En dan ook een update over de vorderingen op zolder.
De zolder was nog helemaal intact zoals door de vorige bewoners achtergelaten.
Zo dus, maar dan zonder aankleding, meubeltjes enzo. Achter de vitrinekast zie je ombouw van de schouw.
![]()
![]()
De zolder moet een ruimte worden waarin mijn bureau, met pc’s en printers en de hele rotzooi, moet komen. Ook komt de zonnebank er te staan, net als een droogrek en strijkplank.
De zolder is niet bijster groot, maar dankzij de dakkapel is de ruimte goed te gebruiken. Nadeel is dat er een schoorsteenschouw in staat, welke eigenlijk nutteloos is. De schoorsteen is op het dak reeds verwijderd, net als op de tussenverdieping en op de begane grond.
Eerst hebben we de kunststof schrootjes van het plafond verwijderd. Opvallend was dat er geen isolatie boven lag.
![]()
![]()
De vorige bewoner had een ombouw gemaakt om de schoorsteen van gipsplaat. Hij was alleen erg optimistisch geweest, hij had een schouw gemaakt welke (in diepte) twee keer zo groot was als de schouw zelf. Hiertussen had hij opgevuld met isolatie.
![]()
Na het verwijderen van de ombouw sloeg de twijfel toe. De draagbalk van de nok leek namelijk op de schouw te rusten. We wisten nog niet zeker of we hem wilden verwijderen. Na veel kijken en voelen kwamen we echter tot de conclusie dat dit echter niet het geval was.
Een kijkje boven de nog bestaande schouw
![]()
De nokbalk, zoals deze aansluit op de schouw en er dus NIET op rust.
![]()
Dan komen we bij de dakconstructie uit. Zoals ik hierboven schreef rust de nokbalk NIET op de schouw noch op de buitenmuur.
De nokbalk lijkt als het ware te zweven. Als je op de foto’s hierbeneden kijkt kun je zien dat de balk van de buren wel degelijk op de muur rust. Ik vraag me dan ook af of dit zo hoort of niet. Gezien de constructie, waar de balk vrijwel aansloot op de schouw, lijkt het alsof het vanaf de bouw altijd zo gezeten heeft. Ik kan me dat echter niet voorstellen. Bij het plaatsen van de dakkapel zijn ze daar in feite niet geweest, evenmin met het verwijderen van de schoorsteen op het dak.
Omdat de balk van de nok niet op de schouw rustte ben ik begonnen om een steen voorzichtig te verwijderen. Dit ging echter vrij eenvoudig.
![]()
Hier zie je de constructie nadat ik 1 steen heb verwijderd.
![]()
De balk van de buren. Links zie je de stuuklaag van de buren (welke door het beitel en hameren is gaan scheuren
![]()
)
![]()
De constructie van een afstandje. Rechts de (groenige) balk van de dakkapel.
![]()
Ik vraag me nu af of dit een gebruikelijke constructie is? Ik kan me haast niet voorstellen dat de bovenste balk van de nok geen steun moet vinden op de buitenmuur. Misschien dat iemand hier meer over kan vertellen???
![]()
![]()
Nadat het bovenste gedeelte was verwijderd heb ik een boorhamer erbij gepakt. De rest van de schouw bestond uit een soort van betonblokken. Met een boorhamer ging dit zeer voorspoedig.
![]()
![]()
![]()
![]()
Al dit hakken en breken levert een respectabele hoeveelheid puin op
![]()
![]()
Ondertussen is Hellace bezig gegaan wat behang te verwijderen.
![]()
Vanavond gaan we puin ruimen, letterlijk en figuurlijk. Gelukkig krijgen we hierbij wat helpende handjes zodat alles lekker snel opgeruimd is.
Wat nog moet gebeuren:
Voorzetwanden weghalen.
Elektra verleggen en in muren
Muur stuken of laten stuken.
Tapijt verwijderen.
Vloerplanken vastschroeven.
Nieuw plafond inhangen en afwerken.
Behangen en schilderen van de wanden.
Laminaat leggen inclusief ondervloer.
Bureau plaatsen.
Inrichten.
[ Bericht 1% gewijzigd door sanger op 10-04-2007 11:25:08 ]
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.