abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56206979
Afgelopen weekend heb ik ook weer eens wat dingetjes gebakken:

Een frambozen Crème Brulée taartje

Citroenschuimtaart

Crostata di Mela e Fichi (appeltaartje met vijgenjam)

Alle drie best goed gelukt en heerlijk van gegeten.

[ Bericht 1% gewijzigd door -Banaan- op 21-01-2008 21:56:38 ]
Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
  maandag 21 januari 2008 @ 20:14:48 #227
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_56207082
ziet er heerlijk uit banaan

zou je alleen je foto's even willen verkleinen? ze mogen maximaal 210 px breed zijn namelijk
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_56207257
quote:
Op maandag 21 januari 2008 20:10 schreef -Banaan- het volgende:
Een frambozen Crème Brulée taartje
recept?
  maandag 21 januari 2008 @ 20:58:27 #229
112545 Muck
pi_56208175
quote:
Op maandag 21 januari 2008 20:21 schreef Trusten het volgende:

[..]

recept?
ik wil van alle 3 wel een recept
pi_56209444
Zo aangepast, t recept voor die citroentaart heb ik net nog uitgetypt, als je die wil hebben moet je je e-mail adres maar even geven. Die appeltaart heb ik van t internet geplukt:
http://uitdekeukenvanarde(...)-appeltaart-met.html

En die frambozentaart kan ik wel even kort opzeggen:

Voor een taart van 23 cm:
150g bloem en 25g poedersuiker door elkaar mengen, 75g koude boter in blokjes erdoorheen en fijnwrijven. Dan snel geraspte schil van 1 sinaasappel en 2 eierdooiers er door kneden tot een samenhangend deeg, zet 30 min in de koelkast. Bekleed een vorm met het deeg en laat weer 30 min opstijven in koelkast. Verwarm de oven voor op 200C, prik gaatjes in de bodem en bak (met steunvulling) 20 min, dan vulling eruit & nog 10 min bruin bakken. Bestrijk dan de binnenkant en randen met een laagje eiwit en bak nog 3-4 minuten. Zet dan de oven op 160C.

Voor de vulling: Snijd een vanille stokje door en verwarm 4.5 dl slagroom met het vanillestokje en laat even trekken, haal dan t stokje eruit. Klop 1 ei, 3 dooiers en 5 el geleisuiker romig en schenk beetje van de warme room erbij, steeds iets meer. Dan nog even in het pannetje verwarmen tot het dik wordt. Verdeel 150g frambozen over de bodem en giet de custart erover. Bak de taart dan nog 17-20 minuten tot hij een beetje stevig is. Laat m dan afkoelen en voor je m serveert maak je t karamel laagje erop: strooi er wat suiker op en stop m eventjes onder de grill (niet te lang anders gaat de custard schiften) of bewerk m met een verfbrander.

[ Bericht 82% gewijzigd door -Banaan- op 21-01-2008 22:06:12 ]
  dinsdag 22 januari 2008 @ 00:05:01 #231
112545 Muck
pi_56213111
quote:
Op maandag 21 januari 2008 21:54 schreef -Banaan- het volgende:
Zo aangepast, t recept voor die citroentaart heb ik net nog uitgetypt, als je die wil hebben moet je je e-mail adres maar even geven. Die appeltaart heb ik van t internet geplukt:
http://uitdekeukenvanarde(...)-appeltaart-met.html

En die frambozentaart kan ik wel even kort opzeggen:

Voor een taart van 23 cm:
150g bloem en 25g poedersuiker door elkaar mengen, 75g koude boter in blokjes erdoorheen en fijnwrijven. Dan snel geraspte schil van 1 sinaasappel en 2 eierdooiers er door kneden tot een samenhangend deeg, zet 30 min in de koelkast. Bekleed een vorm met het deeg en laat weer 30 min opstijven in koelkast. Verwarm de oven voor op 200C, prik gaatjes in de bodem en bak (met steunvulling) 20 min, dan vulling eruit & nog 10 min bruin bakken. Bestrijk dan de binnenkant en randen met een laagje eiwit en bak nog 3-4 minuten. Zet dan de oven op 160C.

Voor de vulling: Snijd een vanille stokje door en verwarm 4.5 dl slagroom met het vanillestokje en laat even trekken, haal dan t stokje eruit. Klop 1 ei, 3 dooiers en 5 el geleisuiker romig en schenk beetje van de warme room erbij, steeds iets meer. Dan nog even in het pannetje verwarmen tot het dik wordt. Verdeel 150g frambozen over de bodem en giet de custart erover. Bak de taart dan nog 17-20 minuten tot hij een beetje stevig is. Laat m dan afkoelen en voor je m serveert maak je t karamel laagje erop: strooi er wat suiker op en stop m eventjes onder de grill (niet te lang anders gaat de custard schiften) of bewerk m met een verfbrander.
klinkt allemaal heerlijk

en mijn mailadres is muck@fok.nl maar je kunt het toch ook hier gewoon even posten?
pi_56216102
Owja natuurlijk, ik kan t gewon kopieren/plakken. Was niet helemaal wakker meer

Citroen-meringuetaart
Voor 8-10 personen

deeg
250 g bloem + wat extra voor het bestuiven
125 g koude boter in blokjes
100 ml zure room

vulling
70g maïzena, gezeefd
300g suiker
2 grote eieren
6 grote eierdooiers
50g boter, in stukjes
3-4 citroenen, schil geraspt, sap geperst
merg van 1 vanille stokje
1 plakje cake, verkruimeld, of 2 (maria)biscuitjes verkruimeld

meringue
6 eiwitten (L)
1 citroen, schil gesraspt, sap geperst
200g suiker
1 el maizena
geraspte schil van 1 citroen

Voor de bodem: boter & bloem in een kom en in elkaar wrijven met je vingertoppen tot het een broodkruimel structuur heeft. Vorm snel een deegbal (deze is nog niet glad) en leg 10 min in de vriezer. Rol het deeg uit op een met bloem bestoven oppervlak. Je ziet nu stukjes boter in t oppervlak (is normaal) vouw het deeg weer op en rol weer uit, herhaal dit nogmaals en leg weer 10 min in de vriezer. Roer de zure room erdoor en kneed het snel tot een soepel deeg, verpak dan in folie en leg een uur in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 200 °C, vet een spring- of taartvorm van 26 cm in. Rol het deeg uit en bekleed de bodem ermee. Prik de bodem met een vork in, bekleed met bakpapier en vul het met steunvulling. Bak dan 20 min, haal dan steunvulling eruit en bak nog eens 10 min zodat het goudbruin is.

Roer voor de vulling in een steelpan de maïzena met 100 ml water glad, voeg dan nog 450 ml water en de suiker toe. Breng al roerend aan de kook en laat de suiker oplossen, verwarm door tot het mengsel begint te binden.

Klop in een andere kom de eieren en dooiers los en voeg ze al kloppend toe aan de maizenasaus, breng al roerend tegen de kook aan en verwarm nog 1 minuut. Voeg dan boter, snuf zout, 200ml citroensap, citroenrasp en vanille merg doe. Roer door tot de boter is gesmolten. Schenk de warme vulling in de voorgebakken deegbak en bestrooi als de vulling nog heet is met fijngemalen cake of koekkruim.

Voor de meringue, sla de eiwitten met 2 el water, 2 tl citroensap en suiker los in een roestvrijstalen kom. Breng een ruime pan met een royale laag water aan de kook en draai het vuur laag. Plaats de kom met eiwitten in de pan zodat de onderkant van de kom in het zacht kokende water staat. Klop met de mixer de eiwitten zolang tot zich een stevig schuim vormt (duurt wel 5 tot 10 min).

Roer in een klein steelpannetje de maïzena met 75 ml koud water glad en breng dan al roerend aan de kook zodat een glad maïzena papje ontstaat. Schep 2 el van het maïzenapapje en een snuf zout in een kom. Klop er 2 volle scheppen van de meringue en het citroenrasp door en meng goed. Klop het maïzenamengsel nu door de rest van de meringue en klopt het er goed doorheen.

Schakel nu de oven terug naar 160 °C. Neem voor het opbrengen van de schuimlaar een klein deel van de meringue en strijk deze uit over de hete vulling. Strijk het gelijkmatig uit zodat de hele vulling bedekt is met een dun laagje meringue. Verdeel vervolgens de rest van de meringue nonchalant en met mooie pieken over de taart. Bak de taart 30-40 minuten in een oven van 160°C tot de meringue aan de bovenkant goudbruine pieken heft. Laat de taart minstens enkele uren afkoelen in de koelkast voordat je hem aansnijdt.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 14:31:52 #233
112545 Muck
pi_56224569
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 07:44 schreef -Banaan- het volgende:
Owja natuurlijk, ik kan t gewon kopieren/plakken. Was niet helemaal wakker meer

ik dacht al, das toch niet zo moeilijk
quote:
Citroen-meringuetaart
damn
  donderdag 24 januari 2008 @ 19:44:52 #234
97745 Thorical
finding a way
pi_56282149
Ik ben beroemd tot ver buiten onze landsgrenzen om mijn Tarte tatin en mijn chocolade taart.
Met dank aan Paul Bocuse en de geparkeerde mossel en natuurlijk een beetje van mijzelf.
pi_56293970
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 19:44 schreef Thorical het volgende:
Ik ben beroemd tot ver buiten onze landsgrenzen om mijn Tarte tatin en mijn chocolade taart.
Met dank aan Paul Bocuse en de geparkeerde mossel en natuurlijk een beetje van mijzelf.
Hoe maak jij je tarte tatin? Ik ben nog op zoek naar een echt goed recept, ik doe altijd maar wat en t resultaat varieerd nogal. Maar de perfecte heb ik nog niet gevonden.
pi_56439049
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 10:18 schreef -Banaan- het volgende:

[..]

Hoe maak jij je tarte tatin? Ik ben nog op zoek naar een echt goed recept, ik doe altijd maar wat en t resultaat varieerd nogal. Maar de perfecte heb ik nog niet gevonden.
Google levert mij het recept op:
quote:
Prenez un grand moule à génoise, en beurrez largement le fond avec 100
grammes de beurre puis la poudrez de 50 grammes de sucre en poudre.
Épluchez les pommes, les essuyez dans un linge et les coupez en tranches
épaisses, voire en quartiers. Serrez ces morceaux les uns contre les autres pour en
garnir tout le moule. Semez par-dessus le reste de sucre ; ajoutez 25 grammes de
beurre fondu. Mettez sur le feu une vingtaine de minutes. Le sucre doit caraméliser
mais rester au brun pâle.
Durant ce temps, disposez la farine en fontaine sur une planche à pâtisserie.
Mettez au centre l’œuf entier, le sel et 200 grammes de beurre amolli en pommade.
Mélangez. Ajoutez au besoin un peu d’eau pour obtenir une pâte molle que l’on
étalera la plus mince possible avec le rouleau.
Couvrez le moule de cette pâte en faisant rentrer les bords à l’intérieur. Mettez
à four moyen 1/2 heure.
Retournez la tarte Tatin sur un plat de service. Laissez tiédir avant de servir.
Paul Bocuse. La cuisine du marché. Flammarion, 1976.1 kilo de pommes
de reinette ;
250 grammes
de farine ;
325 grammes
de beurre,
100 grammes
de sucre,
1 pincée de sel.
Recette de La Tarte Tatin d’après Paul Bocuse
De ingredienten zijn nog wel te volgen, maar de werkbeschrijving
pi_56458273
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 18:14 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Google levert mij het recept op:
[..]

De ingredienten zijn nog wel te volgen, maar de werkbeschrijving
Dankjewel! Moet wel lukken om dat te vertalen denk ik.

Vandaag weer een vrije dag, weer even lekker bezig geweest

Een citroentaart

Een dadeltaart

En hoewel niet echt gebak ofzo, het is wel lekker

Chocolade fudge met hazelnoten
  vrijdag 1 februari 2008 @ 15:30:49 #238
112545 Muck
pi_56459957
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 14:14 schreef -Banaan- het volgende:

[..]

Dankjewel! Moet wel lukken om dat te vertalen denk ik.

Vandaag weer een vrije dag, weer even lekker bezig geweest

Een citroentaart
[ afbeelding ]

Een dadeltaart
[ afbeelding ]

En hoewel niet echt gebak ofzo, het is wel lekker

Chocolade fudge met hazelnoten
[ afbeelding ]
ik durf het haast niet te vragen, maar ehm, receptjes?
pi_56460633
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 15:30 schreef Muck het volgende:

[..]

Daar sluit ik me bij aan.
Die fudge ziet er echt uit
pi_56460646
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 15:30 schreef Muck het volgende:

[..]

Vooral een recept van de laatste!
pi_56462171
Die fudge is echt very easy: je doet 150ml koffiemelk, 350g suiker en een snuf zout in een pan & breng het roerend aan de kook. Laat dan nog 5 min op laag vuur zachtjes doorkooken. Haal het dan van het vuur af en roer er 350g chocolade doorheen en 50g gehalveerde hazelnoten. Dan in een bakblik van 20x20 & laten afkoelen.
pi_56506427
hoi, ik heb net dat recept van dat frambozen-crème brulee taartje gelezen (en al die andere lekkere dingen) en ik vroeg me af hoe je die creme brulee maakt zonder al te veel eismaak. Ik vraag het hier maar omdat ik niet weet waar ik dat anders moet vragen. Crème brulee is heerlijk, maar die overduidelijke ei-smaak, die wil ik gewoon niet in zo'n lekker toetje. Of kan dat niet anders, er moeten toch redelijk wat eieren in geloof ik?
Trouwens, ook de rest van de recepten klinken heerlijk en zien er fantastisch uit. Van de week echt maar eens uitgebreid inkopen gaan doen zodat ik volgend weekend vooruit kan.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_56506988
quote:
Op zondag 3 februari 2008 19:45 schreef sieske het volgende:
hoi, ik heb net dat recept van dat frambozen-crème brulee taartje gelezen (en al die andere lekkere dingen) en ik vroeg me af hoe je die creme brulee maakt zonder al te veel eismaak. Ik vraag het hier maar omdat ik niet weet waar ik dat anders moet vragen. Crème brulee is heerlijk, maar die overduidelijke ei-smaak, die wil ik gewoon niet in zo'n lekker toetje. Of kan dat niet anders, er moeten toch redelijk wat eieren in geloof ik?
Trouwens, ook de rest van de recepten klinken heerlijk en zien er fantastisch uit. Van de week echt maar eens uitgebreid inkopen gaan doen zodat ik volgend weekend vooruit kan.
Hmmm, overduidelijke ei-smaak. Ik denk dat dat part of the creme brulee is, dat hoort gewoon zo. Goeie verse eieren zijn gewoon het belangrijkste ingredient van creme brulee. Maar als je t vanillestokje goed in de room laat trekken dan krijgt 't een duidelijke vanille smaak. En dat met t frisse van de frambozen zorgde ervoor dat ik niet echt een ei-smaak proefde (maar ik moet zeggen dat t niet echt herkenbaar klinkt, alles met ei erin vind ik sowieso lekker )
pi_56507191
En die citroentaart is niet zo heel verschillend van die citroen schuim taart. Je maakt een bodem die bak je eerst voor op 200 C. Dan doe je in een pan: 6 eieren, 350g basterdsuiker, 115g boter, en dat verwarm je dan zachtjes tot de suiker is opgelost (blijven roeren!). Dan sap & rasp van 4 citroenen erin. Blijven verwarmen tot het begint te binden, dan giet je t in de deegbak en bakt het nog ongeveer 20 min op 200C. (voor taart van 24 cm)

De dadeltaart was trouwens echt heerlijk, je kan m t beste een dag van te voren maken want ik vond hem de 2e dag echt nog veel lekkerder.

Voor een taart van 20 cm: je maakt een deeg van 175g bloem, 75g boter, 1 ei & 1 el koud water (op dezelfde manier als de citroen schuimtaart). Dat doe je in een vorm, dan de vulling: 90g boter met 90g poedersuiker los & romig roeren. Dan het ei erdoor, als het ei is opgenomen 1 el oranjebloesemwater, 90g gemalen amandelen & 2 el bloem erdoor. Doe dit dan in de deegbak & druk er wat dadels in (gehalveerd of als ze klein zijn hele). Dan 10-15 min op 200C bakken, dan de temperatuur naar 180C zetten en nog ongeveer 15min bakken tot die goudbruin is. Dan af laten koelen op een rooster. Verwarm dan 4 el abrikozen jam met 1 el oranjebloesemwater, druk het dan door een zeef en bestrijk de taart met het mengsel. Laat de taart dan helemaal afkoelen en smullen maar!
pi_56511955
Vraag van een totale kook-kluns
Wat is het verschil (voor zover dat er is, tenminste) tussen cupcakes, muffins, brownies en gewone cake? Tenminste kwa standaard beslag enzo.

Zijn er nog tips of trucjes om je cake in een heteluchtoven fatsoenlijk te bakken? Nu heb ik meestal een ontplofte bovenkant die aardig richting de donkere kant gaat en dan is de binnenkant soms nog niet fatsoenljk gaar. Negen van de 10 keer moet ik zeker een kwartier aan de baktijd toevoegen.

En hoe 'slecht' van smaak zijn de kant en klaar pakketten in vergelijking met zelf maken? Ik heb het dan over cakes e.d. Geen hoogstaande creaties of appeltaart enzo. Ik heb al jaren mijn eigen choco-amandel cake niet meer gemaakt vanwege de continu mislukking door de heteluchtoven. Ik rommel nu maar wat met die kant en klaar gevallen. Sommige vind ik persoonlijk erg lekker, andere zou je nog niet aan een varken voeren. Ik ben dus benieuwd hoe er hier over die pakketten word gedacht.

Overigens sta ik ervan te kijken welke prachtige en overheerlijk uitziende creaties hier gepost worden. Ik zou willen dat ik dat ook zo zou kunnen.

Er vroeg nog iemand naar een soort van Bak-boek. Ik zal de mijne morgen eens opzoeken. Ik heb er 2 (misschien meer, en dat voor een kook-kluns als ik ) liggen met de meest geweldige recepten. Eentje is een boek met allerhande amerikaanse recepten, meest vreemde creaties maar ze lijken me enorm lekker. Als ik ze gevonden heb zal ik titel, auteur en isbn nummer wel posten. Misschien dat ze te vinden zijn op internet of in boekwinkels.
pi_56520151
quote:
Op zondag 3 februari 2008 22:51 schreef Shakti het volgende:

Zijn er nog tips of trucjes om je cake in een heteluchtoven fatsoenlijk te bakken?
Temperatuur opvoeren...bijv 10 minuten op 150 graden, 10 minuten op 175 graden en 10 minuten op 200 graden
pi_56520397
quote:
Op zondag 3 februari 2008 22:51 schreef Shakti het volgende:
Vraag van een totale kook-kluns
Wat is het verschil (voor zover dat er is, tenminste) tussen cupcakes, muffins, brownies en gewone cake? Tenminste kwa standaard beslag enzo.
Eeh, volgens mij is er tussen cupcakes & gewone cake niet zo heel veel verschil (alleen de grootte van het vormpje). Muffins maak je door eerst droge bestandsdelen te mengen (suiker, bloem, cacao e.d.) en dan snel de natte (melk, eieren, gesmolten boter, olie e.d.) erdoor te roeren. Niet te lang roeren, want dan worden ze taai, wat klontjes zijn niet erg. En volgens mij zijn muffins ook wat minder zoet.

En brownies zit volgens mij naar verhouding weinig bloem in (en dus veel suiker/boter/ei), waardoor ze alleen aan de buitenkant echt knapperig worden door t bakken en midden in lekker smeuig blijven (zolang je ze niet te lang bakt).
pi_56531268
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:51 schreef Trusten het volgende:

[..]

Temperatuur opvoeren...bijv 10 minuten op 150 graden, 10 minuten op 175 graden en 10 minuten op 200 graden
Klinkt goed, maar is toch niet goed uit te voeren denk ik zo. Tenminste als bij het tussendoor verder ophogen van de temperatuur de cake uit de oven zou moeten Want ik heb al eens een cake tijdens het voorverwarmen erin laten staan (temp was teveel gedaald, deurtje te lang open gehad en toen de zaak weer opwarmen). Het heeft de cake toen geen goed gedaan.

Maar ik ga maar eens een poging wagen. Misschien eerst maar de helft van t beslag eens op die manier proberen te bakken.
pi_56531318
quote:
Op maandag 4 februari 2008 09:19 schreef -Banaan- het volgende:

[..]

Eeh, volgens mij is er tussen cupcakes & gewone cake niet zo heel veel verschil (alleen de grootte van het vormpje). Muffins maak je door eerst droge bestandsdelen te mengen (suiker, bloem, cacao e.d.) en dan snel de natte (melk, eieren, gesmolten boter, olie e.d.) erdoor te roeren. Niet te lang roeren, want dan worden ze taai, wat klontjes zijn niet erg. En volgens mij zijn muffins ook wat minder zoet.

En brownies zit volgens mij naar verhouding weinig bloem in (en dus veel suiker/boter/ei), waardoor ze alleen aan de buitenkant echt knapperig worden door t bakken en midden in lekker smeuig blijven (zolang je ze niet te lang bakt).
Ah oke, dan zat ik zelf al redelijk in de goeie richting te denken. Alleen dat van die muffins (droog en nat apart) wist ik niet. Totnutoe alleen maar kant en klare muffins gekocht (die choco muffins van de hema zijn verdomd lekker )

Dankjewel voor de uitleg
pi_56534328
quote:
Op maandag 4 februari 2008 18:54 schreef Shakti het volgende:

[..]

Klinkt goed, maar is toch niet goed uit te voeren denk ik zo. Tenminste als bij het tussendoor verder ophogen van de temperatuur de cake uit de oven zou moeten
Je draait gewoon de temperatuur van de oven steeds hoger, de cake laat je er gewoon instaan ondertussen. Lijkt mij tenminste, anders kan het idd niet goed gaan

Banaan: Waar is dat oranjebloesemwater te koop? Ik zie het wel vaker in recepten, maar ik heb echt geen idee waar dat te vinden is.
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')