quote:Op dinsdag 10 april 2007 12:04 schreef online het volgende:
Rustte de balk niet op de stenen van de schoorsteen welke jij hebt weggehaald?
En waar stonden de stenen van de schoorsteen op? (op de eerste verdieping)
Edit: Laat maar, je zei al dat deze er niet op lag.
Maar ik zou wel op korte termijn iemand er naar laten kijken.
Er loopt aan 1 kant een spant (aan die kant van de nokbalk). Dat is de groenige balk van de dakkapel. Een kleine 30 cm erna zit er nog 1, de donkerbruine. Aan de andere kant heb ik er op die hoogte geen 1 kunnen vinden, maar er zitten hier en daar nog gipsplaten op. Die ga ik weghalen als de overige puin weg is.quote:Op dinsdag 10 april 2007 12:08 schreef Deetch het volgende:
Is je nokbalk niet via spanten op de buitenmuur afgesteund?
Je ziet niet het geheel van de spant, en de nokbalk. Ik zal de maten eens nameten als ik vanmiddag thuis ben.quote:Op dinsdag 10 april 2007 12:21 schreef asmodai--nl het volgende:
Als ik even mag oordelen vanaf de foto's, dan is de spant nogal dun. Ook de nokbalk komt mij wat ielig over. Maar om even op je vraag terug te komen: Nee, een nokbalk hoort NIET gedragen te worden door de spanten.
Het hoort te zijn als bij je buren: de nokbalk zou gewoon op de muur moeten steunen.
Als ik jou was zou ik de nokbalk met een liplas een suk(je) verlengen zodat deze wel op de muur rust.
Aangezien je dak daar begint, en de spant vlak na de muur zit lijkt het me dat de constructie op zich sterk genoeg is, maar of je dat wilt gokken?
Verder valt het me op dat het metselwerk zelf er nogal knullig uitziet? Vooral op de onderste foto.
Je bedoeld dat hij een stukje resthout heeft gebruikt ofzowquote:Op dinsdag 10 april 2007 12:58 schreef asmodai--nl het volgende:
Ik denk dat de aannemer gewoon een bochtje heeft afgesneden bij de bouw van het huis, of bij de verwijdering van de schoorsteen.
De muur die je nu ziet, is dus de muur van de buren. Wat ik van de benedenmuren heb gezien ziet dat er wel redelijk uit, maar ik heb daar alleen het gedeelte gezien waar daar de schoorsteen stond. De rest was al gestuukt.quote:En dat, zoals het eruitziet, aangeheelde metselwerk is dus gewoon prut.
Dan vraag ik me weer af hoever dat doorloopt. Een nokbalk laten rusten op een slechte muur is ook niet echt lekker.
Is de hele muur daar zo slecht? of alleen het stuk waar de schoorsteen gestaan heeft?
Bedoel je van goot tot goot in de breedte?quote:En als je toch aan het meten bent: meet ook even de overspanningen (van muur tot muur) en de breedte eens op. Geeft mij even meer idee.
Vooralsnog zou ik zenuwachtiger worden van het "metselwerk" dan van je nokbalk. Als dat metselwerk naar beneden komt, ben ik bang dat je dak daar zijn cruciale steun kwijt is.
Aan iedere zijde zijn er drie gordingen, met uitsondering van waar nu de dakkapel zit. De dakbalken van de dakkapel hangen natuurlijk aan de nokbalk.quote:Heb je nog gordingen ook trouwens? lijkt me wel, maar hoeveel?
Ik snap hem nuquote:Op dinsdag 10 april 2007 13:34 schreef asmodai--nl het volgende:
Van goot tot goot is in de breedte ja. Ik maakte de fout om iets uit te leggen met de gedachte dat de ander een leek is. Gezien je verbouwingsfoto's val jij daar bepaald niet onder.
Zo kan het indd ook, maar het lijkt me niet normaal zeg maarquote:En ik denk niet dat de aannemer resthout heeft gebruikt, het zal gewoon makkelijker zijn geweest om ergens bij te komen. FF de zaag erin en men heeft weer ruimte...
Ook zou het mij persoonlijk helemaal niets verbazen als P.Rutser op de grond de nokbalk net iets te kort heeft afgezaagd, en geen zin had om een nieuwe te zagen. Zo kan het toch ook?
Dat zal ik vanavond even nakijken. Ik bedenk me nu net namelijk dat er achter de afschotten ook nog wel een spant of twee kunnen zittenquote:6x6 en 20x7.5 komt op mij nogsteeds over als een niet zo heel sterke dakconstructie. Om de hoeveel meter zit een spant?
Dat ik daar geen muur heb klopt. De schoorsteen stond met de achterwand in de muur. Eromheen is dus wel muur. Dat gedeelte waar de schoorsteen heeft gestaan ga ik opnieuw opmetselen, en daar dan de balk in vastleggen.quote:Ik begrijp niet helemaal dat ik nu de muur van de buren zie? Als dat werkelijk de muur van de buren is, betekend dat dat jij geen muur hebt? En dan klopt het weer dat de nokbalk in het luchtledige hangt.
Waar en hoe zie jij dat de laatste 10 cm ondersteunend is geweest dan?quote:Op dinsdag 10 april 2007 13:56 schreef Solingjan het volgende:
Waarschijnlijk is de schoorsteen eerst gemetseld.
De nokgording is tegen de schoorsteen aangezet.
Je kunt ook zien dat het laaste stukje, ong 10cm, ondersteund is geweest.
Hij is dus niet naderhand doorgezaagd.
Zal ik vanavond, als het puin weg is, eens naar kijken dan. Bij de buren is dit overigens ook niet het geval....quote:Kun je op de vloer, waterpas naar beneden een plek ontdekken waar een balk heeft gestaan rechtop ter ondersteuning van de gording?
Je bedoeld net als de staanders van een wigwam? Dat idee?quote:Ansich kan deze konstruktie nu geen kwaad meer.
Met "hangtwel vaker eerst de nokgording in de lucht!. Ondersteund door een paar verticale balken.
Dan slaat men de kepers er tegen en wordt de nokgording als het ware om hooggedrukt door de kepers.
Ik denk dat een liplas vele malen steviger is, zoals hierboven ook al aanbevolen wordt.quote:Waar moet deze naar toe?
Zie het als een gewelfde kelder.
Je zou voor je eigen gemoedrust een stukje balk van de zelfde maat er koud tegenaan kunnen zetten.
Neem een stuk balk wat er tussen past qua lengte. Schroef hier op de twee zijvlakken OSB plaat welke oversteekt (ong 30 cm) zodat je dat aan de bestaande balk ook kunt vastschoeven.
Aangezien we nu tegen de muur van de buren aan zitten wil ik het isoleren, en een muurtje ertegenaan metselen. Dan gaat opvullen niet zo eenvoudig. Vervolgens wordt het alsnog gestuukt.quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:05 schreef Solingjan het volgende:
Opmetselen lijkt mij niet nodig.
Gewoon mooi vlak stucken.
Eventueel kun je bij de bouwhandel twee stalen balkverbindingsstrips halen.
Zijn ongeveer 40-50 bij 20cm. Die zet je aan beide zijden van de oude en de nieuwe balk. Hier kun of spijkers of schroeven in zetten.
Nou ja, ongeloofwaardig gaat wat ver. Mijn schoonvader zit in de bouw. Maar toch denk je altijd dat ze het niet doenquote:Op dinsdag 10 april 2007 15:16 schreef asmodai--nl het volgende:
oja, nog even terugkomend op het te kort zagen verhaal: volgens mij komt dat wat ongeloofwaardig op TS over, maar ik weet uit ervaring dat dit soort "foutjes" gewoon voorkomen.
Zie ook Bos en Lommer plein, neerstortende balkons, loslatende gevelplaten, toneeltorens etc... je moest eens weten hoeveel bochtjes er soms worden afgesneden. Echt niet te geloven...
De schoorsteen heeft de nokbalk NIET ondersteund, dat is zeker. Althans niet in de situatie zoals die gisteren was toen in de schoorsteen gesloopt heb.quote:Op dinsdag 10 april 2007 15:00 schreef asmodai--nl het volgende:
Ik denk dat een liplas mooier is, maar niet per se sterker.
Je kunt ook het reeds voorgestelde doen. 2 plaatjes hout aan weerszijden, en een stukkie balk om 'm te verlengen. Ik zou daar alleen meranti multiplex voor nemen van een cm of 2 dik. Of de stalen verbindingen. Het is maar waar je zin in hebt.
Gezien de constructie nu al weinig te lijden heeft, is dat sterk genoeg.
En ook ik heb het vermoeden dat mogelijk de schoorsteen de nokbalk heeft ondersteunt, maar dat weet jij beter. Jij hebt toch de jekkerhamer uit de kast gehaald.
Net als een paar anderen dusquote:
De afmetingen zijn:quote:Op dinsdag 10 april 2007 12:58 schreef asmodai--nl het volgende:
-verhaal over meten-
Dun. Bij mij zijn de nokbalk en het spant 34 x 9 de 4 gordingen en de trekplaat 22 x 6 en bij hebben iets minder overspanning.quote:Op dinsdag 10 april 2007 19:35 schreef sanger het volgende:
[..]
De afmetingen zijn:
Nokbalk 17 x 7
Spanten 11 x 7
In totaal zijn er aan iedere kant vier spanten.
De totale vloeroppervlak is:
Breedte 5,70
Lengte 6,50
Heeft die niet eerst in de schoorsteen gerust maar die is verkleind een keer ?quote:De nokbalk eindigt 40 cm voor de muur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |