Dat ligt denk ik ook sterk aan de manier waarop je een taal beleeft. Je dagelijkse leven inclusief contracten, voorwaarden, gerechtelijke taal, moeilijk orerende politici en formele regelementen beïnvloedt de 'smaak' die je bij bepaalde woorden proeft. Zodra je een woord als mitsdien of alsdan leest weet je al hoe laat het is, aan zulke woorden kleeft de smaak van droog ambtenaren- en juristen proza dat doorspekt is van zulke terminologie om door middel van woordelijke bombast indrukwekkend over te komen.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 13:57 schreef floris.exe het volgende:
Wat ik trouwens jammer vind is de taal Nederlands. Wanneer je in het Nederlands probeert om mooie zinnen te maken, dan krijgen ze bijna altijd een wat afstandelijke en zakelijke bijsmaak. Het Nederlands ontbreekt het aan mooie woorden die tegelijkertijd erg warm en aantrekkelijk zijn. Het Engels daarentegen kent dergelijke woorden wel. Dat vind ik wel erg jammer.
Wat ik eigenlijk onzin vind. De Nederlandse taal kent wellicht een kleiner aantal specifieke synoniemen, maar dat maakt de beleving en de lading van de woorden nog niet minder. Meer is het afhankelijk van de kracht waarmee je de woorden combineert en de durf om platte of directe woorden te gebruiken. Althans, zo zie ik het.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 13:57 schreef floris.exe het volgende:
Wat ik trouwens jammer vind is de taal Nederlands. Wanneer je in het Nederlands probeert om mooie zinnen te maken, dan krijgen ze bijna altijd een wat afstandelijke en zakelijke bijsmaak. Het Nederlands ontbreekt het aan mooie woorden die tegelijkertijd erg warm en aantrekkelijk zijn. Het Engels daarentegen kent dergelijke woorden wel. Dat vind ik wel erg jammer.
Tijd voor een update!quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:41 schreef DaMart het volgende:
Nu nog een paar korte verhalen uitwerken om een beetje op stoom te komen voor het grote werk: een nieuwe poging tot het schrijven van een boek.
100% origineel ben je toch niet. Maar nog niemand heeft dat idee op JOUW manier uitgewerkt.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 22:46 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb een nieuw idee in m'n hoofd dat ik nog verder wil uitwerken, maar het lijkt al op zoveel andere dingen, het is best lastig om 100% origineel te zijn.
Geweldig! Wat voor uitgever heb je? volgens mij heb je dat al lang een keer ergens allemaal verteld, maar te lui om terug te zoekenquote:Op donderdag 2 april 2009 22:57 schreef wonderer het volgende:
Ja hoi. Hoe gaat het met het schrijven? Ik heb gister mijn eerste versie afgerond, 104000 woorden. Nou lekker raggen en alles kloppend maken en dan naar de proeflezers en uitgever
Hoe gaat het met jullie?
Er moet wat meer ritme en cadans in, volgens de uitgever. Ik geef op bladzijde een te veel informatie volgens hem.quote:Op vrijdag 3 april 2009 17:28 schreef wonderer het volgende:
Een kleine uitgeverij cq boekhandel in antwerpen: 't verschil.
Eigen werkplek is toch wel fijn. Word je niet afgeleid door allerlei zaken van anderen (hopelijk).
DaMart, da's ook tof. Wat voor dingen zou je moeten aanpassen? Zijn het echt concrete dingen of meer subjectief qua gevoel?
Cadans is goedquote:Op vrijdag 3 april 2009 19:36 schreef DaMart het volgende:
[..]
Er moet wat meer ritme en cadans in, volgens de uitgever. Ik geef op bladzijde een te veel informatie volgens hem.
En in de eerste alinea een vrij onbekende Griekse mythe aanhalen schijnt ook geen goed idee te zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |