quote:PVV Kamervragen naar aanleiding van Islam uitspraken Minister Vogelaar; terugnemen of aftreden
Vragen van de leden Wilders en Fritsma (beiden PVV) aan de Minister van WWI over haar uitspraken over de Islam in Nederland.
1.)
Kloppen uw uitspraken in Dagblad Trouw van heden dat u van mening bent dat de Islam deel wordt van onze cultuur, dat we op termijn ook moeten kunnen spreken van een joods-christelijke-islamitische traditie in Nederland, dat islamitisch-religieuze instellingen ook moeten kunnen worden gesubsidieerd en dat u moslims wil helpen zich hier in Nederland te wortelen en de islam een onlosmakelijk onderdeel van Nederland wordt?
2.)
Waarom komt u niet op voor het behoud en het versterken van onze Nederlandse en Westerse cultuur die gebaseerd is op de joods-christelijke traditie die vele malen beter en beschaafder is dan de achterlijke islamitische cultuur en traditie en daar haaks op staat? Denkt u dat Nederland gebaat is met uw gevaarlijke cultuurrelativistische opmerkingen?
3.)
Bent u bereid uw opmerkingen zoals genoemd in de eerste vraag en het interview terug te nemen? Zo neen, bent u dan bereid af te treden?
quote:Brandgevaar in veel moskeeën - Kamervragen
vrijdag 13 juli 2007
Vragen van de leden Brinkman en Wilders (beiden PVV) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
1.)
Bent u op de hoogte van het artikel: “Groot brandgevaar in veel moskeeën” (*)?
2.)
Klopt het gestelde in dit artikel, dat ondanks de ,door de brandweer, opgelegde aanvullende maatregelen bij 40 % van de Amsterdamse moskeeën na een controle tijdens de ramadan in 2005, deze aanvullende maatregelen bij al deze moskeeën in november 2006 nog niet waren uitgevoerd? Zo ja, wat vind u hiervan?
3.)
Kunt u ervaringen van gemeentelijke besturen bevestigen dat veel Islamitische moskeeën weinig coöperatief zijn in het opvolgen van vergunningseisen? Zo ja, wat gaat u hiertegen ondernemen?
4.)
Bent u het met ons eens dat juist dergelijk moskeeën, die zelfs na een jaar nog niets hebben gedaan aan de brandveiligheidseisen van de brandweer meteen gesloten zouden moeten worden? Zo neen, waarom niet?
5.)
Bent u bereid alle moskeeën in Nederland op brandveiligheid te controleren en de moskeeën die niet voldoen aan deze eisen meteen te sluiten? Zo neen waarom niet?
(*) Dagblad De Telegraaf, katern Amsterdam, pagina T9, gedateerd 13 juli 2007
Vervang 'moskee' door 'uitzetcentrum', 'PVV' door 'PvdA' en het kan op grote instemming rekenen.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 14:20 schreef Sidekick het volgende:
Vers van de pers, Wilders die moskeeen wil sluiten vanwege brandgevaar!
Wilde de PvdA uitzetcentra controleren op brandveiligheid? Laten sluiten daarna? Zou ik even flauw vinden, hoor. Zo kun je dat ook benaderen, natuurlijk: O, dat is flauw. In plaats van: Ja, maar, hé, de PvdA doet het ook!quote:Op zaterdag 14 juli 2007 14:26 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Vervang 'moskee' door 'uitzetcentrum', 'PVV' door 'PvdA' en het kan op grote instemming rekenen.![]()
Vervang 'Tikorev' door 'Calimero' en het maakt geen verschil.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 14:26 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Vervang 'moskee' door 'uitzetcentrum', 'PVV' door 'PvdA' en het kan op grote instemming rekenen.![]()
Wat ben jij toch een onvriendelijk iemand. Ik vraag mij echt af wat jij op een discussieforum doet met je continue beledigingen.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 14:31 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Vervang 'Tikorev' door 'Calimero' en het maakt geen verschil.
Waarom zou ik vriendelijk tegen jou moeten zijn? Chamberlain probeerde vriendelijk te zijn tegen fascisten, maar toen hielp het ook al niets.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 14:40 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Wat ben jij toch een onvriendelijk iemand. Ik vraag mij echt af wat jij op een discussieforum doet met je continue beledigingen.![]()
Je hoeft echt niet vriendelijk tegen mij te zijn. Ik denk alleen dat argumenten wat meer indruk zullen maken dan je continue beledigingen. Misschien verbetert je imago dan ook eens wat.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 14:43 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Waarom zou ik vriendelijk tegen jou moeten zijn?
Wat kun jij goed zuigen zeg.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 14:59 schreef Monidique het volgende:
Sidekicks imago is perfect. Iedereen weet dat hij heel slim is en klein ook, en dat hij meestal wel gelijk heeft. Niemand kan hem bekritiseren, omdat dat lachwekkend zou zijn. Vraag je je wel eens af of de zon schijnt? Natuurlijk niet! Nee, met Sidekicks imago is niets mis. En hij is tenminste geen conservacist.
Onder vrouwen daarentegen...quote:Op zaterdag 14 juli 2007 14:59 schreef Monidique het volgende:
Sidekicks imago is perfect.
Jij kan dat niet weten aangezien je geen vrouw bent maar een verkleed wijf.quote:
quote:Op zaterdag 14 juli 2007 17:16 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Jij kan dat niet weten aangezien je geen vrouw bent maar een verkleed wijf.
quote:Op 12 July 2007 23:34 schreef PJORourke het volgende:
Weet jij toevallig het telefoonnummer van Sidekick? Ik wil een date met hem en verkleed me dan als wijf. Gaan we foto's van maken, zoals hij dan met een vent een date heeft.
quote:Op zaterdag 14 juli 2007 17:22 schreef Party_P het volgende:
Tjeem, Wilders begint echt door te slaan. Heeft hij een kutjeugd gehad ofzo?
Goede vraag maar weinig diplomatiek.quote:Waarom komt u niet op voor het behoud en het versterken van onze Nederlandse en Westerse cultuur die gebaseerd is op de joods-christelijke traditie die vele malen beter en beschaafder is dan de achterlijke islamitische cultuur en traditie en daar haaks op staat? Denkt u dat Nederland gebaat is met uw gevaarlijke cultuurrelativistische opmerkingen?
Het zou ook wat zijn als de ministers alleen maar met 'ja' en 'nee' mochten antwoorden. Wat zou je dan met zo'n vraag aanmoeten?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 17:39 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Goede vraag maar weinig diplomatiek.
Misschien zouden politici zich dan bezig houden met nuttige zaken. In plaats van dat oeverloos gezeik in de marge.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 17:49 schreef Pool het volgende:
[..]
Het zou ook wat zijn als de ministers alleen maar met 'ja' en 'nee' mochten antwoorden. Wat zou je dan met zo'n vraag aanmoeten?![]()
mwah, ik moet toch altijd een beetje gniffelen als hij weer begint over onze joods-christelijke cultuur .. alsof we de joden met open armen hebben ontvangenquote:Op zaterdag 14 juli 2007 17:39 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Goede vraag maar weinig diplomatiek.
Als ik joods was, dan zou ik me heel ongemakkelijk voelen bij dit soort 'goedbedoeldheid' .quote:Op zaterdag 14 juli 2007 19:18 schreef moussie het volgende:
[..]
mwah, ik moet toch altijd een beetje gniffelen als hij weer begint over onze joods-christelijke cultuur .. alsof we de joden met open armen hebben ontvangen![]()
Wat dat 'betrekken bij de maatschappij' betreft kun je toch beter bij de PvdA-fractie terecht.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 21:28 schreef sneakypete het volgende:
Vraagje voor de PVV:
Bent u bereid de aanwezigheid van 1.000.000. moslims te accepteren en deze mensen als volwaardig aan te zien en dus te betrekken bij onze maatschappij en alle facetten ervan?
De focus ligt helemaal verkeerd, we hebben een grondwet waar ieder zich aan moet houden.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 14:17 schreef Tikorev het volgende:
Onmisbaar de PVV. Werd hoog tijd dat een partij eens dit soort vragen ging stellen.
[..]
![]()
Ach, het zijn maar 9 zetels.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:46 schreef SCH het volgende:
Ook al weer dreigen met een motie van wantrouwen tegen een minister zonder de discussie te zijn aangegaan. Eisen dat ze iets terugneemt.
Ik word er heel verdrietig van. Dit zijn dus kamerleden
Dat zei je vijf jaar geleden zeker ookquote:Op zondag 15 juli 2007 13:50 schreef Pool het volgende:
[..]
Ach, het zijn maar 9 zetels.
En dan voelt het achterlijke deel van Nederland zich tenminste ook vertegenwoordigd.
Dat zei ik vijf jaar geleden ook ja. En de SP heeft minder achterlijke punten dan de PVV, maar als die de PvdA wegveegt gaan we er inderdaad wel op achteruit.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:24 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Dat zei je vijf jaar geleden zeker ookLeuk dat dedain, very PvdA ook. Maar als de SP bij de volgende verkiezingen de PvdA van de kaart veegt, komt dat wel door dat achterlijke deel van Nederland.
Ik wordt ook heel verdrietig van zo'n uitspraak van Vogelaar. Buitengewoon onverstandig en ondoordacht. Typisch van geen rekening houden met collaterale effecten/dynamiek van je uitspraken. Het is zo iets als Wilders op het spek binden. Het is koren op de molen van Wilders, hij zou hopen dat ze wekelijks met dit soort uitspraken komt.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:46 schreef SCH het volgende:
Ook al weer dreigen met een motie van wantrouwen tegen een minister zonder de discussie te zijn aangegaan. Eisen dat ze iets terugneemt.
Ik word er heel verdrietig van. Dit zijn dus kamerleden
Nu heb je het weer over achterlijke punten. Feit is dat het bij de PvdA altijd aan een ander ligt wanneer ze de verkiezingen verloren hebben. Of aan achterlijke mensen die niet rationeel kunnen denken. Maar laat de PvdA nou zelf zijn ontstaan uit de arbeidersbeweging. De onderstroom in de samenleving stemt even snel SP als Wilders, maar ga nou niet de verantwoordelijkheid voor de erosie van de PvdA bij die groep leggen. Dat heeft de PvdA volledig aan zichzelf te wijten door de eigen kiezers niet serieus te nemen.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:35 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat zei ik vijf jaar geleden ook ja. En de SP heeft minder achterlijke punten dan de PVV, maar als die de PvdA wegveegt gaan we er inderdaad wel op achteruit.
Ik zeg helemaal niet dat de PvdA het zo goed doet of dat hun verkiezingsnederlaag aan anderen ligt. Ik vind overigens wel dat een verkiezingsnederlaag weinig hoeft te zeggen over de kwaliteit van het programma. Kiezers bepalen slechts wie wint, niet wat goed is. Verder beweer ik ook niet dat mensen die van de PvdA weglopen achterlijk zijn. Op rationele gronden kun je prima overlopen naar CDA, VVD, D66, etc.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:54 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Nu heb je het weer over achterlijke punten. Feit is dat het bij de PvdA altijd aan een ander ligt wanneer ze de verkiezingen verloren hebben. Of aan achterlijke mensen die niet rationeel kunnen denken. Maar laat de PvdA nou zelf zijn ontstaan uit de arbeidersbeweging. De onderstroom in de samenleving stemt even snel SP als Wilders, maar ga nou niet de verantwoordelijkheid voor de erosie van de PvdA bij die groep leggen. Dat heeft de PvdA volledig aan zichzelf te wijten door de eigen kiezers niet serieus te nemen.
Zal ik naar toe gaan. De uitspraak van Vogelaar vind ik verdacht teleologisch en bovenal abject. Het is een schop in de richting van onze tradities en eigen identiteit van ons vaderland.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:52 schreef SCH het volgende:
Ik zie niet in wat Vogelaar anders had moeten zeggen maar daar is een ander topic over.
Je kunt er lang en kort over praten, het blijft vooral een naïeve uitspraak van een naïeve vrouw.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zal ik naar toe gaan. De uitspraak van Vogelaar vind ik verdacht teleologisch en bovenal abject. Het is een schop in de richting van onze tradities en eigen identiteit van ons vaderland.
Het is het zoveelste bewijs dat we een doorgeschoten multiculturele samenleving hebben gecreëerd, die de meerderheid never nooit heeft gewild.
De volgende stap ? "joods-christelijke-islamitische samenleving![]()
nog ff en ik heb er zin an.![]()
En zo is datquote:Op zondag 15 juli 2007 15:29 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Je kunt er lang en kort over praten, het blijft vooral een naïeve uitspraak van een naïeve vrouw.
Nee hoor - de vragen van Wilders zijn hysterisch en kwaadaardig.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:29 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Je kunt er lang en kort over praten, het blijft vooral een naïeve uitspraak van een naïeve vrouw.
Sprak de hysterische relnicht SCH.quote:Op zondag 15 juli 2007 22:51 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee hoor - de vragen van Wilders zijn hysterisch en kwaadaardig.
Over welke uitspraak heb je het exact ?quote:Op zondag 15 juli 2007 15:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zal ik naar toe gaan. De uitspraak van Vogelaar vind ik verdacht teleologisch en bovenal abject. Het is een schop in de richting van onze tradities en eigen identiteit van ons vaderland.
Het interview:quote:Op maandag 16 juli 2007 12:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Over welke uitspraak heb je het exact ?
En met 'exact' bedoel ik ook wat zij zelf exact zei... dus letterlijk.
En niet wat anderen beweren wat zij zei en bedoelde
Kun je een quote met bron geven.?
quote:'Help de islam zich te wortelen in Nederland'
Ella Vogelaar heeft als minister van integratie de taak om de kloof tussen moslims en andere Nederlanders te verkleinen. Samen met de Italiaanse minister van binnenlandse zaken Giuliano Amato woonde ze deze week in Rome een seminar over de islam en integratie bij. Na afloop sprak Trouw met haar.
Italië telt net als Nederland circa een miljoen moslims, maar met een bevolking van bijna 58 miljoen inwoners vallen ze nauwelijks op. 'Zwarte' scholen bestaan vrijwel niet, het moslimterrorisme is aan Italie voorbij gegaan en het katholicisme is de dominante religieuze stroming. Toch zegt minister Amato, een zwierig pratende, populair politicus: "We moeten niet in handen van God leggen wat we zelf kunnen doen. Conflicten tussen culturen mogen geen conflicten tussen godsdiensten worden."
Vandaar dat recent onder zijn verantwoordelijkheid een handvest verscheen voor burgerschap en integratie, een opsomming van rechten en plichten van Italiaanse burgers. Het wordt onder meer verspreid op scholen. Er staat in dat iedereen goed Italiaans moet spreken en kennis moet hebben van de Italiaanse geschiedenis en cultuur. Maar ook het recht op het dragen van religieuze symbolen en kledingstukken. Het handvest werd opgesteld met medewerking van moslimorganisaties en moslimwetenschappers.
Vogelaar: "Ik werd aangenaam verrast door de concrete uitspraken over wat wel en niet geaccepteerd wordt, de on-onderhandelbaarheid van de grondwet en de positie en rechten van vrouwen, bijvoorbeeld tegen vrouwenmishandeling en tegen polygamie. Deze uitspraken waren er op voorspraak van organisaties van moslimvrouwen in opgenomen, vertelde Amato mij."
Kun je zo'n handvest ook introduceren in Nederland?
"Ja, dat is heel goed mogelijk, we denken erover na in het kabinet. Het is een instrument dat een rol kan spelen in het ontwikkelen van gemeenschappelijke waarden en normen. Van belang is wel dat dit niet gebeurt in een kamertje met een aantal geleerden, maar dat je een proces organiseert waar behoorlijk wat groepen bij betrokken zijn en dat het ook door de gemeenschap wordt gedragen."
Critici beschuldigen u van multiculturalisme. U zou alle culturen gelijkwaardig achten, terwijl in de islamitische cultuur vrouwen onderdrukt worden? Aanleiding was onder andere dat u de boerka niet wilde verbieden.
"Beelden he, die bestaan over heel veel mensen, dus ook over mij. Ik was koud acht uur minister toen mij de vraag werd gesteld. Voor mij is het een symbool van onderdrukking van vrouwen, maar juridisch ligt het ingewikkeld. Een algemeen verbod tegen de boerka is in strijd met een aantal grondrechten. Dat blijkt ook uit het advies dat het vorige kabinet naar de Tweede Kamer stuurde."
"Toen de ophef ontstond dacht ik: wat gebeurt hier? Al die e-mails die ik kreeg, de media die erop sprongen. De ophef over de boerka staat niet op zichzelf. Het gaat breder en dieper, er heerst angst voor de islam, luidde mijn conclusie. Dat heeft volgens mij heel erg te maken met het idee dat islam-fundamentalisme terrorisme is. Dat tritsje wordt dan gemaakt. Nou ja, dat heeft mij tot de gedachte gebracht: daar moeten we iets mee. Er wonen een miljoen moslims in Nederland en het is daarmee een grote godsdienstige stroming in de Nederlandse samenleving. Dan is het ontzettend belangrijk het beeld van die trits te nuanceren. Om duidelijk te maken dat het voor 95 procent van de moslims niet geldt. Ik wil een einde maken aan het negativisme en angst voor de islam, juist omdat moslims ook burgers zijn van dit land."
Zijn de vorige kabinetten-Balkenende niet verantwoordelijk voor het ontstaan van die kloof? De toon was vaak hard.
"Ik denk dat we met elkaar inderdaad te weinig het gesprek zijn aangegaan. En daarin spelen kabinetten een rol. Maar niet alleen, wij allen in de samenleving, hebben daarin een verantwoordelijkheid, ook de media. Je moet dit uiteraard wel in het perspectief plaatsen van de aanslagen in Amerika, Madrid, Londen, de opkomst van Pim Fortuyn met zijn harde islamkritiek, de moord op Van Gogh en ga maar door."
Uw voorganger, Rita Verdonk, maakte een hoop kabaal toen ze geen hand kreeg van een Haagse imam. Hoe zou u gereageerd hebben?
"Ik zou er minder kabaal over maken en het anders aanpakken, ik zou het bespreekbaar maken. Het is mij overigens ook overkomen. Het gebeurde bij een van de bezoeken aan de veertig wijken, aan Bos en Lommer in Amsterdam. Een van de Marokkaanse jongens zei: 'Sorry, ik mag u geen hand geven van mijn geloof.' Hij was net in Mekka geweest. Nou dat doet wel wat met mij, daar had ik dubbele gevoelens over."
"Later kwamen we er in het gesprek op terug. Aan de ene kant was ik blij dat hij het uitlegde, maar aan de andere kant voelde ik mij afgewezen. Het werd toen even een serieus incident, omdat ik de discussie aanging. Een andere jongen vertelde: 'Over het handen geven wordt verschillend gedacht. Ik ben ook in Mekka geweest, maar ik geef u wel een hand.'"
"Het bijzondere was dat dit gebeurde in een kleine ruimte, waar boven de jongen die mij geen hand wilde geven een affiche hing van een vrouw met een half ontbloot bovenlichaam. Een borst was te zien. Ik dacht: dit is dus de Nederlandse samenleving, deze werkelijkheden bestaan allebei. De jongen en de blote mevrouw op het affiche, ik vond het een prachtig symbool van onze samenleving en dat moeten we ook onder ogen zien."
Met uw uitspraak dat er angst is voor de islam legt u de verantwoordelijkheid voor de kloof bij niet-moslims?
"Ja, ook. De rapporten van het Sociaal Cultureel Planbureau melden een steeds groter wordende kloof, er zijn steeds minder contacten tussen de bevolkingsgroepen. Mensen leven langs elkaar heen. De vraag is vervolgens: hoe pak je dit aan? De ervaring leert dat als je grote debatten organiseert je eerder polariseert dan bindt. Debatten houd je om meningen te scherpen. We zoeken de oplossing in kleinschalige ontmoetingen, op grond van gemeenschappelijke belangen en interesses, bijvoorbeeld op scholen, sportverenigingen, portieken, straten en wijken. Houd het concreet en grijp niet te hoog, dat is ook wat we hoorden bij onze bezoeken aan de veertig wijken. Dus als mensen zich in gemeenschappelijke portieken blauw ergeren aan elkaar, probeer daar dan iets te betekenen."
Deelt u de enkele jaren geleden uitsproken opvatting van premier Balkenende dat 'islamitische scholen gevangenissen van achterstand' zijn?
"Het is een feit dat op islamitische scholen allemaal allochtone kinderen zitten waarvan een flink deel achterstand heeft. Dat vind ik niet zo'n goede ontwikkeling. Mijn voorkeur zou zijn dat kinderen naar scholen in de buurt gaan, omdat ze daar andere kinderen tegen komen. Ik zal dat altijd tegen islamitische ouders zeggen, maar tegelijkertijd kan ik ze het recht niet ontzeggen hun kinderen naar islamitische scholen te sturen."
"Dat is het ingewikkelde van onze samenleving, dat hoort bij de vrijheid van onderwijs. Iedere groep, of het nou protestanten, katholieken, Vrije School-aanhangers of moslims zijn, heeft recht op een eigen school. Wil je dat veranderen, dan moet je een discussie beginnen over artikel 23 van de grondwet, waarin de vrijheid van onderwijs is geregeld."
Daar wilt u uw vingers niet aan branden?
"Het is sowieso niet mijn eerste verantwoordelijkheid. Ik voel er niet zoveel voor om een eindeloos principieel, ideologisch debat te gaan voeren, waarvan je weet dat het tot ontzettende verdeeldheid gaat leiden, terwijl de werkelijkheid niet zal veranderen."
Uw voorganger, minister Verdonk, wilde als minister van integratie het debat aanjagen, onderwerpen op de politieke agenda krijgen. Hoe ziet u uw positie?
"Ik ben vooral van de handjes laten wapperen. Zorgen dat zaken tot stand worden gebracht en verbeteren waar ik dat nodig acht. Maar als het gaat om de positie van de islam en moslims in de Nederlandse samenleving, dan vind ik het de moeite waard dat te agenderen."
U wilt opkomen voor de moslims?
"Ik denk niet in termen van opkomen voor de moslims, maar in termen van feiten onder ogen zien. De islam is een van de grote godsdienstige stromingen in Nederland, moslims zullen hier niet meer weggaan. Er zullen eerder meer moslims bijkomen. Ik wil helpen dat ze zich hier thuis voelen, islam en moslims moeten zich hier kunnen wortelen."
Wat bedoelt u daarmee?
"Nederland is een samenleving die gevormd is op basis van joods-christelijke tradities. Dat zijn onze wortels. Als je ervan uit gaat dat een substantiele bevolkingsgroep andere tradities, een andere religie, brengt, dan zie ik dat als een wederzijds proces. Enerzijds zal de islam door de Europese cultuur en tradities beinvloed worden en niet hetzelfde blijven. Anderzijds is het belangrijk dat zo'n grote groep zich wortelt in onze samenleving, er een onlosmakelijk onderdeel van wordt. Eeuwen geleden kwam de Joodse gemeenschap naar Nederland en nu zeggen we: Nederland is een land gevormd door joods-christelijke tradities. En ik kan me voorstellen dat we een vergelijkbaar proces krijgen met de islam."
We zullen ooit zeggen: Nederland is een land van joods-christelijke-islamitische tradities?
"Ja, dat kan ik me voorstellen, maar daar gaan wel een paar eeuwen overheen."
Daarmee zegt u ook: we zullen met de rafelige kanten van de islam, fundamentalisme, leren leven en accepteren?
"Ja, maar binnen het protestantisme en katholicisme zijn ook stromingen waarbij ik af en toe mijn wenkbrauwen frons en vast moet stellen dat dit bij onze wortels van onze samenleving hoort. De SGP huldigt standpunten, over homoseksualiteit en vrouwen, die niet de mijne zijn."
Maar die blazen geen mensen op.
"Volstrekt verwerpelijk. Dat moeten we bestrijden. Dat gezegd hebbende moeten we er vanuit gaan dat we dit soort extremen in onze samenleving hebben en in iedere religie. Dit heeft de geschiedenis ons ook geleerd."
Er ontstond recent ophef over de twee miljoen euro die de gemeente Amsterdam aan de Turkse moslimorganisatie Milli Gorus gaf om de bouw van een liberale moskee mogelijk te maken. Nu zit er een conservatieve club. Ging de gemeente hiermee niet veel te ver?
"Preciezer geformuleerd: het ging om een erfpachtconstructie, die niet zo uitzonderlijk was als wat wordt beweerd. Het was een goed bedoelde actie, maar je ziet tegelijkertijd ook hoe risicovol het is."
Moet de overheid zich niet onthouden van dergelijke steun, vanwege de scheiding tussen kerk en staat?
"Nee, ik heb er geen principieel bezwaar tegen. Je subsidieert niet de religieuze activiteit, dan zou je de grens overgaan, maar de sociaal-maatschappelijke doelen."
"Ik was onlangs in Amsterdam Zuidoost waar veel Afrikaanse kerken in parkeergarages zitten, in redelijk erbarmelijke omstandigheden. Daar wordt nu een prachtig gebouw neergezet, De Kandelaar, met steun van ESF-subsidies en woningbouwcorporaties. Vijf kerken gaan daar religieuze ruimtes huren die ze eventueel later kunnen kopen. Ik denk dat het ontzettend goed is. Want deze kerken zijn sociaal-maatschappelijk zeer actief. Ze bieden huiswerkbegeleiding, vrouwenorganisaties kunnen er terecht, er is kinderopvang en ze doen aan ouderenzorg. Er is zelfs een cafe. Het zijn 'brede' kerken, die veel meer bieden dan alleen een kerkdienst. Ze bevorderen daarmee de integratie. Ditzelfde geldt voor moskeeen. Die bieden ook vaak uiteenlopende activiteiten."
U gaat het stimuleren?
"Ik vind niet dat ik het moet stimuleren, ik juich het ook niet toe maar ik heb er geen bezwaar tegen dat gemeenten dit doen. Het gaat erom dat de samenleving verandert door de komst van nieuwe bewoners en nieuwe religies. Je kan wel denken: we pakken dit op de oude traditionele manier aan, zoals de relaties die we onderhielden met katholieke en protestantse kerken, maar in die kerken zitten nu soms moskeeen. Ik bedoel er mee te zeggen dat er maatschappelijke verschuivingen gaande zijn en als lokale overheid moet je er over nadenken hoe je op die veranderingen wilt reageren. Wat kun je voor die groepen betekenen? Het zijn je eigen burgers. En dan kan het betekenen dat je bepaalde activiteiten financieel steunt."
U zoekt praktische antwoorden voor soms ingewikkelde problemen?
"Ik ben een praktisch mens. Laat mij maar de minister van werkzame oplossingen zijn."
De Nederlandse cultuur is in grote mate gevormd in een christelijke traditie. Dat komt niet alleen tot uiting in naar de kerk gaan of de bijbel lezen, maar ook in de normen en waarden waarmee vrijwel iedereen in Nederland opgroeit. Onze taal, mentaliteit, manier van omgaan met elkaar en wijze waarop we de samenleving inrichten worden er sterk door beïnvloed. Ook al is het christendom nu niet erg populair, onze cultuur is grotendeels gevorm in een tijd waarin het geloof alomtegenwoordig was in de samenleving en levens van mensen. Het grote aantal christelijke stromingen dat in Nederland begonnen is geeft dat al aan, en tot 50 jaar geleden was Nederland één van de meest christelijke landen ter wereld. Zelfs de meest verstokte Nederlandse atheïst is daarom in zijn doen en laten door het christendom beïnvloed, ook al zal hij het zelf liever niet willen horen.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 21:27 schreef sneakypete het volgende:
Waarom is Nederland dan zo gebaseerd op het jodendom en christendom?
Als je Nederland vergelijkt met andere landen op de wereld zijn we juist helemaal niet zo zedelijk ingesteld en hebben we het merendeel van het christenDOM en jodenDOM allang laten varen, en maar goed ook. Scheiding van kerk en staat aub dus ook geen bemoeinis van de overheid met mensen die ervoor kiezen in een god te geloven.
ik zie ze liever vertrekken,quote:Op zaterdag 14 juli 2007 21:28 schreef sneakypete het volgende:
Vraagje voor de PVV:
Bent u bereid de aanwezigheid van 1.000.000. moslims te accepteren en deze mensen als volwaardig aan te zien en dus te betrekken bij onze maatschappij en alle facetten ervan?
wat een hoop onzin in 1 post zeg..quote:Op maandag 16 juli 2007 16:37 schreef extreme het volgende:
[..]
ik zie ze liever vertrekken,
ik vind 1 miljoen een vreselijk eng getal, en mensen die dat graag nog zien groeien hebben blijkbaar geen idee wat de islam precies inhoud.
Wilders, god vergeve z'n kapper, is een van de mensen die de ernst er wel van in ziet. En ook ziet wat de islam is, en waar het heen gaat.
mensen die zich graag wat beter informeren in plaats van als een stel stomme schapen achter de massa aan te lopen kunnen zich hier inlezen: http://www.apostatesofislam.com/ Vooral het stukje over de sharia is erg interessant, temeer daar 33% van onze bevolking (heeft u allemaal de uitkomst van de poll in Trouw gezien mensen?) dit blijkbaar graag een onderdeel ziet worden van de Nederlandse cultuur.
en wat die paar zetels van Wilders betreft? dat aantal verdubbelt makkelijk bij de volgende verkiezingen, natuurlijk is het politiek incorrect om er voor uit te komen op een verjaardagsfeestje, maar onderschat niet hoeveel mensen, links en rechts, het met Wilders eens zijn inmiddels, dat is de 66% tegenstemmers in diezelfde poll namelijk![]()
onzin omdat jij dat vindquote:
Mensen als Wilders proberen te voorkomen dat jouw dochter straks verplicht met een hoofdoekje op moet lopen als onderdeel van onze nieuwe "cultuur", om maar even een plat voorbeeld aan te halen wat de meesten mensen snappen.quote:Op maandag 16 juli 2007 17:08 schreef nonzz het volgende:
Wilders lijkt in de veronderstelling te zijn dat er iets te doen valt aan "de cultuur" in Nederland. Dat we een wet kunnen aannemen waarin staat "De cultuur in Nederland is Cultuur X" en dat iedereen zich vervolgens naar Cultuur X gaat gedragen. Wilders snapt de dynamiek van een moderne samenleving niet.
Het wordt een probleem als de overheid gaat bepalen wat je op je hoofd wel of niet draagt. In Wilders' geval komt er een verbod, en ben je dus ook totaal niet vrij. Als er hier een extremistische moslim regering komt en je moet verplicht een hoofddoek dragen ben je ook totaal niet vrij, en dat zou dan ook een ramp zijn. Maar aangezien Wilders 9 zetels heeft, en "De Sharia Partij" 0 zetels, richt ik m'n pijlen op dit moment op Wilders.quote:Op maandag 16 juli 2007 17:11 schreef extreme het volgende:
Mensen als Wilders proberen te voorkomen dat jouw dochter straks verplicht met een hoofdoekje op moet lopen als onderdeel van onze nieuwe "cultuur", om maar even een plat voorbeeld aan te halen wat de meesten mensen snappen.
Ik mis de ironie hier even geloof ikquote:wel grappig trouwens dat deze opmerking van iemand komt met het logo van een splinterpartijtje-zonder- mening in z'n usericon,
Het erge is, het is niet meer opvallend of vreemd, dit soort vragen. Hij heeft al aparte vragen gesteld over Islamitisch bankieren en de joods-christelijk-islamitische traditie uitspraak, maar waarom wachten op een inhoudelijk antwoord daarop als je lekker alles op 1 hoop kan gooien vergezeld met borrelpraat?quote:Vragen van het lid Wilders (PVV) aan de Minister-President
1.)
Heeft u kennisgenomen van de berichten dat de Minister van Financiën shariahypotheken wil invoeren (*), de Minister van WWI vindt dat de Nederlandse cultuur gestoeld is op een joods-christelijk-islamitische traditie (**) en dat ook een parlementariër van een coalitiepartij met terroristen van Hamas heeft gesproken (***)?
2.)
Hebben betrokkene aan het begin van de zomer last van een zonnesteek of zijn ze in alle naïviteit totaal de weg kwijt?
3.)
Wilt u als Minister-President de regie onmiddellijk hernemen en u met kracht en overtuiging verzetten tegen de verdergaande islamisering van Nederland en het kabinetsbeleid door op te houden onze betere eigen Nederlandse cultuur in de uitverkoop te doen voor de islam?
(*) Antwoorden van de Minister van Financiën op vragen van de leden Wilders en Van Dijck (beiden PVV) d.d. 13 juli 2007
(**) Trouw 14 juli 2007
(***) de Telegraaf 16 juli 2007
http://www.geertwilders.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1055&Itemid=1
De premier aanspreken op het gedrag van parlementariërs. Thorbecke zou zich omdraaien in zijn graf.quote:Op maandag 16 juli 2007 18:27 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het erge is, het is niet meer opvallend of vreemd, dit soort vragen. Hij heeft al aparte vragen gesteld over Islamitisch bankieren en de joods-christelijk-islamitische traditie uitspraak, maar waarom wachten op een inhoudelijk antwoord daarop als je lekker alles op 1 hoop kan gooien vergezeld met borrelpraat?
Jij lijkt in de veronderstelling te zijn dat je als autochtone bevolking alleen maar lijdzaam kunt gaan staan toekijken hoe allerlei ongewenste en vaak ook tegengestelde culturen de Nederlandse/Westerse cultuur aan het verdringen is. Volgens mij snapt Wilders de 'dynamiek van een moderne samenleving' dan ook als geen ander en stelt hij terecht deze vragen.quote:Op maandag 16 juli 2007 17:08 schreef nonzz het volgende:
Wilders lijkt in de veronderstelling te zijn dat er iets te doen valt aan "de cultuur" in Nederland. Dat we een wet kunnen aannemen waarin staat "De cultuur in Nederland is Cultuur X" en dat iedereen zich vervolgens naar Cultuur X gaat gedragen. Wilders snapt de dynamiek van een moderne samenleving niet.
De dynamiek is dan dat er geen dynamiek is bedoel je?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 17:23 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Jij lijkt in de veronderstelling te zijn dat je als autochtone bevolking alleen maar lijdzaam kunt gaan staan toekijken hoe allerlei ongewenste en vaak ook tegengestelde culturen de Nederlandse/Westerse cultuur aan het verdringen is. Volgens mij snapt Wilders de 'dynamiek van een moderne samenleving' dan ook als geen ander en stelt hij terecht deze vragen.
De dynamiek is een neiging om in een bepaalde richting te veranderen maar die je best kunt beïnvloeden. Zo neem ik bijvoorbeeld aan dat nonzz niet vindt dat wij vrouwenbesnijdenis, uithuwelijkingen en allerlei religieuze vijandigheden tegen homo's moeten gaan tolereren terwijl een ongeremde islamisering ons wel die richting indrukt. Dan is het natuurlijk raar dat tegen dat soort culturele en religieuze uitingen blijkbaar wel verzet mogelijk is maar als het om bijvoorbeeld shariabankieren gaat het absoluut niet het geval is met als excuus dat het onder de 'dynamiek van de moderne samenleving" valt.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 17:36 schreef SCH het volgende:
[..]
De dynamiek is dan dat er geen dynamiek is bedoel je?
Wat wordt er dan van onze Nederlandse/Westerse cultuur verdrongen?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 17:23 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Jij lijkt in de veronderstelling te zijn dat je als autochtone bevolking alleen maar lijdzaam kunt gaan staan toekijken hoe allerlei ongewenste en vaak ook tegengestelde culturen de Nederlandse/Westerse cultuur aan het verdringen is. Volgens mij snapt Wilders de 'dynamiek van een moderne samenleving' dan ook als geen ander en stelt hij terecht deze vragen.
Vrouwenbesnijdenis, uithuwelijkingen en allerlei religieuze vijandigheden tegen homo's zijn nu toch gewoon verboden bij wet? Daar is toch geen overheid voor nodig die nog eens zegt of dat wel of niet bij onze cultuur past? Het is gelukkig niet verboden om te geloven wat je wilt en je eigen gebruiken erop na te houden. Juist onze "westerse, christelijk-joodse cultuur" (of hoe hij het ook altijd noemt) staat voor die vrijheden. De enige die tegen "onze cultuur" ingaat in Den Haag is Wilders zelf, door aan die vrijheden te gaan morrelen. Als je niet eens meer mag geloven in de god die je wilt, wat zijn we de afgelopen 500 jaar van verlichting dan precies opgeschoten?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 17:47 schreef Tikorev het volgende:
[..]
De dynamiek is een neiging om in een bepaalde richting te veranderen maar die je best kunt beïnvloeden. Zo neem ik bijvoorbeeld aan dat nonzz niet vindt dat wij vrouwenbesnijdenis, uithuwelijkingen en allerlei religieuze vijandigheden tegen homo's moeten gaan tolereren terwijl een ongeremde islamisering ons wel die richting indrukt.
Dat je in sommige regio's tegenwoordig geen krant meer krijgt als er een koran op staat afgebeeld. Dat mensen die een algemeen geaccepteerde manier van begroeten in de Westerse wereld niet accepteren niet ontslagen mogen worden, enz.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 17:49 schreef Albert_Hofmann het volgende:
[..]
Wat wordt er dan van onze Nederlandse/Westerse cultuur verdrongen?
quote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:03 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dat je in sommige regio's tegenwoordig geen krant meer krijgt als er een koran op staat afgebeeld.
Dat is ook een enorm probleem aan het worden inderdaad? Waar heb je het over? Kranten met een Koran? 1 mevrouw die geen hand wil geven?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:03 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dat je in sommige regio's tegenwoordig geen krant meer krijgt als er een koran op staat afgebeeld. Dat mensen die een algemeen geaccepteerde manier van begroeten in de Westerse wereld niet accepteren niet ontslagen mogen worden, enz.
Dat zijn inderdaad culturele uitingen die net zo goed horen bij de 'dynamiek van de moderne samenleving' en verboden zijn bij wet. Je hoeft dus blijkbaar niet lijdzaam staan toe te kijken hoe dit soort ongewenste zaken zich nestelen in je samenleving. Dus zie ik het probleem niet wanneer Wilders een waanzinnig fenomeen als shariabankieren probeert tegen te gaan.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 17:59 schreef nonzz het volgende:
[..]
Vrouwenbesnijdenis, uithuwelijkingen en allerlei religieuze vijandigheden tegen homo's zijn nu toch gewoon verboden bij wet?
Dus als je je verzet tegen de vrijheid van vrouwenbesnijdenis of homohaat ga je tegen onze cultuur in?quote:De enige die tegen "onze cultuur" ingaat in Den Haag is Wilders zelf, door aan die vrijheden te gaan morrelen.
Waar je precies vandaan haalt dat dit niet meer zou mogen ontgaat me een beetje.quote:Als je niet eens meer mag geloven in de god die je wilt, wat zijn we de afgelopen 500 jaar van verlichting dan precies opgeschoten?
Het magazine M van de NRC die in sommige wijken niet bezorgd werd omdat er een koran op de voorkant stond afgebeeld.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:09 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is ook een enorm probleem aan het worden inderdaad? Waar heb je het over? Kranten met een Koran?
Ach ja, wat is nu één vrouw (of filmmaker)...waar maken we ons druk om...quote:1 mevrouw die geen hand wil geven?
Ook al stop je het in een oude sok onder je bed, wie is hij om zich daarmee te bemoeien?!quote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:10 schreef Tikorev het volgende:
Dus zie ik het probleem niet wanneer Wilders een waanzinnig fenomeen als shariabankieren probeert tegen te gaan.
Alsof Wilders ook maar iets met homo's op heeft. Of de achterban van Wilders. Kom op zeg, neem iemand anders in de maling. Het gaat er alleen om dat moslims zo zwart gemaakt kunnen worden, doe nou niet alsof het uit empathie met homo's isquote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:10 schreef Tikorev het volgende:
Dus als je je verzet tegen de vrijheid van vrouwenbesnijdenis of homohaat ga je tegen onze cultuur in?
Misschien omdat hij Tweedekamerlid en daarom mede gaat over de wetten die het financiële verkeer in Nederland regelen?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:13 schreef Toeps het volgende:
[..]
Ook al stop je het in een oude sok onder je bed, wie is hij om zich daarmee te bemoeien?!
Deze snap ik niet.quote:Dat je in sommige regio's tegenwoordig geen krant meer krijgt als er een koran op staat afgebeeld.
Er was 1 krantenbezorger die het niet wilde bezorgen en jij maakt daar "sommige regio's " van ?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:12 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Het magazine M van de NRC die in sommige wijken niet bezorgd werd omdat er een koran op de voorkant stond afgebeeld.
[..]
Ten eerste lijkt het me wat voorbarig om te stellen dat het niet zo is, maar homohaat was een voorbeeld van mij waarom je niet alles over je heen hoeft te laten komen onder het mom van 'dynamiek van de moderne samenleving'. Wilders punt was het shariabankieren.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:14 schreef SCH het volgende:
[..]
Alsof Wilders ook maar iets met homo's op heeft. Of de achterban van Wilders. Kom op zeg, neem iemand anders in de maling.
Je haalt twee dingen door elkaar. Tuurlijk hoef je als samenleving niet lijdzaam staan toe te kijken als de meerderheid in Nederland vind dat er misstanden zijn. In dat soort gevallen kun je mooi wetten maken en regeltjes opstellen.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:10 schreef Tikorev het volgende:
Dat zijn inderdaad culturele uitingen die net zo goed horen bij de 'dynamiek van de moderne samenleving' en verboden zijn bij wet. Je hoeft dus blijkbaar niet lijdzaam staan toe te kijken hoe dit soort ongewenste zaken zich nestelen in je samenleving. Dus zie ik het probleem niet wanneer Wilders een waanzinnig fenomeen als shariabankieren probeert tegen te gaan.
Nee. Je haalt weer hetzelfde als hierboven door elkaar. Je gaat in mijn ogen tegen "onze cultuur" in als je bijvoorbeeld mensen automatisch diskwalificeert als ze in een andere god geloven. Onze cultuur staat in mijn ogen juist voor die vrijheden.quote:Dus als je je verzet tegen de vrijheid van vrouwenbesnijdenis of homohaat ga je tegen onze cultuur in?
Geeft niet.quote:Waar je precies vandaan haalt dat dit niet meer zou mogen ontgaat me een beetje.
Dat ging om tientallen bezorgers. Bovendien hebben we meer van dit soort excessen gehad:quote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:20 schreef gelly het volgende:
[..]
Er was 1 krantenbezorger die het niet wilde bezorgen en jij maakt daar "sommige regio's " van ?
Vrouwenbesnijdenis en uithuwelijkingen zijn bij wet verboden omdat ze tegen onze cultuur ingaan. M.a.w. er wordt bij wet vastgelegd wat onze cultuur niet is. Wilders wil hetzelfde wat betreft sheriabankieren. Het is Wilders goed recht om in de Tweede Kamer een meerderheid te zoeken die dat ook wil.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:20 schreef nonzz het volgende:
[..]
Je haalt twee dingen door elkaar. Tuurlijk hoef je als samenleving niet lijdzaam staan toe te kijken als de meerderheid in Nederland vind dat er misstanden zijn. In dat soort gevallen kun je mooi wetten maken en regeltjes opstellen.
Wilders heeft het niet over wetten en regels, maar wil zoiets vaags als "onze cultuur" vast gaan leggen. Dat is onmogelijk en verkeerd volgens mij. Een cultuur onstaat, verandert en is constant in beweging. Totaal zinloos om als overheid daarop te sturen. Je moet gewoon misstanden als vrouwenbenijdenis en homohaat aanpakken, maar daarbij hoeft niets in de wet vast te leggen over "onze joods-christelijke cultuur". Dat zijn twee verschillende dingen.
[..]
Nee. Je haalt weer hetzelfde als hierboven door elkaar. Je gaat in mijn ogen tegen "onze cultuur" in als je bijvoorbeeld mensen automatisch diskwalificeert als ze in een andere god geloven. Onze cultuur staat in mijn ogen juist voor die vrijheden.
Nogmaals. Je gooit strafrecht en cultuur overal door elkaar.
Nee, omdat ze tegen het universele recht op zelfbeschikking ingaan. Het heeft geen ene reet met onze cultuur te maken. Uithuwelijken is ook hier tijden doodnormaal geweest.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:35 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Vrouwenbesnijdenis en uithuwelijkingen zijn bij wet verboden omdat ze tegen onze cultuur ingaan.
Zo kun je het ook zeggen inderdaad. Maar wat wil Wilders dan met wetten waarin staat : "onze joods-christelijke-humanistische cultuur, is de leidende cultuur in Nederland". Wat voegt dat toe? Zoals je zegt hebben we gewoon wetten voor dingen die we niet willen. Het maakt mij helemaal niet uit wat de "leidende cultuur" is in Nederland. Volgens mij is het onzin om zoiets op te schrijven.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:35 schreef Tikorev het volgende:
Vrouwenbesnijdenis en uithuwelijkingen zijn bij wet verboden omdat ze tegen onze cultuur ingaan. M.a.w. er wordt bij wet vastgelegd wat onze cultuur niet is.
Tuurlijk is dat z'n goed recht. Ik ben het er alleen niet mee eens. Heb ook nergens gezegd dat hij dat niet mag doen, een meerderheid zoeken.quote:Wilders wil hetzelfde wat betreft sheriabankieren. Het is Wilders goed recht om in de Tweede Kamer een meerderheid te zoeken die dat ook wil.
Ik heb helemaal niets gezegd over shariabankieren.quote:Jij maakt ten onrechte onderscheid tussen dezelfde zaken. Vrouwenbesnijdenis en homohaat gooi je enkel onder strafrecht en shariabankieren enkel onder cultuur. Vrouwenbesnijdenis en homohaat is ook cultuur en shariabankieren kan net zo goed onder strafrecht vallen als een democratische meerderheid dat wil verbieden.
Waarom is het dan in bijvoorbeeld Iran niet verboden?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:39 schreef gelly het volgende:
[..]
Nee, omdat ze tegen het universele recht op zelfbeschikking ingaan.
Omdat Iran daar schijt aan heeft ? Het grappige van figuren als jij is dat je constant te koop loopt met "onze cultuur" en "onze geschiedenis" terwijl je er nauwelijks kennis van hebt. Je streeft naar een cultuur die nooit bestaan heeft maar verwijt tegelijkertijd "de linksen" te geloven in een maakbare samenleving. hou op zeg.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:46 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Waarom is het dan in bijvoorbeeld Iran niet verboden?
En het feit dat wij daar wel belang aan hechten is dan waarschijnlijk cultureel bepaald.quote:
quote:Je streeft naar een cultuur die nooit bestaan heeft maar verwijt tegelijkertijd "de linksen" te geloven in een maakbare samenleving. hou op zeg.
Vroeger mochten christenen ook geen rente vragen. De kruisridders waren b.v. de enigen die dat mochten van de paus. Ja, en de kerk zelf natuurlijk. Uithuwelijken was ook vrij normaal, zeker binnen adelijke families. Tot nog begin vorige eeuw.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 19:02 schreef Tikorev het volgende:
Ga je nu serieus beweren dat wij vroeger massaal shariabankierden? Hoe ik anders streef naar iets dat nooit heeft bestaan als ik graag zie dat dit soort culturele uitingen juist voorkomen worden in Nederland is mij niet helemaal duidelijk.
heden ten dage hebben we zelfs een paus die roept dat protestantisme nep is en niet bestaatquote:Op dinsdag 17 juli 2007 19:06 schreef gelly het volgende:
[..]
Vroeger mochten christenen ook geen rente vragen. De kruisridders waren b.v. de enigen die dat mochten van de paus. Ja, en de kerk zelf natuurlijk. Uithuwelijken was ook vrij normaal, zeker binnen adelijke families. Tot nog begin vorige eeuw.
Joh, de kruistochten. We zijn al weer een paar honderd jaar verder hoor. Volgens mij zijn dat soort zaken hier al jarenlang niet meer gewoon. Hoe mensen die vanuit de bestaande situatie willen voorkomen dat die zich in een negatieve richting ontwikkeld 'streven naar een situatie die nooit bestaan heeft' is me dan ook nog steeds niet duidelijk. Hoezo hebben we hier in Nederland nog nooit een situatie gehad waar uithuwelijken en shariabankieren als abnormaal werden gezien?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 19:06 schreef gelly het volgende:
[..]
Vroeger mochten christenen ook geen rente vragen. De kruisridders waren b.v. de enigen die dat mochten van de paus. Ja, en de kerk zelf natuurlijk. Uithuwelijken was ook vrij normaal, zeker binnen adelijke families. Tot nog begin vorige eeuw.
Ja hoi. Jij hebt het over cultuur als vaststaand gegeven. Ironisch genoeg zie je het zelf als een dynamische kijk op cultuur, terugverlangen naar een cultuur die nooit bestaan heeft op de manier die jij je voorstelt.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 19:11 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Joh, de kruistochten. We zijn al weer een paar honderd jaar verder hoor. Volgens mij zijn dat soort zaken hier al jarenlang niet meer gewoon. Hoe mensen die vanuit de bestaande situatie willen voorkomen dat die zich in een negatieve richting ontwikkeld 'streven naar een situatie die nooit bestaan heeft' is me dan ook nog steeds niet duidelijk. Hoezo hebben we hier in Nederland nog nooit een situatie gehad waar uithuwelijken en shariabankieren als abnormaal werden gezien?
Nogmaals, hoe kun je streven 'naar een cultuur die niet bestaat' als je vanuit de bestaande situatie probeert te voorkomen dat sommige waanzinnige culturele excessen hier hun intrede doen?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 19:15 schreef gelly het volgende:
[..]
Ironisch genoeg zie je het zelf als een dynamische kijk op cultuur, terugverlangen naar een cultuur die nooit bestaan heeft op de manier die jij je voorstelt.
omdat er over excessen worden gesproken die hier niet plaatsvinden en voor het gemak de excessen van onze eigen cultuur schijnbaar vergeten worden... door jou.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 19:18 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Nogmaals, hoe kun je streven 'naar een cultuur die niet bestaat' als je vanuit de bestaande situatie probeert te voorkomen dat sommige waanzinnige culturele excessen hier hun intrede doen?
Dat zeg ik. Het gaat om excessen die je probeert te voorkomen. Hoe kun je dan streven naar een situatie die niet zou bestaan?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 19:20 schreef Jerruh het volgende:
[..]
omdat er over excessen worden gesproken die hier niet plaatsvinden en voor het gemak de excessen van onze eigen cultuur schijnbaar vergeten worden... door jou.
en welke excessen wil je voorkomen? zijn dat excessen die onder andere groepen niet plaatsvinden? noem die eens opquote:Op dinsdag 17 juli 2007 20:22 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dat zeg ik. Het gaat om excessen die je probeert te voorkomen. Hoe kun je dan streven naar een situatie die niet zou bestaan?
Heb je het topic wel gelezen? Het gaat al de hele tijd over shariabankieren.quote:
en dat vind jij dus een exces?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 20:34 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Heb je het topic wel gelezen? Het gaat al de hele tijd over shariabankieren.
Gaat Nederland de afgrond in als je vrouwenbesnijdenis toestaat? Wat een argument.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 20:35 schreef Jerruh het volgende:
[..]
en dat vind jij dus een exces?! waarom? wat is daar zo slecht aan? gaat nederland in de afgrond als er shariabankieren is? en waaruit haal je dat?
Worst... Argument... Ever...quote:Op dinsdag 17 juli 2007 20:40 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Gaat Nederland de afgrond in als je vrouwenbesnijdenis toestaat? Wat een argument.
we staan die ongewone gebruiken, die binnen ons systeem niet passen, ook helemaal niet toe! er is geen vrouwenbesnijdenis en vrouwen met een nikhaab ofzoiets zijn bijna op 1 hand te tellen. hier hakken ze geen handen af, stenigen ze vrouwen niet (doen de automobilisten in veghel/eindhoven wel voor ons...) etc...quote:Op dinsdag 17 juli 2007 20:40 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Gaat Nederland de afgrond in als je vrouwenbesnijdenis toestaat? Wat een argument.
Het gaat erom dat wij als Westers land niet allerlei voor ons ongewone en op de sharia geïnspireerde gebruiken gaan toestaan. Als je daar eenmaal aan gaat beginnen kun je wel bezig blijven.
De meest waanzinnige dingen heeft de islamisering ons al gebracht: haatprekende imams, blijf-van-mijn-lijf huizen vol islamitische vrouwen, een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger die moet onderduiken in Amerika, scholen waar de Tweede Wereldoorlog uit de geschiedenisles is gehaald vanwege vijandige reacties, een filmmaker die wordt afgeslacht vanwege de inhoud van een film, magazines van kranten die in bepaalde wijken niet bezorgd werden omdat er een koran op stond afgebeeld, een leraar die wordt doodgeschoten omdat hij een islamitische leerling durfde te corrigeren, eerwraak in onze steden, speciale wetgeving die vrouwenbesnijdenis moet tegengaan, dodenherdenkingen die worden verstoord, enz. enz.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 20:54 schreef Jerruh het volgende:
[..]
we staan die ongewone gebruiken, die binnen ons systeem niet passen, ook helemaal niet toe! er is geen vrouwenbesnijdenis en vrouwen met een nikhaab ofzoiets zijn bijna op 1 hand te tellen.
Als je het percentage moslima's in die huizen zou moeten schatten, waarop zou je dan uitkomen?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 21:10 schreef Tikorev het volgende:
blijf-van-mijn-lijf huizen vol islamitische vrouwen
100% mee eens, EchtGaaf!quote:Op zondag 15 juli 2007 15:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is het zoveelste bewijs dat we een doorgeschoten multiculturele samenleving hebben gecreëerd, die de meerderheid never nooit heeft gewild.
De volgende stap ? "joods-christelijke-islamitische samenleving![]()
nog ff en ik heb er zin an.![]()
Ik denk naar verhouding zo'n 5 keer vaker dan autochtone vrouwen. Dus ik schat zo'n 6%*5 = 30%quote:Op dinsdag 17 juli 2007 21:40 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Als je het percentage moslima's in die huizen zou moeten schatten, waarop zou je dan uitkomen?
En de halalhypotheek!quote:Op dinsdag 17 juli 2007 21:10 schreef Tikorev het volgende:
De meest waanzinnige dingen heeft de islamisering ons al gebracht: haatprekende imams, blijf-van-mijn-lijf huizen vol islamitische vrouwen, een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger die moet onderduiken in Amerika, scholen waar de Tweede Wereldoorlog uit de geschiedenisles is gehaald vanwege vijandige reacties, een filmmaker die wordt afgeslacht vanwege de inhoud van een film, magazines van kranten die in bepaalde wijken niet bezorgd werden omdat er een koran op stond afgebeeld, een leraar die wordt doodgeschoten omdat hij een islamitische leerling durfde te corrigeren, eerwraak in onze steden, speciale wetgeving die vrouwenbesnijdenis moet tegengaan, dodenherdenkingen die worden verstoord, enz. enz.
Dat is ook zo'n mooie. Geen rente willen betalen maar wel hypotheekrenteaftrek ontvangen.quote:
Gelukkig, ik dacht dat je zo'n "vol=vol" type was, maar je bent meer van "vol=30%". Kunnen we nog ruim 3 keer zoveel buitenlanders importeren.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 21:43 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Ik denk naar verhouding zo'n 5 keer vaker dan autochtone vrouwen. Dus ik schat zo'n 6%*5 = 30%
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |