Lastig verhaal en veel ouders hebben er mee te maken. Ze worden beïnvloed door alles en iedereen die er wel wat geld uit willen slaan en niet in de laatste plaats zien zij zelf vaak ook al de zakken geld boven de daadwerkelijke situatie waar hun kind in terecht kan komen.quote:Nederland als jachtgebied
door Yoeri van den Busken
AMSTERDAM - Arsenal is een lichtend voorbeeld van een topclub die niet puur koopt om het kopen. Op instigatie van manager Arsène Wenger is het internationale scoutingapparaat geperfectioneerd. Buitenlandse talenten worden al op jeugdige leeftijd naar Londen gehaald en vaak komt de hele familie mee. Andere clubs volgen nu het spoor van Arsenal. Nederland ligt binnen het jachtgebied.
Jordy Brouwer (19) tekende een contract voor vier jaar bij Liverpool. Hij was bij Ajax de spits van de A1 en stond niet eens te boek als supertalent. Daley Blind (17) werd begeerd door Arsenal. Hij nam een kijkje in de keuken, samen met zijn gelouterde vader, maar besloot uiteindelijk bij Ajax te blijven en signeerde een driejarige verbintenis.
Welke afwegingen maakt een tiener op dat moment? Kan hij de verleiding van het grote geld dan al weerstaan? Wat is de rol van zijn ouders en zaakwaarnemer? De nieuwe winkelmethode in de Premier League heeft veel te maken met de wetgeving aldaar. Clubs kunnen alleen jeugdige spelers uit de regio voor een grijpstuiver aantrekken. Daarbuiten dient een normale transfersom betaald te worden en die loopt vaak hoog op. Zes of zeven miljoen voor een voetballer van zestien is geen uitzondering. "Vandaar dat de aandacht wordt verlegd naar het vasteland. En wie de beste jeugdopleidingen zoekt, komt al snel terecht in Frankrijk en Nederland" , zegt Danny Blind.
In de verschillende functies die hij bij Ajax bekleedde - speler, trainer, directeur spelersbeleid, hoofd opleidingen - deed Blind veel kennis op. Dikwijls sprak hij met ouders over de twijfels en de verlokkingen. "De hamvraag is: hoe gaan de betrokkenen met die situatie om? En, dat vooral, wat is het sportieve perspectief?"
Zoonlief kan in Engeland ruim een ton per seizoen verdienen. Een jaar later al presenteert zijn werkgever hem als 'zelf opgeleide' speler. Een handigheidje, zeker wanneer ooit wordt bepaald dat tenminste zes spelers van een elftal uit de eigen kweekschool afkomstig moeten zijn.
Bekneld geraakt door de EU-wetgeving kunnen Nederlandse clubs niet meer doen dan zorgen voor goede voorlichting, denkt Blind. "Ik veroordeel niemand. Clubs betalen liever drie ton voor een talent met doorgroeimogelijkheden dan in een later stadium zes miljoen voor diezelfde speler. En ook als een gezin zwicht voor het geld, vind ik dat begrijpelijk. Er zijn natuurlijk genoeg goede voorbeelden: Fabregas, Messi, Leonardo. Dat is weloverwogen gebeurd. Maar de essentie is dat een keuze nooit gebaseerd moet zijn op geld. Nogmaals: ouders zouden zich moeten afvragen waar hun kind op dat moment staat. Passen zijn karakter en kwaliteiten bij deze club? Het is een complex verhaal."
Dat gaat niet lukken. EU regelgeving.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:31 schreef egoTRON het volgende:
Een zelfde soort regel als in Brazilië is misschien een optie. Daar mogen jeugdspelers voor hun 18 (? pin me niet vast op de precieze leeftijd) niet naar het buitenland vertrekken. Lijkt mij een goede regel voor Nederland, met bijvoorbeeld een leeftijdsgrens van 20 jaar.
Vrijheid voor werkgelegenheid regeling ofzo?quote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:34 schreef BobRooney het volgende:
[..]
Dat gaat niet lukken. EU regelgeving.
Ja, zoiets. Je mag werken waar je wil in principe.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:36 schreef egoTRON het volgende:
[..]
Vrijheid voor werkgelegenheid regeling ofzo?
Zo'n stap is in mijn ogen dus echt onbegrijpelijk. Als je op je 16de naar de A-selectie van PSV kan gaan, dan leer je daar toch veel meer van dan op een kamer in Londen zitten en trainen met 100 andere talenten, zonder echt wedstrijden te spelen.quote:PSV ziet jeugdtalent vertrekken
EINDHOVEN - Patrick van Aanholt, één van de grootste talenten uit de opleiding van PSV, vertrekt zo goed als zeker naar Chelsea. De zestienjarige aanvoerder van het B1-elftal zal binnenkort zijn handtekening zetten onder een meerjarige verbintenis met de Premier League-club.
PSV vindt het zeer spijtig dat de jonge Bosschenaar naar elders verkast. De centrale verdediger en jeugdinternational viel recent op bij scouts van Chelsea, waarna technisch directeur Frank Arnesen contact opnam met zijn voormalige club.
De landskampioen wilde Van Aanholt echter niet kwijt. Hem was een mooi perspectief geboden in Eindhoven.
„Enkele weken geleden hebben we met elkaar gesproken”, zegt technisch manager Stan Valckx. „Wij hebben hem voorgesteld om het lopende contract (tot 2009, red.) open te breken en we hadden een sportief plan voor hem.”
Dat geloof je zeker zelf toch niet he?quote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:31 schreef egoTRON het volgende:
Een zelfde soort regel als in Brazilië is misschien een optie. Daar mogen jeugdspelers voor hun 18 (? pin me niet vast op de precieze leeftijd) niet naar het buitenland vertrekken. Lijkt mij een goede regel voor Nederland, met bijvoorbeeld een leeftijdsgrens van 20 jaar.
Behalve als er een club op de deur staat waardoor je financieel onafhankelijk bent op je 20e of wanneer je in een kut land woont zonder toekomst?quote:Op donderdag 28 juni 2007 11:27 schreef Ordinair het volgende:
Ik zou nooit al zo vroeg naar buitenland verkassen. Ik zou sowieso pas wachten tot ik een jaar of 26 zou zijn.. Dat is het best voor je eigen ontwikkeling.
Dan blijven ze mooi bij Ajaxquote:Op zaterdag 30 juni 2007 19:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat zou Ajax leuk vinden, zijn hun spelers in een keer de helft waard
Of een 16-jarige speler nu een ton oplevert of een halve ton, dat is Ajax om het even. een 17-jarige speler een miljoen of een half miljoen, zelfs dat is lood om oud ijzer. Ajax heeft er baat bij een speler een aantal jaren bij de A-selectie te hebben, waardoor 'ie op zijn 22e 15 a 20 miljoen waard is.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 19:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat zou Ajax leuk vinden, zijn hun spelers in een keer de helft waard
Het is dus een algemeen probleem, en geen specifiek Nederlands probleem. Zo'n speler zou op dit moment dus gebrandmerkt moeten worden als FC Barcelona jeugdspeler.quote:Barcelona verliest weer talent aan Engelse club
30/6/2007 19:31
Liverpool heeft Daniel Pacheco voor drie jaar vastgelegd. De zestienjarige aanvaller komt over van Barcelona, waar hij furore maakte in de jeugd.
'Het is een groot verlies voor de club, want het gaat hier om een aanvaller van grote kwaliteit en om een goalgetter', treurde jeugdcoach García Pimienta van Barcelona in de Catalaanse krant Sport.
'Hij is onze topscorer en kwam dit seizoen bijna tot dertig doelpunten. Het lijkt mij hier niet om een overstap om sportieve redenen te gaan, want hij werd zeer gewaardeerd bij ons.'
Het is niet voor het eerst dat een grote belofte van Barcelona in Engeland terechtkomt. Francesc Fabregas en Fran Mérida verruilden Barça op jonge leeftijd voor Arsenal en Gerard Pique verkaste naar Manchester United.
Fabregas brak razendsnel door en is inmiddels een van de belangrijkste spelers van Arsenal. Cesc heeft op twintigjarige leeftijd al zestien interlands achter zijn naam staan.
Jij wil dat er nog maar pak hem beet 15 plaatsen zijn in teams met spelers die niet opgeleid zijn door die clubquote:Op zaterdag 30 juni 2007 20:02 schreef Chivu het volgende:
[..]
Of een 16-jarige speler nu een ton oplevert of een halve ton, dat is Ajax om het even. een 17-jarige speler een miljoen of een half miljoen, zelfs dat is lood om oud ijzer. Ajax heeft er baat bij een speler een aantal jaren bij de A-selectie te hebben, waardoor 'ie op zijn 22e 15 a 20 miljoen waard is.
Ieder jaar is overdreven, als er Champions League gespeeld wordt. Bovendien blijven er genoeg clubs over die spelerse van minder niveau over willen nemen van Ajax. Eens in de twee jaar moet er inderdaad wel een grote klapper gemaakt kunnen worden, maar direct gevolg is ook dat de vaderlandse competitie sterker wordt (goh, bekende discussie) en de prestaties dus verbeteren wat zowel qua prijzengeld als merchendising weer geld oplevert.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 21:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Jij wil dat er nog maar pak hem beet 15 plaatsen zijn in teams met spelers die niet opgeleid zijn door die club
Voor Sneijder of Huntelaar moet dan een vrij plekje komen. Dat zou betekenen dat Ajax zijn spelers niet meer kan verkopen en Ajax moet ieder jaar een speler verkopen
Smerige praktijken inderdaad... Zou misschien inderdaad een soort strengere opleidingsvergoeding moeten zijn en dus inderdaad echt gekenmerkt als FC Barcelona (of andere club) jeugdspeler. Op zo'n jonge leeftijd krijgt zo'n gelikte zaakwaarnemer/manager/whatever heel makkelijk de koppies op hol. (En verdient zelf ook nog eens flink aan zo'n talent.)quote:Op zaterdag 30 juni 2007 21:13 schreef Chivu het volgende:
[..]
Het is dus een algemeen probleem, en geen specifiek Nederlands probleem. Zo'n speler zou op dit moment dus gebrandmerkt moeten worden als FC Barcelona jeugdspeler.
Die spelers leveren dan geen fuck meer op.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 21:43 schreef Chivu het volgende:
[..]
Ieder jaar is overdreven, als er Champions League gespeeld wordt. Bovendien blijven er genoeg clubs over die spelerse van minder niveau over willen nemen van Ajax. Eens in de twee jaar moet er inderdaad wel een grote klapper gemaakt kunnen worden, maar direct gevolg is ook dat de vaderlandse competitie sterker wordt (goh, bekende discussie) en de prestaties dus verbeteren wat zowel qua prijzengeld als merchendising weer geld oplevert.
En er zullen altijd wel clubs zijn die spelers met het talent van Sneijder, Farfan of Alex kunnen gebruiken. Is het niet op het Europese topniveau, dan wel op subtopniveau.
Ik had het er net ook over in het Liverpool topic.. smerige pedofiele wanpraktijken .. walgelijk! Zo makkelijk doet Arsenal het dus altijd. Het is niet moeilijk om te gaan winkelen bij gerenomeerde jeugdteams als La Masia van Barcelona en zo je voordeel eruit kan halen van goedkope prijsjes en mazen in de wet, daar die van Engeland en bv de Spaanse verschilt op dit gebied, en je zo dus een mooi spelertje krijgt voor de toekomst. Op deze leeftijd is wel te zien in welke spelers er flinke potentie zitten. Ik bedoel, veelal komt een speler bij een club op 12 jarige leeftijd (dan vallen deze op bij de grotere clubs die ze dan "overnemen" van kleine(re) regionale clubs. Je hebt er dan een heel stel van die kids rondlopen waarvan er maar een enkeling echt toe doen op 16 jarige leeftijd. Dan komen de Engelse clubs en stelen ze van de clubs die ze de opleiding heeft gegeven waarmee ze in principe de spelers niet zelf brengen.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 21:45 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Smerige praktijken inderdaad... Zou misschien inderdaad een soort strengere opleidingsvergoeding moeten zijn en dus inderdaad echt gekenmerkt als FC Barcelona (of andere club) jeugdspeler. Op zo'n jonge leeftijd krijgt zo'n gelikte zaakwaarnemer/manager/whatever heel makkelijk de koppies op hol. (En verdient zelf ook nog eens flink aan zo'n talent.)
Kreeg geen contract, nee. Dus die paar stuivers van Liverpool waren welkom.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 22:53 schreef Roflbroek het volgende:
Hoe zat dat ook alweer met die Brouwer. Hij kreeg toch geen contract aangeboden van Ajax.
Hij had gewoon bij FC Den Bosch moeten blijven.quote:Op donderdag 28 juni 2007 10:53 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Zo'n stap is in mijn ogen dus echt onbegrijpelijk. Als je op je 16de naar de A-selectie van PSV kan gaan, dan leer je daar toch veel meer van dan op een kamer in Londen zitten en trainen met 100 andere talenten, zonder echt wedstrijden te spelen.
Zeker als je als een van de grootste talenten wordt beschouwd, dan moet je er zelf toch wel vanuit kunnen gaan dat je die stap rond je 22ste ook nog kan gaan maken.
Als de club 5 jaar geleden niet goed genoeg was, is hij dat over 5 jaar ook nietquote:Op zaterdag 30 juni 2007 22:48 schreef Smeich het volgende:
[..]
Ik had het er net ook over in het Liverpool topic.. smerige pedofiele wanpraktijken .. walgelijk! Zo makkelijk doet Arsenal het dus altijd. Het is niet moeilijk om te gaan winkelen bij gerenomeerde jeugdteams als La Masia van Barcelona en zo je voordeel eruit kan halen van goedkope prijsjes en mazen in de wet, daar die van Engeland en bv de Spaanse verschilt op dit gebied, en je zo dus een mooi spelertje krijgt voor de toekomst. Op deze leeftijd is wel te zien in welke spelers er flinke potentie zitten. Ik bedoel, veelal komt een speler bij een club op 12 jarige leeftijd (dan vallen deze op bij de grotere clubs die ze dan "overnemen" van kleine(re) regionale clubs. Je hebt er dan een heel stel van die kids rondlopen waarvan er maar een enkeling echt toe doen op 16 jarige leeftijd. Dan komen de Engelse clubs en stelen ze van de clubs die ze de opleiding heeft gegeven waarmee ze in principe de spelers niet zelf brengen.
En ja, er zijn dus wel wetgevingen voor bescherming van de kinderen maar dan is er natuurlijk weer de loophole die sommige clubs (lees Engelse en ook veel Italiaanse clubs ) hebben gevonden: geef flink wat geld aan de ouders en geef een van hen een "baantje" (zo'n beetje geheel administratief gefraudeerd) waardoor de ouders dus officieel in Londen gaan wonen/werken waarbij het kind mee moet gaan want je kunt als Spaanse club dan niet zeggen "erm.. dat kind is van ons". Slim? ja.. maar ..
Die clubs moeten gewoon flink gaan lobbyen en een wet hiervoor inbrengen want dit wordt/is echt van de zotte. Toch mooi dat er een heel stel voor kiest om bij, bijvoorbeeld, Barca te blijven na allerlei aanbiedingen en nu in Camp Nou aanbeden worden en echt het Barca gevoel hebben, zoals Messi die in de jeugd van Barca veel te verduren heeft gehad maar altijd voor heeft gekozen om met het Barca embleem op zijn borst te blijven spelen.
Wat een oplossing zou zijn is dat de clubs waar de jeugdspelers vandaan komen een buy-out clausule meegeven dat zij (hun) (desbetreffende) speler voor een fatsoenlijke prijs terug kunnen kopen binnen 5 jaar tijd.
Overtuig me van niet dan.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 18:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dat geloof je zeker zelf toch niet he?
Raul, Guti, Torres, Bravo, Mejia, Pavon, Casillas, De la Redquote:Op zondag 1 juli 2007 00:21 schreef EnGCatjuh het volgende:
Ik zou sowieso alleen naar een club gaan waar ze regelmatig de jeugd een kans geven. En dus sowieso niet naar een Chelsea/Real Madrid.
Je verbiedt mensen te reizen en te emigreren. Dat gebeurt alleen in Noord Korea, Cuba en binnekort in Venezuelaquote:
Ik bedoelde een soort van wet, als die in Brazilie is voorgesteld door Pelé, als oplossing:quote:Op maandag 2 juli 2007 20:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Je verbiedt mensen te reizen en te emigreren. Dat gebeurt alleen in Noord Korea, Cuba en binnekort in Venezuela
Dat is toch niet helemaal hetzelfde. Maar er is al gemeldt dat dat sowieso niet kan ivm EU regelgeving.quote:As Brazilian Sports Minister, Pele said he had introduced a law to try to keep young players at their home clubs until they came of age.
Raul, Guti en Casillas zijn wel een beetje de enige spelers van de vaste kern. Jeugdige spelers telt niet, zo kan ik het ook.quote:Op maandag 2 juli 2007 20:01 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Raul, Guti, Torres, Bravo, Mejia, Pavon, Casillas, De la Red
Daarnaast jeugdige spelers als:
Gago, Robinho, Marcelo, Higuain, Ramos en in het verleden nog veel meer spelers. AUB. Stop the BS.![]()
Je zei dat ze geen kans kregen. Die jongens hebben genoeg minuten gekregen.quote:Op maandag 2 juli 2007 21:04 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Raul, Guti en Casillas zijn wel een beetje de enige spelers van de vaste kern. Jeugdige spelers telt niet, zo kan ik het ook.
Maar dus niet realistischquote:Op maandag 2 juli 2007 20:54 schreef egoTRON het volgende:
[..]
Ik bedoelde een soort van wet, als die in Brazilie is voorgesteld door Pelé, als oplossing:
[..]
Dat is toch niet helemaal hetzelfde. Maar er is al gemeldt dat dat sowieso niet kan ivm EU regelgeving.
Nee, blijkbaar. Geen ander alternatief?quote:Op maandag 2 juli 2007 21:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Maar dus niet realistisch
Raul komt van Atlético Madrid's jeugdquote:Op maandag 2 juli 2007 21:04 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Raul, Guti en Casillas zijn wel een beetje de enige spelers van de vaste kern. Jeugdige spelers telt niet, zo kan ik het ook.
quote:Help, Engeland rooft ons leeg
Door MARCEL VAN DER KRAAN
ROTTERDAM - Feyenoorder Jeffrey Bruma is vijftien jaar en speelt straks voor Chelsea. Engelse topclubs roven de kweekvijver bij de Nederlandse eredivisieclubs leeg. De alarmklokken luiden. Het is een doordeweekse dag op het EK onder 17 jaar in België. B-junioren spelen met nationale jeugdselecties leuke interlands. Vroeger kwam daar een handjevol jeugdtrainers en twee tribunerijtjes met familie van de spelers op af. Nu puilt het complex uit met scouts en voetbalmakelaars.
Die laatste groep kleeft aan de vertegenwoordigers van Arsenal, Liverpool, Manchester United en Chelsea alsof er een pot met goud te verdelen is. ,,De makelaars zijn maar in één ding geïnteresseerd. Ze willen weten welke speler je bekijkt. Vervolgens springen ze op die jongen af en zeggen ze dat ze zijn zaken kunnen doen. Officieel mogen ze die spelers helemaal niet benaderen,’’ zegt een van de vertegenwoordigers van de Britten.
Bij het Nederlands elftal onder 17 jaar kwamen in het Spaanse La Manga een paar weken eerder 35 Engelse clubs kijken. Die zaten allemaal op het puntje van hun stoel. Ze vonden het de beste lichting in jaren. Daar zat ook de zoon van Danny Blind, Daley, bij. ,,He is the future of Dutch football,’’ zeiden de scouts.
De massale interesse in Nederlandse toptalenten van 14, 15 en 16 jaar is een doorn in het oog van de eredivisieclubs die nog steeds miljoenen investeren in de eigen opleiding. Door tv-contracten van 40 miljoen per jaar en per club kunnen ze in Engeland smijten met geld. Als ze vijf willekeurige talenten uit het buitenland halen en er breekt er eentje door, is de winst geboekt.
Arsenal ontdekte in het Nederlands elftal onder 17 jaar rechterspits Vincent van den Berg, nog zonder contract bij Heerenveen. Bij NEC had Arsène Wenger aanvaller Nacer Barazite op zijn zestiende al weggeplukt. Spits Jordy Brouwer tekende als A-junior van Ajax een vierjarig contract bij Liverpool. Feyenoord deed verwoede pogingen het 15-jarige talent Bruma aan zich te binden, maar die was al bij Chelsea voordat hij het contract van de Rotterdammers had bekeken. Diezelfde club (Chelsea) pikte deze zomer ook Patrick van Aanholt, PSV’s aanvoerder van de B1-junioren, in.
,,Dat is het risico als je spelers internationaal laat spelen. De grote scouts zijn overal. Niet alleen die van Chelsea. Bij Barcelona speelt nog één Catalaan en de opleiding zit vol met buitenlanders. Daar loopt ook ene Dos Santos, die op zijn twaalfde uit Mexico is gehaald,’’ zegt Wessel Weezenberg, voetbalmakelaar en begeleider van Jeffrey Bruma bij Chelsea.
Maar het kan nog gekker. Bij AZ werd achter de rug van de club om het grote talent Marco Matic in het geheim naar Liverpool gevlogen. De speler kon 100.000 euro per jaar krijgen als hij direct zijn handtekening zou zetten onder een contract. Bij AZ voetbalt hij nog voor een minimale zakgeldvergoeding.
AZs technisch directeur Marcel Brands: ,,Marco Matic zit nog steeds bij ons. Maar hij is in Engeland geweest. Ik ken de details niet, gelukkig stond zijn zaakwaarnemer er ook niet achter.’’
Brands plaatst vraagtekens bij de handelwijze van de Britten. ,,Ik vraag me af of een club als Liverpool al kan zien dat een speler bestemd is om daar door te breken in het eerste elftal. Ik vind het knap als ze dat zien. Als iemand 16 jaar is, moet ik me zelfs de vraag stellen of die speler AZ 1 wel kan halen.’’
,,We laten ons niet gek maken. We weten dat het wemelt van de scouts en makelaars bij onze wedstrijden. We kunnen ze niet weren. Je probeert wel met ze te praten. En een aantal makelaars ziet ook wel in dat niet ieder talent in Engeland kan doorbreken.’’
Koos Formsma, voorzitter van Heerenveen, vreest dat er een onwerkbare situatie op de markt ontstaat. ,,Engelse clubs mogen volgens de regels van hun eigen bond bij de jeugd niet verder scouten dan een straal van 150 kilometer om de club heen. Ik heb niet op de kaart gekeken, maar volgens mij ligt Nederland in die straal van 150 kilometer. Ze tellen het water niet mee. Want ze zitten allemaal hier.’’
De Friezen voelen zich machteloos. ,,De Engelse clubs hebben zoveel geld te besteden. Alleen uit de tv-inkomsten pakken ze 40 miljoen euro per jaar. Daar kunnen wij, de Nederlandse clubs, niet aan tippen. We balen dat we Vincent van den Berg zijn kwijtgeraakt aan Arsenal. Maar we stonden machteloos.’’
Jonge voetballers als Bruma, Van den Berg of Brouwer speelden hier voor zakgeld. Meestal niet meer dan 75 euro per week. In Engeland liggen hun verdiensten met zestien jaar rond de 100.000 euro per jaar.
Weezenberg erkent dat Feyenoord heeft geprobeerd Bruma hem een aanbieding te doen. ,,Er is met hem gesproken. Maar de speler wilde niet. Het is bij zo’n jonge jongen in de eerste plaats een beslissing in de schoot van het gezin. Daar moet een keuze worden gemaakt. In mijn ogen is die keuze niet veel anders dan wanneer een Nederlandse club een speler benadert. De speler ziet bovendien dat de opleidingen van Arsenal of Chelsea top zijn.’’
Weezenberg meent dat hij de club recht in de ogen kan kijken. ,,Het zijn niet de makelaars maar de clubs die de initiatieven nemen. Andersom komen er ook spelers onder onze begeleiding naar Feyenoord. Janotta is uit Polen via ons naar Feyenoord gekomen. In de Kuip heeft men nationaal goede scouts. Internationaal is het niet zo goed, maar dat is ook veel ingewikkelder.’’
,,Als een speler naar Chelsea gaat, vindt iedereen het waardeloos. Maar kiest hij voor Barcelona, dan vinden we het fantastisch. Dat komt alleen maar door het etiket van een poenerige club, die alles opkoopt. Maar bij Chelsea gaan grote dingen gebeuren. Er wordt een hele jeugdopleiding ingericht.’’
Chelsea haalt Bruma, andersom haalt Feyenoord weer Ryan Bouwmeester van Vitesse. Weezenberg: ,,Het belangrijkste is dat Feyenoord zijn drie grootste toptalenten vast heeft liggen. In Europa weten alle scouts dat Leroy Fer, Georgino Wijnaldum en Janotta absolute toptalenten zijn. Die haalt niemand zomaar weg. Die liggen langdurig vast.’’
,,De clubs in het Premiership hebben ingezien dat spelers tijd nodig hebben om te wennen aan het niveau en de cultuur van het Engelse voetbal. Als ze die spelers vroeger halen, is de kans groter dat ze slagen. Wenger is daar al jaren heel slim in. Die snapt dat het binnendringen van buitenlandse spelers in de Engelse markt, niet altijd werkt. Daarom willen ze die talenten veellanger laten wennen.’’
Maaroufi is een Belg en zelf door PSV uit Belgie gehaald dus dat is geen goed voorbeeld.quote:Op woensdag 11 juli 2007 08:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nacerite
Brouwer
Bruma
Van Aanholdt
Van den Berg
Maaroufi
Van de ongeveer 50 toptalenten tussen de 15 en 19 speelt al ongeveer 10% in het buitenland. Maar dat cijfer zal alleen maar verder oplopen
Het kan je nog steeds overkomen. Volgens mij mag je spelers pas officieel vastleggen vanaf hun 18de (misschien 16de?). Maar dan kan er nog steeds een grotere en rijkere club komen die met een zak geld gaan zwaaien.quote:Op woensdag 11 juli 2007 12:34 schreef Solstice het volgende:
Dat verwacht je als club denk ik ook niet, dat buitenlandse clubs zo zitten te jagen op talenten hier. Ik denk dat zoiets je een keer overkomt, en daarna nooit weer. Krul is nog zo'n talent dat al jong naar Engeland ging, net als Boussoufa en El Hamdaoui.
Chelsea, Arsenal, Man U en Liverpool hebben gewoon een erg goede jeugdopleiding. Zelfs als spelers niet in het eerste van die teams belanden, hebben ze nog genoeg leuke mogelijkheden om mij een Premiership-club of buitenlandse (sub)topclub aan de slag te gaan. Zie Boussoufa en Owusu.quote:Op woensdag 11 juli 2007 14:47 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Je maakt toch vele malen eerder kans in Nederland door te breken dan in Engeland bij zo'n team?
Vanaf je 18de volwaardig geloof ik, vanaf je 16de koelkastcontracten. Maar ik weet het niet helemaal zeker.quote:Op woensdag 11 juli 2007 14:47 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Het kan je nog steeds overkomen. Volgens mij mag je spelers pas officieel vastleggen vanaf hun 18de (misschien 16de?). Maar dan kan er nog steeds een grotere en rijkere club komen die met een zak geld gaan zwaaien.
Ik zie nog steeds niet in waarom je al toptalent van Ajax/PSV/Feyenoord naar Chelsea/Barcelona zou moeten gaan op je 16de. Je maakt toch vele malen eerder kans in Nederland door te breken dan in Engeland bij zo'n team?
Dat is in Nederland ook wel zo, spelers die afvallen bij de topclubs kunnen ook altijd nog bij de kleinere aan de slag. Ik denk dat het hem puur in het geld zit.quote:Op woensdag 11 juli 2007 15:03 schreef cultheld het volgende:
[..]
Chelsea, Arsenal, Man U en Liverpool hebben gewoon een erg goede jeugdopleiding. Zelfs als spelers niet in het eerste van die teams belanden, hebben ze nog genoeg leuke mogelijkheden om mij een Premiership-club of buitenlandse (sub)topclub aan de slag te gaan. Zie Boussoufa en Owusu.
Onzin.quote:Op woensdag 11 juli 2007 15:05 schreef Solstice het volgende:
[..]
Dat is in Nederland ook wel zo, spelers die afvallen bij de topclubs kunnen ook altijd nog bij de kleinere aan de slag. Ik denk dat het hem puur in het geld zit.
Nuno Morais.quote:Op woensdag 11 juli 2007 15:03 schreef cultheld het volgende:
[..]
Chelsea, Arsenal, Man U en Liverpool hebben gewoon een erg goede jeugdopleiding. Zelfs als spelers niet in het eerste van die teams belanden, hebben ze nog genoeg leuke mogelijkheden om mij een Premiership-club of buitenlandse (sub)topclub aan de slag te gaan. Zie Boussoufa en Owusu.
Hoe is dat onzin dan? In Nederland krijg je sneller kansen op het hoogste niveau, bij je eigen club en desnoods in de verhuur. De opleiding in Nederland is ook niet minder als in Engeland. En spelers die het bij Ajax/PSV/Feyenoord niet halen komen ook vaak goed terecht. Zie bijv. Sno, Beerens, Greene, Koenders en nog een hele waslijst.quote:
Er zijn genoeg A- en B-jeugdspelers van die clubs die nooit prof zullen worden.quote:Op woensdag 11 juli 2007 15:18 schreef Solstice het volgende:
[..]
Hoe is dat onzin dan? In Nederland krijg je sneller kansen op het hoogste niveau, bij je eigen club en desnoods in de verhuur. De opleiding in Nederland is ook niet minder als in Engeland. En spelers die het bij Ajax/PSV/Feyenoord niet halen komen ook vaak goed terecht. Zie bijv. Sno, Beerens, Greene, Koenders en nog een hele waslijst.
Onder de 18 dus maar 3 jarig contract, dat is de adder.quote:In VI laat Martin van Geel weten dat spelers minimaal zes jaar in de opleiding zouden moeten zitten om onder die regeling te kunnen vallen. Spelers onder die leeftijd mogen toch geen contract tekenen en zullen dan niet zo snel weggelokt kunnen worden. Ook wil hij spelers onder de 18 weer voor meer dan drie jaren vast kunnen leggen. Daley Blind bijvoorbeeld is op zijn 16e vastgelegd en zou dus als hij niet bijtekent later op zijn 19e transfervrij weg kunnen.
De grote clubs halen de beste spelers weg, Nederland blijft met de rommel zitten.quote:Op woensdag 11 juli 2007 15:26 schreef Solstice het volgende:
Ow, en die zijn er bij Liverpool/Chelsea/Arsenal/Man u natuurlijk niet... Als je trouwens zoveel talent hebt dat zo'n club je wil hebben kun je d'r meestal ook wel vanuit gaan dat je het bij een Nederlandse club ook wel haalt. Alleen krijg je hier als groot talent op je 17/18 al kansen. In Engeland pas rond je 20ste/21ste.
Hij komt wel uit de jeugdopleiding en het Nederlands team interesseert mij niet. Die spelers die weg gehaald worden spelen toch wel voor Nederlandquote:Op woensdag 11 juli 2007 10:00 schreef PyTh het volgende:
[..]
Maaroufi is een Belg en zelf door PSV uit Belgie gehaald dus dat is geen goed voorbeeld.
Ik snap je zin niet helemaal, maar als je bedoelt dat Maaroufi voor Nederland speelt heb je het verkeerd. Die speelt gewoon voor België. Maar een maximum van 1 a 2 spelers die niet uit eigen land, of in ieder geval binnen 20 km van de club, voor buitenlanders komen lijkt mij de oplossing. Per lichting is dat.quote:Op woensdag 11 juli 2007 18:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Hij komt wel uit de jeugdopleiding en het Nederlands team interesseert mij niet. Die spelers die weg gehaald worden spelen toch wel voor Nederland
Zal Veendam leuk vindenquote:Op donderdag 12 juli 2007 11:27 schreef Solstice het volgende:
[..]
Ik snap je zin niet helemaal, maar als je bedoelt dat Maaroufi voor Nederland speelt heb je het verkeerd. Die speelt gewoon voor België. Maar een maximum van 1 a 2 spelers die niet uit eigen land, of in ieder geval binnen 20 km van de club, voor buitenlanders komen lijkt mij de oplossing. Per lichting is dat.
Hoezo, heeft Veendam d'r zoveel Duitsers lopen dan? Voor Nederlanders zou die 20 km dan niet gelden namelijk. Ik kan me voorstellen dat als je in het grensgebied zit zoals bijvoorbeeld MVV of Twente dat je een klein eindje de grens overgaat. Maar het moet niet zo zijn dat je in je jeugdopleiding 20 duitsers rond hebt lopen ofzo. En je moet Duitse of Belgische clubs het opleiden en talenten contracteren ook niet onmogelijk maken.quote:Op donderdag 12 juli 2007 13:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Zal Veendam leuk vinden
Ik heb het alleen over buitenlanders he. Veendam heeft in Nederland nog een heel stuk Drenthe onder zich een deel groningen. Hoeveel duitsers lopen d'r nu trouwens in de opleiding bij Veendam?quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Alleen jammer als er 20 kilometer om Veendam 2 koppen en een paard wonen en bij Ajax 4.000.000 mensen
Verschil is alleen dat je van 12-jarige spelers nauwelijks kunt zeggen of ze de potentie hebben om een wereldspeler te worden, waar je dat op hun 15e of 16e wel iets beter kunt zien.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 09:47 schreef Solstice het volgende:
[..]
Ik heb het alleen over buitenlanders he. Veendam heeft in Nederland nog een heel stuk Drenthe onder zich een deel groningen. Hoeveel duitsers lopen d'r nu trouwens in de opleiding bij Veendam?
Met dat plan van v. Geel krijg je trouwens dat ze ze straks vanaf 12 jaar op gaan halen hier. Mogen ze ze nog geen contract aanbieden, maar als je papa een mooie goedbetaalde baan geeft, met de belofte van een contract voor zoon, helpt ook veel.
Dat is dan wel weer zo. Maar volgens mij is Messi bijvoorbeeld ook al heel vroeg opgehaald. Op hun 14de/15de kunnen ze trouwens nog zat 6 jaar in de opleiding zitten om dan op hun 20ste of 21ste te debuteren. In Engeland debuteren spelers meestal natuurlijk niet zo vroeg als in Nederland. Met dat soort maatregelen is er in ieder geval wel altijd ruimte om te sjoemelen of er iets op te vinden. Als je clubs verbiedt om meer dan 1 a 2 buitenlanders per leeftijdscategorie op te stellen heb je dat niet.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 12:13 schreef Chivu het volgende:
[..]
Verschil is alleen dat je van 12-jarige spelers nauwelijks kunt zeggen of ze de potentie hebben om een wereldspeler te worden, waar je dat op hun 15e of 16e wel iets beter kunt zien.
Bovendien zorg je ervoor dat de clubs die zo'n 12-jarige speler haalt, die speler ook zelf bijna volledig op moeten leiden, waardoor de club waar de speler vandaan komt niet voor jan lul aan het opleiden is.
quote:De 16-jarige Kenneth Ots, die momenteel bij de -17-jarigen van Anderlecht speelt, vertrekt naar het Nederlandse AZ. Daar wordt hij voorlopig ondergebracht bij de beloften.
Ots is ook de doelman van de Belgische nationale beloften.
daar heeft hij wel een punt.quote:25/7/2007 - Topman Betis ontkent transfer Robert van PSV naar Betis nu weer
(Gepost door RvN)
BRON: Marca
In de Spaanse krant Marca ontkende Manuel Ruiz de Lopera, de topman achter de schermen bij Betis Sevilla, nu weer dat Betis Robert uiteindelijk nooit heeft overgenomen van PSV. Volgens hem heeft de club de optie tot koop niet gelicht. PSV is daarover met Betis in conflict geraakt. In april meldde die club zelf nog dat het de optie had gelicht. De nieuwe coach van Betis wil Robert echter niet. Onlangs meldden diverse media dat Betis de transfer onder druk van PSV nu toch had geaccepteerd. De financiele topman ontkent dat nu echter.
Eh?quote:
quote:'PSV kreeg 500.000 euro voor Van Aanholt'
In Voetbal International haalt voormalig Hoofd Opleidingen Joop Brand uit naar de manier waarop PSV (en ook andere Nederlandse clubs) omgaan met hun jeugdspelers. 'Een club als PSV denkt spelertjes van zeventien voor het minimumloon binnen te halen. Ouders, die vaak van allochtone afkomst zijn, weten van niks. [...] Kijk naar Maaroufi, die wilden ze niet eens een contract geven, maar die speelt inmiddels wel voor een goed bedrag bij Inter. PSV haalt nu de Braziliaanse jeugdspeler Jonathan Reis, die dan twee tot drie ton gaat verdienen. Waarom hij wel? Patrick van Aanholt verdiende 12.000 euro bruto bij PSV, maar ze verkopen hem voor 500.000 euro aan Chelsea.'
quote:Dertienjarig talent uit Peru naar Bayern
26/7/2007 19:48
Hij is dertien jaar oud, bewondert Jefferson Farfán, Claudio Pizarro en natuurlijk Ronaldinho, én tekent komende maand een contract bij Bayern München. De Duitse topclub lijfde Pierre Larrauri in, zo maakte diens Peruaanse club bekend.
Het dertienjarige manneke voetbalde tot voor kort bij Esther Grande de Bentín (EGB). Daar viel Larrauri op als aanvallend ingestelde middenvelder. Dat was reden voor Bayern hem eens uit te nodigen. Een jaar geleden kwam de Peruaan een maand op proef bij Der Rekordmeister. En hij slaagde erin de Duitsers te overtuigen van zijn talent.
In augustus zal Larrauri zich met zijn vader melden in München. Beiden zullen er blijven wonen. Overigens zat Bayern niet als enige achter de scholier aan, ook AC Milan en Real Madrid zouden hem in het oog hebben gehouden.
dus..........quote:Bayern München ontkent aantrekken 13-jarige Peruaan
LIMA - De jonge Peruaan Pier Larrauri, 13 jaar, zou een contract getekend hebben bij de Duitse topclub Bayern München. Althans dat meldde de voorzitter van zijn huidige club, het Peruaanse Esther Grande de Bentin. Bayern München ontkent.
Bayern München heeft aangekondigd dat het de 13-jarige Peruaanse spits Pier Larrauri geen contract aangeboden heeft.
Bayern gaf toe dat het de speler gevolgd had tijdens twee testperiodes, maar dat er geen contract getekend werd "omwille van de jonge leeftijd van de spits".
Larrauri werd geboren in het Italiaanse Siena. Zijn vader is Italiaan, zijn moeder Peruaanse. Op het voetbalveld voelt hij zich het best in zijn vel als offensieve middenvelder. De Peruaanse media zien in hem een nieuwe Lionel Messi.. Larrauri werd geboren in het Italiaanse Siena. Zijn vader is Italiaan, zijn moeder Peruaanse. Op het voetbalterrein voelt hij zich het best in zijn vel als offensieve middenvelder. De Peruaanse media zien in hem een nieuwe Lionel Messi.
Zit wel een verschil in leeftijd tussen Reis en van Aanholt. En van Aanholt speelt in de jeugd, terwijl Reis meteen bij de selectie zit. Maar ze zouden hier inderdaad meer moeten betalen aan jeugdtrainers en spelers. Toch doodzonde dat er bij Tottenham, Liverpool en Manchester United Nederlandse topopleiders zitten, en sinds kort dus ook bij Porto. Dat zijn toch de mensen die de toekomst van je club bepalen, een goede jeugdopleiding is het verschil tussen of alleen dat ene natuurtalentje elk jaar de selectie haalt, of dat er elk jaar 4/5 spelers overgaan.quote:
Reis is al op zn 17e naar PSV gehaald hoor. En Aanholt zou nu op zn 16e ook al bij de selectie komen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:31 schreef Solstice het volgende:
[..]
Zit wel een verschil in leeftijd tussen Reis en van Aanholt. En van Aanholt speelt in de jeugd, terwijl Reis meteen bij de selectie zit. Maar ze zouden hier inderdaad meer moeten betalen aan jeugdtrainers en spelers. Toch doodzonde dat er bij Tottenham, Liverpool en Manchester United Nederlandse topopleiders zitten, en sinds kort dus ook bij Porto. Dat zijn toch de mensen die de toekomst van je club bepalen, een goede jeugdopleiding is het verschil tussen of alleen dat ene natuurtalentje elk jaar de selectie haalt, of dat er elk jaar 4/5 spelers overgaan.
Zat er inderdaad wel een beetje in, ja. Het blijft een ZAmerikaanse voorzitter. Maargoed, ook al komt ie volgend jaar ofzoquote:
Ok, dan heeft Brand inderdaad groot gelijk ja. Slechte zaak dan.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:59 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Reis is al op zn 17e naar PSV gehaald hoor. En Aanholt zou nu op zn 16e ook al bij de selectie komen.
Moet je die jongens dan maar meteen een dik salaris geven? Reis ging op z'n 18e overigens pas een paar ton per jaar verdienen, het zou onverantwoord zijn geweest om een 16-jarig talent meteen 3 ton salaris te betalen.quote:
Zit ook weer wat in, vind het niet meer onverantwoord dan bij iemand van 18 trouwens. Maar volgens de wet mag je tot je 18de alleen een koelkastcontract hebben in Nederland, terwijl je op die leeftijd in Engeland al dik betaald krijgt.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:14 schreef cultheld het volgende:
[..]
Moet je die jongens dan maar meteen een dik salaris geven? Reis ging op z'n 18e overigens pas een paar ton per jaar verdienen, het zou onverantwoord zijn geweest om een 16-jarig talent meteen 3 ton salaris te betalen.
Het voetbal in Engeland is dood-, doodziek.quote:Bron: Teletekst
805 Teletekst do 02 aug
***VOETBAL******************************
**** United legt 9-jarig talent vast
De al jaren overspannen spelersmarkt
heeft Mancheter United ertoe verleid al
vroeg zijn slag te slaan.De regerend
kampioen van het Premiership besloot na
bestudering van een DVD van Rhain Davis
het pas 9-jarige talentje een contract
voor te houden.
De DVD was opgestuurd door de trotse
opa van het in Australië geboren jochie
dat inmiddels 5 jaar in Engeland woont.
Opnamen van zijn dribbels en doelpunten
werden op YouTube gezet en hebben een
hype veroorzaakt.De Britse pers spreekt
al van de nieuwe Wayne Rooney.
quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:06 schreef Ippon het volgende:
[..]
Het voetbal in Engeland is dood-, doodziek.
En dat baseer je op?quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:15 schreef De_Postbode het volgende:
Hij kan behoorlijk voetballen voor een negenjarige, maar dit gaat natuurlijk wel veel te ver. Dat kind wordt zometeen compleet verziekt.![]()
Prestatiedruk, de persmuskieten er meteen weer bovenop met allemaal uit de lucht gegrepen kreten..quote:
Ah, je baseert het dus op je eigen uit de lucht gegrepen aanname. nuff said.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:19 schreef De_Postbode het volgende:
[..]
Prestatiedruk, de persmuskieten er meteen weer bovenop met allemaal uit de lucht gegrepen kreten..
Als je het bericht goed leest zie je dat hij uit Australië komt. Maar zo'n jochie komt straks dus al in een vreemd land waar hij niemand kent. Spelers van in de 20 hebben daar al moeite mee, dus wat doet dat met zo'n jongetje. Ik vind dit eigenlijk na het aantrekken van 14/15-jarige talenten uit heel Europa weer een zieke stap verder. Het voetbal wordt er zo ook niet mooier op, al de grootste talenten lopen straks op een gegeven moment bij een select groepje clubs en de rest heeft dus nooit meer kans om ergens om mee te doen.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:12 schreef SpankTheMonkey het volgende:
Jong talentje uit eigen land, vind het niet ziek. Zoveel jonge spelers worden zo bij de grote clubs binnen gehaald, deze heeft toevallig een mediahype veroorzaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=hG47FDenyXw
Misschien moet jij beter lezen want er staat toch echt dat het jochie 5 jaar in Engeland woonachtig isquote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:32 schreef Solstice het volgende:
[..]
Als je het bericht goed leest zie je dat hij uit Australië komt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |