abonnement Unibet Coolblue
pi_26583466
Hallo mensen
Misschien is dit wel het zoveelste topic "ik wil gitaar leren spelen" maar ok
Bij ons op school zit er een gozer die zichzelf heeft leren gitaarspelen dus ik dacht ik moet dat ook kunnen
Mijn pa had in zijn vroegere jaren een gitaar gekocht maar hem lukte het niet om te spelen
Nu wil ik zelf ook gitaar leren spelen...maarja waarmee moet ik beginnen?
Wat moet ik weten?

Ik zou het fijn vinden als jullie mij zouden kunnen helpen
  donderdag 28 april 2005 @ 22:52:45 #2
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_26583705
'smoke on the water'-riff, eerst op 1 snaar. Zoek naar tab's op het internet van je favo nummers.

http://www.mxtabs.net/
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_26584092
op gitaar.net stonden een tijd geleden online gitaarlessen. kun je eens inkijken. iig moet je simpel beginnen, eerst maar eens gewoon akkoordjes oefenen, en gewoon veel spelen..
pi_26584321
Akkoorden op internet opzoeken, met schemaatjes hoe je je vingers moet plaatsen.
Vervolgens liedjes opzoeken die je leuk vind en oefenen maar.
pi_26584835
videootje van 1 of andere gitaargod downloaden..
pi_26584931
Gitaar pakken en spelen wat je leuk vindt!!!

Niet te moeilijk beginnen natuurlijk en het makkelijkst is om met een deuntje (losse noten) te beginnen ipv akkoorden. Mijn 1e was bv come as you are van nirvana, en one van metallica.

en daarnaast moet je je gaan profileren in dit topic. Succes!
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_26585262
leraar is wel fijn

En als die leraar ook veel ervaring heeft is zelf wel fijn
Zo heeft mijn gitaar leraar bij Zinatra en Action in DC gespeelt
  vrijdag 29 april 2005 @ 00:07:00 #8
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_26585711
quote:
Op donderdag 28 april 2005 23:47 schreef the_legend_killer het volgende:
leraar is wel fijn

En als die leraar ook veel ervaring heeft is zelf wel fijn
Zo heeft mijn gitaar leraar bij Zinatra en Action in DC gespeelt
Een goeie leraar wel ja,

Toen ik een jaartje speelde wilde ik ook es wat lesjes proberen. Die gozer waar ik naartoe ging was nog slechter dan ik! Tevens wilde hij dat ik begon met liedjes met een 'vader Jacob'-gehalte van heb ik jou daar!

Ik zei direct:'I don't think so.'
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_26585788
Ik ben het mezelf ook aan het leren, even op weg geholpen door m'n oom over hoe je de gemakkelijkste en belangrijkste akkoorden pakt. Dan gewoon veel oefenen, idd met liedjes die je zelf al goed kent (www.tabsrus.nl). Langzamerhand je akkoordenkennis uitbreiden en vooral geduld hebben.
I don't really come from outer space || Last.fm
  vrijdag 29 april 2005 @ 00:32:29 #10
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26586195
Als je geen goede leraar kunt vinden, kun je ook samenspelen met iemand anders die al iets langer gitaar speelt en van wie je de kunst kunt afkijken. Met een beetje inzet kun je na vrij korte tijd al een hoop eenvoudige nummers spelen.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26590108
Zoals al gezegd: gewoon een beetje beginnen, wat akkoordjes en toonladdertjes leren en je kunt zo een leuk stukje spelen.
Mijn ervaring is wel, dat je dan op een bepaald moment vastloopt, en dat is dan het moment om les te nemen. Je moet dan alleen wel iemand vinden die goed kan inschatten wat je al kunt, en op welke punten je kunt verbeteren.
pi_26600637
Bedankt voor de tips mensen
Maar ik heb een vraagje

E----------------------------------------------------------------
B----------------------------------------------------------------
G----------------------------------------------------------------
D----------------------------------------------------------------
A----------------------------------------------------------------
E---0--1--2--3--4--5---------------------------------------------

Nu heb je dit dus
Maar hoe moet ik dit zien?
Is elke nummer zo'n ijzer stukje op je gitaar? (heette een fret volgens mij )
zo ja
nu moet ik dus op de onderste snaar spelen en bij 0 beginnen
ff nog een vraagje ligt de 0 nu bij "de kop" of bij "de klankkast" (waarschijnlijk bij de kop maar ik wil het gewoon zeker weten )
  vrijdag 29 april 2005 @ 16:52:38 #13
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_26601174
quote:
Op donderdag 28 april 2005 22:46 schreef DjDev het volgende:
Hallo mensen
Misschien is dit wel het zoveelste topic "ik wil gitaar leren spelen" maar ok
Bij ons op school zit er een gozer die zichzelf heeft leren gitaarspelen dus ik dacht ik moet dat ook kunnen
Mijn pa had in zijn vroegere jaren een gitaar gekocht maar hem lukte het niet om te spelen
Nu wil ik zelf ook gitaar leren spelen...maarja waarmee moet ik beginnen?
Wat moet ik weten?

Ik zou het fijn vinden als jullie mij zouden kunnen helpen
Hoi kloon van mij!
feest
pi_26601191
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 16:52 schreef Big_Boss_Man het volgende:

[..]

Hoi kloon van mij!
ehh
goede post hoor
pi_26601215
Haha, het nrtje geeft idd aan welke fret/vakje je moet indrukken. In dit geval ben je bezig op de dikste snaar en een 0 is dat je de snaren open speelt en dus niks indrukt. Vervolgens begint 1 bij de kop enzo.
En je drukt dus tússen de ijzere staafjes in, niet met je vinger op die dingen drukken.
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_26601297
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 16:54 schreef Fixxxer het volgende:
Haha, het nrtje geeft idd aan welke fret/vakje je moet indrukken. In dit geval ben je bezig op de dikste snaar en een 0 is dat je de snaren open speelt en dus niks indrukt. Vervolgens begint 1 bij de kop enzo.
En je drukt dus tússen de ijzere staafjes in, niet met je vinger op die dingen drukken.
en ik maar denken dat ik op die staafjes moest drukken
0 is dus niks indrukken
1 begint bij de kop..
Hmm...nu word het dus gewoon oefenen met tabs en later wat lessen nemen dan maar
Maarja ik zie nu wel wat ik kan allemaal
iig bedankt voor jullie hulp
*gaat beetje oefenen met nirvana nummer
pi_26603504
Ben ik weer
Ok nu ben ik dus aan het oefenen met Come As You Are van Nirvana
Maar kom ik dit tegen

Memoria...
|--------|
|--------|
|-----2--|
|--4--2--|
|--4--0--|
|--2-----|

WTF! !
Hoe moet ik dit nou spelen?
ik bedoel ik kan met mn vingers niet op 2 en 4 tegelijk komen
pi_26604498
Je moet dan met je ene vinger op de 2, wat dan het handigst is is natuurlijk je wijsvinger. Dan moet je je ringvinger en je pink op de 4 doen, of je legt bijvoorbeeld je pink/ringvinger plat op die twee snaren op het vakje 4. Snap je dat?
pi_26604840
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 19:01 schreef Hugo- het volgende:
Je moet dan met je ene vinger op de 2, wat dan het handigst is is natuurlijk je wijsvinger. Dan moet je je ringvinger en je pink op de 4 doen, of je legt bijvoorbeeld je pink/ringvinger plat op die twee snaren op het vakje 4. Snap je dat?
ja het wil wel lukken nu
Maar..als ik spelen dan ga ik over die snaren heen en dan raak ik een andere snaar die nog trilt
Dat maakt een raar geluid en als ik bijv 2 snaren tegelijk doe maakt het ook een raar geluid (alsof de snaar het hout van de gitaar raakt )
Maarja ik oefen nog steeds hoor
Ik heb toch 1 week vakantie...kan ik die lekker gebruiken om Come as you are te leren spelen
pi_26605327
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 19:16 schreef DjDev het volgende:

[..]

ja het wil wel lukken nu
Maar..als ik spelen dan ga ik over die snaren heen en dan raak ik een andere snaar die nog trilt
Dat maakt een raar geluid en als ik bijv 2 snaren tegelijk doe maakt het ook een raar geluid (alsof de snaar het hout van de gitaar raakt )
Maarja ik oefen nog steeds hoor
Ik heb toch 1 week vakantie...kan ik die lekker gebruiken om Come as you are te leren spelen
Heb je nieuwe snaren op je gitaar gelegt en ook gestemd? Kan al heel wat rare geluiden voorkomen Misschien dat dat rare geluid een soort trilling is? Dan heb je misschien je vinger niet goed genoeg tegen de fret.
Ik ben zelf iets meer dan een jaar bezig. Heb ook bijna een jaar zonder lessen gezeten en ik moet zegen, sinds ik lessen heb gaat het zoveel sneller. Je hebt af en toe gewoon tips nodig van ervarener gitaristen en via een forum gaat dat niet zo makkelijk als in het echt. Ik ken gelukkig veel gitaristen Maar succes he

http://www.gitaarnet.nl/magazine/workshops/powerman/powerman.php3
Hier zijn wat lessen. Aan de rechterkant staan ze.
pi_26605436
Ik zat wat te gapen bij die oefeningen en soms staan er letters boven. Dit zijn akkoorden. Die kun je hier heel wat vinden
http://www.looknohands.com/chordhouse/guitar/index_db.html
pi_26605591
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 19:35 schreef DuranK het volgende:

[..]

Heb je nieuwe snaren op je gitaar gelegt en ook gestemd? Kan al heel wat rare geluiden voorkomen Misschien dat dat rare geluid een soort trilling is? Dan heb je misschien je vinger niet goed genoeg tegen de fret.
Ik ben zelf iets meer dan een jaar bezig. Heb ook bijna een jaar zonder lessen gezeten en ik moet zegen, sinds ik lessen heb gaat het zoveel sneller. Je hebt af en toe gewoon tips nodig van ervarener gitaristen en via een forum gaat dat niet zo makkelijk als in het echt. Ik ken gelukkig veel gitaristen Maar succes he

http://www.gitaarnet.nl/magazine/workshops/powerman/powerman.php3
Hier zijn wat lessen. Aan de rechterkant staan ze.
Ik heb die snaren nooit verwisselde (ik gok dat ze ouder zijn dan 10 jaar en dat is nog maar een gok..gitaar was van mn pa )
Maar de snaren doen het wel goed als ik extra veel druk op die snaren maar dan doen mn vingers auwa na een tijdje )
bedankt nog voor die link btw
pi_26606147
Die moet je zeker wel verwisselen. Die snaren roesten anders helemaal weg Reken maar dat het heel wat beter klinkt als je er nieuwe op doet. Heb je trouwens een elektrische of akoustische?
pi_26606311
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 20:10 schreef DuranK het volgende:
Die moet je zeker wel verwisselen. Die snaren roesten anders helemaal weg Reken maar dat het heel wat beter klinkt als je er nieuwe op doet. Heb je trouwens een elektrische of akoustische?
akoustische gitaar
Hoeveel kosten die snaren ongeveer?
Op de snaren die ik nu heb zitten al bruine vlekken van roest
pi_26606693
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 19:45 schreef DjDev het volgende:

[..]

.
maar dan doen mn vingers auwa na een tijdje )
Gewoon veel spelen....krijg je vanzelf eelt op je vingertoppen
pi_26606727
Meldt! Ik heb al een gitaar! Nu nog motivatie!
pi_26606819
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 20:34 schreef karoltje het volgende:
Meldt! Ik heb al een gitaar! Nu nog motivatie!
Luister eens een album van:
-Jimi Hendrix
- Stevie Ray Vaughan
- Al di Meola
- Rosenbergtrio
- Carlos Santana
- Joe Satriani

of een willekeurige andere gitaargod....
pi_26606861
Mijn motivatie is meer de juf van groep 5 die liedjes pingelt 5 keer op een dag . (Ik doe Pabo ja!) Dus een paar akkoordjes onder de knie zou fijn zijn. Ik ga maar ns een gitaar boekje kopen en dan nog de motivatie om te oefenen .
pi_26607245
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 20:40 schreef karoltje het volgende:
Mijn motivatie is meer de juf van groep 5 die liedjes pingelt 5 keer op een dag . (Ik doe Pabo ja!) Dus een paar akkoordjes onder de knie zou fijn zijn. Ik ga maar ns een gitaar boekje kopen en dan nog de motivatie om te oefenen .
Oh, dan kun je volstaan met goed opletten in dit topic
pi_26608550
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 20:16 schreef DjDev het volgende:

[..]

akoustische gitaar
Hoeveel kosten die snaren ongeveer?
Op de snaren die ik nu heb zitten al bruine vlekken van roest
Hier heb ik wat minder verstand van. Maar op www.lordofthestrings.com kun je ze bestellen. Maar ik weet echt niet welke ik je kan aanraden, ik speel zelf elektrisch. Maar 1 ding weetik wel, roest vlekken horen niet op je snaren
  zondag 1 mei 2005 @ 21:56:59 #31
109702 WWs
Poe Hé!
pi_26650580
Het makkelijkste manier is een (goede) docent te nemen...maar als je de geld/tijd er niet voor hebt kan je altijd nog naar sites als http://www.cyberfret.com gaan.
pi_27058763
Sinds 2 dagen ook een gitaar en ga het mezelf ook aanleren
Wil binnen 2 jaar Private Investigations kunnen,....mogelijk?
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
  maandag 16 mei 2005 @ 18:17:31 #33
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27059012
quote:
Op maandag 16 mei 2005 18:07 schreef Ker_Plunk het volgende:
Sinds 2 dagen ook een gitaar en ga het mezelf ook aanleren
Wil binnen 2 jaar Private Investigations kunnen,....mogelijk?
Als je talent hebt; en je wil hard werken ervoor: 3 maanden.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_27059052
quote:
Op maandag 16 mei 2005 18:17 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Als je talent hebt; en je wil hard werken ervoor: 3 maanden.
Mm, 3 maanden klinkt lekker Maar ik heb er echt geen haast mee. Dus ik moet eerst de akkoorden leren? Misschien is het handig voor mezelf om een boekje te kopen. Van de bovenstaande grafiek met die letters begrijp ik niet zo heel veel

Dit blijft ook een van me favorieten:

http://www.mxtabs.net/tab(...)ve,Turn+My+Head,3228

Vooral de intro
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
  maandag 16 mei 2005 @ 18:24:59 #35
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27059150
quote:
Op maandag 16 mei 2005 18:19 schreef Ker_Plunk het volgende:

[..]

Dit blijft ook een van me favorieten:

http://www.mxtabs.net/tab(...)ve,Turn+My+Head,3228

Vooral de intro
Hmmmm, da's helemaal geen moeilijk intro, die heb je waarschijnlijk in een paar weken onder de knie (mits je je best doet natuurlijk).
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  maandag 16 mei 2005 @ 18:31:16 #36
42555 Tomek
Take on the world!
pi_27059275
Tabs zijn niet goed.
Je moet op je gehoor nummers uit gaan zoeken. Daar leer je ook echt iets van.
  maandag 16 mei 2005 @ 18:34:46 #37
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27059365
quote:
Op maandag 16 mei 2005 18:31 schreef Tomek het volgende:
Tabs zijn niet goed.
Je moet op je gehoor nummers uit gaan zoeken. Daar leer je ook echt iets van.
True, maar ik ken ook mensen die alles op gehoor hebben uitgezocht, maar er dan toch TOTAAL naast zitten. Btw is niet alles geschikt om op gehoor uit te zoeken. Ik doe het meestal op gehoor, en soms a.d.h.v. tabs (waar ik ook veel van geleerd heb).
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_27059383
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 20:16 schreef DjDev het volgende:

[..]

akoustische gitaar
Hoeveel kosten die snaren ongeveer?
Op de snaren die ik nu heb zitten al bruine vlekken van roest
Ik heb mijn gitaar in Leiden gekocht en daar kreeg ik een setje gratis erbij, op- het prijskaartje stond in ieder geval ¤7.50
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
  maandag 16 mei 2005 @ 18:39:14 #39
42555 Tomek
Take on the world!
pi_27059463
quote:
Op maandag 16 mei 2005 18:34 schreef Nickthedick het volgende:

True, maar ik ken ook mensen die alles op gehoor hebben uitgezocht, maar er dan toch TOTAAL naast zitten.
Die moeten nog ff dooroefenen dus
quote:
Btw is niet alles geschikt om op gehoor uit te zoeken. Ik doe het meestal op gehoor, en soms a.d.h.v. tabs (waar ik ook veel van geleerd heb).
Tsja, niet alles is even makkelijk inderdaad. En tabs zijn dan vaak de makkelijkste weg.
Oefening baart kunst zeg ik altijd maar...
pi_27060067
Mijn ervaring is dat je eerst via gehoor moet proberen en daarna via tabs. Maar het heeft me toch wel een jaar ofzo geduurd voordat ik het fatsoenlijk kon Kwestie van veel oefenen. Maar iemand die net speelt kan dat nog niet. Je moet eerst beetje door hebben hoe die gitaar klinkt enzo.
  maandag 16 mei 2005 @ 19:12:30 #41
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27060388
quote:
Op maandag 16 mei 2005 18:39 schreef Tomek het volgende:

Tsja, niet alles is even makkelijk inderdaad. En tabs zijn dan vaak de makkelijkste weg.
Oefening baart kunst zeg ik altijd maar...
Dat nog niet eens... soms wordt de gitaarpartij zo overstemd door andere instrumenten, dat je de gitaar niet eens meer hoort.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  maandag 16 mei 2005 @ 19:16:34 #42
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27060499
quote:
Op maandag 16 mei 2005 19:01 schreef DuranK het volgende:
Mijn ervaring is dat je eerst via gehoor moet proberen en daarna via tabs. Maar het heeft me toch wel een jaar ofzo geduurd voordat ik het fatsoenlijk kon Kwestie van veel oefenen. Maar iemand die net speelt kan dat nog niet. Je moet eerst beetje door hebben hoe die gitaar klinkt enzo.
Ik ben gewoon simpel begonnen met 'smoke on the water' op de 1e dag dat ik de gitaar had (eerst op 1 snaar) en vanuit daar ben ik steeds moeilijkere stukken gaan 'ontleden'. Ik heb er nog nooit naast gezeten
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_27060833
quote:
Op maandag 16 mei 2005 19:16 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Ik ben gewoon simpel begonnen met 'smoke on the water' op de 1e dag dat ik de gitaar had (eerst op 1 snaar) en vanuit daar ben ik steeds moeilijkere stukken gaan 'ontleden'. Ik heb er nog nooit naast gezeten
Ik zie meerdere smoke on the waters... welke gebruikte jij?
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
pi_27060921
Eerst je playlist veranderen:p
  maandag 16 mei 2005 @ 19:36:47 #45
14505 OProg
A Life in Music
pi_27061080
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 20:38 schreef cafca het volgende:

[..]

Luister eens een album van:
-Jimi Hendrix
- Stevie Ray Vaughan
- Al di Meola
- Rosenbergtrio
- Carlos Santana
- Joe Satriani

of een willekeurige andere gitaargod....
Probeer het dat zelf en zie dan in dat het een desillusie is

Dat is net zoiets als op een oude fiets proberen het tempo van een profwielrenner te willen rijden.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_27084370
quote:
Op maandag 16 mei 2005 18:31 schreef Tomek het volgende:
Tabs zijn niet goed.
Je moet op je gehoor nummers uit gaan zoeken. Daar leer je ook echt iets van.
Daar leer je iets anders van. Van op gehoor uitzoeken krijg je betere luistervaardigheden, maar meestal interpreteer je wat je hoort met de vingerzettingen die je kent (als dat min of meer passend te krijgen is). Via tabs kan je veel makkelijker bekent raken met vingerzettingen die je nog niet kent. Bovendien scheelt dat nachten frustratie voordat je erachter bent dat je favoriete gitarist net voor dat stukje in DADGAD speelde .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 16:12:44 #47
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_27086699
quote:
Op maandag 16 mei 2005 18:31 schreef Tomek het volgende:
Tabs zijn niet goed.
Je moet op je gehoor nummers uit gaan zoeken. Daar leer je ook echt iets van.
En er later achter komen dat het de verkeerde toonsoort is, omdat je muzikale gehoor (nog) niet ontwikkeld is?
  dinsdag 17 mei 2005 @ 18:51:22 #48
42555 Tomek
Take on the world!
pi_27092070
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 16:12 schreef TeleluvR het volgende:

[..]

En er later achter komen dat het de verkeerde toonsoort is, omdat je muzikale gehoor (nog) niet ontwikkeld is?
Met leren bedoel ik dan ook niet dat je het direct moet kunnen

Ik snap ook wel dat je als beginnende gitarist niet direct de moeilijkere nummers op gehoor kunt uitzoeken. Ben alleen wel van mening dat als je alleen maar van tabs speelt je niveau niet snel zal stijgen. En tevens, tabs kloppen ook laaaang niet altijd. Dus daar kun je net zo goed de fout mee ingaan als beginner.

Mijn tip: begin met de standaard open akkoorden. Em, Am, D, C, G, etc....
Daar kun je in eerste instantie al ontzettend veel mee. En dan gewoon uitbouwen
  dinsdag 17 mei 2005 @ 19:08:02 #49
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27092775
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 18:51 schreef Tomek het volgende:

[..]

Met leren bedoel ik dan ook niet dat je het direct moet kunnen

Ik snap ook wel dat je als beginnende gitarist niet direct de moeilijkere nummers op gehoor kunt uitzoeken. Ben alleen wel van mening dat als je alleen maar van tabs speelt je niveau niet snel zal stijgen. En tevens, tabs kloppen ook laaaang niet altijd. Dus daar kun je net zo goed de fout mee ingaan als beginner.

Mijn tip: begin met de standaard open akkoorden. Em, Am, D, C, G, etc....
Daar kun je in eerste instantie al ontzettend veel mee. En dan gewoon uitbouwen
Ik ben begonnen met toonladders (melodie) i.p.v. akkoorden. Daardoor ontwikkel je mijns inziens beter je tempo + maatgevoel.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 19:23:11 #50
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_27093358
quote:
Op maandag 16 mei 2005 18:07 schreef Ker_Plunk het volgende:
Sinds 2 dagen ook een gitaar en ga het mezelf ook aanleren
Wil binnen 2 jaar Private Investigations kunnen,....mogelijk?
niet zoals het zou moeten klinken
Een stad is slechts een bos met her en der wat huizen en wat apen
pi_27100942
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 19:08 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Ik ben begonnen met toonladders (melodie) i.p.v. akkoorden. Daardoor ontwikkel je mijns inziens beter je tempo + maatgevoel.
Ook zijn toonladders heel handig om sommige nummers uit te zoeken. Bijvoorbeeld suzy Q van Creedence Clearwater Revival en Black Night van Deep Purple. Die melodie is gwoon precies afgeleid van de blues toonladder op E. Dus met die wetenschap kun je dus ook nummers uitzoeken. Dan heb je al wat minder gehoor nodig omdat je weet dat hij in een bepaald schema blijft.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 23:14:33 #52
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27101593
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 22:56 schreef DuranK het volgende:

[..]

Ook zijn toonladders heel handig om sommige nummers uit te zoeken. Bijvoorbeeld suzy Q van Creedence Clearwater Revival en Black Night van Deep Purple. Die melodie is gwoon precies afgeleid van de blues toonladder op E. Dus met die wetenschap kun je dus ook nummers uitzoeken. Dan heb je al wat minder gehoor nodig omdat je weet dat hij in een bepaald schema blijft.
Of: Oh well, van Fleetwood Mac; veel open snaren en pull off's (is denk ik wel wat meer voor de gevorderde speler),
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 23:31:49 #53
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27102238
www.powertabs.net en www.mysongbook.com voor miditabs, die je dus ook kan afspelen op je pc en zo mee kan spelen. Op die manier kan je zelf de snelheid opvoeren

Je kan het ook gebruiken als backingtrack en er dan overheen spelen, dan krijg je zoiets:
http://home.kabelfoon.nl/~quist1/joralf/american%20jesus.mp3
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  woensdag 18 mei 2005 @ 20:50:43 #54
101274 Burbo
Ajax dus.
pi_27128709
tvp, ik begin ook net
  donderdag 19 mei 2005 @ 12:43:54 #55
42381 CvB
handles your hunger better
pi_27146717
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 19:08 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Ik ben begonnen met toonladders (melodie) i.p.v. akkoorden. Daardoor ontwikkel je mijns inziens beter je tempo + maatgevoel.
Ik speel nu al een tijd gitaar en ken al een boel akoorden, maar weet nog bijna niets van toonladders, kun je een linkje zetten naar een een goede site om toonladders te leren?
Vind ik
pi_27146901
Eens even Private Investigations proberen .
De intro is niet eens zo moeilijk trouwens.
We'll keep on whispering our mantras.
  donderdag 19 mei 2005 @ 13:16:34 #57
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27147916
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 12:43 schreef CvB het volgende:

[..]

Ik speel nu al een tijd gitaar en ken al een boel akoorden, maar weet nog bijna niets van toonladders, kun je een linkje zetten naar een een goede site om toonladders te leren?
http://www.cyberfret.com/scales/index.php

Online lessen. Toonladders zijn scales in het Engels.

Enjoy
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_27148392
Even een onbeschaamde tvp....

Wil het binnenkoort weer eens gaan proberen.....
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_27148602
Paar collega's van mij kunnen ontzettend goed gitaar spelen, das mooi mee genomen
Eentje heeft 7 jaar spaanse gitaarles gehad,...damn als je ziet wat hij met een gitaar doet
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
pi_27148665
Even een n00b-vraag:

Als je gitaar speelt, niet tokkelen, maar "gewoon" spelen, gebruik je dan een plectrum of niet? Zo niet, met welk deel van je hand (welke vingers) speel je? Zonder plectrum krijg ik namelijk na 30 seconden zere handen.....
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_27148990
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 13:36 schreef Harmen1984 het volgende:
Even een n00b-vraag:

Als je gitaar speelt, niet tokkelen, maar "gewoon" spelen, gebruik je dan een plectrum of niet? Zo niet, met welk deel van je hand (welke vingers) speel je? Zonder plectrum krijg ik namelijk na 30 seconden zere handen.....
Strummen bedoel je, meerdere snaren tekelijk aanslaan. Dat is het beste om te leren met een plectrum zodat je meer controle hebt over je uiteindelijke toon, maar met je hand is het ook best te doen. Zodra je wat eelt hebt op je vingers merk je dat wel .
We'll keep on whispering our mantras.
  donderdag 19 mei 2005 @ 13:47:35 #62
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27149133
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 13:43 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Strummen bedoel je, meerdere snaren tekelijk aanslaan. Dat is het beste om te leren met een plectrum zodat je meer controle hebt over je uiteindelijke toon, maar met je hand is het ook best te doen. Zodra je wat eelt hebt op je vingers merk je dat wel .
Ik zou voor een electrische gitaar altijd een plectrum gebruiken. Bij een akoustische geniet de eelt op je vingers de voorkeur.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_27151317
Okee, thanks, nog een vraagje: hoe moet ik dit lezen?

Guitar 2 (light dist.)
E|------------------------------------| Played during 3rd repeat
B|-----8/9~----13/11~--8/9~------| and 6th repeat of verse
G|-----------------------------------| and during the bridge
D|-----------------------------------|
A|-----------------------------------|
E|------------------------------------|
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_27151372
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 14:46 schreef Harmen1984 het volgende:
Okee, thanks, nog een vraagje: hoe moet ik dit lezen?

Guitar 2 (light dist.)
E|------------------------------------| Played during 3rd repeat
B|-----8/9~----13/11~--8/9~------| and 6th repeat of verse
G|-----------------------------------| and during the bridge
D|-----------------------------------|
A|-----------------------------------|
E|------------------------------------|
Slide van de 8e naar 9e fret (gevolgd door vibrato), Slide van de 13e naar 11e fret (gevolgd door vibrato), Slide van de 8e naar 9e fret (gevolgd door vibrato). Ik ben dol op copy-paste .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_27151387
8/9 ~

Fret de 8e fret, sla de snaar aan en slide naar fret 9 toe. Dus zonder de snaarof het fretboard los te laten naar het negende vakje gaan.

De ~ betekent dat je de note moet laten ringen, ofdat het een tremelo (vibrato) effect is. Dat staat vaak in de tekst uitgelegd bij de tabs.

31/11 ~

Zelfde als hierboven, vanaf de dertiende naar de elfde fret schuiven.
We'll keep on whispering our mantras.
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:39:24 #66
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27167912
gewoon tegelijk een antwoord posten
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_27168272
Light dist. lijkt me trouwens niet al te moeilijk .
We'll keep on whispering our mantras.
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:52:57 #68
42381 CvB
handles your hunger better
pi_27168582
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 13:16 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

http://www.cyberfret.com/scales/index.php

Online lessen. Toonladders zijn scales in het Engels.

Enjoy
Ik heb die lessen bekeken en dat is echt goed spul, had ik veel eerder moeten bestuderen! Voor het intro riffje van a place for my head is gewoon een majeur toonladder gebruikt heb ik net ontdekt en opeens herkende ik vader jacob in wat ik speelde!! En 't is nog een goeie vingeroefening ook!
Vind ik
pi_27169182
het enige wat je nodig hebt om gitaar te leren spelen is discipline.
dan vind je vanzelf wel uit hoe het technische gebeuren etc. allemaal in elkaar steekt.
en niet miepen of zere vingertjes, dat gaat vanzelf wel over.
pi_27170641
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:52 schreef CvB het volgende:

[..]

Ik heb die lessen bekeken en dat is echt goed spul, had ik veel eerder moeten bestuderen! Voor het intro riffje van a place for my head is gewoon een majeur toonladder gebruikt heb ik net ontdekt en opeens herkende ik vader jacob in wat ik speelde!! En 't is nog een goeie vingeroefening ook!
Eigenlijk zou je die toonladders heel vaak moeten oefenen. Krijg je veel snelheid van. Niet dat iemand dat ooit doet hoor Ik zou ook de pentatonische toonladder bestuderen. Ook een erg belangrijke
  donderdag 19 mei 2005 @ 23:55:14 #71
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27171254
Wat ik ook vaak deed als vingeroefening. was een chromatische ladder.

Deze is van de solo uit Sweating Bullets van Megadeth (alle 4 de vingers gebruiken en niet smokkelen met slides etc.):

e-15-14-13-12----------------------------------|-11-10-9-8---------------------------------|
B-------------------16-15-14-13-----------------|----------------12-11-10-9-----------------|
G------------------------------------16-15-14-13-|--------------------------------12-11-10-9-|
D-----------------------------------------------------|-----------------------------------------------|
A------------------------------------------------------|-----------------------------------------------|
E------------------------------------------------------|----------------------------------------------|

e-7-6-5-4-----------------------|----------------------------------|
B------------8-7-6-5------------|-8-7-6-5-----------------------|
G----------------------8-7-6-5--|------------8-7-6-5------------|
D---------------------------------|------------------------9-8-7-6-|
A---------------------------------|------------------------------------|
E---------------------------------|------------------------------------|
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 08:34:13 #72
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27174818
Argh... dan moet je je pink gebruiken Ik haat mn pink
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 09:19:05 #73
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_27175535
Voor de mensen die beginnen en moeite hebben met hun pink. Zet je pink op 4 op de kleine e en speel met je andere vingers 0123 af op de andere snaren. Dan raakt je pink gewend aan waar die moet staan. En natuurlijk gewoon 01234 oefenen. Net zoiets als die van nickthedick: 1234, 2345, 3456, 4567, etc. En dan 1234 op E, 2345 op A, etc. En dan weer van beneden naar boven terug naar de E. (9876, 8765..)

M'n pink was mn ergste vijand toen ik nog niet zo goed kon spelen . maar je zult hem dankbaar zijn bij het beroemde 012013014013012 uit bijv master of puppets

[ Bericht 16% gewijzigd door NASDAQbastardo op 20-05-2005 09:40:32 ]
|: Emadd9 | Am6 :|
An amateur practices something until he can play it right, a pro practices it until he can't play it wrong
  vrijdag 20 mei 2005 @ 09:36:25 #74
15675 nossio
overtuigd satanist
pi_27175901
even een tvp'tje
Ben gister voor het eerst op les geweest,maar hier staan wat dingen die ik ook kan gebruiken.
[<knip Censuur op Fok!>]
pi_27369948
Heb nu zo digitale stemmer, ideaal zeg!
Gitaar klinkt 120x beter
En me vingertoppen zijn na 2 weken wat gevoelloos geworden, jeej
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:02:03 #76
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27371521
Veel te warm om gitaar te spelen hier op zolder Nu al 29 graden hier binnen, net een uurtje gespeeld, ik ben kapot..... kutweer... van mij mag het weer winter worden
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_27374812
ah nee, jammen in de zomer is vet! Zonder shirt enzo en versterker en raam vol open
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
  donderdag 26 mei 2005 @ 15:04:20 #78
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27375748
neuh.... geef mij maar jammen in de kou
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_27381375
Hehe, net ff solo van jimmy lopen uitzoeken op zolder in deze hitte met enkel een zwemboks aan Zweet droop van men lichaam af Geef mij ook maar de winter
pi_27381463
Ben begonnen met A E en D. Daarmee kan je al erg veel kinderliedjes enzo spelen (was handig voor mijn werk). Daarna heb ik steeds meer accoorden leren spelen en verschillende manieren van aanslaan (ritmes). Nu ben ik dan eindelijk met tokkelen begonnen, ook leuk!

Op www.gitaarsufferd.nl staan allemaal makkelijke liedjes voor den beginnende gitarist. Erg oké vond ik toen.

Gitaarspelen rocks!
  vrijdag 27 mei 2005 @ 00:50:42 #81
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_27393991
Ach, de nostalgie. .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_27487907
Begin stuk van Turn my Head lukt al aardig,..loopt alleen wat spaak met de F akkoord, kan die maar moeilijk goed vastleggen
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
  maandag 30 mei 2005 @ 17:59:22 #83
101274 Burbo
Ajax dus.
pi_27488231
dubbel
  maandag 30 mei 2005 @ 17:59:49 #84
101274 Burbo
Ajax dus.
pi_27488240
Ik probeer nu http://www.azchords.com/j(...)ung-tabs-144219.html te spelen, maar nu staan er boven de tabs 8 8 8 8 4 4 4.8 2 P 8 4 2 Wat moet ik daar precies mee?
  maandag 30 mei 2005 @ 18:01:38 #85
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_27488284
Is het origineel niet op een zeven snarige gitaar?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 30 mei 2005 @ 18:03:42 #86
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_27488315
Nee, dat zal wel niet. Ik denk dat je er goed aan doet om dat 8 8 8 etc. te negeren.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 30 mei 2005 @ 19:30:39 #87
42381 CvB
handles your hunger better
pi_27490235
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 17:55 schreef Catheschat22 het volgende:
Op www.gitaarsufferd.nl staan allemaal makkelijke liedjes voor den beginnende gitarist. Erg oké vond ik toen.

Gitaarspelen rocks!
Coole site, vooral goed als je wil leren zingen en spelen tegelijk!
Vind ik
pi_27491643
quote:
Op maandag 30 mei 2005 17:59 schreef Burbo het volgende:
Ik probeer nu http://www.azchords.com/j(...)ung-tabs-144219.html te spelen, maar nu staan er boven de tabs 8 8 8 8 4 4 4.8 2 P 8 4 2 Wat moet ik daar precies mee?
Ik vraag me eerder af wat die h daar doet Nou weetik dat je je snaren kan verstemmen maar je b-snaar stemmen in h ?
  maandag 30 mei 2005 @ 21:12:37 #89
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27493332
Ik denk dat ze voor de lengte van de noot staan (4 is een kwart noot, 8 is een achtste noot). De p staat voor pull off denk ik....

En ja... die h bij de b snaar
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  maandag 30 mei 2005 @ 21:19:46 #90
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_27493563
quote:
Op maandag 30 mei 2005 20:19 schreef DuranK het volgende:

[..]

Ik vraag me eerder af wat die h daar doet Nou weetik dat je je snaren kan verstemmen maar je b-snaar stemmen in h ?
|: Emadd9 | Am6 :|
An amateur practices something until he can play it right, a pro practices it until he can't play it wrong
pi_27494185
Hier nog een site waar allerlei artiesten met tabs weergegeven worden.
http://www.guitaretab.com/

Buitengewoon nuttig voor een beginnend of bedreven gitarist.
Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van vast omlijnd spelen meer improvisatie.
Ik kan je een ding aanraden.
Je rechterhand is ook heel belangrijk.
Veel mensen denken dat het vooral om de accoorden te doen is maar vergeten vaak dat hun rechterhand het ritme bepaald.
"Britain and France had to choose between war and dishonor. They chose dishonor. They will have war.” Churchill
www.jihadwatch.org
  maandag 30 mei 2005 @ 21:40:14 #92
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_27494329
De beginners die come as you are onder de knie hebben moeten eens proberen erbij te zingen, gewoon voor het ritmegevoel. Is lastiger dan je denkt
Een stad is slechts een bos met her en der wat huizen en wat apen
pi_27495743
Jeuh, ik heb laatst een stukje van Zombie gespeeld!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_27496284
Hehe zingen bij come as you are lukt me nog steeds niet na 1,5 jaar Maar ik ben ook niet van plan om zanger/gitarist te worden. Doe Slash maar weg En bij Zombie moet je die kleine solotjes es proberen. Helemaal niet moeilijk. Of was dat ook wat je bedoelt ? Het riffje is in ieder geval gwoon standaard akkoorden kan ik je vertellen
pi_27496462
Idd, standaard akkoordjes. Allereerste keer dat ik gitaar speelde, heb sinds kort gitaar spelend vriendje. Hij deed de rechterhand hehe.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_27496611
Zangen met gitaarspel tegelijk kan echt héél moeilijk zijn.
We'll keep on whispering our mantras.
pi_27499244
F-akkoord is inderdaad lastig. "It's not called an F-chord for nothing!".
It's log, log. It's big, it's heavy, it's wood. It's log, log. It's better than bad, it's good!
pi_27499934
F-akkoord is alleen lastig om dat barré denkik of niet? Ik zelf deed er 4 maanden over om hem onder de knie te krijgen. Maar er zijn vele moeilijkere akkoorden hoor Later als je die tegen komt zul je terug verlangen naar het F-akkoord
  dinsdag 31 mei 2005 @ 00:55:09 #99
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_27500636
Hehe alles is moeilijk voordat het makkelijk is
Een stad is slechts een bos met her en der wat huizen en wat apen
  dinsdag 31 mei 2005 @ 01:32:42 #100
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_27501155
quote:
Op maandag 30 mei 2005 21:12 schreef maniack28 het volgende:
Ik denk dat ze voor de lengte van de noot staan (4 is een kwart noot, 8 is een achtste noot). De p staat voor pull off denk ik....

En ja... die h bij de b snaar
Op zich wordt dat systeem wel gebruikt hoor, maar erg practisch is het niet hoor. Je zou h kunnen zeggen voor a'.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  dinsdag 31 mei 2005 @ 01:34:12 #101
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_27501172
Overigens vind ik 'moeilijk' niet het juiste woord, het gaat puur om knijpkracht en een beetje lenigheid in je vingers. Dat kan zelfs de grootste debiel leren.

Tenzij iemand het echt moeilijk vind om te knijpen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_27502663
F is niet erg lastig. Zodra je één barré akoord beheerst, ken je ze allemaal. En je hoeft niet eens zo hard te knijpen zoals hierboven staat. Je wijsvinger op de goede manier over de frets rollen scheelt al een hoop.
We'll keep on whispering our mantras.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 10:31:11 #103
28497 JedaiNait
lurker :)
pi_27505367
Ik zit er aan te denken om een gitaar te kopen, alleen moet ik het spelen me dan wel zelf aanleren, aangezien ik voor lessen zowel geen tijd als geen geld heb. Schaamteloze tvp dus
pi_27506077
kennen jullie nog nederlandstalige sites voor de beginnende gitarist?
  dinsdag 31 mei 2005 @ 14:16:29 #105
27605 Fixxxer
EET FUK!
  dinsdag 31 mei 2005 @ 14:21:52 #106
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27512905
www.gitaar.net is beter
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 14:25:26 #107
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_27513027
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 14:21 schreef maniack28 het volgende:
www.gitaar.net is beter
Absoluut!
  dinsdag 31 mei 2005 @ 17:20:44 #108
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27518893
quote:
Op maandag 30 mei 2005 22:44 schreef NiteSpeed het volgende:
Zangen met gitaarspel tegelijk kan echt héél moeilijk zijn.
Ik zou het niet aanraden om tegelijk zang en spel te leren, maar eerst het spel blind kunnen spelen en daarna er bij proberen te zingen. Het lukt mij nu zelfs om te zingen als de zang ritmisch niet eens overeen komt met het spel (niet dat mijn zangstem nu zo geweldig is).
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 19:17:25 #109
101274 Burbo
Ajax dus.
pi_27521885
Wat is nou een niet ál te moeilijk nummer waarmee je een beetje indruk op het vrouwelijk volk kunt maken? Wel electrisch 'fcourse
pi_27524400
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 19:17 schreef Burbo het volgende:
Wat is nou een niet ál te moeilijk nummer waarmee je een beetje indruk op het vrouwelijk volk kunt maken? Wel electrisch 'fcourse
Indruk maken op een meisje met een electrische gitaar? Forget about it .
We'll keep on whispering our mantras.
pi_27524879
Fleetwood Mac - Need your love so bad. Niet heel moeilijk. Wel met gevoel spelen
  dinsdag 31 mei 2005 @ 21:08:00 #112
24361 Neva
Mania lovin'
pi_27525064
hier kan ik vast wle goede tips uit halen
  dinsdag 31 mei 2005 @ 21:13:50 #113
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_27525222
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 19:17 schreef Burbo het volgende:
Wat is nou een niet ál te moeilijk nummer waarmee je een beetje indruk op het vrouwelijk volk kunt maken? Wel electrisch 'fcourse
Ik heb het ook geprobeerd maar geen enkele dame was geïnteresseerd (inclusief m'n vriendin). Ze vinden het leuk dat je speelt, meer niet.

Ik denk dat je alleen indruk kon maken met een gitaar in de jaren '50 en '60 enzo...
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_27525488
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 21:13 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Ik heb het ook geprobeerd maar geen enkele dame was geïnteresseerd (inclusief m'n vriendin). Ze vinden het leuk dat je speelt, meer niet.

Ik denk dat je alleen indruk kon maken met een gitaar in de jaren '50 en '60 enzo...
De nummers die bij mij enigszins werkten waren Goo Goo Dolls - Iris en Oasis - Wonderwall. Wel akoestisch gespeeld, maar die hadden wel nut.
We'll keep on whispering our mantras.
  woensdag 1 juni 2005 @ 08:43:01 #115
101274 Burbo
Ajax dus.
pi_27533879
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 21:13 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Ik heb het ook geprobeerd maar geen enkele dame was geïnteresseerd (inclusief m'n vriendin). Ze vinden het leuk dat je speelt, meer niet.

Ik denk dat je alleen indruk kon maken met een gitaar in de jaren '50 en '60 enzo...
De vrouwen van tegenwoordig
pi_27545751
Ik zoek de tab van Goo Goo Dolls - Iris. Ik vind er wel iets van 15 maar weet niet welke nou het beste is. Kunnen een van jullie experts de beste uitzoeken voor deze n00b
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
pi_27547986
En heeft iemand dan een goede site voor mij waarmee ik mezelf gitaar kan leren spelen? .
  woensdag 1 juni 2005 @ 17:03:05 #118
42555 Tomek
Take on the world!
pi_27549073
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 16:12 schreef karoltje het volgende:
En heeft iemand dan een goede site voor mij waarmee ik mezelf gitaar kan leren spelen? .
Ja er is ergens een site, daar hoef je alleen maar heen te gaan en dan kun je ineens gitaarspelen.
Ben alleen het adres kwijt
pi_27549116
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 15:15 schreef Ker_Plunk het volgende:
Ik zoek de tab van Goo Goo Dolls - Iris. Ik vind er wel iets van 15 maar weet niet welke nou het beste is. Kunnen een van jullie experts de beste uitzoeken voor deze n00b
Als je niet zoekt op Tabs maar op Chords is het al een stuk makkelijker om iets herkenbaars te leren.
We'll keep on whispering our mantras.
pi_27551757
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 17:03 schreef Tomek het volgende:

[..]

Ja er is ergens een site, daar hoef je alleen maar heen te gaan en dan kun je ineens gitaarspelen.
Ben alleen het adres kwijt
Geef !.
pi_27552411
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 17:03 schreef Tomek het volgende:
Ja er is ergens een site, daar hoef je alleen maar heen te gaan en dan kun je ineens gitaarspelen.
Ben alleen het adres kwijt
www.crossroads.tk uiteraard. Wel exact op middernacht inloggen natuurlijk .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  woensdag 1 juni 2005 @ 22:24:59 #122
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_27559427
edit: laat maar, verkeerde topic
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  woensdag 1 juni 2005 @ 23:52:54 #123
87112 Laxe
weet geen ondertitel
pi_27562524
quote:
Op maandag 30 mei 2005 17:59 schreef Burbo het volgende:
Ik probeer nu http://www.azchords.com/j(...)ung-tabs-144219.html te spelen, maar nu staan er boven de tabs 8 8 8 8 4 4 4.8 2 P 8 4 2 Wat moet ik daar precies mee?
Whoa, Aqualung van Tull, een wereldrif! Hoe kom je er zo bij om die als beginner te gaan spelen?
Just curious
Die 8jes en 4tjes zijn voor de timing, als je de rif kent, herken je dat wel. Meestal staat er niets over timing bij TAB, zodat je het nummer echt moet kennen. Aqualung wordt na die rif overigens rap moeilijker (voor een beginner)
  donderdag 2 juni 2005 @ 19:46:58 #124
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_27586530
http://guitar.about.com/library/weekly/aa071200a.htm

echt een puike site, waar je vanaf het begin (positie van de gitaar e.d.) wordt uitgelegd hoe het moet:
quote:
These guitar lessons are designed for people who own (or have borrowed) a guitar, but don't yet know the first thing about playing it.
k ben nu bij les 4 van de 11, en moet zeggen dat het eigk best goed gaat
k kan bijvoorbeeld al Last Kiss van Pearl Jam.
niet dat dat zo moeilijk is ofzo maar voor mij toch een vooruitgang
  donderdag 2 juni 2005 @ 19:47:50 #125
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_27586555
quote:
The thickest string on the guitar should be the closest to your face, while the thinnest should be closest to the floor. If this isn't the case, turn the guitar the in other direction.
pi_27591037
Hmm ik vind het een beetje een onduidelijke site eerlijk gezegd . En in het NL zou ook lekkerder zijn!
  donderdag 2 juni 2005 @ 23:32:55 #127
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_27593870
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 22:04 schreef karoltje het volgende:
Hmm ik vind het een beetje een onduidelijke site eerlijk gezegd . En in het NL zou ook lekkerder zijn!
ietwat overzichtelijk idd, maar t werkt goe
mij maakt het persoonlijk niet echt uit of het NL of ENG is, enige nadeel is dat je zo sommige termen niet leert kennen, maar die kan je altijd aan iemand vragen (al dan niet op Fok )
pi_27593991
Ik heb al een tijdje geleden een gitaar gekocht maar na een week in de hoek gezet. Maar na het lezen van dit topic toch weer enthousiast geworden. (tvp)
  donderdag 2 juni 2005 @ 23:40:34 #129
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27594074
Als je geen nummer hebt die je ABSOLUUT wil leren spelen, kom je nergens; zet hem maar weer in de hoek.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  donderdag 2 juni 2005 @ 23:43:03 #130
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27594135
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 19:17 schreef Burbo het volgende:
Wat is nou een niet ál te moeilijk nummer waarmee je een beetje indruk op het vrouwelijk volk kunt maken?
Je kunt beter DJ worden.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_27594773
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:40 schreef Nickthedick het volgende:
Als je geen nummer hebt die je ABSOLUUT wil leren spelen, kom je nergens; zet hem maar weer in de hoek.
Zijn zat nummers die ik wil leren spelen. ABSOLUUT, dus daarom ga ik m maar afstoffen.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 00:11:08 #132
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27594837
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 00:08 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Zijn zat nummers die ik wil leren spelen. ABSOLUUT, dus daarom ga ik m maar afstoffen.
Go your gang, but it takes a lot of practice.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 00:12:22 #133
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_27594871
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 00:08 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Zijn zat nummers die ik wil leren spelen. ABSOLUUT, dus daarom ga ik m maar afstoffen.
wat voor gitaar heb je?
pi_27594960
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 00:12 schreef peejdorie het volgende:

[..]

wat voor gitaar heb je?
Een elektrische strat. Merk: El-cheapo.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 00:23:30 #135
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_27595059
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 00:17 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Een elektrische strat. Merk: El-cheapo.
ah kewl.
ik ben een beetje aan het raggen op de Epiphone Les Paul (ook El-cheapo heur ) van mn pa. Maar overweeg om na de zomervakantie eens een eigen te kopen
  vrijdag 3 juni 2005 @ 09:53:39 #136
19529 Fendy
True Spirit
pi_27599361
Heeft iemand hier al het advies gegeven om liedjes te spelen die je kunt zingen?
Heb niet het hele topic doorgelezen, ik ben namelijk aartslui

Begin eens met Vader Jacob, of lang zal hij leven. Probeer in je hoofd mee te zingen. Eerst op 1 snaar spelen, dan proberen op meerdere snaren. Daar leer je toonladders van en het is tevens erg belangrijk om een idee te krijgen hoe je hetgeen dat in je hoofd zit uit je gitaar kunt krijgen. Zo ga je steeds complexere stukjes proberen...
Succes!
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_27621641
Maar dat is alleen geschikt voor mensen die melodie willen spelen neem ik aan?
pi_27622717
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 22:08 schreef karoltje het volgende:
Maar dat is alleen geschikt voor mensen die melodie willen spelen neem ik aan?
Toonladders zijn naar mijn mening de belangrijkste basics van het gitaarspelen. Als je de toonladders kent weet je ook hoe de akkoorden opgebouwd zijn en ben je ook veel meer bewust bezig met de noten op de frets.

Ik speel nou bijna een jaartje elektrisch gitaar (Ook een Les Paules cheapo) compleet zonder ooit een les te hebben gehad. Ik moet toegeven, je moet er veel tijd in steken en het gaat allemaal niet zo snel als les bij een docent (denk ik, want ik heb natuurlijk nooit les gehad ) maar toch kan je best een eindje komen met de lessen die op internet staan. Persoonlijk had ik veel aan www.cyberfret.com, daar staan flink wat lessen op inclusief filmpjes.
Probleem is wel dat ik nu een vrij slordige manier van spelen heb en bovendien moet ik nog veel aan mijn ritme werken .
pi_27622817
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 22:43 schreef Bak_Beest het volgende:

[..]

-knip-
Die site die je noemde ga ik zeker gebruiken. Ziet er een stuk beter uit dan die sites waar ik wel eens keek voor lessen e.d.
pi_27623191
quote:
Op donderdag 28 april 2005 23:30 schreef nightfall het volgende:
videootje van 1 of andere gitaargod downloaden..
Lijkt me niet, meestal ligt de lat hiervoor te hoog (tenzij het echt een beginnersvideo is)
pi_27645536
Ok, de basis akkoorden ken ik ( C, Am, Em, D, G, F, A, E, Dm ) komen daarna nog een andere reeks basis akkoorden?
Ik zoek ook de B akkoord , de ene site is het x24442 en de andere x24440 , dus welke is het precies?
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
pi_27645694
quote:
Op zondag 5 juni 2005 15:06 schreef Ker_Plunk het volgende:
Ok, de basis akkoorden ken ik ( C, Am, Em, D, G, F, A, E, Dm ) komen daarna nog een andere reeks basis akkoorden?
Ik zoek ook de B akkoord , de ene site is het x24442 en de andere x24440 , dus welke is het precies?
x24442 is de goede

Voor akkoorden moet je zeker even kijken op http://www.chordfind.com/
Leer vooral het Bm akkoord, komt nog best vaak terug in nummers en klinkt ook erg fijn

Ondertussen zou je toch wel moeten weten hoe de noten op je fretboard verlopen.

E snaar: E - F - F# - G - G# - A - A# - B - C - C# - D - D# - E
Op de twaalfde fret zit je weer in E, alleen een octaaf hoger. Als je nou dit rijtje goed in je hoofd stampt, kan je ieder akkoord in barré vorm spelen. Vanaf de open E begin je met het F akkoord als barré, en vanaf de open A begin je met het A# akkoord als barré.
Mineur akkoorden zijn heel simpel te spelen door een Em-vorm te spelen als barré in plaats van een normale E vorm.

Dat betekent dus ook dat je een B akkoord kan spelenuit de positie van een open E, barré op de zevende fret, alleen vanaf de open A is het een stuk makkelijker.

[ Bericht 11% gewijzigd door NiteSpeed op 05-06-2005 15:22:45 ]
We'll keep on whispering our mantras.
pi_27646200
quote:
Op zondag 5 juni 2005 15:12 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

x24442 is de goede

Voor akkoorden moet je zeker even kijken op http://www.chordfind.com/
Leer vooral het Bm akkoord, komt nog best vaak terug in nummers en klinkt ook erg fijn

Ondertussen zou je toch wel moeten weten hoe de noten op je fretboard verlopen.

E snaar: E - F - F# - G - G# - A - A# - B - C - C# - D - D# - E
Op de twaalfde fret zit je weer in E, alleen een octaaf hoger. Als je nou dit rijtje goed in je hoofd stampt, kan je ieder akkoord in barré vorm spelen. Vanaf de open E begin je met het F akkoord als barré, en vanaf de open A begin je met het A# akkoord als barré.
Mineur akkoorden zijn heel simpel te spelen door een Em-vorm te spelen als barré in plaats van een normale E vorm.

Dat betekent dus ook dat je een B akkoord kan spelenuit de positie van een open E, barré op de zevende fret, alleen vanaf de open A is het een stuk makkelijker.
Vriend, speel pas 3 weken,...Barré?
Ik vroeg me alleen af of er na de basis-akkoorden nog een 2de reeks met akkoorden is die je zowieso in het begin moet leren...
Had gisteren x24442 geprobeerd maar die lukt me alleen met 2 handen
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
pi_27646400
quote:
Op zondag 5 juni 2005 15:30 schreef Ker_Plunk het volgende:
Vriend, speel pas 3 weken,...Barré?
Barré is heel okay om te leren. Dus dat is dan wat ik je aanraad, als je de basisakkoorden al kent.



Probeer maar een F te leren spelen in barré.



Gebruik je wijsvinger om alle eerste frets in te drukken, en positioneer je andere vingers daarachter in de vorm van een E. Omdat je alle snaren één fret hoger laat klinken, en dus ook alle tonen een positie verder schuift krijg je in plaats van een E een F. Ga je er nog een positie verder, dan krijg je een F#.
quote:
Had gisteren x24442 geprobeerd maar die lukt me alleen met 2 handen
Zelfde principe als de F, alleen dan op de A snaar. Je pakt je open A akkoord, schuift deze twee frets naar rechts (A - A# - B) en je hebt een B.

Aangezien je nogal weinig vingers over hebt om makkelijk een A-vorm te zetten, moet je je ringvinger gebruiken om drie frets in één keer in te drukken. Ook dit is even lastig, maar na een tijdje gaat het vanzelf.
We'll keep on whispering our mantras.
  zondag 5 juni 2005 @ 15:53:02 #145
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_27646909
barre acoorden worden vooral in rock en punk achtige muziek gebruikt, erg handig dus, want je kunt snel accoorden wisselen (gewoon je klauw naar boven en naar beneden langs de hals halen) zonder je vingers van positie te veranderen.
  zondag 5 juni 2005 @ 17:34:38 #146
101860 Tique
strictly seated concert
pi_27649694
Omdat hier wel wat kenner tussenzitten had ik een vraagje, ik wil beginnen met gitaar spelen maar wil niet zo'n groot lomp akoestisch ding
Is de 2e starterset op de pagina van de link aan te raden?
http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/nl/d375.html
Ik zoek het wel in deze prijsklasse iig.
- Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
pi_27651154
quote:
Op zondag 5 juni 2005 17:34 schreef Tique het volgende:
Omdat hier wel wat kenner tussenzitten had ik een vraagje, ik wil beginnen met gitaar spelen maar wil niet zo'n groot lomp akoestisch ding
Is de 2e starterset op de pagina van de link aan te raden?
http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/nl/d375.html
Ik zoek het wel in deze prijsklasse iig.
Je hebt twee opties:

  • Een akoestische gitaar kopen, hoeft niet eens zo duur te zijn en je kan er heel goed gitaar op leren omdat het meer correcte vingerzetting en goede technieken vereist dan een electrische gitaar.
  • Een electrische gitaar kopen. Goedkope gitaren hebben vaak geen goede sound, daar ben ik ook later achter gekomen. Laat je goed voorlichten in een betrouwbare winkel. De amp kost ook aardig wat geld, maar daar moet je echt niet op besparen.
  • We'll keep on whispering our mantras.
      zondag 5 juni 2005 @ 18:47:57 #148
    101860 Tique
    strictly seated concert
    pi_27651565
    Het gaat mij niet direct om de elektrische gitaar, ik vind het belangrijk dat ik op elk gewenst moment zou kunnen oefenen dus met een koptelefoon op (het mag niet te luid of storend geluid produceren zeg maar. Daarbij komt dat ik op dit moment ook niet al te ruim zit
    Zou het wel een goede starterset zijn met als bedoeling het leren van het gitaarspelen in 'stilte' zeg maar? Zodra ik er geld voor zou hebben en ik de nodige ervaring heb zou ik toch een betere gitaar kunnen kopen of zit ik verkeerd met mijn gedachtengang?

    Ik zou van mijn zus desnoods haar gitaar (akoestische) kunnen lenen maar dat maakt te veel geluid naar mijn zin
    Is er anders misschien een mogelijkheid om dat geluid te dempen?
    - Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
    |
    Laat 11 september uw sporttas staan !
    Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
      zondag 5 juni 2005 @ 18:49:01 #149
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_27651588
    Hij wil niet akoestisch, dus punt 1 valt al af..
    dus neemt hij een goedkope elektrische gitaar. Mij lijkt dit zelf een fijne gitaar (iig een mooie ).. alleen ben ik geen kenner
      zondag 5 juni 2005 @ 18:52:53 #150
    101860 Tique
    strictly seated concert
    pi_27651684
    ik wil best akoestisch mits het geluid flink te dempen is, ik weet niet of dit zou kunnen door bijvoorbeeld het klankgat op een of andere manier af te sluiten
    - Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
    |
    Laat 11 september uw sporttas staan !
    Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
    pi_27651836
    Natuurlijk kan je het geluid zachter krijgen. Gewoon de snaren zachter aanslaan. Met je vingers spelen in plaats van met een plectrum.

    Er zijn wel gitaren met op de body een koptelefoonuitgang, waarbij je dus in principe electronisch speelt direct naar je headphone toe, alleen zijn ze niet echt goedkoop geloof ik.
    We'll keep on whispering our mantras.
      zondag 5 juni 2005 @ 18:59:47 #152
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_27651859
    hmm als ik hier in het holst van de nacht zit te klooien met mn gitaar doe ik altijd of gewoon geen versterker op de elektrische, of met een koptelefoon. Denk dat akoestisch idd iets teveel lawaai maakt voor snachts
      zondag 5 juni 2005 @ 19:00:55 #153
    28497 JedaiNait
    lurker :)
    pi_27651894
    gewoon een bus pur leegspuiten in de klankkast moet wel werken denk ik

    Overigens heb ik een beetje hetzelfde probleem, weet niet echt of ik een akoustische of electrische gitaar wil. Voordeel van electrisch is inderdaad wel de koptelefoon...nadeel is dat het geheel wel wat duurder is volgens mij...
      zondag 5 juni 2005 @ 19:01:06 #154
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_27651899
    quote:
    Op zondag 5 juni 2005 18:59 schreef NiteSpeed het volgende:
    Natuurlijk kan je het geluid zachter krijgen. Gewoon de snaren zachter aanslaan. Met je vingers spelen in plaats van met een plectrum.

    Er zijn wel gitaren met op de body een koptelefoonuitgang, waarbij je dus in principe electronisch speelt direct naar je headphone toe, alleen zijn ze niet echt goedkoop geloof ik.
    je hebt ook miniversterkertjes waar je gewoon oordopjes in kan stoppen, is een klein kastje die je in je elektrische gitaar plugt met 1 uitgang.. zal ff zoeken
    pi_27651926
    quote:
    Op zondag 5 juni 2005 18:49 schreef peejdorie het volgende:Mij lijkt dit zelf een fijne gitaar (iig een mooie ).. alleen ben ik geen kenner
    Ach, Ibanez is een heel behoorlijk merk en de versterkers bij dit soort pakketten lijken altijd de sluitpost op de begroting te zijn dus daar moet je niet al teveel van verwachten. Met de bijgeleverde koptelefoonuitgang lijkt het me dus redelijk aan de geluidseisen voldoen. Weer eens wat anders dan gitaristen die alleen maar in "but these go to eleven"-termen kunnen denken .
    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
      zondag 5 juni 2005 @ 19:04:13 #156
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_27651994
    quote:
    Ongestoord spelen en repeteren doe je met de Dean Stack in a Box. Een hoofdtelefoon amplifier naar voorbeeld van de oude vertrouwde Rockman, die je in staat stelt om onverstoorbaar door te gaan met bassen, desnoods tot diep in de nacht!
    bron
    pi_27652021
    quote:
    Op zondag 5 juni 2005 19:01 schreef peejdorie het volgende:

    [..]

    je hebt ook miniversterkertjes waar je gewoon oordopjes in kan stoppen, is een klein kastje die je in je elektrische gitaar plugt met 1 uitgang.. zal ff zoeken
    Vet ! Ik wil hem !
    We'll keep on whispering our mantras.
      zondag 5 juni 2005 @ 19:06:02 #158
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_27652053
    quote:
    Op zondag 5 juni 2005 19:01 schreef Litpho het volgende:

    [..]

    Ach, Ibanez is een heel behoorlijk merk en de versterkers bij dit soort pakketten lijken altijd de sluitpost op de begroting te zijn dus daar moet je niet al teveel van verwachten. Met de bijgeleverde koptelefoonuitgang lijkt het me dus redelijk aan de geluidseisen voldoen. Weer eens wat anders dan gitaristen die alleen maar in "but these go to eleven"-termen kunnen denken .
    hehe ja, ik denk dat ik na de zomer (ivm vakantie enzo ) ook een ibanez koop. Heb hier al een goeie fenderversterker staan, en die gaat wel tot 11
    pi_27652087
    quote:
    Op zondag 5 juni 2005 19:06 schreef peejdorie het volgende:

    [..]

    hehe ja, ik denk dat ik na de zomer (ivm vakantie enzo ) ook een ibanez koop. Heb hier al een goeie fenderversterker staan, en die gaat wel tot 11
    Hm, ik weet niet eens wat voor versterker ik heb. En het exacte model van mijn gitaar valt niet eens op de officiële site te vinden .
    We'll keep on whispering our mantras.
    pi_27652101
    quote:
    Op zondag 5 juni 2005 19:06 schreef peejdorie het volgende:
    en die gaat wel tot 11
    Dank je, mijn wereldbeeld is nu weer in balans .
    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
      zondag 5 juni 2005 @ 19:07:37 #161
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_27652103
    quote:
    Op zondag 5 juni 2005 19:05 schreef NiteSpeed het volgende:

    [..]

    Vet ! Ik wil hem !
    er stond er ook 1 (een andere) in de reclamefolder van de feedback.. lijken me idd wel vette dingetjes
      zondag 5 juni 2005 @ 19:09:47 #162
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_27652171
    quote:
    Op zondag 5 juni 2005 19:07 schreef Litpho het volgende:

    [..]

    Dank je, mijn wereldbeeld is nu weer in balans .
    wheheh nee hij staat meestal maar op 1 ofzo, en dan de volumeknopjes op de gitaar zelf ook heel laag gedraait, anders gaat het echt WAY te hard
      zondag 5 juni 2005 @ 19:19:01 #163
    101860 Tique
    strictly seated concert
    pi_27652430
    Hmm...de onderstaande gitaar vind ik ook wel mooi. Weet iemand iets over de kwaliteit van dat juweeltje? De versterker boeit mij niet veel, als ik maar op een manier geluid krijg, kan dus ook met zo'n oortelefoonding. Dat kan ik anders altijd nog op mijn stereo aansluiten

    - Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
    |
    Laat 11 september uw sporttas staan !
    Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
    pi_27652453
    quote:
    Op zondag 5 juni 2005 19:19 schreef Tique het volgende:
    Dat kan ik anders altijd nog op mijn stereo aansluiten
    Nou, laten we dat maar niet doen hè?
    Ziet er mooi uit trouwens .
    We'll keep on whispering our mantras.
      zondag 5 juni 2005 @ 19:24:32 #165
    101860 Tique
    strictly seated concert
    pi_27652584
    Ik bedoelde dus, via dat oortelefoonding op de stereo aansluiten. niet direct uiteraard!
    - Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
    |
    Laat 11 september uw sporttas staan !
    Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
    pi_27653350
    Maar waarom mag er geen geluid uit die gitaar komen dan?
    We'll keep on whispering our mantras.
      zondag 5 juni 2005 @ 19:58:04 #167
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_27653562
    ws. huisgenoten die snachts willen pitten
      zondag 5 juni 2005 @ 19:59:51 #168
    101860 Tique
    strictly seated concert
    pi_27653605
    in verband met huisgenoten die dan helemaal gek gaan worden en waar ik dus ruzie mee zal krijgen. maar is het mogelijk om een akoustische gitaar op zo'n manier af te plakken dat het een soort van zacht stereogeluid lijkt ofzo?
    idd peejdorie!

    als ik wakker wordt, dan slaapt mijn zus i.v.m. werk, dan moet ik naar school, kom ik thuis dan moet ik gelijk eten, dan ligt mijn vader meteen in bad te slapen, 's avonds doe ik meestal mijn huiswerk en mijn ouders gaan 's avond vroeg naar bed omdat ze ook altijd vroeg opstaan..
    we leven zo ongeveer langs elkaar jah
    - Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
    |
    Laat 11 september uw sporttas staan !
    Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
    pi_27653862
    Je kan toch wel in de huiskamer gaan spelen, doe ik ook 's nachts als ik geen zin heb in de electrische gitaar. Dan hebben andere mensen er een stuk minder last van .
    We'll keep on whispering our mantras.
      zondag 5 juni 2005 @ 20:22:29 #170
    101860 Tique
    strictly seated concert
    pi_27654301
    mijn zus deed dat ook wel eens, en ik slaap op zolder..dat kan je wakkerhouden hoor.. daarom mag ze het ook niet meer doen..daarom..
    En nee mijn zus heeft haar gitaar al een jaar niet aangeraakt.
    - Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
    |
    Laat 11 september uw sporttas staan !
    Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
      zondag 5 juni 2005 @ 21:28:19 #171
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_27656454
    je kan alles palm-muten
    maar het handigste is waarschijnlijk om een elektrische gitaar te nemen, die je snachts dan gewoon niet versterkt. Werkt goed bij mij iig.
      woensdag 8 juni 2005 @ 15:37:50 #172
    101860 Tique
    strictly seated concert
    pi_27744080
    Ben hier ff naar de winkel geweest en heb een gitaartje gekocht




    - Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
    |
    Laat 11 september uw sporttas staan !
    Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
      woensdag 8 juni 2005 @ 16:41:28 #173
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_27746347
    lijkt op die ibanez. best een mooie
    ken het merk adonis niet.. hoeveel kostte ie?
    pi_27747500
    Wat voor versterker heb je er bij gekocht? Ik snap op zich wel je probleem maar bijvoorbeeld in vakanties kun je toch wel met geluid aan spelen ? Waarom heb je anders een gitaar
      woensdag 8 juni 2005 @ 18:59:39 #175
    101860 Tique
    strictly seated concert
    pi_27750459
    269 incl. versterkertje

    Adonis GA15 Watt Versterker
    Treble/Middle/Bass regeling, Overdrive, Digital delay, Input, Output, Hoofdtelefoon aansluiting


    Ik heb er nog een simpel draagtasje bij gekocht, een simpele standaard en een stemapparaatje, werkt zeer handig momet ik zeggen!

    Het gaat er ook om dat ik wil leren spelen, en dat kan ik niet alleen/wil ik niet alleen in de vakanties doen, en dan kan ik dus de versterker voluit zetten

    Stemapparaatje: Korg GA 30


    Mijn standaard: Stag sga 100


    we hadden trouwens nog een connectortje (of hoe je het ook noemt) van een 6mm naar een 2 mm aansluiting, dus ik kan mijn eigen koptelefoon gebruiken
    - Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
    |
    Laat 11 september uw sporttas staan !
    Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
    pi_27751201
    Dat stem apparaatje heb ik ook, leuk ding.
      woensdag 8 juni 2005 @ 19:23:56 #177
    101860 Tique
    strictly seated concert
    pi_27751338
    T werkt iig heel simpel!
    In de winkel zou mijn gitaar al gestemd zijn maar er zaten er toch bij die er flink naast zaten, op dat apparaatje kan je lekker makkelijk zien of de toon te hoog of te laag is

    Het enige nadeel wat ik op mijn kamer heb is trouwens dat de stopcontacten niet geaard zijn... Ik heb dus zo'n bromtoon in mijn versterker
    - Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
    |
    Laat 11 september uw sporttas staan !
    Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
    pi_27751801
    Kan best hoor dat je gitaar in de winkel gestemd is en als je thuis komt. Heb ik ook vaak als ik naar men gitaarles gaat. Komt bijvoorbeeld door het in laaien in mijn tas. Door temperatuursverschillen. Kunnen de snaren door uitzetten ofzo. Iig beter stemapparaatje dan ik Mijne heeft niet eens een mollen of kruizen funcite
      woensdag 8 juni 2005 @ 19:41:53 #179
    101860 Tique
    strictly seated concert
    pi_27752083
    Als je hem maar kan stemmen toch?!
    Voor ik hem ging stemmen heb ik ook heel even zitten oefenen, omdat hij nieuw is en nieuwe snaren heeft zou het best kunnen dat ze nog wat rekken o.i.d.
    Ik dacht eerst van ik ga mijn zus haar gitaar ook wel ff stemmen, die staat al een jaar in de kast..maar die was zo erg ontstemd..dat mag ze zelf doen
    - Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
    |
    Laat 11 september uw sporttas staan !
    Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
      donderdag 9 juni 2005 @ 00:20:35 #180
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_27762128
    quote:
    Op woensdag 8 juni 2005 19:41 schreef Tique het volgende:
    Als je hem maar kan stemmen toch?!
    Voor ik hem ging stemmen heb ik ook heel even zitten oefenen, omdat hij nieuw is en nieuwe snaren heeft zou het best kunnen dat ze nog wat rekken o.i.d.
    Ik dacht eerst van ik ga mijn zus haar gitaar ook wel ff stemmen, die staat al een jaar in de kast..maar die was zo erg ontstemd..dat mag ze zelf doen
    lol ja da's erg veel werk idd
    ontstemt je nieuwe gitaar nu eigenlijk erg snel of niet? is ie bijvoorbeeld na een keer spelen al meteen (erg) ontstemd?
      donderdag 9 juni 2005 @ 10:50:15 #181
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_27767837
    Zo te zien zit er een tremolo op, dan zal die wel snel ontstemmen Dat is ook de reden waarom ik niemand aanraad gitaren goedkoper dan 300 euro met tremolo te kopen, je gebruikt het toch niet en het brengt alleen maar ergenissen met zich mee...
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
      donderdag 9 juni 2005 @ 12:14:16 #182
    101860 Tique
    strictly seated concert
    pi_27770229
    K had gister zo'n 2 uur gespeeld, nu ben ik een beginner en zijn de snaren nieuw dus dan zulllen ze wat sneller ontstemmen maar t 3 snaren waren nog perfect gestemd en 3 snaren waren zo'n 2-4 Hz ontstemd. die tremolo gebruik ik ook voorlopig nog niet idd.
    Maar ik vind dat stemmen erbij hoort dus ik heb er geen problemen mee.
    - Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
    |
    Laat 11 september uw sporttas staan !
    Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
    pi_27774731
    Stemmen moet echt anders krijg je een kut geluid. Handige tip om te horen of je snaren vals klinken. Gewoon een makkelijk herkenbaar akkoord aanslaan, bijvoorbeeld een E.
      donderdag 9 juni 2005 @ 15:06:38 #184
    101860 Tique
    strictly seated concert
    pi_27775831
    En als je nog geen akkoorden kent
    K gebruik mijn stemapparaatje wel, lekker makkelijk
    - Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
    |
    Laat 11 september uw sporttas staan !
    Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
      vrijdag 10 juni 2005 @ 15:03:51 #185
    122535 ViolentGod
    Accelerated Evolution
    pi_27806888
    Dat stemapparaat van Korg is inderdaad een prima dingetje. Ik heb de metronoom van Korg ook. Bevalt me ook prima. Ideaal voor de gitarist die strak wil spelen.
    pi_27814693
    quote:
    Op donderdag 9 juni 2005 15:06 schreef Tique het volgende:
    En als je nog geen akkoorden kent
    K gebruik mijn stemapparaatje wel, lekker makkelijk
    Sorry
    pi_27858318
    Ik ben ook bezig met leren spelen maar ik vind het nogal lastig om bij die fretten te komen maar is het dan niet makkelijker om op een elektrsich gitaar te leren spelen?
    pi_27865773
    Bij een elektrische gitaar liggen de snaren wat dichter op de hals. Dus in dat opzicht is het makkelijker
    pi_27866670
    en de snaren zijn over het algemeen dunner.
      zondag 12 juni 2005 @ 21:28:33 #190
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_27868236
    ik vind elektrisch makkelijker dan akkoestisch (zeker spaanse gitaren zijn klote, extra brede hals en dikke stugge nylon snaren )
    pi_27887061
    ehm (tvp)
    ...
    pi_27897640
    ik vind elektrische gitaren kut spelen omdat die snaren dwars door je vingers heen snijden zon beetje :p maar je krijgt er wel eelt van op ten duur, maar ik heb het maar gewoon bij mijn akkoestische gitaar gehouden oh en je nagels gaan naar de klote met elektrisch >< verder is akkoestisch goedkoper om mee te beginnen geen versterker nodig enzo
    ga prolly binnenkort een Alhambra P4 of Esteve kopen, moet alleen nog even me ouders zien over te halen...
    hmhm
    pi_27899182
    quote:
    Op zondag 5 juni 2005 18:52 schreef Tique het volgende:
    ik wil best akoestisch mits het geluid flink te dempen is, ik weet niet of dit zou kunnen door bijvoorbeeld het klankgat op een of andere manier af te sluiten
    Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar je zou kunnen proberen om de klankkast op te vullen met stof, dekentje ofzo. Deed me terugdenken aan het dempen van drums ...
    ff introduceren hier ... heb zelf jaren gitaar gespeeld zonder ooit les te volgen, ken geen notenleer maar via boeken en tabs kan je al heel wat leren.
    Covers oefenen is goed om je instrument te leren kennen en beheersen, en begin met ritme-werk ipv direct de solo's
    I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
      maandag 13 juni 2005 @ 20:50:14 #194
    101860 Tique
    strictly seated concert
    pi_27899491
    Voor als je het nog niet wist, ik heb een elektrische gitaar gekocht. De foto's hiervan staan hierboven ergens. Ik ben nu ook bezig met het leren vanuit een boekje en via tabs een beetje nummers te leren.
    - Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
    |
    Laat 11 september uw sporttas staan !
    Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
      maandag 13 juni 2005 @ 21:33:00 #195
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_27900855
    quote:
    Op maandag 13 juni 2005 20:50 schreef Tique het volgende:
    Voor als je het nog niet wist, ik heb een elektrische gitaar gekocht. De foto's hiervan staan hierboven ergens. Ik ben nu ook bezig met het leren vanuit een boekje en via tabs een beetje nummers te leren.
    en lukt het een beetje?
      maandag 13 juni 2005 @ 22:02:00 #196
    101860 Tique
    strictly seated concert
    pi_27901881
    Het lukt wel een beetje idd
    - Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
    |
    Laat 11 september uw sporttas staan !
    Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
    pi_27905243
    Ik ben linkshandig.. Is het beter de snaren om te draaien of proberen die gitaar rechts te spelen
      maandag 13 juni 2005 @ 23:27:34 #198
    106776 Nickthedick
    Non-smokers die every day
    pi_27905394
    quote:
    Op maandag 13 juni 2005 23:24 schreef MaRySe het volgende:
    Ik ben linkshandig.. Is het beter de snaren om te draaien of proberen die gitaar rechts te spelen
    Gewoon omdraaien, als je al EN moet leren gitaar spelen EN het ook nog met je 'mindere' hand moet doen, schiet het niet echt op.
    - It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
    - Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
    pi_27906628
    Nee, gewoon op de normale manier spelen. Misschien dat je iets meer moet trainen, maar in het begin speel je akkoorden en daarvoor heb je echt niet een geweldige slaghand voor nodig.

    Plus het feit dat je de gitaar op een andere manier leert spelen, en alle akkoorden in spiegelbeeld zijn .
    We'll keep on whispering our mantras.
    pi_27906683
    quote:
    Op dinsdag 14 juni 2005 00:05 schreef NiteSpeed het volgende:
    Nee, gewoon op de normale manier spelen. Misschien dat je iets meer moet trainen, maar in het begin speel je akkoorden en daarvoor heb je echt niet een geweldige slaghand voor nodig.

    Plus het feit dat je de gitaar op een andere manier leert spelen, en alle akkoorden in spiegelbeeld zijn .
    Ik bedoel dat ik het of rechtshandig probeer of de snaren omdraai.
    Niet linkshandig en dan in spiegelbeeld
    pi_27906844
    quote:
    Op dinsdag 14 juni 2005 00:07 schreef MaRySe het volgende:

    [..]

    Ik bedoel dat ik het of rechtshandig probeer of de snaren omdraai.
    Niet linkshandig en dan in spiegelbeeld
    Probeer het nou maar op de normale manier .
    We'll keep on whispering our mantras.
      dinsdag 14 juni 2005 @ 00:23:39 #202
    106776 Nickthedick
    Non-smokers die every day
    pi_27907023
    quote:
    Op dinsdag 14 juni 2005 00:05 schreef NiteSpeed het volgende:
    Nee, gewoon op de normale manier spelen. Misschien dat je iets meer moet trainen, maar in het begin speel je akkoorden en daarvoor heb je echt niet een geweldige slaghand voor nodig.

    Plus het feit dat je de gitaar op een andere manier leert spelen, en alle akkoorden in spiegelbeeld zijn .
    Dat is niet aan te raden; als je verder gevorderd bent als speler, kom je er al gauw achter dat je slaghand de meer 'complexe' dingen doet (zeker als het gaat om precisie (bewegingen op de vierkante millimeter)).
    - It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
    - Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
    pi_27907439
    quote:
    Op maandag 13 juni 2005 23:24 schreef MaRySe het volgende:
    Ik ben linkshandig.. Is het beter de snaren om te draaien of proberen die gitaar rechts te spelen
    Ik ben ook linkshandig maar heb me toch aangewend rechtshandig te spelen.

    Ik weet nog steeds niet of dat ooit een goede beslissing is geweest.
    Ik zou het dan ook de andere kant op moeten proberen.
    Maar je hebt altijd het voordeel dat je meestal op andere gitaren van andere mensen kan spelen.

    Zolang je maar genoeg aandacht besteed aan je rechterhand voor het ritme.
    Als je maar doorzet.
    Ga ervoor zou ik zeggen !!!
    "Britain and France had to choose between war and dishonor. They chose dishonor. They will have war.” Churchill
    www.jihadwatch.org
    pi_27920703
    quote:
    Op maandag 13 juni 2005 23:24 schreef MaRySe het volgende:
    Ik ben linkshandig.. Is het beter de snaren om te draaien of proberen die gitaar rechts te spelen
    Je moet gwoon je gitaar omdraaien net als Jimi Hendrix
    pi_27929432
    quote:
    Gewoon omdraaien, als je al EN moet leren gitaar spelen EN het ook nog met je 'mindere' hand moet doen, schiet het niet echt op
    zeggen meerdere maar dat vind ik dus vaag, ik ben gewoon rechts. maar met je linker hand moet je de moeilijkste dingen uithalen, rechts is alleen maar wat getokkel. dus als rechtshandige zou je je gitaar eigenlijk moeten omdraaien, en als linkshandige heb je geluk?
    hmhm
    pi_27930333
    quote:
    Op dinsdag 14 juni 2005 20:31 schreef .Achita. het volgende:

    [..]

    zeggen meerdere maar dat vind ik dus vaag, ik ben gewoon rechts. maar met je linker hand moet je de moeilijkste dingen uithalen, rechts is alleen maar wat getokkel. dus als rechtshandige zou je je gitaar eigenlijk moeten omdraaien, en als linkshandige heb je geluk?
    Haha, fretten is zo geleerd, alleen picken is heel moeilijk hoor.
    We'll keep on whispering our mantras.
    pi_27930409
    Als je rechtshandig bent moet je met je rechter hand aanslaan maar das moeilijker dan het lijkt hoor. Met je linker hand hoef je in principe alleen maar je vingers te bewegen. Maar met je rechter hand moet je ritme houden enzo, en dat kun je toch het beste met de je lievelingshand.
    pi_28489690
    quote:
    Op donderdag 19 mei 2005 22:52 schreef CvB het volgende:

    [..]

    Ik heb die lessen bekeken en dat is echt goed spul, had ik veel eerder moeten bestuderen! Voor het intro riffje van a place for my head is gewoon een majeur toonladder gebruikt heb ik net ontdekt en opeens herkende ik vader jacob in wat ik speelde!! En 't is nog een goeie vingeroefening ook!
    Ligt het aan mij of is dat cyberfret.com niet meer te bereiken? Al een paar dagen niks meer daar. (tvp voor newbienoob die ook wil leren spelen...)

    [ Bericht 4% gewijzigd door Lucske op 04-07-2005 21:44:49 ]
      maandag 4 juli 2005 @ 21:56:34 #209
    106776 Nickthedick
    Non-smokers die every day
    pi_28492072
    quote:
    Op maandag 4 juli 2005 20:57 schreef Lucske het volgende:

    [..]

    Ligt het aan mij of is dat cyberfret.com niet meer te bereiken? Al een paar dagen niks meer daar. (tvp voor newbienoob die ook wil leren spelen...)
    Bij mij doet 'ie 't gewoon hoor.
    - It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
    - Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
      maandag 4 juli 2005 @ 22:44:20 #210
    123628 Iron_Made
    Iron Maiden, Excellent!
    pi_28493926
    Volgens mij doet je internet het al een paar dagen niet meer...
    Instrument of torture consisting of a hollow iron frame shaped like the human body and lined with spikes to impale the victim
    pi_28552594
    Hoe moet het nou eigenlijk als je van een bepaald muziek nummer meerdere verschillende tabs vindt? Welke tab moet je dan spelen?
    pi_28552646
    diegene die jij vindt dat het beste klinkt ...
    of die je makkelijkst vindt en toch goed klinkt ....
    I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
    pi_28552680
    maakt niet uit, probeer er gewoon een paar.
    pi_28554660
    Voor mij klinken ze allemaal mooi, maar ik hoor niet zo goed als anderen. Het gaat nu om De Vlieger van André Hazes die ik in C wil spelen (origineel is in Ab). Nu heb ik zeker 3 of 4 verschillende versies (2 originelen in Ab, 1 in C en nog een midi die weer iets anders is).
    Maakt het veel uit als je in een akkoord een andere bas noot hebt, bijv. F in plaats van F/C? Dat is zoveel makkelijker, het klinkt natuurlijk iets anders maar dan is het toch nog steeds mooi? Of gaat het originele karakter van het nummer dan verloren?
    pi_28554690
    Jij speelt ... jij bepaalt ...
    I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
    pi_28555202
    Ja oke, maar je hebt toch goede en slechte tabs... en ik hoor helemaal niet scherp dus ik weet niet goed welke tabs goed en slecht zijn! Bijvoorbeeld wat hierin staat: http://www.vindjemeleukofzo.nl/?itemid=909 of wat hier staat: http://www.tabsrus.nl/view/download.php?tab=10717 . De ene is in C en de ander in Ab, maar als je een transponeert naar de toonladder van de ander dan zijn er zo veel verschillen!
    pi_28575710
    Je gehoor wordt vanzelf nauwkeuriger. Je weet zelf ook dondersgoed dat er verschillen zijn, dus je moet gewoon spelen wat je zelf wilt spelen en goed vind klinken.

    Ik vertik het ook vaak genoeg om een bassnote te veranderen, puur uit luiheid en het klinkt nog steeds goed in mijn oren.
    We'll keep on whispering our mantras.
    pi_28629599
    Yeah ik heb ook een gitaartje gekregen van een oom

    Maar je moet echt een halve Alien zijn met 8 vingers al wil je sommige akkoorden wilt spelen
    "The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
    pi_28633230
    quote:
    Op vrijdag 8 juli 2005 17:19 schreef Setambre het volgende:
    Yeah ik heb ook een gitaartje gekregen van een oom

    Maar je moet echt een halve Alien zijn met 8 vingers al wil je sommige akkoorden wilt spelen
    Welnee, met drie of twee vingers kan je het meeste al spelen.
    We'll keep on whispering our mantras.
      vrijdag 8 juli 2005 @ 19:28:21 #220
    106911 daisy_ducky
    ..............................
    pi_28633562
    met een open stemming kan t al met 1 vinger
    pi_28635941
    quote:
    Op vrijdag 8 juli 2005 19:28 schreef daisy_ducky het volgende:
    met een open stemming kan t al met 1 vinger
    Open G in combinatie met een slide !
    We'll keep on whispering our mantras.
    pi_28639888
    quote:
    Op vrijdag 8 juli 2005 17:19 schreef Setambre het volgende:
    Yeah ik heb ook een gitaartje gekregen van een oom

    Maar je moet echt een halve Alien zijn met 8 vingers al wil je sommige akkoorden wilt spelen
    Haha, zoals?
    pi_28639973
    quote:
    Op vrijdag 8 juli 2005 23:01 schreef -Dries- het volgende:

    [..]

    Haha, zoals?
    Powerchords .

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    4
    4
    4
    6
    6
    4
    We'll keep on whispering our mantras.
    pi_28642064
    quote:
    Op vrijdag 8 juli 2005 23:03 schreef NiteSpeed het volgende:

    [..]

    Powerchords .
    [ code verwijderd ]
      vrijdag 15 juli 2005 @ 00:21:07 #225
    8669 Qarinx
    Fashionista!
    pi_28817809
    Hoi hoi,
    Ik ben net sinds gister een beetje aan het pingelen met een gitaar, want ik wil het graag leren. Nu ben ik een nummer van Metallica aan het proberen (nothing else matters), maar de volgende tab bijv., daarvan weet ik eigenlijk niet hoe ik die moet spelen.. En dan gaat het dus om die 5 5 en 2. Welke snaren moet je dan aanslaan, en hoe moet je je vingers houden, want ik red het geloof ik niet om de 2e fret van de A-snaar en dan dus de 5e fret van de B en G ingedrukt te houden..

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    e---------0---------------
    B-------5----5--5--5----
    G-----5------5--5--5--5-
    D--------------------------
    A---0--------0--2--3-----
    E--------------------------
    Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
    pi_28817877
    quote:
    Op vrijdag 15 juli 2005 00:21 schreef Qarinx het volgende:
    Hoi hoi,
    Ik ben net sinds gister een beetje aan het pingelen met een gitaar, want ik wil het graag leren. Nu ben ik een nummer van Metallica aan het proberen (nothing else matters), maar de volgende tab bijv., daarvan weet ik eigenlijk niet hoe ik die moet spelen.. En dan gaat het dus om die 5 5 en 2. Welke snaren moet je dan aanslaan, en hoe moet je je vingers houden, want ik red het geloof ik niet om de 2e fret van de A-snaar en dan dus de 5e fret van de B en G ingedrukt te houden..
    [ code verwijderd ]
    Anders begin je even makkelijk.

    http://www.guitarlessonworld.com/lessons/lessons.php

    En dan met name: http://www.guitarlessonworld.com/lessons/lesson.php?num=6&category=Lesson

    Maar ga nou maar eerst akkoorden leren .
    We'll keep on whispering our mantras.
    pi_28818085
    Luisteren naar de meester
    "The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
    pi_28820046
    quote:
    Op vrijdag 15 juli 2005 00:23 schreef NiteSpeed het volgende:

    Maar ga nou maar eerst akkoorden leren .
    Ja, lekker demotiverend

    Vingerzettingen leren is toch het makkelijkst vol te houden als je het doet door nummers die je goed vindt te bestuderen? Met Nothing Else Matters is aardig wat te leren, zowel voor de linkerhand (vingerzettingen voor akkoorden) als voor de rechterhand (tokkelen).
    .
    pi_28820109
    Iemand die nog geen gitaar kan spelen moet niet beginnen met tabs. De vingerzetting is vaak afgeleid van een akkoord. Alle fucking solo's zijn gebaseerd op akkoorden en toonladders. Beginnen met een tab is vragen om moeilijkheden.
    We'll keep on whispering our mantras.
    pi_28820303
    quote:
    Op vrijdag 15 juli 2005 02:22 schreef NiteSpeed het volgende:
    Iemand die nog geen gitaar kan spelen moet niet beginnen met tabs. De vingerzetting is vaak afgeleid van een akkoord. Alle fucking solo's zijn gebaseerd op akkoorden en toonladders. Beginnen met een tab is vragen om moeilijkheden.
    Daar zeg je het zelf. Mooie manier om die vingerzettingen te leren dan toch? Leuker dan dagen achter elkaar elke dag alleen maar uitzichtloos E'tjes en A'tjes strummen.

    Natuurlijk moet de beginnende gitaarspeler er wél opletten dat hij het theoretische aspect niet vergeet, hij moet wel interesse tonen in de toonladders en de akkoorden. Als hij genoeg discipline heeft om naast het (proberen te ) spelen van Nothing Else Matters ook te kijken naar wát hij precies speelt, dan moet hij het vooral proberen.
    .
    pi_28820331
    Ik ben zelf begonnen door tabs van Muse te leren. Heel leuk, alleen na drie weken leren kon ik moeiteloos de intro van Plug in baby spelen, maar een simpel E-akkoord wist ik niet wat het was.

    Het is gewoon erg belangrijk dat je in het begin goed de basis leert.
    We'll keep on whispering our mantras.
    pi_28820339
    quote:
    Op vrijdag 8 juli 2005 23:03 schreef NiteSpeed het volgende:

    [..]

    Powerchords .
    [ code verwijderd ]
    Da's geen powerchord da's gewoon een barré akkoord
    quote:
    Maakt het veel uit als je in een akkoord een andere bas noot hebt, bijv. F in plaats van F/C?
    Maakt het veel uit.. Tja, als je in een band speelt en je slaat de akkoorden aan, mag je gerust gewoon een F spelen dan doet de bas vast en zeker die C wel. Als je gaat picken is het echter wel belangrijk om die C als basnoot aan te houden.

    Dan nog, uiteindelijk is er echt geen weg om dat soort akkoorden heen. Als je goed wil worden, moet je gewoon al dat soort akkoorden kennen. In geval van die F/C is het slechts een kwestie van de E snaar dempen; als je pickt hoef je al helemaal niks te veranderen dan hoef je alleen maar te zorgen dat je de A snaar als bas aanhoudt ipv de E snaar.
    quote:
    Het is gewoon erg belangrijk dat je in het begin goed de basis leert.
    Yeah inderdaad dat kan niet vaak genoeg gezegd worden. Als je bij blijft in zowel theorie als praktijk heb je daar op de lange(re) termijn zó ontzettend veel aan.
    Ik doe hier niet aan mee.
    pi_28820377
    quote:
    Op vrijdag 15 juli 2005 02:39 schreef Off-ShoRe het volgende:

    [..]

    Da's geen powerchord da's gewoon een barré akkoord
    [..]
    Alleen de onderste drie snaren aanslaan .
    We'll keep on whispering our mantras.
    pi_28820464
    Neh da's bullshit geen enkele snelle gitarist die bijv. een G#m pakt en de powerchord versie ervan speelt... Je weet zelf ook best dat je gewoon die shit moet dempen (met linkerhand)
    Ik doe hier niet aan mee.
    pi_28820525
    quote:
    Op vrijdag 15 juli 2005 02:48 schreef Off-ShoRe het volgende:
    Neh da's bullshit geen enkele snelle gitarist die bijv. een G#m pakt en de powerchord versie ervan speelt... Je weet zelf ook best dat je gewoon die shit moet dempen (met linkerhand)
    Nope, niet dempen. Er waren ergens ook nog tabs te vinden in plaats van Chords. Alhoewel ik een betere versie heb gevonden wat een heel ander akkoord is .
    We'll keep on whispering our mantras.
    pi_28834635
    Tjah akkoorden leren spelen is wel belangrijk maar ik denk dat het belangrijker is als je snel akkoorden kunt wisselen en irritante kut akkoorden leert spelen. Iedereen ken een a-akkoord ofzo spelen, anders zoek et op als je et niet kunt.
    pi_28834743
    quote:
    Op vrijdag 15 juli 2005 16:24 schreef DuranK het volgende:
    Tjah akkoorden leren spelen is wel belangrijk maar ik denk dat het belangrijker is als je snel akkoorden kunt wisselen en irritante kut akkoorden leert spelen. Iedereen ken een a-akkoord ofzo spelen, anders zoek et op als je et niet kunt.
    Nah, eerst een paar basisakkoorden leren en daar tussen leren wisselen. Dan kan je al vrij gauw iets spelen wat nog een beetje ergens naar klinkt (een I-IV-V in A of zo) en dan ben je ook gemotiveerd om vanzelf eens een C#mb7add9/B te leren.
    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
    pi_28835864
    is er ergens een site waar de meest voorkomende accoorden opstaan?
    heb al veel gegoogeld maar kan het niet echt vinden.
    het moet eik in een document staan zodat ik het gelijk kan printen
      vrijdag 15 juli 2005 @ 17:20:27 #239
    19529 Fendy
    True Spirit
    pi_28836273
    quote:
    Op vrijdag 15 juli 2005 17:04 schreef Carnaval het volgende:
    is er ergens een site waar de meest voorkomende accoorden opstaan?
    heb al veel gegoogeld maar kan het niet echt vinden.
    het moet eik in een document staan zodat ik het gelijk kan printen
    Tsja, printen weet ik niet, maar ik denk dat deze misschien wel handig is voor je.
    http://chordfind.com/
    Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
    Je hebt gelijk Fen.
    pi_28836328
    quote:
    Op vrijdag 15 juli 2005 17:20 schreef Fendy het volgende:

    [..]

    Tsja, printen weet ik niet, maar ik denk dat deze misschien wel handig is voor je.
    http://chordfind.com/
    ja ik bedoel eigenlijk echt een documentje met alle basis accoorden.
    maar toch bedankt!
      vrijdag 15 juli 2005 @ 18:11:49 #241
    106911 daisy_ducky
    ..............................
    pi_28837422
    quote:
    Op vrijdag 15 juli 2005 17:04 schreef Carnaval het volgende:
    is er ergens een site waar de meest voorkomende accoorden opstaan?
    heb al veel gegoogeld maar kan het niet echt vinden.
    het moet eik in een document staan zodat ik het gelijk kan printen
    Ga gewoon ff naar een muziekwinkel
    Boeken & boekjes met accoorden en de meeste nog in het Nederlands ook,zodat je het ook nog kan snappen wat je doet
    pi_28860712
    quote:
    Op vrijdag 15 juli 2005 16:27 schreef Litpho het volgende:

    [..]

    Nah, eerst een paar basisakkoorden leren en daar tussen leren wisselen. Dan kan je al vrij gauw iets spelen wat nog een beetje ergens naar klinkt (een I-IV-V in A of zo) en dan ben je ook gemotiveerd om vanzelf eens een C#mb7add9/B te leren.
    Helemaal mee eens

    alleen '7' is op zichzelf al b anders is het maj
    Ik doe hier niet aan mee.
    pi_28861566
    quote:
    Op zaterdag 16 juli 2005 16:29 schreef Off-ShoRe het volgende:
    alleen '7' is op zichzelf al b anders is het maj
    . Ook maar snel even iets neergerateld, maar toch... .
    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
    pi_28872542
    Als we zo beginnen, laten we er dan maar meteen C#m9/B van maken
    .
    pi_28876197
    Mijn tips voor beginners:

    Begin elektrisch; dit kost wat meer geld en moeite maar een elektrische gitaar vind ik gemakkelijker spelen.

    Als je nog geen noten kan lezen begin daar dan ook niet mee; het is tijdverspilling en tabs werken prima.
    Zie tabs als een hulpmiddeltje; probeer het nummer eerst zelf uit te vogelen. Dit hebben de meeste mensen op internet ook gedaan, dus ga ervan uit dat de echte gitaristen het waarschijnlijk ook niet zo spelen. Als je alleen maar tabs gebruikt word je lui en je krijgt geen gevoel in je spel.

    Probeer niet al te veel aan vibrato te denken; leer eerst een beetje spelen, dan komt het vanzelf wel.

    Als je niet muzikaal bent, kom niet op Fok! zeuren.
    pi_28878792
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 16:35 schreef WhizzVin het volgende:
    Voor mij klinken ze allemaal mooi, maar ik hoor niet zo goed als anderen. Het gaat nu om De Vlieger van André Hazes die ik in C wil spelen (origineel is in Ab). Nu heb ik zeker 3 of 4 verschillende versies (2 originelen in Ab, 1 in C en nog een midi die weer iets anders is).
    Maakt het veel uit als je in een akkoord een andere bas noot hebt, bijv. F in plaats van F/C? Dat is zoveel makkelijker, het klinkt natuurlijk iets anders maar dan is het toch nog steeds mooi? Of gaat het originele karakter van het nummer dan verloren?
    Eigenlijk klinkt het nummer altijd als de verhoudingen intact zijn.
    pi_28883299
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 07:28 schreef MidnightRambler het volgende:
    Mijn tips voor beginners:

    Begin elektrisch; dit kost wat meer geld en moeite maar een elektrische gitaar vind ik gemakkelijker spelen.

    Als je nog geen noten kan lezen begin daar dan ook niet mee; het is tijdverspilling en tabs werken prima.
    Zie tabs als een hulpmiddeltje; probeer het nummer eerst zelf uit te vogelen. Dit hebben de meeste mensen op internet ook gedaan, dus ga ervan uit dat de echte gitaristen het waarschijnlijk ook niet zo spelen. Als je alleen maar tabs gebruikt word je lui en je krijgt geen gevoel in je spel.

    Probeer niet al te veel aan vibrato te denken; leer eerst een beetje spelen, dan komt het vanzelf wel.

    Als je niet muzikaal bent, kom niet op Fok! zeuren.
    Wow, wat een bullshit staat hier .
    We'll keep on whispering our mantras.
    pi_28883671
    mwha valt mee
    pi_28883715
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 15:43 schreef the_legend_killer het volgende:
    mwha valt mee
    Dit is de eerste keer in mijn hele leven dat iemand zo dom is om een electrische gitaar aan te bevelen voor een beginner omdat 'het gemakkerlijk is'. Dat is juist de reden waarom je niet met electische gitaar moet beginnen. Met akoestisch krijg je veel meer knijpkracht, je moet meer moeite doen en je vingers worden sterker. Je leert je vingers beter te positioneren. Dat geeft uiteindelijk veel voordeel als je overstapt naar electrisch
    We'll keep on whispering our mantras.
    pi_28883802
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 15:44 schreef NiteSpeed het volgende:

    [..]

    Dit is de eerste keer in mijn hele leven dat iemand zo dom is om een electrische gitaar aan te bevelen voor een beginner omdat 'het gemakkerlijk is'. Dat is juist de reden waarom je niet met electische gitaar moet beginnen. Met akoestisch krijg je veel meer knijpkracht, je moet meer moeite doen en je vingers worden sterker. Je leert je vingers beter te positioneren. Dat geeft uiteindelijk veel voordeel als je overstapt naar electrisch
    Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik hel zelf ook over naar acoustische gitaar voor starters, maar het gooit wel een extra drempel op waardoor je lastiger even iets leert spelen wat je verder motiveert. Verder hebben de meeste beginnende gitaristen wel een bepaalde manier van klinken in gedachten en ook daar komt de acoustische sound niet altijd 100% overeen met wat ze zoeken. Vanuit technisch oogpunt zou ik zeggen ja, maar qua motivatie lang niet altijd .
    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
    pi_28883968
    Da's wel zo ja. Maar goed, op moment dat een beginner eerlijk vraagt "kan ik het beste akoestisch of electrisch beginnen" en hij staat neutraal tegenover beide, zou ik hoe dan ook akoestisch aanraden maar er wel bij vermelden dat het waarschijnlijk iets zwaarder is om mee te starten dan elektrisch.

    Dat bullshit verhaal over dat tabs lui maken moet iedereen trouwens maar gewoon negeren
    Ik doe hier niet aan mee.
    pi_28884082
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 15:55 schreef Off-ShoRe het volgende:
    Dat bullshit verhaal over dat tabs lui maken moet iedereen trouwens maar gewoon negeren
    De onderliggende lijn dat op gehoor dingen leren uitzoeken goed voor je spel is vind ik eerlijk gezegd wél de moeite om te onderstrepen. Maar wederom, in eerste instantie wat dingen spelen van tab zodat je materiaal hebt wat je motiveert helpt vermoedelijk meer dan continu bergopwaarts gaan voor slechts een uiteindelijke beloning .
    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
    pi_28884397
    Ja, natuurlijk. Maar als je veel gebruikt maakt van tabs, is een volgende logische stap om zelf ook tabs te gaan maken. Daarnaast is het ook gewoon een kwestie van mentaliteit. De één wil meer kunnen dan de ander. Als je veel wilt kunnen, doe je daar ook moeite voor. Tabs hebben niets te maken met lui worden an sich, ik ben er van overtuigd dat het altijd de gitarist zelf is die bepaalt wat hij/zij wel en niet wil kunnen. Het is net zo goed ook niet zo dat een capo lui maakt; het is gewoon een hulp middel dat op zichzelf staat.

    Door alleen tabs te gebruiken train je trouwens je gehoor ook wel hoor. Of het niet zo snel gaat als wanneer je het allemaal zelf uit zou zoeken is een tweede, dat durf ik niet te zeggen maar als je veelvuldig nummers van tabs naspeelt gaat je brein na verloop van tijd (lees jaren) logica ontdekken in hoe akkoorden klinken en hoe ze gebruikt worden, waardoor tabben en op gehoor nummers uitzoeken steeds makkelijker wordt.
    Met andere woorden zolang je actief met muziek bezig bent komt het allemaal wel goed
    Ik doe hier niet aan mee.
    pi_28884848
    Ik zeg niet dat tabs not-done zijn, alleen je hebt van die mensen die de tabs van de intro van Satisfaction van de Stones gaan vragen ofzo? Dat vind ik nogal amuzikaal. Als je nou bijv. een liedje van Steve Vai wilt spelen en je komt er echt niet uit dan kan je de tabs altijd nog raadplegen, alleen vind ik het raar als mensen zeggen "Zo, ik ga dit spelen. Even de tabs opzoeken." Dan ben je geen echte gitarist maar een kopie van een ander.

    Trouwens, als je dan al tabs gebruikt koop/leen alsjeblieft een boek want 50% wat op internet staat klopt voor het meerendeel voor geen hol.

    En waarom zou je tabs willen maken?

    Ik blijf desondanks bij mijn eerder genoemde standpunten. Ze ogen voor de standaard huis-tuin-en-keuken-gitarist(die er hier blijkbaar genoeg zitten) misschien als onzin, maar vertrouw me, it works.
    pi_28885027
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 16:37 schreef MidnightRambler het volgende:
    Ik zeg niet dat tabs not-done zijn, alleen je hebt van die mensen die de tabs van de intro van Satisfaction van de Stones gaan vragen ofzo? Dat vind ik nogal amuzikaal. Als je nou bijv. een liedje van Steve Vai wilt spelen en je komt er echt niet uit dan kan je de tabs altijd nog raadplegen, alleen vind ik het raar als mensen zeggen "Zo, ik ga dit spelen. Even de tabs opzoeken." Dan ben je geen echte gitarist maar een kopie van een ander.

    Trouwens, als je dan al tabs gebruikt koop/leen alsjeblieft een boek want 50% wat op internet staat klopt voor het meerendeel voor geen hol.

    En waarom zou je tabs willen maken?
    Als je zoals ik gitaar hebt leren spelen dmv tabs,veel geduld, mentaliteit en discipline, dan kom je best een heel eind. Tabs opvragen doe ik nu enkel om de reden zoals je zei: omdat ik er zelf niet meer uitkom of om een begin te maken. Maar vaak kloppen deze op internet niet nee, en ga ik zelf op gehoor verder.

    Tabs maak ik ook, maar dan meer als geheugensteun. Wanneer ik zelf aan het aanklooien ben en een leuk rifje ontdek noteer ik die in tabs.. Gewoon voor het gemak..
      Moderator zondag 17 juli 2005 @ 16:47:26 #256
    18653 crew  D.
    pi_28885042
    quote:
    Op maandag 13 juni 2005 23:24 schreef MaRySe het volgende:
    Ik ben linkshandig.. Is het beter de snaren om te draaien of proberen die gitaar rechts te spelen
    Ik ben ook links maar speel gewoon rechts.
    Eigenlijk ook een voordeel omdat je dan met links alle ingewikkelde grepen moet doen
    pi_28885115
    Tabs zijn heel erg nuttig als je net 24 uur hebt geprobeerd om een setje accoorden uit te vissen in normale stemming, terwijl het vijf minuten werk was geweest in bijvoorbeeld DADGAD .
    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
    pi_28885248
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 16:47 schreef D.Rose het volgende:

    [..]

    Ik ben ook links maar speel gewoon rechts.
    Eigenlijk ook een voordeel omdat je dan met links alle ingewikkelde grepen moet doen
    Hehe ja in begin lijken vooral de grepen onwaarschijnlijk moeilijk maar na een hele tijd ga je merken dat een goede slaghand hebben minstens net zo lastig is
    Ik doe hier niet aan mee.
      Moderator zondag 17 juli 2005 @ 17:08:52 #259
    18653 crew  D.
    pi_28885494
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 16:56 schreef Off-ShoRe het volgende:

    [..]

    Hehe ja in begin lijken vooral de grepen onwaarschijnlijk moeilijk maar na een hele tijd ga je merken dat een goede slaghand hebben minstens net zo lastig is
    Kan zijn, maar als je ritmisch bent ben je dat met beide handen wel.
    pi_28886018
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 16:15 schreef Off-ShoRe het volgende:
    Ja, natuurlijk. Maar als je veel gebruikt maakt van tabs, is een volgende logische stap om zelf ook tabs te gaan maken. Daarnaast is het ook gewoon een kwestie van mentaliteit. De één wil meer kunnen dan de ander. Als je veel wilt kunnen, doe je daar ook moeite voor. Tabs hebben niets te maken met lui worden an sich, ik ben er van overtuigd dat het altijd de gitarist zelf is die bepaalt wat hij/zij wel en niet wil kunnen. Het is net zo goed ook niet zo dat een capo lui maakt; het is gewoon een hulp middel dat op zichzelf staat.

    Door alleen tabs te gebruiken train je trouwens je gehoor ook wel hoor. Of het niet zo snel gaat als wanneer je het allemaal zelf uit zou zoeken is een tweede, dat durf ik niet te zeggen maar als je veelvuldig nummers van tabs naspeelt gaat je brein na verloop van tijd (lees jaren) logica ontdekken in hoe akkoorden klinken en hoe ze gebruikt worden, waardoor tabben en op gehoor nummers uitzoeken steeds makkelijker wordt.
    Met andere woorden zolang je actief met muziek bezig bent komt het allemaal wel goed
    Je moet proberen alles zelf uit te zoeken. Tabs moet echt je laatste redmiddel zijn want je leert er echt nix van. Je leer veel sneller als je het zelf probeert. Ik heb dan geluk dat ik een gitaarleraar hebt die alles binnen 10 minuten uitgezocht heeft en ook goed, dus die helpt mij daar erg goed mee
    pi_28887434
    Heb je er veel aan als je notenschrift leert?
    pi_28887463
    quote:
    Je moet proberen alles zelf uit te zoeken. Tabs moet echt je laatste redmiddel zijn want je leert er echt nix van.
    Owkee... Ik maak al meer dan vier jaar lang alleen maar gebruik van tabs, tab zelf ook en geef theorie en praktijkles (niet professioneel ). Ik zie niet in hoe ik 'niets geleerd' zou hebben.

    Die rigide verweerde logica van "tabs zijn al premade DUS je leert er niks van" is wel erg leuk om als stoplap te gebruiken, akkoord, maar keer op keer blijkt het dus weer onzin. Het ligt gewoon totaal aan de persoon of er niks geleerd wordt. Als jij nummers wil kunnen uitzoeken dan ga je zorgen dat je in je vrije tijd nummers beluisterd en het akkoordenschema stap voor stap uiteenzetten. Daarvoor zorg je dat je de theorie kent, want dan is dat makkelijker.
    Als iemand die dat doet dan vervolgens een tab download om een nummer lekker mee te spelen ga jij hem dus vertellen dat die gast niks leert omdat hij gebruikt maakt van tab Right

    Tabs hebben geen zak te maken met wel of niet iets leren. Het is de persoon zelf die bepaalt óf hij iets wil leren.
    Ik doe hier niet aan mee.
      zondag 17 juli 2005 @ 19:12:24 #263
    106911 daisy_ducky
    ..............................
    pi_28888326
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 18:32 schreef -Dries- het volgende:
    Heb je er veel aan als je notenschrift leert?
    Al is het niet alleen om de noten te kunnen lezen in notenschrift,het is ook nog eens heel makkelijk om een RITME patroon te kunnen lezen.
    Ritme is ook een deel van muziek weet je,niet alleen maar je vingers op de juiste vakjes plaatsen wat in tabje staat
    pi_28888530
    En maar kakken op tabs ...
    Ooit al es een nummer van Joe Satriani proberen naspelen ... zonder tabs
    I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
    pi_28888909
    Zelf een nummer bestuderen werkt wat mij betreft altijd het beste. Als ik in een ijverige bui ben, noteer ik dan alle gitaar- en baslijnen in PowerTab, maar meestal download ik een aantal powertabs en breng daarin zo nodig verbeteringen en veranderingen aan.

    Ik neem in de meeste gevallen geen genoegen met een simpel akkoordenschema'tje; ik wil dan weten hoe het nummer in zijn geheel in elkaar zit. Zonder een notatiesysteem kan dit niet. Ik heb in dit geval voor de tabulatuur gekozen.

    Degene die tegen mij zegt dat ik daar niets van geleerd heb, weet niet waar hij over praat.

    Overigens, ook de kwaliteit van tabs uit boeken laat regelmatig te wensen over.
    .
    pi_28889074
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 19:20 schreef UncleScorp het volgende:
    En maar kakken op tabs ...
    Ooit al es een nummer van Joe Satriani proberen naspelen ... zonder tabs
    Nee. Daar moet ik dan wel bijmelden dat ik die behoefte ook nooit gehad heb aangezien ik geen fan ben van de beste man. Maar om een soortgelijk gitarist, Steve Vai te noemen, dat heb ik wel eens geprobeerd en dat leek nergens op.

    Anti-climax.

    Maar dat komt niet omdat ik geen tabs had maar simpelweg omdat ik niet zo snel of wat ie dan ook maar doet kon spelen. Want ik kan je ook wel tabs van Joe Satriani geven maar dan speel je nog geen Satriani...

    Als ik Satriani wil spelen koop/leen ik een boek over de techniek van Satriani, welke akkoorden en scales hij vaak gebruikt. Met die kennis probeer ik het nummer dan alsnog uit te vogelen. Als het nou echt goed maf klinkt zal ik wellicht de tabs raadplegen om te kijken hoe mijn Australische mede-gitarist het speelt, maar dat neem ik dan nog met een korreltje zout.

    Overigens wil ik ook toevoegen dat je ook veel kunt leren van het kijken naar video's van de desbetreffende gitarist. Als je er een beetje oog voor hebt herken je de meeste akkoorden al.
    pi_28890314
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 07:28 schreef MidnightRambler het volgende:
    Mijn tips voor beginners:

    Begin elektrisch; dit kost wat meer geld en moeite maar een elektrische gitaar vind ik gemakkelijker spelen.

    Als je nog geen noten kan lezen begin daar dan ook niet mee; het is tijdverspilling en tabs werken prima.
    Zie tabs als een hulpmiddeltje; probeer het nummer eerst zelf uit te vogelen. Dit hebben de meeste mensen op internet ook gedaan, dus ga ervan uit dat de echte gitaristen het waarschijnlijk ook niet zo spelen. Als je alleen maar tabs gebruikt word je lui en je krijgt geen gevoel in je spel.

    Probeer niet al te veel aan vibrato te denken; leer eerst een beetje spelen, dan komt het vanzelf wel.

    Als je niet muzikaal bent, kom niet op Fok! zeuren.
    Wat een slap geouwehoer zeg

    Vooral dat zinnetje 'Probeer niet al te veel aan vibrato te denken; leer eerst een beetje spelen, dan komt het vanzelf wel.' vond ik nogal lomp. Het is helemaal niet verkeerd om veel technieken vroeg aan te leren. Je wordt er echt niet slechter van, maar als je er lang mee wacht zal je er ook zeker niet beter van worden .
    pi_28890638
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 16:37 schreef MidnightRambler het volgende:
    [--knip--]

    Trouwens, als je dan al tabs gebruikt koop/leen alsjeblieft een boek want 50% wat op internet staat klopt voor het meerendeel voor geen hol.
    En die zin klopt voor geen hol.

    En PowerTab bestanden van Powertabs.net zijn meestal zeer accuraat. Vaak zo goed, dat het noot voor noot klopt.
    quote:
    En waarom zou je tabs willen maken?

    Ik blijf desondanks bij mijn eerder genoemde standpunten. Ze ogen voor de standaard huis-tuin-en-keuken-gitarist(die er hier blijkbaar genoeg zitten) misschien als onzin, maar vertrouw me, it works.
    Whehehe, wat een lompe drog-reden man! Omdat wij jou mening niet delen, zijn we van lager niveau? Want dat suggereer je namelijk wel.
    pi_28891103
    Tabs kloppen vaak genoeg wel hoor, het kost alleen even wat moeite om de goede uit te kiezen.
    We'll keep on whispering our mantras.
      zondag 17 juli 2005 @ 21:21:14 #270
    106911 daisy_ducky
    ..............................
    pi_28891667
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 19:20 schreef UncleScorp het volgende:
    En maar kakken op tabs ...
    Ooit al es een nummer van Joe Satriani proberen naspelen ... zonder tabs
    Ja! en dat viel niet mee,maar ook niet tegen !
    pi_28892570
    Ff een vraagje. Ik kom af en toe dit soort tabs tegen:



    Ik begrijp dat ik hier de G-snaar niet aan mag slaan (klinkt ook niet goed als ie wel klinkt), maar hoe krijg ik dat voor elkaar?
    "Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
    Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
    pi_28892659
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 21:54 schreef MrData het volgende:
    Ff een vraagje. Ik kom af en toe dit soort tabs tegen:

    [afbeelding]

    Ik begrijp dat ik hier de G-snaar niet aan mag slaan (klinkt ook niet goed als ie wel klinkt), maar hoe krijg ik dat voor elkaar?
    De snaar niet indrukken maar dempen met een van je vingers. Gewoon lichtjes je vingertop er tegen aan houden does the trick.

    Of je plucked alle snaren die je wel moet aanslaan, het hangt er maar net vanaf hoe het nummer gespeeld wordt.
    We'll keep on whispering our mantras.
    pi_28894998
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 18:33 schreef Off-ShoRe het volgende:

    [..]

    Owkee... Ik maak al meer dan vier jaar lang alleen maar gebruik van tabs, tab zelf ook en geef theorie en praktijkles (niet professioneel ). Ik zie niet in hoe ik 'niets geleerd' zou hebben.

    Die rigide verweerde logica van "tabs zijn al premade DUS je leert er niks van" is wel erg leuk om als stoplap te gebruiken, akkoord, maar keer op keer blijkt het dus weer onzin. Het ligt gewoon totaal aan de persoon of er niks geleerd wordt. Als jij nummers wil kunnen uitzoeken dan ga je zorgen dat je in je vrije tijd nummers beluisterd en het akkoordenschema stap voor stap uiteenzetten. Daarvoor zorg je dat je de theorie kent, want dan is dat makkelijker.
    Als iemand die dat doet dan vervolgens een tab download om een nummer lekker mee te spelen ga jij hem dus vertellen dat die gast niks leert omdat hij gebruikt maakt van tab Right

    Tabs hebben geen zak te maken met wel of niet iets leren. Het is de persoon zelf die bepaalt óf hij iets wil leren.
    Je leert misschien wel theorie maar leer je dan ook nummers uitzoeken? Et mooie van nummers uitzoeken is dat je zo ook leert wat andere gitaristen voor trucjes toepassen. Dat is veel beter dan alleen maar klakkeloos kopieren.
    pi_28895042
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 23:13 schreef DuranK het volgende:

    [..]

    Je leert misschien wel theorie maar leer je dan ook nummers uitzoeken? Et mooie van nummers uitzoeken is dat je zo ook leert wat andere gitaristen voor trucjes toepassen. Dat is veel beter dan alleen maar klakkeloos kopieren.
    Tuurlijk. Als je een tab leest kan je die alleen maar slaafs naspelen. Het is dan biologisch onmogelijk om ook maar een nootje aan te passen. Jij snapt het .
    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
    pi_28895130
    Als jij 10 jaar tabs speelt zul je heus wel 2 nootjes kunnen aanpassne maar als jij vanaf begin af aan gwoon met je gehoor leert spelen kun je et al veel sneller, lekker puh
      zondag 17 juli 2005 @ 23:18:13 #276
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_28895170
    Ijskoude TVP
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
      zondag 17 juli 2005 @ 23:29:37 #277
    102466 cappp
    Ondertitel
    pi_28895588
    Als er een x in de tab staat, hoe moet ik dat dan spelen?
    Er zit een knop op je TV
    Die helpt je zo uit de puree
    Druk 'em in en ga maar mee, de bloemen buiten zetten.
    Jailbait Gallery
    pi_28895773
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 23:29 schreef cappp het volgende:
    Als er een x in de tab staat, hoe moet ik dat dan spelen?
    Dat staat hier een heel klein stukje boven.
    We'll keep on whispering our mantras.
      zondag 17 juli 2005 @ 23:39:41 #279
    102466 cappp
    Ondertitel
    pi_28895977
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 23:34 schreef NiteSpeed het volgende:

    [..]

    Dat staat hier een heel klein stukje boven.
    dus hetzelfde als dat plaatje wat mr.data postte?
    puik, morgen proberen.
    Er zit een knop op je TV
    Die helpt je zo uit de puree
    Druk 'em in en ga maar mee, de bloemen buiten zetten.
    Jailbait Gallery
      maandag 18 juli 2005 @ 00:47:15 #280
    37950 JAM
    Sic transit gloria mundi.
    pi_28898207
    Vroeger kon ik goed gitaar spelen en had ik jullie er alles over kunnen vertellen, maar sinds ik lepra heb maak ik er maar een potje van.
    "The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
    pi_28898221
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 00:47 schreef JAM het volgende:
    Vroeger kon ik goed gitaar spelen en had ik jullie er alles over kunnen vertellen, maar sinds ik lepra heb maak ik er maar een potje van.
    Wat ben jij toch een verbitterd mannetje geworden sinds je niet bent toegelaten op het conservatorium !
    We'll keep on whispering our mantras.
      maandag 18 juli 2005 @ 00:50:28 #282
    37950 JAM
    Sic transit gloria mundi.
    pi_28898281
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 00:47 schreef NiteSpeed het volgende:

    [..]

    Wat ben jij toch een verbitterd mannetje geworden sinds je niet bent toegelaten op het conservatorium !
    Dank je, NS, dank je. .

    Ik doe me best. Ik wil van mijn goyische gevoel van humor afkomen. Het moet allemaal wat cynischer en melancholischer worden.
    "The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
      maandag 18 juli 2005 @ 01:03:20 #283
    37950 JAM
    Sic transit gloria mundi.
    pi_28898572
    OVERIGENS WIL IK NOG EVEN OPMERKEN DAT IK NIET BEN TOEGELATEN OMDAT ER 14 AANMELDINGEN WAREN EN 3 PLAATSTEN TE VERGEVEN EN DAT ZE TOCH VOOR ANDEREN KOZEN OMDAT DIE NET IETS BETER WAREN OF IETS JONGER WANT PACO PENA IS EEN GORE PEDOFIEL EN EEN LELIJKE KUTSPAJOOL DIE IK VOL OP ZIJN BEK HAD MOETEN ROSSEN MAAR ALS ER MEER GELD WAS OM KUTFLAMENCOGITARISTEN OP TE LEIDEN WAS IK WEL AANGENOMEN WANT DAT ZEI DIE VENT DIE ME OPBELDE OP HET 'SLECHTE' NIEUWS TE VERTELLEN WANT IK KON WEL MOOI GITAAR SPELEN EN IK WAS VRIENDELIJK EN SERIEUS EN MEER VAN DAT SOORT KLINKLAREKUTONZIN WAAR JE IN THE LONG RUN TOCH NEITS AAN HEBT EN HIJ ZEI DUS DAT IK MAAR BIJ DE REGERING MOEST GAAN KLAGEN WANT DIE GAAN OVER DE CENTEN DUS DAT STELLETJE KUTBOURGEOISIE DUS ROEP IK MAAR LANG LEVE DE REVOLUTIE EN HASTA LA VICTORIA, SIEEEEEEEEEEEEEMPMPREEEEEEEEEEE!!!
    "The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
      maandag 18 juli 2005 @ 07:25:20 #284
    57319 Orcaman1984
    Orca's zijn liev O+
    pi_28901531
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 01:03 schreef JAM het volgende:
    OVERIGENS WIL IK NOG EVEN OPMERKEN DAT IK NIET BEN TOEGELATEN OMDAT ER 14 AANMELDINGEN WAREN EN 3 PLAATSTEN TE VERGEVEN EN DAT ZE TOCH VOOR ANDEREN KOZEN OMDAT DIE NET IETS BETER WAREN OF IETS JONGER WANT PACO PENA IS EEN GORE PEDOFIEL EN EEN LELIJKE KUTSPAJOOL DIE IK VOL OP ZIJN BEK HAD MOETEN ROSSEN MAAR ALS ER MEER GELD WAS OM KUTFLAMENCOGITARISTEN OP TE LEIDEN WAS IK WEL AANGENOMEN WANT DAT ZEI DIE VENT DIE ME OPBELDE OP HET 'SLECHTE' NIEUWS TE VERTELLEN WANT IK KON WEL MOOI GITAAR SPELEN EN IK WAS VRIENDELIJK EN SERIEUS EN MEER VAN DAT SOORT KLINKLAREKUTONZIN WAAR JE IN THE LONG RUN TOCH NEITS AAN HEBT EN HIJ ZEI DUS DAT IK MAAR BIJ DE REGERING MOEST GAAN KLAGEN WANT DIE GAAN OVER DE CENTEN DUS DAT STELLETJE KUTBOURGEOISIE DUS ROEP IK MAAR LANG LEVE DE REVOLUTIE EN HASTA LA VICTORIA, SIEEEEEEEEEEEEEMPMPREEEEEEEEEEE!!!
    Verder alles goed?
    pi_28901996
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 23:29 schreef cappp het volgende:
    Als er een x in de tab staat, hoe moet ik dat dan spelen?
    Niet.
    pi_28902289
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 21:21 schreef daisy_ducky het volgende:
    Ja! en dat viel niet mee,maar ook niet tegen !
    I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
      maandag 18 juli 2005 @ 09:17:01 #287
    57319 Orcaman1984
    Orca's zijn liev O+
    pi_28902342
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 08:43 schreef Tranceptor het volgende:

    [..]

    Niet.
    En dit dan:
    ----------9.-8.--x-7.-10-----
    ------------------------10-----
    --------------------------------
    --------------------------------
    -------------------------------
    -------------------------------

    Waarom staat de x ertussen terwijl ik de snaar toch niet op dat moment moet aanslaan?

    En hoe doe ik eigenlijk staccato (die puntjes achter de 9 en 8)... gewoon aanslaan en gelijk dempen?

    [ Bericht 1% gewijzigd door Orcaman1984 op 18-07-2005 12:12:14 ]
      maandag 18 juli 2005 @ 09:27:56 #288
    102466 cappp
    Ondertitel
    pi_28902433
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 08:43 schreef Tranceptor het volgende:

    [..]

    Niet.
    Nirvana - rape me begint met die kruisjes Je hoort ze dus wel.
    Er zit een knop op je TV
    Die helpt je zo uit de puree
    Druk 'em in en ga maar mee, de bloemen buiten zetten.
    Jailbait Gallery
    pi_28902495
    Chops noemen ze dat
    I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
    pi_28916624
    Als ik ook nog ff m'n bijdrage over tabs mag leveren. Toen ik begon met gitaarspelen ('96), toen was internet nog niet zo wijdverspreid als nu en tabs idem dito. Je kon wel bij de bieb tab-boeken huren, maar dat is toch een stuk minder praktisch dan pak 'm beet een powertab. Dus ik was aangewezen op m'n oren om liedjes na te spelen.
    Ff fast forward naar 2005: nu heb ik inmiddels al verschillende Satriani liedjes uitgezocht (verkapte 'pimp hier met je uitgezochte nummers post' ) en heb ook verschillende liedjes uitgeschreven zonder m'n gitaar in de hand, maar toch gebruik ik steeds vaker tab. Waarom? Omdat ik lui ben natuurlijk . Nee, als je ff zoek vind je vanzelf goede sites en als iets niet klopt kan ik het zelf altijd nog anders spelen. Anders gezegd, ik gebruik ze vaak als uitgangspunt, maar wijk af waar ik dat nodig acht.
    I got soul, but I'm not a soldier
    pi_28916902
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 09:17 schreef Orcaman1984 het volgende:

    [..]

    En dit dan:
    ----------9.-8.--x-7.-10-----
    ------------------------10-----
    --------------------------------
    --------------------------------
    -------------------------------
    -------------------------------

    Waarom staat de x ertussen terwijl ik de snaar toch niet op dat moment moet aanslaan?

    En hoe doe ik eigenlijk staccato (die puntjes achter de 9 en 8)... gewoon aanslaan en gelijk dempen?
    Je moet hem dus niet door laten klinken tot de volgende aanslag, dat is wat er staat.
    pi_28917020
    Ow ik ben hier bijkbaar de enige die Satriani ingewikkeld vindt ...
    I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
    pi_28918485
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 18:35 schreef UncleScorp het volgende:
    Ow ik ben hier bijkbaar de enige die Satriani ingewikkeld vindt ...
    Ik vind .
    We'll keep on whispering our mantras.
    pi_28918695
    Satriani is een heaumeau.
    pi_28918920
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 19:24 schreef NiteSpeed het volgende:

    [..]

    Ik vind .


    "De enige die Satriani ingewikkeld vindt."
    .
    pi_28918976
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 19:37 schreef Toet het volgende:

    [..]



    "De enige die Satriani ingewikkeld vindt."
    * denkt *
    We'll keep on whispering our mantras.
      maandag 18 juli 2005 @ 20:41:02 #297
    115209 NASDAQbastardo
    Slaafzwepende blasfemie
    pi_28921174
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 19:39 schreef NiteSpeed het volgende:

    [..]

    * denkt *
    Ik ben de enige die hier Satriani loop?
    |: Emadd9 | Am6 :|
    An amateur practices something until he can play it right, a pro practices it until he can't play it wrong
    pi_28921259
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 20:41 schreef NASDAQbastardo het volgende:

    [..]

    Ik ben de enige die hier Satriani loop?
    You're oh so right.
    We'll keep on whispering our mantras.
    pi_28922156
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 19:24 schreef NiteSpeed het volgende:
    Ik vind .
    ... er staat "ik ben" ... de enige (persoon) die vindt ... denk nog maar ff verder ...
    Zegt genoeg over het niveau hier ...
    I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
    pi_28924130
    quote:
    Op maandag 18 juli 2005 21:06 schreef UncleScorp het volgende:

    [..]

    ... er staat "ik ben" ... de enige (persoon) die vindt ... denk nog maar ff verder ...
    Zegt genoeg over het niveau hier ...
    Volgens mij had NiteSpeed z'n fout wel door hoor . . .
    pi_28925779
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 15:48 schreef Litpho het volgende:
    Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik hel zelf ook over naar acoustische gitaar voor starters, maar het gooit wel een extra drempel op waardoor je lastiger even iets leert spelen wat je verder motiveert. Verder hebben de meeste beginnende gitaristen wel een bepaalde manier van klinken in gedachten en ook daar komt de acoustische sound niet altijd 100% overeen met wat ze zoeken. Vanuit technisch oogpunt zou ik zeggen ja, maar qua motivatie lang niet altijd .
    Zie het vetgedrukte. Ik kan dat beamen (helaas).
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')