Jawel.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:37 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Wist je niet dat ik Nederlands ging studeren?
Ben jij dan docent in Utrecht?quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:42 schreef Claudia_x het volgende:
Erik, er bestaat een kleine kans dat jij ooit een werkgroep bij mij gaat volgen.
Ik ben geen universitair docent (wanneer ben je dat eigenlijk precies?), maar ik mag een werkgroep gaan leiden als ik wil.quote:
Gezellig. Maar jij was toch gevestigd in Amsterdam?quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:42 schreef Claudia_x het volgende:
Erik, er bestaat een kleine kans dat jij ooit een werkgroep bij mij gaat volgen.
Ik wist niet dat je zo overtuigend kon liegen.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:43 schreef Bupatih het volgende:
Ik wist niet eens dat Erik ging studeren.
Ik heb een aanstelling gekregen aan de UU.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:44 schreef Tha_Erik het volgende:
Gezellig. Maar jij was toch gevestigd in Amsterdam?
Je gaat toch niet heen en weer reizen tussen... waar je woont (waar is dat uberhaupt? Oh ja, Eindhovenquote:Op woensdag 25 juli 2007 11:35 schreef Tha_Erik het volgende:
Nee, daar heb ik pas geld voor als mijn studiefinanciering begint.
Nee, maar het schijnt dat ze er wel geregeld moet zijn. Is dat niet besproken in jullie uitgebreide pm-wisseling?quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:47 schreef Tha_Erik het volgende:
Lienekien woont toch niet in Utrecht?
Ik wist dat ze er soms komt en dat ze het een leuke stad vindt.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:50 schreef k_man het volgende:
[..]
Nee, maar het schijnt dat ze er wel geregeld moet zijn. Is dat niet besproken in jullie uitgebreide pm-wisseling?
Ah, zie je wel. Dat zal zijn omdat ik er werk.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:51 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Ik wist dat ze er soms komt en dat ze het een leuke stad vindt.
Nou... qua architectuur heeft het wel z'n aantrekkelijke kanten.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:52 schreef Claudia_x het volgende:
Ik word niet zo vrolijk van de Uithof.
Daar hoef ik ook niet heen gelukkig.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:52 schreef Claudia_x het volgende:
Ik word niet zo vrolijk van de Uithof.
Oh, waar dan?quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:53 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Daar hoef ik ook niet heen gelukkig.
quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:53 schreef k_man het volgende:
[..]
Nou... qua architectuur heeft het wel z'n aantrekkelijke kanten.
Qua locatie is het inderdaad tamelijk beroerd.
Goed om te weten! Ik houd me aanbevolen voor wat meer mooie plekjes.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:59 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, mooi. De bibliotheek van Wiel Arets. Vooral binnen geslaagd.![]()
Zie: http://www.library.uu.nl/universiteitsbib/43267main.htmlquote:Op woensdag 25 juli 2007 12:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Goed om te weten! Ik houd me aanbevolen voor wat meer mooie plekjes.
Weet je trouwens wat het adres is van die bibliotheek? Gevonden. Ik kom ernaast te zitten.
Gelukkig heb ik een laptop.quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:08 schreef k_man het volgende:
[..]
Zie: http://www.library.uu.nl/universiteitsbib/43267main.html
Nou, ze zal waarschijnlijk dit jaar nog niet kunnen starten...quote:Op woensdag 25 juli 2007 10:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
![]()
[..]
Ik kan het d'r niet kwalijk nemen. Heeft ze al zin om te beginnen met studeren? Dat duurt ook niet lang meer.
Jezus.quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:13 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Nou, ze zal waarschijnlijk dit jaar nog niet kunnen starten...
Door die pardonregeling van de regering heeft de IND een hoop extra werk. Haar 'echte' verblijfsvergunning duurt dus langer dan normaal...
Ze zou wel kunnen studeren, maar dan als internationaal student. En dat betekend dat je zo'n 10.000 euro op tafel moet leggen![]()
Ik kan me niet voorstellen dat ze een achterstand oploopt. Ik weet natuurlijk niet hoe haar studie in elkaar steekt, maar de eerstejaarsvakken van de studies die ik ken lopen allemaal erg uiteen. Het ene vak vormt niet echt voorbereiding op het andere vak. Het is wel zo dat sommige vakken een 'inganseis' vormen voor een ander vak, maar dat vak volg je altijd een jaar (of een paar jaar) later.quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:25 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ja, ik geloof dat je in februari kan instromen. Alleen zit ze dat zelf niet zo zitten.., ze is bang dat haar achterstand dan al te groot is.
Maar ons contactpersoon daar is een hele vriendelijke mevrouw, dus ik denk dat we daar komende maand eens op bezoek gaan om te praten wat er mogelijk is.
Daar komt het idd op neer eigenlijkquote:Op woensdag 25 juli 2007 12:28 schreef Claudia_x het volgende:
En ze moet zichzelf niet onderschatten!
Haha, geen probleem.quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:31 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Daar komt het idd op neer eigenlijk
Kan jij niet eens met haar babbelen??
Nou, ik wou er juist dit jaar 'n keertje niks aan doen.quote:Op woensdag 25 juli 2007 17:30 schreef broer het volgende:
Over vier dagen wordt Harry Mulisch tachtig. Zijn jullie al zenuwachtig?
Misschien deze winter.quote:Op woensdag 25 juli 2007 16:40 schreef k_man het volgende:
Als je nog eens in Kopenhagen komt Claudia:
- Koriander
- Jacobsen
Jawel!quote:Op dinsdag 24 juli 2007 22:36 schreef Z het volgende:
Heb je hem dan ook in het Engels gelezen?
Prachtige smileycombinatie.quote:Op woensdag 25 juli 2007 18:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb van alles gemist, vandaag.![]()
Hoi.quote:Op woensdag 25 juli 2007 18:01 schreef Lienekien het volgende:
Hoi.
Lienekien? Fout? Twijfel jij aan mij?quote:Op woensdag 25 juli 2007 18:20 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Prachtige smileycombinatie.
Met de ene excuseer je je voor de andere, maar ga je gelijk de fout in door 'm te gebruiken.
Lissabon is wat mij betreft nogal overrated.quote:Op woensdag 25 juli 2007 18:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien deze winter.
Al staat Lissabon ook hoog op het verlanglijstje.
Het is lekker om in december naar een wat warmere bestemming te gaan. Maarja, dan vallen veel mooie steden af.quote:Op woensdag 25 juli 2007 18:26 schreef k_man het volgende:
[..]
Lissabon is wat mij betreft nogal overrated.
Ik zou niet durven.quote:Op woensdag 25 juli 2007 18:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Lienekien? Fout? Twijfel jij aan mij?![]()
Ja, maar zelfs dan. Neem dan liever Porto, Madrid, Barcelona, Marrakech, Bilbao of Florence.quote:Op woensdag 25 juli 2007 18:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is lekker om in december naar een wat warmere bestemming te gaan. Maarja, dan vallen veel mooie steden af.
Moordenaar! Ze staan op de 'rode lijst'. Ze maken trouwens een belachelijk geluid, zie www.vogelvisie.nlquote:Op woensdag 25 juli 2007 18:15 schreef Mingus het volgende:
Is de roerdomp trouwens nog steeds de vogel van de dag?
Ik heb een opgezette roerdomp in de huiskamer staan..
Ja-ha. Ik heb hem/haar niets aangedaan. Ze/Hij is gevonden door wijlen mijn opa, in zijn eigen bos.quote:Op woensdag 25 juli 2007 19:05 schreef Z het volgende:
[..]
Moordenaar! Ze staan op de 'rode lijst'. Ze maken trouwens een belachelijk geluid, zie www.vogelvisie.nl
quote:Op woensdag 25 juli 2007 17:34 schreef broer het volgende:
Hij laat mij verder ook geheel koud. Ik wist het tot gisteren ook niet, maar ik zag het een en ander aan artikelen langskomen, dus ik dacht: laat ik het eens melden.
Hm... Dan moest ik misschien maar eens stoppen met lezen.quote:Op woensdag 25 juli 2007 17:40 schreef Frollo het volgende:
Maar broer, als lezer MOET je iets vinden van Mulisch!
Rome?quote:Op woensdag 25 juli 2007 18:30 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, maar zelfs dan. Neem dan liever Porto, Madrid, Barcelona, Marrakech, Bilbao of Florence.
In Rome ben ik nog nooit geweest. Op de een of andere manier trekt die stad me niet zo. Ik heb het idee dat die stad wat eenzijdig is. Sterk leunend op historie en weinig hedendaagse attracties. Maar goed, feitelijk geldt dat voor Florence waarschijnlijk nog sterker. Dus consequent ben ik niet.quote:Op woensdag 25 juli 2007 22:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Rome?
Ik vond Florence trouwens tegenvallen.
Dat vind ik nog steeds een vreselijk fijn nummer.quote:
Het was ook veel te druk in Florence toen ik er was. Maar het stikt er vast altijd van de toeristen.quote:Op woensdag 25 juli 2007 22:48 schreef k_man het volgende:
[..]
In Rome ben ik nog nooit geweest. Op de een of andere manier trekt die stad me niet zo. Ik heb het idee dat die stad wat eenzijdig is. Sterk leunend op historie en weinig hedendaagse attracties. Maar goed, feitelijk geldt dat voor Florence waarschijnlijk nog sterker. Dus consequent ben ik niet.
quote:Op woensdag 25 juli 2007 20:51 schreef broer het volgende:
[..]
Hm... Dan moest ik misschien maar eens stoppen met lezen.
En dat terwijl zich toch een internationale ramp voltrok.quote:Op donderdag 26 juli 2007 08:01 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb voor de verandering weer eens geslapen als een roosje.
Jij hebt gewoon geen passie.quote:Op donderdag 26 juli 2007 08:26 schreef Automatic_Rock het volgende:
Je bedoeld toch niet de tour he??
Ik sliep de slaap van de onwetenden.quote:Op donderdag 26 juli 2007 08:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En dat terwijl zich toch een internationale ramp voltrok.
Niet voor de tour nee...quote:
Bronquote:Spacing before the question mark
Some writers place a space between the end of their sentence and the question mark. This usage is thought to stem from French practice and is known as French spacing. In French a space is always placed before question marks and exclamation marks, as well as colons and semicolons (see Ponctuation at French Wikipedia). In English, however, the insertion of this space is generally considered bad form. The Oxford English Dictionary rules against it. Some English-language books do appear to have these spaces, but these are often a thin space or a hair space, which are not full spaces but merely a form of kerning used to make the text less cramped and thus easier to read. (For detailed discussion of spaces after a question mark, see Full stop.)
Ik verdien er m'n brood mee.quote:Op donderdag 26 juli 2007 10:57 schreef Lienekien het volgende:
Wat zijn wij eigenlijk een stelletje kommaneukers.
Ja, ik heb er ook de huur van betaald. Maar dan nog.quote:
Dat verschijnsel ken ik dan weer niet. Welke academische kringen hebben we het dan over?quote:Op donderdag 26 juli 2007 10:59 schreef Iblis het volgende:
Wat overigens m.i. ook lelijk is, en je nog wel eens kunt zien in teksten uit Angel-saksische landen, is het gebruik van een grotere witruimte na een '.' Deze traditie, die uit de tijd van de schrijfmachine stamt, is in sommige academische kringen volledig ingeburgerd, en tamelijk overbodig bij de meeste proportionele lettertypen.
En onjuiste toepassing hiervan leidt ook tot dubbele witruimte na afkortingen, omdat software denkt ‘slim’ te zijn.
Ik moet me schamen. Als bijna afgestudeerd Neerlandica zou ik hier toch wat vaker moeten langswippenquote:Op donderdag 26 juli 2007 11:23 schreef Lienekien het volgende:
En Viking zien we niet zo vaak hier in het LPT.![]()
Ach, het is gewoon een van die plekken op FOK! waar slap wordt geoudehoerd.quote:Op donderdag 26 juli 2007 11:50 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik moet me schamen. Als bijna afgestudeerd Neerlandica zou ik hier toch wat vaker moeten langswippen.
Shuugi!quote:Op donderdag 26 juli 2007 11:58 schreef JAM het volgende:
M'n verloofde is vandaag jarig.
Everybody now:
Hoera, hoera, hoera!.
Is dat hieperdepiep in het Japansch?quote:Op donderdag 26 juli 2007 12:09 schreef Tha_Erik het volgende:
Of is kongurachure-shonzu beter?
Congratulations. maar ik kreeg een aantal verschillende mogelijkheden, en ik heb geen idee welke goed is als een "gefeliciteerd".quote:Op donderdag 26 juli 2007 12:10 schreef Frollo het volgende:
[..]
Is dat hieperdepiep in het Japansch?
Joe-chei.quote:Op donderdag 26 juli 2007 11:58 schreef JAM het volgende:
M'n verloofde is vandaag jarig.
Everybody now:
Hoera, hoera, hoera!.
Ik zou gaan voor omedetou (gozaimasu). Stuk beter dan dat maffe Jappenengels:quote:Op donderdag 26 juli 2007 12:12 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Congratulations. maar ik kreeg een aantal verschillende mogelijkheden, en ik heb geen idee welke goed is als een "gefeliciteerd".
Koppeltekens.quote:Op donderdag 26 juli 2007 13:34 schreef Bupatih het volgende:
Mensen die overal onnodig spaties tussen zetten.
[afbeelding]
Kijk, een mooi voorbeeld dus van hoe het niet volgen van de regeltjes tot dubbelzinnigheid leidt.quote:Op donderdag 26 juli 2007 13:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Koppeltekens.
Oh, ik las het als 'Geen software- of HTML-kennis nodig'.![]()
Jammer dat er niet overal procedures en protocollen voor zijn. Dan hoefde je alleen nog maar de stroomschema's te volgen.quote:Op donderdag 26 juli 2007 13:39 schreef Frollo het volgende:
[..]
Kijk, een mooi voorbeeld dus van hoe het niet volgen van de regeltjes tot dubbelzinnigheid leidt.
Regeltjes.
Ja, jammer!quote:Op donderdag 26 juli 2007 13:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jammer dat er niet overal procedures en protocollen voor zijn. Dan hoefde je alleen nog maar de stroomschema's te volgen.
En dan zou ik me nu ook niet hoeven afvragen of je dit meent of niet.quote:
Dat weet ik zelf niet eens.quote:Op donderdag 26 juli 2007 13:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En dan zou ik me nu ook niet hoeven afvragen of je dit meent of niet.![]()
Ik pas deze keer.quote:Op donderdag 26 juli 2007 13:39 schreef Lienekien het volgende:
Zullen we FOK! boycotten? Of ga jij weer zo'n fijne discussie aan met Danny?
Nee, dat is niet echt iets voor een verjaardag. Meer voor officieële aangelegenheden zoals ter afsluiting van een speech van de keizer of het opblazen van een Nederlands schip in de Javazee. (Het betekent ook 'duizend jaar'. Vergelijkbaar met de Italiaanse kreet cent'anni!)quote:Op donderdag 26 juli 2007 13:10 schreef Tha_Erik het volgende:
En banzai?
Vertel, waar zit je mee?quote:Op donderdag 26 juli 2007 14:35 schreef Lienekien het volgende:
Frollo, gaan jouw tenen ook altijd zo krom bij opmerkingen over 'begrijpend lezen'?
Het doet mij pijn dat jij zo onheus wordt bejegend.quote:
Oh, je hebt het over deze post~#! Ik snap niet wat hij met WTB en WTS bedoelt.quote:Op donderdag 26 juli 2007 14:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het doet mij pijn dat jij zo onheus wordt bejegend.
Deze snap ik niet.quote:Op donderdag 26 juli 2007 10:58 schreef Frollo het volgende:
[..]
Zeker, zeker. Laatst nog reed ik achter een bus, met op de achterruit een gigantische advertentie waar 's ochtends met een 'zesje' op stond. Dan weet je gewoon: die copywriter heeft dat in Word geschreven, het is vervolgens geredigeerd, gezet, nogmaals geredigeerd (?), gedrukt en niemand heeft in dat hele proces gezien dat er een fout in zit.
Dingen als 's ochtends, 't en 'ns horen met een een apostrof die eruitziet als een negentje, niet als een zesje.quote:
Toch doet Word dat, omdat hij denkt dat het een aanhalingsteken openen is. Op je monitor, bij puntgrootte 11, zie je dat ook niet zo gauw. Maar achter op een bus wel.quote:Op donderdag 26 juli 2007 15:19 schreef Bupatih het volgende:
Ja, ik snap het nu.
Maar dat heb ik nog nooit zo gezien, volgens mij.
Dat men 's ochtends met een zesje schrijft...
Nee, juist is: kom ereis hier.quote:Op donderdag 26 juli 2007 15:21 schreef Bupatih het volgende:
Juist is toch 'Kom is hier'?
Pff, dan pwn ik Word gewoon door het weer goed te zetten.quote:Op donderdag 26 juli 2007 15:22 schreef Frollo het volgende:
[..]
Toch doet Word dat, omdat hij denkt dat het een aanhalingsteken openen is. Op je monitor, bij puntgrootte 11, zie je dat ook niet zo gauw. Maar achter op een bus wel.
Een typische tante-actie, denk ik.quote:Op donderdag 26 juli 2007 15:42 schreef Bupatih het volgende:
En waar komt dat idee opeens vandaan?
't Is hartje zomer!
Met een grote B van Bupa.quote:Op donderdag 26 juli 2007 15:42 schreef Bupatih het volgende:
En wat voor leuke trui had je in gedachten dan?
Word op de Mac corrigeert zichzelf daar weer in. Vond ik wel prettig toen ik dat een keer per ongeluk merkte. Tot die tijd corrigeerde ik dat altijd handmatig.quote:Op donderdag 26 juli 2007 15:22 schreef Frollo het volgende:
Toch doet Word dat, omdat hij denkt dat het een aanhalingsteken openen is.
Het lijkt verdulle wel een slechte Xander de Buisonjé tekst. Gàtverdamme.quote:Op donderdag 26 juli 2007 18:26 schreef Mingus het volgende:
Het voelt nog wat onwennig, net of ze er nog is. Alsof het missen nog niet is begonnen. Toch is ze echt kaput. Ze is niet meer werkende..
Hmm. Vuig.quote:Op donderdag 26 juli 2007 18:26 schreef Lienekien het volgende:
Ik brei geen trui voor je.
Maar jij bént toch Xander?quote:Op donderdag 26 juli 2007 18:27 schreef Mingus het volgende:
[..]
Het lijkt verdulle wel een slechte Xander de Buisonjé tekst. Gàtverdamme.
Nee, JAM ben je niet. Anders had ik je niet laatst nep-JAMkloon genoemd.quote:Op donderdag 26 juli 2007 18:29 schreef Mingus het volgende:
[..]
Nee, ik was JAM toch al?. Of kan dat tegelijk?
Interessant, zeg.quote:Op donderdag 26 juli 2007 18:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, JAM ben je niet. Anders had ik je niet laatst nep-JAMkloon genoemd.
Ik krijg spontaan zin om een trui te gaan breien.quote:
Nee.quote:Op donderdag 26 juli 2007 21:30 schreef Bupatih het volgende:
"Ik ben vast niet de enige die dat ziet."
Vind je 'ziet' dan ook zo raar staan in combinatie met 'ik'?
Ah, dus toch goed.quote:Op donderdag 26 juli 2007 21:30 schreef Bupatih het volgende:
"Ik ben vast niet de enige die dat ziet."
Vind je 'ziet' dan ook zo raar staan in combinatie met 'ik'?
Vind ik ook. Gedegen onderzoek is het hoogst haalbare.quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:45 schreef Claudia_x het volgende:
Het geld dat erin gestoken wordt kan natuurlijk beter geïnvesteerd worden in onderzoek naar geletterdheid.![]()
Verschilt natuurlijk ook van geval tot geval. Poëzie herschrijven, zodat het makkelijker leesbaar wordt, lijkt me bijvoorbeeld onbegonnen werk.quote:Op donderdag 26 juli 2007 23:00 schreef broer het volgende:
Het zou wel een leuke discussie op kunnen leveren. Is literatuur in essentie vorm of boodschap?
(Het zal er wel weer heel flauw op uitdraaien dat het juist om de combinatie gaat...)
Doen Kluun en Saskia Noort ook mee?quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:41 schreef broer het volgende:
Ik vind het initiatief wel oké, geloof ik. Al moet ik wel zeggen dat ik, toen ik las dat Yvonne Kroonenberg meedeed, dacht: hoe eenvoudig wil je het dan toch hebben?
quote:Op donderdag 26 juli 2007 23:02 schreef broer het volgende:
[..]
Vind ik ook. Gedegen onderzoek is het hoogst haalbare.
Alsof prozaïsten níét over elk woord nadenken!quote:Op donderdag 26 juli 2007 23:05 schreef k_man het volgende:
[..]
Verschilt natuurlijk ook van geval tot geval. Poëzie herschrijven, zodat het makkelijker leesbaar wordt, lijkt me bijvoorbeeld onbegonnen werk.
Zijn de poten van de snor niet lang genoeg?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:17 schreef Lienekien het volgende:
Hoi.
Kiespijn.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:23 schreef Z het volgende:
[..]
Zijn de poten van de snor niet lang genoeg?
En?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:47 schreef Lienekien het volgende:
Frollo. Ik heb nog even gekeken in 'alles over leestekens'.
Ik heb al drie jaar een verwijsbrief voor de kaakchirurg.quote:
Zolang we geen bron hebben waarin letterlijk staat dat het niet mag, zullen we die Flip nooit overtuigen. En dan moet het nog een Nederlandse bron zijn ook, geen Vlaamse.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:50 schreef Lienekien het volgende:
"Een vraagteken komt aan het eind van een zin, in plaats van de punt."
En voor een punt zet je toch ook geen spatie?
Hier op m'n werk is Renkema's Schrijfwijzer heilig. Maar die gaat toch meer over niet-wetenschappelijke tekstsoorten en hij behandelt dan ook niet alle kwesties die je hier noemt.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:56 schreef Claudia_x het volgende:
Frollo: heb jij misschien een goede bron voor me over leestekens/cursivering/etc. in wetenschappelijke teksten? Ik vraag me bijvoorbeeld af of de punt ná de literatuurverwijzing komt. Ook heb ik problemen met aanhalingstekens versus cursivering. En wat doe ik als directe rede binnen een citaat voorkomt?
quote:Zoeken en schrijven / druk 10
handleiding bij het maken van een historisch werkstuk
bol.com prijs: ¤ 22,50
De punt komt vóór de literatuurverwijzing.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:56 schreef Claudia_x het volgende:
Frollo: heb jij misschien een goede bron voor me over leestekens/cursivering/etc. in wetenschappelijke teksten? Ik vraag me bijvoorbeeld af of de punt ná de literatuurverwijzing komt. Ook heb ik problemen met aanhalingstekens versus cursivering. En wat doe ik als directe rede binnen een citaat voorkomt?
Bij ons (Nederlands, Nijmegen) was het tegengestelde waar. Niemand heeft me ooit ook maar het geringste over citeren en bronvermelden verteld.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:15 schreef mane het volgende:
Bij de studie geschiedenis in Leiden werd vanaf het eerste jaar goed gehamerd op de juiste manier van citeren, annotatie, e.d.
Ik haal wel eens voorbeeldzinnen aan middenin een stuk tekst. Cursiveer ik die of zet ik die tussen enkele aanhalingstekens? En wat doe ik met de Engelse vertalingen ervan? Dat is een voorbeeld van iets waarvan ik het moeilijk vind om een keuze te maken waar ik consistent in kan zijn.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:13 schreef Lienekien het volgende:
Je mag mij/ons natuurlijk ook vragen om een oordeel. Ik zie de twee kwesties die je noemt nog niet echt voor me. Voorbeelden zijn altijd handig.
Ja, consequent zijn is heilig.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:29 schreef Frollo het volgende:
[..]
Bij ons (Nederlands, Nijmegen) was het tegengestelde waar. Niemand heeft me ooit ook maar het geringste over citeren en bronvermelden verteld.
Maar m'n eigen systeem ontwerpen was ook best leuk.
Het belangrijkste lijkt mij dat je in elk geval consequent bent in je keuzes.
Interessant! Ik ga er even naar kijken. Ik heb al wel mijn 'eigen' manier om naar literatuur te verwijzen (die ik van mijn scriptiebegeleider heb overgenomen.) Ik heb namelijk een bloedhekel aan het voortdurend terugkeren in een tekst van haakjes met daartussen auteursnamen, jaartallen en paginanummers.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:15 schreef mane het volgende:
Dat 'historisch' werkstuk luistert niet zo nauw hoor. Het is prima toepasbaar op allerlei soorten wetenschappelijke stukken, Ik heb het ook gebruikt voor andere studies.
Ik zie nu dat die ook op bol.com. staat. Tiende druk (ik heb de zesde).
Ik moet dit toch echt voor me zien om er iets zinnigs over te zeggen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik haal wel eens voorbeeldzinnen aan middenin een stuk tekst. Cursiveer ik die of zet ik die tussen enkele aanhalingstekens? En wat doe ik met de Engelse vertalingen ervan? Dat is een voorbeeld van iets waarvan ik het moeilijk vind om een keuze te maken waar ik consistent in kan zijn.
Een andere kwestie. Ik zet nu onder geïsoleerde voorbeeldzinnen een Engelse vertaling tussen enkele aanhalingstekens. Maar er komt ook directe rede in die voorbeeldzinnen voor. Dan krijg ik met situaties te maken waarin een dubbel aanhalingsteken gevolgd wordt door een enkel aanhalingsteken. Dat ziet er gek uit.
Ik ken dat. Ik zit momenteel ook uit te stellen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:32 schreef mane het volgende:
Even zeuren over mezelf nu. Met op tijd opstaan heb ik niet zoveel moeite. Maar nu zit ik dus al twee uur aan te hikken tegen allerlei klusjes die ik gewoon 'even moet doen', maar waar ik me altijd zo moeilijk toe kan zetten. Van die kleine klusjes die bij elkaar ineens een grote berg lijken. En waar ik dan moeilijk over doe, terwijl ik weet dat ik makkelijk bergen kan verzetten. Als ik maar eenmaal bezig ben..
Het is vast heel menselijk.
Frollo, ik ben blij dat ik niet zo ben losgelaten. Als het om deze dingen gaat, wil ik gewoon graag duidelijkheid en regels. Dan hoef ik daar mijn hoofd tenminste niet over te breken.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik haal wel eens voorbeeldzinnen aan middenin een stuk tekst. Cursiveer ik die of zet ik die tussen enkele aanhalingstekens? En wat doe ik met de Engelse vertalingen ervan? Dat is een voorbeeld van iets waarvan ik het moeilijk vind om een keuze te maken waar ik consistent in kan zijn.
Een andere kwestie. Ik zet nu onder geïsoleerde voorbeeldzinnen een Engelse vertaling tussen enkele aanhalingstekens. Maar er komt ook directe rede in die voorbeeldzinnen voor. Dan krijg ik met situaties te maken waarin een dubbel aanhalingsteken gevolgd wordt door een enkel aanhalingsteken. Dat ziet er gek uit.
Daarom gebruikte ik gewoon voetnoten.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Interessant! Ik ga er even naar kijken. Ik heb al wel mijn 'eigen' manier om naar literatuur te verwijzen (die ik van mijn scriptiebegeleider heb overgenomen.) Ik heb namelijk een bloedhekel aan het voortdurend terugkeren in een tekst van haakjes met daartussen auteursnamen, jaartallen en paginanummers.
Ik dacht dat ze het over haar 'own beretta' had. Dat vond ik nog wel stoer.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:11 schreef JAM het volgende:
Er sstaat hier op m'n werk een radio aan en daar hoor ik een paar keer per dag een vrouw zingen en ze zingt:
Yadiblabla um-buh-rella, ella, ella, ey ,ey,
under my um-buh-rella, ella, ella, ey, ey,
under my um-buh-rella, ella, ella, ey, ey, ey, hey, hey.
...en ze meent het nog ook! Ze méént het!
Uiteraard. Zoiets moet recht uit het hart komen, anders merkt de luisteraar het meteen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:11 schreef JAM het volgende:
Er sstaat hier op m'n werk een radio aan en daar hoor ik een paar keer per dag een vrouw zingen en ze zingt:
Yadiblabla um-buh-rella, ella, ella, ey ,ey,
under my um-buh-rella, ella, ella, ey, ey,
under my um-buh-rella, ella, ella, ey, ey, ey, hey, hey.
...en ze meent het nog ook! Ze méént het!
Ken je 'Me and my Beretta' dan? Is van Angel Corpus Christi.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze het over haar 'own beretta' had. Dat vond ik nog wel stoer.
Mooi speelgoed hoor, die Beretta's.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze het over haar 'own beretta' had. Dat vond ik nog wel stoer.
JA NOGAL.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:05 schreef JAM het volgende:
HEY MANE, WAT EEN KUTDAG, HÈ?
Hé, die moet ik ook aanschaffen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:03 schreef Frollo het volgende:
Hier op m'n werk is Renkema's Schrijfwijzer heilig. Maar die gaat toch meer over niet-wetenschappelijke tekstsoorten en hij behandelt dan ook niet alle kwesties die je hier noemt.
Ik gebruik het allebei niet. Ik ben een: 'HEY, HOE HEET DIE GOZAH NAH? JA? EN VAN ACHTEREN? KONT? HAHAHAAHA, JA, IK SNAP 'M HOOR! HEET'IE ECHT KONT? BWAHAHAHAAHHAAA! NEE, SERIEUS? OH, OK. JA, OK. MERCI! HOOOOOOOOOOOOOOI !'-figuur.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:32 schreef Z het volgende:
Is er een verschil tussen iemand 'van naam' kennen en iemand 'bij naam' kennen?
Ken jij je buren van naam?
Ken jij je buren bij naam?
De rooie is toch de nieuwste?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:35 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb de blauwe en de rooie. Ik mis volgens mij nog de nieuwste.
Het schijnt nogal nat te zijn in die contreien. Maar dat vindt Gellius vast heel fijn.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:45 schreef Z het volgende:
[..]
Gellius op vakantie in het hoogseizoen, dat kan niet goed gaan.
Ik dacht dat er na de spellingwijziging van 2005 weer een aangepaste editie was uitgekomen?quote:
Nee, dat niet, natuurlijk. Neerlandici zijn altijd uiterst correct.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
We doen toch niet onaardig tegen je?
Maar die is nog steeds rood.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik dacht dat er na de spellingwijziging van 2005 weer een aangepaste editie was uitgekomen?
En ik vind de Cubacrisis ook best interessant, heur.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:59 schreef mane het volgende:
[..]
Nee, dat niet, natuurlijk. Neerlandici zijn altijd uiterst correct..
Die heb ik niet.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 14:01 schreef Frollo het volgende:
Kijk maar.
http://www.sdu.nl/catalogus/Taal/9789012108546.jsp
't Wel een mooie foto.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 14:02 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn bosui biedt overigens ookal onderdak aan de familie Bladluis.
[afbeelding]
Is niet vakinhoudelijk genoeg.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 14:05 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dan laat je je baas 'm toch gewoon bestellen? Dat doe ik altijd.
Mijn baas kent mijn functiebeschrijving. Jij niet.quote:
Ik zou gisteravond, of anders toch zeker vanochtend, m'n ketting weer op m'n fiets leggen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:32 schreef mane het volgende:
Het is vast heel menselijk.
z0mg!!!! Je bent gewoon dik gepwwwwnnnd, n00b,quote:Op vrijdag 27 juli 2007 14:51 schreef Frollo het volgende:
PWND, zoals ze dat zeggen.
Nu ja, het gekke is dat Lien geenszins de intentie had om mij vast te lullen, noch ik haar, maar dat de conversatie inderdaad op een gegeven moment een punt bereikte waarop de boel knarsend en knerpend tot stilstand kwam.
Waarom is dat een probleem, hummus?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:16 schreef hummus het volgende:
Mijn bijbaan dreigt te serieus te worden. Met targets, en doelstellingen, en teambuilding en bila's. Iemand advies?
Dat kan ik me wel voorstellen. Daarom zou ik dat werk niet doen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:25 schreef hummus het volgende:
Natuurlijk kan ik best drie weken commercieel doen en dat daarna voor die zes uurtjes op zaterdag volhouden, maar ik voel me er telkens zo naar bij als ik mensen voor m'n gevoel dingen aan het aansmeren ben.
Jij zou waarschijnlijk sowieso niet bij een bank willen werken. Hummus vindt dat dus op zich geen probleem.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat kan ik me wel voorstellen. Daarom zou ik dat werk niet doen.
Stel nou dat je wel akkoord gaat met die targets, maar niet zo vreselijk hard je best gaat doen. Gewoon doorgaat zoals nu, wat je dus wel prima vindt. Heeft dat dan ernstige consequenties?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:30 schreef hummus het volgende:
Daar heb je gelijk in. Het probleem is dat ik er nu een jaar werk, en de mensen me echt kennen als iemand die gewoon kijkt wat handig voor ze is, in plaats van wat handig voor de bank is. Ik zeg vaak genoeg eerlijk dat iets wel mooi lijkt, bijvoorbeeld zo'n volledig pakket met alles erop en eraan, maar dat het meestal duurder voor ze is en dat het dus niet in hun voordeel werkt. Terwijl ik dus eigenlijk hoor te vertellen dat het enorm handig is en gemakkelijk en helemaal op hun wensen aangepast.. wat niet zo is, maar wat we wel moeten vertellen. Dat wringt een beetje.
Wablief?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:32 schreef Bupatih het volgende:
Ik houd er niet zo van mensen telkens om een gunst te moeten vragen.
Daar zat ik dus ook al aan te denken. Ik draai nu ook alleen maar de verplichte riedeltjes als ik weet dat m'n manager meeluistertquote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Stel nou dat je wel akkoord gaat met die targets, maar niet zo vreselijk hard je best gaat doen. Gewoon doorgaat zoals nu, wat je dus wel prima vindt. Heeft dat dan ernstige consequenties?
Ik heb zelfs porno verkocht.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij zou waarschijnlijk sowieso niet bij een bank willen werken. Hummus vindt dat dus op zich geen probleem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |