en geslaagd?quote:Op woensdag 29 juni 2016 21:21 schreef bumbler40 het volgende:
Gefeliciteerd Misterjack!
Ik ben 41 en anderhalf jaar geleden begonnen met lessen en nog bezig. Ik leste maar 2 tot 3x per maand vanwege een meer-dan-fulltime job en andere verplichtingen. Theorie dus ook over moeten doen vorige maand omdat die verlopen was. Wel beide keren in 1x gehaald. Schrale troost.
Ik heb weinig aanleg. Mijn hersen-voet coordinatie laat te wensen over, en ik denk te veel na over details waardoor ik dingen mis (het bekene scannen/zien/ver en breed kijken), dat zit een beetje in mijn gehele persoon, aangezien ik een bipolaire stoornis heb, dus dat maakt het lastiger voor mij.
Na 15 maanden en 60 uur les ben ik geswitcht van instructeur, andere rijschool in de hoop dat een andere benadering het kwartje doet vallen. Hier heb ik nu nog eens 8 lessen van 1,5 uur gehad.
Proefexamens die we nu rijden gaan heel wisselend, laatst nog een ingreep op een druk kruispunt bij een winkelcentrum omdat een voetganger overstak die ik voor moest laten gaan aangezien ik afsloeg... Had m wel gezien, maar de toch minder bekende theorie-regels dan 'rechts-heeft-voorrang' in de praktijk herkennen gaat in drukke situaties niet altijd helemaal goed. Andere stukken gaan dan weer helemaal prima.
Over 3 lessen heb ik mijn eerste examen. Maandagochtend 9:50, vakantie, moet te doen zijn, hahaha. Ik verwacht niet dat ik slaag, maar wie weet. Qua financiele aderlating zou het prettig zijn! Zit al op bijna 3000 inmiddels (t/m mn examen). Ik heb al zicht op een (2e hands) autootje ook, dus als iemand even een maagd kan offeren voor de CBR-goden dan graag
Het ligt er allemaal aan. Ik zou een rijschool nemen die je vrienden of familie aanraden. Zelf zat ik bij een hele kleine, maar ik denk dat een grotere rijschool proffesioneler is. Die hebben vaak ook theoriedagen enz. Spoedcursus moet je zelf weten.quote:Op maandag 11 juli 2016 12:19 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Waar moet je eigenlijk op letten als je een rijschool/rijlessen gaat uitkiezen? Gewoon voor de hoogste slagingspercentages gaan? Eerst 1 of 2 rijscholen testen en de beste er uit kiezen, bij een grote bekende gaan of bij een kleinere onbekende? Voor de spoedcursus gaan ?
Wat ging er mis?quote:Op dinsdag 19 juli 2016 11:16 schreef mimimi het volgende:
Voor de 2e keer gezakt, super balen. Wel belachelijk dat ik pas rond oktober weer kan, als ik ongeluk krijg is mijn theorie dan vervallen en kan ik die opnieuw gaan doen. Dat zou echt een ramp zijn. Ben ook echt klaar met lessen.
Die slagingspercentage moet je al helemaal niet naar laten kijken. Als een rijschool iedereen door laat rijden tot 50 lessen dan heb je een hoog percentage ja.quote:Op maandag 11 juli 2016 12:19 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Waar moet je eigenlijk op letten als je een rijschool/rijlessen gaat uitkiezen? Gewoon voor de hoogste slagingspercentages gaan? Eerst 1 of 2 rijscholen testen en de beste er uit kiezen, bij een grote bekende gaan of bij een kleinere onbekende? Voor de spoedcursus gaan ?
Je haalt het wel hoor Gewoon relaxed rijden en in je achterhoofd houden dat je niet compleet foutloos hoeft te rijden. Als je het doet zoals in de lessen komt het bijna altijd wel goed.quote:Op woensdag 29 juni 2016 21:21 schreef bumbler40 het volgende:
Over 3 lessen heb ik mijn eerste examen. Maandagochtend 9:50, vakantie, moet te doen zijn, hahaha. Ik verwacht niet dat ik slaag, maar wie weet. Qua financiele aderlating zou het prettig zijn! Zit al op bijna 3000 inmiddels (t/m mn examen). Ik heb al zicht op een (2e hands) autootje ook, dus als iemand even een maagd kan offeren voor de CBR-goden dan graag
Die kleine die ik had regelde de theorie-examen voor mij (kostte wel 10 euro extra maarja gun die man ook wat ) En hij stelde voor dat ik voor en na het theorie examen een rijles had, zodat ik zelf er heen kon rijden. Hij deed wel even een korte pauze van 10 minuutjes.quote:Op maandag 11 juli 2016 14:26 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Het ligt er allemaal aan. Ik zou een rijschool nemen die je vrienden of familie aanraden. Zelf zat ik bij een hele kleine, maar ik denk dat een grotere rijschool proffesioneler is. Die hebben vaak ook theoriedagen enz. Spoedcursus moet je zelf weten.
balen man!quote:Op vrijdag 22 juli 2016 15:33 schreef Piperidine het volgende:
Vandaag examen gehad: gezakt.
Instructeur was er niet bij en het ging daardoor denk ik verrassend goed al zeg ik het zelf. Goed gekeken, geen borden over het hoofd gezien, goede bijzondere verrichtingen. Maar schijnbaar was ik te gehaast, reed ik bijvoorbeeld te snel weg na de stopopdracht of te snel door de bocht.
Helaas!
Daarna werd ik door mijn instructeur naar huis gereden. Toch mooi dat hij dan vijf minuten met zijn telefoon aan zijn hand zit te bellen . Dat, plus dat ik zonder hem bij het examen veel beter reed dan gemiddeld, heeft mij nu al laten beslissen ergens anders een tweede poging te wagen.
.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 14:58 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Heb net mijn eerste rijles gehad, maar het is soms allemaal best wel verwarrend . En dan dat sturen heb het gevoel dat ik nooit in een keer goed zat, werd altijd gecorrigeerd .
Dat komt wel goed, uiteindelijk weet je precies hoe breed je bent. Al maak ik soms ook heus wel eens een bocht alsof ik een vrachtwagen ben.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 14:58 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Heb net mijn eerste rijles gehad, maar het is soms allemaal best wel verwarrend . En dan dat sturen heb het gevoel dat ik nooit in een keer goed zat, werd altijd gecorrigeerd .
wat al is gezegd: je moet je vooral op je gemak kunnen voelen bij een instructeur. Dat helpt zo enorm. Ben ook van rijschool gewisseld en merk na 2 lessen al een duidelijk verschil. Bij mijn rijschool heeft mn broer ook gelest (en die was enthousiast).quote:Op maandag 11 juli 2016 12:19 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Waar moet je eigenlijk op letten als je een rijschool/rijlessen gaat uitkiezen? Gewoon voor de hoogste slagingspercentages gaan? Eerst 1 of 2 rijscholen testen en de beste er uit kiezen, bij een grote bekende gaan of bij een kleinere onbekende? Voor de spoedcursus gaan ?
Mijn eigen persoonlijke tips uit ervaring:quote:Op maandag 11 juli 2016 12:19 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Waar moet je eigenlijk op letten als je een rijschool/rijlessen gaat uitkiezen? Gewoon voor de hoogste slagingspercentages gaan? Eerst 1 of 2 rijscholen testen en de beste er uit kiezen, bij een grote bekende gaan of bij een kleinere onbekende? Voor de spoedcursus gaan ?
gas durven geven je mag best 7 km even te hard om mensen in te halenquote:Op dinsdag 26 juli 2016 22:40 schreef IDkaart het volgende:
Ik vind in- en uitvoegen op de snelweg zó lastig.
Bij invoegen vind ik het vooral super moeilijk wanneer ik nou erin kan. Ik vind het gewoon eng.
Bij uitvoegen is het meer dat als ik te langzaam rijd op de uitvoegstrook de auto's achter mij steeds dichterbij komen.
Ik heb ook ooit mezelf aangeleerd om als ik in de spiegels kijk het gas los te laten. Dat kan natuurlijk echt niet. Iemand die het herkent en tips heeft om er snel vanaf te komen?
Dat is altijd lastig in het begin. Je moet voordat je in voegt heel goed kijken. Dat kijken is het belangrijkste. Je kijkt zo snel je het kan overal, links achter je, links naast je, links voor je, en je gaat zoeken naar het beste gaatje. Zodra je die hebt gevonden ga je snelheid veranderen, harder om voor iemand te komen, of gas los laten als je juist achter iemand wil die naast je zit. En dan knipperen, zodat mensen weten wat je doet, en gaan. Meer kan je er niet van maken. Maar het belangrijke is het kijken en zoeken. Zodra je het juiste plekje gevonden hebt weet je wel wat je moet doen.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 22:40 schreef IDkaart het volgende:
Bij invoegen vind ik het vooral super moeilijk wanneer ik nou erin kan. Ik vind het gewoon eng.
Dat is normaal. Degene vooraan vertraagd eerder dan degene achteraan op de uitvoegstrook. Maar wees ook niet bang om iets later, maar wel harder te remmen. Je hoeft niet gelijk als je de uitvoegstrook op gaat te remmen, je laat eerst het gas los, en bij het einde (meestal voor een bocht) rem je pas. Niet te vroeg remmen, want dat is wel vervelend.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 22:40 schreef IDkaart het volgende:
Bij uitvoegen is het meer dat als ik te langzaam rijd op de uitvoegstrook de auto's achter mij steeds dichterbij komen.
Dat is niet goed nee. Weet je instructeur dat je dat doet? Uiteindelijk als volwaardig rijder ben je elke paar seconde in spiegels aan het kijken, ook op de snelweg, (meestal de middelste) dus dan elke keer gas los laten is erg onverstandig. Zeker met je instructeur over hebben.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 22:40 schreef IDkaart het volgende:
Ik heb ook ooit mezelf aangeleerd om als ik in de spiegels kijk het gas los te laten. Dat kan natuurlijk echt niet. Iemand die het herkent en tips heeft om er snel vanaf te komen?
Invoegen terwijl het druk is, is ook lastig. Kom je vaak op de snelweg wanneer het druk is? Of vind je het sowieso lastig?quote:Op dinsdag 26 juli 2016 22:40 schreef IDkaart het volgende:
Ik vind in- en uitvoegen op de snelweg zó lastig.
Bij invoegen vind ik het vooral super moeilijk wanneer ik nou erin kan. Ik vind het gewoon eng.
Bij uitvoegen is het meer dat als ik te langzaam rijd op de uitvoegstrook de auto's achter mij steeds dichterbij komen.
Ik heb ook ooit mezelf aangeleerd om als ik in de spiegels kijk het gas los te laten. Dat kan natuurlijk echt niet. Iemand die het herkent en tips heeft om er snel vanaf te komen?
Bedankt voor je reactie. Ik laat mijn gas los op de uitvoegstrook.quote:Op woensdag 27 juli 2016 11:47 schreef Voszje het volgende:
[..]
Invoegen terwijl het druk is, is ook lastig. Kom je vaak op de snelweg wanneer het druk is? Of vind je het sowieso lastig?
Waarom rijd je 'te langzaam' op de uitvoegstrook? Doe je dit omdat je ziet dat je een bocht tegemoet rijdt? Wanneer je het voor een bocht doet, moet je simpelweg ook gewoon hard door durven remmen. Je hoeft niet met een slakkengang aan te komen als je gewoon zorgt dat je voor de bocht klaar bent met bijremmen en schakelen. Hard doorremmen voelt gek, dat is gewoon een kwestie van doen.
Je gas loslaten terwijl je spiegelt is gevaarlijk, maakt niet uit op welke weg je rijdt. Je kunt dan niet eens iemand inhalen want voor je het weet zit diegene alweer in je dode hoek omdat jij inhoudt terwijl je spiegelt. Dit moet je wel echt bespreken met je instructeur. De enige tip is simpelweg "houd je voet op het gas".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |