quote:Laatste update: Kernpunten uit Persconferentie 13.00 uur aldus Mevr. van Kammeren (Politie Oss)
-Ongeval gebeurd tussen 800-830 op een bewaakte spoorwegoverweg in Oss
-Ongeval met een elektrische (STINT) bakfiets - werd geschept door een intercity vanuit Den Bosch naar Oss met daarin 57 passagiers
-NS heeft speciaal telefoonnummer geopend voor mensen die met vragen/emoties en die hulp behoeven.
-Oorzaak/Toedracht van het ongeval nog onbekend
-4 kinderen omgekomen in de leeftijd van basisschoolleerlingen
-Meerdere kinderen komen uit één gezin, wordt niet bevestigd of zij allen omgekomen zijn of niet. Het zou gaan om kinderen uit in totaal drie gezinnen
-1 kind + 1 volwassene zwaar gewond in het ziekenhuis
-Politie gaat niet in op vragen over speculaties omtrent de bakfiets (al dan niet op hol geslagen/technisch mankement) en dat zal onderzoek moeten uitwijzen
quote:Vier kinderen omgekomen bij ongeluk op het spoor bij Oss
OSS - Bij het ongeluk tussen een trein en een elektrische bakfiets op het spoor bij Oss zijn vier kinderen omgekomen. Dat bevestigt de politie. Ook raakten een kind en een volwassene zwaargewond. Het ongeluk gebeurde donderdagochtend rond halfnegen. De twee gewonden liggen in kritieke toestand in het ziekenhuis.
De omgekomen kinderen kwamen van een voorschoolse opvang. De vrouw die de bakfiets bestuurde, kwam van een kinderdagverblijf en had net een of meer kinderen afgezet bij een school. Ze was op weg naar een volgende school. Dat zeggen mensen die de vrouw kennen. De politie bevestigt dat het ging om een bakfiets van een kinderdagverblijf, op weg naar een school in Oss.
In wijkcentrum de Hille aan de Looveltlaan 25 in Oss is een opvangcentrum ingericht. Hier kunnen mensen met vragen terecht, laat de gemeente Oss weten. Burgemeester Wobine Buijs geeft aan 'geschrokken te zijn'. "Dit raakt ons allemaal. We zijn enorm van slag. Wij leven mee met alle families, de school, de kinderopvang en alle andere betrokkenen", zegt ze.
Voor getuigen, waaronder meerdere kinderen, is Slachtofferhulp geregeld. Over de oorzaak van het ongeluk is nog niks bekend.
De politie gaf meteen na het ongeluk al aan dat het om een zeer ernstig ongeluk op het spoor ging waarbij zwaargewonden en mogelijk meerdere doden waren gevallen.
ProRail spreekt na het ongeluk van 'een inktzwarte dag'. "Dit is echt heel erg verschrikkelijk'', aldus een woordvoerder. Het spoorbedrijf gaat, zoals bij ieder ongeluk, onderzoeken wat er precies is misgegaan. Het ongeval gebeurde bij een bewaakte overgang. Topman Pier Eringa van ProRail gaat zelf naar Oss. "Het is verschrikkelijk voor de nabestaanden en betrokkenen. Hier zijn geen woorden voor", aldus Eringa.
Ook bij de NS is men zeer aangeslagen na het zware ongeluk. Ze laten weten verder nog geen details te hebben over de toedracht. Ze worden op de hoogte gehouden door de politie. De aanrijding gebeurde met een trein tussen Nijmegen en Den Bosch. Het treinverkeer ligt stil. "Hoe erg, dit dramatische ongeluk in Oss", reageert NS-topman Roger van Boxtel op Twitter. "Onze gedachten zijn bij de slachtoffers, hun nabestaanden, bij de gewonden en bij de reizigers en onze collega's die erbij waren. Wat een verdriet."
Onderzoeksraad voor Veiligheid
Onderzoekers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn onderweg naar Oss. Dit laat de plaatsvervangend secretaris-directeur van de Onderzoeksraad weten.
Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur reageert op Twitter. "Uit de grond van mijn hart- heel erg veel sterkte aan alle betrokkenen', laat ze weten.
bronquote:Bij een ongeval op het spoor in Oss, waarbij een bakfiets is betrokken, zijn vanochtend zwaargewonden en mogelijk meerdere doden gevallen.
Volgens de politie zijn op de Braakstraat in de Brabantse plaats meerdere hulpdiensten aanwezig. Ook zijn traumahelikopters opgeroepen.
Meer informatie volgt
twitter:kingma_hylke twitterde op donderdag 20-09-2018 om 09:01:09 Er is GRIP 2 gemaakt. #grip2 #Oss #braakstraat reageer retweet
Een bakfiets. Dat belooft niet veel goeds.twitter:politieob twitterde op donderdag 20-09-2018 om 08:49:17 Hulpdiensten aanwezig in #Oss bij zeer ernstig ongeval op spoor #Braakstraat met trein en bakfiets. Zwaargewonden en mogelijk meerdere doden. Meer info volgt later. reageer retweet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op donderdag 20 september 2018 10:11 schreef Jor_Dii het volgende:
Dit is overigens het kinderdagverblijf waar de kinderen op zaten:http://kinderdagverblijfokido.nl/
Ouders en betrokkenen worden daar uiteraard nu opgevangen door slachtofferhulp.
Maak er filmpjes van en post ze hier in dit topic.quote:Op donderdag 20 september 2018 19:07 schreef Psychopaatje het volgende:
Ben nu bij de plaats van het ongeval waar zo ook een herdenking is.
Ken die mensen niet maar het is heel moeilijk je groot te houden tussen al het verdriet hier
Een goedkeuring is een goedkeuring. Het speciale is dat het een speciaal voertuig is dat niet in een standaard typegoedkeuring pastquote:Op donderdag 20 september 2018 21:54 schreef daNpy het volgende: [..] Ze hebben bij uitzondering een speciale "goedkeuring" gekregen idd. Geen normale type goedkeuring met allerlei plichten, zo lees ik het althans.
Serieus? Beetje leedvermaak lijkt jou wel wat?quote:Op donderdag 20 september 2018 21:58 schreef superniger het volgende:
[..]
Maak er filmpjes van en post ze hier in dit topic.
Waarom zou je zo kansloos zijn om daar foto's van te maken. Om iedereen te laten zien van 'ik was erbij! Kijk mij eens medeleven!'quote:Op donderdag 20 september 2018 21:58 schreef superniger het volgende:
[..]
Maak er filmpjes van en post ze hier in dit topic.
Leuk dat het een type goedkeuring voor een speciaal voertuig is, die zijn er wel meer.quote:Op donderdag 20 september 2018 21:58 schreef Blik het volgende:
[..]
Een goedkeuring is een goedkeuring. Het speciale is dat het een speciaal voertuig is dat niet in een standaard typegoedkeuring past
Denk dat dat reuze mee zal vallen. Die dingen zjin en blijven praktisch in gebruik. Ik zou er niet over peinzen om dat ding te verkopen omdat er een ongeval heeft plaatsgevonden ermee. Wel zou ik het ding volledig na laten kijken.quote:Op donderdag 20 september 2018 22:12 schreef Pleun2011 het volgende:
Binnenkort zullen er wel wat Stintaanbiedingen komen op marktplaats
zo makkelijk om dit het web op te slingeren vanaf je veilige thuishaven...twitter:64alexz19 twitterde op donderdag 20-09-2018 om 22:07:37 Dat massale publieke rouwen.. Moet dat? #oss #Nieuwsuur reageer retweet
Denk dat je gelijk hebt. Als je bedenkt dat het een betrekkelijk nieuw voertuig is dan is het niet gek dat er kinderziektes zijn en een ernstig ongeluk zou vroeg of laat toch wel gebeuren. Er rijden er maar 3500 van rond dus dan zullen de ongelukken relatief ook weinig zijn. Maar ja, als je met de fiets onder een vrachtwagen kan komen, dan kan dat met een Stint ook. Of een trein in dit geval.quote:Op donderdag 20 september 2018 22:16 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Denk dat dat reuze mee zal vallen. Die dingen zjin en blijven praktisch in gebruik. Ik zou er niet over peinzen om dat ding te verkopen omdat er een ongeval heeft plaatsgevonden ermee. Wel zou ik het ding volledig na laten kijken.
oh er wordt nog steeds gespeculeerd hier. Ik ga weer.quote:Op donderdag 20 september 2018 22:22 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Denk dat je gelijk hebt. Als je bedenkt dat het een betrekkelijk nieuw voertuig is dan is het niet gek dat er kinderziektes zijn en een ernstig ongeluk zou vroeg of laat toch wel gebeuren. Er rijden er maar 3500 van rond dus dan zullen de ongelukken relatief ook weinig zijn. Maar ja, als je met de fiets onder een vrachtwagen kan komen, dan kan dat met een Stint ook. Of een trein in dit geval.
Leuk he. Een paar baude aannames doen en daar vragen over stellen, zonder dat je uberhaupt weet wat er gebeurt is...quote:Op donderdag 20 september 2018 22:11 schreef daNpy het volgende:
[..]
Leuk dat het een type goedkeuring voor een speciaal voertuig is, die zijn er wel meer.
Maar waarom is er compleet voorbij gegaan aan het feit dat het een gemotoriseerd voertuig is dat bedoeld is voor personenvervoer en alle eisen die voor andere voertuigen met dezelfde doelstelling gelden ineens compleet zijn vervallen?
Ik noem een verplichte WA(M) verzekering, vermogensmeting, wat is er eigenlijk technisch "goedgekeurd" aan het voertuig of het mevrouw de minister gewoon gedacht "leuk bakkie" en daarom een uitzondering gemaakt?
Ik stoor me daar wel aan als een of andere celebrity is gestorven, die ooit eens een boekje heeft geschreven of in een filmpje heeft meegespeeld.quote:Op donderdag 20 september 2018 22:19 schreef Handleiding het volgende:zo makkelijk om dit het web op te slingeren vanaf je veilige thuishaven...twitter:64alexz19 twitterde op donderdag 20-09-2018 om 22:07:37 Dat massale publieke rouwen.. Moet dat? #oss #Nieuwsuur reageer retweet
grijpt gewoon heel veel mensen aan, begrijpelijk. En dan zoek je elkaar op.quote:Op donderdag 20 september 2018 22:30 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik stoor me daar wel aan als een of andere celebrity is gestorven, die ooit eens een boekje heeft geschreven of in een filmpje heeft meegespeeld.
Maar 4 kinderen mag je toch wel even bij stilstaan.
Ik heb zelf geen kids maar wel nichtjes in die leeftijdscategorie, het blijft maar door mijn hoofd spoken hoe verschrikkelijk hartverscheurend dit voor de ouders en families moet zijn... In een klap je eigen vlees en bloed weggerukt, gisteravond stop je ze in voor het slapen gaan, vanmorgen breng je ze naar de VSO, je geeft ze nog een kus en een knuffel en dan ben je ze voor altijd kwijt...quote:
Welkom in elk NWS topic ooit.quote:Op donderdag 20 september 2018 22:39 schreef Gutz het volgende:
Is dit het centrale vingerwijzen topic?
Ik ben blij dat alle deskundigen over elektrische voertuigen, spoorwegovergangen en menselijk handelen op Fok! zitten, dat maakt het leven voor de onderzoekers ook makkelijker. Heeft iemand dit topic al doorgestuurd naar de politie? Dan hoeven ze de komende dagen ook niet over te werken...
misschien is het gewoon een discussietopic met meningen enzoquote:Op donderdag 20 september 2018 22:39 schreef Gutz het volgende:
Is dit het centrale vingerwijzen topic?
Ik ben blij dat alle deskundigen over elektrische voertuigen, spoorwegovergangen en menselijk handelen op Fok! zitten, dat maakt het leven voor de onderzoekers ook makkelijker. Heeft iemand dit topic al doorgestuurd naar de politie? Dan hoeven ze de komende dagen ook niet over te werken...
Omdat elektrisch. Net als dat de elektrische fiets niet als snorfiets wordt gezien, terwijl dit ook een gemotoriseerde tweewieler is met dezelfde maximum snelheid.quote:Op donderdag 20 september 2018 22:11 schreef daNpy het volgende:
[..]
Leuk dat het een type goedkeuring voor een speciaal voertuig is, die zijn er wel meer.
Maar waarom is er compleet voorbij gegaan aan het feit dat het een gemotoriseerd voertuig is dat bedoeld is voor personenvervoer en alle eisen die voor andere voertuigen met dezelfde doelstelling gelden ineens compleet zijn vervallen?
Ik noem een verplichte WA(M) verzekering, vermogensmeting, wat is er eigenlijk technisch "goedgekeurd" aan het voertuig of het mevrouw de minister gewoon gedacht "leuk bakkie" en daarom een uitzondering gemaakt?
Neem je het niet een beetje veel te zwaar op Is het familie van je? Ken je die kinderen?quote:Hier ook. Noem het hypocriet, overdreven, etc. maar ik heb me in tijden niet zo naar gevoeld na het horen van een nieuwsbericht. Heb er de hele dag een naar gevoel van gehad.
Die hebben geluk gehad vandaagquote:Op donderdag 20 september 2018 22:45 schreef maily het volgende:
Afschuwelijk ongeluk ....
Ik moet ook denken aan de mensen wiens kinderen voor het ongeluk veilig op school zijn gekomen ...
Met het grote verschil dat een elektrische fiets niet rijdt als je niet blijft trappen.quote:Op donderdag 20 september 2018 22:46 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Omdat elektrisch. Net als dat de elektrische fiets niet als snorfiets wordt gezien, terwijl dit ook een gemotoriseerde tweewieler is met dezelfde maximum snelheid.
Ik heb 2 kleine dochters van 1 en 5 en het idee dat ik ze plots verlies is onverteerbaar - hele dag met dit drama in mijn hoofd, onbevattelijk dat dit gebeurt is ...quote:Op donderdag 20 september 2018 22:35 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen kids maar wel nichtjes in die leeftijdscategorie, het blijft maar door mijn hoofd spoken hoe verschrikkelijk hartverscheurend dit voor de ouders en families moet zijn... In een klap je eigen vlees en bloed weggerukt, gisteravond stop je ze in voor het slapen gaan, vanmorgen breng je ze naar de VSO, je geeft ze nog een kus en een knuffel en dan ben je ze voor altijd kwijt...
Alsof je met zo'n ding zelf een significante hoeveelheid vermogen bij draagt. Het is gewoon een andere manier van besturen, snorfiets met je pols, E-fiets met je benen. Snorfiets blijft ook niet rijden als je geen koppel meer zet op de gashendel.quote:Op donderdag 20 september 2018 22:58 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Met het grote verschil dat een elektrische fiets niet rijdt als je niet blijft trappen.
Empathie is aan jou niet besteed ....quote:Op donderdag 20 september 2018 22:57 schreef Krollie het volgende:
[..]
Neem je het niet een beetje veel te zwaar op Is het familie van je? Ken je die kinderen?
Heb ik ook wel, maar dan nog voel ik me niet de hele dag rot door dit nieuws.quote:Op donderdag 20 september 2018 23:07 schreef matspontius het volgende:
[..]
Empathie is aan jou niet besteed ....
Ik wel en dat bepaal ik helemaal zelf en daarover hoeft niemand te oordelen ...quote:Op donderdag 20 september 2018 23:18 schreef schoolstudent het volgende:
[..]
Heb ik ook wel, maar dan nog voel ik me niet de hele dag rot door dit nieuws.
Maar het zijn wel relevante vragen. Ongeacht of het al dan niet aan dat apparaat gelegen heeft lijkt het me zinnig dat er goed gekeken wordt naar de veiligheid van dingen waarmee personen vervoerd worden, en dat je niet zomaar kinderen in elke zeepkist heen en weer kan rijden.quote:Op donderdag 20 september 2018 22:29 schreef Blik het volgende:
[..]
Leuk he. Een paar baude aannames doen en daar vragen over stellen, zonder dat je uberhaupt weet wat er gebeurt is...
, Nou wat dacht je van slecht? Anders zijn ze niet zwaar gewond héquote:Op donderdag 20 september 2018 23:26 schreef matspontius het volgende:
Afijn, weer ontopic. Weet iemand hoe de 2 zwaar gewonden er aan toe zijn?
Zeer ernstig gewond en buiten levensgevaar las ik. Maar dat is nergens officieel gemaakt volgens mij.quote:Op donderdag 20 september 2018 23:26 schreef matspontius het volgende:
Afijn, weer ontopic. Weet iemand hoe de 2 zwaar gewonden er aan toe zijn?
Ok, en het zwaargewonde kind is de zus van de 2 overleden zusjes?quote:Op donderdag 20 september 2018 23:28 schreef Handleiding het volgende:
[..]
Zeer ernstig gewond en buiten levensgevaar las ik. Maar dat is nergens officieel gemaakt volgens mij.
Prima, maar de ondertoon die erachter zit van dat het allemaal wel niet goed gedaan zal zijn irriteert me. Al de hele dag worden er zonder enige vorm van onderzoek al conclusies getrokken over dit hele voorvalquote:Op donderdag 20 september 2018 23:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar het zijn wel relevante vragen. Ongeacht of het al dan niet aan dat apparaat gelegen heeft lijkt het me zinnig dat er goed gekeken wordt naar de veiligheid van dingen waarmee personen vervoerd worden, en dat je niet zomaar kinderen in elke zeepkist heen en weer kan rijden.
Mijn persoonlijke ervaring met dit soort dingen (in hartje Utrecht) is dat de bestuurders ervan over het algemeen niet in het bezit zijn van bijzonder veel verkeersinzicht en voertuigbeheersing. Regelmatig zijn het de goed oplettende fietsers die de ongelukken met dit soort lompe apparaten voorkomen. Maar goed, dat zegt natuurlijk niks over dit voorval.
dat zegt de NOS ja, zover ik bij ben.quote:Op donderdag 20 september 2018 23:30 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ok, en het zwaargewonde kind is de zus van de 2 overleden zusjes?
Er worden gewoon hele plausibele vragen gesteld zonder een schuldige aan te wijzen ...quote:Op donderdag 20 september 2018 23:31 schreef Blik het volgende:
[..]
Prima, maar de ondertoon die erachter zit van dat het allemaal wel niet goed gedaan zal zijn irriteert me. Al de hele dag worden er zonder enige vorm van onderzoek al conclusies getrokken over dit hele voorval
twitter:Conducteur_Jan twitterde op donderdag 20-09-2018 om 23:26:20 Geschreven door een collega. #treinleven @NS_online @Metro @spoormagazine #NS #Aanrijding #OSS https://t.co/cQxycrweGx reageer retweet
Welkom in NWS. Daarom kijk ik eigenlijk nooit in dit soort topics.quote:Op donderdag 20 september 2018 23:31 schreef Blik het volgende:
[..]
Prima, maar de ondertoon die erachter zit van dat het allemaal wel niet goed gedaan zal zijn irriteert me. Al de hele dag worden er zonder enige vorm van onderzoek al conclusies getrokken over dit hele voorval
nee idd.quote:Op donderdag 20 september 2018 22:08 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Waarom zou je zo kansloos zijn om daar foto's van te maken. Om iedereen te laten zien van 'ik was erbij! Kijk mij eens medeleven!'
Doet me echt denken aan de slachtoffers van het uit de lucht geschoten vliegtuig. Staan ze netjes langs de weg om dr medeleven te betuigen, maar ondertussen wel met dr camera in dr klauwen. Respectloos gedrag. Daar hebben we de pers voor om verslag te leggen.
Beter houdt ie gewoon zn GSM in zn zak.
De toon is kritisch (wat prima is) maar verre van objectief en vol met aannames naar het negatieve toe. En je zegt zonder een schuldige aan te wijzen, maar de minister wordt nog net niet bij naam genoemd...quote:Op donderdag 20 september 2018 23:34 schreef matspontius het volgende:
[..]
Er worden gewoon hele plausibele vragen gesteld zonder een schuldige aan te wijzen ...
Ik kan het me minder goed voorstellen bij onbekendenquote:Op donderdag 20 september 2018 23:07 schreef matspontius het volgende:
[..]
Empathie is aan jou niet besteed ....
Er is ook nog een derde groep. Namelijk zij die constant de vinger op de 'zere plek'. tracht te leggen in plaats van mee te discussiëren, mee te rouwen.quote:Op donderdag 20 september 2018 23:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Welkom in NWS. Daarom kijk ik eigenlijk nooit in dit soort topics.
Wat er voornamelijk gebeurt is dat:
1) iedereen over elkaar heen struikelt om te laten merken hoe verschrikkelijk het is en hoe hard het ze raakt, en
2) men gaat speculeren over de toedracht.
Dit soort topics kunnen eigenlijk ook niet anders, want waar wil je het dan over hebben? Als je het strikt bij de feiten houdt ben je snel uitgepraat.
Zo'n reactie als die van daNpy is eigenlijk één van de weinige echt inhoudelijke reacties waarover je kan discussiëren zonder in speculaties verzeild te raken.
En wat beweegt jou ertoe dit hier te delen?quote:Op vrijdag 21 september 2018 01:29 schreef maryen65 het volgende:
Dat er werkelijk mensen zijn die zoiets uit hun toetsenbord krijgen. Onbegrijpelijk
[ afbeelding ]
Mogen ze straks wel buiten spelen van je?quote:Op vrijdag 21 september 2018 01:40 schreef Fidji het volgende:
Ik zou mijn kind nooit meegeven aan een begeleider die in zo'n bak kinderen zou vervoeren.
Die bakfiets is al gevaarlijk genoeg.
Soms heb je als ouder weinig keus en moet je erop vertrouwen dat jouw kinderopvang het beste met je kind voor heeft, of tenminste je kind nooit in gevaar brengt.quote:Op vrijdag 21 september 2018 01:40 schreef Fidji het volgende:
Ik zou mijn kind nooit meegeven aan een begeleider die in zo'n bak kinderen zou vervoeren.
Die bakfiets is al gevaarlijk genoeg.
Ik ook wel eigenlijk/quote:Op vrijdag 21 september 2018 02:33 schreef Majoraan het volgende:
En ik vraag me af hoe ervaren de arme bestuurster van deze badkuip op wielen was.
Er zijn dus 3500 van die dingen in gebruik. Je vraagt je af of er nog een kdv zonder is.quote:Op vrijdag 21 september 2018 01:53 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Mogen ze straks wel buiten spelen van je?
Als die bakfiets zo gevaarlijk zou zijn, zouen er al veel meer ongelukken mee gebeurd zijn. Denk dat een dagje naar de speeltuin gevaarlijker is.
Alle alleenstaande moeders terug de bijstand in dus, vrouwen die kinderen willen moeten maar afhankelijk worden van de vader of van de bijstand.quote:Op vrijdag 21 september 2018 03:44 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Er zijn dus 3500 van die dingen in gebruik. Je vraagt je af of er nog een kdv zonder is.
En het punt is natuurlijk dat het voor veel mensen belangrijker is de hypotheek van een te duur huis te kunnen betalen dan zelf je kinderen naar school te brengen. En dan liever een goedkoop kdv dat de kinderen in de Stint vervoert dan dat er taxibusjes met beroepschauffeurs worden ingehuurd.
Gewoonlijk sta je er niet bij stil dat je je kind overlaat aan een ander en dat je daarmee minder in de hand hebt wat er met je kind gebeurt. En als er iets gebeurt, zoals vandaag, zie ik hier op FOK! de ouders iedereen de schuld geven, maar niet zichzelf.
Als je doorgaans het vertrouwen hebt dat de mensen van het kdv goed voor je kinderen zorgen en het beste met hen voor hebben, blijf dat dan houden. Voor zover bekend valt niemand iets te verwijten, dit is een ongeluk. Er kan altijd iets gebeuren, jammer maar helaas. Ongevallen als deze zijn heel zeldzaam, sowieso dat kinderen overlijden of gewond raken als ze met de mensen van het kdv zijn hoor je bijna nooit. Terwijl er ontzettend veel kinderen op een kdv zitten, en met zo'n Stint worden vervoerd. Dat doen ze feitelijk hartstikke goed op de kdv-en.
Wil je meer grip op wat er met de kinderen gebeurt, voedt ze dan zelf op, zonder kdv. Helaas houden veel mensen meer van status en geld dan van hun kinderen, dus ik geloof er niks van dat mensen n.a.v. dit incident hun kinderen thuishouden als het kdv een Stint blijft gebruiken.
Dit idd, de ongelukken met taxibusjes waar 4 kinderen omgekomen zijn, zijn met 2 handen niet te tellenquote:Op vrijdag 21 september 2018 04:57 schreef T-D het volgende:
[..]
Alle alleenstaande moeders terug de bijstand in dus, vrouwen die kinderen willen moeten maar afhankelijk worden van de vader of van de bijstand.
En alsof er met taxibusjes nooit ongelukken gebeuren.
Dit hele gelul hequote:Op vrijdag 21 september 2018 03:44 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Er zijn dus 3500 van die dingen in gebruik. Je vraagt je af of er nog een kdv zonder is.
En het punt is natuurlijk dat het voor veel mensen belangrijker is de hypotheek van een te duur huis te kunnen betalen dan zelf je kinderen naar school te brengen. En dan liever een goedkoop kdv dat de kinderen in de Stint vervoert dan dat er taxibusjes met beroepschauffeurs worden ingehuurd.
Gewoonlijk sta je er niet bij stil dat je je kind overlaat aan een ander en dat je daarmee minder in de hand hebt wat er met je kind gebeurt. En als er iets gebeurt, zoals vandaag, zie ik hier op FOK! de ouders iedereen de schuld geven, maar niet zichzelf.
Als je doorgaans het vertrouwen hebt dat de mensen van het kdv goed voor je kinderen zorgen en het beste met hen voor hebben, blijf dat dan houden. Voor zover bekend valt niemand iets te verwijten, dit is een ongeluk. Er kan altijd iets gebeuren, jammer maar helaas. Ongevallen als deze zijn heel zeldzaam, sowieso dat kinderen overlijden of gewond raken als ze met de mensen van het kdv zijn hoor je bijna nooit. Terwijl er ontzettend veel kinderen op een kdv zitten, en met zo'n Stint worden vervoerd. Dat doen ze feitelijk hartstikke goed op de kdv-en.
Wil je meer grip op wat er met de kinderen gebeurt, voedt ze dan zelf op, zonder kdv. Helaas houden veel mensen meer van status en geld dan van hun kinderen, dus ik geloof er niks van dat mensen n.a.v. dit incident hun kinderen thuishouden als het kdv een Stint blijft gebruiken.
Dan wordt het dus geen kdv of bso voor je kind. Ik ken geen bedrijf hier in de buurt die niet een stint of bakfiets heeftquote:Op vrijdag 21 september 2018 01:40 schreef Fidji het volgende:
Ik zou mijn kind nooit meegeven aan een begeleider die in zo'n bak kinderen zou vervoeren.
Die bakfiets is al gevaarlijk genoeg.
Eerlijk gezegd zie ik die dingen nu pas voor het eerst. Maar goed, ik ben dan ook voor dag en dauw aan het werk en kom pas thuis als de scholen al een tijdje uit zijn, dus de kans dat ik ze tegenkom is dan ook erg miniem.quote:Op vrijdag 21 september 2018 07:28 schreef Blik het volgende:
[..]
Dan wordt het dus geen kdv of bso voor je kind. Ik ken geen bedrijf hier in de buurt die niet een stint of bakfiets heeft
Als je verstandig bent dan laat je ze ook niet meegaan op schoolreisjes in een bus. Daar gebeuren nog veel vaker ongelukken mee.quote:Op vrijdag 21 september 2018 01:40 schreef Fidji het volgende:
Ik zou mijn kind nooit meegeven aan een begeleider die in zo'n bak kinderen zou vervoeren.
Die bakfiets is al gevaarlijk genoeg.
Ah ja, 4 dode, kleine kinderen en 1 zeer zwaar gewond is volgens jou geen redenen om dit vervoermiddel eens goed onder de loep te nemen? Ik heb inmiddels al meerdere verhalen op het internet gelezen die waarschuwen voor zo'n vervoermiddel als de Stint (er zijn er genoeg)quote:Op vrijdag 21 september 2018 07:18 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Dit hele gelul he
Het is natuurlijk triest en verdrietig wat er gebeurd is, maar één keer een heel naar ongeluk en gelijk moet alles maar weer afgeschaft en verboden worden?
Ik word een beetje moe van deze redeneringen. Ben het dus met je eens. Mensen doe gewoon eens een keer normaal...
gewoon niet posten hierquote:Op vrijdag 21 september 2018 01:29 schreef maryen65 het volgende:
Dat er werkelijk mensen zijn die zoiets uit hun toetsenbord krijgen. Onbegrijpelijk
[ afbeelding ]
Ja, ook erg goed te doen als je te maken hebt met kinderen van verschillende leeftijden. Of kinderen met een rugzakje. ADHD of zo. Die zijn ook helemaal niet onvoorspelbaar en kunnen helemaal niet zomaar van de stoep springen, een weg ovgerrennen, onder spoorbomen door duiken enzovoort. En als ons onderwijssysteem nu uitpuilde van de leraren enj ander personeel was dat nog te ondervangen. Maar een groepje zoals in die bakfiets met 1 begeleider los over straat sturen is echt vragen om moeilijkheden. Nog afgezien van het feit, dat de scholen waar deze kinderen heen moeten redelijk ver uit elkaar liggen en op redelijk grote afstand van de preschoolse opvang is dit totaal ondoenlijk.quote:Op vrijdag 21 september 2018 08:28 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ah ja, 4 dode, kleine kinderen en 1 zeer zwaar gewond is volgens jou geen redenen om dit vervoermiddel eens goed onder de loep te nemen? Ik heb inmiddels al meerdere verhalen op het internet gelezen die waarschuwen voor zo'n vervoermiddel als de Stint (er zijn er genoeg)
In deze maatschappij is het altijd zo dat er eerst iets zeer ernstigs moet gebeuren voordat er geluisterd wordt naar dit soort waarschuwingen.
De kinderopvang van mijn dochter heeft dit heel goed opgelost. Gewoon het stuk lopen van de basisschool naar de opvang (geen bus of bolderkar!) - veilig, milieuvriendelijk, kostenbesparend en goed voor de conditie
http://www.nienhuisjurist.nl/de-elektrische-bolderkar/
https://www.tubantia.nl/h(...)gevaarlijk~ad0b2c1b/
https://www.trouw.nl/home(...)versteken-~aca1712b/
Hoe veilig is dat? Ook dan kan er gewoon een kind de weg op schieten en voor een auto komen? Niks is uit te sluiten en zo ook niet dit soort noodlottige ongevallen.quote:Op vrijdag 21 september 2018 08:28 schreef matspontius het volgende:
[..]
De kinderopvang van mijn dochter heeft dit heel goed opgelost. Gewoon het stuk lopen van de basisschool naar de opvang (geen bus of bolderkar!) - veilig, milieuvriendelijk, kostenbesparend en goed voor de conditie
Met veel kinderen oversteken is inderdaad ook niet echt veilig.quote:Op vrijdag 21 september 2018 08:38 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hoe veilig is dat? Ook dan kan er gewoon een kind de weg op schieten en voor een auto komen? Niks is uit te sluiten en zo ook niet dit soort noodlottige ongevallen.
Precies! Laatst ook een vliegtuig neergestort met 78 doden! Het is toch schandalig dat ze dat vervoersmiddel niet onder de loep nemen he ?quote:Op vrijdag 21 september 2018 08:28 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ah ja, 4 dode, kleine kinderen en 1 zeer zwaar gewond is volgens jou geen redenen om dit vervoermiddel eens goed onder de loep te nemen? Ik heb inmiddels al meerdere verhalen op het internet gelezen die waarschuwen voor zo'n vervoermiddel als de Stint (er zijn er genoeg)
In deze maatschappij is het altijd zo dat er eerst iets zeer ernstigs moet gebeuren voordat er geluisterd wordt naar dit soort waarschuwingen.
De kinderopvang van mijn dochter heeft dit heel goed opgelost. Gewoon het stuk lopen van de basisschool naar de opvang (geen bus of bolderkar!) - veilig, milieuvriendelijk, kostenbesparend en goed voor de conditie
http://www.nienhuisjurist.nl/de-elektrische-bolderkar/
https://www.tubantia.nl/h(...)gevaarlijk~ad0b2c1b/
https://www.trouw.nl/home(...)versteken-~aca1712b/
Nou ja, als er alleen 78 doden aan boord waren was het natuurlijk ook niet echt een ramp, he?quote:Op vrijdag 21 september 2018 08:43 schreef RobjeGeus het volgende:
[..]
Precies! Laatst ook een vliegtuig neergestort met 78 doden! Het is toch schandalig dat ze dat vervoersmiddel niet onder de loep nemen he ?
Wanneer was dat precies?quote:Op vrijdag 21 september 2018 08:43 schreef RobjeGeus het volgende:
[..]
Precies! Laatst ook een vliegtuig neergestort met 78 doden! Het is toch schandalig dat ze dat vervoersmiddel niet onder de loep nemen he ?
Op mijn middelbare school is ook twee schooljaren na elkaar een leerling onder de trein gekomen, heftigquote:Op vrijdag 21 september 2018 08:47 schreef matspontius het volgende:
Flauwekul, ik heb zelf meegelopen met het groepje van mijn dochter. Dat ging heel rustig en de kinderen krijgen dan direct "les" in verkeersveiligheid. Probleem is natuurlijk dat niet alle opvang en scholen dicht bij elkaar liggen. Over die logistiek zou in de toekomst natuurlijk beter nagedacht kunnen worden. Bv dat kinderen, ook de oudere, niet langs een spoorwegovergang moeten op weg naar school.
Mijn middelbare school lag dicht bij een spoorwegovergang en al die kinderen moeten elke dag van en naar school via deze overgang. In mijn periode op die school is het dus meerdere malen voorgekomen dat een kind aangereden werd door een trein, meestal met dodelijke afloop. Belachelijk eigenlijk zo'n locatie voor een school
Vroeger was de buitenschoolse opvang gewoon op de school zelf.....quote:Op vrijdag 21 september 2018 08:47 schreef matspontius het volgende:
Flauwekul, ik heb zelf meegelopen met het groepje van mijn dochter. Dat ging heel rustig en de kinderen krijgen dan direct "les" in verkeersveiligheid. Probleem is natuurlijk dat niet alle opvang en scholen dicht bij elkaar liggen. Over die logistiek zou in de toekomst natuurlijk beter nagedacht kunnen worden. Bv dat kinderen, ook de oudere, niet langs een spoorwegovergang moeten op weg naar school.
Mijn middelbare school lag dicht bij een spoorwegovergang en al die kinderen moeten elke dag van en naar school via deze overgang. In mijn periode op die school is het dus meerdere malen voorgekomen dat een kind aangereden werd door een trein, meestal met dodelijke afloop. Belachelijk eigenlijk zo'n locatie voor een school
Het probleem met die oudere leerlingen is dat ze stoer gaan doen en denken nog net even voor de trein te kunnen oversteken. Dat is in de 6 jaar dat ik op die school heb gezeten dus mooi 3x fataal afgelopen ....quote:Op vrijdag 21 september 2018 08:51 schreef MCH het volgende:
[..]
Op mijn middelbare is ook twee schooljaren na elkaar een leerling onder de trein gekomen.
Het blijft gewoon pubergedrag, daar ontkom je niet aan, ik werkte zelf in Hoorn aan de provinciale weg, daar heb je ook een stoplicht wat soms 2 minuten op rood staat, als je ziet wat die kinderen daar uit halen....quote:Op vrijdag 21 september 2018 08:51 schreef MCH het volgende:
[..]
Op mijn middelbare is ook twee schooljaren na elkaar een leerling onder de trein gekomen.
Kijk, dat is een goede oplossing. Opvang naast of bij de basisschool - milieuvriendelijk, kostenbesparend, veilig. Maar ja met die grote, gecentraliseerde opvangcentra is dat natuurlijk vervaagd ...quote:Op vrijdag 21 september 2018 08:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vroeger was de buitenschoolse opvang gewoon op de school zelf.....
Niet dat er veel kinderen waren omdat ik in een wijk ben opgegroeid welke gebouwd was op kindvriendelijkheid. Buiten de eerste keer ben ik altijd zelf naar school gegaan, en toen was ik dus net 4.
wat een bullshit.quote:Op vrijdag 21 september 2018 03:44 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Er zijn dus 3500 van die dingen in gebruik. Je vraagt je af of er nog een kdv zonder is.
En het punt is natuurlijk dat het voor veel mensen belangrijker is de hypotheek van een te duur huis te kunnen betalen dan zelf je kinderen naar school te brengen. En dan liever een goedkoop kdv dat de kinderen in de Stint vervoert dan dat er taxibusjes met beroepschauffeurs worden ingehuurd.
Gewoonlijk sta je er niet bij stil dat je je kind overlaat aan een ander en dat je daarmee minder in de hand hebt wat er met je kind gebeurt. En als er iets gebeurt, zoals vandaag, zie ik hier op FOK! de ouders iedereen de schuld geven, maar niet zichzelf.
Als je doorgaans het vertrouwen hebt dat de mensen van het kdv goed voor je kinderen zorgen en het beste met hen voor hebben, blijf dat dan houden. Voor zover bekend valt niemand iets te verwijten, dit is een ongeluk. Er kan altijd iets gebeuren, jammer maar helaas. Ongevallen als deze zijn heel zeldzaam, sowieso dat kinderen overlijden of gewond raken als ze met de mensen van het kdv zijn hoor je bijna nooit. Terwijl er ontzettend veel kinderen op een kdv zitten, en met zo'n Stint worden vervoerd. Dat doen ze feitelijk hartstikke goed op de kdv-en.
Wil je meer grip op wat er met de kinderen gebeurt, voedt ze dan zelf op, zonder kdv. Helaas houden veel mensen meer van status en geld dan van hun kinderen, dus ik geloof er niks van dat mensen n.a.v. dit incident hun kinderen thuishouden als het kdv een Stint blijft gebruiken.
Van dit soort nieuwsberichten zoals die van Tubantia word ik alleen maar treurig. Zo'n vingertje opsteken en zeggen dat ik het altijd bij het juiste eind had op de dag van het ongeluk. Walgelijke journalistiek en ook walgelijk van die kinderopvang in Enschede.quote:Op vrijdag 21 september 2018 08:28 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ah ja, 4 dode, kleine kinderen en 1 zeer zwaar gewond is volgens jou geen redenen om dit vervoermiddel eens goed onder de loep te nemen? Ik heb inmiddels al meerdere verhalen op het internet gelezen die waarschuwen voor zo'n vervoermiddel als de Stint (er zijn er genoeg)
In deze maatschappij is het altijd zo dat er eerst iets zeer ernstigs moet gebeuren voordat er geluisterd wordt naar dit soort waarschuwingen.
De kinderopvang van mijn dochter heeft dit heel goed opgelost. Gewoon het stuk lopen van de basisschool naar de opvang (geen bus of bolderkar!) - veilig, milieuvriendelijk, kostenbesparend en goed voor de conditie
http://www.nienhuisjurist.nl/de-elektrische-bolderkar/
https://www.tubantia.nl/h(...)gevaarlijk~ad0b2c1b/
https://www.trouw.nl/home(...)versteken-~aca1712b/
Eens.quote:Op vrijdag 21 september 2018 08:58 schreef Blik het volgende:
[..]
Van dit soort nieuwsberichten zoals die van Tubantia word ik alleen maar treurig. Zo'n vingertje opsteken en zeggen dat ik het altijd bij het juiste eind had op de dag van het ongeluk. Walgelijke journalistiek en ook walgelijk van die kinderopvang in Enschede.
Er is echter wel degelijk voor het ongeluk gewaarschuwd voor dit soort voertuigen. Er kunnen ook andere ongelukken mee gebeuren. Punt moet nu zo zijn dat ze dit soort voertuigen goed controleren, veiliger maken waar nodig en naar mij idee in ieder geval de trainingen met dit soort voertuigen verplicht stellen en certificeren en in godsnaam de max leeftijd omhoog. Verbieden hoeft van mij zeker nietquote:Op vrijdag 21 september 2018 08:58 schreef Blik het volgende:
[..]
Van dit soort nieuwsberichten zoals die van Tubantia word ik alleen maar treurig. Zo'n vingertje opsteken en zeggen dat ik het altijd bij het juiste eind had op de dag van het ongeluk. Walgelijke journalistiek en ook walgelijk van die kinderopvang in Enschede.
Verder snap ik prima dat er eens goed gekeken moet worden naar de stint qua veiligheid en wat er eventueel te verbeteren valt. Is in ieder geval een stuk genuanceerder dan de mensen die meteen oproepen voor een verbod zonder naar alternatieven te kijken.
Overigens denk ik dat BSO/KDV niet uit luxe voor een stint kiest als vervoersmiddel. Als de BSO en school naast elkaar zouden zitten (of enkele honderden meters lopen) zonder gevaarlijke wegen ertussen in zou lopen vaak een prima alternatief zijn. Realiteit is echter dat dit vaker niet dan wel voorkomt
Ja, misschien niet het beste voorbeeld. Maar er zijn genoeg andere waarschuwingen te vinden voordat dit ongeluk gebeurde.quote:
Er zal misschien gewaarschuwd zijn door sommigen, maar hoogswtwaarschijnlijk door die eigenaar van die kdv. Die heeft alleen de keuze gemaakt voor busjes ipv stints. Dan is het wel erg makkelijk roeptoeteren als eigenaar van een kdv en op je borst kloppen op het moment dat er een ongeluk gebeurt. Als kdv moet je dat niet doen. Als die ondernemer het zo gevaarlijk vond, heeft die vast en zeker ook diverse instanties hierop geattendeerd zeker.. Nee, dat heeft die waarschijnlijk niet gedaan (anders stond het wel in het artikel). Het is in dit geval gewoon makkelijk scoren over de dood van 4 kinderen, en dat vind ik walgelijk.quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:02 schreef matspontius het volgende:
[..]
Er is echter wel degelijk voor het ongeluk gewaarschuwd voor dit soort voertuigen. Er kunnen ook andere ongelukken mee gebeuren. Punt moet nu zo zijn dat ze dit soort voertuigen goed controleren, veiliger maken waar nodig en naar mij idee in ieder geval de trainingen met dit soort voertuigen verplicht stellen. Verbieden hoeft van mij zeker niet
Voor alles wordt gewaarschuwd tegenwoordig, wat dat betreft kun je het nooit goed doenquote:Op vrijdag 21 september 2018 09:03 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ja, misschien niet het beste voorbeeld. Maar er zijn genoeg andere waarschuwingen te vinden voordat dit ongeluk gebeurde.
Typisch, over de andere artikelen spreek je niet. Die Tubantia is een slecht voorbeeld inderdaad. Nogmaals, genoeg artikelen te vinden die waarschuwen voordat dit ongeluk gebeurde ......quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:08 schreef Blik het volgende:
[..]
Er zal misschien gewaarschuwd zijn door sommigen, maar hoogswtwaarschijnlijk door die eigenaar van die kdv. Die heeft alleen de keuze gemaakt voor busjes ipv stints. Dan is het wel erg makkelijk roeptoeteren als eigenaar van een kdv en op je borst kloppen op het moment dat er een ongeluk gebeurt. Als kdv moet je dat niet doen. Als die ondernemer het zo gevaarlijk vond, heeft die vast en zeker ook diverse instanties hierop geattendeerd zeker.. Nee, dat heeft die waarschijnlijk niet gedaan (anders stond het wel in het artikel). Het is in dit geval gewoon makkelijk scoren over de dood van 4 kinderen, en dat vind ik walgelijk.
We moeten gewoon accepteren dat ongelukken gebeuren, want mensen zitten achter het stuur. We moeten daarnaast proberen dat ongelukken door mechanisch falen tot een minimum beperkt wordt.
Misschien moet er dan een andere soort gordel ontwikkeld worden. Langs het water zou ik nooit rijden met zo'n ding. Punt is nu dat de veiligheid gecontroleerd en aangepast wordt indien nodig. Of ouders nog willen dat hun kinderen in dit soort voertuigen vervoerd worden is een andere vraag - de Stint gaat sowieso een moeilijke tijd tegemoetquote:Op vrijdag 21 september 2018 09:10 schreef Blik het volgende:
[..]
Voor alles wordt gewaarschuwd tegenwoordig, wat dat betreft kun je het nooit goed doen
Zelfde als de gordel-discussie in stints. Als er een botsing is dan wil iedereen dat er een gordel in die stints zit, maar op het moment dat het te water kan raken dan is een gordel opeens onveilig. Kortom, je kunt het nooit goed doen, je hebt altijd 2 verschillende inzichten
Jij rijdt ook nooit me de auto langs water?quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:12 schreef matspontius het volgende:
[..]
Misschien moet er dan een andere soort gordel ontwikkeld worden. Langs het water zou ik nooit rijden met zo'n ding. Punt is nu dat de veiligheid gecontroleerd en aangepast wordt indien nodig. Of ouders nog willen dat hun kinderen in dit soort voertuigen vervoerd worden is een andere vraag - de Stint gaat sowieso een moeilijke tijd tegemoet
Ik heb geen auto, wij doen alles per fietsquote:Op vrijdag 21 september 2018 09:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij rijdt ook nooit me de auto langs water?
O ja, daarmee kan niets gebeuren, dat is waar.quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:19 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ik heb geen auto, wij doen alles per fiets
Dat klopt, stuk veiliger. Ligt er natuurlijk wel aan wie zo'n ding bestuurt ...quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
O ja, daarmee kan niets gebeuren, dat is waar.
Heb zelfs begrepen dat een rondje op het schoolplein al voldoende is. Vreemd dat hier vanuit de overheid geen toezicht op wordt gehouden. Zelf ook gezien dat een meisje van amper 20 (stagiaire) zo'n ding met 8 kinderen de drukke weg op stuurde, tja .......quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:27 schreef Grijzemassa het volgende:
Voor al het groepsvervoer moet je een opleiding doen met examen en een medische keuring.
In een stint kunnen tot 10 kinderen vervoerd worden door iemand met geen enkele opleiding die relevant is aan personenvervoer en geen relevante keuring (ogen, oren, reactievermogen)
De leidsters krijgen alleen uitleg over hoe het ding werkt en hop, de straat op met een groep kinderen in de bak.
Eens, goed omschreven. De factor menselijk handelen kan je inperken door een gedegen en gecertificeerde opleiding verplicht te stellen en daarnaast de minimum leeftijd aan te passenquote:Op vrijdag 21 september 2018 09:34 schreef Justinn het volgende:
Stints verbieden zonder dat de oorzaak van dit vreselijke ongeluk is achterhaald, is op dit moment natuurlijk veel te voorbarig. 'Gewoon accepteren' gaat er bij de meesten enigszins terecht ook niet in.
Het punt met het vingertje wijzen gaat imo om twee zaken:
a. het sterke vermoeden dat ook bij het ontwerp al niet voldoende is gekeken naar de veiligheid van het apparaat en/of de inzittenden en/of veilige gebruiksinstructies voor bestuurders. Bij het massale gebruik ervan voor het vervoeren van kinderen, is dat imo kwalijk en geen acceptabel risico.
b. lering trekken uit het ongeval om toekomstige ongevallen te voorkomen. Als daarvoor alle stints van de weg gehaald moeten halen om aangepast te worden, dan is dat prima. We roepen auto's terug naar de garage voor dezelfde redenen.
Mocht blijken dat er wel degelijk een technisch probleem aanwezig is dat de remmen kunnen falen, dan hoop ik dat ze meteen van de weg worden gehaald. De volgende keer vliegt een wachtende stint bij een stoplicht voor een aankomende vrachtwagen of rijdt deze in op groep kinderen. Gaan we dan ook roepen dat "ongelukken nou eenmaal gebeuren"?
Er blijft altijd een restrisico, zeker als we kijken naar de factor 'menselijk handelen', maar mogelijke kansen laten liggen om de veiligheid op ontwerpvlak te vergroten zou echt zonde zijn.
En dan nog kan het gewoon gebeuren. Het is een schijnoplossing.quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:36 schreef matspontius het volgende:
[..]
Eens, goed omschreven. De factor menselijk handelen kan je inperken door een gedegen en gecertificeerde opleiding verplicht te stellen en daarnaast de minimum leeftijd aan te passen
Ja, want er is verder geen ander verkeer of zo.quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:22 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat klopt, stuk veiliger. Ligt er natuurlijk wel aan wie zo'n ding bestuurt ...
Nee hoor, daarmee beperk je het risico. 100% uitsluiten kan nooit maar de opleiding is nu ieder geval niet adequaat geregeld. De veiligheid van de Stint kan, indien nodig, verbeterd worden. Dus hoezo schijnoplossing?quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:43 schreef iBenny het volgende:
[..]
En dan nog kan het gewoon gebeuren. Het is een schijnoplossing.
Iedereen kan een stint kopen. Ook moeders die ermee de buurkinderen ophalen om ze gezamenlijk naar school te brengen. Wil je dan iedereen die zo'n ding koopt een opleiding en keuring laten ondergaan? Vind ik prima, maar dan wil ik dat voor elk vervoersmiddel wat gekocht wordt.quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:27 schreef Grijzemassa het volgende:
Voor al het groepsvervoer moet je een opleiding doen met examen en een medische keuring.
In een stint kunnen tot 10 kinderen vervoerd worden door iemand met geen enkele opleiding die relevant is aan personenvervoer en geen relevante keuring (ogen, oren, reactievermogen)
De leidsters krijgen alleen uitleg over hoe het ding werkt en hop, de straat op met een groep kinderen in de bak.
Ja, als je zo gaat redeneren kun je beter binnen blijven. De fiets zelf vormt inderdaad geen enkel risico. Niet voor de bestuurder, kinderen of andere weggebruikers. Aangereden worden door andere weggebruikers kan altijd gebeuren ...quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, want er is verder geen ander verkeer of zo.
Net als ongelukken met Stints. Je hebt nu eenmaal geen 100% controle over je leven. iemand met een opleiding kan evengoed in paniek slaan op zo'n moment en het resultaat is dan precies hetzelfde. Een opleiding is niet heilig, en zoals eerder gezegd; het merendeel zal gewoon een rijbewijs hebben, wat me opleiding genoeg lijkt. Hoogstens kun je verwachten dat de gebruikers met zo'n ding oefenen voordat ze de weg opgaan, maar als je dat wilt gaan afdwingen is het hek van de dam.quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:47 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ja, als je zo gaat redeneren kun je beter binnen blijven. De fiets zelf vormt inderdaad geen enkel risico. Niet voor de bestuurder, kinderen of andere weggebruikers. Aangereden worden door andere weggebruikers kan altijd gebeuren ...
Het merendeel heeft een rijbewijs? Dus niet iedereen? En het gaat daarbij ook nog om de ervaring in het verkeer. Heeft iemand van 20 voldoende ervaring om met 8 kinderen door druk verkeer te bewegen?quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Iedereen kan een stint kopen. Ook moeders die ermee de buurkinderen ophalen om ze gezamenlijk naar school te brengen. Wil je dan iedereen die zo'n ding koopt een opleiding en keuring laten ondergaan? Vind ik prima, maar dan wil ik dat voor elk vervoersmiddel wat gekocht wordt.
De onzin die sommige mensen spuien. "Ze hebben geen opleiding". Het merendeel van die mensen heeft ongetwijfeld gewoon een rijbewijs, dus dat lijkt me opleiding genoeg voor een ding wat niet harder kan dan 17 km / uur.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |