Daarom. Kijk eens hoe succesvol het is in de USA, waar de grootste en meest harde bende wereldwijd opereert.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:19 schreef Napalm het volgende:
Zware straffen ter afschrikking, recidieve voorkoming, bescherming maatschappij en genoegdoening slachtoffers. Ik ben helemaal voor.
Dat is juist de kernvraag: moet je in alle gevallen humaan willen zijn?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:31 schreef type_29 het volgende:
Dat is toch niet humaan man.
Kwestie van een gedegen vooronderzoek. Je zou dit soort acties misschien ook alleen moeten uitvoeren wanneer er sprake is van een heterdaad.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:26 schreef JeOma het volgende:
Ik denk er eigenlijk ook zo over, maar er zijn een paar redenen om toch tegen te zijn, waarvan de belangrijkste:
1) wat als je fout zit met je veroordeling? er is geen weg terug...
Gemak dient de mens. Het is veel belangrijker dat de samenleving verlost is van het kwaad dat haar voortdurend teistert. Ik ben niet zo geïnteresseerd in de psychologie van de crimineel. Tijd, geld en moeite kan beter worden besteed.quote:2) is een levenlang iemand gevangen zetten (en dan bedoel ik niet een 100m2 kamer met PS3, flatscreen en fitnessruimte, maar gewoon echt een fakking klein hokje met elke dag ranzig eten) niet veel erger? de dood is wel lekker makkelijk toch?
Nogmaals, gedegen vooronderzoek.quote:3) als je overgaat tot zware lijfstraffen en je zit er naast met de veroordeling? of iemand wordt erin geluisd? dat worden fikse schadeclaims van mensen met kapotte knieschijven...
Punt 1 hoor je heel vaak en is een terechte zorg. Uiteraard moet zeker zijn dat je de juiste dader hebt. Je zou dus bijvoorbeeld kunnen zeggen dat de doodstraf alleen opgelegd wordt in de gevallen waarin iemand op heterdaad wordt betrapt. Als voorbeeld kan ik noemen een stelltje antilianen in breda die op heterdaad worden betrapt terwijl ze een meisje verkrachten. Of dat je de doodstraf alleen oplegt wanneer er DNA + camerabeelden voor handen zijn. Er zijn dus mogelijkheden om onterechte veroordelingen te voorkomen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:26 schreef JeOma het volgende:
Ik denk er eigenlijk ook zo over, maar er zijn een paar redenen om toch tegen te zijn, waarvan de belangrijkste:
2) is een levenlang iemand gevangen zetten (en dan bedoel ik niet een 100m2 kamer met PS3, flatscreen en fitnessruimte, maar gewoon echt een fakking klein hokje met elke dag ranzig eten) niet veel erger? de dood is wel lekker makkelijk toch?
3) als je overgaat tot zware lijfstraffen en je zit er naast met de veroordeling? of iemand wordt erin geluisd? dat worden fikse schadeclaims van mensen met kapotte knieschijven...
Maar goed, al met al ben ik ook absoluut voor VEEL strengere wetten. Niet dat gelul dat iemand die een buurt terroriseert wegkomt met 4 uur taakstraf ofzo. Dat soort gasten mogen rustig 15 jaar de bak in. En dan niet met behoud van uitkering ofzo.
Maar lijfstraffen/doodstraffen? kweenie...
Kan je iemand die 30 jaar in de cel heeft gezeten zn leven teruggeven?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:26 schreef JeOma het volgende:
Gezien het tegenstribbelen van de veroordeelden zijn zij het neit met je eens. De slachtoffers en nabestaanden meestal ook niet..quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:26 schreef JeOma het volgende:
2) is een levenlang iemand gevangen zetten (en dan bedoel ik niet een 100m2 kamer met PS3, flatscreen en fitnessruimte, maar gewoon echt een fakking klein hokje met elke dag ranzig eten) niet veel erger? de dood is wel lekker makkelijk toch?
Gaat dit niet net zo goed op voor celstraffen? En wat in geval van zekerheid; een voetbalsupporter die het veld op rent tijdens de champions league finale en de scorende spits van de tegenstander doodschiet en nog een salvo vuurt op het supportersvak van de tegenstander? 60.000 getuigen en camerabeelden uit 20 hoeken..quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:26 schreef JeOma het volgende:
3) als je overgaat tot zware lijfstraffen en je zit er naast met de veroordeling? of iemand wordt erin geluisd? dat worden fikse schadeclaims van mensen met kapotte knieschijven...
En niet te vergeten voor het genot van de toeschouwer. Ik zou het wel vet vinden om te zien hoe een pedofiel of verkrachter met een het pook wordt bewerktquote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:55 schreef Lucille het volgende:
Volgens mij is martelen nooit een middel geweest om de boel weer op de rails te krijgen bij een regime (kan er geen voorbeeld van verzinnen waar dit zo was). Volgens mij is martelen puur voor het genot van degenen die martelen.
jij kijkt te vaak SM-films..quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:55 schreef Lucille het volgende:
Volgens mij is martelen nooit een middel geweest om de boel weer op de rails te krijgen bij een regime (kan er geen voorbeeld van verzinnen waar dit zo was). Volgens mij is martelen puur voor het genot van degenen die martelen.
ik snap wat je bedoelt, maar gaat het er óns om, de gevangene zo hard mogelijk terug te pakken? Of is het doel eigenlijk om te zorgen dat het niet weer gebeurd, en dat dit soort zaken niet meer voorkomen?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:26 schreef JeOma het volgende:
Ik niet, denk ik. Het medelijden zou weer opspelen, als een hardnekkige hoest. Maar ik denk wel dat een marteling (mits goed uitgevoerd) functioneel kan zijn, in de zin dat je de dader aantast in zijn meest persoonlijke integriteit, hem letterlijk van binnen sloopt.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:04 schreef TranceAction het volgende:
[..]
En niet te vergeten voor het genot van de toeschouwer. Ik zou het wel vet vinden om te zien hoe een pedofiel of verkrachter met een het pook wordt bewerkt![]()
Helaas, ik ben te vaak op plekken geweest waar martelingen orde van de dag waren. Als je dat gezien hebt, ruimtes waar het bloed nog aan de muur en het plafond zit, dan weet je dat dit geen film is.quote:
Hoezo?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:12 schreef Lucille het volgende:
[..]
Helaas, ik ben te vaak op plekken geweest waar martelingen orde van de dag waren. Als je dat gezien hebt, ruimtes waar het bloed nog aan de muur en het plafond zit, dan weet je dat dit geen film is.
Hoezo wat? Er wordt gezegd dat ik te veel films kijk terwijl ik het heb over plekken waar ik zelf geweest ben.quote:
Waarom zou ik beter dan de dader moeten zijn? De dader heeft zich een slecht mens betoond, en wordt daarop afgerekend.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:15 schreef Mr_Memory het volgende:
Dus als iemand, iemand vermoord, straf je hem door hem/haar te vermoorden.
Wat maakt jouw dan beter als de dader?
Je verslost de wereld van een moordenaarquote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:15 schreef Mr_Memory het volgende:
Dus als iemand, iemand vermoord, straf je hem door hem/haar te vermoorden.
Wat maakt jouw dan beter als de dader?
Met de zelfde methode als dader heeft gedaan, dus als een slecht mens?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:18 schreef Ringo het volgende:
[..]
Waarom zou ik beter dan de dader moeten zijn? De dader heeft zich een slecht mens betoond, en wordt daarop afgerekend.
Tja wat is extreem dan he?quote:Ik stel ook niet voor om het recht in eigen hand te nemen, dat zou alleen maar wild-west-toneel opleveren. Ik stel de doodstraf voor als juridisch eindstation, in extreme gevallen.
Nee dat is een verlosser.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:24 schreef Igen het volgende:
Maar degene die de doodstraf uitvoert is dan toch ook een moordenaar?
Door zelf een moordenaar te zijn, dat maakt je toch geen haar beter.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:22 schreef TranceAction het volgende:
[..]
Je verslost de wereld van een moordenaar
Waarom? Zowel hij als de veroordeelde hebben na afloop iemand gedood. En het oorspronkelijke slachtoffer was misschien wel vanwege een vormfout vrijgesproken van een moord op het familielid van de veroordeelde, en dus niet zo onschuldig als het lijkt.quote:
Ja, daar vraag ik dus naar, hoezo heb je die plaatsen gezien?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:15 schreef Lucille het volgende:
[..]
Hoezo wat? Er wordt gezegd dat ik te veel films kijk terwijl ik het heb over plekken waar ik zelf geweest ben.
Omdat ik tijdens vakantie of vrije tijd tijdens werk in het buitenland die plekken bezocht heb. Dan heb ik het bijvoorbeeld over Dachau of in Cambodja over de Killing Fields en Security Prison #21 in Phnom Pehn (ook bekend als S-21).quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, daar vraag ik dus naar, hoezo heb je die plaatsen gezien?
In dat geval zit de situatie natuurlijk iets anders. Maar gelukkig is het geen uitzonderlijk voorbeeld dat je geeftquote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Waarom? Zowel hij als de veroordeelde hebben na afloop iemand gedood. En het oorspronkelijke slachtoffer was misschien wel vanwege een vormfout vrijgesproken van een moord op het familielid van de veroordeelde, en dus niet zo onschuldig als het lijkt.
Ik snap niet dat er nog mensen zijn die beweren dat doodstraf duurder is dan levenslang. Worden ze ingespoten met vloeibaar goud ofzoquote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:42 schreef Dagonet het volgende:
Martelen werkt niet aangezien iemand dan altijd zal zeggen wat jij wil dus als verhoor of bekentenis methode is het nutteloos. Als strafmethode wordt het meestal gevolgd door een executie en is het verspilling van tijd.
Qua doodstraf ben ik redelijk ambivalent maar zolang levenslange opsluiting goedkoper is dan een gedegen met alle justitiële wegen bewandelde executie wint levenslang.
Kwestie van openvragen stellen. In de oorlog deden ze het echt niet omdat het niet werkte hoor...quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:42 schreef Dagonet het volgende:
Martelen werkt niet aangezien iemand dan altijd zal zeggen wat jij wil dus als verhoor of bekentenis methode is het nutteloos.
Als recidivevoorkoming wel maar dan nog heb je afschrikwekkende werking. Verder is het zelden marteling + doodstraf. Zweep en stokslagen in Saoudi-Arabie worden niet vaak gevolgd door een onthoofding..quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:42 schreef Dagonet het volgende:
Als strafmethode wordt het meestal gevolgd door een executie en is het verspilling van tijd.
Ach, da tis vooral in de VS waar je federlae en lokale gerehctshoven hebt en waar ze iedere keer na een definitieve veroordeling tot de doodstraf over de doodstraf zelf gaan procederen. Da t is in europa heel anders geregeld.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:47 schreef TranceAction het volgende:
Ik snap niet dat er nog mensen zijn die beweren dat doodstraf duurder is dan levenslang. Worden ze ingespoten met vloeibaar goud ofzo![]()
Het aantal keren dat de veroordeele in hoger beroep kan gaan is niet hoger dan bij levenslang. Je kunt gewoon procederen tot de Hoge Raad en daarna is het afgelopen. Wat betreft het aanvechten van de straf is de doodstraf niet anders dan levenslang.
Ja, okee, maar het schijnt zo te zijn dat als je eenmaal begint met geschiedvervalsing dat dat soort stille getuigen van het verleden er ook niet meer toe doen hoor. Mensen (en ook users op Fok!) zijn iets cynischer dan je je misschien voorstelt.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:39 schreef Lucille het volgende:
[..]
Omdat ik tijdens vakantie of vrije tijd tijdens werk in het buitenland die plekken bezocht heb. Dan heb ik het bijvoorbeeld over Dachau of in Cambodja over de Killing Fields en Security Prison #21 in Phnom Pehn (ook bekend als S-21).
dit is dus de voornaamste reden om er tegen te zijnquote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:26 schreef JeOma het volgende:
Maar goed, al met al ben ik ook absoluut voor VEEL strengere wetten. Niet dat gelul dat iemand die een buurt terroriseert wegkomt met 4 uur taakstraf ofzo. Dat soort gasten mogen rustig 15 jaar de bak in. En dan niet met behoud van uitkering ofzo.
Maar lijfstraffen/doodstraffen? kweenie...
Dus je hebt er geen probleem mee dat wanneer je een kogel in je kop krijgt, voor de 20 euro in je beurs, dat de dader dan na 10jr weer vrolijk van de zon kan genieten?quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:26 schreef Sora het volgende:
Doodstraf is de meest kansloze straf ooit. Als iemand zoiets vreselijks heeft geflikt dat hij/zij de doodstraf verdiend dan komt hij/zij er veel te makkelijk mee weg, enkelt dood en verder niets, mocht je de verkeerde hebben dan is dat ook nog een keer enigsinds matig te noemen. dus nee, doodstraf zeker niet, totaal nutteloos.
En als jij bijvoorbeeld met een zedendeliquent te maken hebt, is het ook zonde om hem meteen naar een andere wereld te helpen, die moeten ze gewoon tussen de gevangenen zetten, dan krijgt hij daar zijn lesjes wel.quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:26 schreef Sora het volgende:
Doodstraf is de meest kansloze straf ooit. Als iemand zoiets vreselijks heeft geflikt dat hij/zij de doodstraf verdiend dan komt hij/zij er veel te makkelijk mee weg, enkelt dood en verder niets, mocht je de verkeerde hebben dan is dat ook nog een keer enigsinds matig te noemen. dus nee, doodstraf zeker niet, totaal nutteloos.
Ja.quote:
Weet je wat "op heterdaad betrapt" betekend?quote:Op woensdag 23 mei 2007 11:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dit is dus de voornaamste reden om er tegen te zijn
Alleen al omdat er veel meer tijd tussen zit wegens onderzoek valt het een stuk duurder uit.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:47 schreef TranceAction het volgende:
[..]
Ik snap niet dat er nog mensen zijn die beweren dat doodstraf duurder is dan levenslang. Worden ze ingespoten met vloeibaar goud ofzo![]()
Het aantal keren dat de veroordeele in hoger beroep kan gaan is niet hoger dan bij levenslang. Je kunt gewoon procederen tot de Hoge Raad en daarna is het afgelopen. Wat betreft het aanvechten van de straf is de doodstraf niet anders dan levenslang.
Misschien dat je een verkeerde afslag hebt genomen, maar we zitten niet in de VS, en de wetten zijn hier ook heel anders dan in de VSquote:Op woensdag 23 mei 2007 19:17 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Alleen al omdat er veel meer tijd tussen zit wegens onderzoek valt het een stuk duurder uit.
Dit is tenminste de uitkomst van vele onderzoeken uit de VS.
Maar het blijft toch een leuk discussiepunt eigenlijk, vooral omdat je weet dat het er niet meer van komt in Nederland, een doodstraf. Behalve als we natuurlijk eerst de EU uitstappen natuurlijk. En daarna de grondwet aanpassen. Dus zeg maar niet tijdens ons leven.
Er zijn alleen geen andere vergelijkbare landen, ik neem tenminste niet aan dat je het systeem van Saudi Arabie of China wil overnemen?quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:22 schreef TranceAction het volgende:
[..]
Misschien dat je een verkeerde afslag hebt genomen, maar we zitten niet in de VS, en de wetten zijn hier ook heel anders dan in de VS![]()
Wetten kan je veranderen/afschaffen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:26 schreef Dagonet het volgende:
En oh ja, onze wetten verbieden de doodstraf en lidmaatschap van de EU houdt de afschaffing van de doodstraf in. Dat zijn onze wetten waardoor het altijd een theoretische discussie zal blijven.
Ja, dat kan. Maar wat denk je dat beter is voor het land? Lid blijven van de EU of eruit stappen en roepen "ja, we kappen ermee, we willen liever wat mensen rechtmatig om zeep helpen, met een beetje mazzel zitten er geen onschuldigen tussen".quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:32 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wetten kan je veranderen/afschaffen.
Ja, zwaardere straffen werken ook echt. Zie bijv. de Verenigde Staten, waar criminaliteit..... nauwelijks meer voorkomt!quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:19 schreef Napalm het volgende:
Zware straffen ter afschrikking, recidieve voorkoming, bescherming maatschappij en genoegdoening slachtoffers. Ik ben helemaal voor.
Ik gok dat ze dat meer voor hun plezier deden, en om angst te zaaien onder de bevolking.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:58 schreef Napalm het volgende:
[..]
Kwestie van openvragen stellen. In de oorlog deden ze het echt niet omdat het niet werkte hoor...
[..]
In China, Saudie Arabie, en Iran is de doodstraf inderdaad goedkoper. In De Verenigde Staten niet. Dat komt voor een groot deel omdat daar de gevangenissen niet de luxe-paradijzen zijn die we in Nederland hebben, en de kosten per gevangene veel lager is, maar voor het grootste deel door het rechtssysteem in de Verenigde Staten wat vaak betekend dat een doodstrafzaak soms wel 10 tot 15 jaar loopt voordat het afgerond is, en dan ook nog vaak nog eens 5 jaar in de cel zit voordat de executie plaatsvindt.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:47 schreef TranceAction het volgende:
De Nederlandse wetgeving zit dan ook heel anders in elkaar dan de Amerikaanse. In de VS kan men heel lang blijven door procederen tegen de straf die gegeven is, en men kan het daarbij zover in detail door laten gaan dat men bijvoorbeeld de getuige aanklaagt omdat deze een man met gele sokken zag, terwijl de dader geen gele sokken aanhad, maar witte, om maar even een vreemd voorbeeld te geven.quote:Het aantal keren dat de veroordeele in hoger beroep kan gaan is niet hoger dan bij levenslang. Je kunt gewoon procederen tot de Hoge Raad en daarna is het afgelopen. Wat betreft het aanvechten van de straf is de doodstraf niet anders dan levenslang.
waar zie je dat ik vind dat ze zo iemand na 10jaar weer vrolijk van de zon moeten laten genieten? steek zo iemand lekker iedere dag een aantal keer een naald onder z'n vinger nagels en heeft 'ie daar geen gevoel meer dan begin je aan z'n tenen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:35 schreef Bloemkool het volgende:
[..]
Dus je hebt er geen probleem mee dat wanneer je een kogel in je kop krijgt, voor de 20 euro in je beurs, dat de dader dan na 10jr weer vrolijk van de zon kan genieten?
Als misdrijven met dodelijke afloop op bijvoorbeeld bewakingscamera's staan waardoor onomstotelijk vast staat wie de dader is dan lijkt de doodstraf de enige juiste straf.
Dit vind ik ook een belangrijk argument tegen zwaarder-straffen-roepers. Ik vind levenslang ook een zwaardere straf dan de doodstraf.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:52 schreef bolletje_25 het volgende:
Doodstraf is kut, niet omdat het barbaars of onbeschaafd zou zijn, maar omdat het geen straf is. Eerder een verlossing. Laat criminelen maar levenslang zitten..
Nee, meer als een sufferd.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:18 schreef Ringo het volgende:
Ik vraag me dat wel eens af. Het is ons ("beschaafde" Europeanen) zo ongeveer met de paplepel ingegoten, gezapige neo-christenen die we zijn: Gij zult niet doden.
Oog om oog, tand om tand is iets van vroeger, géén barbaarse rechtsmethoden, Geneefse Conventie blablabla etc etc, het bekende riedeltje. De doodstraf is onder weldenkende burgers een volstrekt taboe.
Ondertussen neemt het geweld in de samenleving hand over hand toe, en ontstaat er een steeds grotere groep van zware, recidiverende criminelen, die lak hebben aan elke vorm van sociaal gedrag. Families worden uit hun wijk weggepest, buurten worden geterroriseerd, draaideurcriminelen maken hele steden onveilig. Wat er nu in de Franse banlieue gebeurt, staat ook Nederland te wachten.
Allerhande sociaal werkers doen steeds opnieuw pogingen om met softe maatregelen dit soort ondermensen te resocialiseren. Scholingsprojecten, pedagogische plezierreisjes, buurtoverleg, van alles is geprobeerd maar tegen dit soort onkruid is onze burgermoraal niet opgewassen. De grootste boeven lachen om zoveel brave welwillendheid. Zelfs straffen (zoals wij straffen zien) helpt niet. Er is een nieuw soort tuig dat zelfs van de langste gevangenisstraf nog een feestje weet te maken.
Hoe kom je daarvan af? Hoe maken we de samenleving weer schoon?
Het antwoord lijkt me simpel: elimineren die bende. Geen genade, geen misplaatst medelijden. Pak eens een gewapende straatrover op, schiet hem door zijn knieschijven, zet het filmpje op YouTube. Begaat hij of een van zijn vrienden nóg een misdaad, knal dan de hele groep door het hoofd.
Bij wijze van voorbeeld. Gewoon om de orde te herstellen. Geef het ondervolk een Angstgegner.
Dit alles natuurlijk wel onder begeleiding van een eerlijke vorm van snelrecht; en het vonnis mag worden uitgevoerd door een gecertificeerde beul. Het is namelijk niet de bedoeling dat Amnesty International gaat zeuren.
Het klinkt misschien een beetje radicaal wat ik schrijf (er zijn vast humanere executievormen te bedenken), maar ik heb soms gewoon het idee dat de opheffing van het taboe op de doodstraf (en op preventieve martelpraktijken) de enige manier is om het allerrotste kwaad uit de samenleving weg te zuiveren.
Of redeneer ik nu als een psychopaat?
leuk verhaal weer maar al je argumenten tegen de doodstraf kan je ook aanvoeren tegen gevangenisstraf.quote:Op woensdag 23 mei 2007 21:59 schreef Argento het volgende:
Je moet je als individu afvragen hoeveel macht de overheid tegen het individu zou moeten kunnen inroepen. Een overheid die in bepaalde gevallen zelfs bevoegd is dat individu te doden, is een overheid die de grootst mogelijke macht tegen het individu kan inroepen. Dat betekent in feite dat het leven op zichzelf voorwaardelijk wordt. Het bestaat immers bij de gratie van de voorwaarde dat tegen het individu geen strafvervolging wordt ingesteld die uiteindelijk oplegging en tenuitvoerlegging van de doodstraf tot gevolg heeft.
Persoonlijk zie ik de macht van de overheid (in de zin van het dwingend en eenzijdig beinvloeden van de persoonlijk levenssfeer van het individu) graag beperkt tot de rechten en vrijheden van het individu. Ik heb dus geen moeite met een overheid die ingrijpt in de vermogensrechten van het individu, of ingrijpt in de vrijheidsrechten van het individu (gevangenneming). Ook dat zijn ingrijpende maatregelen, maar verdedigbaar tegen het licht van een begaan strafbaar feit en de noodzakelijke bestraffing daarvan.
Daarnaast is opzettelijke levensberoving in onze samenleving de zwaarst mogelijke normschending. Het zou vreemd zijn als binnen zon samenleving de overheid zelf de doodstraf hanteert. Dat betekent immers dat de normschending van levensberoving niet absoluut is. De overheid zelf geeft immers te kennen dat levensberoving 'moet kunnen' als de noodzaak tot het nemen van wraak maar groot genoeg is. Lijkt me een vreemde gedachtengang voor een overheid die een samenleving bestiert waarin opzettelijke levensberoving als de zwaarst mogelijke normschending dient te worden beschouwd.
Ik zeg dat ik geen moeite heb met een overheid die ingrijpt in (vrijheids)rechten. Het leven als zodanig is een biologisch gegeven. Dat heeft weinig met een recht te maken.quote:Op woensdag 23 mei 2007 22:34 schreef Napalm het volgende:
[..]
leuk verhaal weer maar al je argumenten tegen de doodstraf kan je ook aanvoeren tegen gevangenisstraf.
Ontvoering `moet kunnen` zeker?
Nimm dein Gewehr zur Hand, zou ik zeggen.quote:Op donderdag 24 mei 2007 00:03 schreef rood_verzet het volgende:
Alweer zo'n bagger topic, we hebben kwaliteit nodig, geen kwantiteit
Dit is echt een dom argument. Ten eerste weet je niet hoe hoog de cijfers zouden zijn wanneer er geen hoge straffen in de VS zouden zijn. Waarschijnlijk waren die nog vele malen hoger geweest. Of kun je met terugwerkende kracht in de toekomst kijken? En ten tweede hier het bewijs dat strenger optreden wel werkt.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:36 schreef maartena het volgende:
[..]
Ja, zwaardere straffen werken ook echt. Zie bijv. de Verenigde Staten, waar criminaliteit..... nauwelijks meer voorkomt!![]()
De beweging dat steeds meer mensen voor de doodstraf zijn is heus niet alleen in Nederland gaande hoor. Naarmate steeds meer mensen voor zijn, zal de EU de eis dat de doodstraf wordt afgeschaft laten vallen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:34 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja, dat kan. Maar wat denk je dat beter is voor het land? Lid blijven van de EU of eruit stappen en roepen "ja, we kappen ermee, we willen liever wat mensen rechtmatig om zeep helpen, met een beetje mazzel zitten er geen onschuldigen tussen".
Ik zie het voor me, echt.
En dat daarna ook de grondwet binnen een recordtempo gewijzigd wordt!.
We hebben het hier wel over dat type mensen dat SBS 6 een kwaliteitszender vindt?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 06:23 schreef TranceAction het volgende:
[..]
De beweging dat steeds meer mensen voor de doodstraf zijn is heus niet alleen in Nederland gaande hoor. Naarmate steeds meer mensen voor zijn, zal de EU de eis dat de doodstraf wordt afgeschaft laten vallen.
Je zal wel Guiliani Bedoelen. Iemand die een goede boekenschrijver voor zijn auto-biografie heeft ingehuurd, en verder weinig met zero-tolerance doet. En als hij dat doet, dan is het meer dat hij zijn politie e.d. ten alle tijden verantwoordelijk houdt voor duidelijk falen. Hij is niet onnodig lief naar New York's finest, zoals beleidsmakers hier nogal de neiging hebben om de hand boven elkaars hoofd te houden. Als je zijn boek leest, heeft hij het meer over de broken-window theorie. Oftewel, graffiti tegengaan, verloedering tegengaan, vuil op straat intensief opruimen, etc. Dat schijnt wel te werken in een grote stad.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 06:20 schreef TranceAction het volgende:
[..]
Dit is echt een dom argument. Ten eerste weet je niet hoe hoog de cijfers zouden zijn wanneer er geen hoge straffen in de VS zouden zijn. Waarschijnlijk waren die nog vele malen hoger geweest. Of kun je met terugwerkende kracht in de toekomst kijken? En ten tweede hier het bewijs dat strenger optreden wel werkt.
Burgemeester Guilliano introduceerde in New York een zero-tolerance beleid, sloot zo’n procent van de jongeren op in de gevangenis en maakte de straten weer veilig.
De camera deed zijn intrede. Op stations en in stedelijke centra wordt voortdurend getaped om criminaliteit te voorkomen. Nog niet zo lang werd tegen cameratoezicht geprotesteerd maar die tijd is voorbij. Wie is er niet voor veiligheid?
Oh sorry Guilliano is alleen voor intimi.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 07:08 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Guilliano?Dat is een hip-hopper volgens google
. Bewijst maar eens dat je bron niet echt betrouwbaar is.
Je zal wel Guilliani Bedoelen. Iemand die een goede boekenschrijver voor zijn auto-biografie heeft ingehuurd, en verder weinig met zero-tolerance doet. En als hij dat doet, dan is het meer dat hij zijn politie e.d. ten alle tijden verantwoordelijk houdt voor duidelijk falen. Hij is niet onnodig lief naar New York's finest, zoals beleidsmakers hier nogal de neiging hebben om de hand boven elkaars hoofd te houden. Als je zijn boek leest, heeft hij het meer over de broken-window theorie. Oftewel, graffiti tegengaan, verloedering tegengaan, vuil op straat intensief opruimen, etc. Dat schijnt wel te werken in een grote stad.
Bloomberg is verder een beetje raar. Met een iPod in je oor de straat oversteken mag bijvoorbeeld niet meer.
Hoe weet je dat?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 07:20 schreef Yildiz het volgende:
Ware het niet dat 'afschrikking door een hoge straf' toch niet zijn hier gestelde doel -het verlagen tot elimineren van criminaliteit- haalt.
Luister kardasch. Het grootste gedeelde van de criminaliteit wordt gepleegd door draaideurcriminelen. Wanneer je die veel langer op gaat sluiten kan het niet anders dat de criminaliteit zal dalen. De wetten van de quantum fysica bepalen dat.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 07:20 schreef Yildiz het volgende:
Ware het niet dat 'afschrikking door een hoge straf' toch niet zijn hier gestelde doel -het verlagen tot elimineren van criminaliteit- haalt.
Het aantal mensen in de gevangenis is sinds de jaren 80 schrikbarend gestegen. Dit komt doordat mensen hogere straffen krijgen voor dezelfde vergrijpen... Misschien is de Amerikaanse bevolking wel gewelddadiger, dat is moeilijk te bepalen. Feit is wel dat ook met langere straffen de criminaliteit niet is afgenomen...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 06:20 schreef TranceAction het volgende:
[..]
Dit is echt een dom argument. Ten eerste weet je niet hoe hoog de cijfers zouden zijn wanneer er geen hoge straffen in de VS zouden zijn. Waarschijnlijk waren die nog vele malen hoger geweest. Of kun je met terugwerkende kracht in de toekomst kijken? En ten tweede hier het bewijs dat strenger optreden wel werkt.
Het is Guiliani, en hij is een mafiabaasje, algemeen bekend. En dat er niet meer geprotesteerd wordt tegen cameratoezicht is onzin! Er is een grote beweging in de VS die dagelijks protesteert tegen wat zij de "police state" noemen.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 06:20 schreef TranceAction het volgende:
Burgemeester Guilliano introduceerde in New York een zero-tolerance beleid, sloot zo’n procent van de jongeren op in de gevangenis en maakte de straten weer veilig.
De camera deed zijn intrede. Op stations en in stedelijke centra wordt voortdurend getaped om criminaliteit te voorkomen. Nog niet zo lang werd tegen cameratoezicht geprotesteerd maar die tijd is voorbij. Wie is er niet voor veiligheid?
En wat heeft iedereen langer opsluiten met 'afschrikken' te maken?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 07:35 schreef TranceAction het volgende:
[..]
Luister kardasch. Het grootste gedeelde van de criminaliteit wordt gepleegd door draaideurcriminelen. Wanneer je die veel langer op gaat sluiten kan het niet anders dat de criminaliteit zal dalen. De wetten van de quantum fysica bepalen dat.
In amerika is de criminaliteit niet afgenomen door de hoge straffen. Wellicht is de stijging daardoor wel beperkter gebleven, we zullen het nooit weten. Waar je niet onderuit kan is dat een crimineel in de gevangenis geen onschuldige burgers lastig kan vallen. Dus hogere straffen helpt onbetwistbaar tegen het (vaak) in herhaling vallen van criminelen. En nogmaals een moordenaar executeren helpt misschien niet preventief maar niemand kan ontkennen dat hij nog een keer zal moorden nadat hij geexecuteerd is.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 07:44 schreef Nikske het volgende:
[..]
Het aantal mensen in de gevangenis is sinds de jaren 80 schrikbarend gestegen. Dit komt doordat mensen hogere straffen krijgen voor dezelfde vergrijpen... Misschien is de Amerikaanse bevolking wel gewelddadiger, dat is moeilijk te bepalen. Feit is wel dat ook met langere straffen de criminaliteit niet is afgenomen...
Sinds 1976 is de doodstraf weer toegestaan in de VS. Maar het aantal moorden is niet afgenomen, in tegenstelling, het is alleen maar toegenomen... Uit onderzoeken en onderbouwde schattingen blijkt dat zo'n 1 op de 30 (sommige spreken zelfs van 1 op de 12) ter dood veroordeelden onschuldig zijn... Zelf 1 op de 1000 zou teveel zijn, imo...
Daarnaast werkt de doodstraf als afschrikmiddel blijkbaar niet... Eén van de redenen is dat moord vaak niet met voorbedachte rade gepleegd wordt, maar in een opwelling. En diegenen die het wel plannen, denken niet gepakt te worden... In beide gevallen denkt de dader niet van te voren: "Oei, zal het maar niet doen, want als ik gepakt wordt..."
De doodstraf is een onherroepelijke straf, en maakt ons tot waar wij ons tegen willen beschermen, moordenaars... Het maakt niet uit waarom, maar uiteindelijk komt het erop neer dat het ene leven genomen wordt voor het andere... Daarmee komt het slachtoffer niet meer terug, het enige wat er dus gebeurt is wraak uitoefenen...
Ons rechtsysteem is niet gebaseerd op WRAAK maar op RECHT en op het voorkomen van herhaling van het delict. Natuurlijk zijn er genoeg gevallen aan te wijzen waarbij dit heeft gefaald... Misschien zouden we wat meer kunnen doen aan rehabilitatie en aan het feit dat het wettelijk gezien moeilijk is om mensen levenslang op te sluiten.
[s]
[..]
Het is Guiliani, en hij is een mafiabaasje, algemeen bekend. En dat er niet meer geprotesteerd wordt tegen cameratoezicht is onzin! Er is een grote beweging in de VS die dagelijks protesteert tegen wat zij de "police state" noemen.
In landen als Singapore werkt het anders prima.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:36 schreef maartena het volgende:
[..]
Ja, zwaardere straffen werken ook echt. Zie bijv. de Verenigde Staten, waar criminaliteit..... nauwelijks meer voorkomt!![]()
Herhaling is een groot thema in de VS... Three strikes, you're out... Wat betekent dat iemand na 3 misdaden levenslang kan krijgen... Toch is er geen aantoonbaar bewijs dat dit werkt... Natuurlijk zit die dader vast, maar er zijn genoeg anderen die toch weer een misdaad plegen...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 08:21 schreef TranceAction het volgende:
[..]
In amerika is de criminaliteit niet afgenomen door de hoge straffen. Wellicht is de stijging daardoor wel beperkter gebleven, we zullen het nooit weten. Waar je niet onderuit kan is dat een crimineel in de gevangenis geen onschuldige burgers lastig kan vallen. Dus hogere straffen helpt onbetwistbaar tegen het (vaak) in herhaling vallen van criminelen. En nogmaals een moordenaar executeren helpt misschien niet preventief maar niemand kan ontkennen dat hij nog een keer zal moorden nadat hij geexecuteerd is.
Dus herhaling wordt wel voorkomen.
Wraak is niet waar ons rechtssysteem op gebaseerd is. Straf is geen wraak, straf is een consequentie van slecht gedrag, een manier om het af te leren... De gevangenis is echter een plaats waar veel mensen juist bijleren in het criminele vak... Als we daar iets aan deden, kunnen ook mensen die crimineel zijn misschien productieve leden van de samenleving worden... Goed, ik weet dat dat niet voor iedereen op gaat, maar dat zijn dan ook de mensen waar een langere straf niet voor zal werken... En je kunt nou eenmaal niet iemand levenslang opsluiten omdat hij drie keer iets gejat heeft toch?quote:In de VS worden onschuldigen ter dood gebracht. Dat is waar en onacceptabel. Je zou de doodstraf dus alleen mogen opleggen als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Bijvoorbeeld wanneer er een crimineel op heterdaad wordt betrapt. En het klopt dat het slachtoffer met de doodstraf niet terugkomt, maar dat doet het slachtoffer bij geen enkele straf. En wraak uitoefenen daar is niets mis mee. Wraak kan voor het slachtoffer heel therapeutisch werken.
Ons recht is gebasseerd op het voorkomen van herhaling? Nou, dan lijkt me de doodstraf een middel bij uitstek zou ik dan zeggen.
Ik zoek wel ff wat linkjes op voor je... De protesten vinden niet vaak op straat plaats aangezien de politie erg hard optreedt... Maar er zijn ontzettend veel bijeenkomsten van mensen die tegen de politiestaat zijn... Het zijn trouwens mensen uit alle lagen van de bevolking, links en rechts, arm en rijk...quote:Wat die Guilliani ook is, hij heeft door hard optreden New York veiliger gemaakt. En er is een grote groep die dagelijks protesteert tegen camerratoezicht? Een grote groep is een relatief begrip. Zou je misschien percentages kunnen geven. Dat geeft een wat beter beeld. En het zijn waarschijnlijk ook mensen die nooit met criminaliteit maken hebben. Net als de linkse rakkers in Nederland. Bos die roept dat mensen hun kinderen naar een zwarte school moeten sturen maar zelf zijn kinderen naar een parelwitte school sturen.
Ik vind anders het vermoorden van een moordenaar, zeker als dat als straf voor de moord gebeurt, minder erg dan het vermoorden van een willekeurig persoon.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:29 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Door zelf een moordenaar te zijn, dat maakt je toch geen haar beter.
So? Recidivisten zijn idd mensen. Waarom zouden criminele mensen niet gemarteld worden? Heeft een mens speciale rechten puur omdat het mensen zijn? Een mens is helemaal niet zo bijzonder hoor. Een mens is eigenlijk een heel dom wezen. Kijk maar naar wat we doen. We fokken ons helemaal rot en overbevolken in rap tempo de wereld waarop we wonen. We vervuilen de wereld waarop we wonen met een hoeveelheid troep, dat wil je gewoon niet weten. We kappen alle bossen terwijl we die nodig hebben om in leven te blijven.quote:Op zondag 27 mei 2007 14:57 schreef Nikske het volgende:
Petera, en wat wil je nou eigenlijk met martelen bereiken?
Ooit gehoord van de mensenrechten? Ook recidivisten zijn mensen, hoe laag je ze misschien vindt...
Dat jij uit deze post laat blijken dat je niet zoveel waarde hecht aan het leven, kan ik niet zoveel aan doen. Echter laat ik het absoluut niet toe dat deze apathie ertoe leidt dat mensen die wél leven aangetast worden. Geen enkele uitzondering. Normale burger, draaideurcrimineel of oorlogscrimineel, kinderverkrachter, belastingontduiker, het maakt niet uit. Ook al gaf de dader zelf ook niet veel om het leven van anderen. Door met de straf hetzelfde na te doen creër je nou niet echt een justificeerbare grond zeg maar...quote:Op zondag 27 mei 2007 18:12 schreef TranceAction het volgende:
[..]
So? Recidivisten zijn idd mensen. Waarom zouden criminele mensen niet gemarteld worden? Heeft een mens speciale rechten puur omdat het mensen zijn? Een mens is helemaal niet zo bijzonder hoor. Een mens is eigenlijk een heel dom wezen. Kijk maar naar wat we doen. We fokken ons helemaal rot en overbevolken in rap tempo de wereld waarop we wonen. We vervuilen de wereld waarop we wonen met een hoeveelheid troep, dat wil je gewoon niet weten. We kappen alle bossen terwijl we die nodig hebben om in leven te blijven.
Hoe dom kun je wel niet zijnEigenlijk zouden dieren meer rechtenb moeten hebben dan mensen.
'We doen dit, we doen dat', de mensheid is niet één wezen, niet één denkend brein. Het zijn allemaal individuele wezens die voor zichzelf denken en die op basis van bepaalde eigenschappen tot dezelfde soort behoren. Het is dus niet zo dat ze allemaal handelen in één gezamenlijk belang of één doel nastreven.quote:Op zondag 27 mei 2007 18:12 schreef TranceAction het volgende:
[..]
So? Recidivisten zijn idd mensen. Waarom zouden criminele mensen niet gemarteld worden? Heeft een mens speciale rechten puur omdat het mensen zijn? Een mens is helemaal niet zo bijzonder hoor. Een mens is eigenlijk een heel dom wezen. Kijk maar naar wat we doen. We fokken ons helemaal rot en overbevolken in rap tempo de wereld waarop we wonen. We vervuilen de wereld waarop we wonen met een hoeveelheid troep, dat wil je gewoon niet weten. We kappen alle bossen terwijl we die nodig hebben om in leven te blijven.
Hoe dom kun je wel niet zijnEigenlijk zouden dieren meer rechtenb moeten hebben dan mensen.
jaquote:Op zondag 27 mei 2007 18:12 schreef TranceAction het volgende:
Heeft een mens speciale rechten puur omdat het mensen zijn?
Ze hebbuh pimmetje door se kop geschotuh, en 't gepeupel ging alleen maar harder rellen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:18 schreef Ringo het volgende:
Het antwoord lijkt me simpel: elimineren die bende. Geen genade, geen misplaatst medelijden. Pak eens een gewapende straatrover op, schiet hem door zijn knieschijven, zet het filmpje op YouTube. Begaat hij of een van zijn vrienden nóg een misdaad, knal dan de hele groep door het hoofd.
Bij wijze van voorbeeld. Gewoon om de orde te herstellen. Geef het ondervolk een Angstgegner.
Pah, volgens linkse treehuggers liggen we binnenkort toch uit europa als we geen 'ja' zeggen tegen dat stomme verdrag. Dus dat komt dan mooi uit.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:26 schreef Dagonet het volgende:
En oh ja, onze wetten verbieden de doodstraf en lidmaatschap van de EU houdt de afschaffing van de doodstraf in. Dat zijn onze wetten waardoor het altijd een theoretische discussie zal blijven.
Ik hoop ermee te bereiken dat een recidivist besluit om niet opnieuw in zijn fouten te vervallen. Als celstraffen en boetes al eens zijn opgelegd en blijkbaar niet hebben gewerkt, wordt het tijd om eens iets anders uit te proberen.quote:Op zondag 27 mei 2007 14:57 schreef Nikske het volgende:
Petera, en wat wil je nou eigenlijk met martelen bereiken?
Ooit gehoord van de mensenrechten? Ook recidivisten zijn mensen, hoe laag je ze misschien vindt...
Dat besluiten we dan ook niet "zomaar". Deze mensen worden hebben zelf iets op hun geweten en worden daarvoor gestraft. Het element "zomaar" ontbreekt volledig. Bovendien is een gevangenisstraf ook een beperking van bepaalde mensenrechten, met name die rechten die garanderen dat mensen mogen gaan en staan waar ze willen. Ook de mensenrechten zijn niet absoluut, hoe graag sommigen dat ook zouden willen.quote:Op zondag 27 mei 2007 23:01 schreef Nikske het volgende:
TranceAction, ooit gehoord van "mensenrechten"? Die zijn onvervreemdbaar en gelijk voor ieder mens... De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens kun je hier nalezen...
http://nl.wikipedia.org/w(...)_Rechten_van_de_Mens
Je kunt niet zomaar besluiten dat deze rechten voor sommige mensen niet gelden, want dan gelden ze voor niemand meer...
Het is niet zozeer een kwestie van gelijk hebben. Wie de macht heeft die bepaalt welke rechten hij van anderen respecteert en van welke rechten hij van die anderen eist dat ze die rechten van elkaar respecteren. In een democratie bepaalt (in theorie) een meerderheid van het volk welke rechten we van elkaar altijd moeten eerbiedigen, welke rechten we van elkaar nooit hoeven te eerbiedigen en welke rechten we elkaar eventueel kunnen ontnemen als de situatie daarom vraagt. In veel landen wordt van criminelen het vrijheidsrecht beperkt, maar dat is een keuze en niet een kwestie van gelijk of ongelijk. We hebben gewoon bepaald dat het fundamentele recht om te gaan en te staan waar men wil, toch niet voor iedereen geldt. Op dezelfde manier kunnen we ook andere fundamentele rechten beperken van mensen die het er zelf naar gemaakt hebben.quote:Wie zegt dat jij gelijk hebt wanneer je besluit dat ze voor deze of die persoon niet gelden> Het betekent dat een ander dus zou kunnen besluiten dat ze niet voor jou gelden... En misschien kan die persoon ook nog eens duidelijk onderbouwen waarom ze niet voor jou gelden...
Wat is er stom aan?quote:Op dinsdag 29 mei 2007 22:00 schreef gronk het volgende:
[..]
Pah, volgens linkse treehuggers liggen we binnenkort toch uit europa als we geen 'ja' zeggen tegen dat stomme verdrag. Dus dat komt dan mooi uit.
Dat je niet wil dat het jou zelf overkomt.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:18 schreef Ringo het volgende:
Wat is er mis met de doodstraf? (en met martelingen?)
Het komt uit den haag, natuurlijk, en we hebben het zelf niet bedacht, en er verandert weer iets waarvan we niet weten wat het is, en waarom blijft alles niet gewoon simpel zoals het vroeger was.quote:
Dat geldt ook voor levenslang. Of een carrière in de mijnbouw.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 10:35 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat je niet wil dat het jou zelf overkomt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |