abonnement Unibet Coolblue
pi_15376686
Hallo mensen,

Na de zoekoptie al gebruikt te hebben toch nog een paar vraagjes over stockholm.
Ik heb gisteren een weekje stockholm geboekt. Ik verblijf daar in het City Backpackers Hostel midden in stockholm van 2 januari t/m 9 januari. Ik vroeg me af om iemand hier ervaringen heeft met dit hostel en nog tips om te doen in Stockholm. Ik heb gehoord dat Old town de moeite waard is en het museum Vasta (kan de naam verkeerd hebben onthouden) en iets met ice...de ice club ofzo...

Ik vlieg met Ryan air (lekker goedkoop) en land op het vliegveld Stockholm Skavsta NYO. Ligt een beetje afgelegen van Stockholm, is iemand daar wel eens geweest? Ze hebben verteld dat de bussen 15 minuten na aankomst vertrekken en regelmatig rijden. Weet iemand of dit zo is want ik heb geprobeerd contact op te nemen met het vliegveld maar dat werkt niet echt. En ik hoop niet dat ik daar een halve dag moet wachten tot er eindelijk een bus komt.

Ik moet me nog maar eens gaan verdiepen in de leuke dingen die in Stockholm te doen zijn..maar daar heb ik gelukkig nog enkele weken voor. Tips zijn altijd welkom!

Alvast bedankt voor het lezen en de reacties!

  zaterdag 13 december 2003 @ 12:45:20 #2
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_15376811
De snelbussen van het vliegveld rijden inderdaad heel regelmatig naar het centrum van Stockholm. Het Vastamuseum ken ik niet, wel het Vasamuseum waar de Vasa ligt, vergaan toen ie op 10 augustus 1628 op zijn eerste tocht de haven uitvoer. Het schip is in 1961 boven water gehaald en is erg goed geconserveerd gebleven. En voor we gaan lachen om Zweden die prachtige schepen bouwen die meteen zinken bij hun eerste tocht: de Vasa is gebouwd door een Nederlander .
pi_15376864
Tivoli is ook leuk, soort permanente kermis, aan eht water weet eigelijk niet of ie heel de winter open is
  zaterdag 13 december 2003 @ 12:59:21 #4
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_15377065
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 12:48 schreef Hurby het volgende:
Tivoli is ook leuk, soort permanente kermis, aan eht water weet eigelijk niet of ie heel de winter open is
Tivoli is in de winter ook open. Het is alleen een flink stukje lopen.

Tivoli ligt namelijk in Kopenhagen

pi_15377497
Ik heb het even voor je opgezocht....
De bussen vertrekken ca. 30 minuten na aankomst van elke ryan-air vlucht..

flygbussarna

Fem myror är fler än fyra elefanter
pi_15377762
[quote]Op zaterdag 13 december 2003 13:23 schreef JaRoN het volgende:
Ik heb het even voor je opgezocht....
De bussen vertrekken ca. 30 minuten na aankomst van elke ryan-air vlucht..

Bedankt! Weet ik in ieder geval zeker dat ik niet al te lang hoef te wachten en op tijd bij mijn hostel kan zijn. (ook wel handig)

Ik denk inderdaad dat het het Vasamuseum is wat ik bedoelde, ben nooit echt een museumganger, maar dit ziet er wel leuk uit.
Tivoli sla ik maar over, ligt een klein beetje uit de richting, misschien leuk voor een andere keer om te bezoeken.
Weet iemand ook iets over het ice hotel...daar hoorde de ice club ook bij geloof ik, lijkt me ook wel leuk en apart om te bezoeken.

  dinsdag 16 december 2003 @ 03:46:28 #7
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_15446825
Hey,

Ik ben in de "ice bar" geweest. Tenminste, ik neem aan dat er geen tweede is. Erg leuk al moet je niet te hoge verwachtingen hebben. Het is een kleine ruimte, ik schat 5x6 meter, waar de bar en de glazen van ijs zijn gemaakt. Als je naar binnen gaat, krijg je een dikke jas aan en ik geloof dat de entree iets van 12 euro was, incl. 1 drankje. Met vodka, de bar staat vol met reclame van Absolut. Wel even reserveren, ze laten maar een bepaald aantal mensen binnen!

Een aparte ervaring maar niet iets wat je elk weekend hoeft te doen. Er zijn zat andere, leukere kroegen.

Die kroeg zit in een hotel, gescheiden door een glazen wandje dus mensen zitten lekker in een warme lobby naar de klappertandende mensen te kijken.

Het is in een gewoon hotel, ik meende van NH, maar ik kon online niets vinden. Overigens zit er een hotel aan de andere kant van de straat, dat goedkoper en leuker is.

Het "echte" ijshotel, daar waar je ook op ijs slaapt, is in Finland.

Succes en veel plezier! Wel een warme jas mee nemen, het is er erg koud!!

  dinsdag 16 december 2003 @ 04:03:27 #8
67385 ROG
Go on, say it.
pi_15446843
Uit eigen ervaring:
De Gamla stad ('t oude centrum, hopelijk de juiste spelling) is inderdaad erg érg mooi, ik heb er erg veel gelopen, de beste manier om dingen te zien, ik zou geen toeristische toer o.i.d. nemen in ieder geval. Leuke straatjes, mooie uitzichten vanaf de diverse bruggen over het vele water!
En de Vasa is ook erg de moeite waard. Dat hele museum is geclimatiseerd om het restant te behouden, was nog best indrukwekkend groot om te zien.

Andere mogelijkheden:
Het paleis is wellicht leuk (geen idee of je er binnen mag e.d.)? En een gevangeniseiland o.i.d. scheen wel leuk/interessant te zijn?

  Moderator dinsdag 16 december 2003 @ 15:29:59 #9
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_15456892
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 12:45 schreef Leonardo1504 het volgende:
De snelbussen van het vliegveld rijden inderdaad heel regelmatig naar het centrum van Stockholm. Het Vastamuseum ken ik niet, wel het Vasamuseum waar de Vasa ligt, vergaan toen ie op 10 augustus 1628 op zijn eerste tocht de haven uitvoer. Het schip is in 1961 boven water gehaald en is erg goed geconserveerd gebleven. En voor we gaan lachen om Zweden die prachtige schepen bouwen die meteen zinken bij hun eerste tocht: de Vasa is gebouwd door een Nederlander .
Kwamen wij ook te laat achter. Met wat Zweedse vrienden daar geweest en we hadden altijd discussies over wie wat had bijgedragen aan de beschaving en zo. Goed tegenargument was wel het feit dat een Zweed aan het roer stond.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_15479490
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 12:59 schreef Leonardo1504 het volgende:

[..]

Tivoli is in de winter ook open. Het is alleen een flink stukje lopen.

Tivoli ligt namelijk in Kopenhagen


Ook in Stockholm.

Tivoli

Djurgardens is zeker de moeite waard om te bezoeken. Op dit eiland ligt oa het Vasa Museet, Tivoli en Skansen, een prachtig openlucht museum.

Als ik jou was, zou ik de zogenaamde Stockholmskortet nemen. Dat is een pasje waarmee je attracties met flinke kortingen of zelfs gratis kunt bezoeken, en gratis met het openbaar vervoer kunt reizen.

While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_15481491
quote:
Op dinsdag 16 december 2003 04:03 schreef ROG het volgende:
Uit eigen ervaring:
De Gamla stad ('t oude centrum, hopelijk de juiste spelling) is inderdaad erg érg mooi, ik heb er erg veel gelopen, de beste manier om dingen te zien, ik zou geen toeristische toer o.i.d. nemen in ieder geval. Leuke straatjes, mooie uitzichten vanaf de diverse bruggen over het vele water!
Gamla Stan is idd erg mooi.

De wisseling van de wacht op het paleis is ook wel leuk om te zien.

While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_15489576
ik heb op verschillende sites verschillende prijzen en informatie over de Stockholmcard kaart gelezen. De ene site zegt dat hij 540 sek kost (72 uur) Je kunt er gratis toegang mee krijgen bij meer dan 70 musea en attracties. gratis vervoer en gratis sightseeing uitstapjes op een boot, gratis parkeren en nog een aantal bonus dingen.
De andere site zegt dat hij maar 150 sek kost voor 72 uur. De kaart dekt al het vervoer binnen stockholm en alleen de 72 uurs pas geeft gratis toegang tot Kaknästornet en Gröna Lund en 50% korting op de entree voor Skansen.

Ik weet nu niet echt wat waar is, de prijs verschilt enorm. Misschien dat het toch twee verschillende kaarten zijn? Alhoewel ze allebei aangegeven staan als de Stockholm Card. Weet iemand hier toevallig nog iets over?

  woensdag 17 december 2003 @ 20:21:50 #13
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_15492644
quote:
Op woensdag 17 december 2003 12:35 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Ook in Stockholm.

Tivoli
...


Weer wat geleerd
pi_15508194
quote:
Op woensdag 17 december 2003 18:28 schreef blue_star het volgende:
Ik weet nu niet echt wat waar is, de prijs verschilt enorm. Misschien dat het toch twee verschillende kaarten zijn? Alhoewel ze allebei aangegeven staan als de Stockholm Card. Weet iemand hier toevallig nog iets over?
Afgelopen zomer ben ik 1 dag in Stockholm geweest, en met die 24-uurs Stockholm kaart hadden we gratis openbaar vervoer binnen Stockholm en gratis entree tot een hoop musea. Geloof ook niet dat we bij Skansen moesten bijbetalen, maar dat weet ik niet zeker meer.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_18254294
Ik wil deze zomer naar Stockholm en denk erover tien dagen te gaan. Is tien dagen goed voor Stockholm, of eik teveel? Want misschien is een doorreis naar Oslo ook wel mogelijk...
  woensdag 7 april 2004 @ 23:18:46 #16
67385 ROG
Go on, say it.
pi_18262458
Ik zou voor minder kiezen ChrisJX. Tien is erg veel, niet dat een dagje voldoet maar tien is wel veel, met minder bijv. vijf kan je inderdaad bijv. een mooie doorreis maken met onderweg nog wat leuks. (maarja, is ook maar een gevoelskwestie uiteindelijk)
pi_18269978
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:05 schreef ChrisJX het volgende:
Ik wil deze zomer naar Stockholm en denk erover tien dagen te gaan. Is tien dagen goed voor Stockholm, of eik teveel? Want misschien is een doorreis naar Oslo ook wel mogelijk...
Tien dagen is denk ik wat veel voor Stockholm. Binnen ongeveer 3 dagen moet je alles wel gezien hebben. Als ik jou was zou ik dus doorreizen naar Oslo, ook een hele mooie stad.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_18312168
En is Stockholm - Oslo een beetje te doen?
  Moderator zondag 11 april 2004 @ 11:12:57 #19
45833 crew  Fogel
pi_18340882
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 23:38 schreef Nolius het volgende:
En is Stockholm - Oslo een beetje te doen?
Ja, duurt maar ongeveer 4,5 - 5 uur met de trein, zie http://www.linx.no/templates/Page.aspx?id=3554 voor de tijden. Als je een 'Just nu' billet koopt voor de Linx trein, dan kan je al vanaf 150 SEK een enkeltje hebben. Moet je natuurlijk wel bijtijds bestellen.
In Oslo kan je overigens de highlights in 2 a 3 dagen gezien hebben.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator zondag 18 april 2004 @ 12:46:26 #20
45833 crew  Fogel
pi_18511293
Heb nu besloten om samen met mijn vriendin een weekend naar Stockholm te gaan. We vertrekken vrijdag de 30e april met een huurauto vanaf Oslo, en rijden 's zondags (2 mei) weer terug. Kort tripje dus.

Wat we gaan doen weten we nog niet, maar ik kan hier na terugkomst wel een paar foto's posten.

Overigens, voor de Stockholm card, zie hier: http://www.stockholmtown.(...)listing.aspx?id=6456
Prices Adult card:
24 h SEK 260
48 h SEK 390
72 h SEK 540
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_18512460
quote:
Op zondag 11 april 2004 11:12 schreef Fogel het volgende:

Ja, duurt maar ongeveer 4,5 - 5 uur met de trein, zie http://www.linx.no/templates/Page.aspx?id=3554 voor de tijden. Als je een 'Just nu' billet koopt voor de Linx trein, dan kan je al vanaf 150 SEK een enkeltje hebben. Moet je natuurlijk wel bijtijds bestellen.
In Oslo kan je overigens de highlights in 2 a 3 dagen gezien hebben.
En 150 SEK is hoeveel euro? Maar die tickets moeten op tijd besteld worden? Je kan niet een dag vantevoren naar het loket?

En hoe zit het als je de rest van de tijd ergens anders in Zweden zou willen zitten? Waar is mooie natuur, waar kun je leuk heen?

[ Bericht 9% gewijzigd door ChrisJX op 18-04-2004 13:46:50 ]
  Moderator zondag 18 april 2004 @ 14:18:16 #22
45833 crew  Fogel
pi_18513423
quote:
Op zondag 18 april 2004 13:32 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

En 150 SEK is hoeveel euro? Maar die tickets moeten op tijd besteld worden? Je kan niet een dag vantevoren naar het loket?

En hoe zit het als je de rest van de tijd ergens anders in Zweden zou willen zitten? Waar is mooie natuur, waar kun je leuk heen?
150 SEK is volgens www.xe.com/ucc op het moment 16,31Euro.
De "Just Nu" tickets moet je inderdaad op tijd bestellen, aangezien er per trein slechts een klein aantal stoelen voor deze prijs te krijgen is. Het principe is ongeveer zoals bij luchtvaartmaatschappijen.
Voor mijn weekendtrip over twee weken heb ik afgelopen vrijdag de mogelijkheden bekeken, en het zou dan ongeveer 1100 kroon per persoon kosten om heen en weer te komen (terwijl het ook voor 300 kroon kan als je op tijd besteld). Vliegen met Scandinavian Airlines kan overigens al vanaf 800 Noorse kroon (90-95 Euro) voor een retourje.
Als je een dag vantevoren naar het loket gaat, zou het zomaar kunnen dat je meer dan 800 SEK kwijt bent voor een enkele reis.
TIP: Neem niet de trein van Stockholm-Oslo via Götenborg, omdat de trein tussen Götenborg en Oslo een oude rammelbak is de eigenlijk begin jaren 80 naar de sloop had gemoeten.

In Zweden ben ik verder eigenlijk alleen maar in Sälen geweest, een wintersportgebied wat ook in de zomer open is. Het is daar lekker rustig en je kan lekker in de bossen rondsjouwen, maar echt superboeiend is het niet. In vergelijking met Noorwegen vind ik dat de natuur in Zweden vrij weinig voorstelt, dus voor de echt mooie natuur ga je naar de westkust van Noorwegen. (de Noorse spoorwegen hebben een vergelijkbare aanbieding: 150 NOK voor een enkeltje naar waar dan ook in Noorwegen, ook hier geld dat je op tijd moet boeken, zie www.nsb.no en zoek naar "Minipris")
Maar, aangezien dit topic over Stockholm gaat, en niet over heel Zweden, en vooral niet over Noorwegen, heb ik slechts toe te voegen dat ik twee keer een dag in Götenborg geweest, een vriendelijke stad, maar veel meer heb ik er niet over te melden.

Ik geef het woord aan mensen die wat meer ervaring met Zweden hebben dan mijn 2 weken en twee keer 1 dag plus een paar keer er doorheen rijden (op de E6, op weg naar Oslo, of op weg naar Nederland) voor de goede tips en de verborgen plekjes.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_18528684
quote:
Op zondag 18 april 2004 13:32 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

En 150 SEK is hoeveel euro? Maar die tickets moeten op tijd besteld worden? Je kan niet een dag vantevoren naar het loket?

En hoe zit het als je de rest van de tijd ergens anders in Zweden zou willen zitten? Waar is mooie natuur, waar kun je leuk heen?
Ik vind de natuur in Zweden overal wel boeiend eigenlijk. Vooral boven en in de omgeving van het Siljan-meer. Leuke steden om te bezoeken zijn Göteborg, Karlstad en Tröllhattan. Die laatste was het decor van de film Fucking Åmål. Erg leuk om te zien vond ik zelf.

Kijk anders even op de site waar ikzelf ook regelmatig kom: www.zwedenweb.com
Daar staat veel informatie over van alles en nog wat. Zeker in het forumgedeelte.
  Moderator maandag 19 april 2004 @ 19:36:20 #24
45833 crew  Fogel
pi_18543290
Voor goedkope busreizen binnen Zweden, en ook richting Noorwegen, zie http://www.swebusexpress.se. Een enkeltje Stockholm-Oslo kan je hier vanaf 215 SEK voor studenten/jongeren (tot 26 jaar) of 265 SEK voor volwassenen kopen. De interface werkt erg makkelijk en de goedkoopste dagen zijn rood aangegeven op de kalender.
Lang vantevoren boeken blijkt niet nodig, want zijn er 3 trips voor de laagste prijs te krijgen. Misschien een beter alternatief dan de trein wat betreft flexibiliteit (de reis op zich doe je wel ruim 2 uur langer over)?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_18654118
En hoe zit het met natuurtripjes in de buurt van Stockholm?
pi_18654142
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 16:18 schreef ChrisJX het volgende:
En hoe zit het met natuurtripjes in de buurt van Stockholm?
Veel boottochten geloof ik.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_18654238
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 16:20 schreef zjroentje het volgende:

Veel boottochten geloof ik.
Ongetwijfeld. Maar zijn er ook nog leuke niet-waterdingen die je fatsoenlijk met de trein in een uur of twee kunt bereiken en zo dezelfde avond weer terug kan?
  Moderator zondag 2 mei 2004 @ 22:36:21 #28
45833 crew  Fogel
pi_18842632
Zojuist teruggekomen van een kort tripje naar Stockholm en er is maar een conclusie mogelijk: we (= vriendin + ik) gaan terug!

Stockholm is naar mijn mening veruit de mooiste Scandinavische hoofdstad, en dus een absolute aanrader!
Er is vanalles te zien, overal in het centrum (wat vrij groot is in vergelijking tot de andere Scandinavische hoofdsteden) staan mooie gebouwen en er is vanalles te doen.
We hebben heel erg rustig aan gedaan; Zaterdag zijn we rustig door het centrum (Drottningensgata en omliggende straten + Gamla Stan + Sødermalm) heen gelopen, beetje gewinkeld, wat eten, wat drinken, lekker rondkijken.
Vandaag zijn we rond 12u bij het hotel weggereden, en zijn vervolgens vrolijk door heel Stockholm centrum heen gaan karren om een beter overzicht te krijgen van de stad; Via Kungsholmen naar Gamla Stan, Grepsholmen, het eiland waar Djurgarden op ligt en via Sødermalm en een paar wijken in de buurt van Globen weer richting Oslo.
We hebben geen musea en dergelijke bezocht, maar dat gaan we de volgende keer (waarschijnlijk in de herfst) zeker doen. Wat we al uit hebben gezocht uit de touristinfo is het volgende: een boottocht ("under the bridges of Stockholm"), Gröna Lund Tivoli, Medicinhistoriska museet, Naturhistoriska Riksmuseet, Skansen en Tekniska museet. Dit alles moet goed te doen zijn in 2 a 3 dagen.

Voor diegenen die een bustocht willen maken van Stockholm naar Oslo en vice versa heb ik de volgende tip: neem de nachtbus (of trein)! Vanaf Stockholm tot Karlstad is er echt helemaal geen variatie in het landschap, tussen Karlstad en Oslo is er wel af en toe wat te zien, maar da's naar mijn mening de moeite niet om voor wakker te zijn . Om het zo te zeggen: de volgende keer pakken we hoogstwaarschijnlijk het vliegtuig ipv een huurauto. Het kost ongeveer evenveel en duurt alles bij elkaar niet veel korter (trein naar vliegveld, inchecken, wachten, vliegen, eventueel op koffer wachten, trein naar centrum), maar het scheelt in ieder geval verveling.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 3 mei 2004 @ 07:25:11 #29
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_18849634
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 23:38 schreef Nolius het volgende:
En is Stockholm - Oslo een beetje te doen?
http://www.flynordic.com/index.asp
http://www.norwegian.no/sw2358.asp
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  maandag 7 juni 2004 @ 23:48:24 #30
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_19717228
Ik vertrek 9 juli naar Stockholm , om de volgende dag naar Gavle te gaan , ga daar wat andere mongolen ontmoeten die ook Everquest spelen , dus ik blijf 1 nacht in Stockholm , is het uitgaansleven een beetje leuk ?
Ik ben inmiddels overleden
  dinsdag 23 november 2004 @ 11:42:02 #31
54737 sivado
vrouwen zijn beter dan mannen
pi_23512019
wie o wie heeft er nog een goede overnachtingstip in Stockholm? Liever geen hostel maar een leuke B&B, appartementje of een bijzonder hotelletje.........
  dinsdag 24 mei 2005 @ 17:46:14 #32
92354 Nuvole
feeling good
pi_27315173
Ik wil deze zomer een bezoek brengen aan Stockholm. Daarom ben ik nu vluchten aan het zoeken.
Als goedkoopste heb ik nu Ryanair Düsseldorf Weeze (Niederrhein) NRN - Stockholm S. Skavsta NYO. Nog geen 50 euro p.p. retour.

Weet iemand hoe het zit met de bereikbaarheid van Skavsta of heeft iemand ervaringen met (budget)vluchten naar Stockholm, aangezien er meerdere luchthavens in/bij Stockholm zijn.
Ook tips m.b.t. Stockholm zelf zijn welkom.
Only the good die young.
pi_27315262
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 17:46 schreef Nuvole het volgende:
Ik wil deze zomer een bezoek brengen aan Stockholm. Daarom ben ik nu vluchten aan het zoeken.
Als goedkoopste heb ik nu Ryanair Düsseldorf Weeze (Niederrhein) NRN - Stockholm S. Skavsta NYO. Nog geen 50 euro p.p. retour.

Weet iemand hoe het zit met de bereikbaarheid van Skavsta of heeft iemand ervaringen met (budget)vluchten naar Stockholm, aangezien er meerdere luchthavens in/bij Stockholm zijn.
Ook tips m.b.t. Stockholm zelf zijn welkom.
De bus naar Stockholm van Skvasta is ¤10 en duur ruim 1,5uur. Transavia biedt aardige service voor het geld. Maar denk niet dat je in stockholm landt. Dan moet je met de SAS gaan.
pi_27315318
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 17:43 schreef Nuvole het volgende:
Ik wil deze zomer een bezoek brengen aan Stockholm. Daarom ben ik nu vluchten aan het zoeken.
Als goedkoopste heb ik nu Ryanair Düsseldorf Weeze (Niederrhein) NRN - Stockholm S. Skavsta NYO. Nog geen 50 euro p.p. retour.

Weet iemand hoe het zit met de bereikbaarheid van Skavsta of heeft iemand ervaringen met (budget)vluchten naar Stockholm, aangezien er meerdere luchthavens in/bij Stockholm zijn.
Ook tips m.b.t. Stockholm zelf zijn welkom.
Er rijden regelmatig bussen van en naar Skavsta: http://www.flygbussarna.se/en/linje.asp?linjegruppsid=21&hallplatsid=70 maar het is wel een eind van Stockholm.

Wellicht kun je ook nog een goedkope vlucht vinden met www.sterlingticket.com. Die maken dan wel een tussenstop in Kopenhagen, maar dan vlieg je wel vanaf Schiphol en kom je uit op Aarlanda, waar je een goedkopere bus kan nemen of je de dure trein kan nemen die je in 20 minuten naar het centrum brengt.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 18:23:14 #35
92354 Nuvole
feeling good
pi_27316178
Bedankt voor de snelle antwoorden.
Bij Sterling had ik al gekeken, maar dat viel een heel stuk duurder uit (ongeveer 180 euro) en ik vertrek liever niet vanaf Schiphol, aangezien ik in het zuiden des lands woon en Weeze/Düsseldorf/Köln-Bonn/Maastricht-Aachen en Eindhoven veel dichterbij is.

Wat is een goede verblijfsduur voor Stockholm? 4-5 dagen of lukt een week ook wel?
Zijn er in de omgeving nog bezienswaardige en bereikbare plaatse? Ik zag dat hierboven al busreizen naar Oslo werden genoemd, maar wat is er nog in Zweden?
Only the good die young.
pi_27319120
Ik denk dat in principe een antwoord op je vraag hier er vast bij zal staan http://www.stockholmtown.com/
pi_29717783
in het recente verleden zat ik ong. 6 keer per jaar in stockholm... mijn absolute favorieten:

spy bar
cafe opera

erg leuke tenten, waar ze waanzinnige cocktails hebben
pi_32284601
Is er al iemand in Stockholm geweest? Tips voor restaurants en bezienswaardigheden?

Normaal gaan we in februari naar daar.
pi_32284819
Gamle Stan (de oude stad) is de moeite waard. Verder was ik er in de zomer en dan zijn er natuurlijk meer dingen te doen.

Alles is vanaf het station op loopafstand, de grote winkelstraat is ook wel mooi vind ik. Koffiebars heb je overal wel, Wayne's coffee vind ik een aanrader. Grote mokken, goede muziek, betaalbaar, leuke mensen.

[ Bericht 1% gewijzigd door smesjz op 15-11-2005 23:04:27 (typos...*zucht*) ]
pi_32284885
Vasa Muset

http://www.photoguide.to/stockholm/vasamuseum.html

Het schip wat daar ligt is 100 meter nadat hij van stapel gegaan was gekapseist.
erg gaaf om zon inmens groot gevaarte van dichtbij te zien.

Als je geld over hebt moet je is National Geographic -Travel kopen. Daar staat ook een leuk stukje geschreven over Stockholm.
And God said, "Let there be light," and there was light.
Bon said, "Let there be Rock! " And there were fifteen million fingers learning how to play
pi_32285771
Ik ben zelf in de zomer geweest, maar afgezien van de standaard dingen vond ik Fjaderholmen leuk. Dat is een heel leuk klein eilandje vlakbij Stockholm. Er gaan elke dag meerdere bootjes heen en weer. Ook leuk; Huur een fiets bij Djurgarden. Als er kinderen bij zijn is Skansen erg leuk.
pi_32286891
Voor een gezellige kroegavond kan ik in ieder geval The Dubliner (Smålandsgatan 8) en Wirströms (Stora Nygatan 13, in Gamle Stan) aanraden. Beide leuke Ierse pubs met meerdere dagen per week live muziek.
pi_32288101
Ben er deze zomer geweest, zie: [Reisverslag] Een Baltische Citytrip


of anders het Stocholm topic: Stockholm
pi_32288357
Blue moon bar op zaterdagavond! Mooie tent, mooie vrouwen, prima naar me zin gehad daar!
I chose not to choose life: I chose something else. And the reasons? There are no reasons. Who need reasons when you've got heroin?
pi_32311364
Bedankt voor de links en de tips. Ik had niet gezien dat er nog een topic over was!
pi_32316552
als ik binnenkort naar riga over stockholm ga kan ik misschien nog even in Stockholm blijven hangen als er hier mensen hele leuke ervaringen mee hebben. ..
-*YoNielo*-
pi_32316655
In "Traveler" magazine staat deze maand een verhaal over Stockholm
Op zondag 4 december 2005 18:46 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
Als jij bij mij alles onder schijt schiet ik je ook dood.
pi_32317405
quote:
Op woensdag 16 november 2005 15:38 schreef yonielo het volgende:
als ik binnenkort naar riga over stockholm ga kan ik misschien nog even in Stockholm blijven hangen als er hier mensen hele leuke ervaringen mee hebben. ..
Stockholm is zeker een leuke stad, zie ook bovenstaande link naar m'n reisverslag. Vergeet niet dat Skavsta naar Stockholm hetzelfde is al Eindhoven - Amsterdam. De rit duurt zo'n 1,5 uur met de bus.
pi_32317856
Ik werk op dit moment in Stockholm, ik zit er alweer 5 weken lekker in een hotel.
De restaurants zitten voornamelijk in Gamla Stan en Sofo. Leuke tenten zijn inderdaad Dubliner, maar ook Engelen en Akurat. Engelen is boven een kroeg/restaurant (in Zweden heb je enkel kroegen, waar ze ook verplicht een fatsoenlijke maaltijd moeten serveren), met regelmatig live muziek en beneden een soort van discotheek, deze tent bevindt zich vlakbij station Gamla Stan. Akurat bevindt zich bij Slussen (onder het Hilton hotel), dit is een Belgische bierkroeg (met ook heel veel whiskey), heel gezeliig, druk en ook heerlijk eten (vooral de mosselen) . Bezienswaardigheden, zijn Skansen, Vasa Museet, National Museum (op dit moment een expostie van Hollandse Meesters), Nordic Museum en Historika Museet. Tevens zijn het Tekniska Museet en het Armee Museet (militair) erg leuk. Helaas kun je in de wintermaanden niet meer naar Drottningholm toe, hier woont de koninklijke familie, maar is gedeeltelijk geopend voor publiek. Vergeet ook het Rathuset en koninklijk paleis niet. Grote nadeel is hier echter, het is heel vroeg donker, op dit moment is het reeds rond 15:00 al donker en het wordt alleen maar erger. De Zweden zelf zeggen zelf ook dat je eigenlijk in de zomermaanden moet gaan (of nog beter in het voorjaar in mei).
pi_32330760
quote:
Op woensdag 16 november 2005 16:09 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Stockholm is zeker een leuke stad, zie ook bovenstaande link naar m'n reisverslag. Vergeet niet dat Skavsta naar Stockholm hetzelfde is al Eindhoven - Amsterdam. De rit duurt zo'n 1,5 uur met de bus.
goed dat je het nog even vermeld
-*YoNielo*-
pi_32336295
Is het ook een leuke winkelstad? En zijn er autovrije straten? En verstaan die Zweden daar een beetje engels?
pi_32336575
Qua winkels vergelijkbaar met andere Europeese steden. Gedeeltes auto-vrij. Naar mijn ervaring spreken bijna alle Zweden prima Engels.
pi_32338600
Als je naar Sergels Torg (Torg =plein) gaat, bevind je je eigen in het middelpunt van het winkelcentrum, vandaaruit gaat namelijk de grote winkelstraat 2 richtingen op, tevens zijn hier vlakbij grote warenhuizen zoals NK en Athlen, tevens bevindt zich hier ook een groot overdekt winkelcentra.
  donderdag 17 november 2005 @ 11:46:25 #54
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_32338718
Het restaurant Houmus (als ik het goed schrijf), bij station Radmansgatan, is een Libanees restaurant waar je heerlijk kan eten en drinken. Wat ik een voordeel vind is dat je er uren kan zitten en de prijzen zijn niet vreselijk hoog.

Als je goedkoop wil eten, moet je een kroeg opzoeken (kroegen schijnen alleen een drankvergunning te krijgen als ze ook eten serveren) - voor een daghap ben je een euro of 8 kwijt. Ook zijn de kroegen een succes voor lunch - de lunch bestaat niet uit een broodje of een kop soep maar uit een complete, vaak wat simpele maaltijd. Ook goed te betalen.

Museum over de Nobel Prijs in Gamla Stan is gratis. Niet vreselijk bijzonder maar mooi opgezet en leuk om er even geweest te zijn. Misschien ook even om handen op te warmen!

Winkelen is erg leuk in Stockholm. Rond Centraal Station vooral grote ketens (veel H&M!), in Gamla Stan veel souvenierswinkels, in Östermalm ligt het zusje van de P.C. Hooftstraat en in Södermalm vind je de wat alternatieve winkels.

Houd er rekening mee dat als het donker word (nu rond 15:00 uur en binnen een uur van schemeren tot pikkedonker!), het erg snel afkoelt. Overdag volstaat een jas en sjaal wel, 's avonds ga ik de deur niet uit zonder muts en handschoenen!

Veel plezier!
pi_32340232
quote:
Op donderdag 17 november 2005 11:46 schreef ennuik het volgende:
Museum over de Nobel Prijs in Gamla Stan is gratis. Niet vreselijk bijzonder maar mooi opgezet en leuk om er even geweest te zijn. Misschien ook even om handen op te warmen!
Ik ben hier afgelopen weekend geweest en het is inderdaad leuk om daar even te zijn, echter het is niet gratis. Dit in tegenstelling tot vele andere musea's in Zweden. Ik geloof sinds begin dit jaar kun je bij de meeste musea's gratis naar binnen, echter voor het Vasa, Tekniska en Nobel museum moet je betalen, entree kost tussen de 60 (Tekniska, Nobel) tot 80 kronen (Vasa).

Tevens als je in een hotel verblijft in Stockholm, wordt op de tv aldaar 24 uur per dag het programma On Stockholm (in het Engels) uitgezonden. Daar laten ze je ook alle bezienswaardigheden, bars, nachtclubs en restaurants zien.
  donderdag 17 november 2005 @ 13:02:44 #56
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_32340794
quote:
Op donderdag 17 november 2005 12:40 schreef Berto het volgende:

[..]

Ik ben hier afgelopen weekend geweest en het is inderdaad leuk om daar even te zijn, echter het is niet gratis. Dit in tegenstelling tot vele andere musea's in Zweden. Ik geloof sinds begin dit jaar kun je bij de meeste musea's gratis naar binnen, echter voor het Vasa, Tekniska en Nobel museum moet je betalen, entree kost tussen de 60 (Tekniska, Nobel) tot 80 kronen (Vasa).
Huh? Ik meende toch echt dat het gratis was. Betekend dit dat ik zonder te betalen ben binnen gelopen?
  donderdag 17 november 2005 @ 13:03:17 #57
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_32340879
quote:
Op donderdag 17 november 2005 13:03 schreef ennuik het volgende:
Ja dus!
Ik ben ook gratis naar binnen gelopen hoor.
Ik vertelde dat ik bij 1 van de sponsors werkte van dit museum en of we korting konden krijgen (blijven Nederlanders he ). Die jongen wist het niet, dus zei hij loop maar door.

[ Bericht 2% gewijzigd door Berto op 17-11-2005 13:27:50 ]
  donderdag 17 november 2005 @ 17:19:15 #60
54737 sivado
vrouwen zijn beter dan mannen
pi_32348302
Stockholm is geweldig en zeker de moeite waard....... we hadden daar een appartmentje gehuurd vlakbij het centrum... wil wel opzoeken waar als je interesse hebt.... heel veel mooie foto's ook ..... doen dus! Shoppen ging geweldig trouwens... dus goed doorsparen!
  donderdag 17 november 2005 @ 17:21:00 #61
54737 sivado
vrouwen zijn beter dan mannen
pi_32348348
Opvallend is de voorliefde voor buffet: Zels de PizzaHut heeft een all-you-can-eat buffet als lunch!!
  donderdag 17 november 2005 @ 21:18:44 #62
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_32355399
quote:
Op donderdag 17 november 2005 17:21 schreef sivado het volgende:
Opvallend is de voorliefde voor buffet: Zels de PizzaHut heeft een all-you-can-eat buffet als lunch!!
Weet niet zeker of de Zweden gek zijn op een buffet - ze zijn gewoon gek op rijen!
pi_32369044
En is er daar in februari normaal gezien nog sneeuw en het is dan ook al donker om 15u?
  vrijdag 18 november 2005 @ 12:35:25 #64
54737 sivado
vrouwen zijn beter dan mannen
pi_32369321
wij zijn midden januari geweest en toen was er geen sneeuw.......

appartement hadden we trouwens geboekt via www.bbc.nu en wij hadden Object no. S149. Skeppargatan. Östermalm. ZEER! aan te raden.
  vrijdag 18 november 2005 @ 12:39:38 #65
54737 sivado
vrouwen zijn beter dan mannen
pi_32369445
Oh het donker worden: dat gebeurde niet zo gek vroeg. Volgens mij was het ergens tussen 16.30 en 17.30....... Gewoon op tijd opstaan en genieten.... Als je van Jazz houdt: We zijn o.a. bij Fasching en het Glenn Miller Café (ook geweldige tomaten soep trouwens) geweest en dat was erg gezellig......... enjoy!
  vrijdag 18 november 2005 @ 18:32:11 #66
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_32379585
Naar het schijnt komt de "echte winter" steeds later. Ik was er vorig jaar in februari en eerst was er geen sneeuw, toen ik een week later terug kwam in Stockholm vanuit Egypte was er wel sneeuw.

Op www.weeronline.nl kan je de temp van de afgelopen jaren terug zien.
pi_32507627
Voor echte nachtleven moet je in de buurt van STureplan zijn. Sturecompagniet bijvoorbeeld is een geweldige club. Nadere namen: Cafe Opera, Klubb Mera, MO1@Sinners. Of voor het wat jongere volk: www.bunny.se

Volgens mij is de entree toch echt wel gratis in het Vasa of hebben ze dat weer veranderd? Archipelago is ook mooi en als je langer blijft kan een retourtje Helsinki met Silja of Vikingline echt niet ontbreken.
Lundqvist, Magnus Johanson: Hejå, hejå LHC!
O-H-I-O; Buckeyes
pi_32529850
quote:
Op woensdag 23 november 2005 14:34 schreef JZweeds het volgende:
Volgens mij is de entree toch echt wel gratis in het Vasa of hebben ze dat weer veranderd? Archipelago is ook mooi en als je langer blijft kan een retourtje Helsinki met Silja of Vikingline echt niet ontbreken.
Voor het Vasa moet je betalen, ben er afgelopen zaterdag nog geweest.
Archipelago is inderdaad ook leuk. En met de Vikingline (wij noemen het altijd de feest/zuip boot) naar Helsinki is ook goed te doen. Vergeet overigens ook de Icebar niet in het Nordic Sea hotel niet, is heel leuk, is zeg maar een dochteronderneming van het Icehotel.
pi_32532288
quote:
Op donderdag 24 november 2005 09:33 schreef Berto het volgende:

[..]

..... En met de Vikingline (wij noemen het altijd de feest/zuip boot) naar Helsinki is ook goed te doen. ...
Nog een tip. Wordt lid van de viking club. Krijg je, er zijn vaak genoeg aanbiedingen, een retourtje in a, b of c hutten voor 4 voor vrijwel niets. Heb zelf laatst 4¤ betaald voor retourtje Helsinki voor 4 personen inclusief vervoer met de viking bus naar de boot en weer terug.
Lundqvist, Magnus Johanson: Hejå, hejå LHC!
O-H-I-O; Buckeyes
  donderdag 24 november 2005 @ 12:53:04 #70
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_32534258
quote:
Op donderdag 24 november 2005 11:33 schreef JZweeds het volgende:

[..]

Nog een tip. Wordt lid van de viking club. Krijg je, er zijn vaak genoeg aanbiedingen, een retourtje in a, b of c hutten voor 4 voor vrijwel niets. Heb zelf laatst 4¤ betaald voor retourtje Helsinki voor 4 personen inclusief vervoer met de viking bus naar de boot en weer terug.
Ook als je niet lid bent, hebben die veerboten zo nu en dan leuke aanbiedingen. 3 persoonshut van Stockholm naar Tallin - ¤26 euro per persoon, retour. En in mei ¤10 per persoon voor een 24 uurs tripje naar Finland.

Wel in het weekend gaan, op werkdagen zijn er hoofdzakelijk bejaarden die goedkope drank in willen slaan.
pi_32544950
Dit is weer een hoop lectuur om te lezen! Thx!
  maandag 20 februari 2006 @ 21:23:35 #73
141917 Bahar
Mikro-Zacht
pi_35304262
Ik ga over 2 weken naar Stockholm, heeft iemand voor mij leuke tips, bijv. restaurantjes, bezienswaardigheden, kunst?

Ik zit niet te wachten op de icebar, dus het moet een beetje origineel zijn. Ik zou trouwens ook eenl leuke site over Stockholm.
Vandaag is een dag voor mensen die iets van hun leven willen maken!
  dinsdag 21 februari 2006 @ 08:52:25 #74
141917 Bahar
Mikro-Zacht
pi_35317859
Tja, de titel zegt het denk ik al. Mijn post in het topic over Stockholm is volgens mij niet gelezen, de begin post was dan ook
Vandaar....


Dussss, over 2 weken ben ik in Stockholm en ik wil weten waar je lekker kan eten en drinken en waar je lekker kunst/architectuur kan kijken.

Kan iemand mij helpen?
Vandaag is een dag voor mensen die iets van hun leven willen maken!
  dinsdag 21 februari 2006 @ 09:00:54 #75
54737 sivado
vrouwen zijn beter dan mannen
pi_35317957
Wij vonden Hermans Trädgardscafé helemaal geweldig Fjällgatan 23A Tel. 6439480

Maar Stockholm is sowieso geweldig, dus geniet!!!
  dinsdag 21 februari 2006 @ 09:09:33 #76
141917 Bahar
Mikro-Zacht
pi_35318074
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 09:00 schreef sivado het volgende:
Wij vonden Hermans Trädgardscafé helemaal geweldig Fjällgatan 23A Tel. 6439480

Maar Stockholm is sowieso geweldig, dus geniet!!!
Ow, wat is dat voor cafe?
Waarom was het geweldig?
Vandaag is een dag voor mensen die iets van hun leven willen maken!
  dinsdag 21 februari 2006 @ 09:23:33 #77
54737 sivado
vrouwen zijn beter dan mannen
pi_35318299
Eetcafé/Restaurant Het eten was heeerlijk. In Stockholm is het trouwens bijna overal buffet (Zelfs bij de Pizza Hut), maar gelukkig kun je ook goed shoppen voor nieuwe kleren als je je iets te veel laat gaan. Waar we ook goed gegeten hebben in een leuke ambiance is het Glenn Miller Café (Jazz Café) en als je van jazz houdt is ook Fasching een aanrader. (Daar kan je ook voor de optredens, wel wat prijzig, dineren, aanrader want dan heb je een tafeltje voor de rest van de avond.)
  dinsdag 21 februari 2006 @ 09:49:43 #78
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_35318688
Je kan inderdaad op veel plekken lekker eten in Stockholm. Als je voor "dagens rätt" (dagmenu) gaat dan ben je ook best goedkoop uit.
Have the nerve go with the curve...
  dinsdag 21 februari 2006 @ 15:23:25 #79
141917 Bahar
Mikro-Zacht
pi_35329155
Tnx voor de reacties so far...

Nog een vraag, is Stockholm erg duur of valt het wel mee? Ik heb werkelijk geen idee.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bahar op 21-02-2006 15:23:59 (type fout) ]
Vandaag is een dag voor mensen die iets van hun leven willen maken!
pi_35341619
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_35341724
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 15:23 schreef Bahar het volgende:
Tnx voor de reacties so far...

Nog een vraag, is Stockholm erg duur of valt het wel mee? Ik heb werkelijk geen idee.
Duurste stad van Europa was het toch?

Maar de Poolse hoeren zijn er wel weer lekker goedkoop.
I never saw a purple cow
I hope I never see one,
But I can tell you this right now:
I'd rather see than be one.
  dinsdag 21 februari 2006 @ 21:01:32 #82
141917 Bahar
Mikro-Zacht
pi_35343256
En hoe zit het met de kunst en architectuur, wat zijn aanraders?
Vandaag is een dag voor mensen die iets van hun leven willen maken!
pi_35344338
Geen idee. Hangt er denk ik van af waar je van houdt, er is van alles wel wat te vinden volgens mij. Ik ken weet alleen dat je er het koninklijk paleis kunt bezoeken, schijnt wel mooi te zijn.
I never saw a purple cow
I hope I never see one,
But I can tell you this right now:
I'd rather see than be one.
  woensdag 22 februari 2006 @ 10:15:11 #84
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_35357709
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 15:23 schreef Bahar het volgende:
Tnx voor de reacties so far...

Nog een vraag, is Stockholm erg duur of valt het wel mee? Ik heb werkelijk geen idee.
Nee, Stockholm is niet duur (meer) in vergelijking met Nederland. Hangt er natuurlijk helemaal van af waar je wil drinken / eten / winkelen. Gamla Stan (oude stad) is super toeristisch en dus betaal je al gauw 50% meer op een standaard bord pasta. Als je even buiten het centrum bent, kan je vrij goedkoop eten en drinken.

Voor een glas (import) bier en een glas wijn ben je over het algemeen iets minder dan 100 kronen (= ongeveer 10 euro) kwijt. Let wel: bier gaat eigenlijk altijd per halve liter en met wijn zijn ze ook vrij royaal. In kroegen kan je vaak goed en goedkoop eten - lunch is vaak rond de 5 - 6 euro en vaak incl. koffie / thee, salade en brood. Even zoeken. Een diner in een kroeg zit vaak rond de 15 - 20 euro.

Tip voor dineren: Houmous, een libanees restaurant. Leuke inrichting, leuk publiek en heerlijk eten. Neem het menu met 14 (of 16?) warme en koude hapjes - ongeveer 28 euro per persoon en je kan de hele avond (ik zit er gemiddeld 2 - 3 uur) lekker eten. Bij station Rådmansgatan. Daarnaast zit Limmerick, een Ierse pub met live muziek.

In het weekend en vooral na "salarisdag" (de 25ste) kan het best lastig zijn om een populaire kroeg / club binnen te komen. Zorg ervoor dat je er netjes en verzorgd uit ziet en je niet dronken bent / lijkt.
pi_35373768
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 10:15 schreef ennuik het volgende:

[..]

Nee, Stockholm is niet duur (meer) in vergelijking met Nederland. Hangt er natuurlijk helemaal van af waar je wil drinken / eten / winkelen. Gamla Stan (oude stad) is super toeristisch en dus betaal je al gauw 50% meer op een standaard bord pasta. Als je even buiten het centrum bent, kan je vrij goedkoop eten en drinken.

Voor een glas (import) bier en een glas wijn ben je over het algemeen iets minder dan 100 kronen (= ongeveer 10 euro) kwijt. Let wel: bier gaat eigenlijk altijd per halve liter en met wijn zijn ze ook vrij royaal. In kroegen kan je vaak goed en goedkoop eten - lunch is vaak rond de 5 - 6 euro en vaak incl. koffie / thee, salade en brood. Even zoeken. Een diner in een kroeg zit vaak rond de 15 - 20 euro.

Tip voor dineren: Houmous, een libanees restaurant. Leuke inrichting, leuk publiek en heerlijk eten. Neem het menu met 14 (of 16?) warme en koude hapjes - ongeveer 28 euro per persoon en je kan de hele avond (ik zit er gemiddeld 2 - 3 uur) lekker eten. Bij station Rådmansgatan. Daarnaast zit Limmerick, een Ierse pub met live muziek.

In het weekend en vooral na "salarisdag" (de 25ste) kan het best lastig zijn om een populaire kroeg / club binnen te komen. Zorg ervoor dat je er netjes en verzorgd uit ziet en je niet dronken bent / lijkt.
tnx voor de tips en vooral van die Libanees, echt geweldig eten is dat.
Je bedoelt met station, metro station neem ik aan?
Vandaag is een dag voor mensen die iets van hun leven willen maken!
pi_35378012
In de buurt van het Centraal station zijn ook enkele leuke eetgelegenheden.

Oa een sushi restaurant, Spanjaard en enkele Zweedse restaurants. Ook de ijsbar ligt in deze buurt.

Paleis is wel ok! Let wel op is alleen in het week-end open. Mooie en leuke stad en niet zo duur als iedereen zegt. Drank is iets prijziger als hier, maar ze schenken ook meestal 40 of 50cl.
pi_35379593
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 19:55 schreef Sandstorm_81 het volgende:
In de buurt van het Centraal station zijn ook enkele leuke eetgelegenheden.

Oa een sushi restaurant, Spanjaard en enkele Zweedse restaurants. Ook de ijsbar ligt in deze buurt.

Paleis is wel ok! Let wel op is alleen in het week-end open. Mooie en leuke stad en niet zo duur als iedereen zegt. Drank is iets prijziger als hier, maar ze schenken ook meestal 40 of 50cl.
Ik heb me nog niet ingelezen: wat is Zweeds eten precies?
Vandaag is een dag voor mensen die iets van hun leven willen maken!
pi_35383162
Zweedse gehaktballetjes?
pi_35383287
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 21:33 schreef k_man het volgende:
Zweedse gehaktballetjes?
Klinkt zalig
Vandaag is een dag voor mensen die iets van hun leven willen maken!
  donderdag 23 februari 2006 @ 11:51:17 #90
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_35400516
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 18:15 schreef Bahar het volgende:

[..]

tnx voor de tips en vooral van die Libanees, echt geweldig eten is dat.
Je bedoelt met station, metro station neem ik aan?
Ja, inderdaad het metro station Rådmansgatan. Neem de exit "met de metro richting mee" (gewoon daar waar de metro heen gaat. Als je boven bent, ga je naar links, de eerste hoek weer naar links (je komt ondermeer een winkel tegen met de naam "Life is to short not to wear nice things") en doorlopen tot je de ierse pub "Limmerick" tegen komt. Die straat ga je in en naast Limmerick zit dus Hoummus, je ziet het aan de rode loper. http://www.hoummus.se/ Lekker eten en je zit tussen de Zweden, in plaats van de Duitsers, Japanners en Nederlanders.

Dichtbij de metrouitgang zit een leuke homoclub, Rio, moet goede muziek en ook vriendelijk tegen hetro's. Gemakkelijk deurbeleid.

In de straat richting Limmerick zit een Cubaans restaurant + bar. Nog niet gegeten maar de cocktails zijn erg lekker!

Icebar (in een hotel), naast Centraal Station (bij Arlanda Express) is ook leuk. Een glas van ijs, vodka er in en een warme poncho aan. Leuk om eens gedaan te hebben. Hiernaast zit een ander hotel waar ze een martinibar (met 200 soorten?) hebben. Ook leuk, mooi aangekleed maar reken op 15 per glaasje.

Zweeds eten is eigenlijk vrij simpel. Veel vis of vlees, aardappels en veel sausjes, weinig groenten. Typisch Zweeds lunchgerecht: snert en daarna pannekoeken met room en jam. Word alleen op een bepaalde dag gegeten. 'k Ben er geen fan van!

Mocht u nog meer tips willen, geef een schreeuw!

Mocht je het echt een rotstad vinden en je dood vervelen, dan mag je mij helpen om te verhuizen!

Hier een kaartje van het metrostelsel:
http://www.sl.se/ficktid/karta/vinter/vTub.pdf
pi_35412774
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 11:51 schreef ennuik het volgende:

[..]

Ja, inderdaad het metro station Rådmansgatan. Neem de exit "met de metro richting mee" (gewoon daar waar de metro heen gaat. Als je boven bent, ga je naar links, de eerste hoek weer naar links (je komt ondermeer een winkel tegen met de naam "Life is to short not to wear nice things") en doorlopen tot je de ierse pub "Limmerick" tegen komt. Die straat ga je in en naast Limmerick zit dus Hoummus, je ziet het aan de rode loper. http://www.hoummus.se/ Lekker eten en je zit tussen de Zweden, in plaats van de Duitsers, Japanners en Nederlanders.

Dichtbij de metrouitgang zit een leuke homoclub, Rio, moet goede muziek en ook vriendelijk tegen hetro's. Gemakkelijk deurbeleid.

In de straat richting Limmerick zit een Cubaans restaurant + bar. Nog niet gegeten maar de cocktails zijn erg lekker!

Icebar (in een hotel), naast Centraal Station (bij Arlanda Express) is ook leuk. Een glas van ijs, vodka er in en een warme poncho aan. Leuk om eens gedaan te hebben. Hiernaast zit een ander hotel waar ze een martinibar (met 200 soorten?) hebben. Ook leuk, mooi aangekleed maar reken op 15 per glaasje.

Zweeds eten is eigenlijk vrij simpel. Veel vis of vlees, aardappels en veel sausjes, weinig groenten. Typisch Zweeds lunchgerecht: snert en daarna pannekoeken met room en jam. Word alleen op een bepaalde dag gegeten. 'k Ben er geen fan van!

Mocht u nog meer tips willen, geef een schreeuw!

Mocht je het echt een rotstad vinden en je dood vervelen, dan mag je mij helpen om te verhuizen!

Hier een kaartje van het metrostelsel:
http://www.sl.se/ficktid/karta/vinter/vTub.pdf
wow, heb het kaartje direct uitgeprint. woon je in Stockholm?

Weet je misschien of er leuke musea zijn om te bezoeken of iets anders kunstzinnigs?
Vandaag is een dag voor mensen die iets van hun leven willen maken!
pi_35567405
Wat is typisch Zweeds? Rendier is zweeds en wel lekker. Die gehaktballetjes vond ik nu ook niet echt speciaal. In heel de stad zijn wel koffiehuizen. Ook kan je bijna overal broodjes eten (foccacia, panini, ...).

Het paleis is wel eens de moeite. Djügarden is mooi en daar is het Vasa Museet en Skansen. Een grote tegenvaller was het aqaurium museeum.
  woensdag 5 juli 2006 @ 20:00:23 #93
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_39550351
Ik heb eind juli nog een weekje vrij gepland en kwam wat goedkope vluchten naar Stockholm (Skavska, dat wel) tegen, dus plan om een dag of 4, 5 naar die stad te gaan .

Hoe zijn de ervaringen om alleen door zo'n stad te 'trekken'? En wat zijn - naast de hierboven al genoemde zaken - must-sees? Of andere ideeën voor een nuttige tijdsbesteding? Tips voor verblijfsmogelijkheden (hostels?)? Wat ben ik kwijt voor een dag of 5 verblijf, food enz. in Stockholm? Tips, tips en ervaringen wil ik horen!
pi_40351886
Ben er tot nu toe 1 dag geweest. Sochtends in Gamla Stan en omgeving rondgelopen. Vervolgens naar een modern museum daar in de buurt geweest. En daarna nog even in het nieuwe centrum (in de buurt van een park en groot warenhuis) gewinkeld
Viel mij ook op dat je er veel koffiehuizen/barretjes hebt
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_40430510
ah een stockholm topic
ik heb zojuist besloten om voor een paar daagjes naar stockholm te gaan... alleen vertrek ik vanuit duitsland en ga ben ik van plan via Denemarken met de trein te gaan... weet iemand of dit mogenlijk is ?
пусть всегда будет солнце
pi_40431230
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 21:12 schreef MoChe het volgende:
ah een stockholm topic
ik heb zojuist besloten om voor een paar daagjes naar stockholm te gaan... alleen vertrek ik vanuit duitsland en ga ben ik van plan via Denemarken met de trein te gaan... weet iemand of dit mogenlijk is ?
Ja hoor, zeer goed mogelijk.

De nachttrein vanuit Duitsland naar Kopenhagen, dan verder over de Oresundsverbindselen naar Malmo en verder naar Stockholm

Voor een reisadvies: Het grote -Hoe kom ik (goedkoop) van A naar B- topic #6
pi_40704263
Wij gaan met 3 personen van 21-25 september naar Stockholm. Vlucht (Ryanair) is geboekt en nu nog een hotel... Iemand tips voor betaalbaar onderkomen?

Wie heeft er wel eens een bed& breakfast in Stockholm geboekt via http://www.bed-and-breakfast.se/ ?
pi_40704497
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 10:06 schreef twentemeisje het volgende:
Wij gaan met 3 personen van 21-25 september naar Stockholm. Vlucht (Ryanair) is geboekt en nu nog een hotel... Iemand tips voor betaalbaar onderkomen?

Wie heeft er wel eens een bed& breakfast in Stockholm geboekt via http://www.bed-and-breakfast.se/ ?
youth hostel
пусть всегда будет солнце
pi_40704610
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 10:15 schreef MoChe het volgende:

[..]

youth hostel
nehhhhhh... we willen wel een eigen kamer met eigen douche/wc...
pi_40704785
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 10:19 schreef twentemeisje het volgende:

[..]

nehhhhhh... we willen wel een eigen kamer met eigen douche/wc...
kun je ook krijgen daar...
of anders een cheap ass hotel zoeken...
пусть всегда будет солнце
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:03:53 #101
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_40707623
Ik ben er al uit, heb net een driepersoonskamer in het Quality Globe Hotel geboekt. Totaalbedrag: ¤ 581,40. Ook maar gelijk de Stockholm Card voor 72 uur erbij geboekt.

Ligt een minuut of 8 met de metro uit het centrum, perfecte recensies op tripadvisor en vakantiereiswijzer.
pi_40709264
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 10:19 schreef twentemeisje het volgende:

[..]

nehhhhhh... we willen wel een eigen kamer met eigen douche/wc...
Dit is echt briljant:

http://www.langholmen.com/indexEn.html

Het is de oude gevangenis van Stockholm. Tegenwoordig is het een hostel en hotel in 1. Ik heb in het hostel gedeelte geslapen. Je krijgt dan een cel met stapelbed, tv, douche en wc. Zelf beddegoed meenemen of daar huren. Ontbijtbon kan je los bijkopen. Je krijgt dan hetzelfde (goede) ontbijt als de hotelgasten. De gevangenis is dicht bij het oude centrum, en zeer goed te bereiken per metro.
pi_40709594
Ik zie net dat je al wat geboekt hebt. Dan is bij deze bovenstaande post een tip voor alle toekomstige Stockholmbezoekers. Wel op tijd reserveren!
pi_41145615
Hier maar eens een schopje tegenaan, de vraag uit de openingspost, die nog niet beantwoord werd, geldt eigelijk ook voor mij. Heeft iemand ervaring met het "city backpackers hostel"? Ik heb het namelijk op het oog voor mijn weekendje Stockholm in november...
"Wir schnapsen zusammen, und keiner ist allein!"
pi_41146124
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 22:46 schreef Blaatmaster het volgende:
Hier maar eens een schopje tegenaan, de vraag uit de openingspost, die nog niet beantwoord werd, geldt eigelijk ook voor mij. Heeft iemand ervaring met het "city backpackers hostel"? Ik heb het namelijk op het oog voor mijn weekendje Stockholm in november...
Nou hier maar even mijn ervaring met het city backpackers hostel! Ik vond het erg prettig om er te verblijven. Alles is erg goed geregeld en de mensen zijn ontzettend aardig! De ligging is ook ideaal. Ongeveer 10 minuten lopen vanaf het station, erg makkelijk te vinden. Ik zou wel reserveren van te voren want het was er erg druk. Ik ben zelf in januari geweest en toen zat het bijna volgeboekt. Ook in december tijdens de kerst en met nieuwjaar was het helemaal vol.
pi_41146200
Dankje voor je snelle reactie, snel maar even reserveren dan!
"Wir schnapsen zusammen, und keiner ist allein!"
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 08:42:04 #107
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_41153946
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 23:04 schreef Blaatmaster het volgende:
Dankje voor je snelle reactie, snel maar even reserveren dan!
`
Zie ook de reviews op tripadvisor, volgens mij dik in orde!
pi_41242192
Heb ook in het Quality Globe Hotel gezeten. Goed, schoon, niet echt bijzonder.

Omgeving waar het zit is wel erg.. bijzonder te noemen. Soort van kantorenpark is dat, was 's avonds helemaal uitgestorven toen wij er zaten.

[ Bericht 0% gewijzigd door bloempjuh op 28-08-2006 10:48:51 ]
Mon 'en!
  woensdag 30 augustus 2006 @ 11:09:24 #109
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_41320152
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 23:59 schreef bloempjuh het volgende:
Heb ook in het Quality Globe Hotel gezeten. Goed, schoon, niet echt bijzonder.

Omgeving waar het zit is wel erg.. bijzonder te noemen. Soort van kantorenpark is dat, was 's avonds helemaal uitgestorven toen wij er zaten.
Je bent er toch per metro wel binnen afzienbare tijd in de stad of niet? Ik wist dat het een soort van kantorenpark was (zit toch ook een winkelcentrum bij of niet?), maar we moesten op korte termijn wat boeken en er was al veel in de stad vol, niet te betalen of niet al te best volgens reviews
pi_41336303
Ja, hotel is gewoon super gelegen verder.. Vlak bij Globen ligt een metro station die je binnen enkele minuten naar het centrum van de stad brengt.
Maar je hoeft het niet te doen voor de omgeving. Beetje troosteloos verder, en dat Globe is gewoon een gigantische witte bol. En vanuit Quality Hotel kun je er een kijkje in nemen.

Dat winkelcentrum stelt overigens ook niet veel voor vond ik.
Mon 'en!
pi_41337862
Ik ben er!!Voor de komende 3 en een halve maand want ik ga hier stage lopen vanaf maandag
Erg mooie stad tot nu toe!
pi_42109753
Dit topic nog maar een keer uit de vergetelheid halen. Trip komt dichterbij, en vraag me eigelijk af of zo'n stockholmskortet wel rendabel is.

Alles lijkt me wel een beetje op loopafstand en musea tsja, krijg je daar niet ook studentenkorting? En die enkele keer dat je het ov nodig hebt zal een enkeltje ook niet te duur zijn.

Verbeter me als ik fout redeneer...

Ow en ik bedenk me nog iets, ik hoorde via via dat je bij alle clubs 21 moet zijn om binnen te komen. Klopt dit? zou namelijk wel erg jammer zijn...
"Wir schnapsen zusammen, und keiner ist allein!"
pi_42110166
De bus is idd niet erg duur, en je krijgt idd studentenkorting. Niet alles is op loopafstand, maar je komt een heel eind.

Dat 21 verhaal weet ik niet, maar er wordt wel streng gecontroleerd op paspoorten bij de entree.
pi_42119123
Voor de bus betaal je 20 kronen (of 18 als je in 1 keer 10 kaartjes koopt) Die kaartjes zijn 5 kwartier geldig en je kunt er ook mee in de metro en de (lokale) trein.

Een 24-uurs kaart kost 60 kronen. Ik heb nog niet zoveel musea bekeken eigenlijk, maar bij de meeste krijg je wel studentenkorting.

Ik weet niet hoeveel die Stockhomskortet kost, maar je kunt aardig wat doen voor dat geld denk ik als je het een beetje handig doet

(Oja, 10 kronen is ongeveer 1,10 euro )
pi_42119517
Dank voor jullie reacties, dat bevestigd inderdaad ongeveer mijn gedachtegang. Toevallig nog iemand bekend met de policie in de gemiddelde club in stockholm?
"Wir schnapsen zusammen, und keiner ist allein!"
  dinsdag 26 september 2006 @ 04:34:50 #116
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_42132774
Ik ben vandaag teruggekomen van 5 dagen Stockholm (min reistijd = drie hele dagen). Het was echt SUPER! Wat een prachtige stad!

Om op jouw vraag in te gaan ikke_ook: ik weet niet of de Stockholmskortet wel rendabel was in mijn geval. Wij hebben 'm gebruikt voor het openbaar vervoer (maar er is echt een hoop op loopafstand), Skansen (aanrader!), Vasamuseet, pendeltag en bus naar Sigtuna (erg leuk, maar je bent er snel doorheen, het is maar een heel klein dorpje). Bij de rondvaartboot stond zo'n enorme rij dat we die maar hebben geskipt... Daarnaast waren een aantal zaken niet in bedrijf in september (bijv. Tivoli / Ferry naar Djurgarden). Ik had me er gerust nog twee dagen langer kunnen vermaken.

Wat het hotel (Quality Hotel Globen) betreft: echt prima! Je zit met de metro binnen een paar minuten op T-Centralen middenin de stad. En er was deze week veel te doen in Globen City dus geen uitgestorven 'boulevard'. Geweldig ontbijtbuffet en perfecte kamer (we hadden een megagrote 3-persoonskamer :-)).

En voor de shoppers onder ons, ook daarvoor kun je uit-ste-kend terecht in deze stad!
  dinsdag 26 september 2006 @ 05:52:41 #117
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_42132885
Enkele van de door mij geschoten plaatjes :-)

De oude binnenstad








Ostermalm






Vasamuseet (rechts) vanaf Ostermalm (Nybroviken)


Het schattige dorpje Sigtuna








Er volgen er nog wel een paar, eerst ff pitten nu :-)

oh ja... uitzicht vanuit het Arena Restaurant in ons hotel (daar werd het ontbijt geserveerd)



[ Bericht 6% gewijzigd door twentemeisje op 26-09-2006 05:57:52 ]
pi_42871538
quote:
Op maandag 25 september 2006 19:17 schreef Blaatmaster het volgende:
Dank voor jullie reacties, dat bevestigd inderdaad ongeveer mijn gedachtegang. Toevallig nog iemand bekend met de policie in de gemiddelde club in stockholm?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.. kom ik met mijn 18 jaar binnen?
pi_42872580
Leuk om dit te lezen eigenlijk ik zit nu midden in stockholm in een hotel genaamd Scandic-Malmen, ben hier 3 dagen geweest. Maar tis eigenlijk te kort, tis veeeeel groter dan we hadden verwacht.
Hoogtepunten zijn toch wel Vassaamuseet, Skansen, de winkelcentra, en tig andere musea en plekken/gebouwen. Als ik thuis ben staat mn fotoalbum opt net dus kan je zelf ook kijke wat je bevalt
pi_42911973
In augustus ben ik een week in Stockholm geweest, en dat vond ik zelfs nog te weinig. Stockholm was onze laatste stop voordat we terug naar huis gingen na heel Scandinavie te zijn door gereisd.

Eerst hebben we 5 nachten doorgebracht op de City Camping, vervolgens onze laatste nachten doorgebracht in het City Backpackers Hostel. Erg leuk en gezellig hostel. En de ligging is écht ideaal.
Ben zelf helemaal weg van Gamla Stan (ookal is het zķ toeristisch), ook is de Ostermalm erg leuk. Skansen (grootste openluchtmuseum) is leuk om te bezoeken net als het Vasamuseum.

Openbaar vervoer is erg goed geregeld in de stad, al zeg ik het zelf. Duur is het niet, maar uiteindelijk ben je wel altijd goedkoper uit met een plaatselijke OV kaart. Zoveel korting krijg je ook, alleen als je zegt dat je een student bent.
The best antique is an old friend.
pi_43140853
nog 2 nachtjes! kan haast niet wachten!!
"Wir schnapsen zusammen, und keiner ist allein!"
  woensdag 1 november 2006 @ 18:53:14 #122
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_43146194
De leeftijd voor clubs en kroegen is vaak 21, 23 of 25 jaar en ja, dat controleren ze. Ook als je een meisje bent. Lange rijen voor clubs, moeilijk om in te komen. Vooral de zaterdag na de 25ste, dan is het namelijk salarisdag. Wil je het toch proberen? Komt vroeg! Je hebt een aantal kroegen / discotheken waar je min 18 moet zijn - interesse? Laat het me weten, dan zoek ik de namen even op!

Blaatmaster - neem handschoenen, muts, sjaal en lange onderbroek mee! Het is koud, de wegen zitten vast ivm sneeuw en de komende dagen gaat het alleen maar erger worden! Brrrr...
pi_43330021
Ik ben nu in Stockholm en heb wat tijd over, dus ben gaan winkelen. Het viel me alleen tegen hoeveel dezelfde winkels ik tegen kom, die dezelfde kleding hebben als in Nederland (H&M natuurlijk, maar ook Vero Moda en veel kleding van ONLY enzo). Nu ik in Stockholm ben wil ik natuurlijjk wel wat origineels (en betaalbaars ), dus ik vraag me af waar ik dat soort winkel(tjes) moet zoeken.
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_43334369
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 17:32 schreef Quinazoline het volgende:
Ik ben nu in Stockholm en heb wat tijd over, dus ben gaan winkelen. Het viel me alleen tegen hoeveel dezelfde winkels ik tegen kom, die dezelfde kleding hebben als in Nederland (H&M natuurlijk, maar ook Vero Moda en veel kleding van ONLY enzo). Nu ik in Stockholm ben wil ik natuurlijjk wel wat origineels (en betaalbaars ), dus ik vraag me af waar ik dat soort winkel(tjes) moet zoeken.
Daar was ik het toch niet echt mee eenz, de H&M's in Stockholm liepen voor op de Nederlandse, en ook op de Duitse(woon op de grens).
Daarbij waren de H&M's allemaal verschillend/verschillende 'categorieen kleren te koop.
Voor wat origineels, kun je het best naar Gamla Stan gaan in het winkelstraatje dat doorloopt op de grote winkelstraat, tenminste voor traditionele dingen.
pi_43351394
Gamla Stan vond ik heel erg toeristisch eerlijk gezegd. Had het idee dat daar alleen maar souvenir winkeltjes zaten.
En wat betreft de H&M, dan moet ik de voor mij leuke H&M nog vinden denk ik, want ik vond het een beetje tegen vallen.

Nu eerst naar IKEA .
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_43356437
De Ikea is groooooooooooooot! Vond het zelf leuk daar te zijn geweest, eigenlijk.
The best antique is an old friend.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 12:21:49 #127
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_44937533
23 tot 26 maart ben ik in Stockholm te vinden.
Gister het ticket geboekt bij Ryanair, en we vliegen vanaf Dusseldorf.
Bedrag stelt werkelijk niks voor, voor 2 personen betalen we 87 euro in totaal!!!
  Moderator dinsdag 2 januari 2007 @ 19:09:16 #128
45833 crew  Fogel
pi_44949050
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 12:21 schreef Professional het volgende:
23 tot 26 maart ben ik in Stockholm te vinden.
Gister het ticket geboekt bij Ryanair, en we vliegen vanaf Dusseldorf.
Bedrag stelt werkelijk niks voor, voor 2 personen betalen we 87 euro in totaal!!!
Inderdaad zo goed als voor niks. Overnacht je ook zo goedkoop? Ga je het prijsverschil tussen de KLM en Ryanair in bier 'investeren'?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 2 januari 2007 @ 19:11:55 #129
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_44949140
Overnachting is nog niet geregeld, zijn bezig om bij een bekende te blijven slapen, goedkoper kan bijna niet. Even kijken of dat lukt, zoniet ff een hotel zoeken.
Investeren in bier gebeurt elk weekend al, maar zal ook zeker in Zweden gebeuren.
pi_44965913
@Professional: Waar ga je landen?
Wij zijn met Ryanair geland op Nyköping, en vanaf daar is het nog wel een stukje rijden (ik geloof ongeveer 100 km) tot Stockholm. Er zijn pendelbussen, en je kan ook ter plekke een auto huren.
De pendelbus kost ongeveer 14 euro voor een enkeltje.

Met Dusseldorf bedoel je denk ik vliegveld Weese. Ook dat ligt in de middle of knowhere. Zorg dus dat je zelf een auto hebt (die kan je gratis parkeren dacht ik) of dat iemand je brengt.
pi_44966036
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 10:28 schreef piepster het volgende:
@Professional: Waar ga je landen?
Wij zijn met Ryanair geland op Nyköping, en vanaf daar is het nog wel een stukje rijden (ik geloof ongeveer 100 km) tot Stockholm. Er zijn pendelbussen, en je kan ook ter plekke een auto huren.
De pendelbus kost ongeveer 14 euro voor een enkeltje.

Met Dusseldorf bedoel je denk ik vliegveld Weese. Ook dat ligt in de middle of knowhere. Zorg dus dat je zelf een auto hebt (die kan je gratis parkeren dacht ik) of dat iemand je brengt.
Ryanair is inderdaad Weeze - Nykoping, dus je moet altijd nog wat tijd en geld bij je ticket tellen... maar ook als je een gewone airline zou nemen naar Aarlanda (het grote vliegveld van Stockholm) ben je nog 20 euro kwijt voor de trein naar het centrum (en die doet er 20 minuten over). Weeze is inderdaad eigenlijk alleen met de auto bereikbaar.
  woensdag 3 januari 2007 @ 10:40:09 #132
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_44966095
We vliegen naar Nykoping ja, mijn vriendin is er al eens geweest dus die weet wel hoe het daar gaat.
Ik woon in het zuiden dus we zijn in een uurtje wel in Dusseldorf, ook al vaker geweest om mensen weg te brengen.
pi_44967185
Ok, het leek me zo lullig als je daar op het vliegveld aankomt en dan niet weet hoe je er weg moet komen. Ik had trouwens het gevoel dat we een rondje waren gevlogen en weer op weese waren geland. Die 2 vliegvelden lijken precies op elkaar!

Als je nog een bijzonder en goedkoop hotel zoekt: http://www.langholmen.com/indexEn.html
  woensdag 3 januari 2007 @ 12:04:36 #134
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_44967944
Weeze ligt zo`n 60km buiten Dusseldorf, ook maar zo`n 30 km van de NL grens af dacht ik.
Voor ons is dat makkelijker, dan hoeven wij niet naar Charleroi te rijden.

Vliegvelden zullen wel megaklein zijn he, Charleroi was ook al een klein ding.

Ik zal dat hotel eens gaan bekijken!
pi_44968602
Het zou me niks verbazen als Charleroi er precies hetzelfde uitziet. Het is eigenlijk een grote hal met een incheckbalie. Er is een restaurantje (lopend buffetje, a la Hema), een gokhalletje met 2 gokkasten, en souvenirwinkeltje en een tax-free winkeltje met drank, parfum en 3 merken peuken. Van Weese vertrokken die dag geloof ik iets van 6 vliegtuigen.
Weese is een oud legervliegveld, misschien zijn die ander vliegvelden dat ook. Dat zou wel de afstand tot de bewoonde wereld verklaren.

Het hotel is de oude gevangenis van Stockholm. Je slaapt in een cel. Er is een hostelgedeelte dat goedkoop is. Je hebt dan met z'n tweeen 1 cel met een stapelbed. De helft van de cel ernaast is er bij aan getrokken en daarin zit een wc en douche. Allemaal heel netjes en inclusief ontbijt.
Het hotelgedeelte is luxer. ik weet niet precies hoe dat eruit ziet, want ik ben daar niet geweest.
Het hotel zit lekker dicht bij het centrum. Het is makkelijk te lopen, en er komen ook genoeg metro's langs. Je kan er ook gratis parkeren, mocht je een (huur)auto bij je hebben.

HJe zou ook nog de hostelboot kunnen proberen, maar ik weet niet hoe warm die is in de winter. http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/hostel.aspx?id=1987&source=search

Het is een oud opleidingsschip (driemaster) van de marine, dat verbouwd is tot hostel. Het is minder luxe dan de gevangenis, maar ook erg bijzonder. De boot zit ook op loopafstand van het centrum.
pi_45218924
Ben nog altijd aan het orienteren, maar die gevangenis is redelijk prijzig, maar we letten erop.

Ik zie wel allemaal hotels die niet in het centrum liggen maar meer er buiten. Zijn toch gewoon bereikbaar per metro ofzo?
  Moderator woensdag 10 januari 2007 @ 19:45:55 #137
45833 crew  Fogel
pi_45223067
Stockholm heeft een metrosysteem ja, maar of er een lijn en een stop bij het hotel in de buurt is een beetje moeilijk uit te zoeken als je geen adres of hotelnaam geeft .

De meeste Ibis hotels liggen buiten het centrum, maar zijn wel redelijk te bereiken met de metro (volgens hun website, daar staat overigens ook de afstand tot de dichtstbijzijnde stop). Hotels zijn OK qualiteit en niet zo duur.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_45228240
De gevangenis is volgens mij wel redelijk te betalen als je de hostelkant doet en niet het hotel.

En anders is dat opleidingsschip goedkoop en leuk. http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/hostel.aspx?id=1987&source=search
pi_45229470
Ikzelf heb in Abbes hotel geslapen, een hostel midden op Gamla Stan. Het was iets duurder dan gemiddeld maar het is wel een toplocatie en er zat een gezamelijke keuken bij, wat ik erg handig vond (en vaak goedkoop ). De slaapzaal was iets van 20 euro en er waren ook gewone kamers.
pi_45247820
Mijn ouders hebben een poosje terug in het Arcadia hotel geslapen. Die was niet zo duur geloof ik. Dat is een half uur lopen van het centrum ongeveer, maar de metro stopt practisch voor de deur, en met de metro is het 7 minuten naar het centrum.
De reden dat ze in dat hotel zaten was omdat ik daar vlakbij woonde
pi_46549531
Hotel eindelijk geboekt, mooie keuze geworden al zeg ikzelf:

Birger Jarl
http://www.birgerjarl.se/eng/welcome.html

Heel wat sites enzo afgezocht voor een leuk hotel, en zelfs hostels, maar uiteindelijk besloten dat we het toch wat luxer doen.
Via Expedia geboekt, die waren vele malen goedkoper dan andere sites.
  Moderator donderdag 22 februari 2007 @ 10:12:43 #142
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_46551237
Op de één of andere manier komt dit topic maar niet in mijn active topics. Dus dan maar even een soort van crosspost met informatie over het ABBA-altaar:
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:24 schreef Vava het volgende:
Waar in Stockholm is dat altaar dan
In het Muziekmuseum. Zit naast het militair museum. Toen ik in mei daar was, kon je gratis naar binnen.

Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 18:55:06 #143
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_47345917
Volgende week vrijdag is het zover, dan zit ik een weekend in Stockholm!
  maandag 26 maart 2007 @ 20:38:01 #144
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_47686215
Zo, alweer een paar uurtjes thuis van een weekendje Stockholm.

Vrijdagmiddag 16.10 gevlogen van Niederhein Weeze, en daarna zijn we met kleine vertraging rond 18.25 geland op Skavsta. Superklein vliegveld, dus meteen de bus gepakt naar Stockholm, en dan moet je nog anderhalf uur. Dus rond 20.30 waren we pas bij T-Centralen.
Daarna even het metrosysteem uitgedokterd en daarna de weg naar het Hotel gevonden.

Veel gezien, heel veel gelopen, supermooi weer gehad, heerlijk gegeten, gastvrije mensen (beginnen gewoon spontaan tegen je aan te lullen), beeldschone dames gezien, maar er was toch wel één ding dat me echt opviel:
Echt iedereen, maar dan ook bedoel ik ook echt bijna iedereen, van de jeugd heeft van de strakke broeken aan, en zien er uit als zwervers, dat ziet toch niet uit?
pi_47689054
quote:
Op maandag 26 maart 2007 20:38 schreef Professional het volgende:
Zo, alweer een paar uurtjes thuis van een weekendje Stockholm.

Vrijdagmiddag 16.10 gevlogen van Niederhein Weeze, en daarna zijn we met kleine vertraging rond 18.25 geland op Skavsta. Superklein vliegveld, dus meteen de bus gepakt naar Stockholm, en dan moet je nog anderhalf uur. Dus rond 20.30 waren we pas bij T-Centralen.
Daarna even het metrosysteem uitgedokterd en daarna de weg naar het Hotel gevonden.

Veel gezien, heel veel gelopen, supermooi weer gehad, heerlijk gegeten, gastvrije mensen (beginnen gewoon spontaan tegen je aan te lullen), beeldschone dames gezien, maar er was toch wel één ding dat me echt opviel:
Echt iedereen, maar dan ook bedoel ik ook echt bijna iedereen, van de jeugd heeft van de strakke broeken aan, en zien er uit als zwervers, dat ziet toch niet uit?
Toen ik daar was een paar maanden geleden vond ik de mode daar eigenlijk beter dan in Nederland. Ik kwam terug, en toen bleken alle meisjes opeens in korte broeken te lopen terwijl t half december was Had ik in Stockholm nergens gezien....

Ik vind t er trouwens nog steeds niet uit zien, rare korte broeken...
  woensdag 25 april 2007 @ 10:27:47 #146
123966 CleeJee
Live Your Life!
pi_48696916
Ik mis de tips voor leuke restaurants, kroegen en disco's enzo, wie o wie?
May the seeds of today, be the fruits of tomorrow!
  Moderator woensdag 25 april 2007 @ 10:32:46 #147
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_48697073
quote:
Op woensdag 25 april 2007 10:27 schreef CleeJee het volgende:
Ik mis de tips voor leuke restaurants, kroegen en disco's enzo, wie o wie?
Stureplan. Daar zitten redelijk wat clubs. Voor de rest kun je overal wel terecht in het centrum.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_48708405
August, 1 vande beste restaurants waar ik ooit ben geweest
Ligt als ik het goed heb in Södermalmen, bijna naast het hotel Scandic-Malmen.
Disco's/Kroegen, kun je het beste de jeugd volgen, alles zit elke dag helemaal vol
  Moderator donderdag 26 april 2007 @ 09:12:05 #149
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_48728901
Felicitaties voor onze Stockholm-connectie!

Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_48733527
Dit topic ga ik eens op mijn gemak doorlezen. En dan in juli naar Stockholm.
I intend to live forever, or die trying.
  donderdag 26 april 2007 @ 12:21:21 #151
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_48734577
In Gamla Stan heb je een restaurantje met de grappige naam 'Slingerbulten', wij hebben daar twee keer heerlijk gelunched! Ze staan bekend om hun smörgåsbord en andere traditionele Zweedse gerechten. Een goed lunchadres dus!

Adres: Stora Nygatan 24
  zaterdag 28 april 2007 @ 09:30:41 #152
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_48800252
Kungsgatan (geloof ik) zitten ook wat kroegen en clubs.
Wij noemden het gewoon King Street.
pi_48902541
Ik ga 3 mei naar Stockholm vijf dagen, lekker relax voor het eindexamen
We gaan zeker naar:
Vasa Museum
Skansen
Grona Lund
Nordiska Kompaniet
Stockholm Palace
Stockholm City Hall
Stockholm City Museum
Sturegallerian

pi_48915086
Binnenkort zit ik bijna een maand in Stockholm voor werk en met een beetje geluk heb ik nog wel ergens een weekend om Stockholm te verkennen

Ik had alleen gehoord dat Stockholm redelijk prijzig is, zeker vergeleken met de dollar (ik krijg mijn salaris in US$).
pi_48915995
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 04:34 schreef devzero het volgende:
Binnenkort zit ik bijna een maand in Stockholm voor werk en met een beetje geluk heb ik nog wel ergens een weekend om Stockholm te verkennen

Ik had alleen gehoord dat Stockholm redelijk prijzig is, zeker vergeleken met de dollar (ik krijg mijn salaris in US$).
Stockholm is aan de dure kant ja, maar als je je boodschappen een beetje handig doet is het niet zo heel veel duurder dan Nederland.
  woensdag 2 mei 2007 @ 18:47:18 #156
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_48935737
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 04:34 schreef devzero het volgende:
Binnenkort zit ik bijna een maand in Stockholm voor werk en met een beetje geluk heb ik nog wel ergens een weekend om Stockholm te verkennen

Ik had alleen gehoord dat Stockholm redelijk prijzig is, zeker vergeleken met de dollar (ik krijg mijn salaris in US$).
Zo'n beetje alles is momenteel duur als je je salaris krijgt in US $
pi_48937873
Zolang ik mijn huur/eten/etc gewoon in dollars kan betalen maakt me dat niet uit Ik krijg ook alles gewoon vergoed, ik ga alleen dit topic eens goed doorlezen om te zien wat ik allemaal moet bezichtigen.
pi_48959656
quote:
Op donderdag 26 april 2007 12:21 schreef twentemeisje het volgende:

Is ook een van mijn favoriete tenten in Stockholm. Ik kom regelmatig voor mijn werk in Stockholm en dan ga ik altijd minimaal 1x daar eten.
Ook een leuke tent is het Belgisch Biercafe Akkurat onder het Hilton bij Slussen. Kun je erg goed eten (vooral mosselen) en daarna gewoon een avondje lekker bier drinken
pi_48974760
Walpurgis Night was ook grappig afgelopen maandag, veel mensen rond een vuur op Riddarholmen waar allemaal volksliedjes gezongen werden
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  zaterdag 5 mei 2007 @ 18:27:13 #160
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_49041773
quote:
Op donderdag 26 april 2007 09:12 schreef UIO_AMS het volgende:
Felicitaties voor onze Stockholm-connectie!

Had u het tegen mij? In dat geval: Dank u!


devzero - Wat ga je in Stockholm doen?
pi_49048926
quote:
Op donderdag 26 april 2007 11:51 schreef dwerg het volgende:
Dit topic ga ik eens op mijn gemak doorlezen. En dan in juli naar Stockholm.
Dat ga ik ook maar eens doen. Ik ga in augustus een paar dagen naar Stockholm
  maandag 25 juni 2007 @ 14:49:54 #162
122997 zquing
Drama Junk
pi_50821283
eens kijken of het me lukt om in de herfstvakantie naar stockholm te gaan
"Those unforgettable days, for them I live"
  maandag 25 juni 2007 @ 16:11:08 #163
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_50824330
't Gaat niet meer zo snel in dit topic...

In Stockholm schijnt het zonnetje, 23 graden op mijn terras en ik zit lekker draadloos te internetten in dat zonnetje. Dit is echt mijn favoriete tijd van het jaar (en de meeste mensen zijn het met me eens!): de hele dag en nacht licht, zonnetje, mooie mensen: 't voelt als vakantie!

Stockholmbezoekers zijn nog altijd welkom voor een glas met het één of ander (en mogen -onder lichte dwang- helpen verhuizen / klussen! )
pi_51042163
Hey ik ga ook over een paar daagjes naar Stockholm, 6 dagen.

Heb 2 vraagjes:
- 6 dagen is misschien een beetje veel voor de stad, dus weet iemand nog iets leuks buiten stockholm met de bus ofzo?
- Wie heeft er tips voor goedkope hostels/hotels lieft met kamers voor 3 personen?
-
-
pi_51043367
Nou ik zou zes dagen wel vol krijgen in Stockholm, ik zou sowieso 1 dag uittrekken voor de winkels. Het zijn er namelijk duizenden. Enkele musea die erg leuk zijn ( Vasaat en het Openluchtmuseum waar me even de naam niet van invalt.)
Daarbij is een boottocht leuk, en de archipels buiten stockholm schijnen erg leuk te zijn.
Hotels, ik zelf vond Scandic Malmen hotel niet duur en was ERG goed met eten etc.
pi_51044301
quote:
Op zondag 1 juli 2007 23:12 schreef Nilith het volgende:
Enkele musea die erg leuk zijn ( Vasaat en het Openluchtmuseum waar me even de naam niet van invalt.)
Met het openluchtmuseum zal je wel Skansen bedoelen op het eiland Djurgarden.
  zondag 1 juli 2007 @ 23:43:50 #167
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_51044492
quote:
Op zondag 1 juli 2007 22:42 schreef Tallz het volgende:
- 6 dagen is misschien een beetje veel voor de stad, dus weet iemand nog iets leuks buiten stockholm met de bus ofzo?
Ik vond Sigtuna, een van de oudste stadjes in Zweden, erg leuk om te zien. Het is niet groot, maar een erg schattig plaatsje om te bezoeken. Je kunt er per trein & bus naar toe, maar in de zomer vaart er ook een boot vanaf Stockholm (Stadshusbron).







quote:
- Wie heeft er tips voor goedkope hostels/hotels lieft met kamers voor 3 personen?
Wij hadden een perfecte, zeer ruime 3-persoons kamer in Quality Hotel Globe, het was niet duur, maar een hostel zal ongetwijfeld goedkoper zijn. Het hotel ligt 8 minuten per metro van Gamla Stan. Vanaf het hotel naar de metro is nog geen 5 minuten lopen. Ik vond het een prima accommodatie (het zit vast aan de Globe, een grote evenementenlocatie en sportarena). Volgens mij krijg je er tot 12 augustus 4 overnachtingen voor de prijs van 3.


Uitzicht tijdens het (erg goede) ontbijt


[ Bericht 8% gewijzigd door twentemeisje op 02-07-2007 07:54:45 ]
  zondag 1 juli 2007 @ 23:44:41 #168
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_51044533
quote:
Op zondag 1 juli 2007 23:37 schreef Grunner het volgende:

[..]

Met het openluchtmuseum zal je wel Skansen bedoelen op het eiland Djurgarden.
Skansen
pi_51045817
bedankt!! daar heb ik wel wat aan, en hoe zit het met het uitgaan sávonds?
-
-
  dinsdag 3 juli 2007 @ 22:56:45 #170
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_51112616
quote:
Op maandag 2 juli 2007 00:32 schreef Tallz het volgende:
bedankt!! daar heb ik wel wat aan, en hoe zit het met het uitgaan sávonds?
Daar ben ik ook wel eens benieuwd naar ja, ik ga 4 augustus

En hoe laat begint het uitgaansleven daar? Ook pas zo laat als hier in Nederland?
Don't let my username fool you...
pi_51128783
ik hoorde dat de drank er wel erg duur is. En alcohol verkopen ze ook maar op bepaalde plekken en niet in de supermarkt
-
-
  woensdag 4 juli 2007 @ 16:10:30 #172
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_51134718
Ik moet zeggen dat ik de drank er qua prijs echt niet schokkend duur vond (bier, wijn althans)...
pi_51136218
Deens Tuborg bier, iets minder procent geloof ik, wel lekker en goedkoop. en ja moet 20+ zijn...
pi_51143005
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 13:44 schreef Tallz het volgende:
ik hoorde dat de drank er wel erg duur is. En alcohol verkopen ze ook maar op bepaalde plekken en niet in de supermarkt
In de supermarkt kan je alleen bier met maximaal 2.5% alcohol krijgen. De rest kan je krijgen in slijterijen. En daar zijn er, zeker in Stockholm, genoeg van. Ik vond de prijzen eerlijk gezegd nogal meevallen. Het is wel iets duurder dan in Nederland, maar het zijn zeker geen Parijse terrasprijzen.

Ik vond Debaser in Stockholm erg leuk. Het is een poppodium (a la Melkweg of Paradiso, maar dan kleiner). Het zit onder een brug, en langs het water zit een heel groot terras. Er zijn erg veel concerten en dansfeesten, en op het terras draait regelmatig een DJ.
pi_51143396
Hier de site van Debaser met het programma erop: http://www.debaser.nu

Terras:

Concertzaal:

Er is ook een restaurant bij trouwens. Je kan er zeer goed eten voor een lage prijs!
pi_51203506
We hebben een hotel geboekt in Bromma voor de eerste nachtjes, het ligt 7 km van het centrum maar dat is wel te doen. Lekker cheap iig.
Is Bromma een wijk van Stockholm ofzo? Weet iemand hoe je daar het makkelijkst en goedkoopst kunt komen? Het hotel ligt op de Norrbyvagen...
-
-
  vrijdag 6 juli 2007 @ 17:23:23 #177
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_51206929
Volgens mij ligt het aan de groene lijn van de Tunnelbana Stockholm... (Brommaplan / Alvik). De Stockholm Card is een aanrader, of gewoon een meerdaagse travel card. T-Centralen is zo'n beetje het centrale punt voor openbaar vervoer in Stockholm.

Op welke luchthaven vliegen jullie?

[ Bericht 13% gewijzigd door twentemeisje op 06-07-2007 17:36:02 ]
pi_51211917
bedankt voor de tip. Wij vliegen op Skavsta met ryanair, ik denk dat we dus inderdaad eerst naar die T-centralen moeten en dan de groene lijn? Het hotel ligt wel in de richting van een ander vliegveld.
-
-
  zaterdag 7 juli 2007 @ 18:23:55 #179
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_51236682
Dat andere vliegveld is Bromma I guess. We hebben vanaf Skavsta de Ryanair bus genomen. Deze bus brengt je naar het busstation in het centrum van Stockholm, dat bij T-Centralen ligt. Perfecte aansluiting dus!
pi_51244034
quote:
Op zondag 1 juli 2007 23:12 schreef Nilith het volgende:
Nou ik zou zes dagen wel vol krijgen in Stockholm, ik zou sowieso 1 dag uittrekken voor de winkels. Het zijn er namelijk duizenden. Enkele musea die erg leuk zijn ( Vasaat en het Openluchtmuseum waar me even de naam niet van invalt.)
Daarbij is een boottocht leuk, en de archipels buiten stockholm schijnen erg leuk te zijn.
Hotels, ik zelf vond Scandic Malmen hotel niet duur en was ERG goed met eten etc.
Vasamusem en Skansen vond ik ook erg leuk!
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_51251271
Moderna Museet vond ik ook erg leuk
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_51777618
In september 5 dagen
  dinsdag 24 juli 2007 @ 13:30:51 #183
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_51781340
Denk dat ik deze zomer hier ook even heen ga . Eindelijk. Moet alleen zien of ik ga treinen, en Kopenhagen/Malmö meepak, of dat ik ga vliegen.
deze ruimte is te huur
pi_51784340
Met Ryanair vanaf Weeze is het erg goedkoop. Je land echter wel een stuk buiten Stockholm. Er zijn wel goede pendelverbindingen.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 16:24:32 #185
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_51786697
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 15:09 schreef piepster het volgende:
Met Ryanair vanaf Weeze is het erg goedkoop. Je land echter wel een stuk buiten Stockholm. Er zijn wel goede pendelverbindingen.
Precies, wij vlogen ook voor een paar tientjes retour (incl. alle toeslagen). Er is nu ook weer een periode van aanbiedingen die tot donderdagnacht twaalf uur gelden. Onder meer veel bestemmingen voor ¤10 per enkele reis incl. toeslagen.

Voorbeeldje voor Stockholm (even voor het gemak van 2 personen uitgegaan, kon die tientjesaanbieding zo snel niet vinden) :

Heenreis
tarief volwassene 1.99 EUR
ma, 20 aug 07 - Vlucht 1952
16:10 Vertrek Duesseldorf-Weeze (NRN)
17:55 Aankomst Stockholm S. Skavsta (NYO)

Terugreis
tarief volwassene 1.99 EUR
vr, 24 aug 07 - Vlucht 1951
13:55 Vertrek Stockholm S. Skavsta (NYO)
15:45 Aankomst Duesseldorf-Weeze (NRN)

Heenreis (Web fare)
2 @ 1.99 EUR 3.98 EUR
Belastingen, toeslagen en boetes gegevens 29.96 EUR

Terugreis (Web fare)
2 @ 1.99 EUR 3.98 EUR
Belastingen, toeslagen en boetes gegevens 48.14 EUR

Totaalprijs vlucht exclusief creditcardtoeslag (2,50 EUR indien van toepassing)
86.06 EUR

Dat is dus voor 2 personen. Daar komt p.p. nog 12 EUR aan bagagekosten bij. Dus voor 55,03 EUR p.p. vlieg je retour naar Stockholm Skavsta.

Je koopt daar vervolgens een kaartje voor de bus en reist in anderhalf uur naar het centrum (T-Centralen) voor ca. 199 SEK (retourprijs).
pi_51787650
Sterling vliegt sinds kort ook op Stockholm vanaf Schiphol! Erg goedkoop

www.sterling.dk
pi_51798485
Hé, wij gaan met Sterling naar Oslo morgenvroeg. Handig dat ze nu ook op Stockholm vliegen.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 21:58:54 #188
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_51798516
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 15:09 schreef piepster het volgende:
Met Ryanair vanaf Weeze is het erg goedkoop. Je land echter wel een stuk buiten Stockholm. Er zijn wel goede pendelverbindingen.
Hoe betaal je bij Ryanair, dmv creditcard ook?
deze ruimte is te huur
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:06:53 #189
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_51798869
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 21:58 schreef Boeman het volgende:

[..]

Hoe betaal je bij Ryanair, dmv creditcard ook?
Ja. Helaas wel met een schandalig hoge creditcardtoeslag, maar goed, dan nog is 't goedkoop.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:56:41 #190
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_51803344
Wat zijn de toffe poppodia daar trouwens?
deze ruimte is te huur
pi_51804036
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:56 schreef Boeman het volgende:
Wat zijn de toffe poppodia daar trouwens?
Globe Arena voor de grote concerten, Sodra Teatern (http://www.sodrateatern.com/) voor de kleinere.
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:06 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ja. Helaas wel met een schandalig hoge creditcardtoeslag, maar goed, dan nog is 't goedkoop.
3 euro pp per enkele reis toch? Stuk minder als dat KLM (10 euro) of andere online boekers (12,50) vragen
pi_52075937
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:56 schreef Boeman het volgende:
Wat zijn de toffe poppodia daar trouwens?
Stockholm
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 16:56:41 #193
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_52077820
Morgen vertrek ik vanuit Weeze, gaat goed weer worden daar de komende week
Don't let my username fool you...
  woensdag 8 augustus 2007 @ 17:26:29 #194
38039 Katana
Snoekduiker
pi_52202711
Ik ga volgende week een Zweeds vakantievriendinnetje opzoeken die in Stockholm woont.
Ben erg benieuwd naar deze stad. Ik ga een week en hoef alleen mn ticket te betalen, dat scheelt weer

Leuk topic om te lezen trouwens
-Wij zijn PSV , Wij zijn de beste!
-Landskampioen 2005-2008
  donderdag 9 augustus 2007 @ 19:56:04 #195
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_52237231
Zo, net terug uit Stockholm voor enkele dagen... Geweldige stad! Echt supermooi allemaal daar. We zaten in het Quality Hotel Globen en dat was op zich allemaal zeer OK, behalve dan dat ze de 11e verdieping aan het vernieuwen zijn en wij dus op de 10e verdieping zaten, dus 's ochtends werden we wel eens bruut wakker gemaakt door boor- en sloopwerkzaamheden boven ons... Verder is inderdaad in de wijk Globen 's avonds niets te doen, behalve afgelopen dinsdag toen er een concert in de bol was van Nine Inch Nails (band stond met hun bussen recht onder ons raam) Toen was het er wel druk dus, maar voor de rest is het na 19uu helemaal uitgestorven daar. Verder op de zondag meteen een Stockholm-kaart aangeschaft voor 540SEK waarmee je dus 3 dagen onbeperkt met het OV kunt reizen en zo ongeveer alle musea binnen kunt. Ook meteen maar een rondvaart gedaan (hoe burgerlijk ) zodat je een beetje kunt zien hoe Stockholm er vanaf het water uitziet en je ook een beetje uitleg krijgt over hoe of wat. Verder nog een aantal musea binnengelopen, heb nog nooit zoveel musea van binnen gezien in mijn leven als in die paar dagen Stockholm... Niet allemaal even boeiend, vooral het National Museum vond ik absoluut geen aanrader (misschien als je van lelijke oude kunst van grootmeesters houdt, wel, maar aan mij is het niet besteed) Het Vasaamuseum (ook inbegrepen bij de Stockholm card) vond ik dan wel weer heel indrukwekkend met dat schip dat 333 jaar op de bodem in het water heeft gelegen. Verder wat de stad bezichtigd, Gämla Stan ziet er gewoon erg mooi uit. Het is er ook heel gezellig vond ik.

Qua uitgaan moet je echt weten waar je heen moet. We hebben echt 2 dagen lopen zoeken naar een leuke tent, maar op zondag is er niet veel te doen en maandag ook nog niet echt had ik het idee.... Op dinsdag wel een leuke tent gevonden, eerst bij de Debaser geweest (zie eerder dit topic) en erna naar de F12. Dat is buiten ergens voor een groot gebouw (volgens mij de kunstacademie) met lekkere muziek en veel mooie vrouwen... Bij de Debaser viel dat wat tegen, veel alternatief volk. Wel druk, maar er werd niet gedanst of zo. Verder nog weinig gezien, zijn een keer bij de Berns gaan kijken, maar daar was die avond niets te doen behalve het terras...
Don't let my username fool you...
  maandag 13 augustus 2007 @ 11:41:21 #196
38039 Katana
Snoekduiker
pi_52325216
Morgenavond vertrek ik richting Stockholm. Nu heb ik een electronisch ticket gehad, allemaal leuk en aardig maar ik vroeg me af hoe het met het label voor je koffer zit. Ik hang graag zo'n label met mn naam etc aan mn koffer mocht hij onverhoopt kwijt raken etc. Normaal krijg je het label bij je tickets maar nu ik een electronisch ticket heb, krijg je het label bij het inchecken?
-Wij zijn PSV , Wij zijn de beste!
-Landskampioen 2005-2008
pi_52439182
Ik ben vanochtend terug gekomen van een paar dagen Stockholm. Een leuke stad, mooi ook, maar er zijn me net iets teveel steden die me enthousiaster hebben gemaakt. Misschien dat mijn enthousiastme later nog komt als ik alle indrukken een plekje heb kunnen geven, dat zou goed kunnen. Om even de veelgenoemde tips te benadrukken: ik vond het Vasmuseet erg leuk en bijzonder, Gamla Stan mooi en gezellig en het Olympisch Stadion ronduit indrukwekkend, maar Skansen viel me (na de vele postieve verhalen) daarentegen weer heel erg tegen. Dat laatste had hét gewoon niet.
pi_52439525
Als Nederlandse toerist in Stockholm moet je natuurlijk wel een bezoekje brengen aan de Cornelis Vreeswijk-winkel in de oude stad.
pi_52439781
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 11:41 schreef Katana het volgende:
Morgenavond vertrek ik richting Stockholm. Nu heb ik een electronisch ticket gehad, allemaal leuk en aardig maar ik vroeg me af hoe het met het label voor je koffer zit. Ik hang graag zo'n label met mn naam etc aan mn koffer mocht hij onverhoopt kwijt raken etc. Normaal krijg je het label bij je tickets maar nu ik een electronisch ticket heb, krijg je het label bij het inchecken?
Hee een STO-topic! =) Was net die maandag teruggekomen vanuit Arlanda... Prachtige stad, helaas niet eens alles gezien wat we wilden, in 5 dagen. Maarre zo'n label kun je volgens mij idd krijgen bij de bagage drop-off / incheck balie, maar daar ben je nu onderhand vast al wel achter . Veel plezier daar!
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 19:35:24 #200
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_52458977
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 00:30 schreef chibibo het volgende:
Als Nederlandse toerist in Stockholm moet je natuurlijk wel een bezoekje brengen aan de Cornelis Vreeswijk-winkel in de oude stad.
Wie is die Cornelis Vreeswijk toch eigenlijk??? Ik zag daar inderdaad overal CD's van staan in de winkels en die stond ook hoog in de CD-charts...
Don't let my username fool you...
pi_52462124
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 19:35 schreef Metalfreak het volgende:
Wie is die Cornelis Vreeswijk toch eigenlijk??? Ik zag daar inderdaad overal CD's van staan in de winkels en die stond ook hoog in de CD-charts...
Een Nederlander die op jonge leeftijd naar Zweden is verhuist en vooral in Scandinavie erg bekend is geworden met zijn troubadour-muziek, hoewel hij ook Nederlandstalige nummers heeft gemaakt. Dit jaar is het 20 jaar geleden dat hij is overleden, dus misschien dat hij daarom nu zo hoog in de charts staat.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 14:52:12 #202
38039 Katana
Snoekduiker
pi_52590799
Ik ben gister terug gekomen van een weekje Zweden. Vond Stockholm erg tof! Mooie stad met veel charme. Vasamuseet vond ik erg intressant en Skansen viel mij ook wat tegen. Vond het meer een grote kinderboerderij. Verder heb ik me prima vermaakt, zou er best nog wel een keer naar toe willen.
-Wij zijn PSV , Wij zijn de beste!
-Landskampioen 2005-2008
  woensdag 22 augustus 2007 @ 15:40:45 #203
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_52592050
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 14:52 schreef Katana het volgende:
Ik ben gister terug gekomen van een weekje Zweden. Vond Stockholm erg tof! Mooie stad met veel charme. Vasamuseet vond ik erg intressant en Skansen viel mij ook wat tegen. Vond het meer een grote kinderboerderij. Verder heb ik me prima vermaakt, zou er best nog wel een keer naar toe willen.
Skansen heb ik toen niet bezocht, maar zo te lezen heb ik dus niet zoveel gemist.

De Fridays midden in de stad vond ik trouwens altijd erg gezellig met de loungebanken in de zon
Don't let my username fool you...
pi_52612628
Ik vond Skansen juist wel heel erg leuk. Maar smaken verschillen.
pi_52617604
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 08:30 schreef piepster het volgende:
Ik vond Skansen juist wel heel erg leuk. Maar smaken verschillen.
Ik zeg niet dat ik het niet leuk vond, maar echt bijzonder vond ik het niet.
-Wij zijn PSV , Wij zijn de beste!
-Landskampioen 2005-2008
pi_52634856
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 08:30 schreef piepster het volgende:
Ik vond Skansen juist wel heel erg leuk. Maar smaken verschillen.
me too! Misschien dat het ook uitmaakt (weet niet of dit elke dag zo is namelijk) of er wat te doen is in Skansen. Toen wij er waren was er een soort van historische markt met allerlei oude ambachten en spelletjes. Dat was erg leuk om te zien. Ik vond het gewoon een prachtig park. Maar meningen verschillen uiteraard.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:04:08 #207
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_52642916
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 22:32 schreef twentemeisje het volgende:

[..]

me too! Misschien dat het ook uitmaakt (weet niet of dit elke dag zo is namelijk) of er wat te doen is in Skansen. Toen wij er waren was er een soort van historische markt met allerlei oude ambachten en spelletjes. Dat was erg leuk om te zien. Ik vond het gewoon een prachtig park. Maar meningen verschillen uiteraard.
Zoals ik dat hoor denk ik dat ik daar de leeftijd nog niet voor bereikt heb Vond het al heel knap van me dat ik enkele musea bezocht had daar en ik het ook nog best interessant vond ook (m.u.v. het National Museum)
Don't let my username fool you...
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:14:04 #208
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_52643118
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 10:04 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Zoals ik dat hoor denk ik dat ik daar de leeftijd nog niet voor bereikt heb Vond het al heel knap van me dat ik enkele musea bezocht had daar en ik het ook nog best interessant vond ook (m.u.v. het National Museum)
met mijn 32 jaar ben ik natuurlijk ook al rijp voor het verzorgingstehuis!
pi_52977418
Hmm..ik moet 4 uur wachten na mijn aankomst op Stockholm voordat mijn vriend me op kan halen..what to do in de tussentijd??
  donderdag 6 september 2007 @ 11:03:27 #210
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_52977528
Ik ben er ook weer een dagje geweest in de afgelopen vakantie in Zweden! Daarvoor al eens een lang weekend

En nu willen we misschien het najaar weer. Dus, even een tvp!
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_53648778
ff een vraagje.

2 hele dagen dagen stockholm genoeg of te weinig?
kom de avond ervoor aan en ga de ochtend van de 4de dag weer weg.
dit ivm vliegen anders zit ik er 6 dagen
pi_53650486
Ik kwam in 2 dagen te kort. Je kunt het grootste deel van de stad denk ik wel zien in 2 dagen, hangt ervanaf hoe graag je ook op terrasjes hangt .

Als je ook wat dingen wat verder van het centrum wil zien (Drottningholm ofzo), dan heb je aan 2 dagen zeker te kort...
"Wir schnapsen zusammen, und keiner ist allein!"
pi_53650655
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 20:36 schreef Blaatmaster het volgende:
Ik kwam in 2 dagen te kort. Je kunt het grootste deel van de stad denk ik wel zien in 2 dagen, hangt ervanaf hoe graag je ook op terrasjes hangt .

Als je ook wat dingen wat verder van het centrum wil zien (Drottningholm ofzo), dan heb je aan 2 dagen zeker te kort...
ok bedankt voor je antwoord.

ga toch maar kijken of ik iets van 3 dagen kan blijven ofzo.
pi_53714529
Ga begin december ook even op en neer naar Stockholm voor een concert, en wat is de makkelijkste manier om van vliegveld Skavsta naar het centrum te reizen?
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 12:53:08 #215
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_53718260
Bruce in de Globen Arena?

De bus van Skavsta naar het centrum: http://www.flygbussarna.se/en/tidtabeller_pdf.asp en http://www.flygbussarna.se/en/tidtabeller/skavsta_s.pdf. Iets meer dan een uurtje, maar een relaxte en goedkope manier om te reizen.

Vanaf het eindpunt in Stockholm, T-Centralen, neem je metrolijn 19 in de richting van Hagsätra en stapt bij de 6e stop uit, dat is Globen.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 12:54:35 #216
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_53718284
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 22:32 schreef twentemeisje het volgende:

[..]

me too! Misschien dat het ook uitmaakt (weet niet of dit elke dag zo is namelijk) of er wat te doen is in Skansen. Toen wij er waren was er een soort van historische markt met allerlei oude ambachten en spelletjes. Dat was erg leuk om te zien. Ik vond het gewoon een prachtig park. Maar meningen verschillen uiteraard.
Je moet van openluchtmusea houden. Daaronder is het wel een toppertje.
In het noorden van Zweden barst het overigens van de kleine openluchtmuseaatjes, dus het is voor Zweden ook een beetje een nationale 'hobby'.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_53739094
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:53 schreef twentemeisje het volgende:
Bruce in de Globen Arena?

De bus van Skavsta naar het centrum: http://www.flygbussarna.se/en/tidtabeller_pdf.asp en http://www.flygbussarna.se/en/tidtabeller/skavsta_s.pdf. Iets meer dan een uurtje, maar een relaxte en goedkope manier om te reizen.

Vanaf het eindpunt in Stockholm, T-Centralen, neem je metrolijn 19 in de richting van Hagsätra en stapt bij de 6e stop uit, dat is Globen.


Idd, dank je voor de info
pi_54147728
even een klein tvp'tje.

Zit er over te denken om naar Stockholm te gaan half december. Kun je er naast gebouwen bekijken ook een beetje stappen? We willen graag beide doen
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  donderdag 25 oktober 2007 @ 09:05:00 #219
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_54153258
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 23:13 schreef Veersesmurf het volgende:
even een klein tvp'tje.

Zit er over te denken om naar Stockholm te gaan half december. Kun je er naast gebouwen bekijken ook een beetje stappen? We willen graag beide doen
Je moet een beetje weten waar je moet zijn, zo hebben wij 2 dagen zitten zoeken naar een leuke tent... En eigenlijk hebben we maar 1 ding kunnen vinden wat dan ook alleen in de zomer open is. Er zou veel en veel meer moeten zijn, maar je moet wel ff weten waar je moet zijn... En zondag en maandag waren niet de dagen om daar uit te gaan.
Don't let my username fool you...
  donderdag 25 oktober 2007 @ 09:17:08 #220
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_54153439
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 23:13 schreef Veersesmurf het volgende:
even een klein tvp'tje.

Zit er over te denken om naar Stockholm te gaan half december. Kun je er naast gebouwen bekijken ook een beetje stappen? We willen graag beide doen
Bedenk wel dat het er daar dan wat frisser is dan hier. -5 tot -10 overdag zou best kunnen rond die tijd.
(als ik zo je sig zie lijk je meer van warme landen te houden )
I am just a dreamer, but you are just a dream
  Moderator donderdag 25 oktober 2007 @ 11:23:46 #221
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_54155440
Vergeet niet na het stappen een broodje worst met alles erop en eraan te halen. Een soort hotdog met sla, garnalensalade en nog veel meer. Goed voor de calorieën. Kom alleen even niet op de Zweedse term voor deze culinaire sensatie.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 11:29:02 #222
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_54155558
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 11:23 schreef UIO_AMS het volgende:
Vergeet niet na het stappen een broodje worst met alles erop en eraan te halen. Een soort hotdog met sla, garnalensalade en nog veel meer. Goed voor de calorieën. Kom alleen even niet op de Zweedse term voor deze culinaire sensatie.
Dat klinkt bijna als mijn traditie om na het uitgaan nog even bij een zaak aan te kloppen die "Opa's braadworst" heet
Binnenkort ga ik ook naar Stockholm
  donderdag 25 oktober 2007 @ 11:57:22 #223
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_54156155
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 11:29 schreef Mike.Strutter het volgende:

[..]

Dat klinkt bijna als mijn traditie om na het uitgaan nog even bij een zaak aan te kloppen die "Opa's braadworst" heet
Binnenkort ga ik ook naar Stockholm
Die braadworsten zijn idd heerlijk na het uitgaan

Was een hotdog niet Kort Korv?
Don't let my username fool you...
  Moderator donderdag 25 oktober 2007 @ 14:01:08 #224
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_54158930
In de straat waar één van mijn Zweedse vrienden woont (Karlsbergvägen), staat de kar van de worstenkoning van Stockholm. Een begrip aldaar kennelijk. Hij gaat alleen open wanneer hij er zin in heeft en je krijgt de worst alleen zoals hij vindt dat deze gegeten moet worden. Dus hij bepaalt de saus en dergelijke.

Hij heeft tevens de lelijkste pruik denkbaar, maar dat terzijde.

De naam van deze specifieke hotdog was volgens mij langer dan alleen Kort Korv. Misschien kom ik er nog op.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_54167036
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 09:17 schreef Dromer het volgende:

[..]

Bedenk wel dat het er daar dan wat frisser is dan hier. -5 tot -10 overdag zou best kunnen rond die tijd.
(als ik zo je sig zie lijk je meer van warme landen te houden )
haha ja, dat zal ff wennen zijn inderdaad. maar ik heb nog ergens een goeie ski-broek liggen dus dat moet wel goed komen


Vrijdag komen we om 18.00 aan. Dan zoeken we een (goedkoop) hotel/hostel ergens in het centrum (tips iemand?)

Zaterdag willen we s'ochtends en s'middags wat van de stad zien. Hoe kunnen we dat het beste doen, en waar MOETEN we vooral heen? s'avonds willen graag gaan stappen in een (grote) discotheek/club die niet te vroeg sluit (tips?)

Zondag moeten we om 14.00 alweer naar Eindhoven terug, dus meer tijd is er niet

Alvast hartelijk dank voor de tips, en ik weet dat ik op google ook aardig wat kan vinden, maar persoonlijke ervaringen vind ik toch net iets belangrijker
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 18:34:51 #226
92354 Nuvole
feeling good
pi_54267604
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 14:01 schreef UIO_AMS het volgende:
In de straat waar één van mijn Zweedse vrienden woont (Karlsbergvägen), staat de kar van de worstenkoning van Stockholm. Een begrip aldaar kennelijk. Hij gaat alleen open wanneer hij er zin in heeft en je krijgt de worst alleen zoals hij vindt dat deze gegeten moet worden. Dus hij bepaalt de saus en dergelijke.
Dat lijkt wel de Zweedse versie van The Soup Nazi! .





Maar dan met hotdogs dus. .
Only the good die young.
pi_54595112
Ga eerdaags met paar vrienden een weekendje stappen in Stockholm, echter er gaan geruchten dat een biertje rond de ¤7,- kost. En dat je de meeste kroegen niet inkomt als je niet supernet gekleed gaat.

Mij lijkt dit een beetje overtrokken, iemand die me er over kan inlichten?
  Moderator woensdag 14 november 2007 @ 10:53:27 #228
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_54595817
quote:
Op woensdag 14 november 2007 10:17 schreef lunko1979 het volgende:
Ga eerdaags met paar vrienden een weekendje stappen in Stockholm, echter er gaan geruchten dat een biertje rond de ¤7,- kost. En dat je de meeste kroegen niet inkomt als je niet supernet gekleed gaat.

Mij lijkt dit een beetje overtrokken, iemand die me er over kan inlichten?
Een biertje is meestal wel een groot glas en de prijs klopt wel. Kroegen zoals in Nederland zijn er niet veel, wel een soort sports bars zoals in de VS. Daar kom je wel zo binnen. Lounge bars en nachtclubs kennen vaak wel een soort van kledingvoorschrift, maar dat ligt dus ook een beetje aan waar je naar toe gaat.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_54596630
Bedankt voor de snelle reactie, maar gewoon casual spijkerbroek, blouse, redelijk nette schoenen. Hoeft dit allemaal geen probleem te zijn?
  Moderator woensdag 14 november 2007 @ 12:14:35 #230
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_54597654
quote:
Op woensdag 14 november 2007 11:32 schreef lunko1979 het volgende:
Bedankt voor de snelle reactie, maar gewoon casual spijkerbroek, blouse, redelijk nette schoenen. Hoeft dit allemaal geen probleem te zijn?
Zo lopen ze er zelf ook allemaal bij. Geen probleem dus.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 14 november 2007 @ 17:37:38 #231
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_54605736
quote:
Op woensdag 14 november 2007 10:17 schreef lunko1979 het volgende:
Ga eerdaags met paar vrienden een weekendje stappen in Stockholm, echter er gaan geruchten dat een biertje rond de ¤7,- kost. En dat je de meeste kroegen niet inkomt als je niet supernet gekleed gaat.

Mij lijkt dit een beetje overtrokken, iemand die me er over kan inlichten?
Biertje kostte in de zomer meestal ergens rond de 5 a 6 euro, wel voor 0,4 liter dan... Ow ja, en zonder schuim, na 3 seconden is al het schuim al weg (áls er al schuim op zat... )
Don't let my username fool you...
pi_54606686
Hoe minder schuim hoe meer bier

Ik heb ook overal ongeveer 6 euro betaald voor een biertje geloof ik ja, alleen in halve liters. en 17-18 euro voor een cocktail in de Absolut Ice Bar
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_54990842
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 20:22 schreef Veersesmurf het volgende:

Vrijdag komen we om 18.00 aan. Dan zoeken we een (goedkoop) hotel/hostel ergens in het centrum (tips iemand?)

Zaterdag willen we s'ochtends en s'middags wat van de stad zien. Hoe kunnen we dat het beste doen, en waar MOETEN we vooral heen? s'avonds willen graag gaan stappen in een (grote) discotheek/club die niet te vroeg sluit (tips?)
Even mezelf quoten

Een hostel hebben we inmiddels gevonden, maar de invulling voor zaterdag staat nog helemaal open... Gamla Stan willen we graag zien, en misschien wat shoppen in die grote winkelstraat. Zijn er nog meer dingen die we gezien moeten hebben?
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_55022112
wat ik toen gedaan heb was een mountainbike huren en lekker crossen door de stad, supergeinig.
Best een groene stad ook, dus je komt op mooie plekjes.

Er zijn nog maar een paar toko's heel laat nog open, maar wees gewaarschuwd, kroeghoppen zoals hier kan daar niet zomaar. En neem een dikke portemonnee mee.
pi_55041823
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:09 schreef Arvid het volgende:
wat ik toen gedaan heb was een mountainbike huren en lekker crossen door de stad, supergeinig.
Best een groene stad ook, dus je komt op mooie plekjes.

Er zijn nog maar een paar toko's heel laat nog open, maar wees gewaarschuwd, kroeghoppen zoals hier kan daar niet zomaar. En neem een dikke portemonnee mee.
Aj dat is jammer, het leek me juist leuk om verschillende kroegen/clubs in te gaan kwestie van gemist dan...

Dat van die MTB is misschien nog niet zo'n gek idee thnx!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  dinsdag 4 december 2007 @ 20:32:34 #236
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_55043130
Prijzen vallen best mee hoor. Wat je natuurlijk ook kunt doen is ff heel snel vrienden maken en gewoon bij mensen thuis flink indrinken. Dat is ook zeer geslaagd!
pi_55043872
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:09 schreef Arvid het volgende:
wat ik toen gedaan heb was een mountainbike huren en lekker crossen door de stad, supergeinig.
Best een groene stad ook, dus je komt op mooie plekjes.

Er zijn nog maar een paar toko's heel laat nog open, maar wees gewaarschuwd, kroeghoppen zoals hier kan daar niet zomaar. En neem een dikke portemonnee mee.
Waarom kan dat kroeghoppen zoals hier niet?

Willen eind maar met wat collega's richting Stockholm gaan. Van donderdag tot en met zondag met Ryanair. Denk dat we de tijd best wel omkrijgen . Lonely Planet van Stockholm (Encounter guide) besteld. Tezamen met de info in dit topic komen we er vast wel uit .
  dinsdag 4 december 2007 @ 21:06:59 #238
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_55044037
Kroeghoppen kun je zeker, maar een goedgevulde beurs is dan wel een vereiste. Extreem duur is het niet, maar het kan duur uitvallen mocht je een Zweedse dame aan de haak slaan.
pi_55209546
Wahoee, eind Februari een weekje naar Stockholm in Castanea hostel op Gamla Stan.
@Arvid: Waar heb je die MTB gehuurd dan?
  zaterdag 22 december 2007 @ 12:25:11 #240
57098 NoT-YouR-MaN
Drugs are bad mkay?
pi_55460771
stockholm is de shit! Net terug en nu al heimwee!!
.:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.
  Moderator dinsdag 25 december 2007 @ 10:50:17 #241
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_55529683
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 11:23 schreef UIO_AMS het volgende:
Vergeet niet na het stappen een broodje worst met alles erop en eraan te halen. Een soort hotdog met sla, garnalensalade en nog veel meer. Goed voor de calorieën. Kom alleen even niet op de Zweedse term voor deze culinaire sensatie.
Het is de Tunnbrödsrulle met alles erop en eraan. Ik wist wel dat ik er nog op zou komen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_55572446
Skansen is geweldig Nordiska museet vond ik wat tegenvallen.
pi_55641947
Een tipje. Bij sommige musea kan je gewoon je Nederlandse studentenpas gebruiken voor de studentenkorting. Bij het koninklijk paleis kon het dus namelijk wel.

Zelf wel wat problemen gehad tijdens het stappen in Stockholm, zelfs met mijn 24 jaar kwam ik een paar bars niet binnen. Een van de portiers vertelde mij, dat ze nog wel iets soepeler zijn met buitenlanders, die hebben namelijk geld.

Als het salaris is gestort van een uitgaande Zweed, geeft hij of zij in de eerste week veel geld uit, de tweede week wat minder.. maar toch veel.. de derde week heel weinig en de vierde week drinken ze meestal thuis of bij vrienden of gaan naar de bios. Zo kan het zijn dat in het laatste weekend van de maand mega rustig is in de clubs of bars.

Misschien in de laatste week dat ik nog in Zweden studeer nog een keer naar Stockholm.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_55649655
Heh, je hoeft 9 van de 10 keer helemaal geen studentenpas of wat dan ook te laten zien hoor Wij zijn al talloze malen overal binnengekomen door het alleen te vermelden. Niemand heeft ooit om bewijs gevraagd.
  zondag 30 december 2007 @ 22:38:42 #245
57098 NoT-YouR-MaN
Drugs are bad mkay?
pi_55665748
Wat verdient Jan Modaal in Zweden? Ik heb het idee dat ze het niet verkeerd hebben daar.
.:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.
pi_55666011
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:38 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Wat verdient Jan Modaal in Zweden? Ik heb het idee dat ze het niet verkeerd hebben daar.
Ruim 47k in US dollars, niet veel meer dan de gemiddelde Nederlander (USD 45,4k). Zie http://en.wikipedia.org/w(...)(nominal)_per_capita . Natuurlijk verschillen wel overige zaken als de opzet van verzorgingsstaat, onderwijs, btw etc. waardoor netto grotere verschillen bestaan...
  maandag 31 december 2007 @ 01:08:38 #247
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_55670707
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:38 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Wat verdient Jan Modaal in Zweden? Ik heb het idee dat ze het niet verkeerd hebben daar.
Dat idee kreeg ik ook toen ik daar was ja. Zelfs zwervers zagen er goed verzorgd uit Zie je op zo'n station een normaal uitziende man of vrouw lopen, zie je ze in één keer in die prullenbakken graaien...
Don't let my username fool you...
pi_55674858
quote:
Op maandag 31 december 2007 01:08 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Dat idee kreeg ik ook toen ik daar was ja. Zelfs zwervers zagen er goed verzorgd uit Zie je op zo'n station een normaal uitziende man of vrouw lopen, zie je ze in één keer in die prullenbakken graaien...
Wat Zweden niet doen voor 1 kroon.. Dat doen ze waarschijnlijk om het statiegeld wat op blikjes en flesjes zit
Ooit eens in Borås een flesje cola in de prullenbak gegooid en gewacht hoelang het zo duren voordat iemand deze eruit zou vissen. Binnen 2 minuten was het raak.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_55677722
Dat laatste is de nornaalste zaak van de wereld. Overal lopen zwervers met een winkelwagentje flesjes en blikjes te verzamelen.
  woensdag 2 januari 2008 @ 21:40:57 #250
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_55731786
Nadat ik net nog gepost heb in het Barcelona topic is mijn oog nu toch gevallen op Stockholm.
Vanaf Eindhoven makkelijker (en goedkoper) te bereiken en als ik de foto's in dit topic zie ben ik verkocht
Ik wil waarschijnlijk eind april of begin mei een dag of 5 weg in m'n uppie. Stappen ben ik niet van plan, het is echt om cultuur en natuur te zien.
Is Stockholm veilig als vrouw alleen? En hoe is het weer in die tijd?
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_55731913
Het zal er niet echt warm zijn, maar goed weer om een fiets te huren en rond te gaan fietsen.

Reken nog wel op ca. 26 euro voor een retourtje met de bus vanaf Nykoping Airport (waar Ryanair landt) naar Stockholm. Overnachten is ook niet echt goedkoop, maar er staan wel tips in dit topic... ik meen een oude gevangenis, een boot en het HI Hostel.
  woensdag 2 januari 2008 @ 21:56:30 #252
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_55732135
Ik functioneer beter bij 15 graden dan bij 28 graden, dus dat zou wel goed moeten komen. Is het erg regenachtig in Zweden?
Ik las net jou verslag hier op Fok. Ondanks dat ik niet zo'n fietser ben klinkt het wel aantrekkelijk. Wat ik zo snel kon vinden moet ik voor max ¤ 25 per nacht een slaapplaats kunnen vinden, moet dus ook wel te doen zijn. Zeker als het hostel een keukenfaciliteit heeft.
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  woensdag 2 januari 2008 @ 22:03:00 #253
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_55732301
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 21:56 schreef Lips het volgende:
Ik functioneer beter bij 15 graden dan bij 28 graden, dus dat zou wel goed moeten komen. Is het erg regenachtig in Zweden?
Ik las net jou verslag hier op Fok. Ondanks dat ik niet zo'n fietser ben klinkt het wel aantrekkelijk. Wat ik zo snel kon vinden moet ik voor max ¤ 25 per nacht een slaapplaats kunnen vinden, moet dus ook wel te doen zijn. Zeker als het hostel een keukenfaciliteit heeft.
Ik ben 2 maanden in Zweden geweest (Sept. en okt.) en het heeft niet 1 keer geregend. de kou is ook wat anders dan in NL, het voelt minder koud aan zeg maar. geweldige stad waar je wel een paar dagen kunt rond slenteren, veel plezier
  woensdag 2 januari 2008 @ 22:03:29 #254
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_55732309
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 21:56 schreef Lips het volgende:
Ik functioneer beter bij 15 graden dan bij 28 graden, dus dat zou wel goed moeten komen. Is het erg regenachtig in Zweden?
Ik las net jou verslag hier op Fok. Ondanks dat ik niet zo'n fietser ben klinkt het wel aantrekkelijk. Wat ik zo snel kon vinden moet ik voor max ¤ 25 per nacht een slaapplaats kunnen vinden, moet dus ook wel te doen zijn. Zeker als het hostel een keukenfaciliteit heeft.
Edit: ik zie dat je ook met de trein naar Stockholm kan, is dat beter te doen dan de bus? Als ik het goed begrijp kost een enkeltje tussen de 110 en 140 SEK.


verdomme waarom quote ik mezelf steeds als ik wil editten
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_55732427
Met de trein ben je helemaal lang onderweg en is erg onhandig. Die bus stopt voor de luchthaven en zet je 1,5 uur later op het centraal busstation in het centrum af
pi_55732462
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 22:03 schreef Lips het volgende:

[..]

Edit: ik zie dat je ook met de trein naar Stockholm kan, is dat beter te doen dan de bus? Als ik het goed begrijp kost een enkeltje tussen de 110 en 140 SEK.


verdomme waarom quote ik mezelf steeds als ik wil editten
Gewoon de bus pakken! Uiit het vliegtuig stappen, direct bij het loket van de flygbussar een kaartje kopen, in de bus stappen, anderhalf uur later op Stockholm Centralen weer uit de bus stappen. Ideaal!
Met de trein kom je er volgens mij niet, dat is denk ik het andere vliegveld bij Stockholm.
Everything which is not impossible, will eventually happen
  woensdag 2 januari 2008 @ 22:15:05 #257
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_55732630
De bus stopt toch bij het trein/metro station?
pi_55732838
Ja het busstation is bovenop het treinstation en dat is weer bovenop het metrostation. Vanaf de straat is het overigens wel even zoeken naar het busstation, omdat je er via een perron van het treinstation moet komen.
  woensdag 2 januari 2008 @ 22:23:29 #259
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_55732851
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 22:09 schreef Quinazoline het volgende:

[..]

Gewoon de bus pakken! Uiit het vliegtuig stappen, direct bij het loket van de flygbussar een kaartje kopen, in de bus stappen, anderhalf uur later op Stockholm Centralen weer uit de bus stappen. Ideaal!
Met de trein kom je er volgens mij niet, dat is denk ik het andere vliegveld bij Stockholm.
Trein is vanaf Arlanda. Werkte in 2001 iig nog prima en snel.

Ik denk tegen of in de zomer weer eens naar Stockholm te gaan.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_55732866
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 22:09 schreef Quinazoline het volgende:

[..]

Gewoon de bus pakken! Uiit het vliegtuig stappen, direct bij het loket van de flygbussar een kaartje kopen, in de bus stappen, anderhalf uur later op Stockholm Centralen weer uit de bus stappen. Ideaal!
Met de trein kom je er volgens mij niet, dat is denk ik het andere vliegveld bij Stockholm.
Dat kan volgens mij alleen met een creditcard of niet? Ik landde trouwens op Skavska, maar denk niet dat dat uitmaakt omdat het met dezelfde service was
Die bussen zijn trouwens ideaal idd
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_55733068
Skavska = Skavsta = Nykoping = NYO
pi_55733527
Mijn excuses, de champagne is nog niet uitgewerkt ofzo
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_55733963
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 22:24 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Dat kan volgens mij alleen met een creditcard of niet? Ik landde trouwens op Skavska, maar denk niet dat dat uitmaakt omdat het met dezelfde service was
Die bussen zijn trouwens ideaal idd
Ik kon gewoon in de flygbus naar Landvetter (vanaf Borås) gewoon een kaartje kopen in de bus
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  woensdag 2 januari 2008 @ 23:28:05 #264
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_55734613
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 21:40 schreef Lips het volgende:
Nadat ik net nog gepost heb in het Barcelona topic is mijn oog nu toch gevallen op Stockholm.
Vanaf Eindhoven makkelijker (en goedkoper) te bereiken en als ik de foto's in dit topic zie ben ik verkocht
Ik wil waarschijnlijk eind april of begin mei een dag of 5 weg in m'n uppie. Stappen ben ik niet van plan, het is echt om cultuur en natuur te zien.
Is Stockholm veilig als vrouw alleen? En hoe is het weer in die tijd?
Ik vond Stockholm héél erg veilig overkomen, er is gewoon geen enkel moment geweest dat ik me onveilig heb gevoeld daar op straat, ook niet 's avonds.
Don't let my username fool you...
  donderdag 3 januari 2008 @ 20:48:02 #265
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_55754467
Verdomme, backpackers zit op vr en za nacht al vol

Edit: Via hun eigen site nog wel mogelijkheden
Moet alleen tot morgen wachten voor ik hoor of ik vrij heb van m'n werk... Maar als dat zo is ga ik boeken en zit ik van 23 tot 28 april in Stockholm!!!

[ Bericht 27% gewijzigd door Lips op 03-01-2008 21:16:24 ]
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 17:39:54 #266
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_55775887
ik heb geboekt!!! Vlucht en hostel
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_55850514
@Lips: nice!
Ik ga eind februarie voor een week. Heeft iemand nog leuke tips van wat ik nou echt eens moet zien als ik in Stockholm ben.
  Moderator maandag 7 januari 2008 @ 16:23:09 #268
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_55850719
quote:
Op maandag 7 januari 2008 16:16 schreef Karimo het volgende:
@Lips: nice!
Ik ga eind februarie voor een week. Heeft iemand nog leuke tips van wat ik nou echt eens moet zien als ik in Stockholm ben.
Het Muziekmuseum met een altaar voor ABBA. Zie mijn post eerder in dit topic hierover voor het adres.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator maandag 7 januari 2008 @ 16:51:53 #269
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_55851534
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:46 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Ruim 47k in US dollars, niet veel meer dan de gemiddelde Nederlander (USD 45,4k). Zie http://en.wikipedia.org/w(...)(nominal)_per_capita . Natuurlijk verschillen wel overige zaken als de opzet van verzorgingsstaat, onderwijs, btw etc. waardoor netto grotere verschillen bestaan...
Even een terzijde: op die lijst staat het bruto nationaal product gedeeld door het aantal inwoners.
Dat is iets anders (en een stuk hoger) dan wat "Jan Modaal" verdient.
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
  zondag 27 januari 2008 @ 15:25:52 #270
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_56341246
Ik zit te tobben of ik begin februari niet even 3 daagjes naar Stockholm wil gaan met Ryanair. Nog nooit in Scandinavie geweest, zou wel leuk zijn als ik m'n gezicht daar eens liet zien.

Is (het meeste) van Stockholm te bekijken in 1 dag? Ik zie hier dat de meesten vinden dat je makkelijk een paar dagen kunt vol maken in Stockholm, dus hoe nuttig is het om 1 dag (en een beetje) te gaan?

En is die Hostel op de boot leuker of die in gevangenis?
Confidence through competence
pi_56341389
Als je niet meer tijd hebt, dan kun je het (oude) centrum wel zien in een dag. Maar als je ook Skansen, het koninklijk Paleis en wat meer wil zien, dan zou ik wel een paar dagen gaan. Anders is het zonde van je reistijd.
  zondag 27 januari 2008 @ 16:02:36 #272
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56342016
quote:
Op zondag 27 januari 2008 15:25 schreef Stereotomy het volgende:
Ik zit te tobben of ik begin februari niet even 3 daagjes naar Stockholm wil gaan met Ryanair. Nog nooit in Scandinavie geweest, zou wel leuk zijn als ik m'n gezicht daar eens liet zien.

Is (het meeste) van Stockholm te bekijken in 1 dag? Ik zie hier dat de meesten vinden dat je makkelijk een paar dagen kunt vol maken in Stockholm, dus hoe nuttig is het om 1 dag (en een beetje) te gaan?

En is die Hostel op de boot leuker of die in gevangenis?
Als je met ryanair gaat vanaf Eindhoven dan ben je wel pas om 18.10 uur op het vliegveld in Skavsta, voor je in Stockholm bent, ben je een paar uur verder, die dag wordt dus niet veel meer.
De terugvlucht vertrekt om 14.05 uur, ook die dag is dus eigenlijk weg.
Hou daar wel rekening mee
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  zondag 27 januari 2008 @ 16:36:04 #273
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_56342772
quote:
Op zondag 27 januari 2008 16:02 schreef Lips het volgende:

[..]

Als je met ryanair gaat vanaf Eindhoven dan ben je wel pas om 18.10 uur op het vliegveld in Skavsta, voor je in Stockholm bent, ben je een paar uur verder, die dag wordt dus niet veel meer.
De terugvlucht vertrekt om 14.05 uur, ook die dag is dus eigenlijk weg.
Hou daar wel rekening mee
Je hebt gelijk.

Ik zie ook dat ik niet op maandag hoef te vertrekken, maar ik kan ook op zondag voor dezelfde prijs gaan. Dan heb ik echt 2x een volle dag in Stockholm. Ik denk dat ik dat maar ga doen. Carnaval is toch kut in Eindhoven.

Ik moet nog wel kiezen welke hostel ik wil nemen: de boot, de gevangenis of gewoon City Backpackers. Wordt waarschijnlijk de laatste, want ze hebben een actie lopen in de winter voor 20 EUR dorm bedden.
Confidence through competence
pi_56343784
quote:
Op zondag 27 januari 2008 15:25 schreef Stereotomy het volgende:
Ik zit te tobben of ik begin februari niet even 3 daagjes naar Stockholm wil gaan met Ryanair. Nog nooit in Scandinavie geweest, zou wel leuk zijn als ik m'n gezicht daar eens liet zien.

Is (het meeste) van Stockholm te bekijken in 1 dag? Ik zie hier dat de meesten vinden dat je makkelijk een paar dagen kunt vol maken in Stockholm, dus hoe nuttig is het om 1 dag (en een beetje) te gaan?

En is die Hostel op de boot leuker of die in gevangenis?
Ik heb een keer op die boot geslapen, was erg gezellig en je loopt zo Gamla Stan of Södermalm in.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  zondag 27 januari 2008 @ 19:18:57 #275
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56345921
Ik heb voor eind april City Backpackers besproken. Wel gewoon via hun eigen site klik, daar hadden ze meer mogelijkheden dan via hostelbookers ofzo.
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_56350729
Het is best een onderneming, met het vliegtuig naar Skavsta enzo. Zou het zeker niet voor 1 dag doen.
pi_56357577
ik vond het nou net een snel gebeurde ''onderneming''. had er totaal geen moeite mee en zou zo weer weg zijn als ik de mogelijkheid had.
pi_56740547
Plannen aan het maken voor de zomer, lijkt me wel leuk en eens wat anders

Maar is het daar in juli wel een beetje chill weer? Lekker zonnetje, 25+ graden etc?
En het allerbelangrijkste misschien nog wel; is het nou echt zo duur? Drinken, biertje, eten etc?
  Moderator vrijdag 15 februari 2008 @ 09:32:50 #279
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_56742617
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 02:00 schreef Repeat het volgende:
Plannen aan het maken voor de zomer, lijkt me wel leuk en eens wat anders

Maar is het daar in juli wel een beetje chill weer? Lekker zonnetje, 25+ graden etc?
En het allerbelangrijkste misschien nog wel; is het nou echt zo duur? Drinken, biertje, eten etc?
Afgelopen zomer was het in Stockholm beter dan in Nederland qua weer.
Drinken is duurder, de rest is ongeveer gelijk.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_56744831
Hoe is het halverwege maart in Stockholm? En dan bedoel ik zowel het weer als mogelijkheden om iets te beleven? Misschien wil ik er doordeweeks een paar dagen heen, is er dan wat te doen of is het dan helemaal utigestorven en is alles dicht?
bla
blabla
blablabla
blablablabla
pi_56756041
Ik ga over precies een week een paar dagen naar Stockholm...de retourvlucht met Ryanair was echt bespottelijk goedkoop...heerlijk! Ben benieuwd...
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_56866771
Nog 2 nachten slapen en dan op weg naar Stockholm! Ben erg benieuwd...iemand al in Hotel Scandic Malmen geweest? Als iemand nog 'last-minute-'tips heeft (bezienswaardigheden of leuke weetjes) dan hoor ik het nog graag!
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_56874921
Tickets voor 18 april zijn gekocht. Gewoon op Arlanda. moet alleen nog een hotel vinden. weten jullie nog een leuk hotel?
pi_56875295
Maandag naar Stockholm! zeer spannend, heerlijk verblijf in Gamla Stan (Castanea Hostel).
Iemand nog leuke tips mbt bezienswaardigheden/uitgaan(clubs), ik vond ook ergens een karaokebar (sakura Restaurang & Bar) alleen daar moet je met minimaal 12 personen zijn, leek me opzich wel lachen.
pi_56881255
Ah ben jaloers op degenen die gaan! Stockholm is echt prachtig! Iemand had t hierboven al gezegd, maar qua bezienswaardigheden is Djurgarden de moeite waard. Daarnaast is Gamla Stan echt een heerlijk centrum om doorheen te slenteren.
Wat uitgaan betreft, volgens mij is het Södermalm waar de leuke cafeetjes zitten, maar het kan ook östermalm zijn, dat weet ik ff niet meer
Wij slapen meestal op den röda baten (is n a met n rondje erop maar weet niet hoe ik die moet maken), oftewel de rode boot. Dat is n soort herbergboot, maar ze hebben ook tweepersoonskamers. Goed, stevig ontbijt en absoluut niet duur!
pi_56882492
quote:
Op zondag 27 januari 2008 16:36 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Je hebt gelijk.

Ik zie ook dat ik niet op maandag hoef te vertrekken, maar ik kan ook op zondag voor dezelfde prijs gaan. Dan heb ik echt 2x een volle dag in Stockholm. Ik denk dat ik dat maar ga doen. Carnaval is toch kut in Eindhoven.

Ik moet nog wel kiezen welke hostel ik wil nemen: de boot, de gevangenis of gewoon City Backpackers. Wordt waarschijnlijk de laatste, want ze hebben een actie lopen in de winter voor 20 EUR dorm bedden.
Geen idee of je er nog iets aan hebt, maar ik zie je post nu pas.

Het ligt er een beetje aan wat je leuk vindt. Ik vond de gevangenis een stuk luxer dan de boot. De gevangenis heeft en douche en wc op de kamer op de boot moet je die delen met en heleboel mensen. De boot heeft heel erg kleine kamertjes, maar dat kan ook komen doordat wij het allerkleinste hokje hadden, de helft van de stuurhut. Op de boot kom je makkelijker in contact met andere mensen. Qua ligging in de stad maakt het niet veel uit. Beide zijn makkelijk te bereiken met ov of lopend. De gevangenis is iets verder weg van het centrum geloof ik. Bij de gevangenis kan je gratis parkeren als je met een auto bent, bij de boot weet ik dat niet zeker. De gevangenis vond ik een stuk toeristischer dan de boot. Ze hebben een eigen souvenierswinkeltje met gevangenispakjes etc. De boot heeft dat wat minder. Op de boot ontbijt je trouwens biologisch.

Dit is de website van de AF Chapman (de boot).

En dit is de site van Långholmen Youth Hostel (de gevangenis). Je moet dan wel even kijken bij hostel, het hotel is duurder.
pi_56884024
Dubbelpost
pi_56884026
Ik ga waarschijnlijk voor het de langholmen gevangenis, maar dan wel het hotel gedeelte. Eerst even met mijn vriendin overleggen ofdat zij het ook wat vind.

Tis trouwens best moeilijk om een leuk hotel te vinden voor een nette prijs. Ik lees bijvoorbeeld ook dat je soms in een hotelkamer zonder ramen word gestopt :S.

[ Bericht 35% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 21-02-2008 14:21:58 ]
pi_56884346
In de gevangenis hadden we een kamer met een raam. Het is niet groot, maar dat komt doordat het een gevangenis is geweest. De tralies zitten er nog voor. Het raam kon overigens wel open.

Op de boot was ons raam een patrijspoort.
pi_56884453
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 14:31 schreef piepster het volgende:
In de gevangenis hadden we een kamer met een raam. Het is niet groot, maar dat komt doordat het een gevangenis is geweest. De tralies zitten er nog voor. Het raam kon overigens wel open.

Op de boot was ons raam een patrijspoort.
Maar dan heb je iig nog een raam
  donderdag 21 februari 2008 @ 15:34:51 #291
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_56885631
Wat is de goedkoopste prijs voor een eenpersoonskamer die jullie zijn tegengekomen voor Stockholm? Ik kom niet onder de 50 EUR.
Confidence through competence
pi_56986280
Ik ben sinds vannacht terug van het weekend Stockholm. We hebben veel zon gezien (bij een graad of 8 overdag); het bleek extreem warm te zijn. Er lag geen ijs en daar was men erg verbaasd over. Leuke straatjes en huizen; grappig al dat water en de vele lunchtentjes...gewoon gezellig weekend dus Zou er echter niet zo heel snel weer naar toe gaan...
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_56986675
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:13 schreef myxomatosekonijn het volgende:
Ik ben sinds vannacht terug van het weekend Stockholm. We hebben veel zon gezien (bij een graad of 8 overdag); het bleek extreem warm te zijn. Er lag geen ijs en daar was men erg verbaasd over. Leuke straatjes en huizen; grappig al dat water en de vele lunchtentjes...gewoon gezellig weekend dus Zou er echter niet zo heel snel weer naar toe gaan...
Waarom niet? Toch iets wat je tegenviel dan?
pi_56987230
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:28 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Waarom niet? Toch iets wat je tegenviel dan?
Nou...tegenvallen...ik weet het niet... Komt misschien omdat mijn laatste vakanties totaal anders waren en in dat opzicht lijkt Zweden gewoon meer op Nederland Het is niet dat ik me er niet vermaakt heb, want het was gezellig en we hebben ons zeker vermaakt Wat me nog wel mooi lijkt om met echt mooi weer eens het binnenland in te gaan
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  dinsdag 26 februari 2008 @ 15:49:25 #295
8997 tomroes
heeft altijd gelijk
pi_56988618
Ik ben ook net voor het eerst naar Stockholm geweest. Heel mooi en schattig enzo, maar toch werd ik niet echt gegrepen ofzo... Het was een beetje te saai, te netjes, te stil allemaal.

Misschien een keer in de zomer teruggaan? Dan schijnt het echt 100x mooier en leuker te zijn...
  donderdag 28 februari 2008 @ 09:25:47 #296
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_57028338
Wij gaan waarschijnlijk in Juni rond Midzomernacht. Lekker lang licht.
Aangezien mijn vriendin er nog niet geweest is, zullen het waarschijnlijk weer dezelfde (standaard) bezienswaardigheden worden die ik de vorige keer 'gedaan' heb. (Oude stad, Vasa museüm, stadhuis, koninklijk paleis, Skansen, boottochtje) Hetgeen natuurlijk geen straf is.

Waarschijnlijk gaan we met RyanAir. De tijden zijn welliswaar wat onhandiger dan bij de meeste andere maatschappijen, maar de lage prijs compenseert de extra nachtjes die je in Stockholm moet betalen om een net zo lang (eigenlijk zelfs wat langer) verblijf te halen én je hebt dan i.p.v. twee halve dagen (aankomst- en vertrekdag) een hele dag. Voordeel voor ons is ook dat zowel Eindhoven als Weeze binnen een uurtje bereikbaar zijn voor ons i.t.t. Schiphol.
I am just a dreamer, but you are just a dream
  Moderator donderdag 28 februari 2008 @ 11:29:50 #297
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_57030822
Hou er wel rekening mee dat het weekend rond Midzomernacht Stockholm leeg loopt en veel gesloten is.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  vrijdag 29 februari 2008 @ 07:45:43 #298
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_57053180
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 11:29 schreef UIO_AMS het volgende:
Hou er wel rekening mee dat het weekend rond Midzomernacht Stockholm leeg loopt en veel gesloten is.
Goed dat je dat zegt (wist ik niet), maar toevallig waren we al van plan om zo ongeveer de 25e tot de 28e Juni te gaan, dus dan zitten we na dat weekend.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_57113844
ai, ik had juist expres mijn Stockholm reisje rond Midzomernacht gepland, omdat ik in een paar gidsjes had gelezen dat het dan heel gezellig is ..maar een ander gidsje vertelde weer het tegenovergestelde...
maar ik zit er zeg maar van 20 juni en dan 10 dagen lang, dus sowieso dagen genoeg, maar ik ben nu toch wel benieuwd of die hele week dan alles gesloten is, en wat ik dan juist het beste kan doen in deze periode/rond Midzomernacht? Iemand hier die rond die tijd dus al eens in Stockholm is geweest en ervaringen kan delen?
pi_57114294
quote:
Op zondag 2 maart 2008 21:43 schreef TuuT het volgende:
ai, ik had juist expres mijn Stockholm reisje rond Midzomernacht gepland, omdat ik in een paar gidsjes had gelezen dat het dan heel gezellig is ..maar een ander gidsje vertelde weer het tegenovergestelde...
maar ik zit er zeg maar van 20 juni en dan 10 dagen lang, dus sowieso dagen genoeg, maar ik ben nu toch wel benieuwd of die hele week dan alles gesloten is, en wat ik dan juist het beste kan doen in deze periode/rond Midzomernacht? Iemand hier die rond die tijd dus al eens in Stockholm is geweest en ervaringen kan delen?
De dagen rond Midzomernacht is het best gezellig op straat en in de parken. Ik was er drie jaar terug rond die tijd. (zie hier )
  maandag 3 maart 2008 @ 09:37:36 #301
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_57120829
Wij gaan nu definitief van de 25e t/m de 28e. (voor mij tweede keer Stockholm en 8e of 9e keer of zo Zweden)

Aangezien we met RyanAir vliegen zijn dat dus effectief 2 hele dagen aangezien je dan de 25e in de avond aankomt en de 28e in de vroege middag weer vertrekt. Gelukkig wel twee lange dagen rond die tijd van het jaar. (Skansen is bv. tot 22u open)
RyanAir kostte incl cc toeslag 56 euro voor een retour voor 2 personen (wel goed aan hun regeltjes houden natuurlijk) en Weeze ligt maar op 65 kilometer afstand van ons huis. (Eindhoven had net zo goed gekund qua afstand, maar daar was de terugreis geen 1 eurocent )

Als hotel gekozen voor hotel Kom. Voornamelijk vanwege de ligging in het centrum. Dat het wat oudere troep is, boeit ons niet. (hadden we in NY ook en dat ging prima) Lokatie zegt toch meer op een korte citytrip, denk ik.
I am just a dreamer, but you are just a dream
  Moderator maandag 3 maart 2008 @ 10:06:38 #302
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_57121345
Volgende deel: Stockholm #2
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')