Dat ligt denk ik ook sterk aan de manier waarop je een taal beleeft. Je dagelijkse leven inclusief contracten, voorwaarden, gerechtelijke taal, moeilijk orerende politici en formele regelementen beïnvloedt de 'smaak' die je bij bepaalde woorden proeft. Zodra je een woord als mitsdien of alsdan leest weet je al hoe laat het is, aan zulke woorden kleeft de smaak van droog ambtenaren- en juristen proza dat doorspekt is van zulke terminologie om door middel van woordelijke bombast indrukwekkend over te komen.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 13:57 schreef floris.exe het volgende:
Wat ik trouwens jammer vind is de taal Nederlands. Wanneer je in het Nederlands probeert om mooie zinnen te maken, dan krijgen ze bijna altijd een wat afstandelijke en zakelijke bijsmaak. Het Nederlands ontbreekt het aan mooie woorden die tegelijkertijd erg warm en aantrekkelijk zijn. Het Engels daarentegen kent dergelijke woorden wel. Dat vind ik wel erg jammer.
Wat ik eigenlijk onzin vind. De Nederlandse taal kent wellicht een kleiner aantal specifieke synoniemen, maar dat maakt de beleving en de lading van de woorden nog niet minder. Meer is het afhankelijk van de kracht waarmee je de woorden combineert en de durf om platte of directe woorden te gebruiken. Althans, zo zie ik het.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 13:57 schreef floris.exe het volgende:
Wat ik trouwens jammer vind is de taal Nederlands. Wanneer je in het Nederlands probeert om mooie zinnen te maken, dan krijgen ze bijna altijd een wat afstandelijke en zakelijke bijsmaak. Het Nederlands ontbreekt het aan mooie woorden die tegelijkertijd erg warm en aantrekkelijk zijn. Het Engels daarentegen kent dergelijke woorden wel. Dat vind ik wel erg jammer.
Tijd voor een update!quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:41 schreef DaMart het volgende:
Nu nog een paar korte verhalen uitwerken om een beetje op stoom te komen voor het grote werk: een nieuwe poging tot het schrijven van een boek.
100% origineel ben je toch niet. Maar nog niemand heeft dat idee op JOUW manier uitgewerkt.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 22:46 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb een nieuw idee in m'n hoofd dat ik nog verder wil uitwerken, maar het lijkt al op zoveel andere dingen, het is best lastig om 100% origineel te zijn.
Geweldig! Wat voor uitgever heb je? volgens mij heb je dat al lang een keer ergens allemaal verteld, maar te lui om terug te zoekenquote:Op donderdag 2 april 2009 22:57 schreef wonderer het volgende:
Ja hoi. Hoe gaat het met het schrijven? Ik heb gister mijn eerste versie afgerond, 104000 woorden. Nou lekker raggen en alles kloppend maken en dan naar de proeflezers en uitgever
Hoe gaat het met jullie?
Er moet wat meer ritme en cadans in, volgens de uitgever. Ik geef op bladzijde een te veel informatie volgens hem.quote:Op vrijdag 3 april 2009 17:28 schreef wonderer het volgende:
Een kleine uitgeverij cq boekhandel in antwerpen: 't verschil.
Eigen werkplek is toch wel fijn. Word je niet afgeleid door allerlei zaken van anderen (hopelijk).
DaMart, da's ook tof. Wat voor dingen zou je moeten aanpassen? Zijn het echt concrete dingen of meer subjectief qua gevoel?
Cadans is goedquote:Op vrijdag 3 april 2009 19:36 schreef DaMart het volgende:
[..]
Er moet wat meer ritme en cadans in, volgens de uitgever. Ik geef op bladzijde een te veel informatie volgens hem.
En in de eerste alinea een vrij onbekende Griekse mythe aanhalen schijnt ook geen goed idee te zijn.
Je wil niet weten hoeveel informatie ik al achterhoudt... het is meer van:quote:Op vrijdag 3 april 2009 22:02 schreef wonderer het volgende:
[..]
Cadans is goed
Maar da's inderdaad een "beginnersfout". Gewoon met het verhaal beginnen, die info komt later wel een keertje.
Die alinea's zijn een regel of 6 tot 10 lang, gemiddeld. En eigenlijk zeg ik er volgens mij nog heel weinig in over de hoofdpersoon.quote:Op vrijdag 3 april 2009 22:28 schreef wonderer het volgende:
Hm. En hoe lang zijn die alinea's?En hoe introduceer je de hoofdpersoon? "Dit is jantje, hij heeft blauwe ogen en bruin haar, werkt op de bank en het is net uit met zijn vriendin"? Vast niet helemaal zo vanwege die Griekse mythe, maar ik probeer me af te vragen waarom die figuur op de Nightwriters avond zei wat hij zei.
Da's een leuke zaak, trouwens. Je kan daar ook heerlijk koffie drinken en juist om de hoek staat een beeld van Paul van Ostaijen.quote:Op vrijdag 3 april 2009 17:28 schreef wonderer het volgende:
Een kleine uitgeverij cq boekhandel in antwerpen: 't verschil.
Eigen werkplek is toch wel fijn. Word je niet afgeleid door allerlei zaken van anderen (hopelijk).
DaMart, da's ook tof. Wat voor dingen zou je moeten aanpassen? Zijn het echt concrete dingen of meer subjectief qua gevoel?
En er staat een intens lekkere vent achter de barquote:Op vrijdag 3 april 2009 22:49 schreef JAM het volgende:
[..]
Da's een leuke zaak, trouwens. Je kan daar ook heerlijk koffie drinken en juist om de hoek staat een beeld van Paul van Ostaijen.
Ja, en daarom zeg ik ook niet veel over de hoofdpersoonquote:Op vrijdag 3 april 2009 22:50 schreef wonderer het volgende:
Je hebt het hele verhaal (/boek) nog om de hoofdpersoon te leren kennen
Nee, dat was een ander project, dat tot nu toe bij twee verhalen is gebleven.quote:Jij was toch ook bezig met losse verhalen over dezelfde persoon?
Hmm. Succes. Ben nu wel benieuwd.quote:Op vrijdag 3 april 2009 23:11 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, en daarom zeg ik ook niet veel over de hoofdpersoon.
Er gebeurt gewoon te veel te snel, eigenlijk. Ik moet er wat meer rust in aanbrengen. Ik denk ook wel dat ik weet hoe dat te doen.
[..]
Nee, dat was een ander project, dat tot nu toe bij twee verhalen is gebleven.
Ik heb nog meer projecten in mijn hoofd zitten, hoor. Ik schrijf gewoon waar ik op dat moment inspiratie voor heb.quote:Op vrijdag 3 april 2009 23:19 schreef wonderer het volgende:
[..]
Hmm. Succes. Ben nu wel benieuwd.
En ook succes met dat andere project, of heb je daar helemaal geen zin meer in?
Dat zou ik dan weer niet weten, daarvoor kom ik te weinig in Antwerpen. Misschien dat ik volgende week even langs ga,- kan ik dat boek van je dan meenemen?quote:Op vrijdag 3 april 2009 22:50 schreef wonderer het volgende:
[..]
En er staat een intens lekkere vent achter de barSoms, tenminste, ik weet zijn werktijden niet eigenlijk.
Ja hoor, lijkt me wel dat ze die daar hebbenquote:Op zaterdag 4 april 2009 13:29 schreef JAM het volgende:
[..]
Dat zou ik dan weer niet weten, daarvoor kom ik te weinig in Antwerpen. Misschien dat ik volgende week even langs ga,- kan ik dat boek van je dan meenemen?
En, hoe is het overleg gegaan?quote:Op zondag 16 augustus 2009 01:49 schreef wonderer het volgende:
Schopje: uitgever wil ook mijn tweede boek publiceren![]()
In oktober overleg.
Klinkt goed!quote:Op zondag 15 november 2009 17:24 schreef wonderer het volgende:
21 maart komt ie uitHeb nu nog twee weken voor het definitieve manuscript en dan gaat de uitgever ermee aan de slag.
Een algemeen gevoel. En het herschrijven van hoofdstuk 1 ging ook niet echt makkelijk. De ene ochtend in de trein bedacht ik er iets bij, de volgende ochtend schrapte ik die hele passage weerquote:Waar ben je precies niet tevreden over? Kun je dat benoemen of is het gewoon een algemeen "dit is nog niet goed genoeg" gevoel?
Het is een omschrijving van een alinea, en die versterkt wel de positie waarin de hoofdpersoon zich op dat moment bevindt. Dus het heeft wel nut. Het vertelt ook iets over de hoofdpersoon namelijk.quote:Op zondag 15 november 2009 17:53 schreef wonderer het volgende:
Cadans is altijd goedMaar bedenk wel dat alles wat je schrijft ook nut moet hebben. Is het belangrijk dat de lezer precies weet hoe de omgeving eruit ziet of kun je volstaan met een paar details? Persoonlijk lees ik liever over dynamische dingen (gebeurtenissen) dan statische dingen (omgeving, uiterlijk).
Oh ja, dat klinkt wel goedquote:Op zondag 15 november 2009 17:55 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het is een omschrijving van een alinea, en die versterkt wel de positie waarin de hoofdpersoon zich op dat moment bevindt. Dus het heeft wel nut. Het vertelt ook iets over de hoofdpersoon namelijk.
Ik heb het tot dit beperkt:quote:Op zondag 15 november 2009 18:30 schreef wonderer het volgende:
[..]
Oh ja, dat klinkt wel goedIk was even bang voor LotR achtige acties, met beschrijvingen van meerdere pagina's
quote:Om zich heen ziet Janneke verschillende herkenningspunten van de stad. De toren van de kerk op de Grote Markt steekt ver boven de omliggende bebouwing uit. De straten liggen als een spinnenweb om de kerk. In een van die straten staat de bioscoop in het centrum waar ze drie dagen eerder met een aantal klasgenoten ‘The Bourne Identity’ heeft gekeken. Het was niet de eerste keer dat ze de film zag, maar voor haar idool Matt Damon kon ze hem niet vaak genoeg zien.
Links van de kerk wordt de lucht gedomineerd door de golvende afwisseling van de naoorlogse hoog- en laagbouw, van het oude centrum gescheiden door het stadspark. Het is het park waar ze vaak met Harry, de Duitse herder van de buren, wandelt als ze hem voor hen uitlaat. Rechts van het oude centrum wordt de horizon gemarkeerd door de enorme zendmast voor telefonie, die omhoog torent vanaf de rand van het industriegebied. Niet ver daarvandaan staat het drie etages tellende gebouw met de rode bakstenen. Het is het hoofdkantoor van de verzekeraar waarvan haar vader directeur is. Met rode letters prijkt de naam van het bedrijf op het dak.
Voor haar wel. Ze vliegt op dat moment door de lucht. En nu maakte ik haar in eerste instantie al een hoogvlieger, later bedacht ik dat een aanrijding tussen auto en fiets de fietser niet snel hoger dan de omliggende huizen zal lancerenquote:Op zondag 15 november 2009 21:54 schreef wonderer het volgende:
Ik betwijfel of dat "spinnenweb van straten" op die manier zichtbaar is
Ik snap hetquote:Verder vind ik het wel beschrijvend, ondanks dat je er persoonlijke dingen zoals die film of de hond instopt, door woorden als "links" en "rechts", "niet ver daar vandaan" etc. Ook de indeling (eerst het noemen en daarna een detail ervan vertellen)... dat kan toch ook best samen? Bijvoorbeeld:
"De na-oorlogse hoog- en laagbouw (in het westen/links van haar) wordt gescheiden van het oude centrum door het park waar ze vaak met de hond van de buren gaat wandelen. Het is een mooi park met dito uitzicht, dat helaas verpest wordt door de zendmast aan de rand van het industriegebied."
Of zo. Snap je een beetje wat ik bedoel?
Ik ben de hele dag al met taal en teksten van anderen bezig, de puf is er vaak dan uit om zelf aan de slag te gaanquote:Op zondag 15 november 2009 18:30 schreef wonderer het volgende:
[..]
Oh ja, dat klinkt wel goedIk was even bang voor LotR achtige acties, met beschrijvingen van meerdere pagina's
@CherryLips, da's jammer. Maar 't is niet voor iedereen weggelegd, helaas (of misschien juist goed...). Maar het lijkt me wel een teleurstelling als het echt gewoon niet lukt
No problem, 't is mijn vakquote:
Oh ja, daar kan ik me iets bij voorstellen.quote:Op zondag 15 november 2009 22:08 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik ben de hele dag al met taal en teksten van anderen bezig, de puf is er vaak dan uit om zelf aan de slag te gaan.
Misschien lukt het je wel als je daarmee stopt. Hoeft niet nu, maar zou ook over een paar jaar kunnen. Ik kan het me namelijk heel goed voorstellen. Nu mijn eigen boek er is, doe ik ondertussen ook allerlei ander tekstwerk, onder meer redactiewerk. Dat kan ik heel moeilijk tegelijk doen met schrijven. Als je het loslaat, lukt het wellicht beter. Het is het proberen waard als je echt wilt schrijven.quote:Op zondag 15 november 2009 22:08 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik ben de hele dag al met taal en teksten van anderen bezig, de puf is er vaak dan uit om zelf aan de slag te gaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |