Dag 5 – RigaIk word wakker met het geluid van de ruisende zee, fluitende vogels en de geur van pijnbomen. Er zijn slechtere manieren om je zondagochtend te beginnen. Dat het ontbijt niet helemaal zo is als ik mij had kunnen voorstellen doet er dan ook niet meer toe. Ik krijg alleen steeds meer het vermoeden dat ik de enige gast in het hotel ben als ik ’s ochtends alleen in de ontbijtzaal zit en er ook maar een beperkte hoeveelheid brood klaar staat.
Deze zondag ga ik naar Riga. Omdat ik in een kleine Letse spraakverwarring terecht kom, mis ik mijn trein, maar een half uur later gaat de volgende al weer. Ik had gewoon even beter in mijn boekje moeten kijken en niet zomaar in het Engels moeten beginnen tegen de oude dame aan het loket.. deze dame sprak wel Duits, maar omdat haar ‘zu’ klonk hetzelfde als ‘two / to’ of omgekeerd zei ik op een gegeven moment maar ja, en kreeg twee enkele reisjes naar Riga in plaats van één retourtje.
Deze 40 minuten durende treinrit kost dan ook wel 0,42Lat, ofwel bijna 65 eurocent. Daarvoor kon ik het niet laten om in het oudste rijtuig in te stappen en te ervaren hoe het is om tussen de Russen en de Letten op de houten bankjes plaats te nemen. In de trein bevonden zich ook een twee jongens uit Riga die duidelijk de avond en nacht drinkend hadden doorgebracht in Jurmala. De conductrice ontfermde zich over hen; één van de twee had echter nog een glas bier mee… De conductrice vond het niet zo’n goed idee om hem in de trein te laten zitten met dat glas en zette hem dan ook bij het eerstvolgende station (in een buitenwijk van Riga) uit de trein, wat nog niet al te makkelijk ging want de jongen viel telkens in slaap. Het gezicht van degene die naast hem zat was ook erg grappig toen we aankwamen in Riga; hij had geen idee dat z’n vriend uit de trein was gezet.
MarkthallenVanuit de trein zag ik bij aankomst in Riga de beroemde markthallen al liggen, dus ik ga daar als eerste naar toe. Ondanks dat (of omdat?) het zondag is, is het een drukte van belang. Zover je kan kijken kun je wel iets kopen: kleding, antiek, vis, cassettebandjes met Russische techno, broodjes, lotto-tickets, noem maar op. Binnen in de hallen lijkt het allemaal wat geordender, maar is het gelijk ook fantasieloos. De verkoopsters lijken allemaal familie en hun waren lijken direct van elkaar gekopieerd. Een hal met vlees, een hal met vis, een hal met groenten en planten en nog een hal met allerlei spullen.
Eenmaal buiten zie ik dat hier ook het busstation is waar ik dinsdag op de bus richting Tallinn kan stappen. Ik zie dat er een bus van Eurolines om 10.00 en 12.00 gaat. Gezien de drukte bij het loket koop ik nog maar geen ticket en ga richting het centrum. Ik zie nog een stukje soviet architectuur (academy of sciences) en loop weer terug naar het station.
Aan de andere kant van het station bezoek ik Stockmans, het grote luxe Finse warenhuis. Opvallend is dat hier ook de Finse prijzen gehanteerd worden en ik me niet kan voorstellen dat een gemiddelde Let hier iets kan kopen. Verder gaat het door een paar kleine straten en een park, richting een plek waar ik muziek vandaan hoor komen; Esplanade. Hier is een kleine markt met huisjes die op een kerstmarkt in Duitsland niet zouden misstaan. Er wordt allerhande houtwerk, traditionele kleding, aardewerk en honing verkocht. Uiteraard ontbreekt een terrasje met wat barbecues ook niet.
Ik heb nog geen zin om wat te eten, dus ik loop verder richting het Vrijheidsmonument en de Laima klok. Als ik de vesting over loop zie ik nog het volgende:
Ja, je kan hier ook waterfietsen…Het vijftig meter hoge Vrijheidsmonument wordt bewaakt door twee soldaten en is voorzien van bloemen. Uit de reisgids blijkt dat dit altijd zo is. Opvallend is dat dit monument in 1935 is opgericht en tijdens de bezetting door de Russen nooit is gesloopt. Het plein is best indrukwekkend, zeker gezien het contrast met de rest van de stad. Opvallend is dat het overal in de stad erg stil is. Het toeristenseizoen is duidelijk nog niet begonnen en de inwoners van Riga gaan waarschijnlijk niet graag naar het centrum met dit mooie weer.
En dat terwijl de stad zich uitstekend leent voor een rustige wandeling. Opvallend genoeg is het overal schoon op straat, rijden er door de oude stad nergens auto’s en zijn er nergens bedelaars te bekennen. Overal waar je loopt zie je sporen van de verschillende nationaliteiten die de stad hebben beïnvloedt.
Ook andere gebouwen leveren interessante contrasten op, zoals het museum van de bezetting.
museum van de bezettingVreemd genoeg doet de stad alleen niet aan als de grootste stad van de Baltische Staten. Al moet ik zeggen dat ik niet verder de buitenwijken verkend heb. Ook het nachtleven – dat zeer bijzonder schijnt te zijn – heb ik gelaten voor wat het was in de korte tijd dat ik hier was.
De drie broers – eentje durfde niet op de foto en verbergt zich achter de anderIk slenter verder door de stad en bedenk me dat ik wat moet gaan eten. Maar waar? Op het marktplein is net een bus Nederlandse toeristen neergestreken en ziet het eten er ook niet zo bijzonder uit. Ik loop dus nog verder langs tapasbars en sushi restaurants totdat ik bij een parkje bij het kasteel en het parlement uitkom. Daar is het een stuk rustiger en neem ik plaats op een bijna leeg terras van ‘Vecmeita ar kaki’. (In de menukaart staat verder het verhaal achter ‘Vecmieta ar kaki’ uitgelegd; het is het verhaal van ‘The spinster with a cat’, mocht iemand dat kennen.)
De serveerster komt me in perfect Engels uitleggen wat de dagspecialiteit is, en welke gerechten er niet meer voorradig zijn.
Een salade, wat brood, een vis met gebakken aardappels, een halve liter donker Lets bier, een stuk chocoladetaart en een pot thee later vind ik het wel tijd voor de rekening: nog geen 8 Lat (12 euro) en op de vraag wat er nou zo bijzonder is aan het nachtleven van Riga krijg ik spontaan het telefoonnummer van de serveerster er gratis bij... tja, daar vroeg ik niet om.
Op het terras al de rest van het plan gemaakt: op naar Elizabetes; de grootste verzameling Art Nouveau gebouwen in één straat. En dit is inderdaad wel apart om dat hier te vinden, in plaats van steden als Wenen of Parijs. Toch treed al snel ook hier weer ervaringsinflatie op; als er een hele straat mee vol staat en je ook al door een prachtige stad loopt valt het allemaal niet meer zo op. Gelukkig heb ik de foto’s nog. Ook leuk om te bedenken dat in 1920 bijna de helft van de binnenstad van Riga er zo uitzag.
Elizabetes, Jugendstil huizenNa nog een rondje sightseeing (foto’s op aanvraag) en wat slenteren door de straten, ben ik rond 16.30 wel uitgekeken. Ik loop terug naar het station, waar ik zonder problemen in het Lets (of iets wat daar op leek waarschijnlijk) een kaartje naar Dubulti (centrum van Jurmala) koop. Alleen is er dan nog het probleem van de juiste trein vinden. Na even zoeken blijkt dat er zowel spoor als perronnummers worden vermeld en dan is de trein zo gevonden.
Na een probleemloze treinreis loop ik nog even langs de supermarkt voor de noodzakelijke drank en eten om vervolgens weer over het strand te gaan lopen. In mijn enthousiasme loop ik weer veel te veel en veel te ver, waardoor ik zelfs het centrum van Jurmala voorbijloop, omdat je vanaf het strand niet echt kan zien waar je bent.
Het centrum van Jurmala blijkt een echt toeristencentrum te zijn met veel restaurantjes met van die mannetjes voor de deur die je in het Russisch aanspreken of je wilt komen eten. Vandaag maar even niet. Verderop loop ik nog langs iets van een muziekfestival en plotseling sta je dan weer in het ‘wonderfully undeveloped’ gebied. Vervallen huizen tegenover enorme moderne villa’s. Mensen die aan het barbecuen zijn of een tuinfeest met karaoke voor de kinderen geven. Het kan allemaal.
Als ik terug kom in het hotel blijkt er plotseling wel wat meer leven te zijn; alleen zie ik nu enkele dames in weinig verhullende latex pakjes heen en weer rennen van de lift naar de zalen aan de andere kant van het hotelterrein. De jongen bij de receptie ziet mijn enigszins verbaasde blik en zegt: “It is not what you think. It is for an exhibition in the congress room”. Enigszins vertwijfeld over wat er dan ge-exhibit wordt, neem ik de lift naar boven, waar ik de GP F1 van Amerika aanzet en zie dat er slechts zes deelnemers zijn… en daar had ik me nou nog voor lopen haasten… morgen maar eens rustig aan doen; naar Riga hoef ik geen tweede dag, dus ik kan de hele dag op of nabij het strand blijven. Dat is nog eens een goed vooruitzicht.