Lastig verhaal en veel ouders hebben er mee te maken. Ze worden beïnvloed door alles en iedereen die er wel wat geld uit willen slaan en niet in de laatste plaats zien zij zelf vaak ook al de zakken geld boven de daadwerkelijke situatie waar hun kind in terecht kan komen.quote:Nederland als jachtgebied
door Yoeri van den Busken
AMSTERDAM - Arsenal is een lichtend voorbeeld van een topclub die niet puur koopt om het kopen. Op instigatie van manager Arsène Wenger is het internationale scoutingapparaat geperfectioneerd. Buitenlandse talenten worden al op jeugdige leeftijd naar Londen gehaald en vaak komt de hele familie mee. Andere clubs volgen nu het spoor van Arsenal. Nederland ligt binnen het jachtgebied.
Jordy Brouwer (19) tekende een contract voor vier jaar bij Liverpool. Hij was bij Ajax de spits van de A1 en stond niet eens te boek als supertalent. Daley Blind (17) werd begeerd door Arsenal. Hij nam een kijkje in de keuken, samen met zijn gelouterde vader, maar besloot uiteindelijk bij Ajax te blijven en signeerde een driejarige verbintenis.
Welke afwegingen maakt een tiener op dat moment? Kan hij de verleiding van het grote geld dan al weerstaan? Wat is de rol van zijn ouders en zaakwaarnemer? De nieuwe winkelmethode in de Premier League heeft veel te maken met de wetgeving aldaar. Clubs kunnen alleen jeugdige spelers uit de regio voor een grijpstuiver aantrekken. Daarbuiten dient een normale transfersom betaald te worden en die loopt vaak hoog op. Zes of zeven miljoen voor een voetballer van zestien is geen uitzondering. "Vandaar dat de aandacht wordt verlegd naar het vasteland. En wie de beste jeugdopleidingen zoekt, komt al snel terecht in Frankrijk en Nederland" , zegt Danny Blind.
In de verschillende functies die hij bij Ajax bekleedde - speler, trainer, directeur spelersbeleid, hoofd opleidingen - deed Blind veel kennis op. Dikwijls sprak hij met ouders over de twijfels en de verlokkingen. "De hamvraag is: hoe gaan de betrokkenen met die situatie om? En, dat vooral, wat is het sportieve perspectief?"
Zoonlief kan in Engeland ruim een ton per seizoen verdienen. Een jaar later al presenteert zijn werkgever hem als 'zelf opgeleide' speler. Een handigheidje, zeker wanneer ooit wordt bepaald dat tenminste zes spelers van een elftal uit de eigen kweekschool afkomstig moeten zijn.
Bekneld geraakt door de EU-wetgeving kunnen Nederlandse clubs niet meer doen dan zorgen voor goede voorlichting, denkt Blind. "Ik veroordeel niemand. Clubs betalen liever drie ton voor een talent met doorgroeimogelijkheden dan in een later stadium zes miljoen voor diezelfde speler. En ook als een gezin zwicht voor het geld, vind ik dat begrijpelijk. Er zijn natuurlijk genoeg goede voorbeelden: Fabregas, Messi, Leonardo. Dat is weloverwogen gebeurd. Maar de essentie is dat een keuze nooit gebaseerd moet zijn op geld. Nogmaals: ouders zouden zich moeten afvragen waar hun kind op dat moment staat. Passen zijn karakter en kwaliteiten bij deze club? Het is een complex verhaal."
Dat gaat niet lukken. EU regelgeving.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:31 schreef egoTRON het volgende:
Een zelfde soort regel als in Brazilië is misschien een optie. Daar mogen jeugdspelers voor hun 18 (? pin me niet vast op de precieze leeftijd) niet naar het buitenland vertrekken. Lijkt mij een goede regel voor Nederland, met bijvoorbeeld een leeftijdsgrens van 20 jaar.
Vrijheid voor werkgelegenheid regeling ofzo?quote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:34 schreef BobRooney het volgende:
[..]
Dat gaat niet lukken. EU regelgeving.
Ja, zoiets. Je mag werken waar je wil in principe.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:36 schreef egoTRON het volgende:
[..]
Vrijheid voor werkgelegenheid regeling ofzo?
Zo'n stap is in mijn ogen dus echt onbegrijpelijk. Als je op je 16de naar de A-selectie van PSV kan gaan, dan leer je daar toch veel meer van dan op een kamer in Londen zitten en trainen met 100 andere talenten, zonder echt wedstrijden te spelen.quote:PSV ziet jeugdtalent vertrekken
EINDHOVEN - Patrick van Aanholt, één van de grootste talenten uit de opleiding van PSV, vertrekt zo goed als zeker naar Chelsea. De zestienjarige aanvoerder van het B1-elftal zal binnenkort zijn handtekening zetten onder een meerjarige verbintenis met de Premier League-club.
PSV vindt het zeer spijtig dat de jonge Bosschenaar naar elders verkast. De centrale verdediger en jeugdinternational viel recent op bij scouts van Chelsea, waarna technisch directeur Frank Arnesen contact opnam met zijn voormalige club.
De landskampioen wilde Van Aanholt echter niet kwijt. Hem was een mooi perspectief geboden in Eindhoven.
„Enkele weken geleden hebben we met elkaar gesproken”, zegt technisch manager Stan Valckx. „Wij hebben hem voorgesteld om het lopende contract (tot 2009, red.) open te breken en we hadden een sportief plan voor hem.”
Dat geloof je zeker zelf toch niet he?quote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:31 schreef egoTRON het volgende:
Een zelfde soort regel als in Brazilië is misschien een optie. Daar mogen jeugdspelers voor hun 18 (? pin me niet vast op de precieze leeftijd) niet naar het buitenland vertrekken. Lijkt mij een goede regel voor Nederland, met bijvoorbeeld een leeftijdsgrens van 20 jaar.
Behalve als er een club op de deur staat waardoor je financieel onafhankelijk bent op je 20e of wanneer je in een kut land woont zonder toekomst?quote:Op donderdag 28 juni 2007 11:27 schreef Ordinair het volgende:
Ik zou nooit al zo vroeg naar buitenland verkassen. Ik zou sowieso pas wachten tot ik een jaar of 26 zou zijn.. Dat is het best voor je eigen ontwikkeling.
Dan blijven ze mooi bij Ajaxquote:Op zaterdag 30 juni 2007 19:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat zou Ajax leuk vinden, zijn hun spelers in een keer de helft waard
Of een 16-jarige speler nu een ton oplevert of een halve ton, dat is Ajax om het even. een 17-jarige speler een miljoen of een half miljoen, zelfs dat is lood om oud ijzer. Ajax heeft er baat bij een speler een aantal jaren bij de A-selectie te hebben, waardoor 'ie op zijn 22e 15 a 20 miljoen waard is.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 19:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat zou Ajax leuk vinden, zijn hun spelers in een keer de helft waard
Het is dus een algemeen probleem, en geen specifiek Nederlands probleem. Zo'n speler zou op dit moment dus gebrandmerkt moeten worden als FC Barcelona jeugdspeler.quote:Barcelona verliest weer talent aan Engelse club
30/6/2007 19:31
Liverpool heeft Daniel Pacheco voor drie jaar vastgelegd. De zestienjarige aanvaller komt over van Barcelona, waar hij furore maakte in de jeugd.
'Het is een groot verlies voor de club, want het gaat hier om een aanvaller van grote kwaliteit en om een goalgetter', treurde jeugdcoach García Pimienta van Barcelona in de Catalaanse krant Sport.
'Hij is onze topscorer en kwam dit seizoen bijna tot dertig doelpunten. Het lijkt mij hier niet om een overstap om sportieve redenen te gaan, want hij werd zeer gewaardeerd bij ons.'
Het is niet voor het eerst dat een grote belofte van Barcelona in Engeland terechtkomt. Francesc Fabregas en Fran Mérida verruilden Barça op jonge leeftijd voor Arsenal en Gerard Pique verkaste naar Manchester United.
Fabregas brak razendsnel door en is inmiddels een van de belangrijkste spelers van Arsenal. Cesc heeft op twintigjarige leeftijd al zestien interlands achter zijn naam staan.
Jij wil dat er nog maar pak hem beet 15 plaatsen zijn in teams met spelers die niet opgeleid zijn door die clubquote:Op zaterdag 30 juni 2007 20:02 schreef Chivu het volgende:
[..]
Of een 16-jarige speler nu een ton oplevert of een halve ton, dat is Ajax om het even. een 17-jarige speler een miljoen of een half miljoen, zelfs dat is lood om oud ijzer. Ajax heeft er baat bij een speler een aantal jaren bij de A-selectie te hebben, waardoor 'ie op zijn 22e 15 a 20 miljoen waard is.
Ieder jaar is overdreven, als er Champions League gespeeld wordt. Bovendien blijven er genoeg clubs over die spelerse van minder niveau over willen nemen van Ajax. Eens in de twee jaar moet er inderdaad wel een grote klapper gemaakt kunnen worden, maar direct gevolg is ook dat de vaderlandse competitie sterker wordt (goh, bekende discussie) en de prestaties dus verbeteren wat zowel qua prijzengeld als merchendising weer geld oplevert.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 21:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Jij wil dat er nog maar pak hem beet 15 plaatsen zijn in teams met spelers die niet opgeleid zijn door die club
Voor Sneijder of Huntelaar moet dan een vrij plekje komen. Dat zou betekenen dat Ajax zijn spelers niet meer kan verkopen en Ajax moet ieder jaar een speler verkopen
Smerige praktijken inderdaad... Zou misschien inderdaad een soort strengere opleidingsvergoeding moeten zijn en dus inderdaad echt gekenmerkt als FC Barcelona (of andere club) jeugdspeler. Op zo'n jonge leeftijd krijgt zo'n gelikte zaakwaarnemer/manager/whatever heel makkelijk de koppies op hol. (En verdient zelf ook nog eens flink aan zo'n talent.)quote:Op zaterdag 30 juni 2007 21:13 schreef Chivu het volgende:
[..]
Het is dus een algemeen probleem, en geen specifiek Nederlands probleem. Zo'n speler zou op dit moment dus gebrandmerkt moeten worden als FC Barcelona jeugdspeler.
Die spelers leveren dan geen fuck meer op.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 21:43 schreef Chivu het volgende:
[..]
Ieder jaar is overdreven, als er Champions League gespeeld wordt. Bovendien blijven er genoeg clubs over die spelerse van minder niveau over willen nemen van Ajax. Eens in de twee jaar moet er inderdaad wel een grote klapper gemaakt kunnen worden, maar direct gevolg is ook dat de vaderlandse competitie sterker wordt (goh, bekende discussie) en de prestaties dus verbeteren wat zowel qua prijzengeld als merchendising weer geld oplevert.
En er zullen altijd wel clubs zijn die spelers met het talent van Sneijder, Farfan of Alex kunnen gebruiken. Is het niet op het Europese topniveau, dan wel op subtopniveau.
Ik had het er net ook over in het Liverpool topic.. smerige pedofiele wanpraktijken .. walgelijk! Zo makkelijk doet Arsenal het dus altijd. Het is niet moeilijk om te gaan winkelen bij gerenomeerde jeugdteams als La Masia van Barcelona en zo je voordeel eruit kan halen van goedkope prijsjes en mazen in de wet, daar die van Engeland en bv de Spaanse verschilt op dit gebied, en je zo dus een mooi spelertje krijgt voor de toekomst. Op deze leeftijd is wel te zien in welke spelers er flinke potentie zitten. Ik bedoel, veelal komt een speler bij een club op 12 jarige leeftijd (dan vallen deze op bij de grotere clubs die ze dan "overnemen" van kleine(re) regionale clubs. Je hebt er dan een heel stel van die kids rondlopen waarvan er maar een enkeling echt toe doen op 16 jarige leeftijd. Dan komen de Engelse clubs en stelen ze van de clubs die ze de opleiding heeft gegeven waarmee ze in principe de spelers niet zelf brengen.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 21:45 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Smerige praktijken inderdaad... Zou misschien inderdaad een soort strengere opleidingsvergoeding moeten zijn en dus inderdaad echt gekenmerkt als FC Barcelona (of andere club) jeugdspeler. Op zo'n jonge leeftijd krijgt zo'n gelikte zaakwaarnemer/manager/whatever heel makkelijk de koppies op hol. (En verdient zelf ook nog eens flink aan zo'n talent.)
Kreeg geen contract, nee. Dus die paar stuivers van Liverpool waren welkom.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 22:53 schreef Roflbroek het volgende:
Hoe zat dat ook alweer met die Brouwer. Hij kreeg toch geen contract aangeboden van Ajax.
Hij had gewoon bij FC Den Bosch moeten blijven.quote:Op donderdag 28 juni 2007 10:53 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Zo'n stap is in mijn ogen dus echt onbegrijpelijk. Als je op je 16de naar de A-selectie van PSV kan gaan, dan leer je daar toch veel meer van dan op een kamer in Londen zitten en trainen met 100 andere talenten, zonder echt wedstrijden te spelen.
Zeker als je als een van de grootste talenten wordt beschouwd, dan moet je er zelf toch wel vanuit kunnen gaan dat je die stap rond je 22ste ook nog kan gaan maken.
Als de club 5 jaar geleden niet goed genoeg was, is hij dat over 5 jaar ook nietquote:Op zaterdag 30 juni 2007 22:48 schreef Smeich het volgende:
[..]
Ik had het er net ook over in het Liverpool topic.. smerige pedofiele wanpraktijken .. walgelijk! Zo makkelijk doet Arsenal het dus altijd. Het is niet moeilijk om te gaan winkelen bij gerenomeerde jeugdteams als La Masia van Barcelona en zo je voordeel eruit kan halen van goedkope prijsjes en mazen in de wet, daar die van Engeland en bv de Spaanse verschilt op dit gebied, en je zo dus een mooi spelertje krijgt voor de toekomst. Op deze leeftijd is wel te zien in welke spelers er flinke potentie zitten. Ik bedoel, veelal komt een speler bij een club op 12 jarige leeftijd (dan vallen deze op bij de grotere clubs die ze dan "overnemen" van kleine(re) regionale clubs. Je hebt er dan een heel stel van die kids rondlopen waarvan er maar een enkeling echt toe doen op 16 jarige leeftijd. Dan komen de Engelse clubs en stelen ze van de clubs die ze de opleiding heeft gegeven waarmee ze in principe de spelers niet zelf brengen.
En ja, er zijn dus wel wetgevingen voor bescherming van de kinderen maar dan is er natuurlijk weer de loophole die sommige clubs (lees Engelse en ook veel Italiaanse clubs ) hebben gevonden: geef flink wat geld aan de ouders en geef een van hen een "baantje" (zo'n beetje geheel administratief gefraudeerd) waardoor de ouders dus officieel in Londen gaan wonen/werken waarbij het kind mee moet gaan want je kunt als Spaanse club dan niet zeggen "erm.. dat kind is van ons". Slim? ja.. maar ..
Die clubs moeten gewoon flink gaan lobbyen en een wet hiervoor inbrengen want dit wordt/is echt van de zotte. Toch mooi dat er een heel stel voor kiest om bij, bijvoorbeeld, Barca te blijven na allerlei aanbiedingen en nu in Camp Nou aanbeden worden en echt het Barca gevoel hebben, zoals Messi die in de jeugd van Barca veel te verduren heeft gehad maar altijd voor heeft gekozen om met het Barca embleem op zijn borst te blijven spelen.
Wat een oplossing zou zijn is dat de clubs waar de jeugdspelers vandaan komen een buy-out clausule meegeven dat zij (hun) (desbetreffende) speler voor een fatsoenlijke prijs terug kunnen kopen binnen 5 jaar tijd.
Overtuig me van niet dan.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 18:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dat geloof je zeker zelf toch niet he?
Raul, Guti, Torres, Bravo, Mejia, Pavon, Casillas, De la Redquote:Op zondag 1 juli 2007 00:21 schreef EnGCatjuh het volgende:
Ik zou sowieso alleen naar een club gaan waar ze regelmatig de jeugd een kans geven. En dus sowieso niet naar een Chelsea/Real Madrid.
Je verbiedt mensen te reizen en te emigreren. Dat gebeurt alleen in Noord Korea, Cuba en binnekort in Venezuelaquote:
Ik bedoelde een soort van wet, als die in Brazilie is voorgesteld door Pelé, als oplossing:quote:Op maandag 2 juli 2007 20:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Je verbiedt mensen te reizen en te emigreren. Dat gebeurt alleen in Noord Korea, Cuba en binnekort in Venezuela
Dat is toch niet helemaal hetzelfde. Maar er is al gemeldt dat dat sowieso niet kan ivm EU regelgeving.quote:As Brazilian Sports Minister, Pele said he had introduced a law to try to keep young players at their home clubs until they came of age.
Raul, Guti en Casillas zijn wel een beetje de enige spelers van de vaste kern. Jeugdige spelers telt niet, zo kan ik het ook.quote:Op maandag 2 juli 2007 20:01 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Raul, Guti, Torres, Bravo, Mejia, Pavon, Casillas, De la Red
Daarnaast jeugdige spelers als:
Gago, Robinho, Marcelo, Higuain, Ramos en in het verleden nog veel meer spelers. AUB. Stop the BS.![]()
Je zei dat ze geen kans kregen. Die jongens hebben genoeg minuten gekregen.quote:Op maandag 2 juli 2007 21:04 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Raul, Guti en Casillas zijn wel een beetje de enige spelers van de vaste kern. Jeugdige spelers telt niet, zo kan ik het ook.
Maar dus niet realistischquote:Op maandag 2 juli 2007 20:54 schreef egoTRON het volgende:
[..]
Ik bedoelde een soort van wet, als die in Brazilie is voorgesteld door Pelé, als oplossing:
[..]
Dat is toch niet helemaal hetzelfde. Maar er is al gemeldt dat dat sowieso niet kan ivm EU regelgeving.
Nee, blijkbaar. Geen ander alternatief?quote:Op maandag 2 juli 2007 21:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Maar dus niet realistisch
Raul komt van Atlético Madrid's jeugdquote:Op maandag 2 juli 2007 21:04 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Raul, Guti en Casillas zijn wel een beetje de enige spelers van de vaste kern. Jeugdige spelers telt niet, zo kan ik het ook.
quote:Help, Engeland rooft ons leeg
Door MARCEL VAN DER KRAAN
ROTTERDAM - Feyenoorder Jeffrey Bruma is vijftien jaar en speelt straks voor Chelsea. Engelse topclubs roven de kweekvijver bij de Nederlandse eredivisieclubs leeg. De alarmklokken luiden. Het is een doordeweekse dag op het EK onder 17 jaar in België. B-junioren spelen met nationale jeugdselecties leuke interlands. Vroeger kwam daar een handjevol jeugdtrainers en twee tribunerijtjes met familie van de spelers op af. Nu puilt het complex uit met scouts en voetbalmakelaars.
Die laatste groep kleeft aan de vertegenwoordigers van Arsenal, Liverpool, Manchester United en Chelsea alsof er een pot met goud te verdelen is. ,,De makelaars zijn maar in één ding geïnteresseerd. Ze willen weten welke speler je bekijkt. Vervolgens springen ze op die jongen af en zeggen ze dat ze zijn zaken kunnen doen. Officieel mogen ze die spelers helemaal niet benaderen,’’ zegt een van de vertegenwoordigers van de Britten.
Bij het Nederlands elftal onder 17 jaar kwamen in het Spaanse La Manga een paar weken eerder 35 Engelse clubs kijken. Die zaten allemaal op het puntje van hun stoel. Ze vonden het de beste lichting in jaren. Daar zat ook de zoon van Danny Blind, Daley, bij. ,,He is the future of Dutch football,’’ zeiden de scouts.
De massale interesse in Nederlandse toptalenten van 14, 15 en 16 jaar is een doorn in het oog van de eredivisieclubs die nog steeds miljoenen investeren in de eigen opleiding. Door tv-contracten van 40 miljoen per jaar en per club kunnen ze in Engeland smijten met geld. Als ze vijf willekeurige talenten uit het buitenland halen en er breekt er eentje door, is de winst geboekt.
Arsenal ontdekte in het Nederlands elftal onder 17 jaar rechterspits Vincent van den Berg, nog zonder contract bij Heerenveen. Bij NEC had Arsène Wenger aanvaller Nacer Barazite op zijn zestiende al weggeplukt. Spits Jordy Brouwer tekende als A-junior van Ajax een vierjarig contract bij Liverpool. Feyenoord deed verwoede pogingen het 15-jarige talent Bruma aan zich te binden, maar die was al bij Chelsea voordat hij het contract van de Rotterdammers had bekeken. Diezelfde club (Chelsea) pikte deze zomer ook Patrick van Aanholt, PSV’s aanvoerder van de B1-junioren, in.
,,Dat is het risico als je spelers internationaal laat spelen. De grote scouts zijn overal. Niet alleen die van Chelsea. Bij Barcelona speelt nog één Catalaan en de opleiding zit vol met buitenlanders. Daar loopt ook ene Dos Santos, die op zijn twaalfde uit Mexico is gehaald,’’ zegt Wessel Weezenberg, voetbalmakelaar en begeleider van Jeffrey Bruma bij Chelsea.
Maar het kan nog gekker. Bij AZ werd achter de rug van de club om het grote talent Marco Matic in het geheim naar Liverpool gevlogen. De speler kon 100.000 euro per jaar krijgen als hij direct zijn handtekening zou zetten onder een contract. Bij AZ voetbalt hij nog voor een minimale zakgeldvergoeding.
AZs technisch directeur Marcel Brands: ,,Marco Matic zit nog steeds bij ons. Maar hij is in Engeland geweest. Ik ken de details niet, gelukkig stond zijn zaakwaarnemer er ook niet achter.’’
Brands plaatst vraagtekens bij de handelwijze van de Britten. ,,Ik vraag me af of een club als Liverpool al kan zien dat een speler bestemd is om daar door te breken in het eerste elftal. Ik vind het knap als ze dat zien. Als iemand 16 jaar is, moet ik me zelfs de vraag stellen of die speler AZ 1 wel kan halen.’’
,,We laten ons niet gek maken. We weten dat het wemelt van de scouts en makelaars bij onze wedstrijden. We kunnen ze niet weren. Je probeert wel met ze te praten. En een aantal makelaars ziet ook wel in dat niet ieder talent in Engeland kan doorbreken.’’
Koos Formsma, voorzitter van Heerenveen, vreest dat er een onwerkbare situatie op de markt ontstaat. ,,Engelse clubs mogen volgens de regels van hun eigen bond bij de jeugd niet verder scouten dan een straal van 150 kilometer om de club heen. Ik heb niet op de kaart gekeken, maar volgens mij ligt Nederland in die straal van 150 kilometer. Ze tellen het water niet mee. Want ze zitten allemaal hier.’’
De Friezen voelen zich machteloos. ,,De Engelse clubs hebben zoveel geld te besteden. Alleen uit de tv-inkomsten pakken ze 40 miljoen euro per jaar. Daar kunnen wij, de Nederlandse clubs, niet aan tippen. We balen dat we Vincent van den Berg zijn kwijtgeraakt aan Arsenal. Maar we stonden machteloos.’’
Jonge voetballers als Bruma, Van den Berg of Brouwer speelden hier voor zakgeld. Meestal niet meer dan 75 euro per week. In Engeland liggen hun verdiensten met zestien jaar rond de 100.000 euro per jaar.
Weezenberg erkent dat Feyenoord heeft geprobeerd Bruma hem een aanbieding te doen. ,,Er is met hem gesproken. Maar de speler wilde niet. Het is bij zo’n jonge jongen in de eerste plaats een beslissing in de schoot van het gezin. Daar moet een keuze worden gemaakt. In mijn ogen is die keuze niet veel anders dan wanneer een Nederlandse club een speler benadert. De speler ziet bovendien dat de opleidingen van Arsenal of Chelsea top zijn.’’
Weezenberg meent dat hij de club recht in de ogen kan kijken. ,,Het zijn niet de makelaars maar de clubs die de initiatieven nemen. Andersom komen er ook spelers onder onze begeleiding naar Feyenoord. Janotta is uit Polen via ons naar Feyenoord gekomen. In de Kuip heeft men nationaal goede scouts. Internationaal is het niet zo goed, maar dat is ook veel ingewikkelder.’’
,,Als een speler naar Chelsea gaat, vindt iedereen het waardeloos. Maar kiest hij voor Barcelona, dan vinden we het fantastisch. Dat komt alleen maar door het etiket van een poenerige club, die alles opkoopt. Maar bij Chelsea gaan grote dingen gebeuren. Er wordt een hele jeugdopleiding ingericht.’’
Chelsea haalt Bruma, andersom haalt Feyenoord weer Ryan Bouwmeester van Vitesse. Weezenberg: ,,Het belangrijkste is dat Feyenoord zijn drie grootste toptalenten vast heeft liggen. In Europa weten alle scouts dat Leroy Fer, Georgino Wijnaldum en Janotta absolute toptalenten zijn. Die haalt niemand zomaar weg. Die liggen langdurig vast.’’
,,De clubs in het Premiership hebben ingezien dat spelers tijd nodig hebben om te wennen aan het niveau en de cultuur van het Engelse voetbal. Als ze die spelers vroeger halen, is de kans groter dat ze slagen. Wenger is daar al jaren heel slim in. Die snapt dat het binnendringen van buitenlandse spelers in de Engelse markt, niet altijd werkt. Daarom willen ze die talenten veellanger laten wennen.’’
Maaroufi is een Belg en zelf door PSV uit Belgie gehaald dus dat is geen goed voorbeeld.quote:Op woensdag 11 juli 2007 08:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nacerite
Brouwer
Bruma
Van Aanholdt
Van den Berg
Maaroufi
Van de ongeveer 50 toptalenten tussen de 15 en 19 speelt al ongeveer 10% in het buitenland. Maar dat cijfer zal alleen maar verder oplopen
Het kan je nog steeds overkomen. Volgens mij mag je spelers pas officieel vastleggen vanaf hun 18de (misschien 16de?). Maar dan kan er nog steeds een grotere en rijkere club komen die met een zak geld gaan zwaaien.quote:Op woensdag 11 juli 2007 12:34 schreef Solstice het volgende:
Dat verwacht je als club denk ik ook niet, dat buitenlandse clubs zo zitten te jagen op talenten hier. Ik denk dat zoiets je een keer overkomt, en daarna nooit weer. Krul is nog zo'n talent dat al jong naar Engeland ging, net als Boussoufa en El Hamdaoui.
Chelsea, Arsenal, Man U en Liverpool hebben gewoon een erg goede jeugdopleiding. Zelfs als spelers niet in het eerste van die teams belanden, hebben ze nog genoeg leuke mogelijkheden om mij een Premiership-club of buitenlandse (sub)topclub aan de slag te gaan. Zie Boussoufa en Owusu.quote:Op woensdag 11 juli 2007 14:47 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Je maakt toch vele malen eerder kans in Nederland door te breken dan in Engeland bij zo'n team?
Vanaf je 18de volwaardig geloof ik, vanaf je 16de koelkastcontracten. Maar ik weet het niet helemaal zeker.quote:Op woensdag 11 juli 2007 14:47 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Het kan je nog steeds overkomen. Volgens mij mag je spelers pas officieel vastleggen vanaf hun 18de (misschien 16de?). Maar dan kan er nog steeds een grotere en rijkere club komen die met een zak geld gaan zwaaien.
Ik zie nog steeds niet in waarom je al toptalent van Ajax/PSV/Feyenoord naar Chelsea/Barcelona zou moeten gaan op je 16de. Je maakt toch vele malen eerder kans in Nederland door te breken dan in Engeland bij zo'n team?
Dat is in Nederland ook wel zo, spelers die afvallen bij de topclubs kunnen ook altijd nog bij de kleinere aan de slag. Ik denk dat het hem puur in het geld zit.quote:Op woensdag 11 juli 2007 15:03 schreef cultheld het volgende:
[..]
Chelsea, Arsenal, Man U en Liverpool hebben gewoon een erg goede jeugdopleiding. Zelfs als spelers niet in het eerste van die teams belanden, hebben ze nog genoeg leuke mogelijkheden om mij een Premiership-club of buitenlandse (sub)topclub aan de slag te gaan. Zie Boussoufa en Owusu.
Onzin.quote:Op woensdag 11 juli 2007 15:05 schreef Solstice het volgende:
[..]
Dat is in Nederland ook wel zo, spelers die afvallen bij de topclubs kunnen ook altijd nog bij de kleinere aan de slag. Ik denk dat het hem puur in het geld zit.
Nuno Morais.quote:Op woensdag 11 juli 2007 15:03 schreef cultheld het volgende:
[..]
Chelsea, Arsenal, Man U en Liverpool hebben gewoon een erg goede jeugdopleiding. Zelfs als spelers niet in het eerste van die teams belanden, hebben ze nog genoeg leuke mogelijkheden om mij een Premiership-club of buitenlandse (sub)topclub aan de slag te gaan. Zie Boussoufa en Owusu.
Hoe is dat onzin dan? In Nederland krijg je sneller kansen op het hoogste niveau, bij je eigen club en desnoods in de verhuur. De opleiding in Nederland is ook niet minder als in Engeland. En spelers die het bij Ajax/PSV/Feyenoord niet halen komen ook vaak goed terecht. Zie bijv. Sno, Beerens, Greene, Koenders en nog een hele waslijst.quote:
Er zijn genoeg A- en B-jeugdspelers van die clubs die nooit prof zullen worden.quote:Op woensdag 11 juli 2007 15:18 schreef Solstice het volgende:
[..]
Hoe is dat onzin dan? In Nederland krijg je sneller kansen op het hoogste niveau, bij je eigen club en desnoods in de verhuur. De opleiding in Nederland is ook niet minder als in Engeland. En spelers die het bij Ajax/PSV/Feyenoord niet halen komen ook vaak goed terecht. Zie bijv. Sno, Beerens, Greene, Koenders en nog een hele waslijst.
Onder de 18 dus maar 3 jarig contract, dat is de adder.quote:In VI laat Martin van Geel weten dat spelers minimaal zes jaar in de opleiding zouden moeten zitten om onder die regeling te kunnen vallen. Spelers onder die leeftijd mogen toch geen contract tekenen en zullen dan niet zo snel weggelokt kunnen worden. Ook wil hij spelers onder de 18 weer voor meer dan drie jaren vast kunnen leggen. Daley Blind bijvoorbeeld is op zijn 16e vastgelegd en zou dus als hij niet bijtekent later op zijn 19e transfervrij weg kunnen.
De grote clubs halen de beste spelers weg, Nederland blijft met de rommel zitten.quote:Op woensdag 11 juli 2007 15:26 schreef Solstice het volgende:
Ow, en die zijn er bij Liverpool/Chelsea/Arsenal/Man u natuurlijk niet... Als je trouwens zoveel talent hebt dat zo'n club je wil hebben kun je d'r meestal ook wel vanuit gaan dat je het bij een Nederlandse club ook wel haalt. Alleen krijg je hier als groot talent op je 17/18 al kansen. In Engeland pas rond je 20ste/21ste.
Hij komt wel uit de jeugdopleiding en het Nederlands team interesseert mij niet. Die spelers die weg gehaald worden spelen toch wel voor Nederlandquote:Op woensdag 11 juli 2007 10:00 schreef PyTh het volgende:
[..]
Maaroufi is een Belg en zelf door PSV uit Belgie gehaald dus dat is geen goed voorbeeld.
Ik snap je zin niet helemaal, maar als je bedoelt dat Maaroufi voor Nederland speelt heb je het verkeerd. Die speelt gewoon voor België. Maar een maximum van 1 a 2 spelers die niet uit eigen land, of in ieder geval binnen 20 km van de club, voor buitenlanders komen lijkt mij de oplossing. Per lichting is dat.quote:Op woensdag 11 juli 2007 18:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Hij komt wel uit de jeugdopleiding en het Nederlands team interesseert mij niet. Die spelers die weg gehaald worden spelen toch wel voor Nederland
Zal Veendam leuk vindenquote:Op donderdag 12 juli 2007 11:27 schreef Solstice het volgende:
[..]
Ik snap je zin niet helemaal, maar als je bedoelt dat Maaroufi voor Nederland speelt heb je het verkeerd. Die speelt gewoon voor België. Maar een maximum van 1 a 2 spelers die niet uit eigen land, of in ieder geval binnen 20 km van de club, voor buitenlanders komen lijkt mij de oplossing. Per lichting is dat.
Hoezo, heeft Veendam d'r zoveel Duitsers lopen dan? Voor Nederlanders zou die 20 km dan niet gelden namelijk. Ik kan me voorstellen dat als je in het grensgebied zit zoals bijvoorbeeld MVV of Twente dat je een klein eindje de grens overgaat. Maar het moet niet zo zijn dat je in je jeugdopleiding 20 duitsers rond hebt lopen ofzo. En je moet Duitse of Belgische clubs het opleiden en talenten contracteren ook niet onmogelijk maken.quote:Op donderdag 12 juli 2007 13:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Zal Veendam leuk vinden
Ik heb het alleen over buitenlanders he. Veendam heeft in Nederland nog een heel stuk Drenthe onder zich een deel groningen. Hoeveel duitsers lopen d'r nu trouwens in de opleiding bij Veendam?quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Alleen jammer als er 20 kilometer om Veendam 2 koppen en een paard wonen en bij Ajax 4.000.000 mensen
Verschil is alleen dat je van 12-jarige spelers nauwelijks kunt zeggen of ze de potentie hebben om een wereldspeler te worden, waar je dat op hun 15e of 16e wel iets beter kunt zien.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 09:47 schreef Solstice het volgende:
[..]
Ik heb het alleen over buitenlanders he. Veendam heeft in Nederland nog een heel stuk Drenthe onder zich een deel groningen. Hoeveel duitsers lopen d'r nu trouwens in de opleiding bij Veendam?
Met dat plan van v. Geel krijg je trouwens dat ze ze straks vanaf 12 jaar op gaan halen hier. Mogen ze ze nog geen contract aanbieden, maar als je papa een mooie goedbetaalde baan geeft, met de belofte van een contract voor zoon, helpt ook veel.
Dat is dan wel weer zo. Maar volgens mij is Messi bijvoorbeeld ook al heel vroeg opgehaald. Op hun 14de/15de kunnen ze trouwens nog zat 6 jaar in de opleiding zitten om dan op hun 20ste of 21ste te debuteren. In Engeland debuteren spelers meestal natuurlijk niet zo vroeg als in Nederland. Met dat soort maatregelen is er in ieder geval wel altijd ruimte om te sjoemelen of er iets op te vinden. Als je clubs verbiedt om meer dan 1 a 2 buitenlanders per leeftijdscategorie op te stellen heb je dat niet.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 12:13 schreef Chivu het volgende:
[..]
Verschil is alleen dat je van 12-jarige spelers nauwelijks kunt zeggen of ze de potentie hebben om een wereldspeler te worden, waar je dat op hun 15e of 16e wel iets beter kunt zien.
Bovendien zorg je ervoor dat de clubs die zo'n 12-jarige speler haalt, die speler ook zelf bijna volledig op moeten leiden, waardoor de club waar de speler vandaan komt niet voor jan lul aan het opleiden is.
quote:De 16-jarige Kenneth Ots, die momenteel bij de -17-jarigen van Anderlecht speelt, vertrekt naar het Nederlandse AZ. Daar wordt hij voorlopig ondergebracht bij de beloften.
Ots is ook de doelman van de Belgische nationale beloften.
daar heeft hij wel een punt.quote:25/7/2007 - Topman Betis ontkent transfer Robert van PSV naar Betis nu weer
(Gepost door RvN)
BRON: Marca
In de Spaanse krant Marca ontkende Manuel Ruiz de Lopera, de topman achter de schermen bij Betis Sevilla, nu weer dat Betis Robert uiteindelijk nooit heeft overgenomen van PSV. Volgens hem heeft de club de optie tot koop niet gelicht. PSV is daarover met Betis in conflict geraakt. In april meldde die club zelf nog dat het de optie had gelicht. De nieuwe coach van Betis wil Robert echter niet. Onlangs meldden diverse media dat Betis de transfer onder druk van PSV nu toch had geaccepteerd. De financiele topman ontkent dat nu echter.
Eh?quote:
quote:'PSV kreeg 500.000 euro voor Van Aanholt'
In Voetbal International haalt voormalig Hoofd Opleidingen Joop Brand uit naar de manier waarop PSV (en ook andere Nederlandse clubs) omgaan met hun jeugdspelers. 'Een club als PSV denkt spelertjes van zeventien voor het minimumloon binnen te halen. Ouders, die vaak van allochtone afkomst zijn, weten van niks. [...] Kijk naar Maaroufi, die wilden ze niet eens een contract geven, maar die speelt inmiddels wel voor een goed bedrag bij Inter. PSV haalt nu de Braziliaanse jeugdspeler Jonathan Reis, die dan twee tot drie ton gaat verdienen. Waarom hij wel? Patrick van Aanholt verdiende 12.000 euro bruto bij PSV, maar ze verkopen hem voor 500.000 euro aan Chelsea.'
quote:Dertienjarig talent uit Peru naar Bayern
26/7/2007 19:48
Hij is dertien jaar oud, bewondert Jefferson Farfán, Claudio Pizarro en natuurlijk Ronaldinho, én tekent komende maand een contract bij Bayern München. De Duitse topclub lijfde Pierre Larrauri in, zo maakte diens Peruaanse club bekend.
Het dertienjarige manneke voetbalde tot voor kort bij Esther Grande de Bentín (EGB). Daar viel Larrauri op als aanvallend ingestelde middenvelder. Dat was reden voor Bayern hem eens uit te nodigen. Een jaar geleden kwam de Peruaan een maand op proef bij Der Rekordmeister. En hij slaagde erin de Duitsers te overtuigen van zijn talent.
In augustus zal Larrauri zich met zijn vader melden in München. Beiden zullen er blijven wonen. Overigens zat Bayern niet als enige achter de scholier aan, ook AC Milan en Real Madrid zouden hem in het oog hebben gehouden.
dus..........quote:Bayern München ontkent aantrekken 13-jarige Peruaan
LIMA - De jonge Peruaan Pier Larrauri, 13 jaar, zou een contract getekend hebben bij de Duitse topclub Bayern München. Althans dat meldde de voorzitter van zijn huidige club, het Peruaanse Esther Grande de Bentin. Bayern München ontkent.
Bayern München heeft aangekondigd dat het de 13-jarige Peruaanse spits Pier Larrauri geen contract aangeboden heeft.
Bayern gaf toe dat het de speler gevolgd had tijdens twee testperiodes, maar dat er geen contract getekend werd "omwille van de jonge leeftijd van de spits".
Larrauri werd geboren in het Italiaanse Siena. Zijn vader is Italiaan, zijn moeder Peruaanse. Op het voetbalveld voelt hij zich het best in zijn vel als offensieve middenvelder. De Peruaanse media zien in hem een nieuwe Lionel Messi.. Larrauri werd geboren in het Italiaanse Siena. Zijn vader is Italiaan, zijn moeder Peruaanse. Op het voetbalterrein voelt hij zich het best in zijn vel als offensieve middenvelder. De Peruaanse media zien in hem een nieuwe Lionel Messi.
Zit wel een verschil in leeftijd tussen Reis en van Aanholt. En van Aanholt speelt in de jeugd, terwijl Reis meteen bij de selectie zit. Maar ze zouden hier inderdaad meer moeten betalen aan jeugdtrainers en spelers. Toch doodzonde dat er bij Tottenham, Liverpool en Manchester United Nederlandse topopleiders zitten, en sinds kort dus ook bij Porto. Dat zijn toch de mensen die de toekomst van je club bepalen, een goede jeugdopleiding is het verschil tussen of alleen dat ene natuurtalentje elk jaar de selectie haalt, of dat er elk jaar 4/5 spelers overgaan.quote:
Reis is al op zn 17e naar PSV gehaald hoor. En Aanholt zou nu op zn 16e ook al bij de selectie komen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:31 schreef Solstice het volgende:
[..]
Zit wel een verschil in leeftijd tussen Reis en van Aanholt. En van Aanholt speelt in de jeugd, terwijl Reis meteen bij de selectie zit. Maar ze zouden hier inderdaad meer moeten betalen aan jeugdtrainers en spelers. Toch doodzonde dat er bij Tottenham, Liverpool en Manchester United Nederlandse topopleiders zitten, en sinds kort dus ook bij Porto. Dat zijn toch de mensen die de toekomst van je club bepalen, een goede jeugdopleiding is het verschil tussen of alleen dat ene natuurtalentje elk jaar de selectie haalt, of dat er elk jaar 4/5 spelers overgaan.
Zat er inderdaad wel een beetje in, ja. Het blijft een ZAmerikaanse voorzitter. Maargoed, ook al komt ie volgend jaar ofzoquote:
Ok, dan heeft Brand inderdaad groot gelijk ja. Slechte zaak dan.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:59 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Reis is al op zn 17e naar PSV gehaald hoor. En Aanholt zou nu op zn 16e ook al bij de selectie komen.
Moet je die jongens dan maar meteen een dik salaris geven? Reis ging op z'n 18e overigens pas een paar ton per jaar verdienen, het zou onverantwoord zijn geweest om een 16-jarig talent meteen 3 ton salaris te betalen.quote:
Zit ook weer wat in, vind het niet meer onverantwoord dan bij iemand van 18 trouwens. Maar volgens de wet mag je tot je 18de alleen een koelkastcontract hebben in Nederland, terwijl je op die leeftijd in Engeland al dik betaald krijgt.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:14 schreef cultheld het volgende:
[..]
Moet je die jongens dan maar meteen een dik salaris geven? Reis ging op z'n 18e overigens pas een paar ton per jaar verdienen, het zou onverantwoord zijn geweest om een 16-jarig talent meteen 3 ton salaris te betalen.
Het voetbal in Engeland is dood-, doodziek.quote:Bron: Teletekst
805 Teletekst do 02 aug
***VOETBAL******************************
**** United legt 9-jarig talent vast
De al jaren overspannen spelersmarkt
heeft Mancheter United ertoe verleid al
vroeg zijn slag te slaan.De regerend
kampioen van het Premiership besloot na
bestudering van een DVD van Rhain Davis
het pas 9-jarige talentje een contract
voor te houden.
De DVD was opgestuurd door de trotse
opa van het in Australië geboren jochie
dat inmiddels 5 jaar in Engeland woont.
Opnamen van zijn dribbels en doelpunten
werden op YouTube gezet en hebben een
hype veroorzaakt.De Britse pers spreekt
al van de nieuwe Wayne Rooney.
quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:06 schreef Ippon het volgende:
[..]
Het voetbal in Engeland is dood-, doodziek.
En dat baseer je op?quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:15 schreef De_Postbode het volgende:
Hij kan behoorlijk voetballen voor een negenjarige, maar dit gaat natuurlijk wel veel te ver. Dat kind wordt zometeen compleet verziekt.![]()
Prestatiedruk, de persmuskieten er meteen weer bovenop met allemaal uit de lucht gegrepen kreten..quote:
Ah, je baseert het dus op je eigen uit de lucht gegrepen aanname. nuff said.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:19 schreef De_Postbode het volgende:
[..]
Prestatiedruk, de persmuskieten er meteen weer bovenop met allemaal uit de lucht gegrepen kreten..
Als je het bericht goed leest zie je dat hij uit Australië komt. Maar zo'n jochie komt straks dus al in een vreemd land waar hij niemand kent. Spelers van in de 20 hebben daar al moeite mee, dus wat doet dat met zo'n jongetje. Ik vind dit eigenlijk na het aantrekken van 14/15-jarige talenten uit heel Europa weer een zieke stap verder. Het voetbal wordt er zo ook niet mooier op, al de grootste talenten lopen straks op een gegeven moment bij een select groepje clubs en de rest heeft dus nooit meer kans om ergens om mee te doen.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:12 schreef SpankTheMonkey het volgende:
Jong talentje uit eigen land, vind het niet ziek. Zoveel jonge spelers worden zo bij de grote clubs binnen gehaald, deze heeft toevallig een mediahype veroorzaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=hG47FDenyXw
Misschien moet jij beter lezen want er staat toch echt dat het jochie 5 jaar in Engeland woonachtig isquote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:32 schreef Solstice het volgende:
[..]
Als je het bericht goed leest zie je dat hij uit Australië komt.
Je hebt gelijk, mijn fout. Dan kan ik er bij dit geval eigenlijk weinig verkeerds aan vinden.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:34 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Misschien moet jij beter lezen want er staat toch echt dat het jochie 5 jaar in Engeland woonachtig is
Ach, wat zegt dit nou allemaal? Talent is 10%, mentale weerbaarheid is 90% om uiteindelijk door te breken tot het topvoetbal. Zo'n jochie van 9 gaat misschien over 7 jaar achter de meiden aan, zuipt zich helemaal klem met zijn vrienden en blowt er op los. Dag carriere.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:12 schreef SpankTheMonkey het volgende:
Jong talentje uit eigen land, vind het niet ziek. Zoveel jonge spelers worden zo bij de grote clubs binnen gehaald, deze heeft toevallig een mediahype veroorzaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=hG47FDenyXw
Ik zou zeggen 70% talent, 30% doorzettingsvermogen ed. Want met jouw hypothese kan elke willekeurige dorpsmongool met een beetje mentale weerbaarheid in de Jupiler League aan de slag.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:57 schreef Ippon het volgende:
[..]
Ach, wat zegt dit nou allemaal? Talent is 10%, mentale weerbaarheid is 90% om uiteindelijk door te breken tot het topvoetbal. Zo'n jochie van 9 gaat misschien over 7 jaar achter de meiden aan, zuipt zich helemaal klem met zijn vrienden en blowt er op los. Dag carriere.
Dat idee krijg je soms wel als je er naar kijktquote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:59 schreef EnGCatjuh het volgende:
Ik zou zeggen 70% talent, 30% doorzettingsvermogen ed. Want met jouw hypothese kan elke willekeurige dorpsmongool met een beetje mentale weerbaarheid in de Jupiler League aan de slag.
Maar dan nog is het niet zo denk ik... Er komt echt wel meer bij kijken.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 18:01 schreef BobbyHill het volgende:
[..]
Dat idee krijg je soms wel als je er naar kijkt![]()
Met mentaliteit wordt ook de wil om je te verbeteren bedoeld. Dus al ben je een dorpsmongool, als je al vroeg alles opgeeft om een goede voetballer te worden, en 100% commitment geeft, maak je best een kans.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:59 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Ik zou zeggen 70% talent, 30% doorzettingsvermogen ed. Want met jouw hypothese kan elke willekeurige dorpsmongool met een beetje mentale weerbaarheid in de Jupiler League aan de slag.
Tuurlijk. Maar dat is altijd zo als je op je 6e al elke dag wanneer je kunt gaat oefenen. Talentjes doen niet anders.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 18:10 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Met mentaliteit wordt ook de wil om je te verbeteren bedoeld. Dus al ben je een dorpsmongool, als je al vroeg alles opgeeft om een goede voetballer te worden, en 100% commitment geeft, maak je best een kans.
Vind ik ook.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 18:02 schreef EnGCatjuh het volgende:
Maar dan nog is het niet zo denk ik... Er komt echt wel meer bij kijken.
Je maakt een denkfout.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:59 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Maar wat ook scheelde was de mentaliteit van Jopie ....... een grotere voetballer met zulke leiderschapskwaliteiten heb ik sindsdien niet meer gezien.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 18:26 schreef Solstice het volgende:
Was laatst een mooi stukje over op de tv. Daar werd gezegd dat je de wereldtop kon bereiken in welke sport dan ook, als je er maar 10.000 uur training in stopte. D'r werd wel bij gezegd dat als een kind aanleg had het veel makkelijker en leuker was om die uren training erin te stoppen.
Misschien is Johan Cruijff wel een mooi voorbeeld, had hij de top gehaald als hij in plaats van de hele dag buiten op straat te voetballen, alleen 's middags buiten op straat had gevoetbald? Ik kan bij het team dat ik zelf train zonder te vragen eigenlijk al zien wie er geregeld op straat voetbalt, en wie niet. Dus ik denk dat er wel iets van waarheid inzit. Maar ik denk dat het niveau van training ook meetelt. Cruijff heeft altijd tegen grotere sterkere jongens op moeten boksen, die ook nog is heel goed konden voetballen, waardoor hij zich technisch en tactisch wel moest perfectioneren. En waardoor hij altijd onder grote weerstand speelde, nooit eens een makkie.
Als je de mentaliteit niet hebt maak je ook niet zoveel uren, zeker niet als je ook nog is tegen jongens moet voetballen waar je 2 x in past. Dus een eerste vereiste om die 10.000 uren te halen is sowieso mentaliteit.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 18:42 schreef Ippon het volgende:
[..]
Maar wat ook scheelde was de mentaliteit van Jopie ....... een grotere voetballer met zulke leiderschapskwaliteiten heb ik sindsdien niet meer gezien.
Dat is waar maar hoeveel zijn daartoe in staat?quote:Op donderdag 2 augustus 2007 18:45 schreef Solstice het volgende:
[..]
Als je de mentaliteit niet hebt maak je ook niet zoveel uren, zeker niet als je ook nog is tegen jongens moet voetballen waar je 2 x in past. Dus een eerste vereiste om die 10.000 uren te halen is sowieso mentaliteit.
Precies, daarom zijn er ook zo weinig die het halen. Maar de spelers die nu het beste aan de bal zijn hebben wel als klein kind al de meeste tijd aan de bal besteed. Maar met goede trainingsmethoden kun je het al een stuk interessanter maken voor jongetjes om te spelen. Nu wordt er bijvoorbeeld vaak de nadruk gelegd op pass en trapvormen en oninteressante spelletjes om het teamspel te bevorderen. Terwijl jonge jongens vooral willen pingelen, de trucs leren die hun grote voorbeelden ook kunnen enz. Als je dan steeds saaie trainingen krijgt voorgeschoteld krijg je ook de indruk dat voetbal saai is. Daarom is het ook zo jammer dat het grootste deel van de Nederlandse clubs nog niet met de Coerver methode werkt. Het probleem is niet dat die jongens te lui zijn, maar dat het gewoon niet interessant genoeg gemaakt wordt voor ze.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 18:46 schreef Ippon het volgende:
[..]
Dat is waar maar hoeveel zijn daartoe in staat?
Nederlandse jongetjes zijn te lui daarvoor en Afrikaanse jongetjes moeten werken voor de kost.
Je slaat de spijker op zijn kop, zelfs Ryan Babel heeft ruim een jaar geleden voetbalbijlessen genomen in Delft waar de WC-methode word 'onderwezen'. Hij wilde zijn techniek - die op sommige punten niet best was - verbeteren. Het heeft denk ik veel geholpen want afgelopen seizoen speelde hij heel goed.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 18:54 schreef Solstice het volgende:
Daarom is het ook zo jammer dat het grootste deel van de Nederlandse clubs nog niet met de Coerver methode werkt.
quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:06 schreef Ippon het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 2 augustus 2007 23:09 schreef Ordinair het volgende:
Is gewoon zo fout voor dat kind..
[me]gokt op een zelfmoord over 10 jaar..[/me]
Niks nieuws, maar je kunt goed overdrijven.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:06 schreef Ippon het volgende:
[..]
Die ander ook niet meer.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 13:16 schreef Solstice het volgende:
Dit gaat niet over Nederland maar over internationaal voetbal.
Krankzinnig gewoon.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 21:41 schreef DIGGER het volgende:
En Bayern Munchen koopt vandaag de 13 jarige Pierre Larrauri Corroy, al 'bekend' als de Maradona van Peru.
filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=wJ8vUEROQW8
quote:Utrechts talent waaiert uit
Heel wat talentvolle jeugdvoetballers uit Midden-Nederland vinden hun weg naar de traditionele topdrie van Nederland.
Behalve Feyenoord en PSV, dat in deze regio jarenlang een samenwerkingsverband had met Elinkwijk en nu in de scouting een verbintenis is aangegaan met Hercules, herbergt ook Ajax tal van toppers in de dop vanuit het Utrechtse. In tegenstelling tot de andere twee clubs geeft de Amsterdamse eredivisionist echter -uit privacy-overwegingen- geen informatie over de herkomst van zijn jeugdvoetballers. Zodat wij ons hier beperken tot een vermelding van de Utrechtse jeugdvoetballers bij PSV en Feyenoord.
PSV: A1: Ilias Ahabad (Utrecht); B1: Imad Nahad en Youness Mokthar (beiden Utrecht), Benjamin van Leer (Houten); C1: Tufan Özbozkurt en Zaharia Labyad (beiden Utrecht); C2: Ismail Ouaddouh; D1: Jeroen Meefout (Houten); D2: Riechedly Bazoer (Utrecht); D3: Emilio Prieto y Gorgoz (Utrecht); E1: Ertem Bölükbas, Zohair Labyad (beiden Utrecht), Giovanni Nicolaas (De Meern) en Coen Horb (Culemborg); F1: Pepijn Vonk en Baggio Wallenburg (beiden Houten).
Feyenoord: A1: Kelvin Leerdam (Utrecht); D1: Alexis Gravriilidis (Zeist) en Robin Jansen (Nieuwegein); D2: Faris Hammouti (IJsselstein); E1 Tobias Elmensdorp (Nieuwegein).
quote:FC Utrecht wil E- en F-pupillen
UTRECHT - Voorzitter Jan Willem van Dop van FC Utrecht maakt zich hard voor de komst van E- en F-pupillen bij zijn club. Daarvoor is volgens de preses echter een wijziging in de reglementen van de voetbalbond nodig. Op korte termijn zal dat niet gebeuren, verwacht Van Dop.
Van Dop wil Utrechtse talenten zo vroeg mogelijk aan de club binden, om te voorkomen dat ze zoals in het geval van Ibrahim Afellay en Ismaïl Aissati op heel jonge leeftijd gaan pendelen naar PSV.
,,Feyenoord en PSV doen het slim. Ze mogen spelers uit die leeftijdscategorie niet contracteren, maar stallen ze bij de amateurs. Als spelers zeggen dat ze bij Feyenoord spelen, is dat niet hét Feyenoord, maar bij de amateurtak. Misschien moeten wij dat – in afwachting van de reglementenwijzing - ook maar eens zo regelen, bijvoorbeeld door met Elinkwijk zaken te doen,’’ aldus Van Dop.
FC Utrecht heeft sinds dit seizoen een elftal D2-pupillen. Dat zijn de jongste voetballers die in FC Utrecht-shirt acteren.
quote:Baggio (8) is al een echte ijzervreter
Door PIM VAN BAKEL
UTRECHT/EINDHOVEN - Topclubs struinen de voetbalvelden af op zoek naar talent. Veel van die bekwame voetballertjes halen de top nooit. Dat neemt niet weg dat veel jochies dromen van een carrière als profvoetballer, zoals Baggio Wallenburg en Mark ter Haar.
Kaartjes voor FC Utrecht - PSV. Het telefoontje dat Rob Wallenburg in het Utrechtse café-biljart Kanaalzicht krijgt, tovert ook bij zoon Baggio een brede lach op het gezicht. Welke van de twee clubs zijn favoriet is? De 8-jarige dreumes hoeft er geen moment over na te denken. ,,Ik wás voor FC Utrecht, maar nú ben ik voor PSV.’’
Geen wonder. Sinds het begin van dit seizoen voetbalt Roberto Baggio Wallenburg in de F1 van PSV. Toen de blonde miniverdediger nog bij Zwaluwen Vooruit in Utrecht speelde, toonden Ajax en Feyenoord al belangstelling. Daarna, met zijn moeder naar Houten verhuisd, trainde hij wekelijks afwisselend bij FC Den Bosch en PSV. En sinds augustus reist hij drie tot vier keer per week op en neer naar de Herdgang in Eindhoven. ,,PSV was altijd al mijn droom.’’ Op dinsdag rijdt moeder Petra, op donderdag vader Rob. En in het weekend komt het hele, drie jaar geleden gebroken, gezin bijeen op het voetbalveld. Dochter Chelsea (4) incluis.
Het reizen naar Eindhoven, dwars door de namiddagse files, vindt zoonlief geen probleem. Zeker niet als plaats- én ploeggenoot Pepijn Vonk meerijdt. ,,Gaan we op de achterbank lekker voetbalplaatjes ruilen.’’ Af en toe heeft hij wel last van hoofdpijn. Rob: ,,Het is soms behoorlijk haasten om op tijd op de training van half zes te zijn. Moet ik ’m ophalen bij het zwembad in Houten, waar zijn zusje zwemles heeft. Dat is wel eens stressen.’’ Baggio: ,,Dat gehaast! En ik moet op school ook al goed opletten.’’
,,Ja, hij is nog wel erg jong,’’ beaamt Rob Wallenburg (41), zelf ooit een Utrechtse topamateur die samen met broer Charles furore maakte bij het toenmalige Minerva alias VVOM en ook nog het middenveld van Rivierwijkers en Zwaluwen Vooruit bestierde. ,,Mijn vader vond het maar niets. Laat hem toch lekker zijn gang gaan, zei die altijd. Maar ja, dan word je gebeld... En Baggio wilde zo graag... Dan kun je als ouders niet anders doen dat hem steunen. Maar er gaat inderdaad een hoop tijd in zitten.’’
‘Opa’ Piet Wallenburg, in zijn tijd speler van Velox en vermaard langeafstandsloper, later een bekend amateurvoetbaltrainer, is drie jaar geleden overleden. Rob: ,,Hij sloeg geen wedstrijd van Baggio over.’’ Junior rukt zich los uit de sportpagina’s van de krant: ,,En opa kijkt nog steeds naar mij, hè pap. Daarboven.’’
Verwacht van Rob geen euforische beschrijvingen van zijn zoonsvoetbalkwaliteiten. ,,Je zult mij niet horen zeggen dat hij een topper wordt. Dat heeft mijn vader ook nooit over Charles en mij gezegd. Integendeel. Hij zei: wat ik in mijn linkerbeen had, dat hebben jullie nog niet in al jullie benen samen. Maar Baggio doet het goed, dat wel. Hij heeft mijn voetbalinzicht en het karakter van mijn broer. Een mooie mix.’’
Een kijkje op het prachtige Eindhovense complex de Herdgang bevestigt zijn woorden. In de vriendschappelijke wedstrijd van PSV’s jongste jeugdteam tegen vv Eijsden E1 laat Baggio Wallenburg zich duidelijk gelden. Het is een kleine ijzervreter -1.37 meter/27 kilo- die de duels met de veel grotere Limburgers onverdroten en onvermoeibaar aangaat. Om vervolgens te strooien met slimme passjes. Geen onverbeterlijke pingeldoos, zoals enkele van zijn ploeggenootjes, maar een teamspeler met oog voor zijn medespelers. Die ook nog scoort in het met 4-4 afgesloten duel. ,,Maar doelpunten maken is niet het belangrijkst,’’ heeft hij in het café al gezegd. ,,De bal afpakken en dan passjes geven; dat is het leukste.’’
Op de vraag wie de beste voetballer van zijn team is, toont hij een gezond zelfvertrouwen: ,,Ik.’’ De koddige grijns ontwapent. En wie is de beste keeper van de F1: Pepijn of Merijn? Na lang nadenken wint de loyaliteit voor zijn vriendje. ,,Maar zet dat maar niet in de krant.’’ Wie heeft met zoveel sociaal gevoel nog mediatraining nodig?
Wat hij later worden wil? ,,Voetballer, natuurlijk.’’ En anders? ,,Ik zou het niet weten. Nou, doe dan maar net zoiets als mijn vader: loodgieter.’’
Baggio voetbalt altijd en overal. Bij PSV, in Houten op veldjes en pleinen, op school. Rob: ,,En als ik met het vijfde elftal van Zwaluwen Utrecht heb gevoetbald, duurt het zeker nog een uur voor ik met ’m van het veld af ben.’’ Baggio: ,,Het vijfde? Wat is dat? Er bestaat toch alleen maar een eerste?’’
Zijn hang naar het hoogste hoeft Baggio voorlopig niet op te geven. Het tussentijdse ‘POP-gesprek’ (persoonlijk ontwikkelingsplan) met F1-trainer Bastiaan Riemersma is goed uitgepakt. Rob: ,,PSV was heel tevreden. Baggio luistert goed, gaat ook op voetbaltechnisch gebied snel vooruit.’’ In april krijgt hij pas echt uitsluitsel, maar zoals het er nu naar uitziet zijn Baggio’s dagen bij PSV nog lang niet geteld. Hoe kan het ook anders met zulke voornamen? Baggio kijkt niet-begrijpend. Rob: ,,Ja, je bent vernoemd naar Roberto Baggio, een beroemde Italiaanse voetballer. Wist je dat echt niet?’’
quote:’Niet Ajax, dat is een schoonmaakmiddel’
Door BERNIE VAN UNEN
RHENEN - Moeder Jacqueline kreeg onlangs haar opgewonden zoon Mark aan de telefoon. ’Ha mam, weet je wat er net is gebeurd, ik kreeg een hand van Van Persie, Robin van Persie. Dat was gaaf’. Mark wordt bij die herinnering weer enigszins verlegen. ,,Maar voetballen in Engeland, dat lijkt me wel wat.’’
Mark ter Haar, 8 jaar, 1.39 meter lang en 31 kilogram zwaar, is net een paar weken Feyenoorder. De Rotterdamse club kreeg zijn voorkeur uit tal van aanbiedingen. PSV, Ajax, Vitesse, NEC -opvallend genoeg geen interesse van FC Utrecht- wilden het jonge talentje uit Rhenen graag inlijven. Met PSV was de familie Ter Haar ver, maar toen Feyenoord zich meldde, was de keuze snel gemaakt. ,,Feyenoord, dat is mijn club, daar ben ik voor. Daar was mijn vader vroeger ook voor.’’
Trots laten de ouders Bart en Jacqueline een map zien met alle brieven die de topclubs naar Rhenen stuurden. PSV zag veel in de jonge voetballer. Ook nu Mark voor Feyenoord heeft gekozen, blijft PSV hem nauwgezet volgen. ,,Met de kerst heb ik zelfs een kaart van PSV gehad,’’ vertelt Mark. Vader Bart ging naar Eindhoven om de keuze voor Feyenoord toe te lichten. ,,Dat vond ik wel zo netjes, maar het was ook moeilijk. PSV wilde Mark graag hebben, maar Mark is een echte Feyenoord-fan. Ajax heeft zich net pas gemeld. Die moet ik nog afbellen.’’
Het talent viel zijn moeder het eerst op. ,,Mark voetbalde vaak met zijn oudere broer Bart junior, veelal met veel oudere jongens. Hij viel niet uit de toon. Dat vertelde ik mijn man. Die keek ook eens over de heg en vond dat ik gelijk had.’’
Derdeklasser Candia uit Rhenen was zijn eerste club, daarna verhuisde Mark naar DOVO om vervolgens naar de buren van GVVV te verkassen. Daar duurde zijn ’carrière’ maar een halfjaar. Mark staat aan de vooravond van een mooie loopbaan als profvoetballer, hoewel zijn ouders heel goed beseffen dat maar een klein percentage als voetballer slaagt. Daar maakt Mark zich nog niet druk over. ,,Dat is mijn droom, profvoetballer. Makaay en Kuyt zijn mijn favoriete spelers. Kuyt speelt nu in Engeland, lijkt me ook wel wat. Nee, Spanje niet, daar hebben we twee jaar gewoond, liepen de mieren ’s nachts over mijn gezicht. Dat vond ik niet leuk.’’
Zijn vader stuurt de auto drie keer in de week naar Rotterdam, voor twee trainingen en een wedstrijd van de F1. Dat wordt langzaam opgevoerd, drie trainingen bij de E-pupillen en vier trainingen bij de D’tjes. Dan gaat Mark ook in Rotterdam naar school. Het zijn drukke dagen. ,,Tussen de middag eten we warm, want op dinsdag en donderdag gaan we direct na school naar Feyenoord. We moeten om vijf uur in de kleedkamer zijn, om half zes trainen we, we zijn klaar om kwart voor zeven en zo tegen acht uur zijn we dan weer thuis.’’
Nu houdt een knieblessure hem aan de kant. ,,Er zit een soort plooitje in mijn knie. Dat moet met een operatie overgaan.’’ Op de vraag waar hij goed in is, zoekt Mark steun bij zijn ouders. ,,Inzet, hard werken, dat is een kwaliteit, maar hij blijft ook heel bescheiden, dat vind ik zo goed aan Mark,’’ geeft zijn vader een voorzet. ,,Rennen, ik kan hard rennen. Pingelen, ach, ik weet het niet zo goed.’’
Een slaapkamer vol met Feyenoord-spullen, Mark zou het wel willen, maar zijn moeder houdt dat tegen. ,,Ik heb ook nog iets te zeggen over de inrichting. Ik houd niet zo van die kamers vol met voetbalspullen, als dekbedhoezen, foto’s, kussenslopen, noem maar op. We gaan over een paar maanden verhuizen. Het thema van zijn kamer wordt oranje, dan kunnen we wel iets met het Nederlands elftal verzinnen. Naar school neemt hij zijn brood en drinken in een Feyenoord-trommeltje en Feyenoord-flesje mee.’’
,,Niet van Ajax, nee,’’ trekt Mark een vies gezicht. ,,Mijn moeder mag alleen het schoonmaakspul van Ajax kopen, Ajax is een schoonmaakmiddel.’’
quote:'Real Madrid sjoemelt met 15-jarige'
RIO DE JANEIRO - De Braziliaanse voetbalclub Vasco da Gama is naar de FIFA gestapt, nadat Real Madrid een 15-jarige speler van de club zou hebben benaderd. Dat liet Eurico Miranda, voorzitter van Vasco, vrijdag weten.
De Spaanse topclub heeft volgens Miranda zijn zinnen gezet op het Braziliaanse talent Philippe Coutinho. ,,Real probeert de wet te omzeilen door zijn vader een baan aan te bieden en zo de speler naar Spanje te halen'', aldus Miranda. ,,Maar zo werkt het niet bij Vasco'', zei de voorzitter.
Volgens de regels van de wereldvoetbalbond FIFA zijn transfers alleen toegestaan van spelers ouder dan achttien jaar.
Reageerde jij niet heel zielig toen ik vorige keer 1 woord verkeerd schreef?quote:Op maandag 3 maart 2008 01:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik wens Vasco met het verbieden van de vader om een andere baan aan te nemen
Bizarre stap.quote:Caen kaapt Feyenoord-talent (17) weg
Datum: 11-mrt-2008 14:01
Door Sander van Hal
Feyenoord raakt na Jeffrey Bruma (foto, inzet), die vorig jaar op zijn vijftiende naar Chelsea vertrok, opnieuw een jeugdinternational kwijt aan een buitenlandse club. Rajiv van la Parra vertrekt na dit seizoen naar het Franse Caen, waar hij een vierjarig contract heeft ondertekend. Hij zal in zijn eerste seizoen meetrainen met het eerste van de middenmoter in de Ligue 1 en zijn wedstrijden spelen in het tweede.
Van La Parra kon ook naar Lens en had ook een aanbieding van Feyenoord op zak, maar koos na overleg met zijn familie voor Caen. Hij neemt zijn moeder mee naar Frankrijk. Omdat hij nog geen contract had bij Feyenoord, hoefde Caen alleen de opleidingskosten aan de Rotterdammers te vergoeden.
Nog onduidelijk is voor welke positie Van La Parra is gehaald. Van oorsprong is hij rechtsbuiten, een positie die hij ook in Oranje onder 17 bekleed. Dit seizoen staat hij bij Feyenoord echter uit nood in de spits. “Daar doet hij het heel goed,” zegt zijn trainer Cor Adriaanse. “We vinden het erg jammer dat hij weggaat.”
quote:AZ raakt supertalent kwijt
door onze Telesportredactie
ALKMAAR - AZ raakt op korte termijn zijn grootste talent uit de jeugdopleiding kwijt. Oguzhan Özyakub uit de B1, die als 15-jarige al regelmatig in de A1 aantreedt, kan bij Arsenal een vijfjarig contract tekenen. AZ, en met name Marcel Brands, hebben alles geprobeerd om het Zaanse supertalent van Turkse komaf te behouden. Maar het totaalpakket voor de hele familie, dat de Londense club biedt, is te lucratief om in Alkmaar te blijven.
Özyakub speelt tevens voor Oranje onder 17, wat een tamelijk unieke situatie is voor een speler die pas in september 16 jaar oud wordt. De Alkmaarders zijn er vooral doodziek van, omdat ze hem pas na zijn komende verjaardag vast kunnen leggen. In Engeland gelden andere regels, wat de concurrentie bijkans onmogelijk maakt.
En dalijk weer zeggen 'hoe goed hun opleiding wel niet is'. Ze halen gewoon de diamanten eruit en poleisten die. Niet als enige overigens, maar wel het meest.quote:
Verschrikkelijk, waar gaat het heen?quote:
En al die spelers komen ook weer bij amateurverenigingen weg... Het blijft lastige materie wat dat betreft.quote:Op dinsdag 22 april 2008 11:27 schreef TerroRobbie het volgende:
Dit is echt een schande! Al doen grote Nederlandse clubs natuurlijk precies hetzelfde bij andere (lees kleinere BVO's).. Dus daar mogen ze dan ook wel iets tegen doen.
Ja maar dat is toch wel weer net effe wat anders. Omdat het dan toch om recreatief voetbal gaat. En er daar een stuk minder tijd en geld in de opleiding wordt gestoken dan bij BVO's.quote:Op dinsdag 22 april 2008 12:38 schreef pfaf het volgende:
En al die spelers komen ook weer bij amateurverenigingen weg... Het blijft lastige materie wat dat betreft.
Uiteraard. Maar als amateurvereniging heb je als het goed is ook ambities en als het dan voorkomt dat plotseling 5 spelers uit een elftal - waar ook tijd en energie ingestoken is, uiteraard niet de bedragen van BVO's, maar relatief zal het niet veel schelen - verdwijnen, sta je ook met de handen in het haar.quote:Op dinsdag 22 april 2008 12:43 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Ja maar dat is toch wel weer net effe wat anders. Omdat het dan toch om recreatief voetbal gaat. En er daar een stuk minder tijd en geld in de opleiding wordt gestoken dan bij BVO's.
Ook al mogen ze in Nederland spelers onder de 18 contracteren, dan nog blijft het vaak dat de aanbieding van de Engelse topclub vele malen interessanter zal zijn dan die van je huidige club. Ga je dan voor de investering in jezelf en langzaam doorontwikkelen of gelijk al voor het grote geld en het mooie leven?quote:Op dinsdag 22 april 2008 12:46 schreef pfaf het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar als amateurvereniging heb je als het goed is ook ambities en als het dan voorkomt dat plotseling 5 spelers uit een elftal - waar ook tijd en energie ingestoken is, uiteraard niet de bedragen van BVO's, maar relatief zal het niet veel schelen - verdwijnen, sta je ook met de handen in het haar.
Maar om maar even wat meer ontopic te gaan, lijkt me het probleem dus dat in Nederland spelers geen contract aan mogen worden geboden, maar in Engeland wel?
Precies. Dit slaat echt helemaal nergens op allemaal. Maarja, doe er maar wat aan, hoe ze dat dan precies willen regelen is ook moeilijk natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 april 2008 11:22 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
En dalijk weer zeggen 'hoe goed hun opleiding wel niet is'. Ze halen gewoon de diamanten eruit en poleisten die. Niet als enige overigens, maar wel het meest.
Bij een BVO betaal je spelers om voor je te voetballen. Bij een amateurclub betalen ze om bij jou te mogen voetballen. Daar zit, vind ik, wel een heel groot verschil in. Nou is het voor clubs die ambities hebben op hoofdklasse niveau, en dat met behulp van hun opleiding willen doen, als Quick '20 bijvoorbeeld wel vervelend. Maar over het algemeen zijn de clubs juist erg trots dat een speler van hun vereniging de stap naar een BVO weet te zetten. Als ze dan ook nog eens doorbreken is iedereen helemaal tevreden. Want dat betekent vaak dat je een grasveld aan kunt leggen, je tribunes, kleedkamers of kantine kunt verbouwen, of nieuwe trainingsmaterialen voor je hele vereniging kunt kopen.quote:Op dinsdag 22 april 2008 12:46 schreef pfaf het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar als amateurvereniging heb je als het goed is ook ambities en als het dan voorkomt dat plotseling 5 spelers uit een elftal - waar ook tijd en energie ingestoken is, uiteraard niet de bedragen van BVO's, maar relatief zal het niet veel schelen - verdwijnen, sta je ook met de handen in het haar.
Maar om maar even wat meer ontopic te gaan, lijkt me het probleem dus dat in Nederland spelers geen contract aan mogen worden geboden, maar in Engeland wel?
quote:Standard speelt toptalent Mpoku kwijt
Paul-José Mpoku verlaat de jeugdacademie van Standard. De 16-jarige centrale middenvelder, en hét toptalent van de Rouches, tekende een profcontract bij Tottenham Hotspur. Mpoku ging niet in op een aanbieding van Standard.
Mpoku is een vaste waarde bij de Belgische nationale jeugdploegen. Tottenham nodigde hem in november 2007 uit voor een stage. Er was ook belangstelling van Manchester United en andere Europese topclubs. Mpoku kiest voor Tottenham. Standard strijkt een kleine opleidingsvergoeding op.
Dat vind ik hetzelfde verhaal. Voor bijvoorbeeld de Graafschap is het gewoon erg zuur dat je een jongen jaren in je jeugdopleiding hebt voor veel geld, en dan nu bij Ajax door ziet breken(Siem de Jong). Om even een voorbeeld te noemen. M'n eigen club heeft d'r de laatste 2 jaar ook een handje van trouwens. Vervelende is dat je haast niet anders kunt als je mee wilt. Als je het wilt stoppen moet je het globaal doen.quote:Op woensdag 23 april 2008 01:39 schreef rubbereend het volgende:
tja het is een moeilijke discussie. De topclubs uit Nederland halen ook gewoon allemaal talenten weg bij de clubs daaronder....... mag dat wel? Maar naar het buitenland zou dan niet mogen? Dit blijft lastig
quote:Engelsen kapen tieners bij AZ weg
ALKMAAR - Liverpool en Arsenal hebben twee grote talenten van AZ overgenomen. De 17-jarige aanvaller Vincent Weijl verhuist per direct naar Liverpool, de 15-jarige middenvelder Oguzhan Ozyakup naar Londen. Met een klap is de club van trainer Louis van Gaal twee spelers kwijt, die voorbestemd waren om in de nabije toekomst door te stromen naar de A-selectie.
Technisch directeur Marcel Brands heeft veel moeite gedaan om beide spelers te behouden, maar in de afgelopen dagen bleek dat de financiële vergoedingen in Engeland meer aanspreken dan de kans op sportief succes en een goede opleiding in Nederland.
De acties van Arsenal en Liverpool passen bij de tactiek, die de grote jeugdopleidingen van de Premier League-clubs hanteren. Ze hebben grote budgetten om een bulk aan buitenlands talent aan te trekken in de hoop dat er vroeg of laat één topspeler tussenzit. De spelers realiseren zich niet dat de grote bazen, manager Arsène Wenger en Rafael Benitez, niets met de komst van de jeugdige spelers te maken hebben. Wenger opereert met de oud-speler Gilles Grimandi en zijn internationale topscout Steve Rowley apart voor de echte toptalenten in Europa.
Wie door hen wordt vastgelegd, komt direct in de Arsenal-selectie. Andere jeugdspelers vallen onder een andere tak van de club. Namens AZ heeft Brands vergeefs getracht de spelers op de moeilijke situaties in het buitenland te wijzen. Veel andere mogelijkheden had AZ niet om de jongens tegen te houden. De Premier League-clubs hoeven slechts een bescheiden opleidingsvergoeding over te maken voor Weijl en Ozyakup.
AZ betreurt de handelwijze van de Engelsen, die met de spelers een akkoord hebben bereikt maar de club officieel nog niet op de hoogte hebben gebracht. ,,Maar we weten hoe de zaak ervoor staat. We staan hier machteloos in,'' zegt Brands.
Ozyakup, afkomstig van Turkse ouders maar in het bezit van een Nederlands paspoort, kwam bij AZ binnen via de Zaanse amateurclub Hellas Sport. Weijls speelde eerder bij AFC en Ajax.
In het verleden stonden spelers van AZ minder in de belangstelling van buitenlandse clubs. Maar tegelijk met het eerste elftal is ook de jeugdopleiding in Alkmaar op een hoger plan getild. Afgelopen seizoen slaagde AZ er wel in om Marko Matic te behouden. Liverpool deed ook de speler van A1, die inmiddels door Louis van Gaal bij de A-selectie is gehaald, een aanbod.
Klopt, maar ik hoop met heel mn hart dat daar een oplossing voor wordt gevonden.quote:Op donderdag 26 juni 2008 12:39 schreef MaxPower het volgende:
Dit wordt met de homegrown-regel alleen maar erger straks.
quote:Voetbalclubs luiden noodklok
BRUSSEL, donderdag
De Nederlandse topclubs, de KNVB en de eredivisie hebben gisteren in Brussel de noodklok geluid over het razendsnel groeiende aantal piepjonge jeugdspelers dat door Engelse clubs uit de jeugdopleidingen van Ajax, PSV, Feyenoord en AZ wordt weggekaapt.
Nu de omstreden ’6 + 5-regeling’ door de Europese Commissie wordt geblokkeerd dreigt volgens de clubs voor het Nederlandse voetbal een ware leegloop van talent. De nieuwe ’home grown player’regel van de UEFA blijkt de rijke Europese clubs immers alleen maar aan te sporen om spelertjes op nog jongere leeftijd naar Engeland, Italië of Spanje te lokken.
„De nieuwe regel klinkt sympathiek, maar het heeft inmiddels tot gevolg dat Nederlandse clubs hun beste jeugdspelers alsnog naar Engeland zien vertrekken. Het gebeurt nu alleen nog eerder dan voorheen. Vaak met 14 jaar al”, aldus AZ-directeur Maarten Fontein, die bijval kreeg van zijn eveneens naar Brussel gekomen collega’s Blind (Ajax), Reker (PSV) en Van Benthem (Feyenoord).
Volgens de ’home grown player’-regel, die komend seizoen voor het eerst volledig wordt toegepast, moeten straks in UEFA-verband minstens acht van de 25 spelers op het wedstrijdblad in eigen land zijn opgeleid. Als criterium geldt daarbij dat tussen 15 en 21 jaar ten minste drie jaar getraind en gevoetbald is bij een club uit de eigen competitie.
„Heel jonge spelers een contract aanbieden mag niet. Wat je nu echter ziet is dat Britse clubs piepjonge jochies aantrekken door hun vaders gigantische salarissen te betalen voor een baan als terreinknecht of chauffeur. Het zoontje verhuist dan gewoon mee”, aldus Frank Rutten van Eredivisie NV.
De clubs zien inmiddels in dat de 6 + 5-regel van de FIFA, waarbij voortaan zes van de elf veldspelers de nationaliteit van de club moeten hebben, strijdbaar is met de Europese regels voor vrij verkeer van werknemers en dus onhaalbaar. „Maar we roepen Brussel met klem op de home-grownplayerregeling aan te scherpen zodat deze zijn doel niet, zoals nu, voorbijschiet”, aldus Feyenoord-jurist Joris van Benthem.
De clubs denken daarbij aan verlenging van de minimale opleidingsduur van drie tot vijf jaar, waarna bovendien de opleidende club als eerste een contract mag aanbieden. „Ook zou het goed zijn als er een maximum van bijvoorbeeld 25 contractspelers per club komt, in plaats van de vijftig tot zestig spelers die teams als Arsenal en Chelsea nu aan zich binden”, zo stelden de clubs.
Volgens de Europese Commissie is de home-grown-regel niet in strijd met de EU-regels, maar Brussel erkende dat deze nog kan worden verbeterd.
quote:ADO verliest talent aan Portsmouth
Door David Kuipers
Donderdag, 03 juli 2008, 20:58
Nadir Ciftci verruilt de jeugdopleiding van ADO Den Haag voor die van Portsmouth. De jeugdinternational voor Oranje onder vijftien is daarmee het zoveelste talent dat door een Engelse club uit een Nederlandse jeugdopleiding wordt geplukt.
De aanvaller is een van de veertien nieuwe jeugdspelers die Pompey aantrok. In die groep zaten ook een Australiër en drie Franse jongens.
Engelse clubs shoppen steeds vaker naar talent op de Nederlandse velden. Eerder zagen ook Feyenoord en AZ talenten vertrekken. De Nederlandse clubs staan daar vaak machteloos tegenover, omdat in Engeland spelers op jongere leeftijd een contract kunnen tekenen.
Die jongens krijgen geen contract. Hun vader krijgt een contract en zij 'verhuizen mee' en mogen in de jeugdopleiding komen voetballen.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 14:54 schreef Radegast het volgende:
Kan de Uefa de Engelse bond niet dwingen om contracten aan jongens jonger dan 17 of 18 te verbieden? zodat ze in Engeland zeg maar dezelfde regels hebben als bijvoorbeeld in Spanje of andere landen?
En dat naar een relatief kleine club.quote:ADO verliest zestienjarig talent aan Portsmouth
05/07/2008 10:34
ADO Den Haag ziet een jong talent vertrekken naar Engeland. Nadir Ciftci stapt over naar de jeugdopleiding van Portsmouth.
Ciftci voetbalde sinds de zomer van 2003 voor de jeugdelftallen van ADO. De zestienjarige aanvaller viel daarbij zo op, dat Portsmouth zich in Den Haag meldde.
ADO en Portsmouth zijn het eens over de overgang van Ciftci. De Nederlandse jeugdinternational zal gaan spelen voor de Onder-19 selectie van de Engelse FA Cup-winnaar.
Nja, naar een Engele Premier League club gaan begrijp ik, maar naar een clubje uit Frankrijk gaan ... Caen ... Daar begrijp ik echt niks van.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 14:32 schreef methodmich het volgende:
Ah ja, ik zie het. Blijkbaar vertraging bij VI dat ze dat vandaag pas geplaatst hebben dan.
Hoe dan ook, opvallend dat ook clubs als Caen en Portsmouth dus Nederlandse jeugdspelers kunnen oppikken. Als Arsenal, Liverpool of Chelsea je belt, dan snap ik het eerder.
Maar goed dat Italie het niet doet in andere landenquote:Op zaterdag 5 juli 2008 14:41 schreef DIGGER het volgende:
In Italie vorige week ook al 2 jonge taltenten weggekaapt, Trotta (15) door Man City bij Napoli voor 1 miljoen plus baangarantie ouders, opleidingskosten kinderen etc.
Mirko Ranieri werd door de Spurs gekocht van Perugia.
quote:AZ-talent naar Liverpool
Door Jeroen van den Kroonenberg
Donderdag, 10 juli 2008, 21:36
Liverpool heeft de 17-jarige Vincent Lucas Weijl overgenomen van AZ. De talentvolle aanvaller tekende een contract voor drie seizoenen.
Weijl is afkomstig uit de jeugdopleiding van AZ. Het afgelopen seizoen speelde hij bij die club in de A1. Bij de Reds mag hij het gaan proberen in het tweede elftal.
Quincyquote:Op donderdag 10 juli 2008 22:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Brouwer
Vd Berg
Weijl
Van Aanholt
Berazite
Turk van AZ
Krul
Wie is nog meer naar Engeland vertrokken zonder gedebuteerd te zijn in het eerste?
Ah ik zag hem. Elf bracht het als nieuws vandaag.quote:Op donderdag 10 juli 2008 22:29 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
[..]
Deze heb je zelf al eerder gepost hoor?
quote:EU wil jonge voetballers beschermen
PARIJS - De Europese Unie wil jonge talentvolle voetballers en hun clubs beschermen tegen grote Europese clubs met veel geld en tegen malafide voetbalmakelaars. De landen van de EU steunen gezamenlijke voorstellen daartoe van de Franse en de Nederlandse regering en van UEFA-voorzitter Michel Platini.
De EU wil voorkomen dat jonge voetballers voor hun achttiende al weggekocht worden door rijke clubs en wil eisen en kwalificaties stellen aan het beroep van voetbalmakelaar. Ook moet duidelijk zijn dat de (top)sport niet gehouden is aan de Europese regels voor de interne markt.
Staatssecretaris Frans Timmermans is een van de opstellers van het plan, dat hij zaterdagavond met collega-ministers in het Franse Brest besprak. De EU wil in het plan de UEFA de mogelijkheid geven om transfers voor voetballers onder de achttien te verbieden. ,,Ik ben niet naïef, voetbal is big business. Maar het gaat ons om de bescherming van kinderen,’’ zei Timmermans zondag in Parijs, waar hij is voor de mediterrane top.
Sneue mensenquote:Op donderdag 17 juli 2008 19:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dit is iemand die nu 21-22 is, heeft iemand er nog van gehoord.
Voor diegene die een beetje Spaans kennen kunnen precies het probleem zien
Arme familie met een zoon die goed kan voetballen krijgt bezoek van iemand die 50.000 dollar biedt voor de rechten op hun zoon(zeg maar een nieuw huis) en die gozer verkoopt de rechten weer door voor 16 keer meer aan Barcelona
Dat is later pas gekomen. Barca heeft Messi niet gehaald uit Argentiniequote:Op donderdag 17 juli 2008 19:59 schreef JUAN-ROMAN-RIQUELME het volgende:
Maar de mensen van barca hebben er toch voor gezorgd dat hij behandeld werd.......
Omdat zijn ouders daar geen geld voor hadden
Dat dit ook echt kan snap ik totaal niet. Ja, je mag onderhandelen en vastleggen, maar het is wel pas officieel als ie 18 jaar is hoor! Ja, hallo, verbiedt het dan ook om nu al een transfer vast te leggenquote:Braziliaans talent voor Inter
RIO DE JANEIRO - Internazionale heeft het 16-jarige Braziliaanse talent Philippe Coutinho vastgelegd. De Italiaanse voetbalclub betaalt Vasco da Gama 3,8 miljoen euro voor de jeugdige middenvelder.
Coutinho blijft nog wel twee jaar in Brazilië omdat hij volgens de regels van de wereldbond FIFA nu nog te jong is voor een transfer naar het buitenland.
Waarschijnlijk omdat ze het geld ook pas over 2 jaar krijgen. En als ze hem de straat weer opstampen en hij raakt verslaafd aan lijm snuiven denk ik niet dat Inter nog gaat betalen.quote:Op woensdag 23 juli 2008 18:52 schreef pfaf het volgende:
Maar hoe is Vasco da Gama nu nog gebaat bij die jongen? Hij zal toch geen basisspeler zijn? Waarom dan nog ook maar enige moeite of recources in hem steken? Ikke niet snap.
En wanneer krijgen ze dat geld dan? Als ze 'm lekker twee jaartjes mee laten trainen en hun andere talenten de voorrang geven, gaat hij dan naar Inter?quote:Op woensdag 23 juli 2008 18:58 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat ze het geld ook pas over 2 jaar krijgen. En als ze hem de straat weer opstampen en hij raakt verslaafd aan lijm snuiven denk ik niet dat Inter nog gaat betalen.
Dat zal ook wel. In Milaan zijn ze ook niet dom en in Rio ook vast niet.quote:Op woensdag 23 juli 2008 19:03 schreef TerroRobbie het volgende:
Ja ik weet het ook niet he. Dat leek me wel een goede verklaringMaar het zal allemaal ongetwijfeld contractueel zijn geregeld.
Schande!quote:AZ legt aanvaller uit IJsland (16) vast
De 16-jarige IJslander Olafur Karl Finsen heeft een contract afgedwongen bij AZ. De jonge aanvaller kende een succesvolle stageperiode in Alkmaar en heeft daarmee een contract voor drie jaar verdiend.
Alfsen, die zal beginnen in de A1 van de Alkmaarders, komt over van het IJslandse Stjarnan FC. "Ik ben naar AZ gekomen omdat ik hier de grootste kans heb om een betere speler te worden", laat hij weten op de website van zijn nieuwe club.
Michel Vonk is content met het vastleggen van IJslander. De trainer van de A1 is na Alsen's stage erg positief. "Tijdens zijn eerste optredens en trainingen bij AZ heeft hij een behoorlijke indruk op ons gemaakt. Hij is een technisch vaardige aanvaller met veel potentie om verder te komen."
quote:Fulham wil talent Fortuna Sittard overnemen
Danny Hoesen staat op het punt om Fortuna Sittard te verruilen voor Fulham. De 17-jarige vleugelspeler liep afgelopen week stage in Londen en maakte indruk. De jeugdinternational kan bij Fulham gaan spelen in de onder-18.
Het grote talent heeft nog geen wedstrijd in het eerste elftal gespeeld, maar maakte in de voorbereiding al wel deel uit van de selectie. De doorgaans betrouwbare fansite Fortuna Home weet te melden dat Hoesen en Fulham er onderling al uit zijn. Het woord is nu aan Fortuna, want de Limburgse club moet nog om de tafel gaan zitten met de Londense formatie.
A-junior Luc Wulterkens was afgelopen week op stage bij Blackburn Rovers. Hij was vorig seizoen ook al eens op proef bij Glasgow Rangers, maar heeft voorlopig de Britse clubs nog niet kunnen overtuigen. Wulterkens zal dan ook gewoon weer aan de slag gaan in Sittard.
quote:Scheringa op bres voor jeugd
ALKMAAR - AZ geeft geen kapitalen meer uit aan nieuwe spelers. Voorzitter en eigenaar Dirk Scheringa steekt liever miljoenen in de jeugdopleiding. Tot ergernis van de club worden daar de talenten weggekaapt. Dat kan zo niet langer, zegt hij.
Scheringa wordt alom beschouwd als de man van het grote geld. Had AZ een spits uit Italië (Pellè) of Brazilië (Ari) nodig, dan waren de miljoenen voorhanden. Maar juist de voorziter wil dat de club zich meer dan ooit richt op zijn eigen jeugdopleiding en met talenten uit de eigen polder binding creëert met het achterland van AZ.
AZ wil blijven groeien en hunkert naar een positie in de top van het vaderlandse voetbal. Scheringa en AZ kunnen immers niet elk jaar 25 miljoen aan transfers uitgeven. Het voorbije seizoen, waarin Louis van Gaal uit teleurstelling over de stagnatie van het team bijna opstapte, maakte duidelijk dat de Noord-Hollandse club een pas op de plaats moet maken en er eerst voor moet zorgen dat de basis sterk is.
Nog voordat het nieuwe seizoen begint, is AZ al twee pareltjes uit de eigen stal kwijt. Vincent Weijl (17) werd opgeslokt door Liverpool en Oguzhan Özyakup (15) verhuisde naar Arsenal.
Een compliment aan het adres van de trainers op AZ’s jeugdcomplex ’t Lood, maar net als Ajax, Feyenoord en PSV storen de Alkmaarders zich aan het gemak waarmee clubs uit de Premier League kunnen winkelen.
,,Het is een kwalijke zaak dat talenten zo kunnen vertrekken,’’ zegt Scheringa. ,,Je moet ook de achtergronden kennen van die transfers. De trainers van Arsenal en Liverpool kenden de spelers niet eens. Ze hebben ze nooit gezien. Heel zorgelijk. En het geeft een naar gevoel als je grootste talenten verdwijnen.’’
AZ heeft een groot jeugdcomplex ingericht. Daarnaast heeft de club een echte voetbalschool voor pupillen. Scheringa: ,,We hebben heel veel jeugdtrainers in dienst, fysiotherapeuten, begeleiders, allemaal om die jongens beter te maken. We willen de besten laten doorstromen naar het eerste.’’
Vanwege hun historie hebben PSV, Ajax en Feyenoord een aparte status in de eredivisie. Alleen met de beste jeugdopleiding van Nederland kan AZ in de buurt van de top-3 komen. ,,Daarmee kunnen we ons onderscheiden van andere Nederlandse clubs. Tegelijkertijd krijg je met eigen spelers meer binding met de regio. En als we allemaal zo werken, krijg je ook een sterk nationaal team.’’
Scheringa noemt als slecht voorbeeld juist de nationale ploeg van Engeland. Die ontbrak op het EK. In Engeland ligt de opleiding op z’n gat, omdat clubs in de Premier League de Nederlandse kweekvijvers leegroven.
Met veel moeite slaagde AZ er afgelopen jaar in om Marko Matic (heet nu Vejinovic, red.) voor de club te behouden. Met andere top- talenten bleek dat niet mogelijk. ,,We moeten creatief gaan nadenken hoe we die jongens beter kunnen binden. Ik snap het wel, voor die jongens is het een droom als je nu wordt gevraagd door Liverpool of Arsenal. Tjongejonge, meteen twee ton op je bankrekening. Het gaat nergens over. Maar 95 procent van de jonge spelers keert teleurgesteld terug. Het is geen goede ontwikkeling als je die dingen op je zestiende of zeventiende meemaakt.’’
De ouders van spelers die naar Engeland vertrekken krijgen huisvesting en een baan aangeboden door de clubs. Moet AZ dat ook overwegen? Scheringa: ,,We zijn een voetbalopleiding. We kunnen toch geen hele gezinnen gaan onderhouden?’’
Waar de voorzitter zich - met behulp van de nieuwe directeur Maarten Fontein, die in de European Board is gekozen - sterk voor wil maken, is de verplichting om het eerste voetbalcontract bij de eigen club te tekenen.
Verder moeten de vergoedingen voor jonge spelers die vertrekken fors omhoog. Scheringa rekent voor. ,,Als een jeugdopleiding in zijn totaliteit vijf miljoen per jaar kost (trainers, vervoer, medische staf, huisvesting) en je hebt er vijftig jongens voetballen, kost de opleiding van een speler een ton per jaar. Als ze hem dan na vijf jaar weghalen, moet er ongeveer vijf ton als vergoeding tegenover staan.’’
Waarom zou je anders nog opleiden, luidt de retorische vraag van Scheringa. ,,Er moet meer bijval van de UEFA komen. In Nederland mogen wij een speler tot zijn zestiende geen contract aanbieden. In Engeland mag dat vóór die leeftijd al wel. Dat is oneerlijke concurrentie.’’
De Nederlandse clubs moeten in zijn ogen ook de handen ineenslaan. ,,Je moet per land sterker worden in Europa. Je moet voorkomen dat alleen de Engelse competitie maar sterker wordt. Daar schieten we niks mee op.’’
quote:‘Bij Liverpool word ik een betere speler dan bij AZ’
ALKMAAR - Voor Vincent Weijl (17) bestond er geen twijfel. Op het moment dat Liverpool op de deur klopte, stond zijn koffer al klaar voor een verhuizing naar Engeland. De jonge aanvaller van AZ A1 heeft inmiddels zijn eerste weken achter de rug bij het reserveteam van de Engelse topclub.
In Nederland gaf de middelste van drie broertjes Weijl (Thomas (21) en Giel (16) zijn de anderen) zijn schoolopleiding er voor op. Ooit wil hij nog wel een papiertje halen. Maar op dit moment kiest hij voor een profcarrière in de stad waar ook Dirk Kuyt, Ryan Babel en nóg een Nederlander, Jordy Brouwer (ex-Ajax) voetballen.
Waar woon of slaap je eigenlijk?
Vincent Weijl: ,,Ik ben door de club ondergebracht in een gastgezin. Aardige mensen, die in een wijk wonen die niet zo heel ver van het trainingscomplex ligt. Ik word elke dag opgehaald met de auto, want ik heb natuurlijk nog geen rijbewijs. Ik ben hier zonder m’n familie naartoe gegaan, maar door zo’n gastgezin voel ik me sneller thuis.’’
Hoe ziet jouw week bij Liverpool eruit?
,,Als ik bij de club op het trainingscomplex Melwood aankom, ga ik daar eerst ontbijten. Dat doen alle jonge spelers uit het reserveteam. Daarna trainen we op hetzelfde complex als de spelers van het eerste team. Vervolgens lunchen we ook weer met z’n allen. De trainingstijden zijn niet altijd hetzelfde. Maar ik kom wel grote spelers tegen. Ik heb met Steven Gerrard een praatje gemaakt. Dan gaat er wel wat door je heen. Op zaterdag en zondag trainen we gewoon. Onze wedstrijden zijn op maandag.’’
Je hebt een lange weg te gaan.
,,Ik ben een van de jongste spelers in het reserveteam van Liverpool. Er zijn er maar twee jonger dan ik. Natuurlijk kan het een aantal jaren duren voordat ik bij het eerste beland. Maar ik vind dit een machtig avontuur om mee te maken. Liverpool is een van de grootste clubs ter wereld. En ik weet zeker dat ik hier een betere voetballer word dan bij AZ. In Alkmaar kwam ik op mijn twaalfde jaar in de C1 en ik heb het er altijd naar mijn zin gehad. Maar deze kans liet ik me niet ontnemen.’’
Wilde je niet horen wat AZ je te bieden had?
,,Ik had mijn keuze al gemaakt. Bij Liverpool gaan de stappen sneller dan bij AZ. Hoe mijn ploeggenoten bij AZ reageerden? Die vonden het prachtig voor me. Het was een verrassing voor iedereen. Maar alle spelers steunden me.’’
Wanneer ontmoette je Rafael Benitez, de manager?
,,De eerste keer toen ik door Liverpool werd uitgenodigd om een kijkje in de keuken te nemen bij de club. Ik had die dag meteen een gesprek met meneer Benitez en de hoofdscout Eduardo Macia. Of meneer Benitez mij heeft zien spelen? Nee, maar Macia wel. En uiteindelijk heeft meneer Benitez de beslissing genomen om mij te halen. In het gesprek dat we hadden is me verteld wat mijn kansen en opties zijn. Iedereen moet zoveel mogelijk wedstrijden spelen. Als dat bij Liverpool niet kan, word je verhuurd totdat je klaar bent voor het grote werk.’’
Wat voor kansen heb je volgens Benitez?
,,Ik ben een echte linkspoot, daar zijn er niet zoveel van. Ryan Babel is van oorsprong spits, maar is nu ook aan de buitenkant terecht gekomen. Ik wil net zo multifunctioneel worden als hij. De eerste wedstrijden zijn niet slecht gegaan. Tegen de reserves van Manchester United gaf ik een assist en tegen Stockport ook.’’
Heerenveen is inderdaad een van de clubs die ermee begonnen is.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 17:24 schreef dennisw het volgende:
Ik had trouwens een discussie met een vriend, is het nou zo dat Heerenveen hiermee (=aantrekken van spelers met familie e.d.) op jonge leeftijd begonnen is met Samaras? Meen mij dit te herinneren van Johan Derksen en/of van dit forum.
Een jaar of 12?quote:Op woensdag 27 augustus 2008 17:45 schreef methodmich het volgende:
Feyenoord had ook Leonardo al jong toch?
Ja, maar ik bedoel met de praktijken eromheen erbij. Vader een baan + auto, moeder een huisje etc. Zoals ze dat nu doen in de grote clubs.quote:
Deze jongen komt dus hier uit mn buurt.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:19 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Die Ozyakup van AZ (nu dus Arsenal) schijnt ook wel erg goed te zijn
quote:Milan sign nine-year-old
Milan have signed a nine-year-old Mexican boy, who has already been compared to Lionel Messi, Sergio Agüero and Diego Maradona.
In a piece of forward planning, the Rossoneri have pounced to secure the services of Edgardo Obregon.
The tiny trequartista had been learning the ropes at Guadalajara outfit Chivas where he has been nicknamed 'The Cat.'
Obregon impressed at the recent Milan Friendly youth tournament and was reportedly also approached by Barcelona.
“He's the heir to Messi, Aguero and Maradona,” Spanish newspaper Marca claimed.
Many of Europe's top clubs are recruiting players at a young age as the race to find the superstars of tomorrow becomes ever more competitive.
quote:Atletico heeft contract klaar voor baby
vr 03/10/08 - Atletico Madrid wil ver gaan in de strijd om jong voetbaltalent. Spits Sergio Agüero verwacht een kind van Maradona's dochter. Bij Atletico is men overtuigd dat die kruising een uniek talent zal opleveren.
Atletico Madrid is van plan om de pasgeboren baby een contract te geven. Maradona's dochter Gannina moet in februari bevallen.
Atletico-preses Enrique Cerezo was er als de kippen bij: "Hij wordt onze jongste aanwinst aller tijden!", droomt de man al volop.
De bevalling is in Madrid. In Argentinië vreesden ze al dat hij voor Spanje zou voetballen, maar hij zal ingeschreven worden op de Argentijnse ambassade.
What the fuck?quote:Op maandag 17 november 2008 16:43 schreef Radegast het volgende:
Europese topclubs azen op Madïn Roubaix, een 6-jarig Frans jochie. 'The next Zidane'
quote:Op maandag 17 november 2008 16:43 schreef Radegast het volgende:
Europese topclubs azen op Madïn Roubaix, een 6-jarig Frans jochie. 'The next Zidane'
quote:Aston Villa wil A-junior Halfhuid wegkapen bij Excelsior
Datum: 21-dec-2008 10:06
Aston Villa heeft zijn zinnen gezet op Arenio Halfhuid. De 17-jarige A-junior van Excelsior kan in januari een contract tekenen in Birmingham. ‘Die club heeft hem een paar keer in actie gezien en stelt alles in het werk om hem per 1 januari naar Engeland te halen,’ aldus zaakwaarnemer Winny Haatrecht in De Telegraaf.
Halfhuid, die bij Excelsior centraal achterin acteert, moet zijn school nog afmaken. ‘Na overleg met zijn ouders en het Maris College in Den Haag is iedereen van mening dat dit een prachtige kans voor Arsenio is,’ meent Haatrecht. ‘Als de clubs de internationale overschrijving in orde hebben, tekent hij voor 2,5 jaar.’ (MavdH)
Hij is 17, waarom heeft hij nog geen contract bij Excelsior? Dat is ook wel wanbeleid dan.quote:
dat vind ik nog neit eens zo gek, dat is de leeftijd waarin er met de club rond de tafel gezeten moet worden om contracten enzo te regelen. Als je zelf dan de broodnodige kannis ontbeerd kan je beter iemand inhurenquote:Op zondag 21 december 2008 12:48 schreef Blight het volgende:
Een A-junior van Excelsior met een zaakwaarnemer. Tja.
Hoeveel profijt heeft hij nu gehad van Liverpool wat hij niet bij Ajax had kunnen leren? Wellicht had hij gezien de perikelen in de spits bij Ajax wel de man achter Huntelaar kunnen zijn en op dit moment de huidige spits kunnen zijn ipv Cvitanich.quote:Van Ajax via Liverpool naar RKC
Ajax is een club met een rijke historie. Het Parool zoekt naar verhalen in de kantlijn en zag de voormalige Ajacied Jordy Brouwer (20) na een avontuur bij Liverpool terugkeren in Nederland. Bij RKC.
Hans Mulder, Frank van Mosselveld en Ruud Berger. Het zijn geen spelers als Steven Gerrard, Ryan Babel of Dirk Kuijt, maar Jordy Brouwer is blij dat hij met de lokale sterren van de club uit Waalwijk op het veld staat. Na twee jaar Liverpool is hij toe aan iets anders. En eerlijk is eerlijk, hij trainde veel vaker met de Reserves, Liverpools beloftenteam, dan met de wereldberoemde selectie.
In de winter van 2007 vertrok Brouwer naar Engeland. Waar Ajax aan zijn teamgenoten Jeffrey Sarpong, Siem de Jong en Gregory van der Wiel al een contract had aangeboden, meldde Liverpool zich voor de contractloze Brouwers. Voor een geringe opleidingsvergoeding verkaste de topscorer van de A1 naar Engeland. De voormalige spits van het Nederlands elftal onder 17 en onder 19 tekende een contract voor vierenhalf jaar.
''Ik kwam van de A1 en plotseling stond ik op het veld met spelers die ik van de televisie kende. Dat was wel speciaal. Maar het zijn aardige jongens en je went er snel aan.''
Brouwer mocht sporadisch aantreden bij het team van Rafael Benítez. De reserves trainen op hetzelfde complex als de selectie en als er een mannetje tekort was, stapte de Hagenaar geregeld over. Maar lid van de selectie was hij nog nooit. En de jongens die in Brouwers tijd wel de overstap maakten en officieel een rugnummer kregen toegewezen, zullen bij het grote publiek niet erg bekend zijn: Nabil El Zhar en Emiliano Insua. Liverpool heeft een kleine zeventig spelers onder contract.
Brouwer wist zelf ook wel dat het moeilijk zou worden door te breken bij een club die van Babel een bankzitter maakt en elk seizoen voor miljoenen investeert in de selectie. ''Maar ik heb het wel geprobeerd,'' zegt hij. ''Zo'n kans was misschien nooit meer gekomen.''
En het avontuur is feitelijk nog niet ten einde. Want hij is verhuurd aan RKC en aan het einde van dit seizoen moet hij zich weer melden in Liverpool. Maar de kans dat hij in Waalwijk wordt klaargestoomd voor de Engelse en Europese top lijkt niet zo groot.
In Liverpool is hij wel een betere spits geworden, vindt Brouwer. De balvaste, kopsterke maar niet al te snelle aanvaller van 1,90 meter heeft er geleerd om in een 4-4-2 systeem te spelen en te scoren. ''We zijn vorig seizoen kampioen geworden van de Reserves en ik heb best veel gescoord. Ik heb ze niet geteld, maar ik denk dat ik vijftien doelpunten heb gemaakt. We hebben zo'n dertig wedstrijden gespeeld en ik liep één op twee.''
Vorige zomer verkaste hij bijna naar FC Utrecht, maar de club koos voor Ali Boussaboun. Eenmaal terug in Nederland moet Brouwer erg wennen aan de trainingsintensiteit. Want moe van een training, dat is hij lang niet geweest. ''Bij RKC ben ik kapot als ik van het veld stap. De trainingen in Engeland duurden maar een uurtje en waren niet zo intensief. Ik vind het wel weer lekker om hard te trainen.''
Vanavond speelt Brouwers RKC tegen de Go Ahead Eagles. (JOP VAN KEMPEN)
Ik kan mij geen enkele jeugdspeler herinneren die op vroege leeftijd, zonder Eredivisie-ervaring, is doorgebroken in het buitenland. De ene na de andere speler vertrekt, zoekt het avontuur, maar komt uiteindelijk met hangende pootjes terug. Ik denk dat de spelers niet aan hun carrière denken, maar alleen maar naar de club en het geld kijken. Wie speelt er nou liever voor Ajax in plaats van Liverpool of Arsenal?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 11:19 schreef BliksemSchigt het volgende:
Is de keuze achteraf slim geweest om naar Liverpool te gaan ipv af te wachten en door te proberen breken in Nederland? Of zou hij nu ook makkelijkere in de The Championship oid terecht kunnen komen?
Hetzelfde geldt voor die Van den Berg die naar Arsenal is gegaan en nu nergens in de Jupiler League terecht komt. Maar aan de andere kant is het Barazite wel gelukt om zelfs nog een contractverlenging te krijgen bij Arsenal.
Wanneer maak je nu die goede stap die je carriere ten goede komt en naar welke club? Of zou je altijd op je 15de, 16de, 17de naar de grootste club moeten gaan omdat je daar in financieel opzicht ook duidelijk beter van wordt?
Gelukkig zegt die man af en toe ook nog wel verstandige dingen.quote:'In de meeste gevallen moet je tot je 25ste zaaien, om daarna te kunnen oogsten'
Johan Cruijff is van mening dat veel voetballers op jonge leeftijd verkeerde keuzes maken in hun loopbaan (De Telegraaf)
quote:Cijfers staven kritiek Johan Cruijff op keuzes van Nederlands toptalent
AMSTERDAM, dinsdag
De clash tussen Liverpool en Real Madrid had vanavond een confrontatie kunnen worden tussen KlaasJan Huntelaar en Royston Drenthe aan Spaanse zijde tegen ’Liverpudlian’ Ryan Babel. Spelers die in het recente verleden met Jong Oranje Europees kampioen werden. De eerste zit echter thuis omdat zijn trainer liever een middenvelder inschreef voor de Champions League, de andere twee zitten vaak op de bank (Babel) of de tribune (Drenthe) en mogen de keuze die ze na hun doorbraak maakten inmiddels in twijfel trekken. Ze zijn echter niet de enigen en daarom maakt Johan Cruijff zich terecht zorgen.
In zijn wekelijkse column voor Telesport gaf Cruijff de talenten van Nederland gisteren een waarschuwing. De zomerse transferwindow nadert en daarmee de tijd voor het maken van keuzes. Volgens de beste Nederlandse voetballer ooit een precair proces, waarin vaak foute beslissingen worden genomen. Cruijff refereerde terecht aan het Jong Oranje dat in 2007 Europees kampioen werd. Van de 23 spelers die destijds in Groningen glorieerden, verkasten er nadien twintig van club. Slechts Gianni Zuiverloon, Arnold Kruiswijk en Roy Beerens mogen zich ook na hun transfer basisspeler noemen. De overigen hebben moeite om op een hoger niveau aan te pikken of zagen hun keuze op sportief vlak faliekant mislukken. Een treurige constatering. „De keuze voor de club die het beste bij je past, is essentieel. En dan pas het geld”, zei Cruijff gisteren niet voor niets.
De speler die zich de woorden van de legendarische nummer 14 het meest mag aantrekken, is Maceo Rigters (25). De Amsterdammer werd topscorer van het jeugd-EK in 2007 en koos daarna bewust voor een vierjarig, zeer lucratief contract bij Blackburn Rovers in Engeland. Inmiddels is hij bankzitter bij Barnsley, de nummer 21 van het Championship, de eerste divisie van Engeland.
Het trieste verhaal van Rigters staat niet op zich. Ook Luigi Bruins, Otman Bakkal, Haris Medunjanin en de eerder gememoreerde Drenthe en Babel mogen concluderen dat hun keuze op sportief vlak (nog?) niet de juiste is gebleken. Allen zijn als voetballer zichtbaar gegroeid, maar zijn bij hun prachtige clubs meestal niet meer dan bankzitters. Als dit zo blijft, zal hun ontwikkeling stagneren. „Deze feiten bewijzen dat het voetbal gebaat zou zijn bij de 6+5-regeling waar Johan Cruijff zo’n voorstander van is”, zegt bondscoach Bert van Marwijk. „Als je clubs verplicht zelfopgeleide spelers te gebruiken, blijven die talenten vanzelf langer bij een club en maken ze de stap pas als ze wat rijper zijn. Dan is de kans op speeltijd bij de nieuwe club ook groter en dat is uiteindelijk weer goed voor de nationale ploeg. Je moet wel overwegen die spelers ook in Nederland beter te belonen, want ik snap dat ze een kans om zich enorm te verbeteren niet zomaar laten lopen.” De Nederlandse keuzeheer ziet ook een rol voor de omgeving van een speler weggelegd. „Wat de familie en zaakwaarnemer zo’n speler influisteren, is natuurlijk ook heel belangrijk.”
De vergelijking met de onder-21lichting die een jaar eerder in Portugal ook al met Oranje Europees kampioen werd, leert dat het ook anders kan. Voor Stijn Schaars, Demy de Zeeuw (beiden AZ), Urby Emanuelson (Ajax), Michel Vorm (FC Utrecht) en Paul Verhaegh (Vitesse) was er sinds die mooie zomer van 2006 ook belangstelling, maar zij vonden het nog niet nodig een transfer te forceren. Degenen die wel verhuisden, Klaas-Jan Huntelaar (van Ajax naar Real Madrid), Edson Braafheid (FC Utrecht naar FC Twente) en Romeo Castelen (van Feyenoord naar HSV) maakten logische keuzes. De eerste was uitgeleerd in Nederland, Braafheid was toe aan een hoger niveau en Castelen kon ook wel wat meer weerstand gebruiken.
Gezien zijn selectiebeleid is bondscoach Van Marwijk duidelijk meer te spreken over de lichting die in 2006 Europa veroverde. Vijf spelers (Huntelaar, De Zeeuw, Schaars, Braafheid en Vorm) van die groep behoorden tot zijn laatste selectie, in tegenstelling tot eentje (Babel) van de groep van 2007. „Als je het zo stelt, kun je inderdaad concluderen dat die jongste lichting niet gelukkig is geweest met het maken van hun keuzes”, vervolgt Van Marwijk. „Maar ieder geval staat op zich. Robin van Persie ging ook jong weg en groeide uit tot een fantastische speler.”
quote:Toptalent Rits (15) lijkt op weg naar Ajax
wo 18/03/09 - Germinal Beerschot dreigt zijn 15-jarig toptalent Mats Rits kwijt te spelen aan Ajax. "Wij staan machteloos, de wet is nu eenmaal de wet", zegt voorzitter Jos Verhaegen. "Jongeren onder de zestien jaar kunnen we geen contract aanbieden."
Mats Rits is een spelmaker en kan niet enkel op de interesse van Ajax rekenen. Ook andere buitenlandse clubs maken hem het hof. "We hebben al neen gezegd tegen Real Madrid", zegt zijn vader in Het Laatste Nieuws. "Want Madrid ligt toch wat ver van ons bed, wij willen onze zoon niet kwijtraken."
"Het gaat tussen Ajax en Germinal Beerschot en eerstdaags hakken we de knoop door."
"Ajax gaf een goeie indruk, Amsterdam is niet ver en de jeugdopleiding is top."
Bij Germinal Beerschot zien ze het met lede ogen aan. "Het is frustrerend dat er weer een talent van ons zou vertrekken", zegt preses Verhaegen.
"Toch vraag ik mij af of die jonge spelers ergens anders wel beter af zijn. Fellaini is toch ook tot zijn twintigste in België gebleven."
Verschil is wel Fellaini speelde bij een topclub in België en Rits bij de nummer 9 of 10 van België.quote:
quote:PSV pikt jeugdinternational op bij NAC
Jorn Sweres (17) verruilt NAC Breda voor PSV. Het talent zal een overeenkomst voor drie seizoenen ondertekenen bij de Eindhovense club, meldt BN/De Stem.
Momenteel komt Sweres uit voor de B-jeugd van NAC. Hij wordt beschouwd als een van de grootste beloften die de jeugdopleiding van de Bredase club heeft voortgebracht.
PSV betaalt een door de KNVB vastgesteld bedrag van 72.000 euro aan opleidingskosten aan NAC. Volgend seizoen zal Sweres uitkomen voor de A1 van de Eindhovenaren.
Feyenoord heeft er afgelopen zomer ook twee weggehaald bij Willem II voor minimale kosten. Van Huijgevoort, één van hen, was een van de uitblinkers op het -17-toernooi.quote:
vanwaar diequote:
Je krijgt 5% van iedere transfer.quote:Op woensdag 20 mei 2009 14:43 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
[..]
Feyenoord heeft er afgelopen zomer ook twee weggehaald bij Willem II voor minimale kosten. Van Huijgevoort, één van hen, was een van de uitblinkers op het -17-toernooi.
Ik zou als ik een club als Willem II, NAC onder mijn hoede had echt weinig in de opleiding steken... veel te groot risico dat je met lege handen komt te staan.
OffT:Burn Notice
Fiona.
![]()
10 miljoen euro als opleidingskostenquote:Chelsea kaapt toptalent weg bij Man City
Daniel Sturridge verruilt Manchester City deze zomer voor Chelsea. De Londense topclub was in de strijd om de handtekening van de jonge aanvaller het meest slagvaardig.
De negentienjarige aanvaller is in het bezit van een aflopend contract en weigerde dat te verlengen. "We hebben Daniel een prima aanbod gedaan voor een speler van zijn kaliber, maar jammer genoeg weigerde hij te tekenen", aldus City-manager Mark Hughes.
Chelsea moet een opleidingsvergoeding voor de jeugdinternational betalen. De hoogte van die som wordt later bepaald door een onafhankelijke commissie. Volgens de BBC moet Chelsea rond de tien miljoen euro naar City overmaken.
Sturridge beleefde het afgelopen seizoen zijn grote doorbraak bij Manchester City. Hij kwam 26 keer in actie en scoorde vier doelpunten. Hij vreesde de komende jaargang echter een stuk minder speelminuten te krijgen door de komst van nieuwe aanvallers als Roque Santa Cruz.
Van Nulandquote:Op donderdag 18 juni 2009 14:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Je krijgt 5% van iedere transfer.
Als kleinere club moet je juist hopen dat PSV of Ajax bij je 17 jarigen komt shoppen. Als je zorgt voor goede contacten krijg je daarna de eerste keus bij afvallers van hun 2e elftal en A-team en daar zitten voor kleinere ploegen prima spelers bij
Is geen 5% in dit geval. Die 5% bestaat uit de jaren tussen de 14 en 23 dacht waarvan de laatste paar jaren het zwaarst wegen. Als een speler dan op zijn 17de vertrekt, krijgt de club volgens mij 20% van de 5%quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Als kleinere club moet je juist hopen dat PSV of Ajax bij je 17 jarigen komt shoppen. Als je zorgt voor goede contacten krijg je daarna de eerste keus bij afvallers van hun 2e elftal en A-team en daar zitten voor kleinere ploegen prima spelers bij
Volgens mij krijg je maar 2/3 % als je speler op 15/16-jarige leeftijd wordt weggekaapt. Verder heb je wel een punt, maar ipv die tonnen die je krijgt van de transfers die volgen, zou in één keer 3/4/5 miljoen + die 5 # een stuk lekkerder zijn. Onmogelijk is het tegenwoordig echt niet meer om goed te vangen als kleine club, zie bijvoorbeeld Sparta met Emnes en nu Strootman.quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Voor een hele kleine club zoals RKC welquote:Op maandag 27 juli 2009 03:10 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
[..]
Volgens mij krijg je maar 2/3 % als je speler op 15/16-jarige leeftijd wordt weggekaapt. Verder heb je wel een punt, maar ipv die tonnen die je krijgt van de transfers die volgen, zou in één keer 3/4/5 miljoen + die 5 # een stuk lekkerder zijn. Onmogelijk is het tegenwoordig echt niet meer om goed te vangen als kleine club, zie bijvoorbeeld Sparta met Emnes en nu Strootman.
Kutclub.quote:United risk Uefa ruling with latest Italian raid
Fiorentina outraged at champions’ attempt to sign national Under-16 defender
Manchester United are facing an official complaint to Uefa from the Serie A club Fiorentina after their latest move to sign young Italian talent, the national Under-16 captain Michele Fornasier.
Fornasier is 16 next week and already established at United, having played for them during the Milk Cup tournament in Northern Ireland this month. United have subsequently offered the defender a contract, much to the displeasure of Fiorentina, who, under Italian rules, are unable to sign players until their 16th birthday. It was the same loophole which enabled United to sign Federico Macheda from Lazio two years ago, incurring the wrath of the Italian side when he burst into the United first team last season.
Hier moet wel wat aan gedaan worden, het slaat nergens op dat die regels niet voor iedereen gelijk zijn.quote:
Er kan niks aan gedaan wordenquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 11:55 schreef DemonCleaner het volgende:
[..]
Hier moet wel wat aan gedaan worden, het slaat nergens op dat die regels niet voor iedereen gelijk zijn.
Nieuwe rel?quote:Le Havre klaagt United aan bij FIFA
Le Havre heeft Manchester United aangegeven bij de FIFA inzake het illegaal benaderen van jeugdspelers. De kampioen van Engeland moet nu net als rivaal Chelsea vrezen voor een transferverbod.
Eerder deze week werd bekend dat Chelsea één jaar lang geen spelers mag kopen ten gevolge van het onrechtmatig aantrekken van toenmalig RC Lens-speler Gael Kakuka. Eenzelfde maatregel dreigt nu voor Manchester United, dat is aangeklaagd door Le Havre.
Punt van conflict is de overgang van de pas vijftienjarige Paul Pogba. "Het was hem niet toegestaan om zijn eerste contract bij een niet-Franse club te tekenen", aldus Le Havre-voorzitter Jean-Pierre Louvel. "Maar hij heeft zich er niet aan gehouden doordat hij en zijn ouders een astronomisch aanbod kregen van Manchester United."
"We hebben de zaak aangekaart bij de FIFA", vervolgt Louvel tegenover Sky Sports. "Als het aan mij ligt wordt dezelfde straf uitgesproken als in de zaak van Chelsea en Lens. Het moet die clubs maar eens duidelijk gemaakt worden dat ze niet alles kunnen maken."
Als je het nu over slavenarbeid hebtquote:Op zaterdag 5 september 2009 16:51 schreef Blawh het volgende:
"Het was hem niet toegestaan om zijn eerste contract bij een niet-Franse club te tekenen",
quote:Chelsea investeerde sinds de komst van Roman Abramovich miljoenen en miljoenen aan nieuwe spelers. Er werd ook zwaar geïnvesteerd in de jeugdopleiding: 80 miljoen euro in vier jaar tijd.
Frank Arnesen staat aan het hoofd van de jeugdopleiding. De voormalige Deense international ligt onder vuur. "De mislukte voetbalschool van Chelsea heeft eigenaar Roman Abramovich al 80 miljoen euro gekost, geen enkele jeugdspeler wist echt door te breken in het eerste elftal."
ja je moet ook wat langer dan 4 jaar kijken. Spelers die moeten profiteren van die verbeterde opleiding moeten juist de komende jaren gaan komen.quote:
En ze moeten een serieuze kans krijgen in het eerste.quote:Op zondag 6 september 2009 16:55 schreef rubbereend het volgende:
[..]
ja je moet ook wat langer dan 4 jaar kijken. Spelers die moeten profiteren van die verbeterde opleiding moeten juist de komende jaren gaan komen.
Alsof die spelers een kans krijgen als je Terry, Lampard of Drogba hebt lopen.quote:Op zondag 6 september 2009 16:57 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
En ze moeten een serieuze kans krijgen in het eerste.
Aan de andere kant zegt hij ook dat de verkopende club ook wel een minimale compensatie verdiend voor zo'n transfer.quote:Talented schoolboy footballers outgrow their environment all the time and have to be free to ascend the ladder. David Beckham used to play for Ridgeway Rovers but when he went to train with Manchester United as a teenager it was a case of wishing him well, not bringing in the lawyers. How could he possibly have fulfilled his ambitions from a Chingford parks pitch?
[...]
When the word 'slavery' is bandied around so readily we need to identify what exactly is dehumanising about giving a young man the opportunity to improve his terms, conditions and job prospects when the alternative is to bind him to a contract at a young age that could impact on his professional opportunities and earning potential.
Is dit iets waar we ons in kunnen vinden?quote:Clearly, a compromise is necessary. Michel Platini, president of UEFA, says that a player should sign his first contract with the professional club that produced him and that is reasonable. Talent needs to be spread around.
Perhaps those contracts should run a maximum of three years, though, from 16 to 19 to allow self-determination, or include a statutory release clause of £10m if agreed by all parties, so proper compensation could be arranged. As it stands right now, English clubs seem to want it all ways.
Een uit de jeugdopleiding, schiet op zoquote:Op vrijdag 11 september 2009 13:38 schreef Radegast het volgende:
Arsenal: Fabregas, Bendtner, Denilson, Song, Djourou, Clichy, Traore, Walcott, Gibbs en Ramsey.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |