#ANONIEM | dinsdag 12 januari 2016 @ 23:41 |
Meld hier: • Wanneer je begonnen bent of wanneer je gaat beginnen met lessen. • Hoeveel lessen je hebt gehad. • Hoe vaak je instructeur al heeft moeten ingrijpen en wat je denkt daaraan te gaan doen. • Wanneer je examen hebt en mentale steun kan gebruiken. • Wanneer je geslaagd bent. De geslaagden van 2004 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2005 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2006 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2007 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2008 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2009 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2010 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2011 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2012 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2013 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2014 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2015 zijn o.a. hier te vinden. Geslaagden 2016: Voetenmat - 4 januari tailfox - 25 januari Iedereen die de komende tijd theorie en/of praktijkexamen heeft. Succes! PS: TS kan je alleen de eerste 48 uur na het maken van dit topic in de OP zetten. Daarna is bewerken van de OP niet meer mogelijk. [ Bericht 4% gewijzigd door Anne op 14-02-2016 21:31:08 ] | |
Messina | dinsdag 12 januari 2016 @ 23:41 |
Pas je de OP even aan? | |
#ANONIEM | dinsdag 12 januari 2016 @ 23:42 |
wat wie wo? | |
Messina | dinsdag 12 januari 2016 @ 23:46 |
*niet meer nodig* | |
Anne | dinsdag 12 januari 2016 @ 23:48 |
Aangepast . | |
#ANONIEM | dinsdag 12 januari 2016 @ 23:49 |
ik klik op enter. Kan niet wijzigen. Zo snel ben ik niet | |
#ANONIEM | dinsdag 12 januari 2016 @ 23:49 |
trouwens waarom gaat de OP hier wel mobiel mee en in ksc niet? | |
Aiciu | donderdag 14 januari 2016 @ 06:44 |
Is dit ook voor motorrijles? | |
Messina | donderdag 14 januari 2016 @ 10:32 |
PTA / Motorrijles #73 - Geen nieuw deeltje geopend? Niet echt actief op het moment! | |
GtaRipper | donderdag 14 januari 2016 @ 11:59 |
Voor de tweede keer gezakt voor mijn praktijkexamen, godverdomme zeg. Ik verdeelde mijn aandacht niet goed. Ik moest parkeren en er zat een auto achter mij die zat te douwen. Ik naar rechts gaan naar het parkeervak, had ik blijkbaar 15 parkeervakken eerder al moeten gaan, zodat die auto achter mij er ongehinderd door kon. Ben het lessen nu zo zat . | |
SacreCoeur | donderdag 14 januari 2016 @ 17:28 |
Jammer joh, dit soort dingen vind ik echt mierenneukerij... Ik denk niet dat zoiets iets zegt over je rij-skills. | |
Piperidine | donderdag 14 januari 2016 @ 18:16 |
Zo, theorie is binnen, in één keer gelukkig. Begon even te knijpen na het bericht van vorige week over 38% slagingspercentage. Op naar het echte werk! | |
TimothyTomato | donderdag 14 januari 2016 @ 18:20 |
Dat heeft wel degelijk met autorijden en inzicht te maken. Als die auto achter jou al lange tijd zat te duwen terwijl jij een parkeerplek moest opzoeken heb je het blijkbaar in alle haast en misschien wel alle stress, niet goed opgelost. Wilt natuurlijk niet zeggen dat je terecht gezakt bent, zolang je namelijk geen grote ingreep hebt gehad vind ik niet dat ze je mogen laten zakken. Ben zelf pas geslaagd voor mijn rijbewijs, maar ook ik zakte, omdat ik *Het* Nog niet had. Rit was perfect, instructeur feliciteerde mij al en ook de examinator vond het prima gaan en had niets aan te merken behalve dus bovenstaande. Toen kon ik hem wel aanvliegen. Want dan mag je mij gaan uitleggen, wat is het, en hoe krijg je dat? | |
#ANONIEM | donderdag 14 januari 2016 @ 18:20 |
feli | |
TimothyTomato | donderdag 14 januari 2016 @ 18:21 |
Gefeliciteerd! Nu knallen met je instructeur puntjes op de i zetten en slagen! | |
Evi90 | donderdag 21 januari 2016 @ 17:38 |
Zijn er meer mensen die na een tijd lessen niet meer vooruit lijken te gaan? Ik heb nu ruim 30 lessen gehad en blijf maar fouten maken. Voel me totaal niet zeker meer in de auto, terwijl ik daar in het begin geen last van had. | |
#ANONIEM | donderdag 21 januari 2016 @ 17:53 |
ja | |
Ypmaha | donderdag 21 januari 2016 @ 19:06 |
Had ik ook. Nog even wachten en dan begint 'het kwartje' te vallen, en krijg je door hoe je moet autorijden. Althans, hoe zij willen dat je rijdt. | |
vannelle | donderdag 21 januari 2016 @ 19:21 |
Komt omdat je er niks meer bij leert, alles is behandeld waarschijnlijk. Nu ben je alles wat je geleerd hebt aan het verbeteren en dat gaat inderdaad wat langzamer. Maak je geen zorgen, is heel normaal. | |
Evi90 | donderdag 21 januari 2016 @ 23:17 |
Ok, thanks | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 22 januari 2016 @ 09:43 |
--foutje, verkeerde topic-- | |
Lazvic | vrijdag 22 januari 2016 @ 16:05 |
Heb afgelopen dinsdag eindelijke kunnen slagen voor mijn rijexamen. Nu maar ongeduldig wachten tot ik mijn rijbewijs kan ophalen. | |
Ypmaha | vrijdag 22 januari 2016 @ 17:24 |
gr gr | |
Lazvic | vrijdag 22 januari 2016 @ 17:25 |
Dank je wel. | |
Messina | vrijdag 22 januari 2016 @ 17:26 |
Gefeliciteerd Nog een weekendje wachten en dan kun je beginnen met veilige kilometers maken | |
Lazvic | vrijdag 22 januari 2016 @ 17:29 |
Dank je wel. Kan inderdaad niet wachten tot ik eindelijk alleen kan rijden zonder bemoeienis van mijn oude rijinstructeur. | |
Evi90 | vrijdag 22 januari 2016 @ 19:04 |
Het viel mij laatst op dat er ook afritborden zijn zonder meters, zoals deze: Misschien een domme vraag, maar is de afrit dan nog ver weg of juist heel dichtbij? | |
DX11 | vrijdag 22 januari 2016 @ 19:19 |
Hangt er vanaf de hoeveelste het is die je tegen komt, bij de 1e heb je nog even, bij de 2e of 3e zal je er wel bijna af moeten | |
Alt-tab | vrijdag 22 januari 2016 @ 19:56 |
Ongeveer 1200 meter. Tijd genoeg om de juiste rijstrook te pakken. Afhankelijk van de drukte en snelheid ongeveer tussen de 30 en 60 seconden. Zodra de afslag nadert zie je de meters verschijnen (900, 600, 300). Dit bord is slechts een aankondiging dat afrit 7 eraan komt nadat je 6 bent gepasseerd. | |
Pizza_Boom | zaterdag 23 januari 2016 @ 00:39 |
Doe jezelf een lol en ga eerst eens een half uurtje stoppen/starten doen op een parkeerplaats, zodat je het gevoel in de koppeling krijgt. Grote parkeerplaats uitzoeken en wat rondjes rijden, paar keer inparkeren, zowel vooruit als achteruit, kan geen kwaad | |
Ypmaha | zaterdag 23 januari 2016 @ 00:49 |
dat had ik beter ook kunnen doen. Mijn eerste zelfstandige rit was in een benzineauto (had alleen in diesel gereden tijdens de rijlessen) door de binnenstad van Den Haag. Had ik beter niet kunnen doen..... | |
braddie4.0 | zaterdag 23 januari 2016 @ 02:03 |
Ach man, ik haalde mijn rijbewijs op met een vriend samen, en vervolgens ben ik met diezelfde vriend nog 2 vrienden wezen oppikken. 1 in Mijdrecht, 1 in Ijsselstein, heb bij elkaar zeker 140 kilometer gestuurd in een dag. Autootje was ook de beste niet meer, achteruit pakte 'ie vaker niet als wel, bij meer dan een kwart gas hield 'ie in (Was leuk bij een stoplicht een druk kruispunt of een rotonde....) Er zat vrij veel speling in het stuur, auto had moeite met aanslaan. Maar heb het overleefd uiteindelijk En rij nu al +- 7000 kilometer rond sinds Augustus. | |
Ferdo | zaterdag 23 januari 2016 @ 02:40 |
Bij dat bord begint de afslag al. Meestal krijg je eerst op 1200 meter de aankondiging middels een bord met alleen de naam en het nummer van de afslag. Op 600m krijg je een bord met meer info m.b.t. de plaatsen waarvoor je de afslag moet nemen en de naam van de eerste afslag daarna. | |
vannelle | zaterdag 23 januari 2016 @ 03:07 |
Precies. En na 600m op 300m nog de laatste melding voor de afslag. | |
Ridocar | zaterdag 23 januari 2016 @ 03:44 |
Ik dacht even op Facebook te zitten. Ik miste alleen nog de gifglitters. | |
Evi90 | zaterdag 23 januari 2016 @ 09:45 |
Ok, bedankt voor de opheldering. Ik dacht eerst dat het 1200m was, dit stond ergens op een website | |
Pizza_Boom | zaterdag 23 januari 2016 @ 14:38 |
Die afstanden zijn geen vast gegeven. Op de A9 staan ze ook met 800 en 500 meter tot afrit... | |
vannelle | zaterdag 23 januari 2016 @ 14:45 |
Waarschijnlijk omdat er ergens anders geen ruimte voor borden was, de afstanden die jij noemt zijn een uitzondering. Heb ze daar idd wel eens zien staan. | |
Ferdo | zaterdag 23 januari 2016 @ 14:57 |
Daarom ook meestal. | |
Lazvic | zaterdag 23 januari 2016 @ 17:19 |
Dat zal ik inderdaad eerst doen. | |
bobbernaut | maandag 25 januari 2016 @ 10:26 |
Ohja, vrijdag mijn rijbewijs even ophalen | |
#ANONIEM | maandag 25 januari 2016 @ 10:28 |
Bamn geslaagd. | |
Lazvic | maandag 25 januari 2016 @ 18:23 |
Gefeliciteerd. Is het voor theorie of praktijkexamen ? | |
#ANONIEM | maandag 25 januari 2016 @ 18:25 |
praktijk. | |
Blue_Panther_Ninja | maandag 25 januari 2016 @ 19:05 |
Mooi zo!! | |
Lazvic | maandag 25 januari 2016 @ 19:08 |
Mooi hoe vond je het zelf gegaan ? Ik heb vorige week dinsdag mijn praktijkexamen gehaald. Maar had totaal niet de gevoel dat het goed ging en was ook verbaast toen ze zei dat ik geslaagd was. | |
#ANONIEM | maandag 25 januari 2016 @ 19:09 |
ik open even een text editor en typ het verhaal. | |
1marcelfilms | maandag 25 januari 2016 @ 22:05 |
hallo help mij ik ben nu al een tijdje gestopt met les want het gezijk van die vrouw werd me te veel wat moet ik nu doen me theorie zal wel verlopen na 1,5 jaar ofzo | |
Lazvic | maandag 25 januari 2016 @ 22:12 |
Wat ging er precies fout dan ? | |
#ANONIEM | dinsdag 26 januari 2016 @ 02:01 |
Het examen begon met een rijles van 20 minuten. In die 20 minuten heb ik de stoel en spiegels ingesteld. Kwam aan bij het CBR en omdat het een faalangst examen was begon het examen met 20 minuten gelul. Toen kwam het rijden en jezus wat reed ik lekker. Op 2 dingen na. De eerste “Fout” was een keer de auto laten afslaan. Fixte het binnen 1 seconden dus vond dat ik dat prima had gedaan. Vol vertrouwen reed ik door. Bij een kruising kwam er iemand van links en die reed nogal hard aan dus remde ik maar af. Toen ik zag dat hij ook remde gaf ik gas en nam ik de voorrang gaf daarna de opmerking: voorang hebben is nog niet meteen krijgen. Dus al 2 fouten waarvan ik bij beide het niet zag als fout. De examinator heeft die 2 punten ook niet genoemd. Wat ze wel noemde was dat ik op de snel weg te snel beslissingen nam en daardoor niet had gekeken. Dat terwijl mijn rij instructuer juist vond dat ik heel goed had gekeken en daarom zo snel kon handelen. Maar ach heb hem | |
#ANONIEM | dinsdag 26 januari 2016 @ 02:01 |
theorie verloopt na 1,5 jaar. andere rijschool? | |
Blue_Panther_Ninja | woensdag 27 januari 2016 @ 18:42 |
Ik kan morgenmiddag mijn theorie-examen rijbewijs B afnemen,na 4 maanden vertraging. | |
Evi90 | woensdag 27 januari 2016 @ 21:21 |
Was de wachttijd zo lang?? | |
Blue_Panther_Ninja | woensdag 27 januari 2016 @ 22:48 |
Nee Er was een persoonlijke kwestie!! | |
Pizza_Boom | donderdag 28 januari 2016 @ 14:49 |
Blijven ademen, je mag niet voor niets op. Gewoon je ding doen en niet in paniek raken. | |
Blue_Panther_Ninja | donderdag 28 januari 2016 @ 20:48 |
Theorie-examen auto: Net niet gehaald vandaag(9 fouten voor gevaarherkenning maar 3 waren niet beantwoord en ik heb 8 fouten voor verkeersregels en inzicht). | |
Pizza_Boom | vrijdag 29 januari 2016 @ 00:08 |
Gevaarherkenning mag je de helft fout doen, waar ging je op fout met regels? | |
Ridocar | vrijdag 29 januari 2016 @ 01:24 |
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-voor-theorie-examen Zorgwekkend, omdat je natuurlijk nooit op het niveau komt wat het CBR voor ogen heeft. Aan de andere kant, het praktijkexamen voor kandidaten die op deze manier hun theorie hebben gehaald zal wel een stuk moeilijker zijn, gezien het theoretische kennisniveau. En het antwoord van het CBR: http://www.rtlnieuws.nl/n(...)r-het-theorie-examen Strekking van het verhaal: Ja, we weten van de trucjes, nee, we vinden dat [%$~¥!] (heel vervelend). Helemaal grappig vind ik dat ze niets over enige aanpassingen van het examen te melden hebben. Tot nu toe kun je gewoon slagen. Ach ja, zo ken ik het clubje weer. Niet vreemd hoe ze reageren. In plaats van met de billen bloot, sorry zeggen en er iets aan doen vinden ze het alleen "heel vervelend" dat kandidaten op deze manier slagen. [ Bericht 25% gewijzigd door Ridocar op 29-01-2016 01:35:39 ] | |
Pizza_Boom | vrijdag 29 januari 2016 @ 01:51 |
Nou heeft het CBR dat ook wel een beetje aan zichzelf te danken. Als men er gewoon een theorietoets van zou maken, in plaats van een toets begrijpend lezen, zou je dit soort dingen minder nodig hebben. Gewoon regels testen, in plaats van je vraagstelling subtiel te veranderen en zo een compleet ander antwoord te willen hebben. Verder: Net even snel een theorietoetsje gedaan. Dan zak je dus, als ervaren chauffeur, op dit soort geintjes Ik zou hooguit van mijn gas af gaan, maar remmen? Er is toch niets aan de hand, ja, verderop rijdt een vrachtwagen, maar met gas los red je dat prima. En anders rem je als je wacht dichterbij bent. Je gaat naar links om in te halen en dan gas los? Seriously? Blijf dan überhaupt lekker rechts hangen, zeker in sneeuw. Ja, ik ga een berm in waarvan ik door het hoge gras niet kan zien wat er ligt... Dat is lekker veilig. Verder een kut fotostandpunt. En pech is een te ruim begrip. Wat is er aan de hand? Remprobleem? Lekke band? Ophanging? [ Bericht 1% gewijzigd door Pizza_Boom op 29-01-2016 02:04:18 ] | |
bobbernaut | vrijdag 29 januari 2016 @ 09:24 |
Mijn rijbewijs zit nu eindelijk veilig in mijn portemonnee In 1x theorie gehaald, praktijk helaas 2x. De 2e keer stapte ik wel met een fijner gevoel de auto in, ik was veeeel minder zenuwachtig. De rit ging echt goed! Zelf vond ik dat ik 2 fouten had gemaakt, maar mijn instructeur en de examinator vonden maar 1 "foutje", en dat dat foutje niet echt aan mij lag. Dus prima! | |
Blue_Panther_Ninja | vrijdag 29 januari 2016 @ 16:28 |
Gisterenavond rond 21:00 een nieuwe theorie-examen gereserveerd...........en het is al volgend week (vrijdag 5 februari) om 13:00 in Barendrecht(Rijswijk was niet meer mogelijk)!!! Staat op mijn uitslagformulier(pdf),kan niet rechtstreeks kopiëren. Lees wel de motivate voor waarom!! | |
Messina | vrijdag 29 januari 2016 @ 17:39 |
Wat mijn grote probleem is met deze afbeeldingen (als iemand die wel al rijdt); Op je eerste plaatje wordt geremd. Of staan ze stil? Hoe hard wordt er geremd? Allemaal dingen die belangrijk zijn om te kiezen tussen gas loslaten of remmen. Bij dat tweede plaatje rijd ik blijkbaar al gedeeltelijk op de vluchtstrook links. Ga ik inhalen of de linker vluchtstrook op? Bij het derde plaatje zou ik zeggen: Je auto staat prima, maar jij als bestuurder zit zo niet echt veilig naar je auto te kijken, verkeer zie je niet aankomen. | |
Pechvogels | vrijdag 29 januari 2016 @ 17:44 |
Bleh slechte ervaring gehad vandaag met mn eerste praktijk, voel me best genaaid (gezakt dus). Laatste weken gingen rijlessen echt mega goed, soepel en nagenoeg foutloos (voor zover dat kan). Was best zenuwachtig.. Mn rij instructeur ging mee, vond ie prettig en mij maakte het niks uit. Vond t ook wel fijn. T begon dus gewoon goed.. snelweg ging prima, plannetje maken bij banen wisselen. Spiegels kijken. Twee keer bij wegrijden (van een stoplicht) sputterde ik/de auto wat (echt verwaaloosbaar weinig) omdat m'n koppeling iets te hoog zat en ik net iets te weinig toeren maakte bij t optrekken. Nou ja, door de zenuwen denk ik, hij sloeg niet eens af of zo. M'n examinator ging overigens ook nog heel overdreven naar voren bewegen alsof dat lichte ''gesputter'' turbulentie in een 747 was en lachte daarna een beetje. Ik en m'n rij instructeur keken elkaar dan ook (via binnenspiegel) al verbaasd aan. Voor de rest ging het overigens helemaal goed en de overige 20 x wegrijden (of zo iets) gingen gewoon soepel en goed. M'n bijzondere manoeuvres gingen ook goed, fileparkeren en omkeren. Bij aankomst bij t CBR keek mijn rij instructeur mij dan ook blij aan, totdat we weer bij de tafel kwamen. Gezakt was het antwoord. Verbaast vroeg ik waarom? Welke concrete acties? Hij raakte geïrriteerd en hij zei dat hij dat nu niet hoeft te zeggen als ik het op zo'n verbaasde toon vraag. Ik leg uit dat ik verbaast ben omdat ik niet begrijp waarom ik gezakt ben, evenals mijn rij instructeur die zich moest inhouden niet woest te worden. Vervolgens zei hij dat zijn volgende verrichtingen alweer staan te wachten en dat ik het uitslagformulier maar als feedback moet gebruiken, en liep weg. M'n rij instructeur riep nog iets wat ik niet eens verstond. Ik was er wel klaar mee, hier kan je toch niet tegenop. Ben best een vrij nuchter persoon. Dan de volgende keer maar. Maar ik wou dit toch delen, aangezien ik mij serieus afvraag waarom de beste man dit deed en mij best ''genaaid'' voel.. Slechte dag? Doet ie dit vaker? | |
Evi90 | vrijdag 29 januari 2016 @ 20:14 |
Pff dit snap ik ook niet... echt belachelijk. Je hebt toch het recht om te horen wat je fout hebt gedaan lijkt mij, zo schiet je niets op. Wat zei je instructeur er verder over? Volgende keer slaag je vast, dan zijn de zenuwen ook wat minder en tref je hopelijk niet zo'n lul . | |
Ridocar | vrijdag 29 januari 2016 @ 20:40 |
Vervolg op het nieuws over theorie-examens die je met twee vingers in de neus kunt halen: Het CBR gaat de examens aanpassen. Klein detail: ze waren al een tijdje (enkele jaren) op de hoogte. Maar het heeft vast niets te maken met de afgelopen nieuwsberichten... | |
jeroen25 | vrijdag 29 januari 2016 @ 21:47 |
Je zou ook kunnen zeggen dat je op de vluchtstrook per definitie niet veilig staat. | |
Messina | vrijdag 29 januari 2016 @ 22:13 |
Veiliger dan op de rijbaan met pech in ieder geval | |
Pizza_Boom | vrijdag 29 januari 2016 @ 22:15 |
Nou, vooruit dan maar. Nogmaals erdoorheen gegaan.
Je remt af. Je ziet dat de auto's voor je op de linkerrijstrook remmen, omdat er een vrachtauto aan het inhalen is. De afstand tot de voorliggers is groot genoeg zodat je rustig kan afremmen en kijk hoe de verkeerssituatie zich gaat ontwikkelen. Ik zie bij de achterste auto geen remlicht, maar alleen normale achterlichten. Ook bij de auto daarvoor zie ik geen remlichten. Daarbij is dit met gas los prima uit te laten rollen. De linkerrijstrook is onvoldoende vrij van sneeuw om daar met hoge snelheid te gaan rijden. Laat het gas los en ga op ruime afstand achter de auto met aanhanger naar de rechterrijstrook. Ga niet remmen op een besneeuwd wegdek. Whut Je gaat dus eerst naar links en daarna weer naar rechts... Die "lijn" in het midden is gewoon een spoor. In het echte witte deel links zie je de kantstreep. Parkeer de auto zo ver als je kunt in de berm. Dan sta je veiliger. Een berm die je niet goed kan zien door het hoge gras. En volgens mij is pech niet parkeren, want dan zou je strafbaar zijn op de vluchtstrook. Nog een pareltje gevonden: Tsja, door dit soort dingen snap ik wel dat mensen denken dat ze voorrang hebben als ze hun richtingaanwijzer aan zetten. Godverdomme zeg Wat denkt meneer of mevrouw de touringcarchauffeur ervan om gewoon het overige verkeer voorrang te verlenen bij het uitvoeren van zijn of haar zijdelingse manoeuvre, zoals RVV90 art. 54 voorschrijft. | |
Messina | vrijdag 29 januari 2016 @ 22:19 |
Zijn dit de daadwerkelijke foto's van het CBR? Vast niet. Ik had écht niet van die vage vragen (oude methode). | |
jeroen25 | vrijdag 29 januari 2016 @ 22:28 |
Maar stel dat er in de berm krokodillen zitten? | |
Pizza_Boom | vrijdag 29 januari 2016 @ 22:30 |
Nee, het CBR geeft natuurlijk geen vragen online staan. Maar dit is wél oefenmateriaal om voor je examens te oefenen. Dus het zal de CBR vraagstelling en dergelijke wel heel erg benaderen. Het zal in ieder geval niet heel erg anders zijn. Er zit tegenwoordig dus naast gevaarherkenning ook nog verkeersinzicht in, dat is nog grotere bullshit... Dat soort dingen moet je testen in een echte lesauto of des noods in een simulator, alhoewel ik, toen ik leerde rijden, van meerdere klasgenoten (even oud, dus ook rijles) die wel in een simulator hadden gereden hoorde dat een hoop daar geen feeling voor hebben, omdat je geen feedback krijgt zoals in de auto. Sommige reden dus 180 zonder dat ze het door hadden. Mijn eerlijke mening over de bus: Die bus zie je natuurlijk van verre al aankomen (als je een beetje vooruit kijkt zie je die bus inlopen op die vrachtwagen), dus je weet dat die gaat inhalen. Nu remmen getuigd niet van verkeersinzicht en enig anticipatievermogen. Je kan 2 dingen doen als je dit ziet gaan gebeuren (dus een paar honderd meter eerder): 1. Je geeft extra gas en rijdt het gat dicht, maar daardoor trek je een groter gat met je achterligger. Dan had de buschauffeur wat dichter op de vrachtwagen gezeten, maar dat had nog makkelijk gepast. 2. Je laat je gas los en geeft alvast een grootlichtseintje, zodat de chauffeur weet dat hij ertussen mag. Afhankelijk van de verkeersdrukte en de snelheid van het overige verkeer en je eigen bui kies je 1 of 2. Hij lijkt met iets van een sleutel bezig bij zijn achterwiel. Les 1 bij sleutelen: Zorg voor een stabiele ondergrond. De berm is geen stabiele ondergrond, als ik een auto omhoog moet krikken, vind ik het prettig als de kant die op de grond blijft, ook gewoon grip heeft. Verder mis ik iets veel belangrijkers: Als je goed kijkt naar de uitslag van de voorwielen, zie je dat die iets richting links (in rijrichting) gedraaid staan. Dat betekent dat als er iemand achterop klapt, de auto richting het overige verkeer geduwd wordt. Als je met pech langs de weg staat, zet je je wielen altijd richting de verkeersluwe zijde. In dit geval zou hij dus volledig in moeten draaien naar rechts. Klapt er wat achterop, dan schiet de auto de berm in. Minder gevaarlijk dan de rijbaan op. Stel nou dat je op een ringweg rijdt met links en rechts een vangrail en je krijgt links pech en kan niet meer aan rechts komen. Dan draai je hem dus volledig naar links in (en bel je 112). Dan wordt jouw auto bij een botsing van achter de vangrail in gedrukt. Is niet leuk nee, maar stuk is ie dan toch al. | |
DX11 | vrijdag 29 januari 2016 @ 22:48 |
Ik heb trouwens toevallig vandaag een heel mooi voorbeeldje opgenomen hoe je het NIET moet doen Examenvraag, wat deed ik fout? | |
Pizza_Boom | vrijdag 29 januari 2016 @ 22:53 |
- Niet rechts rijden - Niet ver genoeg vooruit kijken - Niet je gas loslaten op het moment dat die ander naar links kwam | |
DX11 | vrijdag 29 januari 2016 @ 22:57 |
Niet rechts rijden is niet echt van toepassing, ik reed ~200 (Duitsland) dan kan je moeilijk achter elke vrachtwagen duiken want dan gaat het fout. | |
#ANONIEM | vrijdag 29 januari 2016 @ 22:57 |
BAM NICE! | |
Pizza_Boom | vrijdag 29 januari 2016 @ 23:02 |
Dit gat was groot zat. | |
DX11 | vrijdag 29 januari 2016 @ 23:04 |
Als je dat denkt heb je nog nooit met 200 langs een vrachtwagen gereden. | |
Pizza_Boom | vrijdag 29 januari 2016 @ 23:06 |
Nee, niet met 200, dat ging wel wat harder. | |
Piperidine | zaterdag 30 januari 2016 @ 12:48 |
Zojuist mijn (eerste les) proefles gehad. Flink wennen als je nooit in de auto hebt gezeten, en natuurlijk beetje zenuwachtig. Ik vond het niet heel slecht gaan eigenlijk. Ik mocht eerst de wijk uitsturen, daarna op een leeg veldje scherpe bochten geoefend, vervolgens het schakelen en daarna heb ik een stukje gereden en ondertussen zelf geschakeld. Weet niet wat er normaal gesproken in een proefles wordt geoefend, maar de instructeur zei in ieder geval gemiddeld aantal lessen. Maar goed, dat maakt mij niet zoveel uit, als ik het maar haal en niet een eeuwigheid bezig ben . | |
Muisraket | zaterdag 30 januari 2016 @ 13:07 |
Ik ben nog steeds aan het lessen... Ik vind het zo frustrerend, want vaak weet ik binnen 3 minuten al of mijn les super goed zal gaan, of echt heel slecht. Dit hangt bij mij vooral af van hoe rustig ik mezelf kan houden. Maar als super neurotisch en angstig persoon is dat vaak zo lastig voor mij. Ik ben al heel lang aan het lessen en als het goed gaat, zit ik ruim op TT niveau. Maar vervolgens gaat de les erna zó slecht, dat het lijkt alsof ik net begonnen ben. Ik word hier echt een beetje moedeloos van. Ik vroeg me af of er mensen zijn die dit herkennen en misschien tips hebben. Overigens denk ik niet dat ik me onrustig voel door mijn instructeur, want ik heb de laatste tijd één en dezelfde en bij hem voel ik me voor mijn doen goed op mijn gemak. | |
Ypmaha | zaterdag 30 januari 2016 @ 16:24 |
Met andere woorden: je laat je rijstijl afhangen van externe factoren. Dat is niet de bedoeling. Jij zit letterlijk achter het stuur, dus jij bepaalt hoe je rijdt en anticipeert op die externe factoren. Je kan de auto voor je waar je tegenaan botste wel de schuld geven dat hij te langzaam reedt of plotseling remde, maar als jij genoeg afstand had gehouden was er niks aan de hand. Ik herken me er enigszins in. Bij mij was het dat ik van mezelf na mijn 30e les het kwalijk nam als ik weer eens een domme fout maak. Dat is nergens voor nodig. Zelfs ervaren chauffeurs maken soms domme fouten. Je zit nog op rijles, dus je rijdt nog niet goed. En dat geeft niks. [ Bericht 4% gewijzigd door Ypmaha op 30-01-2016 16:32:26 ] | |
Muisraket | zaterdag 30 januari 2016 @ 19:06 |
Even iets recht zetten: ik word niet agressief of onrustig door andere weggebruikers. Ik word onrustig door mezelf, o.a. door foutjes maar soms ook zonder reden lijkt het wel. Ik weet dat zelfs ervaren chauffeurs domme fouten maken, maar ik les echt al héél lang. En op een gegeven moment wil je toch wel richting je rijbewijs gaan. Domme fouten maken is één ding, maar een gevaar op de weg zijn iets anders natuurlijk. | |
Ypmaha | zaterdag 30 januari 2016 @ 19:15 |
Dan zou ik uitzoeken waarom je onrustig wordt van jezelf en dat aan te pakken. Als je dat zelf niet kan iemand zoeken die dat wel kan. Verder lessen zou zonde van het geld zijn. | |
jeroen25 | zaterdag 30 januari 2016 @ 20:47 |
Fouten moet je ook achter je kunnen laten. Gewoon even kort bedenken wat er precies mis ging, je voornemen om het de volgende keer anders te doen en dan verder zonder je op te vreten over die fout. | |
Mark031 | zaterdag 30 januari 2016 @ 20:54 |
Hoeveel lessen heb je al gehad? Als het niet aan je rijvaardigheid ligt, maar aan je angsten, dan moet je iets aan je angsten gaan doen. | |
Blue_Panther_Ninja | zaterdag 30 januari 2016 @ 23:39 |
Hoeveel lessen heb je inmiddels?? | |
Evi90 | zondag 31 januari 2016 @ 10:21 |
Ik heb precies hetzelfde; soms gaat het een les goed, maar een les later maak ik weer 100 fouten. Waar dit o.a.. mee te maken heeft bij mij is dat ik nu in een fase zit waarin ik niks nieuws meer leer, daardoor ben ik veel minder bewust bezig dan in het begin. En natuurlijk wordt het ook minder leuk om te rijden naarmate je langer bezig bent. Wat ik ook herken bij jou is dat het na 3 minuten rijden al verpest is voor je gevoel; bij mij komt dit gevoel soms zelfs al vóór de les doordat het regent/de zon laag staat etc. Ik laat me dan veel te veel afleiden door omstandigheden waardoor ik zenuwachtig wordt. Dit probeer ik wel uit te schakelen nu; uiteindelijk ben alleen ik verantwoordelijk voor hoe ik rij. Ook als je fouten maakt moet je toch proberen om die gelijk achter je te laten zodat het geen invloed heeft op de rest van je les. Mijn laatste les afgelopen week ging ook weer crap; maar er gingen ook dingen goed (zoals invoegen, wat ik nog steeds een beetje eng vind ) Probeer ook bij dingen stil te staan die wél goed gaan en hoe je op zo'n moment in de auto zit. Om toch weer een beetje mijn focus terug te krijgen tijdens het rijden probeer ik sinds twee lessen al mijn fouten te noteren na de les en te bedenken hoe ik dit de volgende les anders ga doen. Daardoor ben ik tijdens de les veel meer bezig met mijn valkuilen en kan ik daarop anticiperen. Als je niets doet met de fouten die je blijft maken gaat er ook niks veranderen. | |
kaassouffle | zondag 31 januari 2016 @ 11:57 |
Het is toch een beetje 'wat wil het CBR mij hier zeggen/leren' wat je bij zulke opdrachten moet denken. Plaatjes met vrachtwagen voor je en zelf 130 op de teller zullen altijd wel 'remmen' zijn. Net als (100 op) besneeuwd wegdek nooit remmen zal zijn. Het is vaak later dat je zelf merkt dat gas los ook al genoeg is. Ze willen toch horen dat je de 'veilige beslissing' neemt denk ik. Maar vraag drie is gewoon onzin | |
Muisraket | zondag 31 januari 2016 @ 13:05 |
Ik ben de tel kwijt geraakt wat lessen betreft. Maar sowieso meer dan 60, waarschijnlijk zelfs meer dan 70. Ik ga ook iets aan mijn angsten doen, maar ik hoopte dat er misschien ook tips zijn specifiek voor autorijden.Super herkenbaar dit inderdaad! En bedankt voor de tip, ik zal het uitproberen! | |
Pizza_Boom | zondag 31 januari 2016 @ 13:27 |
Dan gaan we dus de discussie voeren: "wat is veilig". Ik vind remmen op de snelweg niet iets dat per definitie veilig is. Gas loslaten of snelheid houden kan in veel gevallen veiliger zijn (en is dat niet voor jezelf, dan is het voor het verkeer achter je). Daarnaast is gevaarherkenning op een theoretische manier toetsen eigenlijk gewoon de grootst mogelijke onzin. Je mist de feeling, de omgeving, de beleving van het autorijden. Je ziet 1 splitsecond, maar de splitsecond ervoor en erna mis je. Het CBR vindt dat blijkbaar ook, want je mag immers de helft fout doen. | |
kaassouffle | zondag 31 januari 2016 @ 20:29 |
Ben ik met je eens hoor. Waar ik zei 'veilige keuze' moet dan natuurlijk zijn 'wat het CBR de veilige keuze zou vinden maar waar je het zelf niet per definitie mee eens bent'. | |
Sander166 | zondag 31 januari 2016 @ 22:41 |
60 lessen van een uurtje? 60 uur is niet heel veel. Heb je al een TTT gehad of een examen aangevraagd? Ik had in totaal ook iets van 60 lessen, omdat ik 1x was gezakt en je in de tussentijd moet doorlessen. In het begin had ik ook een soort 'angst', omdat het allemaal nieuw voor me was en ik er niet tegen kon om te falen. Uiteindelijk merkte ik dat ik beter ging rijden als ik gewoon relaxed was en me niet druk maakte om fouten van mezelf of van andere weggebruikers. Nu ik zelf rij merk ik dat het overgrote deel van de mensen echt niet volgens het boekje rijdt. Ik ben uiteraard wel alert, maar niet meer zo pietje precies als toen ik ging lessen. Juist door dat pietje precies doen raakte ik gestresst, omdat ik perfect wou rijden. | |
Muisraket | maandag 1 februari 2016 @ 22:45 |
Een uur inderdaad. Maar het zou goed kunnen dat het er al 10+ meer zijn, ik heb best een aantal lessen gehad die niet op mijn leskaart staan, dus ik kan het niet precies nagaan. Ik heb over een week mijn TTT. Ik hoor inderdaad vaker dat als je je rijbewijs eenmaal hebt, je anders rijdt. Maar daar ben ik juist ook bang voor, omdat ik vrees dat ik dan niet alert genoeg ben. En dat zorgt ook voor stress. Ik zal mijn best doen om me minder druk te maken over fouten, maar dat is 9voor mij) makkelijker gezegd dan gedaan. Wel fijn dat het je toch gelukt is, ondanks je angst! | |
KolonelBroodje | woensdag 3 februari 2016 @ 12:29 |
Vanochtend geslaagd voor het rijexamen Hoelang duurde het bij jullie voordat je de mail van het cbr kreeg? | |
Pinnenmutske | woensdag 3 februari 2016 @ 12:49 |
Proficiat | |
#ANONIEM | donderdag 4 februari 2016 @ 18:02 |
Lekker karren man! | |
#ANONIEM | donderdag 4 februari 2016 @ 18:03 |
Bij mij duurde het bij zakken +- 5 minuten En bij het slagen +- 30 | |
KolonelBroodje | donderdag 4 februari 2016 @ 18:04 |
Dankjewel! Ik heb inmiddels de mail binnen. Bij mij duurde het zo'n 5 uur ongeveer. | |
#ANONIEM | donderdag 4 februari 2016 @ 18:05 |
Hier nog zo een... 70 lessen gehad bij elkaar, een aantal van 1 uur, een aantal van 2 uur en ik meen 3 van 4 uur Maar goed, als je uiteindelijk dat pasje hebt dan leer je pas echt rijden en je kijkt er eigenlijk niet echt meer op terug de minuut nadat je zonder instructeur en mét pasje op zak in de auto stapt | |
Evi90 | donderdag 4 februari 2016 @ 19:37 |
Waarom duurde het bij jou zo lang? | |
#ANONIEM | donderdag 4 februari 2016 @ 19:39 |
Combinatie van - Door lessen zonder theorie. - 8 maanden pauze genomen door dat mijn 2e instructeur mij heel onzeker maakte. - Steeds zakken voor het praktijk/theorie examen. - Niet fatsoenlijk kunnen rijden | |
Blue_Panther_Ninja | zaterdag 6 februari 2016 @ 08:09 |
Fuck,gistermiddag voor 2e keer CBR theorie-examen auto gedaan en opnieuw kom ik niet onder de 5 fouten voor deel 2(dit maal 9 fouten) terwijl gevaarherkenning geen enkele probleem was(5 fouten waarvan 1 niet beantwoord!!). | |
Piperidine | zondag 7 februari 2016 @ 10:48 |
Dat laatste deel is imo makkelijker dan gevaarherkenning. Je mag niet voor niets bijna de helft fout hebben voor dat onderdeel. Over deel 2: lees een theorieboek (ik had ANWB) van A tot Z door, maak heel veel oefenvragen en maak een samenvatting van alle vragen die je fout hebt beantwoord. Ook echt de meest onbenullige dingen zoals maximale promillages en of een toerenteller/gevarendriehoek/ehbo-doos verplicht is, opschrijven. Ook één voor één goed de vragen + motivatie doorlezen, ook als je het goed hebt (want soms gok je misschien). Op een gegeven moment kun je alles wel dromen qua kruispunten, voorrangsregels, militaire colonne, etc. | |
Messina | zondag 7 februari 2016 @ 11:45 |
Opschrijven is echt een goede tip, dan onthou je het beter | |
SacreCoeur | zondag 7 februari 2016 @ 16:53 |
Serieuzer nemen waarschijnlijk, inderdaad opschrijven denk ik... Ik heb er 4x over gedaan omdat ik het niet serieus nam en daarom ken ik nu de theorie heel slecht. | |
VoetenMat | zaterdag 13 februari 2016 @ 22:24 |
Even een update: Na ongeveer 300-400km afgelegd te hebben kan ik zeggen dat ik zo blij nen dat ik hem eindelijk binnen ben, ook al wilde ik bijna opgeven het is het allemaal waard | |
Piperidine | zondag 14 februari 2016 @ 20:49 |
Gefeliciteerd! Maar je hebt maar zo weinig kilometers gemaakt? | |
Messina | zondag 14 februari 2016 @ 21:07 |
Je verwacht dat mensen direct naar Italië rijden? | |
#ANONIEM | zondag 14 februari 2016 @ 21:11 |
Mag ik In de op? | |
Messina | zondag 14 februari 2016 @ 21:18 |
Als je het Anne heel lief vraagt (en even de datum er duidelijk bij zet) doet ze dat vast voor je als ze tijd heeft | |
#ANONIEM | zondag 14 februari 2016 @ 21:29 |
25 januari failgod. | |
Anne | zondag 14 februari 2016 @ 21:31 |
Check . | |
VoetenMat | maandag 15 februari 2016 @ 06:54 |
Ja alles zit bij mij in de buurt en zelfs met de fiets is het maximaal 8 minuten, dus dat is zonde om met de auto te rijden. | |
#ANONIEM | maandag 15 februari 2016 @ 16:17 |
ik heb nu denk ik 400 km op mijn naam staan | |
Ypmaha | maandag 15 februari 2016 @ 18:57 |
Ik heb 20km gereden. Heb hem nu bijna twee maanden | |
#ANONIEM | maandag 15 februari 2016 @ 18:59 |
Vind je rijden niet leuk? | |
Sander166 | maandag 15 februari 2016 @ 19:38 |
Valt wel mee toch? Ik heb de mijne nu ruim 6 maanden en ik rij eigenlijk alleen maar in m'n eigen woonplaats. Dus veel stadsverkeer en korte ritten. Heb tot nu toe nog geen reden gehad om naar een andere stad te rijden Pak ook veel m'n fiets. Vind het zonde om zoveel geld aan brandstof te verspillen als ik ook de fiets kan pakken. Dat hele gebeuren van rijervaring opbouwen vind ik eigenlijk overdreven. De eerste paar keer zelfstandig rijden is misschien spannend en nieuw, maar daarna valt er nog weinig nieuws te leren. | |
Ypmaha | maandag 15 februari 2016 @ 19:52 |
jawel, maar ik heb geen auto. heb hem ook helemaal niet nodig. | |
#ANONIEM | maandag 15 februari 2016 @ 19:53 |
ik ook niet. gewoon als je ouders naar de supermarkt gaan vragen mag ik rijden. bij mijn pa moet ik nu alle ritjes van hem rijden | |
Ypmaha | maandag 15 februari 2016 @ 19:56 |
mijn ouders hebben ook geen auto. | |
#ANONIEM | maandag 15 februari 2016 @ 19:56 |
dan vind ik 20 km al heel knap. | |
Ypmaha | maandag 15 februari 2016 @ 19:59 |
auto van mijn werk | |
SacreCoeur | maandag 15 februari 2016 @ 20:02 |
Ik pak echt voor elke scheet de auto, het is gewoon achterlijk. | |
Messina | maandag 15 februari 2016 @ 21:32 |
Doe ik op het moment ook, maar als het beter weer wordt pak ik weer lekker de fiets. | |
Pizza_Boom | dinsdag 16 februari 2016 @ 01:48 |
Behalve routine opbouwen, situaties gaan herkennen voordat ze gebeuren, ervaring opdoen, echt leren rijden (doe je pas na 5 jaar of 100.000 km, which comes last), het verkeer leren aanvoelen, een auto aanvoelen, het verkeer lezen, vooruit leren denken (ook, of liever gezegd, juist in vreemde situaties), verschillende weerstypen, etc. | |
Pizza_Boom | dinsdag 16 februari 2016 @ 01:53 |
Voor een beginner in anderhalve maand 400 km is best redelijk. Goed, op een goede dag draai ik er meer, maar ik heb mijn rijbewijs ook iets langer | |
Kanye | dinsdag 16 februari 2016 @ 05:38 |
Lees al een tijdje mee in dit topic (een jaar of 3..) maar heb nooit echt gepost, vandaag voor het eerst dan! Heb afgelopen week eindelijk mijn rijbewijs behaald. Heb 3 jaar geleden hiertoe al eens een poging gedaan. Dat was werkelijk verschrikkelijk. Kreeg er maar geen vat op, kon het gewoon echt niet en het ging ook niet beter naarmate de tijd vorderde. Ik was destijds 17 (was helemaal niet klaar om auto te rijden realiseer ik me achteraf!) en begon er echt verschrikkelijk onzeker over te worden. Heb er toen gedurende een jaar 40 uur les en twee examens doorgejast (100% wetende dat ik zou zakken, en terecht ook) en kreeg eigenlijk steeds een negatiever gevoel bij het hele lessen/autorijden. De instructeur was op zich geen verkeerde kerel maar er was ook niet echt bepaald sprake van een klik. Heb het toen maar gelaten voor wat het was. Drie jaar later, een stuk volwassener, waagde ik nog maar eens een poging. Ditmaal in een andere stad (leste bij een kennis/familielid voor een vriendenprijsje). Geweldig instructeur en ik kon het werkelijk niet geloven toen ik het in de vingers kreeg. Het niveau waar ik na 40 uur bij instructeur 1 op zat, had ik kunnen bereiken met 5 tot 10 uur bij instructeur 2, vertelde hij me (en ik geloof hem ook!). Heb uiteindelijk 20 uur les van hem gehad (In een vreemde stad!) en de stijgende lijn was echt met elke les zichtbaar. En afgelopen week dus het examen behaald. Moraal van het verhaal: niet opgeven als het niet wil lukken! Een andere rijschool/instructeur kan echt wonderen doen. Nu direct beginnen met sparen voor een eerste auto. Ben al verliefd geworden op de Chrysler Sebring uit 2004/2005 . | |
VoetenMat | dinsdag 16 februari 2016 @ 09:23 |
Gefeliciteerd! En wat een doorzettingsvermogen zeg, ik zou het allang hebben opgegeven. | |
Pizza_Boom | dinsdag 16 februari 2016 @ 20:50 |
Doe jezelf een lol en koop eerst wat kleins ofzo... Paar honderd euro, jaartje APK, kan je alvast een schadevrij jaar opbouwen, ervaring opdoen en dergelijke zonder dat e.e.a. al te duur wordt. Waarom krijg ik trouwens, bij de Sebring, Need for Speed Underground geluiden in mijn hoofd als ik hem google? | |
#ANONIEM | dinsdag 16 februari 2016 @ 21:21 |
je kunt oom schadevrije jaren opbouwen met een leuke auto. Elke km die ik rijd in mijn mams auto weet ik dat ik geen kleine hatch wil. Alleen fijn met parkeren | |
Pizza_Boom | dinsdag 16 februari 2016 @ 21:27 |
Als je alle kosten zelf moet betalen van je bijbaantje praten we nog wel eens... Had zo'n klasgenoot, 2 dikke Duitsers en een motor, kwam altijd op de motor, want de ene auto stond geschorst en de andere was zo duur met parkeren en brandstof. | |
#ANONIEM | dinsdag 16 februari 2016 @ 21:31 |
elke auto is toch even duur met parkeren? | |
Pizza_Boom | dinsdag 16 februari 2016 @ 21:36 |
Een motor kost niets met parkeren | |
#ANONIEM | dinsdag 16 februari 2016 @ 21:40 |
een fiat panda kost net zoveel als een dikke rover | |
SacreCoeur | dinsdag 16 februari 2016 @ 21:43 |
Ik ook niet hoor.. ik rijd Focus en eigenlijk wil niet anders meer, beetje midden maatje. Maar wss moet ik toch kleiner. | |
Pizza_Boom | dinsdag 16 februari 2016 @ 21:44 |
Lees je wel wat ik zeg? | |
Evi90 | dinsdag 16 februari 2016 @ 21:47 |
Maar waar lag dat precies aan dat het bij die tweede instructeur ineens zoveel beter ging? | |
#ANONIEM | dinsdag 16 februari 2016 @ 21:48 |
eerste les auto. | |
#ANONIEM | dinsdag 16 februari 2016 @ 22:25 |
Dat hij al 40 lesuren achter de rug had, gemiddeld doen mensen er 40 tot 45 uur over tot het behalen van een rijbewijs (B). Bewijst wel dat de eerste instructeur blijkbaar weinig inzicht verschafte, en de tweede een stuk meer. En dus voor hem beter was En zijn abstractievermogen is ook wat groter, gezien hij wat ouder is geworden [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2016 22:27:16 ] | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 16 februari 2016 @ 22:47 |
Verkeerd | |
Kanye | dinsdag 16 februari 2016 @ 23:09 |
Moeilijk om de vinger op te leggen. Denk dat de leerstijl van instructeur 2 (af en toe leek het wel net of we maatjes waren die gezellig aan het toeren waren.) gewoon een stuk beter aansloot op wat ik nodig had. En ben inderdaad ook een stukje ouder/volwassener Heb nog een studenten-ov en kan voorlopig nog genoeg km's maken in de auto's van mijn gezinsleden. Heb eigenlijk niet eens echt een auto nodig maar voor een mooie auto wil ik best sparen, vandaar. Is inderdaad niet zo logisch om direct zo'n dikke bak als eerste auto te nemen, maar logica is voor mij dan ook niet echt doorslaggevend in deze keuze | |
mimimi | vrijdag 26 februari 2016 @ 23:56 |
[ Bericht 100% gewijzigd door mimimi op 27-02-2016 00:09:54 ] | |
1marcelfilms | woensdag 2 maart 2016 @ 19:08 |
hallo ik wil na een maand gestopt te zijn wel graag mijn rijbewijs hebben. iemand tips om weer te beginnen? of is het de moeite niet waard dat het na 25 lessen nog niet lukte gewoon stoppen . SERIEUS AUB!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! | |
1marcelfilms | woensdag 2 maart 2016 @ 19:13 |
Ik ben het wel beu om niet gerust te kunnen rijden zeg maar zonder altijd zenuwachtig te worden voor politie | |
tripel7 | woensdag 2 maart 2016 @ 19:13 |
Stoppen dan | |
KolonelBroodje | woensdag 2 maart 2016 @ 19:24 |
Ik las laatst ergens dat het gemiddelde aantal lessen in Nederland rond de 40 ligt. Dus ik zou er gewoon voor gaan! | |
Evi90 | donderdag 3 maart 2016 @ 13:09 |
Hoe gaat het nu bij jou? | |
jeroen25 | zaterdag 5 maart 2016 @ 23:48 |
Hoezo? Rij je nu zonder rijbewijs? | |
Messina | zondag 6 maart 2016 @ 00:02 |
Ja, dat doet 'ie. Dus gewoon negeren deze user. Komt constant om tips vragen om die vervolgens in de wind te slaan. Of erger nog, helemaal niet te reageren tot de volgende 'noodkreet'. | |
Sounddragon | zondag 6 maart 2016 @ 00:13 |
Dit. | |
1marcelfilms | zondag 6 maart 2016 @ 10:39 |
Lekker behuldpzaam zeg | |
Ferdo | zondag 6 maart 2016 @ 13:23 |
Nee, voor je medeweggebruikers is het zeker een geruststellende gedachte dat er mensen die er nog niet klaar voor zijn toch met een auto de weg opgaan? Daar heb ik eerlijk gezegd meer medelijden mee. Getuige post 149 heb je wat dat betreft inderdaad niets te klagen gehad. | |
1marcelfilms | zondag 6 maart 2016 @ 13:35 |
- wech - [ Bericht 98% gewijzigd door Sounddragon op 06-03-2016 13:37:54 ] | |
AutumnRain | maandag 21 maart 2016 @ 15:49 |
Ik lurk al een tijdje mee in dit topic, maar aanstaande woensdag is het dan ook mijn beurt om op te gaan voor mijn praktijk! Ben wel wat nerveus; mijn rijinstructeur is de laatste paar lessen angstvallig stil en toen ik een 'proefexamen' deed met mijn instructeur werd ik ineens behoorlijk zenuwachtig terwijl ik normaal vrij rustig ben tijdens het rijden. Een vriend van me raadde me iets als Plantival aan om in te nemen voor mijn praktijkexamen - heeft iemand hier ervaring mee? Of is het meer een kwestie van 'gewoon doen'? | |
#ANONIEM | maandag 21 maart 2016 @ 15:54 |
Neem anders wat energie drank.(scherpere geest) hielp bij mij wel. | |
Ridocar | maandag 21 maart 2016 @ 16:09 |
Banaan eten, schijnt iets te doen met je hersenen waardoor ze meer alert zijn. | |
Pizza_Boom | maandag 21 maart 2016 @ 20:09 |
Is je instructeur rustig en stil terwijl jullie normaal zaten te keuvelen, of zat ie normaal commentaar te geven? | |
vannelle | maandag 21 maart 2016 @ 20:31 |
Het is iets in je hoofd, er staat druk op omdat het belangrijk is en je weet dat je beoordeeld gaat worden. Wat ik altijd tegen mijn leerlingen zei: Zie het als een gewone rijles maar dan alleen met een andere instructeur. Je weet dat je kunt rijden (anders zou je niet op examen gaan) maar het CBR gelooft je niet op je blauwe ogen dus moet je gewoon maar ff laten zien wat je kunt. | |
AutumnRain | dinsdag 22 maart 2016 @ 22:41 |
Op zich gaf hij geen ander commentaar dan normaal, maar meestal zei hij aan het eind nog wel dat hij er vertrouwen in had en de laatste tijd niet. Het commentaar dat hij gaf was echter wel gewoon terecht en vandaag heeft hij me ook een beetje moed ingesproken, dus ik heb er wel een beetje vertrouwen in. Het is vooral een kwestie van proberen besluitvaardig te zijn - dat is meestal waar ik tijdens rijlessen tegenaan loop. Verder ga ik gewoon een beetje rijden en proberen te negeren dat het een examen is! Heb vandaag overigens toch maar een pilletje Plantival ingenomen, werkt eigenlijk vrij goed - ondanks dat ik het idee heb dat het meer placebo-effect is dan dat het daadwerkelijk iets doet, was ik mijn zenuwen vandaag iets meer de baas en kon ik me meer op het rijden focussen. | |
TwenteFC | dinsdag 22 maart 2016 @ 23:01 |
Zou mij er niet al te druk om maken, tegen het einde gaat gewoon heel veel goed en laten ze je gewoon simpelweg zelfstandiger rijden met hier en daar wat simpele aanwijzingen. Zou het eerder als een positief iets zien, als hij jou nu nog de hele tijd zou moeten coachen zo vlak voor het examen dan is er iets mis. | |
AutumnRain | woensdag 23 maart 2016 @ 16:14 |
Het was zeker niet mijn beste rit en ik was toch nog aardig zenuwachtig, maar ik ben geslaagd! Heb meteen mijn rijbewijs aangevraagd, mag hem vrijdag ophalen. Daarna lekker ervaring opdoen! | |
Evi90 | donderdag 24 maart 2016 @ 10:13 |
Tof, gefeliciteerd! Heb je nog tips wat zenuwen betreft enzo, ik moet ook binnenkort | |
Pizza_Boom | donderdag 24 maart 2016 @ 10:22 |
Gewoon rijden zoals je normaal doet, alleen dit keer zit er een andere instructeur naast je. Je mag, normaal gesproken, op voor examen omdat je het kan, niet omdat ze hopen dat je het kan. | |
Sounddragon | donderdag 24 maart 2016 @ 10:23 |
Nice! | |
Sounddragon | donderdag 24 maart 2016 @ 10:24 |
Zenuwen zijn voor anderen, die neem je niet mee naar een examen. | |
DX11 | donderdag 24 maart 2016 @ 10:25 |
*Enkele uitzonderingen daargelaten | |
Pizza_Boom | donderdag 24 maart 2016 @ 11:01 |
Ik wilde jou niet noemen | |
MissStevie | maandag 4 april 2016 @ 14:11 |
Mja.. Vanmiddag 1e praktijkexamen gehad en finaal gezakt. Ik werd opeens zo nerveus. Letterlijk trillende handen en benen. Daardoor domme fouten gaan maken. Super irritant. Het volgende examen is alweer aangevraagd, want ik kan gewoon goed autorijden, in de lessen gaat het altijd super goed.. Zijn er mensen die deze extreme nervositeit herkennen en die misschien een gouden tip hebben over hoe het tegen te gaan is? | |
DX11 | maandag 4 april 2016 @ 14:27 |
Valeriaan (word je rustig van) schijnt nogal eens te kunnen helpen in dit soort situaties. | |
Roces18 | maandag 4 april 2016 @ 15:23 |
wiet | |
#ANONIEM | maandag 4 april 2016 @ 15:24 |
faalangst examen nemen. Dan hoor je wat ze wilt zien van je.plus die 15 minuten praten halen de stress weg. | |
Roces18 | maandag 4 april 2016 @ 15:41 |
En je moet het niet als een examen zien. Dus al die gare middeltjes moet je niet eens willen nemen. Zie het als een rijles, doe zoals je het altijd doet. En dan ben je klaar. | |
SacreCoeur | maandag 4 april 2016 @ 16:38 |
Als je een beetje nerveus bent dan kun je op zich wel valeriaan nemen inderdaad. En anders een faalangstexamen, ik heb de grote fout gemaakt door dit niet gelijk te doen en toch een aantal keer normaal examen te doen. Hierdoor ben ik vaak gezakt. Uiteindelijk ben ik geslaagd met een faalangst & bètablokker. | |
MissStevie | maandag 4 april 2016 @ 18:24 |
Thnx voor de tips allemaal! Ik wou dat ik dat knopje om kon zetten en net kon doen of het een rijles is, maar daar ben ik jammerlijk in gefaald valeriaan heb ik geprobeerd, maar werd ik suffig van.. Dat faalangsexamen, wat maakt dat zoveel beter dan een gewoon examen? Mijn schoonzusje beeft dat ook gedaan namelijk en wat ik van haar hoorde is het verschil vooral +- ¤200-' | |
SacreCoeur | maandag 4 april 2016 @ 19:43 |
Is per rijschool verschillend. Je kunt op CBR site een filmpje zien, dan zie je het verschil. Je kunt bijvoorbeeld een time out nemen tijdens je rit en je krijgt een langer gesprek van te voren, je krijgt ook geen navigatie rijden of clusteropdrachten, maar gewoon direct aangewezen ( niet alleen d.m.v. praten, maar ook handgebaren... nou had dan van mij te gehoeven maar okay ) Het is gewoon een totaal ander soort examen naar mijn beleving. | |
#ANONIEM | maandag 4 april 2016 @ 19:50 |
bij mij was het +40 ofzo. Daarvoor kreeg ik een gesprekje waardoor je weet wat de examinator wilt zien en dan ben je lekker relaxt. Je rij rondje is ook langer en je mag altijd even een rust momentje nemen(wat ik niet gebruikt had). Plus ze houden rekening met stress. | |
#ANONIEM | maandag 4 april 2016 @ 19:50 |
Tijdens lessen nooit last gehad hiervan? Dan zijn het gewoon zenuwen en dat is enorm kut ja. Faalangst is wat anders. Wat je kunt doen is proberen een juiste ademhalingstechniek aan te houden, vooral vlak voordat je moet gaan afrijden, gewoon om jezelf te kalmeren. Reed je instructeur ook mee tijdens je examen? | |
GeenInspiratie. | dinsdag 5 april 2016 @ 23:20 |
Vorig jaar maart begonnen en heb hem dan sinds vandaag ook binnen, hoor! Alleen nog even wachten op die 5 werkdagen maar wat stelt dat nu nog voor.. | |
Messina | dinsdag 5 april 2016 @ 23:43 |
Van harte! Alvast veel veilige kilometers gewenst | |
Mark031 | donderdag 7 april 2016 @ 15:52 |
Het zit tussen je oren. Je moet met de instelling gaan rijden dat je het kan en dat het niks voorstelt, want elke mongool kan een rijbewijs halen. In feite stelt het ook niks voor, want een half uurtje rijden is echt niks. | |
E-Dubble | vrijdag 8 april 2016 @ 22:14 |
Ik was altijd bloednerveus zelfs voor de lessen maar een vriendin van me raadde aan om een sport-documentaire (boks om specifiek te zijn) net voor het examen te kijken. Werkte perfect, raakte in een soort van gevoel dat ik iedereen kon neerhoeken en dat alles zou lukken. Heb het toen ook makkelijk gehaald. Weet niet of het bij jou zou werken maar op korte termijn ga je er wel over nadenken. | |
#ANONIEM | vrijdag 8 april 2016 @ 22:15 |
Dit wel, het CBR is zelfs nog erg soepel qua voorwaarden | |
Ypmaha | zaterdag 9 april 2016 @ 08:57 |
Eerste bekeuring al binnen. Tweede rit ooit | |
jeroen25 | zaterdag 9 april 2016 @ 19:09 |
Snelheid? | |
H0D3NPYL | zaterdag 9 april 2016 @ 19:13 |
| |
#ANONIEM | zaterdag 9 april 2016 @ 21:32 |
Ik had m`n rijbewijs 5 weken... Reed ik in een Ford Escort op een 50 weg, ik dacht dat je er 80 mocht, dus ik reed keurig de hele weg 75-80 Word ik geflitst met 76 Daarna geen bekeuringen meer gehad eigenlijk voor m`n snelheid. 2 weken terug een voor parkeren | |
#ANONIEM | zaterdag 9 april 2016 @ 21:56 |
dus 2 weken geleden gebeurd? Te hard rijden Fout parkeren | |
#ANONIEM | zaterdag 9 april 2016 @ 21:58 |
Ja 2 weken geleden had ik die boete voor het parkeren. Ik stond wel goed geparkeerd, maar ze waren bezig daar met het marktterrein en daar mocht je tijdelijk parkeren. Ik zag nergens een parkeermeter op het hele terrein dus vond het wel best, bleek dus dat je de parkeermeter in het straatje daar achter moest gebruiken voor het terrein En dat te hard rijden is alweer eh 8 maanden geleden | |
#ANONIEM | zaterdag 9 april 2016 @ 22:00 |
zolang al ke rijbewijs ik dacht dat ik hem niet zo veel later had | |
#ANONIEM | zaterdag 9 april 2016 @ 22:02 |
Ben 11 augustus geslaagd man! | |
#ANONIEM | zaterdag 9 april 2016 @ 22:04 |
sorryyy ik dacht eind december | |
#ANONIEM | zaterdag 9 april 2016 @ 22:05 |
Dit was m`n post over het slagen:
| |
#ANONIEM | zaterdag 9 april 2016 @ 22:08 |
is het staat examen anders? | |
#ANONIEM | zaterdag 9 april 2016 @ 22:09 |
Ze zeggen dat het makkelijker is, maar ik ben daar ook 2x voor gezakt En je kan kiezen voor een time-out. En het gesprekje aan tafel zowel begin van't examen als eind van't examen is langer en je word mee op je gemak gesteld. | |
#ANONIEM | zaterdag 9 april 2016 @ 22:12 |
klinkt als een faalangst examen. Die ik trouwens aanraad | |
Pizza_Boom | zaterdag 9 april 2016 @ 22:53 |
Hoe is de bebording daar? En hoeveel afstand is de volgende paal? Wat heb je gekregen, naheffing parkeerbelasting of fout parkeren? Klinkt, iig nu, als iets dat meestal niet klopt. | |
Ypmaha | zondag 10 april 2016 @ 22:30 |
90 waar je 70 mocht. zat niet op te letten. | |
Piperidine | zaterdag 30 april 2016 @ 20:55 |
Is 33 uur lessen zonder een enkele keer oefenen met fileparkeren niet een beetje gek? | |
Messina | zaterdag 30 april 2016 @ 22:05 |
Ligt eraan hoe ver je bent met lessen Er zijn mensen die in minder uren dan dat afrijden, er zijn mensen die het minder snel oppakken en het dubbele nodig hebben. Hoe gaat het verder met rijden? | |
SacreCoeur | zaterdag 30 april 2016 @ 23:40 |
Ik heb op de (ongeveer) 40 lessen die ik in totaal gehad heb maar 2x file parkeren gehad, ook pas heel laat. Moest ik dus mooi tijdens mijn examen fileparkeren . Schijnt (bijna) nooit te gebeuren en ik word weer misselijk als ik eraan denk. Wel geslaagd tho . | |
H0D3NPYL | zaterdag 30 april 2016 @ 23:43 |
Had je zelf niet kunnen aangeven om op fileparkeren te oefenen? | |
H0D3NPYL | zaterdag 30 april 2016 @ 23:44 |
Ik heb helemaal niet hoeven te parkeren bij mijn rijexamen, wel straatje keren. | |
SacreCoeur | zaterdag 30 april 2016 @ 23:50 |
Nah, tijdens het oefenen ging het ook wel goed hoor en (beetje stom misschien) gingen we er vanuit dat ik het niet zou krijgen tijdens het examen. Ik kreeg best veel tijdens mijn examen, vooruit parkeren, fileparkeren, keeropdracht en hellingproef. | |
H0D3NPYL | zaterdag 30 april 2016 @ 23:53 |
Ik heb trouwens nooit de hellingproef met handrem geleerd. | |
SacreCoeur | zaterdag 30 april 2016 @ 23:57 |
Haha, ik wel. | |
Piperidine | zondag 1 mei 2016 @ 11:57 |
Mijn examen is al gepland, eveneens TTT (over 5 lessen). Toen ik het vroeg was het antwoord: "dat komt wel, dat vind het CBR niet zo belangrijk". Ik krijg steeds meer het idee dat ik word klaargestoomd om examen van het CBR te halen dan dat ik leer autorijden. | |
Messina | zondag 1 mei 2016 @ 12:47 |
Ik mocht kiezen tussen handrem of voetrem, wat ik zelf fijner vond | |
Messina | zondag 1 mei 2016 @ 12:47 |
Dat komt omdat het niet echt uitmaakt of het ook LUKT om te parkeren. Als je het maar rustig blijft proberen, goed blijft kijken (aka: Alles veilig doet). | |
Piperidine | zondag 1 mei 2016 @ 12:51 |
Daar zit wat in, maar ik zou het niet echt een prettig idee vinden als het bij een TTT/examen niet lukt (ook al mag dat dus). | |
H0D3NPYL | zondag 1 mei 2016 @ 12:53 |
En wat vond je fijner? | |
Messina | zondag 1 mei 2016 @ 18:35 |
Voetrem | |
Pizza_Boom | maandag 2 mei 2016 @ 01:30 |
Ik vind het ook redelijk bizar. Parkeren is een naar mijn mening redelijk belangrijk onderdeel van het autorijden en als iemand dat niet kan bij het examen, zal zo'n persoon dat in 99 van de 100 gevallen ook nooit meer zelf gaan oefenen. | |
Saekerhett | dinsdag 3 mei 2016 @ 09:44 |
Holy fuck, bijna 11 jaar geleden alweer Ondertussen rijbewijs vorig jaar verlengd | |
Misterjack41 | woensdag 11 mei 2016 @ 20:54 |
Hallo, Ik heb vorige week mijn theorie gehaald, en mijn instructeur vond me daarvoor al klaar voor mijn praktijk, dat heb ik dan ook de 24ste (het was 24 mei of 18 juli...), alleen ik moet die datum wel met een andere instucteur naar het examen, en mede daardoor heb ik redelijk veel spanning, wat heben jullie tegen de spanning gedaan? | |
Ypmaha | woensdag 11 mei 2016 @ 21:25 |
Metal luisteren op hoog volume | |
Opsonisatie | woensdag 11 mei 2016 @ 21:27 |
Halleu, 11 mei ben ik geslaagd voor mijn praktijkexamen! Graag in OP | |
#ANONIEM | vrijdag 13 mei 2016 @ 23:33 |
Nice Opsoooooo | |
Opsonisatie | zaterdag 14 mei 2016 @ 00:05 |
| |
#ANONIEM | zaterdag 14 mei 2016 @ 00:16 |
Heb die van mij vandaag officieel een zwangerschap in bezit | |
DieselTank | woensdag 25 mei 2016 @ 11:47 |
Ik heb mijn rijbewijs rond 13 mei gehaald Even mijn verhaaltje: Ik heb 15 lessen gehad en alles in 1x. (ongeveer 10 lessen van 1,5uur) Het lessen ging erg goed en heb ook een lesje op de snelweg gehad en een lesje met tunnels rijden en door een echte grote stad heen, en een in de avond. De praktijkexamen was een appeltje eitje omdat je ongeveer 30min moet rijden maar als ik het ongeveer inschat heb ik ook 30 minuten voor verschillende rode stoplichten gestaan Daarom heb ik ook bijna 50 min gedaan over het examen. Ik heb dan nog geen eens door de binnenstad gereden of ergens waar het druk is/nauwe straten Het ging zo: eerst een stuk op een 50 weg, even snel parkeren (Ik stond bijna dubbel geparkeerd maar toch was het goed) en toen weer de 50 weg op en een straatje in om te keren en raad eens, dat was ook makelijk want er waren veel lege parkeerplaatsen waar je hem zo achteruit in prikte, allemaal super netjes en veilig gedaan. Toen op een rustige 80 weg gereden om vervolgens een snelweg op te draaien. Op de snelweg reed er op de rechterbaan een fossiel die had besloten om vol in de ankers te gaan om de borden te lezen hij reed 80 ofzo. Dus ik moest stevig remmen omdat ik er niet direct omheen kon..... En na de snelweg ervaring rechtstreeks naar het cbr toe om vervolgens onderweg een vrouwtje bijna van haar ebike af te rijden en het volgende kruispunt weer bijna aan te rijden omdat zij van het fietspad af kwam dat met de weg samenvoegde en het was super krap. (Je vraagt je af hoe ik het zelfde vrouwtje bijna 2 keer aanreed en het antwoord is stoplichten ) En toen maakte ik nog een grapje dat als zij er niet geweest was het veel beter gegaan was, kon de examinator wel om lachen. | |
Ypmaha | woensdag 25 mei 2016 @ 13:02 |
Als ik het zo lees zou je eigenlijk gezakt moeten zijn. | |
DieselTank | woensdag 25 mei 2016 @ 13:18 |
Als je zo negatief wilt doen dan ben ik gezakt in jou wereldje. En verder weet je helemaal niet hoe het gegaan is tijdens de rit... En mijn examinator heeft er volgens mij meer verstand dan dan jou. En mijn rijleraar was ook erg positief. Ik zeg alleen maar je hoeft geen perfecte foutloze rit te rijden om te slagen. Zolang je het maar structureel goed doet schiet je al een eind op. | |
derLudolf | woensdag 25 mei 2016 @ 13:51 |
Gelukkig ben jij examinator en zat jij er ook naast, want dan kun je het perfect inschatten | |
Ypmaha | woensdag 25 mei 2016 @ 16:16 |
Ik zeg toch juist dat ik afga op wat ik lees? Natuurlijk ben ik geen examinator. Er zijn alleen zat mensen voor minder gezakt, dus dan vind ik het raar als hij je laat slagen terwijl je afgaande op jouw verhaal tot tweemaal toe iemand bijna van de sokken rijdt. | |
DieselTank | woensdag 25 mei 2016 @ 16:56 |
Ja maar is hun verhaal wel compleet, je mag wat fouten maken maar als je structureel fout rij en zak je sowieso, of je dan wel of geen ingrepen had. Ik zelf had geen ingrepen en ook geen bijna ingrepen. | |
#ANONIEM | zaterdag 28 mei 2016 @ 12:35 |
Hoe bereiden jullie je altijd "voor" tijdens het rijden? Bv als de instructeur zegt dat we straks naar links gaan. | |
Evi90 | zaterdag 28 mei 2016 @ 22:17 |
Kijken wat er achter/naast je rijd en zorgen dat je op tijd terugschakelt. En niet de straat missen zoals ik | |
Pizza_Boom | zaterdag 28 mei 2016 @ 22:20 |
Wat er voor je rijdt is ook wel handig, wat komt je tegemoet, is er een stoplicht, zijn er voetgangers op de stoep, etc. Ik vind dat niet echt voorbereiden, dat hoort, naar mijn idee, gewoon bij de actie zelf. | |
DieselTank | zaterdag 28 mei 2016 @ 23:04 |
Ligt eraan of je er al vaker bent geweest.. Vooral scannen en vaak kan je al lekker vroeg middenspiegel vooruitkijken linkerspiegel dodenhoek doen en knipper aan... Dan heb je ook ruim de tijd om alles nog goed een keer te bekijken. Maar als je er nog nooit geweest ben is het iets lastiger want je moet wel weten waar je in moet | |
derLudolf | zaterdag 28 mei 2016 @ 23:10 |
Eigenlijk moet je dat altijd kunnen... Als in, altijd weten waar anderen zich rondom je je bevinden. Zeker tijdens een examen, dan moet je constant kijken. Mijn instructeur zei altijd dat je na een examen last van je nek moest hebben. | |
DieselTank | zaterdag 28 mei 2016 @ 23:13 |
Soort van zijwaarts extreem headbangen tijdens het examen? | |
Roces18 | zondag 29 mei 2016 @ 14:48 |
grap is dat veel mensen daar juist door zakken. zegt de examinator: je kijkt overdreven resultaat: gezakt | |
DieselTank | zondag 29 mei 2016 @ 20:22 |
Iedereen geeft ook als tip voor het examen: kijk extreem goed in de spiegels. Maar als je normaal kijkt is het ook genoeg, tenzij je alleen je ogen rolt. Een examinator is ook niet dom en snapt ook wel dat niet iedereen zijn hoofd 45 graden draait om in de spiegels te kijken. | |
vannelle | zondag 29 mei 2016 @ 20:34 |
Goede opmerking, geen aanvulling nodig. | |
kent666 | donderdag 2 juni 2016 @ 17:51 |
Hallo iederreen, Ik ben recent ook geslaagd voor voor mijn rijbewijs. Nou weet ik niet of dit het juiste topic is, maar ik heb een vraag over het rijden in een benzine auto (mijn lesauto was een diesel). Ik heb verschillende benzineauto's proefgereden, maar altijd als ik bij het schakelen de koppeling weer loslaat krijg ik een stoot. Vooral bij het schakelen van 2 naar 3 Dus ik laat gaspedaal los, druk de koppeling in, schakel naar de 3, laat de koppeling weer los en dan krijg ik dus een stoot naar voren. Volgens de garage eigenaren komt dit omdat ik in een diesl les heb gehad. Is het probleem dat ik te weinig toeren maak (zoals ik gewend ben met diesel)? Ik schakel altijd wel bij de juiste snelheid naar de 3 (rond 40 km/h). | |
DX11 | donderdag 2 juni 2016 @ 17:58 |
Exact. Benzine moet je iets meer gas voor geven, had ik ook in het begin, is even wennen. Wel iets aan gaan doen anders mag je elk jaar je koppeling gaan vervangen. Plus eventuele andere onderdelen die elke keer een klap krijgen. | |
Pizza_Boom | donderdag 2 juni 2016 @ 18:10 |
Inderdaad. Net als met weg rijden iets gas geven bij het op laten komen van de koppeling. | |
kent666 | donderdag 2 juni 2016 @ 18:13 |
Het wegrijden heb ik vreemd genoeg totaal geen last van. De meeste autos die ik heb geprobeerd rijden zelfs weg op alleen de koppeling (zoals in een diesel). Het is echt het schakelen van 2 naar 3 waar het fout gaat. | |
Pizza_Boom | donderdag 2 juni 2016 @ 18:14 |
Dus lichte autotjes... Een zwaardere wagen rijd je niet zomaar weg op de koppeling. En een helling op met een benzine op de koppeling wordt ook een fijn verhaal. | |
kent666 | donderdag 2 juni 2016 @ 18:17 |
Inderdaad lichte auto's, ik heb de volgende auto's uitgeprobeerd: Nissan Almera Nissan Micra Mitsubishi Colt Volkswagen Fox Draagt het lage gewicht van deze auto's er ook aan bij dat ik een stoot krijg bij het schakelen van 2 naar 3? | |
#ANONIEM | donderdag 2 juni 2016 @ 19:39 |
Ik mag mijn examen aanvragen als: - ik zekerder ga rijden - ik me niet ga lopen stressen over ruimte voor de fietsers en zo. (Ik durf ze vaak niet in te halen terwijl ze vaak gewoon een fietspad naast de weg hebben) - ik niet zomaar gas los laat en 120 blijf rijden op de snelweg en zo Ja wie had hetzelfde en heeft tips? | |
#ANONIEM | donderdag 2 juni 2016 @ 19:40 |
Ligt dat niet aan het te snel loslaten van de koppeling? | |
Evi90 | donderdag 2 juni 2016 @ 20:06 |
Gezakt en mag pas begin oktober weer | |
DX11 | donderdag 2 juni 2016 @ 21:39 |
Ehhhhh wat? Hoezo dan pas, zo lang zijn de wachtrijen niet.. | |
Evi90 | donderdag 2 juni 2016 @ 21:49 |
Heeft met de vakantie te maken volgens mij | |
Pizza_Boom | vrijdag 3 juni 2016 @ 00:36 |
Ik hoor anders in mijn familiekring vanuit de rijlessers andere verhalen. Morgen een examenmogelijkheid en de volgende dan pas over 6,5 week ofzo. Verder niets open. | |
DX11 | vrijdag 3 juni 2016 @ 00:38 |
6,5e week is toch wel iets anders dan 4 maanden | |
Pizza_Boom | vrijdag 3 juni 2016 @ 00:40 |
Maar dan moet je maar wel net kunnen. Als je over 6,5 week op vakantie bent, dan is het 13 weken. Das 3 maanden... Ook veel te lang. | |
vannelle | vrijdag 3 juni 2016 @ 01:13 |
Gegarandeerd het juiste antwoord. | |
Evi90 | vrijdag 3 juni 2016 @ 06:26 |
Het heeft misschien ook met de grootte van de rijschool te maken? Las iets over het inkopen van examens. Maar die examinator zegt nog ga zsm weer examen doen, 2e x haal je het. Pff als ik nou in juli weer kon was het al minder vervelend . | |
mar456 | vrijdag 3 juni 2016 @ 17:13 |
Vandaag ook geslaagd Alleen overal hoor je dat voor herexamen ongeveer 5/6 weken wachten staat. Nou er was pas na 9 weken plaats bij onze vrienden van het CBR Nog steeds van mening dat CBR concurrentie moet krijgen. | |
#ANONIEM | vrijdag 3 juni 2016 @ 18:13 |
idd -___- fuck hun wachttijd | |
Ridocar | zaterdag 4 juni 2016 @ 01:07 |
Dan is de motor mog niet voldoende teruggevallen in toeren en neemt deze de aandrijving nog mee in de derde versnelling. Bij wel toerental schakel je dan naar 3? | |
Sander166 | woensdag 8 juni 2016 @ 18:38 |
Ik heb dat ook weleens. Dat komt omdat je geen (of te weinig) extra gas geeft. Als de minimale snelheid in versnelling 3 bv. 30km/u is (dus de auto blijft 30km/u rijden in z'n 3 zonder dat je gas geeft) en jij schakelt bij 40km/u naar z'n 3, dan merk je dat de auto 'geremd' wordt zodra je de koppeling omhoog laat komen, tenzij je tegelijkertijd ook gas geeft. Dus die balancerende beweging van koppeling omhoog laten komen en tegelijkertijd ook gas geven. Dat is balen! Hoezo ben je gezakt? En was dit de eerste keer afrijden of had je ook een TTT gedaan? | |
Evi90 | woensdag 8 juni 2016 @ 20:16 |
Heb een paar weken voor het examen een TTT gedaan, die ging niet zo heel goed. Zou het qua kijken niet gaan redden volgens die kerel. Ik was ook een beetje ingekakt toen doordat ik al bijna een jaar aan het lessen was en niet veel zin meer had. Daarna nog 4 lessen gehad; heel erg m'n best gedaan om goed te kijken. Ben uiteindelijk gezakt op invoegen Examinator vond het zelfs jammer, hij zei dat ik ondanks wat andere foutjes goed rij en het de volgende keer zeker ga halen. Sta nu voor eind september gepland.. Zonder vrijstelling dit keer | |
Ypmaha | donderdag 9 juni 2016 @ 08:41 |
Zuur man, als ik jou was zou ik even een maand oid helemaal stoppen met lessen, zeker als je het rijden al bijna beheerst. | |
Evi90 | donderdag 9 juni 2016 @ 09:57 |
Ja, het geld raakt ook een beetje op.. Doe deze maand aan het eind nog wel een les denk ik. Ben bang dat ik het verleer als ik te lang niks doe. | |
Ypmaha | donderdag 9 juni 2016 @ 21:53 |
Oh sorry, ik zie nu pas dat je een dame ben. "Zuur vrouw" moet het zijn dan | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 juni 2016 @ 03:53 |
Maar op wat voor manier gezakt met invoegen? En die vrijstellingen, niet te druk over maken. Ff stoppen, omkeren, parkeren of hellingtrekken, dat kan je echt wel. | |
Evi90 | vrijdag 10 juni 2016 @ 06:27 |
Reed te langzaam, geen gebruik gemaakt van de strook enzo. Was gewoon heel stom van mezelf. | |
MissStevie | vrijdag 10 juni 2016 @ 09:50 |
Volgens mij klopt het niet hoor, is maar net wanneer er een plekje vrij is bij het cbr er moet minimaal 3 weken tussen je examen waarvoor je bent gezakt en je nieuwe examen zitten. Ik had 19 mei examen en heb er morgen weer 1 Sorry voor mijn late reactie, maar allemaal nog bedankt voor de tips over die rustgevende middeltjes. Uiteindelijk gebruik ik er niks van. Het legt voor mijn gevoel alleen maar meer de nadruk op 'ik kan het niet'. Uiteindelijk kauw ik alleen op een stukje kauwgom en dat helpt me prima eigenlijk | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 juni 2016 @ 11:09 |
Klote... Volgende keer gewoon stampen op dat ding. | |
Messina | vrijdag 10 juni 2016 @ 12:10 |
Ik kan hier niets over vinden, heb je een bron? | |
DX11 | vrijdag 10 juni 2016 @ 12:54 |
Is ook nieuws voor mij, lijkt me een hele vreemde regel. Denk eerder dat er gewoon nooit plek is binnen 3 weken. | |
Reemi | vrijdag 10 juni 2016 @ 14:30 |
Mijn instructeur zei hetzelfde toen ik zakte. Toen meteen voor 3 weken later een nieuwe ingepland. | |
Messina | vrijdag 10 juni 2016 @ 15:01 |
Ik heb één site kunnen vinden die melding maakt van 2 weken, maar verder niks... | |
MissStevie | vrijdag 10 juni 2016 @ 18:37 |
Ikzelf? En elke rijschool die ik hier in omstreken heb gebeld toen ik vertelde dat ik zsm opnieuw examen wilde doen. Er zat bij mij echt geen 5 weken tussen mijn vorige examen en die van morgen. Wat mij opviel is dat het ook heel erg aan de flexibiliteit van de rijschool ligt. Mijn huidige rijleraar had alle mogelijke momenten in juni met tijdstippen op de mail gezete en dat bleken er nog best veel. Ik bleek dus ook gewoon in het weekend af te kunnen rijden en bij het cbr gebouw hier kun je al vanaf 8 uur 's ochtends afrijden. Al is het de vraag of je dat moet willen natuurlijk, midden in de spits Mijn huidige rijleraar is heel flexibel en vond elk moment best. Ik mocht zelf kiezen. Mijn vorige rijleraar was wat zinniger als het ging om dagen en tijdstippen, dus dan zat er met gemak 2 maand tussen ja. Wat ik me wel voor kan stellen is dat het cbr in ons stadje minder druk is dan die in grotere steden zoals Rotterdam, Amsterdam, Zwolle enz. Dan is er idd misschien minder plek en is er gewoon een wachtlijst van 1/2 mnd. | |
#ANONIEM | vrijdag 10 juni 2016 @ 20:45 |
Ligt simpelweg aan de plaats/wachttijd bij het lokale CBR. Bij de ene is het drie weken, bij de andere zes weken. En ook niet elk CBR accepteert het weekend. (sterker: De meesten niet). | |
Evi90 | zaterdag 11 juni 2016 @ 12:15 |
Volgens mij zet ik wel het record dan met 4 maanden wachten . Ik word ook gewoon ingepland, krijg geen data te zien ofzo. Maar zie het niet zitten om naar een andere rijschool te gaan nu, heb wel erg goed les gehad. | |
Messina | zaterdag 11 juni 2016 @ 12:23 |
http://www.telegraaf.nl/b(...)_af_te_rijden__.html | |
#ANONIEM | zaterdag 11 juni 2016 @ 18:54 |
Iemand enig idee hoe je zo snel mogelijk zekerder gaat rijden? Ik heb binnenkort 40 lessen gehad en mijn eigen verklaring in januari al aangevraagd en theorie in Nürnberg 2015 behaald Tevens vind ik cbr in Rijswijk wel echt een kutcbr, wat een tokkies zitten daar. | |
Ypmaha | zaterdag 11 juni 2016 @ 19:15 |
Gun jezelf de tijd. Veel doen. Zekerder rijden betekent niet automatisch beter rijden. Zorg dat je veilig rijdt en goed kijkt. Als je ver vooruit kijkt kan je op tijd anticiperen op het verkeer. Dat geeft een stuk meer rust, waardoor je zekerder gaat rijden. [ Bericht 7% gewijzigd door Ypmaha op 11-06-2016 19:22:26 ] | |
Roces18 | zaterdag 11 juni 2016 @ 19:34 |
40 lessen is best wel een hoop. Hoe meer je rijdt en hoe beter jij je theorie kent en dit toepast, hoe zekerder je gaat rijden. Alles moet natuurlijk aankomen zodat je er niet meer over na hoeft te denken. | |
DX11 | zondag 12 juni 2016 @ 09:22 |
40 lessen valt heus nog wel mee, 3 jaar geleden was dat al het gemiddelde volgens mijn instructeur. Ik had er altijd heel veel aan door langere lessen te hebben, 2 uur per keer, werd ik veel rustiger van. | |
Sounddragon | zondag 12 juni 2016 @ 12:47 |
Ik heb ook flink meer lessen gehad als 40. Ik ben domweg blijven doorlessen tot IK vond dat ik er klaar voor was. Dat kost je een paar knaken extra, maar juist de mindset dat je zélf overtuigd bent van je kunnen levert je de gemoedsrust om fluitend je examenuurtje te rijden. It's all in your mind. | |
Misterjack41 | woensdag 29 juni 2016 @ 17:55 |
Yay, ik heb vandaag in 2 keer en 33 uur les ook mijn rijbewijs binnen, kom ik nu ook in de eerste post? En weet iemand hoe lang het duurt tot je je begeleiders pas binnen hebt? ;P Ik dacht dat je hem pas kon aanvragen na dat je je rijbewijs binnen hebt.... | |
bumbler40 | woensdag 29 juni 2016 @ 21:21 |
Gefeliciteerd Misterjack! Ik ben 41 en anderhalf jaar geleden begonnen met lessen en nog bezig. Ik leste maar 2 tot 3x per maand vanwege een meer-dan-fulltime job en andere verplichtingen. Theorie dus ook over moeten doen vorige maand omdat die verlopen was. Wel beide keren in 1x gehaald. Schrale troost. Ik heb weinig aanleg. Mijn hersen-voet coordinatie laat te wensen over, en ik denk te veel na over details waardoor ik dingen mis (het bekene scannen/zien/ver en breed kijken), dat zit een beetje in mijn gehele persoon, aangezien ik een bipolaire stoornis heb, dus dat maakt het lastiger voor mij. Na 15 maanden en 60 uur les ben ik geswitcht van instructeur, andere rijschool in de hoop dat een andere benadering het kwartje doet vallen. Hier heb ik nu nog eens 8 lessen van 1,5 uur gehad. Proefexamens die we nu rijden gaan heel wisselend, laatst nog een ingreep op een druk kruispunt bij een winkelcentrum omdat een voetganger overstak die ik voor moest laten gaan aangezien ik afsloeg... Had m wel gezien, maar de toch minder bekende theorie-regels dan 'rechts-heeft-voorrang' in de praktijk herkennen gaat in drukke situaties niet altijd helemaal goed. Andere stukken gaan dan weer helemaal prima. Over 3 lessen heb ik mijn eerste examen. Maandagochtend 9:50, vakantie, moet te doen zijn, hahaha. Ik verwacht niet dat ik slaag, maar wie weet. Qua financiele aderlating zou het prettig zijn! Zit al op bijna 3000 inmiddels (t/m mn examen). Ik heb al zicht op een (2e hands) autootje ook, dus als iemand even een maagd kan offeren voor de CBR-goden dan graag | |
XXL-Puntenslijper | maandag 11 juli 2016 @ 12:19 |
Waar moet je eigenlijk op letten als je een rijschool/rijlessen gaat uitkiezen? Gewoon voor de hoogste slagingspercentages gaan? Eerst 1 of 2 rijscholen testen en de beste er uit kiezen, bij een grote bekende gaan of bij een kleinere onbekende? Voor de spoedcursus gaan ? | |
Leontje | maandag 11 juli 2016 @ 12:57 |
en geslaagd? | |
Roces18 | maandag 11 juli 2016 @ 14:26 |
Het ligt er allemaal aan. Ik zou een rijschool nemen die je vrienden of familie aanraden. Zelf zat ik bij een hele kleine, maar ik denk dat een grotere rijschool proffesioneler is. Die hebben vaak ook theoriedagen enz. Spoedcursus moet je zelf weten. | |
mimimi | dinsdag 19 juli 2016 @ 11:16 |
Voor de 2e keer gezakt, super balen. Wel belachelijk dat ik pas rond oktober weer kan, als ik ongeluk krijg is mijn theorie dan vervallen en kan ik die opnieuw gaan doen. Dat zou echt een ramp zijn. Ben ook echt klaar met lessen. | |
Messina | dinsdag 19 juli 2016 @ 12:11 |
Wat ging er mis? | |
DieselTank | dinsdag 19 juli 2016 @ 20:14 |
Die slagingspercentage moet je al helemaal niet naar laten kijken. Als een rijschool iedereen door laat rijden tot 50 lessen dan heb je een hoog percentage ja. Ik zou gewoon gaan bij een ''leuke'' en goede leraar gaan. Vraag evt of vrienden van je een leuke rijschool kennen of een leraar bij een bepaald bedrijf. Ik vindt persoonlijk kleine rijscholen beter. Maar er zitten ook genoeg rotte appels bij. | |
DieselTank | dinsdag 19 juli 2016 @ 20:16 |
Je haalt het wel hoor Gewoon relaxed rijden en in je achterhoofd houden dat je niet compleet foutloos hoeft te rijden. Als je het doet zoals in de lessen komt het bijna altijd wel goed. | |
DieselTank | dinsdag 19 juli 2016 @ 20:18 |
Die kleine die ik had regelde de theorie-examen voor mij (kostte wel 10 euro extra maarja gun die man ook wat ) En hij stelde voor dat ik voor en na het theorie examen een rijles had, zodat ik zelf er heen kon rijden. Hij deed wel even een korte pauze van 10 minuutjes. Verder ben je ook verzekerd dat je steeds dezelfde auto hebt. | |
Piperidine | vrijdag 22 juli 2016 @ 15:33 |
Vandaag examen gehad: gezakt. Instructeur was er niet bij en het ging daardoor denk ik verrassend goed al zeg ik het zelf. Goed gekeken, geen borden over het hoofd gezien, goede bijzondere verrichtingen. Maar schijnbaar was ik te gehaast, reed ik bijvoorbeeld te snel weg na de stopopdracht of te snel door de bocht. Helaas! Daarna werd ik door mijn instructeur naar huis gereden. Toch mooi dat hij dan vijf minuten met zijn telefoon aan zijn hand zit te bellen . Dat, plus dat ik zonder hem bij het examen veel beter reed dan gemiddeld, heeft mij nu al laten beslissen ergens anders een tweede poging te wagen. | |
Ypmaha | vrijdag 22 juli 2016 @ 18:47 |
balen man! | |
XXL-Puntenslijper | zaterdag 23 juli 2016 @ 14:58 |
Heb net mijn eerste rijles gehad, maar het is soms allemaal best wel verwarrend . En dan dat sturen heb het gevoel dat ik nooit in een keer goed zat, werd altijd gecorrigeerd . | |
Piperidine | zaterdag 23 juli 2016 @ 19:46 |
. Bij mijn proefles ging ik de eerste bocht echt VOL over de stoep. | |
niepleuje | maandag 25 juli 2016 @ 12:56 |
Dat komt wel goed, uiteindelijk weet je precies hoe breed je bent. Al maak ik soms ook heus wel eens een bocht alsof ik een vrachtwagen ben. | |
Apotheose | maandag 25 juli 2016 @ 13:41 |
wat al is gezegd: je moet je vooral op je gemak kunnen voelen bij een instructeur. Dat helpt zo enorm. Ben ook van rijschool gewisseld en merk na 2 lessen al een duidelijk verschil. Bij mijn rijschool heeft mn broer ook gelest (en die was enthousiast). | |
#ANONIEM | dinsdag 26 juli 2016 @ 22:38 |
Mijn eigen persoonlijke tips uit ervaring: - Ga niet bij iemand lessen die de enige instructeur is en thuis kinderen heeft, want dan kan je meestal maar eens in de week lessen. - Ga al helemaal niet in een auto lessen met teveel luxe zoals een Mercedes. Super irritant dat je niet leert dat je bij 2000 toeren moet schakelen (Snelweg 3000) en je de auto niet echt voelt rijden. - Het beste is een rijschool met meerdere instructeurs, dat is vooral handig als je eigen instructeur op vakantie gaat of als je "bijles" nodig hebt in de vorm van even extra lessen. | |
#ANONIEM | dinsdag 26 juli 2016 @ 22:40 |
Ik vind in- en uitvoegen op de snelweg zó lastig. Bij invoegen vind ik het vooral super moeilijk wanneer ik nou erin kan. Ik vind het gewoon eng. Bij uitvoegen is het meer dat als ik te langzaam rijd op de uitvoegstrook de auto's achter mij steeds dichterbij komen. Ik heb ook ooit mezelf aangeleerd om als ik in de spiegels kijk het gas los te laten. Dat kan natuurlijk echt niet. Iemand die het herkent en tips heeft om er snel vanaf te komen? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2016 22:40:14 ] | |
Quantic | woensdag 27 juli 2016 @ 10:20 |
Ik ben zojuist geslaagd voor mijn rijbewijs, in 1x gehaald! Ik vond het examen echt verschrikkelijk, de examinator was een erg nare man. Tijdens de normale rijlessen was ik nooit gespannen en het rijden ging altijd super goed, maar toen ik net eenmaal bij het examen in de auto plaats nam werd ik ineens super gespannen. Het rijden zelf ging wel goed maar heb toch een paar fouten gemaakt waarbij ik commentaar kreeg van de examinator. Bij terugkomst gaf hij aan dat ik op het randje geslaagd was. (Goed genoeg voor mij! ) Gelukkig heb ik nu alles achter de rug en kan ik gaan beginnen met KM's maken! | |
#ANONIEM | woensdag 27 juli 2016 @ 10:21 |
gas durven geven je mag best 7 km even te hard om mensen in te halen Ga optijd hoe langer je wacht hoe lastiger het is [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-07-2016 10:22:32 ] | |
DX11 | woensdag 27 juli 2016 @ 10:31 |
Dat is altijd lastig in het begin. Je moet voordat je in voegt heel goed kijken. Dat kijken is het belangrijkste. Je kijkt zo snel je het kan overal, links achter je, links naast je, links voor je, en je gaat zoeken naar het beste gaatje. Zodra je die hebt gevonden ga je snelheid veranderen, harder om voor iemand te komen, of gas los laten als je juist achter iemand wil die naast je zit. En dan knipperen, zodat mensen weten wat je doet, en gaan. Meer kan je er niet van maken. Maar het belangrijke is het kijken en zoeken. Zodra je het juiste plekje gevonden hebt weet je wel wat je moet doen. Dat is normaal. Degene vooraan vertraagd eerder dan degene achteraan op de uitvoegstrook. Maar wees ook niet bang om iets later, maar wel harder te remmen. Je hoeft niet gelijk als je de uitvoegstrook op gaat te remmen, je laat eerst het gas los, en bij het einde (meestal voor een bocht) rem je pas. Niet te vroeg remmen, want dat is wel vervelend. Dat is niet goed nee. Weet je instructeur dat je dat doet? Uiteindelijk als volwaardig rijder ben je elke paar seconde in spiegels aan het kijken, ook op de snelweg, (meestal de middelste) dus dan elke keer gas los laten is erg onverstandig. Zeker met je instructeur over hebben. | |
niepleuje | woensdag 27 juli 2016 @ 11:47 |
Invoegen terwijl het druk is, is ook lastig. Kom je vaak op de snelweg wanneer het druk is? Of vind je het sowieso lastig? Waarom rijd je 'te langzaam' op de uitvoegstrook? Doe je dit omdat je ziet dat je een bocht tegemoet rijdt? Wanneer je het voor een bocht doet, moet je simpelweg ook gewoon hard door durven remmen. Je hoeft niet met een slakkengang aan te komen als je gewoon zorgt dat je voor de bocht klaar bent met bijremmen en schakelen. Hard doorremmen voelt gek, dat is gewoon een kwestie van doen. Je gas loslaten terwijl je spiegelt is gevaarlijk, maakt niet uit op welke weg je rijdt. Je kunt dan niet eens iemand inhalen want voor je het weet zit diegene alweer in je dode hoek omdat jij inhoudt terwijl je spiegelt. Dit moet je wel echt bespreken met je instructeur. De enige tip is simpelweg "houd je voet op het gas". | |
#ANONIEM | woensdag 27 juli 2016 @ 13:21 |
Bedankt voor je reactie. Ik laat mijn gas los op de uitvoegstrook. Ik les in Leiden en heb eigenlijk nog nooit een uitvoegstrook met op het einde een scherpe bocht gezien. | |
Opsonisatie | woensdag 27 juli 2016 @ 13:41 |
Ennnnn... | |
Opsonisatie | woensdag 27 juli 2016 @ 13:41 |
Bijna! | |
Opsonisatie | woensdag 27 juli 2016 @ 13:41 |
Dicht! hopelijk meerdere geslaagde mensjes in volgende deel |