abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 augustus 2007 @ 23:38:46 #1
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52637017
In navolging van
Belgische Politiek: Op weg naar de verkiezingen
10/06: Belgische verkiezingen #1: de spanning stijgt ...
Belgische verkiezingen #2 - Op naar rooms-blauw?
Belgische politiek #4 Non non en nog eens non !
Belgische Politiek #5; de waalse nonnen blijven komen

"Ik kon onmogelijk programma opstellen"

do 23/08/07 - Yves Leterme heeft koning Albert gevraagd om hem te ontheffen van zijn formatieopdracht. De koning heeft dat verzoek ingewilligd. Eerstdaags wordt wellicht een CDH'er aangewezen als formateur.

Koning Albert was speciaal voor de ontmoeting teruggekeerd uit vakantie.

Hij landde vanavond op de luchthaven van Melsbroek en ging daarna meteen naar het kasteel Belvédère.

Kort daarop kreeg hij bezoek van formateur Yves Leterme. Die heeft de koning gevraagd om ontheven te worden van zijn formatieopdracht en de koning heeft dat verzoek ingewilligd.
"Akkoord maken was onmogelijk"

Volgens Leterme was het ook na vijf weken praten nog niet mogelijk om met de oranje-blauwe partijen tot een akkoord te komen.

"Van meet af aan heb ik duidelijk gemaakt dat er in het belang van alle inwoners van dit land institutionele hervormingen nodig zijn."

"Ik heb daartoe voorstellen gedaan, maar ik heb vanmiddag moeten vaststellen dat het momenteel onmogelijk is om een ambitieus programma op te stellen."

"Ik heb deze beslissing in eer en geweten genomen nadat ik
gepoogd heb om dit land de stabiele regering te geven waar het recht op heeft."

Marathonvergadering leverde niets op
Dat de formatie-opdracht van Leterme geen lang leven meer beschoren was, bleek vanmorgen vroeg om 4.30 uur, toen een marathonvergadering van de oranje-blauwe partijen niets had opgeleverd.

Vooral de starre houding van de Franstalige christendemocraten van het CDH in het communautaire debat legde een bom onder de regeringsonderhandelingen.

De Vlamingen zochten daarvoor een tweederdemeerderheid, maar CDH-partijvoorzitster Joëlle Milquet wilde alleen instemmen met een vage tekst.

Ook over andere thema's, zoals fiscaliteit, activering van werklozen, justitie en migratie was Milquet de vreemde eend in de oranje-blauwe bijt. De andere partijen twijfelden er dan ook al langer aan of Milquet wel deze meerderheid wou.

Er was vanmiddag een ultieme vergadering met de partijvoorzitters van de oranje-blauwe partijen gepland, maar die is op het laatste nippertje afgelast.

CDH'er moet de knoop ontwarren
De koning zal eerstdaags een CDH'er aanwijzen als formateur na het ontslag van Yves Leterme. Dat heeft de redactie uit goede bron vernomen.

Alle partijen, op de MR na, hadden ook gepleit dat de Franstalige christendemocraten nu een formateur zouden leveren. "Het CDH heeft de situatie totaal onmogelijk gemaakt", zegt Bart De Wever (N-VA). "Misschien moeten zij deze situatie nu maar oplossen."

In de wandelgangen circuleert vooral de naam van Philippe Maystadt. Die was minister van Financiën onder Jean-Luc Dehaene en was tot 1999 nog de voorzitter van het CDH voor Joëlle Milquet hem opvolgde.

Op dit moment is Maystadt voorzitter van de Europese investeringsbank.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_52637319
Benieuwd wat er nu gaat gebeuren.
pi_52637360
Nog van vorig topic.
quote:
Ik zie niet in waaron Vlaanderen zelf geen weloverwogen beslissing zou kunnen maken. Persoonlijk zou ik evenwel graag zien dat die onzinnige grens tussen de Limburgen verdwijnt, maar goed, sinds Schengen is daar ook weinig op aan te merken.
Had met de Kolen te maken. Maar sinds de mijnsluitingen van Den Uyl kost Limburg Nederland alleen maar geld. Met de wijsheid van nu is het inderdaad maar een kunstmatige grens.

Grappig is trouwens dat bij mij op de universiteit in Amsterdam veel Limburgers zitten die zich in eerste instantie schaamden voor hun accent omdat volgens hen zogenaamd iedereen denkt dat zij Belgen zijn. Das een beetje van het niveau 'ik wil geen Volvo rijden omdat ik denk dat de rest dat een ouwelullenbak vindt'. Nogal jammer dus.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_52637413
Wablief, wat lees ik nu? Als ze nog maar 87 dagen bezig zijn met formeren is dat heel kort. Het Nederlandse record staat op iets van 200 dagen
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 23 augustus 2007 @ 23:59:47 #5
pi_52637601
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 23:52 schreef Klopkoek het volgende:
Wablief, wat lees ik nu? Als ze nog maar 87 dagen bezig zijn met formeren is dat heel kort. Het Nederlandse record staat op iets van 200 dagen
Voor België is 87 dagen een eeuwigheid hoor ...
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 00:00:27 #6
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_52637616
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 23:50 schreef Klopkoek het volgende:
Nog van vorig topic.
[..]

Had met de Kolen te maken. Maar sinds de mijnsluitingen van Den Uyl kost Limburg Nederland alleen maar geld. Met de wijsheid van nu is het inderdaad maar een kunstmatige grens.
Dat mag ook wel, mede dankzij de Limburgse kolen kon Nederland na WO2 zich weer herstellen.
quote:
Grappig is trouwens dat bij mij op de universiteit in Amsterdam veel Limburgers zitten die zich in eerste instantie schaamden voor hun accent omdat volgens hen zogenaamd iedereen denkt dat zij Belgen zijn. Das een beetje van het niveau 'ik wil geen Volvo rijden omdat ik denk dat de rest dat een ouwelullenbak vindt'. Nogal jammer dus.
Met een nieuwe formateur zal het iets makkelijk gaan, maar of ze snel zal gaan?
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_52637742
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 23:59 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Hmmm, hoe kan het dat men in België er normaal gesproken zo snel over uit is? Welke factoren bespoedigen de hele formatiewandel?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_52637861
tvp, wegens belg ende interesse.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 00:16:20 #9
188877 Stupendous76
pi_52637996
Eigenlijk opmerkelijk dat het zo'n zooitje tegengestelden zijn, die extreme Vlamen en Walen (en oh ja, Brussel ligt er ook nog tussenin). Waarom blijft het als 1 land?
Repent, Pray, Forgive
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 00:29:04 #10
pi_52638260
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 00:16 schreef Stupendous76 het volgende:
Eigenlijk opmerkelijk dat het zo'n zooitje tegengestelden zijn, die extreme Vlamen en Walen (en oh ja, Brussel ligt er ook nog tussenin). Waarom blijft het als 1 land?
Omdat een land splitsen nu eenmaal niet gebeurt op basis van logisch rationeel denken alleen
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 00:39:32 #11
188877 Stupendous76
pi_52638462
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 00:29 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Omdat een land splitsen nu eenmaal niet gebeurt op basis van logisch rationeel denken alleen
Dat klopt, maar ik blijf het apart vinden die taalgrens.
Er zit bij een boel Belgen een behoorlijke afkeer van de 'anderen', maar opsplitsen willen ze geen van beiden (de extremisten daargelaten). Dat zag je ook weer met de verkiezingen en nu dus ook weer, wel doorgaan, maar alleen als de ander toegeeft.
Repent, Pray, Forgive
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 00:45:56 #12
pi_52638592
Overigens nog de hele nacht te zien in herhaling over de 'crisis' : de herhaling van Ter Zake op Canvas ... (2de net vrt)
pi_52639970
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 00:45 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Overigens nog de hele nacht te zien in herhaling over de 'crisis' : de herhaling van Ter Zake op Canvas ... (2de net vrt)
Daarin zie je trouwens dat fragment waarover ik het had nog een keer, met die Franstalige nieuwslezer die "We zitten in de moeras" .
pi_52640046
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 00:16 schreef Stupendous76 het volgende:
Bij de Franstaligen scoort separatisme niet, zij hebben op dit moment in geen enkel parlement een verkozene van een separatistische partij.
Bij de Vlamingen is het grootste struikelblok de stad Brussel, die we dan zouden kunnen verliezen.
pi_52640258
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 23:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ow sorry, wist niet dat je beledigd zou worden. Ik bedoelde 'dialect' in de zin van dat jullie toch andere woordjes hebben zoals 'plezant' en 'pintke' (dat hoor ik ook op de Belgische kanalen voorbij komen). Wat dat betreft moet er bij eenwording niet teveel bevoogding plaats gaan vinden, dat 'wij' Hollanders niet de culturele gewoontes en maniertjes van de Belgen eruit gaan rammen. Het gevaar dat dat toch gaat gebeuren bestaat er helaas met het huidige integratiedebat in Nederland.
O maar plezant is uiteindelijk wel standaard Nederlands hoor
De meeste mensen die ik ken zeggen eigenlijk "pintje".
Ik ben zelf een voorstander van het vlot leren uitdrukken in het Algemeen Nederlands op school. Accenten hebben een charme, maar voor de rest moeten we naar eenmaking streven.
[/quote]
quote:
Och, desnoods houdt iedereen toch z'n eigen systeem. Hoeveel Hollanders gaan wel niet in Gent studeren? Heel veel. En hoeveel Belgen wel niet in Nederland?
Als er nog wat barrieres worden weggenomen kan het zelfs een verrijking van de keuzevrijheid zijn
Bij de dierengeneeskunde in Gent val je op als je geen Nederlander bent.
Ook de universiteit van Maastricht werkt samen met die van Hasselt.
quote:
Idd, dat zal ruzie worden. Ik denk dat ook meneer DeWinter niet zomaar Antwerpen op geeft.
Ruzie, dat zal mij een zorg wezen, als de administratie maar vlot loopt. Desnoods valt er een oplossing uit de bus zoals in Nederland, waarbij de echte hoofdstad niet de stad is van waaruit bestuurd wordt.
En wat Dewinter betreft ... uiteindelijk behaalde hij zijn partij op 8 oktober 2006 maar 33.51% van de stemmen. Hoe hard hij ook burgemeester wil worden van "zijn stad", hij zal het volgens mij nooit worden.
quote:
Op het gebied van ruimtelijke ordening, sociale zekerheid, reintegratie, welzijnswerk, cultuur en sport hebben provincies heel veel macht.

Het Rijk kan btw maar zelden bevoegdheden ontnemen van Pronvincies. Want hoe gaat dat dan? Nou, dan stapt zo'n provincie naar de Raad van State en meestal krijgen ze nog gelijk ook.

Voorts is de voorgenomen privatisering van Schiphol is een goed voorbeeld van hoe dat gaat tussen Rijk en gemeente/provincie. Het is zeer zeker niet zo dat het Rijk als een bullebak alles kan terugfluiten.
Daar schrik ik dan even van. Hoe vaak worden die bevoegdheden veranderd, of zijn die al heel lang zo?
quote:
Nee maar daarvoor hebben we in Nederland de Eerste Kamer, die de senaat moet voorstellen. Wordt btw op een achterlijke manier gekozen maarja het is niet anders.
Onze Kamer komt met jullie Tweede Kamer overeen, en onze Senaat met jullie Eerste Kamer...maar bij ons worden die wel tegelijkertijd verkozen. Het systeem van de Senaat is echter net zo ingewikkeld (40 rechtstreeks verkozenen, dan nog eens zoveel Franstaligen, zoveel Nederlandstaligen, één Duitstalige, dan nog iemand van het koningshuis,..)
quote:
Het politieke landschap zou er idd door omgewoeld worden.
Idd, maar als je daarmee niet oplet dan wordt het net zo gek als België, met partijen in de regering die over totaal ander kiesvee beschikken. Vandaar dat ik vind dat je het best zo rustig en geleidelijk aan doet.
Naast de steun van Balkenende voor CD&V, was er ook de broer van Pim Fortuyn die Lijst Dedecker steunde. Van de SP weet ik dat ze contacten hebben met het (marginale) Comité voor een Andere Politiek, maar ik weet niet of dat verder gaat dan een keer komen spreken.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 09:08:37 #16
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_52641892
Ik zou nooit meer met Joëlle Milquet aan de tafel zitten als ik één van de andere politici was. Dat mens staat werkelijk elk standpunt van de Vlamingen in de weg om de macht meer en meer bij de gewesten te leggen, alleen omdat ze bang is dat de taalgrens een stukje naar het zuiden zou kunnen verschuiven.

Maar ik ga Vlaanderen ook niet aanwijzen als slachtoffer, zij doen net zo goed mee aan deze langlopende (taal)strijd.
pi_52643088
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 09:08 schreef Ofyles2 het volgende:
Ik zou nooit meer met Joëlle Milquet aan de tafel zitten als ik één van de andere politici was. Dat mens staat werkelijk elk standpunt van de Vlamingen in de weg om de macht meer en meer bij de gewesten te leggen, alleen omdat ze bang is dat de taalgrens een stukje naar het zuiden zou kunnen verschuiven.

Maar ik ga Vlaanderen ook niet aanwijzen als slachtoffer, zij doen net zo goed mee aan deze langlopende (taal)strijd.
Uiteindelijk kan je het Milquet niet kwalijk nemen, zij heeft dit aan haar kiezers beloofd en het is logisch dat ze voet bij stuk houdt, net zoals CD&V/NV-A voet bij stuk houdt dat er een staatshervorming moet komen, OpenVLD dat er een serieuze belastingsverlaging moet komen en MR dat er geen regering met de PS zal komen...
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:49:53 #18
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_52643826
Ik denk wel dat de partijen eruit komen, maar de vraag is eerder wanneer. De langste kabinetsformatie in België duurde grif 6 maanden.
pi_52644163
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 23:59 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Tegenover de laatste tien jaar misschien, maar toen lagen er ook zelden zo'n grote communautaire dossiers op tafel hé. Als je het vergelijkt met de jaren '70, '80' en begin jaren '90 is het niet zo abnormaal lang...
pi_52644519
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 10:12 schreef Necromancer het volgende:

[..]

Uiteindelijk kan je het Milquet niet kwalijk nemen, zij heeft dit aan haar kiezers beloofd en het is logisch dat ze voet bij stuk houdt, net zoals CD&V/NV-A voet bij stuk houdt dat er een staatshervorming moet komen, OpenVLD dat er een serieuze belastingsverlaging moet komen en MR dat er geen regering met de PS zal komen...
Mja, dat er nu sprake is om de vorige CDH partijvoorzitter te laten fungeren als nieuwe formatteur zegt voor mij genoeg; mevrouw Milquet zelf is niet capabel genoeg om een normale discussie te voeren en over de verschillende standpunten te praten. Ze heeft al meermaals gewoon neen gezegd zonder ook maar een gesprek aan te gaan, wat in mijn ogen gewoon belachelijk is. Als je al niet wil praten, hoe kan je dan in godsnaam ooit tot een akkoord komen?
Hopelijk wil ze met die nieuwe formatteur wel praten omdat het eentje is van haar eigen partij, maar zélfs dan zal ze water bij de wijn moeten doen, géén staatshervormingen zijn in deze situatie gewoon onaanvaardbaar, en dat zal ze ook wel inzien.

Bestaat er trouwens geen mogelijkheid dat er een tripartite komt met;
- CD&V NVA
- MR, OpenVLD & LDD
- SP.a-Spirit

De MR weigert resoluut om met de PS in de regering te gaan, dus de PS valt er eigenlijk al bijna buiten. CD&V NVA & CDH hebben toch niet dezelfde standpunten en komen totaal niet overeen, je kan dus amper zeggen dat ze dezelfde politieke familie zijn (want dat zijn ze ook niet). De SP.a is best een rationele partij waarmee tenminste nog te praten valt, de vorige legislatuur heeft paars het niet echt slecht gedaan. Als je die samentelt kom je aan 90 zetels, dus een meerderheid is er wél. Voor serieuze communautaire kwesties moet je wel een tweederde hebben, maar het Vlaams belang heeft nog 17 zetels achter de hand, die ze zéker zullen gebruiken als het om een verregaande staatshervorming gaat met meer bevoegdheden voor de gewesten; als ze dat niet doen gaan ze namelijk héél hard in tegen hun eigen standpunten, iets wat ze door hun kiezers waarschijnlijk niet in dank zal afgenomen worden, en waardoor ze veel stemmen kunnen verliezen.

Dat lijkt me een van de weinige mogelijkheden waarbij de CDH absoluut niet noodzakelijk is (eigenlijk kan het zelfs zonder SP.a-Spirit op voorwaarde dat ze weten dat die zich akkoord gaan verklaren met de eventuele verregaande op komst zijnde staatshervormingen), en zo kan er een mogelijkheid gecreëerd worden om de CDH gewoon buiten spel te zetten, de PS buiten te laten zoals de MR dat wil en toch de staatshervormingen te kunnen doorvoeren als beide bovenstaande partijen hun woord kunnen houden. De combinatie MR, OpenVLD & LDD zal geen probleem opleveren; die staan qua standpunten ongeveer op dezelfde lijn.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52644796
Er is geen verplichting om in de regering van elke partij ook zijn communautaire tegenhanger op te nemen. Dus het is niet verplicht om bv. naast de SP.A ook de SP erbij te nemen.

Maar een regering met enkel de MR is niet werkbaar. Je hebt dan geen meerderheid langs Franstalige kant hé. Je zal dus sowieso naast de MR nog een andere Franstalige partij erbij moeten nemen.
pi_52644904
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:31 schreef Heero87 het volgende:
Maar een regering met enkel de MR is niet werkbaar. Je hebt dan geen meerderheid langs Franstalige kant hé. Je zal dus sowieso naast de MR nog een andere Franstalige partij erbij moeten nemen.
Dat er langs franstalige kant geen meerderheid in de regering is toch niet nodig, de ene keer zullen er meer vlaamse zetels in de regering zitten, en de andere keer meer waalse... qua ministerpostjes moet er evenwicht zijn, maar daar kan je toch 7 posten aan MR-personen toedelen en de andere zeven verdelen over die vlaamse partijen?
pi_52644983
quote:
Er is geen verplichting om in de regering van elke partij ook zijn communautaire tegenhanger op te nemen. Dus het is niet verplicht om bv. naast de SP.A ook de SP erbij te nemen.

De groenen? Al zullen die ook wel dwarsliggen tijdens de onderhandelingen, vrees ik
pi_52645028
edit: foutje, vergissing.
pi_52645070
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:38 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Voor de grote twistpunten in de staatshervorming heb je wel meerderheid nodig in elke taalgroep. CDH en PS doen daar zelfs al moeilijk over als ze in de regering mogen zitten, dus als ze daar niet bijzitten lukt dat al zeker niet...
ik dacht dat het een gewone tweederde meerderheid was die volstond... als er langs beide kanten een meerderheid moet zijn kunnen ze gewoon beter Vlaanderen onafhankelijk uitroepen, anders kunnen we blijven aanmodderen met die bende werkonwillige Fransen.
pi_52645115
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:39 schreef Athmozz het volgende:

[..]

ik dacht dat het een gewone tweederde meerderheid was die volstond... als er langs beide kanten een meerderheid moet zijn kunnen ze gewoon beter Vlaanderen onafhankelijk uitroepen, anders kunnen we blijven aanmodderen met die bende werkonwillige Fransen.
Nee, ik zag net zelf de fout in. Je hebt inderdaad voldoende met een tweederde meerderheid.

De meerderheid in elke taalgroep + 2/3e is enkel voor de grenzen van de taalgebieden, niet voor bevoegdheden.
pi_52645178
Maar je kan je toch afvragen of de MR zoiets ooit zal willen. Als ze dat doen, zullen ze toch zwaar slaag krijgen bij de volgende verkiezingen...
pi_52645572
Inderdaad, ze probeerden deze week de PS er ook bij in te betrekken maar na dat overleg was het nog steeds "NON". Ik geloof met andere woorden niet dat de MR + de Vlaamse partijen zomaar ff een staatshervorming gaan doordrukken want dan gaat de MR toch het etiket krijgen van "landverraders" in Wallonië.
pi_52645611
Overigens, een poll op VRTNieuws

Moeten de Vlaamse partijen communautaire toegevingen doen om alsnog tot een Belgisch regeerakkoord te komen?
aantal stemmen: 1168

ja
229 (20%)

nee
939 (80%)
pi_52645623
Ik heb het toch even nagekeken voor alle zekerheid, want was zelf ook niet 100%.
Maar voor de verschuiving van bevoegdheden is wél degelijk een bijzondere meerderheid, dus 3/4e + meerderheid in elke taalgroep, nodig...
pi_52645706
Overigens, het zal niet mogelijk zijn om zonder regering BHV te splitsen. Je kunt de hele wet erdoor jagen, maar zonder regering (uitvoerende macht) en rugdekking van een minister zal de koning dit besluit nooit tekenen. De uittredende regering gaat dit ook nooit dekken...
pi_52645709
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:58 schreef Heero87 het volgende:
Ik heb het toch even nagekeken voor alle zekerheid, want was zelf ook niet 100% Voor de verschuiving van bevoegdheden is wél degelijk een bijzondere meerderheid, dus 3/4e + meerderheid in elke taalgroep, nodig...
dan is het voor mij simpel. Onafhankelijkheid uitroepen & Wallonië dumpen, want met die bovenstaande clausule kan je nooit echt serieuze hervormingen doorvoeren.

Dat ze maar lang de poot stijfhouden, misschien geven de Walen dan wel toe en anders merken ze na een jaartje regeringsonderhandelingen misschien dat België op deze manier niet normaal bestuurbaar is, en dat er eens iets aan gedaan mag worden.
pi_52645777
Ze gaan toegeven, daar ben ik vrij zeker van... het is gewoon een kwestie van tijd. Er heeft nog nooit zo'n sterk Vlaams front gestaan, terwijl er bij de Franstaligen zelf al onenigheid is...
pi_52646732
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 12:03 schreef Heero87 het volgende:
Ze gaan toegeven, daar ben ik vrij zeker van... het is gewoon een kwestie van tijd. Er heeft nog nooit zo'n sterk Vlaams front gestaan, terwijl er bij de Franstaligen zelf al onenigheid is...
Kan je mij de onenigheid even duiden? Voor de camera's doet Reynders misschien wel alsof hij wil praten, maar ik geloof toch ook dat hij niet erg staat te popelen om een staatshervorming toe te geven.
pi_52646868
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 12:39 schreef Necromancer het volgende:

[..]

Kan je mij de onenigheid even duiden? Voor de camera's doet Reynders misschien wel alsof hij wil praten, maar ik geloof toch ook dat hij niet erg staat te popelen om een staatshervorming toe te geven.
Er zijn verschillende MR-politici en -onderhandelaars die de houding van de CDH (over niets willen praten dus) hekelden. En Milquet zelf vertelde in een interview dat ze zich soms tijdens de onderhandelingen wel heel alleen voelde, waarmee ze wilde zeggen dat de MR haar te weinig steunde op het communautaire vlak.
pi_52646907
quote:

En voor hervormingen hebben we toch ook een meerderheid nodig in beide taalgroepen?
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:58 schreef Heero87 het volgende:
Ik heb het toch even nagekeken voor alle zekerheid, want was zelf ook niet 100%.
Maar voor de verschuiving van bevoegdheden is wél degelijk een bijzondere meerderheid, dus 3/4e + meerderheid in elke taalgroep, nodig...

Is iemand specialist?
pi_52646964
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 12:45 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

En voor hervormingen hebben we toch ook een meerderheid nodig in beide taalgroepen?
[..]

Is iemand specialist?
Ja, de Grondwet.

Art. 39
De wet draagt aan de gewestelijke organen welke zij opricht en welke samengesteld zijn uit verkozen mandatarissen de bevoegdheid op om de aangelegenheden te regelen welke zij aanduidt met uitsluiting van die bedoeld in de artikelen 30 en 127 tot 129 en dit binnen het gebied en op de wijze die zij bepaalt. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid bepaald in artikel 4, laatste lid.

En dat artikel 4, laatste lid, luidt:

De grenzen van de vier taalgebieden kunnen niet worden gewijzigd of gecorrigeerd dan bij een wet, aangenomen met de meerderheid van de stemmen in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elke taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereikt.
pi_52647699
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 12:48 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Ja, de Grondwet.

Art. 39
De wet draagt aan de gewestelijke organen welke zij opricht en welke samengesteld zijn uit verkozen mandatarissen de bevoegdheid op om de aangelegenheden te regelen welke zij aanduidt met uitsluiting van die bedoeld in de artikelen 30 en 127 tot 129 en dit binnen het gebied en op de wijze die zij bepaalt. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid bepaald in artikel 4, laatste lid.

En dat artikel 4, laatste lid, luidt:

De grenzen van de vier taalgebieden kunnen niet worden gewijzigd of gecorrigeerd dan bij een wet, aangenomen met de meerderheid van de stemmen in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elke taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereikt.
Maar hebben we het nu over het wijzigen van de taalgrens of de bevoegdheden voor de gewesten?

Want ik schrik ervan dat je zou moeten 2/3 hebben in beide taalgroepen voor meer bevoegdheden voor de gewesten?
pi_52648177
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 13:14 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Maar hebben we het nu over het wijzigen van de taalgrens of de bevoegdheden voor de gewesten?
Allebei. Art. 39 (over de bevoegdheden) verwijst gewoon naar artikel 4 (over de taalgrens) om de procedure niet helemaal opnieuw te moeten uitleggen.
quote:
Want ik schrik ervan dat je zou moeten 2/3 hebben in beide taalgroepen voor meer bevoegdheden voor de gewesten?
Nee, je moet een meerderheid hebben in elke taalgroep en daarnaast een 2/3e meerderheid in totaal (dus zonder naar de taalgroepen te kijken).
pi_52649960
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 03:24 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

O maar plezant is uiteindelijk wel standaard Nederlands hoor
De meeste mensen die ik ken zeggen eigenlijk "pintje".
Ik ben zelf een voorstander van het vlot leren uitdrukken in het Algemeen Nederlands op school. Accenten hebben een charme, maar voor de rest moeten we naar eenmaking streven.
Eenmaking qua taal zou wel wenselijk zijn. Als de meeste andere Belgen daar anders over denken vind ikzelf de oplossing a la Friesland een hele goede: De Friese leerlingen leren en kunnen gewoon Nederlands maar mogen daarnaast het Fries uitkiezen als belangrijk keuzevak. Tot slot is Fries de tweede bestuurstaal van Nederland, zij het dat het alleen binnen Friesland gebruikt mag worden.

Zoiets kun je dan natuurlijk ook met Vlaanderen regelen, indien zij dat zo wensen.
quote:
Daar schrik ik dan even van. Hoe vaak worden die bevoegdheden veranderd, of zijn die al heel lang zo?
Bepaalde zaken zoals cultuur hebben altijd al tot de beleidsterreinen van de provincie gehoord, maar sinds de jaren '70 is er een tendens dat steeds meer bevoegdheden naar de provincies worden overgedragen. Dit wordt gedaan om een paar redenen:
- De overheid zo dicht bij de burger brengen, de overheid moet weer een aanspreekbaar persoon zijn ipv een logge instantie in de Hofstad.
- De plaatselijke overheid weet vaak beter wat er speelt in de regio dan het ministerie in Den Haag. Er is dan minder risico dat geld wordt verspild.
- Ook het concurrentieoogpunt: gemeentes en provincies zullen met elkaar moeten concurreren.

Soms botsen bepaalde bevoegdheden (bijv. ruimtelijke ordening versus infrastructuur, dat laatste is hoofdzakelijk een taak van het Rijk) of zijn ze niet helemaal duidelijk. In die gevallen is er De Raad Van State die uitspraak in die geschillen doet, deze uitspraken kunnen dan weer dienen als jurisprudentie.

Overigens moet ik er wel bij zeggen dat er soms veel kritiek is op de invloed die provincies/gemeentes hebben. Zo was het bijv. mogelijk dat een kleine boerengemeente van 500 inwoners in Noord-Holland kan doorprocederen tot Sint Juttemis en dat dan pas 10 jaar later er eindelijk een snelweg ligt. Elk voordeel brengt dus weer nieuwe nadelen met zich mee waar je mee om moet gaan en andersom. Vandaar dat een commissie onder leiding van oud-premier Kok heeft voorgesteld om een hoop provincies en gemeentes met elkaar te laten fuseren, tot nu toe is daar nog niets mee gedaan.

Desalniettemin moeten we sommige zaken denk ik gewoon overlaten aan de lagere overheden, daarvan hebben de bestuurders in Den Haag geleerd want vroeger (in de jaren '60 was er een socialistische beweging aan de macht die alles zoveel mogelijk weer wilden centraliseren) bemoeide Den Haag zich echt overal mee, tot aan de klutenpopulatie (da's een vogel) aan toe. Dat leidde dan tot zoveel spanningen dat provincie (m.n. Groningen) en Rijk elkaar tegenkwamen in de rechtzaal en de plaatselijke bevolking zich in hoge mate opwond over de 'Randstedelijke arrogantie'.
Al twee eeuwen lang zijn dit gevoelens waar rekening mee moet worden gehouden. Vlak na de afscheiding van België werd bijv. de deling van Holland bewerkstelligd in een Zuidelijk en Noordelijk deel. Dit is toen gedaan om de macht en overwicht van Holland in te dammen en is sindsdien zo gebleven.
quote:
Idd, maar als je daarmee niet oplet dan wordt het net zo gek als België, met partijen in de regering die over totaal ander kiesvee beschikken. Vandaar dat ik vind dat je het best zo rustig en geleidelijk aan doet.
Dat laatste denk ik eerlijk gezegd ook. Noodzakelijk is in ieder geval denk ik dat partijen (gedeeltelijk) fuseren. Een situatie zoals nu in België dat geestverwanten elkaar naar het leven staan zie ik liever niet. Lokale partijen die de lokale politiek domineren kan nog (hebben we ook in Nederland) maar op landelijk niveau is dat vragen om problemen.
quote:
Naast de steun van Balkenende voor CD&V, was er ook de broer van Pim Fortuyn die Lijst Dedecker steunde. Van de SP weet ik dat ze contacten hebben met het (marginale) Comité voor een Andere Politiek, maar ik weet niet of dat verder gaat dan een keer komen spreken.
Sinds kort werken de SP-A en PvdA ook met elkaar samen. Een SP-A'er (Stevaert dacht ik) heeft zelfs meegeschreven aan het nieuwe beginselprogram van de PvdA.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 14:32:54 #41
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_52649988
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 00:45 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Die heb ik gezien, gaat lekker daar.
Zyggie.
pi_52650819
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 14:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Eenmaking qua taal zou wel wenselijk zijn. Als de meeste andere Belgen daar anders over denken vind ikzelf de oplossing a la Friesland een hele goede: De Friese leerlingen leren en kunnen gewoon Nederlands maar mogen daarnaast het Fries uitkiezen als belangrijk keuzevak. Tot slot is Fries de tweede bestuurstaal van Nederland, zij het dat het alleen binnen Friesland gebruikt mag worden.

Zoiets kun je dan natuurlijk ook met Vlaanderen regelen, indien zij dat zo wensen.
Nogmaals, dat is nog niet de grootste zorg , want iedereen leert hier schrijven en lezen in het Algemeen Nederlands (in principe zijn er wel spellingsregels voor "ge werdt" maar weinigen kennen die regels).
Veel groter probleem is dat het hier gewoon strenger is, meer op kennis gericht en dat Frans op alle andere talen voorrang krijgt.
quote:
Bepaalde zaken zoals cultuur hebben altijd al tot de beleidsterreinen van de provincie gehoord, maar sinds de jaren '70 is er een tendens dat steeds meer bevoegdheden naar de provincies worden overgedragen. Dit wordt gedaan om een paar redenen:
- De overheid zo dicht bij de burger brengen, de overheid moet weer een aanspreekbaar persoon zijn ipv een logge instantie in de Hofstad.
- De plaatselijke overheid weet vaak beter wat er speelt in de regio dan het ministerie in Den Haag. Er is dan minder risico dat geld wordt verspild.
- Ook het concurrentieoogpunt: gemeentes en provincies zullen met elkaar moeten concurreren.

Soms botsen bepaalde bevoegdheden (bijv. ruimtelijke ordening versus infrastructuur, dat laatste is hoofdzakelijk een taak van het Rijk) of zijn ze niet helemaal duidelijk. In die gevallen is er De Raad Van State die uitspraak in die geschillen doet, deze uitspraken kunnen dan weer dienen als jurisprudentie.

Overigens moet ik er wel bij zeggen dat er soms veel kritiek is op de invloed die provincies/gemeentes hebben. Zo was het bijv. mogelijk dat een kleine boerengemeente van 500 inwoners in Noord-Holland kan doorprocederen tot Sint Juttemis en dat dan pas 10 jaar later er eindelijk een snelweg ligt. Elk voordeel brengt dus weer nieuwe nadelen met zich mee waar je mee om moet gaan en andersom. Vandaar dat een commissie onder leiding van oud-premier Kok heeft voorgesteld om een hoop provincies en gemeentes met elkaar te laten fuseren, tot nu toe is daar nog niets mee gedaan.

Desalniettemin moeten we sommige zaken denk ik gewoon overlaten aan de lagere overheden, daarvan hebben de bestuurders in Den Haag geleerd want vroeger (in de jaren '60 was er een socialistische beweging aan de macht die alles zoveel mogelijk weer wilden centraliseren) bemoeide Den Haag zich echt overal mee, tot aan de klutenpopulatie (da's een vogel) aan toe. Dat leidde dan tot zoveel spanningen dat provincie (m.n. Groningen) en Rijk elkaar tegenkwamen in de rechtzaal en de plaatselijke bevolking zich in hoge mate opwond over de 'Randstedelijke arrogantie'.
Dat wist ik dan nog niet.
Bij ons is er vaak een probleem odat het federalisme zo gek en ingewikkeld is. Een mooi voorbeeld is de ruzie tussen Vlaamse Minister Inge Vervotte (Welzijn) en federaal minister Demotte (gezondheidszorg) : die laatste had een foldertje verspreid voor ouders over seks en voorbehoedsmiddelen...maar enkel anticonceptie is een Belgische bevoegdheid, preventie is een Vlaamse bevoegdheid.
De situatie is wel nog anders, omdat in die zes Vlaamse gemeenten waar de burgemeesters Franstalig zijn ondertussen, men vaak gewoon niet wil luisteren naar de Vlaamse overheid, van wie ze zich liefst willen onttrekken (ik denk niet dat men in Nederland zo vaak de grenzen van de provincies in vraag stelt? )
quote:
Al twee eeuwen lang zijn dit gevoelens waar rekening mee moet worden gehouden. Vlak na de afscheiding van België werd bijv. de deling van Holland bewerkstelligd in een Zuidelijk en Noordelijk deel. Dit is toen gedaan om de macht en overwicht van Holland in te dammen en is sindsdien zo gebleven.
Dat zou allemaal anders geweest zijn moest op zijn minst Vlaanderen bij Nederland gebleven zijn. Het zwaartepunt had waarschijnlijk zuidelijker gelegen, Vlaanderen zou op het vlak van de taal al veel meer de standaardtaal hanteren, die op zijn beurt minder Hollands zou geweest zijn. Holland zou waarschijnlijk niet meer als "pars pro toto" voor Nederland gelden.
quote:
Dat laatste denk ik eerlijk gezegd ook. Noodzakelijk is in ieder geval denk ik dat partijen (gedeeltelijk) fuseren. Een situatie zoals nu in België dat geestverwanten elkaar naar het leven staan zie ik liever niet. Lokale partijen die de lokale politiek domineren kan nog (hebben we ook in Nederland) maar op landelijk niveau is dat vragen om problemen.
[..]
Ik wou dat ik voorbeelden kon vinden van twee (westerse) democratieën die samenkomen, maar ik vind er eigenlijk geen. Oost-Duitsland heeft in 1990 één keer democratische verkiezingen gehouden waarbij de communisten verloren, en nadien werden de landen samengevoegd.
quote:
Sinds kort werken de SP-A en PvdA ook met elkaar samen. Een SP-A'er (Stevaert dacht ik) heeft zelfs meegeschreven aan het nieuwe beginselprogram van de PvdA.
En, is alles al gratis?
Dat terwijl men kort voor de verkiezingen (toegegeven, dat was minder bij de liberalen zo) vooral wou benadrukken dat men los stond van de tegenhanger aan de andere kant van de taalgrens.("wij willen zeker zonder de andere in een regering stappen", toen de voorzitter van de SP.A dat deed, zei Elio di Rupo van de PS dat hij dat goed vond, omdat het een bewijs was van hun onafhankelijkheid van de SP.A )

Trouwens, er is er nog eentje, nog klein, onbeduidend en onbekend op dit moment, maar wie weet is het wel een rijzende ster :
Vlaams-Socialistische Beweging
Een linkse nationalistische beweging die ijvert voor een sociaal onafhankelijk Vlaanderen met Brussel als hoofdstad. Hun doel is om klaar te zijn voor de regionale verkiezingen van 2009.
Hun doel zou zijn om de Nederlandse SP als model te nemen, ze zouden al contact opgenomen hebben, maar de SP zou vooral even willen afwachten (begrijpelijk ook, het is nog steeds een kat in een zak).
pi_52651268
[quote]Op vrijdag 24 augustus 2007 15:06 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Nogmaals, dat is nog niet de grootste zorg , want iedereen leert hier schrijven en lezen in het Algemeen Nederlands (in principe zijn er wel spellingsregels voor "ge werdt" maar weinigen kennen die regels).
Veel groter probleem is dat het hier gewoon strenger is, meer op kennis gericht en dat Frans op alle andere talen voorrang krijgt.
[..]

Waarom zou dat in hemelsnaam een probleem zijn???

Niet meer dan normaal dat men in het onderwijs streng is ivm. AN, en ook niet meer dan normaal dat Frans voorrang krijgt op andere talen (het is nog steeds onze 2e landstaal).
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:24:05 #44
78027 FReNsJ
lekker zacht
pi_52651337
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 15:21 schreef Chimay het volgende:
[quote]Op vrijdag 24 augustus 2007 15:06 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

[..]

Niet meer dan normaal dat men in het onderwijs streng is ivm. AN, en ook niet meer dan normaal dat Frans voorrang krijgt op andere talen (het is nog steeds onze 2e landstaal).
Ik denk dat het mogelijk een probleem is wanneer belgie en nederland samen zouden gaan, omdat dat grote verschillen zijn, of heb ik het mis?
Nieuw! nu met vleugje Finland.
Sinds 2011 ook met 50% extra Turkije!
pi_52651455
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 15:21 schreef Chimay het volgende:

Dat kan een probleem zijn, of ook niet. Het hangt ervan af hoeveel vrijheid je nog laat. Je kan ook de reeds bestaande Vlaamse regering dat laten regelen zoals ze nu vandaag al eigenlijk degelijk doet.
Ik vind het niet slecht dat we Frans leren op school, ik vraag me alleen af of het wel nodig is om dat echt de eerste taal te maken. Waarom zou een meerderheid dat moeten doen voor een minderheid, als men het omgekeerd niet eens doet?
Maar met strenger bedoelde ik gewoon de discipline in het algemeen.
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 15:24 schreef FReNsJ het volgende:
[..]
Ik denk dat het een robleem is wanneer belgie en nederland samen zouden gaan, omdat dat grote verschillen zijn, of heb ik het mis?
Ik wil helemaal niet België+Nederland, ik ben voorstander van een geleidelijke fusie van Vlaanderen en Nederland, dat is wel iets heel anders.....
pi_52651554
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 15:24 schreef FReNsJ het volgende:

[..]

Ik denk dat het mogelijk een probleem is wanneer belgie en nederland samen zouden gaan, omdat dat grote verschillen zijn, of heb ik het mis?
Welke grote verschillen dan?
In de spreektaal natuurlijk wel, maar het verschil tussen het "vlaams" en "hollands" lijkt me nu ook niet echt groter dan tussen limburgs en west-vlaams om maar een voorbeeld te geven.

De schrijftaal is bij mijn weten toch nog altijd hetzelfde AN in België en Nederland.

Maar goed, de taal lijkt mij sowieso al niet het grootste probleem bij een eventuele samenvoeging (die er toch hoe dan ook nooit zal komen)
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:35:57 #47
78027 FReNsJ
lekker zacht
pi_52651685
Ik bedoelde de veel lossere aanpak in Nederlandse scholen tegenover de Vlaamse, en dat wij verplicht Frans krijgen.

Verder zie ik ook helemaal geen probleem in de strengere Vlaamse aanpak, integendeel...
pi_52651873
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 15:35 schreef FReNsJ het volgende:
Ik bedoelde de veel lossere aanpak in Nederlandse scholen tegenover de Vlaamse, en dat wij verplicht Frans krijgen.

Verder zie ik ook helemaal geen probleem in de strengere Vlaamse aanpak, integendeel...
Mja, ik denk eerder dat de strengere aanpak in Vlaanderen een gevolg is van een andere mentaliteit dan in Nederland.

Dat we nu verplicht Frans krijgen toch niet abnormaal?
We krijgen trouwens ook verplicht Engels, en Duits als keuzevak (in het ASO dan toch), dus het Frans gaat ook niet echt ten koste van andere belangrijke talen.
Bij die samenvoeging tussen Vlaanderen en Nederland zou je Frans als keuzevak kunnen onderwijzen.

(nogmaals, deze samenvoeging is puur hypothetisch, en gaat er volgens mij toch niet de eerste 50 jaar komen.)
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:49:25 #49
78027 FReNsJ
lekker zacht
pi_52652112
Uiteraard Ik ben ook zelf niet echt een voorstander van het idee hoor, noch heb ik er iets op tegen dat we verplicht al die talen krijgen momenteel.
pi_52652871
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 15:06 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]

Dat wist ik dan nog niet.
Bij ons is er vaak een probleem odat het federalisme zo gek en ingewikkeld is. Een mooi voorbeeld is de ruzie tussen Vlaamse Minister Inge Vervotte (Welzijn) en federaal minister Demotte (gezondheidszorg) : die laatste had een foldertje verspreid voor ouders over seks en voorbehoedsmiddelen...maar enkel anticonceptie is een Belgische bevoegdheid, preventie is een Vlaamse bevoegdheid.
Dat soort conflicten kennen we in Nederland dus ook. Ik ben wel benieuwd hoe dat dan bij jullie wordt opgelost want bij ons gebeurd dat regelmatig in de rechtzaal en daarna nog eventueel in de politieke arena (waar het CDA meestal de kant van het platteland of provincie kiest).
quote:
De situatie is wel nog anders, omdat in die zes Vlaamse gemeenten waar de burgemeesters Franstalig zijn ondertussen, men vaak gewoon niet wil luisteren naar de Vlaamse overheid, van wie ze zich liefst willen onttrekken
Bij ons hebben burgemeesters maar erg weinig macht, das logisch omdat ze door de Koningin worden benoemd. Soms gebeurd het wel eens dat burgemeesters onder het mom 'handhaving van de openbare orde' bevelen weigeren uit te voeren, dat gebeurde pas geleden nog bij het illegalenprobleem. Maar uiteindelijk kunnen alle belanghebbenden elkander gewoon in de ogen kijken en komt daar altijd weer een compromis uit, geheel in de Nederlandse traditie van overleggen tot je erbij neervalt.
quote:
(ik denk niet dat men in Nederland zo vaak de grenzen van de provincies in vraag stelt? )
Vroeger zijn de provinciegrenzen af en toe veranderd (het voormalig eilandje Urk hoorde vroeger bij Holland maar nu bij Flevoland) maar volgens mij zijn er nooit echt grote discussies over geweest nee.
quote:
[..]

Dat zou allemaal anders geweest zijn moest op zijn minst Vlaanderen bij Nederland gebleven zijn. Het zwaartepunt had waarschijnlijk zuidelijker gelegen, Vlaanderen zou op het vlak van de taal al veel meer de standaardtaal hanteren, die op zijn beurt minder Hollands zou geweest zijn. Holland zou waarschijnlijk niet meer als "pars pro toto" voor Nederland gelden.
Klopt.

Even een vraagje: wat zijn je problemen met Hollanders? Ben even benieuwd in hoeverre je op de lijn van Joost zit. Ik kan je verklappen dat tegenwoordig ook Hollanders van een pilsje houden (dat verhaal van dogmatische, nuchtere calvinisten versus vrolijke, bourgondische katholieken is mijns inziens een beetje een stereotypering).
quote:
[quote]En, is alles al gratis?
Luchtfietserij is altijd gratis en voor niets gaat de zon op.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_52654117
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 16:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat soort conflicten kennen we in Nederland dus ook. Ik ben wel benieuwd hoe dat dan bij jullie wordt opgelost want bij ons gebeurd dat regelmatig in de rechtzaal en daarna nog eventueel in de politieke arena (waar het CDA meestal de kant van het platteland of provincie kiest).
Tja, "opgelost".
Er staat bijvoorbeeld een plantentuin in Meise met een rijkdom aan planten die nu zweeft tussen federaal en Vlaams niveau en kapot gaat door geldgebrek (dat is onlangs zelfs op de televisie geweest in Nederland)
Nog steeds niet opgelost.
quote:
Bij ons hebben burgemeesters maar erg weinig macht, das logisch omdat ze door de Koningin worden benoemd. Soms gebeurd het wel eens dat burgemeesters onder het mom 'handhaving van de openbare orde' bevelen weigeren uit te voeren, dat gebeurde pas geleden nog bij het illegalenprobleem. Maar uiteindelijk kunnen alle belanghebbenden elkander gewoon in de ogen kijken en komt daar altijd weer een compromis uit, geheel in de Nederlandse traditie van overleggen tot je erbij neervalt.
Mja, bij ons komen de bevelen van die burgemeesters soms van hun Franstalige partijvoorzitters dus....
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur moet de burgemeesters benoemen, wat sinds oktober nog steeds aansleept bij die gemeenten.
quote:
Vroeger zijn de provinciegrenzen af en toe veranderd (het voormalig eilandje Urk hoorde vroeger bij Holland maar nu bij Flevoland) maar volgens mij zijn er nooit echt grote discussies over geweest nee.
Hoe, door referendum?
quote:
Even een vraagje: wat zijn je problemen met Hollanders? Ben even benieuwd in hoeverre je op de lijn van Joost zit. Ik kan je verklappen dat tegenwoordig ook Hollanders van een pilsje houden (dat verhaal van dogmatische, nuchtere calvinisten versus vrolijke, bourgondische katholieken is mijns inziens een beetje een stereotypering).
Ik heb helemaal geen problemen met Nederlanders, ik zit dan ook niet op de lijn van Joost, die lijkt te doen alsof wij met Nederlanders niks te maken hebben.
Ik vind het alleen jammer dat er zo vaak "Hollanders" zijn (ook op dit forum) die zichzelf "de echte Nederlanders" schijnen te voelen, en inhakken op al de rest ("mensen van beneden de rivieren", friezen,...)
Wat religie betreft, men overdrijft daar werkelijk in, vind ik. In Nederland zijn er veel mensen gewoon niet gelovig, en ook velen katholiek, en als je ziet hoe weinig Vlamingen nog naar de kerk gaan...
Dat van "vrolijk", langs de andere kant zegt men vaak dat Vlamingen stiller zijn dan Hollanders dus...
quote:
Luchtfietserij is altijd gratis en voor niets gaat de zon op.
In Hasselt, waar Stevaert burgemeester was, kunnen de inwoners gratis met de bus rijden.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:10:30 #52
78027 FReNsJ
lekker zacht
pi_52654637
nieuwe update in de zaak
http://www.vrtnieuws.net/(...)tiek/070824_Reynders
quote:
Reynders tast samen met koning terrein af
vr 24/08/07 - MR-voorzitter Didier Reynders tast vandaag het terrein af in samenspraak met de koning. En de Franstalige christendemocraten deinzen ervoor terug om alleen een CDH-bemiddelaar het veld in te sturen. Dat heeft de redactie vernomen.
Koning Albert II wil dat de politieke situatie zo snel mogelijk wordt gedeblokkeerd. Hij heeft Reynders gevraagd om bij de oranje-blauwe voorzitters na te gaan welke formule aangewezen is na het ontslag van formateur Yves Leterme.

Het staat wel zo goed als vast dat een Franstalige christendemocraat bemiddelaar of onderhandelaar wordt. Grootste kanshebber voor die functie is oud-Kamervoorzitter en Europees parlementslid Raymond Langendries (foto).

Dat het een CDH'er wordt, stond na het ontslag van Leterme in de sterren geschreven. De Franstalige christendemocraten speelden immers een hoofdrol bij het uitlokken van de huidige crisis.

Maar het CDH vertrouwt het zaakje niet. Ze vrezen dat de andere partijen maar al te graag zouden hebben dat een CDH'er zijn nek breekt over zijn opdracht en dat het dus om een soort "wraakneming" gaat.

CDH vraagt dat ook dat het een duobaan wordt en dat ook Open VLD een bemiddelaar levert. Maar bij de Vlaamse liberalen houden ze de boot af.

De zaak lijkt dus nog steeds muurvast te zitten.
pi_52654690
quote:
Reynders tast samen met koning terrein af
vr 24/08/07 - MR-voorzitter Didier Reynders tast vandaag het terrein af in samenspraak met de koning. En de Franstalige christendemocraten deinzen ervoor terug om alleen een CDH-bemiddelaar het veld in te sturen. Dat heeft de redactie vernomen.
Koning Albert II wil dat de politieke situatie zo snel mogelijk wordt gedeblokkeerd. Hij heeft Reynders gevraagd om bij de oranje-blauwe voorzitters na te gaan welke formule aangewezen is na het ontslag van formateur Yves Leterme.
(Belga)

Het staat wel zo goed als vast dat een Franstalige christendemocraat bemiddelaar of onderhandelaar wordt. Grootste kanshebber voor die functie is oud-Kamervoorzitter en Europees parlementslid Raymond Langendries.

Dat het een CDH'er wordt, stond na het ontslag van Leterme in de sterren geschreven. De Franstalige christendemocraten speelden immers een hoofdrol bij het uitlokken van de huidige crisis.

Maar het CDH vertrouwt het zaakje niet. Ze vrezen dat de andere partijen maar al te graag zouden hebben dat een CDH'er zijn nek breekt over zijn opdracht en dat het dus om een soort "wraakneming" gaat.

CDH vraagt dat ook dat het een duobaan wordt en dat ook Open VLD een bemiddelaar levert. Maar bij de Vlaamse liberalen houden ze de boot af.

De zaak lijkt dus nog steeds muurvast te zitten.
Met andere woorden, CDH wil simpelweg wachten tot er uit het niks een regeerakkoord is! Ze willen niet praten, ze willen hun eigen uitgelokte crisis niet komen oplossen, ze willen zitten en wachten tot er een mirakel gebeurd.
pi_52655867
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 17:12 schreef Necromancer het volgende:

[..]

Met andere woorden, CDH wil simpelweg wachten tot er uit het niks een regeerakkoord is! Ze willen niet praten, ze willen hun eigen uitgelokte crisis niet komen oplossen, ze willen zitten en wachten tot er een mirakel gebeurd.
Bij de CDH zijn ze nu echt wel hun eigen ruiten aan het ingooien. Ook al komt er een regering met CDH in, de andere partijen zullen deze onzin niet snel vergeten, dus zullen ze gedurende regeringsperiode CDH wel in slecht daglicht gaan stellen, volgende verkiezingen worden ze heeel hard afgestraft denk ik.
Beetje zoals wat er met agalev gebeurde een aantal jaar geleden.
pi_52656860
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 17:56 schreef Chimay het volgende:

[..]

Bij de CDH zijn ze nu echt wel hun eigen ruiten aan het ingooien. Ook al komt er een regering met CDH in, de andere partijen zullen deze onzin niet snel vergeten, dus zullen ze gedurende regeringsperiode CDH wel in slecht daglicht gaan stellen, volgende verkiezingen worden ze heeel hard afgestraft denk ik.
Beetje zoals wat er met agalev gebeurde een aantal jaar geleden.
Mensen vergeten wel vrij snel, de kans dat CDH hierop gaat afgerekend worden is vrees ik nogal klein. En het was al geen grote partij.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 18:41:04 #56
pi_52656863
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 16:50 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Tja, "opgelost".
Er staat bijvoorbeeld een plantentuin in Meise met een rijkdom aan planten die nu zweeft tussen federaal en Vlaams niveau en kapot gaat door geldgebrek (dat is onlangs zelfs op de televisie geweest in Nederland)
[..]
Die plantentuin is zo'n typisch voorbeeld en wordt eigenlijk ook door de Franstaligen geblokkeerd. Die krijgen geen subsidies meer van de federale overheid omdat Cultuur & Toerisme een gewestbevoegdheid is. (en dat daaronder valt uiteraard) Maar de gebouwen en de gronden zelf zijn eigendom van de federale staat. Nu kan de Vlaamse regering dan weer geen subsidies geven aan federale eigendommen. En de Franstaligen weigeren om federale gebouwen & gronden te verkopen aan de gewesten ...
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 18:41:58 #57
pi_52656881
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 18:40 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Mensen vergeten wel vrij snel, de kans dat CDH hierop gaat afgerekend worden is vrees ik nogal klein. En het was al geen grote partij.
Dat zouden we nog vergeten, het CDH haalde maar 10 zetels in juni. Wat toen als een grote nederlaag voor Milcquet werd gezien ...
pi_52657185
Misschien de groenen gebruiken als vervanger van de CDH? Wie weet wijkt de CDH dan zelfs nog voor de druk...
quote:
Dat kan een probleem zijn, of ook niet. Het hangt ervan af hoeveel vrijheid je nog laat. Je kan ook de reeds bestaande Vlaamse regering dat laten regelen zoals ze nu vandaag al eigenlijk degelijk doet.
Ik vind het niet slecht dat we Frans leren op school, ik vraag me alleen af of het wel nodig is om dat echt de eerste taal te maken. Waarom zou een meerderheid dat moeten doen voor een minderheid, als men het omgekeerd niet eens doet?
Om het goede voorbeeld te geven.
pi_52657264
Mijn voorstel is eigenlijk om gewoon rekening te houden met de noden van die Franstalige politici, en gewoon 6 miljard Euro voor één jaar rechtstreeks geven aan de kopstukken van de PS en dergelijke, als ze maar Brussel aan ons willen verkopen. Daarbij hebben ze niks te verliezen, want de PS wordt bijvoorbeeld toch weggevaagd als Wallonië op eigen poten moet staan, omdat dan degelijk bestuur zal nodig zijn dat Wallonië uit het dal wil trekken.
Grof van me, ik weet het.
pi_52657277
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 18:54 schreef Heero87 het volgende:
Om het goede voorbeeld te geven.
Wie zich schaap maakt, wordt door de wolven opgegeten.
pi_52657297
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 18:57 schreef zuiderbuur het volgende:
Mijn voorstel is eigenlijk om gewoon rekening te houden met de noden van die Franstalige politici, en gewoon 6 miljard Euro voor één jaar rechtstreeks geven aan de kopstukken van de PS en dergelijke, als ze maar Brussel aan ons willen verkopen. Daarbij hebben ze niks te verliezen, want de PS wordt bijvoorbeeld toch weggevaagd als Wallonië op eigen poten moet staan, omdat dan degelijk bestuur zal nodig zijn dat Wallonië uit het dal wil trekken.
Grof van me, ik weet het.
Ja, want Brussel kan je met wat geld gewoon afdwingen. Daar zullen de Brusselaars zelf geen bezwaar tegen maken.
pi_52657396
Ik snap eigenlijk niet waarom de anderstalige tegenhanger van een bepaalde partij mee moet regeren. Het is al lang niet meer zo dat dezelfde politieke famillie over de taalgrens ook even links/rechts/centrum is, laat staan dat ze dezelfde standpunten hebben.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_52657452
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 19:02 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom de anderstalige tegenhanger van een bepaalde partij mee moet regeren. Het is al lang niet meer zo dat dezelfde politieke famillie over de taalgrens ook even links/rechts/centrum is, laat staan dat ze dezelfde standpunten hebben.
Dat moet ook helemaal niet hoor... Het is de gewoonte dat te doen (wat in het geval van PS-SP.A, Ecolo-Groen en VLD-MR ook vrij logisch is), maar het is absoluut geen verplichting.
pi_52657510
Blijkbaar is het bij de VRT tegenwoordig mode om Franstaligen tegenwoordig zonder hoofdletter te zetten in de ondertitels. Al twee dagen op rij dat ik ze erop betrap consequent "franstaligen" te gebruiken in plaats van "Franstaligen".
pi_52657534
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 19:02 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Men heeft daar een beetje schrik voor, dan zul je partijen hebben die oppositie voeren, niet omdat ze van een andere ideologie zijn, maar omdat ze tot de andere taalgroep behoren.
Nu goed, die partijen zijn ook maar gesplitst in de jaren zeventig (ik zeg het toch juist?) dus er zijn wel ook nog altijd contacten, maar politici komen en gaan en dus met de tijd ...
pi_52657573
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 19:07 schreef Heero87 het volgende:
Blijkbaar is het bij de VRT tegenwoordig mode om Franstaligen tegenwoordig zonder hoofdletter te zetten in de ondertitels. Al twee dagen op rij dat ik ze erop betrap consequent "franstaligen" te gebruiken in plaats van "Franstaligen".
bij de VRT vind ik dat ook wel grappig, maar als je mijn posts bekijkt merk je dat ik dat ook al een eindje doe hoor, de walen gewoon en de Vlamingen met een hoofdlettertje
pi_52657594
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 19:07 schreef Heero87 het volgende:
Als ik het goed heb, gebruikt men in het Frans een hoofdletter voor landen en hun inwoners, en een kleine letter voor adjectieven en de taal.
Dus "un Flamand" en "un francophone". Wil dit dan zeggen dat de vrt...verfranst is?

Ook nog:
Filmpje : het water is veel te diep

[ Bericht 13% gewijzigd door zuiderbuur op 24-08-2007 19:28:46 ]
pi_52658172
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 16:50 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Tja, "opgelost".
Hmmm, weet je toevallig hoe dat TV-programma heette? Dan kan ik het even opzoeken op uitzendinggemist.
quote:
[..]

Mja, bij ons komen de bevelen van die burgemeesters soms van hun Franstalige partijvoorzitters dus....
Haha, ik begin nu de voordelen te begrijpen van een benoeming door de Kroon. Dan heb je minder kans op dat soort gedoe.
quote:
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur moet de burgemeesters benoemen, wat sinds oktober nog steeds aansleept bij die gemeenten.
Kan die minister niet gewoon de burgemeesters naar huis sturen? Als het een Vlaamse gemeente is met overwegend Vlamingen dan lijkt het me raar dat daar een Franstalig (van een partij waar de Vlamingen toch niet op kunnen stemmen) wordt neergezet.
quote:
[..]

Hoe, door referendum?
Neuh, dat kenden we toen nog niet. Sowieso is Nederland een anti-referendum land (meerderheid van de bevolking houdt niet van referenda, die vinden een indirecte democratie prima).
quote:
[..]

Ik heb helemaal geen problemen met Nederlanders, ik zit dan ook niet op de lijn van Joost, die lijkt te doen alsof wij met Nederlanders niks te maken hebben.
Ik vind het alleen jammer dat er zo vaak "Hollanders" zijn (ook op dit forum) die zichzelf "de echte Nederlanders" schijnen te voelen, en inhakken op al de rest ("mensen van beneden de rivieren", friezen,...)
Ik denk dat die sentimenten nu op een andere manier leven. Vroeger was het zuiden erg katholiek en verzuild, dat was een groot verschil met de noordelijke gebieden.
Tegenwoordig zie je dat het meer een tegenstelling tussen platteland en stad is geworden. In zuidelijke steden stemmen ze vandaag de dag overwegend links (was eerst de KVP) en daarin verschillen ze geenszins van de noorderlingen. Vooral bij mij op de universiteit merk ik dat stedelijke Brabanders (Eindhovenaren enz.) ongeveer dezelfde mentaliteit hebben en zich net zo goed kunnen ergeren aan plattelanders.

Nee, als je dat soort teksten hoort is het vooral de ergernis over de plattelandsgebieden die vaak vooruitgang tegenhouden en erg conservatief/bekrompen zijn ingesteld (denk ff aan dat voorbeeld over dat boerendorpje dat een snelweg kan blokkeren). Het zijn ook die gebieden die nog erg gelovig zijn gebleven en trouw CDA bleven stemmen. En ik kan het weten want ik heb daar familie wonen

Maja, zo zie ik het.
quote:
Wat religie betreft, men overdrijft daar werkelijk in, vind ik. In Nederland zijn er veel mensen gewoon niet gelovig, en ook velen katholiek, en als je ziet hoe weinig Vlamingen nog naar de kerk gaan...
Dat van "vrolijk", langs de andere kant zegt men vaak dat Vlamingen stiller zijn dan Hollanders dus...
Mmm, gezellig is misschien een beter woord. Achja, het zijn natuurlijk allemaal karikaturen. Friezen zijn zogenaamd nuchter, zakelijk en bescheiden (zie Foppe de Haan, die schijnen jullie in Vlaanderen ook te kennen) en Belgen amicaal, rommelig en gezellig.....
quote:
[..]

In Hasselt, waar Stevaert burgemeester was, kunnen de inwoners gratis met de bus rijden.
Het klinkt zo leuk, totdat je erachter komt wie ervoor op moet draaien.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_52658209
Ik ben randstedeling (zegmaar die 'rashollander' die alles onder de rivieren en teveel naar t' Noorden & Oosten een beetje voor gek zet soms) en wat mij betreft zou een fusie tussen Vlaanderen en Nederland een hele goede zaak zijn.

Krijgen wij er wat cultuur bij, en jullie wat welvaart.....dan alleen nog een nieuwe naam bedenken. Nedervlaandrie.....Vlaanderland.....NederVla...(Hm)...Vlaaneder...aaack...dat wordt dus een knelpunt he!

Overigens is die 'regionale' voorgekzetterij iets wat gewoon traditioneel ingegoten wordt.
Net zoals Noord-Fransen en Zuid-Fransen elkaar ook wel eens op de hak nemen, en ze in Andalusia meewarig hun wenkbrauwen fronsen als je het over de 'pummels' uit Madrid of Castilla-Leon hebt.
Met een korreltje zout nemen, dat is leuk...heb in Brabant gewerkt, je kan een hoop lol beleven aan elkaars subtiele verschillen wat betreft taal, cultuur etc.
pi_52658284
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 19:10 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Als ik het goed heb, gebruikt men in het Frans een hoofdletter voor landen en hun inwoners, en een kleine letter voor adjectieven en de taal.
Dus "un Flamand" en "un francophone". Wil dit dan zeggen dat de vrt...verfranst is?

Ook nog:
Filmpje : het water is veel te diep
Of dat ze de Franstalige politiek hekelen en daarom Franstalige zonder hoofdletter zetten, als teken van disrespect.
pi_52658294
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 19:32 schreef el_visionero het volgende:
Ik ben randstedeling (zegmaar die 'rashollander' die alles onder de rivieren en teveel naar t' Noorden & Oosten een beetje voor gek zet soms) en wat mij betreft zou een fusie tussen Vlaanderen en Nederland een hele goede zaak zijn.

Krijgen wij er wat cultuur bij, en jullie wat welvaart.....dan alleen nog een nieuwe naam bedenken. Nedervlaandrie.....Vlaanderland.....NederVla...(Hm)...Vlaaneder...aaack...dat wordt dus een knelpunt he!

Overigens is die 'regionale' voorgekzetterij iets wat gewoon traditioneel ingegoten wordt.
Net zoals Noord-Fransen en Zuid-Fransen elkaar ook wel eens op de hak nemen, en ze in Andalusia meewarig hun wenkbrauwen fronsen als je het over de 'pummels' uit Madrid of Castilla-Leon hebt.
Met een korreltje zout nemen, dat is leuk...heb in Brabant gewerkt, je kan een hoop lol beleven aan elkaars subtiele verschillen wat betreft taal, cultuur etc.
Idd, het is gewoon een beetje lolbroekerij. Net zoals dat Nederlanders zogenaamd de Duitsers haten maar Duitsland ondertussen het populairste vakantieland is.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_52658392
quote:
Ik zie niet in hoe Nederland Vlaanderen welvaart bij kan brengen? Vlaanderen is op zich zowat de rijkste en welvarendste regio ter wereld.
pi_52658395
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 19:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hmmm, weet je toevallig hoe dat TV-programma heette? Dan kan ik het even opzoeken op uitzendinggemist.
Ik zag er maar het einde van, ik denk dat het maar een kort berichtje was in een NOS-journaal op Ned 1 (een aantal dagen geleden)
quote:
Kan die minister niet gewoon de burgemeesters naar huis sturen? Als het een Vlaamse gemeente is met overwegend Vlamingen dan lijkt het me raar dat daar een Franstalig (van een partij waar de Vlamingen toch niet op kunnen stemmen) wordt neergezet.
Nope, want die gemeenten zijn wel degelijk in de meerderheid Franstalig. In 1947 heeft men de laatste talentelling gehouden, op basis waarvan de taalgrens bepaald is, en in 1963 is die uiteindelijk definitief vastgelegd. Maar de druk vanuit Brussel is zo groot dat die demografische verhoudingen in de voorbije decennia zijn blijven veranderen.
Het is dus perfect legaal om bij de gemeenteraadsverkiezingen een lijst "Intérest Communaux" in te dienen in een Vlaamse gemeente. Vaak ontstaat er dan ook ruzie als ze Frans beginnen praten tijdens het bijeenkomen van de gemeenteraadsleden.
quote:
Neuh, dat kenden we toen nog niet. Sowieso is Nederland een anti-referendum land (meerderheid van de bevolking houdt niet van referenda, die vinden een indirecte democratie prima).
België ook niet. Er is één keer een referendum geweest over de vraag of Leopold III koning mocht blijven, of vervangen moest worden door Boudewijn. Vlaanderen stemde voor blijven, Wallonië voor vertrekken. Het totaalresultaat was blijven... en Leopold III vertrok.
quote:
Ik denk dat die sentimenten nu op een andere manier leven. Vroeger was het zuiden erg katholiek en verzuild, dat was een groot verschil met de noordelijke gebieden.
Tegenwoordig zie je dat het meer een tegenstelling tussen platteland en stad is geworden. In zuidelijke steden stemmen ze vandaag de dag overwegend links (was eerst de KVP) en daarin verschillen ze geenszins van de noorderlingen. Vooral bij mij op de universiteit merk ik dat stedelijke Brabanders (Eindhovenaren enz.) ongeveer dezelfde mentaliteit hebben en zich net zo goed kunnen ergeren aan plattelanders.

Nee, als je dat soort teksten hoort is het vooral de ergernis over de plattelandsgebieden die vaak vooruitgang tegenhouden en erg conservatief/bekrompen zijn ingesteld (denk ff aan dat voorbeeld over dat boerendorpje dat een snelweg kan blokkeren). Het zijn ook die gebieden die nog erg gelovig zijn gebleven en trouw CDA bleven stemmen. En ik kan het weten want ik heb daar familie wonen
Ik had eigenlijk geen idee dat er tussen het platteland en de steden zulke verschillen waren in Nederland.
quote:
Mmm, gezellig is misschien een beter woord. Achja, het zijn natuurlijk allemaal karikaturen. Friezen zijn zogenaamd nuchter, zakelijk en bescheiden (zie Foppe de Haan, die schijnen jullie in Vlaanderen ook te kennen) en Belgen amicaal, rommelig en gezellig.....
Ik kende zijn naam niet, maar ik herkende zijn gezicht wel toen ik het opzocht (van de Nederlandse televisie dan wel).
Maar ik weet eigenlijk niet echt veel over voetbal.
quote:
Het klinkt zo leuk, totdat je erachter komt wie ervoor op moet draaien.
Ik weet niet wat de SP.A bezielde een aantal jaar geleden, een aantal van hun politici (hij was er ook bij) waren dan ook "de Teletubbies".
pi_52658490
quote:
België ook niet. Er is één keer een referendum geweest over de vraag of Leopold III koning mocht blijven, of vervangen moest worden door Boudewijn. Vlaanderen stemde voor blijven, Wallonië voor vertrekken. Het totaalresultaat was blijven... en Leopold III vertrok.
Leopold III bleef na die volksraadpleging hé, hij is pas een half jaar later vertrokken toen de situatie volstrekt uit de hand liep met betogingen, rellen en zelfs een paar doden...

Was trouwens een volstrekt ongrondwettelijke volksraadpleging, want referenda en dus ook volksraadplegingen zijn niet toegelaten op nationaal en regionaal niveau in België.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:48:33 #75
pi_52658601
Die plantentuin komt oa ook voor in deze roadmovie-docu van n paar maanden geleden : Weg van België
http://video.google.com/videoplay?docid=1309495060362551170

Overigens een aanrader voor iedereen om eens naar te kijken als je het belgische probleem wil snappen ...

[ Bericht 19% gewijzigd door Joost-mag-het-weten op 24-08-2007 20:01:05 ]
pi_52658738
tvp
pi_52658937
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 19:40 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik had eigenlijk geen idee dat er tussen het platteland en de steden zulke verschillen waren in Nederland.
http://www.verkiezingsuitslagen.nl/

Kijk hier maar eens, en dan bij de uitslagen voor de Tweede Kamer. Op het eerste gezicht lijkt alles in Brabant en Gelderland groen (=CDA) maar als je verder inzoomt zie je dat bij de steden (nijmegen, eindhoven, s'hertogenbosch) weliswaar het CDA de grootste is, maar dat de twee linkse partijen tezamen het CDA compleet overvleugelen (in Nijmegen heeft links zelfs een tweederde meerderheid in de gemeenteraad ). In wat kleinere gemeentes (zoals Waalwijk, Baarle-Nassau en Bergeijk) is het CDA weer ruimschoots de bovenliggende partij (tot wel 40-50% van de stemmen! ).

Als je dan vervolgens ook nog eens hetzelfde doet bij Noord-Holland en wat dunbevolkte gemeentes aanklikt dan begrijp je wat ik bedoel.

Tuurlijk is er nog steeds verschil tussen Brabant en Holland maar de culturele, politieke en sociale verschillen tussen een willekeurige stad en platteland zijn veel groter.

Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 20:12:45 #78
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_52659311
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

http://www.verkiezingsuitslagen.nl/

Kijk hier maar eens, en dan bij de uitslagen voor de Tweede Kamer. Op het eerste gezicht lijkt alles in Brabant en Gelderland groen (=CDA) maar als je verder inzoomt zie je dat bij de steden (nijmegen, eindhoven, s'hertogenbosch) weliswaar het CDA de grootste is, maar dat de twee linkse partijen tezamen het CDA compleet overvleugelen (in Nijmegen heeft links zelfs een tweederde meerderheid in de gemeenteraad ). In wat kleinere gemeentes (zoals Waalwijk, Baarle-Nassau en Bergeijk) is het CDA weer ruimschoots de bovenliggende partij (tot wel 40-50% van de stemmen! ).

Als je dan vervolgens ook nog eens hetzelfde doet bij Noord-Holland en wat dunbevolkte gemeentes aanklikt dan begrijp je wat ik bedoel.

Tuurlijk is er nog steeds verschil tussen Brabant en Holland maar de culturele, politieke en sociale verschillen tussen een willekeurige stad en platteland zijn veel groter.

Daar hoor je nooit wat over. Hoe kom je opeens hierbij?
Zyggie.
pi_52659576
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 19:48 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Die plantentuin komt oa ook voor in deze roadmovie-docu van n paar maanden geleden : Weg van België
http://video.google.com/videoplay?docid=1309495060362551170

Overigens een aanrader voor iedereen om eens naar te kijken als je het belgische probleem wil snappen ...
Inderdaad, ik ben zelf fan van Dewever, en vond de interactie tussen hem en Reynebeau wel interessant.
Klein minpunt : men had wel wat meer Walen aan het woord mogen laten.

In het journaal van vandaag (nog doorlopend herhaald op Een vanaf 0.40) ging men kijken in Sint-Genesius-Rode, één van die zes vlaamse gemeenten met een franstalige burgemeester, en de enige van die zes die ook Brussel met Wallonië zou kunnen verbinden.
Er was daar één franstalige die gewoon zei tegen de vrt-ploeg : "rhode doit rester francophone" (Rode moet Franstalig blijven.)
pi_52659935
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:12 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Daar hoor je nooit wat over. Hoe kom je opeens hierbij?
In de landelijke media en vooral regionale media hoor je dat wel hoor. Ga zelf eens op het platteland logeren/wonen, misschien begrijp je het dan. Dat bepaalde media drukker zijn met het op scherp zetten van de verhouding autochtoon-allochtoon is weer iets anders.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_52659947
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 19:40 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Ik zie niet in hoe Nederland Vlaanderen welvaart bij kan brengen? Vlaanderen is op zich zowat de rijkste en welvarendste regio ter wereld.
Ik wil best geloven dat er veel geld in Vlaanderen rond gaat, maar volgens mij gaat dat dan voor een heel groot deel naar Wallonie en/of Europa, want Vlaanderen zelf ligt er een beetje verpauperd bij....

Als ik in een gemiddelde Belgische stad kom (antwerpen, brussel) dan zie je dat er weinig wordt geinvesteerd in het schoonhouden, opknappen, bestraten etc. De infrastructuur is op z'n best matig, en als je door het platteland rijd kom je soms streken tegen die er meer uit zien als Polen dan als een West-Europa.

Nog niet eens zo heel lang geleden (een paar jaar) hoefde je echt geen grensbordje te zien om te weten dat je in Belgie was aangekomen vanuit Luxemburg of Brabant - het wegdek had zwaar te kampen onder decennia lang achterstallig onderhoud, en zat vol gaten. Of dat tegenwoordig beter is weet ik niet, maar dit is in 2003/2004, zo lang geleden dus nog niet.

Ik ben bekend met het feit dat Vlaanderen een zeer welvarende regio is, maar ik ben ook bekend met Vlaanderen als stad/landschap (en dat is natuurlijk een heel oppervlakkige vorm van kennis van een land) en zie dan toch dat er veel verpaupering is.

Rij maar eens vanuit de trein van Roosendaal naar Brussel - en je ziet met de kilometer de huizen, straten, wijken en steden steeds gaarder worden.

Er zijn natuurlijk ook parels van dorpen of steden te bedenken zoals Brugge. Gent vind ik, zeker in vergelijking met Antwerpen of Brussel een mooie west-europese stad, die redelijk het welvaartsniveau van Vlaanderen weerspiegelt.

Toch staat Belgie in het algemeen (En ik zelf kan alleen spreken over Vlaanderen, ik heb weinig gezien van Wallonie) bekend om zijn verloedering wat betreft infrastructuur en architectuur. Als iets te oud is geworden, dan wordt het vaak niet gesloopt maar laten jullie het gewoon vervallen - soms wel tientallen jaren lang.

Nou wil het dat ik fotografie studeer, en dat die verpaupering voor mij een godszegen is - de verschrikkelijke mentaliteit in Nederland om elk stukje grond te ontginnen, te cultiveren, te ordenen, recht te zetten en op te kalefateren vind ik mateloos irritant. Alles is gemaakt. Elk boompje is door iemand neergezet, elk straatje is recht, en als het dreigt karakter te krijgen dan wordt het met de grond gelijk gemaakt en komt er een fonkelnieuwe Vinexwijk voor in de plaats. Heel leuk voor de bewoners, maar als het op cultuur aankomt, op uitstraling, op karakter.... is het een gewoonweg zonde.

Begrijp me dus niet verkeerd - ik vind juist dat dat een positief aspect is van Belgie - voor mij persoonlijk - maar ik denk wel dat je kunt stellen dat Nederland veel meer bezig is met het 'proper' houden van 't Land.
Het is minder troosteloos, maar daardoor ook weer veel saaier, grijzer, voor mensen als ik.
pi_52660004
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:23 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Inderdaad, ik ben zelf fan van Dewever, en vond de interactie tussen hem en Reynebeau wel interessant.
Klein minpunt : men had wel wat meer Walen aan het woord mogen laten.

In het journaal van vandaag (nog doorlopend herhaald op Een vanaf 0.40) ging men kijken in Sint-Genesius-Rode, één van die zes vlaamse gemeenten met een franstalige burgemeester, en de enige van die zes die ook Brussel met Wallonië zou kunnen verbinden.
Er was daar één franstalige die gewoon zei tegen de vrt-ploeg : "rhode doit rester francophone" (Rode moet Franstalig blijven.)
Hoe kan het dat de demografie zo veranderd is? Hebben de Franstaligen beter geoefend in bed? Of zijn de inwoners allemaal import van elders?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_52660067
Hebben jullie jezelf nou al onafhankelijke verklaard?

Dan kunnen we eindelijk op weg naar Dietsland
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 20:44:42 #84
pi_52660154
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:41 schreef Fastmatti het volgende:
Hebben jullie jezelf nou al onafhankelijke verklaard?

Dan kunnen we eindelijk op weg naar Dietsland
Als Vlaanderen samengaat met Nederland emigreer ik naar Wallonië , denk ik.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 20:46:56 #85
pi_52660203
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hoe kan het dat de demografie zo veranderd is? Hebben de Franstaligen beter geoefend in bed? Of zijn de inwoners allemaal import van elders?
De expansie van Brussel zelf, immigratie van Franstaligen vanuit Wallonië, en niet te vergeten de immigratie vanuit (Noord-)Afrika ... Vooral de Franstalige "Nouveau riche" heeft de Brusselse rand ontdekt en er hun grote villa's neergepoot ...
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 20:48:59 #86
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_52660266
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:36 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In de landelijke media en vooral regionale media hoor je dat wel hoor. Ga zelf eens op het platteland logeren/wonen, misschien begrijp je het dan. Dat bepaalde media drukker zijn met het op scherp zetten van de verhouding autochtoon-allochtoon is weer iets anders.
Ik weet zelf ook dat er duidelijke verschillen zijn tussen platteland en de stad, maar je brengt het alsof het een vergelijkbare tegenstelling is als tussen walen en vlamingen. Op 'het platteland', in hoeverre dat nog bestaat, zijn inderdaad veel conservatieve stemmers, overlevers van de verzuiling, veelal christenen, te vinden die braaf op hetzelfde partijtje stemmen. Steden zijn gewoon dynamischer en bevatten vaak ook meer volkswijken die links stemmen.

Je ergert je verder gewoon aan boeren die in je streekje wonen, dat mag. Elitair een scheiding creeëren tussen het gepeupel en de stedelingen.
Zyggie.
pi_52660324
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:46 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

De expansie van Brussel zelf, immigratie van Franstaligen vanuit Wallonië, en niet te vergeten de immigratie vanuit (Noord-)Afrika ... Vooral de Franstalige "Nouveau riche" heeft de Brusselse rand ontdekt en er hun grote villa's neergepoot ...
Aaah Brussel.... Een klasgenote verhuisde daar ooit heen en was binnen een jaar compleet anti-Frans.... (terwijl haar grootouders dacht ik afstamden van de Hugenoten )
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_52660453
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:44 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Wij ook. Mijn ouders hebben er al over gesproken, en als Vlaanderen inderdaad samen zou gaan bij Nederland dan vertrekken we, en dan zal het waarschijnlijk Luxemburg worden waar we naartoe gaan (belastingtechnisch gezien komt het daar veel voordeliger uit, en we kunnen desnoods in Vlaanderen blijven leven maar daar ons op papier laten wonen)
pi_52660461
quote:
Als ik in een gemiddelde Belgische stad kom (antwerpen, brussel) dan zie je dat er weinig wordt geinvesteerd in het schoonhouden, opknappen, bestraten etc. De infrastructuur is op z'n best matig, en als je door het platteland rijd kom je soms streken tegen die er meer uit zien als Polen dan als een West-Europa.
Wat Antwerpen betreft: dat is hier de laatste jaren onder Patrick Janssens toch serieus verbeterd, zeker in het centrum.
pi_52660479
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:36 schreef el_visionero het volgende:

Ik ben bekend met het feit dat Vlaanderen een zeer welvarende regio is, maar ik ben ook bekend met Vlaanderen als stad/landschap (en dat is natuurlijk een heel oppervlakkige vorm van kennis van een land) en zie dan toch dat er veel verpaupering is.
Vlaanderen ziet er inderdaad een beetje armer uit dan het is.
quote:
Er zijn natuurlijk ook parels van dorpen of steden te bedenken zoals Brugge. Gent vind ik, zeker in vergelijking met Antwerpen of Brussel een mooie west-europese stad, die redelijk het welvaartsniveau van Vlaanderen weerspiegelt.
Gent is gewoon de tofste stad van Vlaanderen. Je kan er alles doen en je loopt er geen gevaar. Ik ben blij dat het in mijn buurt ligt.
quote:
Nou wil het dat ik fotografie studeer, en dat die verpaupering voor mij een godszegen is - de verschrikkelijke mentaliteit in Nederland om elk stukje grond te ontginnen, te cultiveren, te ordenen, recht te zetten en op te kalefateren vind ik mateloos irritant. Alles is gemaakt. Elk boompje is door iemand neergezet, elk straatje is recht, en als het dreigt karakter te krijgen dan wordt het met de grond gelijk gemaakt en komt er een fonkelnieuwe Vinexwijk voor in de plaats. Heel leuk voor de bewoners, maar als het op cultuur aankomt, op uitstraling, op karakter.... is het een gewoonweg zonde.

Begrijp me dus niet verkeerd - ik vind juist dat dat een positief aspect is van Belgie - voor mij persoonlijk - maar ik denk wel dat je kunt stellen dat Nederland veel meer bezig is met het 'proper' houden van 't Land.
Het is minder troosteloos, maar daardoor ook weer veel saaier, grijzer, voor mensen als ik.
Ja, maar die indruk hebben veel Vlamingen eigenlijk ook van Wallonië, dat het er vuiler bij ligt en zo...
Jij zal er natuurlijk wel meer van weten als fotografie (kan jij eventueel een paar typische plaatjes posten? ) maar ik denk dat iets tussen de twee best goed is.
Vroeger stond ik daar zelf ook niet bij stil, ik had ook niet de indruk dat Vlaanderen arm was (bijna iedereen heeft zaktelefoon en internet,..)
Maar als ik nu Nederlandse wijken zie, dan ziet het er inderdaad iets strakker uit. Het is misschien wel waar dat al die huisjes die zo verschillend langs de weg staan, niet zo mooi ogen.
pi_52660480
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:55 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Wij ook. Mijn ouders hebben er al over gesproken, en als Vlaanderen inderdaad samen zou gaan bij Nederland dan vertrekken we, en dan zal het waarschijnlijk Luxemburg worden waar we naartoe gaan (belastingtechnisch gezien komt het daar veel voordeliger uit, en we kunnen desnoods in Vlaanderen blijven leven maar daar ons op papier laten wonen)
Ik ga mee.
pi_52660518
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:48 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Ik weet zelf ook dat er duidelijke verschillen zijn tussen platteland en de stad, maar je brengt het alsof het een vergelijkbare tegenstelling is als tussen walen en vlamingen. Op 'het platteland', in hoeverre dat nog bestaat, zijn inderdaad veel conservatieve stemmers, overlevers van de verzuiling, veelal christenen, te vinden die braaf op hetzelfde partijtje stemmen. Steden zijn gewoon dynamischer en bevatten vaak ook meer volkswijken die links stemmen.
Ik heb nergens beweerd dat de kloof tussen platteland en stad zo groot is als tussen Walen en Fransen. Al was het maar omdat wij een overlegcultuur kennen.
quote:

Je ergert je verder gewoon aan boeren die in je streekje wonen, dat mag. Elitair een scheiding creeëren tussen het gepeupel en de stedelingen.
Ben lang niet de enige Hoe zou jij het vinden als er constant file bij de Hollandse Brug staat en een paar agrariërs (' boehoe, dat maakt zoveel lawaai, houden m'n koeien niet van, boehoe ') een oplossing blokkeren?
Het zijn dezelfde boeren die een uitbreiding van Airport Lelystad onzeker maken, ma goed, das allemaal plaatselijke politiek.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_52660519
quote:
Maar als ik nu Nederlandse wijken zie, dan ziet het er inderdaad iets strakker uit. Het is misschien wel waar dat al die huisjes die zo verschillend langs de weg staan, niet zo mooi ogen.
Niet mee eens. Zo'n straat met allemaal verschillende huisjes, dat heeft wel iets. Veel beter dan 100 identieke huizen naast elkaar.

Maar dat is kwestie van smaak natuurlijk.
pi_52660550
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:56 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Ik ga mee.
Jullie zijn ook al tegen ons

Misschien moeten jullie eens af van al die minderwaardigheidscomplexen van jullie
pi_52660584
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:56 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Ik ga mee.
dat er maar niet te veel Vlamingen zo beslissen; anders is het vastgoed daar ook onbetaalbaar (en je moet nu al direct op 400.000¤ rekenen als je daar iets wil kopen...)
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 21:00:28 #96
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_52660591
Ben je eindelijk van je zwakke gebieden af, wordt je daarna gedomineerd door een ander land. Lijkt me inderdaad niet een slimme zet. .
Zyggie.
pi_52660664
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:59 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Misschien moeten jullie eens af van al die minderwaardigheidscomplexen van jullie
Wat heeft dat met minderwaardigheidscomplex te maken? Als ik jou voorstel om Nederland bij Frankrijk te voegen, dan zal jij ook weigeren. En heb jij dan ook een minderwaardigheidscomplex?
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 21:03:08 #98
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_52660677
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:59 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Ze proberen hun eigen identiteit te bepalen, daar hoort het afzetten tegen anderen bij.
Zyggie.
pi_52660753
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 21:00 schreef Zyggie het volgende:
Ben je eindelijk van je zwakke gebieden af, wordt je daarna gedomineerd door een ander land. Lijkt me inderdaad niet een slimme zet. .
Als je Nederland als één grijze eenvormige massa ziet wel ja...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_52660769
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zoals Joost zei : de expansie van Brussel. Verstedelijking bestaat overal (ook in Nederland ), prijzen gaan omhoog, meer gegoede mensen nemen de plaats in terwijl de autochtone bevolking elders gaat wonen. Maar hier spreken die nieuwkomers een andere taal...
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:44 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]

Waarom altijd die Nederlanders zo demoniseren, ze zijn veel beter voor ons geweest dan Belgique. DAT ontken je toch niet? Of toch??
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat de resultaten hiervan zouden zijn in Vlaanderen.
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 21:00 schreef Zyggie het volgende:
Dat hoeft niet, andere modellen zijn mogelijk, in plaats van "Vlaanderen bij Nederland", kan ook "Vlaanderen samen met Nederland", zo los als Zwitserland, waarbij je bepaalde dingen samen regelt zoals justitie, defensie, het verspreiden van de Nederlandstalige cultuur in de wereld, gemeenschappelijke ambassades ( dan hebben we ook eens de garantie dat Vlamingen in eigen taal bij ambassades terecht kunnen)....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')