TrippleDistilled | donderdag 19 juli 2018 @ 22:52 |
Ik ga binnenkort naar Frankrijk met een Citroën C1, 900 kilo. We gaan de bergen in. In totaal 3 personen met veel bagage i.v.m. kamperen. Gaat dit autootje dit wel trekken in de bergen of doe ik er goed aan iets anders te regelen? | |
kanovinnie | donderdag 19 juli 2018 @ 22:53 |
Moet goedkomen. Vooral op de moter remmen. | |
hoechst | donderdag 19 juli 2018 @ 22:55 |
Veel bagage in een C1 :p | |
#ANONIEM | donderdag 19 juli 2018 @ 22:56 |
C1 + veel bagage = error | |
-niemand- | donderdag 19 juli 2018 @ 23:01 |
Met zo'n auto kom je amper mee in het verkeer Ik vraag me af hoe het gaat als je met zo'n ding de bergen in gaat.. | |
TrippleDistilled | donderdag 19 juli 2018 @ 23:02 |
Ja wel wat veel bagage, maar er kan wat in de achterbak en er is nog een halve achterbak vrij. Luxe is het niet, en kamperen ook niet. Waarom dan, begin ik mijzelf af te vragen | |
#ANONIEM | donderdag 19 juli 2018 @ 23:04 |
Leuk, dat word een echt avontuur..... | |
Geerd | donderdag 19 juli 2018 @ 23:05 |
Als je stil komt te staan in een bergpas heb je wel een probleem denk ik | |
Jordy-B | donderdag 19 juli 2018 @ 23:06 |
Dat. Spanning en sensatie. In zijn twee met jengelende motor de berg opklauteren. | |
Dudeweiser | donderdag 19 juli 2018 @ 23:06 |
Dat ding heeft 70pk ofzo? Moet te doen zijn, beetje schakelen en dan komt het wel goed. | |
Fred | donderdag 19 juli 2018 @ 23:06 |
Kan prima. Je gaat er nog veel meer tegen komen ook. | |
TrippleDistilled | donderdag 19 juli 2018 @ 23:11 |
Ik zal laten weten hoe het afloopt. Niet iedereen heeft een Dodge 1500 | |
Fer | donderdag 19 juli 2018 @ 23:15 |
Hoeveel denk je dat zo’n 0.9 motortje nog afremt met een volgeladen bak. Maar verder serieus, zal allemaal geen probleem zijn. Grootste uitdaging is de klim op de snelweg, soms zal je terugzakken naar 70 in zijn 3 en caravans halen je links/rechts in. Maar met geduld kom je er wel. Zorg dat alle vloeistofjes goed zijn en op max peil. Geen schade aan de gril of kunststof plaat eronder voor een goede airflow de motor in. | |
Dingest | donderdag 19 juli 2018 @ 23:16 |
Ik heb hellingen gehad van 18% met een afgeladen Fiat 126 (en 2 personen) @ 24 pk. Zo'n C1 gaat dat dus ook wel trekken. Gewoon toeren maken in een lage versnelling en misschien wat geduld hebben Toch grappig dat ieder jaar wel weer zo'n topic langskomt, alsof alle auto's 50 jaar geleden PK-monsters waren die die passen overvlogen | |
Fer | donderdag 19 juli 2018 @ 23:18 |
Begon ooit met een 307 diesel 68pk en een afgeladen vouwwagen erachter. | |
derLudolf | donderdag 19 juli 2018 @ 23:54 |
Beter teveel dan te weinig toeren, trap rustig door in de twee en de drie. Airco uit tijdens een stijle klim gaat ook helpen. Kost procentueel gezien veel vermogen. En mocht het motortje warm worden, airco uit en verwarming op het hoogst. | |
Glijdt_licht | vrijdag 20 juli 2018 @ 00:07 |
Met 39pk in je Panda kwam je ook omhoog.. zo'n C1 is sterker.. Echter meeste mensen schakelen te vroeg op. Op Madeira ook gezien.. idioot in een Peugeot 108 schakelde steeds op naar de 2 of 3.. en viel steeds dood.. gvd, leer je het dan nooit?! | |
einzeinz | vrijdag 20 juli 2018 @ 00:12 |
Toen ik er laatst was zag ik nogal veel van die Citroentjes, Cliootjes, Peugeotjes. Dus denk wel dat ze het kunnen. Zolang je er maar geen 100km. door de heuvels mee aflegt denk ik dan. | |
einzeinz | vrijdag 20 juli 2018 @ 00:14 |
Waarom verwarming op het hoogst? | |
Glijdt_licht | vrijdag 20 juli 2018 @ 00:21 |
En waarom niet? Dan koelt de motor af | |
Fred | vrijdag 20 juli 2018 @ 00:23 |
15 jaar geleden kwam ik ook zo'n figuur tegen die bij hoog en bij laag beweerde dat je alleen met een dikke BMW de bergen over kon en dat het helemaal niks zou worden met mijn Hyundai Excel... We waren nog maar in de heuvels van het zuiden van Frankrijk en ik haalde hem bij elk stuk omhoog al in Mensen die roepen dat het met een C1 niet kan hebben imho of nog nooit in de bergen gereden of kunnen niet rijden in de bergen of hebben een reden nodig om hun eigen dure, grote auto te rechtvaardigen | |
einzeinz | vrijdag 20 juli 2018 @ 00:26 |
Je motor zal oververhit raken. Je rijdt continu bergen in. Dit is al best zwaar voor een wagen. Als je dit dan voor 100km of meer gaat doen dan ga je hem helemaal de pleuris inrijden. | |
Glijdt_licht | vrijdag 20 juli 2018 @ 00:31 |
Valt wel mee.. waarom heb je anders kvs. Zal alleen gebeuren bij een onderbemeten koelsysteem | |
Fred | vrijdag 20 juli 2018 @ 00:31 |
Een auto kan prima 100+km in de bergen rijden. De meeste Belgen en Nederlanders kunnen het echter niet. Onacht de grootte van de auto. | |
Glijdt_licht | vrijdag 20 juli 2018 @ 00:32 |
inderdaad, en dé oorzaak is 'het nieuwe rijden' Te weinig toeren om het ding rond te krijgen Laag in de toeren, waardoor ie intern kapot gaat door te weinig smering Etc | |
Jordy-B | vrijdag 20 juli 2018 @ 00:38 |
Valt reuze mee. Je rijdt geen 100 km omhoog. Omlaag rem je op de motor en dat gaat dus zonder verbranding. Rem bij afdalingen wel echt op de motor trouwens en enkel stevig bijremmen met het rempedaal. Niet (!) met glijdende rem afdalen, want dan worden de remmen te heet met alle gevolgen van dien (verminderde remkracht, kromtrekken, je kan zelfs een klapband krijgen van de intense hitte) | |
RingBewoner | vrijdag 20 juli 2018 @ 01:17 |
Waarom wordt hier altijd zo moeilijk over gedaan? In de Alpenlanden/gebieden rijdt ook niet iedereen in een auto met 200+ pk. | |
Sounddragon | vrijdag 20 juli 2018 @ 02:15 |
Gaat wel goed komen, beetje toeren maken, niet te gek, en niet proberen om 'de rest' bij te houden. Luister naar je auto, doe hem geen pijn, en alles komt goed. Remmen idd proberen te vermijden, veel- en op tijd terugschakelen en de motor lekker het werk laten doen. | |
kanovinnie | vrijdag 20 juli 2018 @ 06:20 |
Ben je wel eens in de bergen geweest? | |
Lunatiek | vrijdag 20 juli 2018 @ 06:30 |
De C1 is een Franse auto, die Fransen zijn niet achterlijk die zorgen er wel voor dat je met die producten de Franse bergen in kunt rijden, en dat kan een stuk pittiger zijn dan Duitsland of Oostenrijk of Scandinavië, want de cols zijn hoger en de lucht is ijler, wat je motor ook gaat merken. De C1 lijkt me juist zo'n autootje waarmee boerendochter en haar vriendinnen vanaf de alp een dagje gaan shoppen. Je moet er wel de juiste chauffeur in zetten. | |
derLudolf | vrijdag 20 juli 2018 @ 06:52 |
Het is een Japanse auto | |
Lunatiek | vrijdag 20 juli 2018 @ 07:01 |
... met een Frans merk bedoeld voor de chauvinistische Franse markt... | |
lipje | vrijdag 20 juli 2018 @ 07:45 |
Motortje goed in de toeren jagen, in tegenstelling tot wat je in Nederland gewend bent, je moet nog kunnen versnellen als je het gas dieper intrapt. Meeste Nederlanders vinden dat eng, vooral omdat ze zonder toerenteller rijden. De meeste motoren presteren optimaal rond de 4000 toeren. Succes met de lange zit op keiharde steunloze stoelen | |
Sigaartje | vrijdag 20 juli 2018 @ 07:52 |
Er zijn genoeg grote oude auto’s te vinden voor 3.000 euro die de bergen veel beter aankunnen. | |
Tommeke | vrijdag 20 juli 2018 @ 07:57 |
Ik heb een 20 jaar oude Xsara met 1.6 motortje. Ben er nu voor het derde jaar volgeladen mee bergachtig gebied in. Gaat prima, gewoon flink op toeren houden zoals hier wordt gezegd. Natuurlijk word ik ingehaald door dikke diesels etc, maar verder hobbelt ‘ie lekker mee. | |
Sigaartje | vrijdag 20 juli 2018 @ 08:02 |
Als je een grotere oudere auto wil kopen voor een paar duizend euro. laat hem even helemaal doorlichten door de ANWB, kost een paar honderd, maar ze zien alle mankementen. Ik heb ervaringen met Renault 25, Ford Scorpio en Volvo 240 als vakantieauto. Die luxe! Met zo’n C1 ga je spijt krijgen. Als zo’n grote bak niet meer door de APK komt na zeg maar twee of drie jaar, verkoop je hem weer. En koop je een ander. Meestal je met 2000 euro wel ok. Destijds was bij deze auto’s het meest voorkomende mankement: lekkende radiateur. Die zijn gewoon op na tien jaar. Dan kun je beter niet kopen, want vervanging loopt in de papieren. [ Bericht 8% gewijzigd door Sigaartje op 20-07-2018 08:15:25 ] | |
Glijdt_licht | vrijdag 20 juli 2018 @ 08:42 |
zo'n radiateur kost wel een paar tientjes, nog even wat kvs ook 2 tientjes en een half uurtje werk. ¤40.. Voor ¤100 zou je klaar moeten zijn.. wat nou in de papieren | |
Sigaartje | vrijdag 20 juli 2018 @ 09:14 |
Had een keer een oude Volvo: rapport ANWB: radiateur lekt. Rapport was iets van 120 gulden. Offerte garage: 600 gulden. De Volvo 244 kostte 1400 gulden. Koop afgewimpeld. Was begin jaren 80. | |
Sigaartje | vrijdag 20 juli 2018 @ 09:27 |
Geweldige auto’s hoor die 244’s toen. Leukste die ik gehad heb was een Renault 25. 1.800 piek. Leren bekleding, met van die directeursstoelen erin. Van alles er op en eraan, electrische ramen, toen al, slotafstandbediening, etc etc, veel luxe. Mee naar Frankrijk geweest toen ik nog handig was met een tent. | |
kanovinnie | vrijdag 20 juli 2018 @ 12:07 |
toptip, Evne een auto kopen voor je vakantie! Slechts 3000 euro! | |
Sigaartje | vrijdag 20 juli 2018 @ 12:24 |
Ik ken voorbeelden van bv een Corsa van 300 euro waar mensen heel ongelukkig van worden. | |
kanovinnie | vrijdag 20 juli 2018 @ 12:25 |
hoe is dat hier relevant? | |
Lunatiek | vrijdag 20 juli 2018 @ 12:29 |
Beter huur je voor die prijs tijdens de kampeervakantie en laat je je C1 thuis wachten tot je weer mag forenzen. | |
kanovinnie | vrijdag 20 juli 2018 @ 12:33 |
precies. Al gaat het met die c1 prima | |
blomke | vrijdag 20 juli 2018 @ 12:49 |
Welke bergen? On topic: vroeger met de Peugeot 205 ging het redelijk. Niet proberen als eerste boven te komen en gewoon genoeg toeren maken. | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 20 juli 2018 @ 12:51 |
Flauwekul, met C1 kom je heus wel de berg op. Alleen niet te veel van verwachten nee. De Fransen rijden vaak met oude bakken met minder vermogen. | |
densmee | vrijdag 20 juli 2018 @ 13:13 |
2 weken geleden nog met een volkswagen transporter met meer dan 2000 kg een rondje door europa gedaan (4000km) Ding had 65 pk en kwam overal makkelijk boven | |
Bitlord | vrijdag 20 juli 2018 @ 13:22 |
Gewoon doen. Genoeg ander verkeer wat omhoog sukkelt vanwege relatief minder vermogen zoals zwaarbeladen vrachtwagens. Vooral niet op laten jagen door anderen maar ze wel de ruimte geven om in te halen. Je kan altijd even 30 seconden aan de kant om een treintje auto's achter je te laten passeren. | |
Apekoek | vrijdag 20 juli 2018 @ 13:49 |
Ik ging vroeger met 1 pk de bergen in, met paard en wagen. | |
Lunatiek | vrijdag 20 juli 2018 @ 13:59 |
Niet geloofwaardig. Tenzij de de Holterberg bedoelt. | |
Lunatiek | vrijdag 20 juli 2018 @ 14:01 |
Meer bagage- en zitruimte, dus meer comfort. Maar idd de C1 zal je er ook brengen. | |
Fer | vrijdag 20 juli 2018 @ 19:43 |
Toch vraag ik mij af wat mensen precies voor ogen hebben met “de bergen”. De laatste kilometers van de snelweg af, de berg op via een n-weg is stijl, maar echt hard ga je toch niet. Daar rijden locals zelf soms met een Peugeot 106 1.0 XR. Nooit echt spannend. Maar als je gewoon via Luik naar Zuid Frankrijk gaat, maak je stad uit gelijk een flinke klim, waar de sterkere gewoon 100-120 gaan en jij met 60-70 omhoog kruipt, terwijl er trucks maar 40 halen. Nu ga ik straks met de klapkar erachter 110 op de cruisecontrol in 6. Draait hij 1800 toeren, trekt zonder veel morren de meeste hellingen wel en houdt gewoon 110 vol. Op welk moment moet je dan naar 5 of 4? De auto geeft geen krimp en ik zal het puur op aanwijzingen op borden moeten doen of als ik zie dat anderen langzamer gaan. | |
Hyperdude | vrijdag 20 juli 2018 @ 19:51 |
Zou qua toeren iets boven het toerental willen zitten waar je motor het max. koppel levert. Even opzoeken dus. Verder weet ik het ook niet. Voor dit moeilijke denkwerk heb ik een automaat. | |
Fer | vrijdag 20 juli 2018 @ 19:58 |
250nm @ 1500rpm Dus dat gaat hem niet worden. Maar ik snap wel dat ik op een gegeven moment terug moet, maar op hellingen tot 6% merk je niet dat hij wat zwaarder moet trekken. Het is dus puur op aanwijzingen, daarom laat ik hem op gegeven moment in 5 staan, om te voorkomen dat hij zich kapot trekt. | |
Hyperdude | vrijdag 20 juli 2018 @ 20:04 |
Jeez, wat zijn dat voor toerentallen; ga je per rijnaak? Ga je, qua toerental, ergens tussen max. koppel en max. vermogen zitten. Heb je wel een toerenteller? Meer toeren= meer OK | |
Sounddragon | vrijdag 20 juli 2018 @ 21:06 |
Als je dat niet voelt wordt het tijd voor een automaat. | |
Fer | vrijdag 20 juli 2018 @ 21:08 |
Wat voel je aan ern cruise control? Die Duitse tank van jou, zal toch ook niet langzamer gaan rijden, ondanks dat hij maar 1800 toeren maakt? | |
Sounddragon | vrijdag 20 juli 2018 @ 22:32 |
neuh, maar ook die moet gewoon harder werken hoor.. En ik heb geen sleurhutconnector | |
yosander | vrijdag 20 juli 2018 @ 22:40 |
Voor 1000 euro koop je een prima Volvo V40 of V70 met genoeg ruimte en pk's | |
Sigaartje | vrijdag 20 juli 2018 @ 22:53 |
Ok, daar kan ik dan aan denken als ik bijna blut ben. | |
DrDarwin | zaterdag 21 juli 2018 @ 10:03 |
Decennia geleden reden we in de Pyreneeën. We reden een echte oude Mini uit GB voorbij die afgeladen vol zat, vier jongelui erin en een imperiaal op het dak die ook uitpuilde van de campingspullen en koffers. Volgens mij had zo'n autootje maar een 850cc motortje, en ze ratelden vrolijk door, de berg op. Op een parkeerplaats een eindje verderop zag ik ze nog even tijdens een chauffeurswissel. Even tegen de bandjes trappen, de olie controleren enz., ze hadden enorme lol. Als dat kan, dan kan het met zo'n C1 ook. | |
Sounddragon | zaterdag 21 juli 2018 @ 16:22 |
tuurlijk kan dat, als je auto technisch gewoon in orde is, kun je er de wereld mee rond. Koeling, remmen, bandjes, gáán. Zo spannend is het allemaal niet, als je maar niet gaat proberen om locals bij te houden of je door ze laat opjagen. | |
Pizza_Boom | zaterdag 21 juli 2018 @ 22:26 |
Ook op de snelweg heb je stevige klimmen. Volgens mij heb ik het al tig keer verteld, maar ik ben een aantal jaar (begin dit decennium) terug met een paar jaar oude Clio naar Oostenrijk geweest. Ik reed veel, de andere chauffeur kluste bij als privéchauffeur en zat dus ook veel op de weg, de eigenaar gebruikte dat ding in Nederland. Die ging dus piepen dat ik op een typisch korte Duitse invoegstrook, toen we al zo'n 500 km onderweg waren, hem doortrok naar 5krpm in zijn 3 om in te voegen. Die ging ook miepen dat ik tussen Köln en Frankfurt hem in zijn 3 liet klimmen met zo'n 4500 rpm. Tsja, in zijn 4 verloor ik snelheid, dus gaat ie naar zijn 3. Ook degene die privéchauffeur was, deed dat. De eigenaar zelf niet, die ging naar zijn 4 waar wij al richting de 3 gingen en bleef dan snelheid verliezen, maar wel plankgas geven. Die snapte niet dat dat ook een manier is om je kleppen te verbranden. En maar miepen tegen ons bij klimmen op 4500 rpm over dat het niet stuk hoeft enzo, maar zelf bergafwaarts wel plankgas draaien (@5700 rpm ofzo ). Het enige wat ik in de bergen nog wel eens wil doen bij zwaardere voertuigen, is als die op LPG draaien, hem terug op benzine gooien. LPG verbrand heter dan benzine. Zelfde met 7 en 8traps automaten. Als je daarmee in bijvoorbeeld Italië mee wilt op de linker rijstrook (omdat er een inhalende vrachtwagen voor je zit), zal je die eerst handmatig naar zijn 5 of 6 moeten gooien, anders ben je gewoon 3 stappen te laat met versnellen en hinder je de hele rotzooi. In Nederland met inhalen trouwens ook. Een V40 die nu 1000 euro kost is de oude en heeft gewoon de Renaultmotor. | |
GM78 | zondag 22 juli 2018 @ 09:53 |
Godver...wat hebben sommige mensen hier verstand van auto's Als de auto motorisch verder goed is, gewoon gaan met dat ding. Goed in de toeren houden, en dat nieuwe rijden moet je al helemaal vergeten in de bergen | |
Hyperdude | zondag 22 juli 2018 @ 10:00 |
Pook naar links is hier genoeg. | |
heyhallodaar | zondag 22 juli 2018 @ 10:10 |
Alleen de diesels. In de V40 zijn nooit benzinemotoren van Renault geleverd. Alleen maar Volvo en 1 van Mitsubishi, de 1.8i (GDI). | |
Sometimes | zondag 22 juli 2018 @ 10:25 |
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop. Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen. | |
DrDarwin | zondag 22 juli 2018 @ 10:40 |
Zoveel mogelijk afremmen op de motor, af en toe even bij remmen kan geen kwaad als je maar niet een hele lange afdaling op de rem blijft hangen. Ik heb wel eens bergaf achter een auto met caravan gereden waarvan de remlichten constant branden, da's niet best hoor. | |
Fer | zondag 22 juli 2018 @ 11:04 |
Met een caravan moet je zelfs af en toe gasgeven om de oplooprem te lossen, anders worden ze ook te heet en lopen je lagers leeg door de hitte. Zeker als flink je loopt te motorremmen, moet je eraan denken dat je oplooprem ook geactiveerd wordt. | |
ErkendFokker | zondag 22 juli 2018 @ 11:10 |
Als een camper het kan met 100 pk op 3500kg dan moet een c1 het ook makkelijk kunnen Zo veel mogelijk afremmen op de motor. Af en toe een dotje met de echte rem om de snelheid eruit te halen en dan je remmen weer ff laten koelen. | |
Sometimes | zondag 22 juli 2018 @ 11:34 |
Ik heb het (veel) vaker gedaan en de uitdaging is gewoonlijk om de rem in het geheel niet aan te raken. Maar bij deze auto zou dat dus geen optie zijn. Terugschakelen is ook niet de oplossing, de remkracht van de motor ontbreekt gewoon. Ben dus simpelweg benieuwd hoe dat gaat. Veel meer opties om af te remmen zijn er niet | |
DrDarwin | zondag 22 juli 2018 @ 12:09 |
En anders deze gebruiken. | |
Sometimes | zondag 22 juli 2018 @ 12:18 |
| |
Dudeweiser | zondag 22 juli 2018 @ 12:20 |
Hoe kom je er bij dat je niet op de motor kan remmen dan? Ik heb wel vaker met die Ford Ecoboost blokken gereden en die reageren niet anders op gas los dan een willekeurige vier cilinder. | |
Sounddragon | zondag 22 juli 2018 @ 12:25 |
Doe maar niet, dan kun je een sleepwagen bestellen en het grind in die bakken is zó grof en diep dat je gegarandeerd schade hebt. | |
Sounddragon | zondag 22 juli 2018 @ 12:28 |
als hij niet remt op de motor moet je er nóg eentje terugschakelen. Je moet wel toeren maken om op de motor af te remmen.. Denk aan 4 - 5k rpm, dat kan helemaal geen kwaad. Een vrachtwagen doet op de retarder makkelijk redlinen. Wel effe een tippie tussengas geven als je hem daar in één keer in wilt hangen. | |
Sometimes | zondag 22 juli 2018 @ 12:29 |
Voor zover ik begrepen heb is niet het aantal cilinders wat dit veroorzaakt maar de motorinhoud en dan in combinatie met een relatief zware auto. Merk het hier ook wel hoor. Het remt wel, maar veel langzamer. | |
Sometimes | zondag 22 juli 2018 @ 12:29 |
Ik ga het ervaren SD, over een paar weekjes. | |
LoveAtFirstDrive | zondag 22 juli 2018 @ 12:38 |
Wat ik ook doe is paar keer hard remmen in plaats van lang en wat zachter remmen. Bij het laatste warmen je remmen heel snel op en koelen ze niet af. Als je paar keer hard remt kunnen ze tussentijds koelen. | |
Dingest | zondag 22 juli 2018 @ 12:44 |
Hetzelfde blokje ligt ook in de C-Max van mijn ouders (btw, er is een kans dat je een terugroepactie van Ford krijgt voor de koppelingsplaat), en afremmen op de motor kan wel maar vaak wel een versnelling lager dan je verwacht. Je hebt maar drie cilinders, en niet zulke heel grote, dus weinig interne weerstand. Dus om daar iets goed van te merken zal je hem goed hoog (of hoger dan je met dat turboblokje gewend bent ) in de toeren moeten houden - inderdaad gerust terugschakelen naar rond die 5k toeren waar Sounddragon het over heeft. Is dat nog steeds niet voldoende, gewoon met korte, ferme stoten op de rem de vaart eruit halen. Desnoods beter te langzaam/voorzichtig naar beneden, dan te snel | |
Fer | zondag 22 juli 2018 @ 13:13 |
Schieten mij opeens 2 gewoontes binnen. Een versnelling terugschakelen, zodra je moet bijremmen. Moet je later weer bijremmen, schakel je nog een versnelling terug. Dan kom je vanzelf in de juiste versnelling terecht. En op de cruisectrl heb ik dan de actuele verbruiksteller open staan. Zodra je dan ziet, dat hij opeens richting de 20l/km gaat (1 op 5), betekent dat hij veel gas staat bij te geven. Dan schakel ik terug naar 5 ipv 6 dan zie je dat hij wat minder hoeft bij te geven om de snelheid aan te houden. | |
vannelle | zondag 22 juli 2018 @ 13:30 |
Ik denk eerder dat de compressie verantwoordelijk is voor het afremmen op de motor. | |
derLudolf | zondag 22 juli 2018 @ 13:37 |
Klopt | |
bokkepoot | zondag 22 juli 2018 @ 13:39 |
Of je een viercilinder hebt met 2 liter aan inhoudt of een efficient 3 1liter cilinderblokje maakt ook wel een verschil. Compressie zal hetzelfde kunnen zijn,echter kracht die het vraagt zal minder zijn | |
Fer | zondag 22 juli 2018 @ 14:27 |
De compressie drukt ook de zuiger weer omlaag tijdens de arbeidsslag, als er geen ontbranding is. Het is meer de lucht die niet door de gesloten gasklep heen kan. Maar in de praktijk, met een 1.2 TSi had ik nergens echt last van, hooguit iets meer toeren maken. | |
Sounddragon | zondag 22 juli 2018 @ 14:48 |
Ik heb zat kilometers gereden in van die eco-Caddy's, en die remmen ook gewoon af op de motor. Zelfs mijn ouwe Benz zonder paardjes en met oldskool automaat liet zich prima afremmen op de motor. En niet vergeten, belangrijke leidraad bij het rijden in bergen en heuvels; je rijdt naar beneden in dezlfde versnelling als dat je naar boven ging. Moest je dus 2 gaatjes terug op de weg naar boven, begin je ook in die versnelling met afdalen. Niet eerst een run nemen en dan de boel moeten inteugelen halverwege, maar gewoon meteen beheerst afdalen in de juiste versnelling. Het is geen wedstrijd, je wilt de boel heel houden en veilig aankomen; fuck iedereen die achter je zit te duwen. | |
Sometimes | zondag 22 juli 2018 @ 14:53 |
Ja, gisteren gelezen. | |
Pizza_Boom | zondag 22 juli 2018 @ 15:14 |
Ik heb flink wat kilometers met dat soort bakken gehad, maar mijn ervaring blijft toch dat eer de bak bedacht heeft dat hij in zijn 5 of 6 moet staan, jij je gat allang en breed gemist hebt. En met een laagtoerige diesel (1800 rpm bij 140) aan een 8 bak moet je nou eenmaal even ergens je gang vandaan halen wil je een gat kunnen pakken op een rijstrook waar men 160-170 rijdt. En eenieder die in Italië op de tolwegen gereden heeft, weet dat men dat daar gewoon rijdt. | |
vannelle | maandag 23 juli 2018 @ 04:45 |
Dan ligt het hooguit aan het aantal cilinders, een blok met een cilinder meer maar met dezelfde compressie verhouding zal iets harder remmen op de motor, dat geloof ik wel. Maar dat noemde jij niet, jij noemde de motorinhoud ongeacht het aantal cilinders en dat maakt dus niks uit. Want als jij een 2.0 hebt met een compressie van 11 bar per cilinder zou dat harder remmen dan een 4 cilinder 1.2 met 11 bar compressie per cilinder? Dat zeg jij eigenlijk en ik bestrijd dat. Enige wat je nog zou kunnen bepleiten nu is dat de 2.0 een langere slag maakt dan een 1.2 met kortere slag ( inhoud wordt zoals je vast wel weet bepaald door boring x slag x aantal cilinders ) maar dan zou het theoretisch juist door die langere slag ook langer duren voor de compressie bereikt is en de auto dus juist minder effectief op de motor af kan remmen. Best wel grappig om eens over te hebben, in mijn voorbeeld zou dus een kleinere motor beter af kunnen remmen op compressie dan een grotere motor. Edit: Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat je het ook had over een zwaardere auto en die zal van het remmend effect van de motor idd misschien wat minder merken maar nog steeds voldoende mits je in de goede versnelling afdaalt. | |
Dingest | maandag 23 juli 2018 @ 06:04 |
Als ik het goed begrepen heb, is het niet compressie waar je tegen afremt maar tegen het vacuüm dat in het inlaatspruitstuk ontstaat wanneer je de gasklep (bijna) sluit (lees: als je van het gas gaat); de motor probeert lucht uit dat bijna-vacuüm te trekken - wat niet kan - en dat kost energie bij de inlaatslag dus de motor remt af. En aangezien je een nagenoeg vacuüm hebt kan je bijna geen lucht aanzuigen - dus is er ook nagenoeg geen sprake van een noemenswaardige compressieslag. Vergelijk het met het uittrekken van een spuitje terwijl je je vinger voor 99% op het spuitmondje hebt. Je stationairloopregeling heeft dus nog enige invloed op verbruik, vooral bij oudere auto's met een mechanisch of zelfs carburateur geregelde loop, maar dat is gericht op de 600-800 rpm of zo en niet de 3000-6000 rpm die je toepast. Computergestuurde auto's weten dan dat inspuiting niet nodig is. Hoe meer cilinders je hebt en hoe meer ruimte ze moeten vullen (en dus lucht moeten aanzuigen), des te meer weerstand dat levert. Daarbij is er natuurlijk ook weerstand in het gehele aandrijvingssysteem - hoe meer cilinders je hebt en hoe groter ze zijn, hoe meer wrijvingsweerstand er is. Maar dit schijnt niet eens zo extreem veel te zijn als je zou verwachten ten opzichte van het remmen op de motor zelf. Afremmen op compressie kan wel, maar dat gaat anders en vindt kennelijk plaats o.a. in sommige type vrachtwagens: in plaats van de na de compressie de ontbranding plaats te laten vinden, wordt de inspuiting stopgezet en de uitlaatklep iets eerder opengezet zodat na het opbouwen van de compressie de boel het uitlaattraject in verdwijnt en er geen arbeidsslag kan volgen. Het is erg efficiënt maar in de praktijk levert dit veel lawaai op, dus vandaar dat het niet zoveel toegepast wordt of mag worden. [ Bericht 2% gewijzigd door Dingest op 23-07-2018 06:18:33 ] | |
kanovinnie | maandag 23 juli 2018 @ 06:24 |
Lekker relevant allemaal! | |
spierbal | maandag 23 juli 2018 @ 06:55 |
Een keer met een cuore door bergachtig gebied gereden. Ging ook, wel iets langzamer dan normaal. | |
Sounddragon | maandag 23 juli 2018 @ 09:16 |
goede, nuttige en vooral interessante bijdrage. | |
kanovinnie | maandag 23 juli 2018 @ 11:26 |
TS staat denk ik te springen om deze info ja. | |
Sounddragon | maandag 23 juli 2018 @ 16:01 |
wat leuk dat jij dat voor hem beslist Jij blijkbaar niet, dus hophop op je fietsje en verder pedaleren ipv de boel hier te gaan zitten verkloten, tis mooi weer buiten, iedereen is vrij, dus er is vast iets te beleven ergens | |
Dudeweiser | maandag 23 juli 2018 @ 17:33 |
ach de OP kan in een zin beantwoord worden, dus ik zie het probleem niet zo. Discussiëren over mensen die niet kunnen autorijden is altijd leuk toch | |
Fer | maandag 23 juli 2018 @ 18:01 |
Een kano gaat ook alleen bergaf, dus voor hem minder relevant. | |
Sounddragon | maandag 23 juli 2018 @ 19:26 |
Misschien is het nog leuker om diegene nuttige tips mee te geven zodat hij zich enigszins veilig door die bultjes heen kan maneuvreren. Afplassen gebeurt al genoeg op de rest van FOK!. | |
Fer | maandag 23 juli 2018 @ 20:45 |
Ben nog steeds benieuwd welke bergen de TS voor ogen heeft. Zoals ik eerder al zij, vind ik een smalle bergweg in de alpen voor de techniek niet heel spannend, omdat je immers toch niet hard kan en het vaak iets koeler is, soms zelfs bebost met hoge bomen. De snelweghellingen in Zuid Frankrijk zijn veel spannender, omdat het dan vaak 30+ is, felle zon, heet asfalt en je toch een beetje met de rest wil meerijden. En dan ook nog onze eco-auto’s met lange versnellingen en ontbreken van ventilatie door die nep grillen. | |
kanovinnie | maandag 23 juli 2018 @ 20:46 |
Temperatuur van je auto omhoog>snelheid naar beneden en een versnelling naar beneden. Kind kan de was doen. | |
Hyperdude | maandag 23 juli 2018 @ 20:50 |
Gewoon gas geven en een beetje doortrekken in de versnellingen | |
LoveAtFirstDrive | maandag 23 juli 2018 @ 20:51 |
Zo reed ik ook met m'n werkbus naar boven daar Ok ok, iets tragere tussensprints Nufenen sowieso een aanrader en als ik zo een filmpje zie wordt de drang naar een Z3 Coupé weer groter | |
vannelle | dinsdag 24 juli 2018 @ 02:03 |
Ik begrijp je punt en er is ook zeer zeker iets voor te zeggen. Zelf ben ik best wel vaak in de bergen van Oostenrijk geweest vroeger en dat was dus met een carburatiemotor dus dat vacuüm waar je het over hebt speelde toen niet maar toch was er goed af te remmen op de motor. Mijn theorie is dat de compressieslag de boel afremt, bij voldoende compressie in elke cilinder moet dat een aardig verschil maken. Want een carburateur geeft alleen maar benzine (buiten de stationairsproeier om uiteraard) als je zelf gas geeft. Ik heb er dus zelf ruim ervaring mee, daarom verdedig ik mijn punt ook. Maar het zou goed kunnen zijn dat het een combinatie van onze opvattingen is want met injectie werkt alles anders dan met een carb natuurlijk. Zullen we het een mix noemen? Allebei is mogelijk maar een combinatie ook? Want ik snap jouw punt, zie en snap de logica er van ook wel. | |
vannelle | dinsdag 24 juli 2018 @ 02:05 |
Het is geen tijds sprint tijdens een rally of zo hoor. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 24 juli 2018 @ 05:59 |
Je autootje gaat het wel trekken. Gaat de bestuurder het ook trekken? | |
vannelle | dinsdag 24 juli 2018 @ 19:46 |
Oh, en als kleine toevoeging over mijn reactie over de post van Dingest: Een injectiemotor spuit idd geen brandstof in als je het gas loslaat en je vergelijking met een spuitje snap ik ook wel, trekt idd goed vacuüm. Maar de lucht die nodig is voor een verbranding gaat niet via de injectoren maar gewoon via de inlaatpoorten die gewoon open zijn als de inlaatkleppen bediend worden. Daarom denk ik ook dat mijn theorie over compressie beter klopt dan wat Dingest zei. | |
Fer | dinsdag 24 juli 2018 @ 19:50 |
Carburator heeft toch ook een gasklep. | |
Dingest | dinsdag 24 juli 2018 @ 23:53 |
Nee, injectie en carb maakt alleen het verschil dat injectie aangestuurd wordt door een computer - die dus kan stoppen met inspuiten wanneer die registreert dat er op de motor geremd wordt - en een carb altijd stationair blijf draaien/inspuiten omdat het beetje lucht voor de stationairloop wel gewoon brandstof mee aanzuigt. Die inlaatkleppen zitten ná de gasklep: bij afremmen op de motor probeert de cilinder dus via de inlaatklep lucht aan te zuigen uit de ruimte tussen de inlaatklep en de gasklep (voornamelijk het inlaatspruitstuk dus), maar met de gasklep nagenoeg dicht bevindt zich daar echter niets - dat is het vacuüm - en kan de cilinder dus niets uit die ruimte aanzuigen. Bij het maken van de inlaatslag trekt het vacuüm wel aan de cilinder - zoals bij het spuitje - zodat die afremt. Je doet min of meer het omgekeerde wat er gebeurt bij een arbeidsslag Afgezien van de noodzaak voor stationair te kunnen lopen heb je geen 100% vacuüm omdat je anders ook iets krom trekt, maar met (laten we zeggen) 95% vacuüm is de hoeveelheid lucht die in een cilinder terecht komt verwaarloosbaar bij hoge toeren. Er vindt daarvan wel compressie plaats, maar niet om significant de motor af te remmen of - in het geval van de carb - om enigszins kracht te leveren voor de arbeidsslag bij zulk hoog toerental (je probeert het volume dat je nodig hebt om 600-800 rpm te draaien te verdelen over cilinders die met 3000-6000 rpm draaien, wat gewoon fractie is van wat ze nodig hebben om die rpms vast te houden). Ik heb nu ook auto's met louter carb-blokjes Sterker nog, ik hoop morgen de bergen te halen met m'n Saab 96 Het is ook niet mijn theorie: dat is de praktijk Vraag dat gerust aan een monteur. Je remt af op dat vacuüm wat je creëert door de gasklep dicht te houden; afremmen op compressie gaat dus zoals omschreven bij die diesel Edit: Oh, er is ook een Engelse wikipediapagina die het (verschil) uitlegt: https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_braking#Gasoline_engines [ Bericht 6% gewijzigd door Dingest op 25-07-2018 00:43:34 ] | |
vannelle | woensdag 25 juli 2018 @ 03:59 |
Pofferdorie, ik sta nu echt op het punt om mijn ongelijk toe te geven door deze heldere uitleg. Kun je me als troost niet iig een ietsiepietsie gelijk geven zodat ik niet in de foetushouding hoef te gaan slapen? Hoe dan ook, veel plezier met je Saab morgen in de bergen! | |
Alexxxxx | woensdag 25 juli 2018 @ 13:45 |
Mijn stiefschoonvader had zijn Peugeotbroertje en tegenwoordig zijn Toyota broertje. Die woont in de Duitse bergen. T is kut met de auto vol bagage en passagiers, maar t gaat wel. | |
Dingest | zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:24 |
Even een update, ook voor TS: als ik hiermee de bergen overkom, lukt het met een C1 dus ook wel Wat wel tricky is bij deze auto's, is dat de koelvin niet elektrisch is maar puur aangedreven wordt door de v-snaar. Dat wil zeggen dat koeling ook (deels) toerental afhankelijk is: bij intensief gebruik zoals bergop loopt de auto dus wat warmer dan gemiddeld (en bergaf kouder), en kan je problemen krijgen wanneer je van een intensief (hoogtoerig) stukje ineens plots laagtoerig moet rijden of stoppen (zoals een file). Dan maakt de koelvin niet genoeg rotaties meer om de extra warmte van zojuist nog af te kunnen voeren - vaak een kwestie van even de verwarming erbij aangooien en de boel af laten koelen door na te laten draaien (zoals bij een turbomotor ook doet), en als dat niet helpt even in z'n vrij vol gas geven totdat de wijzer weer terugzakt Snel gaat het niet bergop of bergaf, want het is ongeveer 60-65pk op 900 kilo leeggewicht - en zonder stuurbekrachtiging natuurlijk - en de V4-blokken zijn op zich wel vrij laagtoerig. Niet dat het probleemloos is gegaan allemaal, maar dit gebeurde op de Autobahn al weer terug naar huis. Het tandwiel op de distributie dat de balansas aandrijft is kapot gegaan, geen onbekende 96-kwaal, en de poelie op de balansas is de poelie die de v-snaar aandrijft. Ik had dus geen draaiende (cruciale) koelvin of dynamo meer. Om dat te repareren moet de frontplaat en de carterpan van de motor af, en daarvoor moet bij een 96 het hele blok eruit. Het was ook niet een onderdeel dat ik als reserve mee had Sowieso wilde de lokale garages liever niet aan de auto beginnen, en zeiden meteen dat hij maar op transport moest. Verder wel een hele mooi trip gehad, zo'n ding rijdt echt geweldig (in de bergen) Volgend jaar beter. | |
Fer | zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:53 |
Ben inmiddels ook onderweg, snelweg 120 in 6, vouwwagen erachter, volgeladen geen krimp. Echter op bepaalde hellingen zakt hij dan in naar 110, dus die maar in 5 gereden. Maar het voorkomt niet dat hij soms onder de 2000 toeren zakt. Hij blijft wel gewoon sleuren eraan, maar of het echt goed is weet ik niet. | |
Sounddragon | zaterdag 4 augustus 2018 @ 23:53 |
als je niet de baas bent over je toerental moet je verder terug. En onthoud dat voor the way down, dié versnelling moet je dus hebben. | |
kanovinnie | zondag 5 augustus 2018 @ 00:12 |
waar heb jij je rijbewijs gekocht? | |
LoveAtFirstDrive | zondag 5 augustus 2018 @ 00:41 |
Ik gok dat 'ie in Frankrijk rijdt, waar je (helaas) gewoon 130km/h mag met een combi onder de 3500kg. Jammer is wel dat je ze dan ook geregeld met 100km/h op de meest linker rijstrook tegenkomt, wat dan weer niet mag (bij meer dan 2 rijstroken). En maar afvragen waarom zo een ding gaat slingeren bij hogere snelheden, het juist beladen telt dan nog veel meer mee natuurlijk. | |
Fer | zondag 5 augustus 2018 @ 00:46 |
In een tijd dat een diesel met 110pk nog heel bijzonder was en deze onder de 2000 toeren dood als een pier was en je met een 5 bak sowieso al tegen de 2400-2500 toeren zat bij 120. | |
kanovinnie | zondag 5 augustus 2018 @ 01:52 |
en dat is relevant omdat? | |
Anthonie1 | zondag 5 augustus 2018 @ 02:06 |
Bij 'Frankrijk' ging het al fout. | |
ErkendFokker | zondag 5 augustus 2018 @ 06:28 |
FYI ben ik nu in Italië in de bergen en alle lokale bewoners rijden gewoon in kleine autootjes rond (panda/punto/jimny/fiesta). Kan dus prima | |
DieselTank | zondag 5 augustus 2018 @ 13:18 |
Veel zeggen dat je in de zelfde versnelling omhoog als omlaag moet, dit klopt wel maar als je heuvel op en daarna aan de andere kant van de heuvel er af gaat betekent niet de beide kant van de heuvel de weg even steil is. In een perfecte wereld zou je op een route kaart bij elke heuvel omhoog moeten opschrijven welke versnelling je had zodat je op de terug weg weet welke versnelling je moet hebben. Het nadeel is dan weer dat je eerst een keer heen en terug moet gaan voordat je al je nummertjes op je kaart heb opgeschreven. | |
Hyperdude | zondag 5 augustus 2018 @ 13:54 |
Het is best simpel. In NL zoek je meestal de hoogste versnelling met een laag toerental waarbij alles nog soepel werkt. Want zuiniger, stiller ed. In de bergen kan je beter in de laagst mogelijke versnelling rijden met een hoog toerental waarbij alles nog soepel werkt. Want dan kom je vlot en veilig de berg op en af zonder schade aan je mechaniek. [ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 05-08-2018 14:08:41 ] | |
kanovinnie | zondag 5 augustus 2018 @ 14:39 |
je moet gewoon geen debiel zijn. | |
DieselTank | zondag 5 augustus 2018 @ 17:58 |
Gewoon heel lichtjes remmen want dat is beter voor de remmen [sarcasme] en hoe meer vaart je maakt bergaf hoe sneller je bij de volgende berg weer omhoog komt | |
lipje | zondag 5 augustus 2018 @ 19:29 |
Als je een paar bochtjes overslaat, ben je nog sneller beneden [\sarcasme] | |
Fer | zondag 12 augustus 2018 @ 23:40 |
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in. | |
#ANONIEM | zondag 12 augustus 2018 @ 23:47 |
Heel apart inderdaad. | |
Jordy-B | zondag 12 augustus 2018 @ 23:47 |
Ja... Waarom hebben die gekkies bedacht dat de auto stopt met gasgeven als je remt? Pffft. wat een mafklappers. | |
kanovinnie | maandag 13 augustus 2018 @ 06:44 |
Jij bent echt een gevaar op de weg zeg. | |
DrDarwin | maandag 13 augustus 2018 @ 07:37 |
Lees je eens in. https://nl.wikipedia.org/wiki/Cruisecontrol | |
Ivo1985 | maandag 20 augustus 2018 @ 10:25 |
Uiteraard. In de echte bergen zie je nog overal de oer-Panda 4x4 met 0.9 liter blokje en misschien iets van 40pk. Paar jaar terug in Andorra was minstens 10% van de auto's op lokaal kenteken zo'n koekblik. Zelf reed ik vorig jaar met mijn Polo 1.4 op LPG (60pk minus 10-15% vanwege Lpg) in Italië een 20% helling op. Gewoon lekker doortuffen in de eerste versnelling en het kan gewoon. Met mijn Mini (1981) sleep ik de caravan (370kg leeggewicht) en kampeerbagage ook makkelijk heel Europa door. Al is daarmee de klim over de Pyreneeën op de A9 bij Le Perthus toch wel heel lang voor het onderbemeten koelsysteem. Wanneer de reistijd het toe laat kies ik liever de slingerende kustroute langs de Costa Brava. Dat is genieten. Het bultje bij Luik is trouwens een lachertje, erg kort en niet bijzonder stijl. Gewoon voor de laatste bocht terugschakelen en goed op snelheid die bocht door jagen. | |
Sometimes | dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:21 |
Is me uiteindelijk enorm meegevallen. Zowel heen als terug 1 helling naar beneden in 3 genomen. Verder als een zonnetje, zowel bergop als bergaf. Al die steeds weer remmende Duitsers zijn wel erg vervelend. Als je met mooie constante snelheid naar beneden gaat dan wordt je elke keer gedwongen om ook te remmen. | |
DrDarwin | dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:58 |
Duitsers houden niet van constante snelheden, kijk maar eens op de autobahn hoe vaak ze vol in de rem moeten. Waarschijnlijk zijn de Duitsers wereldkampioen in het verbruik van remblokken en aanverwante zaken. | |
Sometimes | dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:01 |
Ja dat klopt helaas. Ook op normale stukken weg zonder snelheidsbeperking of wat dan ook vliegen ze je voorbij om vervolgens weer vol in de remmen te gaan. Heel vreemd gedrag. | |
Sounddragon | dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:52 |
Enne?hoe is het gegaan? | |
LoveAtFirstDrive | dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:56 |
Hij probeert nog steeds die berg op te rijden 😬 | |
Coppi | dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:01 |
Het moet wel een Nederlandse gedachte zijn dat je in de bergen een zware moter nodig hebt. In het buitenland weten ze dat je ook gewoon kan schakelen naar een lagere versnelling. | |
Fer | dinsdag 21 augustus 2018 @ 23:33 |
Heb boel oude campers gezien, die kwamen (dikke rookwolken uitbrakend) ook boven. Denk aan 3 ton 3 meter hoog en 60-75pk onder de kap. VW t3 en t4 busjes. MB508 bussen | |
Hojdhopper | donderdag 23 augustus 2018 @ 12:20 |
Paar zomers terug gehad met de T4 California (camper) van mijn moeder. Ding weegt leeg iets van 2000kg geloof ik, met een 2.5L diesel van 75pk. In z'n 3 de berg op, 60km/h rijdend. Volgeladen met 4 man en bagage. Geweldige reis was dat! | |
pechvogel-010 | vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:31 |
Bij warm weer, bergop met nauwelijks riiwind, lagere versnelling grote kans dat je motor overhit raakt. Voor de rest prima auto net zoals zijn broertjes Aygo en Peugot 107. Zit in alle 3 dezelfde motor in | |
matigeuser | vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:43 |
Maak daar maar 'in zijn 1' van. Die 3-cilindertjes zullen toch verdomd hard moeten gaan werken. Let op dat de motortemperatuur niet te hoog wordt. Anders af en toe even naast de weg zetten en laten afkoelen. Ik heb soortgelijke dingen gedaan. Ik had vroeger een Citroën Xsara 1.4 met 75 PK op een gewicht van 1075 kilo ofzo. Een langzaam apparaat dus. Volbeladen met 3 man en veel grote tassen. In Italië kwam ik ineens voor een helling van tegen de 20% aan te staan. Ik moest letterlijk in zijn 1 naar boven op 6000 toeren, iets wat voor zo'n auto niet echt leuk is. Ik bedacht me toen ook halverwege dat ik als ik ineens had moeten stoppen voor wat dan ook, dat áls mijn remmetjes / handrem dat al hadden getrokken (waarschijnlijk niet), ik dan waarschijnlijk niet meer het momentum had om weer snelheid te kunnen maken. Als je zin hebt in een dagje lekker billen knijpen dan zou ik gewoon met die frikandel gaan. Ik heb na mijn 1e ervaring in de alpen in ieder geval besloten om nooit meer een frikandel te kopen. Het worden niet voor niets 'stadswagentjes' genoemd. Moraal van het verhaal, zolang je op de 'hoofdwegen' blijft en haarspeldbochtjes krijgt van 10-12% is er denk ik niks aan de hand. Doe het rustig aan. Niet 'off road' gaan en mocht je een dorpje ingaan dan kun je dus voor steilere verrassingen komen te staan. Die zou ik proberen te mijden. | |
matigeuser | vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:45 |
Ja maar dat is wel diesel he. Veel meer koppel beschikbaar vanaf lage toeren. Natuurlijk komt TS boven. De vraag is hoe. | |
Sounddragon | vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:53 |
Hoho, dat zijn oldskool diesels zonder turbo hoor.. dan zul je toch ook echt toeren moeten maken | |
Fer | vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:53 |
Nog een dingetje, olie afvullen tot max peil en een flesje meenemen als je veel km gaat maken. Ik kreeg 2x een melding van laag peil, komt uit op 1l/4000km bij zwaar gebruik. Maar normaal is het meer 1l/20000km. | |
LoveAtFirstDrive | zaterdag 25 augustus 2018 @ 08:49 |
Ondanks dat m’n oude bak wel wat olie her en der zweet is hij altijd op peil, heb in 3 jaar nog nooit tussen de beurten hoeven bijvullen. En in de zomer moet ‘ie geregeld wat bergpassen over. | |
Fer | zaterdag 25 augustus 2018 @ 09:06 |
Dat was toch een 540 v8? Die loopt dan ook niet op zijn tenen de berg op denk ik. Ik heb vele stukken bijna volgas in 4-5 gereden met de 1.6 Ecodiesel, misschien dat er dan een knopje intern omgaat ofzo. | |
Ivo1985 | zaterdag 25 augustus 2018 @ 09:20 |
Dat koppel op lage toeren in het motorblok is altijd een leuk verkooppraatje bij diesel, maar maakt door de andere verhoudingen in de versnellingsbak aan de wielen weinig verschil. 200Nm bij 2000rpm (diesel) geeft aan de wielen net zo veel kracht als 100Nm bij 4000rpm. De reducties in de versnellingsbak zorgen er vervolgens voor dat die kracht ook daadwerkelijk bruikbaar is. Zowel om zware lasten vanuit stilstand in beweging of een berg op te krijgen (1e en 2e versnelling) als om de last op hogere snelheid te verplaatsen (hogere versnellingen). Die oude busjes met weinig vermogen hebben het vooral aan hun zeer geringe reductie in de 1e en 2e versnelling te danken dat ze met 60 pk nog een berg op kunnen tokkelen. Waar je een moderne personenauto tot 40-50 km/u kan doortrekken in de eerste versnelling als je dat zou willen, houdt het bij die busjes echt op bij 20-25km/u. Het is ook dat 40-tonners dankzij hun 16 tot 24 versnellingen ondanks een zeer lage pk/kg verhouding toch nog relatief soepel mee kunnen komen in het verkeer en in 1-laag kunnen wegrijden van een steile helling. Dat er dan bij 3km/u al geschakeld moet worden naar 1-hoog is bijzaak. | |
LoveAtFirstDrive | zaterdag 25 augustus 2018 @ 09:35 |
Ja klopt! Ja ok, die zal misschien harder moeten werken. Maar het is nog een ouderwetse motor dus als ik vaart wil maken moet ik toeren maken. En weegt ruim 1700kg, zonder bagage 😬 | |
matigeuser | zaterdag 25 augustus 2018 @ 23:59 |
Oke goede opheldering. Thanks | |
Dingest | zondag 26 augustus 2018 @ 09:49 |
Zolang je koelsysteem in orde is - en je niet constant te laag in of louter tegen het rood rijd qua toeren - zal zo'n ding niet zomaar oververhit raken. Beetje warmer dan normaal kan. In absolute nood kan de verwarming ook nog aan als je de 3/4de grens passeert, maar zelfs dat is in beetje moderne auto's bijna nooit meer nodig. Kom net terug van Kreta: helft van die verhuurwagentjes zijn 107-C1-Aygo of ander wagentjes met kleine blokjes, en Kreta is één en al berg. Zelf hadden we een 3-pitter VW Polo diesel. Die is de enige die ik met pech heb zien staan... Halverwege weer terug moeten brengen: ook bij deze koelproblemen door een koelvin die niet meer meedeed Eerst afschepen met 'warning is electronic problem; is no problem' en toen ik aandrong om de auto na te laten kijken kreeg ik later op de dag toch te horen 'you were right, car had a problem'. Om dan maar een auto mee te krijgen met een al brandend MIL Dramaqueen In Slovenië ook hellingen van 18% gehad met dat 24pk motortje in de volbeladen Fiat - en dan moest ik ook halverwege stilstaan om terug naar zijn 1 te kunnen om dat die niet gesynchroniseerd was (met een handrem die het op dat punt nog maar net hield). Je komt er echt wel overheen hoor. Lokale bevolking - op die plekken waar jij zegt 'beter niet komen' - rijdt ook gewoon allemaal al in dat soort 'frikandellen', al zolang die wegen er liggen. Je motor kan ook prima zo'n tijdje zoveel toeren hebben (liever niet koud natuurlijk). Dat met geknepen billetjes rondrijden ligt puur aan jouw eigen gebrek aan ervaring omdat je in het makkelijke Nederland woont Gewoon gaan en doen, leer je het vanzelf. Niet voor niets dat als jij je billetjes aan het dichtknijpen bent, d'r zo'n Italiaan in z'n oude Panda of turboloze bestelhok achter je zit te knipperen dat hij er langs wil... |