abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 februari 2008 @ 00:12:53 #151
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_56739565
Je kan beginnen met het beschrijven van de wereld zoals die is en hoe je die zou willen zien.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_56770004
Wat ik trouwens jammer vind is de taal Nederlands. Wanneer je in het Nederlands probeert om mooie zinnen te maken, dan krijgen ze bijna altijd een wat afstandelijke en zakelijke bijsmaak. Het Nederlands ontbreekt het aan mooie woorden die tegelijkertijd erg warm en aantrekkelijk zijn. Het Engels daarentegen kent dergelijke woorden wel. Dat vind ik wel erg jammer.
  zaterdag 16 februari 2008 @ 14:07:52 #153
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56770164
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 13:57 schreef floris.exe het volgende:
Wat ik trouwens jammer vind is de taal Nederlands. Wanneer je in het Nederlands probeert om mooie zinnen te maken, dan krijgen ze bijna altijd een wat afstandelijke en zakelijke bijsmaak. Het Nederlands ontbreekt het aan mooie woorden die tegelijkertijd erg warm en aantrekkelijk zijn. Het Engels daarentegen kent dergelijke woorden wel. Dat vind ik wel erg jammer.
Dat ligt denk ik ook sterk aan de manier waarop je een taal beleeft. Je dagelijkse leven inclusief contracten, voorwaarden, gerechtelijke taal, moeilijk orerende politici en formele regelementen beïnvloedt de 'smaak' die je bij bepaalde woorden proeft. Zodra je een woord als mitsdien of alsdan leest weet je al hoe laat het is, aan zulke woorden kleeft de smaak van droog ambtenaren- en juristen proza dat doorspekt is van zulke terminologie om door middel van woordelijke bombast indrukwekkend over te komen.

Buitenlandse stukken lees ik voornamelijk ter ontspanning; boeken, gedichten, maar ook TV series en films. Die hele juridische sector laat ik mooi voor wat het is. Vam bepaalde woorden weet ik dan ook nog in welk boek ik die het eerste tegenkwam. Maar in het Nederlands kan ik dat ook wel hebben met Vlaamse schrijvers, of wat dat betreft met Afrikaanse teksten of teksten in een streektaal. Het zijn juist die wat obscure woorden die zo hun charme hebben. (En niet besmeurd zijn door misbruik in ambtelijke taal.)

Wat vind jij in het Engels bijvoorbeeld bij uitstek zulke warme en aantrekkelijke woorden?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 16 februari 2008 @ 18:00:02 #154
71919 wonderer
pi_56774012
Je kunt in het Nederlands best mooie zinnen maken zonder tot van die archaische constructies met ambtenarentaal te komen, anders...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  zaterdag 16 februari 2008 @ 19:29:13 #155
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_56775803
Ja, zoals: 'Sinds ik mijzelf bewust ben geworden van mijn eigen en andermans seksualiteit kan ik me niet meer herinneren ooit een vrouw te hebben ontmoet die niet met me naar bed wilde.' Dat had ik laatst ergens opgeschreven.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 16 februari 2008 @ 20:05:48 #156
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_56776595
Of: 'Wanneer ik de mensen zie dansen dan blijf ik verwonderd soms staan: 'Wat zijn dat nu nu voor een bokkesprongen?- waar komt al die onzin vandaan?'' Dat heeft Johnny Jordaan ooit ergens opgeschreven.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_56873790
Hallo. Ik ben er ook weer.
"there is no way to disarm any man, except through that which he himself has accepted as guilt."
pi_56873875
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 13:57 schreef floris.exe het volgende:
Wat ik eigenlijk onzin vind. De Nederlandse taal kent wellicht een kleiner aantal specifieke synoniemen, maar dat maakt de beleving en de lading van de woorden nog niet minder. Meer is het afhankelijk van de kracht waarmee je de woorden combineert en de durf om platte of directe woorden te gebruiken. Althans, zo zie ik het.
"there is no way to disarm any man, except through that which he himself has accepted as guilt."
  Moderator woensdag 20 februari 2008 @ 23:41:07 #159
42184 crew  DaMart
pi_56874508
Even een klein succesje melden hier. Ik heb vandaag voor het eerst in bijna een jaar weer een verhaal afgerond. Ik heb het grotendeels geschreven in de trein, op weg naar en van werk... dat waren toch de meest inspiratievolle momenten .

Nu nog een paar korte verhalen uitwerken om een beetje op stoom te komen voor het grote werk: een nieuwe poging tot het schrijven van een boek .
Sterrenstof (een kerstverhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  donderdag 21 februari 2008 @ 00:29:21 #160
71919 wonderer
pi_56875485
Goedzo! Kleine stapjes
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 19:30:51 #161
42184 crew  DaMart
pi_65809889
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 23:41 schreef DaMart het volgende:

Nu nog een paar korte verhalen uitwerken om een beetje op stoom te komen voor het grote werk: een nieuwe poging tot het schrijven van een boek .
Tijd voor een update! .

Na een paar jaar bij een hoofdstuk te zijn blijven steken, heb ik een laptop gekocht voor in de trein, en inmiddels heb ik vier hoofdstukken geschreven (totaal ongeveer 9.500 woorden) van wat hopelijk ooit een boek wordt. Het verhaal zit al heel lang in mijn hoofd, maar tijdens het schrijven blijk ik weer een hoop dingen erbij te willen vertellen, waardoor het plot mijns inziens nog leuker wordt!

En hoe vergaat het schrijven de andere leden van de FOK!-schrijfclub?
  vrijdag 6 februari 2009 @ 19:40:25 #162
71919 wonderer
pi_65810214
Wat goed! Kun je je goed concentreren in de trein? Lijkt mij vooral in de spits erg lastig... Een evoluerend plot tijdens het schrijven vind ik een van de leukste dingen van het schrijven, jij ook?

Ik ben druk (elke dag, sinds begin januari, en daarvoor sporadisch) bezig met het vervolg op mijn debuut, wat soms heel lekker en soms heel frustrerend is. Ik heb 37000 woorden "af" (da's ook vier hoofdstukken, ter vergelijking ) en er staan er nog vijf in de steigers in verschillende stadia. Hard werken, schrijven
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 19:52:24 #163
42184 crew  DaMart
pi_65810633
Met de concentratie is niets mis. Alleen wat onhandig als het erg druk is, om in opgevouwen houding te typen. Maar op de een of andere manier geeft dat reizen me wat extra inspiratie.

Ik houd ook wel van een evoluerend plot. Ik had voor mezelf het begin en einde helemaal uitgedacht, dus ik weet mijn startpunt en waar ik naartoe schrijf. Voor alles ertussenin had ik wat kleine verhaallijnen, maar die worden nu alleen maar uitgebreider. Ik vind dat heerlijk. Zo word je zelf ook nog enigszins verrast tijdens het schrijven! .

Ik gebruik wat kortere hoofdstukken, volgens mij . Heb de eerste vier de afgelopen week geredigeerd, en toen bedacht ik ook een hoop extra verhaal voor wat ik al had. Ter vergelijking: de eerste versie had iets meer dan 6.000 woorden in die 4 hoofdstukken. En het zou me niets verbazen als ik verder in het verhaal nog iets bedenk waar ik eerder al naar wil verwijzen .
  vrijdag 6 februari 2009 @ 20:03:04 #164
71919 wonderer
pi_65811036
Bij mij is elk hoofdstuk een op zichzelf staand kort verhaal, dus die zijn wat langer

En ja, hoe verder je komt in je verhaal, hoe meer je meestal ook moet gaan aanpassen in wat je al had. Ik ben me ook suf aan het editten
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 20:18:59 #165
42184 crew  DaMart
pi_65811625
Een boek dat uit verschillende verhalen bestaat, dat is zich ook een beetje aan het ontwikkelen in mijn hoofd. Heb al een weetal korte verhalen die heel mooi op elkaar aansluiten, en als ik daar meer voor schrijf, dan kan dat best interessant worden.

En ik vraag me af en toe af of ik niet gewoon bestaande korte verhalen moet bundelen en naar een uitgever sturen.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 21:04:02 #166
71919 wonderer
pi_65813326
Debuteren met korte verhalen is vrij lastig (schijnt). Je kunt ze ook bewaren tot als je een naam hebt, ze een beetje herschrijven (omdat je tegen die tijd veel hebt bijgeleerd) en lekker laten liggen voor als je uitgever iets wil uitgeven en jij nog niks klaar hebt
pi_65817344
Ik heb een nieuw idee in m'n hoofd dat ik nog verder wil uitwerken, maar het lijkt al op zoveel andere dingen, het is best lastig om 100% origineel te zijn .
Tap tap tap
  vrijdag 6 februari 2009 @ 23:22:30 #168
71919 wonderer
pi_65818676
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 22:46 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb een nieuw idee in m'n hoofd dat ik nog verder wil uitwerken, maar het lijkt al op zoveel andere dingen, het is best lastig om 100% origineel te zijn .
100% origineel ben je toch niet. Maar nog niemand heeft dat idee op JOUW manier uitgewerkt.
  donderdag 2 april 2009 @ 22:57:42 #169
71919 wonderer
pi_67661223
Ja hoi. Hoe gaat het met het schrijven? Ik heb gister mijn eerste versie afgerond, 104000 woorden. Nou lekker raggen en alles kloppend maken en dan naar de proeflezers en uitgever

Hoe gaat het met jullie?
pi_67665620
ik heb geen tijd meer om te schrijven
Tap tap tap
  Moderator vrijdag 3 april 2009 @ 07:58:24 #171
42184 crew  DaMart
pi_67665955
Ik heb inmiddels vijf hoofdstukken van wat een boek gaat worden af. Een week of twee geleden heb ik het tijdens Nightwriters Walhalla voorgelegd aan een uitgever, tijdens een speeddatesessie van 2 minuten. En dat was best bemoedigend. Hij gaf aan dat er wel wat dingen aangepast moeten worden, maar dat het daarmee best een kans zou maken.

Ik heb nu alleen een week of twee even niet geschreven. Even een beetje laten bezinken en straks met een frisse blik weer verdergaan .
pi_67669738
quote:
Op donderdag 2 april 2009 22:57 schreef wonderer het volgende:
Ja hoi. Hoe gaat het met het schrijven? Ik heb gister mijn eerste versie afgerond, 104000 woorden. Nou lekker raggen en alles kloppend maken en dan naar de proeflezers en uitgever

Hoe gaat het met jullie?
Geweldig! Wat voor uitgever heb je? volgens mij heb je dat al lang een keer ergens allemaal verteld, maar te lui om terug te zoeken

DaMart, ook goed bezig. Leuk dat je daar bij dat Nightwriters Walhalla geweest bent. Ook altijd fijn om dan te horen dat je op de goede weg zit!

Ik ga straks eerst verhuizen en dan krijg ik een eigen 'kantoor' en dan hè, ja, nou, dan ga ik ook écht serieus eens verder met al die ooit-begonnen-maar-nooit-ver-meegekomen-projecten van mij.
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 3 april 2009 @ 17:28:02 #173
71919 wonderer
pi_67682061
Een kleine uitgeverij cq boekhandel in antwerpen: 't verschil.

Eigen werkplek is toch wel fijn. Word je niet afgeleid door allerlei zaken van anderen (hopelijk).

DaMart, da's ook tof. Wat voor dingen zou je moeten aanpassen? Zijn het echt concrete dingen of meer subjectief qua gevoel?
  Moderator vrijdag 3 april 2009 @ 19:36:57 #174
42184 crew  DaMart
pi_67685529
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 17:28 schreef wonderer het volgende:
Een kleine uitgeverij cq boekhandel in antwerpen: 't verschil.

Eigen werkplek is toch wel fijn. Word je niet afgeleid door allerlei zaken van anderen (hopelijk).

DaMart, da's ook tof. Wat voor dingen zou je moeten aanpassen? Zijn het echt concrete dingen of meer subjectief qua gevoel?
Er moet wat meer ritme en cadans in, volgens de uitgever. Ik geef op bladzijde een te veel informatie volgens hem.

En in de eerste alinea een vrij onbekende Griekse mythe aanhalen schijnt ook geen goed idee te zijn .
  vrijdag 3 april 2009 @ 22:02:11 #175
71919 wonderer
pi_67690959
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 19:36 schreef DaMart het volgende:

[..]

Er moet wat meer ritme en cadans in, volgens de uitgever. Ik geef op bladzijde een te veel informatie volgens hem.

En in de eerste alinea een vrij onbekende Griekse mythe aanhalen schijnt ook geen goed idee te zijn .
Cadans is goed

Maar da's inderdaad een "beginnersfout". Gewoon met het verhaal beginnen, die info komt later wel een keertje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')