Ik ben toch geen óma.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 10:53 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
recept?
zonder recepten is dit topic
Oeh hier ben ik wel erg benieuwd naar, zowel de foto als het receptquote:Op vrijdag 22 juni 2007 09:32 schreef mvdlubbe het volgende:
Vandaag staan op het program "Noten-Worteltaart"".
Lijkt opquote:Op zaterdag 23 juni 2007 09:40 schreef mvdlubbe het volgende:
Ik was vergeten een stukje te lezen bij de voorbereidingen: "Een nacht in de koelkast laten staan". Derhalve heb ik de koekjes vanochtend gebakken. En die zijn wel lekker!
[[url=http://photophoria.net/dev/gallery2/d/Koekjes01.jpg?g2_itemId=1776&g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=5f6e2905b155f3f2f4eacdada4934c7f]afbeelding][/url]
En de recepten volgen. Echt waar!
Benodigdheden:quote:
ik ben wel erg benieuwd naar dit receptquote:Op zaterdag 23 juni 2007 07:48 schreef mvdlubbe het volgende:
Hij ziet er wél mooi uit..
[afbeelding,link]
Doe eens een receptje hiervan kan ik van het weekend ook weer eens gaan hobbieenquote:Op dinsdag 26 juni 2007 22:21 schreef mvdlubbe het volgende:
Ik heb even een kersentaart gebakken.!
[[url=http://photophoria.net/dev/gallery2/d/Kersentaart.jpg?g2_itemId=1798&g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=227230d460f0ed6db662cc10f573f045]afbeelding][/url]
Noten-worteltaart.quote:Op woensdag 27 juni 2007 23:07 schreef MissyMirjaM het volgende:
mag ik 't recept van dat platte ding met chocola erop?
die ziet er echtuit
heb ik ook 1 keer gehad, suiker vergetenquote:Op donderdag 28 juni 2007 09:45 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Noten-worteltaart.
Ja, die zal ik binnenkort even neerzetten. (vanavond ofzo). Was overigens niet te eten, ik was suiker vergeten.
issie er al?quote:Op donderdag 28 juni 2007 09:45 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Noten-worteltaart.
Ja, die zal ik binnenkort even neerzetten. (vanavond ofzo). Was overigens niet te eten, ik was suiker vergeten.
Ik dacht het wel. Maar da's niet zoquote:
neequote:Op woensdag 11 juli 2007 07:29 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Ik dacht het wel. Maar da's niet zo.
quote:Op woensdag 11 juli 2007 16:20 schreef mvdlubbe het volgende:
een logeerpoes
Wow dat ziet er nog eens goed uit, complimentenquote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:11 schreef Jessi het volgende:
Vandaag gemaakt:
[afbeelding]
Recept in het Engels, ik gebruikte extra pure chocolade ipv witte.![]()
Eerst een bodem blind bakken en dan vullen met rabarberquote:Op vrijdag 20 juli 2007 22:21 schreef Oceanonix het volgende:
Heeft iemand een goed en lekker recept voor rabarbertaart?
Ik heb nu twee recepten geprobeerd, bij de eerste zat er een goede bovenkant op en bij de tweede was de bodem prut.
De rabarber is best nat en daardoor lukken de taarten niet helemaal.![]()
En, hoe smaakte het? Hoe doet de Golden Delicious het in een appeltaart? Is hij wel stevig genoeg?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 16:20 schreef Patton het volgende:
Deze staat nu in de oven.
[afbeelding]
Ik ben benieuwd. Straks met een lekker bakkie![]()
En zo ziet mijn taart er dan uit:quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:34 schreef minilotje het volgende:
Men neme:
- drie eetlepels zachte roomboter
- een pak chocoladekoekjes (een gram of 250)
- bananen, twee grote of drie kleintjes
- twee blikjes gecondenseerde melk (supermarkt, tussen de oosterse kookspullen, er staat een fries vlaggetje op)
- twee bekertjes (250 ml) slagroom
- vier eetlepels witte kristalsuiker
- een klein beetje cacaopoeder
+
- een springvorm (24 cm. doorsnede)
- deegroller
- plastic zak
Bereiding:
- Zet de ongeopende blikjes melk in een grote pan heet water (deksel erop!) en breng aan de kook. Laat een uurtje of twee sudderen, en zorg dat de pan niet droogkookt. Zo nodig water bijvullen
- Vul ondertussen de plastic zak met koekjes en bewerk de boel met een deegroller tot de koekjes helemaal verkruimeld zijn
- Stort koekruimels in een kom en meng met de zachte boter tot er een plakkerig kruimeldeeg ontstaat
- Spreid kruimeldeeg uit over bodem van springvorm en druk stevig aan. Zorg eventueel voor opstaande randjes.
- Zet springvorm met deeg in de koelkast om hard te worden terwijl de melk doorkookt
- Haal na twee uur de melkblikjes uit de pan (pas op! heet!) en wacht tot ze een beetje afgekoeld zijn voordat je ze openmaakt. Tadaa, twee blikkies vol dulche de leche, ofwel toffee.
- Sla met de hand het slagroom met de suiker stijf, voeg eventueel een zakje klopfix toe
- Snij bananen in plakjes
- Haal springvorm met deeg uit de koelkast en beleg de taartbodem achtereenvolgens met plakjes banaan, een hele dikke laag toffee en maak af met een laag slagroom. Zeef er tot slot wat cacaopoeder boven.
- Laat taart opstijven in koelkast tot gebruik
De volgorde van de toffee en banaan varieert nogal per recept, maar dit is hoe ik het doe. Voor een wat minder mierzoet geheel kun je in plaats van chocoladekoekjes ook kiezen voor digestives of tarwebiscuitjes.
Succes!
Nee.quote:Op zaterdag 8 september 2007 12:47 schreef AudreyHepburn het volgende:
Ik ga de truffeltaart van Sylvia Witteman maken. Recept en/of foto volgen.
wauwquote:Op zondag 9 september 2007 10:09 schreef minilotje het volgende:
Ik postte 'm al aan het begin van dit jaar, dus voor degenen die '
m destijds gemist hebben..
De banoffee-taart! In theorie misschien niet echt gebak omdat er niets de oven inhoeft, maar een taart is het in elk geval wél! En een heel lekkere ook.
![]()
[..]
En zo ziet mijn taart er dan uit:
[afbeelding]
Ik zal er deze week weer eens eentje maken!
receptje??quote:Op zondag 9 september 2007 13:54 schreef AudreyHepburn het volgende:
Het eindresultaat:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En dat er zo'n stuk uit is komt omdat ik gisteravond mensen op de koffie had, de cake is veel te machtig om zelf veel van te eten..
Maar bakpoeder en baking soda is dus niet hetzelfde. Ik vraag me af of je in recepten zomaar 'bakpoeder' kunt vervangen door 'baking soda'.quote:Op zondag 23 september 2007 10:33 schreef mvdlubbe het volgende:
Oh, ik heb nog een TIP aangaande bakpoeder.!
Je kent ze wel, oetker backin, de kleine zakjes 'bakpoeder' met maïszetmeel. [afbeelding]
In het Haagse chinatown heb ik laatst 'Arm & Hammer Baking Soda' gekocht. 454 gram voor 99 cent!
[afbeelding]
Doe er je voordeel mee.
Inderdaad! Ik denk dat ik straks maar eens lekker in de stad appeltaart ga eten, da's een stuk gezonder dan zelf een hele taart bakken.quote:Op zondag 23 september 2007 11:04 schreef Viking84 het volgende:
Hier staan dus véél te lekkere dingen.....
"Backin" bestaat uit E450i, E500ii en maiszetmeel.quote:Op zondag 23 september 2007 11:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar bakpoeder en baking soda is dus niet hetzelfde. Ik vraag me af of je in recepten zomaar 'bakpoeder' kunt vervangen door 'baking soda'.
Dus is het niet hetzelfde. Dat wist ik al.quote:Op zondag 23 september 2007 12:32 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
"Backin" bestaat uit E450i, E500ii en maiszetmeel.
E450( i ) Dinatriumdifosfaat ("bindt metaalionen en voorkomt verkleuring van levensmiddelen door metalen. E450 (vi) wordt ook gebruikt als broodverbetermiddel")
E500(ii) Natriumwaterstofcarbonaat, baksoda ("Ook als rijsmiddel en stabilisator.")
bron: http://www.food-info.net
"Arm & Hammer Baking Soda" bestaat uit "natrium bicarbonate".
Hieruit volgt, m.i., dat baking soda + maizena = 'bakpoeder' zonder 'verbeteraar'
quote:Baking soda, also known as sodium bicarbonate or bicarbonate of soda (alkali) is about four times as strong as baking powder. It is used in recipes that contain an acidic ingredient (e.g. vinegar, citrus juice, sour cream, yogurt, buttermilk, chocolate, cocoa (not Dutch-processed), honey, molasses (also brown sugar), fruits and maple syrup). Baking soda starts to react and release carbon dioxide gas as soon as it is added to the batter and moistened. Make sure to bake the batter immediately.
Bah!quote:Op zondag 23 september 2007 12:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dus is het niet hetzelfde. Dat wist ik al.
een appeltaart bakken is niet ongezond; wel als je hem zelf op moet etenquote:Op zondag 23 september 2007 11:20 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Inderdaad! Ik denk dat ik straks maar eens lekker in de stad appeltaart ga eten, da's een stuk gezonder dan zelf een hele taart bakken
Dat laatste doe ik ook regelmatig. Gewoon een flinke cake bakken en dan de helft bij mijn ouders langsbrengen. Vinden ze meestal niet heel ergquote:Op zondag 23 september 2007 12:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
een appeltaart bakken is niet ongezond; wel als je hem zelf op moet eten.
Ik had dit weekend ook zin in appeltaart, maar niet in een hele. Een prima alternatief is dan een appelbol of een appelflap. Daar kun je zo veel of zo weinig van maken als je wilt. Wellicht dat ik eind deze week een appeltaart ga maken. Dan dump ik de helft bij m'n ouders
.
Ik vond het niet zo'n succes. Ik ben bang dat ik wat te enthousiast ben geweest met de citroen. Die Golden Delicious zijn prima in een appeltaart, maar met Granny Smiths proef je toch meer de appel smaak. Ik maak tegenwoordig wel eens een de klassieke met rozijnen en kaneel, als je die een dag laat staan zijn alle smaken door elkaar getrokken en dan is de taart echt fantastisch.quote:Op zaterdag 8 september 2007 15:11 schreef _Henry_ het volgende:
[..]
En, hoe smaakte het? Hoe doet de Golden Delicious het in een appeltaart? Is hij wel stevig genoeg?
Want ik dacht dat voor appeltaart altijd harde en zure appels werden gekozen. En de Golden Delicious is noch zuur noch hard.
Da's waar, maar een appelflap is toch iets heel anders dan een appeltaart.quote:Op zondag 23 september 2007 12:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik had dit weekend ook zin in appeltaart, maar niet in een hele. Een prima alternatief is dan een appelbol of een appelflap. Daar kun je zo veel of zo weinig van maken als je wilt. Wellicht dat ik eind deze week een appeltaart ga maken. Dan dump ik de helft bij m'n ouders
.
je mag die helft hier ook wel dumpen hoorquote:Op zondag 23 september 2007 12:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
.
Heb hem gemaakt, echt heerlijk. Ik heb trouwens Bastognekoekjes gebruikt voor de bodem, heel lekker was dat. En ik ben nog steeds onder de indruk dat je van twee blikjes gecondenseerde melk twee blikjes toffee kunt maken.quote:Op vrijdag 14 september 2007 19:16 schreef BettyR het volgende:
Ooh die banaan-toffeetaart! Ga ik morgen maken.
voor mij ook!quote:Op zondag 23 september 2007 20:18 schreef liesell het volgende:
Patton, vanwaar dan granny smith, heb je wel eens goudreinetten geprobeerd dan en vond je dat niet lekker?
Goudreinetten zijn in mijn opvoeding onlosmakelijk verbonden met appeltaart![]()
Het blijft gaaf. Oók na het driehonderdste blikkie.quote:Op zondag 23 september 2007 20:32 schreef BettyR het volgende:
[..]
Heb hem gemaakt, echt heerlijk. Ik heb trouwens Bastognekoekjes gebruikt voor de bodem, heel lekker was dat. En ik ben nog steeds onder de indruk dat je van twee blikjes gecondenseerde melk twee blikjes toffee kunt maken.
Waar bestaat je smeuïge bruine bovenlaag dan precies uit?quote:Op maandag 24 september 2007 01:32 schreef TechXP het volgende:
Cupcakes zijn 100% plantaardig en dus ook lactosevrij.
plantaardige margarine gemengt met poedersuiker. En wat cacao natuurlijk.quote:Op maandag 24 september 2007 07:11 schreef minilotje het volgende:
Waar bestaat je smeuïge bruine bovenlaag dan precies uit?
Nee. Ben veganist dus moet 100% plantaardig hebben. Wajang is helaas 99,9% plantaardig. Zit vitamine D3 in afkomstig van wolvet.quote:Op maandag 24 september 2007 10:41 schreef liesell het volgende:
plantaardige margarine> wajang?
ipv? Nee, ei is helemaal niet nodig. Ook niet iets in plaats van (dat is m.i. een gedachte die meer voorkomt uit gewoonte... dat in cake enzo ei perse nodig is)quote:en wat gebruik je ipv ei?
Recept voor de topping:quote::: CHOCO CUPCAKES ::
ingredienten: (voor 10 a 12 cupcakes)
(1 kop = 250ml)
1 kopje sojamelk
1 theelepel natuurazijn/appelazijn
3/4 kopje suiker
1/3 zonnebloemolie
1 1/2 theelepel vanille extract
1 kopje tarwebloem
1/3 kopje cacao poeder
2 a 2 1/2 theelepels bakpoeder
1/4 theelepel zout (ik had iets meer gedaan)
Bereiding:
1: oven op 180 graden
2: sojamelk en azijn in kom goed mengen en even paar minuten opzij zetten
3: Daarna de suiker, olie en vanille extract erbij en goed opkloppen.
4: Dan in een aparte kom de bloem, cacao poeder, bakpoeder en zout bij elkaar doen en goed mengen met elkaar.
5: Doe 1 helft van het vaste mengsel bij de sojamelk-mengsel. En dan met een goede handmixer mengen. Gooi daarna de 2e helft erbij. Je krijgt een redelijk vloeibaar mengsel nu.
6: Doe deze in vormpjes.
7: Dan in de oven. En dan 20 minuten ongeveer erin.
quote::: CHOCO butter cream frosting ::
ingredienten:
1/2 kop plantaardige margarine (provamel bakken&smeren in natuurwinkel te krijgen. Biologisch en iig zonder vitamine D3 uit wolvet)
1/2 kop cacaopoeder
2 1/2 kop poeder suiker
3 eetlepels soyamelk
bereiding:
1) Margarine mixen met cacao. Doe dit met een mixer
2) Dan doe je de poedersuiker per 1/2 kopje erbij. En dan een beetje van de soyamelk (niet te veel doen)
3) Als alles gemixt is kan je er een beetje vanille extract bij doen en dit goed mixen. Goed opkloppen dus. 3 minuten met een handmixer.. 7 minuten met een vork)
Als de cupcakes afgekoeld zijn kan je dit er op spuiten met slagroomspuit.
ei heeft wel degelijk een functie: het zorgt ervoor dat je gebak niet uit elkaar dondert.quote:Op maandag 24 september 2007 10:50 schreef TechXP het volgende:
ipv? Nee, ei is helemaal niet nodig. Ook niet iets in plaats van (dat is m.i. een gedachte die meer voorkomt uit gewoonte... dat in cake enzo ei perse nodig is)
Olijfolie kan je ook gebruiken. Ik gebruik meestal zonnebloemolie.quote:Op maandag 24 september 2007 11:21 schreef liesell het volgende:
Enige tijd geleden had ik een topic geopend met de vraag of je ipv boter ook olijfolie kon gebruiken en of het dan hetzelfde smaakt igv cake. Heb jij ook wel eens gebak met olijfolie gemaakt of een andere soort olie?
Die margarine is biologisch. Weet niet echt precies hoeveel het kost. Ook weer niet echt super duur ofzo.quote:Meestal is biogebak met zonnebloemolie. Hoeveel kost die margarine?
Nee. Het is meer een gewoonte dat men ei gebruikt in gebak. Het hoeft nl. niet perse. ok.. als je eierkoeken maakt wellicht welquote:Op maandag 24 september 2007 12:00 schreef Viking84 het volgende:
ei heeft wel degelijk een functie: het zorgt ervoor dat je gebak niet uit elkaar dondert.
Logische vervolgvraag: dondert jouw gebak niet uit elkaar zonder ei?.
quote:Op maandag 24 september 2007 10:50 schreef TechXP het volgende:
[..]
Nee. Ben veganist dus moet wil 100% plantaardig hebben. Wajang is helaas 99,9% plantaardig. Zit vitamine D3 in afkomstig van wolvet.
recpetje van die taart?quote:Op maandag 24 september 2007 13:59 schreef TechXP het volgende:
Deze is ook van een tijd terug:
[afbeelding]
Op de chocoladestukjes erop na is deze helemaal 'raw food'. dat wil zeggen geen producten die verwarmt/verhit zijn. Dit is dus ook niet in de oven geweest. Ook een erg lekkere taart
Alsjeblieft:quote:Op maandag 24 september 2007 18:56 schreef MissyMirjaM het volgende:
recpetje van die taart?
quote:How cool! Your pie looks better than ours!
Much love,
Dhrumil
Editor of WLIR
Edit: dank voor het recept.quote:Op maandag 24 september 2007 13:59 schreef TechXP het volgende:
[..]
Nee. Het is meer een gewoonte dat men ei gebruikt in gebak. Het hoeft nl. niet perse. ok.. als je eierkoeken maakt wellicht wel
Maar voor de rest is mijn ervaring geweest dat je zonder ook gewoon goed resultaat krijgt.
Ik heb overigens nog nooit iemand horen klagen over mijn gebak. Ik heb ook mijn gebak succesvol gecaterd.
Iedereen zeer positief.
Deze is ook van een tijd terug:
[afbeelding]
Op de chocoladestukjes erop na is deze helemaal 'raw food'. dat wil zeggen geen producten die verwarmt/verhit zijn. Dit is dus ook niet in de oven geweest. Ook een erg lekkere taart
De laatste cakes waren chococakes. Toen heb ik gewoon dat cupcake deeg gebruikt. Dus:quote:Op dinsdag 25 september 2007 08:24 schreef mvdlubbe het volgende:
Hoe zou jij een cake maken, TechXP? Bloem/maizena, suiker, vet (+rijsmiddel, smaakmakers)?
quote:1 kopje sojamelk
1 theelepel natuurazijn/appelazijn
3/4 kopje suiker
1/3 zonnebloemolie
1 kopje tarwebloem
1/3 kopje cacao poeder
2 a 2 1/2 theelepels bakpoeder
1/4 theelepel zout (ik had iets meer gedaan)
"Sojamelk Naturel" van "Alpro" zou 3,6 gram eiwit bevatten (van 100g produkt, vermoed ik).quote:De eiwitwaarde van soja is gelijk aan het wit van een ei of caseïne (een eiwit dat veel in melk voorkomt), die als referentiewaarden van een compleet eiwit gezien kunnen worden.
De stelling is dat ei(wit) overbodig is in gebak. Die lijkt me niet juist.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:25 schreef Mini_rulez het volgende:
Wat maakt het uit of er eiwit in zit?
Ei is toch heel wat anders dan eiwit.quote:Op donderdag 27 september 2007 19:45 schreef mvdlubbe het volgende:
De stelling is dat ei(wit) overbodig is in gebak. Die lijkt me niet juist.
Klopt, aan de sojamelk zal het niet liggen met 3 gram eiwit per 100 gram.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:13 schreef TechXP het volgende:
geen idee. In de tarwebloem zit volgens mij ook gewoon eiwit. En cacao dacht ik ook. Je kan de sojamelk ook gewoon eventueel vervangen met water. Zou niet echt uitmaken.
Er is niks verwarrend aan. En dat eiwit niet uit ei komt is onzin, ei is water en eiwit. Kortom, een deel van eiwit in het produkt komt uit ei. En een flink deel, op het geheel.quote:Op donderdag 27 september 2007 20:20 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ei is toch heel wat anders dan eiwit.
Een eiwit is dus niet iets wat van een ei komt. Het is misschien wat verwarrendDat zeker. Net als melkzuur. Zou je ook denken dat het van melk komt
250mlquote:Op donderdag 27 september 2007 20:24 schreef mvdlubbe het volgende:
De voedingswaarde van het recept van TechXP is me niet bekend, ik ken de afmeting 'kopje' namelijk niet.
huh.. ik ben beetje in de war. Je weet toch wel dat eiwit in andere producten dan ei niet uit een 'ei' komt he?quote:Op donderdag 27 september 2007 20:26 schreef mvdlubbe het volgende:
Er is niks verwarrend aan. En dat eiwit niet uit ei komt is onzin, ei is water en eiwit. Kortom, een deel van eiwit in het produkt komt uit ei. En een flink deel, op het geheel.
Ja, ik maak een berekening van hoeveel gram eiwit 100 gram produkt (cake) bevat maar ik geloof tegelijkertijd dat dwergen de hele dag eieren staan te kloppen en injecteren in bloem. Get a fucking life.quote:Op vrijdag 28 september 2007 01:24 schreef TechXP het volgende:
[..]
huh.. ik ben beetje in de war. Je weet toch wel dat eiwit in andere producten dan ei niet uit een 'ei' komt he?
Eiwit uit ei noem je ei-eiwit
Minilotje ik heb even twee vragen voor je. Leuk recept en ik heb zondag iets zoets nodig maar de oven is stuk dus misschien kan dit. Als je dit gaat snijden he? Blijft het dan een beetje netjes of stort het meteen in elkaar? (er zijn kinderen bij, vandaar...;) )quote:Op zondag 9 september 2007 10:09 schreef minilotje het volgende:
Ik postte 'm al aan het begin van dit jaar, dus voor degenen die '
m destijds gemist hebben..
De banoffee-taart! In theorie misschien niet echt gebak omdat er niets de oven inhoeft, maar een taart is het in elk geval wél! En een heel lekkere ook.
Je doet de koekkruimels in een kom, en giet er gesmolten boter bij. Genoeg om tot een plakkerige maar nog wel stevige substantie te komen. Dit mengen kan je gewoon met een lepel of iets doen....quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:27 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
En wat bedoel je met: - Stort koekruimels in een kom en meng met de zachte boter tot er een plakkerig kruimeldeeg ontstaat.
Hoe dan mengen? Met je handen? Met een mixer? Ik heb geen idee......Alvast bedankt!
haha.. die stomme dwergen ook!!quote:Op vrijdag 28 september 2007 07:51 schreef mvdlubbe het volgende:
Ja, ik maak een berekening van hoeveel gram eiwit 100 gram produkt (cake) bevat maar ik geloof tegelijkertijd dat dwergen de hele dag eieren staan te kloppen en injecteren in bloem. Get a fucking life.
Dank jequote:Op vrijdag 28 september 2007 13:54 schreef Trusten het volgende:
[..]
Je doet de koekkruimels in een kom, en giet er gesmolten boter bij. Genoeg om tot een plakkerige maar nog wel stevige substantie te komen. Dit mengen kan je gewoon met een lepel of iets doen....![]()
Dat weet ik, maar eiwit hoeft niet uit een ei te komen. Misschien kun je dat in het recept dan ook wel vervangen door eiwit uit iets anders, of kan het ook wel met wat minder eiwit.quote:Op donderdag 27 september 2007 19:45 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
De stelling is dat ei(wit) overbodig is in gebak. Die lijkt me niet juist.
Wanneer ik een cake maak (en/of mijn berekening hierboven klopt) is ei de grootste leverancier van eiwit in het produkt. Daarom ben ik skeptisch over de substantie/smaak van een plantaardige cake waarbij geen rekening is gehouden met de afwezigheid van het in 'normale' cake door eieren verkregen eiwit.quote:Op maandag 1 oktober 2007 17:33 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar eiwit hoeft niet uit een ei te komen. Misschien kun je dat in het recept dan ook wel vervangen door eiwit uit iets anders, of kan het ook wel met wat minder eiwit.
Voor de duidelijkheid: eiwit, aka proteïnen, is gewoon een bepaalde categorie stoffen (simpele organische chemie). Een groot deel van ons lichaam bestaat eruit. Qua voeding zitten eiwitten in eieren en vlees, maar ook in planten. Of je voor een cake ook plantaardige eiwitten kunt gebruiken, dat weet ik verder niet.
Een veganistische cake lijkt mij trouwens ook niet alles, maar misschien is het een acquired taste.
Ik denk dat ik je maar eens een cake moet laten proeven. Worden hier niet meetings georganiseerd waarbij mensen elkaars cake/taart kunnen proeven?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 08:21 schreef mvdlubbe het volgende:
Wanneer ik een cake maak (en/of mijn berekening hierboven klopt) is ei de grootste leverancier van eiwit in het produkt. Daarom ben ik skeptisch over de substantie/smaak van een plantaardige cake waarbij geen rekening is gehouden met de afwezigheid van het in 'normale' cake door eieren verkregen eiwit.
Het is wel zo dat smaak kan veranderen als je je patroon verandert. Ik hou van sojamelk maar ken anderen die het voor het eerst proeven die het totaal niet lekker vinden.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 08:25 schreef mvdlubbe het volgende:
Overigens kun je bij natuurwinkels ook allerlei 'gezond' gebak kopen waarvan sommige mensen zeggen dat het 'ontzettend lekker' is. Meestal is het niet te eten en mijn vermoeden is dan ook dat de mensen die het wel waarderen dit deels doen op andere gronden dan smaak, bijvoorbeeld overtuiging en/of zelfdeceptie. Een vergelijkbare beweging zou mij niet verbazen bij een extremistische voedingsovertuiging als veganisme.
quote:Op donderdag 4 oktober 2007 12:40 schreef Mini_rulez het volgende:
Het is waarschijnlijk net zoiets als met Valess enzo. Als je de keuze hebt tussen echt vlees en Valess, zou iedereen vlees kiezen. Voor mensen die geen vlees willen eten en dus alleen maar kunnen kiezen tussen Valess of bijv. linzen, is Valess al een stuk acceptabeler. Als je nooit echt vlees eet, weet je niet eens wat voor slap aftreksel al die nepdingen zijn.
Zo eten sommige mensen misschien ook liever veganistisch gebak dan helemaal niks.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 00:14 schreef Maneki.Neko het volgende:
Oh nou heb ik weer zin om te bakken
Mijn ouders en ik hebben allebei heteluchtovens maar onze baksels lukken altijd prima. Misschien even de juiste temperatuur en tijd vinden?quote:Op maandag 8 oktober 2007 15:55 schreef _Ingrid_ het volgende:
Sinds we een hete lucht oven hebben, mislukken simpele cakes en taarten helaas vaak.
Het hoort juist wel met frituurvet. Frituurvet wordt net wat harder dan boter.quote:Op maandag 8 oktober 2007 16:41 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik maak arretjescake nooit met frituurvet, bah
gewoon met boter
Ze waren heel erg lekker, maar misselijkmakend machtig. Meer dan 2 stukjes per dag gaan er niet in.quote:Chocoladebrownies
Ingredienten:
40 gr bloem
60 gr cacaopoeder
500 gr suiker
125 gr walnoten
250 gr pure chocolade in stukjes
250 gr gesmolten boter
4 tl vanille-essence
4 losgeklopte eieren
Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed een bakvorm van 20x30 cm met bakpapier.
Zeef de bloem en het cacaopoeder in een kom en schep er de suiker, walnoten en chocolade door. Roer er de eieren, boter en vanile-essence door. Schep het mengsel in de vorm en bak 50 minuten (de koek is nog plakkerig van binnen). Laat de brownies minimaal 2 uur afkoelen in de koelkasten snijdt in stukjes.
Ik zal de volgende keer de temperatuur goed checken. Misschien ging daar iets mis.quote:Op maandag 8 oktober 2007 21:20 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Mijn ouders en ik hebben allebei heteluchtovens maar onze baksels lukken altijd prima. Misschien even de juiste temperatuur en tijd vinden?
Sinds we een nieuwe oven hebben, hebben de cakes alleen geen ziel meer (dat zachte laagje aan de onderkant) Volgens mijn moeder was het niet de bedoeling dat dat er zat, maar wij vonden het juist lekker.
Vroeger maakten we regelmatig notencake, ook heerlijk...
Oi, dat ziet er lekker uitquote:Op dinsdag 6 november 2007 12:44 schreef syndroom_van_pwn het volgende:
[ afbeelding ]
"Marcella's Fijne Chocoladetaart"
waarom geen recept?quote:Op dinsdag 6 november 2007 12:44 schreef syndroom_van_pwn het volgende:
[ afbeelding ]
kun je hier nog t recept van posten..?quote:Op dinsdag 6 november 2007 12:44 schreef syndroom_van_pwn het volgende:
[ afbeelding ]
NIET DOEN! Denk er aan, het gaat rechtstreeks naar je kontquote:Op zondag 18 november 2007 21:44 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ben bang dat ik die van de week ga maken
Marcella's Fijne Chocoladetaartquote:Op zondag 18 november 2007 21:48 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
kun je hier nog t recept van posten..?
Recept? Ik wil ook, spekkoek is geweldig!quote:Op maandag 19 november 2007 23:54 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ga morgen spekkoek bakken, heb ik bedacht
Hij staat in de koelkast.. ben benieuwdquote:Op vrijdag 16 november 2007 18:12 schreef Trusten het volgende:
Gister echt een heerlijke taart gemaakt...het is wel een enorme calorieBOM maar wel ont-zet-tend lekker...
Witte chocoladetaart
Haha, hij viel op mijn verjaardag erg in de smaak....hoe heb je hem gemaakt (chocoladesoorten)?quote:Op vrijdag 23 november 2007 15:42 schreef Razorfist het volgende:
[..]
Hij staat in de koelkast.. ben benieuwd
Als je de appel in schijfjes snijdt is het geen probleem, mits je een 'open' appeltaart maakt, een dichte moet langer in de oven en zal waarschijnlijk tot gevolg hebben dat de appelstukjes verbranden aan de randen. Verder zal die suiker niet erg carameliseren omdat je neem ik aan bakt op ongeveer 175 graden en caramelisatie bij 180+ graden gebeurd.quote:Op maandag 26 november 2007 14:21 schreef zagevent het volgende:
Ik heb een idee, maar ik weet niet of het zal lukken. Mijn moeder wil appeltaart maken. Met appeltjes erboven op. Nu had ik het idee om bovenop die appelschijfjes kaneel en donkerbruine kandijsuiker te strooien zodat die suiker een soort carameliseringsproces doormaakt, en je als resultaat een soort caramelappelschijfje op de taart hebt.
Maar is dit überhaubt mogelijk?
Ik denk dat het een open is. De appelschijfjes leggen we er gewoon bovenop, en die worden niet afgedekt, dus ik denk dat dat een open appeltaart is. Ma zegt dat ze de taart op 180° altijd bakt, dus dat zal geen probleem zijn.quote:Op maandag 26 november 2007 14:30 schreef KrnKje het volgende:
[..]
Als je de appel in schijfjes snijdt is het geen probleem, mits je een 'open' appeltaart maakt, een dichte moet langer in de oven en zal waarschijnlijk tot gevolg hebben dat de appelstukjes verbranden aan de randen. Verder zal die suiker niet erg carameliseren omdat je neem ik aan bakt op ongeveer 175 graden en caramelisatie bij 180+ graden gebeurd.
Wat je kunt doen is met een gasbrander je suiker branden op het eind, net als bij crême brullee.
quote:Ingrediënten
* 100 g amandelschaafsel
* 200 g bloem
* 200 g basterdsuiker
* 200 g koude boter
* 3 eieren
* 5 peren
* 1 citroen
Bereiden
Maal het amandelschaafsel fijn in de keukenmachine of met de staafmixer. Kneed de bloem, 100 g basterdsuiker en 100 g in blokjes gesneden boter tot een kruimelig geheel. Scheid van 2 eieren de eiwitten en de dooiers. Kneed de dooiers door het bloemmengsel tot het een soepel deeg is (de eiwitten worden verder niet gebruikt). Leg het deeg in plasticfolie 30 minuten in de koelkast. Verwarm de oven voor op 175 °C. Smelt de rest van de boter en roer dit door 100 g suiker, de fijngemalen amandelen en het citroensap. Klop hier een ei doorheen. Schil de peren, halveer ze en verwijder het klokhuis. Neem het deeg uit de koelkast en rol het op een met bloem bestoven aanrecht uit tot een plak die iets groter is dan de taartvorm. Bekleed de taartvorm met het deeg. Verdeel de halve peren in cirkelvorm over de bodem en verspreid het amandelmengsel zo gelijkmatig mogelijk tussen de peren. Bak de taart in 45 minuten op een rooster in de oven gaar.
Materialen
* taartvorm, doorsnede ca. 28 cm, ingevet
* staafmixer of keukenmachine
Doe de rozijnen samen met een scheut rum en kaneel-likeur in een vacuumfles en zuig het vacuum. Laat het geheel zo'n 20-30 minuten staan.quote:Deeg:
450 gram bloem
225 gram suiker
275 gram (room)boter
1 ei
mespunt zout
Vulling:
1 kg goudreinetten
75 gram rumrozijnen(zie verder)
80 gram suiker
eetlepel maizena
0,5 eetlepel kaneel
mespunt citroenzuur
In een vacuum gaat het proces sneller, aangezien ik weinig tijd had, deze methode toegepast...quote:Op woensdag 28 november 2007 09:07 schreef piepster het volgende:
Wat is de toegevoegde waarde van de vacuumfles?
Heb hem gemaakt met alleen de witte chocolade.quote:Op vrijdag 23 november 2007 18:36 schreef Trusten het volgende:
[..]
Haha, hij viel op mijn verjaardag erg in de smaak....hoe heb je hem gemaakt (chocoladesoorten)?
Ja enorm machtig idd, heb ook kleine stukjes uitgedeeld met mijn b-dayquote:Op woensdag 28 november 2007 23:02 schreef Razorfist het volgende:
[..]
Heb hem gemaakt met alleen de witte chocolade.
Beviel erg goed eigenlijkwel ENORM machtig!
Ook een aantal kinderen die een stukje kregen waren er wel over te spreken. Lekker zoet natuurlijk met die bodem
In een (flexibele) vorm voor het maken van bolletjes met een deuk bovenin, voor geconfijte vruchtjes, zeg maar.quote:
quote:Op zondag 9 december 2007 12:30 schreef JoPiDo het volgende:
het doet me denken aan tieten...
quote:Op zondag 9 december 2007 10:37 schreef Humanist het volgende:
Het recept, alhier, voor de "Marcella's tietenkoekjes"
met een pannenkoekenmesquote:Op zondag 9 december 2007 12:30 schreef JoPiDo het volgende:
het doet me denken aan tieten...
ik ga volgende week een taart bakken, die ik ga besmeren met een heel erg lekker prutje...
hoe kan ik deze prut er zo netjes mogelijk op smeren? het zou het mooist zijn als het er echt glas op zit, maar waarschijnlijk gaat dat niet geheel lukken
iemand tips?
helaas maar een paar dagenquote:Op woensdag 12 december 2007 12:17 schreef draculettetje het volgende:
ik weet niet of ik hier moet zijn maar misschien kunnen jullie me wel helpen.
Hoe lang is een muffin die je zelf bakt ongeveer houdbaar en lekker? hoe bewaar ik ze het beste?
Ik denk dat ze na een dag of 2 eigenlijk niet meer lekker zijn....misschien als je ze in een luchtdichte bak bewaard dat ze dan wat langer lekker blijven.quote:Op woensdag 12 december 2007 12:17 schreef draculettetje het volgende:
ik weet niet of ik hier moet zijn maar misschien kunnen jullie me wel helpen.
Hoe lang is een muffin die je zelf bakt ongeveer houdbaar en lekker? hoe bewaar ik ze het beste?
ik denk dat je beter een dagje kunt wachtenquote:Op woensdag 12 december 2007 12:26 schreef draculettetje het volgende:
dus als ik ze vrijdag nodig heb is het niet zo slim ze vandaag te gaan bakken?
ik ga deze uitproberen voor mijn verjaardag. Ik ben de standaard appeltaart zat.quote:Op woensdag 27 juni 2007 23:04 schreef mvdlubbe het volgende:
Kersentaart
700g kersen uit pot
250g bloem
250g boter
200g suiker
150g ongepelde amandelen
5 eieren
1 zakje vanillesuiker
zout
1tl bakpoeder
1tl kaneel
1 mespunt gemalen kruidnagel
Boter gladroeren. Dan suiker, vanillesuiker, zout, eieren, kaneel, kruidnagel toevoegen en goed mengen.
Bloem en bakpoeder zeven en erdoorheen roeren, dan de amandelen erbij en erdoor roeren.
Een laag deeg (1/3e) in een springvorm doen, de uitgelekte kersen eroverheen doen, iets aandrukken, en met het overige deeg afdekken.
Een uur in de oven @ 175-200 graden, een beetje poedersuiker eroverheen. Klaar.
Wat dacht je er van om gewoon een bak ijs om te kiepen...dan heb je al een rechthoekig blokquote:Op dinsdag 18 december 2007 13:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil voor kerst graag een ijstaart uit de oven maken. Ik heb alleen geen recept, iemand hier tips?
Ik heb vorige week oven-ijstaart gegeten in een restaurant en die was helemaal geweldig!
Ik denk dat het ongeveer zo moet:
IJs op een of andere manier in een rechthoekig blok maken (cakevorm misschien? Dat is te groot natuurlijk voor 2 personen...)
Belgische wafels om het ijsblok doen
Buitenkant insmeren met veel opgeklopt eiwit, ik vermoed gesuikerd.
Zou het nog uitmaken watvoor soort ijs je in de taart doet?
Hij is alweer op.... Ik heb er volkoren bloem voor gebruikt, en het deed me heel erg denken aan de mueslikoeken die een bakker in Nijmegen verkoopt.quote:Op vrijdag 14 december 2007 19:13 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
ik ga deze uitproberen voor mijn verjaardag. Ik ben de standaard appeltaart zat.
Recept klinkt goed, die ga ik uitproberen! Thanx.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:21 schreef Trusten het volgende:
[..]
Wat dacht je er van om gewoon een bak ijs om te kiepen...dan heb je al een rechthoekig blok![]()
Ik vond dit recept:
Benodigdheden:
- 1 cake
- 1 groot pak ijs
- 4-5 eiwitten
- 200 gram poedersuiker
- 50 gram geschaafde amandelen
Bereiding:
Snijd de cake in de lengte in plakken. Bewaar het ijs tot gebruik in de diepvriezer. Leg het ijs op de plakken cake, doe de poedersuiker bij de eiwitten en bedek het ijs met tot sneeuw geslagen eiwit. Zet de ijstaart een paar minuten in een voorverwarmde hete oven. Daarna dadelijk opdienen.
Welke bakker? Ik wil ook wel eens mueslikoeken proevenquote:Op dinsdag 18 december 2007 16:23 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Hij is alweer op.... Ik heb er volkoren bloem voor gebruikt, en het deed me heel erg denken aan de mueslikoeken die een bakker in Nijmegen verkoopt.
Om de hoek bij mijn stageadresquote:Op woensdag 19 december 2007 19:14 schreef morgane het volgende:
[..]
Welke bakker? Ik wil ook wel eens mueslikoeken proeven
quote:Op vrijdag 16 november 2007 18:12 schreef Trusten het volgende:
Gister echt een heerlijke taart gemaakt...het is wel een enorme calorieBOM maar wel ont-zet-tend lekker...
Witte chocoladetaart
Je hebt nodig:
1 pak bastogne koeken
1/2 pakje ongezouten roomboter
500 ml slagroom
350 gr witte chocolade
Eerst de koek in de keukenmachine verkruimelen of in een zak doen en daar flink op meppen met een deegroller totdat je fijne kruimels hebt. De boter smelten en door de koek roeren met een lepel. Stort het kruimelmengel in een ingevette of met bakpapier beklede taartvorm en goed plat drukken met de lepel. Smelt de witte chocolade voorzichtig in een schaal die in een andere kom met warm water staat (au bain marie). Klop de slagroom en voeg vervolgens de gesmolten en redelijk afgekoelde chocolade door elkaar, en schep op de bodem. Schuif hem in de koelkast en laat dit zo staan voor minimaal 6 uur...
![]()
![]()
![]()
Dit was de tweede keer dat ik hem heb gemaakt en bij gebrek aan witte chocolade is er ook een reep melkchocolade doorheen gegaan...maar was heerlijk! Over de bovenkant heb ik nog wat pure chocolade geraspt...
Als ik mijn nieuwe snoertje van mijn camera binnen heb volgt er een foto...
Gister gemaakt, net geproefd. Hij is zoet, maar machtig lekker!quote:
Er bestaat een 'bakbijbel', best prima maar gezien mijn seculier humanisme heb ik het boek, vanwege de titel, laten staan.quote:Op zondag 6 januari 2008 22:27 schreef Thomasumo het volgende:
Wat is eigenlijk het beste kookboek voor gebak? Bestaat er zoiets als een bijbel waar aaaaaaallle recepten in staan?
Sorry zo had ik het ook niet bedoeld ...quote:Doe niet zo belachelijk, enilla.
Het is misschien niet het beste boek (zie ook mijn tip) maar dat gebrul van je is verre van noodzakelijk. Wat een onzin.
quote:Op maandag 21 januari 2008 20:10 schreef -Banaan- het volgende:
Een frambozen Crème Brulée taartje
ik wil van alle 3 wel een receptquote:
klinkt allemaal heerlijkquote:Op maandag 21 januari 2008 21:54 schreef -Banaan- het volgende:
Zo aangepast, t recept voor die citroentaart heb ik net nog uitgetypt, als je die wil hebben moet je je e-mail adres maar even geven. Die appeltaart heb ik van t internet geplukt:
http://uitdekeukenvanarde(...)-appeltaart-met.html
En die frambozentaart kan ik wel even kort opzeggen:
Voor een taart van 23 cm:
150g bloem en 25g poedersuiker door elkaar mengen, 75g koude boter in blokjes erdoorheen en fijnwrijven. Dan snel geraspte schil van 1 sinaasappel en 2 eierdooiers er door kneden tot een samenhangend deeg, zet 30 min in de koelkast. Bekleed een vorm met het deeg en laat weer 30 min opstijven in koelkast. Verwarm de oven voor op 200C, prik gaatjes in de bodem en bak (met steunvulling) 20 min, dan vulling eruit & nog 10 min bruin bakken. Bestrijk dan de binnenkant en randen met een laagje eiwit en bak nog 3-4 minuten. Zet dan de oven op 160C.
Voor de vulling: Snijd een vanille stokje door en verwarm 4.5 dl slagroom met het vanillestokje en laat even trekken, haal dan t stokje eruit. Klop 1 ei, 3 dooiers en 5 el geleisuiker romig en schenk beetje van de warme room erbij, steeds iets meer. Dan nog even in het pannetje verwarmen tot het dik wordt. Verdeel 150g frambozen over de bodem en giet de custart erover. Bak de taart dan nog 17-20 minuten tot hij een beetje stevig is. Laat m dan afkoelen en voor je m serveert maak je t karamel laagje erop: strooi er wat suiker op en stop m eventjes onder de grill (niet te lang anders gaat de custard schiften) of bewerk m met een verfbrander.
quote:Op dinsdag 22 januari 2008 07:44 schreef -Banaan- het volgende:
Owja natuurlijk, ik kan t gewon kopieren/plakken. Was niet helemaal wakker meer
damnquote:Citroen-meringuetaart
Hoe maak jij je tarte tatin? Ik ben nog op zoek naar een echt goed recept, ik doe altijd maar wat en t resultaat varieerd nogal. Maar de perfecte heb ik nog niet gevonden.quote:Op donderdag 24 januari 2008 19:44 schreef Thorical het volgende:
Ik ben beroemd tot ver buiten onze landsgrenzen om mijn Tarte tatin en mijn chocolade taart.
Met dank aan Paul Bocuse en de geparkeerde mossel en natuurlijk een beetje van mijzelf.
Google levert mij het recept op:quote:Op vrijdag 25 januari 2008 10:18 schreef -Banaan- het volgende:
[..]
Hoe maak jij je tarte tatin? Ik ben nog op zoek naar een echt goed recept, ik doe altijd maar wat en t resultaat varieerd nogal. Maar de perfecte heb ik nog niet gevonden.
De ingredienten zijn nog wel te volgen, maar de werkbeschrijvingquote:Prenez un grand moule à génoise, en beurrez largement le fond avec 100
grammes de beurre puis la poudrez de 50 grammes de sucre en poudre.
Épluchez les pommes, les essuyez dans un linge et les coupez en tranches
épaisses, voire en quartiers. Serrez ces morceaux les uns contre les autres pour en
garnir tout le moule. Semez par-dessus le reste de sucre ; ajoutez 25 grammes de
beurre fondu. Mettez sur le feu une vingtaine de minutes. Le sucre doit caraméliser
mais rester au brun pâle.
Durant ce temps, disposez la farine en fontaine sur une planche à pâtisserie.
Mettez au centre l’½uf entier, le sel et 200 grammes de beurre amolli en pommade.
Mélangez. Ajoutez au besoin un peu d’eau pour obtenir une pâte molle que l’on
étalera la plus mince possible avec le rouleau.
Couvrez le moule de cette pâte en faisant rentrer les bords à l’intérieur. Mettez
à four moyen 1/2 heure.
Retournez la tarte Tatin sur un plat de service. Laissez tiédir avant de servir.
Paul Bocuse. La cuisine du marché. Flammarion, 1976.1 kilo de pommes
de reinette ;
250 grammes
de farine ;
325 grammes
de beurre,
100 grammes
de sucre,
1 pincée de sel.
Recette de La Tarte Tatin d’après Paul Bocuse
Dankjewel! Moet wel lukken om dat te vertalen denk ik.quote:Op donderdag 31 januari 2008 18:14 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Google levert mij het recept op:
[..]
De ingredienten zijn nog wel te volgen, maar de werkbeschrijving
ik durf het haast niet te vragen, maar ehm, receptjes?quote:Op vrijdag 1 februari 2008 14:14 schreef -Banaan- het volgende:
[..]
Dankjewel! Moet wel lukken om dat te vertalen denk ik.
Vandaag weer een vrije dag, weer even lekker bezig geweest
Een citroentaart
[ afbeelding ]
Een dadeltaart
[ afbeelding ]
En hoewel niet echt gebak ofzo, het is wel lekker![]()
Chocolade fudge met hazelnoten
[ afbeelding ]
Daar sluit ik me bij aan.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 15:30 schreef Muck het volgende:
[..]
ik durf het haast niet te vragen, maar ehm, receptjes?![]()
Vooral een recept van de laatste!quote:Op vrijdag 1 februari 2008 15:30 schreef Muck het volgende:
[..]
ik durf het haast niet te vragen, maar ehm, receptjes?![]()
Hmmm, overduidelijke ei-smaak. Ik denk dat dat part of the creme brulee is, dat hoort gewoon zo. Goeie verse eieren zijn gewoon het belangrijkste ingredient van creme brulee. Maar als je t vanillestokje goed in de room laat trekken dan krijgt 't een duidelijke vanille smaak. En dat met t frisse van de frambozen zorgde ervoor dat ik niet echt een ei-smaak proefde (maar ik moet zeggen dat t niet echt herkenbaar klinkt, alles met ei erin vind ik sowieso lekkerquote:Op zondag 3 februari 2008 19:45 schreef sieske het volgende:
hoi, ik heb net dat recept van dat frambozen-crème brulee taartje gelezen (en al die andere lekkere dingen) en ik vroeg me af hoe je die creme brulee maakt zonder al te veel eismaak. Ik vraag het hier maar omdat ik niet weet waar ik dat anders moet vragen. Crème brulee is heerlijk, maar die overduidelijke ei-smaak, die wil ik gewoon niet in zo'n lekker toetje. Of kan dat niet anders, er moeten toch redelijk wat eieren in geloof ik?
Trouwens, ook de rest van de recepten klinken heerlijk en zien er fantastisch uit. Van de week echt maar eens uitgebreid inkopen gaan doen zodat ik volgend weekend vooruit kan.
Temperatuur opvoeren...bijv 10 minuten op 150 graden, 10 minuten op 175 graden en 10 minuten op 200 gradenquote:Op zondag 3 februari 2008 22:51 schreef Shakti het volgende:
Zijn er nog tips of trucjes om je cake in een heteluchtoven fatsoenlijk te bakken?
Eeh, volgens mij is er tussen cupcakes & gewone cake niet zo heel veel verschil (alleen de grootte van het vormpje). Muffins maak je door eerst droge bestandsdelen te mengen (suiker, bloem, cacao e.d.) en dan snel de natte (melk, eieren, gesmolten boter, olie e.d.) erdoor te roeren. Niet te lang roeren, want dan worden ze taai, wat klontjes zijn niet erg. En volgens mij zijn muffins ook wat minder zoet.quote:Op zondag 3 februari 2008 22:51 schreef Shakti het volgende:
Vraag van een totale kook-kluns
Wat is het verschil (voor zover dat er is, tenminste) tussen cupcakes, muffins, brownies en gewone cake? Tenminste kwa standaard beslag enzo.
Klinkt goed, maar is toch niet goed uit te voeren denk ik zo. Tenminste als bij het tussendoor verder ophogen van de temperatuur de cake uit de oven zou moetenquote:Op maandag 4 februari 2008 08:51 schreef Trusten het volgende:
[..]
Temperatuur opvoeren...bijv 10 minuten op 150 graden, 10 minuten op 175 graden en 10 minuten op 200 graden
Ah oke, dan zat ik zelf al redelijk in de goeie richting te denken. Alleen dat van die muffins (droog en nat apart) wist ik niet. Totnutoe alleen maar kant en klare muffins gekocht (die choco muffins van de hema zijn verdomd lekkerquote:Op maandag 4 februari 2008 09:19 schreef -Banaan- het volgende:
[..]
Eeh, volgens mij is er tussen cupcakes & gewone cake niet zo heel veel verschil (alleen de grootte van het vormpje). Muffins maak je door eerst droge bestandsdelen te mengen (suiker, bloem, cacao e.d.) en dan snel de natte (melk, eieren, gesmolten boter, olie e.d.) erdoor te roeren. Niet te lang roeren, want dan worden ze taai, wat klontjes zijn niet erg. En volgens mij zijn muffins ook wat minder zoet.
En brownies zit volgens mij naar verhouding weinig bloem in (en dus veel suiker/boter/ei), waardoor ze alleen aan de buitenkant echt knapperig worden door t bakken en midden in lekker smeuig blijven (zolang je ze niet te lang bakt).
Je draait gewoon de temperatuur van de oven steeds hoger, de cake laat je er gewoon instaan ondertussen. Lijkt mij tenminste, anders kan het idd niet goed gaanquote:Op maandag 4 februari 2008 18:54 schreef Shakti het volgende:
[..]
Klinkt goed, maar is toch niet goed uit te voeren denk ik zo. Tenminste als bij het tussendoor verder ophogen van de temperatuur de cake uit de oven zou moeten![]()
Ja bij een normale oven lukt dat prima. Maar ik heb een combi magnetron en volgens mij kan ik de temperatuur niet wijzigen als ie eenmaal ingesteld is en na het voorverwarmen aan het bakken is. Ik denk dat ik dat morgen eens met mn pizza uitprobeer, scheelt een hoop werk (zou zonde zijn als ik uren bezig ben geweest om beslag enzo te maken en het gaat in rook op door een mislukte bakactie) mocht het mislukkenquote:Op maandag 4 februari 2008 21:11 schreef mjan het volgende:
[..]
Je draait gewoon de temperatuur van de oven steeds hoger, de cake laat je er gewoon instaan ondertussen. Lijkt mij tenminste, anders kan het idd niet goed gaan![]()
Banaan: Waar is dat oranjebloesemwater te koop? Ik zie het wel vaker in recepten, maar ik heb echt geen idee waar dat te vinden is.
bij de turkse supermarkt?quote:Op maandag 4 februari 2008 21:11 schreef mjan het volgende:
Banaan: Waar is dat oranjebloesemwater te koop? Ik zie het wel vaker in recepten, maar ik heb echt geen idee waar dat te vinden is.
Dankjewel, ik zal eens rond gaan neuzen!quote:
In een heteluchtoven zet je de temperatuur altijd 10% lager dan in een conventionele oven. Doe je dat niet, dan verbrand de buitenkant voordat de binnenkant gaar is.quote:Op zondag 3 februari 2008 22:51 schreef Shakti het volgende:
Vraag van een totale kook-kluns
Wat is het verschil (voor zover dat er is, tenminste) tussen cupcakes, muffins, brownies en gewone cake? Tenminste kwa standaard beslag enzo.
Zijn er nog tips of trucjes om je cake in een heteluchtoven fatsoenlijk te bakken? Nu heb ik meestal een ontplofte bovenkant die aardig richting de donkere kant gaat en dan is de binnenkant soms nog niet fatsoenljk gaar. Negen van de 10 keer moet ik zeker een kwartier aan de baktijd toevoegen.
Op een pak appeltaartmix van Koopmans staat inderdaad dat de oven op 180 graden moet en de heteluchtoven op 165 graden.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 17:23 schreef LoudGirl het volgende:
[..]
In een heteluchtoven zet je de temperatuur altijd 10% lager dan in een conventionele oven. Doe je dat niet, dan verbrand de buitenkant voordat de binnenkant gaar is.
Zoals gedacht werkt het dus niet bij een combi magnetron. Wil je de temperatuur ophogen dan moet het hele gebeuren opnieuw ingeprogrammeerd worden. Balen dus. Tijd voor een nieuwe keuken met een gewone normale oven erinquote:Op maandag 4 februari 2008 21:11 schreef mjan het volgende:
[..]
Je draait gewoon de temperatuur van de oven steeds hoger, de cake laat je er gewoon instaan ondertussen. Lijkt mij tenminste, anders kan het idd niet goed gaan![]()
toch weer eens bij je komen eten hihiquote:Op donderdag 7 februari 2008 15:06 schreef Logician het volgende:Broodpudding
Nodig:
4 eetlepels suiker
3 mokken melk
2 eieren
2 zakjes vannile suiker
2 eetlepels kaneel
2 chocolader brownies
1 zakje chocolade glazuur
1 oud bruin bood
roomboter
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Verkruimel het gehele oude bruin brood en de 2 chocolade brownies in 1 grote kom/bak/pan.
Mix de eieren, melk, kaneel, vanille suiker en suiker door elkaar, daarna giet je het mengsel bij het brood en kneed je dit totdat het een glad papje is.
Vet een overschaal in met roomboter en doe het papje hier in en zet dit 45min in de oven.
In de laatste 10min doe je het chocoglazuurzakje in een pannetje met heet kraanwater en dit strijk je als de oven klaar is over de broodpudding.
Zet de broodpudding 2 uur in de koelkast, en klaar
*Ook lekker om er door te doen, rozijnen/kersen.
[ afbeelding ]
(plaatje is zonder chocolade en met rozijnen, ook erg lekker!)
Maak er een victoria sponge cake van! Cakebeslag bakken in een springvorm. In twee lagen snijden, onderste laag eventueel besprenkelen met wat likeur, daarna besmeren met jam. Fruit erop (aardbeien of frambozen zijn klassiek, ontdooid uitgelekt diepvriesfruit werkt prima) en daarop slagroom bijna stijfgeklopt met vanillesuiker. Bovenkant erop, heel licht aandrukken, betrooien met poedersuiker.quote:Op donderdag 7 februari 2008 15:33 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Ik wil van het weekend een cake bakken en hier dan een soort slagroomtaartje van maken. Eerst horizontaal door de midden snijden (misschien wel 2x) en dan iets van slagroom en vruchtjes ertussen. Bovenop ook weer wat versiersels ofzo.
Iemand ideeën wat hier precies tussen te doen en blijft dat wel zitten die slagroom of moet je die dan beter eerst heel stijf kloppen?
Je hebt sowieso slagroom versteviger in zakjes zitten, hoermee blijft die shizzle wel wat langer goed stijf. Wat ik misschien zou doen is ipv een cake, een biscuit-bodem bakken, is iets lichter dan echte cake.quote:Op donderdag 7 februari 2008 15:33 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Ik wil van het weekend een cake bakken en hier dan een soort slagroomtaartje van maken. Eerst horizontaal door de midden snijden (misschien wel 2x) en dan iets van slagroom en vruchtjes ertussen. Bovenop ook weer wat versiersels ofzo.
Iemand ideeën wat hier precies tussen te doen en blijft dat wel zitten die slagroom of moet je die dan beter eerst heel stijf kloppen?
Je kunt inderdaad beter biscuitdeeg nemen ipv cake, anders word het echt een zware klompcake. Deze kan je vullen met slagroom maar je zou ook botercreme kunnen overwegen. Ik ga van het weekend een soortgelijke taart maken (biscuitkapsel, horizontaal in 3en, vullen met botercreme en jam, bekleden met rolfondant) voor mijn moeder die 50 word. De slagroom kan je dan eventueel bovenop doen. Vullen met slagroom kan ook maar je hebt kans dat als je hem te lang laat staan dat het gaat druipen en/of dat de cake zompig word. Als je toch slagroom gaat gebruiken zou ik er iig een zakje klopvast doorheen doen. Ik maak zowel het biscuitdeeg als de botercreme met een speciale mix van maakjetaart.nl maar er zijn ook recepten om het helemaal zelf te maken...succes!quote:Op donderdag 7 februari 2008 15:33 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Recept voor biscuitdeeg en botercrene?quote:Je kunt inderdaad beter biscuitdeeg nemen ipv cake, anders word het echt een zware klompcake. Deze kan je vullen met slagroom maar je zou ook botercreme kunnen overwegen. Ik ga van het weekend een soortgelijke taart maken (biscuitkapsel, horizontaal in 3en, vullen met botercreme en jam, bekleden met rolfondant) voor mijn moeder die 50 word. De slagroom kan je dan eventueel bovenop doen. Vullen met slagroom kan ook maar je hebt kans dat als je hem te lang laat staan dat het gaat druipen en/of dat de cake zompig word. Als je toch slagroom gaat gebruiken zou ik er iig een zakje klopvast doorheen doen. Ik maak zowel het biscuitdeeg als de botercreme met een speciale mix van maakjetaart.nl maar er zijn ook recepten om het helemaal zelf te maken...succes!
Edit: om de taart recht door te snijden gebruik ik een taartzaag maar daarvoor een ander trucje: kleine inkeping rondom de taart maken. Vervolgens visdraad erdoorheen trekken![]()
Basis biscuit beslagquote:Op vrijdag 8 februari 2008 16:01 schreef LoudGirl het volgende:
[..]
Recept voor biscuitdeeg en botercrene?
Ik lust geen toffee, maar ik moet het gewoon proberen!quote:Op zondag 23 september 2007 23:14 schreef minilotje het volgende:
[..]
Het blijft gaaf. Oók na het driehonderdste blikkie.![]()
Allemaal (rol)fondant...m'n moeder lust namelijk geen marsepein maar dat had ook gekuntquote:Op dinsdag 12 februari 2008 08:22 schreef -Banaan- het volgende:
Heel mooi! Is het fondant wat je over de taart hebt heen gelegd? En de roosjes ook, of heb je die van marsepein gemaakt?
Kun je dat dan per rol kopen?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 18:43 schreef Trusten het volgende:
[..]
Allemaal (rol)fondant...m'n moeder lust namelijk geen marsepein maar dat had ook gekunt
Ik dacht dat het rolfondant heette omdat je het kunt uitrollenquote:
Uhm...paar uur fondant kleuren, roosjes maken enz (beginnerquote:Op dinsdag 12 februari 2008 22:54 schreef Daviid het volgende:
[..]
Oh my.. wtf hij is echt mooi man.. Hoeveel werk zit erin?
Oke, dat doe ik je niet naquote:Op dinsdag 12 februari 2008 23:06 schreef Trusten het volgende:
[..]
Uhm...paar uur fondant kleuren, roosjes maken enz (beginner) en 2 uurtjes voor bakken en vullen en nog 1,5 uur voor bekleden en decoreren denk ik....drie volle avonden over gedaan
Het is beide mierzoet...bijna pure suiker (en amandelen...bij marsepein). Maar het is de eerste keer dat ik zo'n taart heb gebakken, eerste keer dat ik met fondant heb gewerkt e.d. dus vandaar beginner. Ik heb wel vaker taarten gemaakt maar dat was bijv appeltaart, monchoutaart enz weinig bijzonders.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 23:14 schreef Shakti het volgende:
[..]
Oke, dat doe ik je niet na. Maar het ziet er wel super uit!! Klasse. En hoezo beginner?? Het is er zeker niet aan af te zien dat je dit voor t eerst doet.
![]()
Fondant is toch ook van dat zoete spul? Of was marsepein nu zo zoet? Ik eet het nooit, mag het helaas niet hebben, teveel suiker en aanverwante zaken.
www.maakjetaart.nl webshopquote:Op woensdag 13 februari 2008 15:39 schreef Susanne81 het volgende:
De taart ziet er echt geweldig uit Trusten! Waar kun je fondant eigenlijk kopen?
Dat ziet er echt superlekker uitquote:Op donderdag 7 februari 2008 15:06 schreef Logician het volgende:Broodpudding
Nodig:
4 eetlepels suiker
3 mokken melk
2 eieren
2 zakjes vannile suiker
2 eetlepels kaneel
2 chocolader brownies
1 zakje chocolade glazuur
1 oud bruin bood
roomboter
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Verkruimel het gehele oude bruin brood en de 2 chocolade brownies in 1 grote kom/bak/pan.
Mix de eieren, melk, kaneel, vanille suiker en suiker door elkaar, daarna giet je het mengsel bij het brood en kneed je dit totdat het een glad papje is.
Vet een overschaal in met roomboter en doe het papje hier in en zet dit 45min in de oven.
In de laatste 10min doe je het chocoglazuurzakje in een pannetje met heet kraanwater en dit strijk je als de oven klaar is over de broodpudding.
Zet de broodpudding 2 uur in de koelkast, en klaar
*Ook lekker om er door te doen, rozijnen/kersen.
[ afbeelding ]
(plaatje is zonder chocolade en met rozijnen, ook erg lekker!)
quote:Op woensdag 13 februari 2008 15:51 schreef Trusten het volgende:
[..]
www.maakjetaart.nl webshop
www.deleukstetaartenshop.nl
bestel ik het
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |