel stoffen zijn die explosief reageren zonder zuurstof, maar het kan toch bijvoorbeeld dat dynamiet gewoon opwarmt door de stroomstoot en verschroeit ofzo?
  vrijdag 15 februari 2008 @ 22:26:09 #162
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_56760782
Vaste brandstofraketten zoals de boosters van de spaceshuttle krijgen ook geen externe zuurstof toegevoerd. Ik ken de chemische samenstelling niet maar de oxiderende stof zit er gewoon ingebakken.
Wie dit leest is gek
pi_56761484
Hmm, shuttles hebben een externe tank met vloeibare zuurstof

-> zie de ramp met de challenger
  vrijdag 15 februari 2008 @ 23:28:29 #164
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_56762393
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 22:51 schreef tony_clifton- het volgende:
Hmm, shuttles hebben een externe tank met vloeibare zuurstof

-> zie de ramp met de challenger
Ja maar niet voor de vaste brandstofraketten die aan de zijkant van de tank zitten.
De grote tank is half brandstof (waterstof) en half oxidizer (zuurstof) en die wordt verbrandt in de motoren van de shuttle zelf
Wie dit leest is gek
  † In Memoriam † zondag 17 februari 2008 @ 00:52:29 #165
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56783749
Ik ben bezig een stoommachine te tekenen en door te rekenen. Wellicht ga ik namelijk ooit zo'n ding bouwen. De bedoeling is dat ik alles zelf bouw, dus ook de zuiger en de cylinder. Heel veel kan ik zelf berekenen omdat ik een opleiding werktuigbouw gedaan heb. Echter, er is 1 ding waar ik niet uit kom: wat moet de dikte zijn van de zuiger ?

De gegevens:

Diameter zuiger: 75mm
Werkdruk: 2 Mpa (2 newton/mm²)
Kracht op de zuiger: 4415,625 mm² x 2 Mpa = 8831,25 N (uitgaan van 26493,75 N (vermenigvuldigingsfactor 3) omdat de kracht afwisselend in tegenovergestelde richting werkt)
Vloeigrens staal: 215N/mm² (trek)
Elasticiteitsmodulus: 210000N/mm²
Afschuivingmodulus: 81000N/mm²

Overigens wil ik er in mijn berekeningen van uit gaan dat de zuiger exact in het midden op 1 punt belast wordt, dan hoef ik geen rekening te houden met de dikte van de zuigerstang.

En ja, ik heb half Wikipedia en half google al uitgespit, maar niets relevants kunnen vinden. Ook mijn tabellenboek helpt mij niet verder.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_56785600
Zijn er geen bouwtekeningen die je als info kan gebruiken? Lijkt me stug dat er nergens een boutekening is van een stoommachine waaruit je het een en ander af kan leiden.
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
  † In Memoriam † zondag 17 februari 2008 @ 04:31:40 #167
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56785762
Ik vroeg niet of ik ook een bouwtekening kan kopen, ik vroeg om een formule om de dikte van de zuiger te berekenen. Ik wil het ding namelijk zelf tekenen en berekenen. Daar ben ik al een heel eind mee, maar de sterkte van de zuiger an sich krijg ik niet berekend.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_56792545
quote:
Op zondag 17 februari 2008 00:52 schreef 2cv het volgende:
Ik ben bezig een stoommachine te tekenen en door te rekenen. Wellicht ga ik namelijk ooit zo'n ding bouwen. De bedoeling is dat ik alles zelf bouw, dus ook de zuiger en de cylinder. Heel veel kan ik zelf berekenen omdat ik een opleiding werktuigbouw gedaan heb. Echter, er is 1 ding waar ik niet uit kom: wat moet de dikte zijn van de zuiger ?

De gegevens:

Diameter zuiger: 75mm
Werkdruk: 2 Mpa (2 newton/mm²)
Kracht op de zuiger: 4415,625 mm² x 2 Mpa = 8831,25 N (uitgaan van 26493,75 N (vermenigvuldigingsfactor 3) omdat de kracht afwisselend in tegenovergestelde richting werkt)
Vloeigrens staal: 215N/mm² (trek)
Elasticiteitsmodulus: 210000N/mm²
Afschuivingmodulus: 81000N/mm²

Overigens wil ik er in mijn berekeningen van uit gaan dat de zuiger exact in het midden op 1 punt belast wordt, dan hoef ik geen rekening te houden met de dikte van de zuigerstang.

En ja, ik heb half Wikipedia en half google al uitgespit, maar niets relevants kunnen vinden. Ook mijn tabellenboek helpt mij niet verder.
is de dikte van de zuigerstang niet wel belangrijk voor de dikte van de zuiger omdat je niet wil dat je de rest van de zuiger over het bevestigings punt van de zuigerstang heen drukt
  † In Memoriam † zondag 17 februari 2008 @ 15:44:57 #169
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56792652
Nee. Daar houd ik wel rekening mee (kan ik zelf wel uitrekenen ).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_56794086
of de dikte van de zijkanten van de cylinder ?
zijn hier niet dezelfde formules van toepassing als bij de buiging van een profiel?
  † In Memoriam † zondag 17 februari 2008 @ 17:10:45 #171
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56794581
De dikte van de zijkanten van de cylinder is totaal NIET van belang !
De dikte van de stang van de zuiger is totaal NIET van belang !
Alle andere onzin enzo, zoals de afdichting van de zuiger in de cylinder is totaal NIET van belang ! Ik vraag om een formule om te berekenen hoe dik die zuiger moet wezen, niet naar allerlei andere quatsch. En de formules die gebruikt worden bij het doorbuigen van een profiel zijn hier NIET van toepassing. Als je me wilt helpen: graag. Als je alleen dom komt doen (en ja, daar ben je nu mee bezig), rot dan op.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_56801696
quote:
Op zondag 17 februari 2008 17:10 schreef 2cv het volgende:
De dikte van de zijkanten van de cylinder is totaal NIET van belang !
De dikte van de stang van de zuiger is totaal NIET van belang !
Alle andere onzin enzo, zoals de afdichting van de zuiger in de cylinder is totaal NIET van belang ! Ik vraag om een formule om te berekenen hoe dik die zuiger moet wezen, niet naar allerlei andere quatsch. En de formules die gebruikt worden bij het doorbuigen van een profiel zijn hier NIET van toepassing. Als je me wilt helpen: graag. Als je alleen dom komt doen (en ja, daar ben je nu mee bezig), rot dan op.
Nou, nou, wat een taal, kalmpjes aan hier graag.
Natuurlijk moet een zuiger voldoende dikte hebben, factoren hierbij zijn: wat voor materiaal gebruik je, is de zuiger enkel- of dubbelwerkend, hoe groot is de stoomdruk, hoe bevestig je de zuiger op de zuigerstang, welke cilinderdiameter en hoeveel zuigerveren neem je?
Ik denk dat de bevestiging op de zuigerstang met een conisch uiteinde het belangrijkste is.
Het gaat er hier dus om dat er nog een stuk schroefdraad op het einde van de zuigerstang moet komen waar een verzonken moer op komt.
Bij een dubbelwerkende zuiger, dus als de stoomdruk zowel boven als onder de zuiger toegelaten wordt, kan de dikte vrij gering zijn in verhouding met de diameter.
Raadpleeg eens wat boeken over dit onderwerp, vroeger berekende men echt niet alles en werden maten vastgesteld op grond van jarenlange ervaring.
Hier spreekt een ex-scheepswerktuigkundige die in zijn jonge jaren nog met stoommachines gevaren heeft.
  † In Memoriam † zondag 17 februari 2008 @ 22:35:38 #173
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56803132
Die boeken die heb ik niet. En als de kracht (stoom) afwissend boven en onder de zuiger werkt, dan moet de zuiger juist extra sterk (= exta dik) zijn

En ik weet dat ik aardig oververhit reageerde. Maar dat komt omdat mensen er zaken bij halen die er in de verste verte niet toe doen. Als iemand vraagt of hij het beste een auto aan kan schaffen die op diesel of op benzine loopt, dan ga ik toch ook niet over het laadvermogen leuteren ?

Dat met die zuigerstang + de bevestiging er van komt wel goed. Daar heb ik zat ideeen voor en desnoods zet ik dat ding vast zoals op m'n werk met hydraulische cylinders gedaan wordt. De zuigerveerringen zijn ook geen probleem. Ze zullen in elke geval niet invloed hebben op de oorspronkelijke vraag.

En erg leuk dat maten op ervaring te bepalen zijn, maar ik vind het juist leuk om alles door te rekenen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_56814338
Hoe groot moet die stoommachine van je worden?
Wordt het een model of een machine met een behoorlijk vermogen bedoeld voor het aandrijven van een schip of een voertuig?
Als het een werkend model wordt kun je het beste een werktekening bemachtigen en dan alles op schaal maken, een sterkteberekening is dan niet nodig zeker als je hem laat lopen op samengeperste lucht.
Een beetje overdruk is dan meestal wel voldoende.
Bedenk wel dat een stoombedrijf aardig gecompliceerd is, met een stoomketel ( keuring van het stoomwezen nodig) een condensor compleet met koelwater circuit aangedreven door pompen en ook een vacuumpomp om de condensor op onderdruk te houden en de lucht uit het systeem te verwijderen.
Heb je ook al nagedacht over het regelsysteem waarmee de stoom toe- en afgevoerd wordt aan onder en bovenzijde van de zuiger? Hiervoor gebruikt men een D-schuif of een Bosch schuif.
Hoeveel cilinders komen er in de machine?
Het meest gangbare bij schepen was een triple expansie machine.
Je hebt ook een brandstofsysteem met kolen of olie nodig om de ketel te stoken.
Bij treinen gebruikt men geen condensor maar een ejecteur in de schoorsteen waarbij de afgewerkte stoom gebruikt wordt om de lucht door de vuurgang te trekken.
Aan boord gebruikten we een indicateur om diagrammen te maken van elke cilinder om uit het verloop van druk en volume in de cilinders het vermogen te bepalen van elke cilinder afzonderlijk.
  maandag 18 februari 2008 @ 18:40:47 #175
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_56819564
Eerst bereken je het maximale drukverschil dat boven en onder de zuiger optreedt.
Die druk differentieer je naar buigkracht op het aangrijppunt van de zuigerstang. Eventueel neem je de kracht door de massatraagheid bij hoge toerentallen ook mee
Vervolgens middels de standaardformules het axiaal kwadratisch oppervlaktemoment, het traagheidsmoment en/of het weerstandsmoment tegen buiging de dikte bepalen. Uiteraard controle van die berekende dikte op knik en afschuiving.
Let op dat je de elastiteitsmodus van het te te gebruiken materiaal pakt bij de werktemperatuur van de motor.
Wie dit leest is gek
  † In Memoriam † maandag 18 februari 2008 @ 21:12:36 #176
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56823655
quote:
Op maandag 18 februari 2008 14:14 schreef Schonedal het volgende:
Hoe groot moet die stoommachine van je worden?
Wordt het een model of een machine met een behoorlijk vermogen bedoeld voor het aandrijven van een schip of een voertuig?
Als het een werkend model wordt kun je het beste een werktekening bemachtigen en dan alles op schaal maken, een sterkteberekening is dan niet nodig zeker als je hem laat lopen op samengeperste lucht.
Een beetje overdruk is dan meestal wel voldoende.
Bedenk wel dat een stoombedrijf aardig gecompliceerd is, met een stoomketel ( keuring van het stoomwezen nodig) een condensor compleet met koelwater circuit aangedreven door pompen en ook een vacuumpomp om de condensor op onderdruk te houden en de lucht uit het systeem te verwijderen.
Heb je ook al nagedacht over het regelsysteem waarmee de stoom toe- en afgevoerd wordt aan onder en bovenzijde van de zuiger? Hiervoor gebruikt men een D-schuif of een Bosch schuif.
Hoeveel cilinders komen er in de machine?
Het meest gangbare bij schepen was een triple expansie machine.
Je hebt ook een brandstofsysteem met kolen of olie nodig om de ketel te stoken.
Bij treinen gebruikt men geen condensor maar een ejecteur in de schoorsteen waarbij de afgewerkte stoom gebruikt wordt om de lucht door de vuurgang te trekken.
Aan boord gebruikten we een indicateur om diagrammen te maken van elke cilinder om uit het verloop van druk en volume in de cilinders het vermogen te bepalen van elke cilinder afzonderlijk.
* 2cv slaat met hoofd tegen de muur.
quote:
Op maandag 18 februari 2008 18:40 schreef Nieuwschierig het volgende:
Eerst bereken je het maximale drukverschil dat boven en onder de zuiger optreedt.
Die druk differentieer je naar buigkracht op het aangrijppunt van de zuigerstang. Eventueel neem je de kracht door de massatraagheid bij hoge toerentallen ook mee
Vervolgens middels de standaardformules het axiaal kwadratisch oppervlaktemoment, het traagheidsmoment en/of het weerstandsmoment tegen buiging de dikte bepalen. Uiteraard controle van die berekende dikte op knik en afschuiving.
Let op dat je de elastiteitsmodus van het te te gebruiken materiaal pakt bij de werktemperatuur van de motor.
Maximale drukverschil is +/- 2 bar (0,2 Newton/mm2, dit in tegenstelling tot mijn eerdere berichten. Rekenfoutje ...)

Differentieren ? Wat was dat ook alweer ? Ik sluit niet uit dat ik het kan, maar ik ben slecht in het onthouden van die wiskundige termen.

Het toerental van de stoommachine is (nog) onbekend. Als ik dat weet, ga ik ook de massatraagheid en dergelijke meenemen.

Standaardformules ? Welke standaardformules ? Axiaal kwadratisch oppervlaktemoment ? Zie de text bij het differentieren.

Rest ken ik wel of kan ik eenvoudig opzoeken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_56826667
Dat wordt dus een behoorlijk complexe berekening, je moet eerst een aanname doen van afmetingen en materiaal, versnellingen en vertragingen van de zuiger en drukverschillen, maximaal toegelaten vervorming en veiligheidsmarge.
Daarna kun je pas achteraf berekenen of het wel klopt.
Snap je dat men dit vroeger nooit zo deed?
Men maakte een machine naar de beste inzichten en ging dan in de praktijk uitzoeken of het wel goed functioneerde.
Een bekend voorbeeld is het probleem dat men had bij de drijfstanglagers bij het kruishoofd, die liepen bij snellopende machines steeds warm, men maakte de asdiameter dikker om de lagerdruk te verminderen.
De problemen werden erger, men maakte de asdiameter kleiner, probleem opgelost.
Krijgen we nu nog meer headbanging?
  maandag 18 februari 2008 @ 22:51:36 #178
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_56826682
Door het differentieren kun je bepalen waar het zwakste punt van de cirkel is ergo waar het geprognotiseerde breukvlak in het circelvormige oppervlak ligt (delta-Y=0) Als je dat weet kun je ook het virtuele aangrijpingspunt van de kracht (P) ten opzichte van het voorspelde breukvlak bepalen en kracht P x afstand L geeft het buigmoment.
Je zou kunnen aannemen dat de zuiger net naast de bevestiging van de zuigerstang de grootste doorbuiging heeft maar omdat de doorsnede hier ook het grootst is, is dat niet zeker. Het is geen simpel staalbalkje.
Dan hoever mag en hoeveel zal de cilinder vervormen door de krachten. Een hoge norm in de WTB is diameter/1000.
E (Elastiteitmodulus van je materiaal) opzoeken in een tabel, en aan de hand van de doorsnede (rechthoek: I=1/12. b.h^3) komt daar een traagheidsmoment I uit. het gaat natuurlijk om de h in dit geval de 'dikte' van de zuiger.

d/1000 = PxL^3 / 48 x E x I
Als je I hebt kun je h terugrekenen want b is de koorde van zuigerdoorsnede op afstand K van het middelpunt

Dan heb je een zuiger die binnen de norm verbuigt (niet plastisch maar alleen elastisch vervormt) maar die gevonden waarde behoort officieel ook op knik (sigma) en afchuiving (tau) gechecked te worden.

Nog iets anders: zoals je zult weten is de beste weerstand tegen breken het meebuigen. Bij een cilider is de dikte van de zuigerwanden en de shim met de cilinder in hoge mate bepalend voor de felheid waarmee de klap na het openen van de poort aankomt. een meebuigende zuigerwand vangt de top van een a-symetrische belasting op, een rammelende zuiger kan de kracht makkelijk verdubbelen waardoor alle berekeningen over de kop gaan
Wie dit leest is gek
  † In Memoriam † dinsdag 19 februari 2008 @ 16:27:58 #179
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56839246
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:51 schreef Schonedal het volgende:
Dat wordt dus een behoorlijk complexe berekening, je moet eerst een aanname doen van afmetingen en materiaal, versnellingen en vertragingen van de zuiger en drukverschillen, maximaal toegelaten vervorming en veiligheidsmarge.
Daarna kun je pas achteraf berekenen of het wel klopt.
Snap je dat men dit vroeger nooit zo deed?
Men maakte een machine naar de beste inzichten en ging dan in de praktijk uitzoeken of het wel goed functioneerde.
Een bekend voorbeeld is het probleem dat men had bij de drijfstanglagers bij het kruishoofd, die liepen bij snellopende machines steeds warm, men maakte de asdiameter dikker om de lagerdruk te verminderen.
De problemen werden erger, men maakte de asdiameter kleiner, probleem opgelost.
Krijgen we nu nog meer headbanging?
Ja, want tegenwoordig wordt ALLES eerst berekend. Ook lagers en dergelijke.
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:51 schreef Nieuwschierig het volgende:
Door het differentieren kun je bepalen waar het zwakste punt van de cirkel is ergo waar het geprognotiseerde breukvlak in het circelvormige oppervlak ligt (delta-Y=0) Als je dat weet kun je ook het virtuele aangrijpingspunt van de kracht (P) ten opzichte van het voorspelde breukvlak bepalen en kracht P x afstand L geeft het buigmoment.
Je zou kunnen aannemen dat de zuiger net naast de bevestiging van de zuigerstang de grootste doorbuiging heeft maar omdat de doorsnede hier ook het grootst is, is dat niet zeker. Het is geen simpel staalbalkje.
Dan hoever mag en hoeveel zal de cilinder vervormen door de krachten. Een hoge norm in de WTB is diameter/1000.
E (Elastiteitmodulus van je materiaal) opzoeken in een tabel, en aan de hand van de doorsnede (rechthoek: I=1/12. b.h^3) komt daar een traagheidsmoment I uit. het gaat natuurlijk om de h in dit geval de 'dikte' van de zuiger.

d/1000 = PxL^3 / 48 x E x I
Als je I hebt kun je h terugrekenen want b is de koorde van zuigerdoorsnede op afstand K van het middelpunt

Dan heb je een zuiger die binnen de norm verbuigt (niet plastisch maar alleen elastisch vervormt) maar die gevonden waarde behoort officieel ook op knik (sigma) en afchuiving (tau) gechecked te worden.

Nog iets anders: zoals je zult weten is de beste weerstand tegen breken het meebuigen. Bij een cilider is de dikte van de zuigerwanden en de shim met de cilinder in hoge mate bepalend voor de felheid waarmee de klap na het openen van de poort aankomt. een meebuigende zuigerwand vangt de top van een a-symetrische belasting op, een rammelende zuiger kan de kracht makkelijk verdubbelen waardoor alle berekeningen over de kop gaan
Als eerste: enorm bedankt dat je serieus in gaat op mijn vraag en er geen andere onzin bij haalt zoals alle anderen dat doen. Ik waardeer dit !

Echter, als ik het zo lees, ga je in jouw formule uit van een kracht die aangrijpt op 1 punt en niet over een groot oppervlak (een druk dus). Maar je antwoord geeft wel weer wat meer inzicht. Ik duik dus weer in de boeken !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 23 februari 2008 @ 00:39:59 #180
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_56918765
Ok, poging 2. Stiekem nog een keer vragen. Wil het toch heel graag weten, niemand heeft hier ooit iets van gehoord?
quote:
Op zondag 3 februari 2008 22:10 schreef kanaiken het volgende:
Een hele tijd geleden (zeker 3 a 4 jaar), zette iemand een linkje naar een webpagina in het Wetenschap & Filosofie forum van die tijd. De link leidde naar een engelstalige pagina waarin iemand zijn theorie over 50(?) basisuitvindingen plaatste. Het ging om zaken als vuur, draagtas, dna, enz. Deze uitvindingen zouden op zichzelfstaand de basis vormen voor alle anderen.
Ik ben deze link al een tijd kwijt, weet iemand nog waar ik deze pagina zou kunnen vinden?

Edit: om kritische vragen voor te zijn. Ik heb op google gezocht, vele malen zelfs. Maar wat ik ook probeer, ik krijg het er niet uit.
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
pi_56932067
Is energie nou een gevolg van Krachten?
Of anders om?
pi_57067972
Als je met één been op één weegschaal staat, en met het andere been op de andere weegschaal...hoeveel geven de weegschalen dan aan?
I feel kinda Locrian today
  vrijdag 29 februari 2008 @ 21:47:07 #183
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_57071032
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 20:10 schreef Ilovepie het volgende:
Is energie nou een gevolg van Krachten?
Of anders om?
Energie = kracht x afgelegde weg
W=Fxs
Wie dit leest is gek
  vrijdag 29 februari 2008 @ 21:48:24 #184
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_57071053
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 19:50 schreef starla het volgende:
Als je met één been op één weegschaal staat, en met het andere been op de andere weegschaal...hoeveel geven de weegschalen dan aan?
Hetzelfde nl. de helft van je gewicht.
Wie dit leest is gek
pi_57071208
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 19:50 schreef starla het volgende:
Als je met één been op één weegschaal staat, en met het andere been op de andere weegschaal...hoeveel geven de weegschalen dan aan?
Als je op allebei de benen even zwaar leunt allebei de helft inderdaad. Maar in ieder geval als je het optelt precies je totaal gewicht.
  zaterdag 1 maart 2008 @ 00:26:04 #186
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_57073614
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 19:50 schreef starla het volgende:
Als je met één been op één weegschaal staat, en met het andere been op de andere weegschaal...hoeveel geven de weegschalen dan aan?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  † In Memoriam † zaterdag 1 maart 2008 @ 02:58:36 #187
25682 2cv
Niet subtiel
pi_57075466
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 19:50 schreef starla het volgende:
Als je met één been op één weegschaal staat, en met het andere been op de andere weegschaal...hoeveel geven de weegschalen dan aan?
2 keer de helft.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_57088961
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 20:10 schreef Ilovepie het volgende:
Is energie nou een gevolg van Krachten?
Of anders om?
Da's een goeie vraag Ikzelf zie arbeid als het vermogen om kracht uit te oefenen. Het voordeel van energie is dat het geen vector is, dus het rekent vaak makkelijker.

Wiskundig is een kracht de plaatsafgeleide van een potentiaal, F=dU/dx ( waarbij het potentiaalveld dus een kracht uitoefent ) of de tijdsafgeleide van een impuls, F=dp/dt. Als je een potentiaal hebt, kun je door te integreren de kracht krijgen. Andersom, als je de kracht hebt, kun je door integreren de potentiaal krijgen. Als je een snelheid v hebt, dan heb je een kinetische energie E=1/2mv2. Die v heb je bereikt door te versnellen vanuit stilstand ( of een andere snelheid ), en daar is een kracht voor nodig. De kracht is hier dus de oorzaak. Maar als ik met mijn v bots tegen een object, dan oefen ik een kracht uit op dat object omdat mijn snelheid verandert ( F=dp/dt ). Die kracht is dus een gevolg van mijn energie.

Het ligt dus een beetje aan de situatie en over wat voor energie je het hebt
  maandag 3 maart 2008 @ 03:51:11 #189
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_57119159
is er eigenlijk een verschil tussen kwantummechanika en kwantumfysica?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  maandag 3 maart 2008 @ 10:21:08 #190
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_57121609
Als een schaatser in de slipstream van zijn voorganger schaatst, en zo energie bespaart, kost het de voorganger dan extra energie?
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  maandag 3 maart 2008 @ 10:32:17 #191
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_57121792
quote:
Op maandag 3 maart 2008 10:21 schreef Rasing het volgende:
Als een schaatser in de slipstream van zijn voorganger schaatst, en zo energie bespaart, kost het de voorganger dan extra energie?
Nee. De voorganger zorgt, ongeacht of er iemand achter zich schaatst al, voor een slipstream.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  maandag 3 maart 2008 @ 10:40:34 #192
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_57121950
quote:
Op maandag 3 maart 2008 10:32 schreef wdn het volgende:

[..]

Nee. De voorganger zorgt, ongeacht of er iemand achter zich schaatst al, voor een slipstream.
En of de achtervolger daar nu gebruik van maakt of niet, de voorganger merkt er niks van?
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  maandag 3 maart 2008 @ 10:58:28 #193
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_57122247
quote:
Op maandag 3 maart 2008 10:40 schreef Rasing het volgende:

[..]

En of de achtervolger daar nu gebruik van maakt of niet, de voorganger merkt er niks van?
Qua snelheid en verbruiken van energie niet.

Maar qua persoonlijkheid kan het hem van zijn apropos brengen maar dat bedoelde je niet
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_57122807
sja zulke aerodynamica is behoorlijk complex. Het kan best zijn dat de voorste schaatser er ook profijt van heeft omdat het zog een andere vorm krijgt.. Maar dat kan ook weer negatief uitpakken.
Gemiddeld denk ik inderdaad dat'ie er niets van merkt.
pi_57128314
quote:
Op maandag 3 maart 2008 03:51 schreef Parafernalia het volgende:
is er eigenlijk een verschil tussen kwantummechanika en kwantumfysica?
Nee. Tenminste, zover ik weet niet.
  maandag 3 maart 2008 @ 16:06:26 #196
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_57128796
quote:
Op maandag 3 maart 2008 15:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee. Tenminste, zover ik weet niet.
Nu is het wachten op de eerste die hier tegenin durft te gaan want je weet het maar nooit met die deeltjes
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  maandag 3 maart 2008 @ 23:35:05 #197
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_57140153
quote:
Op maandag 3 maart 2008 15:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee. Tenminste, zover ik weet niet.
* Parafernalia heeft vertrouwen in de nieuwe Dijkgraaf
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  woensdag 5 maart 2008 @ 10:54:16 #198
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_57168865
Jullie hebben het net over kwantummechanika en kwantumfysica gehad en ik wil het niveau graag nog wat omhoog schroeven. Ik zit namelijk al enkele weken met een vraag waarvan ik het antwoord niet kan bedenken. Hoe kan het zijn dat sokken veelal omgedraaid uit de wasmachine komen? Een sok is langer dan het breed is (tenminste de mijne). Dit moet de kans op omdraaien vele malen verkleinen. Bovendien hebben niet alle sokken de eigenschap zich om te draaien in het wasproces en het ligt schijnbaar ook niet aan de textiel soort. Het lijkt mij een random proces.

Wat een dwaas al niet bezighoudt

[ Bericht 0% gewijzigd door ImmovableMind op 05-03-2008 11:01:19 ]
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
pi_57168972
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 10:54 schreef ImmovableMind het volgende:
Jullie hebben het net over kwantummechanika en kwantumfysica gehad en ik wil het niveau graag nog wat omhoog schroeven. Ik zit namelijk al enkele weken met een vraag waarvan ik het antwoord niet kan bedenken. Hoe kan het zijn dat een sokken veelal omgedraaid uit de wasmachine komen? Een sok is langer dan het breed is (tenminste de mijne). Dit moet de kans op omdraaien vele malen verkleinen. Bovendien hebben niet alle sokken de eigenschap zich om te draaien in het wasproces en het ligt schijnbaar ook niet aan de textiel soort. Het lijkt mij een random proces.

Wat een dwaas al niet bezighoudt
Als je ze uittrekt trek je ze meestal binnestebuiten.
  woensdag 5 maart 2008 @ 11:18:09 #200
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_57169505
Hoe werkt zo'n elektrische vochtvanger eigenlijk?
  woensdag 5 maart 2008 @ 12:26:42 #201
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_57171224
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 10:58 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Als je ze uittrekt trek je ze meestal binnestebuiten.
Dat gebeurt alleen als je zweetvoeten hebt. Normaliter laten ze zich normaal uittrekken
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
pi_57171606
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 12:26 schreef ImmovableMind het volgende:

[..]

Dat gebeurt alleen als je zweetvoeten hebt. Normaliter laten ze zich normaal uittrekken
Nee.
pi_57256159
Voor Haus of een andere natuurkundige:
Is het mogelijk dat de omlooptijd van de aarde om de zon of maan om de aarde of algemeen, de omlooptijd van een hemellichaam om een ander hemellichaam, millenia geleden anders is geweest dan hoe die nu is. Zo ja, waren deze omlooptijden sneller of langzamer?
pi_57257340
De aarde lag in zijn beginstadium ook op crashkoers met de maan (die was groter dan ie nu is). Door die crash is de 'huidige' aarde gevormd en het overgbleven stuk maan in een baan om aarde geslingerd.
pi_57257357
De omlooptijd zal wel korter (ze draaiden sneller door hun baan) zijn geweest, aangezien de gecreėerde aantrekkingskracht ze waarschijnlijk geleid heeft tot die crashkoers.
pi_57257363
ik dacht dat dit de algemene kennis-quiz was dronken
pi_57257470
quote:
Op maandag 3 maart 2008 10:21 schreef Rasing het volgende:
Als een schaatser in de slipstream van zijn voorganger schaatst, en zo energie bespaart, kost het de voorganger dan extra energie?
Die vraag is bij de wetenschapsquiz geweest en daar was het antwoord dat hij de voorste schaatser ook energie bespaart omdat zeg maar het vacuum dat anders zou ontstaan vanwege zijn slipstream wordt opgevuld door de schaatser waardoor de zuigende kracht van het vacuum vervalt, waardoor het de voorste schaatser dus minder energie kost om vooruit te komen.

En eigenhandig gedaan empirisch onderzoek ondersteunt ( ) deze theorie, ik heb jarenlang fanatiek geschaatst en in een treintje kon je ook zonder wisseling van kopman veel snellere rondtijden rijden dan als je alleen schaatste. Nu kan dat aan veel factoren liggen maar schaatsen op hoge snelheden gaat in een treintje echt merkbaar makkelijker, ook als voorste schaatser.
pi_57257546
quote:
Op zondag 9 maart 2008 02:03 schreef DuracelPlus het volgende:
Voor Haus of een andere natuurkundige:
Is het mogelijk dat de omlooptijd van de aarde om de zon of maan om de aarde of algemeen, de omlooptijd van een hemellichaam om een ander hemellichaam, millenia geleden anders is geweest dan hoe die nu is. Zo ja, waren deze omlooptijden sneller of langzamer?
Dat zijn veel vragen in één vraag. Laat ik beginnen door inderdaad te bevestigen dat in de praktijk blijkt dat de omloopsnelheid van de maan om de aarde en de draainelheid van de aarde kan fluctueren. Zo heeft, dacht ik, de zeer zware aardbeving van 26 december 2004 (9,3 op de Schaal van Richter!) de aarde doen versnellen in haar draaisnelheid. En zo zijn er nog heel veel meer factoren die dat kunnen beinvloeden.

Zo neemt bijvoorbeeld ook de afstand tussen de aarde en de maan toe. En dat is weer het gevolg van de afremming van de draaisnelheid van de aarde door getijdebewegingen. Door deze afname in draaisnelheid neemt het impulsmoment van de aarde af, en volgens de wet van impulsmomentbehoud kan dit impulsmoment niet zomaar verdwijnen. Impulsmoment kan niet in warmte omgezet worden dus gaat het naar de maan toe, de maan krijgt dus een groter impulsmoment. Zij moet dus sneller gaan draaien om de aarde omdat de massa van de maan gelijk blijft, het gevolg is dat de maan steeds verder van de aarde af komt te staan. De draaisnelheid van de aarde neemt dus af ten gunste van de draaisnelheid van de maan om de aarde (het precieze effect op de omlooptijd kan ik zo niet inschatten). Hoe het met de aarde en de zon zit weet ik niet precies, maar ongetwijfeld zal daar eenzelfde effect plaats vinden, maar kwantificeren kan ik dat niet dus ik weet niet of dit effect relevant is in dat geval.
  zondag 9 maart 2008 @ 09:57:33 #209
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_57258270
De Aarde en de maan zijn zwaartekrachttechnisch gezien één gecombineerd systeem. De maan is nl. zo groot t.o.v. de aarde dat je van een dubbelplaneet (als in dubbelster) kunt spreken. Ze hebben een gezamelijk zwaartepunt dat buiten het centum van de aarde ligt en waardoor de getijden ontstaan, afhankelijk van onder welke oceaan het zwaartepunt zich bevindt.
De maan functioneert tevens al een vliegwiel op de rotatie van de aarde: het dempt alle oneffenheden uiteinddelijk weg door de omloopsnelheid en daarmee de afstand aan te passen.
Volgens de NASA is de getijdewerking en de vliegwielfunctie een van de belangrijkste bijdragen geweest aan het leven en de evolutie.
Wie dit leest is gek
pi_57276624
quote:
Op zondag 9 maart 2008 05:54 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat zijn veel vragen in één vraag. Laat ik beginnen door inderdaad te bevestigen dat in de praktijk blijkt dat de omloopsnelheid van de maan om de aarde en de draainelheid van de aarde kan fluctueren. Zo heeft, dacht ik, de zeer zware aardbeving van 26 december 2004 (9,3 op de Schaal van Richter!) de aarde doen versnellen in haar draaisnelheid. En zo zijn er nog heel veel meer factoren die dat kunnen beinvloeden.

Zo neemt bijvoorbeeld ook de afstand tussen de aarde en de maan toe. En dat is weer het gevolg van de afremming van de draaisnelheid van de aarde door getijdebewegingen. Door deze afname in draaisnelheid neemt het impulsmoment van de aarde af, en volgens de wet van impulsmomentbehoud kan dit impulsmoment niet zomaar verdwijnen. Impulsmoment kan niet in warmte omgezet worden dus gaat het naar de maan toe, de maan krijgt dus een groter impulsmoment. Zij moet dus sneller gaan draaien om de aarde omdat de massa van de maan gelijk blijft, het gevolg is dat de maan steeds verder van de aarde af komt te staan. De draaisnelheid van de aarde neemt dus af ten gunste van de draaisnelheid van de maan om de aarde (het precieze effect op de omlooptijd kan ik zo niet inschatten). Hoe het met de aarde en de zon zit weet ik niet precies, maar ongetwijfeld zal daar eenzelfde effect plaats vinden, maar kwantificeren kan ik dat niet dus ik weet niet of dit effect relevant is in dat geval.
thanx voor het antwoord
maar ik bedoelde eigelijk geen marginale afwijkingen, maar grote afwijkingen die heel langduurig hebben plaats gevonden. Bijvoorbeeld dat de aarde een millenium lang een omlooptijd had van zeg 350 dagen om de zon.
pi_57276651
quote:
Op zondag 9 maart 2008 04:47 schreef boyv het volgende:
De aarde lag in zijn beginstadium ook op crashkoers met de maan (die was groter dan ie nu is). Door die crash is de 'huidige' aarde gevormd en het overgbleven stuk maan in een baan om aarde geslingerd.
lijkt me sterk. heb je een bron?
pi_57281092
quote:
Op maandag 10 maart 2008 01:27 schreef DuracelPlus het volgende:

[..]

thanx voor het antwoord
maar ik bedoelde eigelijk geen marginale afwijkingen, maar grote afwijkingen die heel langduurig hebben plaats gevonden. Bijvoorbeeld dat de aarde een millenium lang een omlooptijd had van zeg 350 dagen om de zon.
Daar zijn exceptionele omstandigheden voor nodig die nogal onwaarschijnlijk zijn. Hoe kom je erop?

Een ander miniem effect zijn zwaartekrachtsgolven. Hierdoor wordt de omlooptijd langer, maar dit effect is absurd klein en te verwaarlozen met het effect wat Bolkestein noemde.
pi_57283593
quote:
Op maandag 10 maart 2008 01:29 schreef DuracelPlus het volgende:

[..]

lijkt me sterk. heb je een bron?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Inslagtheorie

het werd toen nog niet de maan genoemd though, theia was de naam.
pi_57320509
quote:
Op maandag 10 maart 2008 11:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Daar zijn exceptionele omstandigheden voor nodig die nogal onwaarschijnlijk zijn. Hoe kom je erop?
Is een beetje ver gezocht, maar ik kwam tot conclusie dat een bepaalde historische gebeurtenis mischien het gevolg is geweest van de baan verandering van de maan om de aarde of mischien van de aarde om de zon.
Maar als wetenschappelijk al is aangetoond dat deze banen altijd hetzelfde zijn gebleven dan kan ik mijn theorie helaas in de prullenbak gooien

[ Bericht 45% gewijzigd door DuracelPlus op 12-03-2008 01:41:39 ]
pi_57320618
quote:
Op maandag 10 maart 2008 14:03 schreef boyv het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Inslagtheorie

het werd toen nog niet de maan genoemd though, theia was de naam.
hmmmm...
Ik zie wel dat er wat problemen zijn met de hypothese maar thanx voor de link
pi_57323638
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 01:29 schreef DuracelPlus het volgende:

[..]

Is een beetje ver gezocht, maar ik kwam tot conclusie dat een bepaalde historische gebeurtenis mischien het gevolg is geweest van de baan verandering van de maan om de aarde of mischien van de aarde om de zon.
Maar als wetenschappelijk al is aangetoond dat deze banen altijd hetzelfde zijn gebleven dan kan ik mijn theorie helaas in de prullenbak gooien
Over welke historische gebeurtenis hebben we het dan ?

Kijk, 't is niet "wetenschappelijk aangetoond" dan die banen al miljarden jaren vrijwel hetzelfde zijn geweest, alleen voor grote verschillen heb je bepaalde gebeurtenissen nodig. Kosmische botsingen bijvoorbeeld. Een ander mechanisme zou ik zo 123 niet kunnen verzinnen
pi_57390075
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 10:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Over welke historische gebeurtenis hebben we het dan ?
Tot nader onderzoek hou ik dat nog geheim
quote:
Kijk, 't is niet "wetenschappelijk aangetoond" dan die banen al miljarden jaren vrijwel hetzelfde zijn geweest, alleen voor grote verschillen heb je bepaalde gebeurtenissen nodig. Kosmische botsingen bijvoorbeeld. Een ander mechanisme zou ik zo 123 niet kunnen verzinnen
Laat ik de vraag anders stellen: Wat zouden de gevolgen kunnen zijn voor de aarde als deze omlooptijden anders zouden zijn?
  zaterdag 15 maart 2008 @ 13:37:11 #218
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_57394319
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 02:14 schreef DuracelPlus het volgende:


Laat ik de vraag anders stellen: Wat zouden de gevolgen kunnen zijn voor de aarde als deze omlooptijden anders zouden zijn?
Omlooptijd en afstand tot de zon (of aarde) zijn 1 op 1 aan elkaar gerelateerd.
Het ISS heeft een omlooptijd van een uurtje of 2
Een TV sateliet van 24 uur
De maan 28 dagen
Hoe verder weg hoe langer de omlooptijd maar ook een lagere snelheid (ondanks de langere weg)

Als snelheid en baanhoogte niet meer met elkaar kloppen gaat het object klimmen of dalen wat resulteert in een eliptische baan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nieuwschierig op 16-03-2008 01:31:47 ]
Wie dit leest is gek
pi_57403088
Zoals hier genoemd draaien aarde en maan om elkaars zwaartepunt, dit zwaartepunt ligt buiten het middelpunt van de aarde.
Hoever liggen deze punten uit elkaar?
  zaterdag 22 maart 2008 @ 16:58:07 #220
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_57541777
4730 km van het centrum van de Aarde, oftewel 1750 km onder de grond
Wie dit leest is gek
pi_57597121
Ok, in SES krijg ik geen antwoord, en ik moet het eigenlijk wel weten, dus hier maar een poging:

Wat is het voordeel van reductie van de gametofyt bij vaatplanten?
pi_57933331
Hoe kan het dat je iemands ogen in je rug voelt prikken? Ik had net het idee dat er naar me gekeken werd, toen keek ik even speurend om me heen, en zag ik de achterbuurvrouw vanuit haar slaapkamer op de tweede verdieping staan. Draaide zich snel om. Dat soort dingen heb ik wel vaker. Daar moet toch een logische verklaring voor zijn?
pi_57933521
quote:
Op woensdag 9 april 2008 13:32 schreef _Arual_ het volgende:
Hoe kan het dat je iemands ogen in je rug voelt prikken? Ik had net het idee dat er naar me gekeken werd, toen keek ik even speurend om me heen, en zag ik de achterbuurvrouw vanuit haar slaapkamer op de tweede verdieping staan. Draaide zich snel om. Dat soort dingen heb ik wel vaker. Daar moet toch een logische verklaring voor zijn?
In dit forum (WFL) krijg je waarschijnlijk het antwoord dat het toeval was, gecombineerd met het feit dat je wel vaker, zonder dat je het doorhebt, bekeken wordt, door allerlei mensen, dus ook je overbuurvrouw.
Zelf betrap ik me er wel eens op dat ik gedachteloos naar iets, of iemand zit te staren en daar "uit" kom als er iets verandert (persoon draait zich om etc).
Als ej dat vaak genoeg overkomt, krijg je vanzelf het idee wat jij omschrijft..

In het TRU forum zouden ze waarschijnlijk zeggen dat het telepathisch is o.i.d.

Dat is wat ik kan bedenken iig...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_57933599
En dan zelf ook maar een vraag er tussendoor.

Stel ik vaar met een boot op een rivier met 8km/u. Ik kom een brug tegen en na die brug mag ik maximaal 4 km/u.
Wat bespaart nu het meeste brandstof? Tot de brug 8km/u, dan gas dicht tot ik 4 km/u vaar, dan genoeg gas om 4 km/u vol te houden, of bij de brug precies genoeg gas geven om uiteindelijk 4km/u te varen?
(er van uitgaan dat gas dicht niet 0 benzinetoevoer betekent, maar een minimale toevoer en dat de benzinetoevoer redelijk lineair toeneemt met de stand van de gashendel, dus bij gas dicht vaar ik nog 1 km/u, bij vol gas 8km/u waarbij het brandstofverbruik ook 8x zo groot is als bij gas dicht)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_57933678
quote:
Op woensdag 9 april 2008 13:41 schreef The_stranger het volgende:

[..]

In dit forum (WFL) krijg je waarschijnlijk het antwoord dat het toeval was, gecombineerd met het feit dat je wel vaker, zonder dat je het doorhebt, bekeken wordt, door allerlei mensen, dus ook je overbuurvrouw.
Zelf betrap ik me er wel eens op dat ik gedachteloos naar iets, of iemand zit te staren en daar "uit" kom als er iets verandert (persoon draait zich om etc).
Als ej dat vaak genoeg overkomt, krijg je vanzelf het idee wat jij omschrijft..

In het TRU forum zouden ze waarschijnlijk zeggen dat het telepathisch is o.i.d.

Dat is wat ik kan bedenken iig...
Kansberekening dus. Mmmm. Maar hoe kan het dan dat het gevoel eigenlijk nooit onterecht is?

Mmmm. Een Tru-verklaring, nee, dat lijkt me niks.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')