abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 november 2007 @ 15:45:09 #101
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_54602934
Een baby die nog niet kan praten kan ook nadenken.
pi_54603160
quote:
Op woensdag 14 november 2007 01:29 schreef Zakje het volgende:
Er schiet mij opeens een vreemde vraag te binnen, en aangezien psychiatrie een wetenschap is, bij deze: Hoe komt het dat mensen die vanaf geboorte af aan doof en blind zijn kunnen denken en zelfs bewegen? Ze kunnen toch niets zien of horen, ''denken'' ze dan niet dat ze slapen?

Maar hoe kunnen ze aan slapen denken als ze niet kunnen redeneren in een ''taal in hun hoofd'' , want ze hebben nog nooit wat gehoord, laat staan gesproken?

Het is voor mij heel verwarrend, misschien kan iemand het even uitleggen ?
Je hebt vijf zintuigen; horen, voelen, zien, ruiken, proeven.

Aan de hand van de overige drie kun je de conclusie trekken dat je je ergens bevindt. Doordat hun zicht en gehoor beperkt is (tot niet aanwezig), is hun wereldbeeld verschillend van de onze. Bij ons zijn zicht en gehoor belangerijke factoren voor de hersenen om een beeld van de werkelijkheid te scheppen waar wij het beste in kunnen overleven met de aanwezige zintuigen.

Een doofblinde heeft nog geen blik op de wereld geworpen en de hersenen hebben geen beeld van hoe de werkelijkheid kan zijn in het geval van zicht. Ook kennen de hersenen geen geluid. Het beeld van de werkelijkheid voor de doofblinde zal dus bestaan uit de overige zintuigen; voelen ruiken en proeven. Waarschijnlijk zijn die drie zintuigen heel erg overheersend bij de persoon en zal hij 'heftiger' (gevoeliger) reageren op een verandering in reuk, smaak of tast.

En dat van "taal in hun hoofd" is een foutje die wel veel mensen maken. Taal is namelijk slechts een gebruiksvoorwerp van de mens om communicatie onderling te vergemakkelijken. Omdat veel mensen dagelijks taal gebruiken en het eigenlijk van heel groot belang is om te overleven, kunnen mensen ook gaan denken in taal. Als je namelijk iets denkt in taal, is het makkelijker om over te brengen naar een ander, omdat je het dan uit kunt spreken. Heb je nooit taal geleerd, dan gebruik je een andere manier om te communiceren of jezelf dingen voor te stellen. Hoe dat is weet ik niet, ik ben niet doofblind

Erg moeilijke vraag, aangezien het niet te doen is om je te verplaatsen in de wereld van een doofblinde.
  woensdag 14 november 2007 @ 18:17:39 #103
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_54606632
Ik heb ook wel eens gelezen over het dromen bij blinden. Zij hebben nooit kunnen zien (de blindgeborenen that is) maar dromen wel degelijk, maar dan op een andere manier (meer gericht op de overige zintuigen). Een doofblinde kan hetzelfde hebben in gedachten en dromen.
"You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
pi_54671501


Waarom:
a) doet ie boom als ie door de geluidsbarriere gaat?
b) krijg je dit 'witte effect' wat de hell het ook mag zijn?
pi_54671568
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 12:51 schreef VonHinten het volgende:
[ afbeelding ]

Waarom:
a) doet ie boom als ie door de geluidsbarriere gaat?
b) krijg je dit 'witte effect' wat de hell het ook mag zijn?
Je hebt het plaatje van wikipedia geplukt, maar niet de tekst gelezen?
I feel kinda Locrian today
pi_54672265
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 12:51 schreef VonHinten het volgende:
[ afbeelding ]

Waarom:
a) doet ie boom als ie door de geluidsbarriere gaat?
b) krijg je dit 'witte effect' wat de hell het ook mag zijn?
Zoals Starla al zegt, op wikipedia kun je precies lezen wat de antwoorden zijn, maar bij deze dan ook hier:
De BOEM hoor je omdat de luchtdruk voor het vliegtuig een stuk hoger is dan de druk achter het vliegtuig. Als ze de geluids"barriëre" passeren, is het drukverval zo groot dat he BOEM hoort. Door deze snelle drukverlaging condenseert het water in de lucht (vergelijk het met het openen van een champagnefles) en zie je het "witte effect".
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_54674139
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 13:34 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Zoals Starla al zegt, op wikipedia kun je precies lezen wat de antwoorden zijn, maar bij deze dan ook hier:
De BOEM hoor je omdat de luchtdruk voor het vliegtuig een stuk hoger is dan de druk achter het vliegtuig. Als ze de geluids"barriëre" passeren, is het drukverval zo groot dat he BOEM hoort. Door deze snelle drukverlaging condenseert het water in de lucht (vergelijk het met het openen van een champagnefles) en zie je het "witte effect".
Het plaatje zag ik ergens in ander topic, niet wiki.

En dit scheelt me toch weer 5 minuten wiki zoeken Dank.
pi_54675113
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 15:32 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Het plaatje zag ik ergens in ander topic, niet wiki.

En dit scheelt me toch weer 5 minuten wiki zoeken Dank.
En die 40 minuten wachten op het 'antwoord'?
I feel kinda Locrian today
pi_54690494
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 16:30 schreef starla het volgende:

[..]

En die 40 minuten wachten op het 'antwoord'?
Ja 40 minuten lang F5-en..
  zondag 25 november 2007 @ 22:18:38 #110
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_54836405
Ik heb een vraag (eindelijk ) over de supersnaartheorie. Ben nu het boek 'de ontrafeling van de kosmos' aan het lezen, dat voor het grootste gedeelte over ruimtetijd en deze supersnaartheorie gaat. Wat ik mij afvraag, en waar ik nog niet achter ben gekomen (moeilijke materie!!! ) is of de wetenschap van tegenwoordig enig idee heeft hoe zo'n dergelijke trilling die een verandering in de frequentie (bijvoorbeeld die waar wij in leven) te bewerkstelligen is. Ik bedoel; simpel gezegd bestaan volgens deze theorie alle dingen op hetzelfde moment. Het ligt er maar aan op welke frequentie je je bevindt. Maar hoe zou je kunnen wisselen van frequentie? Ofwel; hoe ontsnap je aan de realiteit zoals wij hem ervaren en betreed je een nieuwe? Of zijn we nog lang niet zo ver?

Sorry hoor, het antwoord is ongetwijfeld te lezen in het boek zelf, maar ik ben niet zo'n beta en doe ongeveer 5 bladzijden per dag, terwijl het een boed van pak hem beet 500 pagina's is. Tel uit je winst
pi_54837139
quote:
Op zondag 18 november 2007 11:52 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Ja 40 minuten lang F5-en..
Ja, dat zeg ik toch? Kun je beter 5 minuten zoeken op wikipedia dan 40 minuten lang wachten op het antwoord
I feel kinda Locrian today
pi_55897877


[ Bericht 33% gewijzigd door tony_clifton- op 09-01-2008 14:31:13 ]
pi_55897911
Hoi

Vraagje;
Wanneer je in een gesloten kamer zit onder water met maar één raampje, op hoogte van ongeveer de helft van de kamer, kan de kamer dan vollopen als dat vensterglas barst?

Zelf zou ik denken dat 't maar volloopt tot waar de lucht kan ontsnappen, of misschien iets hoger vanwege de waterdruk die de massa lucht nog ietwat kan samendrukken, right?

(Ja, ik heb 't einde van een populaire tv-serie gezien )
pi_55907861
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 16:50 schreef NiekL het volgende:

[..]

Omdat ze het hebben wil het niet zeggen dat er per se genetisch voordeel bij is.
Evolutie is een proces wat gevormd wordt door willekeurige mutaties. En soms pakt deze goed uit, soms slecht, en soms maakt het niet uit.

Is het een genetisch voordeel dat koeien zwarte vlekken hebben? Of dat europeanen blank zijn, en afrikanen zwart?
Over die koeien weet ik niet. Maar huidskleur heeft wel degelijk genetisch voordeel. Afrikanen zijn 'zwart' om beter bestand te zijn tegen de felle zon, wij zouden levend verbranden daar. Hun kroeshaar zorgt er ook voor dat de zon minder makkelijk bij de hoofdhuid kan komen (als je een blanke van bovenaf bekijkt zie je hoofdhuid zitten, bij kroeshaar niet). En, wie weet, ook als een soort schutkleur in die donkere regenwouden Hier is het voordeliger om blank te zijn. De zon heeft namelijk ook voordelen, je hebt zonlicht nodig om vitamine D aan te kunnen maken. Donkere mensen die hier wonen wordt dan ook aangeraden extra vitamine D tabletten te slikken in de wintermaanden.

Over die spleetogen, ik heb wel eens gehoord dat je daarmee beter in de zon kunt kijken als de zon laag staat? En ook wel eens dat het bescherming bied tegen opwaaiend zand (in Mongolie bijvoorbeeld)? Eskimos hebben ook spleetogen, volgens mij was dat vanwege de reflecties van de zon in de sneeuw. Pin me d'r niet op vast a.u.b.
pi_55908102
quote:
Op woensdag 14 november 2007 01:49 schreef OldJeller het volgende:
Wat gebeurt er met de melk als koeien niet gemolken worden? Wordt het dan gewoon weer afgebroken op een gegeven moment?
b.v. vroeger, toen koeien niet allemaal gemolken werden.
Eigenlijk hetzelfde als met vrouwen die niet gemolken worden
Als een moeder besluit flesvoeding te geven ipv borstvoeding, dan heeft haar lichaam vrij snel door dat die melk niet gebruikt wordt en stopt de productie. Dit ook als mams besluit dat 't kind wel groot genoeg is om zonder borstvoeding te kunnen. Bij sommige moeders komt dat besef een beetje laat, en die kunnen dus ook gerust borstvoeding geven tot het kind 7 is of zo. Zolang er gebruik van wordt gemaakt, is er productie (naja ooit zal er wel een eind aan zitten denk ik).

Bij koeien eigenlijk ook, doordat ze blijven melken, blijft er productie. Door overdreven doorfokken wordt die productie nog hoger gemaakt waardoor het dus inderdaad gevaarlijk wordt voor de koe als ze niet gemolken wordt. Overigens is het in de zuivelindustrie nog steeds nodig dat een koe af en toe een kalf krijgt hoor, om die melkproductie aan de gang te houden... kalf krijgt vervolgens nepmelk .
  maandag 21 januari 2008 @ 11:52:31 #116
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_56195808
http://www.dumpert.nl/med(...)vinden_wiel_uit.html

hoe kan dat? waarom gaat de zuurstof niet gelijk omhoog?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  maandag 21 januari 2008 @ 17:07:35 #117
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_56202803
quote:
Op maandag 21 januari 2008 11:52 schreef Parafernalia het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)vinden_wiel_uit.html

hoe kan dat? waarom gaat de zuurstof niet gelijk omhoog?
What is a vortex ring?

A vortex ring is the phenomenon where a quantity of fluid or gas in a toroid (donut) shape, travels through a medium of fluid or gas, while spinning like a thick circular bracelet that is being rolled off of a person's arm. (Except the spin is in the opposite direction as when a bracelet is rolled off in this way.)

How do vortex rings work?

Let's begin with the most well known example of a vortex ring, the smoke ring. A smoke ring starts off simply as a discrete puff of smoke that is pushed quickly and abruptly through a circular opening. When the puff of smoke hits the standing air in the room, the result is pretty much the same as if the puff of smoke is just a circular ball of smoke, standing still, and the air around it is the thing that is moving, rushing towards the ball of smoke like an oncoming wind. This "wind" hits the ball of smoke and begins pushing the outer edges back. The parts of the outer edge that are pushed back curl back into the ball, initiating the donut shape. Once the puff of smoke has instead become a donut, or toriod, shape, this shape is perpetuated in the following way. The oncoming "wind" is pushing on the outer and inner edges of the ring at the same speed, which tries to make the ring spin in both and inward and an outward direction at the same time. However there is more "outer edge" than there is "inner edge," so that's why the push of the "wind" causes the ring to continue spinning in the same direction, which is, with the outer edge travelling in the direction of the "wind."

A bubble ring works pretty much just the same way, only underwater. Bubble rings are actually made of two different rings, one inside the other, spinning in the same direction. The outer ring is made of water, and the inner one is made of air. (Think of a fat round bracelet that has been baked into the center of a bagel.) The air stays in the middle of a bubble ring because it is lighter than water, and the center of any vortex is a low-pressure area because of centrifugal force. You know the little miniature tornado you can make by stirring your glass of water quickly? Well, if you could put a top on your glass of water, and get the water to spin even faster, then you'd have a straight column of air in the middle of the glass, not a "V", or tornado, shape. A bubble ring is kind of like a long glass of water, spinning like this, that has been curved all the way around in a circle until it meets itself again.

Some bubble rings start out as just spinning air, and then the spin of the air gets the water near it to begin spinning also. The bubble rings that dolphins create by releasing air from their blow holes straight up towards the surface are examples of this. Other bubble rings start off as spinning water rings, and are not visible to us until some air is released near enough to the ring to get sucked into the middle. Dolphins have been seen to create rings like this by giving a certain kick with their tail fins, then swimming up to the invisible water-only vortex ring and releasing a short pulse of air that gets pulled into the ring. (Think how cool it would be to be able to "see" with echolocation, the way a dolphin can, and see a water-only vortex ring travelling through the water!)

http://bubblerings.com/bubblerings/faq.cfm
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_56212902
Ik heb een spaarlamp gekocht van de HEMA.
er staat op: 18w verbruik
en in de kleine lettertjes: 130mA

P=U*I maar volgens mij is 230*0,13 geen 18

Liegt de HEMA nou?
pi_56225435
schop.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 18:31:28 #120
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_56230337
P=UxI x0.64 gemiddeld voor wisselstroom
Wie dit leest is gek
pi_56230557
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 14:28 schreef tony_clifton- het volgende:
Hoi

Vraagje;
Wanneer je in een gesloten kamer zit onder water met maar één raampje, op hoogte van ongeveer de helft van de kamer, kan de kamer dan vollopen als dat vensterglas barst?

Zelf zou ik denken dat 't maar volloopt tot waar de lucht kan ontsnappen, of misschien iets hoger vanwege de waterdruk die de massa lucht nog ietwat kan samendrukken, right?

(Ja, ik heb 't einde van een populaire tv-serie gezien )
Even kicken, dit kan niet echt moeilijk zijn, toch?
pi_56230840
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 18:31 schreef Nieuwschierig het volgende:
P=UxI x0.64 gemiddeld voor wisselstroom
230 volt is de effectieve spanning, niet de piekspanning.
pi_56230944
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 18:39 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Even kicken, dit kan niet echt moeilijk zijn, toch?
Je hebt helemaal gelijk. Dit is het principe van de duikklok.

Je kunt het zelf ook demonstreren, door een glas ondersteboven in de gootsteen te zetten.
pi_56386778
quote:
Op maandag 21 januari 2008 23:54 schreef mcDavid het volgende:
Ik heb een spaarlamp gekocht van de HEMA.
er staat op: 18w verbruik
en in de kleine lettertjes: 130mA

P=U*I maar volgens mij is 230*0,13 geen 18

Liegt de HEMA nou?
Houden we het erop dat HEMA de boel opnaait?
pi_56386949
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 18:53 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk. Dit is het principe van de duikklok.

Je kunt het zelf ook demonstreren, door een glas ondersteboven in de gootsteen te zetten.
Thx
pi_56393029
Als ze ruimteschepen lanceren dan doen ze dat tegen de draaing van de aarde in, maar waarom is dit precies? Op internet kan ik wel dingen vinden dat ze dan minder snelheid nodig hebben (1000km/u) minder dan normaal omdat ze dit van de draaing terug krijgen, maar ik kan het in me gedachten niet voorstellen wat nou precies het voordeel is van het geheel? Het maakt volgens mij de reis niet korter, dus wat is dan de grote winst wat ze er uit halen
pi_56393691
Een raket heeft een minimale snelheid nodig om aan de zwaartekracht van de aarde te kunnen ontsnappen. Daarom worden ze over het algemeen dicht bij de evenaar gelanceerd omdat daar de aarde de grootste omtreksnelheid heeft (40.000 km/24 uur ofwel 1667 km/h). Die pak je dan gratis mee. Maar of en waarom ze dan 'achteruit ' gelanceerd worden weet ik ook ff niet te beredeneren.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 20:21:53 #128
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_56394259
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 15:04 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Houden we het erop dat HEMA de boel opnaait?
Een wilde suggestie, zou het iets te maken kunnen hebben met hoe zo'n gasbuis reageert op elektriciteit? D'r staat me iets bij (van mijn HAVO tijd) dat TL-buizen zich niet netjes naar Ohm gedragen, misschien dat ze nog meer gekke dingen doen...
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  dinsdag 29 januari 2008 @ 20:23:21 #129
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_56394296
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 19:30 schreef Pakspul het volgende:
Als ze ruimteschepen lanceren dan doen ze dat tegen de draaing van de aarde in, maar waarom is dit precies? Op internet kan ik wel dingen vinden dat ze dan minder snelheid nodig hebben (1000km/u) minder dan normaal omdat ze dit van de draaing terug krijgen, maar ik kan het in me gedachten niet voorstellen wat nou precies het voordeel is van het geheel? Het maakt volgens mij de reis niet korter, dus wat is dan de grote winst wat ze er uit halen
zo'n ding gaat toch omhoog oke, neit kaarsrecht...maar ik kan me niet voorstellen dat het evt uit zou maken
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_56394703
nasa lanceert hun raketten vanaf de oostkust van florida en de esa vanaf de oostkust van frans-guyana
dus worden de raketten naar het oosten geschoten omdat ze anders als er iets misgaat niet ergens op land neerstorten
pi_56395217
http://www.aerospaceweb.org/question/spacecraft/q0080.shtml

Hier staat wel een verhaal uitgelegd, maar waarom tegen de spin van de aarde voordelen oplevert kan ik zo niet uit het verhaal halen
pi_56395335
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 20:41 schreef Neurot het volgende:
nasa lanceert hun raketten vanaf de oostkust van florida en de esa vanaf de oostkust van frans-guyana
dus worden de raketten naar het oosten geschoten omdat ze anders als er iets misgaat niet ergens op land neerstorten
Naar het oosten is juist met de draaiing mee. Dat strookt op zich wel met het verhaal dat ze een 'zetje in de rug' krijgen van de draaiing van de aarde.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 21:19:45 #133
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_56395664
Ja, raketten gaan met de draairichting van de aarde mee om zo de draaiselheid van de aarde (1500 km/uur) mee te pakken. Zo dicht mogelijk bij de evenaar (hoogste snelheid) en aan de oostkust zodat de raket in zee stort bij een lanceerprobleem.
De benodigde eindsnelheid in een lage baan om de aarde is 28000 km/uur, Bij die snelheid is de valboog precies even groot als de kromming van het aardoppervlak.
Wie dit leest is gek
  dinsdag 29 januari 2008 @ 21:23:59 #134
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_56395785
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 20:23 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

zo'n ding gaat toch omhoog oke, neit kaarsrecht...maar ik kan me niet voorstellen dat het evt uit zou maken
De hoogte is niet belangrijk behalve dan voor de luchtweerstand. Hoe hoger hoe minder lucht dus ook geen motor meer nodig om de snelheid te behouden.
Enkel en alleen de omtreksnelheid is maatgevend voor het in vrije van om de aarde draaien.
Wie dit leest is gek
pi_56395943
quote:
Op maandag 21 januari 2008 23:54 schreef mcDavid het volgende:
Ik heb een spaarlamp gekocht van de HEMA.
er staat op: 18w verbruik
en in de kleine lettertjes: 130mA

P=U*I maar volgens mij is 230*0,13 geen 18

Liegt de HEMA nou?
Heeft het niet iets met wisselspanning/stroom te maken ipv gelijkstroom?
I feel kinda Locrian today
pi_56397683
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 21:30 schreef starla het volgende:

[..]

Heeft het niet iets met wisselspanning/stroom te maken ipv gelijkstroom?
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 18:50 schreef mcDavid het volgende:

[..]

230 volt is de effectieve spanning, niet de piekspanning.
pi_56397697
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 20:21 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Een wilde suggestie, zou het iets te maken kunnen hebben met hoe zo'n gasbuis reageert op elektriciteit? D'r staat me iets bij (van mijn HAVO tijd) dat TL-buizen zich niet netjes naar Ohm gedragen, misschien dat ze nog meer gekke dingen doen...
Spaarlampen hebben een elektronische starter, en gedragen zich daarmee wel ohms.

Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat de lamp tijdens het opwarmen iets meer energie verbruikt. En dat ze voor het uitrekenen hoeveel lampen er op één groep mogen, het maximale aantal amperes op de doos zetten, maar voor het berekenen van het energieverbruik het vermogen bij normaal branden.
pi_56399785
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 21:19 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ja, raketten gaan met de draairichting van de aarde mee om zo de draaiselheid van de aarde (1500 km/uur) mee te pakken. Zo dicht mogelijk bij de evenaar (hoogste snelheid) en aan de oostkust zodat de raket in zee stort bij een lanceerprobleem.
De benodigde eindsnelheid in een lage baan om de aarde is 28000 km/uur, Bij die snelheid is de valboog precies even groot als de kromming van het aardoppervlak.
Dus als ik het goed begrijp gaan ze vanaf de start al gebruik maken van een soort slingshot zodat die wanneer hij in de ruimte komt al in een boog om de aarde zit waarmee hij weer (mocht het zo plan zijn) meer kracht kan op doen door middel van de zwaartekracht die de aarde genereerd? (http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_slingshot) dat hij eigenlijk 26500km/u recht voor uit gaat maar door de zwaartekracht die snelheid blijft plus de valversnelling die hij mee krijgt, maar maakt dit dan de baan naar de ruimte niet langer
pi_56400601
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 23:48 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp gaan ze vanaf de start al gebruik maken van een soort slingshot zodat die wanneer hij in de ruimte komt al in een boog om de aarde zit waarmee hij weer (mocht het zo plan zijn) meer kracht kan op doen door middel van de zwaartekracht die de aarde genereerd? (http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_slingshot) dat hij eigenlijk 26500km/u recht voor uit gaat maar door de zwaartekracht die snelheid blijft plus de valversnelling die hij mee krijgt, maar maakt dit dan de baan naar de ruimte niet langer
De 'baan naar de ruimte' is maar relatief. Er is internationaal afgesproken dat we de atmosfeer vanaf 100 km hoogte 'de ruimte' noemen. Maar er is niet echt een grens tussen ruimte en atmosfeer, het is een vloeiend verloop. De hoogte heeft dus ook alleen te maken met de extreem lage weerstand in de ruimte, en met hoe de satelliet t.o.v. het aardoppervlak moet bewegen. In principe kun je een satelliet bouwen die op 20 meter hoogte vliegt, alleen heb je dan een gigantische raketmotor nodig om door de lucht heen te ploegen.

En dat slingshot idee, dat kun je wat begrijpelijker maken door te vergelijken met een lopende band. Stel je staat op een lopende band, en je wilt in een uur tijd een afstand van 10 kilometer afleggen. Maakt niet uit waarheen. Dan kost het aanzienlijk minder energie om die 10 kilometer met de band mee te lopen, aangezien je een gedeelte van je snelheid niet zelf hoeft op te wekken, maar van de lopende band krijgt. En andersom kost 10 km tegen de band in lopen veel meer energie.

Eigenlijk ervaren we het trucje van de NASA dus iedere keer dat we in de V&D komen in de praktijk
  woensdag 30 januari 2008 @ 18:45:14 #140
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_56414943
Gravitational slingshot is een principe dat niet iets te maken heeft met de draaing van een planeet om z'n eigen as maar wel met de draaing van de planeet om de zon.
Bij een lancering wordt geen gebruik gemaakt van Gravitational Slingshot.

Want waarom draait een raket of satelliet om de aarde? In de ruimte is geen luchtweerstand en zonder de zwaartekracht van de aarde zou de satelliet alleen maar in een kaarsrechte lijn voortgaan. Echter, omdat de zwaartekracht van de aarde aan de satelliet trekt wordt de baan afgebogen. Keurig om de aarde heen.
Gaat de sateliet te langzaam dan stort hij neer op aarde, gaat hij te snel dan wordt de baan niet krom genoeg en wordt de afstand tot de aarde groter.

Niet onbeperkt groter want als de afstand tot de aarde groter wordt verliest de satelliet snelheid en op een gegeven moment is de snelheid zo laag de de zwaartekracht wint en hem weer naar de aarde terug trekt. Daarbij wordt de snelheid weer hoger, een spelletje dat zich steeds blijft herhalen.

Heeft een raket een snelheid van 40.000 km/uur dan schiet hij ook uit de omloopbaan, alleen wordt bij het klimmen (motor staat uit) de snelheid nooit meer zover verlaagd dat hij terug naar de aarde valt. Dit is de onsnappingssnelheid. Bekend van de reizen naar de maan.
Wie dit leest is gek
  vrijdag 1 februari 2008 @ 19:22:39 #141
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_56464800
blatante linkdump, maar wel eentje voor het wetenschappelijke hart: http://scienceblogs.com/l(...)word_puzzle_whos.php
quote:
What actually is the longest word (in any language) encoded by the reference human genome? If I had the time and computer power I'd have a look...

Guesstimate - it'll be somewhere in the 4-5 letter range, depending on letter frequency in the target language.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  zondag 3 februari 2008 @ 22:10:42 #142
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_56510155
Een hele tijd geleden (zeker 3 a 4 jaar), zette iemand een linkje naar een webpagina in het Wetenschap & Filosofie forum van die tijd. De link leidde naar een engelstalige pagina waarin iemand zijn theorie over 50(?) basisuitvindingen plaatste. Het ging om zaken als vuur, draagtas, dna, enz. Deze uitvindingen zouden op zichzelfstaand de basis vormen voor alle anderen.
Ik ben deze link al een tijd kwijt, weet iemand nog waar ik deze pagina zou kunnen vinden?

Edit: om kritische vragen voor te zijn. Ik heb op google gezocht, vele malen zelfs. Maar wat ik ook probeer, ik krijg het er niet uit.
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
  donderdag 7 februari 2008 @ 00:55:39 #143
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_56574508
Eerst even genieten van het prachtige plaatje, daarna helemaal linksboven kijken..en dan een klein stukje naar rechts...wat is dat? Ik zie alleen maar sterrenstelsels, maar dit lijkt meer op een ster. Wat is het?

Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_56576120
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 00:55 schreef Parafernalia het volgende:
Eerst even genieten van het prachtige plaatje, daarna helemaal linksboven kijken..en dan een klein stukje naar rechts...wat is dat? Ik zie alleen maar sterrenstelsels, maar dit lijkt meer op een ster. Wat is het?

[ afbeelding ]
Je ziet het wel op meerdere foto's van de hubble, maar ik denk dat het weer een apart sterrenstelsel is met een hoge lichtwaarde (weet precieze woord niet) maar dat er gewoon veel sterren in zitten die veel licht afgeven
  donderdag 7 februari 2008 @ 17:15:15 #145
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_56585674
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 08:19 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Je ziet het wel op meerdere foto's van de hubble, maar ik denk dat het weer een apart sterrenstelsel is met een hoge lichtwaarde (weet precieze woord niet) maar dat er gewoon veel sterren in zitten die veel licht afgeven
Ja dat snap ik wel...maar hij ziet er zo perfect uit 3 wijzen enzo
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  vrijdag 8 februari 2008 @ 01:51:18 #146
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_56595784
Geen Kleine Wetenschappelijke Vraag, maar wel een Klein Wetenschappelijk Postje




Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  vrijdag 8 februari 2008 @ 07:09:32 #147
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_56596744
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 01:51 schreef Parafernalia het volgende:
Geen Kleine Wetenschappelijke Vraag, maar wel een Klein Wetenschappelijk Postje

[ afbeelding ]


Ah, nieuwe serie van Dr Who?
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_56597502
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 01:51 schreef Parafernalia het volgende:
Geen Kleine Wetenschappelijke Vraag, maar wel een Klein Wetenschappelijk Postje

[ afbeelding ]


Groningen blijft een mooie stad In het westen van het land ziet de lucht er nooit zo mooi uit.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  vrijdag 8 februari 2008 @ 12:40:29 #149
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_56600923
Dat is wat we zouden zien als donkere materie niet donker was
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_56601177
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 12:40 schreef Parafernalia het volgende:
Dat is wat we zouden zien als donkere materie niet donker was
Zouden we weleens een meter ver kunnen kijken als we donkere materie kunnen zien?
  vrijdag 8 februari 2008 @ 13:00:33 #151
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_56601280
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 12:55 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Zouden we weleens een meter ver kunnen kijken als we donkere materie kunnen zien?
sorry?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_56601992
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 13:00 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

sorry?
Als we donkere materie konden zien, zou het overal zichtbaar zijn, en dus alles als een dikke "mist" afschermen. Dus als donkere materie zichtbaar was, dan zag je niets meer..(denk ik)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 8 februari 2008 @ 16:46:16 #153
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_56605431
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 13:41 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Als we donkere materie konden zien, zou het overal zichtbaar zijn, en dus alles als een dikke "mist" afschermen. Dus als donkere materie zichtbaar was, dan zag je niets meer..(denk ik)
Ah zo..ja dat weet ik niet..maar volgens mij is donkere materie niet gelijkmatig over 't heelal verdeeld..but don't pin me there on fast
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_56605936
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 16:46 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Ah zo..ja dat weet ik niet..maar volgens mij is donkere materie niet gelijkmatig over 't heelal verdeeld..but don't pin me there on fast
Dat zal wel niet nee, vraag is hoeveel je dan nog wel zou kunnen zien, maar ook al is het ongelijk verdeeld, ik denk dat het toch genoeg licht zou tegenhouden om het goed donker te maken...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 8 februari 2008 @ 18:24:44 #155
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_56606988
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 17:17 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dat zal wel niet nee, vraag is hoeveel je dan nog wel zou kunnen zien, maar ook al is het ongelijk verdeeld, ik denk dat het toch genoeg licht zou tegenhouden om het goed donker te maken...
wellicht, maar dat plaatje gaf aan wat we zouden zien als donkere materie niet donker was :-)
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_56614068
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 16:46 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Ah zo..ja dat weet ik niet..maar volgens mij is donkere materie niet gelijkmatig over 't heelal verdeeld..but don't pin me there on fast
Heb laatst met half oor naar een aflevering van The Universe gekeken wat over dark energy en matter ging. Daar zeiden ze namelijk dat dark-matter door de aarde heen gaat dus het zal wel ongeveer overal te vinden zijn, natuurlijk zijn er ook stukken niks in de ruimte, maar wat ik er een beetje van mee had gekregen is dat waar materie is dat er ook duistere materie moet zijn. Goed dit zegt natuurlijk nog niks over wat we zouden zien mochten we het kunnen zien, maar ik raad jullie aan om The Universe te gaan kijken best leuke serie en ze brengen de informatie ook op een interessante manier
  zaterdag 9 februari 2008 @ 15:43:27 #157
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_56623704
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 23:44 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Heb laatst met half oor naar een aflevering van The Universe gekeken wat over dark energy en matter ging. Daar zeiden ze namelijk dat dark-matter door de aarde heen gaat dus het zal wel ongeveer overal te vinden zijn, natuurlijk zijn er ook stukken niks in de ruimte, maar wat ik er een beetje van mee had gekregen is dat waar materie is dat er ook duistere materie moet zijn. Goed dit zegt natuurlijk nog niks over wat we zouden zien mochten we het kunnen zien, maar ik raad jullie aan om The Universe te gaan kijken best leuke serie en ze brengen de informatie ook op een interessante manier
Dat het doorde aarde heen gaat wil niet zeggen dat het hier ook barst van de donkere materie maar goed, laten we Haushofer's reactie afwachten

The Universe, komt dat op tv, of via de gebruikelijke kanalen?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_56748990
quote:
Op zaterdag 9 februari 2008 15:43 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Dat het doorde aarde heen gaat wil niet zeggen dat het hier ook barst van de donkere materie maar goed, laten we Haushofer's reactie afwachten

The Universe, komt dat op tv, of via de gebruikelijke kanalen?
Het was volgens mij zo dat donkere materie op plaatsen is waar materie ook is.

Volgens mij is het wel een tv serie: http://www.tv.com/the-universe/show/73410/summary.html


Even een andere vraag, is het mogelijk om een explosie in de ruimte te creeeren? Iedereen kent Star Wars wel en wanneer daar een voertuig in de ruimte wordt op geblazen dan volgt er een grote knal, maar is dit eigenlijk mogelijk? Het geluid van een knal in de ruimte zal je sowieso nooit kunnen horen aangezien er niks is om die trillen aan over te geven.
  vrijdag 15 februari 2008 @ 20:10:10 #159
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_56757328
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 14:07 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Het was volgens mij zo dat donkere materie op plaatsen is waar materie ook is.

Volgens mij is het wel een tv serie: http://www.tv.com/the-universe/show/73410/summary.html


Even een andere vraag, is het mogelijk om een explosie in de ruimte te creeeren? Iedereen kent Star Wars wel en wanneer daar een voertuig in de ruimte wordt op geblazen dan volgt er een grote knal, maar is dit eigenlijk mogelijk? Het geluid van een knal in de ruimte zal je sowieso nooit kunnen horen aangezien er niks is om die trillen aan over te geven.
Is voor zover ik weet gewoon mogelijk ja.
"You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
  vrijdag 15 februari 2008 @ 21:49:20 #160
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_56759790
Je kunt gewoon kruit of rotjes laten ontploffen in de ruimte. Da explosieve kracht ontstaat door de uitzetting van gassen die door de snelle verbranding ontstaan.
Nucleaire explosies zijn uiteraard nooit te stoppen door het vacuum. Aleen zal het effect van de luchtverplaatsing uitblijven.
Wie dit leest is gek
pi_56760414
Aan de andere kant, is een klassieke explosie geen sterke oxidatiereactie?
Er zullen wel stoffen zijn die explosief reageren zonder zuurstof, maar het kan toch bijvoorbeeld dat dynamiet gewoon opwarmt door de stroomstoot en verschroeit ofzo?
  vrijdag 15 februari 2008 @ 22:26:09 #162
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_56760782
Vaste brandstofraketten zoals de boosters van de spaceshuttle krijgen ook geen externe zuurstof toegevoerd. Ik ken de chemische samenstelling niet maar de oxiderende stof zit er gewoon ingebakken.
Wie dit leest is gek
pi_56761484
Hmm, shuttles hebben een externe tank met vloeibare zuurstof

-> zie de ramp met de challenger
  vrijdag 15 februari 2008 @ 23:28:29 #164
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_56762393
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 22:51 schreef tony_clifton- het volgende:
Hmm, shuttles hebben een externe tank met vloeibare zuurstof

-> zie de ramp met de challenger
Ja maar niet voor de vaste brandstofraketten die aan de zijkant van de tank zitten.
De grote tank is half brandstof (waterstof) en half oxidizer (zuurstof) en die wordt verbrandt in de motoren van de shuttle zelf
Wie dit leest is gek
  † In Memoriam † zondag 17 februari 2008 @ 00:52:29 #165
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56783749
Ik ben bezig een stoommachine te tekenen en door te rekenen. Wellicht ga ik namelijk ooit zo'n ding bouwen. De bedoeling is dat ik alles zelf bouw, dus ook de zuiger en de cylinder. Heel veel kan ik zelf berekenen omdat ik een opleiding werktuigbouw gedaan heb. Echter, er is 1 ding waar ik niet uit kom: wat moet de dikte zijn van de zuiger ?

De gegevens:

Diameter zuiger: 75mm
Werkdruk: 2 Mpa (2 newton/mm²)
Kracht op de zuiger: 4415,625 mm² x 2 Mpa = 8831,25 N (uitgaan van 26493,75 N (vermenigvuldigingsfactor 3) omdat de kracht afwisselend in tegenovergestelde richting werkt)
Vloeigrens staal: 215N/mm² (trek)
Elasticiteitsmodulus: 210000N/mm²
Afschuivingmodulus: 81000N/mm²

Overigens wil ik er in mijn berekeningen van uit gaan dat de zuiger exact in het midden op 1 punt belast wordt, dan hoef ik geen rekening te houden met de dikte van de zuigerstang.

En ja, ik heb half Wikipedia en half google al uitgespit, maar niets relevants kunnen vinden. Ook mijn tabellenboek helpt mij niet verder.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_56785600
Zijn er geen bouwtekeningen die je als info kan gebruiken? Lijkt me stug dat er nergens een boutekening is van een stoommachine waaruit je het een en ander af kan leiden.
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
  † In Memoriam † zondag 17 februari 2008 @ 04:31:40 #167
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56785762
Ik vroeg niet of ik ook een bouwtekening kan kopen, ik vroeg om een formule om de dikte van de zuiger te berekenen. Ik wil het ding namelijk zelf tekenen en berekenen. Daar ben ik al een heel eind mee, maar de sterkte van de zuiger an sich krijg ik niet berekend.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_56792545
quote:
Op zondag 17 februari 2008 00:52 schreef 2cv het volgende:
Ik ben bezig een stoommachine te tekenen en door te rekenen. Wellicht ga ik namelijk ooit zo'n ding bouwen. De bedoeling is dat ik alles zelf bouw, dus ook de zuiger en de cylinder. Heel veel kan ik zelf berekenen omdat ik een opleiding werktuigbouw gedaan heb. Echter, er is 1 ding waar ik niet uit kom: wat moet de dikte zijn van de zuiger ?

De gegevens:

Diameter zuiger: 75mm
Werkdruk: 2 Mpa (2 newton/mm²)
Kracht op de zuiger: 4415,625 mm² x 2 Mpa = 8831,25 N (uitgaan van 26493,75 N (vermenigvuldigingsfactor 3) omdat de kracht afwisselend in tegenovergestelde richting werkt)
Vloeigrens staal: 215N/mm² (trek)
Elasticiteitsmodulus: 210000N/mm²
Afschuivingmodulus: 81000N/mm²

Overigens wil ik er in mijn berekeningen van uit gaan dat de zuiger exact in het midden op 1 punt belast wordt, dan hoef ik geen rekening te houden met de dikte van de zuigerstang.

En ja, ik heb half Wikipedia en half google al uitgespit, maar niets relevants kunnen vinden. Ook mijn tabellenboek helpt mij niet verder.
is de dikte van de zuigerstang niet wel belangrijk voor de dikte van de zuiger omdat je niet wil dat je de rest van de zuiger over het bevestigings punt van de zuigerstang heen drukt
  † In Memoriam † zondag 17 februari 2008 @ 15:44:57 #169
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56792652
Nee. Daar houd ik wel rekening mee (kan ik zelf wel uitrekenen ).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_56794086
of de dikte van de zijkanten van de cylinder ?
zijn hier niet dezelfde formules van toepassing als bij de buiging van een profiel?
  † In Memoriam † zondag 17 februari 2008 @ 17:10:45 #171
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56794581
De dikte van de zijkanten van de cylinder is totaal NIET van belang !
De dikte van de stang van de zuiger is totaal NIET van belang !
Alle andere onzin enzo, zoals de afdichting van de zuiger in de cylinder is totaal NIET van belang ! Ik vraag om een formule om te berekenen hoe dik die zuiger moet wezen, niet naar allerlei andere quatsch. En de formules die gebruikt worden bij het doorbuigen van een profiel zijn hier NIET van toepassing. Als je me wilt helpen: graag. Als je alleen dom komt doen (en ja, daar ben je nu mee bezig), rot dan op.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_56801696
quote:
Op zondag 17 februari 2008 17:10 schreef 2cv het volgende:
De dikte van de zijkanten van de cylinder is totaal NIET van belang !
De dikte van de stang van de zuiger is totaal NIET van belang !
Alle andere onzin enzo, zoals de afdichting van de zuiger in de cylinder is totaal NIET van belang ! Ik vraag om een formule om te berekenen hoe dik die zuiger moet wezen, niet naar allerlei andere quatsch. En de formules die gebruikt worden bij het doorbuigen van een profiel zijn hier NIET van toepassing. Als je me wilt helpen: graag. Als je alleen dom komt doen (en ja, daar ben je nu mee bezig), rot dan op.
Nou, nou, wat een taal, kalmpjes aan hier graag.
Natuurlijk moet een zuiger voldoende dikte hebben, factoren hierbij zijn: wat voor materiaal gebruik je, is de zuiger enkel- of dubbelwerkend, hoe groot is de stoomdruk, hoe bevestig je de zuiger op de zuigerstang, welke cilinderdiameter en hoeveel zuigerveren neem je?
Ik denk dat de bevestiging op de zuigerstang met een conisch uiteinde het belangrijkste is.
Het gaat er hier dus om dat er nog een stuk schroefdraad op het einde van de zuigerstang moet komen waar een verzonken moer op komt.
Bij een dubbelwerkende zuiger, dus als de stoomdruk zowel boven als onder de zuiger toegelaten wordt, kan de dikte vrij gering zijn in verhouding met de diameter.
Raadpleeg eens wat boeken over dit onderwerp, vroeger berekende men echt niet alles en werden maten vastgesteld op grond van jarenlange ervaring.
Hier spreekt een ex-scheepswerktuigkundige die in zijn jonge jaren nog met stoommachines gevaren heeft.
  † In Memoriam † zondag 17 februari 2008 @ 22:35:38 #173
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56803132
Die boeken die heb ik niet. En als de kracht (stoom) afwissend boven en onder de zuiger werkt, dan moet de zuiger juist extra sterk (= exta dik) zijn

En ik weet dat ik aardig oververhit reageerde. Maar dat komt omdat mensen er zaken bij halen die er in de verste verte niet toe doen. Als iemand vraagt of hij het beste een auto aan kan schaffen die op diesel of op benzine loopt, dan ga ik toch ook niet over het laadvermogen leuteren ?

Dat met die zuigerstang + de bevestiging er van komt wel goed. Daar heb ik zat ideeen voor en desnoods zet ik dat ding vast zoals op m'n werk met hydraulische cylinders gedaan wordt. De zuigerveerringen zijn ook geen probleem. Ze zullen in elke geval niet invloed hebben op de oorspronkelijke vraag.

En erg leuk dat maten op ervaring te bepalen zijn, maar ik vind het juist leuk om alles door te rekenen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_56814338
Hoe groot moet die stoommachine van je worden?
Wordt het een model of een machine met een behoorlijk vermogen bedoeld voor het aandrijven van een schip of een voertuig?
Als het een werkend model wordt kun je het beste een werktekening bemachtigen en dan alles op schaal maken, een sterkteberekening is dan niet nodig zeker als je hem laat lopen op samengeperste lucht.
Een beetje overdruk is dan meestal wel voldoende.
Bedenk wel dat een stoombedrijf aardig gecompliceerd is, met een stoomketel ( keuring van het stoomwezen nodig) een condensor compleet met koelwater circuit aangedreven door pompen en ook een vacuumpomp om de condensor op onderdruk te houden en de lucht uit het systeem te verwijderen.
Heb je ook al nagedacht over het regelsysteem waarmee de stoom toe- en afgevoerd wordt aan onder en bovenzijde van de zuiger? Hiervoor gebruikt men een D-schuif of een Bosch schuif.
Hoeveel cilinders komen er in de machine?
Het meest gangbare bij schepen was een triple expansie machine.
Je hebt ook een brandstofsysteem met kolen of olie nodig om de ketel te stoken.
Bij treinen gebruikt men geen condensor maar een ejecteur in de schoorsteen waarbij de afgewerkte stoom gebruikt wordt om de lucht door de vuurgang te trekken.
Aan boord gebruikten we een indicateur om diagrammen te maken van elke cilinder om uit het verloop van druk en volume in de cilinders het vermogen te bepalen van elke cilinder afzonderlijk.
  maandag 18 februari 2008 @ 18:40:47 #175
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_56819564
Eerst bereken je het maximale drukverschil dat boven en onder de zuiger optreedt.
Die druk differentieer je naar buigkracht op het aangrijppunt van de zuigerstang. Eventueel neem je de kracht door de massatraagheid bij hoge toerentallen ook mee
Vervolgens middels de standaardformules het axiaal kwadratisch oppervlaktemoment, het traagheidsmoment en/of het weerstandsmoment tegen buiging de dikte bepalen. Uiteraard controle van die berekende dikte op knik en afschuiving.
Let op dat je de elastiteitsmodus van het te te gebruiken materiaal pakt bij de werktemperatuur van de motor.
Wie dit leest is gek
  † In Memoriam † maandag 18 februari 2008 @ 21:12:36 #176
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56823655
quote:
Op maandag 18 februari 2008 14:14 schreef Schonedal het volgende:
Hoe groot moet die stoommachine van je worden?
Wordt het een model of een machine met een behoorlijk vermogen bedoeld voor het aandrijven van een schip of een voertuig?
Als het een werkend model wordt kun je het beste een werktekening bemachtigen en dan alles op schaal maken, een sterkteberekening is dan niet nodig zeker als je hem laat lopen op samengeperste lucht.
Een beetje overdruk is dan meestal wel voldoende.
Bedenk wel dat een stoombedrijf aardig gecompliceerd is, met een stoomketel ( keuring van het stoomwezen nodig) een condensor compleet met koelwater circuit aangedreven door pompen en ook een vacuumpomp om de condensor op onderdruk te houden en de lucht uit het systeem te verwijderen.
Heb je ook al nagedacht over het regelsysteem waarmee de stoom toe- en afgevoerd wordt aan onder en bovenzijde van de zuiger? Hiervoor gebruikt men een D-schuif of een Bosch schuif.
Hoeveel cilinders komen er in de machine?
Het meest gangbare bij schepen was een triple expansie machine.
Je hebt ook een brandstofsysteem met kolen of olie nodig om de ketel te stoken.
Bij treinen gebruikt men geen condensor maar een ejecteur in de schoorsteen waarbij de afgewerkte stoom gebruikt wordt om de lucht door de vuurgang te trekken.
Aan boord gebruikten we een indicateur om diagrammen te maken van elke cilinder om uit het verloop van druk en volume in de cilinders het vermogen te bepalen van elke cilinder afzonderlijk.
* 2cv slaat met hoofd tegen de muur.
quote:
Op maandag 18 februari 2008 18:40 schreef Nieuwschierig het volgende:
Eerst bereken je het maximale drukverschil dat boven en onder de zuiger optreedt.
Die druk differentieer je naar buigkracht op het aangrijppunt van de zuigerstang. Eventueel neem je de kracht door de massatraagheid bij hoge toerentallen ook mee
Vervolgens middels de standaardformules het axiaal kwadratisch oppervlaktemoment, het traagheidsmoment en/of het weerstandsmoment tegen buiging de dikte bepalen. Uiteraard controle van die berekende dikte op knik en afschuiving.
Let op dat je de elastiteitsmodus van het te te gebruiken materiaal pakt bij de werktemperatuur van de motor.
Maximale drukverschil is +/- 2 bar (0,2 Newton/mm2, dit in tegenstelling tot mijn eerdere berichten. Rekenfoutje ...)

Differentieren ? Wat was dat ook alweer ? Ik sluit niet uit dat ik het kan, maar ik ben slecht in het onthouden van die wiskundige termen.

Het toerental van de stoommachine is (nog) onbekend. Als ik dat weet, ga ik ook de massatraagheid en dergelijke meenemen.

Standaardformules ? Welke standaardformules ? Axiaal kwadratisch oppervlaktemoment ? Zie de text bij het differentieren.

Rest ken ik wel of kan ik eenvoudig opzoeken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_56826667
Dat wordt dus een behoorlijk complexe berekening, je moet eerst een aanname doen van afmetingen en materiaal, versnellingen en vertragingen van de zuiger en drukverschillen, maximaal toegelaten vervorming en veiligheidsmarge.
Daarna kun je pas achteraf berekenen of het wel klopt.
Snap je dat men dit vroeger nooit zo deed?
Men maakte een machine naar de beste inzichten en ging dan in de praktijk uitzoeken of het wel goed functioneerde.
Een bekend voorbeeld is het probleem dat men had bij de drijfstanglagers bij het kruishoofd, die liepen bij snellopende machines steeds warm, men maakte de asdiameter dikker om de lagerdruk te verminderen.
De problemen werden erger, men maakte de asdiameter kleiner, probleem opgelost.
Krijgen we nu nog meer headbanging?
  maandag 18 februari 2008 @ 22:51:36 #178
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_56826682
Door het differentieren kun je bepalen waar het zwakste punt van de cirkel is ergo waar het geprognotiseerde breukvlak in het circelvormige oppervlak ligt (delta-Y=0) Als je dat weet kun je ook het virtuele aangrijpingspunt van de kracht (P) ten opzichte van het voorspelde breukvlak bepalen en kracht P x afstand L geeft het buigmoment.
Je zou kunnen aannemen dat de zuiger net naast de bevestiging van de zuigerstang de grootste doorbuiging heeft maar omdat de doorsnede hier ook het grootst is, is dat niet zeker. Het is geen simpel staalbalkje.
Dan hoever mag en hoeveel zal de cilinder vervormen door de krachten. Een hoge norm in de WTB is diameter/1000.
E (Elastiteitmodulus van je materiaal) opzoeken in een tabel, en aan de hand van de doorsnede (rechthoek: I=1/12. b.h^3) komt daar een traagheidsmoment I uit. het gaat natuurlijk om de h in dit geval de 'dikte' van de zuiger.

d/1000 = PxL^3 / 48 x E x I
Als je I hebt kun je h terugrekenen want b is de koorde van zuigerdoorsnede op afstand K van het middelpunt

Dan heb je een zuiger die binnen de norm verbuigt (niet plastisch maar alleen elastisch vervormt) maar die gevonden waarde behoort officieel ook op knik (sigma) en afchuiving (tau) gechecked te worden.

Nog iets anders: zoals je zult weten is de beste weerstand tegen breken het meebuigen. Bij een cilider is de dikte van de zuigerwanden en de shim met de cilinder in hoge mate bepalend voor de felheid waarmee de klap na het openen van de poort aankomt. een meebuigende zuigerwand vangt de top van een a-symetrische belasting op, een rammelende zuiger kan de kracht makkelijk verdubbelen waardoor alle berekeningen over de kop gaan
Wie dit leest is gek
  † In Memoriam † dinsdag 19 februari 2008 @ 16:27:58 #179
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56839246
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:51 schreef Schonedal het volgende:
Dat wordt dus een behoorlijk complexe berekening, je moet eerst een aanname doen van afmetingen en materiaal, versnellingen en vertragingen van de zuiger en drukverschillen, maximaal toegelaten vervorming en veiligheidsmarge.
Daarna kun je pas achteraf berekenen of het wel klopt.
Snap je dat men dit vroeger nooit zo deed?
Men maakte een machine naar de beste inzichten en ging dan in de praktijk uitzoeken of het wel goed functioneerde.
Een bekend voorbeeld is het probleem dat men had bij de drijfstanglagers bij het kruishoofd, die liepen bij snellopende machines steeds warm, men maakte de asdiameter dikker om de lagerdruk te verminderen.
De problemen werden erger, men maakte de asdiameter kleiner, probleem opgelost.
Krijgen we nu nog meer headbanging?
Ja, want tegenwoordig wordt ALLES eerst berekend. Ook lagers en dergelijke.
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:51 schreef Nieuwschierig het volgende:
Door het differentieren kun je bepalen waar het zwakste punt van de cirkel is ergo waar het geprognotiseerde breukvlak in het circelvormige oppervlak ligt (delta-Y=0) Als je dat weet kun je ook het virtuele aangrijpingspunt van de kracht (P) ten opzichte van het voorspelde breukvlak bepalen en kracht P x afstand L geeft het buigmoment.
Je zou kunnen aannemen dat de zuiger net naast de bevestiging van de zuigerstang de grootste doorbuiging heeft maar omdat de doorsnede hier ook het grootst is, is dat niet zeker. Het is geen simpel staalbalkje.
Dan hoever mag en hoeveel zal de cilinder vervormen door de krachten. Een hoge norm in de WTB is diameter/1000.
E (Elastiteitmodulus van je materiaal) opzoeken in een tabel, en aan de hand van de doorsnede (rechthoek: I=1/12. b.h^3) komt daar een traagheidsmoment I uit. het gaat natuurlijk om de h in dit geval de 'dikte' van de zuiger.

d/1000 = PxL^3 / 48 x E x I
Als je I hebt kun je h terugrekenen want b is de koorde van zuigerdoorsnede op afstand K van het middelpunt

Dan heb je een zuiger die binnen de norm verbuigt (niet plastisch maar alleen elastisch vervormt) maar die gevonden waarde behoort officieel ook op knik (sigma) en afchuiving (tau) gechecked te worden.

Nog iets anders: zoals je zult weten is de beste weerstand tegen breken het meebuigen. Bij een cilider is de dikte van de zuigerwanden en de shim met de cilinder in hoge mate bepalend voor de felheid waarmee de klap na het openen van de poort aankomt. een meebuigende zuigerwand vangt de top van een a-symetrische belasting op, een rammelende zuiger kan de kracht makkelijk verdubbelen waardoor alle berekeningen over de kop gaan
Als eerste: enorm bedankt dat je serieus in gaat op mijn vraag en er geen andere onzin bij haalt zoals alle anderen dat doen. Ik waardeer dit !

Echter, als ik het zo lees, ga je in jouw formule uit van een kracht die aangrijpt op 1 punt en niet over een groot oppervlak (een druk dus). Maar je antwoord geeft wel weer wat meer inzicht. Ik duik dus weer in de boeken !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 23 februari 2008 @ 00:39:59 #180
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_56918765
Ok, poging 2. Stiekem nog een keer vragen. Wil het toch heel graag weten, niemand heeft hier ooit iets van gehoord?
quote:
Op zondag 3 februari 2008 22:10 schreef kanaiken het volgende:
Een hele tijd geleden (zeker 3 a 4 jaar), zette iemand een linkje naar een webpagina in het Wetenschap & Filosofie forum van die tijd. De link leidde naar een engelstalige pagina waarin iemand zijn theorie over 50(?) basisuitvindingen plaatste. Het ging om zaken als vuur, draagtas, dna, enz. Deze uitvindingen zouden op zichzelfstaand de basis vormen voor alle anderen.
Ik ben deze link al een tijd kwijt, weet iemand nog waar ik deze pagina zou kunnen vinden?

Edit: om kritische vragen voor te zijn. Ik heb op google gezocht, vele malen zelfs. Maar wat ik ook probeer, ik krijg het er niet uit.
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
pi_56932067
Is energie nou een gevolg van Krachten?
Of anders om?
pi_57067972
Als je met één been op één weegschaal staat, en met het andere been op de andere weegschaal...hoeveel geven de weegschalen dan aan?
I feel kinda Locrian today
  vrijdag 29 februari 2008 @ 21:47:07 #183
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_57071032
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 20:10 schreef Ilovepie het volgende:
Is energie nou een gevolg van Krachten?
Of anders om?
Energie = kracht x afgelegde weg
W=Fxs
Wie dit leest is gek
  vrijdag 29 februari 2008 @ 21:48:24 #184
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_57071053
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 19:50 schreef starla het volgende:
Als je met één been op één weegschaal staat, en met het andere been op de andere weegschaal...hoeveel geven de weegschalen dan aan?
Hetzelfde nl. de helft van je gewicht.
Wie dit leest is gek
pi_57071208
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 19:50 schreef starla het volgende:
Als je met één been op één weegschaal staat, en met het andere been op de andere weegschaal...hoeveel geven de weegschalen dan aan?
Als je op allebei de benen even zwaar leunt allebei de helft inderdaad. Maar in ieder geval als je het optelt precies je totaal gewicht.
  zaterdag 1 maart 2008 @ 00:26:04 #186
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_57073614
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 19:50 schreef starla het volgende:
Als je met één been op één weegschaal staat, en met het andere been op de andere weegschaal...hoeveel geven de weegschalen dan aan?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  † In Memoriam † zaterdag 1 maart 2008 @ 02:58:36 #187
25682 2cv
Niet subtiel
pi_57075466
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 19:50 schreef starla het volgende:
Als je met één been op één weegschaal staat, en met het andere been op de andere weegschaal...hoeveel geven de weegschalen dan aan?
2 keer de helft.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_57088961
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 20:10 schreef Ilovepie het volgende:
Is energie nou een gevolg van Krachten?
Of anders om?
Da's een goeie vraag Ikzelf zie arbeid als het vermogen om kracht uit te oefenen. Het voordeel van energie is dat het geen vector is, dus het rekent vaak makkelijker.

Wiskundig is een kracht de plaatsafgeleide van een potentiaal, F=dU/dx ( waarbij het potentiaalveld dus een kracht uitoefent ) of de tijdsafgeleide van een impuls, F=dp/dt. Als je een potentiaal hebt, kun je door te integreren de kracht krijgen. Andersom, als je de kracht hebt, kun je door integreren de potentiaal krijgen. Als je een snelheid v hebt, dan heb je een kinetische energie E=1/2mv2. Die v heb je bereikt door te versnellen vanuit stilstand ( of een andere snelheid ), en daar is een kracht voor nodig. De kracht is hier dus de oorzaak. Maar als ik met mijn v bots tegen een object, dan oefen ik een kracht uit op dat object omdat mijn snelheid verandert ( F=dp/dt ). Die kracht is dus een gevolg van mijn energie.

Het ligt dus een beetje aan de situatie en over wat voor energie je het hebt
  maandag 3 maart 2008 @ 03:51:11 #189
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_57119159
is er eigenlijk een verschil tussen kwantummechanika en kwantumfysica?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  maandag 3 maart 2008 @ 10:21:08 #190
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_57121609
Als een schaatser in de slipstream van zijn voorganger schaatst, en zo energie bespaart, kost het de voorganger dan extra energie?
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  maandag 3 maart 2008 @ 10:32:17 #191
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_57121792
quote:
Op maandag 3 maart 2008 10:21 schreef Rasing het volgende:
Als een schaatser in de slipstream van zijn voorganger schaatst, en zo energie bespaart, kost het de voorganger dan extra energie?
Nee. De voorganger zorgt, ongeacht of er iemand achter zich schaatst al, voor een slipstream.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  maandag 3 maart 2008 @ 10:40:34 #192
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_57121950
quote:
Op maandag 3 maart 2008 10:32 schreef wdn het volgende:

[..]

Nee. De voorganger zorgt, ongeacht of er iemand achter zich schaatst al, voor een slipstream.
En of de achtervolger daar nu gebruik van maakt of niet, de voorganger merkt er niks van?
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  maandag 3 maart 2008 @ 10:58:28 #193
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_57122247
quote:
Op maandag 3 maart 2008 10:40 schreef Rasing het volgende:

[..]

En of de achtervolger daar nu gebruik van maakt of niet, de voorganger merkt er niks van?
Qua snelheid en verbruiken van energie niet.

Maar qua persoonlijkheid kan het hem van zijn apropos brengen maar dat bedoelde je niet
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_57122807
sja zulke aerodynamica is behoorlijk complex. Het kan best zijn dat de voorste schaatser er ook profijt van heeft omdat het zog een andere vorm krijgt.. Maar dat kan ook weer negatief uitpakken.
Gemiddeld denk ik inderdaad dat'ie er niets van merkt.
pi_57128314
quote:
Op maandag 3 maart 2008 03:51 schreef Parafernalia het volgende:
is er eigenlijk een verschil tussen kwantummechanika en kwantumfysica?
Nee. Tenminste, zover ik weet niet.
  maandag 3 maart 2008 @ 16:06:26 #196
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_57128796
quote:
Op maandag 3 maart 2008 15:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee. Tenminste, zover ik weet niet.
Nu is het wachten op de eerste die hier tegenin durft te gaan want je weet het maar nooit met die deeltjes
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  maandag 3 maart 2008 @ 23:35:05 #197
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_57140153
quote:
Op maandag 3 maart 2008 15:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee. Tenminste, zover ik weet niet.
* Parafernalia heeft vertrouwen in de nieuwe Dijkgraaf
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  woensdag 5 maart 2008 @ 10:54:16 #198
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_57168865
Jullie hebben het net over kwantummechanika en kwantumfysica gehad en ik wil het niveau graag nog wat omhoog schroeven. Ik zit namelijk al enkele weken met een vraag waarvan ik het antwoord niet kan bedenken. Hoe kan het zijn dat sokken veelal omgedraaid uit de wasmachine komen? Een sok is langer dan het breed is (tenminste de mijne). Dit moet de kans op omdraaien vele malen verkleinen. Bovendien hebben niet alle sokken de eigenschap zich om te draaien in het wasproces en het ligt schijnbaar ook niet aan de textiel soort. Het lijkt mij een random proces.

Wat een dwaas al niet bezighoudt

[ Bericht 0% gewijzigd door ImmovableMind op 05-03-2008 11:01:19 ]
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
pi_57168972
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 10:54 schreef ImmovableMind het volgende:
Jullie hebben het net over kwantummechanika en kwantumfysica gehad en ik wil het niveau graag nog wat omhoog schroeven. Ik zit namelijk al enkele weken met een vraag waarvan ik het antwoord niet kan bedenken. Hoe kan het zijn dat een sokken veelal omgedraaid uit de wasmachine komen? Een sok is langer dan het breed is (tenminste de mijne). Dit moet de kans op omdraaien vele malen verkleinen. Bovendien hebben niet alle sokken de eigenschap zich om te draaien in het wasproces en het ligt schijnbaar ook niet aan de textiel soort. Het lijkt mij een random proces.

Wat een dwaas al niet bezighoudt
Als je ze uittrekt trek je ze meestal binnestebuiten.
  woensdag 5 maart 2008 @ 11:18:09 #200
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_57169505
Hoe werkt zo'n elektrische vochtvanger eigenlijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')