abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48980882
Waarom hangen dieren (behalve het dier de mens dan) geen religie aan? Ik zie nooit een hond met een keppeltje of een gans met een hoofddoekje, of ze moeten het wel heel goed verborgen houden dat ze een religie aanhouden.

Dit is geen ONZ-topic, maar een serieuze vraag.
  donderdag 3 mei 2007 @ 21:35:54 #2
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48980935
. Omdat dieren zich geen vragen stellen over de zin van het leven en wat er gebeurt na de dood.

Opgelost. Slotje .

alhoewel, misschien lijkt het alsof mijn kat ligt te pitten op bed, maar wellicht denkt 'ie intussen na of 'ie nou christen, moslim of boeddhist zal worden.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 3 mei 2007 @ 21:37:00 #3
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_48980984
Hoe weet je dat dieren geen religie aanhangen? Ik ben de godin van mijn katten. Als het regent, wordt er bijvoorbeeld tegen mij geklaagd en geloven ze dat ik er iets aan kan doen.
  donderdag 3 mei 2007 @ 21:37:08 #4
17062 Labtech
I have a Cunning Plan !
pi_48980987
quote:
Waarom hangen dieren (behalve het dier de mens dan) geen religie aan?
Hoe kun je nou zo stellig beweren dat ze geen religie aan houden, als je ze het niet kunt vragen.?
Echte diehards gebruiken postduiven
  donderdag 3 mei 2007 @ 21:37:21 #5
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_48980998
Omdat ze net één hersencel minder hebben dan jij.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_48981043
Omdat ze in het nu leven.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  Donald Duck held donderdag 3 mei 2007 @ 21:38:23 #7
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_48981044
Omdat dieren een simpele geest hebben. Ze leven hun leventje maar als een soort van computerprogramma op de automatische piloot en kijken niet verder.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  donderdag 3 mei 2007 @ 21:39:09 #8
165113 Blue_ei
Al 20 jaar 30 hoera
pi_48981079
Primaire zoogdieren leven om te doden , en dit allen maar om hun honger te stillen.daar past geen
religie bij
Denken leidt tot niets.
Gij zult niet stelen. De overheid duldt geen concurrentie...
pi_48981131
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:38 schreef __Saviour__ het volgende:
Omdat dieren een simpele geest hebben. Ze leven hun leventje maar als een soort van computerprogramma op de automatische piloot en kijken niet verder.
Dat geldt niet voor alle dieren. Olifanten en dolfijnen zijn meer dan machines.
quote:
De mens kan het, de mensaap, de dolfijn, en nu dan ook de olifant

Verf een vlek op zijn voorhoofd en zet een dier voor de spiegel. Krabt hij aan de vlek, dan herkent hij zichzelf. U kunt het, de mensaap, dolfijn en de olifant ook

Met ingang van deze week is de olifant toegetreden tot de elite van het koninkrijk der dieren. De olifant bevindt zich nu in het gezelschap van de mens, de mensapen en de dolfijn: de enige dieren die in staat zijn om zichzelf in de spiegel te herkennen.

In de on-lineversie van het gerenommeerde tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS), publiceren deze week drie onderzoekers van het Yerkes mensapencentrum en de Emory University in Atlanta plus de Wildlife Conservation Society in New York een onderzoek met drie vrouwelijke olifanten in de Bronx Zoo in New York.

De olifanten werden voor een enorme spiegel gezet. De olifanten testten vervolgens hun spiegelbeeld door herhaaldelijk bewegingen te maken en die in de spiegel te controleren. Ook gebruikten ze de spiegel om met hun slurven delen van zichzelf te bevoelen die ze anders nooit zien, zoals de binnenkant van hun bek. Verder bleek uit hun reacties dat ze het spiegelbeeld niet als een andere olifant zagen.

Een van de drie olifanten slaagde zelfs voor...
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_48981132
Omdat die slimmer zijn dan de gemiddelde mens?
  donderdag 3 mei 2007 @ 21:40:25 #11
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_48981137
Goh, werd DIG saai?
pi_48981172
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:40 schreef Slarioux het volgende:
Goh, werd DIG saai?
In DIG werd ik door sommige zo goed geholpen dat ik nu geen vragen meer heb. Voorlopig.
pi_48981178
TS krijgt alleen vragen zo te zien.
pi_48981196
Er zijn genoeg geiten die een religie in zich hebben hangen.
  donderdag 3 mei 2007 @ 21:42:06 #15
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48981199
Primaire zoogdieren? Erm? Leven om te doden? Erm?

Konijnen secundair en dus religieus? (Ze planten zich voort als zwarte kousen...)
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  donderdag 3 mei 2007 @ 21:42:23 #16
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48981217
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:40 schreef HPoi het volgende:
Omdat die slimmer zijn dan de gemiddelde mens?
Beste reactie tot nu toe .

en mijn katjes vinden mij ook een godin idd, want ik ben degene die hen eten geeft .
Niet meer actief op Fok!
pi_48981924
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:39 schreef Blue_ei het volgende:
Primaire zoogdieren leven om te doden , en dit allen maar om hun honger te stillen.daar past geen
religie bij
Mensen behoren ook tot zoogdieren en doden ook om te leven. Waarom past er bij ons wel religie dan?
There are only two pains in life. The pain of discipline and the pain of regret.
  donderdag 3 mei 2007 @ 22:06:29 #18
169150 Stakky
Pazz douche
pi_48982444
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:42 schreef Knoekie het volgende:
Er zijn genoeg geiten die een religie in zich hebben hangen.
xD _o_
Nessuno attaca noi senza essere punito.
pi_48983405
Mensen zijn over het algemeen veel actiever in het leggen van verbanden tussen oorzaak en gevolg. Hierdoor trekken we regelmatig foute conclusies. Zoals dat regen wordt veroorzaakt door te gaan dansen. Of een genezing veroorzaakt wordt door te bidden. Iedere religie is ontstaan doordat iemand dergelijke verbanden ging leggen die door anderen gezien werden als waarheden.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 09:19:07 #20
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_48993381
zij snappen dat een eventueel oppermachtig wezen geen behoefte heeft aanboden te worden, danwel erkent. Laat staan hun te helpen als ze worden aangevallen
We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
pi_48993495
Zoals al eerder gezegd; wij hebben de macht over de dieren, en hebben ze namen gegeven.

Opzich zijn wij best een klote god voor dieren volgens mij.
Verder kan een dier zichzelf geen hoofddoekje of een ander kledingsstuk aantrekken, ze hebben geen handen dus dat zal moeilijk gaan.

Dieren zijn hartstikke tof man! Als ze er niet meer zijn straks dan slaan we ons allemaal op ons hoofd; wat een k## god waren wij toch.

http://www.youtube.com/watch?v=4n-qTmAaAIA
pi_48993704
Een god die zo nu en dan wordt opgegeten door een dier
pi_48993730
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:33 schreef Triggershot het volgende:
Een god die zo nu en dan wordt opgegeten door een dier
Je hebt altijd domme goden
pi_48993777
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:34 schreef Aasgier het volgende:

[..]

Je hebt altijd domme goden
Ja en babygoden, handicapte goden, nationalistisch goden
pi_48993796
Zoals al hier boven in het topic gezegd is, hoe zou men kunnen concluderen dat een dier geen religie aanhangt?
pi_48993881
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:36 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja en babygoden, handicapte goden, nationalistisch goden
Uhhh... Bedoel dat de mens in principe gewoon de macht hebben over dieren.
Als we zeggen met z'n allen: morgen zal er geen 1 zwijn meer lopen in het bos, dan gebeurd dat.
Als we zeggen; dat stuk land kunnen we goed gebruiken; bouwen we er huizen en hebben dieren weinig te zeggen en- of te willen.

Verder stoppen we de dieren hier tussen hekken, vermenigvuldigen ze en slachten ze.

en verder: Kunnen niets toevoegende posts wegblijven aub?
  vrijdag 4 mei 2007 @ 09:41:13 #27
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_48993902
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:37 schreef Alicey het volgende:
Hoe weet je dat dieren geen religie aanhangen? Ik ben de godin van mijn katten. Als het regent, wordt er bijvoorbeeld tegen mij geklaagd en geloven ze dat ik er iets aan kan doen.
Precies, zo gaat het dus echt!

Iets anders. Laatst moest poes een pilletje hebben, heel gewring en gedoe natuurlijk voordat dat ding eindelijk in dat keeltje zat. Poes verontwaardigd en ook wel verdrietig en wilde dus getroost worden. Naar wie ging ze toe? Juist, naar mij, degene die haar die vreselijke dingen had aangedaan. Simpelweg omdat ze niemand anders had.

Ik vond de vergelijking met het geloof nogal treffend, althans, met imho een van de bizarste aspecten ervan: dat je gaat lopen bidden tot degene die allerlei ellende over je uitstort of in elk geval de macht zou moeten hebben om ellende te voorkomen.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 09:41:49 #28
125855 xprotagonistx
FEED ME A STRAY CAT
pi_48993914
Omdat ze slimmer zijn dan mensen die het wel doen.
pi_48994018
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:40 schreef Aasgier het volgende:

[..]

Uhhh... Bedoel dat de mens in principe gewoon de macht hebben over dieren.
Als we zeggen met z'n allen: morgen zal er geen 1 zwijn meer lopen in het bos, dan gebeurd dat.
Als we zeggen; dat stuk land kunnen we goed gebruiken; bouwen we er huizen en hebben dieren weinig te zeggen en- of te willen.

Verder stoppen we de dieren hier tussen hekken, vermenigvuldigen ze en slachten ze.

en verder: Kunnen niets toevoegende posts wegblijven aub?
Ja joh? Ik vraag me af wat er gebeurt als onze dierenrijk zich tegen ons keert wat er dan gebeurt, bacterie, parasieten, giftige dieren etc.. Kijken hoe lang de mens het zelf vol houdt.

Zoveel dieren dus die je niet tussen dieren en hekken kunt zetten, jouw voorbeelden zijn wel van een beperkt aantal dieren.
pi_48994073
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:24 schreef Aasgier het volgende:
Zoals al eerder gezegd; wij hebben de macht over de dieren, en hebben ze namen gegeven.
Uiteindelijk vallen veel mensen ten prooi aan parasieten, ziekteverwekkende bacillen en virussen en zijn wij slechts voer voor de wormen, dus zo machtig zijn we ook weer niet als we wel zouden willen. We zijn slechts goed in het aanpassen aan de omgeving en in samenwerken. En wij een God voor dieren? Ik denk eerder een parasiet.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_48994147
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja joh? Ik vraag me af wat er gebeurt als onze dierenrijk zich tegen ons keert wat er dan gebeurt, bacterie, parasieten, giftige dieren etc.. Kijken hoe lang de mens het zelf vol houdt.

Zoveel dieren dus die je niet tussen dieren en hekken kunt zetten, jouw voorbeelden zijn wel van een beperkt aantal dieren.
Nou bijvoorbeeld door de uitstoot van broeikastgassen waardoor (hoogstwaarschijnlijk) de aarde opwarmt.
Nu hebben dieren niet heel veel ruimte meer om zichzelf te verplaatsen naar een kouder klimaat indien nodig dus eigenlijk door ons toedoen en omdat de hendendaagse mens zich bijna alleen bezighoudt met ''economie'' en ''rekeningen'' zou het mij niet verbazen dat de meeste dieren door ons zullen uitsterven.
Een dier heeft in principe weinig te willen of te zeggen of echte invloed op ons vind ik.
Een bacterie/ziekte kan wel gevaarlijk zijn ja maar misschien bestaat ie dan ook wel door ons gekloot hier?
pi_48994190
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:48 schreef onemangang het volgende:

[..]

Uiteindelijk vallen veel mensen ten prooi aan parasieten, ziekteverwekkende bacillen en virussen en zijn wij slechts voer voor de wormen, dus zo machtig zijn we ook weer niet als we wel zouden willen. We zijn slechts goed in het aanpassen aan de omgeving en in samenwerken. En wij een God voor dieren? Ik denk eerder een parasiet.
Ik zei ook: een slechte god voor de dieren. Een satan idd
pi_48994218
Omdat dieren geen symbolische wezens zijn. .
pi_48994231
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:51 schreef Aasgier het volgende:

[..]

Nou bijvoorbeeld door de uitstoot van broeikastgassen waardoor (hoogstwaarschijnlijk) de aarde opwarmt.
Nu hebben dieren niet heel veel ruimte meer om zichzelf te verplaatsen naar een kouder klimaat indien nodig dus eigenlijk door ons toedoen en omdat de hendendaagse mens zich bijna alleen bezighoudt met ''economie'' en ''rekeningen'' zou het mij niet verbazen dat de meeste dieren door ons zullen uitsterven.
Een dier heeft in principe weinig te willen of te zeggen of echte invloed op ons vind ik.
Een bacterie/ziekte kan wel gevaarlijk zijn ja maar misschien bestaat ie dan ook wel door ons gekloot hier?
Nou.... denk dat je het probleem onderschat, dieren kunnen wel degelijk doelbewust iets aanvallen met intentie om het uit te schakelen en dan moet je eens voorstellen dat een wespen zwerm je aan valt, ratten, bacteriën etc. Mensen kunnen zich ook aanpassen, maar betwijfel of het op tijd zou zijn naar mate klimaat sneller verandert dan ooit.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 09:55:00 #35
15967 Frollo
pi_48994239
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:54 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Omdat dieren geen symbolische wezens zijn. .
Hoe weet je dat nou?
pi_48994281
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:55 schreef Frollo het volgende:

[..]

Hoe weet je dat nou?
.

Omdat je dat kan afleiden uit hun gedrag.
pi_48994570
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nou.... denk dat je het probleem onderschat, dieren kunnen wel degelijk doelbewust iets aanvallen met intentie om het uit te schakelen en dan moet je eens voorstellen dat een wespen zwerm je aan valt, ratten, bacteriën etc. Mensen kunnen zich ook aanpassen, maar betwijfel of het op tijd zou zijn naar mate klimaat sneller verandert dan ooit.
Dieren kunnen mensen aanvallen maar hier in nederland bijna geen 1 dier. En de ratten houden we ook goed in toom hier, en een wespenzwerm kan lastig zijn voor een persoon maar een stad hoeft er niet voor te vrezen.
Wij zullen ons wel iets beter aan kunnen passen. Maar als we straks water en oogst problemen (of olie..) krijgen en daardoor misschien wel oorlogen dan zijn we zelf onze grootste vijand ben ik bang (in zulke tijden).
pi_48994589
Gaan we weer even on-topic? Danku.
pi_48994642
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:07 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Gaan we weer even on-topic? Danku.
pi_48996944
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:34 schreef pberends het volgende:
Waarom hangen dieren (behalve het dier de mens dan) geen religie aan? Ik zie nooit een hond met een keppeltje of een gans met een hoofddoekje, of ze moeten het wel heel goed verborgen houden dat ze een religie aanhouden.

Dit is geen ONZ-topic, maar een serieuze vraag.
leuke topic. Volgens de Koran hangen dieren wel zeker een religie aan. En zelfs bomen en planten aanbidden God. Volgens de Koran doet ieder dit op zijn eigen manier, vandaar dus dat je geen hond ziet met een keppeltje. Weet niet meer uit mijn hoofd welke hoofdstuk van de Koran dat stond, ik zal hem wel plaatsen als ik hem vind.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 12:08:20 #41
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_48998797
Je ziet dieren ook niet met mes en vork aan een tafel zittend eten, of eenmens via sonor zijn prooien opscharrelen.
De vraag is dus volkomen irrelevant, een menselijk construct kun je niet naar dieren extrapoleren en vv.
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
  vrijdag 4 mei 2007 @ 12:10:33 #42
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_48998910
PBerends
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 4 mei 2007 @ 12:14:07 #43
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_48999069
Dieren hebben geen fantasie en beleven de wereld alleen maar zonder de notie te hebben dat ze leven op ene dieper niveau zullen we maar zeggen. De mogelijkheid van leven na de dood komt niet in ze op dus houden ze zich er ook niet mee bezig.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  vrijdag 4 mei 2007 @ 12:22:38 #44
125855 xprotagonistx
FEED ME A STRAY CAT
pi_48999468
Mensen maken zich druk om de zin van het leven en angst voor de dood, daarom verzinnen ze een oplossing, zoals god, hoe ongeloofwaardig ook. Dieren maken zich er niet druk om, als ze maar kunnen eten en neuken (wat menselijk).
pi_48999937
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 12:08 schreef slaveloos het volgende:
Je ziet dieren ook niet met mes en vork aan een tafel zittend eten, of eenmens via sonor zijn prooien opscharrelen.
De vraag is dus volkomen irrelevant, een menselijk construct kun je niet naar dieren extrapoleren en vv.
Je 'dus' slaat helemaal nergens op en je laatste zin wordt al helemaal niet onderbouwd.

Er is iets waardoor mensen het wel doen en dieren niet. Die vraag is wel degelijk relevant.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 12:33:47 #46
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_48999974
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 12:32 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

Je 'dus' slaat helemaal nergens op en je laatste zin wordt al helemaal niet onderbouwd.

Er is iets waardoor mensen het wel doen en dieren niet. Die vraag is wel degelijk relevant.
weet jij hoe het is om met sonor prooien te vangen?
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
pi_48999987
Wat een ongein, al die mensen die denken dat religie gebaseerd is op leven na de dood of bepaalde transcendente dingen. Dat er nog mensen zijn die zo'n beperkt beeld hebben van religie vind ik bijzonder treurig.
pi_49000004
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 12:33 schreef slaveloos het volgende:

[..]

weet jij hoe het is om met sonor prooien te vangen?
Nee, maar ik weet wel dat dat komt omdat ik geen sonar-orgaan heb en die dolfijn wel. Voilá.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 12:35:38 #49
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_49000048
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 12:34 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

Nee, maar ik weet wel dat dat komt omdat ik geen sonar-orgaan heb en die dolfijn wel. Voilá.
weet een dolfijn hoe het is om in de kerk te zitten? Voila.
Antropomorphisch beginsel is fout.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 12:36:56 #50
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49000096
Dieren hebben blijkbaar genoeg aan datgene wat ze nu beleven. Ze maken zich niet druk om de dood of wat er eventueel erna is.
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
  vrijdag 4 mei 2007 @ 12:37:05 #51
15967 Frollo
pi_49000105
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 12:33 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Wat een ongein, al die mensen die denken dat religie gebaseerd is op leven na de dood of bepaalde transcendente dingen. Dat er nog mensen zijn die zo'n beperkt beeld hebben van religie vind ik bijzonder treurig.
Nou, leg 'ns uit hoe we dan wel over religie moeten denken.
pi_49000200
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 12:35 schreef slaveloos het volgende:

[..]

weet een dolfijn hoe het is om in de kerk te zitten? Voila.
Antropomorphisch beginsel is fout.
Wat een onzin. "is fout". Als je de dieren bepaalde eigenschappen toe gaat schrijven, dát is fout. Maar dat doet de vraag in de openingspost helemaal niet. De vraag is wat het verschil is tussen dier en mens, waardoor mens wel religie kent en dier niet. Dat is niet eens een antropomorfe vraag, dat is een vraag naar onderscheid. Het is dezelfde vraag als: waarom kan een dolfijn met z'n ogen dicht 'n vis vangen? Omdat ie sonar heeft.

Bovendien is het nogal triest om t e doen alsof dit een exact-natuurwetenschappelijke vraagstelling is.
pi_49000210
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 12:37 schreef Frollo het volgende:

[..]

Nou, leg 'ns uit hoe we dan wel over religie moeten denken.
ga zelf een boek lezen.
pi_49000239
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 12:36 schreef locutus51 het volgende:
Dieren hebben blijkbaar genoeg aan datgene wat ze nu beleven. Ze maken zich niet druk om de dood of wat er eventueel erna is.
10000e x dat dit gezegd is in dit topic. religie heeft niet per sé iets te maken met leven na de dood. ik ben religieus maar geloof dat ik sterf en niets word als ik sterf.
pi_49000323
nm

[ Bericht 20% gewijzigd door Aasgier op 04-05-2007 12:47:08 ]
  vrijdag 4 mei 2007 @ 12:44:35 #56
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49000391
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 12:40 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

10000e x dat dit gezegd is in dit topic. religie heeft niet per sé iets te maken met leven na de dood. ik ben religieus maar geloof dat ik sterf en niets word als ik sterf.
Waarom zou je in iets geloven, dus een bepaald manier van leven aanhouden als het geen resultaat oplevert, wat je dus ook doet het maakt niet uit...

Ik denk dat dieren blijkbaar slimmer zijn op dat gebied en dat ze hun eigen weg volgen...zoals wij vroeger voor godsdiensten ook deden.
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
  vrijdag 4 mei 2007 @ 12:48:23 #57
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_49000546
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 12:39 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

Wat een onzin. "is fout". Als je de dieren bepaalde eigenschappen toe gaat schrijven, dát is fout. Maar dat doet de vraag in de openingspost helemaal niet. De vraag is wat het verschil is tussen dier en mens, waardoor mens wel religie kent en dier niet. Dat is niet eens een antropomorfe vraag, dat is een vraag naar onderscheid. Het is dezelfde vraag als: waarom kan een dolfijn met z'n ogen dicht 'n vis vangen? Omdat ie sonar heeft.

Bovendien is het nogal triest om t e doen alsof dit een exact-natuurwetenschappelijke vraagstelling is.
wat voor vraagstelling is het dan wel? een sprookje?
Verder is mijn mening dat je menselijke constructen als religie niet naar dieren kunt extrapoleren, omdat je niet kunt weten hoe het is om een vleermuis te zijn.
Dit is mins inziens een filosofische vraag die je niet kunt oplossen dus.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 13:13:21 #58
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_49001441
PopeOfTheSubspace, dat mensen zo'n idee hebben van religie is nog niet eens zo onlogisch. Mensen, anders dan dieren, zijn bang voor de dood omdat ze weten dat het er ook voor hun aankomt, dieren hebben dat niet. Dat onderdeel zorgt er ook meteen voor dat mensen niet alleen weten wat er zou kunnen komen in een nabije toekomst maar ook een fantasie hebben om zo'n toekomstmogelijkheid verder uit te werken tot eventueel na hun dood, omdat ze iets hebben meegemaakt wat ( voor hun ) onverklaarbaar is, en nog tig miljoen van dat soort gedachtes.

Dat een dier geen religie aanhoudt is geen bewuste keuze van dat dier, ze hebben gewoon niet de mogelijkheid om zo ver na te denken over hun leven. Ze komen niet verder dan jagen, slapen, neuken en instinct. Niet omdat ze het zo wel goed vinden maar omdat ze geen ontwikkeld zelfbewustzijn hebben oid.

Dus het hele punt van religie en wat het voor andere betekent is hoe dan ook niet echt van belang.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_49001954
Lijkt me niet dat dieren een zelfde geloof aan zullen hangen als de mensen. Aangezien mensen (gelovig of niet) dieren opeten ze niet als hun gelijken behandelen zullen ze het nooit accepteren.

Mensen die zeggen dat je dieren je zien als god nee, die zien je als voorziener van hun dagelijks voedsel. Waarom jagen als je het zo kan krijgen?

Blijft de vraag kunnen ze enig vorm van geloof aanhangen buiten die van ons?
pi_49013408
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:39 schreef Blue_ei het volgende:
religie bij
Zombies in feite?
ik denk omdat sommige van hun niet eens weten dat ze bestaan en omdat ze geen moelijke vragen stellen.
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
pi_49013453
Wat dit betreft zijn dieren misschien wel slimmer dan wij.
pi_49013496
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:49 schreef Isegrim het volgende:
Wat dit betreft zijn dieren misschien wel slimmer dan wij.
geheh
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
pi_49013584
quote:
Waarom hangen dieren geen religie aan?
Omdat ze geen verbeeldingskracht hebben, mensen zijn de enige dieren die dat wel hebben.
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
pi_49013646
Religie is in feite weinig meer dan het zoeken van patronen waar ze niet zijn. Onze hersenen zijn enorm patroon-gericht en ze hebben zoveel vermogen dat er naast overleven nog wat tijd overblijft om onzinnige vragen te stellen. Dieren zijn te druk met eten, neuken, verdedigen.
pi_49027796
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 13:13 schreef jogy het volgende:
PopeOfTheSubspace, dat mensen zo'n idee hebben van religie is nog niet eens zo onlogisch. Mensen, anders dan dieren, zijn bang voor de dood omdat ze weten dat het er ook voor hun aankomt, dieren hebben dat niet. Dat onderdeel zorgt er ook meteen voor dat mensen niet alleen weten wat er zou kunnen komen in een nabije toekomst maar ook een fantasie hebben om zo'n toekomstmogelijkheid verder uit te werken tot eventueel na hun dood, omdat ze iets hebben meegemaakt wat ( voor hun ) onverklaarbaar is, en nog tig miljoen van dat soort gedachtes.

Dat een dier geen religie aanhoudt is geen bewuste keuze van dat dier, ze hebben gewoon niet de mogelijkheid om zo ver na te denken over hun leven. Ze komen niet verder dan jagen, slapen, neuken en instinct. Niet omdat ze het zo wel goed vinden maar omdat ze geen ontwikkeld zelfbewustzijn hebben oid.

Dus het hele punt van religie en wat het voor andere betekent is hoe dan ook niet echt van belang.
Je herhaalt alleen hetzelfde standpunt. Als je vraagt waarom een dier geen religie kent, geef je geen antwoord door te zeggen dat het dier niet ver genoeg nadenkt. Religie gaat niet om nadenken. Religie begint als de dorpsbewoner eens de woestijn intrekt, en bij het opkomen van de zon dat grote hemellichaam ziet opkomen en in verwondering versteld staat. Het belang hiervan is dus: religie is niet hezelfde als 'de dood goed praten', in andere woorden: 'dieren denken niet ver genoeg na' is geen antwoord op de vraag.

Het heeft niets met nadenken te maken. Een mens doet méér meer ( ha-ha ) in vergelijking met dieren, dan alleen nadenken. Nogmaals: een mens is een symbolisch wezen, een dier niet.
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 12:44 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Waarom zou je in iets geloven, dus een bepaald manier van leven aanhouden als het geen resultaat oplevert, wat je dus ook doet het maakt niet uit...
. Als alles direct en aanwijsbaar resultaat op moet leveren voor jou, zijn we hier uitgepraat.
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 12:48 schreef slaveloos het volgende:

[..]

wat voor vraagstelling is het dan wel? een sprookje?
Verder is mijn mening dat je menselijke constructen als religie niet naar dieren kunt extrapoleren, omdat je niet kunt weten hoe het is om een vleermuis te zijn.
Dit is mins inziens een filosofische vraag die je niet kunt oplossen dus.
Waaaaaaaauw, je hebt het antwoord helemaal zelf bedacht. Een filosofische vraag. Omdat je niet weet hoe het is om een bepaald dier te zijn, betekent dat nog niet dat je niet kan onderzoeken waarom een dier bepaald eigenschappen heeft. Natuurlijk is het moeilijk te onderzoeken óf een dier religie kent, maar dat is een heel andere kwestie. Jouw simplistische "neuh dit kan niet" snijdt echter geen hout, laat staan de manier waarop je dat uitwerkt hier.

(laatste twee posts voor mij, lijken er meer op, ookal is 'patronen' veel te simplistisch. dieren denken ook vaak in patronen. verder zijn ook mensen die gepreoccupeerd zijn met primaire behoeften, bezig met religie, terwijl dieren in de dierentuin dat niet zijn)
pi_49028823
In het dierenrijk is de mens het enige wezen dat zichzelf kan overstijgen, dat zich idealen aan kan hechten, dat met andere woorden een zin aan zijn bestaan kan toekennen. Zoals Viking84 al zei dus.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 08:12:13 #67
15967 Frollo
pi_49029536
Ik merk dat hier het cartesiaanse dualisme nog hoogtij viert. Alle dieren, zonder uitzondering, van de slak tot de arend, van de mestkever tot de chimpansee, zijn domme machines die enkel leven om te eten en zich voort te planten, alles volgens een vaststaand programma, zonder te begrijpen wat ze doen of er zich zelfs maar bewust van te zijn. Vervolgens heb je een héééle dikke, hééééle hoge muur, en achter die muur bevindt zich de Mens, die zich ontworsteld heeft uit het zompige dierlijke bestaan, en in vol bewustzijn en volkomen rationeel zijn eigen lot en dat van zijn planeet vorm geeft.

Nou mensen, dat beeld is achterhaald. Lees Frans de Waal eens of zo.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 08:14:45 #68
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_49029542
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 08:12 schreef Frollo het volgende:
Ik merk dat hier het cartesiaanse dualisme nog hoogtij viert. Alle dieren, zonder uitzondering, van de slak tot de arend, van de mestkever tot de chimpansee, zijn domme machines die enkel leven om te eten en zich voort te planten, alles volgens een vaststaand programma, zonder te begrijpen wat ze doen of er zich zelfs maar bewust van te zijn. Vervolgens heb je een héééle dikke, hééééle hoge muur, en achter die muur bevindt zich de Mens, die zich ontworsteld heeft uit het zompige dierlijke bestaan, en in vol bewustzijn en volkomen rationeel zijn eigen lot en dat van zijn planeet vorm geeft.

Nou mensen, dat beeld is achterhaald. Lees Frans de Waal eens of zo.
Kun je geen samenvatting geven van Frans de Waal? Ik moet al zoveel lezen .
Niet meer actief op Fok!
pi_49029545
Mijn katten zijn diep religieus hoor.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 08:26:53 #70
15967 Frollo
pi_49029576
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 08:14 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Kun je geen samenvatting geven van Frans de Waal? Ik moet al zoveel lezen .
Ik moet nu weg, sorry.
Maar ik ga erover nadenken.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 08:30:24 #71
15967 Frollo
pi_49029592
Voor een paar losse overpeinzingen heb ik wel tijd.

Een bij die met een sierlijk dansje aan haar korfgenoten duidelijk maakt waar nectar te vinden is: in welke richting, hoe ver, en hoe veel, is die bij niet symbolisch bezig?
Een hond die met een tak in zijn bek rondsjouwt, hoewel hij dondersgoed weet dat het geen voedzame prooi is, is die niet symbolisch bezig?
  zaterdag 5 mei 2007 @ 08:35:33 #72
15967 Frollo
pi_49029620
Een aap die geleerd heeft om door naar een plaatje van een banaan te wijzen aan te geven dat hij een banaan lust, is die niet symbolisch bezig?
  zaterdag 5 mei 2007 @ 08:37:36 #73
13250 Lod
Sapere aude!
pi_49029631
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:40 schreef teknomist het volgende:
Verf een vlek op zijn voorhoofd en zet een dier voor de spiegel. Krabt hij aan de vlek, dan herkent hij zichzelf. U kunt het, de mensaap, dolfijn en de olifant ook
[/quote]Kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de verf jeukt?
GNU Terry Pratchett
pi_49032376
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 08:35 schreef Frollo het volgende:
Een aap die geleerd heeft om door naar een plaatje van een banaan te wijzen aan te geven dat hij een banaan lust, is die niet symbolisch bezig?
God, krijgen we dit gelul weer. Nee, natuurlijk niet. Die aap heeft geleerd om naar het plaatje te wijzen. Je zegt het zelf al. Meer niet.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 12:15:04 #75
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_49032836
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 11:54 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

God, krijgen we dit gelul weer. Nee, natuurlijk niet. Die aap heeft geleerd om naar het plaatje te wijzen. Je zegt het zelf al. Meer niet.
Maar als de aap weet dat wijzen naar een plaatje van een banaan betekent 'banaan' en wijzen naar een plaatje van een druif betekent 'druif' kan hij door middel van symbolisch wjizen aangeven waar hij zin in heeft. Dat doe jij toch ook bij de McDonalds?
Now I'm walking on the sunnyside of the street
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')