In deze topic is jammer genoeg nog maar heel beperkt de definiëring ter sprake gekomen.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 01:28 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wordt, denk ik, wel vaak als zodanig gezien.
			
			
			
			Om bij de TT te blijven: wat is daar dan de oorzaak van? (Als dat al een integratieprobleem is, trouwens!)quote:Op vrijdag 6 juli 2007 01:34 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Vertel dat je Marokkaanse vriendjes in Amsterdam eens, die snappen dat namelijk niet helemaal. En vertel ze ook meteen dat het in Nederland niet gebruikelijk is om homo's lastig te vallen, of rond te hangen in grote groepen de hele dag zonder ene fuck te doen. Dat doen ze namelijk allemaal ook en vinden ze heel normaal. Dus zó voor de hand liggend is dat niet. En ik gooi dat gedrag toch echt onder een cultuurkwestie bij deze groep.
			
			
			
			Mijn stelling over opvoedproblemen was bedoeld om te laten zien waarom ik denk dat jouw stelling niet klopt. Of eigenlijk waarom jouw stelling wel klopt, maar eigenlijk niets zegt. (Dus over die stelling hoeven we het niet verder te hebben) Maar ik ben er dus nog niet in geslaagd om je te overtuigen, dus ik zal het nog eens proberen.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 01:02 schreef damian5700 het volgende:
Ik denk, dat jouw stelling niet juist is omdat de oorzaak van opvoedingsproblemen ligt verscholen in een zekere onmacht van de ouder(s).
Integratie gaat niet altijd gepaard met problemen. Maar integratie gaat wel altijd gepaard met migratie. Dus er kan sprake zijn van migratie, zonder dat er sprake is van integratieproblemen. Dan is migratie toch niet DE oorzaak van integratieproblemen?quote:De oorzaak van integratieproblemen is migratie en de problemen doen zich voor bij mensen die geďsoleerd zijn en op de een of andere manier zich meer betrekken bij de samenleving. Meest duidelijke probleem is communicatie.
			
			
			
			Precies.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 01:37 schreef damian5700 het volgende:
[..]
In deze topic is jammer genoeg nog maar heel beperkt de definiëring ter sprake gekomen.
			
			
			
			Ik denk dat je kan verwachten, dat iemand overtuigen met een stelling die onjuist is een heilloze missie is.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 01:56 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Mijn stelling over opvoedproblemen was bedoeld om te laten zien waarom ik denk dat jouw stelling niet klopt. Of eigenlijk waarom jouw stelling wel klopt, maar eigenlijk niets zegt. (Dus over die stelling hoeven we het niet verder te hebben) Maar ik ben er dus nog niet in geslaagd om je te overtuigen, dus ik zal het nog eens proberen.
Je overtuigt me allerminst. Als er niet gemigreerd wordt hoeft er ook niet geďntegreerd te worden. De problemen doen zich alleen voor bij mensen die migreren en in een nieuwe omgeving geďsoleerd zijn (bijvoorbeeld mensen die in het dagelijkse leven niet in aanraking komen met anderstalige mensen) en zich vervolgens meer gaan betrekken bij de samenleving waaruit hun omgeving deel uitmaakt.quote:Integratie gaat niet altijd gepaard met problemen. Maar integratie gaat wel altijd gepaard met migratie. Dus er kan sprake zijn van migratie, zonder dat er sprake is van integratieproblemen. Dan is migratie toch niet DE oorzaak van integratieproblemen?
			
			
			
			Het makkelijkste is om een woordenboek definitie te gebruiken.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 01:37 schreef damian5700 het volgende:
[..]
In deze topic is jammer genoeg nog maar heel beperkt de definiëring ter sprake gekomen.
			
			
			
			Als de discussie maar niet verengd wordt tot een debatje over autochtoon versus allochtoon, want bijvoorbeeld de mensen van Vinkenslag waren namelijk verre van geďntegreerd én autochtoon.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 01:59 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Precies.
Het probleem valt meteen al in een aantal deelproblemen uit elkaar. Chinezen integreren niet, maar zijn amper een probleem. Of althans: worden amper als een probleem gezien. Marokkanen integreren wel, tenminste ze hebben een gote bek terug, maar worden wel als een probleem gezien. Turken weer minder. Antillianen weer wel, terwijl die toch de Nederlandse nationaliteit hebben.
En dan heb ik nog niet eens de diverse groepen asielzoekers genoemd.
Het lijkt erop, alsof we zorgvuldiger moeten onderscheiden, discrimineren, zogezegd.
			
			
			
			We zullen het erop houden, dat het begrip integratie een wezenlijk betwist begrip is? Volgens Wikipedia is een kenmerk aanpassing van beide groepen, maar ik ga ervan uit dat er talloze definiëringen bestaan.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 02:37 schreef Gabry het volgende:
[..]
Het makkelijkste is om een woordenboek definitie te gebruiken.
inˇteˇgraˇtie (de ~ (v.), ~s)
1 het maken tot een harmonisch geheel of opnemen in een geheel
2 [econ.] het samenbrengen in één bedrijf van alle productiestadia
De definitie die het woordenboek eraan geeft is subjectief; er worden geen toetsbare criteria aan verbonden.
In Nederland wordt integratie meestal aan de hand van criminaliteitscijfers, economische factoren en opleidingsniveau gemeten. Het verschil tussen de gemiddelde autochtoon en allochtonen uit een bepaalde groep. In discussies gaat het meestal om de groep die het meeste aandacht naar zich toetrekt.
Wanneer is een allochtoon geintegreerd? Ik stel dat wanneer een allochtoon zichzelf als Nederlander aanduidt, en niet als Turk of Antiliaan, hij geintegreerd is. Als een persoon kiest om als Nederlander door het leven te gaan. Anders zou een bevolkingsgroep met een verschil in opvoeding nooit kunnen integreren. Je kunt bevolkingsgroepen die onderpresteren wel voor altijd blijven aanduiden als 'niet geintegreerd' maar dat stigmatiseert alleen maar.
Zodra Marokkaanse Nederlanders zich voordoen als trotse Nederlanders dan zijn ze in mijn ogen geintegreerd. Ik vermoed dat wanneer ze zich als Nederlandse nationalisten doen overkomen dat de verschillen vanzelf kleiner worden. Als ze zich vereenzelvigen met ons zullen ze ook onze waarden moeten overnemen. Ze kunnen zelf kiezen om te integreren door simpelweg Nederlander te willen zijn en zich daar naar te gedragen.
			
			
			
			De echte problemen worden nog altijd veroorzaakt door streng gelovige islamitische gezinnenquote:Op donderdag 5 juli 2007 23:54 schreef Floripas het volgende:
[..]
Maar Chinezen spelen ook een cruciale rol in de mensenhandel, staan op uithuwelijking en importbruiden, weigeren vaak de taal te leren, en met de positie van Chinese vrouwen en homo's is het erg slecht gesteld.
			
			
			
			Ja, dat is het inderdaad..quote:Op vrijdag 6 juli 2007 02:45 schreef damian5700 het volgende:
[..]
We zullen het erop houden, dat het begrip integratie een wezenlijk betwist begrip is?
.. gezien deze hippie citaten. Het citaat van Michel Magits kan alleen opgaan als twee culturen niet strijdig met elkaar zijn. Anders moeten er wel verschillen uitgewist worden in plaats van gerespecteerd. "Integratie moet niet betekenen dat" klinkt als een wens, je kunt er ook uit herleiden dat je ook op andere manieren kunt integreren dan hij aangeeft.quote:Volgens Wikipedia is een kenmerk aanpassing van beide groepen, maar ik ga ervan uit dat er talloze definiëringen bestaan.
Dit stond bij de citaten op de Wikipedia-pagina: "Integratie moet niet betekenen dat men zijn wortels ontkent. Het gaat niet om het uitwissen van de verschillen, maar om het respecteren ervan. Het is de weigering van het in zichzelf gekeerd zijn. Het is de openheid. Het is de vermenging van culturen." Michel Magits
			
			
			
			Groepsvorming hou je altijd. Stel ik zou integreren in bijvoorbeeld Teheran, dan zou ik ook het liefst met mijn groepje Nederlanders zitten. Toch zou ik integreren, hoofddoek omdoen e.d.quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:54 schreef gelly het volgende:
[..]
Je denkt niet dat als je veel mensen van 1 bepaalde komaf bijelkaar zet dat leidt tot groepsvorming en dat dat niet bevorderlijk is voor integratie, ongeacht de cultuur, het geloof of de afkomst van die mensen ?
			
			
			
			Precies. Het maakt me geen bal uit wat streng gelovige moslims denken. Als ze zich maar aanpassen.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 00:19 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En dit laat zien dat integreren voor de meeste mensen vooral betekent: geen problemen in de openbare ruimte maken. Zolang je geen bende maakt op straat, mensen bedreigd en in groepjes rondhangt mag je rustig in Nederland wonen zonder de taal te leren, zonder open te staan voor andere groepen en een aandeel in georganiseerde misdaad hebben. Zodra Chinezen op straat homo's in elkaar gaan slaan, ruzie zoeken met iedereen en actief uitdragen dat ze een hekel aan Nederland hebben zal de publieke opinie over die groep binnen korte tijd omslaan.
integreren = je rustig houden. Niet integreren = duidelijk aanwezig zijn in de openbare ruimte.
			
			
			
			Het gaat niet om een slaafse houding. Het gaat om je in zoverre aanpassen aan de samenleving dat je kunt functioneren en dat anderen geen last van je hebben.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 00:44 schreef gelly het volgende:
Ik denk dat Nederlanders sowieso slecht tegen "buitenlanders" kunnen die een eigen mening hebben of voor zichzelf opkomen. Men ziet toch nog liever de slaafse onderdanige houding. Het is voor een Nederlander natuurlijk ook een vreemde gewaarwording om weerwoord te krijgen of iemand tegen te komen met een nog grotere mond.
			
			
			
			Wat bedoel je daar precies mee, het niet strijdig aan elkaar zijn van culturen? Wanneer is de ene cultuur wel of juist niet strijdig aan de andere cultuur? Wat zijn daarbij de kenmerken?quote:Op vrijdag 6 juli 2007 03:05 schreef Gabry het volgende:
[..]
Ja, dat is het inderdaad..
[..]
.. gezien deze hippie citaten. Het citaat van Michel Magits kan alleen opgaan als twee culturen niet strijdig met elkaar zijn. Anders moeten er wel verschillen uitgewist worden in plaats van gerespecteerd. "Integratie moet niet betekenen dat" klinkt als een wens, je kunt er ook uit herleiden dat je ook op andere manieren kunt integreren dan hij aangeeft.
			
			
			
			Michel Magits spreekt over het accepteren van de verschillen in culturen. Ik voeg daaraan toe 'zolang de culturen niet strijdig zijn'.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 03:20 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Wat bedoel je daar precies mee, het niet strijdig aan elkaar zijn van culturen? Wanneer is de ene cultuur wel of juist niet strijdig aan de andere cultuur? Wat zijn daarbij de kenmerken?
			
			
			
			Dat klinkt logisch, maar het is evident dat een onderdeel dat een samenleving voortbrengt ook wet- en regelgeving behelzen.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 03:29 schreef Gabry het volgende:
[..]
Michel Magits spreekt over het accepteren van de verschillen in culturen. Ik voeg daaraan toe 'zolang de culturen niet strijdig zijn'.
Stel, een Spanjaard komt in Nederland wonen. Hij is gewend om s' middags siesta te nemen, dat is voor hem topprioriteit. Dat is vrijwel onmogelijk te combineren met een baan in Nederland. Hij zal daar afstand van moeten nemen. Dat klinkt logisch nietwaar?
Je kunt siesta ook vervangen door woorden met een negatievere lading, zoals vrouwen slaan of boerka. Sommige aspecten van culturen zijn te moeilijk te combineren of te accepteren om het mee te laten integreren.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:43 schreef Floripas het volgende:
[..]
En Indo's kwamen niet met een heel grote groep mensen in een keer - plus, er kwamen er vooral veel studeren.
			
			
			
			In de jaren 70 en 80 kwamen er heel veel indonesiers economie studeren aan de EUR. Tegenwoordig gaan ze allemaal naar de USA (Chicago)..quote:Op vrijdag 6 juli 2007 07:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Indo's kwamen juist WEL met een hele grote groep in 1 keer in de jaren na WOII. En studeren?Nee man ze kwamen omdat ze door Soekarno eruit geflikkerd werden.
			
			
			
			Overigens is die integratie nog steeds niet compleet. Er zijn nog steeds aparte verzorgings- en verpleegtehuizen. Maar dat is ook niet erg.quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:41 schreef Gabry het volgende:
[..]
Indo's kwamen ook met spontaan met veel tegelijk. Als je naar de integratie van Indo's kijkt moet de cultuur en taalbeheersing wel een rol hebben gespeeld.
			
			
			
			
											
			
			
			
			neequote:Op donderdag 5 juli 2007 23:25 schreef Floripas het volgende:
Ik zat op de fiets eens te denken over de oorzaken van integratieproblemen in verschillende (westerse) landen van verschillende groepen.
Geloof?
Dat lijkt niet de oorzaak. In Amerika integreren de meeste moslims zonder problemen, er zijn daar andere groepen die het slexchter doen: Latino's bijvoorbeeld, en die hebben echt andere problemen dan andere katholieken in het land.
Westers zijn?
Ook niet. In Engeland doen Indiers het een stuk beter dan de blanke ASBO-onderklasse.
Taalproblemen?
Dat kan meespelen, maar alleen als het een economische factor is. In Toronto stikt het van de Chinezen die nauwelijks Engels kunnen, en die doen het er goed.
Mijn enige echte conclusie was, dat integratieproblemen worden veroorzaakt door de hoeveelheid en concentratie van immigrantengroepen. Hoe groter de groep plus in hoe kortere tijd ze zijn binnengekomen, hoe problematischer uiteindelijk de integratie is. Dat geldt voor Ieren in Amerika van voor de oorlog, de Latino's in de VS van nu, de Marokkanen hier, enzovoorts. Het beste voor de integratie is "interculturele" huwelijken, en die komen met grote groepen migranten minder voor.
Mee eens?
			
			
			
			
			
			
			
			Hoezo dan?quote:Op zaterdag 7 juli 2007 07:40 schreef Zwaardvisch het volgende:
De multiculturele samenleving an sich veronderstelt natuurlijk al het mislukken van integratie [afbeelding]
			
			
			
			Laten we hopen dat als-tie later arts is, dat-ie de mensen weer als gelijk beschouwd.quote:Op zondag 8 juli 2007 03:15 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoezo dan?
Is mijn cultuur gelijk aan de jouwe?
Is de cultuur van Beatrix gelijk aan die van de kampbewoners in Maastricht?
Is de cultuur van Groningers gelijk aan die van Zeeuwen? (dat kon nog wel eens zijn ook.)
Is de cultuur van Hollanders gelijk aan die van de andere Nederlanders?
			
			
			
			Ik weet van een (autochtone) arts, die aan oude mensen niet veel aandacht meer besteedt. "Ze gaan binnenkort toch dood. Niet meer de moeite waard"quote:Op zondag 8 juli 2007 03:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Laten we hopen dat als-tie later arts is, dat-ie de mensen weer als gelijk beschouwdt..
			
			
			
			quote:
			
			
			
			Eng idd. Als zo'n Zwaardvisch arts wordt hou ik ook mijn hart vast.quote:Op zondag 8 juli 2007 03:28 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik weet van een (autochtone) arts, die aan oude mensen niet veel aandacht meer besteedt. "Ze gaan binnenkort toch dood. Niet meer de moeite waard"
Niet mijn cultuur en ook niet de jouwe, maar wel een autochtoon.
			
			
			
			quote:Op zondag 8 juli 2007 03:15 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoezo dan?
Is mijn cultuur gelijk aan de jouwe?
Is de cultuur van Beatrix gelijk aan die van de kampbewoners in Maastricht?
Is de cultuur van Groningers gelijk aan die van Zeeuwen? (dat kon nog wel eens zijn ook.)
Is de cultuur van Hollanders gelijk aan die van de andere Nederlanders?
			
			
			
			Die ken je niet.quote:
			
			
			
			
			
			
			
			Pluriformiteit wijs jij dus af?quote:Op zondag 8 juli 2007 03:34 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Hilarisch. Je trekt voor het gemak even een parallel tussen Carnaval, Berenburg, sociale klasse en het afwijzen van Verlichtingswaarden.
Maar om je maar even voor te zijn: De hele inrichting van onze samenleving, alle instituties en gebruiken, zijn gebaseerd op één traditie, de westerse. Laat je nieuwkomers hun eigen mores bepalen, dan ondermijn je dus het bestaansrecht van diezelfde samenleving. Pluriformiteit van cultuur en een levensvatbare samenleving gaan dus nooit samen. Multiculturalisme is een onzinnig gevolg van het antinationalisme van de jaren '60. Handig geclaimd door links, trouwens. Maar ook niet meer dan dat.
			
			
			
			Ga weg, man.quote:Op zondag 8 juli 2007 03:37 schreef PJORourke het volgende:
Multiculturalisme is de laatste strohalm van cultureel marxisme. Oud, achterhaald en bewezen onzin, maar desalniettemenin invloedrijk.
			
			
			
			
			
			
			
			Pluriformiteit van culturele waarden in één land? Zonder meer.quote:
			
			
			
			Sterke argumentatie.quote:Op zondag 8 juli 2007 03:38 schreef Ryan3 het volgende:
Ga weg, man.
			
			
			
			Recept voor burgeroorlog.quote:Op zondag 8 juli 2007 03:40 schreef Zwaardvisch het volgende:
Pluriformiteit van culturele waarden in één land? Zonder meer.
			
			
			
			Dus subculturele waarden, waarop Kees je wees, ook?quote:Op zondag 8 juli 2007 03:40 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Pluriformiteit van culturele waarden in één land? Zonder meer.
			
			
			
			Zo hilarisch is dat niet, want je snapt het principe blijkbaar niet.quote:Op zondag 8 juli 2007 03:34 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Hilarisch. Je trekt voor het gemak even een parallel tussen Carnaval, Berenburg, sociale klasse en het afwijzen van Verlichtingswaarden.
Maar om je maar even voor te zijn: De hele inrichting van onze samenleving, alle instituties en gebruiken, zijn gebaseerd op één traditie, de westerse. Laat je nieuwkomers hun eigen mores bepalen, dan ondermijn je dus het bestaansrecht van diezelfde samenleving. Pluriformiteit van cultuur en een levensvatbare samenleving gaan dus nooit samen. Multiculturalisme is een onzinnig gevolg van het antinationalisme van de jaren '60. Handig geclaimd door links, trouwens. Maar ook niet meer dan dat.
			
			
			
			Tuurlijk jongen.quote:Op zondag 8 juli 2007 03:43 schreef Ryan3 het volgende:
Ik ga niet met jou argumenteren, je bent een uitwas op Fok!.
			
			
			
			OK, dank, begrepen. Sterk voorbeeld.quote:Op zondag 8 juli 2007 03:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die ken je niet.
Voyage aubout de la nuit. O.a.
Was een antisemiet, collaboreerde met de Duitsers. Werd bij verstek veroordeeld in Frankrijk.
Schreef boeken, in de jaren 80 erg populair in progressieve kring, zijn gimmick was de beletseltekens, dit dus ...
Was trouwens niet zijn echte naam, echte naam was Destouches oid.
			
			
			
			Wel verdomme, Berenburg zuipen en Mosselfeesten zijn wel even wat anders dan het relativeren van de liberale democratie.quote:Op zondag 8 juli 2007 03:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus subculturele waarden, waarop Kees je wees ook?
			
			
			
			
			
			
			
			Dus jij wilt dwang inzetten om je politieke puntje te maken? Hoe very PvdA.quote:Op zondag 8 juli 2007 03:47 schreef Ryan3 het volgende:
D'r was vorig weekend een interessant artikel in NRC over een onderzoek naar pluriformiteit van cultuur in het NRC, trouwens. De cohesie schijnt idd af te nemen. Maar daar kan wel wat aangedaan worden. Bijv. in de VS idd schijnt het leger veel gedaan te hebben (na WO2) om mensen van verschillende achtergronden toch tot een geheel te maken. Het gaat in deze om gedeelde ervaringen. In die zin zou een maatschappelijke dienstverlening voor jongeren best goed kunnen werken. En jongeren van iedere willekeurige achtergrond dan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |