abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177123108
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 13:17 schreef Piles het volgende:
Wat is de meest praktisch, veilige en toegestane methode om van 2 wcd's in de muur over te gaan naar 2 stekkerdozen (met 5 aansluitingen) en 2x2 wcd's op het bureau?
Het is een huurhuis, dus ik ga het liefst gewoon met 2 stekkers vanuit de muur naar de rest (dus niet via de centraaldoos o.i.d.). Maar geen idee of dat kan/mag.
Dat mag, het is zelfs de handigste oplossing omdat je het buro dan ook nog eens van zn plek kunt halen. Alleen stopcontacten in een brandbare ombouw mag waarschijnlijk niet. Verlengsnoeren koppelen heeft ook niet de schoonheidsprijs maar is niet verboden. Maar eh, 12 stopcontacten waarvan 10 permanent bezet bij je buro?
pi_177134257
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 08:30 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dat mag, het is zelfs de handigste oplossing omdat je het buro dan ook nog eens van zn plek kunt halen. Alleen stopcontacten in een brandbare ombouw mag waarschijnlijk niet.
Daar had ik inderdaad géén rekening mee gehouden. Opbouwwcd's mogen wel zo te lezen? Wel jammer, inbouw in hout is een stuk mooier -O-
quote:
Verlengsnoeren koppelen heeft ook niet de schoonheidsprijs maar is niet verboden. Maar eh, 12 stopcontacten waarvan 10 permanent bezet bij je buro?
Koppelen van stekkerdozen mag dan weer niet, volgens de instructie op de stekkerdoos...
Ik heb 9 apparaten staan op/rond m'n bureau inderdaad, en wil er dan nog minimaal 3 beschikbaar voor telefoon/batterijlader e.d.
pi_177145147
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 17:26 schreef Piles het volgende:

[..]

Daar had ik inderdaad géén rekening mee gehouden. Opbouwwcd's mogen wel zo te lezen? Wel jammer, inbouw in hout is een stuk mooier -O-

[..]

Koppelen van stekkerdozen mag dan weer niet, volgens de instructie op de stekkerdoos...
Ik heb 9 apparaten staan op/rond m'n bureau inderdaad, en wil er dan nog minimaal 3 beschikbaar voor telefoon/batterijlader e.d.
Hopelijk komt er nog iemand die echt verstand heeft van wat wel en niet mag maar voor zover ik weet mag je wel in hout inbouwen als je er een doos omheen zet. Opbouw rechtstreeks op hout zonder bodemplaat mag ook weer niet.

Met dergelijke hoeveelheden stopcontacten ga je het gewoon niet redden zonder twee traps. Afaik mag dat wel maar wordt afgeraden.
  Moderator dinsdag 13 februari 2018 @ 17:20:45 #104
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177156276
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 17:26 schreef Piles het volgende:

[..]

Daar had ik inderdaad géén rekening mee gehouden. Opbouwwcd's mogen wel zo te lezen? Wel jammer, inbouw in hout is een stuk mooier -O-

[..]

Koppelen van stekkerdozen mag dan weer niet, volgens de instructie op de stekkerdoos...
Ik heb 9 apparaten staan op/rond m'n bureau inderdaad, en wil er dan nog minimaal 3 beschikbaar voor telefoon/batterijlader e.d.
Er zijn natuurlijk wel prachtige oplossingen te bedenken voor op of in een bureau. En die zijn dan ook verder gewoon toegestaan. Mits het daar voor bedacht en ontwikkeld is. ;)

https://www.worktrainer.nl/Stroom-op-je-bureau
https://www.elektroshop.n(...)usb-aansluiting.html
https://www.legrand.nl/pr(...)n/bureau-oplossingen

^O^
pi_177159821
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 17:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Er zijn natuurlijk wel prachtige oplossingen te bedenken voor op of in een bureau. En die zijn dan ook verder gewoon toegestaan. Mits het daar voor bedacht en ontwikkeld is. ;)

https://www.worktrainer.nl/Stroom-op-je-bureau
https://www.elektroshop.n(...)usb-aansluiting.html
https://www.legrand.nl/pr(...)n/bureau-oplossingen

^O^
Mja, wel mooi inderdaad, maar aardig aan de prijs. En het zelf maken is veel leuker ;)
Ik ga er nog eens over nadenken...
pi_177171363
Ik heb via de elektroboer op mn werk een goot met stopcontacten en bewegingsmelder gekocht. De goot onder de tafel geschroefd en een stekker er aan. Draden door de oude tvkabelbuis getrokken. Best een kostbare oplossing maar valt in het niet bij die prijzen waar Vonkenboer mee aankomt.
pi_177172866
Vraag ook al gesteld in het nieuwe gereedschapstopic maar hoort hier misschien beter thuis.

Vanwege een klein ongelukje mocht mijn laminaat vloer er voor 70% uit om twee delen te vervangen.. Bij het leggen aan het randje van de trap had ik 5 jaar geleden het geniale idee om die delen vast te zetten met montagekit wat er in resulteerde dat ik ze opnieuw kon zagen. Want die kreeg ik er niet meer heel uit. Maar wat nu met het randje aan de trap, gewoon weer vast kitten of hebben jullie hier betere oplossingen voor?
pi_177177382
Ik wil een nieuwe plafondlamp ophangen op de kamer van mijn dochter. We hebben er bij de aanschaf bewust rekening mee gehouden dat deze met schroeven op de inbouwdoos bevestigd kan worden zodat we niet hoeven te boren. Maar...
Bij het verwijderen van de (als sinds aankoop van het huis aanwezig zijnde) oude plafondlamp blijkt die met slechts 1 schroefje vast te zitten. De reden daarvoor is inmiddels ook bekend: het andere gaatje in de centraaldoos mist het achterliggende moertje waardoor de inbouwdoosschroeven die we gekocht hebben geen enkele vorm van grip hebben en er dus weer uitdonderen.

Wie heeft voor mij de gouden tip om de lamp alsnog zonder boren op te hangen?

- edit -
Never mind. Ik heb zojuist, ondanks mijn (ongegronde) angst voor boormachines toch maar even de boorhamer (zo heet zo'n zwaar ding, toch?) gepakt en twee gaatjes geboord. De lamp hangt nu

[ Bericht 13% gewijzigd door SummerBreeze op 14-02-2018 14:32:33 ]
  donderdag 15 februari 2018 @ 09:16:49 #109
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_177196302
Euhm ik weet niet of dit onder klus kwesties valt. Maar kan iemand mij vertellen hoe dit soort afzuigsysteemding werkt of wat voor afzuigkap hier bij hoort? Ik voel me vrij suf maar ik ken alleen het systeem naar buiten...

  Moderator donderdag 15 februari 2018 @ 09:33:09 #110
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177196758
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 09:16 schreef Luchtbel het volgende:
Euhm ik weet niet of dit onder klus kwesties valt. Maar kan iemand mij vertellen hoe dit soort afzuigsysteemding werkt of wat voor afzuigkap hier bij hoort? Ik voel me vrij suf maar ik ken alleen het systeem naar buiten...

[ afbeelding ]
Heb je een systeem met een centrale afzuiging in huis ? Zit er in je keuken iets van een driestanden schakelaar ?

Dan mag je op het systeem alleen een motorloze afzuigkap aansluiten.
  donderdag 15 februari 2018 @ 10:03:37 #111
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_177197374
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 09:33 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Heb je een systeem met een centrale afzuiging in huis ? Zit er in je keuken iets van een driestanden schakelaar ?

Dan mag je op het systeem alleen een motorloze afzuigkap aansluiten.
Nee. Niks van dat te vinden, geen schakelaar. Alleen het overige stuk pijp, vond ik in de meterkast.
pi_177206848
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 09:33 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Heb je een systeem met een centrale afzuiging in huis ? Zit er in je keuken iets van een driestanden schakelaar ?

Dan mag je op het systeem alleen een motorloze afzuigkap aansluiten.
Schakelaar is natuurlijk niet altijd aanwezig. Wij hebben bij het plaatsen van de nieuwe keuken de schakelaar laten verwijderen omdat we de afzuiging toch altijd op standje 3 hadden staan.
Nu gewoon de draden doorverbonden en de inbouwdoos afgesloten.

Afzuigkap is nu ook niet meer aangesloten op het MV-systeem, maar op een buis naar buiten.
pi_177255484
Op veel van onze bitjes en boortjes zit roest. Kan dit kwaad? Ik overweeg ze in cola te gooien in de hoop er nog wat van te maken. Wat denken jullie?
Spoilers!
pi_177257296
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 14:34 schreef Lucky_Strike het volgende:
Op veel van onze bitjes en boortjes zit roest. Kan dit kwaad? Ik overweeg ze in cola te gooien in de hoop er nog wat van te maken. Wat denken jullie?
Probeer eerst eens WD40, dat laat een ‘beschermlaagje’ achter. Ok, is er zo weer af bij gebruik. Maar voldoet wel voor opslag.

Tools die hier van dek komen worden ook afgenomen met WD40. Om de effecten van t zout enzo tegen te gaan.
pi_177259381
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 16:01 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Probeer eerst eens WD40, dat laat een ‘beschermlaagje’ achter. Ok, is er zo weer af bij gebruik. Maar voldoet wel voor opslag.

Tools die hier van dek komen worden ook afgenomen met WD40. Om de effecten van t zout enzo tegen te gaan.
Je wil je gereedschap toch niet onder de wd40 hebben??? Goed op dek snap ik de noodzaak.. maar ik zou niet elke keer vette vingers willen hebben als ik een bitje wissel..
pi_177265072
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 14:34 schreef Lucky_Strike het volgende:
Op veel van onze bitjes en boortjes zit roest. Kan dit kwaad? Ik overweeg ze in cola te gooien in de hoop er nog wat van te maken. Wat denken jullie?
Doet niets af aan de werking hoor.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 17 februari 2018 @ 23:41:28 #117
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177266858
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 14:34 schreef Lucky_Strike het volgende:
Op veel van onze bitjes en boortjes zit roest. Kan dit kwaad? Ik overweeg ze in cola te gooien in de hoop er nog wat van te maken. Wat denken jullie?
Zou het niet doen.. Cola is zuur.. en vreet dus een miniem laagje weg..
Heb je ze schoon en raak je ze weer met je blote handen aan dan zal er weer roest ontstaan..

Even afwrijven in een oude handdoek met olie is een beter plan in mijn ogen..
(of gewoon meer gebruiken natuurlijk :7 )

Een beetje vliegroest kan geen kwaad.. maar het moeten geen putjes op het snijvlak worden..
pi_177266933
Ok, ik laat ze maar zo dan. Ik ga ze eens sorteren, schoonmaken en de versleten weggooien.
Spoilers!
  zondag 18 februari 2018 @ 00:09:24 #119
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177267354
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 23:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ok, ik laat ze maar zo dan. Ik ga ze eens sorteren, schoonmaken en de versleten weggooien. slijpen
Fixed.. 8-)
pi_177267618
quote:
14s.gif Op zondag 18 februari 2018 00:09 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Fixed.. 8-)
Dat klinkt als een rotklusje.
Spoilers!
  zondag 18 februari 2018 @ 00:28:08 #121
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177267776
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 00:20 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dat klinkt als een rotklusje.
De lidl heeft een simpel slijpertje.. kind kan de was doen.. (hoef je zelf niet de beweging en de hoek uit te vogelen)
Hier:
https://www.lidl-shop.nl/(...)EEAQYAyABEgLHz_D_BwE

Zelfde maar dan met een ander merkje (zijn er heel veel, maar allemaal hetzelfde)


[ Bericht 1% gewijzigd door Zolderkamer op 18-02-2018 00:58:38 ]
pi_177269032
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 18:08 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Je wil je gereedschap toch niet onder de wd40 hebben??? Goed op dek snap ik de noodzaak.. maar ik zou niet elke keer vette vingers willen hebben als ik een bitje wissel..
Inspuiten en daarna afnemen met een doek. Heb je geen vette vingers.
pi_177269263
quote:
14s.gif Op zondag 18 februari 2018 00:28 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

De lidl heeft een simpel slijpertje.. kind kan de was doen.. (hoef je zelf niet de beweging en de hoek uit te vogelen)
Hier:
https://www.lidl-shop.nl/(...)EEAQYAyABEgLHz_D_BwE

Zelfde maar dan met een ander merkje (zijn er heel veel, maar allemaal hetzelfde)
Het gaat in 1e instantie alleen maar over roest, dat slijt er vanzelf wel af tijdens gebruik.
Als dingen bot zijn kan zo'n apparaatje handig zijn maar dat was niet de initiële vraag.
  zondag 18 februari 2018 @ 08:11:19 #124
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177270028
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 03:16 schreef vannelle het volgende:

[..]

Het gaat in 1e instantie alleen maar over roest, dat slijt er vanzelf wel af tijdens gebruik.
Als dingen bot zijn kan zo'n apparaatje handig zijn maar dat was niet de initiële vraag.
Eerst even lezen voordat je post voor een ander.. ;)
pi_177280325
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 22:25 schreef Stefanovic83 het volgende:
Vraagje.
Ik heb mdf deurtjes op een rail hangen onder het knieschot. Deurtjes gaan prima van links naar rechts en visa versa, maar ook naar binnen. Deurgeleiders op de vloer ontbreken dus.

Iemand een idee waar ik die los kan kopen?
IJzerwarenhandel.
Zijn inderdaad van die relatief kleine plaatjes met daarop 'uitsteeksels' waar de deuren tussen glijden.
Volgens mij koopt de ijzerhandel deze in bij Schadebo.
Hier staan ze als onderdeel van een set:
https://www.schadebo.nl/d(...)1&unitcode=ZAK&cpl=1
Ik zie ze nergens op die site lost te koop staan.
pi_177280447
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 18:08 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Je wil je gereedschap toch niet onder de wd40 hebben??? Goed op dek snap ik de noodzaak.. maar ik zou niet elke keer vette vingers willen hebben als ik een bitje wissel..
Redelijk normaal om gereedschap bij opslag te beschermen hoor.
Gereedschap dat scherp moet zijn en blijven moet je beschermen. Doordat dit geslepen moet worden kan het niet verzinkt oid worden geleverd.
Insmeren met beschermende olie zorgt voor behoud, het zorgt ervoor dat je het kan gebruiken als je het nodig hebt en niet eerst hoeft te slijpen.
Dus voor bijlen, beitels, schaven, zagen, etc. is het wat mij betreft een must.
Als je het niet doet ziet je zaag er zo uit:
https://thumbs.dreamstime.com/z/oude-zaag-21190309.jpg

Verroeste bitjes zijn niet handig, dus waarom niet opslaan in de olie.
WD40 is dan een optie, je kan ook andere soorten olie gebruiken.
  maandag 19 februari 2018 @ 16:52:20 #127
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_177302975
Ik moet een paar gaten opvullen in de vloer en op de muur in de badkamer, voor er getegeld kan worden. Waar zou ik dat het beste mee kunnen doen?
Het is een betonnen muur en vloer.
pi_177303605
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 16:52 schreef Goddelijker het volgende:
Ik moet een paar gaten opvullen in de vloer en op de muur in de badkamer, voor er getegeld kan worden. Waar zou ik dat het beste mee kunnen doen?
Het is een betonnen muur en vloer.
Cement.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 19 februari 2018 @ 17:50:50 #129
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_177304044
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 17:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Cement.
"Gewoon" Portland cement?
pi_177305405
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 17:50 schreef Goddelijker het volgende:
"Gewoon" Portland cement?
Ja, maar die wel aangemaakt met zand tot cement. Er is ook kant-en-klaar cement waar al zand aan toegevoegd is. Met wat extra kalk kleeft het beter aan de ondergrond.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177306075
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 19:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, maar die wel aangemaakt met zand tot cement. Er is ook kant-en-klaar cement waar al zand aan toegevoegd is. Met wat extra kalk kleeft het beter aan de ondergrond.
En dan heet het zandcement, geen cement..

Hoe groot zijn de gaten? Als ze niet te groot zijn kan je ze ook vullen met tegellijm.
  maandag 19 februari 2018 @ 19:41:34 #132
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_177306227
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 19:33 schreef Makrolon het volgende:

[..]

En dan heet het zandcement, geen cement..

Hoe groot zijn de gaten? Als ze niet te groot zijn kan je ze ook vullen met tegellijm.
https://www.hornbach.nl/s(...)5804481/artikel.html ^O^

10x10x3 cm, zoiets. En dan in het midden het diepst.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 19:38:17 #133
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_177327433
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 15:39 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Schakelaar is natuurlijk niet altijd aanwezig. Wij hebben bij het plaatsen van de nieuwe keuken de schakelaar laten verwijderen omdat we de afzuiging toch altijd op standje 3 hadden staan.
Nu gewoon de draden doorverbonden en de inbouwdoos afgesloten.

Afzuigkap is nu ook niet meer aangesloten op het MV-systeem, maar op een buis naar buiten.
Ik denk dat het niet om een nieuw systeem gaat in dit geval.
pi_177388929
(crosspost vanaf GoT :@ )

Ik wil inbouwspotjes in een reeds bestaand en afgewerkt plafond gaan plaatsen, maar ik loop eigenlijk meteen tegen een probleem aan. Hoe krijg je de nieuwe snoeren van de centraaldoos naar de spotjes (of andersom)?

Ik had het idee om vanuit de centraaldoos nieuwe draden te leggen naar waar de spotjes moeten komen. Dus een stukje flexibele pvc-buis op het plafond leggen en zo de snoer naar het gat begeleiden.
Maar de centraaldoos zelf voorkomt dat je dat kunt doen. Die doos schermt het hele plafond af.
Hoe kom je dan vanuit de doos op het plafond zelf? Zou dat normaal via niet-gebruikte spruiten moeten?
Als ik nu in die doos kijk dan lijken alle spruiten al gevuld, wat ik overigens ook vreemd vond.

Als ik zo wat in de rondte Google dan lijken hele volksstammen achteraf spotjes te plaatsen, maar hoe ze dat dan doen krijg ik niet gevonden. :?
  vrijdag 23 februari 2018 @ 13:35:56 #135
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_177391649
Ik heb een nieuwe thermostaat gekocht (Honeywell Lyric T6), maar moet hiervoor een ketelmodule tussen de CV-ketel en de thermostaat plaatsen.

Die module moet worden voorzien van stroom, maar ik heb slechts een enkele WCD in de buurt van m'n ketel (die dus ook stroom nodig heeft). Is het verstandig om zowel CV als die ketelmodule aan te sluiten op de WCD d.m.v. een stekkerdoos?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_177393110
Ik moet voor een stroomkabel een gat door een 15x15x60 stapelblok boren. Kan dat met een steenboor of heb ik daar een betonboor voor nodig :)

Gaat om zo'n blok:

pi_177394054
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 14:40 schreef Funkel het volgende:
Ik moet voor een stroomkabel een gat door een 15x15x60 stapelblok boren. Kan dat met een steenboor of heb ik daar een betonboor voor nodig :)

Gaat om zo'n blok:

[ afbeelding ]
Het is beton (en een hele harde variant ook waarschijnlijk). Je moet waarschijnlijk de volle 15 cm door en wellicht ook nog met een flinke diameter vanwege de stroomkabel.
Betonboor zou ik dus zeggen.
  Moderator vrijdag 23 februari 2018 @ 17:38:18 #138
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177396802
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 12:03 schreef Sosart het volgende:
(crosspost vanaf GoT :@ )

Ik wil inbouwspotjes in een reeds bestaand en afgewerkt plafond gaan plaatsen, maar ik loop eigenlijk meteen tegen een probleem aan. Hoe krijg je de nieuwe snoeren van de centraaldoos naar de spotjes (of andersom)?

Ik had het idee om vanuit de centraaldoos nieuwe draden te leggen naar waar de spotjes moeten komen. Dus een stukje flexibele pvc-buis op het plafond leggen en zo de snoer naar het gat begeleiden.
Maar de centraaldoos zelf voorkomt dat je dat kunt doen. Die doos schermt het hele plafond af.
Hoe kom je dan vanuit de doos op het plafond zelf? Zou dat normaal via niet-gebruikte spruiten moeten?
Als ik nu in die doos kijk dan lijken alle spruiten al gevuld, wat ik overigens ook vreemd vond.

Als ik zo wat in de rondte Google dan lijken hele volksstammen achteraf spotjes te plaatsen, maar hoe ze dat dan doen krijg ik niet gevonden. :?
De meeste brengen vooraf al het leidingwerk en bekabeling aan op de plek waar ze de spotjes willen hebben en noteren de maten van die plekken om dan achteraf gaten te boren daar waar ze de spots willen hebben zitten.

Achteraf ergens spotjes inmaken inclusief het nodige leidingwerk is bijna niet te doen in een normaal gips plafond.

Even wat plaatjes van mijn eigen verbouwing met de spotjes ;)




Zelf heb ik er voor gekozen om de spotjes voor de stevigheid te plaatsen in een plaat; in deze plaat heb ik dan gaten geboord voor de spotjes die ik dan achteraf weer uitgezaagd heb in het gips :)
  Moderator vrijdag 23 februari 2018 @ 17:39:28 #139
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177396824
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 13:35 schreef InTrePidIvity het volgende:
Ik heb een nieuwe thermostaat gekocht (Honeywell Lyric T6), maar moet hiervoor een ketelmodule tussen de CV-ketel en de thermostaat plaatsen.

Die module moet worden voorzien van stroom, maar ik heb slechts een enkele WCD in de buurt van m'n ketel (die dus ook stroom nodig heeft). Is het verstandig om zowel CV als die ketelmodule aan te sluiten op de WCD d.m.v. een stekkerdoos?
Je kunt de wandcontactdoos niet eenvoudig omwisselen voor een tweevoudig exemplaar ?

  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 23 februari 2018 @ 18:28:27 #140
74056 crew  ToT
pi_177397589
Hoi! :W

Vraagje, hoe krijg je zo'n doucheputje open?



Het schroefje in het midden lijkt alleen het buisje in het midden te laten zakken (er komt dan ook een onaangename geur vrij omdat er dan een opening vrij is tussen de afvoer en de lucht, dus het water sluit het niet meer af)).
Met google zag ik dat dit type doucheputje wel eens vast komt te zitten door kalkafzetting, maar het ziet er vrij schoon uit. (Foto is bagger omdat het door een laag water heen is genomen)
Ik heb er een flinke laag schuimend HG antikalk op laten inwerken toemn het water EINDELIJK was weggetrokken, meerdere keren nabehandeld, maar er is echt geen beweging in te krijgen. (Heb best veel kracht gezet.)

Kan het zijn dat hij gewoon verlijmd is of zo? :? Het zit er ook wel ongelooflijk precies in en lijkt echt 1 geheel te zijn.
Ik heb ook al rondom met een schroevendraaier zitten krassen; er lijkt wel een dun laagje los te komen van iets, maar of het nou lijm is of dat het het materiaal zelf van rondom het dekseltje is, weet ik niet.
Gewoon gootsteenontstopper er in mikken om de huidige verstopping op te lossen is niet echt een lange termijn oplossing; mijn vriendin heeft kroeshaar en afvoerputjes raken daar gewoon razendsnel door verstopt.
pi_177397682
Het lijkt wel dicht gekit...
Laat die handjes wapperen!
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 23 februari 2018 @ 18:37:22 #142
74056 crew  ToT
pi_177397693
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:36 schreef Gieliovd het volgende:
Het lijkt wel dicht gekit...
Ja voor zover ik kan zien is het geen kit maar een hard materiaal.
Ik zal voor de zekerheid nog eens checken.

Edit: het is hard plastic.
  Moderator vrijdag 23 februari 2018 @ 18:44:05 #143
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177397780
Zit het niet een beetje vast door allerlei zeep resten ? Kun je er niet voorzichtig wat aan wrikken ?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 23 februari 2018 @ 18:46:49 #144
74056 crew  ToT
pi_177397823
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:44 schreef Vonkenboer het volgende:
Zit het niet een beetje vast door allerlei zeep resten ? Kun je er niet voorzichtig wat aan wrikken ?
Ik heb een oude klerenhanger die ik door zo'n gaatje haak, en dan ga ik er met flinke kracht aan trekken. Het midden veert een beetje mee, maar de randen blijven overal vast zitten, ongeacht waar ik het haakje gebruik; aan alle 4 zijden zit het gewoon volkomen muurvast.
pi_177398294
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:38 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

De meeste brengen vooraf al het leidingwerk en bekabeling aan op de plek waar ze de spotjes willen hebben en noteren de maten van die plekken om dan achteraf gaten te boren daar waar ze de spots willen hebben zitten.

Achteraf ergens spotjes inmaken inclusief het nodige leidingwerk is bijna niet te doen in een normaal gips plafond.

Even wat plaatjes van mijn eigen verbouwing met de spotjes ;)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Zelf heb ik er voor gekozen om de spotjes voor de stevigheid te plaatsen in een plaat; in deze plaat heb ik dan gaten geboord voor de spotjes die ik dan achteraf weer uitgezaagd heb in het gips :)
Je zegt het goed, de meesten doen het vooraf en achteraf is het bijna niet te doen. ;)

Mijn probleem is nu dus precies dat ik niet bij de meesten hoor en geïnteresseerd ben in de bijna waarbij het wél kan.

Dat de snoer los over het plafond maakt me niet zoveel uit. Niet ideaal, maar soit. Het probleem is dat ik niet bedacht krijg hoe ik in de centraaldoos kom.
  Moderator vrijdag 23 februari 2018 @ 20:03:24 #146
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177399433
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 19:15 schreef Sosart het volgende:

[..]

Je zegt het goed, de meesten doen het vooraf en achteraf is het bijna niet te doen. ;)
Men doet het vooral vooraf omdat het achteraf niet mogelijk is om eenvoudig een kabel in een centraaldoos te kunnen krijgen.

quote:
Mijn probleem is nu dus precies dat ik niet bij de meesten hoor en geïnteresseerd ben in de bijna waarbij het wél kan.

Dat de snoer los over het plafond maakt me niet zoveel uit. Niet ideaal, maar soit. Het probleem is dat ik niet bedacht krijg hoe ik in de centraaldoos kom.
Centraaldoos is alleen maar bereikbaar door eventueel ongebruikte loze spruiten te gebruiken en vandaar uit met een trekveer een hittebestendig snoer of kabel in de centraaldoos te trekken. Op heel kleine afstanden zal dat proefondervindelijk nog wel een keer kunnen.

Maar op langere afstanden is dat echt geen doen. ;)
pi_177407471
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:46 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik heb een oude klerenhanger die ik door zo'n gaatje haak, en dan ga ik er met flinke kracht aan trekken. Het midden veert een beetje mee, maar de randen blijven overal vast zitten, ongeacht waar ik het haakje gebruik; aan alle 4 zijden zit het gewoon volkomen muurvast.
Ik heb ook zo'n doucheputje (vanuit de bouw aangebracht). Ik heb ooit in zo'n gaatje een schroevendraaier gestoken om het omhoog te "krikken". Kostte ook wat moeite.
Daarna nooit meer recht op de onderkant gelegd, omdat het veel gedoe is om hem open te krijgen.
Gootsteenontstopper werkt idd niet, onder het rooster blijven in dat overloopje (of hoe dat ook heet) heel veel haren hangen.
pi_177407494
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 15:17 schreef theiz het volgende:

[..]

Het is beton (en een hele harde variant ook waarschijnlijk). Je moet waarschijnlijk de volle 15 cm door en wellicht ook nog met een flinke diameter vanwege de stroomkabel.
Betonboor zou ik dus zeggen.
Thanks ^O^
  Moderator zaterdag 24 februari 2018 @ 09:11:34 #149
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177408533
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 07:40 schreef NedKelly het volgende:
Gootsteenontstopper werkt idd niet, onder het rooster blijven in dat overloopje (of hoe dat ook heet) heel veel haren hangen.
Volgens mij noemt men dat het waterslot ;)

quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 07:43 schreef Funkel het volgende:

[..]

Thanks ^O^
Kijk wel uit dat er geen stukken uit het blokje knappen door het boren !
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 24 februari 2018 @ 15:07:30 #150
74056 crew  ToT
pi_177416272
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 07:40 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Ik heb ook zo'n doucheputje (vanuit de bouw aangebracht). Ik heb ooit in zo'n gaatje een schroevendraaier gestoken om het omhoog te "krikken". Kostte ook wat moeite.
Daarna nooit meer recht op de onderkant gelegd, omdat het veel gedoe is om hem open te krijgen.
Gootsteenontstopper werkt idd niet, onder het rooster blijven in dat overloopje (of hoe dat ook heet) heel veel haren hangen.
Het valt absoluut niet omhoog te krikken, echt met geen geweld!

Ik heb nu een gaatje net naast het schroefje geboord, met de intentie om (na het verder opgeboord te hebben) er met een ontstoppingsveer er in te porren en het daarna weer af te dichten om geurtjes te voorkomen, maar toen ik er dat kleine gaatje in geboord had, liep het water ineens razendsnel weg! :o Nu kan ik de douche net zo lang laten lopen als ik wil, het water blijft gewoon netjes weg stromen! Lijkt iets van een luchtdrukprobleem geweest te zijn of zo? :?

[ Bericht 1% gewijzigd door ToT op 24-02-2018 15:27:04 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')