Ik ben toch geen óma.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 10:53 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
recept?
zonder recepten is dit topic
Oeh hier ben ik wel erg benieuwd naar, zowel de foto als het receptquote:Op vrijdag 22 juni 2007 09:32 schreef mvdlubbe het volgende:
Vandaag staan op het program "Noten-Worteltaart"".
Lijkt opquote:Op zaterdag 23 juni 2007 09:40 schreef mvdlubbe het volgende:
Ik was vergeten een stukje te lezen bij de voorbereidingen: "Een nacht in de koelkast laten staan". Derhalve heb ik de koekjes vanochtend gebakken. En die zijn wel lekker!
[[url=http://photophoria.net/dev/gallery2/d/Koekjes01.jpg?g2_itemId=1776&g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=5f6e2905b155f3f2f4eacdada4934c7f]afbeelding][/url]
En de recepten volgen. Echt waar!
Benodigdheden:quote:
ik ben wel erg benieuwd naar dit receptquote:Op zaterdag 23 juni 2007 07:48 schreef mvdlubbe het volgende:
Hij ziet er wél mooi uit..
[afbeelding,link]
Doe eens een receptje hiervan kan ik van het weekend ook weer eens gaan hobbieenquote:Op dinsdag 26 juni 2007 22:21 schreef mvdlubbe het volgende:
Ik heb even een kersentaart gebakken.!
[[url=http://photophoria.net/dev/gallery2/d/Kersentaart.jpg?g2_itemId=1798&g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=227230d460f0ed6db662cc10f573f045]afbeelding][/url]
Noten-worteltaart.quote:Op woensdag 27 juni 2007 23:07 schreef MissyMirjaM het volgende:
mag ik 't recept van dat platte ding met chocola erop?
die ziet er echtuit
heb ik ook 1 keer gehad, suiker vergetenquote:Op donderdag 28 juni 2007 09:45 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Noten-worteltaart.
Ja, die zal ik binnenkort even neerzetten. (vanavond ofzo). Was overigens niet te eten, ik was suiker vergeten.
issie er al?quote:Op donderdag 28 juni 2007 09:45 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Noten-worteltaart.
Ja, die zal ik binnenkort even neerzetten. (vanavond ofzo). Was overigens niet te eten, ik was suiker vergeten.
Ik dacht het wel. Maar da's niet zoquote:
neequote:Op woensdag 11 juli 2007 07:29 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Ik dacht het wel. Maar da's niet zo.
quote:Op woensdag 11 juli 2007 16:20 schreef mvdlubbe het volgende:
een logeerpoes
Wow dat ziet er nog eens goed uit, complimentenquote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:11 schreef Jessi het volgende:
Vandaag gemaakt:
[afbeelding]
Recept in het Engels, ik gebruikte extra pure chocolade ipv witte.![]()
Eerst een bodem blind bakken en dan vullen met rabarberquote:Op vrijdag 20 juli 2007 22:21 schreef Oceanonix het volgende:
Heeft iemand een goed en lekker recept voor rabarbertaart?
Ik heb nu twee recepten geprobeerd, bij de eerste zat er een goede bovenkant op en bij de tweede was de bodem prut.
De rabarber is best nat en daardoor lukken de taarten niet helemaal.![]()
En, hoe smaakte het? Hoe doet de Golden Delicious het in een appeltaart? Is hij wel stevig genoeg?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 16:20 schreef Patton het volgende:
Deze staat nu in de oven.
[afbeelding]
Ik ben benieuwd. Straks met een lekker bakkie![]()
En zo ziet mijn taart er dan uit:quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:34 schreef minilotje het volgende:
Men neme:
- drie eetlepels zachte roomboter
- een pak chocoladekoekjes (een gram of 250)
- bananen, twee grote of drie kleintjes
- twee blikjes gecondenseerde melk (supermarkt, tussen de oosterse kookspullen, er staat een fries vlaggetje op)
- twee bekertjes (250 ml) slagroom
- vier eetlepels witte kristalsuiker
- een klein beetje cacaopoeder
+
- een springvorm (24 cm. doorsnede)
- deegroller
- plastic zak
Bereiding:
- Zet de ongeopende blikjes melk in een grote pan heet water (deksel erop!) en breng aan de kook. Laat een uurtje of twee sudderen, en zorg dat de pan niet droogkookt. Zo nodig water bijvullen
- Vul ondertussen de plastic zak met koekjes en bewerk de boel met een deegroller tot de koekjes helemaal verkruimeld zijn
- Stort koekruimels in een kom en meng met de zachte boter tot er een plakkerig kruimeldeeg ontstaat
- Spreid kruimeldeeg uit over bodem van springvorm en druk stevig aan. Zorg eventueel voor opstaande randjes.
- Zet springvorm met deeg in de koelkast om hard te worden terwijl de melk doorkookt
- Haal na twee uur de melkblikjes uit de pan (pas op! heet!) en wacht tot ze een beetje afgekoeld zijn voordat je ze openmaakt. Tadaa, twee blikkies vol dulche de leche, ofwel toffee.
- Sla met de hand het slagroom met de suiker stijf, voeg eventueel een zakje klopfix toe
- Snij bananen in plakjes
- Haal springvorm met deeg uit de koelkast en beleg de taartbodem achtereenvolgens met plakjes banaan, een hele dikke laag toffee en maak af met een laag slagroom. Zeef er tot slot wat cacaopoeder boven.
- Laat taart opstijven in koelkast tot gebruik
De volgorde van de toffee en banaan varieert nogal per recept, maar dit is hoe ik het doe. Voor een wat minder mierzoet geheel kun je in plaats van chocoladekoekjes ook kiezen voor digestives of tarwebiscuitjes.
Succes!
Nee.quote:Op zaterdag 8 september 2007 12:47 schreef AudreyHepburn het volgende:
Ik ga de truffeltaart van Sylvia Witteman maken. Recept en/of foto volgen.
wauwquote:Op zondag 9 september 2007 10:09 schreef minilotje het volgende:
Ik postte 'm al aan het begin van dit jaar, dus voor degenen die '
m destijds gemist hebben..
De banoffee-taart! In theorie misschien niet echt gebak omdat er niets de oven inhoeft, maar een taart is het in elk geval wél! En een heel lekkere ook.
![]()
[..]
En zo ziet mijn taart er dan uit:
[afbeelding]
Ik zal er deze week weer eens eentje maken!
receptje??quote:Op zondag 9 september 2007 13:54 schreef AudreyHepburn het volgende:
Het eindresultaat:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En dat er zo'n stuk uit is komt omdat ik gisteravond mensen op de koffie had, de cake is veel te machtig om zelf veel van te eten..
Maar bakpoeder en baking soda is dus niet hetzelfde. Ik vraag me af of je in recepten zomaar 'bakpoeder' kunt vervangen door 'baking soda'.quote:Op zondag 23 september 2007 10:33 schreef mvdlubbe het volgende:
Oh, ik heb nog een TIP aangaande bakpoeder.!
Je kent ze wel, oetker backin, de kleine zakjes 'bakpoeder' met maïszetmeel. [afbeelding]
In het Haagse chinatown heb ik laatst 'Arm & Hammer Baking Soda' gekocht. 454 gram voor 99 cent!
[afbeelding]
Doe er je voordeel mee.
Inderdaad! Ik denk dat ik straks maar eens lekker in de stad appeltaart ga eten, da's een stuk gezonder dan zelf een hele taart bakken.quote:Op zondag 23 september 2007 11:04 schreef Viking84 het volgende:
Hier staan dus véél te lekkere dingen.....
"Backin" bestaat uit E450i, E500ii en maiszetmeel.quote:Op zondag 23 september 2007 11:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar bakpoeder en baking soda is dus niet hetzelfde. Ik vraag me af of je in recepten zomaar 'bakpoeder' kunt vervangen door 'baking soda'.
Dus is het niet hetzelfde. Dat wist ik al.quote:Op zondag 23 september 2007 12:32 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
"Backin" bestaat uit E450i, E500ii en maiszetmeel.
E450( i ) Dinatriumdifosfaat ("bindt metaalionen en voorkomt verkleuring van levensmiddelen door metalen. E450 (vi) wordt ook gebruikt als broodverbetermiddel")
E500(ii) Natriumwaterstofcarbonaat, baksoda ("Ook als rijsmiddel en stabilisator.")
bron: http://www.food-info.net
"Arm & Hammer Baking Soda" bestaat uit "natrium bicarbonate".
Hieruit volgt, m.i., dat baking soda + maizena = 'bakpoeder' zonder 'verbeteraar'
quote:Baking soda, also known as sodium bicarbonate or bicarbonate of soda (alkali) is about four times as strong as baking powder. It is used in recipes that contain an acidic ingredient (e.g. vinegar, citrus juice, sour cream, yogurt, buttermilk, chocolate, cocoa (not Dutch-processed), honey, molasses (also brown sugar), fruits and maple syrup). Baking soda starts to react and release carbon dioxide gas as soon as it is added to the batter and moistened. Make sure to bake the batter immediately.
Bah!quote:Op zondag 23 september 2007 12:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dus is het niet hetzelfde. Dat wist ik al.
een appeltaart bakken is niet ongezond; wel als je hem zelf op moet etenquote:Op zondag 23 september 2007 11:20 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Inderdaad! Ik denk dat ik straks maar eens lekker in de stad appeltaart ga eten, da's een stuk gezonder dan zelf een hele taart bakken
Dat laatste doe ik ook regelmatig. Gewoon een flinke cake bakken en dan de helft bij mijn ouders langsbrengen. Vinden ze meestal niet heel ergquote:Op zondag 23 september 2007 12:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
een appeltaart bakken is niet ongezond; wel als je hem zelf op moet eten.
Ik had dit weekend ook zin in appeltaart, maar niet in een hele. Een prima alternatief is dan een appelbol of een appelflap. Daar kun je zo veel of zo weinig van maken als je wilt. Wellicht dat ik eind deze week een appeltaart ga maken. Dan dump ik de helft bij m'n ouders
.
Ik vond het niet zo'n succes. Ik ben bang dat ik wat te enthousiast ben geweest met de citroen. Die Golden Delicious zijn prima in een appeltaart, maar met Granny Smiths proef je toch meer de appel smaak. Ik maak tegenwoordig wel eens een de klassieke met rozijnen en kaneel, als je die een dag laat staan zijn alle smaken door elkaar getrokken en dan is de taart echt fantastisch.quote:Op zaterdag 8 september 2007 15:11 schreef _Henry_ het volgende:
[..]
En, hoe smaakte het? Hoe doet de Golden Delicious het in een appeltaart? Is hij wel stevig genoeg?
Want ik dacht dat voor appeltaart altijd harde en zure appels werden gekozen. En de Golden Delicious is noch zuur noch hard.
Da's waar, maar een appelflap is toch iets heel anders dan een appeltaart.quote:Op zondag 23 september 2007 12:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik had dit weekend ook zin in appeltaart, maar niet in een hele. Een prima alternatief is dan een appelbol of een appelflap. Daar kun je zo veel of zo weinig van maken als je wilt. Wellicht dat ik eind deze week een appeltaart ga maken. Dan dump ik de helft bij m'n ouders
.
je mag die helft hier ook wel dumpen hoorquote:Op zondag 23 september 2007 12:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
.
Heb hem gemaakt, echt heerlijk. Ik heb trouwens Bastognekoekjes gebruikt voor de bodem, heel lekker was dat. En ik ben nog steeds onder de indruk dat je van twee blikjes gecondenseerde melk twee blikjes toffee kunt maken.quote:Op vrijdag 14 september 2007 19:16 schreef BettyR het volgende:
Ooh die banaan-toffeetaart! Ga ik morgen maken.
voor mij ook!quote:Op zondag 23 september 2007 20:18 schreef liesell het volgende:
Patton, vanwaar dan granny smith, heb je wel eens goudreinetten geprobeerd dan en vond je dat niet lekker?
Goudreinetten zijn in mijn opvoeding onlosmakelijk verbonden met appeltaart![]()
Het blijft gaaf. Oók na het driehonderdste blikkie.quote:Op zondag 23 september 2007 20:32 schreef BettyR het volgende:
[..]
Heb hem gemaakt, echt heerlijk. Ik heb trouwens Bastognekoekjes gebruikt voor de bodem, heel lekker was dat. En ik ben nog steeds onder de indruk dat je van twee blikjes gecondenseerde melk twee blikjes toffee kunt maken.
Waar bestaat je smeuïge bruine bovenlaag dan precies uit?quote:Op maandag 24 september 2007 01:32 schreef TechXP het volgende:
Cupcakes zijn 100% plantaardig en dus ook lactosevrij.
plantaardige margarine gemengt met poedersuiker. En wat cacao natuurlijk.quote:Op maandag 24 september 2007 07:11 schreef minilotje het volgende:
Waar bestaat je smeuïge bruine bovenlaag dan precies uit?
Nee. Ben veganist dus moet 100% plantaardig hebben. Wajang is helaas 99,9% plantaardig. Zit vitamine D3 in afkomstig van wolvet.quote:Op maandag 24 september 2007 10:41 schreef liesell het volgende:
plantaardige margarine> wajang?
ipv? Nee, ei is helemaal niet nodig. Ook niet iets in plaats van (dat is m.i. een gedachte die meer voorkomt uit gewoonte... dat in cake enzo ei perse nodig is)quote:en wat gebruik je ipv ei?
Recept voor de topping:quote::: CHOCO CUPCAKES ::
ingredienten: (voor 10 a 12 cupcakes)
(1 kop = 250ml)
1 kopje sojamelk
1 theelepel natuurazijn/appelazijn
3/4 kopje suiker
1/3 zonnebloemolie
1 1/2 theelepel vanille extract
1 kopje tarwebloem
1/3 kopje cacao poeder
2 a 2 1/2 theelepels bakpoeder
1/4 theelepel zout (ik had iets meer gedaan)
Bereiding:
1: oven op 180 graden
2: sojamelk en azijn in kom goed mengen en even paar minuten opzij zetten
3: Daarna de suiker, olie en vanille extract erbij en goed opkloppen.
4: Dan in een aparte kom de bloem, cacao poeder, bakpoeder en zout bij elkaar doen en goed mengen met elkaar.
5: Doe 1 helft van het vaste mengsel bij de sojamelk-mengsel. En dan met een goede handmixer mengen. Gooi daarna de 2e helft erbij. Je krijgt een redelijk vloeibaar mengsel nu.
6: Doe deze in vormpjes.
7: Dan in de oven. En dan 20 minuten ongeveer erin.
quote::: CHOCO butter cream frosting ::
ingredienten:
1/2 kop plantaardige margarine (provamel bakken&smeren in natuurwinkel te krijgen. Biologisch en iig zonder vitamine D3 uit wolvet)
1/2 kop cacaopoeder
2 1/2 kop poeder suiker
3 eetlepels soyamelk
1 1/2 theelepel vanille extract
bereiding:
1) Margarine mixen met cacao. Doe dit met een mixer
2) Dan doe je de poedersuiker per 1/2 kopje erbij. En dan een beetje van de soyamelk (niet te veel doen)
3) Als alles gemixt is kan je er een beetje vanille extract bij doen en dit goed mixen. Goed opkloppen dus. 3 minuten met een handmixer.. 7 minuten met een vork)
Als de cupcakes afgekoeld zijn kan je dit er op spuiten met slagroomspuit.
ei heeft wel degelijk een functie: het zorgt ervoor dat je gebak niet uit elkaar dondert.quote:Op maandag 24 september 2007 10:50 schreef TechXP het volgende:
ipv? Nee, ei is helemaal niet nodig. Ook niet iets in plaats van (dat is m.i. een gedachte die meer voorkomt uit gewoonte... dat in cake enzo ei perse nodig is)
Olijfolie kan je ook gebruiken. Ik gebruik meestal zonnebloemolie.quote:Op maandag 24 september 2007 11:21 schreef liesell het volgende:
Enige tijd geleden had ik een topic geopend met de vraag of je ipv boter ook olijfolie kon gebruiken en of het dan hetzelfde smaakt igv cake. Heb jij ook wel eens gebak met olijfolie gemaakt of een andere soort olie?
Die margarine is biologisch. Weet niet echt precies hoeveel het kost. Ook weer niet echt super duur ofzo.quote:Meestal is biogebak met zonnebloemolie. Hoeveel kost die margarine?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |