Catch-22 ?quote:Op donderdag 21 juni 2007 13:12 schreef computergirl het volgende:
en een heel beroemd boek over de tweede wereldoorlog maar kan niet op de naam komen, kon niet tegen het absurdistische toontje
Niks moet.quote:Op donderdag 21 juni 2007 13:12 schreef computergirl het volgende:
Moet het over 'hoge' literatuur gaan?
Doorzetten! Zo de moeite waard!quote:Op donderdag 21 juni 2007 13:06 schreef Frggl het volgende:
David Mitchell - Cloud Atlas
Zo'n goed boek ... maar nog steeds niet uitgelezen
Hier idem. Deel 2 en 3 staan nog steeds te wachten op de boekenplank.quote:Op donderdag 21 juni 2007 14:29 schreef ThE_ED het volgende:
LoTR
Ben er ooit mee begonnen voordat die films nog uit moesten komen, veel verder dan boek1 ben ik nog steeds niet.
Dan ga je de vertaling lezenquote:Op donderdag 21 juni 2007 15:12 schreef Kreupelhout het volgende:
The War Of The Worlds van H.G. Wells (1898).
Heb de plaat, cassette en cd al helemaal grijsgedraaid, diverse verfilmingen gezien en dan heb ik geen zin meer om door dat taaie 19e eeuwse Engels heen te worstelen.
Die is zóóó mooi!quote:Op donderdag 21 juni 2007 14:56 schreef Deetch het volgende:
Van de koele meren des doods van Frederik van Eeden
Hé een fan! Ik vind het ook een gewelig boek!quote:Op donderdag 21 juni 2007 13:51 schreef No-P het volgende:
ik kan me voorstellen dat sommige mensen "Non Nobis" van hanny alders niet kunnen uit krijgen. Dat boek is op het eind wel erg langdradig. Zelf overigens wel uitgelezen. (toevoeging) Mijn ondertitel komt nog uit dat boek
probeer dan eens pickwick papers, die is leuk.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 12:55 schreef DevilsAndDust het volgende:
Great Expectations van Charles Dickens. En m'n verwachtingen waren nog wel zo hoog.
quote:Op vrijdag 22 juni 2007 12:55 schreef DevilsAndDust het volgende:
Great Expectations van Charles Dickens. En m'n verwachtingen waren nog wel zo hoog.
Probeer anders eens Grate Expectations.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 12:55 schreef DevilsAndDust het volgende:
Whehe.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:20 schreef Frollo het volgende:
[..]
Probeer anders eens Grate Expectations.
Die heb ik laatst gekregen... moet er nog aan beginnen, maar het lijkt me echt een goed boek! Heb er eigenlijk ook alleen maar positieve verhalen over gehoord.quote:Op donderdag 21 juni 2007 12:46 schreef RobKel het volgende:
schaduw van de wind
Ik verbaas me daar altijd weer zo over, dat er mensen zijn die De Avonden niet trekken.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 17:50 schreef Etcetera het volgende:
oh ja De Avonden
wat een walgelijksaaiverschrikkeliijknietdoorheentekomendramatischnietleukrotboek is dat zeg
De moeite waard! Het sanatorium is overigens een paar jaar geleden gesloten... Maar, je Duits moet wel redelijk zijn, want Mann houdt ervan om heel lange zinnen te maken en dan aan het eind eens met 'sie' naar dat ene vrouwelijke woord dat twaalf regels terug stond te verwijzen.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 12:50 schreef No-P het volgende:
ik ben ook eens begonnen in Der Zauberberg van Thomas Mann.
destijds was mijn duits nog niet goed genoeg. Binnenkort maar weer eens proberen.
Ik zou het eerlijk gezegd verontrustend vinden als iedereen zich erin zou herkennen. We zijn toch niet allemaal klonen!quote:Op woensdag 27 juni 2007 20:39 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik verbaas me daar altijd weer zo over, dat er mensen zijn die De Avonden niet trekken.
Het gaat over een 20-jarige jongen met een morbide gevoel voor humor die zich de pleuris verveelt, zich kapot ergert aan zijn ouders en slap oudehoert met zijn vrienden. Kortom: what's not to like? Het gaat over iedereen die jong is (geweest) en het zou dus iedereen aan moeten spreken.
Ik kan gewoon echt niet begrijpen dat dat niet zo blijkt te zijn.
Juist wel, Lien, juist wel!quote:Op woensdag 27 juni 2007 21:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zou het eerlijk gezegd verontrustend vinden als iedereen zich erin zou herkennen. We zijn toch niet allemaal klonen!
tuurlijk is het enigszins herkenbaar, en natuurlijk is iedereen jong geweestquote:Op woensdag 27 juni 2007 20:39 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik verbaas me daar altijd weer zo over, dat er mensen zijn die De Avonden niet trekken.
Het gaat over een 20-jarige jongen met een morbide gevoel voor humor die zich de pleuris verveelt, zich kapot ergert aan zijn ouders en slap oudehoert met zijn vrienden. Kortom: what's not to like? Het gaat over iedereen die jong is (geweest) en het zou dus iedereen aan moeten spreken.
Ik kan gewoon echt niet begrijpen dat dat niet zo blijkt te zijn.
Bedoel je niet 'Het verdriet van Belgie'? Ik ben er wel doorheen gekomen, maar ik weet niet helemaal meer hoe... Ik weet wel dat ik 't zeker niet nog een keer lees.quote:Op donderdag 28 juni 2007 01:07 schreef tuvokki het volgende:
Ik ben al zeker tien jaar 'bezig' in "het verdriet van Vlaanderen" van Hugo Claus.
Ik zag het in de OP staan ja, België. Ik moet het boek weer ff opzoeken, maar in mijn herinnering heette ie toch echt Vlaanderen. Wordt vervolgd (misschien lees ik wel weer even verder). Komt een personage n voor dat Vlieghe heet?quote:Op donderdag 28 juni 2007 09:28 schreef Iblis het volgende:
[..]
Bedoel je niet 'Het verdriet van Belgie'? Ik ben er wel doorheen gekomen, maar ik weet niet helemaal meer hoe... Ik weet wel dat ik 't zeker niet nog een keer lees.
Ja, da's 'Verdriet van België'.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:17 schreef tuvokki het volgende:
[..]
Ik zag het in de OP staan ja, België. Ik moet het boek weer ff opzoeken, maar in mijn herinnering heette ie toch echt Vlaanderen. Wordt vervolgd (misschien lees ik wel weer even verder). Komt een personage n voor dat Vlieghe heet?
Je moet je echt door het begin heenvechten, maar daarna wordt het met elke pagina beter, althans, dat vond ik.quote:Op donderdag 28 juni 2007 11:58 schreef Tha_Bartman het volgende:
de naam van roos van Umberto Eco vind ik pittig om doorheen te komen... maar ik moet wel eerlijk zeggen dat het ene gedeelte beter gaat dan het andere.. ben nog niet heel ver maar het stuk waar ie maar door ratelt over de schilderingen en beeldhouwwerken en wat er allemaal te zien is(met een opsomming van allerlei hellegebroed).. dat had van mij ook 3 pagina's korter gemogen ( tenzij het later nog een rol gaat spelen, maar wederom zover ben ik nog niet)
Ik zie het, mij cop ligt voor me nu ben op blz 523 van de 774, daar zit een kaartje in van een film die ik op 03-08-1999 gezien heb. Kan je nagaan hoe lang ik er al in bezig ben. En dankzij dit topic heb ik het net uit een doos op zolder gevist en ga ik het gvd uitlezen ook.quote:
Is overigens een heerlijk boek om te lezen. Eco is een van mijn favoriete schrijvers. Het lastige was dat ik te weinig latijn begrijp om de vertalingen niet nodig te hebben, vooral de lange lappen, en dat bij mijn copy de vertalingen acterin staan. Ik had ze liever in, of onder, de tekst gehad. Zodat je niet de hele tijd hoeft te bladeren.quote:Op donderdag 28 juni 2007 11:58 schreef Tha_Bartman het volgende:
de naam van roos van Umberto Eco vind ik pittig om doorheen te komen... maar ik moet wel eerlijk zeggen dat het ene gedeelte beter gaat dan het andere.. ben nog niet heel ver maar het stuk waar ie maar door ratelt over de schilderingen en beeldhouwwerken en wat er allemaal te zien is(met een opsomming van allerlei hellegebroed).. dat had van mij ook 3 pagina's korter gemogen ( tenzij het later nog een rol gaat spelen, maar wederom zover ben ik nog niet)
haha het begin is nog niks, wacht maar tot je bij de cijferkundige hoofdstukken komt. Ik heb me er overigens wel doorheen geploegt.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 09:48 schreef Mirri het volgende:
Ik kom maar niet door het begin van "Godel, Escher, Bach" heen van Hofstadter![]()
Baudolino vind ik na "de mysterieuze vlam van koningin loana" het minst goede boek van Eco. Ik vind dit boek de minste spanning hebben wel een leuke en vreemde wending. De naam van de roos is inderdaad een meesterwerk, zo is de slinger van foucault, maar daar moet je meer een liefhebber van zijn en snap wel dat de gemiddelde lezer hier niet door komt.quote:Op donderdag 28 juni 2007 01:07 schreef tuvokki het volgende:
Ik ben al zeker tien jaar 'bezig' in "het verdriet van Vlaanderen" van Hugo Claus. Elke keer lees ik weer een stukje maar ik vind meneer Claus een grote zeikerd. Ooit lees ik het uit, al kost het me mijn literaire interesse.
Ik moet wel opmerken dat ik het totaal niet eens ben met de twee boeken van Umberto Eco die in de OP staan. Prachtig! Als je met Eco wil beginnen raad ik altijd Baudolino aan, het vlotste boek wat deze meesterverteller heeft geschreven. Zijn verhalen gaan altijd over vertellers, leugenaars en mensen die nooit duidelijk maken of de gebeurtenissen in zijn boeken voor komen echt gebeurd zijn, of zich alleen in de gedachten en fantasieën van de hoofdpersoon afspelen. Zelf had ik moeite met de zeikerd die hoofdpersoon was in 'het eiland van de vorige dag'. Maar ook in dat geval was alleen een beetje doorzettingsvermogen de sleutel tot wederom een prachtig verhaal.
De 'in de ban' serie vond ik op papier beter te trekken dan op het witte doek
De slinger, wat een geweldig boek.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 12:55 schreef No-P het volgende:
[..]
Baudolino vind ik na "de mysterieuze vlam van koningin loana" het minst goede boek van Eco. Ik vind dit boek de minste spanning hebben wel een leuke en vreemde wending. De naam van de roos is inderdaad een meesterwerk, zo is de slinger van foucault, maar daar moet je meer een liefhebber van zijn en snap wel dat de gemiddelde lezer hier niet door komt.
Nu is het wachten op een nieuw meesterwerk van mijn favoriete schrijver. Andere liefhebbers van Eco raad ik de reeks van monaldi en sorti aan. Degene die Eco niet door komen moeten hier ook absoluut niet aan beginnen.
Bedenk je er de stem van Reve bij, en je snapt waarom de komma's staan waar ze staan.quote:Op donderdag 28 juni 2007 11:54 schreef Mainport het volgende:
De Avonden is best te doen, al stoorde ik me ontzettend aan komma's die op de meest vreemde plaatsen opduiken.
LotR is gewoon slecht geschreven en totaal niet boeiend, dat heeft verder niks te maken met het al dan niet rechttoe-rechtaan zijn.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 06:51 schreef DrWolffenstein het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen LotR opnoemt.Het verhaal is redelijk rechttoe-rechtaan. Het is alleen even doorbijten.
Ja, maar misschien heb ik wel geen zin in doorbijten, het is soms best saai eigenlijk.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 06:51 schreef DrWolffenstein het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen LotR opnoemt.Het verhaal is redelijk rechttoe-rechtaan. Het is alleen even doorbijten.
understatement.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 15:31 schreef ThE_ED het volgende:
het is soms best saai eigenlijk.
je legt het zelf goed uitquote:Op zondag 15 juli 2007 00:39 schreef p-etr-a het volgende:
Ik snap niet waarom je een boek dat je niet bevalt, door wilt ploeteren. Ik leg het weg als het niet wil. En dat gebeurt best vaak, zowel met simpele literatuur (gisteren nog met Ja/Nee van Renske de Greef en Jan Hoek, al was dat meer omdat ik geen interesse meer had dan omdat het me niet lukte) als met klassiekers die je zogenaamd gelezen moet hebben.
quote:Op zaterdag 30 juni 2007 12:43 schreef No-P het volgende:
[..]
haha het begin is nog niks, wacht maar tot je bij de cijferkundige hoofdstukken komt. Ik heb me er overigens wel doorheen geploegt.
de haas en de schildpad stukken zijn trouwens erg leuk
Ik denk dat dat komt door de films. Ik heb het gelezen in 2000, ging als een tierelier.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 06:51 schreef DrWolffenstein het volgende:
Dat is één van mijn favoriete boeken! Helemaal krom gelegen van het lachen om de dialogen, de karakterbeschrijvingen en de absurde gebeurtenissen. Daarbij is het nog een intelligente kritiek ook.quote:
Die heb ik echt in 1 ruk uitgelezen! Geweldig boek, kon het echt niet wegleggen!quote:Op donderdag 19 juli 2007 17:36 schreef Harmen1984 het volgende:
James Frey - A Million Little Pieces
Niet gelukt... Ik kwam aan op mijn vakantieadres, sloeg het boek open en tien minuten later weer dicht. Geen zin, voelde teveel als een moetje en lezen moet naar mijn mening leuk blijven...quote:Op donderdag 21 juni 2007 13:45 schreef Copycat het volgende:
Over drie weken twee weken naar Italië en Het Kaartenhuis van Mark Z. Danielewski ligt al klaar om mee te nemen. Het gaat me deze vakantie lukken om dit taaie boek te doorgronden.
Ik ben er nog niet eens in begonnenquote:Op maandag 30 juli 2007 13:27 schreef p-etr-a het volgende:
Ik heb dat boek ook (op aanraden gekocht) en kan het niet uitkrijgen. Niet eens vijftig pagina's - vreselijk.
Dat het je niet boeide vind ik verbazingwekkend, ik vond het prachtig. Grappig, dat dat zo kan verschillen. Ik las net ook al dat iemand niet door Couperus heenkwam, daar ben ik juist dol op. Prachtige boeken, wat mij betreft.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:58 schreef Ingetje79 het volgende:
Liefde in tijden van cholera - Gabriel Garcia Marquez
Het kan me niet boeien en toch ZAL ik het ooit uitlezen!![]()
Ik vond het uit eindelijk een geweldig boek, maar echt soepel leest het niet. Ik wil de andere boeken ook nog lezen van hun. Maar ik merk wel aan mezelf dat ik dit steeds uitstel.quote:Op maandag 9 juli 2007 09:04 schreef Elseetje het volgende:
Monaldi & Sorti - Imprimatur - ik had al moeite met de zogenaamde 'echte' brief aan het begin van het boek
Ik heb "The Hobbit" in stripvorm, dat leest een stuk makkelijkerquote:Op maandag 30 juli 2007 14:22 schreef ColdFeet het volgende:
En, eerlijk is eerlijk: ik kreeg 'The Hobbit' niet eens uit. Aan LOTR ben ik maar niet eens begonnen... Ik heb gewoon niet genoeg fantasie om daarvan te genieten, vrees ik![]()
Ik kan juist enorm genieten van dat ouderwetse taalgebruik van Tolkien... soms pak ik het boek (dat ik 6 keer gelezen heb) gewoon eens op om een paar mooie zinnen over mijn tong te laten glijden... geweldigquote:Op zondag 15 juli 2007 11:28 schreef cablegunmaster het volgende:
LOTR viel ik om de 4 paginas in slaap dan schiethet ook niet op , terwijl ik de wetten van de magie in 1 ruk uitlas.
ieder zijn eigen boeken hequote:Op donderdag 2 augustus 2007 19:46 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Ik kan juist enorm genieten van dat ouderwetse taalgebruik van Tolkien... soms pak ik het boek (dat ik 6 keer gelezen heb) gewoon eens op om een paar mooie zinnen over mijn tong te laten glijden... geweldig![]()
Daarentegen vond ik de wetten van de magie 3 x niks, de hoeveelheid fantasy-clichés die daarin voorkomen deed me de das om. Ik heb het t/m deel 4 gered, maar ik denk niet dat ik die serie ooit ga afmaken.
1984 is trouwens erg mooi, hoewel het einde een beetje teleurstellend is.
A Short History Of Nearly Everything heb ik erg van genoten, eindelijk eens een boek dat biologische/natuurkundige zaken op een makkelijke manier uitlegt, en dan nog doorspekt met hilarische anekdotes ook![]()
Oneens!quote:Op vrijdag 22 juni 2007 11:42 schreef _Arual_ het volgende over 'Van de koele meren des doods':
[..]
Die is zóóó mooi!
In één ruk uitgelezen (in Engelse vertaling). Briljant.quote:Op donderdag 21 juni 2007 12:46 schreef RobKel het volgende:
schaduw van de wind
Ook hier had ik geen problemen mee, hoewel de basisverhaallijn me op het laatst een beetje begon te irriteren.quote:Op donderdag 21 juni 2007 13:02 schreef Gizmo112 het volgende:
De wereld van Sofie, schrijven ben ik even kwijt.
Heh. Lees ik met enige regelmaat opnieuw en doe er zelden langer dan een paar weken over.quote:Op donderdag 21 juni 2007 13:43 schreef Gewas het volgende:
Lange tijd heb ik ook 'In de ban van de Ring' niet uit kunnen lezen. Het boek is af en toe zo langdradig. Uiteindelijk na 3 jaar toch uitgelezen, mooi boek.
Silmarillion kwam ik inderdaad ook niet doorheen.quote:Op donderdag 21 juni 2007 14:56 schreef Deetch het volgende:
sylmarillion van tolkien
koele meren des doods van frederik van eden
ontdekking van de hemel van harry mulish
Marcellus Emants is familie van een vriendin van me. Zou dat boek ook een keer moeten lezen.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 11:42 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Die is zóóó mooi!
Ik baal nog steeds dat ik Een nagelaten bekentenis van Marcellus Emants, op de eerste 20 bladzijdes na, nog niet gelezen heb. Dat moet ik nu toch echt eens doen.
Good for you! Wil ik ook wel met Onder het plaveisel het moeras etc, maar die heb ik helaas van mijn beste vriend voor mijn verjaardag gekregen dus dat zou erg lullig zijn. Ze staan al jaren kleurig te wezen in mijn kast - ongelezen, uiteraard.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 10:58 schreef Tjingtjangtjong het volgende:
A.F.Th. de movo-tapes. Heb het inmiddels ergens laten verdwijnen.
Ah, De Idioot heb ik net bij de bieb gehaald.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 14:16 schreef Bosbeetle het volgende:
Bijna alles de moeilijkste om door te komen waren de bijbel, en 2 dostojevski boeken de idioot en de gebroeders karamazow maar die heb ik alle 3 wel uitgelezen.
ik vond hem ook mwahquote:Op donderdag 19 juli 2007 17:33 schreef ErikT het volgende:
[..]
Dat is één van mijn favoriete boeken! Helemaal krom gelegen van het lachen om de dialogen, de karakterbeschrijvingen en de absurde gebeurtenissen. Daarbij is het nog een intelligente kritiek ook.
dat lijstje met namen achterin is niet overbodig, dat is het grootste probleem bij dostojevski boeken elke persoon heeft zo'n 3 á 4 namenquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 14:21 schreef Frollo het volgende:
Ah, De Idioot heb ik net bij de bieb gehaald.
Dat is volgens mij typisch Russisch. Mensen hebben vaak naast hun gewone achternaam ook een patroniem, voornaam vader+owitsj, en die worden vrijelijk door elkaar gebruikt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 14:22 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
dat lijstje met namen achterin is niet overbodig, dat is het grootste probleem bij dostojevski boeken elke persoon heeft zo'n 3 á 4 namen
ja en bijnamen en liefkozende naampjes op het laatst weet je echt niet meer welke kolja nou illjits of nikolai isquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 14:27 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dat is volgens mij typisch Russisch. Mensen hebben vaak naast hun gewone achternaam ook een patroniem, voornaam vader+owitsj, en die worden vrijelijk door elkaar gebruikt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |