Nee. Het is meer een gewoonte dat men ei gebruikt in gebak. Het hoeft nl. niet perse. ok.. als je eierkoeken maakt wellicht welquote:Op maandag 24 september 2007 12:00 schreef Viking84 het volgende:
ei heeft wel degelijk een functie: het zorgt ervoor dat je gebak niet uit elkaar dondert.
Logische vervolgvraag: dondert jouw gebak niet uit elkaar zonder ei?.
quote:Op maandag 24 september 2007 10:50 schreef TechXP het volgende:
[..]
Nee. Ben veganist dus moet wil 100% plantaardig hebben. Wajang is helaas 99,9% plantaardig. Zit vitamine D3 in afkomstig van wolvet.
recpetje van die taart?quote:Op maandag 24 september 2007 13:59 schreef TechXP het volgende:
Deze is ook van een tijd terug:
[afbeelding]
Op de chocoladestukjes erop na is deze helemaal 'raw food'. dat wil zeggen geen producten die verwarmt/verhit zijn. Dit is dus ook niet in de oven geweest. Ook een erg lekkere taart
Alsjeblieft:quote:Op maandag 24 september 2007 18:56 schreef MissyMirjaM het volgende:
recpetje van die taart?
quote:How cool! Your pie looks better than ours!
Much love,
Dhrumil
Editor of WLIR
Edit: dank voor het recept.quote:Op maandag 24 september 2007 13:59 schreef TechXP het volgende:
[..]
Nee. Het is meer een gewoonte dat men ei gebruikt in gebak. Het hoeft nl. niet perse. ok.. als je eierkoeken maakt wellicht wel
Maar voor de rest is mijn ervaring geweest dat je zonder ook gewoon goed resultaat krijgt.
Ik heb overigens nog nooit iemand horen klagen over mijn gebak. Ik heb ook mijn gebak succesvol gecaterd.
Iedereen zeer positief.
Deze is ook van een tijd terug:
[afbeelding]
Op de chocoladestukjes erop na is deze helemaal 'raw food'. dat wil zeggen geen producten die verwarmt/verhit zijn. Dit is dus ook niet in de oven geweest. Ook een erg lekkere taart
De laatste cakes waren chococakes. Toen heb ik gewoon dat cupcake deeg gebruikt. Dus:quote:Op dinsdag 25 september 2007 08:24 schreef mvdlubbe het volgende:
Hoe zou jij een cake maken, TechXP? Bloem/maizena, suiker, vet (+rijsmiddel, smaakmakers)?
quote:1 kopje sojamelk
1 theelepel natuurazijn/appelazijn
3/4 kopje suiker
1/3 zonnebloemolie
1 1/2 theelepel vanille extract
1 kopje tarwebloem
1/3 kopje cacao poeder
2 a 2 1/2 theelepels bakpoeder
1/4 theelepel zout (ik had iets meer gedaan)
"Sojamelk Naturel" van "Alpro" zou 3,6 gram eiwit bevatten (van 100g produkt, vermoed ik).quote:De eiwitwaarde van soja is gelijk aan het wit van een ei of caseïne (een eiwit dat veel in melk voorkomt), die als referentiewaarden van een compleet eiwit gezien kunnen worden.
De stelling is dat ei(wit) overbodig is in gebak. Die lijkt me niet juist.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:25 schreef Mini_rulez het volgende:
Wat maakt het uit of er eiwit in zit?
Ei is toch heel wat anders dan eiwit.quote:Op donderdag 27 september 2007 19:45 schreef mvdlubbe het volgende:
De stelling is dat ei(wit) overbodig is in gebak. Die lijkt me niet juist.
Klopt, aan de sojamelk zal het niet liggen met 3 gram eiwit per 100 gram.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:13 schreef TechXP het volgende:
geen idee. In de tarwebloem zit volgens mij ook gewoon eiwit. En cacao dacht ik ook. Je kan de sojamelk ook gewoon eventueel vervangen met water. Zou niet echt uitmaken.
Er is niks verwarrend aan. En dat eiwit niet uit ei komt is onzin, ei is water en eiwit. Kortom, een deel van eiwit in het produkt komt uit ei. En een flink deel, op het geheel.quote:Op donderdag 27 september 2007 20:20 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ei is toch heel wat anders dan eiwit.
Een eiwit is dus niet iets wat van een ei komt. Het is misschien wat verwarrendDat zeker. Net als melkzuur. Zou je ook denken dat het van melk komt
250mlquote:Op donderdag 27 september 2007 20:24 schreef mvdlubbe het volgende:
De voedingswaarde van het recept van TechXP is me niet bekend, ik ken de afmeting 'kopje' namelijk niet.
huh.. ik ben beetje in de war. Je weet toch wel dat eiwit in andere producten dan ei niet uit een 'ei' komt he?quote:Op donderdag 27 september 2007 20:26 schreef mvdlubbe het volgende:
Er is niks verwarrend aan. En dat eiwit niet uit ei komt is onzin, ei is water en eiwit. Kortom, een deel van eiwit in het produkt komt uit ei. En een flink deel, op het geheel.
Ja, ik maak een berekening van hoeveel gram eiwit 100 gram produkt (cake) bevat maar ik geloof tegelijkertijd dat dwergen de hele dag eieren staan te kloppen en injecteren in bloem. Get a fucking life.quote:Op vrijdag 28 september 2007 01:24 schreef TechXP het volgende:
[..]
huh.. ik ben beetje in de war. Je weet toch wel dat eiwit in andere producten dan ei niet uit een 'ei' komt he?
Eiwit uit ei noem je ei-eiwit
Minilotje ik heb even twee vragen voor je. Leuk recept en ik heb zondag iets zoets nodig maar de oven is stuk dus misschien kan dit. Als je dit gaat snijden he? Blijft het dan een beetje netjes of stort het meteen in elkaar? (er zijn kinderen bij, vandaar...;) )quote:Op zondag 9 september 2007 10:09 schreef minilotje het volgende:
Ik postte 'm al aan het begin van dit jaar, dus voor degenen die '
m destijds gemist hebben..
De banoffee-taart! In theorie misschien niet echt gebak omdat er niets de oven inhoeft, maar een taart is het in elk geval wél! En een heel lekkere ook.
Je doet de koekkruimels in een kom, en giet er gesmolten boter bij. Genoeg om tot een plakkerige maar nog wel stevige substantie te komen. Dit mengen kan je gewoon met een lepel of iets doen....quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:27 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
En wat bedoel je met: - Stort koekruimels in een kom en meng met de zachte boter tot er een plakkerig kruimeldeeg ontstaat.
Hoe dan mengen? Met je handen? Met een mixer? Ik heb geen idee......Alvast bedankt!
haha.. die stomme dwergen ook!!quote:Op vrijdag 28 september 2007 07:51 schreef mvdlubbe het volgende:
Ja, ik maak een berekening van hoeveel gram eiwit 100 gram produkt (cake) bevat maar ik geloof tegelijkertijd dat dwergen de hele dag eieren staan te kloppen en injecteren in bloem. Get a fucking life.
Dank jequote:Op vrijdag 28 september 2007 13:54 schreef Trusten het volgende:
[..]
Je doet de koekkruimels in een kom, en giet er gesmolten boter bij. Genoeg om tot een plakkerige maar nog wel stevige substantie te komen. Dit mengen kan je gewoon met een lepel of iets doen....![]()
Dat weet ik, maar eiwit hoeft niet uit een ei te komen. Misschien kun je dat in het recept dan ook wel vervangen door eiwit uit iets anders, of kan het ook wel met wat minder eiwit.quote:Op donderdag 27 september 2007 19:45 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
De stelling is dat ei(wit) overbodig is in gebak. Die lijkt me niet juist.
Wanneer ik een cake maak (en/of mijn berekening hierboven klopt) is ei de grootste leverancier van eiwit in het produkt. Daarom ben ik skeptisch over de substantie/smaak van een plantaardige cake waarbij geen rekening is gehouden met de afwezigheid van het in 'normale' cake door eieren verkregen eiwit.quote:Op maandag 1 oktober 2007 17:33 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar eiwit hoeft niet uit een ei te komen. Misschien kun je dat in het recept dan ook wel vervangen door eiwit uit iets anders, of kan het ook wel met wat minder eiwit.
Voor de duidelijkheid: eiwit, aka proteïnen, is gewoon een bepaalde categorie stoffen (simpele organische chemie). Een groot deel van ons lichaam bestaat eruit. Qua voeding zitten eiwitten in eieren en vlees, maar ook in planten. Of je voor een cake ook plantaardige eiwitten kunt gebruiken, dat weet ik verder niet.
Een veganistische cake lijkt mij trouwens ook niet alles, maar misschien is het een acquired taste.
Ik denk dat ik je maar eens een cake moet laten proeven. Worden hier niet meetings georganiseerd waarbij mensen elkaars cake/taart kunnen proeven?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 08:21 schreef mvdlubbe het volgende:
Wanneer ik een cake maak (en/of mijn berekening hierboven klopt) is ei de grootste leverancier van eiwit in het produkt. Daarom ben ik skeptisch over de substantie/smaak van een plantaardige cake waarbij geen rekening is gehouden met de afwezigheid van het in 'normale' cake door eieren verkregen eiwit.
Het is wel zo dat smaak kan veranderen als je je patroon verandert. Ik hou van sojamelk maar ken anderen die het voor het eerst proeven die het totaal niet lekker vinden.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 08:25 schreef mvdlubbe het volgende:
Overigens kun je bij natuurwinkels ook allerlei 'gezond' gebak kopen waarvan sommige mensen zeggen dat het 'ontzettend lekker' is. Meestal is het niet te eten en mijn vermoeden is dan ook dat de mensen die het wel waarderen dit deels doen op andere gronden dan smaak, bijvoorbeeld overtuiging en/of zelfdeceptie. Een vergelijkbare beweging zou mij niet verbazen bij een extremistische voedingsovertuiging als veganisme.
quote:Op donderdag 4 oktober 2007 12:40 schreef Mini_rulez het volgende:
Het is waarschijnlijk net zoiets als met Valess enzo. Als je de keuze hebt tussen echt vlees en Valess, zou iedereen vlees kiezen. Voor mensen die geen vlees willen eten en dus alleen maar kunnen kiezen tussen Valess of bijv. linzen, is Valess al een stuk acceptabeler. Als je nooit echt vlees eet, weet je niet eens wat voor slap aftreksel al die nepdingen zijn.
Zo eten sommige mensen misschien ook liever veganistisch gebak dan helemaal niks.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 00:14 schreef Maneki.Neko het volgende:
Oh nou heb ik weer zin om te bakken
Mijn ouders en ik hebben allebei heteluchtovens maar onze baksels lukken altijd prima. Misschien even de juiste temperatuur en tijd vinden?quote:Op maandag 8 oktober 2007 15:55 schreef _Ingrid_ het volgende:
Sinds we een hete lucht oven hebben, mislukken simpele cakes en taarten helaas vaak.
Het hoort juist wel met frituurvet. Frituurvet wordt net wat harder dan boter.quote:Op maandag 8 oktober 2007 16:41 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik maak arretjescake nooit met frituurvet, bah
gewoon met boter
Ze waren heel erg lekker, maar misselijkmakend machtig. Meer dan 2 stukjes per dag gaan er niet in.quote:Chocoladebrownies
Ingredienten:
40 gr bloem
60 gr cacaopoeder
500 gr suiker
125 gr walnoten
250 gr pure chocolade in stukjes
250 gr gesmolten boter
4 tl vanille-essence
4 losgeklopte eieren
Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed een bakvorm van 20x30 cm met bakpapier.
Zeef de bloem en het cacaopoeder in een kom en schep er de suiker, walnoten en chocolade door. Roer er de eieren, boter en vanile-essence door. Schep het mengsel in de vorm en bak 50 minuten (de koek is nog plakkerig van binnen). Laat de brownies minimaal 2 uur afkoelen in de koelkasten snijdt in stukjes.
Ik zal de volgende keer de temperatuur goed checken. Misschien ging daar iets mis.quote:Op maandag 8 oktober 2007 21:20 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Mijn ouders en ik hebben allebei heteluchtovens maar onze baksels lukken altijd prima. Misschien even de juiste temperatuur en tijd vinden?
Sinds we een nieuwe oven hebben, hebben de cakes alleen geen ziel meer (dat zachte laagje aan de onderkant) Volgens mijn moeder was het niet de bedoeling dat dat er zat, maar wij vonden het juist lekker.
Vroeger maakten we regelmatig notencake, ook heerlijk...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |