Dat had ik gisteren al willen doen, maar Hellace heeft recentelijk de schuur opgeruimd. Oftewel, ik kon nergens een zaklamp, een multimeter en schroevendraaiers vinden in het donkerquote:Op dinsdag 3 april 2007 07:57 schreef Marsepein het volgende:
Oei, ja dat is lullig. Als ik het zo lees is er iets losgegaan in je groepenkast. Ik zou de hoofdschakelaar uitzetten , kast open maken en gewoon eens kijken.
Wel alles wat ietwat zwart is vervangen.
En verder, meten is weten....
Shit, dat ik daar niet aan gedacht hebquote:Op dinsdag 3 april 2007 08:15 schreef Marsepein het volgende:
Dat van die testknop kun je weer testen door inderdaad de hoofdschakelaar uit te zetten en dan op de testknop van de enige werkende aardlekschakelaar te drukken.
Ik ga het gewoon proberen. Had ik me vroeger naar wel verdiept in elektraquote:Maar ik gok dat die niet werkt, want een testknop zorgt voor een kortsluitstroompje naar aarde van minimaal 30mA.
Dan zou ik toch juist helemaal geen stroom hebben?quote:Op dinsdag 3 april 2007 09:12 schreef Herr.Flick het volgende:
Ligt er misschien 1 (of) meerdere "gemeentestop(pen)" uit?
(tegenwoordig heten ze hoofdzekeringen)
Als je maar 1 groep hebt wel ja, maar als er 2 of 3 aangesloten zijn, dan word het een ander verhaalquote:Op dinsdag 3 april 2007 09:14 schreef sanger het volgende:
[..]
Dan zou ik toch juist helemaal geen stroom hebben?
Het lijkt me dat ik na de hoofdzekering spanning moet hebben anders doet de kookgroep, het keukenlicht en de beltrafo het ook niet.quote:Op dinsdag 3 april 2007 09:17 schreef ikke_ook het volgende:
Probeer te meten zo laag mogelijk boven de hoofdzekeringen. Heb je wel gewoon spanning boven de hoofdschakelaar? En kun je die open schroeven? Heb je spanning onder de hoofdschakelaar?
Zo niet, dan lijkt me duidelijk dat er iets mis is met de hoofdzekeringen of iets anders dat het electriciteitsbedrijf aan gaat.
Heb je dat nog niet gecheckt dan? Er zit een verbinding tussen de onderste en de bovenste rails neem ik aan? Het lijkt me dat je die eerst maar eens moet checken dan.quote:Op dinsdag 3 april 2007 09:21 schreef sanger het volgende:
[..]
Het lijkt me dat ik na de hoofdzekering spanning moet hebben anders doet de kookgroep, het keukenlicht en de beltrafo het ook niet.
Het leek er op dat alleen de bovenste rails van de groepenlast geen stroom leverde.
Zoals gezegd was het gisterenavond vrij donker, en kon ik in het donker niets meer terugvinden na de opruimbui van mijn vriendin. Zelfs geen zaklantaarnquote:Op dinsdag 3 april 2007 09:26 schreef ikke_ook het volgende:
[..]
Heb je dat nog niet gecheckt dan? Er zit een verbinding tussen de onderste en de bovenste rails neem ik aan? Het lijkt me dat je die eerst maar eens moet checken dan.
Ik weet niet beter (ben geen elektromonteur), dat ook de groepen beneden verdeelt worden in je meterkast, zodat er een gelijkmatige afname plaatsvind. In mijn huis heb ik 3 aardlekschakelaars, en die zitten elk op 1 fase (heb krachtstroom in huis). Als er dan een hoofdzekering uit springt krijgt 1 aardlek en alles wat er boven zit geen stroom meer, de rest nog wel...quote:Op dinsdag 3 april 2007 09:21 schreef sanger het volgende:
[..]
Het lijkt me dat ik na de hoofdzekering spanning moet hebben anders doet de kookgroep, het keukenlicht en de beltrafo het ook niet.
Het leek er op dat alleen de bovenste rails van de groepenlast geen stroom leverde.
Kan jij je hoofdzekeringen niet zien dan? Somds zitten ze in een dichte kast met een zwarte dekselquote:Op dinsdag 3 april 2007 09:31 schreef sanger het volgende:
Ik heb ook krachtstroom, maar als het goed is is deze apart van de rest van de groepenkast.
Ik wacht iig even op Tnimble, die heeft het destijds geplaatst
Thanks voor de suggesties iigquote:Op dinsdag 3 april 2007 09:42 schreef Herr.Flick het volgende:
Kan je ook niet verder helpen, hopelijk is het iig snel gefixed.
Succes.
Vonkiequote:Op dinsdag 3 april 2007 10:05 schreef Vonkenboer het volgende:
Hier kun je alleen maar achterkomen door systematisch te meten![]()
Schroef gewoon de meterkast los en meet dan alle onderdelen na.
Schakel eerst eens alle automaten en aardlekschakelaars uit en zet die tijdens het meten systematisch weer aan.
1. Meet eens onder de hoofdschakelaar
2. Meet eens boven de hoofdschakelaar
3. Volg de draden naar van de hoofdschakelaar naar de aardlekschakelaars en meet de onderkant van de aardlekschakelaars door.
4. Schakel de aardlekschakelaars stuk voor stuk in en meet de bovenkant van de aardlekschakelaars door.
5. Meet de onderkant van alle installatieautomaten / zekeringen door (ALS dan natuurlijk wel inschakelen)
6. Meet de bovenkant van alle installatieautomaten / dan wel zekering door.
Als je dit schema volgt dan moet wel achter komen wel onderdeel in de kast niet goed functioneren![]()
Verder moet je goed kijken naar zwarte of beschadigde draden en het bekende verbrande electronica luchtje
1. We hebben een driefase aansluiting. Deze gebruiken we echter niet als zodanig. We hebben de (porseleinen) zekeringen ook verwijderd en de schakelaar uitgezet.quote:Nog een paar vraagjes van mijn kant :
1. Heb je een één fase of drie fasen aansluiting in de woning ?
2. Heeft de installatie voor die tijd ook al mankementen vertoond ? Als in ALS die plotseling zonder reden uitschakelden of installatieautomaten waarvan leek dat ze een eigen leven leiden ?![]()
Oke, naja als je meet volgens mijn schema moet er een onderdeel zijn wat geen stroom krijgt; of geen stroom doorgeeft. Heb je de componenten in de meterkast ook met je hand aangevoeld of ze "warm" waren ?quote:Op dinsdag 3 april 2007 10:12 schreef sanger het volgende:
[..]
VonkieHELD!
Ik ga zometeen inderdaad alles nameten
Een brandluchtje heb ik niet geroken, daar heb ik heel bewust naar gezocht. Gelukkig maar overigens.
[..]
1. We hebben een driefase aansluiting. Deze gebruiken we echter niet als zodanig. We hebben de (porseleinen) zekeringen ook verwijderd en de schakelaar uitgezet.
2. Voor die tijd werkte het perfect. Nooit geen problemen gehad tijdens normaal gebruik. Alleen tijdens het klussen toen ik een snoertje doorknipte terwijl de groep nog aanstond. Het werkte zelfs met een 2x 2200 Watt frituurpan op 1 groep (in een onbewaakt ogenblik doen die vrouwen altijd van dat soort dingen)
Ja en niets gevonden wat warmer was dan de rest. In eerste instantie dacht ik dat de twee ALS het hadden begeven, maar hoe verder ik denk kan dat eigenlijk niet. Er was niets warm iig.quote:Op dinsdag 3 april 2007 10:31 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Oke, naja als je meet volgens mijn schema moet er een onderdeel zijn wat geen stroom krijgt; of geen stroom doorgeeft. Heb je de componenten in de meterkast ook met je hand aangevoeld of ze "warm" waren ?![]()
Zo op afstand denk ik dat het probleem ligt ergens tussen jou aardlekschakelaars waarachter die groepen zitten die niet werken en de hoofdschakelaar.quote:Op dinsdag 3 april 2007 10:55 schreef sanger het volgende:
[..]
Ja en niets gevonden wat warmer was dan de rest. In eerste instantie dacht ik dat de twee ALS het hadden begeven, maar hoe verder ik denk kan dat eigenlijk niet. Er was niets warm iig.
Ik denk inderdaad dat je die een knauw gekregen heeft (waardoor dat laat ik in het midden; dat is immers niet te achterhalen)quote:Op dinsdag 3 april 2007 15:49 schreef sanger het volgende:
Er is weer stroom
Ik heb de hele groepenkast nagelopen, van hoofdschakelaar naar groep en zo door. Alles was goed aangesloten, geen gekke dingen. Geen raar luchtje, geen zwarte draden. Helemaal niks.
Het was een hoofdzekering die het niet meer deed. Vreemd aangezien er gisteren, toen het gebeurde, alleen een vaatwasser en wasdroger aanstonden (naast wat klein grut). Misschien de naweeen van die keer dat we de frituurpan van 2 x 2200 Watt op 1 groep aan hadden staan
Ik heb een electricien gebeld om de hoofdzekering en verzegeling te laten doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |