abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:22:42 #1
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47956231
Zoals in het vorige topic valt te lezen zijn we ruim een jaar geleden begonnen met de verbouwing van ons huis. Volgens plan zouden we eerst de benedenverdieping doen, en ongeveer een jaar later de beginnen met de bovenverdiepingen. Ondanks dat de verbouwing beneden veel grootschaliger is uitgepakt dan vooraf gedacht gaan we vrolijk verder

Het vorige topic vind je hier: Mijn grote, en eerste, verbouwing

Tot nog toe gedaan

De benedenverdieping is nu op de keuken na af. De keuken is een verhaal apart geworden, mede dankzij de leverancier. Verkeerd geplaatst, wederom niet goed geplaatst en op een gegeven moment helemaal opnieuw geplaatst. Vorige week is, na ruim een jaar, de keuken eindelijk af. Dat betekent dat de vensterbanken afgewerkt kunnen worden.

In de woonkamer hebben we alleen last van het plintensyndroom. Dit komt omdat we nog geen leuke plintjes gevonden hebben, maar ook omdat we nog geen tijd hebben genomen om naar leuke plintjes te zoeken. Ook de dorpel onder de woonkamerdeur ligt nog niet.

Nog te doen

Ondertussen is wel de tijd aangebroken om boven aan de slag te gaan. We hebben twee bovenverdiepingen die allebei aangepakt gaan worden. Weliswaar niet zo veel werk als beneden, maar toch houd het ons wel bezig

De zolder

Deze zal worden getransformeerd tot een multifunctioneel kantoor. Multifunctioneel omdat het naast een bureau ook een zonnebank een droogrek en een strijkplank moet herbergen. Om dit voor elkaar te krijgen moet er eerst gestript worden. Het huidige behang, de huidige vloerbedekking en de huidige verf op de plafondbalken vinden we maar niets. Ook zal ik de vloerplanken vastleggen met schroeven omdat deze iets te veel bewegen naar mijn zin. Door dit bewegen krijg je allemaal kraakgeluiden, wat ik door het vastschroeven wil voorkomen.

De slaapkamer

En dan natuurlijk de master bedroom. We zijn er nog niet helemaal over uit wat we willen gaan doen. In ieder geval de kunststofschrootjes van de muur af, de houten schrootjes van het plafond en de inbouwkast weer in ere herstellen. Wat er vervolgens op de vloer dan wel muren komt is nog een vraagteken.

En dan hebben we op de tussenverdieping nog twee kamertjes over.

Babykamer

De kleinste zal aangewend worden als babykamer. Deze wordt opnieuw behangen en de kast welke de vorige bewoners hebben geprobeerd in te bouwen wordt weggehaald. Ook de kunststofschrootjes op het plafond worden vervangen door iets moderners.

Voorraad / dartkamer

De andere kamer wordt nu gebruikt als vooraadkamer c.q. trainingskamer voor het darten. Hier ligt reeds een vaste dartbaan welke echter uit kaal hout bestaat. Deze moet verder aangekleed worden. Ook staat het modem van de PC hier (centraal in het huis) en hiervoor zal een soort van kastje gemaakt moeten worden.

En nog iets spammen uit het vorige topic: Groepenkast vraagje! Vonkie of Tnimble (of anderen) help!

Foto's

De voorgevel:

De achtergevel:

Ragelwerk plafond

Eerst een overzichtfoto:

De vloer verwijderen

Dan hou je de houten balken over.

Of toch niet?

Dan gaan we verder met de nieuwe vloer

Stukje bij beetje schiet het op

En als dat gebeurt is nameten met de laserwaterpas

Dan kan de tegelvloer er in

Dan kan de keuken weg

De vloer in de keuken moest er ook aan geloven

De nieuwe keuken wordt geplaatst

Ik zal van de week eens nieuwe foto's maken nu de keuken af is. Ook van de woonkamer, ik kom er net achter dat ik die helemaal nog niet heb gemaakt

[ Bericht 15% gewijzigd door sanger op 03-04-2007 12:00:26 ]
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:30:22 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_47956564
*mee leest! Ik ben benieuwd naar de komende updates!
Btw, doe even een paar foto'tjes in de OP of zo, zodat we iig weten hoe de boel er aan de buitenkant uit ziet.
pi_47956660
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:23 schreef sanger het volgende:
Zullen we hier verdergaan: sanger & Hellace hun verbouwing deel II

Prima!

Foto's

En ik hoop dat het met die keuken nu snel is opgelost
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:44:34 #4
65960 sanger
pi_47957131
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:30 schreef Brighteyes het volgende:
Btw, doe even een paar foto'tjes in de OP of zo, zodat we iig weten hoe de boel er aan de buitenkant uit ziet.
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:32 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Prima!

Foto's

En ik hoop dat het met die keuken nu snel is opgelost
Rustig aan hoor Was al bezig

Foto's zijn toegevoegd, nu alleen de tags nog Foto's staan erin!

[ Bericht 4% gewijzigd door sanger op 03-04-2007 12:05:12 ]
pi_47958025
nou jullie hoeven je voorlopig in ieder geval niet te vervelen.
klus ze nog...ziet er al goed uit tot nu toe.
en snel die foto`s van de keuken neerzetten hup hup....
pi_47959431
teeeeeeveeeeepeeeeeee
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
  dinsdag 3 april 2007 @ 17:04:39 #7
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_47969737
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:30 schreef Brighteyes het volgende:
Ik ook!!
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  Moderator dinsdag 3 april 2007 @ 18:21:46 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_47976474
Dus je hebt de smaak weer te pakken?
  dinsdag 3 april 2007 @ 22:07:53 #10
215 misterDre
Paint it black!
pi_47982727
Genoeg te doen nog.....succes!!!!
pi_47987261
Genoeg te doen zo te lezen, ben benieuwd hoe het er nu uit ziet en hoe het verder gaat worden!
  woensdag 4 april 2007 @ 08:17:52 #12
65960 sanger
pi_47993126
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 19:56 schreef Solingjan het volgende:
Dus je hebt de smaak weer te pakken?
Zo zou je het kunnen noemen inderdaad
  donderdag 5 april 2007 @ 08:11:04 #13
65960 sanger
pi_48031160
De foto's laten nog even op zich wachten. Ik denk dat ik per ongeluk het fototoestel met niet oplaadbare batterijen in de oplader heb gezet. Ik kreeg hem gisteren niet aan de praat. Ik ga vanavond weer even kijken.
  dinsdag 10 april 2007 @ 09:47:41 #14
65960 sanger
pi_48168017
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 23:28 schreef mrien het volgende:
Genoeg te doen zo te lezen, ben benieuwd hoe het er nu uit ziet en hoe het verder gaat worden!
Even wat fotootjes van de benedenverdieping.

Ik moest van Hellace vragen of jullie niet op de rommel wilden letten We hebben nogal een hectische week achter de rug, waarin we weinig thuis zijn geweest.

De woonkamer

De keuken in kijkend

De randen van de keuken

Nu overwegen we nog om de lange kant van de keuken met een soortgelijke rand af te werken. Nadeel is dat deze alleen bij de keukenleverancier te bestellen. Althans, we hebben hetzelfde patroon nogniet ergens anders gevonden.
pi_48168460
mooie keuken!
enneh rommel.....? waar?
waarom staan jullie stoelen trouwens niet recht? ivm huisdieren ofzo?
verder vind ik het er (nog) een beetje kaal uitzien.
  dinsdag 10 april 2007 @ 10:55:02 #16
65960 sanger
pi_48169763
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 10:07 schreef truttebosje het volgende:
mooie keuken!
enneh rommel.....? waar?
waarom staan jullie stoelen trouwens niet recht? ivm huisdieren ofzo?
verder vind ik het er (nog) een beetje kaal uitzien.
Dank je dat vonden wij ook al

De rommel op de kleine tafel. De post, tvgids en wat kleine prul. Op de eettafel staat stond een pot chocolade eitjes, ligt een staaltje behang en laminaat.

De stoele staan indd schuin vanwege de kat. Die heeft de gewoonte er anders op te gaan liggen

Het is nog een beetje kaal inderdaad. Ik heb bv. de lampen er weer afgehaald omdat deze niet helemaal waren wat we er van verwacht hadden. Echter hebben we nog geen nieuwe gevonden. Onze smalen liggen wat dat betreft wel iets uit elkaar, dus is het moeilijk een goed compromis te vinden. Zelfde probleem als met de plintjes

Voor boven de bank zijn we op zoek naar een mooi schilderij. Maar ook dit hebben we nog niet gevonden.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat we weinig tijd hebben gestoken in het zoeken naar. We hebben op het moment veel bezigheden die ons daarin verhinderen.
  dinsdag 10 april 2007 @ 11:16:24 #17
65960 sanger
pi_48170419
En dan ook een update over de vorderingen op zolder.

De zolder was nog helemaal intact zoals door de vorige bewoners achtergelaten.

Zo dus, maar dan zonder aankleding, meubeltjes enzo. Achter de vitrinekast zie je ombouw van de schouw.

De zolder moet een ruimte worden waarin mijn bureau, met pc’s en printers en de hele rotzooi, moet komen. Ook komt de zonnebank er te staan, net als een droogrek en strijkplank.

De zolder is niet bijster groot, maar dankzij de dakkapel is de ruimte goed te gebruiken. Nadeel is dat er een schoorsteenschouw in staat, welke eigenlijk nutteloos is. De schoorsteen is op het dak reeds verwijderd, net als op de tussenverdieping en op de begane grond.

Eerst hebben we de kunststof schrootjes van het plafond verwijderd. Opvallend was dat er geen isolatie boven lag.

De vorige bewoner had een ombouw gemaakt om de schoorsteen van gipsplaat. Hij was alleen erg optimistisch geweest, hij had een schouw gemaakt welke (in diepte) twee keer zo groot was als de schouw zelf. Hiertussen had hij opgevuld met isolatie.

Na het verwijderen van de ombouw sloeg de twijfel toe. De draagbalk van de nok leek namelijk op de schouw te rusten. We wisten nog niet zeker of we hem wilden verwijderen. Na veel kijken en voelen kwamen we echter tot de conclusie dat dit echter niet het geval was.

Een kijkje boven de nog bestaande schouw

De nokbalk, zoals deze aansluit op de schouw en er dus NIET op rust.

Dan komen we bij de dakconstructie uit. Zoals ik hierboven schreef rust de nokbalk NIET op de schouw noch op de buitenmuur.

De nokbalk lijkt als het ware te zweven. Als je op de foto’s hierbeneden kijkt kun je zien dat de balk van de buren wel degelijk op de muur rust. Ik vraag me dan ook af of dit zo hoort of niet. Gezien de constructie, waar de balk vrijwel aansloot op de schouw, lijkt het alsof het vanaf de bouw altijd zo gezeten heeft. Ik kan me dat echter niet voorstellen. Bij het plaatsen van de dakkapel zijn ze daar in feite niet geweest, evenmin met het verwijderen van de schoorsteen op het dak.

Omdat de balk van de nok niet op de schouw rustte ben ik begonnen om een steen voorzichtig te verwijderen. Dit ging echter vrij eenvoudig.

Hier zie je de constructie nadat ik 1 steen heb verwijderd.

De balk van de buren. Links zie je de stuuklaag van de buren (welke door het beitel en hameren is gaan scheuren )

De constructie van een afstandje. Rechts de (groenige) balk van de dakkapel.

Ik vraag me nu af of dit een gebruikelijke constructie is? Ik kan me haast niet voorstellen dat de bovenste balk van de nok geen steun moet vinden op de buitenmuur. Misschien dat iemand hier meer over kan vertellen???

Nadat het bovenste gedeelte was verwijderd heb ik een boorhamer erbij gepakt. De rest van de schouw bestond uit een soort van betonblokken. Met een boorhamer ging dit zeer voorspoedig.

Al dit hakken en breken levert een respectabele hoeveelheid puin op

Ondertussen is Hellace bezig gegaan wat behang te verwijderen.

Vanavond gaan we puin ruimen, letterlijk en figuurlijk. Gelukkig krijgen we hierbij wat helpende handjes zodat alles lekker snel opgeruimd is.

Wat nog moet gebeuren:

• Voorzetwanden weghalen.
  • Elektra verleggen en in muren
  • Muur stuken of laten stuken.
  • Tapijt verwijderen.
  • Vloerplanken vastschroeven.
  • Nieuw plafond inhangen en afwerken.
  • Behangen en schilderen van de wanden.
  • Laminaat leggen inclusief ondervloer.
  • Bureau plaatsen.
  • Inrichten.

[ Bericht 1% gewijzigd door sanger op 10-04-2007 11:25:08 ]
  • Everything you want is on the other side of fear.
      dinsdag 10 april 2007 @ 11:37:48 #18
    65960 sanger
    pi_48171066
      dinsdag 10 april 2007 @ 11:44:15 #19
    159867 becky27
    Ik gooi een balletje op
    pi_48171260
    oeh das allemaal best spannend zo!

De benedenverdieping is zekers te weten errug mooi!
    pi_48173143
    Lekker bezig sanger
    Im hung like Einstein
    And Smart as a Horse
      woensdag 11 april 2007 @ 10:02:01 #21
    65960 sanger
    pi_48206617
    Ondertussen hebben we gisteravond al het puin in puinzakken geschept en naar benenden gebracht. Er liggen nu alleen nog enkele grotere stukken puin welke ik zo naar beneden doe.

Vanavond geen tijd, morgen ga ik beginnen met het schuren van de balken en het verwijderen van de gipsplaten op het schuine dak. Uiteraard niet in deze volgorde
      donderdag 12 april 2007 @ 11:25:20 #22
    65960 sanger
    pi_48249265
    Gisteren is de buurman nog even langsgeweest. Aangezien wij nu de schoorsteen weg hebben overweegt hij hem aan zijn kant ook te verwijderen. Te meer omdat het stuukwerk aan zijn muur toch al beschadigd is.

We hebben hem toen laten zien hoe het bij ons zat, hij schrok wel van het puin en de constructie.

Hij gaat er nog over nadenken iig.
    pi_48256993
    Leuk die foto's, de keuken is mooi zo!
    Vind dat uitstekende gedeelte een goed iee..even onthouden voor mijn nieuwe keuken in een nieuw huis (hoor mij, ik woon hier net een half jaar )

Wel spannend inderdaad op je zolder..gelukkig ging het goed
    Genoeg te doen zo te lezen op de zolder..
    Dat puin ruimen mogen wij ook binnenkort gaan doen (badkamer verbouwen)..kijk er nu al naar uit
    pi_48374883
    Mooie keuken zo idd, en de zolder is weer een mooie uitdaging!

Is de keuken echt af af? Of zijn er nog lopende zaken met mandemakers?
      maandag 16 april 2007 @ 11:13:56 #25
    65960 sanger
    pi_48375235
    quote:
    Op donderdag 12 april 2007 15:12 schreef mrien het volgende:
    Leuk die foto's, de keuken is mooi zo!
    Vind dat uitstekende gedeelte een goed iee..even onthouden voor mijn nieuwe keuken in een nieuw huis (hoor mij, ik woon hier net een half jaar )
    Als ik dan nog 1 tip mag geven: laat het ook iets verlagen Ik heb er spijt van dat wij dat niet gedaan hebben. Vrienden hebben het en dat is echt ideaal.
    quote:
    Wel spannend inderdaad op je zolder..gelukkig ging het goed
    Genoeg te doen zo te lezen op de zolder..
    Dat puin ruimen mogen wij ook binnenkort gaan doen (badkamer verbouwen)..kijk er nu al naar uit
    Dat puin is inmiddels geruimd. Ik ga morgenavond hout halen om de balk te verlengen en als dat gedaan is dat ga ik het muurtje opmetselen.
      maandag 16 april 2007 @ 11:14:47 #26
    65960 sanger
    pi_48375266
    quote:
    Op maandag 16 april 2007 11:03 schreef Gurb het volgende:
    Mooie keuken zo idd, en de zolder is weer een mooie uitdaging!

Is de keuken echt af af? Of zijn er nog lopende zaken met mandemakers?
    De keuken is af, voor wat Mandemakers betreft

Ik moet nu de vensterbanken afwerken rondom beide keukenramen, en boven de keukenkastjes afwerken.
      maandag 16 april 2007 @ 11:20:55 #27
    65960 sanger
    pi_48375506
    Inmiddels heb ik de voorzetwand op zolder verwijderd, en een groot deel van de gipsplaten tussen de balken. Ik ga morgen verder met de rest verwijderen. Hierna ga ik eerst de nokbal verlengen en het muurtje opmetselen.
      maandag 16 april 2007 @ 11:21:46 #28
    65960 sanger
    pi_48375537
    quote:
    Op donderdag 12 april 2007 11:25 schreef sanger het volgende:
    Gisteren is de buurman nog even langsgeweest. Aangezien wij nu de schoorsteen weg hebben overweegt hij hem aan zijn kant ook te verwijderen. Te meer omdat het stuukwerk aan zijn muur toch al beschadigd is.

We hebben hem toen laten zien hoe het bij ons zat, hij schrok wel van het puin en de constructie.

Hij gaat er nog over nadenken iig.
    Nou, de buurman heeft waarschijjnlijk geen zin in puin

Hij meldde gisteren dat hij niets aan zijn schoorsteenschouw gaat doen. We kunnen dus vrolijk verder met de zoldermuur.
      Moderator maandag 16 april 2007 @ 11:23:27 #29
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_48375599
    quote:
    Op maandag 16 april 2007 11:21 schreef sanger het volgende:

[..]

Nou, de buurman heeft waarschijjnlijk geen zin in puin

Hij meldde gisteren dat hij niets aan zijn schoorsteenschouw gaat doen. We kunnen dus vrolijk verder met de zoldermuur.

Hoe ga je die balkenconstructie dan verlengen ?
      maandag 16 april 2007 @ 11:28:55 #30
    65960 sanger
    pi_48375773
    quote:
    Op maandag 16 april 2007 11:23 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Hoe ga je die balkenconstructie dan verlengen ?
    In Dakconstructie vraagje.... staan enkele suggesties genoemd. Ik weet nog niet zeker welke ik neem.
      dinsdag 17 april 2007 @ 09:42:55 #31
    65960 sanger
    pi_48408178
    Kleine update.

Zoals ik gisteren al meldde is de voorzetwand op zolder weg, en een deel van het plafond dook. Hieronder wat fotootjes:

Hier stond dat wandje dus voor. Een houten frame, met gipsplaten afgewerkt. Waarom het er stond geen idee. Het was niet geisoleerd, en had m.i. totaal geen functie anders dan ruimteverspilling.

Dan een deel van het plafond eruit. De gipsplaten waren niet erg netjes afgewerkt en ondanks de structuurverf waren de naden duidelijk zichtbaar.

De isolatie die er tussen vandaan kwam. Gecombineerd met de warmte, en het zweten bleven er deeltjes plakken op de huid. Erg irritant, met als gevolg dat ik rooie armen had

Dan de puin die dit opleverde. Paar gipsplaatdeeltjes.

Op de zolder hebben de vorige bewoners schuifdeurtjes gemaakt. Hierachter is een hoop bergruimte terug te vinden. Ik ben er nog niet uit wat ik hiermee ga doen. Hou ik het zo (werkt prima), geef ik de deurtjes een andere kleur of e.d. of maak ik nieuwe.

Dan hebben we eindelijk een keuze gemaakt over het laminaat en het behang dat er komt. De muur aan deurkant wordt behangen, net als rondom het kozijn. De muur die nog gestuukt moet worden ga ik schilderen, kleur nog niet bekend. De balken worden ook geschilderd, kleur niet bekend, net als de gipsplaten welke tussen de balken komen.

pi_48408942
    Goede morgen Sanger
    Hier zie je dus duidelijk het bewijs dat ZONDER luchtspouw de steenwol nog in perfekte staat is.
    Wel zou ik de naden met acrylaatkit afkitten, want dat zijn tochtplekken. Dit is ook te zien aan de zwarte strepen op de isolatie.
    pi_48410021
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 10:11 schreef Solingjan het volgende:
    Goede morgen Sanger
    Hier zie je dus duidelijk het bewijs dat ZONDER luchtspouw de steenwol nog in perfekte staat is.
    Wel zou ik de naden met acrylaatkit afkitten, want dat zijn tochtplekken. Dit is ook te zien aan de zwarte strepen op de isolatie.
    hey jan....ik miste je al.
    gisteren zelfs nog in de slowchat gevraagd waar je was.
    pi_48412957
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 10:46 schreef truttebosje het volgende:

[..]

hey jan....ik miste je al.
    gisteren zelfs nog in de slowchat gevraagd waar je was.
    Ik ben er nog.
    Boot vaarklaar klaar gemaakt. En dekzeil is foetsie. Dus moet nieuw dekzeil maken.
    En het is mooi weer dus zeilen.
    pi_48414103
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 12:12 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Ik ben er nog.
    Boot vaarklaar klaar gemaakt. En dekzeil is foetsie. Dus moet nieuw dekzeil maken.
    En het is mooi weer dus zeilen.
    gelukkig maar.
    zeilse dan maar, lijkt me ook heerlijk met dit weer ja.
    pi_48414419
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 10:11 schreef Solingjan het volgende:
    Goede morgen Sanger
    Hoe bedoel je dit? 'ZONDER luchtspouw'? Gaat dat over de discussies die ook over het isoleren van een platdak worden gevoerd? Wat het lijkt me duidelijk dat het hier een andere situatie is. Je hebt immers niet te maken met een dampwerende laag aan de buitenkant van het dak. (Of ik moet er overheen hebben gelezen)
    pi_48414879
    Zit er dan geen vilt of dakleer op het houtenplanken dak???
      dinsdag 17 april 2007 @ 13:22:03 #39
    65960 sanger
    pi_48415434
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 13:07 schreef Solingjan het volgende:
    Durf ik niet te zeggen. Ik ben nog niet op het dak geweest en heb er dus geen pannen vanaf gehaald.
      dinsdag 17 april 2007 @ 13:33:51 #40
    65960 sanger
    pi_48415906
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 12:56 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit? 'ZONDER luchtspouw'? Gaat dat over de discussies die ook over het isoleren van een platdak worden gevoerd? Wat het lijkt me duidelijk dat het hier een andere situatie is. Je hebt immers niet te maken met een dampwerende laag aan de buitenkant van het dak. (Of ik moet er overheen hebben gelezen)
    Ik ben geen dampwerende folie tegengekomen inderdaad, al heb ik geen pannen van het dak gehaald om te kijken.
    pi_48423772
    Ik zou die schuifdeurtjes, als ze al niet op een rails zitten, vervangen door deurtjes op een rails.
    Dan kun je namelijk veel makkelijker overal bijkomen, zit je niet gebonden aan 1 deurtje (wat ik nu heb en dat is behoorlijk vervelend..)
    Misschien dat wij dat ook nog gaan doen op zolder maar bij ons is het nadeel dat de verwarming eraan zit..
    (hoe de oud bewoners daar een wc + toebehoren voor de nog te verbouwen badkamer in hebben gestopt..joost mag het weten..)
      dinsdag 17 april 2007 @ 19:39:54 #42
    65960 sanger
    pi_48431520
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 16:23 schreef mrien het volgende:
    Ik zou die schuifdeurtjes, als ze al niet op een rails zitten, vervangen door deurtjes op een rails.
    Dan kun je namelijk veel makkelijker overal bijkomen, zit je niet gebonden aan 1 deurtje (wat ik nu heb en dat is behoorlijk vervelend..)
    Misschien dat wij dat ook nog gaan doen op zolder maar bij ons is het nadeel dat de verwarming eraan zit..
    (hoe de oud bewoners daar een wc + toebehoren voor de nog te verbouwen badkamer in hebben gestopt..joost mag het weten..)
    Het zijn wel deurtjes in rails

De vloerbedeking is tot de deurtjes gelegd, en er niet onderdoor.
    pi_48438968
    Ah oke, dan is dat wel fijn
      zondag 20 mei 2007 @ 18:25:59 #44
    65960 sanger
    pi_49578785
    Het wordt weer eens tijd voor een update
    pi_49579512
    quote:
    Op zondag 20 mei 2007 18:25 schreef sanger het volgende:
    Het wordt weer eens tijd voor een update
    Ja inderdaad

Wie is de TS die dat zou moeten doen
    Im hung like Einstein
    And Smart as a Horse
      zondag 20 mei 2007 @ 18:51:55 #46
    65960 sanger
    pi_49579604
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 13:07 schreef Solingjan het volgende:
    Voor zover ik tot nog toe heb kunnen zien zit er geen vilt of dakleer op de houten planken. Ik kan namelijk door de kieren zo naar de buitenlucht kijken. Dit houdt overigens in dat er een pan niet helemaal goed moet liggen.
      zondag 20 mei 2007 @ 18:56:01 #47
    65960 sanger
    pi_49579726
    quote:
    Op zondag 20 mei 2007 18:48 schreef Spooky4u het volgende:

[..]

Ja inderdaad

Wie is de TS die dat zou moeten doen
    Hellace dacht ik
      zondag 20 mei 2007 @ 19:40:54 #48
    65960 sanger
    pi_49581185
    Na een tweetal weken niets doen ben ik van het weekend weer bezig geweest. In de tussentijd hebben we niets gedaan omdat we een kinderkamer hebben uitgezocht, veel info over babies hebben opgevraagd (Google ) en gelezen. En natuurlijk samen de tijd genomen om het tot ons door te laten dringen.

Ondertussen zijn alle gipsplaten eruit gesloopt, in brokken gebroken en in puinzakken gestopt. De isolatie is ook in mooie puinzakken verstopt. Het bestaande regelwerk heb ik er ook uit gehaald. Het zat meer los dan vast, dus daar gaat een nieuw regelwerk voor in de plaats komen. Om de stukken hout van het regelwerk in puinzakken te krijgen heb ik maar een afkortzaag gekocht. Die had ik nog niet, maar die is nooit weg.

Een Bosch was erg prijzig, helemaal omdat ik het toch niet vaak zal gebruiken. Daarom een Metabo (blauw). Voor mijn gebruik meer dan afdoende. Ondanks dat ik een Bosch-fan ben is dit mijn eerste stuk gereedschap van een ander merk, dat ik zelf gekocht heb.

De verf op de balken moest er ook af. We willen het een iets andere kleur geven dan de vorige bewoners. De bovenste laag was mintgroenachtig. De onderlaag was knalrood (brandweer). Zie het plaatje voor de kleur.

Aangezien de vorige bewoner goede verf had gebruikt, en het schilderwerk nog niet zo gek oud was, ben ik het gaan afbranden. Omdat ik nog geen heteluchtpistool had ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe. Altijd makkelijk. En bij de Praxis bij ons hadden ze een soort gereedschapsuitverkoop, dus daar maar even kijken.

Deze kocht ik tegelijk met de afkortzaag, dus ineens twee stukken gereedschap van een “ander merk”

Hij was goedkoper dan een Bosch, en volgens de verkoper ook kwalitatief hoogwaardiger. In ieder geval werkt hij goed, want na gisteren een (half) dagje werk waren de twee langste balken schoon gebrand/gekrabd en geschuurd.

Vandaag begonnen met de bovenste balk in de grondverf te zetten. Ik had vandaag toch geen zin meer om verder te gaan, beetje een baaldag. Dan kan het vannacht mooi drogen.

Overmorgen kan ik dan verder met de andere kant de verf af te krabben, alles opschuren, en de balken allemaal in een laagje grondverf te zetten. De andere kant is maar een klein stukje overigens. Alleen naast de dakkapel.

Als alles in een laagje grond zit eens kijken waar de balken geplamuurd moeten worden. Ze zijn de loop der tijd niet onbeschadigd gebleven . Dat is ook de reden dat ik ze nu al in de grondverf ga zetten. Dan zie je het wat beter.

Daarna ga ik eens kijken hoe ik alles het beste kan isoleren. Het platte dak van de dakkapel was niet geïsoleerd, maar dat wil ik wel doen omdat het best warm is in de zomer. Ik zal eens ik het topic over platte daken isoleren spieken. Het is een balkendak met daarop underlayment platen.

De schuine delen loopt dacht ik nog geen topic over. Dus eens kijken hoe ik dat het beste kan gaan isoleren. Op de houtenplanken ligt geen vilt of dakleer. Je voelt de wind er ook gewoon doorheen komen. En vooral, je hoort de wind gieren.

Als iemand ideeën heeft over het isoleren, graag

Ik denk dat ik de naden afkit om te voorkomen dat er lucht binnen kan komen. Vervolgens isolatie tegen de houten planken aan nieten. Vervolgens een regelwerk aanbrengen en gipsplaten er tegenaan schroeven. Maar als iemand anders mij een betere manier weet te vertellen, dan zal het op die manier gaan

[ Bericht 3% gewijzigd door sanger op 20-05-2007 19:54:36 ]
    pi_49581694
    In plaats van te kitten kun je ook platen hardboard tegen de planken aan nieten. En voor dat je de gipsplaten er tegen aan schroeft een dampdichte laag (isolatie met alu-laag of folie)
      zondag 20 mei 2007 @ 19:57:55 #50
    65960 sanger
    pi_49581872
    quote:
    Op zondag 20 mei 2007 19:53 schreef bbtb77 het volgende:
    In plaats van te kitten kun je ook platen hardboard tegen de planken aan nieten. En voor dat je de gipsplaten er tegen aan schroeft een dampdichte laag (isolatie met alu-laag of folie)
    En dan een laag isolatie ertussen, bedoel je.

Dan heb je nog altijd kieren tussen de hardboard platen, die je welt zult moeten afkitten?
    pi_49587461
    quote:
    Op zondag 20 mei 2007 19:57 schreef sanger het volgende:

[..]

Dan heb je nog altijd kieren tussen de hardboard platen, die je welt zult moeten afkitten?
    Hoi Sanger hoe voelt het als toekomstige papa??

Tussen de balken een raamwerk maken.
    Op de balken onder en boven, uitgehakt/zaagde balkjes van 44x44
    Op afstanden hard gipsplaat dus hart van verticale balkjes komen dan op 60/60.
    Met slagpluggen 80mm x 8mm vastzetten. De verticale gewoon schuin schroeven.

Naden met acrylaatkit dichten Dan weet je zeker dat alles dicht is.
    Glaswol tegen planken en gelijk met voorkant balkjes. Waar de balkjes zitten 4x4 cm van glaswol weghalen. Glaswol moet losjes en niet aangedrukt zitten.
    De afstand van de planken tot de(voor/zichtkant) balkjes kun je zelf bepalen.
    Ik zelf heb ze gelijk gezet met de gordingen.
    A een mooi strak geheel
    B Dikkere isolatie ( bij mij nu 32 cm)
    Maar probeer iig rekening te houden met de dikte van de isolatie.
    er zijn ook rollen van 11 dik met alu folie
    Stel je doet dus twee rollen dik, dan MAG de rol die tegen de planken zit GEEN alu folie hebben die moet je er dus voorzichtig aftrekken.
    Vaak hebben ze bij Janna of Plastic aanbiedingen van deze 11 cm (hier zit folie op
    Zorg er dan voor dat de buitenste rol met de folie over de balkjes gaat. 4x4 cm achter de folie voorzichtig weghalen.
    De naast elkaar liggende rollen/banen de folie overelkaar heen doen en AFPLAKKEN met tape.(geen schilderstape.
    Als je dit achter de rug hebt, merk je dus echt dat het geisoleerd is.
    Gipsplaten ertegen. Klaar.
    Eventueel mss nog een electra-leiding hier achter leggen.
    Laat je niks wijs maken over dat 22 cm te dik geisoleerd is of dat je dan 11 cm ruimte mist.
    Onzin die 22 cm isolatie heb je er na 2 maanden stoken al lang uit en die 11 cm ...

Zorg er ook voor dat je goed isoleert bij de overgang van het dak op de muur. Dit wordt met name in de bouw nog wel eens verwaarloosd. Kan helemaal geen kwaad om tegen de muur ook een frame te maken en ook te isoleren. Tevens kun je dan hier de 44x44 balkjes onder de onderste gording aan vast maken.
    pi_49587600
    Die verf op die balken laat die zitten.
    Als je gaat isoleren zie je die niet meer.
    Als je ze wel nog in het zicht wilt laten(stukje)
    Schoonmaken , Grondverf erover en in jouw kleur schilderen.
      maandag 21 mei 2007 @ 08:29:20 #53
    65960 sanger
    pi_49595252
    quote:
    Op zondag 20 mei 2007 22:18 schreef Solingjan het volgende:
    Die verf op die balken laat die zitten.
    Als je gaat isoleren zie je die niet meer.
    Als je ze wel nog in het zicht wilt laten(stukje)
    Schoonmaken , Grondverf erover en in jouw kleur schilderen.
    Het is juist de bedoeling dat een gedeelte van de balken nog wel zichtbaar wordt

Anders was ik ze echt niet gaan schoonbranden hoor

Je verhaal over isoleren ga ik zometeen nog eens op mijn gemakje lezen zometeen. Eerst even koffie drinken.
      maandag 21 mei 2007 @ 09:00:51 #54
    65960 sanger
    pi_49595743
    quote:
    Op zondag 20 mei 2007 22:14 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Hoi Sanger hoe voelt het als toekomstige papa??
    Het is nog steeds even wennen maar dat komt ook doordat het vrij onverwacht kwam.
    quote:
    Tussen de balken een raamwerk maken.
    Op de balken onder en boven, uitgehakt/zaagde balkjes van 44x44
    Op afstanden hard gipsplaat dus hart van verticale balkjes komen dan op 60/60.
    Met slagpluggen 80mm x 8mm vastzetten. De verticale gewoon schuin schroeven.
    Ik zat zelf te twijfelen om een regelwerk te maken dat aan de achterkant tegen de dakplanken vastzit, of alleen aan de balken te schroeven. In de tweede optie is de achterliggende ruimte vrij, en kan dus geisoleerd worden.
    quote:
    Naden met acrylaatkit dichten Dan weet je zeker dat alles dicht is.
    Afkitten ga ik wel doen indd, zeker als je bekijkt hoeveel wind er nu op zolder is.
    quote:
    Glaswol tegen planken en gelijk met voorkant balkjes. Waar de balkjes zitten 4x4 cm van glaswol weghalen. Glaswol moet losjes en niet aangedrukt zitten.
    Hoe bedoel je het glaswol weghalen? Achter de balken? En als het niet aangedrukt mag zitten, kun je het dan wel nieten?
    quote:
    De afstand van de planken tot de(voor/zichtkant) balkjes kun je zelf bepalen.
    Ik zelf heb ze gelijk gezet met de gordingen.
    A een mooi strak geheel
    B Dikkere isolatie ( bij mij nu 32 cm)
    Het is de bedoeling dat de balken wel in het zicht blijven. Ik vind dat persoonlijk erg mooi, en buiten dat levert het wel degelijk ruimte op.
    quote:
    Maar probeer iig rekening te houden met de dikte van de isolatie.
    er zijn ook rollen van 11 dik met alu folie
    Stel je doet dus twee rollen dik, dan MAG de rol die tegen de planken zit GEEN alu folie hebben die moet je er dus voorzichtig aftrekken.
    Vaak hebben ze bij Janna of Plastic aanbiedingen van deze 11 cm (hier zit folie op
    Zorg er dan voor dat de buitenste rol met de folie over de balkjes gaat. 4x4 cm achter de folie voorzichtig weghalen.
    De naast elkaar liggende rollen/banen de folie overelkaar heen doen en AFPLAKKEN met tape.(geen schilderstape.
    Als je dit achter de rug hebt, merk je dus echt dat het geisoleerd is.
    Gipsplaten ertegen. Klaar.
    Eventueel mss nog een electra-leiding hier achter leggen.
    Laat je niks wijs maken over dat 22 cm te dik geisoleerd is of dat je dan 11 cm ruimte mist.
    Onzin die 22 cm isolatie heb je er na 2 maanden stoken al lang uit en die 11 cm ...
    Met twee lagen dik bedoel je dus het glaswol van de ene rol, bij de andere rol voegen? Dus de laag glaswol en dan de laag glaswol met folie ertegen vastzetten. Afplakken is vcanzelfsprekend.
    quote:
    Zorg er ook voor dat je goed isoleert bij de overgang van het dak op de muur. Dit wordt met name in de bouw nog wel eens verwaarloosd. Kan helemaal geen kwaad om tegen de muur ook een frame te maken en ook te isoleren. Tevens kun je dan hier de 44x44 balkjes onder de onderste gording aan vast maken.
    Er staan al schoten voor. Hierachter is door de vorige bewoner goed geisoleerd. Het gaat [uur om datgene dat in het zicht is
    pi_49599368
    quote:
    Op maandag 21 mei 2007 09:00 schreef sanger het volgende:

Ik zat zelf te twijfelen om een regelwerk te maken dat aan de achterkant tegen de dakplanken vastzit, of alleen aan de balken te schroeven. In de tweede optie is de achterliggende ruimte vrij, en kan dus geisoleerd worden.
    Mooi van af blijven. Geen regelwerk aan vast maken.
    Zodra je hier houtwerk aan vast gaat maken ontstaat een koude brug. Plus eventuele beschadiging.
    quote:
    Afkitten ga ik wel doen indd, zeker als je bekijkt hoeveel wind er nu op zolder is.
    Idd enkel kitten dan merk je het verschil al met tocht.
    quote:
    Hoe bedoel je het glaswol weghalen? Achter de balken? En als het niet aangedrukt mag zitten, kun je het dan wel nieten?
    Stel, je zet het regelwerk met de voorkant van het balkje (44x44mm) op 80 mm(dikte isolatie) van de planken, dan zit er achter de balkjes dus geen ruimte van 80 mm maar 36 mm. Haal je daar achter het balkje die 44 mm niet weg dan zit er dus 80 mm geperst in een ruimte van 36 mm. Dan krijg je eerder een koude brug dan het isolatie effect.

Isolatie is stilstaande lucht
    quote:
    Het is de bedoeling dat de balken wel in het zicht blijven. Ik vind dat persoonlijk erg mooi, en buiten dat levert het wel degelijk ruimte op.
    Als je gaat isoleren gaat er sowieso 80 cm voor de isolatie vanaf plus 1 cm voor de gipsplaat.
    Denk er maar eens over na.
    Wil je de hele ruimte van de balk benutten voor te isoleren. Dus optimale isolatie.
    Of wil je minder isoleren en dat stukje balk zien.
    quote:
    Met twee lagen dik bedoel je dus het glaswol van de ene rol, bij de andere rol voegen? Dus de laag glaswol en dan de laag glaswol met folie ertegen vastzetten. Afplakken is vcanzelfsprekend.
    De isolatie moet je niet vastzetten of nieten. Gewoon tussen het regelwerk plaatsen.
    quote:
    Er staan al schoten voor. Hierachter is door de vorige bewoner goed geisoleerd. Het gaat [uur om datgene dat in het zicht is
    Heb je daar dan wat weggehaald.? Mss zit er helemaal geen isolatie achter.

Haal maar eens een stuk weg, tot aan de muur. Als je dan tegen de muur 11 cm isolatie aanbrengt achter een regelwerk. Krijg je er mss nog ruimte bij. Zo te zien staat deze want mss wel 50 cm van de muur. Kan natuurlijk ook anders zijn. Maar in dat geval kun aan de onderkant nog kastruimte maken.

Neus hier ook eens rond http://www.isover.be/
    pi_49603464
    quote:
    Op zondag 20 mei 2007 19:57 schreef sanger het volgende:

[..]

Nee, strak er tegenaan, naden kun je kitten, maar je kunt ook de platen laten overlappen. Hoe je het ook doet, je hoeft minder te kitten -> goedkoper en sneller.
      zaterdag 2 juni 2007 @ 13:38:12 #57
    65960 sanger
    pi_50031291
    Het staat overigens nu even stil....

Ik was vergeten dat ik examens heb komende week en de week daarop. Dat wordt dus nog even blokken
    pi_50066842
    Oeps..vergeten ?
    Succes met de examens en het blokken!
      maandag 4 juni 2007 @ 18:24:56 #59
    65960 sanger
    pi_50099003
    quote:
    Op zondag 3 juni 2007 18:35 schreef mrien het volgende:
    Oeps..vergeten ?
    Succes met de examens en het blokken!
    Ja

maandag 4 juni 2007 @ 19:06:40 #61
    215 misterDre
    Paint it black!
    pi_50100415
    quote:
    Op maandag 4 juni 2007 18:31 schreef truttebosje het volgende:
    ja succes...studderze.
    (waar ga je examen voor doen?)
    Vaderschap
      dinsdag 5 juni 2007 @ 09:46:49 #63
    65960 sanger
    pi_50118739
    quote:
    Op maandag 4 juni 2007 18:31 schreef truttebosje het volgende:
    ja succes...studderze.
    (waar ga je examen voor doen?)
    Belastingwetgeving en Statistiek....

En dan over een half jaar Bedrijfseconomie en Bedrijfsadministratie (maar eerst deze zien te halen)
    pi_51307192
    Hoe is je examen gegaan?
    En alweer een beetje zin in het klussen gekregen?
    Ik moet er binnenkort toch ook maar aan "geloven", niet dat ik het echt erg vind..maar komt er gewoon niet van bij ons ..
      maandag 9 juli 2007 @ 22:34:41 #65
    159867 becky27
    Ik gooi een balletje op
    pi_51307370
    en en en?? ik ben ook wel nieuwsgierig!
      dinsdag 10 juli 2007 @ 07:41:31 #66
    65960 sanger
    pi_51314715
    Examens weet ik nog niet, behalve dat ik er 1 verkloot heb Statistiek ging niet zo best.

Op zolder heb ik de oude schoorsteenmantel opgevuld, en een regelwerk aangebracht op het schuine dak. Vanavond ga ik verder met het aanbrengen van de isolatie en het plaatsen van de gipsplaten.
      maandag 23 juli 2007 @ 12:12:36 #67
    65960 sanger
    pi_51743592
    Update

De zolder is nu dicht, als in op het schiune dak zit nu gips Eigenlijk is het klaar om af te werken.

Omdat we besloten hebben de andere slaapkamer beneden als kinderkamer in te richten laat ik de zolder nu even rusten. Ik weet nog niet precies wat er wel, en wat er niet naar boven gaat.

We gaan dus verder met de kinderkamer, dan is die maar af. Daarna de slaapkamer van onzelf. Daarna gaan we bekijken wat we met de kleine slaapkamer en zolder gaan doen.

Eerst de kinderkamer. Omdat ik niet goed ben ik progjes als Floorplanner e.d. heb ik het handmatig uitgetekend:

Wat moet er gebeuren:

• Oude plafond verwijderen. Dit bestaat uit kunststofschrootjes en dat willen we niet in een kinderkamer hebben.
  • Behang verwijderen.
  • Regelwerk bekijken. Is het goed dan niets doen, is het niet goed dan aanpassen voor gipsplaten.
  • Bekijken of we extra lichtpunten willen.
  • De muur van 2,30 meter optrekken van Ytongblokken (7cm). Dit is geen draagmuur. Hier zitten nu houten schuifdeuren. Dit wordt de (inbouw)kledingkast voor onze slaapkamer.
  • Gipsplaten monteren.
  • Muren en plafond af (laten) stuken.
  • Muren behangen en plafond schilderen.

Brengt me meteen op een vraag. Ik wil dus een muurtje van Ytong optrekken. Op de grond ligt hier nog laminaat. Kan ik dat nu beter verwijderen (ivm gewicht van de muur)? Of kan ik dit laten liggen?
  • Everything you want is on the other side of fear.
    pi_51744618
    Onder de muur geen laminaat, weghalen daar dus.
      maandag 23 juli 2007 @ 13:02:30 #69
    65960 sanger
    pi_51745013
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 12:47 schreef Marsepein het volgende:
    Onder de muur geen laminaat, weghalen daar dus.

Vanwege gewicht dus?

Ik had het idee al, maar volgens mijn vader was het niet nodig.
    pi_51747160
    Nee, meer omdat als je later het laminaat weg wilt halen dat niet netjes gaat omdat er een muur bovenop staat. Ook kun je de Ytong muur niet netjes in een gootje zetten.

Ik zou netjes aftekenen waar e.e.a. komt, dan met een invalzaag inzagen en dan het laatste weghakken. Dan kun je yo de muur op de vloer zetten.

Iets ruimer zagen dan de muur breed is, laminaat moet kunnen werken.
    pi_51747442
    Dat kan dan ook met een cirkelzaag. Dikte Ytong plus speling. lat op laminaat vastzetten.(wat er af moet)
    Cirkelzaag op dikte laminaat instellen minus 1 mm. Begin en einde met kapzaag en evnt hakken.
      maandag 23 juli 2007 @ 14:28:10 #72
    65960 sanger
    pi_51747579
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 14:14 schreef Marsepein het volgende:
    Nee, meer omdat als je later het laminaat weg wilt halen dat niet netjes gaat omdat er een muur bovenop staat. Ook kun je de Ytong muur niet netjes in een gootje zetten.
    Eigenlijk best wel logisch
    quote:
    Ik zou netjes aftekenen waar e.e.a. komt, dan met een invalzaag inzagen en dan het laatste weghakken. Dan kun je yo de muur op de vloer zetten.
    Ik heb een heel mooi apparaatje daarvoor: Bosch PMF 180 E
    quote:
    Iets ruimer zagen dan de muur breed is, laminaat moet kunnen werken.
    Dat was wel al bekend. Thanks though.

Eigenlijk voor het eerst dat ik met laminaat aan de gang ga
    pi_51768833
    En nog een reden om het weg te halen, laminaat is niet stabiel, en dat heb je nodig voor een goede wand.
      dinsdag 24 juli 2007 @ 08:44:19 #74
    65960 sanger
    pi_51774160
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 23:47 schreef Marsepein het volgende:
    En nog een reden om het weg te halen, laminaat is niet stabiel, en dat heb je nodig voor een goede wand.
    Dat was dus indd waar ik aan dacht. Het gaat op een gegeven moment toch "indeuken" lijkt me. Hellen is nu druk bezig met de kast leeg te maken (uitzoeken en weggooien dus) en daarna kan ik aan de slag.
    pi_51774611
    Alvast veel suc6 met de kamer
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')