abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 april 2007 @ 07:52:16 #1
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47951819
Gisteravond gingen ik en Hellace de deur uit voor een gezellig avondje bowlen. Dat was om 19.15. Toen we om 22.30 thuis kwamen bleek dat we praktisch zonder stroom zitten. Het enige waar nog stroom op staat is de verlichting in de keuken, de kookplaat en de beltrafo

Geen van de groepenautomaten danwel aardlekschakelaren was uitgeschakeld, alles stond zoals gewoonlijk naar boven. Er is geen algemene stroomstoring geweest. Ik heb ook nergens een brandluchtje geroken, terwijl ik daarvoor wel het hele huis ben doorgewandeld.

De groepenkast is praktisch nieuw aangelegd, nog geen jaar geleden. De groepen die nog werken zitten allemaal achter dezelfde aardlekschakelaar, op de onderste rails (samen met de hoofdschakelaar).

De niet meer werkzame groepen zitten op de bovensta rails, achter twee aardlekschakelaren. Ik heb getracht deze te testen met de testknop. Dit geeft echter geen resultaat, maw de aardlek schakelt niet uit.

In mijn ogen kunnen er maar twee dingen gebeurt zijn:

• De doorvoer van de hoofdschakelaar naar de bovenste twee aardlekschakelaren is niet jofel meer
  • De bovenste twee aardlekschakelaren hebben het begeven. Eén daarvan is redelijk oud, maar de ander is nog geen jaar oud.

Zit ik goed met de diagnose? Of zie ik iets over het hoofd?

Het gemis aan stroom komen we wel overheen denk ik, maar geen verwarming danwel warm water vinden we iets minder geslaagd
  • Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_47951870
    Oei, ja dat is lullig. Als ik het zo lees is er iets losgegaan in je groepenkast. Ik zou de hoofdschakelaar uitzetten , kast open maken en gewoon eens kijken.

Wel alles wat ietwat zwart is vervangen.

En verder, meten is weten....
      dinsdag 3 april 2007 @ 08:13:34 #3
    65960 sanger
    pi_47951994
    quote:
    Op dinsdag 3 april 2007 07:57 schreef Marsepein het volgende:
    Oei, ja dat is lullig. Als ik het zo lees is er iets losgegaan in je groepenkast. Ik zou de hoofdschakelaar uitzetten , kast open maken en gewoon eens kijken.

Wel alles wat ietwat zwart is vervangen.

En verder, meten is weten....
    Dat had ik gisteren al willen doen, maar Hellace heeft recentelijk de schuur opgeruimd. Oftewel, ik kon nergens een zaklamp, een multimeter en schroevendraaiers vinden in het donker

Helaas heb ik een deadline vandaag......ben ik wel tot een uur of twee mee bezig ben ik bang.

Als er geen spanning staat op een aardlek, moet de testknop dan eigenlijk werken? Of werkt dat alleen als er spanning op staat?

Ik heb zekerheidshalve de hoofdschakelaar uitgezet. Ik ga het vanmiddag allemaal meten=weten en dan kijken wat de oplossing is.
    Everything you want is on the other side of fear.
    pi_47952014
    Dat van die testknop kun je weer testen door inderdaad de hoofdschakelaar uit te zetten en dan op de testknop van de enige werkende aardlekschakelaar te drukken.

Maar ik gok dat die niet werkt, want een testknop zorgt voor een kortsluitstroompje naar aarde van minimaal 30mA.
      dinsdag 3 april 2007 @ 08:18:42 #5
    65960 sanger
    pi_47952037
    quote:
    Op dinsdag 3 april 2007 08:15 schreef Marsepein het volgende:
    Dat van die testknop kun je weer testen door inderdaad de hoofdschakelaar uit te zetten en dan op de testknop van de enige werkende aardlekschakelaar te drukken.
    Shit, dat ik daar niet aan gedacht heb

Hij werkt uberhaupt wel als er spanning op staat, dat heb ik dan weer wel getest.
    quote:
    Maar ik gok dat die niet werkt, want een testknop zorgt voor een kortsluitstroompje naar aarde van minimaal 30mA.
    Ik ga het gewoon proberen. Had ik me vroeger naar wel verdiept in elektra
      dinsdag 3 april 2007 @ 09:12:08 #6
    42136 Herr.Flick
    De triangeljosti!
    pi_47952767
    Ligt er misschien 1 (of) meerdere "gemeentestop(pen)" uit?

(tegenwoordig heten ze hoofdzekeringen)
    Herr.Flick
    4844 4479 7710 3249
      dinsdag 3 april 2007 @ 09:14:10 #7
    65960 sanger
    pi_47952800
    quote:
    Op dinsdag 3 april 2007 09:12 schreef Herr.Flick het volgende:
    Ligt er misschien 1 (of) meerdere "gemeentestop(pen)" uit?

(tegenwoordig heten ze hoofdzekeringen)
    Dan zou ik toch juist helemaal geen stroom hebben?
      dinsdag 3 april 2007 @ 09:16:19 #8
    42136 Herr.Flick
    De triangeljosti!
    pi_47952850
    quote:
    Op dinsdag 3 april 2007 09:14 schreef sanger het volgende:

[..]

Dan zou ik toch juist helemaal geen stroom hebben?
    Als je maar 1 groep hebt wel ja, maar als er 2 of 3 aangesloten zijn, dan word het een ander verhaal
    Herr.Flick
    4844 4479 7710 3249
    pi_47952885
    Probeer te meten zo laag mogelijk boven de hoofdzekeringen. Heb je wel gewoon spanning boven de hoofdschakelaar? En kun je die open schroeven? Heb je spanning onder de hoofdschakelaar?
    Zo niet, dan lijkt me duidelijk dat er iets mis is met de hoofdzekeringen of iets anders dat het electriciteitsbedrijf aan gaat.
      dinsdag 3 april 2007 @ 09:21:26 #10
    65960 sanger
    pi_47952954
    quote:
    Op dinsdag 3 april 2007 09:17 schreef ikke_ook het volgende:
    Probeer te meten zo laag mogelijk boven de hoofdzekeringen. Heb je wel gewoon spanning boven de hoofdschakelaar? En kun je die open schroeven? Heb je spanning onder de hoofdschakelaar?
    Zo niet, dan lijkt me duidelijk dat er iets mis is met de hoofdzekeringen of iets anders dat het electriciteitsbedrijf aan gaat.
    Het lijkt me dat ik na de hoofdzekering spanning moet hebben anders doet de kookgroep, het keukenlicht en de beltrafo het ook niet.

Het leek er op dat alleen de bovenste rails van de groepenlast geen stroom leverde.
    pi_47953057
    quote:
    Op dinsdag 3 april 2007 09:21 schreef sanger het volgende:

[..]

Het lijkt me dat ik na de hoofdzekering spanning moet hebben anders doet de kookgroep, het keukenlicht en de beltrafo het ook niet.

Het leek er op dat alleen de bovenste rails van de groepenlast geen stroom leverde.
    Heb je dat nog niet gecheckt dan? Er zit een verbinding tussen de onderste en de bovenste rails neem ik aan? Het lijkt me dat je die eerst maar eens moet checken dan.
      dinsdag 3 april 2007 @ 09:28:29 #12
    65960 sanger
    pi_47953102
    quote:
    Op dinsdag 3 april 2007 09:26 schreef ikke_ook het volgende:

[..]

Heb je dat nog niet gecheckt dan? Er zit een verbinding tussen de onderste en de bovenste rails neem ik aan? Het lijkt me dat je die eerst maar eens moet checken dan.
    Zoals gezegd was het gisterenavond vrij donker, en kon ik in het donker niets meer terugvinden na de opruimbui van mijn vriendin. Zelfs geen zaklantaarn
      dinsdag 3 april 2007 @ 09:29:52 #13
    42136 Herr.Flick
    De triangeljosti!
    pi_47953128
    quote:
    Op dinsdag 3 april 2007 09:21 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik weet niet beter (ben geen elektromonteur), dat ook de groepen beneden verdeelt worden in je meterkast, zodat er een gelijkmatige afname plaatsvind. In mijn huis heb ik 3 aardlekschakelaars, en die zitten elk op 1 fase (heb krachtstroom in huis). Als er dan een hoofdzekering uit springt krijgt 1 aardlek en alles wat er boven zit geen stroom meer, de rest nog wel...
    Herr.Flick
    4844 4479 7710 3249
      dinsdag 3 april 2007 @ 09:31:21 #14
    65960 sanger
    pi_47953162
    Ik heb ook krachtstroom, maar als het goed is is deze apart van de rest van de groepenkast.

Ik wacht iig even op Tnimble, die heeft het destijds geplaatst
      dinsdag 3 april 2007 @ 09:35:30 #15
    42136 Herr.Flick
    De triangeljosti!
    pi_47953259
    quote:
    Op dinsdag 3 april 2007 09:31 schreef sanger het volgende:
    Ik heb ook krachtstroom, maar als het goed is is deze apart van de rest van de groepenkast.

Ik wacht iig even op Tnimble, die heeft het destijds geplaatst
    Kan jij je hoofdzekeringen niet zien dan? Somds zitten ze in een dichte kast met een zwarte deksel
    , maar vaak zitten ze achter plexiglas, of zelfs gewoon open met automatische zekeringen erin.
    Herr.Flick
    4844 4479 7710 3249
      dinsdag 3 april 2007 @ 09:38:29 #16
    65960 sanger
    pi_47953329
    Die zit in een dischte kast met een zwart deksel inderdaad

Dat de groepenkast niet via de krachtstroom fases is geschakeld weet ik overigens zeker, bedenk ik me net. Die zekeringen hebben we destijds verwijderd, en de hoofdschakelaar omgezet.
      dinsdag 3 april 2007 @ 09:42:35 #17
    42136 Herr.Flick
    De triangeljosti!
    pi_47953412
    Kan je ook niet verder helpen, hopelijk is het iig snel gefixed.

Succes.

Herr.Flick
    4844 4479 7710 3249
      dinsdag 3 april 2007 @ 09:52:15 #18
    65960 sanger
    pi_47953676
    quote:
    Op dinsdag 3 april 2007 09:42 schreef Herr.Flick het volgende:
    Kan je ook niet verder helpen, hopelijk is het iig snel gefixed.

Succes.

Thanks voor de suggesties iig

Wij hopen het ook
      Moderator dinsdag 3 april 2007 @ 10:05:10 #19
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_47954007
    Hier kun je alleen maar achterkomen door systematisch te meten
    Schroef gewoon de meterkast los en meet dan alle onderdelen na.

Schakel eerst eens alle automaten en aardlekschakelaars uit en zet die tijdens het meten systematisch weer aan.

1. Meet eens onder de hoofdschakelaar

2. Meet eens boven de hoofdschakelaar

3. Volg de draden naar van de hoofdschakelaar naar de aardlekschakelaars en meet de onderkant van de aardlekschakelaars door.

4. Schakel de aardlekschakelaars stuk voor stuk in en meet de bovenkant van de aardlekschakelaars door.

5. Meet de onderkant van alle installatieautomaten / zekeringen door (ALS dan natuurlijk wel inschakelen )

6. Meet de bovenkant van alle installatieautomaten / dan wel zekering door.

Als je dit schema volgt dan moet wel achter komen wel onderdeel in de kast niet goed functioneren
    Verder moet je goed kijken naar zwarte of beschadigde draden en het bekende verbrande electronica luchtje

Nog een paar vraagjes van mijn kant :
    1. Heb je een één fase of drie fasen aansluiting in de woning ?
    2. Heeft de installatie voor die tijd ook al mankementen vertoond ? Als in ALS die plotseling zonder reden uitschakelden of installatieautomaten waarvan leek dat ze een eigen leven leiden ?
      dinsdag 3 april 2007 @ 10:12:45 #20
    65960 sanger
    pi_47954211
    quote:
    Op dinsdag 3 april 2007 10:05 schreef Vonkenboer het volgende:
    Hier kun je alleen maar achterkomen door systematisch te meten
    Schroef gewoon de meterkast los en meet dan alle onderdelen na.

Schakel eerst eens alle automaten en aardlekschakelaars uit en zet die tijdens het meten systematisch weer aan.

1. Meet eens onder de hoofdschakelaar

2. Meet eens boven de hoofdschakelaar

3. Volg de draden naar van de hoofdschakelaar naar de aardlekschakelaars en meet de onderkant van de aardlekschakelaars door.

4. Schakel de aardlekschakelaars stuk voor stuk in en meet de bovenkant van de aardlekschakelaars door.

5. Meet de onderkant van alle installatieautomaten / zekeringen door (ALS dan natuurlijk wel inschakelen )

6. Meet de bovenkant van alle installatieautomaten / dan wel zekering door.

Als je dit schema volgt dan moet wel achter komen wel onderdeel in de kast niet goed functioneren
    Verder moet je goed kijken naar zwarte of beschadigde draden en het bekende verbrande electronica luchtje
    Vonkie HELD!

Ik ga zometeen inderdaad alles nameten

Een brandluchtje heb ik niet geroken, daar heb ik heel bewust naar gezocht. Gelukkig maar overigens.
    quote:
    Nog een paar vraagjes van mijn kant :
    1. Heb je een één fase of drie fasen aansluiting in de woning ?
    2. Heeft de installatie voor die tijd ook al mankementen vertoond ? Als in ALS die plotseling zonder reden uitschakelden of installatieautomaten waarvan leek dat ze een eigen leven leiden ?
    1. We hebben een driefase aansluiting. Deze gebruiken we echter niet als zodanig. We hebben de (porseleinen) zekeringen ook verwijderd en de schakelaar uitgezet.

2. Voor die tijd werkte het perfect. Nooit geen problemen gehad tijdens normaal gebruik. Alleen tijdens het klussen toen ik een snoertje doorknipte terwijl de groep nog aanstond. Het werkte zelfs met een 2x 2200 Watt frituurpan op 1 groep (in een onbewaakt ogenblik doen die vrouwen altijd van dat soort dingen )
      Moderator dinsdag 3 april 2007 @ 10:31:34 #21
    92034 crew  Vonkenboer
    pi_47954703
    quote:
    Op dinsdag 3 april 2007 10:12 schreef sanger het volgende:

[..]

Vonkie HELD!

Ik ga zometeen inderdaad alles nameten

Een brandluchtje heb ik niet geroken, daar heb ik heel bewust naar gezocht. Gelukkig maar overigens.
    [..]

1. We hebben een driefase aansluiting. Deze gebruiken we echter niet als zodanig. We hebben de (porseleinen) zekeringen ook verwijderd en de schakelaar uitgezet.

2. Voor die tijd werkte het perfect. Nooit geen problemen gehad tijdens normaal gebruik. Alleen tijdens het klussen toen ik een snoertje doorknipte terwijl de groep nog aanstond. Het werkte zelfs met een 2x 2200 Watt frituurpan op 1 groep (in een onbewaakt ogenblik doen die vrouwen altijd van dat soort dingen )
    Oke, naja als je meet volgens mijn schema moet er een onderdeel zijn wat geen stroom krijgt; of geen stroom doorgeeft. Heb je de componenten in de meterkast ook met je hand aangevoeld of ze "warm" waren ?
      dinsdag 3 april 2007 @ 10:55:51 #22
    65960 sanger
    pi_47955297
    quote:
    Op dinsdag 3 april 2007 10:31 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Oke, naja als je meet volgens mijn schema moet er een onderdeel zijn wat geen stroom krijgt; of geen stroom doorgeeft. Heb je de componenten in de meterkast ook met je hand aangevoeld of ze "warm" waren ?
    Ja en niets gevonden wat warmer was dan de rest. In eerste instantie dacht ik dat de twee ALS het hadden begeven, maar hoe verder ik denk kan dat eigenlijk niet. Er was niets warm iig.
      Moderator dinsdag 3 april 2007 @ 11:22:57 #23
    92034 crew  Vonkenboer
    pi_47956244
    quote:
    Op dinsdag 3 april 2007 10:55 schreef sanger het volgende:

[..]

Ja en niets gevonden wat warmer was dan de rest. In eerste instantie dacht ik dat de twee ALS het hadden begeven, maar hoe verder ik denk kan dat eigenlijk niet. Er was niets warm iig.
    Zo op afstand denk ik dat het probleem ligt ergens tussen jou aardlekschakelaars waarachter die groepen zitten die niet werken en de hoofdschakelaar.

Maar dit is veel beter in de praktijk te bekijken dan zo op afstand
      dinsdag 3 april 2007 @ 15:49:09 #24
    65960 sanger
    pi_47966495
    Er is weer stroom

Ik heb de hele groepenkast nagelopen, van hoofdschakelaar naar groep en zo door. Alles was goed aangesloten, geen gekke dingen. Geen raar luchtje, geen zwarte draden. Helemaal niks.

Het was een hoofdzekering die het niet meer deed. Vreemd aangezien er gisteren, toen het gebeurde, alleen een vaatwasser en wasdroger aanstonden (naast wat klein grut). Misschien de naweeen van die keer dat we de frituurpan van 2 x 2200 Watt op 1 groep aan hadden staan

Ik heb een electricien gebeld om de hoofdzekering en verzegeling te laten doen.
      Moderator dinsdag 3 april 2007 @ 15:57:51 #25
    92034 crew  Vonkenboer
    pi_47966888
    quote:
    Op dinsdag 3 april 2007 15:49 schreef sanger het volgende:
    Er is weer stroom

Ik heb de hele groepenkast nagelopen, van hoofdschakelaar naar groep en zo door. Alles was goed aangesloten, geen gekke dingen. Geen raar luchtje, geen zwarte draden. Helemaal niks.

Het was een hoofdzekering die het niet meer deed. Vreemd aangezien er gisteren, toen het gebeurde, alleen een vaatwasser en wasdroger aanstonden (naast wat klein grut). Misschien de naweeen van die keer dat we de frituurpan van 2 x 2200 Watt op 1 groep aan hadden staan

Ik heb een electricien gebeld om de hoofdzekering en verzegeling te laten doen.
    Ik denk inderdaad dat je die een knauw gekregen heeft (waardoor dat laat ik in het midden; dat is immers niet te achterhalen)

Blij dat het opgelost is !
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')