quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:09 schreef wonderer het volgende:
Ik heb mijn manuscript vandaag naar een uitgever gestuurd.
Ik ookquote:Op donderdag 5 juli 2007 23:34 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Ik ben razend benieuwd wanneer je iets hoort en vooral WAT je van ze te horen krijgt.
Ja, dat denk ik ook wel. Intussen gewoon lekker verder gaan met iets anders, dan vliegt de tijd.quote:
Ik heb nog een fantasy liggen die nodig afmoet, inderdaadquote:Op vrijdag 6 juli 2007 09:55 schreef p-etr-a het volgende:
Ja, dat denk ik ook wel. Intussen gewoon lekker verder gaan met iets anders, dan vliegt de tijd.
Je ervaart Jan Cremer's gedrag alsof de buitenwereld hem onbewogen laat? Als hij zo in elkaar zou steken, waarom zou hij dan zo'n ongeëvenaarde drang hebben om te shockeren - dat is toch aandachtsgeilheid pur sang?quote:Op dinsdag 3 juli 2007 00:46 schreef Revolverheld het volgende:
[..]
Je maakt 't wel nodeloos ingewikkeld, zeg.Je bedoelt dus een zelfverzekerd personage dat schijt heeft aan de buitenwereld? Een soort Jan Cremer, dus.
De 'klassieke held' is alleen maar een held omdat onze waarden voorschrijven dat het goed is om 'the bad guy' te verslaan en 'iets positiefs bij te dragen aan de wereld.' Het is allemaal subjectief; met een andere set van normen en waarden zou je gevoelloos staan tegenover dergelijk helden gedrag. Kortom: volgens de standaard waarmee we over het algemeen de wereld bekijken is het wenselijk gedrag, maar het is, afhankelijk van je filosofische standpunt, even makkelijk te verwerpen. Waarom in hemelsnaam zou het goed zijn om een princes te redden uit de handen van een boze tovenaar? Wie bepaalt wat die princes waard is, en waarom die tovenaar boos is? Die logica is verwerpelijk.quote:[..]
En nu in je eigen woorden?Waarom is het 'rationeel verwaarloosbaar'? Wat betekent dat?
Dat is nu juist de reden dat ik een roman schrijf. Ik heb niet genoeg in de pap te brokkelen als filosoof (een grondig gebrek aan onderlegging), maar als ethisch auteur kan ik nog een redelijk eind komen. Daarom dus géén theorieboek maar een interessant en meeslepend verhaal met inhoud. Geen eindeloze filosofische dialogen, maar beeldende conflictsituaties.quote:[..]
Jouw helden-theorie klinkt als veel wol en weinig garen. Met de filosofie erachter zit het wel goed (hoop ik, want ik snap er de ballen van), maar maak het nu eens inzichtelijk? Zodat wij het ook kunnen volgen... Niet lullig bedoeld, maar als je een roman schrijft, is het wel handig als mensen snappen wat je bedoelt![]()
Een boek zonder seculiere hoofdrollen is, als je het mij vraagt, al bij voorbaat volledig oninteressant. Ik zie dat al niet eens als een onorigineel uitgangspunt; het is niet zo dat ik het begrip roman wil herdefiniëren. Ik heb die seculiere hoofdpersonen nodig om een punt te maken; dat is iets wat lastig te doen is met behulp van een personage dat zich achter religieuze dogma's verschuilt. Natuurlijk zijn religieuze personages niet per definitie onbruikbaar, maar wel binnen mijn context hier en nu.quote:Op woensdag 4 juli 2007 19:25 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
ik vind een hoop dom gelul, maar een plot met een seculiere held is wel degelijk een leuke opzet. let wel, daar zijn al redelijk wat boeken over geschreven (bv door camus)
Congrats.quote:Op woensdag 25 juli 2007 18:29 schreef Slaughter het volgende:
Mijn nieuwe boek is wederom een bestseller
Da's nogal een vrij snelle afwijzing, of niet?quote:Op woensdag 25 juli 2007 17:03 schreef wonderer het volgende:
Eerste afwijzing binnen en de nieuwe verhalen schieten niet zo op (geen oorzaak-gevolg overigens).
Ja, lekker snelquote:Op woensdag 25 juli 2007 21:30 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Da's nogal een vrij snelle afwijzing, of niet?
Wat voor reden hebben ze gegeven?
Ik hoop dat ze je in elk geval iets van feedback geven behalve de opmerking dat het niet commercieel is. Inderdaad zijn ze heel snel met reageren, maar je hebt nog een andere uitgeverij waar het ligt in elk geval...quote:Op woensdag 25 juli 2007 21:39 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ja, lekker snelNormaal duurt het maanden, meestal, zeker bij een grote uitgeverij als Fontein. Ze zagen er te weinig commerciele mogelijkheden in. Heb nog even een mailtje teruggestuurd om te vragen wat dan precies, dan kan ik daar rekening mee houden bij het selecteren van andere uitgeverijen.
Binnenkort mijn netwerkje maar eens aanboren.
Ja, dat is het probleem dus. Het is een 15+ boek, en zeker deel 2 en 3 zijn meer voor volwassenen.quote:Op woensdag 25 juli 2007 21:41 schreef Slaughter het volgende:
Welke uitgeverijen heb je nog meer op je lijstje staan wonderer? Het is een jeugdboek???
Ik overweeg dit keer een laptop mee te nemen op vakantie, al moet ik die eerst nog kopen. In de rust van de tuin in Italie gaat het altijd weer kriebelen.
Is het die homoserie die je ook op internet publiceert?quote:Op woensdag 25 juli 2007 22:03 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ja, dat is het probleem dus. Het is een 15+ boek, en zeker deel 2 en 3 zijn meer voor volwassenen.
Hij ligt nu bij Davidsfonds en hierna ga ik Lannoo en Querido denk ik benaderen, en ik heb het adres (profiel) van twee uitgevers waarvan ik niet weet bij welk bedrijf ze zitten
Maar ik ken ook nog een paar jeugdboekenuitgever die misschien wel een tip hebben of me kunnen pluggen of zo.
Ja, over Arthur.quote:Op woensdag 25 juli 2007 22:35 schreef Slaughter het volgende:
[..]
Is het die homoserie die je ook op internet publiceert?
Ik kan je nog wel wat tips geven maar moet even weten om wat voor genre het gaat.
Yeah. 'k Heb twee profielen van uitgevers op gay.nlquote:Op woensdag 25 juli 2007 22:50 schreef Slaughter het volgende:
Als ik eerlijk ben, geef ik je weinig kans bij een algemene uitgeverij. Misschien moet je een homospecifieke uitgeverij proberen.
Mhm. Had Edward ook al gevraagd maar die ging net op vakantie toen. Ik ken wel iemand bij Querido geloof ik (ik hou niet meer bij wie waar heengaat enzo, dat verloop is echt groot), maar dDvdBL is wel gewoon gericht op jeugd, en het vervolg ook. Arthur wordt (veel) ouder.quote:Op woensdag 25 juli 2007 22:58 schreef p-etr-a het volgende:
Ik denk zeker wel dat het kan. Ik heb met veel plezier 'De dagen van de bluegrassliefde' gelezen op de middelbare school en dat is ontzettend homoseksueel.
Dat is lastig. Kan je verhaal niet op zichzelf staan? En dat een volgende deel dan door Querido bv. als volwassenenboek wordt uitgegeven?quote:Op woensdag 25 juli 2007 23:22 schreef wonderer het volgende:
[..]
Mhm. Had Edward ook al gevraagd maar die ging net op vakantie toen. Ik ken wel iemand bij Querido geloof ik (ik hou niet meer bij wie waar heengaat enzo, dat verloop is echt groot), maar dDvdBL is wel gewoon gericht op jeugd, en het vervolg ook. Arthur wordt (veel) ouder.
Wat mij betreft wel (en dan als ze alledrie uit zijn, in zo'n mooie boxquote:Op donderdag 26 juli 2007 16:43 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Dat is lastig. Kan je verhaal niet op zichzelf staan? En dat een volgende deel dan door Querido bv. als volwassenenboek wordt uitgegeven?
quote:Op donderdag 26 juli 2007 16:48 schreef wonderer het volgende:
[..]
Wat mij betreft wel (en dan als ze alledrie uit zijn, in zo'n mooie box).
En Gebr., van Ted van Lieshout. Dat was zo'n mooi boek!quote:Op woensdag 25 juli 2007 22:58 schreef p-etr-a het volgende:
Ik denk zeker wel dat het kan. Ik heb met veel plezier 'De dagen van de bluegrassliefde' gelezen op de middelbare school en dat is ontzettend homoseksueel.
Lijkt me wel leuk maar buiten mijn vrienden zullen weinig mensen er interesse in hebben. Ik woon ook in Amerika, dan ik het niet zo makkelijk (maar als de uitgever mijn ticket betaalt, wil ik best elke maand even naar Nederland komen hoorquote:Op donderdag 26 juli 2007 22:57 schreef Slaughter het volgende:
[..]
Ga je ook signeersessies geven? Of ben je de onbekende schrijver die in zijn hol aan zijn oeuvre verder werkt.
Yep. Maar alles bij elkaar is er echt maar een handvol boeken over dat onderwerp. Ik pretendeer niet dat mijn verhaal dezelfde kwaliteit heeft, maar het bedient denk ik wel (deels) dezelfde doelgroep.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:39 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
En Gebr., van Ted van Lieshout. Dat was zo'n mooi boek!
Ik denk dat (bijna) elke schrijver die zijn manuscript op de bus doet dat niet doet met de verwachting dat mensen in de rij staan voor een krabbeltje. Toch overkomt het sommige. Waarom zou jij het niet zijn?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 15:46 schreef wonderer het volgende:
[..]
Lijkt me wel leuk maar buiten mijn vrienden zullen weinig mensen er interesse in hebben. Ik woon ook in Amerika, dan ik het niet zo makkelijk (maar als de uitgever mijn ticket betaalt, wil ik best elke maand even naar Nederland komen hoor
Jij dan?
Omdat handtekeningenjagers volgens mij bij bepaalde doelgroepen meer voorkomt (kinderen, types die sonja bakker lezen, fanboys) en die horen niet specifiek tot mijn doelgroep.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:31 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Ik denk dat (bijna) elke schrijver die zijn manuscript op de bus doet dat niet doet met de verwachting dat mensen in de rij staan voor een krabbeltje. Toch overkomt het sommige. Waarom zou jij het niet zijn?
I guess, mijn brein is traag in de hittequote:Op zaterdag 4 augustus 2007 19:21 schreef p-etr-a het volgende:
Blegh, dat is inderdaad erg warm. In zulk weer zou ik ook geen werk verzetten.
Komt het gebrek aan inspiratie daar ook uit voort?
Ik ben als de dood voor commentaarquote:Op zondag 5 augustus 2007 02:35 schreef wonderer het volgende:
Zoek eerst een paar boeken die op het jouwe lijken qua doelgroep en onderwerp, en kijk waar die zijn uitgegeven. Check vervolgens de site van die uitgevers (indien aanwezig) hoe zij over ingezonden manuscripten denken.
Een paar proeflezers erdoorheen laten gaan is trouwens ook wel een aanrader. Die kunnen je op dingen wijzen die je zelf niet (meer) ziet. En daar bedoel ik niet je moeder en je beste vriend mee, maar onafhankelijke lezers die niet bang zijn om je te kwetsen als ze je commentaar geven.
Klinkt bekend. Maar dan is positief commentaar toch wel extra lekker. Als je er echt vertrouwen in hebt, valt het ook wel mee. Dat commentaar zorgt er ook voor dat het nog beter wordt, natuurlijk. Maar ik heb ook met kromme tegen het "je kunt beter wat anders met je vrije tijd gaan doen" zitten verwachten hoorquote:Op zondag 5 augustus 2007 02:55 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik ben als de dood voor commentaar. Dat ik na al die jaren er toch waardeloos in ben, en dat er weer een 'droom' aan diggelen is
.
Maar tnx voor de tips.
Wat goed!quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 19:03 schreef p-etr-a het volgende:
Zo, hoe gaat het bij jullie?
Ik heb mijn eerste manuscript 'af' en laat dat voorlopig rusten nu ik bezig ben met een nieuw verhaal, waarin ik alweer een behoorlijk eind op weg ben.
Meen je dat nu? Ik herschrijf tot ik erbij neerval, heel irritant is dat eigenlijk. Hoe kom je daar vanaf?quote:Op zondag 5 augustus 2007 01:33 schreef wonderer het volgende:
Herschrijven doe ik sowieso niet echtMisschien her en der een woordje, maar dat is het wel.
Dat is een flinke pil. Meestal willen uitgeverijen het hele manuscript hebben.quote:Op zondag 5 augustus 2007 02:24 schreef CherryLips het volgende:
Ik ben bezig met een 'boek', zo'n 275 blz A4 in Word nu, moet hem nog duizend keer herschrijven, het was eigenlijk meer bedoeld als iets 'voor mezelf' maar het is nu zo lang geworden dat ik overweeg het weer eens te herschrijven (zodat het niet eens meer op het origineel lijkt onderhand) en een hoofdstuk oid op te sturen naar een uitgeverij. Maar hoe gaat zoiets? Hoe weet ik bij welke uitgeverij ik moet zijn? Ik droom niet van succes a la Saskia Noort, het lijkt me gewoon enorm gaaf om iets waar ik al die tijd op heb zitten zwoegen, met mijn naam erop, in de winkels ligt
. Ik ben nu vertaler en vind het al stoer als m'n naam ergens staat
.
Als je alleen al zegt 'na al die jaren' dan ben je volgens mij een schrijver en kan het haast niet dat je werk door iedereen als bagger wordt afgeschreven.quote:Op zondag 5 augustus 2007 02:55 schreef CherryLips het volgende:
Ik ben als de dood voor commentaar. Dat ik na al die jaren er toch waardeloos in ben, en dat er weer een 'droom' aan diggelen is
.
Dankjewel.quote:
quote:Ik ben nog steeds niet verder gekomen!
Komt ook doordat ik nu teveel met andere dingetjes bezig ben, kan er de rust niet voor vinden.
Het enige dat ik kan zeggen klinkt vast heel arrogant, maar "het in een keer goed doen" is toch wel de beste oplossingquote:Op zondag 5 augustus 2007 12:15 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Meen je dat nu? Ik herschrijf tot ik erbij neerval, heel irritant is dat eigenlijk. Hoe kom je daar vanaf?
[..]
Klinkt goed. Ik wilde dat meer mensen dat deden... Nadenken over of alles wel logisch is. Succes met het op papier krijgen, da's niet altijd even makkelijk (je zult waarschijnlijk merken dat je personages toch iets anders voor ogen hebben dan jij had gepland).quote:Op zondag 5 augustus 2007 17:10 schreef DaMart het volgende:
Ik ga maar weer eens beginnen met een kort verhaal schrijven. En dan bedoel ik letterlijk schrijven! Mijn schrift en pen liggen al buiten op balkon op me te wachten en het verhaal zit na een week nadenken toch wel goed in mijn hoofd.
Ik heb behoorlijk veel met mezelf gecommuniceerd hierover. Waarom gebeurt dat? waarom is die persoon zo? Wat doet zij ineens nou weer in dat huis? Hallo, dat kan toch helemaal niet? Word ik nu schizofreen?
Ik heb alle vragen beantwoord, en nu mijn vragende ik tevreden is met de uitleg, wordt het tijd om het verhaal toe te vertrouwen aan het papier.
Jouw geheugen laat je nog niet in de steek, Erik!quote:Op maandag 6 augustus 2007 12:53 schreef Tha_Erik het volgende:
DaMart heeft een schrijfcursus gevolgd als ik het me goedherinner.
Een hoofdstuk kwijt? Da's wel erg!quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 17:59 schreef CherryLips het volgende:
Ik was m'n verhaal weer even aan het bijwerken (eindeloos proces) en ik mis ineens een hoofdstuk ofzo, het verhaal gaat nergens meer over. Maar ik zit met een enorm writer's block de laatste tijd. Ik wil wel dolgraag schrijven, maar ik kan zo uur of twee naar het scherm staren en alleen maar chocola naar binnen schuiven zonder een letter te typen.
Op www.loi.nl kun je een gratis 'proefles' aanvragen voor Creatief Schrijven. Ik vond het zelf niet zo heel erg boeiend: de gratis les van Parapsychologie sprak me meer aan.
Wel jammer hoor!quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 08:18 schreef DaMart het volgende:
Mijn korte verhaal is ook niet op papier gekomen. Zoveel inspiratie, maar ik gun mezelf de tijd niet om er iets mee te doen
Ik heb waarschijnlijk een uitgever en volgende week begint de twee schrijfmarathon waar ik verder ga met de fantasy-roman die ik begonnen was tijdens de vorige marathon. Verder zit ik te wachten op de uitslag van een schrijfwedstrijd (prijs: publicatie) en ben ik bezig met deel twee van de trilogie.quote:Op zondag 27 januari 2008 22:37 schreef DaMart het volgende:
En, hebben de andere leden van de schrijfclub nog vorderingen gemaakt, de laatste tijd?.
Ik ben nu zelf eindelijk een kort verhaal dat al maanden in mijn hoofd zit op papier aan het zetten, en hoop het deze week af te kunnen ronden.
quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 15:59 schreef Biancavia het volgende:
Ik ben vorige week eindelijk écht begonnen. Ik ben er pas twee keer een paar uurtjes voor gaan zitten, maar nu heb ik wel het idee dat het echt iets kan gaan worden.
wie zegt dat ik literatuur wil schrijven?quote:Op maandag 28 januari 2008 21:16 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat iedere keer als je herschrijft, het weer een stukje slechter wordt, Cherrylips. Totdat jij uiteindelijk, oud van dagen, beschikt over het allerslechtste, meest wanstaltige stukje Nederlandse literatuur dat ooit geschreven is.
Waar heb je het in godsnaam over?quote:Op maandag 28 januari 2008 21:38 schreef LXIV het volgende:
Je verbeeldt overigens wel Het Hollandsch Welvaren, zie ik in je fobo, lieve Cherrylips! Misschien moet je jezelf daarin maar gaan vervolmaken, inplaats van het schrijven van rare verhalen die je toch niet wil laten uitgeven!![]()
Het was even zoeken naar het compliment. Denk ik.quote:Op maandag 28 januari 2008 22:51 schreef LXIV het volgende:
Ik heb slechts en enkel mijn bewondering geuit jegens C.L. Vleiender dan dit wordt ik zelden.
Je bent menselijkquote:Op maandag 28 januari 2008 22:51 schreef LXIV het volgende:
Schreef ik nu ' Ik wordt" met een T?
Ik ben dat wel met je eens. Bovendien kun je je afvragen wat echte literatuur is. Natuurlijk zijn daar wel zekere maatstaven voor, maar los daarvan is het grijze gebied van literatuur groot. Mulisch zal ongetwijfeld een goed schrijver zijn, maar bedient ook maar slechts een specifieke vraag, terwijl anderen zich binnen andere genres veel meer profileren.quote:Op maandag 28 januari 2008 04:11 schreef wonderer het volgende:
Ik word altijd een beetje kriegelig van die mensen die per se Literatuur willen schrijven. Je schrijft toch omdat je een mooi verhaal wil vertellen, of mooie personages hebt die je wilt ontwikkelen, niet omdat je jezelf in een hokje moet stoppen om mee te tellen? En maar belangrijk doen, alsof ze de nieuwe Mulisch zijn zonder ook maar iets te hebben gepubliceerd...
Mooischrijverij
Ik denk dat je je eigen stijl nog moet proberen te vinden en dat je je nog te veel laat leiden door wat anderen vinden. Of dat je denkt dat anderen vinden.
Een viespeuk is het sowieso, maar dat staat verder los van zijn schrijverskwaliteiten.quote:Op donderdag 14 februari 2008 21:46 schreef JAM het volgende:
Mulisch is helemaal geen goede schrijver. Ik ga niet nóg een keer zeggen wat hij dan wel is.
Het is net andersom! Wás het maar een viespeuk en kón hij maar schrijven.quote:Op donderdag 14 februari 2008 21:49 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Een viespeuk is het sowieso, maar dat staat verder los van zijn schrijverskwaliteiten.
quote:Op donderdag 14 februari 2008 21:49 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Een viespeuk is het sowieso, maar dat staat verder los van zijn schrijverskwaliteiten.
Daar vind ik ook niets mis mee. Uiteindelijk is het op die manier toepassen van taal ook een vorm van kunst, naast het vertellen van het verhaal. Ik zelf heb ook niets tegen op Mulisch, zelfs niet op zijn arrogantie (dat heeft wel iets, ik kan er altijd wel om lachen). Maar wat ik bedoel is dat Mulisch èèn schrijver is met èèn stijl die schrijft voor èèn publiek. Hij is, naar mijn mening, niet de norm.quote:Op donderdag 14 februari 2008 22:05 schreef wonderer het volgende:
Ik heb best genoten van de paar boeken van Mulisch die ik gelezen heb
Maar er is gewoon een bepaald slag teksten dat ik niet graag lees, omdat het "kijk eens hoe goed ik kan schrijven" tussen de woorden doorsijpelt.
Ik vind het zelf wel leuk om de woorden zo aantrekkeljik mogelijk op het beeldscherm te krijgen, mooie zinnen maken, met taal spelen. Maar WEL om mijn verhaal te vertellen en niet omdat het zo mooi is.
Ik ook. Bij jou.quote:Op donderdag 14 februari 2008 22:13 schreef JAM het volgende:
Ik maak me noch om de toepassing van de taal noch het vertellen van het verhaal eigenlijk druk. Meestal ben ik het tevredenst als ik gewoon een beetje dronken voor me uit zit te typen. Ik maak daarbij wel heel veel spelfouten en soms missen er vijf woorden in een zin maar dat komt later dan wel weer.
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt, ja. Het is alweer een tijdje geleden dat ik de ontdekking van de hemel las, maar ik weet nog goed dat ik vooral onder de indruk was van zijn intelligentie, of de intelligentie van de hoofdpersonen. Emoties kan ik me niet herinneren.quote:Op donderdag 14 februari 2008 22:14 schreef LXIV het volgende:
Wat ik bij Mulish mis is de emotie. Hij kan me gewoon niet raken. Hooguit zijn de beschrijvingen die hij maakt treffend, meer is het niet.
Maar als we dan een club oprichten, een heuse schrijversclub van FOK!-ers die heel graag een boek geschreven zouden willen hebben en hier beroemd, geliefd en bejubeld mee geworden zijn, maar nooit verder gekomen zijn dan hierover ouwehoeren op FOK! en 's nachts epistels op papier zetten danwel vieze&rare briefjes in 'smensens brievenbussen duwen, als we dan zo'n club hebben opgericht en iedereen die in dit topic post mag lid worden mits hij of zij verder niet te preuts is, zou jij daar dan samen met JAM en mij lid van willen worden?quote:Op donderdag 14 februari 2008 22:23 schreef CherryLips het volgende:
Het mooiste is 's nachts heel veel geschreven hebben, het twee dagen later teruglezen en denken:.
Poeh, ik zou nooit lid willen worden van een club die mensen zoals mij toelaat.quote:
Nog mooier is iets teruglezen en denken "godskolere,da's wel heel geniaal!"quote:Op donderdag 14 februari 2008 22:23 schreef CherryLips het volgende:
Het mooiste is 's nachts heel veel geschreven hebben, het twee dagen later teruglezen en denken:.
Maar waar zijn je naamvallen gebleven?quote:Op donderdag 14 februari 2008 22:41 schreef Iblis het volgende:
Op zich ben ik niet wars van auteurs die bij tijd en wijle een wat onbekender woord opdiepen uit de krochten van de taal om dat vervolgens op de juiste plaats te gebruiken; een woord dat op kernachtige wijze iets weet te zeggen, een woord dat qua klank goed aansluit op de omliggende woorden, een woord dat qua nuances en schakeringen doel treft.
Dat is veel auteurs echter niet gegeven. De meesten zijn van mening dat het moeilijke woord an-sich al een verrijking is van hun schrijven. Mulisch is wat dat betreft exemplarisch. Ik verdenk hem ervan lange lijsten van abstruse woorden bij te houden die koste wat kost gebruikt moeten worden. Zulk verbalisme leidt al snel tot vermoeiing en niet tot vermeiing.
Overigens zijn er veel Nederlandse literatoren die eender in hun sas zijn, bijvoorbeeld zodra ze onoirbaar met een i geschreven hebben; wat dat betreft geldt hetzelfde als voor de archaïsmen in deurwaardersbrieven: het zijn sjibboletten voor literaire pretendenten.
Yeah! Net als Helene van Roijen. En dan een vette PC-hoofttractor aanschaffen en een knaapje van 17 tot minnaar nemen!quote:Op donderdag 14 februari 2008 22:47 schreef CherryLips het volgende:
Ik wil helemaal geen Literatuur schrijven of een boek dat eigenlijk een Dictee der Nederlandse Taal van 340 bladzijdes is, ik wil gewoon grove chicklit schrijven.
Eerder een flatje in Londen en een Fiat 500quote:Op donderdag 14 februari 2008 22:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Yeah! Net als Helene van Roijen. En dan een vette PC-hoofttractor aanschaffen en een minnaar van 17 nemen!
Heb ik me ooit doorheen geworsteld. Dat was eens en nooit meer.quote:
Ik ben lid van een schrijfclub, elke maand een nieuwe opdracht en dan elkaar beoordelen. RL werkt volgens mij beter dan internet, ik moet voor het eind van de maand een "stream of conscious" schrijven en ik heb er geen zin inquote:Op donderdag 14 februari 2008 22:47 schreef LXIV het volgende:
Enfin, dat schrijven zal er toch allemaal wel niet van komen, maar P-E-T-R-A's idee van een club, van jongens en van meisjes, dat spreekt me dan wel aan. Dan gaan we allemaal leuke dingen doen bij iemand thuis en blijven we ook tot diep in de nacht wakker. (Maar niet om te schrijven).
Het gebruik der naamvallen ben ik weliswaar machtig, maar behalve versteende uitdrukkingen leidt het gebruik dier constructies meesttijds eerder tot verwarring dan tot verduidelijking. Af en toe kan een woordje als ‘der’ nog wel, maar tegenwoordig zie ik mensen willkeurig 'des' en 'der' gebruiken, zoals ‘dat is niet des vrouw’s, of "engel der licht". Volkomen potsierlijk, en je associeert jezelf snel met zulke luiden als je in dier voege schrijft.quote:Op donderdag 14 februari 2008 22:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar waar zijn je naamvallen gebleven?
En abstruse moest ik opzoeken.
Het boek heb ik nooit gelezen en de film heb ik vorig jaar voor het eerst gezien. En ondanks mijn algemene afkeer van wat chicklit heet, vond ik het een mooie en oprechte film.quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:04 schreef CherryLips het volgende:Bridget Jones
. En de Shopaholic-boeken zijn ook wel redelijk herkenbaar, alleen dan enorm overdreven.
zo'n gedachtewoordenstroom voortvloeiende uit je hand zonder erbij na te denken alsof je droomt te schrijven en te verdoezelemanen dat je eigenlijk voornamelijk geen interpunctie kunt gebruiken?quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:03 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik ben lid van een schrijfclub, elke maand een nieuwe opdracht en dan elkaar beoordelen. RL werkt volgens mij beter dan internet, ik moet voor het eind van de maand een "stream of conscious" schrijven en ik heb er geen zin in
Je hebt er ooit een topic over geopend, "gedenk het woordgeslacht' of zoiets dergelijks, dus vandaar mijn opmerking. En als je naamvallen goed weet te gebruiken is er niks mis mee, integendeel.quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:05 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het gebruik der naamvallen ben ik weliswaar machtig, maar behalve versteende uitdrukkingen leidt het gebruik dier constructies meesttijds eerder tot verwarring dan tot verduidelijking. Af en toe kan een woordje als ‘der’ nog wel, maar tegenwoordig zie ik mensen willkeurig 'des' en 'der' gebruiken, zoals ‘dat is niet des vrouw’s, of "engel der licht". Volkomen potsierlijk, en je associeert jezelf snel met zulke luiden als je in dier voege schrijft.
Als ik behoefte heb aan naamvallen sla ik wel een stukje Duitse literatuur open.
Ik denk dat als ik beroemd ben geworden met schrijven en ook erg rijk, er bijzonder veel (jonge en knappe) vrouwen zullen zijn die met me willen copuleren.quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:11 schreef floris.exe het volgende:
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is de motivatie die de schrijvers hier drijft om te gaan schrijven? Is men op zoek naar erkenning? Probeert men middels het schrijven de eigen gedachten te ordenen en mogelijk te geven aan de wereld? Of is het misschien een poging om te ontsnappen aan de werkelijkheid van dit universum? Om als het ware een wereld dan wel een leven te scheppen waarnaar men verlangt? Voor mij gaat, als ik diep bij mijzelf over deze zaak nadenk, vooral dat laatste op.
Ik denk een combinatie van redenen. Aan de ene kant ordenen van gedachten, aan de andere kant gewoon een eigen werkelijkheid scheppen... maar vooral omdat ik het gewoon leuk vind om de verhalen die in mijn hoofd zitten aan het papier toe te vertrouwen en met anderen te delenquote:Op donderdag 14 februari 2008 23:11 schreef floris.exe het volgende:
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is de motivatie die de schrijvers hier drijft om te gaan schrijven? Is men op zoek naar erkenning? Probeert men middels het schrijven de eigen gedachten te ordenen en mogelijk te geven aan de wereld? Of is het misschien een poging om te ontsnappen aan de werkelijkheid van dit universum? Om als het ware een wereld dan wel een leven te scheppen waarnaar men verlangt? Voor mij gaat, als ik diep bij mijzelf over deze zaak nadenk, vooral dat laatste op.
Als je erg rijk bent zal dat copuleren sowieso niet zeer problematisch zijn. Als schrijver trek je natuurlijk wel een bepaald slag vrouwen aan, de vraag is dan, waarom deze beroepskeuze? Om deugdelijk te kunnen copuleren is een gedegen kennis van de Nederlandse literatuur natuurlijk geen conditio sine qua non. M.a.w. waarom niet de breezer-sletjes?quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat als ik beroemd ben geworden met schrijven en ook erg rijk, er bijzonder veel (jonge en knappe) vrouwen zullen zijn die met me willen copuleren.
Ik weet niet wat jou drijft en je literaire ondernemingen, daarom vraag ik het jequote:Op donderdag 14 februari 2008 23:12 schreef CherryLips het volgende:
Ontsnapping. Of expressie, weet ik het.
Het is gewoon heel herkenbaar voor veel vrouwen met overgewicht die The One nog niet hebben gevonden als Mr Darcy zegt: 'I like you just the way you are' glijdt de halve bioszaal van de stoel. Dat is gewoon ongeveer het beste wat een lekkere man tegen je kan zeggen, al helemaal als je zo onzeker bent als Bridget.quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het boek heb ik nooit gelezen en de film heb ik vorig jaar voor het eerst gezien. En ondanks mijn algemene afkeer van wat chicklit heet, vond ik het een mooie en oprechte film.
Dat shopaholic ken ik niet. Ik heb een ontzettende hekel aan winkelen en geld uitgeven in het algemeen. Jij niet, dnek ik.
Een goede vraag. Misschien is een stoere brommer kopen wel veel gemakkelijker en effectiever dan de nobelprijs voor literatuur winnen, om te kunnen copuleren. Hmmm. Zo had ik het nog niet bekeken.quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als je erg rijk bent zal dat copuleren sowieso niet zeer problematisch zijn. Als schrijver trek je natuurlijk wel een bepaald slag vrouwen aan, de vraag is dan, waarom deze beroepskeuze? Om deugdelijk te kunnen copuleren is een gedegen kennis van de Nederlandse literatuur natuurlijk geen conditio sine qua non. M.a.w. waarom niet de breezer-sletjes?
Tsja, tsja,- daar hoef ik het niet voor te doen.quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat als ik beroemd ben geworden met schrijven en ook erg rijk, er bijzonder veel (jonge en knappe) vrouwen zullen zijn die met me willen copuleren.
Ik vond die Bridget helemaal niet dik in die film. Goed, ze was niet mager, maar ook helemaal niet dik. Juist precies lekker. Ik heb nooit precies gesnapt waarom dat zogenaamde dik zijn van haar nu een thema was in de film.quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:19 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Het is gewoon heel herkenbaar voor veel vrouwen met overgewicht die The One nog niet hebben gevonden als Mr Darcy zegt: 'I like you just the way you are' glijdt de halve bioszaal van de stoel. Dat is gewoon ongeveer het beste wat een lekkere man tegen je kan zeggen, al helemaal als je zo onzeker bent als Bridget.
Ook als Bridget erachter komt dat Cleaver vreemdgaat en dan dunne wijf in de badkamer vindt die dan zegt: 'I thought you said she was thin?' is wel apart. Aan de ene kant vindt die dunne heks Bridget dus dik, aan de andere kant vindt Cleaver haar niet dik, anders had hij niet tegen die heks gezegd dat ze dun was. Ja, goede chicklit kent meerdere lagen.
Ja, zoiets. Maar dan fictief. En er moet een onverwachte wending aan het eind zitten.quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
zo'n gedachtewoordenstroom voortvloeiende uit je hand zonder erbij na te denken alsof je droomt te schrijven en te verdoezelemanen dat je eigenlijk voornamelijk geen interpunctie kunt gebruiken?
Je kunt hetzelfde vragen aan iedereen die iets wil creëren. Schilders, tekenaars, dichters, muzikanten. Doen ze dat alleen om er geld aan te verdienen? Of zit er een soort drijfveer in je, waardoor je handen jeuken en 's nachts de plottwists door je hoofd schieten?quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:19 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jou drijft en je literaire ondernemingen, daarom vraag ik het je. Waar het mij om gaat is dat ik voor mijzelf de drang om iets op papier te zetten voornamelijk voel worden gesterkt door de drang om te ontsnappen. Daar heb ik een negatief gevoel bij. Ik denk dan bij mij zelf, dat dat eigenlijk helemaal niet gezond is. Dat ik een psychisch probleem heb als het ware. Maar wanneer ik zou weten, dat voor velen de ontsnappingsdrang ten grondslag ligt aan de drang om te schrijven, dan zou dat het negatieve voel enigszins verzachten.
Gelezen worden, denk ik. Weten dat er iemand is die met plezier je boek heeft gelezen, een paar uur in een andere wereld vertoefde, zich met de hoofdpersonen kon identificeren. Misschien zelfs ergens anders over gaat denken.quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:11 schreef floris.exe het volgende:
Omdat veel vrouwen vaak het idee hebben dat ze eruit moeten zien als Kate Moss om mooi gevonden te worden door mannen of om lekker in hun vel te zitten. Ik geef het toe, ik heb dat ook, net als miljoenen andere vrouwen. En het proberen af te vallen, het stoppen met roken, het proberen te sporten, kutopmerkingen van mannen en vrouwen die wel dun zijn, etc.quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vond die Bridget helemaal niet dik in die film. Goed, ze was niet mager, maar ook helemaal niet dik. Juist precies lekker. Ik heb nooit precies gesnapt waarom dat zogenaamde dik zijn van haar nu een thema was in de film.
Wie Klever is enzo dat weet ik niet. Is dat die tweede man, waarmee Darcy op een gegeven moment aan het vechten is. Of was dat deel II?
Eventjes willen ontsnappen aan de werkelijkheid is inderdaad heel normaal. Ik denk dat iedereen dat wel eens doet en een ieder op zijn eigen manier. De liefde bedrijven met een opblaaspop kan ook een poging zijn om de mogelijke werkelijkheid te ontlopen dat je hetzelfde nooit met een vrouw van vlees en bloed zou kunnen praktiseren. Waar het om gaat is dat er ook een permanente drang kan zijn om de werkelijkheid te willen ontvluchten. Simpelweg omdat je het niet eens bent met de manier waarop dit universum in elkaar zit. De manier waarop mensen in elkaar zitten en met elkaar omgaan.quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:25 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Je kunt hetzelfde vragen aan iedereen die iets wil creëren. Schilders, tekenaars, dichters, muzikanten. Doen ze dat alleen om er geld aan te verdienen? Of zit er een soort drijfveer in je, waardoor je handen jeuken en 's nachts de plottwists door je hoofd schieten?
Ik weet het ook niet precies, het is een manier van uitdrukken en tot op zekre hoogte ontsnappen, zoals je eventjes aan alles ontsnapt als je naar een goede film kijkt of een goed boek leest, zo kun je ook even ontsnappen aan je gedachten door ze op papier te zetten.
Nee. Dat klopt.quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:29 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Omdat veel vrouwen vaak het idee hebben dat ze eruit moeten zien als Kate Moss om mooi gevonden te worden door mannen of om lekker in hun vel te zitten. Ik geef het toe, ik heb dat ook, net als miljoenen andere vrouwen. En het proberen af te vallen, het stoppen met roken, het proberen te sporten, kutopmerkingen van mannen en vrouwen die wel dun zijn, etc.
Cleaver was idd één van de twee die aan het matten was aan het eind, ja.
Maar het heeft nu weinig meer met de schrijfclub te maken eigenlijk.
En de Engelse vertaling, omdat ik weet dat het Duits vast niet begrepen wordt en ik te lui ben om het zelf in het Nederlands om te zetten:quote:Sie fragen, ob Ihre Verse gut sind. Sie fragen mich. Sie haben vorher andere gefragt. Sie senden sie an Zeitschriften. Sie vergleichen sie mit anderen Gedichten, und Sie beunruhigen sich, wenn gewisse Redaktionen Ihre Versuche ablehnen. Nun (da Sie mir gestattet haben, Ihnen zu raten) bitte ich Sie, das alles aufzugeben. Sie sehen nach außen, und das vor allem dürften Sie jetzt nicht tun. Niemand kann Ihnen raten und helfen, niemand. Es gibt nur ein einziges Mittel. Gehen Sie in sich. Erforschen Sie den Grund, der Sie schreiben heißt; prüfen Sie, ob er in der tiefsten Stelle Ihres Herzens seine Wurzeln ausstreckt, gestehen Sie sich ein, ob Sie sterben müßten, wenn es Ihnen versagt würde zu schreiben.
Dieses vor allem: fragen Sie sich in der stillsten Stunde Ihrer Nacht: muß ich schreiben? Graben Sie in sich nach einer tiefen Antwort. Und wenn diese zustimmend lauten sollte, wenn Sie mit einem starken und einfachen ich muß dieser ernsten Frage begegnen dürfen, dann bauen Sie Ihr Leben nach dieser Notwendigkeit; Ihr Leben bis hinein in seine gleichgültigste und geringste Stunde muß ein Zeichen und Zeugnis werden diesem Drange. Dann nähern Sie sich der Natur. Dann versuchen Sie, wie ein erster Mensch, zu sagen, was Sie sehen und erleben und lieben und verlieren.
quote:You ask whether your verses are any good. You ask me. You have asked others before this. You send them to magazines. You compare them with other poems, and you are upset when certain editors reject your work. Now (since you have said you want my advice) I beg you to stop doing that sort of thing. You are looking outside, and that is what you should most avoid right now. No one can advise or help you - no one. There is only one thing you should do. Go into yourself. Find out the reason that commands you to write; see whether it has spread its roots into the very depths of your heart; confess to yourself whether you would have to die if you were forbidden to write. This most of all: ask yourself in the most silent hour of your night: must I write? Dig into yourself for a deep answer. And if this answer rings out in assent, if you meet this solemn question with a strong, simple "I must," then build your life in accordance with this necessity; your while life, even into its humblest and most indifferent hour, must become a sign and witness to this impulse. Then come close to Nature. Then, as if no one had ever tried before, try to say what you see and feel and love and lose.
Kun je dan niet beter gewoon een boek lezen?quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:32 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Eventjes willen ontsnappen aan de werkelijkheid is inderdaad heel normaal. Ik denk dat iedereen dat wel eens doet en een ieder op zijn eigen manier. De liefde bedrijven met een opblaaspop kan ook een poging zijn om de mogelijke werkelijkheid te ontlopen dat je hetzelfde nooit met een vrouw van vlees en bloed zou kunnen praktiseren. Waar het om gaat is dat er ook een permanente drang kan zijn om de werkelijkheid te willen ontvluchten. Simpelweg omdat je het niet eens bent met de manier waarop dit universum in elkaar zit. De manier waarop mensen in elkaar zitten en met elkaar omgaan.
Nee, dan lees je de creatie van een ander, wat op zichzelf ook heel leuk kan zijn. Maar waar het mij om gaat is om een wereld te scheppen die precies is, zoals ik het graag zie.quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:44 schreef wonderer het volgende:
[..]
Kun je dan niet beter gewoon een boek lezen?
Hm.quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:52 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Nee, dan lees je de creatie van een ander, wat op zichzelf ook heel leuk kan zijn. Maar waar het mij om gaat is om een wereld te scheppen die precies is, zoals ik het graag zie.
Ik denk dat ik er niet aan ontkom, om mij te beroepen op het fantasygenre. Het zou niet realistisch overkomen om een verhaal te schrijven waarin gebeurtenissen plaatsvinden die voldoen aan mijn gevoel van rechtvaardigheid, loyaliteit en solidariteit in een setting van onze dagelijkse werkelijkheid. Een fantasyverhaal is daarvoor dan denk ik het meest geschikt, maar dan zou ik het wel willen projecteren op onze dagelijkse werkelijkheid (middels moraliserende ingredienten), zodat ik er mogelijk aan bijdraag dat deze een klein beetje beter wordt voor alle levende wezens.quote:Op donderdag 14 februari 2008 23:59 schreef wonderer het volgende:
[..]
Hm.
Ja, op zich begrijp ik je wel. Ik schrijf wel deels de boeken die ik zelf graag zou willen lezen.
Wil je dan voornamelijk fantasy schrijven of valt "wereld" ook anders op te vatten?
Dat ligt denk ik ook sterk aan de manier waarop je een taal beleeft. Je dagelijkse leven inclusief contracten, voorwaarden, gerechtelijke taal, moeilijk orerende politici en formele regelementen beïnvloedt de 'smaak' die je bij bepaalde woorden proeft. Zodra je een woord als mitsdien of alsdan leest weet je al hoe laat het is, aan zulke woorden kleeft de smaak van droog ambtenaren- en juristen proza dat doorspekt is van zulke terminologie om door middel van woordelijke bombast indrukwekkend over te komen.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 13:57 schreef floris.exe het volgende:
Wat ik trouwens jammer vind is de taal Nederlands. Wanneer je in het Nederlands probeert om mooie zinnen te maken, dan krijgen ze bijna altijd een wat afstandelijke en zakelijke bijsmaak. Het Nederlands ontbreekt het aan mooie woorden die tegelijkertijd erg warm en aantrekkelijk zijn. Het Engels daarentegen kent dergelijke woorden wel. Dat vind ik wel erg jammer.
Wat ik eigenlijk onzin vind. De Nederlandse taal kent wellicht een kleiner aantal specifieke synoniemen, maar dat maakt de beleving en de lading van de woorden nog niet minder. Meer is het afhankelijk van de kracht waarmee je de woorden combineert en de durf om platte of directe woorden te gebruiken. Althans, zo zie ik het.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 13:57 schreef floris.exe het volgende:
Wat ik trouwens jammer vind is de taal Nederlands. Wanneer je in het Nederlands probeert om mooie zinnen te maken, dan krijgen ze bijna altijd een wat afstandelijke en zakelijke bijsmaak. Het Nederlands ontbreekt het aan mooie woorden die tegelijkertijd erg warm en aantrekkelijk zijn. Het Engels daarentegen kent dergelijke woorden wel. Dat vind ik wel erg jammer.
Tijd voor een update!quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:41 schreef DaMart het volgende:
Nu nog een paar korte verhalen uitwerken om een beetje op stoom te komen voor het grote werk: een nieuwe poging tot het schrijven van een boek.
100% origineel ben je toch niet. Maar nog niemand heeft dat idee op JOUW manier uitgewerkt.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 22:46 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb een nieuw idee in m'n hoofd dat ik nog verder wil uitwerken, maar het lijkt al op zoveel andere dingen, het is best lastig om 100% origineel te zijn.
Geweldig! Wat voor uitgever heb je? volgens mij heb je dat al lang een keer ergens allemaal verteld, maar te lui om terug te zoekenquote:Op donderdag 2 april 2009 22:57 schreef wonderer het volgende:
Ja hoi. Hoe gaat het met het schrijven? Ik heb gister mijn eerste versie afgerond, 104000 woorden. Nou lekker raggen en alles kloppend maken en dan naar de proeflezers en uitgever
Hoe gaat het met jullie?
Er moet wat meer ritme en cadans in, volgens de uitgever. Ik geef op bladzijde een te veel informatie volgens hem.quote:Op vrijdag 3 april 2009 17:28 schreef wonderer het volgende:
Een kleine uitgeverij cq boekhandel in antwerpen: 't verschil.
Eigen werkplek is toch wel fijn. Word je niet afgeleid door allerlei zaken van anderen (hopelijk).
DaMart, da's ook tof. Wat voor dingen zou je moeten aanpassen? Zijn het echt concrete dingen of meer subjectief qua gevoel?
Cadans is goedquote:Op vrijdag 3 april 2009 19:36 schreef DaMart het volgende:
[..]
Er moet wat meer ritme en cadans in, volgens de uitgever. Ik geef op bladzijde een te veel informatie volgens hem.
En in de eerste alinea een vrij onbekende Griekse mythe aanhalen schijnt ook geen goed idee te zijn.
Je wil niet weten hoeveel informatie ik al achterhoudt... het is meer van:quote:Op vrijdag 3 april 2009 22:02 schreef wonderer het volgende:
[..]
Cadans is goed
Maar da's inderdaad een "beginnersfout". Gewoon met het verhaal beginnen, die info komt later wel een keertje.
Die alinea's zijn een regel of 6 tot 10 lang, gemiddeld. En eigenlijk zeg ik er volgens mij nog heel weinig in over de hoofdpersoon.quote:Op vrijdag 3 april 2009 22:28 schreef wonderer het volgende:
Hm. En hoe lang zijn die alinea's?En hoe introduceer je de hoofdpersoon? "Dit is jantje, hij heeft blauwe ogen en bruin haar, werkt op de bank en het is net uit met zijn vriendin"? Vast niet helemaal zo vanwege die Griekse mythe, maar ik probeer me af te vragen waarom die figuur op de Nightwriters avond zei wat hij zei.
Da's een leuke zaak, trouwens. Je kan daar ook heerlijk koffie drinken en juist om de hoek staat een beeld van Paul van Ostaijen.quote:Op vrijdag 3 april 2009 17:28 schreef wonderer het volgende:
Een kleine uitgeverij cq boekhandel in antwerpen: 't verschil.
Eigen werkplek is toch wel fijn. Word je niet afgeleid door allerlei zaken van anderen (hopelijk).
DaMart, da's ook tof. Wat voor dingen zou je moeten aanpassen? Zijn het echt concrete dingen of meer subjectief qua gevoel?
En er staat een intens lekkere vent achter de barquote:Op vrijdag 3 april 2009 22:49 schreef JAM het volgende:
[..]
Da's een leuke zaak, trouwens. Je kan daar ook heerlijk koffie drinken en juist om de hoek staat een beeld van Paul van Ostaijen.
Ja, en daarom zeg ik ook niet veel over de hoofdpersoonquote:Op vrijdag 3 april 2009 22:50 schreef wonderer het volgende:
Je hebt het hele verhaal (/boek) nog om de hoofdpersoon te leren kennen
Nee, dat was een ander project, dat tot nu toe bij twee verhalen is gebleven.quote:Jij was toch ook bezig met losse verhalen over dezelfde persoon?
Hmm. Succes. Ben nu wel benieuwd.quote:Op vrijdag 3 april 2009 23:11 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, en daarom zeg ik ook niet veel over de hoofdpersoon.
Er gebeurt gewoon te veel te snel, eigenlijk. Ik moet er wat meer rust in aanbrengen. Ik denk ook wel dat ik weet hoe dat te doen.
[..]
Nee, dat was een ander project, dat tot nu toe bij twee verhalen is gebleven.
Ik heb nog meer projecten in mijn hoofd zitten, hoor. Ik schrijf gewoon waar ik op dat moment inspiratie voor heb.quote:Op vrijdag 3 april 2009 23:19 schreef wonderer het volgende:
[..]
Hmm. Succes. Ben nu wel benieuwd.
En ook succes met dat andere project, of heb je daar helemaal geen zin meer in?
Dat zou ik dan weer niet weten, daarvoor kom ik te weinig in Antwerpen. Misschien dat ik volgende week even langs ga,- kan ik dat boek van je dan meenemen?quote:Op vrijdag 3 april 2009 22:50 schreef wonderer het volgende:
[..]
En er staat een intens lekkere vent achter de barSoms, tenminste, ik weet zijn werktijden niet eigenlijk.
Ja hoor, lijkt me wel dat ze die daar hebbenquote:Op zaterdag 4 april 2009 13:29 schreef JAM het volgende:
[..]
Dat zou ik dan weer niet weten, daarvoor kom ik te weinig in Antwerpen. Misschien dat ik volgende week even langs ga,- kan ik dat boek van je dan meenemen?
En, hoe is het overleg gegaan?quote:Op zondag 16 augustus 2009 01:49 schreef wonderer het volgende:
Schopje: uitgever wil ook mijn tweede boek publiceren![]()
In oktober overleg.
Klinkt goed!quote:Op zondag 15 november 2009 17:24 schreef wonderer het volgende:
21 maart komt ie uitHeb nu nog twee weken voor het definitieve manuscript en dan gaat de uitgever ermee aan de slag.
Een algemeen gevoel. En het herschrijven van hoofdstuk 1 ging ook niet echt makkelijk. De ene ochtend in de trein bedacht ik er iets bij, de volgende ochtend schrapte ik die hele passage weerquote:Waar ben je precies niet tevreden over? Kun je dat benoemen of is het gewoon een algemeen "dit is nog niet goed genoeg" gevoel?
Het is een omschrijving van een alinea, en die versterkt wel de positie waarin de hoofdpersoon zich op dat moment bevindt. Dus het heeft wel nut. Het vertelt ook iets over de hoofdpersoon namelijk.quote:Op zondag 15 november 2009 17:53 schreef wonderer het volgende:
Cadans is altijd goedMaar bedenk wel dat alles wat je schrijft ook nut moet hebben. Is het belangrijk dat de lezer precies weet hoe de omgeving eruit ziet of kun je volstaan met een paar details? Persoonlijk lees ik liever over dynamische dingen (gebeurtenissen) dan statische dingen (omgeving, uiterlijk).
Oh ja, dat klinkt wel goedquote:Op zondag 15 november 2009 17:55 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het is een omschrijving van een alinea, en die versterkt wel de positie waarin de hoofdpersoon zich op dat moment bevindt. Dus het heeft wel nut. Het vertelt ook iets over de hoofdpersoon namelijk.
Ik heb het tot dit beperkt:quote:Op zondag 15 november 2009 18:30 schreef wonderer het volgende:
[..]
Oh ja, dat klinkt wel goedIk was even bang voor LotR achtige acties, met beschrijvingen van meerdere pagina's
quote:Om zich heen ziet Janneke verschillende herkenningspunten van de stad. De toren van de kerk op de Grote Markt steekt ver boven de omliggende bebouwing uit. De straten liggen als een spinnenweb om de kerk. In een van die straten staat de bioscoop in het centrum waar ze drie dagen eerder met een aantal klasgenoten ‘The Bourne Identity’ heeft gekeken. Het was niet de eerste keer dat ze de film zag, maar voor haar idool Matt Damon kon ze hem niet vaak genoeg zien.
Links van de kerk wordt de lucht gedomineerd door de golvende afwisseling van de naoorlogse hoog- en laagbouw, van het oude centrum gescheiden door het stadspark. Het is het park waar ze vaak met Harry, de Duitse herder van de buren, wandelt als ze hem voor hen uitlaat. Rechts van het oude centrum wordt de horizon gemarkeerd door de enorme zendmast voor telefonie, die omhoog torent vanaf de rand van het industriegebied. Niet ver daarvandaan staat het drie etages tellende gebouw met de rode bakstenen. Het is het hoofdkantoor van de verzekeraar waarvan haar vader directeur is. Met rode letters prijkt de naam van het bedrijf op het dak.
Voor haar wel. Ze vliegt op dat moment door de lucht. En nu maakte ik haar in eerste instantie al een hoogvlieger, later bedacht ik dat een aanrijding tussen auto en fiets de fietser niet snel hoger dan de omliggende huizen zal lancerenquote:Op zondag 15 november 2009 21:54 schreef wonderer het volgende:
Ik betwijfel of dat "spinnenweb van straten" op die manier zichtbaar is
Ik snap hetquote:Verder vind ik het wel beschrijvend, ondanks dat je er persoonlijke dingen zoals die film of de hond instopt, door woorden als "links" en "rechts", "niet ver daar vandaan" etc. Ook de indeling (eerst het noemen en daarna een detail ervan vertellen)... dat kan toch ook best samen? Bijvoorbeeld:
"De na-oorlogse hoog- en laagbouw (in het westen/links van haar) wordt gescheiden van het oude centrum door het park waar ze vaak met de hond van de buren gaat wandelen. Het is een mooi park met dito uitzicht, dat helaas verpest wordt door de zendmast aan de rand van het industriegebied."
Of zo. Snap je een beetje wat ik bedoel?
Ik ben de hele dag al met taal en teksten van anderen bezig, de puf is er vaak dan uit om zelf aan de slag te gaanquote:Op zondag 15 november 2009 18:30 schreef wonderer het volgende:
[..]
Oh ja, dat klinkt wel goedIk was even bang voor LotR achtige acties, met beschrijvingen van meerdere pagina's
@CherryLips, da's jammer. Maar 't is niet voor iedereen weggelegd, helaas (of misschien juist goed...). Maar het lijkt me wel een teleurstelling als het echt gewoon niet lukt
No problem, 't is mijn vakquote:
Oh ja, daar kan ik me iets bij voorstellen.quote:Op zondag 15 november 2009 22:08 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik ben de hele dag al met taal en teksten van anderen bezig, de puf is er vaak dan uit om zelf aan de slag te gaan.
Misschien lukt het je wel als je daarmee stopt. Hoeft niet nu, maar zou ook over een paar jaar kunnen. Ik kan het me namelijk heel goed voorstellen. Nu mijn eigen boek er is, doe ik ondertussen ook allerlei ander tekstwerk, onder meer redactiewerk. Dat kan ik heel moeilijk tegelijk doen met schrijven. Als je het loslaat, lukt het wellicht beter. Het is het proberen waard als je echt wilt schrijven.quote:Op zondag 15 november 2009 22:08 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik ben de hele dag al met taal en teksten van anderen bezig, de puf is er vaak dan uit om zelf aan de slag te gaan.
Het is nu rustiger met werk (winterdip) dus misschien moet ik mezelf weer eens een schop onder de kont geven en er goed voor gaan zitten.quote:Op maandag 16 november 2009 12:43 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Misschien lukt het je wel als je daarmee stopt. Hoeft niet nu, maar zou ook over een paar jaar kunnen. Ik kan het me namelijk heel goed voorstellen. Nu mijn eigen boek er is, doe ik ondertussen ook allerlei ander tekstwerk, onder meer redactiewerk. Dat kan ik heel moeilijk tegelijk doen met schrijven. Als je het loslaat, lukt het wellicht beter. Het is het proberen waard als je echt wilt schrijven.
Dat is sowieso een vereiste. Je kunt niet zomaar tussendoor schrijven, tenminste, ik kan dat niet. Daar heb je een forse dosis discipline voor nodig. En rust. Ga ervoor, wie weet lukt het je nu wel, of kom je in elk geval verder dan voorheen.quote:Op maandag 16 november 2009 15:31 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Het is nu rustiger met werk (winterdip) dus misschien moet ik mezelf weer eens een schop onder de kont geven en er goed voor gaan zitten.
In de trein lukt het meestal vrij aardig, al blijft het aantal woorden dan beperkt.quote:Op maandag 16 november 2009 21:52 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Dat is sowieso een vereiste. Je kunt niet zomaar tussendoor schrijven, tenminste, ik kan dat niet. Daar heb je een forse dosis discipline voor nodig. En rust. Ga ervoor, wie weet lukt het je nu wel, of kom je in elk geval verder dan voorheen.
In de trein, echt waar? Dat vind ik heel knap. Sowieso schrijven op papier; wat een werk. (Of heb je een laptop bij je?)quote:Op dinsdag 17 november 2009 18:39 schreef DaMart het volgende:
[..]
In de trein lukt het meestal vrij aardig, al blijft het aantal woorden dan beperkt.
Maar af en toe vind ik ook wel dat ik te snel afgeleid ben, en dan komt er ook te weinig van schrijven terecht.
Sinds begin dit jaar heb ik een laptop. Speciaal voor dit doel gekocht. Daarvoor had ik altijd een schrift bij me waarin ik zat te schrijven. Maar op de laptop werkt ook wel lekker, scheelt weer overtypenquote:Op dinsdag 17 november 2009 20:17 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
In de trein, echt waar? Dat vind ik heel knap. Sowieso schrijven op papier; wat een werk. (Of heb je een laptop bij je?)
Grappig, ik las laatst een interview met de schrijver John Wray, die zijn roman 'Lowboy' heeft geschreven in de metro van New York. Hij liet zich gewoon van 's morgens tot 's avonds langs willekeurige trajecten voeren. Droog, warm en met een koptelefoon op zijn hoofd voor de concentratie. Het metro-abonnement ( 4 dollar per dag) was goedkoper dan een werkplek, zei hijquote:Op dinsdag 17 november 2009 20:27 schreef DaMart het volgende:
[..]
Sinds begin dit jaar heb ik een laptop. Speciaal voor dit doel gekocht. Daarvoor had ik altijd een schrift bij me waarin ik zat te schrijven. Maar op e laptop werkt ook wel lekker, scheelt weer overtypen.
Het heeft ook wel een zeker ritme in een treinstel. Als je maar geen last hebt van het omgevingsgeluid of te grote drukte, kan ik me best voorstellen dat het lekker schrijft. Schrijven op een werkplek is ook niet altijd afleidingsvrij.quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:04 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Grappig, ik las laatst een interview met de schrijver John Wray, die zijn roman 'Lowboy' heeft geschreven in de metro van New York. Hij liet zich gewoon van 's morgens tot 's avonds langs willekeurige trajecten voeren. Droog, warm en met een koptelefoon op zijn hoofd voor de concentratie. Het metro-abonnement ( 4 dollar per dag) was goedkoper dan een werkplek, zei hij(En het had ook te maken met het onderwerp van zijn boek, trouwens).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |