Ja da's me allemaal wel duidelijk, maar wat nou als je het putje niet open kunt krijgen?quote:Op zaterdag 24 februari 2018 18:14 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Er blijven ontzettend veel haren onder dat rooster zitten, waardoor het op een gegeven moment niet meer doorloopt. Als ik mijn rooster wat verschuif (want leg het niet terug op de onderkant), loopt het weer wat beter door.
Als je het rooster eraf haalt is het best vies al die haren en shampoo wat zich eronder ophoopt. Als je het rooster er niet af haalt om de haren te verwijderen, heb je binnen 2-3 weken weer dat het niet doorloopt.
Zonder deksel en zonder haren ziet het er zo uit, de haren blijven in het water hangen:
[ afbeelding ]
Schoongemaakt putje
[ afbeelding ]
ps niet mijn putjes
Zou dat voorkomen kunnen worden door eerst een gat te boren met een kleinere doorsnede? (bv 7mm, en daarna met 14mm?)quote:Op zaterdag 24 februari 2018 09:11 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kijk wel uit dat er geen stukken uit het blokje knappen door het boren !
Dat kan helpen; en eventueel geen klopfunctie gebruikenquote:Op zondag 25 februari 2018 11:27 schreef Funkel het volgende:
[..]
Zou dat voorkomen kunnen worden door eerst een gat te boren met een kleinere doorsnede? (bv 7mm, en daarna met 14mm?)
Top! Ga ik proberen!quote:Op zondag 25 februari 2018 12:10 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dat kan helpen; en eventueel geen klopfunctie gebruiken
Dan ga je peuren met een haaknaald, bij voorkeur een Tunische haaknaald. Die is 30cm lang en is ook handig om haren uit het wastafelputje te halen vóórdat de boel verstopt is. Neem maat 4 (gaat in mm haakdikte). Met dikke is het lastig haakcontact op de bodem te krijgen. Dunne zijn tegenwoordig moeilijk te vinden en ze zijn kwetsbaarder/buigzaam.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 18:17 schreef ToT het volgende: [..]
Ja da's me allemaal wel duidelijk, maar wat nou als je het putje niet open kunt krijgen?
In die afvoergaatjes wroeten heeft me nog niks opgeleverd aan haren en troep, maar een piepklein gaatje boeren van een paar mm doorsnee heeft het afwateringsprobleem vooralsnog helemaal opgelost. (Het water stond eerst steeds direct tot aan de enkels en nu loopt het prima weg.)quote:Op zondag 25 februari 2018 16:22 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Dan ga je peuren met een haaknaald, bij voorkeur een Tunische haaknaald. Die is 30cm lang en is ook handig om haren uit het wastafelputje te halen vóórdat de boel verstopt is. Neem maat 4 (gaat in mm haakdikte). Met dikke is het lastig haakcontact op de bodem te krijgen. Dunne zijn tegenwoordig moeilijk te vinden en ze zijn kwetsbaarder/buigzaam.
Je moet wel preventief haren verwijderen. Is de afvoerbuis ruim 3 cm? De mijne ook. Het putje is van deze eeuw en het putjesdeksel minder solide dan de vorige.quote:Op zondag 25 februari 2018 16:35 schreef ToT het volgende: [..]
In die afvoergaatjes wroeten heeft me nog niks opgeleverd aan haren en troep, maar een piepklein gaatje boeren van een paar mm doorsnee heeft het afwateringsprobleem vooralsnog helemaal opgelost. (Het water stond eerst steeds direct tot aan de enkels en nu loopt het prima weg.)
Toch wil ik die deksel er wel echt af hebben zodat ik ook de afvoer zelf af en toe schoon kan maken indien nodig; ik heb van de buren begrepen dat het zo ongeveer de dunste maat is die er bestaat.(30 mm Of 35?)
Maar goed, het lijkt dus verlijmd te zijn. Ik neem aan dat ik die deksel er dan maar met een multitool uit moet gaan zagen of zo?
Ik heb namelijk niet veel zin om elke paar weken met Tunesische haaknaalden in de weer te gaan.
Als het gaat dat de hond de deur open kan doen of zo dan kan je natuurlijk ook de normale deurkruk vervangen door een ronde.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 08:23 schreef Burdie het volgende:
Joe! Ik zoek een (bijzet)slot zoals op een toilet, maar dan met aan beide kanten een draaiknop. Dus dat je het slot van zowel binnen als buiten met de draaiknop open of dicht kan doen. Wie weet hoe dit heet, waar ik op moet zoeken?
Edit: of koop ik gewoon twee rozetten voor een toilet en monteer ik aan beide kanten een knop?
Het is ivm kinderen dus dat werkt niet . De peuterspeelzaal heeft ook zulke rozetten op volwassenenooghoogte. Dus naast een gewone deurklink.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 09:03 schreef nanuk het volgende:
[..]
Als het gaat dat de hond de deur open kan doen of zo dan kan je natuurlijk ook de normale deurkruk vervangen door een ronde.
[ afbeelding ]
Mauer heeft wel een dubbele knop cilinder maar dat is een kostbare oplossing. Ik denk dat twee wc sloten en daar dan zelf iets van fabrieken dan slimmer is.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 09:12 schreef Burdie het volgende:
[..]
Het is ivm kinderen dus dat werkt niet . De peuterspeelzaal heeft ook zulke rozetten op volwassenenooghoogte. Dus naast een gewone deurklink.
Een wat ?quote:Op dinsdag 27 februari 2018 20:54 schreef Captain_koek het volgende:
stekkerptje in een nieuwbouw opdekvloer?
Ah, je bedoeld een vloerwandcontactdoosquote:Op dinsdag 27 februari 2018 20:54 schreef Captain_koek het volgende:
Iemand ervaring met het inbouwen van een stekkerptje in een nieuwbouw opdekvloer?
Ik zit er aan te denken enkele in te bouwen maar weet niet zo 1 2 3 hoe en wat!
Warmteservice?quote:Op dinsdag 27 februari 2018 22:11 schreef Ou-Tannu het volgende:
Iemand enig idee waar ik een vervangend metalen dekseltje voor mn doucheputje kan scoren?
[ afbeelding ] maar dan in staal oid?
gezien t putje gewoon midden in het vlak zit en ik dus elke keer met m'n poten het pvc dekseltje kapot weet te trappen
Sorry! Inderdaad vloerpotje = vloerwandcontactdoos!quote:Op dinsdag 27 februari 2018 22:15 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ah, je bedoeld een vloerwandcontactdoos
Heb zelf wel ervaring met het plaatsen van vloerdozen; als je echt wat sjieks wil hebben betaal je over het algemeen helaas wel de hoofdprijs.
quote:
Het onderste is getekend met Sketchup : https://www.sketchup.com/quote:Op woensdag 28 februari 2018 19:28 schreef d4v1d het volgende:
Niet echt een klusvraag. Maar met welk programma maken mensen tekeningen zoals onderaan in dit topic? K&W / De winkel van Legwieh, #3
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[..]
quote:Op woensdag 28 februari 2018 20:09 schreef lipje het volgende:
Floorplanner. Het is meer een website dan programma.
Dankquote:Op woensdag 28 februari 2018 20:25 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Het onderste is getekend met Sketchup : https://www.sketchup.com/
Het bovenste is gemaakt met Floorplanner : https://floorplanner.com/
Ophangen met "keilbouten" aan de muur zodat het los van de grond staat. Of roestvrijstalen pootjes er onder plaatsen.quote:Op donderdag 1 maart 2018 17:24 schreef Burdie het volgende:
Gewoon een mooi oud eikenhouten kastje, of teak, of weetiknognietwat, iets wat we op marktplaats/kringloopwinkel/brocantemarkt gaan vinden tussen nu en drie maanden. Nog nader te bepalen dus.
hij staat al dichtquote:Op donderdag 1 maart 2018 11:14 schreef Gieliovd het volgende:
Die blauwe staat VSH op. Zo goed als zeker is dat hem.
Ik zeg draai hem dicht en open je buitenkraan.... je bent er wel wat laat bij haha.
Dubbel- of enkelglas?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 09:38 schreef BlauweHoofd het volgende:
Mijn gallerijwoning is gebouwd in 1963. Heb een hoekwoning, radiatoren, opgeknapt en blokverwarming.
Aan de galerijkant is dit een apart verhaal. Ik heb droge lucht en de ramen beslaan (ook al zijn alle ramen open en de verwarming staat aan 24/7). Daarnaast heb ik een woning uit 1986 waar dit dus niet gebeurd als ik de ramen open laat. Beide zijn met deze dagen koud (15 graden) terwijl andere muren een graad of 18 zijn. Ik krijg het wel erg warm in de slaapkamers maar ik laat dan zowel ramen als radiatoren open. Echter beslaan de ramen in 1986 woning niet.
Iemand enig idee hoe dat kan komen waarom de ramen altijd beslaan (aan de gallerijkant) en de lucht droog is in mijn 1963 woning?
Goeie vraag, ik ga thuis es kijken en foto makenquote:
Anyone? Waarom zijn kraanknoppen trouwens zo duur? Goedkoopste die ik kon vinden waren 9,99 per stuk wat dus uitkomt op 20 euro terwijl de goedkoopste nieuwe kraan 35 is, kan ik dus net zo goed gelijk een hele nieuw kraan kopen.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 22:32 schreef dolf1010 het volgende:
Even een kleine klusvraag:
De knop van onze keukenkraan is kapot. Wat nu? Kan ik gewoon twee willekeurige kraanknoppen ergens kopen deze erop drukken of komt hier meer bij kijken?
Die goedkoopste kraan is misschien van kunststof. Mijn huisbaas heeft bij vervangen van de leidingen kunststof kranen geplaatst.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 00:16 schreef dolf1010 het volgende: [..]
Anyone? Waarom zijn kraanknoppen trouwens zo duur? Goedkoopste die ik kon vinden waren 9,99 per stuk wat dus uitkomt op 20 euro terwijl de goedkoopste nieuwe kraan 35 is, kan ik dus net zo goed gelijk een hele nieuw kraan kopen.
Jah dat gaat hem worden denk ik? Even kijken want ik kan ook 3 schroeven in de muur zetten dan. Dat valt niet zo op en is natuurlijk makkelijk te herstellen dan wanneer elke plank 3 schroeven zou krijgen.quote:Op zondag 4 maart 2018 09:04 schreef bleiblei het volgende:
3 a 4 dwarslatten pakken, daar de planken op schroeven/lijmen, de wand rechtop zetten en dan tegen het plafond een profiel schroeven die voorkomt dat de wand naar voren kantelt. Eventueel zelfde op de vloer als blijkt dat het niet zo stabiel staat als je hoopt.
heb je met max 3 gaten in het plafond en misschien 3 gaten in de vloer een constructie die makkelijk te verwijderen is maar toch rete stabiel.
Mijn vader heeft rondom aan de kanten die niet in zijn tuin uitkomen grindtegels op de kant. Op de plek waar de kano's liggen heeft hij stevig gaas. En aan de deur zijde een soort hekje gemaakt van steigerhout.quote:Op maandag 5 maart 2018 22:35 schreef Makrolon het volgende:
Denken jullie eens mee, een relatief goedkope duurzame en nette manier om de onderkant van een stacaravan dicht te maken...
Google gaf mij het antwoord. De ruimte onder het dak. De zolder dus.quote:Op maandag 5 maart 2018 22:01 schreef ook_gek het volgende:
Heel kort vraagje, maar wat is een kapverdieping.
quote:Op maandag 5 maart 2018 22:01 schreef ook_gek het volgende:
Heel kort vraagje, maar wat is een kapverdieping.
een verdieping met alleen dak, meestal noemt men dit zolder, maar sommige makelaars noemen dat dus anders zodat het chiquer lijkt.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 00:02 schreef Nico987 het volgende:
Google gaf mij het antwoord. De ruimte onder het dak. De zolder dus.
Sandwitchpanelen?quote:Op maandag 5 maart 2018 22:35 schreef Makrolon het volgende:
Denken jullie eens mee, een relatief goedkope duurzame en nette manier om de onderkant van een stacaravan dicht te maken...
En wat als het huis nu een plat dak heeft dan?quote:Op dinsdag 6 maart 2018 00:02 schreef Nico987 het volgende:
[..]
Google gaf mij het antwoord. De ruimte onder het dak. De zolder dus.
Ik zat bij omgeving vergunningen te kijken en nu staat er dus een aanvraag daar voor. Maar het pand heeft een plat dak, hoe kan je dan een zolder creëeren? Een schuin dak op zetten?quote:Op dinsdag 6 maart 2018 07:30 schreef lipje het volgende:
[..]
[..]
een verdieping met alleen dak, meestal noemt men dit zolder, maar sommige makelaars noemen dat dus anders zodat het chiquer lijkt.
Jaquote:Op dinsdag 6 maart 2018 14:53 schreef ook_gek het volgende:
[..]
En wat als het huis nu een plat dak heeft dan?
[..]
Ik zat bij omgeving vergunningen te kijken en nu staat er dus een aanvraag daar voor. Maar het pand heeft een plat dak, hoe kan je dan een zolder creëeren? Een schuin dak op zetten?
dat is een mogelijkheid. Het verhogen van een woning met een extra verdieping wordt inderdaad optoppen genoemd.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 14:53 schreef ook_gek het volgende:
En wat als het huis nu een plat dak heeft dan?
Ik zat bij omgeving vergunningen te kijken en nu staat er dus een aanvraag daar voor. Maar het pand heeft een plat dak, hoe kan je dan een zolder creëeren? Een schuin dak op zetten?
Lijm met houtstof, niet grondverf met houtstof. Uit ervaring weet ik dat dat laatste echt niet werkt.quote:Op donderdag 8 maart 2018 15:09 schreef T_Killer het volgende:
Owja dat is een goede.
Ik heb de gaatjes echter al gedicht met plamuur, maar het lijkt me dat een beetje grondverf met wat schuursel ook werkt om een dekkend laagje met de juiste kleur te maken.
Ik denk alleen dat je de vraag moet stellen welk resultaat gewenst is.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 00:36 schreef Sounddragon het volgende:
Ik zeg olie, alleen maar voor het praktische aspect.. kun je namelijk makkelijk onderhouden.. beitsen of lakken is een drama om alles weer op te schuren en opnieuw te doen.
Maar daar gaan de meningen vast weer over verschillen
Ik weet uit ervaring dat dat prima kan. Ik heb de keukenwand in drie dagen gedaan en dat zit er goed uit.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 11:44 schreef Goddelijker het volgende:
Kort vraagje over het voegen van wandtegels: zou je het voegen van de muur in twee delen kunnen doen? Dus eerst bijvoorbeeld de rechter kant van de muur en als deze droog is de linker kant?
Olie en Douglas =quote:Op vrijdag 9 maart 2018 00:34 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik ben een picknicktafel aan het maken van Douglas hout.
Wat is beter/mooier, oliën, beitsen of lakken ?
Een daarmee bedoel je dat het wel of niet lukt?quote:Op zaterdag 10 maart 2018 20:03 schreef lipje het volgende:
Ja zal een paar honderdste speling hebben
Olie is het gewordenquote:
Zou dat voor grootte afwijkingen zorgen ?quote:Op zaterdag 10 maart 2018 20:03 schreef lipje het volgende:
Ja zal een paar honderdste speling hebben
als je frees 1 meter lang is welquote:Op zondag 11 maart 2018 11:45 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zou dat voor grootte afwijkingen zorgen ?
Heel misschien ergens een stofje op een sensor. Even heel voorzichtig met de stofzuiger afzuigen met de kap er op. Als dat niet helpt met een zachte kwast voorzichtig borstelen zonder de kap er op.quote:Op maandag 12 maart 2018 08:18 schreef BlauweHoofd het volgende:
Brandalarm is gisteren al 3 keer afgegaan zonder reden, want ik neem aan dat in 5 maanden de batterijen niet leeg raken
Heb hier thuis wel meegemaakt dan 1 van de 3 cellen was gaan lekken naar een paar maanden waardoor het alarm afging. Was zo'n korte C123A cel (of zo). Checken of de batterij unit nog 100% isquote:Op maandag 12 maart 2018 08:18 schreef BlauweHoofd het volgende:
Brandalarm is gisteren al 3 keer afgegaan zonder reden, want ik neem aan dat in 5 maanden de batterijen niet leeg raken
quote:Op maandag 12 maart 2018 08:50 schreef jpajs het volgende:
[..]
Heel misschien ergens een stofje op een sensor. Even heel voorzichtig met de stofzuiger afzuigen met de kap er op. Als dat niet helpt met een zachte kwast voorzichtig borstelen zonder de kap er op.
Na een aantal jaren wordt geadviseerd de gehele unit te vervangen.
Ik ga thuis na werk een check doen en dan kom ik er op terug.quote:Op maandag 12 maart 2018 08:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb hier thuis wel meegemaakt dan 1 van de 3 cellen was gaan lekken naar een paar maanden waardoor het alarm afging. Was zo'n korte C123A cel (of zo). Checken of de batterij unit nog 100% is
Je wilt 'm in de kierstand beveiligen? Raamuitzetter met SKG lijkt een optie:quote:Op dinsdag 13 maart 2018 07:23 schreef Luchtbel het volgende:
Ik weet niet of een aanschaf vraag hier ook mag. Maar kan iemand mij vertellen wat de meest veilige manier is om een kiepraam te beveiligen?
Meneer in winkel zei gewoon haak met sleuteltje maar er lagen nog kierstandhouders en een ander soort stangen voor er voor. Ik weet niet precies wat. Is dat niet toch veiliger? Het raam zit aan galerij kant.
Euhm ik heb niet echt nagedacht over kier of dicht beveiligen. Ik heb vooral gedacht aan dat ik niet wil dat er iemand binnen kan komenquote:Op dinsdag 13 maart 2018 11:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Je wilt 'm in de kierstand beveiligen? Raamuitzetter met SKG lijkt een optie:
[ afbeelding ]
Als je 'm alleen in de gesloten stand wilt beveiligen, kom je op dit soort oplegsloten uit:
[ afbeelding ]
Mooi moment om dan wel over na te denken.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 13:17 schreef Luchtbel het volgende:
Euhm ik heb niet echt nagedacht over kier of dicht beveiligen.
Ja. Sorry. Ik kan even niet denken over zulke dingen. Dan denk ik alleen maar aan dat ik de allerveiligste optie wil. Niet of iets ook nog handig is ofzo.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 13:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Mooi moment om dan wel over na te denken.
Allerveiligste is het raam (draaiende deel) gewoon vastschroeven van binnenuit.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 13:36 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Ja. Sorry. Ik kan even niet denken over zulke dingen. Dan denk ik alleen maar aan dat ik de allerveiligste optie wil. Niet of iets ook nog handig is ofzo.
Ik heb maar die hele brandalarm afgehaald want de batterij was niet te wisselen, en dit kreeg ik nog van de brandweer hemzelve!quote:Op maandag 12 maart 2018 09:16 schreef BlauweHoofd het volgende:
[..]
[..]
Ik ga thuis na werk een check doen en dan kom ik er op terug.
Ik snap het nu. Ik denk veilig open. Denk dat ik het toch soms open wil hebben als ik wel aanwezig ben maar wel veilig.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 13:40 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Allerveiligste is het raam (draaiende deel) gewoon vastschroeven van binnenuit.
opzich geeft blomke gewoon twee opties. Moet het veilig open zijn of alleen veilig dicht. Staat verder los van handig enzo.
Secubarquote:Op dinsdag 13 maart 2018 13:17 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Euhm ik heb niet echt nagedacht over kier of dicht beveiligen. Ik heb vooral gedacht aan dat ik niet wil dat er iemand binnen kan komen
Ik denk zo'n raamuitzetter dan, als ik het open heb maar in andere kamer ben?
Ik heb er één over na de recente badkamerverbouwing.quote:
Dat ziet er goed uit. Bedankt.quote:
Heb ik nog één liggen...quote:
Ik PM je.quote:
Ja, waterglas (Natrium Silicaat).quote:Op woensdag 14 maart 2018 00:17 schreef FranticDJ het volgende:
Hebben mensen hier ervaring met muren zelf injecteren tegen optrekkend vocht? Zo ja welk middel hebben jullie gebruikt?
Ja, Aquaplan Vochtbarriere hier.quote:
Dit is om te impregneren toch? Ik bedoel echt gaatjes boren..quote:
Mm oo. Hoe zijn je eerst ervaringen? Hoe lang is t geleden dat je t gedaan hebt?quote:Op woensdag 14 maart 2018 09:59 schreef Sjoerdfoto het volgende:
[..]
Ja, Aquaplan Vochtbarriere hier.
Effect? Tja, hoop dat het goed gaat. Netjes elke 10cm een gat geboord en gat volgespoten.
Even verder lezen is nooit weg. Heb 't met een blokkwast over de muur gekwast, als je 't in gaten wilt gieten, zou je een klein trechtertje kunnen proberen.quote:Op woensdag 14 maart 2018 15:32 schreef FranticDJ het volgende:
Dit is om te impregneren toch? Ik bedoel echt gaatjes boren..
Edit: verder lezen leert dat je t kan injecteren. Heb je hier een speciale pomp voor gehuurd of met een speciale spuit ofzo?
https://www.verfbestelsite.nl/waterglas.html
Een nijptang is toch om spijkers uit het hout te trekken?quote:Op woensdag 14 maart 2018 23:01 schreef kurk_droog het volgende:
1 moment onoplettendheid met wat uitleggen. Licht aangedaan voor te testen en daarna met een nijptang zo de kabels doorgeknipt (blauw, bruin en aarde in huishoudsnoer). Gigantische flits, en gelukkig de stoppen doorgebrand. Geluk bij een ongeluk want anders lag ik tussen 6 planken denk ik. Dacht dat die tang gewoon geleidde namelijk. Of was het geluk dat ik ze alle 3 tegelijk pakte?
Mmja ik wil t er echt in inderdaad.. in principe alleen de binnenmuur wat gewoon standaard bakstenen zijn.quote:Op woensdag 14 maart 2018 22:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Even verder lezen is nooit weg. Heb 't met een blokkwast over de muur gekwast, als je 't in gaten wilt gieten, zou je een klein trechtertje kunnen proberen.
Zal wel combinatietang bedoelen..quote:Op woensdag 14 maart 2018 23:05 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Een nijptang is toch om spijkers uit het hout te trekken?
Je tang geleid ja. Als je dan ook nog meerdere aders tegelijk doorknipt en in contact met elkaar brengt via je tang, heb je gewoon kortsluiting.quote:Op woensdag 14 maart 2018 23:01 schreef kurk_droog het volgende:
1 moment onoplettendheid met wat uitleggen. Licht aangedaan voor te testen en daarna met een nijptang zo de kabels doorgeknipt (blauw, bruin en aarde in huishoudsnoer). Gigantische flits, en gelukkig de stoppen doorgebrand. Geluk bij een ongeluk want anders lag ik tussen 6 planken denk ik. Dacht dat die tang gewoon geleidde namelijk. Of was het geluk dat ik ze alle 3 tegelijk pakte?
Ervaring is dat het in het gat niet opdroogt: maar dat is dan ook de bedoeling, het moet door de capillaire werking ingezogen worden in de stenen.quote:Op woensdag 14 maart 2018 15:33 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Mm oo. Hoe zijn je eerst ervaringen? Hoe lang is t geleden dat je t gedaan hebt?
Lees nogal wisselende verhalen over aquaplan...
quote:Op donderdag 15 maart 2018 07:37 schreef Sjoerdfoto het volgende:
[..]
Ervaring is dat het in het gat niet opdroogt: maar dat is dan ook de bedoeling, het moet door de capillaire werking ingezogen worden in de stenen.
Situatie was als volgt:
Huis gekocht. Oude eigenaars hadden 3j geleden last van vocht in de muren. Alles kaalgekrabt en opnieuw gesaust. Ongeveer een jaar geleden kwam het vocht er weer doorheen (vlekken, bladderend verf, korrelige structuur). Wij hebben na aankoop weer de muur kaalgehad, alles opnieuw gesaust en heb dan vochtbarriere aangebracht.
In het voorjaar ga ik een drainage om het huis graven om het vocht af te voeren, dat is dan de oorzaak aanpakken.
De rest blijft lapmiddelen...
Methode 2. Methodes waarbij de paal in de grond en/of beton worden gezet, geven grote kans op paalrot.quote:Op donderdag 15 maart 2018 02:01 schreef Dropkikker het volgende:
Ik wil eerdaags beginnen met het maken van een houthok voor mijn brandhout. Nu heb ik al een idee hoe het eruit moet komen te zien, echter weet ik niet zeker wat het beste is om het hok vast te zetten in de grond.
Het hok wordt 2 meter hoog bij 5 meter lang en 1 meter diep en ik wil dan om de meter een paal zetten. Maar wat is de beste manier van vast zetten?
- De paal 50 cm in de grond slaan en vastzetten in beton.
- De paal in een paalhouder zetten en deze dan weer vastzetten in beton.
- Een pvc pijp van 110 in de grond tikken, en dan daar de paal/paalhouder in zetten met beton.
Alvast bedankt!
Ben je bang dat ze je hok jatten dat je het zo zwaar wilt vastzetten? Ik zou het gewoon op wat tegels zetten. Of desnoods de oplossing van Blomke.quote:Op donderdag 15 maart 2018 02:01 schreef Dropkikker het volgende:
Ik wil eerdaags beginnen met het maken van een houthok voor mijn brandhout. Nu heb ik al een idee hoe het eruit moet komen te zien, echter weet ik niet zeker wat het beste is om het hok vast te zetten in de grond.
Het hok wordt 2 meter hoog bij 5 meter lang en 1 meter diep en ik wil dan om de meter een paal zetten. Maar wat is de beste manier van vast zetten?
- De paal 50 cm in de grond slaan en vastzetten in beton.
- De paal in een paalhouder zetten en deze dan weer vastzetten in beton.
- Een pvc pijp van 110 in de grond tikken, en dan daar de paal/paalhouder in zetten met beton.
Alvast bedankt!
Kan, maar met bijv. de afgelopen storm heb je kans dat de wind eronder komt en het hok omkiepert. Evt. golfplaten, ook vastzetten met speciale bouten.quote:Op donderdag 15 maart 2018 08:58 schreef nanuk het volgende:
Ben je bang dat ze je hok jatten dat je het zo zwaar wilt vastzetten? Ik zou het gewoon op wat tegels zetten.
Heeft er al eerder behang op gezeten?quote:Op donderdag 15 maart 2018 09:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
Moet ik gestucte muur voorbehandelen voor ik ga behangen?
Drainage staat ook op de lijst hier.. alleen rijtjes woning, dus in principe alleen voor en achter gevel. Balken vloer gaat iig wel open. Heb zelf altijd geleerd dat je niet binnen een fundering drainage buizen mag leggen..quote:Op donderdag 15 maart 2018 07:37 schreef Sjoerdfoto het volgende:
[..]
Ervaring is dat het in het gat niet opdroogt: maar dat is dan ook de bedoeling, het moet door de capillaire werking ingezogen worden in de stenen.
Situatie was als volgt:
Huis gekocht. Oude eigenaars hadden 3j geleden last van vocht in de muren. Alles kaalgekrabt en opnieuw gesaust. Ongeveer een jaar geleden kwam het vocht er weer doorheen (vlekken, bladderend verf, korrelige structuur). Wij hebben na aankoop weer de muur kaalgehad, alles opnieuw gesaust en heb dan vochtbarriere aangebracht.
In het voorjaar ga ik een drainage om het huis graven om het vocht af te voeren, dat is dan de oorzaak aanpakken.
De rest blijft lapmiddelen...
Ik neem aan dat het voor haardhout is, dan is het een zo open mogelijke constructie met een afdakje. Waarschijnlijk tegen een muur geplaatst en niet vol op de (westen)wind. Haardhout moet zeker twee of drie jaar drogen, op zn minst zal dat hok dus voor de helft gevuld blijven. Dat waait dus niet weg. TS kan beter gaan investeren in rookgasreiniging maar dat is een andere discussie.quote:Op donderdag 15 maart 2018 09:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan, maar met bijv. de afgelopen storm heb je kans dat de wind eronder komt en het hok omkiepert. Evt. golfplaten, ook vastzetten met speciale bouten.
Nee, het stucwerk is 2 maanden oud.quote:Op donderdag 15 maart 2018 09:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Heeft er al eerder behang op gezeten?
Ja, voorstrijken, anders zuigt het te hard aan je behanglijm en krijg je onthechting.quote:Op donderdag 15 maart 2018 09:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
Moet ik gestucte muur voorbehandelen voor ik ga behangen?
Voorstrijken met verdund behangplaksel. Drogen en dan behangen.quote:Op donderdag 15 maart 2018 09:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Nee, het stucwerk is 2 maanden oud.
En juist dan kan de storm eronder blazen en alles omver kieperen. Opgeslagen haardhout borgt de constructie niet; althans ik zou niet weten hoe.quote:Op donderdag 15 maart 2018 09:48 schreef nanuk het volgende:
Ik neem aan dat het voor haardhout is, dan is het een zo open mogelijke constructie met een afdakje.
Ik weet dat jij #teambehangplaksel bent, maar is het is geen enorm probleem toch als ik de te behangen muur voorstrijk met dezelfde voorstrijk als voor te latexen muren?quote:Op donderdag 15 maart 2018 10:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Voorstrijken met verdund behangplaksel. Drogen en dan behangen.
Eerste tip die ik je kan geven is om naar een goede winkel te gaan waar ook door de aannemer wordt gekocht.quote:Op donderdag 15 maart 2018 12:01 schreef Goddelijker het volgende:
Ik ben op zoek naar een goede tegellijm voor 60x60 tegels, waarbij een leveling-systeem wordt gebruikt. Dus hierbij zal er gelijmd worden volgens de floating-buttering-methode.
Heeft iemand een goede suggestie voor ik naar de winkel ga? Voor dat ze mij daar wat aanpraten.
Ja, dat was inderdaad ook mijn idee.quote:Op donderdag 15 maart 2018 12:15 schreef theiz het volgende:
[..]
Eerste tip die ik je kan geven is om naar een goede winkel te gaan waar ook door de aannemer wordt gekocht.
Denk denk oa aan HCI Bouwcenter, PontMeyer, Bouwmaat, etc.
Er staat in de verwerkings instructie van Eurocol 704 dat het zo moet worden verwerkt. In de 720 instructies staat dat niet:quote:Op donderdag 15 maart 2018 12:37 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Ja, dat was inderdaad ook mijn idee.
Maar mijn eigen onderzoek kwam ik op de Eurocol 720. Alleen staat hier niet direct bij vermeld dat deze ook floating-buttering aangebracht kan worden, maar wel een maximale dikte van 15mm. Dus dit lijkt mij wel voldoende om floating-buttering aan te brengen?
Dat is normaal. Geeft meer flexibiliteit achter je kastjes.quote:Op maandag 19 maart 2018 11:52 schreef Crazylikethatglue het volgende:
Bij mij is een keukengroep aangebracht. Echter steekt deze met een stuk electriciteitsbuis uit de muur. Is dit normaal. Ik vind dit klungelig staan en heb liever dat deze in de muur wordt verwerkt. Wat zijn de voors en tegens?
Waar de tweede wcd in de muur zit komt de oven en kookplaat. Plint wordt circa 8cm hoog.
[ afbeelding ]
Ik wil ook weten wat ik het beste kan gebruiken om de infrezingen op te vullen. Knauf rotband of snelgips? De spauwwand is wit. Maar rotband droogt lichtgrijs op volgens de verpakking. Dus heb deze laten liggen bij de bouwmarkt en vraag even hier
OK. Maar de oven en kookplaat komen boven mekaar te staan. Dan kan de wcd met dat slungelige buisje toch ook naast de volgende wcd in de muur geinstalleerd. Of begrijp ik iets niet?quote:Op maandag 19 maart 2018 12:44 schreef PJ het volgende:
[..]
Dat is normaal. Geeft meer flexibiliteit achter je kastjes.
Dan kom je er niet bij als alles is geïnstalleerd. Nu haal je de plint los en trek je de stekker eruit.quote:Op maandag 19 maart 2018 18:13 schreef Crazylikethatglue het volgende:
[..]
OK. Maar de oven en kookplaat komen boven mekaar te staan. Dan kan de wcd met dat slungelige buisje toch ook naast de volgende wcd in de muur geinstalleerd. Of begrijp ik iets niet?
Maar das toch raar. Een wcd in de wand is voor de oven. Die losse voor de kookplaat. Waarom zou je oven dan wel kunnen installeren en de kookplaat niet? Zij komen naast elkaar in de wand.quote:Op maandag 19 maart 2018 20:07 schreef PJ het volgende:
[..]
Dan kom je er niet bij als alles is geïnstalleerd. Nu haal je de plint los en trek je de stekker eruit.
En waarom zou je het afsmeren? Er komt toch een keuken voor te staan?
Overigens hadden ze die andere dozen ook beter flexibel kunnen doen.
Je knipt je aansluitsnoer door terwijl de lamp brand? Of begrijp ik je verkeerd.quote:Op woensdag 14 maart 2018 23:01 schreef kurk_droog het volgende:
1 moment onoplettendheid met wat uitleggen. Licht aangedaan voor te testen en daarna met een nijptang zo de kabels doorgeknipt (blauw, bruin en aarde in huishoudsnoer). Gigantische flits, en gelukkig de stoppen doorgebrand. Geluk bij een ongeluk want anders lag ik tussen 6 planken denk ik. Dacht dat die tang gewoon geleidde namelijk. Of was het geluk dat ik ze alle 3 tegelijk pakte?
Als je thermostaat van je vloerverwarming op 35 graden staat en de temperatuur aan de binnenkomende kant schiet door naar de 50 graden lijkt me dat je thermostaat niet helemaal fris is.quote:Op woensdag 21 maart 2018 12:00 schreef StofferEnBlik het volgende:
Vloerverwarming en PVC is een goed combinatie, al mag het water van de vloerverwarming officieel niet warmer worden dan 40 graden om de kwaliteit van het PVC te waarborgen.
Nu heb ik in mijn nieuwe woning een vloerverwarming die bij het opstoken regelmatig over de 50 graden schiet, ondanks dat de regelaar op maximaal 35 staat. De CV staat op zolder en gaat uiteindelijk via de kruipruimte naar de trapkast waarin de regelaar etc. te vinden is. Nu keek ik in de kruipruimte en zag dat de aanvoer van de vloerverwarming op de grond ligt en door het koude grondwater loopt (bouwfoutje? ). Dit koelt natuurlijk enorm af en daar ga ik ook wat aan doen, maar zal dit ook de reden kunnen zijn van die temperatuuruitschieters?
Zou je daar niet liever gips op zetten in plaats van MDF? dit in verband met brandwerendheid. Afplakken kun je doen, als je de luchtdichtheid niet helemaal vertrouwt, maar over het algemeen zou strak tussen de latten zetten afdoende moeten zijn.quote:Op woensdag 21 maart 2018 23:01 schreef Realzm het volgende:
2 korte vraagjes
Ik ga in de bijkeuken een kale enkelsteens buitenmuur afwerken. Nu is mijn planning:
Frame maken van vurenhouten latten van 44*69 (vast aan de muur maken)
Pir platen aluminium van 60 ertussen
Afwerken met mdf platen
1: is dit hoe ik dit moet doen of zou ik het beter anders kunnen doen
2: moet ik de naden tussen de pir platen en het houten frame niet afplakken met aluminiumtape? Of zou het strak genoeg moeten zitten om de kou buiten te houden?
alvast bedankt
Brandveiligheid had ik idd niet aan gedacht. Ik dacht aan mdf omdat me dat een stuk sterker lijkt. Is het niet zo dat als je een keer te hard tegen een gipswand stoot je er meteen doorheen bent? Ook omdat de isolatie niet hard is. (Ik heb nog nooit met gipsplaten gewerkt)quote:Op donderdag 22 maart 2018 21:32 schreef De_Melkboer het volgende:
[..]
Zou je daar niet liever gips op zetten in plaats van MDF? dit in verband met brandwerendheid. Afplakken kun je doen, als je de luchtdichtheid niet helemaal vertrouwt, maar over het algemeen zou strak tussen de latten zetten afdoende moeten zijn.
Valt wel mee hoor. Zeker als je 12,5 mm pakt. Je MDF is ook beschadigd als je er eens tegenaan stoot.quote:Op donderdag 22 maart 2018 22:28 schreef Realzm het volgende:
[..]
Brandveiligheid had ik idd niet aan gedacht. Ik dacht aan mdf omdat me dat een stuk sterker lijkt. Is het niet zo dat als je een keer te hard tegen een gipswand stoot je er meteen doorheen bent? Ook omdat de isolatie niet hard is. (Ik heb nog nooit met gipsplaten gewerkt)
Geen MDF, een beetje vocht en het zwelt op als een ballon. Eerder gips of watervast multiplex.quote:Op woensdag 21 maart 2018 23:01 schreef Realzm het volgende:
2 korte vraagjes
Ik ga in de bijkeuken een kale enkelsteens buitenmuur afwerken. Nu is mijn planning:
Frame maken van vurenhouten latten van 44*69 (vast aan de muur maken)
Pir platen aluminium van 60 ertussen
Afwerken met mdf platen
1: is dit hoe ik dit moet doen of zou ik het beter anders kunnen doen
2: moet ik de naden tussen de pir platen en het houten frame niet afplakken met aluminiumtape? Of zou het strak genoeg moeten zitten om de kou buiten te houden?
alvast bedankt
Zorg dat je je regelwerk op de breedtemaat van je plaatwerk houdt en niet die 60 cm ertussen houden omdat dat makkelijker is met isoleren.. constructie is belangrijker als een beetje isolatie afsnijden.quote:Op woensdag 21 maart 2018 23:01 schreef Realzm het volgende:
2 korte vraagjes
Ik ga in de bijkeuken een kale enkelsteens buitenmuur afwerken. Nu is mijn planning:
Frame maken van vurenhouten latten van 44*69 (vast aan de muur maken)
Pir platen aluminium van 60 ertussen
Afwerken met mdf platen
1: is dit hoe ik dit moet doen of zou ik het beter anders kunnen doen
2: moet ik de naden tussen de pir platen en het houten frame niet afplakken met aluminiumtape? Of zou het strak genoeg moeten zitten om de kou buiten te houden?
alvast bedankt
Met een knelkap / kneldop in de juiste doorsnede ?quote:Op zaterdag 24 maart 2018 19:26 schreef Stefanovic83 het volgende:
Kan iemand me vertellen hoe ik deze radiator in de convectorput kan afsluiten zodst ik 'm kan afkoppelen?
Sowieso de radiator dichtzetten met de witte knop natuur, maar hoe sluit ik die andere leiding af?
[ afbeelding ]
Helaas. Niet. Behalve met vriesmethode wordt dat leeg halen.quote:Op zaterdag 24 maart 2018 19:40 schreef Stefanovic83 het volgende:
Doel is trouwens het hele systeem te hoeven legen.. Gewoon ff afsluiten en loskoppelen
Ik heb zowel met vuren balken als met metal studs gewerkt. Geef mij de laatste maar.quote:Op woensdag 21 maart 2018 23:01 schreef Realzm het volgende:
2 korte vraagjes
Ik ga in de bijkeuken een kale enkelsteens buitenmuur afwerken. Nu is mijn planning:
Frame maken van vurenhouten latten van 44*69 (vast aan de muur maken)
Pir platen aluminium van 60 ertussen
Afwerken met mdf platen
1: is dit hoe ik dit moet doen of zou ik het beter anders kunnen doen
2: moet ik de naden tussen de pir platen en het houten frame niet afplakken met aluminiumtape? Of zou het strak genoeg moeten zitten om de kou buiten te houden?
alvast bedankt
Probeer het eens bij de Groothandels. PontMeyer, Bouwmaat, Jongeneel, Raab Karcher, etc.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:57 schreef Zwolsboy het volgende:
Weet iemand waar je Bribus keuken kasten en fronten kan krijgen?
Zoek een onderkast voor oven / combi magnetron 73 cm hoog 60 cm breed, zie ze nergens?
Ja Ikea heeft er 1 die zou ik kunnen inkorten die zijn namelijk 88cm hoog, of is er een andere merk/levancier die zulke kastjes verkoopt?
Thix voor de tip, Bribus wil zelf niet aan mij verkopen ze beweren dat dat niet mag.quote:Op maandag 26 maart 2018 21:26 schreef theiz het volgende:
[..]
Probeer het eens bij de Groothandels. PontMeyer, Bouwmaat, Jongeneel, Raab Karcher, etc.
Volgens mij zijn dat keukenblokken die vaak door woningbouw cooperaties worden geplaatst. Vaak hebben deze jongens 1 of 2 merken in het lokale assortiment als je geluk hebt dus Bribus.
Als de lokale woningbouw Bribus plaatst, dan is de kans groot dat het bij 1 van die jongens ook te koop is. Ik vraag me altijd af of de woningbouw zich aanpast aan de groothandel, of andersom. Maar meestal loopt het synchroon.quote:Op maandag 26 maart 2018 21:31 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Thix voor de tip, Bribus wil zelf niet aan mij verkopen ze beweren dat dat niet mag.
Het is inderdaad voor een woningbouw keuken, maar die maten wijken zo af.
Was ook achter bij zijn huis dat de badkamer kraan iets andere afstand had... geen 12 cm maar ook geen 15 cm... dit is prima op te lossen maar t leek eerder 12,5 CM hart op hart vraag me af waarom dat zo was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |