Ik mag Iraanse geestelijken ook niet echt, maar dat is geen reden om leugens te vertellen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 00:28 schreef Apropos het volgende:
[..]
Oei, hiervoor zijn vast evenveel goede bronnen beschikbaar als voor Van Gogh's bewering dat Khomeini bestialiteit goedkeurde.
quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 14:13 schreef N.icka het volgende:
Dus dan wordt je geneukt als kameel en dan wordt je gelijk geslacht![]()
M.a.w. het gebeurt vaker dan gedacht wordt, anders was er geen 'wetgeving' voor nodig.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 14:11 schreef Super7fighter het volgende:
Maar ook dit is weer geen aanbeveling van seks met dieren. Integendeel, er valt alleen maar uit af te leiden dat dit juist ongewenst is. De ayatollah biedt slechts een praktische aanwijzing voor het geval dat het wel gebeurt.
quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 13:01 schreef Suko het volgende:
Wat zullen we nou krijgen, Ik als niet-gelovige en velen met mij (en anders-gelovigen) worden door deze fundi's al tijden uitgemaakt voor van alles en nog wat, maar wat kritiische harde noten door een afvallige tegen de Islam is pas echt erg? Potdomme nog an toe zeg, tot halverwege de jaren '90 leefden wij in een vrij land, caberetiers schopten heilige huisjes om, heerlijk stukken van columnisten, men sloeg verbaal wel eens wild om zich heen en als het te erg werd dan oordeelde de rechter en over tot de orde van de dag. Hebben we wel door wat het verschil met nu is?????Al die vrijheden zijn naar de kloten geholpen en wordt er (onder andere hier) steen en been geklaagd dat sommige zich beledigend uitlaten over de Islam, nou en? Voorheen was dat heel gewoon om tegen een geloof te fulmineren, kennen wij nog, Zo is het toevallig ook nog eens een keer? Er werd schande van gesproken, discussies barstten los, en zo hoort het ook. Maar gij zult mij de bek niet snoeren als ik, maar liever iemand met invloed en beter onder woorden kan brengen, mij kritisch uitlaat over any geloof, dus ook tegen de Islam, dat zal ff lekker worden. Wij gaan de tijd niet terugdraaien tot bv de middeleeuwen, daar werd je levend verbrand als niet-gelovige. Tijden zijn veranderd, alsook de bijbel, verlicht weet u wel. De Islam en dan de Koran met name heeft die verlichting nog steeds niet ondergaan. En dan mag je er tegenaan trappen, al was het maar uit zelfverdeding.
![]()
Of het vaak gebeurt kan ik niet eruit halen, maar het laat zien dat de sjietische geestelijk praktisch gesteld was die adviezen gaf op vragen die al dan niet serieus door mensen werden gesteld.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:15 schreef Gia het volgende:
[..]
M.a.w. het gebeurt vaker dan gedacht wordt, anders was er geen 'wetgeving' voor nodig.
(...)
So? je Kent je eigen geloof niet eens?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:26 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
De rest van wat je quote lijkt me niet waar, de bron is notabene de site van Theo van Gogh.
![]()
Wat blaat je nou weer?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:33 schreef Vivi het volgende:
[..]
So? je Kent je eigen geloof niet eens?
Anders zou je het wel zeker weten.
(mogelijke) Preken van een sjietische geestelijk zijn geen onderdeel van de Islam.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:37 schreef Vivi het volgende:
Ik ben dom he?
Oh...want een preek heeft niets te maken met het geloof, weer wat geleerd.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:39 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
(mogelijke) Preken van een sjietische geestelijk zijn geen onderdeel van de Islam.
Nu jij weer. Of ga je weer iets dom aan me vragen?
Niet met het mijne, zeker niet van een of andere Iraanse geestelijke.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:45 schreef Vivi het volgende:
[..]
Oh...want een preek heeft niets te maken met het geloof, weer wat geleerd.
Gelukkig hebben we de foto's nog.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:48 schreef Vivi het volgende:
Wanneer een land met een in vierhonderd jaar door bloed, zweet en tranen tot stand gekomen democratische traditie in amper 25 jaar tijd te maken krijgt met een zogenaamde 'cultuur-wisseling', opgedrongen door een stel geloofswaanzinnigen dan moeten we ons daar toch verder niets bij voorstellen?
-edit- Doe normaalquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:50 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Niet met het mijne, zeker niet van een of andere Iraanse geestelijke.
Dat jij de preken van Wilders als een onderdeel van jouw geloof ziet, is jouw pakkie an. Maar val mij daar niet mee lastig, extremistje.![]()
Geschiedenisvervalsing is ook een kenmerk van de meeste nationalisten.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:48 schreef Vivi het volgende:
Wanneer een land met een in vierhonderd jaar door bloed, zweet en tranen tot stand gekomen democratische traditie in amper 25 jaar tijd te maken krijgt met een zogenaamde 'cultuur-wisseling', opgedrongen door een stel geloofswaanzinnigen dan moeten we ons daar toch verder niets bij voorstellen?
Wat staat er nu precies over slavernij in de koran? Ff kijken heur....Oh ja:quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:54 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Geschiedenisvervalsing is ook een kenmerk van de meeste nationalisten.
Je vergeet de slavernij, imperialisme, kolonialisme en de wereldoorlogen in je betoog op te noemen.
Gelukkig zijn veel mensen het met me eens dat de Islam een verrijking is voor Nederland.
Laten we in de geest van cooperatie, vreedzaamheid en dialoog blijven, dan kan dit land nog meer verblijd worden en nog beter gemaakt worden dan het al is.![]()
Die mensen die het met jou eens zijn zijn zeker moslims?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:54 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Geschiedenisvervalsing is ook een kenmerk van de meeste nationalisten.
Je vergeet de slavernij, imperialisme, kolonialisme en de wereldoorlogen in je betoog op te noemen.
Gelukkig zijn veel mensen het met me eens dat de Islam een verrijking is voor Nederland.
Laten we in de geest van cooperatie, vreedzaamheid en dialoog blijven, dan kan dit land nog meer verblijd worden en nog beter gemaakt worden dan het al is.![]()
Knippen en plakken van obscure sites kan iedereen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 17:05 schreef Vivi het volgende:
[..]
Wat staat er nu precies over slavernij in de koran? Ff kijken heur....Oh ja:
4:92 verbiedt moslims andere moslims te doden. Als dit echter per ongeluk gebeurt, dan moet de moordenaar een gelovige (moslim-) slaaf in vrijheid stellen, en compensatie betalen aan de familie van het slachtoffer (let u op de nuance: het gebod is niet van toepassing in geval van het doden van een niet-moslim).
5:3 is een gebod voor mannen die van hun vrouwen scheiden, en zich later bedenken: voordat zij elkaar aanraken, moet een slaaf in vrijheid worden gesteld.
5:89 straft de moslims voor lichtzinnig zweren. De overtreder heeft de keuze tussen tien armen te eten geven, of een slaaf in vrijheid stellen. Als dit teveel is, dan is drie dagen vasten ook goed.
23:5/6 en 33:50 staan moslims toe, sex te hebben met hun slaven, in het bijzonder de krijgsgevangenen die als slaaf worden “genomen”.
Verder zijn op vele plaatsen in de Koran passages te vinden, die het houden van slaven als vanzelfsprekend beschouwen. Een verbod op slavernij en het bestraffen van slavernij komen in de Koran niet voor.
Knippen en plakken? Ik maak gewoon gebruik van de hedendaagse informatiebronnen..boeken, Tv, radio en internet. Maar hoezo obscuur, staat dat er niet dan???? (In de Koran dus).quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 17:07 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Knippen en plakken van obscure sites kan iedereen.
Ben je niet ontwikkeld genoeg om zelf een mening te geven en zelf een oordeel te vormen?
En jij kijk zo neer op die achterlopende Moslims.
Zo superieur ben je dus ook weer niet.![]()
Ssst, toch...Laten we het "dieziektemetongewenstecelwoekering" noemen, dat klinkt wat liever en dan is het allemaal niet zo alarmerendquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 17:06 schreef Hathor het volgende:
[..]
Die mensen die het met jou eens zijn zijn zeker moslims?Ik moet namelijk de eerste Nederlander die die mening is toebedeeld nog tegenkomen, en ik ben bang dat dat nooit zal gebeuren, tenzij het in een maffengesticht is. Ik heb totaal geen probleem met de islam, ik negeer het, net zoals ik andere religies ook negeer, maar de uitwassen die de islam met zich meebrengt zijn een tumor, en tumoren moeten operatief verwijdert worden.
Ik sla je om de oren met de vrijheden die Nederland biedt aan burgers van dit land.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 17:10 schreef Vivi het volgende:
[..]
Knippen en plakken? Ik maak gewoon gebruik van de hedendaagse informatiebronnen..boeken, Tv, radio en internet. Maar hoezo obscuur, staat dat er niet dan???? (In de Koran dus).
En probeer je minderwaardigheidscomplex iets minder te laten overheersen in deze discussie, dan wordt het misschien nog wat
Alarmerend is kanker zonder meer. Alleen erger voor de niet-Moslim dan voor de Moslim in Nederland, vanwege de slechte eetgwoontes, alcohol, en roken.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 17:12 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ssst, toch...Laten we het "dieziektemetongewenstecelwoekering" noemen, dat klinkt wat liever en dan is het allemaal niet zo alarmerend
wat is hieraan multi-interpretabel dan ?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:55 schreef Vivi het volgende:
Gij die gelooft, weest oprecht voor Allah en getuigt met rechtvaardigheid. En laat de vijandschap van een volk u niet aansporen, om onrechtvaardig te handelen . Weest rechtvaardig, dat is dichter bij de vroomheid en vreest Allah, voorzeker, Allah is op de hoogte van hetgeen gij doet.
Goh, rare jongens, die "ware" moslims, ineens is de koran dus wél multi-interpretabel?
Ach, nou ja, moslims krijgen weer andere aandoeningen. Bijvoorbeeld door gebrek aan vitamine D. Een vitamine die het lichaam zelf maakt onder invloed van zonlicht. De moslimhuid ziet nu niet bepaald veel zonlicht. Vooral de moslima-huid niet. Zo hebben we allemaal wel wat.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 17:20 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Alarmerend is kanker zonder meer. Alleen erger voor de niet-Moslim dan voor de Moslim in Nederland, vanwege de slechte eetgwoontes, alcohol, en roken.
Met het kankeren op Moslims bereik jij dus eigenlijk weer niets.![]()
Oh nou, nee dan neeem ik aaaaaaaaaaaaaaalles terug, hoorquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 18:58 schreef Toad het volgende:
Milagro, heb je de laatste tijd nog de website van de PvdA gechekt?
‘Geweld tegen homo’s zwaarder bestraffen’
De PvdA wil dat geweld tegen homo's veel zwaarder wordt bestraft. PvdA Tweede-Kamerlid Lea Bouwmeester pleit er daarom voor dat geweldplegers met discriminerende motieven dubbel zo zwaar worden gestraft en gaat de minister vragen de wetgeving hiervoor aan te passen. Desnoods komt ze zelf met een wetsvoorstel.
http://www.pvda.nl/render(...)10/instanceId/37907/
Frikandellen....was dat niet gemaakt van koeienuiers of iets dergelijks? Vraag het maar effe, want ik heb eigenlijk geen flauw idee.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 18:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Ach, nou ja, moslims krijgen weer andere aandoeningen. Bijvoorbeeld door gebrek aan vitamine D. Een vitamine die het lichaam zelf maakt onder invloed van zonlicht. De moslimhuid ziet nu niet bepaald veel zonlicht. Vooral de moslima-huid niet. Zo hebben we allemaal wel wat.
Trouwens, ik zie nogal veel moslima's lopen met overgewicht. Is het bij moslims niet juist goed als je een dikkere vrouw hebt. Een teken dat je haar kunt onderhouden?
En dan is het niet erg?
Daarbij wil ik de moslims ook niet de kost geven die allemaal roken en ja, zelfs drinken. Er zijn er trouwens ook zat die ook gewoon frikandellen (VARKENSvlees) eten, met mayonaise.
Maar........o ja,........dat zijn geen moslims!![]()
Ik vind het niet zo interessant wie wie heeft beledigd de afgelopen jaren. Want sinds 2001 zeiken we hier al over. En ik heb tot nu toe weinig constructieve oplossingen gezien.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 19:01 schreef milagro het volgende:
[..]
Oh nou, nee dan neeem ik aaaaaaaaaaaaaaalles terug, hoor
sukkel, alsof het enkel daarom gaat.
he tgaat om het schandalige lef te ouwekankerhoeren over gebrek respect en beledigingen tav hun geloof, terwijl dat ongoddelijke pisboel vol staat met allerhande beledigingen, haatzaaiererij, discrimanatie aan het adres van anders en ongelovigen,
zo duidelijk voor je, padje?
Volgens mij gewoon slachtafval. Van alles dus, maar zeker ook varkensvlees.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 19:08 schreef Hathor het volgende:
[..]
Frikandellen....was dat niet gemaakt van koeienuiers of iets dergelijks? Vraag het maar effe, want ik heb eigenlijk geen flauw idee.![]()
Waarom handelen die zogenaamde goede moslims dan niet dientengevolge? Of valt een anders denkende in elkaar slaan ook onder rechtvaardig behandelenquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 18:33 schreef moussie het volgende:
[..]
wat is hieraan multi-interpretabel dan ?
zo hoort een goede moslim te leven, doet die dat niet is die geen moslim .. daar valt niets aan te interpreteren
je hoort dat keer op keer, je leest het vaker dan eens, maar het dringt niet door wat er gezegd word ?
waarom eigenlijk .. oost-indisch blind ?
quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 19:01 schreef milagro het volgende:
[..]
Oh nou, nee dan neeem ik aaaaaaaaaaaaaaalles terug, hoor
[Doe normaal], alsof het enkel daarom gaat.
he tgaat om het schandalige lef te ouwekankerhoeren over gebrek respect en beledigingen tav hun geloof, terwijl dat ongoddelijke pisboek van hun vol staat met allerhande beledigingen, haatzaaiererij, discriminatie aan het adres van anders en ongelovigen en ze zich daarop nog beroepen ook
zo duidelijk voor je, padje?
Het jammere is dat bepaalde *gelovige* (quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 19:11 schreef Toad het volgende:
[..]
Ik vind het niet zo interessant wie wie heeft beledigd de afgelopen jaren. Want sinds 2001 zeiken we hier al over. En ik heb tot nu toe weinig constructieve oplossingen gezien.
Waarschijnlijk ben ik het helemaal met je eens wanneer je het hebt over vrijheid van meningsuiting. Maar ik ben het ook helemaal eens met iemand die zijn vrijheid van geloof verdedigd.
yep en dat bepaalde "gelovigen" menen dat hun minstens zo erge zo niet vele malen ergere beledigingen gerechtvaardigd zijn omdat ze het zo letterlijk in hun vermeende heilige boek terug kunnen vinden.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 19:33 schreef Vivi het volgende:
[..]
Het jammere is dat bepaalde *gelovige* ()mensen niet zo goed kunnen accepteren dat andere mensen niet geloven, of niet meer, anders was er nu deze topic niet namelijk
Ik kan zo ver met je meegaan dat het heerlijk is om bij de lokale turkse winkelier vers brood, olijven en geitenkaas te kunnen kopen. Maar dat heeft niets met de islam te maken, ik zou eerder zeggen dat de Islam een negatief beeld opwekt.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:54 schreef Super7fighter het volgende:
Maar geeft dat jou, of mij of Jami als 'ongelovige' een vrijbrief om ook onrespectvol te zijn tegenover hun. En bijvoorbeeld vergelijkingen te trekken tussen 'de profeet' en Bin Laden? (of wat was het precies?)quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 19:33 schreef Vivi het volgende:
[..]
Het jammere is dat bepaalde *gelovige* ()mensen niet zo goed kunnen accepteren dat andere mensen niet geloven, of niet meer, anders was er nu deze topic niet namelijk
Ik denk het wel, dat is namelijk vrijheid van meningsuitingquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:08 schreef Toad het volgende:
[..]
Maar geeft dat jou, of mij of Jami als 'ongelovige' een vrijbrief om ook onrespectvol te zijn tegenover hun. En bijvoorbeeld vergelijkingen te trekken tussen 'de profeet' en Bin Laden? (of wat was het precies?)
Ik denk het niet.
Dus ze zijn een "beetje" intollerant?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:23 schreef Hukkie het volgende:
Het probleem is dat (bijna) alles wat niet in hun straatje past als onrespectvol gezien wordt.
Zij hebben dan net zo goed hun recht om je te wijzen op hun vrijheid van geloof.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:26 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ik denk het wel, dat is namelijk vrijheid van meningsuiting![]()
Zo'n vergelijking met Bin Laden hoeft toch ook niet om je punt te maken? Wanneer bijv. jongeren over de schreef gaan en homo's gaan meppen lijkt het me helder dat die worden bestraft. Net als terrorisme.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:23 schreef Hukkie het volgende:
Het probleem is dat (bijna) alles wat niet in hun straatje past als onrespectvol gezien wordt.
pff, dat doen ze toch ook .. ze leven netjes en naar hun boek ..quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 19:27 schreef Vivi het volgende:
[..]
Waarom handelen die zogenaamde goede moslims dan niet dientengevolge? Of valt een anders denkende in elkaar slaan ook onder rechtvaardig behandelen? Dát bedoel ik met multi-interpretabel...lijkt me niet zo lastig op te maken uit mijn commentaar
Religie zorgt sowieso voor een kloof tussen mensen. Ik vind dat eigenlijk in de eerste plaats een zorg voor de gelovige.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:34 schreef Toad het volgende:
[..]
Zij hebben dan net zo goed hun recht om je te wijzen op hun vrijheid van geloof.![]()
[..]
Zo'n vergelijking met Bin Laden hoeft toch ook niet om je punt te maken? Wanneer bijv. jongeren over de schreef gaan en homo's gaan meppen lijkt het me helder dat die worden bestraft. Net als terrorisme.
Maar expliciet deze discussie over vrijheid van meningsuiting tegenover vrijheid van geloof gaat toch verder nergens naartoe? Het zorgt toch alleen maar voor een kloof tussen mensen?
Wat loop je nou te gapen man, zet jezelf niet zo voor lul met je gaapsmilie, want je spreekt jezelf alleen maar tegen!quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:34 schreef Toad het volgende:
[..]
Zij hebben dan net zo goed hun recht om je te wijzen op hun vrijheid van geloof.![]()
[..]
Heb jij gezopen ofzo?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:40 schreef moussie het volgende:
[..]
pff, dat doen ze toch ook .. ze leven netjes en naar hun boek ..
wat zouden ze meer moeten doen dan, iedere dag een column in de krant hoe erg ze het vinden dat weet-ik-veel-wie weet-ik-veel-wat heeft gedaan ?
footnote bij elke misdaad gepleegd door allochtonen/etnische minderheden .. de marokkaanse/turkse/vul-maar-in gemeenschap betreurd en veroordeelt deze misdaad ten zeerste ?
krijgen we dat dan ook bij andere misdaden, witte boorden criminelen bvb![]()
Het begint dus al op te vallen?quote:
Waar spreek ik mezelf tegen dan?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 21:39 schreef Vivi het volgende:
[..]
Wat loop je nou te gapen man, zet jezelf niet zo voor lul met je gaapsmilie, want je spreekt jezelf alleen maar tegen!
Zeg IK ergens dat mensen niet mogen geloven wat ze willen geloven?!
Al geloof je dat Bigfoot de nieuwe messias is, als je mij het maar niet probeert op te dringen.
ZIJ zijn in deze toch degenen die andersdenkenden/gelovenden molesteren of niet soms?
Of geld die vrijheid van geloof alleen voor henzelf?
Ken je de context van die opmerking van Ehsan Jami? Of is dat niet van belang?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:34 schreef Toad het volgende:
[..]
Zo'n vergelijking met Bin Laden hoeft toch ook niet om je punt te maken?
Dat vind ik een lastige vraag om te beantwoorden. Veel mensen die zich boos maken om de uitspraken van Jami kennen de context niet. En zijn toch beledigd. Maar ook al ken je de context, je kan je er toch over opwinden. Ik wil hier niet te diep op de Koran ingaan, maar het is toch kennelijk een belangrijk boek voor veel mensen die hier in Nederland wonen. En kennelijk de profeet ook. Misschien heeft -als je het puur feitelijk bekijkt- Jami helemaal gelijk. Maar Jami moet ook begrijpen dat deze uitspraken niet nodig zijn om je punt te maken. En ik neem aan dat Jami niet zo zeer op belediging uit is, maar meer pleit voor het recht op geloofsafval. Bos zegt min of meer hetzelfde.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 22:11 schreef StaalPaal het volgende:
[..]
Ken je de context van die opmerking van Ehsan Jami? Of is dat niet van belang?
Het is niet zo makkelijk. De 'zij', waar jij nu op doelt, vormt denk en hoop ik, slechts een klein deel van de gelovigen. Wanneer die 'zij', ik heb ze in een andere post fundamentalisten genoemd, over de schreef gaan kan je ze vervolgen volgens de wet. Maar er is ook een groot deel wat helemaal niets te maken heeft / wil hebben met de fundamentalisten. Maar die kan zich (bijv.) door de uitspraken van Jami wel beledigd voelen. En het zou jammer zijn als we daar niet rekening mee willen houden.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 22:11 schreef Vivi het volgende:
Je spreekt jezelf overal tegen, maar ik zal je een voorbeeld geven in Jip & Janneke-taal: " Zij" wijzen ons op hun vrijheid van het geloof, oke, maar ondertussen molesteren ze dus iemand die niet gelooft?! Lekkere (schijn)vrijheid dan, als je je leven niet meer zeker bent omdat je kenbaar maakt dat je iemand anders geloof maar niks vind.
Nee, en voor hen neem ik het ook niet op.quote:Of is iemand in elkaar meppen tegenwoordig een manier om een ander te wijzen op jouw vrijheid om te geloven?
Dat is precies wat ik bedoelde: een verhaal dat niet blijkt voor te komen in de opgegeven bron.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 14:11 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ik mag Iraanse geestelijken ook niet echt, maar dat is geen reden om leugens te vertellen.
In het stuk in Trouw heeft hij het nav het 2e gebod (Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken) het erover dat hij in zijn jeugd bewondering voor Mohammed had, totdat hij de Hadith las en zo erachter kwam dat Mohammed een crimineel was geweest.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 22:33 schreef Toad het volgende:
[..]
Dat vind ik een lastige vraag om te beantwoorden. Veel mensen die zich boos maken om de uitspraken van Jami kennen de context niet. En zijn toch beledigd. Maar ook al ken je de context, je kan je er toch over opwinden. Ik wil hier niet te diep op de Koran ingaan, maar het is toch kennelijk een belangrijk boek voor veel mensen die hier in Nederland wonen. En kennelijk de profeet ook. Misschien heeft -als je het puur feitelijk bekijkt- Jami helemaal gelijk. Maar Jami moet ook begrijpen dat deze uitspraken niet nodig zijn om je punt te maken. En ik neem aan dat Jami niet zo zeer op belediging uit is, maar meer pleit voor het recht op geloofsafval. Bos zegt min of meer hetzelfde.
Hij mag daarover praten hoor. Het is niet zo dat er geen discussie over de Islam mag plaatsvinden.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 22:58 schreef StaalPaal het volgende:
[..]
In het stuk in Trouw heeft hij het nav het 2e gebod (Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken) het erover dat hij in zijn jeugd bewondering voor Mohammed had, totdat hij de Hadith las en zo erachter kwam dat Mohammed een crimineel was geweest.
Mag hij daarover praten van jou of is dat te beledigend?
Het is prima dat hij daarover praat, maar hij kan niet verwachten dat iedereen hem steunt. Het probleem tussen hem en de PvdA zit hem denk ik niet alleen in de harde kritiek op de islam, maar ook in de continue kritiek van Jami op de PvdA. Wat de partij ook doet, ze doet het niet goed. Hij heeft weinig oog voor nuance en lijkt elke poging om tot een discussie te komen af te wijzen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 22:58 schreef StaalPaal het volgende:
[..]
In het stuk in Trouw heeft hij het nav het 2e gebod (Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken) het erover dat hij in zijn jeugd bewondering voor Mohammed had, totdat hij de Hadith las en zo erachter kwam dat Mohammed een crimineel was geweest.
quote:Tien jaar geleden ben ik vanuit Iran met mijn ouders meegevlucht naar Nederland. Inmiddels hebben we de Nederlandse nationaliteit verworven. De band die ik met mijn nieuwe vaderland heb opgebouwd is zo hecht dat mijn moeder mij het wel eens kwalijk neemt dat ik mij niet zo met de Iraanse cultuur identificeer.
Voor zover die Iraanse cultuur door de islam wordt bepaald, moet ik er inderdaad niets van hebben.
--
Mijn grootouders waren nog moslim, maar mijn was vader ongodsdienstig en heeft mij altijd vrij gelaten om mijn eigen weg te zoeken op dat gebied. Mijn moeder heeft zich merkwaardig genoeg tot het christendom bekeerd.
Als apotheker was mijn vader tevens politiek actief. Omdat hij anti-Khomeini was, is hij uiteindelijk Iran uitgevlucht. Als Arts zonder Grenzen is hij er ongemerkt trouwens nog teruggekeerd, om hulp te verlenen na de aardbeving in Bam.
--
In Iran heb ik natuurlijk alleen mijn prille jeugd doorgebracht, maar daarbij heb ik het geluk gehad dat mijn vader als arts een bijna heilige status genoot. Ook ik genoot daar van privileges. Wel moest ik meebidden met de algemene godsdienstoefeningen. Maar koranlessen heb ik niet hoeven volgen.
http://www.voorburg.pvda.nl/download.do/id/100026941/cd/true/
kon je geen zinnig antwoord bedenken, daarom ga je maar op de persoon spelen ?quote:
Mohammed is niet de Heer, uw God. Mohammed is slechts een profeet. Meer niet.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 22:58 schreef StaalPaal het volgende:
[..]
Alles goed en wel, moussie, maar als je toch het commentaar leest van de zogenaamde 'gematigde' fokmoslims op bijvoorbeeld de spotprentkwestie, dan heb ik toch echt niet het idee dat de meeste moslims de daden van hun broeders in de islamitische landen afkeuren.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 10:41 schreef moussie het volgende:
[..]
kon je geen zinnig antwoord bedenken, daarom ga je maar op de persoon spelen ?
vertel, wat verwacht jij van de "goede moslim" dat die doet als iemand van dezelfde etnische/religieuze achtergrond een misdaad gepleegd heeft .. wat moet die doen zodat ook oenen begrijpen dat het merendeel van de moslims misdaden en terrorisme afkeurt ..
ter vergelijking .. ik heb diverse christenen in Nederland begrip horen uitspreken voor de motieven van de IRA destijds, bezetting door de engelsen en zo, jouw lijn van logica volgend zijn nou alle christenen "slecht" ? Immers, de "goede" meerderheid zat het algeheel ook maar aan te kijken, alleen af en toe een flauw commentaar over hoe afschuwelijk het is, maar geen grootschalige protesten, geen oproepen om deze achterlijke godsdienst die mensen inspireert zulke verschrikkelijke dingen te doen af te zweren
Als je alleen al het commentaar leest op die Fati.quote:
ik kom anders ook geregeld stukjes extreem-rechts gedachtegoed tegen hier .. en dat zijn dan ook mensen met een goede opleidingquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 11:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Alles goed en wel, moussie, maar als je toch het commentaar leest van de zogenaamde 'gematigde' fokmoslims op bijvoorbeeld de spotprentkwestie, dan heb ik toch echt niet het idee dat de meeste moslims de daden van hun broeders in de islamitische landen afkeuren.
De mensen hier op fok zijn over het algemeen redelijk goed opgeleid, daar mag je toch wel van verwachten dat ze stelling nemen tegen de criminaliteit. Maar dat is gewoonweg niet het geval. Ze nemen het juist voor hun criminele broeders op, verdedigen hun motieven en brengen zelfs begrip op voor een ordinaire en onnodige moord op een vader.
Als hoogopgeleide moslims al criminaliteit verdedigen, wat kun je dan van laagopgeleide moslims verwachten? Of moeten we er vanuit gaan dat de fokmoslims bij de fundamentalistische hoop hoort?
"begrip hebben voor" en "goedkeuren" liggen te dicht bij elkaar. "Gematigde" moslims zijn opvallend stil als radikale moslims zich te buiten gaan aan ondermijning van de maatschappij.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 11:49 schreef moussie het volgende:
[..]
en nogmaals, er is een verschil tussen afkeuren, maar wel begrip hebben voor de oorzaken, en goedkeuren
Dat is alleen maar een slim marketing truukje. Het is net zo slim om (als de islam) je religie exclusief te houden, dan voelen mensen zich bijzonder en doen ze er meer moeite voor.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 11:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je alleen al het commentaar leest op die Fati.
Wacht maar tot de dag des oordeels, wanneer je erachter komt zal het te laat zijn.
Dit zijn dus de teksten die moslims gedwee en volgzaam moeten houden?
Niet moslims gaan naar de hel, denken ze.
Oliedom natuurlijk, want er zijn andere grote geloven die hier een heel andere mening op na houden. Wat de Christenen betreft gaan alle goede mensen naar de hemel. (Niet volgens het OT, maar daar hebben we dan ook een NT voor.) Jezus sprak: Laat alle mensen tot mij komen, hinder ze niet. De poorten naar het koninkrijk staan voor iedereen open.
Daar zei Hij niet bij: voor iedereen die moslim is. Sterker nog, er werden geen voorwaarden voor wat voor geloof dan ook genoemd. Mensen die leven als Christus, oftewel goede mensen, komen gewoon in de hemel.
niet per definitie hoorquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:05 schreef Kolenboer het volgende:
[..]
"begrip hebben voor" en "goedkeuren" liggen te dicht bij elkaar.
als je anyway uitgekotst word omdat je tot bepaalde hoogte begrip kan hebben voor het gevoel dat tot een (mis)daad heeft geleid is dat toch niet zo vreemd ?quote:"Gematigde" moslims zijn opvallend stil als radikale moslims zich te buiten gaan aan ondermijning van de maatschappij.
Ja, misschien voelen ze zich wel helemaal niet verwant aan die radicalen. Het is ook meer het probleem van de islamcritici dat ze elke aanhanger van de islam op 1 hoop gooien. Waarom zou een katholiek uit Maastricht zich openlijk moeten uitspreken over het gedrag van gereformeerden uit staphorst ? Er is toch ook niemand die dat reeel vindt ....quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:05 schreef Kolenboer het volgende:
[..]
"begrip hebben voor" en "goedkeuren" liggen te dicht bij elkaar. "Gematigde" moslims zijn opvallend stil als radikale moslims zich te buiten gaan aan ondermijning van de maatschappij.
copy/paste uit deze thread op maroc.nl .. Moslims moeten leren protesterenquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:30 schreef Suko het volgende:
Ik heb al tijden de stille (ijdele?) hoop dat er een flink aantal moslims eens gaan demonstreren, op de Dam of zo. Dat ze eens en voor altijd duidelijk maken dat men ALLE geweld uit naam van de Koran/geloof ten sterkste afwijst. Dat men zich distantieert met wat er nu gaande is. Dat men zich niet kan associëren met wat sommige moslims menen te moeten uitdragen. Een enkeling, vaak een intellectueel, heeft eens een afkeuring uitgesproken, in de trant van, dat mag niet. Maar dat verdwijnt in het niets. Ik wil het gewoon zien en horen dat men dit soort gedachtegoeden afwijst. Ook zouden moskeeën luid en duidelijk moeten laten weten aan hun gelovigen dat dit zeer ongewenst gedrag is, in al z'n uitingingsvormen, en zelfs van wie men weet dat hij/zij er onfrisse ideeënde toegang ontzegd wordt. Ook op Islamitische scholen moet dit worden opgenomen in de Koran-lessen. Dat men goed doordrongen is van het feit dat Nederland een seculier democratisch Westers land is en dan men hier een grote mate van vrijheid heeft en dat men dat moet respecteren. Zolang dit niet gebeurt, tot zolang heb ik het gevoel dat men (moslims) dit stilzwijgend allemaal toestaat.
quote:Wat eigenlijk nog pijnlijker is, is de afwezigheid van een evenwaardig antwoord van de zijde van Nederlandse moslims. Naar aanleiding van het interview met Vogelaar werden in de media enkele reacties geciteerd. Ze geven vrijwel zonder uitzondering uiting aan een gevoel van opluchting. ’Eindelijk iemand die positief denkt’, zette Trouw-redacteur Rob Pietersen boven enkele meningen van moslims. En uitvoeriger: ’Als je vijf jaar lang te horen krijgt dat je nog minder waard bent dan een hond, dan is dit goed nieuws’. Twee dagen later sprak Cilay Özdemir, ook in deze kant, in dezelfde trant: ’Eindelijk een politicus die durf toont en weigert een gevangene te zijn van het huidige discours waarin angst voor de islam de boventoon voert.’
Goed gesproken, maar waarom zo timide? Waarom niet meteen premier Balkenende gevraagd zich bij zijn minister van integratie aan te sluiten? Waarom niet de veel algemenere vraag gesteld hoe het komt dat na al die jaren van vernederend en onbeschoft taalgebruik in de politiek pas nu en dan nog door een enkele bewindsvrouw, een positief standpunt over de toekomst van de islam in ons land wordt geventileerd?
Het is waar dat het aantal publicisten uit allochtone kring de laatste jaren aanzienlijk is gegroeid en de lopende discussies over de islam vaak van zinvolle bijdragen voorziet, maar om nu te zeggen dat het op militante wijze gebeurt – nee. In feite zou het zo moeten zijn, dat elke islamofobe schreeuwlelijk die zijn gal uitspuwt, onmiddellijk, en van meerdere kanten zijn vet zou moeten krijgen. Het heeft er helaas niets van: doorgaans zijn het niet-islamitische kaaskoppen die zich hierover boos maken.
Wat allochtonen kennelijk missen, is een protestcultuur: de vanzelfsprekende gewoonte publieke aanvallen zo fel en direct mogelijk met tegenaanvallen te beantwoorden. Ze weten van de bijna ongelimiteerde vrijheid van meningsuiting die hier te lande aanvaard is, maar ze maken er wonderlijk genoeg veel te weinig gebruik van.
Helemaal onbekend zijn naar mijn indruk kleine groepen die collectief het debat zoeken, zo mogelijk gericht op een van de vele clichémeningen die over moslims de ronde doen. Door zich goed te documenteren, zouden dergelijke meningen continu effectief onder vuur kunnen worden genomen. Zo werkt het in een open democratie. En het is helemaal niet moeilijk om die vaardigheid te verwerven. Kijk om je heen en zie hoe anderen het doen. Protesteren is te leren. Het is een van de beste manieren om je Nederlander te tonen.
J.A.A. van Doorn
Copyright: Trouw 28 juli 2007
Waar baseer je dat op? Dat haal ik bv niet uit die gelekte Terstall brief.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 23:15 schreef QBZZ het volgende:
[..]
Het is prima dat hij daarover praat, maar hij kan niet verwachten dat iedereen hem steunt. Het probleem tussen hem en de PvdA zit hem denk ik niet alleen in de harde kritiek op de islam, maar ook in de continue kritiek van Jami op de PvdA. Wat de partij ook doet, ze doet het niet goed. Hij heeft weinig oog voor nuance en lijkt elke poging om tot een discussie te komen af te wijzen.
Er is wel degelijk een protestcultuur, alleen gaat dat er iets anders aan toe als dat wij hier gewend zijn. Misschien zouden we wat dat betreft nog wat van ze kunnen leren.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:05 schreef Suko het volgende:
Een goed stuk Moussie, 'k blijf het alleen vreemd vinden dan men wel massaal weet hoe het moet hun geloof te verdededigen en te protesteren tegen alles wat tegen hun geloof is, althans dat voelen ze zo, maar wat betreft het afwijzen zoals ik beschreef in bovenstaande post is geen sprake. Heb toch het gevoel dat ze dat een stap te ver vinden, maar mogelijk moet dit citaat uit het artikel van Van Doorn inderdaad iets losmaken:
Wat allochtonen kennelijk missen, is een protestcultuur: de vanzelfsprekende gewoonte publieke aanvallen zo fel en direct mogelijk met tegenaanvallen te beantwoorden. Ze weten van de bijna ongelimiteerde vrijheid van meningsuiting die hier te lande aanvaard is, maar ze maken er wonderlijk genoeg veel te weinig gebruik van.
Helemaal onbekend zijn naar mijn indruk kleine groepen die collectief het debat zoeken, zo mogelijk gericht op een van de vele clichémeningen die over moslims de ronde doen. Door zich goed te documenteren, zouden dergelijke meningen continu effectief onder vuur kunnen worden genomen. Zo werkt het in een open democratie. En het is helemaal niet moeilijk om die vaardigheid te verwerven. Kijk om je heen en zie hoe anderen het doen. Protesteren is te leren. Het is een van de beste manieren om je Nederlander te tonen.
Ik geef de moed nog niet op, zeker niet...
Afgelopen februari en in maart 2003 lukte het anders primaquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:51 schreef moussie het volgende:
[..]
copy/paste uit deze thread op maroc.nl .. Moslims moeten leren protesteren
[..]
Georganiseerde demo's uit politieke motieven. Maar uit de samenleving zelf? Die stille tochten nav zinloos geweld waren toch ook geen ideëen van de politiek of van een kardinaal?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:15 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Afgelopen februari en in maart 2003 lukte het anders prima
[afbeelding]
Ik volg je even niet. Wie organiseerde het protest in Amsterdam en Utrecht tijdens de cartoonrel?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Georganiseerde demo's uit politieke motieven. Maar uit de samenleving zelf? Die stille tochten nav zinloos geweld waren toch ook geen ideëen van de politiek of van een kardinaal?
De hele cartoonrel begon met Imams die met de Deense cartoons naar Egypte gingen om ze daar onder zoveel mogelijk neuzen te wrijven. Dus dat hele gedoe is in elkaar gezet.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:56 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik volg je even niet. Wie organiseerde het protest in Amsterdam en Utrecht tijdens de cartoonrel?
http://jongeren.blog.nl/m(...)demonstratie_utrecht
http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nieuws.asp?oId=8192
(hoewel het wel klopt dat de demonstratie blijkbaar niet over de cartoons ging)
Goed stuk. Bookmarken.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 22:25 schreef Toad het volgende:
http://www.vn.nl/Maatscha(...)InElkaarGeslagen.htm
Hou op met toneelspelen. Zijn leugens zijn al ontmaskerd.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 23:31 schreef Suko het volgende:
Maar wat zag Jami er slecht uit (normaal picobello), ongeschoren, haar slordig en afgevallen, het grijpt 'm wel aan zo te zien.
Jouw mening, eigenlijk meer een stelling, over de Islam is inmiddels alom bekend.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 23:33 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Hou op met toneelspelen. Zijn leugens zijn al ontmaskerd.![]()
Welke leugens?quote:Op woensdag 15 augustus 2007 23:33 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Hou op met toneelspelen. Zijn leugens zijn al ontmaskerd.![]()
Nu ja, er begint een beetje een politieke industrie te komen van mensen die willen opvallen door de meest vergaande beledigingen te gaan uitten jegens geloven en die dan enorm gaan klagen als er jegens hen ook beledigend gereageerd wordt ....quote:Op donderdag 16 augustus 2007 11:55 schreef Suko het volgende:
Waar het voor mij om gaat zijn de protest-uitingen van gelovigen als ze zich aangevallen voelen als iemand kritiek levert op de Islam in al z'n facetten..
je kan tegenwoordig carričre maken door tegen de Islam aan te schoppen, dat is al eerder gebleken en zo te zien werkt het nog steeds ..quote:Op donderdag 16 augustus 2007 12:05 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Nu ja, er begint een beetje een politieke industrie te komen van mensen die willen opvallen door de meest vergaande beledigingen te gaan uitten jegens geloven en die dan enorm gaan klagen als er jegens hen ook beledigend gereageerd wordt ....
die Jami-figuur lijkt ertoe te behoren, eigenlijk niks bereikt behalve dan dat hij graag opvallende uitspraken doet en tegen heilige huisjes aanschopt ..
Ook nationaal, want ieder land heeft ook eigen grondwetten, maar een samenwerking kan ook. En dat moet er snel komen, met naast 'gewone' afvalligen ook klinkende namen, mensen die wat te vertellen hebben, in de melk te brokkelen en zo. (Ook moskeeën kunnen hier dan een rol in vervullen zoals het comité van Jami beschrijft) Wat mij betreft zelfs, als eenmaal de, voorbeeldje > doelstellingen volgens het comité.zijn geformuleerd, westerse regeringen van advies dienen. Let wel, ik heb het niet over die marginale integratie-clubjes, dat vage gedoe is allang passé. Er is nog een lange weg te gaan.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 13:11 schreef moussie het volgende: en ja, het zou idd prachtig zijn als er een internationaal platvorm zou komen voor ex-moslims
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |