Ja achteraf denk je dan dat de vorige bewoners gewoon over de bestaande dingen heen gegaan zijn en niet de moeite hebben genomen om het weg te halen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 12:44 schreef SouthernSun het volgende:
eigenlijk was het dus een dubbel huis zo ongeveer?allemaal dubbele lagen overal hehe.
ben benieuwd naar de foto's
Dat half jaar is voornamelijk op gegaan aan dingen die je niet ziet helaas. Voor het aangezicht is het eigenlijk alleen de gestuucde muur en het plafond.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:08 schreef ranzige_pad het volgende:
ben inderdaad benieuwd naar de foto's, na een 1/2 jaar zwoegen moet er vast wel wat te showen zijn
Valt op zich wel mee denk ik. Als de liggers en de broodjes liggen, en het beton gestort is kan de vloerverwarming gedaan worden. Volgens de leverancier is dat 1 dag werk maximaal. De zand cementvloer is volgens een aannemer die ik ken ook maar 1 dag werk. Dan 2 dagen drogen voor het tegelen. Het tegelen zal het langste werk zijn ben ik bang. Schat ik in op toch wel 5 dagen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:29 schreef Marsepein het volgende:
ALs alles wat je nu omschrijft in week 8 klaar moet zijn, dan wens ik je veel succes. Het zal de nodige stress opleveren en vele late uurtjes zullen volgen ben ik bang.
Maar je hebt het zo te zien goed doordacht, en maakt een strakke planning.
Ik ben erg benieuwd naar de foto's!
Wij konden na een dag al wel over het beton lopen. 4 is denk ik wel lang hoor, als er maar geen puntbelasting is. Nu is wel een verschil dat het toen nog 20 graden buiten was. Maar je zag het beton gewoon droog worden.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:53 schreef sanger het volgende:
[..]
Valt op zich wel mee denk ik. Als de liggers en de broodjes liggen, en het beton gestort is kan de vloerverwarming gedaan worden. Volgens de leverancier is dat 1 dag werk maximaal. De zand cementvloer is volgens een aannemer die ik ken ook maar 1 dag werk. Dan 2 dagen drogen voor het tegelen. Het tegelen zal het langste werk zijn ben ik bang. Schat ik in op toch wel 5 dagen.
Effectief kom ik op 17 dagen:
2 voor het leggen van de liggers en broodjes en het storten van beton.
4 voor het drogen van het beton
1 vloerverwarming leggen
1 zandcementvloer
2 drogen zandcementvloer
5 tegelen
2 drogen tegelwerk
Ind moet je ervoor zorgend at er geen puntbelasting is. Maar zodra de betonvloer droog is wordt er meteen vloerverwarming gelegd. Daarom 4 dagen wachten, voor de zekerheid.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 11:41 schreef arithaterhorst het volgende:
[..]
Wij konden na een dag al wel over het beton lopen. 4 is denk ik wel lang hoor, als er maar geen puntbelasting is. Nu is wel een verschil dat het toen nog 20 graden buiten was. Maar je zag het beton gewoon droog worden.
Qua vloerverwarming: de garantie zit op de slang zelf, dat is de garantie die wordt gegeven. 10 jaar. Wij gaan het dus zelf leggen, op noppenplaten. Kosten zijn dan ongeveer 5 euro per m2. De goedkoopste site, die wel 10 jaar garantie geven op de slang, die ik heb gevonden is www.combiservice.nl
Qua cementdekvloer hebben wij ons laten vertellen dat het heel lastig is om die precies waterpas te krijgen. Wij wikken en wegen ook nog over zelf doen of niet... Mag ik vragen wat het bij jullie zou kosten?
Wellusquote:Op zaterdag 7 januari 2006 16:23 schreef sanger het volgende:
[..]
Ind moet je ervoor zorgend at er geen puntbelasting is. Maar zodra de betonvloer droog is wordt er meteen vloerverwarming gelegd. Daarom 4 dagen wachten, voor de zekerheid.
De garantie op de slang krijg je indd ook bij dhz paketten. Alleen ben je dan niet gedekt tegen volgschade. Tenminste dat heb ik nergens kunnen vinden.
Dank je. Hadden we nog niet naar geinformeerd, en jij duidelijk wel.quote:De prijzen voor de cementdekvloer zitten op ongeveer 15-17 euro per vierkante meter, dan is het wit. Zwart kan het nog goedkoper. De dekvloer wordt dan tussen de 5-7 cm dik.
Klinkt me wat aan de dikke kant. Zal morgen even kijken in het grote WTH vloerverwarming aanleg en bereken boek. (Eigenlijk hebben alleen WTH instalateurs deze)quote:Op zaterdag 7 januari 2006 16:23 schreef sanger het volgende:
De prijzen voor de cementdekvloer zitten op ongeveer 15-17 euro per vierkante meter, dan is het wit. Zwart kan het nog goedkoper. De dekvloer wordt dan tussen de 5-7 cm dik.
Dat is de dikte die me door diverse aannemers en vloerverwarming boeren is aangeraden. Dus dan gaan wedaar vanuit.quote:Op zondag 8 januari 2006 21:40 schreef tnimble het volgende:
[..]
Klinkt me wat aan de dikke kant. Zal morgen even kijken in het grote WTH vloerverwarming aanleg en bereken boek. (Eigenlijk hebben alleen WTH instalateurs deze)
Ik denk dat je de OP indd niet helemaal goed gelezen hebt???quote:Op zondag 8 januari 2006 20:15 schreef Brighteyes het volgende:
Goed topic!
En ook blij te zien dat er meer gedaan is dan de OP doet vermoeden.
Of ik moet het verkeerd lezen maar ik dacht even dat jullie sinds 15 juli niet meer gedaan hadden dan de muren schuren en de vloer eruit halen.
Da heb ik de OP dus goed gelezen en gaat het dus idd heel erg langzaam.quote:Op zondag 8 januari 2006 23:44 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik denk dat je de OP indd niet helemaal goed gelezen hebt???
Ondertussen zijn de muren gestuucd en is het plafond compleet vervangen. Ook zijn we ondertussen in de gang bezig geweest.
Eigenlijk hebben we het ook veel te druk voor verbouwen. Ik moet iedere week een avond naar school. Verder hebben we allebei een avond door de weeks dat we moeten darten. Weekenden werken of studeren. En doordeweeks gaanwe gewoon naar het werk. Dus tja, die avonden die je hebt zijn ook maar 2 a 3 uur die echt wat kan doen, als je al thuis bent.
Dus ja het zou sneller kunnen, maar tijdgebrek.
Het gaat indd niet heel erg snel, maar gedeeltelijk ook bewust. We hebben bijvoorbeeld in het oudejaar niks aan de vloer gedaan omdat we met de feestdagen niet in de fundering wilden zitten. We hebben het min of meer qua tijd uitgemeten tot wanneer de keuken zou komen.quote:Op maandag 9 januari 2006 09:03 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Da heb ik de OP dus goed gelezen en gaat het dus idd heel erg langzaam.
Knap, ik zou daar echt gek van worden als het zo lang zou duren.
Algemeen:quote:Op zondag 8 januari 2006 23:42 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat is de dikte die me door diverse aannemers en vloerverwarming boeren is aangeraden. Dus dan gaan wedaar vanuit.
Ben wel benieuwd wat dat boek van jou gaat zeggen.
Dus het komt wel ongeveer overeen.quote:Op maandag 9 januari 2006 14:28 schreef tnimble het volgende:
[..]
Algemeen:
min 5 tot 10mm van de dekvloer boven de leidingen en maximaal 10mm dikke tegels worden gebruikt. Bij parket dient er 25mm boven de leidingen te zitten.
Montage op systeemvloer (broodjes vloer):
50mm dekvloer minimake isolatiewaarde EPS elementen 2.5 dekvloer kwaliteit D20
Variso systeem montage
bij toepassing op 20mm akoustische platen: 70mm dekvloer waarin de leidingen met varioclips pp de isolatieplaten zijn geclipt. Bovenop de leidingen een gegalvaniseerd wapeningsraster 4x150mm
WTH Handboek
Hoofdstuk Vloer- en Wandopbouw
Dus in jouw geval 5cm dekvloer. De gene die met de 7cm komen hebben het dus over een vloerverwarming waarbij de slangen niet op een betonnenvloer zitten. maar of op een houtenvloer komt, of later op een ongeisoleerde betonnenvloer komt waarbij je eerst isolatie boven op het beton legt en daar een complete nieuwe vloer op gaat bouwen. Vandaar ook het wapaningsnet enzo.
iddquote:Op maandag 9 januari 2006 15:10 schreef sanger het volgende:
Natuurlijk is die 5 cm een richtlijn. Kan best dat er ergens een punt is dat hoger is, aangezien de betonvloer niet 100% waterpas hoeft.
Ideetje van de schoonpaquote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:56 schreef Marsepein het volgende:
Dat uitrachelen zo, dat is een prima idee, die neem ik ff mee naar onze beneden verdieping.
Ziet er erg netjes uit hoor!
toch beton bestellen?quote:Op donderdag 12 januari 2006 19:04 schreef sanger het volgende:
Nou, de houten vloer is eruit. En de balken en broodjes liggen![]()
![]()
Twee dagen hard werken, samen met schoonvader en zijn broer was genoeg om alle gaten te hakken, de balken te plaatsen en de broodjes neer te leggen.
beton bestellen en volgieten die hap!
Foto's volgen morgen, en anders van het weekend![]()
Ik heb er nog geeneen gevonden die in het weekend wilt brengen.quote:
Om te aarden bedoel je?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 01:28 schreef tnimble het volgende:
Vergeet je niet de wapeningmatten aan elkaar vast te klemmen en een 6mm vertindedraad aan te sluiten.
Voor natte ruimtes is een ander artikel met verdere aanvullingen. Deze artikelen (NEN) en uitvoering (NPR) zijn voor elke ruimte.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 09:58 schreef sanger het volgende:
Ja uiteraard wordt dat niet vergeten, echter is het niet noodzakelijk omdat het geen natte ruimte is maar de woonkamer.
De wandcontactdozen dienen met beschermingsleidingen worden verbonden met de aardrail van de verdeelinrtichting (groepenkast). Een beschermingsleiding is tenminste 2.5mm2 en heeft een geelgroene mantel.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 09:58 schreef sanger het volgende:
We moeten toch ook de elektradraden (geaard dan) naar iedere hoek doortrekken. Kleine moeite om het meteen te fixen.
quote:Op vrijdag 13 januari 2006 13:52 schreef tnimble het volgende:
[..]
Voor natte ruimtes is een ander artikel met verdere aanvullingen. Deze artikelen (NEN) en uitvoering (NPR) zijn voor elke ruimte.
In een elektrische installatie moet het volgende worden geaard,
en via een basisvereffeningsleiding verbonden met de hoofdaardrail of aardpen. Een basisvereffeningsleiding staat verder op gedefinieerd als tenminste 6mm2.
- de hoofdwaterleiding
- de hoofdgasleiding
- de cv-leidingen
- de staalconstructie van een gebouw en
- de betonwapening
Voor een naateruimte geld als aanvullende eis dat de vloer geaard moet zijn via een aardmat, elke metalen voorwerp via een 4qmm vanaf een centraalaardpunt in de badkamer. En sinds een paar jaar als exta eis dat de vereffening tussen het centraalaardpunt en de electrische instalatie niet meer buiten de ruimte ommag. Dus moet er tussen het centraal aardpunt, de centraaldoos en alle wandcontactdozen een 2.5mm geelgroene draad extra bij.
[..]
De wandcontactdozen dienen met beschermingsleidingen worden verbonden met de aardrail van de verdeelinrtichting (groepenkast). Een beschermingsleiding is tenminste 2.5mm2 en heeft een geelgroene mantel.
Ik had juist begrepen dat die NEN normen voor natte ruimtes gold. Desalniettemin zal het gewoon geaard worden zoals gezegd.quote:
En dan zijn we nog niet eens op de helft ben ik bang.quote:Op maandag 16 januari 2006 11:33 schreef Brighteyes het volgende:
Jezus wat een onwijs werk zeg!
Respect zeg maar!
Indd blijft er nu ruimte onder de betonlaag. Dit is ongeveer 30 cm. Je moet dus heel slank zijn wil je eronder kunnen, mij lukt het iig niet. Ook de toegang tot de "kruipruimte" is erg smal, dus je moet ook nog eens heel lenig zijn.quote:Op maandag 16 januari 2006 11:51 schreef ranzige_pad het volgende:
Damn man, ziet er goed uit. Houd je nu nog een kruipruimte over of moet je dan erg slank zijn.
Voor zover ik weet heeft mijn broer de hele vloer gevuld met geelzand en daarna beton gestort(met issolatie). Was die oplossing niet goedkoper/beter of ???
Ik heb het net even nagerekend tnimble! Indd is dit zelfs goedkoperquote:Op maandag 16 januari 2006 13:09 schreef tnimble het volgende:
Het is zelfs een heel eind goedkoper, omdat eer een behoorlijke hoeveelheid minder beton in gaat. +/-3 cm i.p.v 10cm-15cm. Beton is erg duur.
En daarnaast is dit veel beter. Wat sanger nog niet heeft gehad, maar kan wel is dat bij een hoge waterstand de hele vloer op de isolatie platen gaat drijven. Bij deze oplossing komt de vloer gewoon onder water te staan.
Edit: Deze vloer is zelf constrcutie sterker, door het voorgespannen beton in de liggers.
Indd loopt er (nu nog) een verwarmingsleiding onder een T-ligger. We zijn nog in dubio of we deze laten zitten of door het plafond van de gang laten lopen.quote:Op maandag 16 januari 2006 16:01 schreef arithaterhorst het volgende:
Oh wat gaaf zeg! Goed werk hoor!! En hard doorgewerkt..![]()
Maarreh...zie ik op een foto nou een verwarmingsleiding onder een t ligger liggen?![]()
En, gewoon uit nieuwsierigheid..Waarom zou je de gaten opvullen met puin & cement, en niet gewoon met het beton / cementdeklaag?
En waarom purschuim aan de randen? Omdat de vloer de buitenmuur raakt? Dan moet er toch folie tussen?
Ik wil niet nosey zijn, maar wil wel alles weten![]()
De producthandeling van VBI zegt dat de vloer het sterkst is bij een laag van 2 of 3 (afhankelijk van het type ligger) cm. En het is goedkoper dan 5 cm.quote:Op maandag 16 januari 2006 13:24 schreef sanger het volgende:
Er komt in ons geval een laag beton van 5 cm boven de T-liggers. Op het dikste deel is het dan ca. 11 cm en gemiddeld 6cm. We hebben de ruimte dus waarom niet.
Ja idd, VBI enzo hebben zelfs specile rollen isolatie meteriaal voor de randen, die weer netjes in de elementen vallen enzo.quote:Op maandag 16 januari 2006 16:01 schreef arithaterhorst het volgende:
En, gewoon uit nieuwsierigheid..Waarom zou je de gaten opvullen met puin & cement, en niet gewoon met het beton / cementdeklaag?
En waarom purschuim aan de randen? Omdat de vloer de buitenmuur raakt? Dan moet er toch folie tussen?
Weer volgende de VBI product informatie, moeten de liggers los op vilt leggen zodat deze vrij kunnen werken, De randisolatie zorgt er voor dat het beton op zijn plek blijft, en de gaten van de ligger moesten dacht ik met putschuim worden opgevult omdat ander door de druk van het beton daar de rand isolatie kapot gedrukt wordt.quote:Op maandag 16 januari 2006 16:08 schreef sanger het volgende:
In eerste instantie om de balken te hechten aan de fundering. Is weliswaar geen vereistte maar toch. Ten tweede omdat de betonlaag lager uitkomt dan de gaten hoog zijn. Het benedenste gedeelte wordt ook gewoon met beton volgestort.
Dat het niet gevuld wordt met de zandcement afwerklaag komt omdat deze niet tegen de muur aan mag liggen ivm krimp/uitzetten. Daar komt indd folie of piepschuim tussen.
Purschuim hebben we gedaan omdat de broodjes niet overal even netjes op de fundering aansluiten. De fundering is nogal "hobbelig". Dus je hebt kans dat daar beton weg gaat
lopen/zakken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |