abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49845618
quote:
Op zondag 27 mei 2007 15:15 schreef pberends het volgende:
Pff, wat een drek schrijven jullie toch. Neem punt 1 al, jullie vergeten dat Saddam zelf door de Amerikanen is gesteund/aangesteld .
en dat ze hem in de eerste golfoorlog (maar dat weten de kleintjes hier vast niet) voor Kuweit alleen Kuweit uit hebben geschopt en toen gezegd hebben.... Veel plezier in Irak. Ze hadden hem toen met gemak uit kunnen schakelen, maar dat paste niet in hun straatje
uit een aspergernest
  maandag 28 mei 2007 @ 11:12:59 #102
103891 Blazkowich
Dissident Lid
pi_49845719
quote:
Op maandag 28 mei 2007 10:49 schreef carlob het volgende:
Ik weet niet of het inmiddels al eerder genoemd is (nog niet voldoende zin gehad dit hele topic door te gaan lezen ) maar vergeet niet dat Amerika ook nog eens een ontzettend conservatistisch en ook vreselijk nationalistisch land is..
Jouw hele post is lachwekkend maar dit is toch echt het toppunt:
quote:
aangezien de EU wat regeringssysteem slimmer en beter inelkaar zit
Crede Quod Habes, Et Habes.
Luister naar de Etherbeat
pi_49845732
quote:
Op maandag 28 mei 2007 11:08 schreef wendytje het volgende:

[..]

en dat ze hem in de eerste golfoorlog (maar dat weten de kleintjes hier vast niet) voor Kuweit alleen Kuweit uit hebben geschopt en toen gezegd hebben.... Veel plezier in Irak. Ze hadden hem toen met gemak uit kunnen schakelen, maar dat paste niet in hun straatje
De VN was er ook op tegen.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_49846032
Even voor de duidelijk.. Amerikanen zijn net zo dom als de achter kant van een varken. Ze weten helemaal niks over de wereld of wat er gebeurd.

Ik heb het gouden bewijs.

kijk deze link:
http://www.youtube.com/watch?v=fJuNgBkloFE

Als je dit ziet krijg je een goede indruk hoe amerikanen zijn
omg!
pi_49846234
quote:
Op maandag 28 mei 2007 11:26 schreef crxjeroen het volgende:
Even voor de duidelijk.. Amerikanen zijn net zo dom als de achter kant van een varken. Ze weten helemaal niks over de wereld of wat er gebeurd.

kijk deze link:

Moet je voor de grap eens door Nederland lopen met een camera en vergelijkbare vragen. Wedden dat je dan ook een heel leuk filmpje in elkaar kunt zetten?
pi_49846375
Amerika fans zijn net zo dom als Amerikanen waarvan de meesten een IQ hebben dat ver onder de 100 ligt. Er zijn een handjevol Amerikanen die slimmer zijn maar zelfs de intelligentste onder hen kunnen zich niet meten met de gemiddelde Europeaan. Het is dan ook doodmakkelijk voor een West Europeaan om een Amerikaanse universitaire graad te behalen als men maar over een flinke hoeveelheid geld beschikt. Sommige dommere Nederlanders die te dom zijn om aan een Nederlandse universiteit af te studeren maar wel een hoop geld van hun papa en mama hebben gekregen gaan daarom in de VS studeren. Soms zijn dat degene die zo fel Amerika verdedigen. Maar de meesten van hen hebben een studieniveau van VMBO of lager. Precies de doelgroep die Amerikalover Wilders (die zelf ook alleen maar MAVO heeft gedaan) voor ogen heeft.
pi_49846509
quote:
Op maandag 28 mei 2007 11:40 schreef Reetpeper het volgende:
Amerika fans zijn net zo dom als Amerikanen waarvan de meesten een IQ hebben dat ver onder de 100 ligt. Er zijn een handjevol Amerikanen die slimmer zijn maar zelfs de intelligentste onder hen kunnen zich niet meten met de gemiddelde Europeaan. Het is dan ook doodmakkelijk voor een West Europeaan om een Amerikaanse universitaire graad te behalen als men maar over een flinke hoeveelheid geld beschikt. Sommige dommere Nederlanders die te dom zijn om aan een Nederlandse universiteit af te studeren maar wel een hoop geld van hun papa en mama hebben gekregen gaan daarom in de VS studeren. Soms zijn dat degene die zo fel Amerika verdedigen. Maar de meesten van hen hebben een studieniveau van VMBO of lager. Precies de doelgroep die Amerikalover Wilders (die zelf ook alleen maar MAVO heeft gedaan) voor ogen heeft.
Veel van de beste universiteiten van de wereld liggen in de VS, Nederlandse universiteiten komen nauwelijks voor op dergelijke lijsten. Daarnaast lopen de VS aan kop met een heleboel wetenschappen, en jij wilt ze dom noemen? Door je generaliserende en eenzijdige onzin, krijg ik het idee dat jezelf niet vele verder bent gekomen dan het VMBO...
pi_49846543
In Nederland klaagt men steen en been wanneer de Troonrede het woord ''onberoerd'' bevat en kent men de eigen geschiedenis nauwelijks.
pi_49846598
quote:
Op maandag 28 mei 2007 11:12 schreef Blazkowich het volgende:

[..]

Jouw hele post is lachwekkend maar dit is toch echt het toppunt:
[..]

Hele punt van dit topic: beargumenteer s.v.p.! En verdiep je daarnaast maar eens in het Amerikaanse politieke stelsel, want als jij dat lachwekkend vindt, dan heb je blijkbaar niet echt door dat ik bijna alleen maar feiten op heb genoemd
  maandag 28 mei 2007 @ 11:50:02 #110
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49846643
quote:
Op maandag 28 mei 2007 11:26 schreef crxjeroen het volgende:

kijk deze link:

Ehm. Ken je het programma 'Get smarter in a week' van BNN? Daar deed Katja schuurman precies hetzelfde in Nederland. Precies dezelfde reacties.

Dus, gouden bewijs?

Edit: http://player.omroep.nl/?aflID=4516890&md5=cc2ad125c52ebc75e597143941b6d5c7

Vanaf 02:10
pi_49846685
quote:
Op maandag 28 mei 2007 11:45 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Veel van de beste universiteiten van de wereld liggen in de VS, Nederlandse universiteiten komen nauwelijks voor op dergelijke lijsten. Daarnaast lopen de VS aan kop met een heleboel wetenschappen, en jij wilt ze dom noemen? Door je generaliserende en eenzijdige onzin, krijg ik het idee dat jezelf niet vele verder bent gekomen dan het VMBO...
Maar er zijn ook hele slechte universiteiten in Amerika dan ligt het gemiddelde niveau van universiteiten hoger in Nederland dan in Amerika.
lollig
  maandag 28 mei 2007 @ 11:52:56 #112
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_49846727
quote:

[..]

Ik snap wel wat hij bedoelde..denk ik

De Amerikaanse Universiteiten zijn erg goed, alleen is de verdeling daar erg groot. Ook erg veel "domme" mensen daar, maar ook zat heel erg slimme mensen.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de aanpak van de drugsproblematiek in de USA, is het dat verre van een goede aanpak. Het is daar alleen maar: niet doen, niet doen, niet doen!! En wat denkt de jeugd: hé dat mag niet, laten we het wel proberen. Dingen doen die verboden zijn, is alleen maar spannend.

Net zoals seksuele voorlichting. Daar laat Amerika zich wel van de domme kant zien. Voorlichting is er zowat niet, en in sommige staten is het zowat verboden om voorlichting te geven. Geen wonder dat er zoveel tienerzwangerschappen zijn.
Drugs are good mkay?
pi_49846736
quote:
Op zondag 27 mei 2007 15:21 schreef Apropos het volgende:

[..]

Aangesteld nog wel.
De CIA was al in de jaren vijftig bezig met Saddam, maar uiteindelijk heeft hij wel zelf de macht gegrepen, natuurlijk. De Baath-partij heeft daarvoor en daarna wel hulp gekregen van Amerika.
pi_49846809
quote:
Op maandag 28 mei 2007 11:50 schreef dubidub het volgende:

[..]

Ehm. Ken je het programma 'Get smarter in a week' van BNN? Daar deed Katja schuurman precies hetzelfde in Nederland. Precies dezelfde reacties.

Dus, gouden bewijs?

Edit: http://player.omroep.nl/?aflID=4516890&md5=cc2ad125c52ebc75e597143941b6d5c7

Vanaf 02:10
Cool, thanks
pi_49846923
quote:
Op maandag 28 mei 2007 11:52 schreef Party_P het volgende:

[..]

Ik snap wel wat hij bedoelde..denk ik

De Amerikaanse Universiteiten zijn erg goed, alleen is de verdeling daar erg groot. Ook erg veel "domme" mensen daar, maar ook zat heel erg slimme mensen.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de aanpak van de drugsproblematiek in de USA, is het dat verre van een goede aanpak. Het is daar alleen maar: niet doen, niet doen, niet doen!! En wat denkt de jeugd: hé dat mag niet, laten we het wel proberen. Dingen doen die verboden zijn, is alleen maar spannend.

Net zoals seksuele voorlichting. Daar laat Amerika zich wel van de domme kant zien. Voorlichting is er zowat niet, en in sommige staten is het zowat verboden om voorlichting te geven. Geen wonder dat er zoveel tienerzwangerschappen zijn.
Dat maakt de VS juist zo interessant; dat het een land van extreme tegenstellingen is. Het is ook niet zo slim om met dat soort zaken over de gehele VS te spreken als een geheel, de VS zijn 50 staten die ontzettend verschillen.
  maandag 28 mei 2007 @ 12:10:58 #116
103891 Blazkowich
Dissident Lid
pi_49847226
quote:
Op maandag 28 mei 2007 11:48 schreef carlob het volgende:

[..]

Hele punt van dit topic: beargumenteer s.v.p.! En verdiep je daarnaast maar eens in het Amerikaanse politieke stelsel, want als jij dat lachwekkend vindt, dan heb je blijkbaar niet echt door dat ik bijna alleen maar feiten op heb genoemd
Punt 1: De EU is een samenwerkingsinstituut van verschillende natiestaten. De VS is een natiestaat. Dus die twee grootheden zijn sowieso al niet met elkaar te vergelijken.

Punt 2: De EU is ondemocratisch, het parlement heeft geen substantiele macht. Beslissingen worden genomen door intergouvermentele onderhandelingen tussen regeringen. Jij noemt een ondemocratisch instituut waar intergouvermentele achterkamertjespolitiek regeert dus "slimmer en beter" dan een democratisch stelsel waar een parlement de regering controleert

Punt 3: De achterkamertjepolitiek van de lidstaten in een EU worden zelden door het volk ondersteund. Van democratie is in dit verband dus ook amper sprake.

Tot zover wil ik even ingaan op jouw zogenaamde "feiten", hoe kun je bewoordingen als "slimmer en beter" nou uberhaupt feiten noemen?

[ Bericht 5% gewijzigd door Blazkowich op 28-05-2007 15:24:11 ]
  maandag 28 mei 2007 @ 12:23:12 #117
179327 Harry4
Treehugger
pi_49847625
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 20:32 schreef Blazkowich het volgende:

Dan zie je dat het allemaal nog best wel meevalt, maar elke fout die Amerika maakt wordt keihard onder een vergrootglas gelegd. terwijl het toch echt een Nederlander als Van Anraad was die persoonlijk grondstoffen voor massavernietigingswapens aan Irak heeft verkocht.
Jep, maar.... Van Anraad is er terecht voor gestraft, terwijl Duitsland, Frankrijk en Amerika dus ook massavernietingswapens aan Irak verkochten maar hier nooit voor gestraft zijn :-)
Ich bin Macho, süper Macho...
pi_49848063
Van StefanP heb ik begrepen dat de Amerikaanse overheid subsidie verstrekt aan mensen die de VS promoten. De subsidie is, naar verluid, vrij hoog voor niet-Amerikanen die in eigen land aan VS-verheerlijking doen. Dit wetende kan ik mij voorstellen dat er voor die Amerika-kontlikkers andere motieven een rol spelen dan correct beargumenteren... namelijk geld .
pi_49848175
quote:

[..]

En hoe betrouwbaar zijn die lijsten? Welk 'meetinstrument' wordt gebruikt om te bepalen dat de VS de beste universiteiten heeft? Ik denk dat je de zaken toch wat te rooskleurig voorstelt, dan dat ze in werkelijkheid zijn.
pi_49848378
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 19:45 schreef pberends het volgende:
[afbeelding]

Stelling: Amerika-kontlikkers kunnen niet discussiëren

Waarom? Elke keer als iemand kritiek op Amerika levert, en dat lijkt me sowieso logisch voor een supermacht, wordt de kritiek weggewuifd alsof het niets is.

Even wat (cliché) FEITEN op een rij:

9) Amerikanen zijn niet bepaald slim, in ieder geval dommer dan de gemiddelde Europeaan. Van een dual flush toilet hebben ze niet gehoord en waar Slovenië zou liggen hebben de meesten echt geen idee. Ze praten zo goed als alleen maar over geld. Ze leven relatief gezien ongezond, zijn dik, en ruim 50% van de verkochte auto's zijn SUV's of truckachtige auto's. Er wonen ook relatief veel christen-fundamentalisten. En dat in het "meest vooruitstrevende" land ter wereld.
Jammer dat je me dit argument jezelf helemaal onderuit haalt.
De gemiddelde Amerikaan is echt niet dommer dan de gemiddelde Europeaan.
Ik bedoel weet een gemiddelde Nederlander waar Slovenië ligt? Ik zou het zo niet 1,2,3 blind op een kaart kunnen aanwijzen.
En herinner je dat programma met de vakantie-man nog? De helft van de nederlanders had ook geen idee waar ze op vakantie waren.

Voorderest ben ik het wel redelijk met je eens, de overheid daar, die is fout bezig.

Vooral het feit dat 96% van de mensen geen Atheïst (aka normaal denkend mens) als president wil is heel erg
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_49848540
quote:
Op maandag 28 mei 2007 12:43 schreef Agiath het volgende:
Vooral het feit dat 96% van de mensen geen Atheïst (aka normaal denkend mens) als president wil is heel erg
En wat geeft jou het idee dat een atheïst een normaal denken mens is? Leg dat eens uit? Vooralsnog betekent 'normaal' niet meer dan datgene wat het meeste voorkomt. Als 96% van de burgers van een land vind dat een christen een weldenken mens is en een niet-christen een dwaas, dan is binnen de context van dat land een christen een normaal denkend mens en een niet-christen een abnormaal denken mens.
pi_49848620
quote:
Op maandag 28 mei 2007 12:48 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

En wat geeft jou het idee dat een atheïst een normaal denken mens is? Leg dat eens uit? Vooralsnog betekent 'normaal' niet meer dan datgene wat het meeste voorkomt. Als 96% van de burgers van een land vind dat een christen een weldenken mens is en een niet-christen een dwaas, dan is binnen de context van dat land een christen een normaal denkend mens en een niet-christen een abnormaal denken mens.
Omdat een atheïst zich niet laat beïnvloeden door een of ander sprookjesboek.
Zolang er nog gelovigen in de overheid zitten (daar, maar ook hier) zal het nooit goed gaan met een land
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  maandag 28 mei 2007 @ 13:04:08 #123
103891 Blazkowich
Dissident Lid
pi_49849057
quote:
Op maandag 28 mei 2007 12:23 schreef Harry4 het volgende:

[..]

Jep, maar.... Van Anraad is er terecht voor gestraft, terwijl Duitsland, Frankrijk en Amerika dus ook massavernietingswapens aan Irak verkochten maar hier nooit voor gestraft zijn :-)
Is ook zo

Maar ik heb in dit topic bijvoorbeeld al een paar keer gehoord hoe slecht Amerika wel niet is omdat ze Saddam (en andere dictaturen) ondersteunen. Maar kijk je even in onze eigen achtertuin dan zie je dat zelfs Nederlanders gifgas aan hem leverden. En dat Frankrijk en Duitsland net zo goed bloed aan hun handen hebben.

Alleen worden Frankrijk, Duitsland en Nederland er lang niet zo hard op afgerekend als de Amerikanen. Beetje dubbele maatstaven, dat wilde ik eigenlijk even duidelijk maken.
pi_49849249
quote:
Op maandag 28 mei 2007 12:51 schreef Agiath het volgende:

[..]

Maar mogelijk wel door andere zaken. Zoals door vooroordelen. Zie onderstaand voorbeeld:
quote:
Zolang er nog gelovigen in de overheid zitten (daar, maar ook hier) zal het nooit goed gaan met een land
pi_49849699
quote:

[..]

Zij zien het niet als een sprookjesboek hoor. Ik denk dat je je eigen inzicht (en dat van atheïsten in het algemeen) een beetje overschat.
  maandag 28 mei 2007 @ 13:57:34 #126
36832 Eldiablo
Life sucks... get a helmet!
pi_49850835
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 19:47 schreef Onderbroek het volgende:
maar dankzij the joe es of e spreken we nu geen duits!
Ehh... De amerikanen zijn Nederland niet binnen geweest. Nederland is voornamelijk bevrijd door de Canadezen. De amerikanen hebben alleen maar deel gehad aan market Garden, waar ze voornamelijk miserabel faalden omdat ze niet naar de bevelhebber van de BS geluisterd hebben.
My mind is leaving, my body follows...
pi_49851012
1) Mening, geen feit

2) Gechargeerd, deels onwaar en vaak in samenwerking met (en ook ten bate van) andere (westerse) landen.

3) Mening, geen feit

4) Mening, geen feit

5) Vrijheid is zeer groot in Amerika, de punten die jij noemt zijn inderdaad belangrijk maar slaan nergens op als je het tegen alle aanwezige vrijheden weegt. Inderdaad een mening van mijn kant, maar een mening die door vele word gedeeld en ik heb het idee dat jouw mening verstoord is door bepaalde ideeen. Daarbij zijn die vrijheden door een normaal democratisch proces gewoon te verkrijgen als het Amerikaanse volk dat wenst.

6) Goed punt, maar helaas ken ik niet alle feiten hieromheen, jij wel? ik kan hier helaas niet veel op zeggen, maar het klinkt nogal vergezocht somber.

7) Niet alleen Amerika, maar het gehele westen, zoniet de hele wereld.

8) Mening, geen feit

9) Je kan vooruitstrevend zijn in meerdere gebieden, niet alle eigenschappen dragen daar aan bij, maar hoeven daar zeker niet bij af te dingen. Voor je claims wil ik wel eens onderzoeken/statistieken zien

10) Een strooi man binnen een verwrongen mening.
pi_49851048
quote:
Op maandag 28 mei 2007 13:57 schreef Eldiablo het volgende:

[..]

Ehh... De amerikanen zijn Nederland niet binnen geweest. Nederland is voornamelijk bevrijd door de Canadezen. De amerikanen hebben alleen maar deel gehad aan market Garden, waar ze voornamelijk miserabel faalden omdat ze niet naar de bevelhebber van de BS geluisterd hebben.
Waardeloos argument
  maandag 28 mei 2007 @ 14:39:46 #129
103891 Blazkowich
Dissident Lid
pi_49852293
quote:

[..]

In geen enkel land in de geschiedenis van de mensheid is dat ooit voorgekomen met als eventuele uitzondering communistische heilstaten.

Ik neem dus aan dat we dat voorbeeld moeten volgen?
pi_49853087
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 20:44 schreef Blazkowich het volgende:
Nee het is gewoon een feit dat de kritiek een stuk minder is. In China heb je gewoon een 1 kind politiek, wat eigenlijk barbaars is. In Rusland worden criticcasters vergiftigd, is de rechtspraak door en door corrupt, en krijg je een knuppel in je nek als je roept dat Putin ondemocratisch is. Maar vraag aan de gemiddelde Nederlander wat ze van Rusland of China vinden en het is vrij genuanceerd, vraag aan de gemiddelde Nederlander wat hij van Amerika vind en je hebt een grote kans dat je een reactie krijgt. Dubbele maatstaven.
Ik denk dat 1 groot punt is; China loopt niet over de hele wereld hun versie van 'vrijheid en democratie te verbreiden, en overal te pochen over hoe geweldig vooruitstrevend ze zijn. Rusland ook niet.
Deze landen komen er beiden min of meer voor uit dat ze op dat gebied aan andere mentaliteit hebben en hebben een "so what? " attitude.

Amerika doet de hele tijd alsof zij het door god gegeven land van de vrijheid zijn en dat 'the american way' het beste is voor iedereen, en dat vrijheid en geluk op geen enkele andere manier te verkrijgen zijn.
En dat terwijl het in amerika helemaal niet zo ontzettend veel beter en vrijer is voor de gemiddelde persoon. Al is de druk daar misschien meer sociaal dan direct vanuit de overheid. Maar als je als winkelier in een klein stadje je openlijk uit zou spreken tegen de oorlog in Irak bijvoorbeeld, merk je dat meteen in je inkomsten. Demonstranten zijn meteen verdacht 'niet patriottisch' en zelfs 'terrorist sympathizers' in de ogen van velen.

Hoge bomen vangen veel wind, mensen en landen die hoog van de toren blazen ook. Daarom is er meer kritiek op Amerika, die hèbben nog een ballonnetje dat door te prikken is, china en rusland hebben geen pretenties.

Tja en op het punt van de topografische kennis van amerikanen: bedenk even dat amerika groter is dan heel west europa. Wij hier kennen zoveel landen, omdat als je hier 1000 km in 1 richting gaat, je meteen 3 landen door bent. Handel drijven is hier al haast meteen export. Hoe groter een land is, hoe meer de inwoners naar binnen gericht worden. De meeste amerikanen zullen uitstekend alle steden in hun omgeving kennen, en alle staten om hun eigen staat heen ook. Maar voor de gemiddelde amerikaan in het binnenland is europa gewoon ver weg en iets waar ze weinig mee te maken hebben Net als die staatjes voor ons zijn Oregon of Arizona is voor ons "o ja ergens in amerika" en nederland is "some european place" voor de gemiddelde amerikaan. Niks bijzonders, en zegt ook niks over intelligentie.

Bij de president en de ministers van een land is het natuurlijk wèl een beetje beschamend. Het zou wel aardig zijn als die zouden kunnen aanwijzen op een globe welk land ze aan het bombarderen zijn. Het leger weet natuurlijk het goede land wel te vinden, daar niet van, maar het staat gewoon wat netter.
Wees de verandering die je in de wereld wilt zien!
voor diegenen die willen weten waarom ik bijna "Ohforf'sake" had geheten
  maandag 28 mei 2007 @ 15:10:28 #131
36832 Eldiablo
pi_49853221
quote:
Op maandag 28 mei 2007 14:03 schreef NDAsilenced het volgende:

[..]

Waardeloos argument
Tuurlijk... Het is gewoon de waarheid dat het overgrote deel van den NL voornamelijk door de Canadezen bevrijd is... de Amerikanen gingen meteen naar den Pruis en lieten ons letterlijk links liggen... Niet alles wat amerikaans is is goed en voornamelijk door de standvastigheid van de Britten spreken we hedendaags geen Duits... Maar ja... droom maar lekker verder. Als jij alle, op waarheid gebaseerde argumenten waardeloos vind, dan zou ik snel eens ff je schoolgeld terugvragen mannetje
pi_49853338
Standvastigheid is wezenlijk, maar pas de Amerikaanse bijdrage heeft daaraan handen en voeten gegeven.
  maandag 28 mei 2007 @ 15:20:14 #133
36832 Eldiablo
pi_49853481
Ik heb alleen gereageerd op het argument dat zonder de amerikanen wij nog allemaal duits aan het lullen waren... dit spreek ik tegen..voornamelijk omdat de russen en niet de amerikanen berlijn binnen zijn gevallen en daarmee adolfje het vuur aan de schenen legden... als je het bekijkt hebben de amerikanen er veel langer over gedaan om via het zuiden op te klimmen, terwijl de russen, met een zwaar uitgedund leger, meteen verder gingen... kun je dat dan ook verklaren?
pi_49853562
Zwaar uitgedund leger? Hoe bedoel je?
  maandag 28 mei 2007 @ 15:25:00 #135
36832 Eldiablo
pi_49853641
pi_49853781
De bekwame officieren waren grotendeels uitgeroeid, maar dat wil niet zeggen dat de Sovjet-Unie een klein leger had. Ze hadden bovendien een veel groter reservoir aan mankracht.
  maandag 28 mei 2007 @ 15:29:43 #137
36832 Eldiablo
pi_49853800
Nee... maar jij weet net zo goed als ik dat een leger zonder goede leiding niks waard is...
pi_49854025
Dat klopt. De Russen hadden dan ook Zhukov, ongeveer de briljantste generaal van de oorlog, en streden op de wijze die hen het beste lag.
pi_49854241
Toch blijft het een beetje vreemd om amerika te verheerlijken voor iets wat sommige amerikanen 60 jaar terug -schoorvoetend, vergeet niet dat beide wereldoorlogen de amerikanen wel de doorslag gaven, maar beide keren hun president een excuus nodig had om de oorlog aan te gaan, simpel omdat er geen steun voor was bij de bevolking - deden.......

Moeten we dan ook duitsland, de huidige generatie duitsers, en alles wat dat land heden ten dage doet afrekenen aan wat sommigen in dat land 60 jaar geleden deden? En japan? en spanje- vergeet de 80 jarige oorlog niet! Oh en onszelf voor onze wandaden in indonesie, afrika enzovoorts?
  maandag 28 mei 2007 @ 15:46:02 #140
103891 Blazkowich
Dissident Lid
pi_49854338
quote:
Op maandag 28 mei 2007 15:05 schreef Fionn het volgende:

[..]

Ik denk dat 1 groot punt is; China loopt niet over de hele wereld hun versie van 'vrijheid en democratie te verbreiden, en overal te pochen over hoe geweldig vooruitstrevend ze zijn. Rusland ook niet.
Deze landen komen er beiden min of meer voor uit dat ze op dat gebied aan andere mentaliteit hebben en hebben een "so what? " attitude.
Ik denk dat ze het daar in Taiwan, Tibet, Tjechenie, Wit-rusland, Estland, Letland, Litouwen, India, Oekraine Japan en Korea een stuk minder mee eens zijn. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Daar voelen ze namelijk wel de gevolgen van de keiharde machtspolitiek van China en Rusland.
quote:
Amerika doet de hele tijd alsof zij het door god gegeven land van de vrijheid zijn en dat 'the american way' het beste is voor iedereen, en dat vrijheid en geluk op geen enkele andere manier te verkrijgen zijn.
En dat terwijl het in amerika helemaal niet zo ontzettend veel beter en vrijer is voor de gemiddelde persoon. Al is de druk daar misschien meer sociaal dan direct vanuit de overheid. Maar als je als winkelier in een klein stadje je openlijk uit zou spreken tegen de oorlog in Irak bijvoorbeeld, merk je dat meteen in je inkomsten. Demonstranten zijn meteen verdacht 'niet patriottisch' en zelfs 'terrorist sympathizers' in de ogen van velen.
Amerikanen geloven inderdaad heilig in kapitalisme en democratie en zijn van mening dat elk land die ideologie zou moeten aanhangen, en zij dat moeten bevorderen. Ik vind die houding eigenlijk meer aan te prijzen dan de Europese mening van "het kan ons niet zoveel schelen dat jouw land ondemocratisch en corrupt is, we steunen democratie wel in woorden maar niet in daden". Dan staat mij de Amerikaanse mening meer aan.
pi_49854359
quote:
Op maandag 28 mei 2007 15:10 schreef Eldiablo het volgende:

[..]

Tuurlijk... Het is gewoon de waarheid dat het overgrote deel van den NL voornamelijk door de Canadezen bevrijd is... de Amerikanen gingen meteen naar den Pruis en lieten ons letterlijk links liggen... Niet alles wat amerikaans is is goed en voornamelijk door de standvastigheid van de Britten spreken we hedendaags geen Duits... Maar ja... droom maar lekker verder. Als jij alle, op waarheid gebaseerde argumenten waardeloos vind, dan zou ik snel eens ff je schoolgeld terugvragen mannetje
Je weet er echt niks van af he?

De Canadezen hebben NL bevrijd eenvoudig omdat in hun gebied lag - zij bemanden immers, met de Engelsen, de geallieerde linkerflank. Maar hun bijdrage is zeer beperkt geweest. Verreweg het meeste is door de Amerikanen gedaan: mankracht, logistiek en materiaal voor D-Day (hadden de Engelsen echt niet alleen gekund), de doorbraak bij Avranches, de insluiting van de Duitsers bij Falaise, de slag in de Ardennen....

Vergeleken met de Russen stelde het niks voor, dat klopt. Maar de Russen moesten wel vechten, ze verdedigden hun eigen land dat door de Duitsers was aangevallen. De Amerikanen hadden hier helemaal niks te zoeken, ze hadden dat achterlijke, oorlogszuchtige, imperialistische Europa ook lekker kunnen laten stikken.
pi_49854367
De meeste punten zijn makkelijk te weerleggen. Doe ik later wel effe, als ik tijd heb. Kga namelijk met een stel Amerikanen naar Panama City Beach, genieten van het heerlijke leven in de USA
pi_49854560
quote:
Op maandag 28 mei 2007 15:20 schreef Eldiablo het volgende:
Ik heb alleen gereageerd op het argument dat zonder de amerikanen wij nog allemaal duits aan het lullen waren... dit spreek ik tegen..voornamelijk omdat de russen en niet de amerikanen berlijn binnen zijn gevallen en daarmee adolfje het vuur aan de schenen legden... als je het bekijkt hebben de amerikanen er veel langer over gedaan om via het zuiden op te klimmen, terwijl de russen, met een zwaar uitgedund leger, meteen verder gingen... kun je dat dan ook verklaren?
Dat kan ik wel ja. Het 'uitgedunde' leger van de Russen was nog altijd 4 keer zo groot als het Duitse. En ze vochten met alles wat ze hadden - een echte totale oorlog dus - zonder op mensenlevens te kijken. Ze moesten ook wel, omdat de Duitsers hun anders zouden afmaken.

Die drive hadden de Amerikanen niet. Zie mijn vorige post - wat hadden de Amerikanen hier nou eigenlijk te zoeken? Betweterige, zelfgenoegzame Hollanders zoals jij bevrijden? Duh. De Amerikanen vochten niet op leven en dood (netzomin als de Engelsen). En dus schoot het ook wat minder op. Wat ook kwam door het geografische gegeven dat er tussen de geallieerden en het Europese vasteland nu eenmaal een zee ligt, die niet zo simpel is over te steken
pi_49854711
quote:
Op maandag 28 mei 2007 13:57 schreef Eldiablo het volgende:

[..]

Sorry, maar ben je echt zo dom of doe je maar alsof? De Amerikanen hebben de Duitsers in Frankrijk verslagen - daardoor konden de Engelsen en Canadezen moeiteloos België en Nederland binnenrollen. De Amerikanen hebben vervolgens ook de klap van het Ardennenoffensief opgevangen, waarmee de kracht van de Duitsers in het westen definitief gebroken was. De Amerikanen hoefden dus geen stap in Nederland te zetten om toch verreweg de belangrijkste 'bevrijder' van het Westen te zijn.

Tja, ik ben geen Amerika-fan maar je kunt ook doorslaan in je anti-amerikanisme
pi_49854943
quote:
Op maandag 28 mei 2007 15:47 schreef Lightning_NL het volgende:....genieten van het heerlijke leven in de USA
Tuurlijk. Vertel dat gelijk even aan die 12% die in dat geweldige USA onder de armoedegrens moeten leven.
pi_49855607
quote:
Op maandag 28 mei 2007 16:05 schreef GJ_ het volgende:

[..]

Tuurlijk. Vertel dat gelijk even aan die 12% die in dat geweldige USA onder de armoedegrens moeten leven.
En waar 13,5 % van de mensen geen ziektekostenverzekering heeft.
pi_49855608
quote:

[..]

Waarmee niet gezegd is waarom zij onder de armoedegrens leven, en aan wie dat te danken valt.
pi_49855844
quote:
Op maandag 28 mei 2007 11:08 schreef wendytje het volgende:

[..]

pff.. laten ze Saddam zitten, roept iedereen 'jaa ze hadden hem moeten uitschakelen"
schakelen ze hem uit: "jaaa ze hadden hem moeten laten zitten"

zucht
pi_49856071
laten we gewoon zeggen, je hebt:

anti-amerikanisten: zijn hoe dan ook tegen amerika, ongeacht de situatie
pro-amerikanisten: zijn hoe dan ook voor amerika, ongeacht de situatie

bovenstaande zijn niet mee te praten omdat hun standpunt al bepaald is en niet te beinvloeden is
pi_49857248
quote:
Op maandag 28 mei 2007 15:46 schreef Blazkowich het volgende:

Ik denk dat ze het daar in Taiwan, Tibet, Tjechenie, Wit-rusland, Estland, Letland, Litouwen, India, Oekraine Japan en Korea een stuk minder mee eens zijn. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Behalve Tibet en tjetchenie zie ik in die landen nergens troepen van rusland of china de boel platwalsen of honderdduizenden burgers platbombarderen.
natuurlijk er is hier en daar wat dreiging en ongemak, maar dat doet amerika op vele plaatsen net zo goed.
Overigens heeft India voornamelijk mot met pakistan en niet met china of rusland

Blijft overigens mijn punt overeind: china en rusland hebben niet (meer) de pretentie de geweldige bevrijders en heilbrengers te zijn. Ik heb nergens gezegd dat het geweldige aardige en vredelievende landjes zijn, integendeel. Maar ze doen tenminste niet alsof ze een ander belang dienen dan zichzelf.
Dat hebben ze met het afleggen van de communistische facade laten varen, en nu zien we ze zoals ze werkelijk zijn, egoistische landen (of meer landen die geregeerd worden door een egoistische elite) die over lijken gaan om hun eigenbelang na te jagen.

Net als amerika; alleen amerika doet daarbij alsof ze het doen voor die landen zelf "ja we bombarderen de crap out of jullie landjes, maar het is voor jullie eigen bestwil!"
Zo een verhaal levert natuurlijk meer voer voor kritiek op; het is interessanter een opgeblazen ballon lek te prikken dan een die al leeg is
quote:
Daar voelen ze namelijk wel de gevolgen van de keiharde machtspolitiek van China en Rusland.
En cuba, panama, nicaragua, korea, china, haiti, rusland venezuela, colombia, india, mexico, irak, iran, syrie, en nog een hele lijst aan landen voelen de gevolgen van de machtspolitiek van amerika. Regelmatig met desastreuze gevolgen voor de bevolking.
Aan de zogenaamde 'corrupte ondemocratische leiders' heeft amerika schijt. Zolang die maar hun belang niet blokkeren. Of vergeet je dat ze zelf een hele rits dictators-waaronder-saddam en pinochet- aan de macht hebben geholpen ooit? Dat ze massamoordenaars waren boeide niet, want ze stonden aan de amerikaanse kant.
Zelfs de huidige staat van iran is veroorzaakt doordat ze daar een marionet hadden neergezet die helaas wat te ver ging en door het volk massal werd afgezet, en de tegenreactie was een totalitaire fundementalistische staat, precies wat ze hadden proberen te voorkomen.

En valt het niet op dat in landen als nicaragua, sierraleone en myanmar(voorm. cambodja) waar de situatie erger was en is dan in irak onder saddam geen massale amerikaanse invallen zijn geweest?
Dat het de amerikanen een eeuwigheid kostte om mee te doen aan de vredesmacht in voormalig joegoslavie?
Precies, daar is niks mee binnen te slepen behalve bodybags.
Je mag prima een dictatuur hebben van amerika zolang die maar met de neus in de goede richting staat.
Dat was het probleem voor saddam, noriega(panama) en duvalier(haiti) -alledrie door amerika gesteund- ze besloten een eigen koers te varen en prompt kwam amerika om 'de dictator af te zetten'
In landen waar amerika belangen heeft waar democratisch een regering zit of wordt gekozen die een andere koers vaart dan voor amerika leuk is zijn ze namelijk helemaal niet zo ondersteunend voor de 'democratie' Sterker nog, dan supporten ze rebellengroeperingen en of coupplegers.

De meeste dictators (inclusief hitler overigens) die ooit door amerikanen zijn gesteund zijn onder andere gesteund omdat in die landen anders het volk in meerderheid voor een of ander socialistisch/communistisch systeem was gegaan(of dat 'risico' bestond)
Dus dat is de democratie van amerika: Het volk moet zelf zijn regering en richting kunnen kiezen, zolang het er een is die zij leuk vinden, en hun belangen dient.
quote:

Amerikanen geloven inderdaad heilig in kapitalisme
De amerikaanse machtselite gelooft meer in hun eigen belang, en kapitalisme is daar een mooi voertuig voor.
quote:
en democratie
Is daar een mooi excuus voor af en toe, als degeen die hun belangen schaadt toevallig een beestachtige dictator is(of zo afgeschilderd kan worden)
quote:
en zijn van mening dat elk land die ideologie zou moeten aanhangen, en zij dat moeten bevorderen.
Tja dat is inderdaad het zelfbeeld dat gekweekt wordt, voor de amerikaanse burger. Die zijn niet zo dom namelijk als de gemiddelde amerika-basher graag wil doen voorkomen. Zouden ze doorzien dat ze eigenlijk alleen de belangen van een klein goepje rijken en machtigen dienen, dan zouden ze misschien voor wat anders kiezen. (misschien een handig onderscheid om te maken; de amerikaanse machtselite en het land en volk niet samen over 1 kam scheren)

Als het vrijheid en democratie-brengen verhaal echt waar was, was het mooi, hoewel ik die automatische kapitalisme-vrijheid-democratie link wat vreemd vind.

Kapitalisme is geen grantie voor vrijheid en democratie,(zeker niet in amerika, waar toch de rijkste kandidaat de beste kansen heeft) en democratie en vrijheid kan ook prima binnen een ander economisch systeem.

Maar het is simpelweg niet waar. Het is een mooi verhaal dat een beetje de waarheid verdoezelt: Amerika is net zo grof bezig zn eigen machtspositie te vergroten als rusland en china dat doen; ze houden elkaar ook bezig, want geen wil voor de ander onderdoen.
quote:
Ik vind die houding eigenlijk meer aan te prijzen dan de Europese mening van "het kan ons niet zoveel schelen dat jouw land ondemocratisch en corrupt is, we steunen democratie wel in woorden maar niet in daden".
Europa steunt democratie op een democratische wijze, niet door soldaten te sturen, maar door dictaturen te boycotten en democratische bewegingen financieel te steunen. Verder is de manier waarop een land geregeerd wordt, voornamelijk een zaak van de mensen daar zèlf.
Als een volk geen democratie wil, of er niet klaar voor is, dan leidt hardhandige regime-change alleen tot chaos, burgeroorlog en ellende, en/of tot vervanging van de ene dictator door de andere.

Amerika hanteert: "het kan ons niet zoveel schelen dat jouw land ondemocratisch en corrupt is, Zolang wij maar kunnen krijgen wat we willen, we steunen democratie wel in woorden maar niet in daden zolang er niks bij jullie te halen valt, of de huidige dictatuur ons belang prima dient"
quote:
Dan staat mij de Amerikaanse mening meer aan.
Ik leef persoonlijk ook liever in de huidige situatie dan onder het systeem in china of rusland, maar ik denk dat de mensen "on the recieving end" van amerika's "bevrijdingsoorlogen" er anders over denken
De paar honderdduizend iraakse burgers die nu dood zijn bijvoorbeeld.
pi_49858644
quote:
Op maandag 28 mei 2007 17:20 schreef Fionn het volgende:

Ik leef persoonlijk ook liever in de huidige situatie dan onder het systeem in china of rusland, maar ik denk dat de mensen "on the recieving end" van amerika's "bevrijdingsoorlogen" er anders over denken
De paar honderdduizend iraakse burgers die nu dood zijn bijvoorbeeld.
Nogal een respectloze mening, wie zegt dat de doden er anders over denken? dat kan niet, zij zijn immers dood.
Daarbij is het zelfzuchtig of anders erg naief standpunt om te denken dat er geen doden mogen of zullen vallen bij een dergelijk conflict voor vrijheid en veiligheid. Het aanrekenen van de VS voor alle doden en onrust in Iraq is een erg listig fenomeen. Terrorisme, verzet en burgeroorlog zijn (zacht gezegd) niet geheel dankzij de VS, maar meer óndánks de VS. Religie, territorialisme, hebzucht etc. zijn factoren die zwaar meewegen. Deze eigenschappen zijn niet gecreerd door de VS maar heeft deze zichtbaar gemaakt.
De onschuldige meerderheid in Irak zijn mensen zoals jij en ik, mensen zoals in nazi Duitsland en mensen als in de VS, zij hebben onze bescherming nodig.
pi_49860997
quote:
Op maandag 28 mei 2007 16:28 schreef NDAsilenced het volgende:

Waarmee niet gezegd is waarom zij onder de armoedegrens leven, en aan wie dat te danken valt.
12% is zo verrekte veel dat die dat niet aan zichzelf te danken kunnen hebben. Dat komt omdat het een behoorlijk asociaal land is.
pi_49861083
quote:
Op maandag 28 mei 2007 18:04 schreef NDAsilenced het volgende:
...Terrorisme, verzet en burgeroorlog zijn (zacht gezegd) niet geheel dankzij de VS,...
Daar hebben we toch een voorzichtig meningsverschilletje. Ik denk dat bijvoorbeeld een gebeurtenis als 9/11 niet uit de lucht is komen vallen maar een duidelijk gevolg van eigen handelen. (waarmee die aktie overigens niet goed te praten valt)
pi_49861810
Inderdaad, helemaal mee eens.
Daarom heeft amerika met de inval in irak ook meer onveiligheid gecreeerd..... tienduizenden mensen wiens levens kapot zijn, gezinsleden dood, goederen vernietigd, alles voor een 'vrijheid' die ze zelf niet zo ervaren, en waarvan er nu velen zinnen op een ding: wraak.
duizenden gratis potentiele jihaad recruten.

Niet àlle doden en alle onrust zijn de 'schuld' van de amerikaanse machthebbers, maar feit is dat als amerika de zaken zo had gelaten als ze waren dat het dan niet zo was gelopen. Saddam zelf maakte aanmerkelijk minder slachtoffers dan hoe het nu gaat.
De honderdduizend heeft saddam nooit gehaald iig.
De amerikanen hebben de champagnefles ontkurkt en zijn dus ook verantwoordelijk voor de lading champagne die er nu ongecontroleerd uitspuit zogezegd, los van het feit of er al druk op de fles stond.

Ik zou nog hele paginas kunnen voltypen, maar het is zinloos denk ik, dus ik laat het maar, verspilling van mn tijd.
pi_49864325
beetje onzin, volgens de statistieken zijn er 65 tot 70 duizend doden, waarvan het overgrote deel veroorzaakt is door moslims onderling

tijdens de irak-iran oorlog alleen zijn er al 1,7 miljoen doden gevallen, en dan komen nog de uitgemoorde koerden en Sjiieten in eigen land

[ Bericht 12% gewijzigd door Schepseltje op 28-05-2007 20:45:00 ]
  maandag 28 mei 2007 @ 20:42:37 #156
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_49864429
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:39 schreef Fionn het volgende:
Inderdaad, helemaal mee eens.
Daarom heeft amerika met de inval in irak ook meer onveiligheid gecreeerd..... tienduizenden mensen wiens levens kapot zijn, gezinsleden dood, goederen vernietigd, alles voor een 'vrijheid' die ze zelf niet zo ervaren, en waarvan er nu velen zinnen op een ding: wraak.
duizenden gratis potentiele jihaad recruten. [..]
Een vrijheid welke VS in eigen land weer afneemt ten behoeve van het excuus 'veiligheid', wat weer leidt tot een dictator, wat weer leidt tot een Saddam-achtige. let op de PI
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_49865784
quote:
Op maandag 28 mei 2007 20:39 schreef Schepseltje het volgende:
beetje onzin, volgens de statistieken zijn er 65 tot 70 duizend doden,
Ook een beetje onzin om de statistieken aan te halen en dan met eentje te komen. Er zijn ook statistieken waar over >200.000 doden door de amerikanen en >600.000 doden door geweld totaal word gesproken.

Laten we het maar even op "heel veel" doden houden. Of liever "te veel". En zolang de VS daar de touwtjes in handen heeft vallen ze dus onder "hun" bewind.
pi_49867595
quote:
Op maandag 28 mei 2007 20:39 schreef Schepseltje het volgende:
beetje onzin, volgens de statistieken zijn er 65 tot 70 duizend doden, waarvan het overgrote deel veroorzaakt is door moslims onderling

tijdens de irak-iran oorlog alleen zijn er al 1,7 miljoen doden gevallen, en dan komen nog de uitgemoorde koerden en Sjiieten in eigen land
Nergens zie ik staan dat het de officiele en volledige dodentallen zijn; er staat duidelijk:
quote:

This is an ongoing human security project which maintains and updates the world’s only independent and comprehensive public database of media-reported civilian deaths in Iraq that have resulted from the 2003 military intervention by the USA and its allies. The count includes civilian deaths caused by coalition military action and by military or paramilitary responses to the coalition presence (e.g. insurgent and terrorist attacks). It also includes excess civilian deaths caused by criminal action resulting from the breakdown in law and order which followed the coalition invasion.
En laten de amerikanen het nou nèt niet zo nauw nemen met het informeren van de pers over de echte dodentallen........ Bij veel gevoelige zaken mocht de pers niet aanwezig zijn, of alleen datgene rapporteren wat geaccordeerd was door de legerleiding.

het doet er niet toe of die doden al dan niet direct door de amerikanen zijn gedood, het gaat erom dat ze de stop uit een fles hebben getrokken waar een wat engere geest uit kwam vliegen dan ze hadden gedacht. Wat er daarna geburde was wel degelijk een gevolg van hun bemoeienis en zo staat het ook op die site: "civilian deaths that have resulted from the intervention" en niet "were killed by coalition troops or coalition military activities"
Als ze saddam hadden laten zitten hadden die duizenden nog geleefd. Het was echt geen lieverdje, verre van dat, maar zo een zootje als het er nu is was het voor de amerikaanse inval niet, iedereen die dat ontkent heeft oogkleppen(met amerikaanse vlaggetjes) op.
De mensen die elkaar nu afmaken doen dat om dat ze de hoop hebben het machtsvacuum dat saddam en zn handlangers hebben achtergelaten met hun eigen clubje op te vullen, of een deel ervan aan zichzelf toe te eigenen.

Tja en van die vermoorde koerden en sjiiten, zal mij verbazen als dat er zoveel zijn.(waar vind je ergens nog betrouwbare cijfers over?) Dan nog hebben we het over bijna 25 jaar saddam tegen bijna 5 jaar amerika.

Overigens is het koerdenverhaal ook dubbel, want dat wordt saddam hoessein aangewreven, terwijl navo bondgenoot en potentieel EU lid turkije rustig zn gang kon en kan gaan. maar ja die horen bij de 'good guys' he dan mag het. Dan tellen vrijheid democratie en mensenrechten inene minder.
Overigens was ook het moorden van saddam in die tijd geen grote issue. saddam was een goed bondgenoot tegen het door de russen gesponsorde iran, dus zei amerika alleen 'foei'(of zelfs dat niet, ik kan me alleen klachten vanuit europa herinneren) en stuurde het hele westen weer extra goederen en wapens naar irak.

De oorlog met iran is natuurlijk geen voorbeeld, dat was een 10 jaar lange frontoorlog -die overigens met ruime mate door amerika werd gesponsord en aangemoedigd, het was immers tegen de slechte sjiitische moslims onder khomeini, die de door o.a. amerika op de troon gezette marionet, de shah van perzie hadden afgezet
En die 1,7 miljoen zijn uiteraard de doden van de hele oorlog, dus ook weer niet allemaal 'slachtoffers van hoessein'

Nogmaals, de hypocrisie is duidelijk. Democratie prima, tenzij je wat kiest dat amerika niet uitkomt, dan zijn je verkiezingen niet fair verlopen en steunt amerika opstandelingen tegen je regering. Dictatuur is slecht, tenzij van de dictator verwacht mag worden dat ie amerika's belangen gunstiger gestemd is dan een democratische plaatsvervanger.

Moord en onderdrukking zijn misdaden, tenzij een bondgenoot van amerika het doet, dan wordt deze gesteund en worden klachten in de veiligheidsraad geveto'd. Overigens doet amerika ook daadwerkelijk pas wat aan dit soort misdaden(ook wanneer ze wèl als zodanig worden onderkend-dus niet door een van hun vriendjes gedaan zijn-) als er in het betreffende gebied wel wat te halen valt, anders blijft het bij vermanende woorden.

Nogmaals, ik heb nog steeds respect voor het amerikaanse volk en het land, ik kan mijn kritiek op hun machtselite en de rest van het volk en het land prima scheiden. De gewone soldaat doet ook maar wat m verteld word dat goed is voor zn land en de mooie romantische verhalen over vrijheid brengen en onderdrukten bevrijden doet meteen weer denken aan honderden blije europeanen die bevrijd werden van de duitse bezetting en amerikanen die met gejuich, feest en bloemen werden binnen gehaald.
Maar net als toen(in mindere mate) zit er nu een agenda achter die veel meer met de rijkdom en macht van een klein clubje te maken heeft, die de gewone goedwillende mensen voor hun karretje spannen.

Het is ook niet dat ik ook maar in het minst saddam goed vond, het was een vuile schoft. Maar wel beter dan wat irak nu heeft. (of minder slecht)

Mijn punt is gewoon met de hypocrisie waarmee 'amerika' bezig is. De dubbele standaard die ze voor goed en kwaad hanteren al naar gelang degenen die 'goed' of 'kwaad' doen toevallig beter in hun straatje passen.

Ook vergeet men dat wij in europa al traditioneel democratisch waren, en bevrijd werden van een tijdelijke totalitaire bezetting.
Irak en het hele midden oosten hebben die traditie niet. Het midden oosten is zolang de herinnering reikt door koningen, keizers, ayatollahs, generaals en andere min of meer despotische potentaten geregeerd.
Ze hebben grieken, perzen, macedoniers, romeinen, byzantiers, osmanen, ottomanen, engelsen, fransen en nog meer zien komen en gaan en elke keer was het gewoon "jullie zijn nu ons bezit, gehoorzaam of lijd!"
Het is dan ook een grote stommiteit geweest om te denken dat de irakezen zo zouden reageren als de europeanen na de duitse bezetting.
Voor ons was de bevrijding "joepie nu kunnen we alles weer doen zoals het hoort, en niet zoals die stomme moffen zeggen!"
Voor de irakezen is het "Hee geen saddam meer? dan kunnen we eindelijk even doen waar we zin in hebben, en alles pakken wat we willen! even buurman hassan vermoorden want die gejatte kip zal hij wel gedaan hebben! En gauw want volgende week is er vast een andere dictator en dan is het weer ja meneer nee meneer"
Ook waren er geen confettiparades voor de amerikanen. Waarom? omdat de irakezen het niet voelden of ze bevrijd waren, ze waren gewoon veroverd, zoals zo vaak, en ze wachtten af wat 'de nieuwe baas' die net met veel geweld schade en doden de boel in bezit had genomen ging doen.
pi_49871920
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:18 schreef GJ_ het volgende:

[..]

12% is zo verrekte veel dat die dat niet aan zichzelf te danken kunnen hebben. Dat komt omdat het een behoorlijk asociaal land is.
'Oh, het is zóóveel, het kan niet anders', is natuurlijk geen argument. Maar ik sta geheel open voor de fouten die mogelijk in het Amerikaanse systeem zitten, en daar wil ik niet ontwijkend over doen, een documentaire als die van Michael Moore over de 'health-care' in Amerika is geen slecht iets, het brengt de discussie op gang.
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:20 schreef GJ_ het volgende:

[..]

Daar hebben we toch een voorzichtig meningsverschilletje. Ik denk dat bijvoorbeeld een gebeurtenis als 9/11 niet uit de lucht is komen vallen maar een duidelijk gevolg van eigen handelen. (waarmee die aktie overigens niet goed te praten valt)
ZO krom dat we kunnen spreken over een dubbele looping.
Te vergelijken met een pubermeisje dat is verkracht omdat ze te sexy gekleed was.
pi_49876035
quote:

[..]

Doen ze het toch beter dan heeeeeeeeeeeeel veel andere landen

Ga jij dan ook maar klagen over Canada en Groot Britannie omdat die een vergelijkbare situatie hebben.

En de gast over ziektekostenverzekeringen: Een ziektekostenverzekering is in de USA zeker wel betaalbaar. Het is ook NIET verplicht. Dus het blijft je eigen keuze of je jezelf verzekert of niet.
pi_49876142
Daarnaast ligt de poverty line in de USA op 8.240$/jaar, vergeleken met 7000¤/jaar in NL. En ik kan je uit ervaring vertellen dat alles in de USA veel goedkoper is dan in NL. NL heeft trouwens 225.000 mensen die onder de armoedegrens leven. Reken maar uit
pi_49878326
quote:
[afbeelding]

Waarom? Elke keer als iemand kritiek op Amerika levert, en dat lijkt me sowieso logisch voor een supermacht, wordt de kritiek weggewuifd alsof het niets is.

Even wat (cliché) FEITEN op een rij:

1) Irak binnenvallen was een fatal mistake

Niet zo ongeduldig, dat Iran, Syrië en Palestijnen alles in het werk zetten om de zaak daar te verzieken is niet de schuld van de VS. In het noorden het zuiden van Irak gaat het vrij goed.
quote:
2) Amerika bedrijft dubieuze buitenlandse politiek door zich extreem in te mengen in andere landen (middels militaire cq CIA interventies) om te zorgen dat de Amerikaanse agenda gewaarborgd blijft. Dictators worden stelselmatig aan de macht gebracht in andere landen.
Welke dictators? (Voor de duidelijkheid na de val van de Sovjet Unie en dus het einde van de koude oorlog)
quote:
3) Door Amerikaanse autoriteiten is geen reet gedaan om 11 september te doen voorkomen. Als de normale procedures waren gevolgd waren er nooit vliegtuigen het WTC binnengevlogen.
Gewoon belachelijk, (gelukkig hebben Engeland en Spanje dat wel gedaan )
quote:
4) War on drugs slaat kant noch wal. Het wakkert het drugsgebruik alleen maar aan.
Volgens mij is het drugsgebruik in de VS onder Bush niet verder gestegen.
quote:
5) Amerika kent voor een westerse samenleving relatief weinig vrijheden: de matige mogelijkheid tot homohuwelijk, abortus en euthanasie. De war on drugs is er eveneens een voorbeeld van weinig vrijheid: in sommige staten kan je voor een pak wiet levenslang krijgen. Zie ook het totale gebrek aan privacybescherming.
In de staat Oregon van de VS is euthanasie toegestaan sinds 1994. Homo's zijn veiliger in San Francisco dan in Amsterdam. En levenslang voor wiet is een fabeltje.
quote:
6) Het economisch systeem van Amerika is zeer wankel: de dollar verzwakt structureel, het enorme handelstekort blijft oplopen (het leven op te grote voet), de huizenbubbel, verkoopt zichzelf aan China en Japan middels obligaties en de overheid spendeert veel te veel aan "veiligheid"
Als VS hun burgers net zo zou uitbuiten d.m.v. belastingen als de meeste EU-landen doen, dan was hun tekort in no time weggewerkt. En vergeet ook niet de dure bevrijding in Irak. Overigens is het tekort van Frankrijk, Japan en Italië om er maar een paar te noemen hoger, ondanks superhoge belastingen en een veel kleiner leger.
quote:
7) Amerika is olieverslaafd met alle ernstige gevolgen van dien en ook relatief gezien zeer milieuvervuilend
Maar ze investeren meer in research en ontwikkeling naar alternatieven, terwijl de EU alleen hun burgers zich scheel laat betalen voor energie. Alsof je het daar mee oplost.
quote:
8) Amerika heeft een immorele buitenlandse politiek: zij willen geen vrijheid, democratie of rechtstaat brengen in andere landen, maar landen voor hun economische karretje spannen.
Persoonlijke mening en uitleg, Ik vind het beleid juist goed.
quote:
9) Amerikanen zijn niet bepaald slim, in ieder geval dommer dan de gemiddelde Europeaan. Van een dual flush toilet hebben ze niet gehoord en waar Slovenië zou liggen hebben de meesten echt geen idee. Ze praten zo goed als alleen maar over geld. Ze leven relatief gezien ongezond, zijn dik, en ruim 50% van de verkochte auto's zijn SUV's of truckachtige auto's. Er wonen ook relatief veel christen-fundamentalisten. En dat in het "meest vooruitstrevende" land ter wereld.
Ze hebben de beste universiteiten en de meeste high tech komt uit de VS. De meeste Europeanen kennen ook maar een paar staten van de VS. En wat te denken van de vakantieman?
quote:
10) Amerika is extreem arrogant: ze dulden zeer weinig kritiek, zelfs als deze kritiek zeer zinvol is (bijvoorbeeld op het gebied van energiebesparing). Iedereen die (rationeel terechte) kritiek heeft is een Amerika-hater. Michael Moore is een Amerika-hater omdat hij het fragiele Amerikaanse zorgsysteem aan de kaak stelt. Naar de UN luisteren ze ook amper en elke resolutie jegens Israël steken zij als vaak enige land een stokje voor.
Mensen die goed zijn worden vaak verweten arrogant te zijn ik noem dat afgunst.
quote:
Nu aan alle Amerika-fans de vraag: probeer deze 10 stellingen te ontkrachten. Of wees een keer wat rationeler en probeer op zijn minst EEN PAAR te erkennen. Oh, en dit topic gaat niet over de positieve invloeden die Amerika gebracht heeft, want open daar dan maar een apart topic over. Ga aub even in op de 10 stellingen.
Is US bashen een fulltime job voor jou?

[ Bericht 0% gewijzigd door more op 29-05-2007 11:54:06 ]
pi_49878438
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 09:46 schreef more het volgende:

Doe geen moeite. TS is zo'n figuur die wat dingen blert en vervolgens niks meer van zich laat horen, behalve dat ie het allemaal onzin vindt. In feite demonstreert hij dus dat ook Amerika-bashers niet kunnen discussiëren. Misschien was dat zijn doel ook wel, wie zal het zeggen.
pi_49904478
quote:
Irak binnenvallen was een fatal mistake
Niet mee eens. Er is ontzettend veel olie daar gevonden en op deze manier kan het Westen (waaronder voornamelijk de USA en de EU) olie blijven kopen in Irak. Irak dreigde al langer geen olie meer te verkopen aan het Westen en dit liever aan China te willen verkopen. Verder heeft het natuurlijk veel voordeel geleverd voor oliebedrijven. Ook is het voor de USA voordelig, aangezien Saddam volgens mij zijn olieprijzen had uitgedrukt in euro's. Toen de Amerikanen binnenvielen hadden ze dit weer omgezet naar dollars. Gezien de waarde van de euro tegenover de dollar die steeg de afgelopen jaren, heeft de USA zichzelf veel geld bespaart.
quote:
Amerika bedrijft dubieuze buitenlandse politiek door zich extreem in te mengen in andere landen (middels militaire cq CIA interventies) om te zorgen dat de Amerikaanse agenda gewaarborgd blijft. Dictators worden stelselmatig aan de macht gebracht in andere landen.
Dit klopt. Dit hoort bij power-politics. Iets wat in Europa tot stand is gekomen Een land zet altijd zichzelf op nummer 1, probeert potentiele vijanden klein te houden door het regime neer te halen en er een corrupte/bevriende dictator/republiek te installeren zodat je een grote vinger in de pap houdt en ervoor kan zorgen dat dat land geen dreiging wordt voor jouw land of voor jouw agenda op de korte termijn.
quote:
Door Amerikaanse autoriteiten is geen reet gedaan om 11 september te doen voorkomen. Als de normale procedures waren gevolgd waren er nooit vliegtuigen het WTC binnengevlogen.
Mee eens
quote:
War on drugs slaat kant noch wal. Het wakkert het drugsgebruik alleen maar aan.
Mee eens. Persoonlijk heb ik niks tegen drugsgebruik. Ik gebruik zelf niet, maar nuttig wel graag alcohol. Mensen hebben altijd al drugs gebruikt. Ik vind het dus onzinnig om er nu ineens zo moeilijk over te doen.
quote:
Amerika kent voor een westerse samenleving relatief weinig vrijheden: de matige mogelijkheid tot homohuwelijk, abortus en euthanasie. De war on drugs is er eveneens een voorbeeld van weinig vrijheid: in sommige staten kan je voor een pak wiet levenslang krijgen. Zie ook het totale gebrek aan privacybescherming.
Half mee eens. Amerika is conservatief in haar normen en waarden, maar is ontzettend liberaal in mogelijkheden. Belastingen zijn ontzettend laag, je hebt alle vrijheid om jezelf wel of niet te verzekeren met het geld wat je overhoud aan de slechts 10% inkomstenbelasting dacht ik, je kunt heel makkelijk een eigen bedrijf oprichten en er zijn wat dat betreft veel minder restricties dan hier. Zo heb je hier weer allerlei belemmeringen op wat je op je auto mag schilderen, hoe je huis er uit mag zien etc etc etc. Dat heb je daar weer niet, dat soort regeltjes.
quote:
Het economisch systeem van Amerika is zeer wankel: de dollar verzwakt structureel, het enorme handelstekort blijft oplopen (het leven op te grote voet), de huizenbubbel, verkoopt zichzelf aan China en Japan middels obligaties en de overheid spendeert veel te veel aan "veiligheid"
Vergeet niet dat de staatsschuld van de USA als percentage van haar economie ongeveer op het gemiddelde ligt van die van de EU, dus dat valt nog mee. Hun economie groeit net iets harder dan ons en er is een veel lagere werkloosheid. De economie van een land hangt van veel dingen af, en tot nu toe is er nog niet echt een daling te zien in hun economie. Wel is het zo dat veel mensen daar op te grote voet leven en zichzelf diep in de schulden werken om die grote jeep te kunnen kopen. Maar verder is de economie van de USA vrij gezond volgens mij vanwege de eerdergenoemde punten die ik ook zwaar vind tellen bij het bepalen van of een economie wel of niet gezond is.
quote:
Amerika is olieverslaafd met alle ernstige gevolgen van dien en ook relatief gezien zeer milieuvervuilend
Klopt, en wij ook. En aangezien China binnenkort sterk genoeg is om tegen de USA te zeggen "Don't shit in my backyard" wordt het voor de USA steeds belangrijker om minder afhankelijk van olie te worden. Vandaar volgens mij ineens die enorme belangstelling voor "global warming". Dat is volgens mij gewoon een politieke move om mensen zuiniger om te laten gaan met energie en om innovaties in alternatieve energievormen te stimuleren zodat de USA op tijd onafhankelijk genoeg is van de olie om het Midden-Oosten toneel met rust te laten.
quote:
Amerika heeft een immorele buitenlandse politiek: zij willen geen vrijheid, democratie of rechtstaat brengen in andere landen, maar landen voor hun economische karretje spannen.
Klopt. Zo hebben Westerse landen in de geschiedenis ALTIJD gewerkt. Dat hebben ze dus (helaas) van ons geleerd. En dat is ook wel de reden dat wij in zoveel rijkdom leven (denk ik). Waarom zou je je eigen mensenlevens en geld vergooien om mensen in een ander land van democratie te voorzien, als je verder helemaal geen verbintenis hebt met dat volk? Sterker nog, als dat volk zodanig verschillend is van jou, dat ze ooit misschien wel een dreiging kunnen worden voor jou als ze sterker worden?
quote:
Amerikanen zijn niet bepaald slim, in ieder geval dommer dan de gemiddelde Europeaan. Van een dual flush toilet hebben ze niet gehoord en waar Slovenië zou liggen hebben de meesten echt geen idee. Ze praten zo goed als alleen maar over geld. Ze leven relatief gezien ongezond, zijn dik, en ruim 50% van de verkochte auto's zijn SUV's of truckachtige auto's. Er wonen ook relatief veel christen-fundamentalisten. En dat in het "meest vooruitstrevende" land ter wereld.
"Dom" is niet het juiste woord. Ik zou eerder isolationistisch gebruiken met alle gevolgen vandien. Het zou namelijk merkwaardig zijn als het merendeel van alle technologische innovaties komen vanuit een "dom" volk. Dat ze niet weten waar Slovenie ligt, heeft geen invloed op hun kunde om allerhande problemen op te lossen of om creatief te zijn of om geld te verdienen.
Geld is inderdaad heel belangrijk daar en veel mensen geven teveel om grote auto's. Die gezondheid hangt een beetje af waar je zit. Als je in California zit, valt het reuze mee, als je wat meer in het midden van het land zit, krijg je inderdaad de stereotype Amerikanen te zien. Gelukkig voor de USA, draait dat land voornamelijk om vrij progressieve en RIJKE staten zoals California, Florida en Texas.
quote:
Amerika is extreem arrogant: ze dulden zeer weinig kritiek, zelfs als deze kritiek zeer zinvol is (bijvoorbeeld op het gebied van energiebesparing). Iedereen die (rationeel terechte) kritiek heeft is een Amerika-hater. Michael Moore is een Amerika-hater omdat hij het fragiele Amerikaanse zorgsysteem aan de kaak stelt. Naar de UN luisteren ze ook amper en elke resolutie jegens Israël steken zij als vaak enige land een stokje voor.
Mee eens. Hun patriotisme neemt vaak extreme vormen aan. Dat van Israel heeft minder met arrogantie te maken denk ik. Ik denk zelf dat het meer te maken heeft met:

- Een groot deel van de beleidsmakers in Washington zijn van Joodse komaf (nee ik heb niks tegen Joden, ik ben zelf ook vrij pro-Israel, ik schets alleen de realiteit)
- Het is voor de USA voordelig om een soort pitbull te hebben in het Midden-Oosten, aangezien 90% van alle buitenlandse politiek daar plaatsvindt.

Zo tevreden? Voor de duidelijkheid, ik ben een realist, geboren op Curacao, getogen voor de helft in Nederland, voor de helft in Curacao, en nu alweer 7 jaar studerende in Nederland. Heel vaak op vakantie geweest in Amerika, met name Florida, en voor mijn stage/afstuderen ook 6 maanden in San Diego California geweest. Ik ben vrij pro-EU en ook redelijk pro-USA, omdat ik me een Westers iemand voel en de EU en de USA zijn naar mijn inziens de pilaren van de wereld waar ik me thuis in voel. Hoewel ik sommige dingen in de USA niet als prettig ervaarde (groot verschil tussen arm en rijk, beetje naief naar de rest van de wereld, teveel focus op geld en succes) voelde ik me daar ook wel aardig op mijn gemak en had niet ineens een culture clash ofzo.
An unstable system is a system that is not stable
pi_49904922
tvp
AFC AJAX
  dinsdag 29 mei 2007 @ 21:51:50 #166
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_49906199
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 09:51 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Doe geen moeite. TS is zo'n figuur die wat dingen blert en vervolgens niks meer van zich laat horen, behalve dat ie het allemaal onzin vindt.
Tja ach, 't is joker Berends.

Plemp een topic neer en smeer 'm. Dat is zo'n beetje de formule.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 23:48:22 #167
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_49911386
quote:
[afbeelding]

Onzin. Ik woon in dit land, en kan vrij goed een discussie voeren over dit land, met fatsoenlijke onderbouwingen.

Sterker nog, ik heb jouw 10 punten doorgelezen, en zie dat je zelf geen enkele van deze punten ook echt kunt onderbouwen met feiten, het zijn alleen maar uit de lucht gegrepen vooroordelen zonder enige onderbouwing. En ik ben het, zoals je gaat merken, ook best eens met een aantal punten. Ik vind het alleen zo jammer dat er echt geen enkele onderbouwing van jouw kant is......
quote:
1) Irak binnenvallen was een fatal mistake
Eens. Ik denk dat dat als een paal boven water staat, ik heb ook weinig argumenten om aan te geven dat dat niet zo is.
quote:
2) Amerika bedrijft dubieuze buitenlandse politiek door zich extreem in te mengen in andere landen (middels militaire cq CIA interventies) om te zorgen dat de Amerikaanse agenda gewaarborgd blijft. Dictators worden stelselmatig aan de macht gebracht in andere landen.
Klopt voor een groot deel ook. Maar je moet dan ook wel kijken naar de geschiedenis, en de potentiële gevolgen van deze ingrepen, welke in sommige gevallen ook voor Europa positief zijn uitgevallen. Een van de grootste voorbeelden is natuurlijk wel het bevoorraden van de Taliban ten tijde van de Sovjet inval in dat land, en het daarmee medeverantwoordelijk zijn voor het Taliban regime naderhand. Het doel van de Sovjets was niet alleen Afghanistan, ze willen ook Pakistan bezetten en zodoende een havenstad krijgen in de Indische Oceaan, de enige Oceaan die geheel door de NAVO werd gecontrolleerd, en van waaruit onderzeeërs zo goed als vrij schot hadden op een groot deel van de Sovjetunie. Al sinds de jaren 70 heeft de VS vliegdekschepen met support vloot in de regio gehad, en dat zat de Sovjets dwars, die eigenlijk alleen vanuit Vladivostok konden opereren, een haven die tevens omringd werd door Japan, Zuid Korea, en de Filipijnen welke allemaal een Amerikaanse vloot in haar havens hadden.

Ook Saddam Hoessein is een klassiek voorbeeld van Amerikaanse bemoeizucht, maar niet geheel onterecht. De Iranezen waren op dat moment de meer gevaarlijke van de twee, en niet geheel onterecht eigenlijk, want datzelfde regime is nog steeds aan de macht en op weg naar het bouwen van kernwapens. Ook in de Iran-Irak oorlog speelde de Sovjetunie weer een rol, welke het Iraanse leger voorzag van wapens. Een "puppet-government" in het Midden-Oosten is altijd al een doel geweest van de Sovjet Unie, en daarmee dus ook controle over grote olievelden in de regio. De dreiging dat de Sovjet Unie wellicht controle kreeg over belangrijke oliereserves is een belangrijkere reden geweest om militaire acties uit te voeren dan de olie zelf.
quote:
3) Door Amerikaanse autoriteiten is geen reet gedaan om 11 september te doen voorkomen. Als de normale procedures waren gevolgd waren er nooit vliegtuigen het WTC binnengevlogen.
Tja, na het feit praten is natuurlijk altijd makkelijk. Het had inderdaad voorkomen kunnen worden, maar als je zo gaat redeneren hadden wel meer oorlogen voorkomen kunnen worden.
quote:
4) War on drugs slaat kant noch wal. Het wakkert het drugsgebruik alleen maar aan.
Eens. De tactieken die worden toegepast om het drugsverbruik te verminderen zijn eigenlijk weinig effectief geweest en het heeft eigenlijk alleen geleid tot een flinke groei van het aantal gevangenen in de Amerikaanse gevangenissen, waarvan een vrij groot deel buitenlanders zijn - voornamelijk zuidamerikanen - die voor drugshandel gepakt zijn.
quote:
5) Amerika kent voor een westerse samenleving relatief weinig vrijheden: de matige mogelijkheid tot homohuwelijk, abortus en euthanasie. De war on drugs is er eveneens een voorbeeld van weinig vrijheid: in sommige staten kan je voor een pak wiet levenslang krijgen. Zie ook het totale gebrek aan privacybescherming.
Het homohuwelijk is iets wat nog vrij nieuw is, en tot een jaar of drie geleden waren Denemarken en Nederland de enige twee landen ter wereld waar het mocht. Pas verleden jaar zijn er een paar landen bijgekomen, waaronder Spanje en Canada. Ook in de VS, waar het huwelijk per staat wordt geregeld, zijn er steeds meer staten die wetgevingen aan het vormen zijn voor het homohuwelijk.

Hetzelfde geldt voor euthanasie. In de gehele wereld zijn er slechts DRIE plekken waar euthanasie is toegestaan. Nederland. Belgie. De Amerikaanse staat Oregon. (zie ook hier) Ik vind het dan ook belachelijk om te stellen dat de Nederlandse en Belgische wet met betrekking tot euthanasie superieur zou zijn aan de wetten van alle andere landen ter wereld. Sterker nog, het feit dat het in de Amerikaanse staat Oregon is toegestaan betekend in feite dat ALLE Amerikanen er gebruik van kunnen maken..... je moet alleen wel minstens 6 maanden in Oregon wonen, wat in principe alleen financieel een probleem kan opleveren in het geval men dit niet kan betalen. De Verenigde Staten horen dus eigenlijk bij de enige 3 landen waar Euthanasie mogelijk is.

Je hebt over abortus verder totaal ongelijk. Al sinds de jaren 70 is abortus in de Verenigde Staten 100% legaal. Zie Roe vs. Wade. Er zijn conservatieven die het graag weer ongedaan zien, maar voorlopig is abortus nog steeds 100% legaal, in alle vormen en maten. Abortusklinieken zijn dan ook overal in de VS te vinden en doen nog steeds goede zaken. Binnen de EU een enorme controversie ontstaan over de onder Nederlands vlag varende abortusboot, die onder andere in internationale wateren rond Ierland, Portugal en in de Oostzee boven Polen voeren omdat abortus in deze twee landen niet is toegestaan. En dan vraag ik me af..... welk recht heeft Nederland om haar wetten te forceren op andere landen door een dergelijke slinkse achterdeur te openen voor Ieren, Portugezen en Polen?

Wat betreft drugs en de straffen die je ervoor kan krijgen heb je ook compleet ongelijk. "Levenslang voor een pak wiet" is niet aan de orde. Levenslang wordt sowieso niet gegeven voor drugshandel, laat staan voor bezit. De keren dat er levenslang is gegeven is er meestal sprake van meerdere misdaden, en in de meeste gevallen sprake van een misdaad waarbij mishandeling, verkrachting, of moord plaatsvond naast de drugshandel. Als je wordt opgepakt met een kilo cocaine, dan kun je zeker voor 15, 20 jaar in de cel verdwijnen, maar levenslang is er niet bij.

In veel staten is het bezit van Marijuana, wiet dus (de soorten die in Nederland semi-legaal zijn) "decriminalized", wat inhoudt dat je een boete betaald voor bezit van 1 ounce (28 gram) of minder. In California staan deze boetes op $100 onder normale omstandigheden en $500 als je binnen een mijl van een schoolterrein. In de meeste andere staten varieren de straffen voor bezit van een kleine hoeveelheid drugs voor persoonlijk gebruik van boetes tot een maand of 6 gevangenisstraf. Alleen voor de grotere hoeveelheden, duidelijk bedoeld voor het dealen van drugs zijn grotere straffen weggelegd. Zie ook hier voor verdere onderbouwing.

De Verenigde Staten zijn bijvoorbeeld minder streng in haar drugsbeleid dan landen als Frankrijk, Griekenland en Polen, om maar even drie EU landen te noemen met een streng beleid.

Dan het laatste punt, privacybescherming: De Nederlandse overheid luistert per inwoner ongeveer 8 keer zoveel af dan in de Verenigde Staten, en er zijn bij de Nederlandse overheid meer gegevens bekend per burger dan in de VS, onder andere door onze prachtige burgerlijke stand, die zelfs bijhoudt of je wel je afvalheffingen hebt betaald. Zie ook dit artikel:

Nederland is een afluisterparadijs.
quote:
6) Het economisch systeem van Amerika is zeer wankel: de dollar verzwakt structureel, het enorme handelstekort blijft oplopen (het leven op te grote voet), de huizenbubbel, verkoopt zichzelf aan China en Japan middels obligaties en de overheid spendeert veel te veel aan "veiligheid"
Voor een groot deel mee eens. Het probleem voor Europa is echter dat ze door de sterke Euro massaal aan het investeren zijn in de Dollar, omdat het zo heerlijk goedkoop obligaties aanschaffen is momenteel op de beurs. Gevolg: de NASDAQ klimt hoger en hoger, met banken als ING en ABN-Amro hoog in de top. Als de Dollar een klap maakt, ontvangt Europa net zo hard de klappen....

Hierbovenop mag wel vermeldt worden dat de hele wereld GEK is op Amerikaanse producten. Iedereen koopt Coca Cola, Levis Jeans, Nike Sportschoenen, Intel en AMD processors, Microsoft Windows..... Iedereen houdt van Amerikaanse films, muziek, televisieseries, etc. In Europa wordt MEER televisie gemaakt dan in de Verenigde Staten, in het Frans, Duits, Italiaans, Spaans, (Brits) Engels, en Scandinavië. Toch kiest men bij de Nederlandse televisie ervoor om voor zowat de helft aan Amerikaanse series in te kopen, en met een beetje geluk komt er nog een Duitse Krimi bij, maar dan heb je het wel gehad. En schakel eens Radio 538 in, en dan hoor je dat waarschijnlijk de helft van de liedjes die binnen een uur of twee gedraaid zijn uit de Verenigde Staten afkomstig is. Ook in de voedsel en fastfoodindustrie zijn de VS populair. Zowat elke grotere stad in Nederland heeft een McDonalds die economisch rendabel is, maw er is genoeg intresse. In veel steden zijn tegenwoordig ook KFC, Burgerking en andere fastfoodketens te vinden, en zelfs Starbucks Coffee begint in Nederland door te breken, de eerste vestiging wordt in Juni 2007 op Schiphol geopend.

America Sells. Men WIL graag Amerikaanse producten hebben, zien, eten, en beluisteren.
quote:
7) Amerika is olieverslaafd met alle ernstige gevolgen van dien en ook relatief gezien zeer milieuvervuilend
Amerika is tevens het land waar - op Brazilie na - de meeste Ethanol wordt geproduceerd, en de meeste Biodiesel. Ze zijn hier momenteel zeer hard op weg om de "green technology" industrie op te bouwen, en Schwarzenegger, de gouverneur van California wil van California de "green state" maken. De uitlaatgasrestricties in California en New York zijn de strengste ter wereld, strenger dan welk Europees land dan ook bijvoorbeeld.
quote:
8) Amerika heeft een immorele buitenlandse politiek: zij willen geen vrijheid, democratie of rechtstaat brengen in andere landen, maar landen voor hun economische karretje spannen.
Dankzij deze immorele buitenlandse politiek was West Europa in 1955 weer een sterke mogendheid met een sterke infrastructuur en stabiele regeringen, en was de economie van West Duitsland weer op het niveau van 1933. Dankzij deze immorele buitenlandse politiek werd Japan de financieel en technologisch gezien machtigste democratie in het verre oosten, en werd Duitsland de industriele as van het nieuwe Europa.

De Verenigde Staten zijn een van de grootste investeerders in landen als Polen, Hongarije, en Tsjechie bijvoorbeeld en zijn voor een aanzienlijk deel verantwoordelijk voor de wederopbouw van hun economieën. Duitsland is de tweede investeerder in deze landen.
quote:
Dit is wel zo'n ontzettend DOM vooroordeel, dat ik meer twijfels zet bij de intelligentie van de persoon die dat bedacht heeft dan bij de Amerikanen zelf. Ik geef direct toe dat het onderwijsstelsel in de VS te wensen overlaat waardoor veel mensen minder kansen krijgen. Dat men ongezonder leeft in de VS is ook een feit, maar dat de Amerikaanse mens per definitie dommer zou zijn dan de Europese mens is echt klinkklare onzin.

Ten eerste: De Verenigde Staten hebben enkele van de beste universiteiten in de wereld, en produceerden enkele van de grootste geleerden ter wereld. In dit land zijn o.a. de telefoon, de computer chip, de personal computer, de air-conditioning, het vliegtuig en de kleurentelevisie ontworpen. In dit land worden de meest geavanceerde militaire technieken ontworpen, heeft men een groot deel van de moderne chirurgie toegepast - waaronder de eerste longtranplantatie, de eerste levertransplantatie, de eerste pacemaker en kunstmatig hart, en heeft het meest vooruitstrevende kankeronderzoek ter wereld.

Het Internet, vele programmeertalen, vele computerprogramma's die we allemaal dagelijks gebruiken, en het grootste deel van de huidige computertechnieken (denk aan CPU, Grafische kaarten, harde schijven, etc) zijn allemaal in de VS ontwikkeld.

Ten tweede: Vraag een Nederlander wat de hoofdstad van Montana is, in welke staat het grootste National Park ligt, welke staten de Columbia River doorkruist, hoeveel provincies Canada telt (en ze noemen) en wie de 3e in de rij is voor het Presidentschap mochten zowel President als Vice President overlijden, dan weten slechts enkelen dit te noemen. E.e.a. wordt versterkt door de Nederlandse televisie. Vroeger had je de Vakantieman met Frits Bom, waar men Nederlanders langs de Costa-Del-Sol vroeg waar ze nu eigenlijk waren door het aan te wijzen op een kaart met Europa, waarbij sommigen zelfs Engeland en Griekenland aanwezen, en eentje zelfs Belgie. Geografische onbekendheid geldt voor alle mensen, want als je in Amsterdam zomaar mensen op straat gaat aanspreken en ze vragen gaat stellen over de aardrijkskunde van Noord Amerika, dan kom je echt niet veel verder dan dat je in Noord Amerika gaat vragen over Europa.

Ten derde: Alleen in Nederland hebben we omroepen met een Christelijke voorkeur op door BELASTINGCENTEN betaalde televisisiestations. Alleen in Nederland hebben we een Gerformeerde basisschool, een Katholieke basisschool, een Protestante en Islamitische basisschool door belastinggeld betaald. In de Verenigde Staten zijn alle scholen die door de overheid betaald worden "public" schools, ofwel zonder religieuze instelling. Vandaar dat de hele "intelligent design" discussie ook op gang kwam, omdat de scholen zich niet willen verbinden aan een religie, en dat als een religieus aspect wordt gezien. Maar een Katholieke scholengemeenschap ofwel een Katholieke Highschool? Ze zijn er wel, maar dan alleen PRIVE betaald, niet door belastingcenten.

Nederland is tevens het enige land in de EU dat naast de Verenigde Staten GOD op het geld heeft staan. In steden als Rijssen, Ede, Harderwijk, Staphorst, en vele andere kleine dorpjes in Overijssel, Drenthe en Zeeland worden vrouwen vaak nog zwaarder onderdrukt dan bij de Islam normaal is. In Rijssen is al eens een controversie ontstaan doordat verkrachtingen van een 16 of 17 jarig meisje door een familielid als "straf" voor het omgaan met iemand van het andere geloof onder de mat zijn geveegd en "intern zijn opgelost". Mijn (katholieke) oom moest zichzelf laten bekeren tot gereformeerde, en moest een jaar lang wekelijks aanwezig zijn in de gereformeerde kerk voordat hij ook maar mocht OMGAAN met zijn huidige vrouw. Hij zette door en alles kwam goed, maar het geeft wel een beetje aan dat Nederland ook barst van de Christelijke fundamentalisten. Sterker nog, in Nederland mag er dan wel een homohuwelijk zijn, maar zo ongeveer 30% van de ambtenaren die huwelijken sluiten in Nederland weigeren uit principe en geloofsovertuiging dit huwelijk te sluiten. In Barneveld was het zelfs zo dat er NIEMAND beschikbaar was voor een aldaar wonen homokoppel, en moest men op belastinggeld een ambtenaar uit Amersfoort halen.

Er zijn in de VS inderdaad Christen-fundamentalisten. Maar ga alstublieft niet doen dat Nederland zo'n ontzettend tolerant landje is waar homohuwelijken door iedereen geaccepteerd worden, want dat is echt niet zo. We spenderen in dit landje behoorlijk wat belastingcenten aan zaken die met het geloof te maken hebben, en dat gebeurd in de VS toch op een veel lager pitje.
quote:
10) Amerika is extreem arrogant: ze dulden zeer weinig kritiek, zelfs als deze kritiek zeer zinvol is (bijvoorbeeld op het gebied van energiebesparing). Iedereen die (rationeel terechte) kritiek heeft is een Amerika-hater. Michael Moore is een Amerika-hater omdat hij het fragiele Amerikaanse zorgsysteem aan de kaak stelt. Naar de UN luisteren ze ook amper en elke resolutie jegens Israël steken zij als vaak enige land een stokje voor.
Wat betreft Israël: Dat valt in hetzelfde straatje als resoluties jegens Taiwan die door China geblokkeerd worden, resoluties jegens kernproeven die door Frankrijk werd geblokkeerd (en pas jaren nadat ze klaar waren met testen in Mururoa weer aan de kaak werd gesteld), en resoluties jegens Tsjetsjenie of andere voormalige sovjetrepublieken die door Rusland worden geblokkeerd. Overigens is Duitsland vaker tegen of voor een bepaalde resolutie jegens Israël dan de Verenigde Staten, alleen dit eerste land kent geen vetorecht.

Wat betreft arrogantie: Je hebt voor een deel gelijk. Maar aan de andere kant is het ook zo dat dit voor zoveel landen geldt. Er zijn weinig andere landen die zo trots zijn op hun eigen land, maar ook in Frankrijk en Duitsland hebben ze daar een handje van. Michael Moore heeft verder gelijk, en wordt ook zo behandeld door veel Amerikanen, velen vinden hem namelijk een held.
quote:
Oh, en dit topic gaat niet over de positieve invloeden die Amerika gebracht heeft, want open daar dan maar een apart topic over. Ga aub even in op de 10 stellingen.
Tja, sorry hoor.... maar als je het gaat hebben over de negatieve invloeden die Amerika gebracht heeft, dan mogen daar best een stel positieve invloeden tegenover staan natuurlijk. Anders is het net zoiets als discussiëren over hoe slecht roken is, zonder dat je de positieve dingen mbt roken erbij zou mogen halen. Onzin dus, als je met negatieve (en trouwens niet of zeer slecht onderbouwde) vooroordelen komt, dan mogen die best verdedigd worden met de positieve effecten daarvan.

Jouw kritiek is erg eenzijdig en zo goed als niet onderbouwd. Ik heb helemaal geen problemen met kritiek tegen Amerika hoor, en dat heb je ook wel kunnen opmaken uit deze post, en andere posts die ik heb gedaan. Maar ik heb zelden iemand gezien die op zo'n trieste manier een stel vooroordelen neerzet, en met geen enkele argumentatie verder 10 punten neerzet om zo met een stel anti-amerika one-liners zieltjes te winnen.

Als je weer zo'n topic begint, neem voortaan even de moeite om je standpunten te onderbouwen. En het ook weer jammer dat je ook niet naar de feiten hebt gekeken voordat je dit topic opende.....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 29 mei 2007 @ 23:49:42 #168
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_49911456
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 09:51 schreef Soul79 het volgende:
Doe geen moeite. TS is zo'n figuur die wat dingen blert en vervolgens niks meer van zich laat horen, behalve dat ie het allemaal onzin vindt. In feite demonstreert hij dus dat ook Amerika-bashers niet kunnen discussiëren. Misschien was dat zijn doel ook wel, wie zal het zeggen.
Klopt eigenlijk als een bus..... hij zet een hoop onzin in een topic neer, en vervolgens blijft alle onderbouwing uit.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_49911695
Maarten (zou je alleen dat stukje over die vette communist willen weghalen?)
  woensdag 30 mei 2007 @ 00:04:25 #170
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_49912050
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 23:54 schreef DrWolffenstein het volgende:
(zou je alleen dat stukje over die vette communist willen weghalen?)

[ Bericht 11% gewijzigd door maartena op 30-05-2007 00:10:13 ]
-
pi_49912199
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 23:48 schreef maartena het volgende:

[..]

Onzin. Ik woon in dit land, en kan vrij goed een discussie voeren over dit land, met fatsoenlijke onderbouwingen.
Jij bent denk ik ook niet het type Amerikalikker waar PBerends op doelt. Je lijkt niet zo blindelings te bewonderen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_49912355
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 00:08 schreef du_ke het volgende:

[..]

Jij bent denk ik ook niet het type Amerikalikker waar PBerends op doelt. Je lijkt niet zo blindelings te bewonderen.
Dat hoeft natuurlijk ook niet, maar het probleem met PBerends (naast zijn domme topics en irritante gewoonte om nauwelijks te reageren) en veel andere users is dat ze de VS blindelings afkraken. Zo krijg je een hoop ongeinformeerd reactionair geblaat...
pi_49912503
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 21:15 schreef Cyclonis het volgende:

[...] getogen voor de helft in Nederland, voor de helft in Curacao [...]
Ik zie het helemaal voor me
pi_49912507
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 00:12 schreef Evil_Jur het volgende:

Zo krijg je een hoop ongeinformeerd reactionair geblaat...
Van beide kanten natuurlijk.
pi_49912564
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 00:17 schreef du_ke het volgende:

[..]

Jup.

Maar zo is Fok nou eenmaal vrees ik.
pi_49912885
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 00:17 schreef NDAsilenced het volgende:

[..]

Ik zie het helemaal voor me
LOL! nu pas zie ik die interpretatie voor me!!

ik bedoel dus de helft van mn leven in nl, de andere helft in cur

je bracht me goed aan het lachen
An unstable system is a system that is not stable
  woensdag 30 mei 2007 @ 00:54:20 #177
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_49913381
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 09:46 schreef more het volgende:
Dat, en het niet meer terugkomen op topics omdat het waarschijnlijk veel te veel werk voor hem is om e.e.a. ook echt te onderbouwen. En dan heeft ie notabene dit topic ook nog eens in zijn sig gezet.....
-
  woensdag 30 mei 2007 @ 01:06:03 #178
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_49913565
Dus .....

Een frikandel speciaal graag Pberends. En vlug.

Of kun je dat ook al niet?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  woensdag 30 mei 2007 @ 01:06:42 #179
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_49913577
Wat het volgens mij lastig maakt voor Europeanen om een evenwichte mening erop na te houden, is dat we alleen nieuws krijgen te horen over het (buitenlandse) beleid van de federale overheid. Staten an sich kunnen veel vergaander hun eigen beleid voeren dan onze provincies, maar daar horen we nooit wat over. We denken veel te weten over Amerika omdat elke scheet van Bush 3 dagen lang in het 8 uur journaal wordt besproken, maar eigenlijk weten we nog niet eens de helft. Het enige nieuws dat binnensijpelt over de rest van Amerika zijn de smeuïge 'Only in America' berichten, die allerminst representatief zijn.
  woensdag 30 mei 2007 @ 09:22:31 #180
179327 Harry4
Treehugger
pi_49916554
quote:
Op maandag 28 mei 2007 13:04 schreef Blazkowich het volgende:

[..]

Is ook zo

Maar ik heb in dit topic bijvoorbeeld al een paar keer gehoord hoe slecht Amerika wel niet is omdat ze Saddam (en andere dictaturen) ondersteunen. Maar kijk je even in onze eigen achtertuin dan zie je dat zelfs Nederlanders gifgas aan hem leverden. En dat Frankrijk en Duitsland net zo goed bloed aan hun handen hebben.

Alleen worden Frankrijk, Duitsland en Nederland er lang niet zo hard op afgerekend als de Amerikanen. Beetje dubbele maatstaven, dat wilde ik eigenlijk even duidelijk maken.
Ja maar kijk wat ik schrijf , want hij is ervoor gestraft door Nederland zelf (15 of 18 jaar celstraf of zo). Amerika en Duitsland hebben haar wapenleveranciers niet aangepakt.

Verder heb jij ook gelijk. De wapenindustrie is één grote big buisness.
Ich bin Macho, süper Macho...
pi_49917094
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 00:17 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar om daar even op terug te komen; Wat is vervelender? Mensen die extreem negatief zijn over een land & volk zonder te weten waar ze het over hebben, of mensen die juist extreem positief over een land & volk zijn zonder te weten waar ze het over hebben....
pi_49920664
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 09:45 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Maar om daar even op terug te komen; Wat is vervelender? Mensen die extreem negatief zijn over een land & volk zonder te weten waar ze het over hebben, of mensen die juist extreem positief over een land & volk zijn zonder te weten waar ze het over hebben....
Beiden zijn zo'n beetje net zo vervelend maar ik ben meestal van de positieve benadering dus naar mijn mening is negatief vervelender .
pi_49926503
Amerika

Ik duld geen tegenspraak.
Dat zegt de Amerikanen natuurlijk helemaal niks!
pi_49927072
toch wel vreemd dat onder "buitenlandse" amerikanen (vb stemmers vanuit nederland) die stemmen, heel anders wordt gestemd dan door mensen die alleen binnenlandse media zien
uit een aspergernest
  woensdag 30 mei 2007 @ 14:25:30 #185
121310 venomsnake
El Saltador
pi_49927127
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 14:08 schreef respectmyauthority het volgende:

Ik duld geen tegenspraak.
You are either with us or against us
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  woensdag 30 mei 2007 @ 15:57:33 #186
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_49930311
En ja hoor.... pberends is em gesmeerd uit dit topic
-
pi_49932529
Langverwachte reply...

Jammer dat iedereen denkt dat ik een anti-Amerikanist ben en dat dit de zoveelste bash-topic ik. Ik maar me juist erg ongerust om VS omdat zij nog een van de weinigen zijn waar ik nog hoop in zie.

Rusland, de Islam en China zijn veel slechtere alternatieven en de EU heb ik niet zoveel vertrouwen in, mede door de hoge mate van moslimimmigrantie en politieke verdeeldheid.

Ik maak me alleen erg zorgen om de Amerika, wat zij zichzelf al jaren aandoen. Elke policy die ze nu hanteren maakt hen zwakker.

- De oorlog tegen Irak maakt Amerika zwakker
- De oorlog tegen terrorisme maakt Amerika zwakker
- De oorlog tegen drugs maakt Amerika zwakker
- De agressieve buitenlandse approach maakt Amerika zwakker
- Het hoge handelstekort en begrotingstekort maakt Amerika zwakker
- Het slecht zorgen voor de bevolking op bijvoorbeeld het gebied van zorg maakt Amerika zwakker
- De grote afhankelijkheid van geimporteerde fossiele brandstoffen maakt Amerika zwakker

Amerika zet al haar resources totaal verkeerd in. Amerika kan zoveel beter, als grootste westerse land, beste defensie-apparaat ooit in de menselijke geschiedenis, en land met de meeste nobelprijzen. Ten tijde van Clinton was ik net als zovelen juist fan van Amerika.

Het is onbegrijpelijk dat figuren als Bush het geweldige land Amerika zwaar beschadigen. Gelukkig zijn er ook nog Amerika-fans als maartena die dit ook inzien.
pi_49932890
pberends, misschien moet je het aan de Amerikanen zelf overlaten wat ze met hun land willen doen. Waarom zou uitgerekend jij het beter weten dan 50 miljoen Amerikanen? Verder ben je een beetje naïef moet ik zeggen, als de overgang Clinton - Bush zo'n totale omslag in je houding t.a.v. de VS teweegbrengt.
pi_49932911
Okee TS, en wat was dan je punt met dit geweldige topic?
  woensdag 30 mei 2007 @ 17:45:59 #190
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_49934121
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:59 schreef pberends het volgende:
Langverwachte reply...

Jammer dat iedereen denkt dat ik een anti-Amerikanist ben en dat dit de zoveelste bash-topic ik. Ik maar me juist erg ongerust om VS omdat zij nog een van de weinigen zijn waar ik nog hoop in zie.
Het is heel fijn hoor dat je je als Nederlander ongerust maakt over Amerika, maar waarom moet je in hemelsnaam dan komen met stereotypen als "Amerikanen zijn dom", en een lijst van punten opnoemen die je totaal niet onderbouwt?
-
  woensdag 30 mei 2007 @ 18:12:49 #191
130955 Floripas
Blast from the past
pi_49934995
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 17:45 schreef maartena het volgende:

[..]

Het is heel fijn hoor dat je je als Nederlander ongerust maakt over Amerika,
De Amerikanen zijn onze naaste handelspartners, hebben als militaire bondgenoot de meeste impact op ons buitenlands beleid, roeren hun vinger stevig in de wereld en beinvloeden ons cultureel het meest.

Dan vind ik het niet gek om het te bekritiseren.

Het tweede deel van je post, daar heb je gelijk in.
pi_49935776
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 17:45 schreef maartena het volgende:

[..]

Het is heel fijn hoor dat je je als Nederlander ongerust maakt over Amerika, maar waarom moet je in hemelsnaam dan komen met stereotypen als "Amerikanen zijn dom", en een lijst van punten opnoemen die je totaal niet onderbouwt?
Leuk dat je daarover begint, maar heb ik niet gelijk op de genoemde punten in mijn reply? Sommige punten waren inderdaad provocerend .
pi_49936526
quote:
Het lijkt de FP wel.
Kwalitatief hoogstaande flauwekul voor de intelligente onbenul!
  woensdag 30 mei 2007 @ 18:56:00 #194
121890 M42
I Love Techno!
pi_49936574
Ik ben het wel eens met de stellingen. Echter kan je niet ontkennen dat er vanuit de VS grootste zaken zijn voortgekomen zoals de Ruimtevaart en Astronomie
De wijzen maken spreuken en de dwazen herhalen ze
  woensdag 30 mei 2007 @ 18:56:18 #195
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_49936588
Waarom zou de TS hier reageren als hij weet dat Amerika-kontlikkers zijn argumenten toch zullen wegwuiven alsof het niks is?
Een dicussie of debat winnen op het internet is ZO zinloos.

Overigens geef ik pberends groot gelijk en de meest hypocriete mensen zijn wel...de Amerikaanse kontlikkers die half geïndoctrineerd zijn door hollywood maar dat zelf niet door hebben.
Era Vulgaris
  woensdag 30 mei 2007 @ 19:02:02 #196
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_49936789
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 18:35 schreef pberends het volgende:
Leuk dat je daarover begint, maar heb ik niet gelijk op de genoemde punten in mijn reply? Sommige punten waren inderdaad provocerend .
Ik heb mijn uitgebreide reply al geschreven. Ik vind het alleen weer erg dom overkomen dat je punten neerzet zonder daarbij ook een fatsoenlijke onderbouwing te geven. Zeker als je een topic als deze in je sig gaat zetten om meer bekijks te trekken doen opmerkingen als "Amerikanen zijn dom" jouw eigen intelligentie toch echt geen eer aan.

Een beetje fatsoenlijke onderbouwing had wel gemogen. 10 negatieve puntjes opnoemen kan iedereen natuurlijk.....
-
  woensdag 30 mei 2007 @ 19:21:22 #197
112071 Plotinus
Pax Europa
pi_49937524
Interessante post. Ik ben geen "Amerika-kontlikker", maar ik mis bij sommige punten wel minstens 2 onafhankelijke bronnen (voorzover die natuurlijk 'onafhankelijk' kunnen zijn).
pi_49941743
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 19:47 schreef Onderbroek het volgende:
maar dankzij the joe es of e spreken we nu geen duits!
Zelfs al was dat zo (wat dus niet zo is), dan maakte het alsnog geen reet uit, want de Amerikanen zien en horen het verschil toch niet tussen Duits en Nederlands , en dan nog zou 1 goed ding lang niet alles goed maken wat ze voor misdaden hebben gepleegd in de wereld.

opzich ben ik het wel met de TS eens, vooral dat ze totaal geen benul hebben van de rest van de wereld (soms heb ik het gevoel alsof de meesten daar nog wereldkaarten van voor christus gebruiken), of dit heeft te maken met de enorme hoeveelheden pro-Amerika propaganda.
en de hypocrietie druipt overal vanaf
pi_49942400
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 20:56 schreef A.West het volgende:

[..]

Zelfs al was dat zo (wat dus niet zo is), dan maakte het alsnog geen reet uit, want de Amerikanen zien en horen het verschil toch niet tussen Duits en Nederlands , en dan nog zou 1 goed ding lang niet alles goed maken wat ze voor misdaden hebben gepleegd in de wereld.

opzich ben ik het wel met de TS eens, vooral dat ze totaal geen benul hebben van de rest van de wereld (soms heb ik het gevoel alsof de meesten daar nog wereldkaarten van voor christus gebruiken), of dit heeft te maken met de enorme hoeveelheden pro-Amerika propaganda.
Geen benul van de wereld? Wijs jij maar Albanië aan op de Europa kaart, wedden dat je het niet kan vinden?

sommige Nederlanders...
pi_49942612
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 20:56 schreef A.West het volgende:

[..]

En jij kunt bijvoorbeeld Nebraska of Connecticut wel aanwijzen zeker? Jij bent degene die hypocriet is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')