abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27906844
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 00:07 schreef MaRySe het volgende:

[..]

Ik bedoel dat ik het of rechtshandig probeer of de snaren omdraai.
Niet linkshandig en dan in spiegelbeeld
Probeer het nou maar op de normale manier .
We'll keep on whispering our mantras.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 00:23:39 #202
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27907023
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 00:05 schreef NiteSpeed het volgende:
Nee, gewoon op de normale manier spelen. Misschien dat je iets meer moet trainen, maar in het begin speel je akkoorden en daarvoor heb je echt niet een geweldige slaghand voor nodig.

Plus het feit dat je de gitaar op een andere manier leert spelen, en alle akkoorden in spiegelbeeld zijn .
Dat is niet aan te raden; als je verder gevorderd bent als speler, kom je er al gauw achter dat je slaghand de meer 'complexe' dingen doet (zeker als het gaat om precisie (bewegingen op de vierkante millimeter)).
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_27907439
quote:
Op maandag 13 juni 2005 23:24 schreef MaRySe het volgende:
Ik ben linkshandig.. Is het beter de snaren om te draaien of proberen die gitaar rechts te spelen
Ik ben ook linkshandig maar heb me toch aangewend rechtshandig te spelen.

Ik weet nog steeds niet of dat ooit een goede beslissing is geweest.
Ik zou het dan ook de andere kant op moeten proberen.
Maar je hebt altijd het voordeel dat je meestal op andere gitaren van andere mensen kan spelen.

Zolang je maar genoeg aandacht besteed aan je rechterhand voor het ritme.
Als je maar doorzet.
Ga ervoor zou ik zeggen !!!
"Britain and France had to choose between war and dishonor. They chose dishonor. They will have war.” Churchill
www.jihadwatch.org
pi_27920703
quote:
Op maandag 13 juni 2005 23:24 schreef MaRySe het volgende:
Ik ben linkshandig.. Is het beter de snaren om te draaien of proberen die gitaar rechts te spelen
Je moet gwoon je gitaar omdraaien net als Jimi Hendrix
pi_27929432
quote:
Gewoon omdraaien, als je al EN moet leren gitaar spelen EN het ook nog met je 'mindere' hand moet doen, schiet het niet echt op
zeggen meerdere maar dat vind ik dus vaag, ik ben gewoon rechts. maar met je linker hand moet je de moeilijkste dingen uithalen, rechts is alleen maar wat getokkel. dus als rechtshandige zou je je gitaar eigenlijk moeten omdraaien, en als linkshandige heb je geluk?
hmhm
pi_27930333
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 20:31 schreef .Achita. het volgende:

[..]

zeggen meerdere maar dat vind ik dus vaag, ik ben gewoon rechts. maar met je linker hand moet je de moeilijkste dingen uithalen, rechts is alleen maar wat getokkel. dus als rechtshandige zou je je gitaar eigenlijk moeten omdraaien, en als linkshandige heb je geluk?
Haha, fretten is zo geleerd, alleen picken is heel moeilijk hoor.
pi_27930409
Als je rechtshandig bent moet je met je rechter hand aanslaan maar das moeilijker dan het lijkt hoor. Met je linker hand hoef je in principe alleen maar je vingers te bewegen. Maar met je rechter hand moet je ritme houden enzo, en dat kun je toch het beste met de je lievelingshand.
pi_28489690
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:52 schreef CvB het volgende:

[..]

Ik heb die lessen bekeken en dat is echt goed spul, had ik veel eerder moeten bestuderen! Voor het intro riffje van a place for my head is gewoon een majeur toonladder gebruikt heb ik net ontdekt en opeens herkende ik vader jacob in wat ik speelde!! En 't is nog een goeie vingeroefening ook!
Ligt het aan mij of is dat cyberfret.com niet meer te bereiken? Al een paar dagen niks meer daar. (tvp voor newbienoob die ook wil leren spelen...)

[ Bericht 4% gewijzigd door Lucske op 04-07-2005 21:44:49 ]
  maandag 4 juli 2005 @ 21:56:34 #209
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_28492072
quote:
Op maandag 4 juli 2005 20:57 schreef Lucske het volgende:

[..]

Ligt het aan mij of is dat cyberfret.com niet meer te bereiken? Al een paar dagen niks meer daar. (tvp voor newbienoob die ook wil leren spelen...)
Bij mij doet 'ie 't gewoon hoor.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  maandag 4 juli 2005 @ 22:44:20 #210
123628 Iron_Made
Iron Maiden, Excellent!
pi_28493926
Volgens mij doet je internet het al een paar dagen niet meer...
Instrument of torture consisting of a hollow iron frame shaped like the human body and lined with spikes to impale the victim
pi_28552594
Hoe moet het nou eigenlijk als je van een bepaald muziek nummer meerdere verschillende tabs vindt? Welke tab moet je dan spelen?
pi_28552646
diegene die jij vindt dat het beste klinkt ...
of die je makkelijkst vindt en toch goed klinkt ....
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_28552680
maakt niet uit, probeer er gewoon een paar.
pi_28554660
Voor mij klinken ze allemaal mooi, maar ik hoor niet zo goed als anderen. Het gaat nu om De Vlieger van André Hazes die ik in C wil spelen (origineel is in Ab). Nu heb ik zeker 3 of 4 verschillende versies (2 originelen in Ab, 1 in C en nog een midi die weer iets anders is).
Maakt het veel uit als je in een akkoord een andere bas noot hebt, bijv. F in plaats van F/C? Dat is zoveel makkelijker, het klinkt natuurlijk iets anders maar dan is het toch nog steeds mooi? Of gaat het originele karakter van het nummer dan verloren?
pi_28554690
Jij speelt ... jij bepaalt ...
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_28555202
Ja oke, maar je hebt toch goede en slechte tabs... en ik hoor helemaal niet scherp dus ik weet niet goed welke tabs goed en slecht zijn! Bijvoorbeeld wat hierin staat: http://www.vindjemeleukofzo.nl/?itemid=909 of wat hier staat: http://www.tabsrus.nl/view/download.php?tab=10717 . De ene is in C en de ander in Ab, maar als je een transponeert naar de toonladder van de ander dan zijn er zo veel verschillen!
pi_28575710
Je gehoor wordt vanzelf nauwkeuriger. Je weet zelf ook dondersgoed dat er verschillen zijn, dus je moet gewoon spelen wat je zelf wilt spelen en goed vind klinken.

Ik vertik het ook vaak genoeg om een bassnote te veranderen, puur uit luiheid en het klinkt nog steeds goed in mijn oren.
pi_28629599
Yeah ik heb ook een gitaartje gekregen van een oom

Maar je moet echt een halve Alien zijn met 8 vingers al wil je sommige akkoorden wilt spelen
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
pi_28633230
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 17:19 schreef Setambre het volgende:

Maar je moet echt een halve Alien zijn met 8 vingers al wil je sommige akkoorden wilt spelen
Welnee, met drie of twee vingers kan je het meeste al spelen.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 19:28:21 #220
106911 daisy_ducky
..............................
pi_28633562
met een open stemming kan t al met 1 vinger
pi_28635941
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 19:28 schreef daisy_ducky het volgende:
met een open stemming kan t al met 1 vinger
Open G in combinatie met een slide !
pi_28639888
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 17:19 schreef Setambre het volgende:

Haha, zoals?
pi_28639973
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 23:01 schreef -Dries- het volgende:

[..]

Haha, zoals?
Powerchords .

1
2
3
4
5
6
4
4
4
6
6
4
pi_28642064
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 23:03 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Powerchords .
[ code verwijderd ]
  vrijdag 15 juli 2005 @ 00:21:07 #225
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_28817809
Hoi hoi,
Ik ben net sinds gister een beetje aan het pingelen met een gitaar, want ik wil het graag leren. Nu ben ik een nummer van Metallica aan het proberen (nothing else matters), maar de volgende tab bijv., daarvan weet ik eigenlijk niet hoe ik die moet spelen.. En dan gaat het dus om die 5 5 en 2. Welke snaren moet je dan aanslaan, en hoe moet je je vingers houden, want ik red het geloof ik niet om de 2e fret van de A-snaar en dan dus de 5e fret van de B en G ingedrukt te houden..

1
2
3
4
5
6
e---------0---------------
B-------5----5--5--5----
G-----5------5--5--5--5-
D--------------------------
A---0--------0--2--3-----
E--------------------------
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_28817877
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 00:21 schreef Qarinx het volgende:
Hoi hoi,
Ik ben net sinds gister een beetje aan het pingelen met een gitaar, want ik wil het graag leren. Nu ben ik een nummer van Metallica aan het proberen (nothing else matters), maar de volgende tab bijv., daarvan weet ik eigenlijk niet hoe ik die moet spelen.. En dan gaat het dus om die 5 5 en 2. Welke snaren moet je dan aanslaan, en hoe moet je je vingers houden, want ik red het geloof ik niet om de 2e fret van de A-snaar en dan dus de 5e fret van de B en G ingedrukt te houden..
[ code verwijderd ]
Anders begin je even makkelijk.

http://www.guitarlessonworld.com/lessons/lessons.php

En dan met name: http://www.guitarlessonworld.com/lessons/lesson.php?num=6&category=Lesson

Maar ga nou maar eerst akkoorden leren .
pi_28818085
Luisteren naar de meester
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
pi_28820046
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 00:23 schreef NiteSpeed het volgende:

Maar ga nou maar eerst akkoorden leren .
Ja, lekker demotiverend

Vingerzettingen leren is toch het makkelijkst vol te houden als je het doet door nummers die je goed vindt te bestuderen? Met Nothing Else Matters is aardig wat te leren, zowel voor de linkerhand (vingerzettingen voor akkoorden) als voor de rechterhand (tokkelen).
.
pi_28820109
Iemand die nog geen gitaar kan spelen moet niet beginnen met tabs. De vingerzetting is vaak afgeleid van een akkoord. Alle fucking solo's zijn gebaseerd op akkoorden en toonladders. Beginnen met een tab is vragen om moeilijkheden.
pi_28820303
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 02:22 schreef NiteSpeed het volgende:
Iemand die nog geen gitaar kan spelen moet niet beginnen met tabs. De vingerzetting is vaak afgeleid van een akkoord. Alle fucking solo's zijn gebaseerd op akkoorden en toonladders. Beginnen met een tab is vragen om moeilijkheden.
Daar zeg je het zelf. Mooie manier om die vingerzettingen te leren dan toch? Leuker dan dagen achter elkaar elke dag alleen maar uitzichtloos E'tjes en A'tjes strummen.

Natuurlijk moet de beginnende gitaarspeler er wél opletten dat hij het theoretische aspect niet vergeet, hij moet wel interesse tonen in de toonladders en de akkoorden. Als hij genoeg discipline heeft om naast het (proberen te ) spelen van Nothing Else Matters ook te kijken naar wát hij precies speelt, dan moet hij het vooral proberen.
.
pi_28820331
Ik ben zelf begonnen door tabs van Muse te leren. Heel leuk, alleen na drie weken leren kon ik moeiteloos de intro van Plug in baby spelen, maar een simpel E-akkoord wist ik niet wat het was.

Het is gewoon erg belangrijk dat je in het begin goed de basis leert.
pi_28820339
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 23:03 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Powerchords .
[ code verwijderd ]
Da's geen powerchord da's gewoon een barré akkoord
quote:
Maakt het veel uit als je in een akkoord een andere bas noot hebt, bijv. F in plaats van F/C?
Maakt het veel uit.. Tja, als je in een band speelt en je slaat de akkoorden aan, mag je gerust gewoon een F spelen dan doet de bas vast en zeker die C wel. Als je gaat picken is het echter wel belangrijk om die C als basnoot aan te houden.

Dan nog, uiteindelijk is er echt geen weg om dat soort akkoorden heen. Als je goed wil worden, moet je gewoon al dat soort akkoorden kennen. In geval van die F/C is het slechts een kwestie van de E snaar dempen; als je pickt hoef je al helemaal niks te veranderen dan hoef je alleen maar te zorgen dat je de A snaar als bas aanhoudt ipv de E snaar.
quote:
Het is gewoon erg belangrijk dat je in het begin goed de basis leert.
Yeah inderdaad dat kan niet vaak genoeg gezegd worden. Als je bij blijft in zowel theorie als praktijk heb je daar op de lange(re) termijn zó ontzettend veel aan.
Ik doe hier niet aan mee.
pi_28820377
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 02:39 schreef Off-ShoRe het volgende:

[..]

Da's geen powerchord da's gewoon een barré akkoord
[..]
Alleen de onderste drie snaren aanslaan .
pi_28820464
Neh da's bullshit geen enkele snelle gitarist die bijv. een G#m pakt en de powerchord versie ervan speelt... Je weet zelf ook best dat je gewoon die shit moet dempen (met linkerhand)
pi_28820525
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 02:48 schreef Off-ShoRe het volgende:
Neh da's bullshit geen enkele snelle gitarist die bijv. een G#m pakt en de powerchord versie ervan speelt... Je weet zelf ook best dat je gewoon die shit moet dempen (met linkerhand)
Nope, niet dempen. Er waren ergens ook nog tabs te vinden in plaats van Chords. Alhoewel ik een betere versie heb gevonden wat een heel ander akkoord is .
pi_28834635
Tjah akkoorden leren spelen is wel belangrijk maar ik denk dat het belangrijker is als je snel akkoorden kunt wisselen en irritante kut akkoorden leert spelen. Iedereen ken een a-akkoord ofzo spelen, anders zoek et op als je et niet kunt.
pi_28834743
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 16:24 schreef DuranK het volgende:
Tjah akkoorden leren spelen is wel belangrijk maar ik denk dat het belangrijker is als je snel akkoorden kunt wisselen en irritante kut akkoorden leert spelen. Iedereen ken een a-akkoord ofzo spelen, anders zoek et op als je et niet kunt.
Nah, eerst een paar basisakkoorden leren en daar tussen leren wisselen. Dan kan je al vrij gauw iets spelen wat nog een beetje ergens naar klinkt (een I-IV-V in A of zo) en dan ben je ook gemotiveerd om vanzelf eens een C#mb7add9/B te leren.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_28835864
is er ergens een site waar de meest voorkomende accoorden opstaan?
heb al veel gegoogeld maar kan het niet echt vinden.
het moet eik in een document staan zodat ik het gelijk kan printen
  vrijdag 15 juli 2005 @ 17:20:27 #239
19529 Fendy
True Spirit
pi_28836273
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 17:04 schreef Carnaval het volgende:
Tsja, printen weet ik niet, maar ik denk dat deze misschien wel handig is voor je.
http://chordfind.com/
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_28836328
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 17:20 schreef Fendy het volgende:

[..]

Tsja, printen weet ik niet, maar ik denk dat deze misschien wel handig is voor je.
http://chordfind.com/
ja ik bedoel eigenlijk echt een documentje met alle basis accoorden.
maar toch bedankt!
  vrijdag 15 juli 2005 @ 18:11:49 #241
106911 daisy_ducky
..............................
pi_28837422
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 17:04 schreef Carnaval het volgende:
Ga gewoon ff naar een muziekwinkel
Boeken & boekjes met accoorden en de meeste nog in het Nederlands ook,zodat je het ook nog kan snappen wat je doet
pi_28860712
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 16:27 schreef Litpho het volgende:

[..]

Nah, eerst een paar basisakkoorden leren en daar tussen leren wisselen. Dan kan je al vrij gauw iets spelen wat nog een beetje ergens naar klinkt (een I-IV-V in A of zo) en dan ben je ook gemotiveerd om vanzelf eens een C#mb7add9/B te leren.
Helemaal mee eens

alleen '7' is op zichzelf al b anders is het maj
pi_28861566
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 16:29 schreef Off-ShoRe het volgende:
alleen '7' is op zichzelf al b anders is het maj
. Ook maar snel even iets neergerateld, maar toch... .
pi_28872542
Als we zo beginnen, laten we er dan maar meteen C#m9/B van maken
.
pi_28876197
Mijn tips voor beginners:

Begin elektrisch; dit kost wat meer geld en moeite maar een elektrische gitaar vind ik gemakkelijker spelen.

Als je nog geen noten kan lezen begin daar dan ook niet mee; het is tijdverspilling en tabs werken prima.
Zie tabs als een hulpmiddeltje; probeer het nummer eerst zelf uit te vogelen. Dit hebben de meeste mensen op internet ook gedaan, dus ga ervan uit dat de echte gitaristen het waarschijnlijk ook niet zo spelen. Als je alleen maar tabs gebruikt word je lui en je krijgt geen gevoel in je spel.

Probeer niet al te veel aan vibrato te denken; leer eerst een beetje spelen, dan komt het vanzelf wel.

Als je niet muzikaal bent, kom niet op Fok! zeuren.
pi_28878792
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 16:35 schreef WhizzVin het volgende:
Voor mij klinken ze allemaal mooi, maar ik hoor niet zo goed als anderen. Het gaat nu om De Vlieger van André Hazes die ik in C wil spelen (origineel is in Ab). Nu heb ik zeker 3 of 4 verschillende versies (2 originelen in Ab, 1 in C en nog een midi die weer iets anders is).
Maakt het veel uit als je in een akkoord een andere bas noot hebt, bijv. F in plaats van F/C? Dat is zoveel makkelijker, het klinkt natuurlijk iets anders maar dan is het toch nog steeds mooi? Of gaat het originele karakter van het nummer dan verloren?
Eigenlijk klinkt het nummer altijd als de verhoudingen intact zijn.
pi_28883299
quote:
Op zondag 17 juli 2005 07:28 schreef MidnightRambler het volgende:
Mijn tips voor beginners:

Begin elektrisch; dit kost wat meer geld en moeite maar een elektrische gitaar vind ik gemakkelijker spelen.

Als je nog geen noten kan lezen begin daar dan ook niet mee; het is tijdverspilling en tabs werken prima.
Zie tabs als een hulpmiddeltje; probeer het nummer eerst zelf uit te vogelen. Dit hebben de meeste mensen op internet ook gedaan, dus ga ervan uit dat de echte gitaristen het waarschijnlijk ook niet zo spelen. Als je alleen maar tabs gebruikt word je lui en je krijgt geen gevoel in je spel.

Probeer niet al te veel aan vibrato te denken; leer eerst een beetje spelen, dan komt het vanzelf wel.

Als je niet muzikaal bent, kom niet op Fok! zeuren.
Wow, wat een bullshit staat hier .
pi_28883671
mwha valt mee
pi_28883715
quote:
Op zondag 17 juli 2005 15:43 schreef the_legend_killer het volgende:
mwha valt mee
Dit is de eerste keer in mijn hele leven dat iemand zo dom is om een electrische gitaar aan te bevelen voor een beginner omdat 'het gemakkerlijk is'. Dat is juist de reden waarom je niet met electische gitaar moet beginnen. Met akoestisch krijg je veel meer knijpkracht, je moet meer moeite doen en je vingers worden sterker. Je leert je vingers beter te positioneren. Dat geeft uiteindelijk veel voordeel als je overstapt naar electrisch
pi_28883802
quote:
Op zondag 17 juli 2005 15:44 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Dit is de eerste keer in mijn hele leven dat iemand zo dom is om een electrische gitaar aan te bevelen voor een beginner omdat 'het gemakkerlijk is'. Dat is juist de reden waarom je niet met electische gitaar moet beginnen. Met akoestisch krijg je veel meer knijpkracht, je moet meer moeite doen en je vingers worden sterker. Je leert je vingers beter te positioneren. Dat geeft uiteindelijk veel voordeel als je overstapt naar electrisch
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik hel zelf ook over naar acoustische gitaar voor starters, maar het gooit wel een extra drempel op waardoor je lastiger even iets leert spelen wat je verder motiveert. Verder hebben de meeste beginnende gitaristen wel een bepaalde manier van klinken in gedachten en ook daar komt de acoustische sound niet altijd 100% overeen met wat ze zoeken. Vanuit technisch oogpunt zou ik zeggen ja, maar qua motivatie lang niet altijd .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')