abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 april 2007 @ 11:35:26 #1
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_48170995
Zoals in mijn eigen topic valt te lezen zijn we inmiddels begonnen met de zolder te verbouwen.

Afgelopen paasweekeind hebben we het plafond eruit gehaald, en vervolgens de schoorsteenschouw afgebeiteld. Wat hierbij opviel was dat de nokbalk tegen de schouw aansloot, maar er niet op rustte. De balk van de nok lijkt dus zwevende te zijn.

Enkele foto's:

Hier zie je hoe de balk tegen de schouw aanloopt. Hier zat ca 5 mm speling tussen.

Hier kun je zien hoe ik de steen waartegen de nokbalk aanligt met de hand te verwijderen is.

En hij hangt dus helemaal in het niets.

De balk van de buren rust wel op de muur. Boven de onze.

Van een afstandje. Rechts zie je de (groenige) balk van de dakkapel.

Ik weet niet of dit een gebruikelijke constructie is. Ik kan me haast niet indenken van wel als ik eerlijk moet zijn.

De balk lijkt te zijn afgezaagd, alleen durf ik niet te zeggen hoe lang geleden. Bij het plaatsen van een dakkapel komen ze daar totaal niet in de buurt. Bij het verwijderen van de schoorsteen (door vorige bewoners gedaan ongeveer 2,5 jaar geleden) hadden ze er ook niet bij kunnen komen, vanwege de schouw. Het lijkt er dus op dat dit vanaf de bouw zo heeft gezeten, maar dat lijkt me niet zoals het hoort.

Ik vraag me dus af of dit zo hoort, of dat het niet zo hoort.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_48171904
Rustte de balk niet op de stenen van de schoorsteen welke jij hebt weggehaald?
En waar stonden de stenen van de schoorsteen op? (op de eerste verdieping)

Edit: Laat maar, je zei al dat deze er niet op lag.
Maar ik zou wel op korte termijn iemand er naar laten kijken.
Mario Kart WII FC: 1375-7388-9640 (Pannekoek)
  dinsdag 10 april 2007 @ 12:07:55 #3
65960 sanger
pi_48171995
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 12:04 schreef online het volgende:
Rustte de balk niet op de stenen van de schoorsteen welke jij hebt weggehaald?
En waar stonden de stenen van de schoorsteen op? (op de eerste verdieping)

Edit: Laat maar, je zei al dat deze er niet op lag.
Maar ik zou wel op korte termijn iemand er naar laten kijken.

De schouw rustte op de vloerbalken van de verdiepingsvloer.

Was ik al van plan inderdaad, maar op FOK! zit ook genoeg kennis
pi_48172030
Is je nokbalk niet via spanten op de buitenmuur afgesteund?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 10 april 2007 @ 12:10:49 #5
65960 sanger
pi_48172081
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 12:08 schreef Deetch het volgende:
Is je nokbalk niet via spanten op de buitenmuur afgesteund?
Er loopt aan 1 kant een spant (aan die kant van de nokbalk). Dat is de groenige balk van de dakkapel. Een kleine 30 cm erna zit er nog 1, de donkerbruine. Aan de andere kant heb ik er op die hoogte geen 1 kunnen vinden, maar er zitten hier en daar nog gipsplaten op. Die ga ik weghalen als de overige puin weg is.

De vraag is dan op die constructie sterk genoeg is.....
pi_48172228
als je het niet vertrouwd zou ik een bouwkundige inspectie vragen bij vereniging eigen huis oid. Dat kost in ieder geval minder dan een ingestort dak.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_48172401
Als ik even mag oordelen vanaf de foto's, dan is de spant nogal dun. Ook de nokbalk komt mij wat ielig over. Maar om even op je vraag terug te komen: Nee, een nokbalk hoort NIET gedragen te worden door de spanten.
Het hoort te zijn als bij je buren: de nokbalk zou gewoon op de muur moeten steunen.
Als ik jou was zou ik de nokbalk met een liplas een suk(je) verlengen zodat deze wel op de muur rust.
Aangezien je dak daar begint, en de spant vlak na de muur zit lijkt het me dat de constructie op zich sterk genoeg is, maar of je dat wilt gokken?
Verder valt het me op dat het metselwerk zelf er nogal knullig uitziet? Vooral op de onderste foto.
Stultorum infinitus numerus est
pi_48173161
Wat asmodai--nl zegt.
  dinsdag 10 april 2007 @ 12:48:46 #9
65960 sanger
pi_48173311
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 12:21 schreef asmodai--nl het volgende:
Als ik even mag oordelen vanaf de foto's, dan is de spant nogal dun. Ook de nokbalk komt mij wat ielig over. Maar om even op je vraag terug te komen: Nee, een nokbalk hoort NIET gedragen te worden door de spanten.
Het hoort te zijn als bij je buren: de nokbalk zou gewoon op de muur moeten steunen.
Als ik jou was zou ik de nokbalk met een liplas een suk(je) verlengen zodat deze wel op de muur rust.
Aangezien je dak daar begint, en de spant vlak na de muur zit lijkt het me dat de constructie op zich sterk genoeg is, maar of je dat wilt gokken?
Verder valt het me op dat het metselwerk zelf er nogal knullig uitziet? Vooral op de onderste foto.
Je ziet niet het geheel van de spant, en de nokbalk. Ik zal de maten eens nameten als ik vanmiddag thuis ben.

Dat hij op de muur hoort te rusten was ook al mijn idee. Ik vraag me dan alleen af wanneer hij doorgezaagd moet zijn geworden. De schouw heeft er vanaf de bouw gestaan, en daar heeft hij (voor zover ik kan beoordelen) nooit op gerust.

Ik denk dat ik hem inderdaad ga verlengen, en alsnog op de muur ga laten rusten. Better safe then sorry.
De constructie zit dus al sinds 1964 (bouw), 1986 (plaatsing dakkapel) of 2002 (verwijderen schoorsteen) zo. Dat het sterk genoeg moet zijn blijkt wel uit het feit dat het dak niet verzakt is, niet ingestort is, en de stormen de afgelopen jaren heeft overleefd.

Het metselwerk is niet alleen knullig, maar ook uiterst zwak. De meeste stenen kon ik met een beetje wrikken zo lostrekken.
pi_48173628
Ik denk dat de aannemer gewoon een bochtje heeft afgesneden bij de bouw van het huis, of bij de verwijdering van de schoorsteen.
En dat, zoals het eruitziet, aangeheelde metselwerk is dus gewoon prut.
Dan vraag ik me weer af hoever dat doorloopt. Een nokbalk laten rusten op een slechte muur is ook niet echt lekker.
Is de hele muur daar zo slecht? of alleen het stuk waar de schoorsteen gestaan heeft?

En als je toch aan het meten bent: meet ook even de overspanningen (van muur tot muur) en de breedte eens op. Geeft mij even meer idee.
Vooralsnog zou ik zenuwachtiger worden van het "metselwerk" dan van je nokbalk. Als dat metselwerk naar beneden komt, ben ik bang dat je dak daar zijn cruciale steun kwijt is.
Heb je nog gordingen ook trouwens? lijkt me wel, maar hoeveel?
  dinsdag 10 april 2007 @ 13:04:44 #11
65960 sanger
pi_48173862
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 12:58 schreef asmodai--nl het volgende:
Ik denk dat de aannemer gewoon een bochtje heeft afgesneden bij de bouw van het huis, of bij de verwijdering van de schoorsteen.
Je bedoeld dat hij een stukje resthout heeft gebruikt ofzow
quote:
En dat, zoals het eruitziet, aangeheelde metselwerk is dus gewoon prut.
Dan vraag ik me weer af hoever dat doorloopt. Een nokbalk laten rusten op een slechte muur is ook niet echt lekker.
Is de hele muur daar zo slecht? of alleen het stuk waar de schoorsteen gestaan heeft?
De muur die je nu ziet, is dus de muur van de buren. Wat ik van de benedenmuren heb gezien ziet dat er wel redelijk uit, maar ik heb daar alleen het gedeelte gezien waar daar de schoorsteen stond. De rest was al gestuukt.
quote:
En als je toch aan het meten bent: meet ook even de overspanningen (van muur tot muur) en de breedte eens op. Geeft mij even meer idee.
Vooralsnog zou ik zenuwachtiger worden van het "metselwerk" dan van je nokbalk. Als dat metselwerk naar beneden komt, ben ik bang dat je dak daar zijn cruciale steun kwijt is.
Bedoel je van goot tot goot in de breedte?

Ik denk dat het ongeveer 6 x 6 is. De nokbalk zal ongeveer 20 x 7.5 zijn. De spant ongeveer hetzelfde.

Exacte maten volgend us vanmiddag/vanavond.
quote:
Heb je nog gordingen ook trouwens? lijkt me wel, maar hoeveel?
Aan iedere zijde zijn er drie gordingen, met uitsondering van waar nu de dakkapel zit. De dakbalken van de dakkapel hangen natuurlijk aan de nokbalk.
pi_48174888
Van goot tot goot is in de breedte ja. Ik maakte de fout om iets uit te leggen met de gedachte dat de ander een leek is. Gezien je verbouwingsfoto's val jij daar bepaald niet onder.

En ik denk niet dat de aannemer resthout heeft gebruikt, het zal gewoon makkelijker zijn geweest om ergens bij te komen. FF de zaag erin en men heeft weer ruimte...
Ook zou het mij persoonlijk helemaal niets verbazen als P.Rutser op de grond de nokbalk net iets te kort heeft afgezaagd, en geen zin had om een nieuwe te zagen. Zo kan het toch ook?

6x6 en 20x7.5 komt op mij nogsteeds over als een niet zo heel sterke dakconstructie. Om de hoeveel meter zit een spant?

Ik begrijp niet helemaal dat ik nu de muur van de buren zie? Als dat werkelijk de muur van de buren is, betekend dat dat jij geen muur hebt? En dan klopt het weer dat de nokbalk in het luchtledige hangt.
  dinsdag 10 april 2007 @ 13:54:07 #13
65960 sanger
pi_48175548
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 13:34 schreef asmodai--nl het volgende:
Van goot tot goot is in de breedte ja. Ik maakte de fout om iets uit te leggen met de gedachte dat de ander een leek is. Gezien je verbouwingsfoto's val jij daar bepaald niet onder.
Ik snap hem nu
quote:
En ik denk niet dat de aannemer resthout heeft gebruikt, het zal gewoon makkelijker zijn geweest om ergens bij te komen. FF de zaag erin en men heeft weer ruimte...
Ook zou het mij persoonlijk helemaal niets verbazen als P.Rutser op de grond de nokbalk net iets te kort heeft afgezaagd, en geen zin had om een nieuwe te zagen. Zo kan het toch ook?
Zo kan het indd ook, maar het lijkt me niet normaal zeg maar
quote:
6x6 en 20x7.5 komt op mij nogsteeds over als een niet zo heel sterke dakconstructie. Om de hoeveel meter zit een spant?
Dat zal ik vanavond even nakijken. Ik bedenk me nu net namelijk dat er achter de afschotten ook nog wel een spant of twee kunnen zitten de exacte maten en alles volgt vanavond.
quote:
Ik begrijp niet helemaal dat ik nu de muur van de buren zie? Als dat werkelijk de muur van de buren is, betekend dat dat jij geen muur hebt? En dan klopt het weer dat de nokbalk in het luchtledige hangt.
Dat ik daar geen muur heb klopt. De schoorsteen stond met de achterwand in de muur. Eromheen is dus wel muur. Dat gedeelte waar de schoorsteen heeft gestaan ga ik opnieuw opmetselen, en daar dan de balk in vastleggen.

De schouw zal in totaal zeker 30 tot 40 cm uit de muur de kamer in zijn gekomen, aan de bovenkant. De balk lag daar tegenaan.

Op deze foto zie je dat ik een hele steen weghaal op het punt waar de balk eindigt.

Op deze foto zie je dat bovenop de betondelen kalkzandstenen stonden welke trapsgewijs de kamer inkwamen, waardoor een overhang onstond.

Op deze foto kun je misschien beter zien hoe de schoorsteen in de muur verwerkt was.

pi_48175617
Waarschijnlijk is de schoorsteen eerst gemetseld.
De nokgording is tegen de schoorsteen aangezet.
Je kunt ook zien dat het laaste stukje, ong 10cm, ondersteund is geweest.
Hij is dus niet naderhand doorgezaagd.
Kun je op de vloer, waterpas naar beneden een plek ontdekken waar een balk heeft gestaan rechtop ter ondersteuning van de gording?
Ansich kan deze konstruktie nu geen kwaad meer.
Met "hangt"wel vaker eerst de nokgording in de lucht!. Ondersteund door een paar verticale balken.
Dan slaat men de kepers er tegen en wordt de nokgording als het ware om hooggedrukt door de kepers.
Bij jou liggen de kepers ook niet op de nokgording maar er tegenaan.
Waar moet deze naar toe?
Zie het als een gewelfde kelder.
Je zou voor je eigen gemoedrust een stukje balk van de zelfde maat er koud tegenaan kunnen zetten.
Neem een stuk balk wat er tussen past qua lengte. Schroef hier op de twee zijvlakken OSB plaat welke oversteekt (ong 30 cm) zodat je dat aan de bestaande balk ook kunt vastschoeven.
.

[ Bericht 3% gewijzigd door Solingjan op 10-04-2007 14:07:07 ]
pi_48175923
Opmetselen lijkt mij niet nodig.
Gewoon mooi vlak stucken.
Eventueel kun je bij de bouwhandel twee stalen balkverbindingsstrips halen.
Zijn ongeveer 40-50 bij 20cm. Die zet je aan beide zijden van de oude en de nieuwe balk. Hier kun of spijkers of schroeven in zetten.
  dinsdag 10 april 2007 @ 14:07:40 #16
65960 sanger
pi_48175994
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 13:56 schreef Solingjan het volgende:
Waarschijnlijk is de schoorsteen eerst gemetseld.
De nokgording is tegen de schoorsteen aangezet.
Je kunt ook zien dat het laaste stukje, ong 10cm, ondersteund is geweest.
Hij is dus niet naderhand doorgezaagd.
Waar en hoe zie jij dat de laatste 10 cm ondersteunend is geweest dan?
quote:
Kun je op de vloer, waterpas naar beneden een plek ontdekken waar een balk heeft gestaan rechtop ter ondersteuning van de gording?
Zal ik vanavond, als het puin weg is, eens naar kijken dan. Bij de buren is dit overigens ook niet het geval....
quote:
Ansich kan deze konstruktie nu geen kwaad meer.
Met "hangtwel vaker eerst de nokgording in de lucht!. Ondersteund door een paar verticale balken.
Dan slaat men de kepers er tegen en wordt de nokgording als het ware om hooggedrukt door de kepers.
Je bedoeld net als de staanders van een wigwam? Dat idee?
quote:
Waar moet deze naar toe?
Zie het als een gewelfde kelder.
Je zou voor je eigen gemoedrust een stukje balk van de zelfde maat er koud tegenaan kunnen zetten.
Neem een stuk balk wat er tussen past qua lengte. Schroef hier op de twee zijvlakken OSB plaat welke oversteekt (ong 30 cm) zodat je dat aan de bestaande balk ook kunt vastschoeven.
Ik denk dat een liplas vele malen steviger is, zoals hierboven ook al aanbevolen wordt.
  dinsdag 10 april 2007 @ 14:09:14 #17
65960 sanger
pi_48176054
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 14:05 schreef Solingjan het volgende:
Opmetselen lijkt mij niet nodig.
Gewoon mooi vlak stucken.
Eventueel kun je bij de bouwhandel twee stalen balkverbindingsstrips halen.
Zijn ongeveer 40-50 bij 20cm. Die zet je aan beide zijden van de oude en de nieuwe balk. Hier kun of spijkers of schroeven in zetten.
Aangezien we nu tegen de muur van de buren aan zitten wil ik het isoleren, en een muurtje ertegenaan metselen. Dan gaat opvullen niet zo eenvoudig. Vervolgens wordt het alsnog gestuukt.
pi_48178078
Ik denk dat een liplas mooier is, maar niet per se sterker.
Dat de nokbalk ondersteund is geweest door een andere, rechtopstaande balk, lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Deze had dan in de schoorsteen moeten staan?

Je kunt ook het reeds voorgestelde doen. 2 plaatjes hout aan weerszijden, en een stukkie balk om 'm te verlengen. Ik zou daar alleen meranti multiplex voor nemen van een cm of 2 dik. Of de stalen verbindingen. Het is maar waar je zin in hebt.
Gezien de constructie nu al weinig te lijden heeft, is dat sterk genoeg.
En ook ik heb het vermoeden dat mogelijk de schoorsteen de nokbalk heeft ondersteunt, maar dat weet jij beter. Jij hebt toch de jekkerhamer uit de kast gehaald.
Dat de nokbalk ondersteund is geweest door een andere, rechtopstaande balk, lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Deze had dan in de schoorsteen moeten staan?
pi_48178353
Dat ziet er idd uit als iets dat de aannemer met de bouw verkeerd heeft gemeten.

Ik zou idd dmv een spalk aan weerszijden de balk verlengen en deze weer goed opleggen op de muur, maar wel eerst even de bovenste paar lagen stenen weghalen en deze opnieuw opmetselen.

Oftewel, ik zeg hetzelfde als asmodai--nl
pi_48178741
oja, nog even terugkomend op het te kort zagen verhaal: volgens mij komt dat wat ongeloofwaardig op TS over, maar ik weet uit ervaring dat dit soort "foutjes" gewoon voorkomen.
Zie ook Bos en Lommer plein, neerstortende balkons, loslatende gevelplaten, toneeltorens etc... je moest eens weten hoeveel bochtjes er soms worden afgesneden. Echt niet te geloven...
  dinsdag 10 april 2007 @ 15:32:04 #21
65960 sanger
pi_48179224
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 15:16 schreef asmodai--nl het volgende:
oja, nog even terugkomend op het te kort zagen verhaal: volgens mij komt dat wat ongeloofwaardig op TS over, maar ik weet uit ervaring dat dit soort "foutjes" gewoon voorkomen.
Zie ook Bos en Lommer plein, neerstortende balkons, loslatende gevelplaten, toneeltorens etc... je moest eens weten hoeveel bochtjes er soms worden afgesneden. Echt niet te geloven...
Nou ja, ongeloofwaardig gaat wat ver. Mijn schoonvader zit in de bouw. Maar toch denk je altijd dat ze het niet doen
  dinsdag 10 april 2007 @ 15:34:09 #22
65960 sanger
pi_48179287
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 15:00 schreef asmodai--nl het volgende:
Ik denk dat een liplas mooier is, maar niet per se sterker.
Je kunt ook het reeds voorgestelde doen. 2 plaatjes hout aan weerszijden, en een stukkie balk om 'm te verlengen. Ik zou daar alleen meranti multiplex voor nemen van een cm of 2 dik. Of de stalen verbindingen. Het is maar waar je zin in hebt.
Gezien de constructie nu al weinig te lijden heeft, is dat sterk genoeg.
En ook ik heb het vermoeden dat mogelijk de schoorsteen de nokbalk heeft ondersteunt, maar dat weet jij beter. Jij hebt toch de jekkerhamer uit de kast gehaald.
De schoorsteen heeft de nokbalk NIET ondersteund, dat is zeker. Althans niet in de situatie zoals die gisteren was toen in de schoorsteen gesloopt heb.

Ik ga eens kijken wat voor verbinding ik ga gebruiken/maken, maar dat er 1 komt is zeker.
  dinsdag 10 april 2007 @ 15:36:04 #23
65960 sanger
pi_48179380
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 15:07 schreef Gurb het volgende:
Oftewel, ik zeg hetzelfde als asmodai--nl
Net als een paar anderen dus
  dinsdag 10 april 2007 @ 19:35:28 #24
65960 sanger
pi_48187866
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 12:58 schreef asmodai--nl het volgende:
-verhaal over meten-
De afmetingen zijn:

Nokbalk 17 x 7
Spanten 11 x 7

In totaal zijn er aan iedere kant vier spanten.

De totale vloeroppervlak is:
Breedte 5,70
Lengte 6,50

De nokbalk eindigt 40 cm voor de muur.
pi_48188076
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 19:35 schreef sanger het volgende:

[..]

De afmetingen zijn:

Nokbalk 17 x 7
Spanten 11 x 7

In totaal zijn er aan iedere kant vier spanten.

De totale vloeroppervlak is:
Breedte 5,70
Lengte 6,50
Dun. Bij mij zijn de nokbalk en het spant 34 x 9 de 4 gordingen en de trekplaat 22 x 6 en bij hebben iets minder overspanning.
quote:
De nokbalk eindigt 40 cm voor de muur.
Heeft die niet eerst in de schoorsteen gerust maar die is verkleind een keer ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')