Ja dat is geen drol, das goedkoop.quote:Op zondag 25 november 2018 14:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
73 euro per kwartaal in Noord Holland... (946 kg).
Maar dit is wel weer tekenend voor dit soort discussies. Mensen die totaal geen benul van de materie hebben gaan er weer wat van vinden.
Edit: Dus ook dat inspelen op dat "gebruik ipv bezit" is redelijk overdreven allemaal.
Voorbeeld.quote:Op zondag 25 november 2018 14:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zaken zijn altijd relatief, je begrijpt mijn voorbeeld toch?
Als iets duurder is is het ander altijd goedkoper. Andere zijde van het zelfde muntje.
Dat kun je vinden maar feit is dat Nederland 1 van de duurste landen is vwb belasting op autorijden...quote:
In bovenstaand artikel wordt redelijk laconiek over de brandstofprijs gedaan alsof dat hier allemaal meevalt, maar niks is minder waar natuurlijk:quote:'Nederland bij duurste autolanden in Europa'
Vooral de autobelastingen wegen in Nederland zwaar op het maandbudget. Zo heft ons land de hoogste belasting op diesel en is Nederland bij benzinemodellen het op één na duurste belastingland, na Noorwegen.
Me dunkt dat we ondertussen wel genoeg betalen, ergo, opflikkeren met die lastenverzwaring die rekeningrijden heet.quote:Nederland heeft duurste benzine van Europa
Nederland kent het hoogste tarief voor de benzine, met een adviesprijs van 1,72 voor euro 95 en zelfs 1,79 voor euro 98.
De dieselprijs van 1,30 per liter is ook nog relatief duur, maar daarin zijn Groot-Brittanië, Denemarken, Italië, Ierland,, Noorwegen, Zweden en Zwitserland toch nog net eventjes duurder.
Het één wordt duurder dan het ander, je doet nu alsof het bekostigen van zaken "straffen" is. Dat is het niet. Als je een korting wilt kunnen betalen zal je ergens dat geld vandaan moeten halen. Wil je een korting buiten de spits wordt het in de spits duurder.quote:Op zondag 25 november 2018 15:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Voorbeeld.
Als manier A 20ct/km kost en manier B 25.
Maar de overheid vindt dat manier A niet meer zo populair mag zijn, kunnen ze 2 dingen doen.
Jij wil dat manier A een belasting krijg en dat het 30ct /km gaat worden. Dan is manier B goedkoper idd. Klopt. Maar je straft mensen.
Bij manier B 10ct goedkoper maken zodat het 15 wordt, gaan mensen eerder denken: ik ga B doen.
Belonen werkt beter dan straffen. Dat is al zeer vaak aangetoont in de menselijke psyche.
Maar je mag als een dictator blijven denken hoor. Geen bezwaar. Het is alleen best idioot.
Nee.quote:Op zondag 25 november 2018 15:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het één wordt duurder dan het ander, je doet nu alsof het bekostigen van zaken "straffen" is. Dat is het niet. Als je een korting wilt kunnen betalen zal je ergens dat geld vandaan moeten halen. Wil je een korting buiten de spits wordt het in de spits duurder.
Het is hetzelfde muntje.
Dat stukje menselijke psyche waar je het over hebt ken ik heel goed. Het gaat daarin om de framing, niet om een rationeel voordeel.
There is no free lunch.quote:Op zondag 25 november 2018 16:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee.
Het is niet hetzelfde muntje, want je houdt minder over aan het einde. Zorg er voor dat mensen minder hoeven te betalen.
Klaar nu.
Als iets veranderd, waarom moet het dan altijd duurder worden?quote:Op zondag 25 november 2018 16:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
There is no free lunch.
Dingen zijn niet gratis man. Als iets de overheid duur maakt is het wel al die marginale cadeautjes die ze weggeven aan marginale partijtjes.
Wegen kosten geld. Dat financieren met het geld van de mensen die er gebruik van maken lijkt me redelijk. Daar hoeft de algemene belastingbetaler dan niet voor te betalen.
Daarnaast betalen we jaarlijks een flinke rekening aan “onderhoudskosten”quote:Op zondag 25 november 2018 14:14 schreef manny het volgende:
R
[..]
Implementatie zal niet de schoonheidsprijs verdienen, maar de OV chipkaart is uiteindelijk toch een succes, of mis ik dan van alles ?
rekeningrijden zal zeker een flinke implementatie met vallen en opstaan worden. Maar daarna heb je een systeem waarbij de vervuiler / veroorzaker betaalt. Dat lijkt me een prima te verdedigen uitgangspunt.
En natuurlijk heeft iedereen in zijn hoofd een reden bedacht waarom al die anderen wel een alternatief hebben, maar ze zelf echt, echt, echt in de spits moeten rijden... tja. precies daarom is die extra financiële duw nodig.
Omdat het vaak inefficiënter wordt.quote:Op zondag 25 november 2018 16:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als iets veranderd, waarom moet het dan altijd duurder worden?
Hier ook. Maar ov gewoon goedkoper dan auto rijden. En dan niet autorijden alleem duurder.
Ov kan veel beter en vele malen goedkoper en dan zie je opeens veel minder files.
Zolang er geen fatsoenlijke alternatieven zijn is rücksichtslos de autobelastingen verhogen asociaal.quote:Op zondag 25 november 2018 16:47 schreef Ringo het volgende:
Zolang de mensen nog in hun autootjes massaal op zondag naar Scheveningen-strand of het plaatselijke funshoppingplaza rijden, is autorijden niet duur genoeg.
Die alternatieven zijn er vaak heus wel, maar de mensen nemen de moeite niet ernaar te zoeken.quote:Op zondag 25 november 2018 17:15 schreef Worteltjestaart het volgende:
Zolang er geen fatsoenlijke alternatieven zijn is rücksichtslos de autobelastingen verhogen asociaal.
Vertel.quote:Op zondag 25 november 2018 17:27 schreef Ringo het volgende:
Die alternatieven zijn er vaak heus wel, maar de mensen nemen de moeite niet ernaar te zoeken.
Een uitkering en veel blowen in zijn gevalquote:
Dit soort gedachtes worden toch constant weersproken door de feiten. De file komt echt door een kritieke overbelasting aan verkeer, de laatste 5-10% auto's op de weg dus.quote:Op zondag 25 november 2018 17:14 schreef von_manstein het volgende:
Ik denk niet dat rekeningrijden de file gaat oplossen in de spits. Files ontstaan door dom en lomp rijgedrag bij het in/uitvoegen en het wisselen van rijstrook. Stel dat het verkeer in de spits zou halveren, dan sta je ipv 40 min 20 min vast en de extra kosten die bedrijven maken door rekeningrijden (of variant zoals spitsheffing) worden naar alle waarschijnlijkheid doorbelast aan de klanten.
Flexibele werktijden gecombineerd met thuiswerken en het verbeteren van het OV (betere aansluitingen en goedkoper) is imo de oplossing tegen het groeiende file probleem.
Ik vind Lubach leuk, maar dit stukje was slecht. Hij gooit de termen 'spitsheffing' en 'rekeningrijden' door elkaar. Het is aangetoond dat een spitsheffing werkt, maar van rekeningrijden is dat niet zo duidelijk.quote:
Een wat ouder bericht:quote:Op zondag 25 november 2018 16:08 schreef ludovico het volgende:
Wegen kosten geld. Dat financieren met het geld van de mensen die er gebruik van maken lijkt me redelijk. Daar hoeft de algemene belastingbetaler dan niet voor te betalen.
De autobezitters betalen al genoeg toch?quote:Slechts 11% autobelasting naar wegennet
Uit onderzoek van stichting Bovag-RAI is gebleken uit dat van de 16,6 miljard euro aan verkeersbelasting vorig jaar slechts 1,9 miljard werd besteed aan het Nederlandse hoofdwegennet. Dit betekent dus dat slechts 11,4 procent van alle inkomsten uit belastingen die gerelateerd zijn aan autobezit en autogebruik, zoals bpm, wegenbelasting, btw en brandstofaccijns, daadwerkelijk wordt gebruikt voor verbetering van het autoverkeer.
Lijkt er inderdaad wel op zo ja.quote:Op zondag 25 november 2018 17:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een wat ouder bericht:
[..]
De autobezitters betalen al genoeg toch?
Dus al die idioterie dat de gebruiker moet betalen en weet ik veel voor onzin is hiermee definitief van tafel. De gebruiker betaalt al fors alleen wordt dat geld voor andere zaken gebruikt...quote:
Jij denkt dat ik, tot ik van baan veranderde, bewust de keuze maakte om dagelijks meer dan een half uur in de file te staan als ik een alternatief had op zowel reistijd als reiskosten? Op een stuk van 43 km?quote:Op zondag 25 november 2018 17:27 schreef Ringo het volgende:
[..]
Die alternatieven zijn er vaak heus wel, maar de mensen nemen de moeite niet ernaar te zoeken.
Maar onderzoek heeft aangetoond dat er een slordige 10 tot 15% van de file waar jij in staat, bestaat uit mensen die helemaal niet precies op die tijd in de auto hoeven te zitten. En die jaag je er uit door een spitsheffing in te voeren. En dan betaal jij ook die spitsheffing, maar hebt geen file meer. Zou je dat fijn vinden?quote:Op zondag 25 november 2018 19:03 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Jij denkt dat ik, tot ik van baan veranderde, bewust de keuze maakte om dagelijks meer dan een half uur in de file te staan als ik een alternatief had op zowel reistijd als reiskosten? Op een stuk van 43 km?
Praat niet zo dom man.
Ik vraag me dat af. De media brengt het in ieder geval zo dat het het "bedrijfsleven" geld kost. Er zal dus een lobbyclub een brandbrief hebben geschreven aan de media. Ondertussen kost het zeker de werknemer geld want die betaalt dat met zijn tijd.quote:Op zondag 25 november 2018 11:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik zie dat wel vaker voorbij komen... Hoe kost een file geld? Komt dat door het uurloon van de oostblokchauffeurs ofzo? Want ik heb het idee dat men de "verloren" tijd van iedereen rechtstreeks vermenigvuldigd heeft met het gemiddelde uurloon ofzo.
Dit inderdaad. Men gelooft de onderzoeken niet dat is het probleem. Er is een hoog aandeel niet-noodzakelijk verkeer vooral in de avondspits.quote:Op zondag 25 november 2018 20:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar onderzoek heeft aangetoond dat er een slordige 10 tot 15% van de file waar jij in staat, bestaat uit mensen die helemaal niet precies op die tijd in de auto hoeven te zitten. En die jaag je er uit door een spitsheffing in te voeren. En dan betaal jij ook die spitsheffing, maar hebt geen file meer. Zou je dat fijn vinden?
Dat is nou juist het probleem, als veel mensen elektrisch gaan rijden op goedkope zelf opgewekte stroom, dan loopt "onze" overheid heel veel geld mis.quote:Op zaterdag 24 november 2018 22:40 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
De benzineprijs bestaat voor 65% uit belasting, is dat niet genoeg betalen voor gebruik?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |