abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 26 november 2015 @ 21:44:16 #1
240966 BurnaBoy
Ignorance is Bliss
pi_157846720

Dit topic is bedoeld voor gitaarspelend FOK!
Elke gitarist is welkom! Het maakt niet uit of je akoestisch of elektrisch speelt, jazz of metal, snel of langzaam. Samples zijn erg welkom, het is leuk om elkaar te beluisteren. Respecteer elkaars smaak en mening!

Rock on!

De vaste klanten?
drib.gifFok!%20%5B%5D.jpgHolland60.jpg21n3woz.gifrsz_cheshire_cat.jpgth_pluis.jpgAresbewerkt.JPG
5zmfxc.gifJuck.gif29fcpr4.jpg.pngimgs50.jpgmetalfreak.jpg2cygxsw.gif--H-I-M--.jpg
miya.jpgbartpower.giftn_P10100271.JPGJorikjet.gifgitaar.jpgsquier.jpggSXpR.gif
9Btog.giffokicon.gificon.JPGguitarjjsept2010.gifmosss.jpg1.jpgmoosestil.jpg
ui.jpg2e167hx.gifgrolsch.jpg

Mascotte?
MustachoNijn.gif

Gitaarmerken?
BC Rich | Bo~El | Dean Guitars | Epiphone | ESP | Fender | Gibson | Gretsch | Hofner | Ibanez | Jackson | Line 6 | Martin & Co | Music Man | Parker | PRS | Squier | Taylor

Versterkers?
Fender | Laney | Line6 | Marshall | Mesa Boogie | Peavey | Randall | Vox

Effecten?
Boss | Dunlop | Electro-Harmonix | Digitech | Line 6 | Zoom

Tabs?
Mxtabs | OLGA | Guitar Tabs | Tabsrus | Ultimate Guitar | All Guitar Tabs | My Songbook | Powertabs | Guitar Tab Universe | Songsterr

Winkels?
Gitaarwinkel.nl | Feedback | Groove Factory | Dirk Witte | Haar Guitars | Kees Dee | Musik Produktiv | Lord of the Strings | Guitar Center in Wierden | Thomann | Guitarbox | Speelonk Music Store | Gooise Gitaren

Overige?
Gitaar.net | Gitaarnet.nl | Harmony Central | Cyberfret | Maak je eigen gitaar | Het afstellen van je gitaar | Gear Acquisition Syndrome (GAS) | Nog wat linkjes naar video's

De OP staat hier



:)
We'll see each other again in another life. When we're both cats.
^inteel²
&nbsp
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
pi_157853852
@ Pajanus:

Je gitaar is wel geplugd? :D
I feel kinda Locrian today
pi_157857798
Leuke Fender heb je Starla. Ik zie ze nog veel gebruikt worden door post-rock bands. O+
pi_157859935
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 06:33 schreef starla het volgende:
@ Pajanus:

Je gitaar is wel geplugd? :D
Hoe bedoel je?
Lachen joh.
pi_157866303
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 12:53 schreef Drieklank het volgende:
Leuke Fender heb je Starla. Ik zie ze nog veel gebruikt worden door post-rock bands. O+
Thx :)
I feel kinda Locrian today
  vrijdag 27 november 2015 @ 21:49:36 #6
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_157869602
Deze week een Steinberg c1 interface tweedehands gekocht. Werkt wel prima. Klooi nu een beetje in het rond met mixcraft. Is dat een goed programma of zou ik moeten overstappen op iets anders?
  dinsdag 1 december 2015 @ 18:19:16 #8
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_157949904

Bijna weer tijd voor nieuwe videoclip!
  donderdag 3 december 2015 @ 12:37:25 #9
147661 Aikara
Shut the fuck up Donny
pi_157984902
Nog mensen hier die interesse hebben in een blauw Bo-el MC7 in goede staat? Die van mij staat te koop vanwege de aanschaf van een custom gitaar namelijk.
  Moderator donderdag 3 december 2015 @ 13:26:46 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_157985803
Ik heb een oude gitaar van iemand gekregen, speel er nu een jaar op. Toen ik hem kreeg bromde hij heel erg ik heb toen dus de bedrading nagekeken en even weer goed gesoldeerd. Nu vroeg ik me af is het gemakkelijk om er nieuwe pickups en potmeters in te zetten (en evnt schakelaars).

Opzich zit alles vast op de slagplaat dus ik kan de hele slagplaat er zo uit schroeven en dan de snaren er weer op gooien dus dan kan ik er aan knutselen. Of is dat echt iets wat je als leek (met wel wat technisch verstand) niet voor elkaar kunt krijgen?

Er zitten hele oude elementen op die weinig output geven en de potmeters zijn ook niet je van het. Maar verder speelt hij wel fijn (voor zover ik dat kan beoordelen)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 3 december 2015 @ 14:15:52 #11
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_157986741
quote:
2s.gif Op donderdag 3 december 2015 13:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb een oude gitaar van iemand gekregen, speel er nu een jaar op. Toen ik hem kreeg bromde hij heel erg ik heb toen dus de bedrading nagekeken en even weer goed gesoldeerd. Nu vroeg ik me af is het gemakkelijk om er nieuwe pickups en potmeters in te zetten (en evnt schakelaars).

Opzich zit alles vast op de slagplaat dus ik kan de hele slagplaat er zo uit schroeven en dan de snaren er weer op gooien dus dan kan ik er aan knutselen. Of is dat echt iets wat je als leek (met wel wat technisch verstand) niet voor elkaar kunt krijgen?

Er zitten hele oude elementen op die weinig output geven en de potmeters zijn ook niet je van het. Maar verder speelt hij wel fijn (voor zover ik dat kan beoordelen)
Als je kan solderen moet dit geen probleem zijn.
pi_157987360
quote:
2s.gif Op donderdag 3 december 2015 13:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb een oude gitaar van iemand gekregen, speel er nu een jaar op. Toen ik hem kreeg bromde hij heel erg ik heb toen dus de bedrading nagekeken en even weer goed gesoldeerd. Nu vroeg ik me af is het gemakkelijk om er nieuwe pickups en potmeters in te zetten (en evnt schakelaars).

Opzich zit alles vast op de slagplaat dus ik kan de hele slagplaat er zo uit schroeven en dan de snaren er weer op gooien dus dan kan ik er aan knutselen. Of is dat echt iets wat je als leek (met wel wat technisch verstand) niet voor elkaar kunt krijgen?

Er zitten hele oude elementen op die weinig output geven en de potmeters zijn ook niet je van het. Maar verder speelt hij wel fijn (voor zover ik dat kan beoordelen)
Is heel simpel. Deed dat vroeger ook altijd zonder enige ervaring. Let wel even op dat je de goede type potmeters hebt (lineair of log voor toon en volume). Verder kun je weinig fout doen.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  Moderator donderdag 3 december 2015 @ 14:51:23 #13
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_157987428
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2015 14:47 schreef ssebass het volgende:

[..]

Is heel simpel. Deed dat vroeger ook altijd zonder enige ervaring. Let wel even op dat je de goede type potmeters hebt (lineair of log voor toon en volume). Verder kun je weinig fout doen.
Top dan ga ik in het nieuwe jaar knutselen :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_158060789
Hey een nieuw topic, dat is lang geleden... :P
PS4 online: micro_nl
  zondag 6 december 2015 @ 17:14:30 #15
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_158060838
Versterker doet t weer! In ander stopcontact gestoken en daar deed ie het. Nu ook in de oude. Raar...
Lachen joh.
pi_158070945
Gibson Les Paul Classic uit 2001 te koop. In 2009 overgenomen van Studio Spitsbergen.


Iemand interesse?
  Moderator maandag 7 december 2015 @ 22:36:39 #17
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_158094051
Mijn ik heb een jaar een gitaar (hihi dat rijmt) upload :')

https://soundcloud.com/bosbeetle/annechien-steenhuizen

[ Bericht 2% gewijzigd door Bosbeetle op 07-12-2015 22:42:42 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_158111234
quote:
2s.gif Op maandag 7 december 2015 22:36 schreef Bosbeetle het volgende:
Mijn ik heb een jaar een gitaar (hihi dat rijmt) upload :')

https://soundcloud.com/bosbeetle/annechien-steenhuizen
:D Tremeloeffect hoe jaren 60 :D
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_158111252
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 12:37 schreef Aikara het volgende:
Nog mensen hier die interesse hebben in een blauw Bo-el MC7 in goede staat? Die van mij staat te koop vanwege de aanschaf van een custom gitaar namelijk.
Ben jij AD ?
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  Moderator dinsdag 8 december 2015 @ 18:53:47 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_158111294
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 december 2015 18:51 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

:D Tremeloeffect hoe jaren 60 :D
Geen idee hoe je dit effect zou noemen ik heb het zelf in elkaar gedraaid. Zit een beetje echo in heel klein pietsie (auto)wah verder wat variabele delay's etc.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_158111327
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 december 2015 18:53 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Geen idee hoe je dit effect zou noemen ik heb het zelf in elkaar gedraaid. Zit een beetje echo in heel klein pietsie (auto)wah verder wat variabele delay's etc.
Als in gesoldeerd of digitaal bewerkt?
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  Moderator dinsdag 8 december 2015 @ 18:57:22 #22
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_158111370
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 december 2015 18:55 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Als in gesoldeerd of digitaal bewerkt?
Digitaal in pure data : https://puredata.info/ erg leuk om gitaar dingen te knutselen :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_158111419
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 december 2015 18:57 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Digitaal in pure data : https://puredata.info/ erg leuk om gitaar dingen te knutselen :)
Ah ok ik ben zelf van het solderen van effectpedalen maar ook van bewerken in Pro Tools met allerlei plugins
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  Moderator dinsdag 8 december 2015 @ 19:01:34 #24
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_158111490
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 18:59 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Ah ok ik ben zelf van het solderen van effectpedalen maar ook van bewerken in Pro Tools met allerlei plugins
Tof zo moeilijk zitten de meeste effecten niet in elkaar ben ik achter gekomen

Mijn digitale "rack" bestaat uit twee typen chorus (een van die types hoor je ook in de track alleen dan in een extreme stand) een pitchshifter (gebaseerd op een tape manier) een (auto)wah en een enveloper. Die laatste kan ik ook aan alle andere dingen hangen wat wel weer grappige effecten oplevert, maar dat vereist wel heel erg veel timing.

Later als ik groot ben wil ik me wat meer verdiepen in triggeren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_158111882
Kan iemand in een oogopslag zien welke akkoorden dit ongeveer zijn?


Ik probeer dit nummer te leren en dat gaat ook vrij aardig, maar ik merk dat het volgens mij makkelijk kan. Ik ben nou nog wat rond aan het grijpen en glijden, maar volgens mij zit er een behoorlijk makkelijk akkoordenschema aan vast. De gitaar is hier gestemd in open Dsus4 tuning.
  dinsdag 8 december 2015 @ 19:57:24 #26
147661 Aikara
Shut the fuck up Donny
pi_158113179
quote:
5s.gif Op dinsdag 8 december 2015 18:52 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Ben jij AD ?
AD als in initialen van iemand die je kent? ;)
Nee helaas. Maarre...interesse? ;-)
pi_158113682
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 december 2015 19:57 schreef Aikara het volgende:

[..]

AD als in initialen van iemand die je kent? ;)
Nee helaas. Maarre...interesse? ;-)
Ah ok maar nee ik heb er al te veel hier hangen.
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_158241436
*beginner meldt zich* Hoi allemaal!

Ik ben anderhalve week geleden (weer) begonnen met gitaarspelen. Al een paar keer eerder heb ik geprobeerd het op te pakken maar kwam nooit verder dan een keer of 2 een paar minuten spelen.

Ik volg de online lessen van Justin Guitar en het lukt me tot nu toe best aardig. Ik kan nu A en D akkoord goed spelen, en E ben ik aan het oefenen. Tegelijkertijd ben ik ook begonnen met overpakken van akkoorden en de volgende keer wil ik ook een stukje ritme oefenen.

Het gaat best aardig, al heb ik nog erg snel last van mijn vingers, meestal moet ik na een minuut of tien echt wel stoppen om serieuze blaren te voorkomen. Meestal pak ik dan ook een of twee dagen rust tussen het oefenen.

In de tussentijd bekijk ik dan andere filmpjes van Justin Guitar of andere sites met wat muziek theorie, of ik luister muziek met veel gitaar erin. Mijn eerste doel is eigenlijk om elke dag een kwartier te oefenen op de akkoorden, overpakken en ritme, zodat ik over een tijdje kan proberen om een liedje te gaan spelen. Kleine stapjes per keer maar prima voor mij.
pi_158241705
Trouwens, ik heb ook een vraag. Wellicht een beetje dom maar weet iemand wat voor snaren er op een 'standaard' gitaar worden meegeleverd qua dikte?

Ik las namelijk online de tip om te beginnen met heel dunne snaren, heb dus een setje 'extra light' snaren besteld bij de Bax-shop maar ik zie het verschil niet zo met de snaren op de gitaar die ik nu heb. Dat is overigens een westerngitaar met stalen snaren (Fazley W50CBK) die ik bij dezelfde winkel heb gekocht.

Daarnaast: klopt het dat dunnere snaren in het begin makkelijker spelen? Ik vind het nu wel eens frustrerend dat ik moet stoppen omdat ik anders echte blaren krijg, nu zijn mijn vingertoppen enkele dagen rood, met een witte top.
  maandag 14 december 2015 @ 18:55:44 #30
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_158241862
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 18:49 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Trouwens, ik heb ook een vraag. Wellicht een beetje dom maar weet iemand wat voor snaren er op een 'standaard' gitaar worden meegeleverd qua dikte?

Ik las namelijk online de tip om te beginnen met heel dunne snaren, heb dus een setje 'extra light' snaren besteld bij de Bax-shop maar ik zie het verschil niet zo met de snaren op de gitaar die ik nu heb. Dat is overigens een westerngitaar met stalen snaren (Fazley W50CBK) die ik bij dezelfde winkel heb gekocht.

Daarnaast: klopt het dat dunnere snaren in het begin makkelijker spelen? Ik vind het nu wel eens frustrerend dat ik moet stoppen omdat ik anders echte blaren krijg, nu zijn mijn vingertoppen enkele dagen rood, met een witte top.
Over het algemeen spelen dunnere snaren beter. Omdat je minder hard hoeft te drukken om een goede noot te krijgen.
Tja dagen rood heb ik nooit gehad, eigenlijk nooit last gehad van pijn in mn vingers.
Lachen joh.
pi_158243212
[quote]1s.gif Op maandag 14 december 2015 18:55 schreef Pajanus het volgende:

[..]

Over het algemeen spelen dunnere snaren beter. Omdat je minder hard hoeft te drukken om een goede noot te krijgen.
Tja dagen rood heb ik nooit gehad, eigenlijk nooit last gehad van pijn in mn vingers.
[/quote

Ik denk dat het komt omdat ik mijn nagels wat langer had, een deel van mijn vingertoppen die nu de snaren raken werd eerst beschermd door mijn nagels. En sowieso heb ik nooit veel eelt op mijn handen gehad. Moet ik nu dus even doorheen.
  dinsdag 15 december 2015 @ 08:45:17 #32
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_158254167
quote:
1s.gif Op maandag 14 december 2015 19:49 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op maandag 14 december 2015 18:55 schreef Pajanus het volgende:

[..]

Over het algemeen spelen dunnere snaren beter. Omdat je minder hard hoeft te drukken om een goede noot te krijgen.
Tja dagen rood heb ik nooit gehad, eigenlijk nooit last gehad van pijn in mn vingers.
[/quote

Ik denk dat het komt omdat ik mijn nagels wat langer had, een deel van mijn vingertoppen die nu de snaren raken werd eerst beschermd door mijn nagels. En sowieso heb ik nooit veel eelt op mijn handen gehad. Moet ik nu dus even doorheen.
Zou kunnen. Heb je dan pijn op de plek waar je vingers de snaar tegen de nek drukken. Of iets naarvoor ( of achter) omdat je bij het bewegen met gevoelige stukjes tegen de snaar komt?
Lachen joh.
  Moderator dinsdag 15 december 2015 @ 09:10:18 #33
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_158254381
Wel grappig ik oefen nu een jaar ofzo en heb in het begin (en nu ook nog wel eens) wel eens wat gevoelige vingers maar dat is na een uur of wat oefenen meestal wissel ik akkoorden en loopjes/rifjes/lickjes af want die laatste zijn vaak iets minder belastend.

Ik blijf wel overpakken van akkoorden zo ontzettend lastig vinden er zijn er zat waar het gewoon een vingertje verplaatsen is dat wil prima maar zodra mijn pink mee moet werken of er moet een compleet ander vorm op andere snaren gelegf worden dan wordt het erg lastig. En strum patronen gaan ook voor geen meter.... Maar de aanhouder verliest dus ik doe gewoon dom door.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_158254857
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2015 08:45 schreef Pajanus het volgende:

[..]

Zou kunnen. Heb je dan pijn op de plek waar je vingers de snaar tegen de nek drukken. Of iets naarvoor ( of achter) omdat je bij het bewegen met gevoelige stukjes tegen de snaar komt?
Het is echt het stukje dat op de snaar drukt.

Overigens heb ik een les van Justin Guitar over het plaatsen van je vingers, en proberen net genoeg druk uit te oefenen om de toon te laten klinken. Hier probeer ik op te Letten maar mijn vingers werken nog niet altijd mee.

Bij E akkoord merk ik dat ik veel druk moet uitoefenen omdat mijn wijsvinger vaak iets tever naar achteren staat, en de snaar lijkt daar ook moeilijker in te drukken dan een fret verder.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mevrouw_voor_jou op 15-12-2015 10:19:25 (stom autoaanvullen op mijn telefoon) ]
pi_158255071
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 december 2015 09:10 schreef Bosbeetle het volgende:
Wel grappig ik oefen nu een jaar ofzo en heb in het begin (en nu ook nog wel eens) wel eens wat gevoelige vingers maar dat is na een uur of wat oefenen meestal wissel ik akkoorden en loopjes/rifjes/lickjes af want die laatste zijn vaak iets minder belastend.

Ik blijf wel overpakken van akkoorden zo ontzettend lastig vinden er zijn er zat waar het gewoon een vingertje verplaatsen is dat wil prima maar zodra mijn pink mee moet werken of er moet een compleet ander vorm op andere snaren gelegf worden dan wordt het erg lastig. En strum patronen gaan ook voor geen meter.... Maar de aanhouder verliest dus ik doe gewoon dom door.
Ik ken natuurlijk pas 3 akkoorden, maar ik vind het tot nu toe wel te doen. Op Justin Guitar staat een oefening om dat te trainen. Je timet dan hoevaak je binnen 1 minuut tussen 2 akkoorden wisselt. Het is denk ik een goede manier om het overpakken te trainen zodat je vingers het ook onthouden, maar ook om snelheid te trainen.

Ik heb hem zelf nu 1 keer gedaan en kwam op gemiddeld 12 keer overpakken in 1 minuut. Om liedjes te kunnen spelen moet dat naar 60, ik neem me voor om de volgende keer minimaal op 15 te komen.

Oh en wat mij ook helpt is dat er tot nu toe altijd wel 1 vinger op dezelfde snaar blijft, ook al verandert de positie, het geeft me wel een referentie van waar de rest naartoe moet. Ik heb nog geen akkoorden die totaal ergens anders moeten, ik denk dat dat wel lastig zal zijn.
  dinsdag 15 december 2015 @ 15:46:19 #36
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_158260710
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 09:46 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Het is echt het stukje dat op de snaar drukt.

Overigens heb ik een les van Justin Guitar over het plaatsen van je vingers, en proberen net genoeg druk uit te oefenen om de toon te laten klinken. Hier probeer ik op te Letten maar mijn vingers werken nog niet altijd mee.

Bij E akkoord merk ik dat ik veel druk moet uitoefenen omdat mijn wijsvinger vaak iets tever naar achteren staat, en de snaar lijkt daar ook moeilijker in te drukken dan een fret verder.
Na een tijdje gaat het helemaal automatisch.
Lachen joh.
  Moderator dinsdag 15 december 2015 @ 16:00:09 #37
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_158260979
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2015 15:46 schreef Pajanus het volgende:

[..]

Na een tijdje gaat het helemaal automatisch.
In dat geval ben ik echt te oud begonnen... mijn muscle memory zit denk ik al te vast.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 15 december 2015 @ 16:38:42 #38
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_158261839
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 december 2015 16:00 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

In dat geval ben ik echt te oud begonnen... mijn muscle memory zit denk ik al te vast.
Zal heus wel goedkomen. Mensen zijn heel flexibel.
Lachen joh.
pi_158263279
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 december 2015 16:00 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

In dat geval ben ik echt te oud begonnen... mijn muscle memory zit denk ik al te vast.
Valt wel mee denk ik. Ik ben zelf 32, ben op mijn 28e begonnen met danslessen en hoewel ik het minder snel oppak dan de mensen van begin twintig gaat het prima. Ik zie t ook zo met gitaarspelen, ik zal het wel minder snel leren dan iemand van 15, maar het blijft een kwestie van trainen en af en toe door die (@#&%(&$%(#&%!-het lukt mij nooit momenten heenbijten.
pi_158263361
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 december 2015 16:00 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

In dat geval ben ik echt te oud begonnen... mijn muscle memory zit denk ik al te vast.
Juist niet. Overigens hebben je spieren geen geheugen en zitten de bewegingspatronen in je hersenen opgeslagen.

Het lijkt er juist op dat motorische vaardigheden op latere leeftijd leren, het ontstaan van dementie vertragen.

Dus je kunt nu nog enkele jaren langer Fok!ken ;)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_158279346
Yeah! Gemiddeld 15 keer overpakken per minuut gehaald! En E akkoord ging beter, en inmiddels ook ritme aan het oefenen, dit door een super simpele versie van Walk the Line van Johnny Cash.
Het beste van allemaal is dat mijn wijsvinger iets minder pijn doet dan na de vorige keer oefenen. Hopelijk kan ik nu met 1 dag rust toe.

Waar is metalsmiley?!
  woensdag 16 december 2015 @ 12:14:41 #42
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_158280121
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 11:32 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Yeah! Gemiddeld 15 keer overpakken per minuut gehaald! En E akkoord ging beter, en inmiddels ook ritme aan het oefenen, dit door een super simpele versie van Walk the Line van Johnny Cash.
Het beste van allemaal is dat mijn wijsvinger iets minder pijn doet dan na de vorige keer oefenen. Hopelijk kan ik nu met 1 dag rust toe.

Waar is metalsmiley?!
pi_158280858
quote:
10s.gif Op woensdag 16 december 2015 12:14 schreef KaMo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
^O^ Dank!
  Moderator woensdag 16 december 2015 @ 12:55:43 #44
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_158280953
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 11:32 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Waar is metalsmiley?!
>:O
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 21 december 2015 @ 00:44:54 #45
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_158399059
Als een E/A akkoord gevraagd word, bedoelen ze toch een A met een E erbij?
Dus bijv open A met E snaar?
Zal wel weer verkeerd zitten.
Lachen joh.
pi_158399555
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 00:44 schreef Pajanus het volgende:
Als een E/A akkoord gevraagd word, bedoelen ze toch een A met een E erbij?
Dus bijv open A met E snaar?
Zal wel weer verkeerd zitten.
Een E-akkoord met de non-chord tone A als bas.

Bijvoorbeeld:

1
2
3
4
5
6
e|-0--7---7--0--|
B|-0--9---9--0--|
G|-1--9---9--4--|
D|-2--9---7--6--|
A|-0--0--(0)-7--|
E|-----------5--|

Die laatste vind ik qua voicing het fijnst klinken, hoewel de noten exact hetzelfde zijn als de eerste (niet alleen de noten bedoel ik dan, maar ook de hoogte (pitch) van de noten zijn precies hetzelfde).
Natuurlijk zijn er nog veel meer voicings, maar deze zijn vrij voor de hand liggend.

PS bij de 3de voicing heb ik de open A tussen haakjes gezet, want persoonlijk zou ik deze niet aanslaan. Kan wel natuurlijk, maar door die 2
A's een octaaf uit elkaar gaat het akkoord wel heel erg als een A-akkoord klinken en verliest het z'n E majeur sonoriteit, namelijk een Amaj9.

[ Bericht 15% gewijzigd door starla op 21-12-2015 01:38:21 ]
I feel kinda Locrian today
pi_158400485
Thx trouwens voor het idee :D

Net een lekker catchy bluesy/country progressie bedacht, gebaseerd op E/A ^O^
I feel kinda Locrian today
  maandag 21 december 2015 @ 11:18:12 #48
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_158404555
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2015 01:07 schreef starla het volgende:

[..]

Een E-akkoord met de non-chord tone A als bas.

Bijvoorbeeld:
[ code verwijderd ]

Die laatste vind ik qua voicing het fijnst klinken, hoewel de noten exact hetzelfde zijn als de eerste (niet alleen de noten bedoel ik dan, maar ook de hoogte (pitch) van de noten zijn precies hetzelfde).
Natuurlijk zijn er nog veel meer voicings, maar deze zijn vrij voor de hand liggend.

PS bij de 3de voicing heb ik de open A tussen haakjes gezet, want persoonlijk zou ik deze niet aanslaan. Kan wel natuurlijk, maar door die 2
A's een octaaf uit elkaar gaat het akkoord wel heel erg als een A-akkoord klinken en verliest het z'n E majeur sonoriteit, namelijk een Amaj9.
Oooh op zo'n fiets!
Heel erg bedankt.
Lachen joh.
  maandag 21 december 2015 @ 11:19:24 #49
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_158404587
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 02:39 schreef starla het volgende:
Thx trouwens voor het idee :D

Net een lekker catchy bluesy/country progressie bedacht, gebaseerd op E/A ^O^
Haha heb ik jou ook een beetje geholpen.
Lachen joh.
pi_158435530
Ha, t gaat steeds beter! Ik heb geen halve blaren meer na t spelen, al begint mijn wijsvinger te vervellen. Vandaag ook A-min geoefend en die is eigenlijk na E best makkelijk.

Eigenlijk zit er elke keer dat ik oefen wel wat progessie in. Ik probeer mezelf nu af te leren om naar de snaren te kijken als ik overpak, gaat nu iets langzamer maar mijn vingers leren de weg op de gitaar nu wel een stuk beter. Yay!

Walk the Line gaat eh...op bejaardentempo bijna goed *O*
pi_158464331
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 11:42 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ha, t gaat steeds beter! Ik heb geen halve blaren meer na t spelen, al begint mijn wijsvinger te vervellen. Vandaag ook A-min geoefend en die is eigenlijk na E best makkelijk.

Eigenlijk zit er elke keer dat ik oefen wel wat progessie in. Ik probeer mezelf nu af te leren om naar de snaren te kijken als ik overpak, gaat nu iets langzamer maar mijn vingers leren de weg op de gitaar nu wel een stuk beter. Yay!

Walk the Line gaat eh...op bejaardentempo bijna goed *O*
Als iets gevorderde beginner zou ik je graag wat tips mee willen geven die ik zelf had willen krijgen van Justin, omdat ik daar achteraf gezien sneller mee had kunnen leren.

• Zet je computer uit en bedenk je eigen akkoordenprogressies, versieringen e.d. Zo leer je spelen (zoals kinderen spelen), i.p.v. na doen wat anderen voorkauwen. Zo ben je ook geconcentreerder en ga je per tijdsaldo sneller vooruit dan met het kijken van video's en terugspoelen.

• Het is handig om je vingers zo neer te zetten dat de snaar net onder de nagel valt, zodat je hand parallel op het fretboard staat en niet schuin. Dat vraagt meer nauwkeurigheid, stretch en pijntolerantie, maar zo maak je meer ruimte om akkoorden te versieren en snaren te laten doorklinken als je akkoorden gaat opbreken in losse noten.

• Eerst zelf luisteren en op gehoor naspelen. Daarna pas de video kijken. Als je denkt dat je het kan, probeer dan mee te spelen met het lied. Dat kan vies tegenvallen!

:)
pi_158469032
Last but not least:

Duim achter de hals! (eigenlijk de belangrijkste linker hand techniek om een goede gitarist te worden, want uiteindelijk begint de techniek al bij de grip).

Probeer dat zo snel mogelijk aan te leren anders loop je hier later tegenaan, met name als je solo's gaat spelen en dan vooral solo's wat hoger op de hals.

Bij akkoorden als Am en Em lijkt het wat overbodig, maar als je het zo leert, dan hoef je je techniek later niet aan te passen en leg je de duim vanzelf bij dat soort akkoorden meer over de hals i.p.v. eronder. Maar liever voorkomen dan genezen! ;)

Dus liever zo:



dan zo:



;)

PS bij bends kun je meer kracht zetten met de duim wat over de hals gebogen, dus daarom gaat bijna elke bend gepaard daarmee. Zul je vanzelf gaan merken als je op een gegeven moment bends gaat doen:



Veel succes en plezier met spelen! *O*

[ Bericht 5% gewijzigd door starla op 23-12-2015 15:11:19 ]
I feel kinda Locrian today
  FOK!fotograaf woensdag 23 december 2015 @ 16:00:46 #53
842 Zorro
Z
pi_158470394
quote:
1s.gif Op woensdag 23 december 2015 15:00 schreef starla het volgende:
Last but not least:

Duim achter de hals!
O ja, ik zie het :+
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_158470524
quote:
6s.gif Op woensdag 23 december 2015 16:00 schreef Zorro het volgende:

[..]

O ja, ik zie het :+
[ afbeelding ]
Valsspeler!

Dat was z'n trademark zo'n beetje :P
I feel kinda Locrian today
pi_158494344
quote:
1s.gif Op woensdag 23 december 2015 16:06 schreef starla het volgende:

[..]

Valsspeler!

Dat was z'n trademark zo'n beetje :P
Vai's duim wijst naar boven en zo houd ik van nature ook mijn RG vast. :P

Heb je nog tips voor de weg die ik moet bewandelen om te soleren in een moderne stijl? Zoals dit?


Ik bedoel, hoe ziet 4 uur oefenen voor zo'n speler er uit? Probeer je 4 uur lang solo's na te spelen, of ga je in blokken van 10 minuten verschillende technieken oefenen, zoals 10 minuten tappen, 10 minuten sweepen en 10 minuten een toonladder op en neer te spelen en dat iedere dag, jaren lang totdat het zo vloeiend klinkt als je voorbeeld? Moet je zoveel mogelijk uit je hoofd leren, zoals woordjes van een vreemde taal, of komt dat vanzelf? Moet je proberen 1 volledig stuk heel goed te spelen of heel veel fragmenten van verschillende solo's oefenen? Ik ben helemaal verdwaald. :P

Ik heb pas geleden een proefles gehad bij een muziekschool en dat had de vorm van: hier heb je een klein stukje tab, probeer maar na te spelen. En dat is dan je huiswerk voor twee weken! Ik was een beetje teleurgesteld...Ik krijg de indruk dat de onderwijskwaliteit voor traditionele instrumenten een stuk beter is: meer structuur, noten lezen, meer gericht op techniek (hoe staan je vingers op de piano, hoe blaas je op de fluit, hoe beweeg je de strijkstok), strenge, maar haalbarre doelen en deadlines.

Gitaaronderwijs lijkt meer de vorm te hebben van: gewoon oefenen bro, LOL. ;(

[ Bericht 0% gewijzigd door Drieklank op 24-12-2015 13:23:45 ]
pi_158494925
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 13:18 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Vai's duim wijst naar boven en zo houd ik van nature ook mijn RG vast. :P

Heb je nog tips voor de weg die ik moet bewandelen om te soleren in een moderne stijl? Zoals dit?


Ik bedoel, hoe ziet 4 uur oefenen voor zo'n speler er uit? Probeer je 4 uur lang solo's na te spelen, of ga je in blokken van 10 minuten verschillende technieken oefenen, zoals 10 minuten tappen, 10 minuten sweepen en 10 minuten een toonladder op en neer te spelen en dat iedere dag, jaren lang totdat het zo vloeiend klinkt als je voorbeeld? Moet je zoveel mogelijk uit je hoofd leren, zoals woordjes van een vreemde taal, of komt dat vanzelf? Moet je proberen 1 volledig stuk heel goed te spelen of heel veel fragmenten van verschillende solo's oefenen? Ik ben helemaal verdwaald. :P

Ik heb pas geleden een proefles gehad bij een muziekschool en dat had de vorm van: hier heb je een klein stukje tab, probeer maar na te spelen. En dat is dan je huiswerk voor twee weken! Ik was een beetje teleurgesteld...Ik krijg de indruk dat de onderwijskwaliteit voor traditionele instrumenten een stuk beter is: meer structuur, noten lezen, meer gericht op techniek (hoe staan je vingers op de piano, hoe blaas je op de fluit, hoe beweeg je de strijkstok), strenge, maar haalbarre doelen en deadlines.

Gitaaronderwijs lijkt meer de vorm te hebben van: gewoon oefenen bro, LOL. ;(
Vai is een overschatte bling-bling gitarist man :P

Ahum...
I feel kinda Locrian today
pi_158496795
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 13:18 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Vai's duim wijst naar boven en zo houd ik van nature ook mijn RG vast. :P

Heb je nog tips voor de weg die ik moet bewandelen om te soleren in een moderne stijl? Zoals dit?


Ik bedoel, hoe ziet 4 uur oefenen voor zo'n speler er uit? Probeer je 4 uur lang solo's na te spelen, of ga je in blokken van 10 minuten verschillende technieken oefenen, zoals 10 minuten tappen, 10 minuten sweepen en 10 minuten een toonladder op en neer te spelen en dat iedere dag, jaren lang totdat het zo vloeiend klinkt als je voorbeeld? Moet je zoveel mogelijk uit je hoofd leren, zoals woordjes van een vreemde taal, of komt dat vanzelf? Moet je proberen 1 volledig stuk heel goed te spelen of heel veel fragmenten van verschillende solo's oefenen? Ik ben helemaal verdwaald. :P

Ik heb pas geleden een proefles gehad bij een muziekschool en dat had de vorm van: hier heb je een klein stukje tab, probeer maar na te spelen. En dat is dan je huiswerk voor twee weken! Ik was een beetje teleurgesteld...Ik krijg de indruk dat de onderwijskwaliteit voor traditionele instrumenten een stuk beter is: meer structuur, noten lezen, meer gericht op techniek (hoe staan je vingers op de piano, hoe blaas je op de fluit, hoe beweeg je de strijkstok), strenge, maar haalbarre doelen en deadlines.

Gitaaronderwijs lijkt meer de vorm te hebben van: gewoon oefenen bro, LOL. ;(
Het zullen mijn oren zijn, maar op de 1 of andere manier klinkt het niet helemaal zuiver t.o.v. de backingtrack....
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
pi_158497541
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 15:20 schreef Cynic het volgende:

[..]

Het zullen mijn oren zijn, maar op de 1 of andere manier klinkt het niet helemaal zuiver t.o.v. de backingtrack....
Klopt. Hij mist ook een noot hier en daar en is soms net uit het ritme. Dat vind ik wel fijn, omdat het iets menselijk is in dit tijdperk van 'perfecte' computermuziek en overschaduwd wordt door zijn speelniveau.

quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2015 13:45 schreef starla het volgende:

[..]

Vai is een overschatte bling-bling gitarist man :P

Ahum...
Dat is geen antwoord op mijn vraag en je beledigt keihard mijn muzieksmaak. :P

Vai is juist onderschat. De heersende opinie op het internet is dat het emotieloze acrobatiek is en 'hersenloos' shredden van wat toonladders. De Ibanez RG zou ook een smaakloze, zielloze gitaar zijn voor wannabe's. In het dagelijks leven wil helemaal niemand van dat 'kattengejank' weten.

Ik kan me voorstellen dat dit de kritiek is van mensen die van Fenders en Gibsons houden vanwege het karakteristieke geluid van deze gitaren. Wat ik me niet voor kan stellen is waarom mensen graag tot het het einde der tijden dezelfde blues en rock licks van de E minor pentatonic willen spelen om een oud geluid te imiteren wat anderen al tientallen jaren veel beter doen.

:6 ;)

Ik ben daarom helemaal voor nieuwe, flashy, over de top en digitaal klinkende, experimentele muziek. Het zou fijn zijn als de gitaar zichzelf vernieuwt en weer terugkomt als populair instrument. Dan denk ik aan Lindsey Stirling en haar viool. Die wordt vast ook uitgekotst door mensen die graag Bach willen blijven spelen. :6
pi_158498802
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 15:59 schreef Drieklank het volgende:

Dat is geen antwoord op mijn vraag en je beledigt keihard mijn muzieksmaak. :P
Van makkelijk naar moeilijk (met al minstens 1 jaar ervaring):

Stap 1: leer zuiver te benden, dat kun je namelijk ook in simpelere solo's toepassen zoals langzame bluesjes. Solo's van Gilmour zijn daar een goed voorbeeld van. In Comfortably Numb zit bijvoorbeeld een bend van 1.5 noot omhoog.
En die solo is qua snelheid prima te doen.
Oefenduur voor nagenoeg perfect zuivere bends: 2 weken à 4 uur per dag.

Stap 2: leer alternate picking met string skipping, ik ga ervan uit dat je al 'gewoon' alternate kunt picken.
Oefenduur voor 120bpm en geen gedempte noten en alle noten even hard qua volume (vooral dat laatste valt tegen, omdat je een snaar overslaat verlies je een heel klein beetje de feeling hoe hard je ook alweer aansloeg):
4 weken à 4 uur per dag

Stap 3: leer tappen. Wordt vaak onderschat; strak tappen op een hoog tempo met name als je je pinky moet gebruiken met je linker hand valt niet altijd mee.
Oefenduur voor 120bpm: 6 weken à 4 uur per dag.

Stap 4: leer legato spelen, dit maakt ook je linker hand sterker.
Oefenduur voor 120bpm (alle noten opnieuw even hard qua volume maar belangrijker: even lang klinkend): 8 weken à 4 uur per dag.

Stap 5: leer sweep picking, dan kun je alle neo-klassieke, fancy, bling-bing Ynwie-arpeggio's spelen:


Oefenduur voor 120bpm (zodat het door een schoon kanaal ook goed klinkt): 12 weken à 4 uur per dag.

Stap 6: leer 2-handed tappen, hierbij is legato ook erg belangrijk. Heb het ooit geprobeerd te leren, maar besloot na 2 maanden 2 uur per dag te hebben geoefend dat het mooi was geweest... ;( :P
Oefenduur: 16 weken à 4 uur per dag

Dus als je bijna een jaar lang non-stop 24/7 oefent met al een jaar ervaring, kun je dit spelen:


;)

quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 15:59 schreef Drieklank het volgende:
Vai is juist onderschat. De heersende opinie op het internet is dat het emotieloze acrobatiek is en 'hersenloos' shredden van wat toonladders. De Ibanez RG zou ook een smaakloze, zielloze gitaar zijn voor wannabe's. In het dagelijks leven wil helemaal niemand van dat 'kattengejank' weten.

Ik kan me voorstellen dat dit de kritiek is van mensen die van Fenders en Gibsons houden vanwege het karakteristieke geluid van deze gitaren. Wat ik me niet voor kan stellen is waarom mensen graag tot het het einde der tijden dezelfde blues en rock licks van de E minor pentatonic willen spelen om een oud geluid te imiteren wat anderen al tientallen jaren veel beter doen.

:6 ;)

Ik ben daarom helemaal voor nieuwe, flashy, over de top en digitaal klinkende, experimentele muziek. Het zou fijn zijn als de gitaar zichzelf vernieuwt en weer terugkomt als populair instrument. Dan denk ik aan Lindsey Stirling en haar viool. Die wordt vast ook uitgekotst door mensen die graag Bach willen blijven spelen. :6
Vai is ook onderschat, Vai is een icoon, een instituut. Het is een apart mannetje, ik hou meer van down to earth gasten als Govan en Gilbert eerljjk gezegd.
I feel kinda Locrian today
pi_158499419
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 15:59 schreef Drieklank het volgende:
De Ibanez RG zou ook een smaakloze, zielloze gitaar zijn voor wannabe's.
klik om te spelen
  donderdag 24 december 2015 @ 17:54:10 #61
240966 BurnaBoy
Ignorance is Bliss
pi_158499954
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 15:59 schreef Drieklank het volgende:

De Ibanez RG zou ook een smaakloze, zielloze gitaar zijn voor wannabe's.
:D

Toch blijven ze gitaren in die lijn uitbrengen, wie koopt die dingen dan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We'll see each other again in another life. When we're both cats.
^inteel²
&nbsp
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
pi_158576096
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 11:39 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Als iets gevorderde beginner zou ik je graag wat tips mee willen geven die ik zelf had willen krijgen van Justin, omdat ik daar achteraf gezien sneller mee had kunnen leren.

• Zet je computer uit en bedenk je eigen akkoordenprogressies, versieringen e.d. Zo leer je spelen (zoals kinderen spelen), i.p.v. na doen wat anderen voorkauwen. Zo ben je ook geconcentreerder en ga je per tijdsaldo sneller vooruit dan met het kijken van video's en terugspoelen.

• Het is handig om je vingers zo neer te zetten dat de snaar net onder de nagel valt, zodat je hand parallel op het fretboard staat en niet schuin. Dat vraagt meer nauwkeurigheid, stretch en pijntolerantie, maar zo maak je meer ruimte om akkoorden te versieren en snaren te laten doorklinken als je akkoorden gaat opbreken in losse noten.

• Eerst zelf luisteren en op gehoor naspelen. Daarna pas de video kijken. Als je denkt dat je het kan, probeer dan mee te spelen met het lied. Dat kan vies tegenvallen!

:)
Allereerst dank voor je tips! Ik had ze afgelopen week wel gelezen maar door de kerstdrukte nog niet kunnen antwoorden.

Ik ben nu zover dat ik nadat ik de standaard oefeningen heb gedaan ook nog even wat kan gaan aanklooien. Dingetjes uitproberen qua geluid en akkoorden, intro's oefenen van gave nummers, of proberen op dezelfde manier aan te slaan als de artiest zelf, want wat ik speel is natuurlijk super eenvoudig.

Wat de video's betreft kijk ik die eigenlijk alleen terug als het me zelf niet lukt en ik er niet achterkom wat ik verkeerd doe. Anyway, dank voor de tips! Ik ben nog niet overal aan toe, maar dat komt vanzelf.
pi_158576181
quote:
1s.gif Op woensdag 23 december 2015 15:00 schreef starla het volgende:
Last but not least:

Duim achter de hals! (eigenlijk de belangrijkste linker hand techniek om een goede gitarist te worden, want uiteindelijk begint de techniek al bij de grip).

Probeer dat zo snel mogelijk aan te leren anders loop je hier later tegenaan, met name als je solo's gaat spelen en dan vooral solo's wat hoger op de hals.

Bij akkoorden als Am en Em lijkt het wat overbodig, maar als je het zo leert, dan hoef je je techniek later niet aan te passen en leg je de duim vanzelf bij dat soort akkoorden meer over de hals i.p.v. eronder. Maar liever voorkomen dan genezen! ;)

Dus liever zo:

[ afbeelding ]

dan zo:

[ afbeelding ]

;)

PS bij bends kun je meer kracht zetten met de duim wat over de hals gebogen, dus daarom gaat bijna elke bend gepaard daarmee. Zul je vanzelf gaan merken als je op een gegeven moment bends gaat doen:

[ afbeelding ]

Veel succes en plezier met spelen! *O*
Die duim zit al op de goede plek! Daar let ik op, sowieso heb ik vrij kleine handen dus als ie niet op zijn plek zit kan ik niet overal bij. Hele handige reminder.

Ik heb nog nooit een bend gedaan... weet eigenlijk ook niet helemaal wat dat is :@ .
pi_158576260
En eh...er zit nog steeds vooruitgang in, het lukt allemaal steeds iets beter, iets sneller en ik heb een vierde akkoord erbij gepakt om te oefen.

Geen blaren meer, maar mijn vingertoppen zijn nu aan het vervellen, gelukkig zit er wel eelt onder. Ik probeer nu elke dag minimaal vijf minuten te spelen, en om de dag ga ik er echt voor zitten en ben ik een kwartier tot twintig minuten aan de gang zonder problemen. Tussendoor pak ik mn gitaar ook wel eens een minuutje op om even wat akkoorden te spelen. Gaat best lekker zo! En wat enorm fijn dat t niet meer zo pijnlijk is.
  zondag 27 december 2015 @ 20:30:41 #65
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_158579273
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 18:59 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
En eh...er zit nog steeds vooruitgang in, het lukt allemaal steeds iets beter, iets sneller en ik heb een vierde akkoord erbij gepakt om te oefen.

Geen blaren meer, maar mijn vingertoppen zijn nu aan het vervellen, gelukkig zit er wel eelt onder. Ik probeer nu elke dag minimaal vijf minuten te spelen, en om de dag ga ik er echt voor zitten en ben ik een kwartier tot twintig minuten aan de gang zonder problemen. Tussendoor pak ik mn gitaar ook wel eens een minuutje op om even wat akkoorden te spelen. Gaat best lekker zo! En wat enorm fijn dat t niet meer zo pijnlijk is.
Goed nieuws! Een bend is trouwens het buigen van een snaar of meerdere. Zoek maar es op youtube zou ik zeggen.
Lachen joh.
pi_158583206
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 18:59 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
En eh...er zit nog steeds vooruitgang in, het lukt allemaal steeds iets beter, iets sneller en ik heb een vierde akkoord erbij gepakt om te oefen.

Geen blaren meer, maar mijn vingertoppen zijn nu aan het vervellen, gelukkig zit er wel eelt onder. Ik probeer nu elke dag minimaal vijf minuten te spelen, en om de dag ga ik er echt voor zitten en ben ik een kwartier tot twintig minuten aan de gang zonder problemen. Tussendoor pak ik mn gitaar ook wel eens een minuutje op om even wat akkoorden te spelen. Gaat best lekker zo! En wat enorm fijn dat t niet meer zo pijnlijk is.
Justin was leuk. Veel basics van geleerd. Ben nu zelf wel naar een leraar overgestapt. Ik had die lessen van justin af en zat toen een beetje van: ja, en nu? Dus echt gitaarles genomen en dat heb ik nu sinds een week of zes. Ik verbeter nu echt zienderogen. Maar absoluut veel van justin geleerd ook.

En inderdaad, die duim achter de hals. Zei Justin in het begin wel een keer, maar daarna niet meer en deed hij het zelf ook steeds minder, waardoor ik ook mijn duim erover was gaan leggen. Leraar heeft het er meteen weer uitgeslagen. Het lijkt nu misschien niet noodzakelijk, zei hij, maar je hebt er later bij andere technieken alleen maar gemak van.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_158629832
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2015 16:59 schreef starla het volgende:

[..]

Van makkelijk naar moeilijk (met al minstens 1 jaar ervaring):

Stap 1: leer zuiver te benden, dat kun je namelijk ook in simpelere solo's toepassen zoals langzame bluesjes. Solo's van Gilmour zijn daar een goed voorbeeld van. In Comfortably Numb zit bijvoorbeeld een bend van 1.5 noot omhoog.
En die solo is qua snelheid prima te doen.
Oefenduur voor nagenoeg perfect zuivere bends: 2 weken à 4 uur per dag.

Stap 2: leer alternate picking met string skipping, ik ga ervan uit dat je al 'gewoon' alternate kunt picken.
Oefenduur voor 120bpm en geen gedempte noten en alle noten even hard qua volume (vooral dat laatste valt tegen, omdat je een snaar overslaat verlies je een heel klein beetje de feeling hoe hard je ook alweer aansloeg):
4 weken à 4 uur per dag

Stap 3: leer tappen. Wordt vaak onderschat; strak tappen op een hoog tempo met name als je je pinky moet gebruiken met je linker hand valt niet altijd mee.
Oefenduur voor 120bpm: 6 weken à 4 uur per dag.

Stap 4: leer legato spelen, dit maakt ook je linker hand sterker.
Oefenduur voor 120bpm (alle noten opnieuw even hard qua volume maar belangrijker: even lang klinkend): 8 weken à 4 uur per dag.

Stap 5: leer sweep picking, dan kun je alle neo-klassieke, fancy, bling-bing Ynwie-arpeggio's spelen:


Oefenduur voor 120bpm (zodat het door een schoon kanaal ook goed klinkt): 12 weken à 4 uur per dag.

Stap 6: leer 2-handed tappen, hierbij is legato ook erg belangrijk. Heb het ooit geprobeerd te leren, maar besloot na 2 maanden 2 uur per dag te hebben geoefend dat het mooi was geweest... ;( :P
Oefenduur: 16 weken à 4 uur per dag

Dus als je bijna een jaar lang non-stop 24/7 oefent met al een jaar ervaring, kun je dit spelen:


;)

[..]

Vai is ook onderschat, Vai is een icoon, een instituut. Het is een apart mannetje, ik hou meer van down to earth gasten als Govan en Gilbert eerljjk gezegd.
Dank voor de tips en smaakvolle solo. :)

Petrucci en Gilbert kunnen ook heel mooi spelen. Ik probeer weleens Dream Theater solo's, maar dan zakt de moed in mijn schoenen. :P

Zuiver benden: check. String skipping: easy. Maar dit, dit is mijn kwelling.



Dit is de eerste run in de Comfortably Numb solo, maar het had net zo goed eender welke classic rock solo kunnen zijn. Ik kan dit soort passages prima spelen als in het voorbeeld, langzaam en in een vast ritme. Al maanden. Maar het is me in al die maanden niet gelukt om het zo snel en vloeiend te laten klinken als het hoort. Alsof mijn linkerhand een glazen plafond heeft.

Ik ga een deze dagen ook een viool huren en misschien een digitale piano kopen voor de variatie. Petrucci moet nog maar even wachten op zijn concurrentie. :P

(Gaat katten mishandelen met zijn fretloze 4-string)
pi_158629996
quote:
10s.gif Op donderdag 24 december 2015 17:54 schreef BurnaBoy het volgende:

[..]

:D

Toch blijven ze gitaren in die lijn uitbrengen, wie koopt die dingen dan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wannabe's zoals ik. Metalbands die alleen power akkoorden spelen met 1 vinger in Drop D, Drop C, Drop B, DJENT ROARRR. :+
pi_158635139
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 11:44 schreef Drieklank het volgende:
Dit is de eerste run in de Comfortably Numb solo, maar het had net zo goed eender welke classic rock solo kunnen zijn. Ik kan dit soort passages prima spelen als in het voorbeeld, langzaam en in een vast ritme. Al maanden. Maar het is me in al die maanden niet gelukt om het zo snel en vloeiend te laten klinken als het hoort. Alsof mijn linkerhand een glazen plafond heeft.
Bijzonder joh...hoe komt dat zo denk je zelf? Want die lick is qua vingerzetting makkelijk (je speelt gewoon in een boxje) er zitten geen moeilijke technische fratsen in en zo hoog ligt het tempo van die lick ook weer niet.

Enig idee?

PS die tabs lijken me trouwens niet helemaal correct, waar heb je die vandaan?

[ Bericht 4% gewijzigd door starla op 29-12-2015 14:53:39 ]
I feel kinda Locrian today
pi_158636354
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2015 14:46 schreef starla het volgende:

[..]

Bijzonder joh...hoe komt dat zo denk je zelf? Want die lick is qua vingerzetting makkelijk (je speelt gewoon in een boxje) er zitten geen moeilijke technische fratsen in en zo hoog ligt het tempo van die lick ook weer niet.

Enig idee?

PS die tabs lijken me trouwens niet helemaal correct, waar heb je die vandaan?

Ik denk een combinatie van:

• Te veel verschillende dingen willen leren: folk en klassiek fingerstyle, pop akkoordenliedjes, metalritmes etc.

• Perfectionistisch: veel herhalen om alle verschillende dingen niet te vergeten en beter willen spelen van wat ik al kan,i.p.v spelen wat ik niet kan en dan snel ontmoedigd raken.

• Misschien weinig talent. Ik kan wel makkelijk een pianomelodie verzinnen of horen hoe het in elkaar steekt, maar bij de gitaar zit ik er veel naast in pitch of weet ik niet eens wat ik hoor. Daarom ga ik ook een ander instrument proberen om te zien of ik me daar sneller in ontwikkel. Anders moet ik me niet aanstellen. :P

• Misschien meer tijd besteden aan hele simpele dingen voor ik verder ga.
pi_158636843
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 15:23 schreef Drieklank het volgende:

[..]


Ik denk een combinatie van:

• Te veel verschillende dingen willen leren: folk en klassiek fingerstyle, pop akkoordenliedjes, metalritmes etc.

• Perfectionistisch: veel herhalen om alle verschillende dingen niet te vergeten en beter willen spelen van wat ik al kan,i.p.v spelen wat ik niet kan en dan snel ontmoedigd raken.

• Misschien weinig talent. Ik kan wel makkelijk een pianomelodie verzinnen of horen hoe het in elkaar steekt, maar bij de gitaar zit ik er veel naast in pitch of weet ik niet eens wat ik hoor. Daarom ga ik ook een ander instrument proberen om te zien of ik me daar sneller in ontwikkel. Anders moet ik me niet aanstellen. :P

• Misschien meer tijd besteden aan hele simpele dingen voor ik verder ga.
Heb hem ff clean ingespeeld voor je (door het vieze kanaal is valsspelen), althans dat lickje, niet dat stukje vooraf:

http://we.tl/eGUikTHKwp

Ik speel dan deze lick:



Je speelt hem ook met die triplet-feel? Misschien gaat het daar mis? Waar heb je het gevoel dat het mis gaat in deze lick? Dus met andere woorden: bij welk gedeelte zeg je continu 'kak!' en begin je weer opnieuw?

[ Bericht 1% gewijzigd door starla op 29-12-2015 15:50:42 ]
I feel kinda Locrian today
pi_158638139
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 15:35 schreef starla het volgende:

[..]

Heb hem ff clean ingespeeld voor je (door het vieze kanaal is valsspelen), althans dat lickje, niet dat stukje vooraf:

http://we.tl/eGUikTHKwp

Ik speel dan deze lick:

[ link | afbeelding ]

Je speelt hem ook met die triplet-feel? Misschien gaat het daar mis? Waar heb je het gevoel dat het mis gaat in deze lick? Dus met andere woorden: bij welk gedeelte zeg je continu 'kak!' en begin je weer opnieuw?
https://convertio.co/tmp/(...)24756e/Opname013.mp3

We spelen 'm beide op dezelfde manier, jij wat soepeler met een helder geluid, maar ik vind ons beide niet klinken. We spelen beide aan een stuk door, maar hij doet het in een bepaald ritme met accent op bepaalde noten, meest duidelijk de 10, die hij ook heel licht bend.
pi_158641345
Ik speel hem toch echt in triple feel en niet lullig bedoeld (itt jouw opmerking), dát doe jij dus niet, daarom ga je de mist in ;)

Vind mijn versie wel prima klinken eigenlijk :), dus als je hoort dat beiden hetzelfde gespeeld worden dan is er echt iets goed mis met je gehoor :D Want jij speelt juist niet aan één stuk door (noot 1 is al geen 16de noot, laat staan een triplet, diezelfde noot aan het begin van het 2de stukje is ook van langere lengte en daarnaast doe je op het einde nog 1 of 2 noten die een 8ste lijken te duren).

Heb die plaat nog ff beluisterd en hij speelt het echt zo, kan er niets aan veranderen. Hij accentueert sommige noten wat meer dan ik doe, maar het ritme én noten zijn exact dezelfde...Hij speelt óók aan één stuk door met allemaal 16de triplets zonder pauzes:


Vanaf 21:51

Ik heb trouwens dat filmpje van jou bekeken en ik snap de verwarring: dat filmpje is kut. Daar ligt het probleem; jij leert het verkeerd.

[ Bericht 13% gewijzigd door starla op 29-12-2015 18:52:02 ]
I feel kinda Locrian today
pi_158648108
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2015 17:29 schreef starla het volgende:
Ik speel hem toch echt in triple feel en niet lullig bedoeld (itt jouw opmerking), dát doe jij dus niet, daarom ga je de mist in ;)

Vind mijn versie wel prima klinken eigenlijk :), dus als je hoort dat beiden hetzelfde gespeeld worden dan is er echt iets goed mis met je gehoor :D Want jij speelt juist niet aan één stuk door (noot 1 is al geen 16de noot, laat staan een triplet, diezelfde noot aan het begin van het 2de stukje is ook van langere lengte en daarnaast doe je op het einde nog 1 of 2 noten die een 8ste lijken te duren).

Heb die plaat nog ff beluisterd en hij speelt het echt zo, kan er niets aan veranderen. Hij accentueert sommige noten wat meer dan ik doe, maar het ritme én noten zijn exact dezelfde...Hij speelt óók aan één stuk door met allemaal 16de triplets zonder pauzes:


Vanaf 21:51

Ik heb trouwens dat filmpje van jou bekeken en ik snap de verwarring: dat filmpje is kut. Daar ligt het probleem; jij leert het verkeerd.
Ik bedoelde het niet lullig. Ik vind het juist leuk dat je de tijd neemt om met mij te sparren. :)

https://convertio.co/tmp/(...)76df5ea24756e/CN.mp3

Met metronoom op 60. Drie noten per click. Die bend was te laag maar ik ben ritmisch toch niet doof geworden? :P
pi_158648732
Maar dat speelde je eerst niet.

Hoe het ook zij...wat nou als je uit dat filmpje van mij probeert te leren want dat klinkt voor mij 'beter' dan wat er gespeeld wordt in jouw filmpje.
En dan kijken of je er nog moeite mee hebt?

Ik denk namelijk van niet omdat het een runnetje is waarbij alle noten dezelfde lengte hebben, dus valt weinig aan te verkloten.

HET GROTE BEWIJS: :o :P

Heb mijn lick over deze gelayerd met audacity, natuurlijk spelen we niet exact hetzelfde tempo (vrij grappig, want hebt aan beide tempi helemaal niets gedaan, dus speelde uit de losse pols de eerste keer bijna hetzelfde tempo :D, hoewel, ik het nummer ook retevaak gespeeld natuurlijk dus je spieren onthouden het tempo wel een beetje), maar om aan te geven dat het nagenoeg hetzelfde is. Op het eind verschilt het wat, want hij sustaint twee noten voor de laatste, daarna gaat hij alleen electrisch verder:

http://we.tl/5JULdP0efU

Sample van hier:



[ Bericht 29% gewijzigd door starla op 29-12-2015 23:59:59 ]
I feel kinda Locrian today
  dinsdag 29 december 2015 @ 22:47:45 #76
240966 BurnaBoy
Ignorance is Bliss
pi_158654215
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 11:49 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Wannabe's zoals ik. Metalbands die alleen power akkoorden spelen met 1 vinger in Drop D, Drop C, Drop B, DJENT ROARRR. :+
Hehe, Ik ben nog steeds een beetje zuur dat ik die anniversary RG niet gehaald heb. Zolang naar zitten kijken. Diverse malen op gespeeld. Was alleen net wat buiten budget voor me.

Nu kan ik em niet meer krijgen en wil ik em kopen _O-

Ja dat is zo'n neon geel ding. :D
We'll see each other again in another life. When we're both cats.
^inteel²
&nbsp
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
pi_158659638
Pssst jongens!
We stoken zo toch weer een topic vol,
Sneller als t vorige iig.
Lachen joh.
  woensdag 30 december 2015 @ 19:58:53 #78
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_158718649
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2015 20:55 schreef starla het volgende:
Maar dat speelde je eerst niet.

Hoe het ook zij...wat nou als je uit dat filmpje van mij probeert te leren want dat klinkt voor mij 'beter' dan wat er gespeeld wordt in jouw filmpje.
En dan kijken of je er nog moeite mee hebt?

Ik denk namelijk van niet omdat het een runnetje is waarbij alle noten dezelfde lengte hebben, dus valt weinig aan te verkloten.

HET GROTE BEWIJS: :o :P

Heb mijn lick over deze gelayerd met audacity, natuurlijk spelen we niet exact hetzelfde tempo (vrij grappig, want hebt aan beide tempi helemaal niets gedaan, dus speelde uit de losse pols de eerste keer bijna hetzelfde tempo :D, hoewel, ik het nummer ook retevaak gespeeld natuurlijk dus je spieren onthouden het tempo wel een beetje), maar om aan te geven dat het nagenoeg hetzelfde is. Op het eind verschilt het wat, want hij sustaint twee noten voor de laatste, daarna gaat hij alleen electrisch verder:

http://we.tl/5JULdP0efU

Sample van hier:

Jij hebt geen metronoom meer nodig! :D
pi_158747044
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2015 20:55 schreef starla het volgende:
Maar dat speelde je eerst niet.

Hoe het ook zij...wat nou als je uit dat filmpje van mij probeert te leren want dat klinkt voor mij 'beter' dan wat er gespeeld wordt in jouw filmpje.
En dan kijken of je er nog moeite mee hebt?

Ik denk namelijk van niet omdat het een runnetje is waarbij alle noten dezelfde lengte hebben, dus valt weinig aan te verkloten.

HET GROTE BEWIJS: :o :P

Heb mijn lick over deze gelayerd met audacity, natuurlijk spelen we niet exact hetzelfde tempo (vrij grappig, want hebt aan beide tempi helemaal niets gedaan, dus speelde uit de losse pols de eerste keer bijna hetzelfde tempo :D, hoewel, ik het nummer ook retevaak gespeeld natuurlijk dus je spieren onthouden het tempo wel een beetje), maar om aan te geven dat het nagenoeg hetzelfde is. Op het eind verschilt het wat, want hij sustaint twee noten voor de laatste, daarna gaat hij alleen electrisch verder:

http://we.tl/5JULdP0efU

Sample van hier:

Ben jaloers op het geluid. Hoe krijg je nu zo'n goede sustain en helder geluid, zonder het heel erg distorted te laten klinken. Dus zonder al die scherp randen en een hoop achtergrond geluid, zoals ik altijd krijg?

Is het voornamelijk techniek? Bijvoorbeeld meer legato spelen, weinig overlap tussen noten, etc? Of komt een groot deel ook door de gear? Ik heb nu een namaak Les Paul van het merk Tokai en een kleine amp, een Line6 Spider IV 15W.
pi_158763928
Ja hoi :W
Nu ong 5 weken bezig op een akoustische beginnersgitaar.
Het stemmen kan ik al bijna achterwege laten als ik begin, dat scheelt al en het eelt begint zich te vormen dus minder pijn.
Ik heb veel gehad aan de online beginnerscursusjes, NL en ENG talige, overal haal je wel tips en oefeningen vandaan, ik verdwaal er zowat in.
Hier meelezen helpt ook *)
En oefenen, veel oefenen. Elke dag zit ik wel een uur te lezen, te oefenen, uit te proberen en liedjes te proberen, het is zo leuk O+ !

Over je duim niet erover heen hebben maar netjes tegen de hals aan de achterkant, ik vind het maar lastig om het zo te houden hoor.

Heb 1 vraag voor nu: Wat is de handigste vingerzetting voor het G akkoord?
Ik zie 2 of 3 verschillende, vind het een lastig akkoord.
pi_158770708
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 17:17 schreef Bluezz het volgende:
Ja hoi :W
Nu ong 5 weken bezig op een akoustische beginnersgitaar.
Het stemmen kan ik al bijna achterwege laten als ik begin, dat scheelt al en het eelt begint zich te vormen dus minder pijn.
Ik heb veel gehad aan de online beginnerscursusjes, NL en ENG talige, overal haal je wel tips en oefeningen vandaan, ik verdwaal er zowat in.
Hier meelezen helpt ook *)
En oefenen, veel oefenen. Elke dag zit ik wel een uur te lezen, te oefenen, uit te proberen en liedjes te proberen, het is zo leuk O+ !

Over je duim niet erover heen hebben maar netjes tegen de hals aan de achterkant, ik vind het maar lastig om het zo te houden hoor.

Heb 1 vraag voor nu: Wat is de handigste vingerzetting voor het G akkoord?
Ik zie 2 of 3 verschillende, vind het een lastig akkoord.
Het is goed om verschillende vingerzettingen te beheersen. Dan kun je gebruiken wat het beste uitkomt. In rockmuziek wordt bijvoorbeeld vaak de pink op de e-snaar en de ringvinger op de b-snaar gezet, Zo krijg je een volle klank en kun je makkelijk wisselen naar een D-akkoord. Als je van of naar een C-akkoord wisselt, dan kan het makkelijker zijn om de G met de pink op de e-snaar en de ringvinger op de E-snaar te zetten.

Het A-akkoord heeft ook 3 vingerzettingen en wist je dat je een F ook als open akkoord vanaf de 5e fret kan spelen? Leer het allemaal en have fun!

Laatste tip: als je je nagels super kort knipt, dan komen je vingertoppen er boven uit. Dat kan het spelen makkelijker maken.
pi_158776973
Helder, bedankt!
Ja korte nagels hier ;)

Oh en F heb ik nog niet gedaan, ga ik morgen naar kijken op jouw manier!
pi_158779188
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 22:03 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ben jaloers op het geluid. Hoe krijg je nu zo'n goede sustain en helder geluid, zonder het heel erg distorted te laten klinken. Dus zonder al die scherp randen en een hoop achtergrond geluid, zoals ik altijd krijg?

Is het voornamelijk techniek? Bijvoorbeeld meer legato spelen, weinig overlap tussen noten, etc? Of komt een groot deel ook door de gear? Ik heb nu een namaak Les Paul van het merk Tokai en een kleine amp, een Line6 Spider IV 15W.
Die solo heeft geen legatotechniek in zich en Gilmour is ook niet echt een legatogitarist (zijn bijna alle bluesgitaristen niet).

Grootste winst qua kwaliteit haal je uit je amp + opname-apparatuur. Nog niet eens zozeer je gitaar. Ik speel fijner en krijg daardoor een betere tone uit een Squier dan een echte Gibson.

Settings van je effectpedalen spelen ook een rol. De 1 speelt liever vuil door de amp en niet het pedaal, anderen doen beiden en anderen spelen weer door het cleane kanaal via een bigmuff ofzo.

Een combinatie van veel zaken maar je amp en dan met name de opname-apparatuur zijn erg belangrijk. Daarna zou ik zeggen settings en onderaan komt je techniek (want 1 noot sustainen met het geluid uit dat filmpje kan een amateur ook bij wijze van, blijft dan wel bij 1 noot :P).
I feel kinda Locrian today
pi_158785237
Toch een nieuwe amp halen. Nog aanraders? Thuisgebruik, goede geluidskwaliteit, maar hard hoeft zeker niet. Ik ben een tijdje terug naar de feedback geweest en toen zeiden ze dat ik beter voor een nieuwe gitaar kon gaan ipv een amp als het om het geluid gaat. Heb toen wel nog een kleine buizen amp geprobeerd, maar die kwaliteit viel me eigenlijk wat tegen, dus ben uiteindelijk zonder iets naar huis gegaan. Nou ja, alleen een akoestische gitaar. Daarmee heb je dit gedoe in ieder geval niet. :P

Speel jij door een pedaal in dat filmpje, starla?
pi_158789622
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2015 20:55 schreef starla het volgende:
Maar dat speelde je eerst niet.

Hoe het ook zij...wat nou als je uit dat filmpje van mij probeert te leren want dat klinkt voor mij 'beter' dan wat er gespeeld wordt in jouw filmpje.
En dan kijken of je er nog moeite mee hebt?

Ik denk namelijk van niet omdat het een runnetje is waarbij alle noten dezelfde lengte hebben, dus valt weinig aan te verkloten.

HET GROTE BEWIJS: :o :P

Heb mijn lick over deze gelayerd met audacity, natuurlijk spelen we niet exact hetzelfde tempo (vrij grappig, want hebt aan beide tempi helemaal niets gedaan, dus speelde uit de losse pols de eerste keer bijna hetzelfde tempo :D, hoewel, ik het nummer ook retevaak gespeeld natuurlijk dus je spieren onthouden het tempo wel een beetje), maar om aan te geven dat het nagenoeg hetzelfde is. Op het eind verschilt het wat, want hij sustaint twee noten voor de laatste, daarna gaat hij alleen electrisch verder:

http://we.tl/5JULdP0efU

Sample van hier:

Altijd leuk om te zien hoe iedereen die lick anders speelt. :) Blijft toch wel een mooie en interessante solo om te leren.

Ik heb het dus ook maar een try gegeven. Op gehoor ben ik zo dicht mogelijk bij het origineel proberen te komen en kwam ik op dit uit:
had het ff een stukje verder gespeeld omdat de lick weer terugkomt bij 20sec

Kenmerkend voor deze lick vind ik toch wel dat het begin van de lick dat zo gaat:
------------------------
-----10p7------------
-------------9---------
------------------------
------------------------
------------------------

Gilmour speelt dit namelijk live ook zo 5:25:
Het is toch wel een best snel loopje voor Gilmour kennende :D

Daarna heb ik het zo verder gespeeld:
----------7---------------------------------------------------------------------
------7-----10p7-------------------------------------------------------------
-9b-----------------9b--9rp7------9----7-----------------------------------
-----------------------------------9-----9----9--7-----------------------------
------------------------------------------------------9-8-7------5~----------
---------------------------------------------------------------7----------------

Met 9rp7 bedoel bend terug op de noot (naar beneden alleen) en dan gelijk een pull off naar 7.
Normaal tab ik nooit dingen uit, maar het is toch wel leuk en handig :+.

Ik denk dat ik voor de originele album recording dit toch wel aardig in de buurt zit.

Toen ik deze solo voor het eerst wilde leren vond ik dit ook het moeilijkste gedeelte, puur door het tempo en ik haakte ook altijd af toen dit gedeelte van de solo begon.
pi_158805945
Na 12 weken weer mijn e-gitaar opgepakt,voel me wel opgelucht.
pi_158806858
Ik ben nu Zombie en Hand in my pocket aan t oefenen.
Kannie wachten om finger picking/tokkelen te gaan leren, maar ik heb ook de neiging om te hard van stapel te lopen, ben pas 10 december begonnen _O-
pi_158810139
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 16:02 schreef playirelia het volgende:

[..]

Altijd leuk om te zien hoe iedereen die lick anders speelt. :) Blijft toch wel een mooie en interessante solo om te leren.

Ik heb het dus ook maar een try gegeven. Op gehoor ben ik zo dicht mogelijk bij het origineel proberen te komen en kwam ik op dit uit:
had het ff een stukje verder gespeeld omdat de lick weer terugkomt bij 20sec

Kenmerkend voor deze lick vind ik toch wel dat het begin van de lick dat zo gaat:
------------------------
-----10p7------------
-------------9---------
------------------------
------------------------
------------------------

Gilmour speelt dit namelijk live ook zo 5:25:
Het is toch wel een best snel loopje voor Gilmour kennende :D

Daarna heb ik het zo verder gespeeld:
----------7---------------------------------------------------------------------
------7-----10p7-------------------------------------------------------------
-9b-----------------9b--9rp7------9----7-----------------------------------
-----------------------------------9-----9----9--7-----------------------------
------------------------------------------------------9-8-7------5~----------
---------------------------------------------------------------7----------------

Met 9rp7 bedoel bend terug op de noot (naar beneden alleen) en dan gelijk een pull off naar 7.
Normaal tab ik nooit dingen uit, maar het is toch wel leuk en handig :+.

Ik denk dat ik voor de originele album recording dit toch wel aardig in de buurt zit.

Toen ik deze solo voor het eerst wilde leren vond ik dit ook het moeilijkste gedeelte, puur door het tempo en ik haakte ook altijd af toen dit gedeelte van de solo begon.
Dat is precies dezelfde lick idd, hetzelfde gespeeld ;)
I feel kinda Locrian today
  maandag 4 januari 2016 @ 13:23:36 #90
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_158815831
kan voor 150 euro een bullet strat met redelijke versterker kopen of voor 200 een affinity strat met starterspack (http://tonika.nl/nl/fende(...)KSkMoCFU-6GwodAyICDg)

iemand advies? wil gewoon wat eric clapton en rock muziek naspelen
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
pi_158816192
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 13:23 schreef Ingolstadt het volgende:
kan voor 150 euro een bullet strat met redelijke versterker kopen of voor 200 een affinity strat met starterspack (http://tonika.nl/nl/fende(...)KSkMoCFU-6GwodAyICDg)

iemand advies? wil gewoon wat eric clapton en rock muziek naspelen
Je kunt ook overwegen om een tweedehandse Squier of Mexicaanse Fender kopen met een Fender Mustang versterker. Mogelijk is de kwaliteit daarvan een stukken beter voor maar ietsjes meer geld, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.Als je naar een muziekwinkel gaat, dan kun je op je gemak verschillende gitaren proberen, luisteren en voelen wat je fijn vindt. Met wat geluk en onderhandelingsvaardigheden krijg je er misschien nog wat gratis accessoires bij, zoals plectrums, snaren, gordel, capo, etc.

quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2016 23:34 schreef Bluezz het volgende:
Ik ben nu Zombie en Hand in my pocket aan t oefenen.
Kannie wachten om finger picking/tokkelen te gaan leren, maar ik heb ook de neiging om te hard van stapel te lopen, ben pas 10 december begonnen _O-
Waarom niet nu? Je kunt nu toch tenminste 1 akkoord spelen? Bijvoorbeeld een D-akkoord. Pluk de snaren in verschillende volgordes, zet je pink erbij op de e-snaar en/of haal je middelvinger van de e-snaar af en je maakt al muziek! Kun je 2 akkoorden spelen? Speel dan eens een C en een D. Bij de C kun je je pink op de b-snaar erbij zetten of je wijsvinger van de b-snaar afhalen. zo kun je al een uur lang lol hebben met maar 2 akkoorden.

Tip: naast justinguitar is akkoord.be ook wel een handige site met oefeningen.

[ Bericht 32% gewijzigd door Drieklank op 04-01-2016 13:42:55 ]
pi_158819110
Ik wilde eigenlijk eerst de akkoorden wat sneller makkelijker kunnen overpakken en dan gaan tokkelen...
CAGED
Em Asus 2 en 4
Weet ik tot nu toe.
pi_158868239
Wordt er te weinig gitaar gespeeld in dit topic of is iedereen juist veel te druk aan het oefenen?
  Moderator woensdag 6 januari 2016 @ 11:26:53 #94
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_158868291
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 11:23 schreef Drieklank het volgende:
Wordt er te weinig gitaar gespeeld in dit topic of is iedereen juist veel te druk aan het oefenen?
Hoezo? Het is vrij druk de afgelopen tijd.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_158868317
quote:
2s.gif Op woensdag 6 januari 2016 11:26 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Hoezo? Het is vrij druk de afgelopen tijd.
Omdat het is goed voor je ontwikkeling om er iedere dag mee bezig te zijn. :P
  Moderator woensdag 6 januari 2016 @ 11:31:09 #96
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_158868372
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 11:28 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Omdat het is goed voor je ontwikkeling om er iedere dag mee bezig te zijn. :P
Ik "oefen" elke dag maar ontwikkelen doe ik niet :X

Nutteloos freubelen hou ik het bij. Soort ontspannen zen moment aan het eind van de dag een paar uurtjes gitaar freubelen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_158869075
quote:
2s.gif Op woensdag 6 januari 2016 11:31 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik "oefen" elke dag maar ontwikkelen doe ik niet :X

Nutteloos freubelen hou ik het bij. Soort ontspannen zen moment aan het eind van de dag een paar uurtjes gitaar freubelen.
Herkenbaar. Ik heb ook steeds minder energie om doelgericht te oefenen. Honderden keren een toonladder op allerlei manieren spelen of een lick oefenen om sneller en nauwkeuriger te worden, met het getik van een metronoom: het voelt meer als sport dan als muziek maken en dat geluid wordt behoorlijk vervelend na een tijdje.

Ik ga er daarom wat instrumenten bij oefenen om te kijken of het gras groener is aan de overkant. :)
pi_158885389
Starla! Weet je nog dat je voorstelde om string skipping te oefenen? Hier een leuke oefening!

http://www.songsterr.com/(...)te-suite-tab-s2276t0

>:)
pi_158886082
Ik was m'n snaren aan het vervangen, maar het is een beetje misgegaan. :') Nog even de losse jack aansluiting aandraaien was een slecht idee.

Uiteindelijk is van één element is de draad losgeraakt. Ik heb het element eruit gehaald en het kapje eraf. Daaronder zit een ingetape-te spoel. Ik kom er niet helemaal achter hoe de draad nou aangesloten was. Op het element dat nog werkt gaat die draad tussen het tape. Moet ik nou gewoon het ene uiteinde van de spoel op de plus en de andere op de ground vastzetten? Het lijkt alsof dat gedaan was door de draden in verschillende lagen tussen het isolatietape aan de uiteindes vast te tapen. Maakt de richting nog uit?

Is het nog te fixen of kan ik de hele bende wegflikkeren? :P

[ Bericht 32% gewijzigd door Schuifpui op 06-01-2016 22:31:36 ]
  woensdag 6 januari 2016 @ 23:20:21 #101
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_158888924
Binnenkort meedoen aan popgroningen prijs. Ff wat vraagies over live set up.

Delay voor solotje spelen is da goed om het wat voller te laten klinken?
Extra overdrive pedaal met de drive helemaal naar beneden en volume naar boven als boost gebruiken. Werkt da?

Mensen nog tips om aan te denken? :P
pi_158891183
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 23:20 schreef TweeGrolsch het volgende:

Delay voor solotje spelen is da goed om het wat voller te laten klinken?
Delay moet wel in de nummers passen, en subtiel. Anders kan het heel rommelig gaan klinken. Lichte reverb, en lichte delay is wel mooi om een beetje zo'n stadionrock leadgeluid te krijgen.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 23:20 schreef TweeGrolsch het volgende:

Extra overdrive pedaal met de drive helemaal naar beneden en volume naar boven als boost gebruiken. Werkt da?
Ja.
  donderdag 7 januari 2016 @ 14:27:47 #103
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_158899684
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 01:02 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Delay moet wel in de nummers passen, en subtiel. Anders kan het heel rommelig gaan klinken. Lichte reverb, en lichte delay is wel mooi om een beetje zo'n stadionrock leadgeluid te krijgen.

[..]

Ja.
Ja, ik wou ook niet voor de edge achtige rotzooi gaan. Maar gewoon wat lichts inderdaad. Dank u :)
pi_158952242
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 14:27 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Ja, ik wou ook niet voor de edge achtige rotzooi gaan. Maar gewoon wat lichts inderdaad. Dank u :)
Succes daarzo *O*
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
pi_158979399
Heeft iemand hier enig idee welke pickups het beste zouden zijn voor het spelen van wat zwaardere pop punk zoals Four Year Strong, New Found Glory, Trophy Eyes en The Wonder Years maar tegelijk ook goed voor emo zoals The Get Up Kids, American Football en Moose Blood voor op mijn Fender Blacktop Jaguar? Ik dacht eraan om een SD SH-4 JB bij de bridge neer te zetten en een ander type bij de neck maar ik weet dus niet zeker of er nog betere dingen zijn. Is er iemand die mij advies kan geven?
pi_158979973
Die SH-4 JB is inderdaad wel een hele fijne, goede keus!
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
pi_158980357
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 11:40 schreef The_Dean het volgende:
Die SH-4 JB is inderdaad wel een hele fijne, goede keus!
Maar welke zou het beste zijn voor bij de neck? Ik heb echt geen idee wat voor output er het meest geschikt voor is. Desnoods kan ik custom pickups laten maken voor ongeveer ¤80 per stuk.
pi_158982045
quote:
11s.gif Op zondag 10 januari 2016 12:01 schreef jameshond182 het volgende:

[..]

Maar welke zou het beste zijn voor bij de neck? Ik heb echt geen idee wat voor output er het meest geschikt voor is. Desnoods kan ik custom pickups laten maken voor ongeveer ¤80 per stuk.
Dat is ook wel heel stoer natuurlijk! Waar laat je dat doen?
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
pi_158983772
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 13:26 schreef The_Dean het volgende:

[..]

Dat is ook wel heel stoer natuurlijk! Waar laat je dat doen?
Ik denk bij 4Seasons Pickups. Het is niet bepaald de bekendste leverancier van custom pickups in Nederland maar ik denk dat Paskal Jacobsen van BLØF de bekendste muzikant is waar ze pickups voor gemaakt hebben.
http://www.4seasonspickups.com/
pi_158986716
Vandaag voor het eerst piano gespeeld. Wat gaat dat makkelijk! Het lijkt wel of ik door gitaar spelen een soort gevoel voor intervallen heb ontwikkeld, waardoor ik nu eenvoudige melodieën zo uit mijn hoofd kan spelen :o

Dus piano en gitaar versterken elkaar? Als ik nu heel veel toonladders ga oefenen, kan ik dan piano shredden? :P
pi_158990798
Op mijn oefenrepertoire tot nu toe :
Zombie
Mull of kintyre
Hand in my pocket
Angie (met een lastige F) (en dan meteen Wigger van Anouk want dat is ook met de Am)
Bad moon rising
Love me do (dat intro met de mondh. kan ik ook een beetje :D )

Zo leuk, klooien op je gitaar O+
  zondag 10 januari 2016 @ 18:53:10 #112
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_158990984
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 16:17 schreef Drieklank het volgende:
Vandaag voor het eerst piano gespeeld. Wat gaat dat makkelijk! Het lijkt wel of ik door gitaar spelen een soort gevoel voor intervallen heb ontwikkeld, waardoor ik nu eenvoudige melodieën zo uit mijn hoofd kan spelen :o

Dus piano en gitaar versterken elkaar? Als ik nu heel veel toonladders ga oefenen, kan ik dan piano shredden? :P
Volgens mij helpt ieder instrument wel bij het volgende instrument. Gevoel voor tonen ofzo denk ik?
pi_158994708
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 18:53 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Volgens mij helpt ieder instrument wel bij het volgende instrument. Gevoel voor tonen ofzo denk ik?
Lijkt me ook. Je hebt al een stukje 'muziek' in je zitten dan en de flexibiliteit van je vingers die je krijgt door gitaarspelen komt alleen maar goed te pas op de piano.
I feel kinda Locrian today
pi_159007039
Ja, ik vind het een leuke ervaring. Zo zie je maar dat een instrument slechts een medium is om je uit te drukken vanuit een bepaalde invalshoek.

Fysiek is het wel even wennen. Ik vind de aanslag best zwaar en vermoeiend. Het is ook even een gevoel ontwikkelen voor hoe hard je een toets aan moet slaan. En een stukje lenigheid trainen, maar dat lijkt beter te doen dan met een klassieke gitaar.
  maandag 11 januari 2016 @ 16:30:53 #115
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_159016955
Vind altijd dat pianisten zo, beperkt zijn.
En piano is echt makkelijk vergeleken gitaar, t lijkt ook alsof iedereen die piano speelt de hele dag zelfde nummers oefent en verder niks kan ( op enkele na.).
Lachen joh.
  maandag 11 januari 2016 @ 17:36:14 #116
213498 SpauldingPF
When the music's over
pi_159018685
Ben ook net begonnen, gebruik nu het appje "yousician"wel leuk, stapsgewijs akkoorden, riffjes en melodieën spelen. Binnenkort maar eens een online cursusje doen, en daarna maar op gitaarles.
pi_159097124
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 16:30 schreef Pajanus het volgende:
Vind altijd dat pianisten zo, beperkt zijn.
En piano is echt makkelijk vergeleken gitaar, t lijkt ook alsof iedereen die piano speelt de hele dag zelfde nummers oefent en verder niks kan ( op enkele na.).
Is dat zo? Ik heb dat idee juist met gitaar. Iedereen leert een paar open akkoorden op een akoestische gitaar of wat powerakkoorden op een elektrische gitaar en speelt dan dezelfde pop- en rockliedjes tot in de eeuwigheid voor wat familie en vrienden. Het klinkt ontzettend amuzikaal en 'leeg' zonder bas, drums of vocalist en kwalitatief vaak zwaar onder de maat omdat het zo moeilijk is om een mooie aanslag te ontwikkelen die ook nog eens consistent is als een metronoom.

Klassieke gitaar en andere vingerstijlen zijn wel rijk en complex klinkend als alleenstaand instrument, maar zijn ook een hele moeilijke manier om piano spelen op een gitaar. :P

Daarnaast: als je matig gitaar speelt en ook nog eens niet kan zingen of in een band zit, dan is er niemand die naar je wil luisteren.

Misschien ligt het ook aan je muzieksmaak. De laatste tijd luister bijna nog alleen maar (neo)klassieke muziek, filmmuziek en videogamemuziek. Als je liever naar moderne en populaire stijlen luistert, dan kan ik me voorstellen dat je gitaar leuker vindt. :)

Overigens heb ik het 'makkelijke' van piano ook zwaar onderschat. Je drukt een toets in en er komt een mooi geluid uit. Niet dus. Valt zwaar tegen. Net als op een gitaar moet je een bepaalde aanslag ontwikkelen en een gevoel voor ritme, anders klinkt als een kleuter op een xylofoon.
  donderdag 14 januari 2016 @ 14:22:23 #118
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_159097710
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 14:00 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik heb dat idee juist met gitaar. Iedereen leert een paar open akkoorden op een akoestische gitaar of wat powerakkoorden op een elektrische gitaar en speelt dan dezelfde pop- en rockliedjes tot in de eeuwigheid voor wat familie en vrienden. Het klinkt ontzettend amuzikaal en 'leeg' zonder bas, drums of vocalist en kwalitatief vaak zwaar onder de maat omdat het zo moeilijk is om een mooie aanslag te ontwikkelen die ook nog eens consistent is als een metronoom.

Klassieke gitaar en andere vingerstijlen zijn wel rijk en complex klinkend als alleenstaand instrument, maar zijn ook een hele moeilijke manier om piano
spelen op een gitaar. :P

Daarnaast: als je matig gitaar speelt en ook nog eens niet kan zingen of in een band zit, dan is er niemand die naar je wil luisteren.

Misschien ligt het ook aan je muzieksmaak. De laatste tijd luister bijna nog alleen maar (neo)klassieke muziek, filmmuziek en videogamemuziek. Als je liever naar moderne en populaire stijlen luistert, dan kan ik me voorstellen dat je gitaar leuker vindt. :)

Overigens heb ik het 'makkelijke' van piano ook zwaar onderschat. Je drukt een toets in en er komt een mooi geluid uit. Niet dus. Valt zwaar tegen. Net als op een gitaar moet je een bepaalde aanslag ontwikkelen en een gevoel voor ritme, anders klinkt als een kleuter op een xylofoon.
Tja, ik heb juist dat idee bij mensen die piano spelen. Ze oefenen ook altijd dezelfde (klassieke) stukken en kunnen niks improviseren of zelf bedenken. Als het niet op papier staat en al opgenomen gaat er niks.
Dat is mijn visie dan, kan dat jij heel andere soort pianisten kent met andere instelling.
Lachen joh.
pi_159098229
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 14:22 schreef Pajanus het volgende:

[..]

Tja, ik heb juist dat idee bij mensen die piano spelen. Ze oefenen ook altijd dezelfde (klassieke) stukken en kunnen niks improviseren of zelf bedenken. Als het niet op papier staat en al opgenomen gaat er niks.
Dat is mijn visie dan, kan dat jij heel andere soort pianisten kent met andere instelling.
In mijn directe omgeving ken ik geen succesvolle muzikanten en in een lesmethode voor klassieke instrumenten zul je inderdaad bladmuziek na moeten spelen, terwijl je bij de gitaar aangemoedigd (opgevoed) wordt om er zelf wat van te maken.

Maar kijk je bijvoorbeeld op Youtube, dan zijn er ontzettend veel mensen die zelf pianoversies, vioolversies, dwarsfluitversies etc. bedenken van nieuwe films, games en popliedjes waar nog geen bladmuziek of tabs van zijn.

Starla is volgens mij ook gevorderd op zowel piano als gitaar en bedenkt haar eigen muziek. Aan de andere kant: stereotypen zijn nu eenmaal vaak waar.
  donderdag 14 januari 2016 @ 16:41:19 #120
7810 FooFighters
 Dave rocks on !!
pi_159101099
Hallo fokkers,

Na in mijn jonge jaren veel gitaar te hebben gespeeld ben ik al een paar jaar gestopt.
Nu heeft mijn buurjongen een bas gitaar gekocht en is begint het weer te kriebelen.
Ik heb nog een akoestische Furch staan waar ik hem nu een beetje mee op weg help.

Ik ben een grote Fender fan en heb ook in het verleden Fenders gehad (Mustang en Jazzmaster).
Helaas ben ik zo stom geweest om ze te verkopen, deze types linkshandig vinden is echt lastig.

Na veel sites in de gaten te houden kwam ik een mooie 2e hands USA Strat uit 2009 tegen.









In het verleden heb ik altijd met snaren ondersteboven gespeeld (zoals Dick Dale),
maar nu wat ouder en wijzer :) ga ik het op de juiste manier proberen.
Ik moet toch al aardig wat opnieuw aanleren. Ben benieuwd of ik het kan volhouden of toch
weer terug ga naar mijn oude speelwijze.

Nu in ieder geval beginnen met veel oefenen.
De G en de C zijn nu een lastiger dan ondersteboven 8)7
Power chords zijn in ieder geval weer een stuk makkelijker.
You heard of those dirty jalopies,
you heard of the noise they make,
let me reintroduce my new Rocket 88,
  donderdag 14 januari 2016 @ 17:20:14 #121
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_159101942
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 16:41 schreef FooFighters het volgende:
Hallo fokkers,

Na in mijn jonge jaren veel gitaar te hebben gespeeld ben ik al een paar jaar gestopt.
Nu heeft mijn buurjongen een bas gitaar gekocht en is begint het weer te kriebelen.
Ik heb nog een akoestische Furch staan waar ik hem nu een beetje mee op weg help.

Ik ben een grote Fender fan en heb ook in het verleden Fenders gehad (Mustang en Jazzmaster).
Helaas ben ik zo stom geweest om ze te verkopen, deze types linkshandig vinden is echt lastig.

Na veel sites in de gaten te houden kwam ik een mooie 2e hands USA Strat uit 2009 tegen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

In het verleden heb ik altijd met snaren ondersteboven gespeeld (zoals Dick Dale),
maar nu wat ouder en wijzer :) ga ik het op de juiste manier proberen.
Ik moet toch al aardig wat opnieuw aanleren. Ben benieuwd of ik het kan volhouden of toch
weer terug ga naar mijn oude speelwijze.

Nu in ieder geval beginnen met veel oefenen.
De G en de C zijn nu een lastiger dan ondersteboven 8)7
Power chords zijn in ieder geval weer een stuk makkelijker.
waarom zou je ondersteboven spelen?
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
  vrijdag 15 januari 2016 @ 09:02:52 #122
7810 FooFighters
 Dave rocks on !!
pi_159117533
Ik ben begonnen met gitaar spelen op mijn 14e op de gitaar van mijn broer.
Hij is rechtshandig. Even rechtshandig geprobeerd maar ben toch echt een linkspoot.

Gitaar omgedraaid en dat ging toch eigenlijk best goed. Dat is altijd zo blijven hangen.
Nu ik al jaren niet meer gespeeld heb moet ik toch veel opnieuw leren en is het een mooi
moment om om te schakelen naar de normale manier van spelen.

Maar als je de geschiedenis bekijkt zijn er toch best een paar goede gitaristen geweest die
onderste boven spelen zoals Dick Dale, Albert King, Seal. Bob Geldof, Eddy Clearwater.
You heard of those dirty jalopies,
you heard of the noise they make,
let me reintroduce my new Rocket 88,
  vrijdag 15 januari 2016 @ 10:25:40 #123
222262 Gtaboy107
What's the Story..?
pi_159118784
Ik heb sinds oktober een elektrische gitaar. Na iets minder dan 8 jaar op de akoestische wou ik toch maar eens overstappen. Gezien mijn adoratie voor de Peppers en voor John Frusciante ben ik voor een 2015 Mexican Stratocaster Sunburst gegaan. Wat speelt dat ding fijn en wat is dat ding mooi. O+ Foto's post ik nog wel later.

Nu vroeg ik mij af, Frusciante gebruikt een Ibanez W10. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn nog meer toffe pedalen om te experimenteren(Liefst in de Peppers stijl maar ik sta voor alles open)?
  vrijdag 15 januari 2016 @ 11:50:47 #124
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_159120451
quote:
Ik was m'n snaren aan het vervangen, maar het is een beetje misgegaan. :') Nog even de losse jack aansluiting aandraaien was een slecht idee.

Uiteindelijk is van één element is de draad losgeraakt. Ik heb het element eruit gehaald en het kapje eraf. Daaronder zit een ingetape-te spoel. Ik kom er niet helemaal achter hoe de draad nou aangesloten was. Op het element dat nog werkt gaat die draad tussen het tape. Moet ik nou gewoon het ene uiteinde van de spoel op de plus en de andere op de ground vastzetten? Het lijkt alsof dat gedaan was door de draden in verschillende lagen tussen het isolatietape aan de uiteindes vast te tapen. Maakt de richting nog uit?

Is het nog te fixen of kan ik de hele bende wegflikkeren? :P
Ja , tape eraf en draadeinde terugvinden

Als de draad is afgeknapt wel ff de emmaile lag eraf schrapen voordat je probeert te solderen

zorg wel voor de juiste fase tov het andere element anders krijg je bij inschakeling van 2 single coils een Humbucker ( "Hum" = brom "bucker" = onderdrukker) geluid vanwege de in tegenfase geschakelde coils !.

[ Bericht 44% gewijzigd door DeMolay op 15-01-2016 12:02:09 ]
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
  vrijdag 15 januari 2016 @ 12:15:31 #125
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_159120898
Heb zelf een keer een paar PA monitor luidsprekers gekregen , toen ik het filter wilde nakijken sprongen mijn ogen uit mijn oogkassen .

Wat ziet mijn oog : 2 maal Celestion G12H GreenBack 30W 8 Ohm base resonance 75 C/S (Hz) per kast en heb er 2 .

Bne toen naar chassis en conus nummering gaan kijken en kwam op Februarie 1969 PRE ROLA dus

De fameuse Jimmy Hendrix serie (wilde 8 Ohm ipv 16 )

Tja dan ook maar een kast eromheen bouwen (ontwerp uit 1969 met achterwand druk balk voor strakkere bass output )







Nu mn buizenbak nog ombouwen naar het oude marshall geluid :P

[ Bericht 18% gewijzigd door DeMolay op 15-01-2016 12:31:00 ]
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
  vrijdag 15 januari 2016 @ 12:25:01 #126
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_159121081
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 12:15 schreef DeMolay het volgende:
Heb zelf een keer een paar PA monitor luidsprekers gekregen , toen ik het filter wilde nakijken sprongen mijn ogen uit mijn oogkassen .

Wat ziet mijn oog : 2 maal Celestion G12H GreenBack 30W 8 Ohm base resonance 75 C/S (Hz) per kast en heb er 2 .

Bne toen naar chassis en conus nummering gaan kijken en kwam op Februarie 1969

De fameuse Jimmy Hendrix serie (wilde 8 Ohm ipv 16 )

Tja dan ook maar een kast eromheen

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Nu mn buizenbak nog ombouwen naar het oude marshall geluid :P
Supervet!
Nu nog evengoed spelen hea!
Lachen joh.
  vrijdag 15 januari 2016 @ 12:29:19 #127
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_159121171
Vraag ik me ook altijd af "Am I Worthy " :o _O-
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
  vrijdag 15 januari 2016 @ 12:29:37 #128
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_159121176
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 12:15 schreef DeMolay het volgende:
Heb zelf een keer een paar PA monitor luidsprekers gekregen , toen ik het filter wilde nakijken sprongen mijn ogen uit mijn oogkassen .

Wat ziet mijn oog : 2 maal Celestion G12H GreenBack 30W 8 Ohm base resonance 75 C/S (Hz) per kast en heb er 2 .

Bne toen naar chassis en conus nummering gaan kijken en kwam op Februarie 1969 PRE ROLA dus

De fameuse Jimmy Hendrix serie (wilde 8 Ohm ipv 16 )

Tja dan ook maar een kast eromheen

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Nu mn buizenbak nog ombouwen naar het oude marshall geluid :P
Je gaat er toch wel nog een grill over zetten mag ik hopen? :D

Ben zelf niet zo fan van open cab.

SPAM: Ik verkoop mijn london city amp, iemand op zoek naar een goede transistorset?
  vrijdag 15 januari 2016 @ 12:37:08 #129
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_159121338
Heb 12 inch roosters liggen maar is wel erg grof metal achtig

wat bedoel je met open cab ? hij is echt gesloten hoor zie foto met achterwand erin , vandaar de midden balk...deze moet je aan de achterplaat bevestigen voor strakkere bass output !

Lodon City en transistorset ? dacht dat die alleen buizen amps maakte
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
  vrijdag 15 januari 2016 @ 12:42:15 #130
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_159121459
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
  zaterdag 16 januari 2016 @ 00:20:50 #131
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_159139725
Kan iemand mij vertellen hoe je zo'n albert king/bb king toon krijgt (verschilt een beetje maar die kant op). Denk aan the thrill is gone, zo'n soort dikke semi-distorted geluid?
Lachen joh.
pi_159167449
  donderdag 21 januari 2016 @ 21:10:09 #133
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_159291415
Voor degene met een Floyd rose tremmelo.....koop als je rechtshandig bent een linkshandige ....veel beter te controleren ipv met je vingertoppen omdat hij parallel met je hoge e snaar loopt
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
pi_159293716
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 11:50 schreef DeMolay het volgende:

[..]

Ja , tape eraf en draadeinde terugvinden

Als de draad is afgeknapt wel ff de emmaile lag eraf schrapen voordat je probeert te solderen

zorg wel voor de juiste fase tov het andere element anders krijg je bij inschakeling van 2 single coils een Humbucker ( "Hum" = brom "bucker" = onderdrukker) geluid vanwege de in tegenfase geschakelde coils !.
Thanks. Ik heb het geprobeerd, maar hij doet het niet. Voor het eerst in 15 jaar weer solderen en dan met die dunne koperdraadjes beginnen is niet zo'n succes. De rest heb ik wel weer werkend gekregen, dus heb nog twee elementen over. :')

Ik ben er nog steeds niet achter op welke manier het nu gesoldeerd zat. Op plaatjes op internet leek het op het plastic plaatje te zetten, maar dat is bij mijn goede element zeker niet zo, daar verdwijnen de grote draden ergens onder het tape, waar ze verbonden zijn met de koperdraadjes van het element.

Ach ja, misschien een goede reden om een echte Fender Stratocaster te kopen. Iemand nog wat leuks in de aanbieding? :P
  donderdag 21 januari 2016 @ 22:08:14 #135
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_159293758
gaan we een project van maken ! wel foto toestel bij de hand he ! :) ( ik heb mijn Eigen bedrading schema mbt de uitsparingen en elementen (single coil or humbucker)

quote:
De rest heb ik wel weer werkend gekregen, dus heb nog twee elementen over. :')
Multimeter gebruiken en kijken of er weerstand in het system zit oftewel meet met een voltmeter op OHM stand welke weerstand de wikkewling heeft (die 2 draadeindes ) !

[ Bericht 19% gewijzigd door DeMolay op 21-01-2016 22:13:56 ]
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
pi_159354826
Even een vraagje.
Als ik de Bm wil spelen op mijn gitaar (akoustisch, 6 snaren) dan snap ik niet wat ze bedoelen met die boogjes :



Sowieso als ik de Bm opzoek krijg ik allerlei verschillende akkoorden te zien :(
wat is de beste voor een beginner zoals ik?
https://www.google.nl/sea(...)rc=7SXaoZ-C2aJwpM%3A
pi_159356038
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 13:49 schreef Bluezz het volgende:
Even een vraagje.
Als ik de Bm wil spelen op mijn gitaar (akoustisch, 6 snaren) dan snap ik niet wat ze bedoelen met die boogjes :

[ afbeelding ]

Sowieso als ik de Bm opzoek krijg ik allerlei verschillende akkoorden te zien :(
wat is de beste voor een beginner zoals ik?
https://www.google.nl/sea(...)rc=7SXaoZ-C2aJwpM%3A
Dit is een E-vormig barre akkoord of dwarsgreep. Je legt daarbij je wijsvinger plat op de buitenkant. Je kunt deze vorm op de eerste twee snaren van de hele hals toepassen. :)

Zie ook Justin's Intermediate cursus.

-----

Ik ben nog even alle majeur ladders en triaden met piano aan het stampen en dus nauwelijks aan gitaar toegekomen, maar toen hoorde ik dit:


Ik wil als een heel orkest klinken. :( :'(

[ Bericht 12% gewijzigd door Drieklank op 24-01-2016 14:32:05 ]
pi_159449330
^hoi

Zit te twijfeken voor een nieuwe gitaarverstekker(niet voor mij ;) ) : Vox Valvetronix VT80 Plus of een Roland Cube-80GX.

* Blue_Panther_Ninja heeft bijna geen geld meer om een Epiphone Les Paul 100 Vintage Sunburst te kopen ;(
pi_159458025
quote:
10s.gif Op woensdag 27 januari 2016 20:48 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
^hoi

Zit te twijfeken voor een nieuwe gitaarverstekker(niet voor mij ;) ) : Vox Valvetronix VT80 Plus of een Roland Cube-80GX.

* Blue_Panther_Ninja heeft bijna geen geld meer om een Epiphone Les Paul 100 Vintage Sunburst te kopen ;(
Ik heb een VOX VT40+. Het cleane geluid is mooi, maar er zit ontzettend veel bas in de versterker, overheersend zelfs. Dat maakt de versterker wel wat donkerder en ingetogender. Dat kan echter ook te maken hebben met het huismerk humbuckers van mijn Ibanez RG. In combinatie met Reverb, Delay en / of Chorus komt er een heel mooi dromerig geluid uit de versterker. De distortion klinkt in mijn oren echt afschuwelijk. Om die reden zou ik de versterker niet nog een keer kopen. Een ander minpunt is dat de versterker erg veel ruis geeft bij hoger volume en distortion, zelfs met de noise gate.
pi_159458737
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 08:15 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Ik heb een VOX VT40+. Het cleane geluid is mooi, maar er zit ontzettend veel bas in de versterker, overheersend zelfs. Dat maakt de versterker wel wat donkerder en ingetogender. Dat kan echter ook te maken hebben met het huismerk humbuckers van mijn Ibanez RG. In combinatie met Reverb, Delay en / of Chorus komt er een heel mooi dromerig geluid uit de versterker. De distortion klinkt in mijn oren echt afschuwelijk. Om die reden zou ik de versterker niet nog een keer kopen. Een ander minpunt is dat de versterker erg veel ruis geeft bij hoger volume en distortion, zelfs met de noise gate.
oh gut :'(
pi_159628100
Nog 20 dagen wachten voor een nieuwe e-gitaar!!
pi_159643579
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 18:21 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Nog 20 dagen wachten voor een nieuwe e-gitaar!!
Welke en waarom zo lang? :P
  Moderator donderdag 4 februari 2016 @ 09:05:19 #143
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159643602
MUZ / Meer fret buzz na afstellen?

jullie hier ideeën over
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 4 februari 2016 @ 11:03:17 #144
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_159645649
Truss rod bijstellen
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
  Moderator donderdag 4 februari 2016 @ 11:04:32 #145
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159645677
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 11:03 schreef DeMolay het volgende:
Truss rod bijstellen
Zeg dat dan even in dat topic... :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_159664826
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 09:02 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Welke en waarom zo lang? :P
Epipohne Les Paul 100 Vintage Sunburst en over minder dan 3 weken heb ik genoeg geld. :*
  donderdag 4 februari 2016 @ 23:44:06 #147
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_159669385
Kennen jullie dat?
Heb nu zat geld maar spaar voor iets anders. Maar dan kijk je naar al die gitaren voor de prijs en kriebelt t zo..
Lachen joh.
pi_159675898
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:44 schreef Pajanus het volgende:
Kennen jullie dat?
Heb nu zat geld maar spaar voor iets anders. Maar dan kijk je naar al die gitaren voor de prijs en kriebelt t zo..
Nee, bij mij kriebelt het 'ik-wil-zo-graag-beter-worden' gevoel en daar gaat iets nieuws niet bij helpen. Voor dat geld kan ik ook vrije dagen 'kopen'. :P
  vrijdag 5 februari 2016 @ 14:22:17 #149
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_159679110
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 11:42 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Nee, bij mij kriebelt het 'ik-wil-zo-graag-beter-worden' gevoel en daar gaat iets nieuws niet bij helpen. Voor dat geld kan ik ook vrije dagen 'kopen'. :P
tja.. beter worden gaat met de tijd en met oefenen,
hoef je niks te kopen.
Lachen joh.
  maandag 15 februari 2016 @ 21:34:25 #150
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_159948410
Zijn er meer spelers die testen of het zonder Duim kan ?
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
pi_159961341
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 21:34 schreef DeMolay het volgende:
Zijn er meer spelers die testen of het zonder Duim kan ?
Als je je duim niet kunt gebruiken, dan kun je misschien leren tappen of met je vingers te spelen zoals bassisten dat doen. :)
  dinsdag 16 februari 2016 @ 21:11:02 #152
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_159975311
nee ik gebruik geen duim meer om aan te drukken,,vroegah
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
pi_159977760
Wilde deze even delen voor fingerstyle liefhebbers. Kenmerkend aan zijn songs is de ritmische begeleiding met thumb slap.


Ben nu met stitches bezig, maar wel iets (veel :P) langzamer. Deze gast heeft alles super opgenomen en heel duidelijke tabs op zijn site.

Ik vind zelf het moeilijkste een thumb slap + 1 hoge snaar te doen zonder andere snaren te raken maar inmiddels gaat het gelukkig ook vaak goed. (Probeer het ook eens :D) Tips daarvoor?
pi_160030653
Rond 20:00 langs geweest bij Rock Palace Den Haag vandaag,heb met een Cube 40GX in testcabine gespeeld.Het klinkt heel mooi!!


Roland Cube 80GX toch maar halen voor mijn kerkgemeenschap. :9

[ Bericht 49% gewijzigd door Blue_Panther_Ninja op 18-02-2016 23:10:36 ]
pi_160030721
Heeft iemand hier conservatorium gedaan? Kan die misschien vertellen hoe zo'n shooldag verliep en wat de examens e.d. inhielden? Heel nieuwsgierig namelijk.
Lachen joh.
pi_160039742
Ligt er aan welke richting je kiest, maar heel globaal was het bij mij (compositie, gitaar):

Maandag: 2 uur band/ensemble + 1 uur muziekgeschiedenis
Dinsdag: 2 uur compositie hedendaags, 1 uur harmonie + contrapunt, 1 uur muziektheorie, 1 uur praktijkles
Woensdag: zelfstudie ofwel oefenen met band
Donderdag: 2 uur compositie klassiek,1 uur orkestratie, 1 uur muziektheorie, 1 uur praktijkles
Vrijdag: 2 uur productie, 1 uur praktijkles en hierna oefenen met je band om maandagochtend te presenteren

(Bovenstaande varieert heel erg per semester)

Daarnaast natuurlijk veel lunchconcerten, open podia en allerlei andere niet verplichte zaken
(zoals zélf les geven etc).

Toelatingsexamen bedoel je?
I feel kinda Locrian today
  vrijdag 19 februari 2016 @ 13:19:52 #157
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_160039865
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 13:14 schreef starla het volgende:
Ligt er aan welke richting je kiest, maar heel globaal was het bij mij (compositie, gitaar):

Maandag: 2 uur band/ensemble + 1 uur muziekgeschiedenis
Dinsdag: 2 uur compositie hedendaags, 1 uur harmonie + contrapunt, 1 uur muziektheorie, 1 uur praktijkles
Woensdag: zelfstudie ofwel oefenen met band
Donderdag: 2 uur compositie klassiek,1 uur orkestratie, 1 uur muziektheorie, 1 uur praktijkles
Vrijdag: 2 uur productie, 1 uur praktijkles en hierna oefenen met je band om maandagochtend te presenteren

(Bovenstaande varieert heel erg per semester)

Daarnaast natuurlijk veel lunchconcerten, open podia en allerlei andere niet verplichte zaken
(zoals zélf les geven etc).

Toelatingsexamen bedoel je?
nee de eindexamens, bedankt voor de info!
Lachen joh.
pi_160040019
Die heb ik nooit gedaan haha _O-

Maar ik weet er natuurlijk wel wat van. Je moet een soort mini-concertje spelen met eigen gecomponeerde nummers. De examinatoren beoordelen dat op originaliteit, muzikaliteit en kwaliteit.

Daarnaast moet je vakafhankelijke examens doen zoals een stuk componeren op de comp voor minstens 8 instrumenten die minstens 8 minuten duurt, maar als je de opleiding 'zang' volgt dan hoeft dat natuurlijk niet, dan is een onderdeel bijvoorbeeld solfège.
I feel kinda Locrian today
pi_160040089
Alvast een tip, als je een filmpje moet opsturen voor je toelating (ik hoefde dat niet), doe dan niet dit:


Hier is echt ALLES verkeerd aan :')
I feel kinda Locrian today
pi_160041767
Jongen speelt wat mij betreft anders niet slecht.
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
  vrijdag 19 februari 2016 @ 15:39:26 #161
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_160043045
Ben het ook niet echt van plan denk ik hoor.
Lachen joh.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 16:04:58 #162
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_160043630
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 14:45 schreef Cynic het volgende:
Jongen speelt wat mij betreft anders niet slecht.
denk dat ik wel weet wat starla bedoelt. Niet academisch e.d.,
Geen geweldige gitarist.
Lachen joh.
pi_160044325
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 23:03 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Rond 20:00 langs geweest bij Rock Palace Den Haag vandaag,heb met een Cube 40GX in testcabine gespeeld.Het klinkt heel mooi!!

Roland Cube 80GX toch maar halen voor mijn kerkgemeenschap. :9
Grappig, ik zat 10 m verderop een Line 6 AmpliFi FX 100multi-effectpedaal uit te proberen.

Ding werkte niet met app samen, omdat de app bij een nieuwe FX100 firmware hoort. En in de winkel gaan ze de firmware natuurlijk niet updaten voor testdoeleinden, ze gaan er vanuit dat alles direct uit de doos werkt :{
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_160072626
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 16:34 schreef Godshand het volgende:

[..]

Grappig, ik zat 10 m verderop een Line 6 AmpliFi FX 100multi-effectpedaal uit te proberen.

Ding werkte niet met app samen, omdat de app bij een nieuwe FX100 firmware hoort. En in de winkel gaan ze de firmware natuurlijk niet updaten voor testdoeleinden, ze gaan er vanuit dat alles direct uit de doos werkt :{
Welke winkel??
pi_160293020
Heb vanmiddag onverwacht e-gitaar gespeeld(er werd aan mij vriendelijk aangevraagd) in de kerk,aangezien er maar 3 instrumentspelers waren(ik, 2e e-gitarist/3e drummer en 2e basgitarist/2e drummer) naast 3 zangers/essen.

Het is altijd wennen als je na meer dan 3 maanden stil heb gezeten, je dan plotseling moet spelen. :P
pi_160307314
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 13:31 schreef starla het volgende:
Alvast een tip, als je een filmpje moet opsturen voor je toelating (ik hoefde dat niet), doe dan niet dit:


Hier is echt ALLES verkeerd aan :')
Hoe kijk jij ernaar? Ik ben wel benieuwd hoe een speelniveau wordt beoordeeld en welke eisen worden gesteld.

Ik vind het wel grappig hoe hij gekke gezichten maakt bij eenvoudige technieken en hoeveel er gemonteerd is, alsof hij geen vijf minuten achter elkaar kan spelen zonder te klungelen. Het lijkt mij dat je in een single shot verschillende technieken demonstreert op een gevorderd niveau, afhankelijk van je speelstijl. Dat kan een complex ritme zijn, of een ingewikkelde fingerstyle, maar ik zie in vrijwel iedere auditievideo hoofdzakelijk toonladders over een backing track. :P

quote:
10s.gif Op zondag 28 februari 2016 19:43 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Heb vanmiddag onverwacht e-gitaar gespeeld(er werd aan mij vriendelijk aangevraagd) in de kerk,aangezien er maar 3 instrumentspelers waren(ik, 2e e-gitarist/3e drummer en 2e basgitarist/2e drummer) naast 3 zangers/essen.

Het is altijd wennen als je na meer dan 3 maanden stil heb gezeten, je dan plotseling moet spelen. :P
Leuk! Hoe heb je die gig geregeld? :)
  maandag 29 februari 2016 @ 13:52:07 #167
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_160313260
Heeft hier iemand verstand van elektronica?

DIG / Gitaar versterker repareren
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 29 februari 2016 @ 15:32:25 #168
222262 Gtaboy107
What's the Story..?
pi_160315749
Ik heb sinds oktober vorig jaar een echte Fender! Gezien ik groot fan ben van de Peppers en helemaal van John Frusciante, is het een Mexicaanse Stratocaster geworden met Sunburst. Wat is ie mooi en wat speelt ie fijn! O+ Was wel even wennen hoe zacht je maar hoeft te drukken met je vingers en hoe snel je kunt sliden itt mijn vorige akoestische. Volgende stap is een wah-wah pedaal, want dat is een must-have als je graag de Peppers wilt nadoen. :P
pi_160323063
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 09:42 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Hoe kijk jij ernaar? Ik ben wel benieuwd hoe een speelniveau wordt beoordeeld en welke eisen worden gesteld.

Ik vind het wel grappig hoe hij gekke gezichten maakt bij eenvoudige technieken en hoeveel er gemonteerd is, alsof hij geen vijf minuten achter elkaar kan spelen zonder te klungelen. Het lijkt mij dat je in een single shot verschillende technieken demonstreert op een gevorderd niveau, afhankelijk van je speelstijl. Dat kan een complex ritme zijn, of een ingewikkelde fingerstyle, maar ik zie in vrijwel iedere auditievideo hoofdzakelijk toonladders over een backing track. :P

[..]

Leuk! Hoe heb je die gig geregeld? :)
Welke gig? :+
  maandag 29 februari 2016 @ 21:37:37 #170
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_160326279
quote:
Volgende stap is een wah-wah pedaal, want dat is een must-have als je graag de Peppers wilt nadoen. :P
Welke als echte ,Ik heb ze omgebouwd naar een Cry Baby , is alleen condensator en weerstand van 40 eurocent ;)

Morley
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
pi_160412496
Ik heb van 1 van mijn gitaren het intonatieschroefje van een FR zadeltje lam gedraaid.
Zo een:



Op de 1 of andere manier kan ik geen enkele webshop vinden die ze heeft. Ja, Tonefactory met een levertijd van 4-6 weken.
Weet iemand nog een alternatief?

[ Bericht 27% gewijzigd door Cynic op 04-03-2016 11:33:28 ]
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
  vrijdag 4 maart 2016 @ 11:40:25 #172
108913 Godshand
guide4you
pi_160412877
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 18:33 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Welke winkel??
Keymusic Den Haag, daar had je toch over (voormalig Rockpalace)?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 14:36:11 #173
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_160417306
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 11:28 schreef Cynic het volgende:
Ik heb van 1 van mijn gitaren het intonatieschroefje van een FR zadeltje lam gedraaid.
Zo een:

[ afbeelding ]

Op de 1 of andere manier kan ik geen enkele webshop vinden die ze heeft. Ja, Tonefactory met een levertijd van 4-6 weken.
Weet iemand nog een alternatief?
Is dat niet gewoon een imbusboutje?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_160419853
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 14:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Is dat niet gewoon een imbusboutje?
Zou dus ook gewoon bij de bouwmarkt moeten kunnen?
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
pi_160430440
quote:
4s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 11:40 schreef Godshand het volgende:

[..]

Keymusic Den Haag, daar had je toch over (voormalig Rockpalace)?
Ik heb je niet gezien. :*
  zondag 6 maart 2016 @ 20:29:54 #176
108913 Godshand
guide4you
pi_160472623
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 23:01 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Ik heb je niet gezien. :*
Nee, want je wist niet waar je op moest letten.

Volgende keer geef ik wel een gil ;)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_160477652
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2016 20:29 schreef Godshand het volgende:

[..]

Nee, want je wist niet waar je op moest letten.

Volgende keer geef ik wel een gil ;)
Niet nodig. ;)
  maandag 7 maart 2016 @ 20:18:15 #178
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_160498823
Heeft iemand hier ervaring met stemmechanieken vervangen? T zou om een epiphone dot gaan, moet je extra boren en hoe werkt het plaatsen?
Lachen joh.
  maandag 7 maart 2016 @ 20:38:42 #179
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_160499645
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 20:18 schreef Pajanus het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met stemmechanieken vervangen? T zou om een epiphone dot gaan, moet je extra boren en hoe werkt het plaatsen?
Als je mechanieken met dezelfde afmetingen neemt hoef je niet te boren en anders misschien wel :D

Zelfde is gewoon kwestie van losdraaien en nieuwe erin.

Opletten op dikte van de tuner en plaatsing van schroefjes
  maandag 7 maart 2016 @ 21:35:00 #180
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_160502211
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2016 20:38 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Als je mechanieken met dezelfde afmetingen neemt hoef je niet te boren en anders misschien wel :D

Zelfde is gewoon kwestie van losdraaien en nieuwe erin.

Opletten op dikte van de tuner en plaatsing van schroefjes
Oke bedankt!
Lachen joh.
pi_160513677
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 09:42 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Hoe kijk jij ernaar? Ik ben wel benieuwd hoe een speelniveau wordt beoordeeld en welke eisen worden gesteld.

Ik vind het wel grappig hoe hij gekke gezichten maakt bij eenvoudige technieken en hoeveel er gemonteerd is, alsof hij geen vijf minuten achter elkaar kan spelen zonder te klungelen. Het lijkt mij dat je in een single shot verschillende technieken demonstreert op een gevorderd niveau, afhankelijk van je speelstijl. Dat kan een complex ritme zijn, of een ingewikkelde fingerstyle, maar ik zie in vrijwel iedere auditievideo hoofdzakelijk toonladders over een backing track. :P
Exact, je hebt wel aardig door wat de toelatingscommissie waardeert en dat zijn:
- verschillende technieken laten zien
- een melodieus thema spelen cq phrasing
- originaliteit van het stuk
- improvisatie
- ritmische beheersing (van gewoon in de maat spelen tot polyritmiek)
- en inderdaad ALLE bovenstaande punten in een eigen compositie in één take

Alleen al door al die edits wordt hij niet toegelaten (niets mis met editen, mits het iets toevoegt, zo zijn er veel kandidaten die zelf bas + drums + gitaar spelen en dat editen tot een eenmansband die een nummer speelt), want de commissie weet niet hoe hij zich ontwikkelt in een nummer.

Daarnaast laat hij regelmatig een erg sloppy techniek zien.

Die gekke bekken trekken als je hooguit beginner - gevorderd bent, is natuurlijk iets wat aan ieders aars jeukt.

Een paar motieven zijn muzikaal gezien gewoon echt niet goed cq mooi.

Over het algemeen vrij eentonig: delay effectje omdat hij te lui is om te fingerpicken met daarboven idd veel pentatoniek en ook nog eens in de box blijven (je ziet dat hij alleen echt comfortabel is tussen fretten 5 en 7, daar doet hij op een gegeven moment ook een belachelijk snel motiefje dat hij herhaalt, maar helemaal nergens naar klinkt).

Probeert hij een andere techniek te laten zien dan alternate picking (want veel meer laat hij dus niet zien), dan gaat dat compleet mis (het tappen dat hij 2 keer probeert en waarbij je nauwelijks de noot hoort).

Al met al erg matig dus en je krijgt gewoon totaal geen beeld van zijn daadwerkelijke niveau.
I feel kinda Locrian today
  dinsdag 8 maart 2016 @ 14:23:04 #182
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_160516690
papierversnipperaar je hebt een reactie in je versterker topic
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
  zaterdag 19 maart 2016 @ 11:35:56 #183
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_160782193
Kan iemand mij een beetje uitleggen hoe jazz werkt? Als het tenminste een duidelijke opbouw heeft dan..
ik snap namelijk helemaal niets van de opbouw. Of is het net zoals pop? Gewoon wat goed klinkt spelen?
Sorry als dit het verkeerde topic is.
Lachen joh.
pi_160865997
Morgen nieuwe e-gitaar bestellen(tijdelijk voor 1 jaar),dit keer wel een single cut model. *O*
pi_160895667
De e-gitaar die ik net besteld heb (15 minuten geleden),ook niet echt duur voor als back-up/2e gitaar. Gelukkig is het een single cut model dit keer!

Het is maar tijdelijk voor een jaartje,dus ik kan volop ermee genieten. ;)
pi_160904065
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 21:00 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
De e-gitaar die ik net besteld heb (15 minuten geleden),ook niet echt duur voor als back-up/2e gitaar. Gelukkig is het een single cut model dit keer!

Het is maar tijdelijk voor een jaartje,dus ik kan volop ermee genieten. ;)
Het is je gegund BPN, maar waarom een tijdelijke gitaar kopen? Als je een back-up nodig hebt, is het dan niet handiger om een populair low budget model te kopen, zoals een Epiphone Les Paul, tweedehands, zodat je de gitaar nog kan verkopen voor hetzelfde geld? :)
pi_160921873
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 08:26 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Het is je gegund BPN, maar waarom een tijdelijke gitaar kopen? Als je een back-up nodig hebt, is het dan niet handiger om een populair low budget model te kopen, zoals een Epiphone Les Paul, tweedehands, zodat je de gitaar nog kan verkopen voor hetzelfde geld? :)
Ik koop een nieuwe middle-budget(¤250-500) e-gitaar volgend jaar. :P
pi_160926716
Afgelopen 120 minuten(vanaf 05:32) bezig geweest om mijn gister bezorgde pakket te openen,e-gitaar checken,eventjes testen met mijn Vox Rhythm5 mini-amp en natuurlijk als laatste de snaren goed stemmen.

Het speelt wel lekker(zonder irritante geruis)!

Ik ben in ieder geval heel blij,volgend jaar dus nog 1 single cut model kopen( in het blauw). :9
pi_160993945
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 20:18 schreef Pajanus het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met stemmechanieken vervangen? T zou om een epiphone dot gaan, moet je extra boren en hoe werkt het plaatsen?
Wikkel/rek je je snaren wel goed?

Ik heb ook een Epidot en geen last van ontstemmen.
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_161013153
Gistermiddag onverwacht met nieuwe e-gitaar gespeeld in de kerk,ik wilde het juist tijdelijk uitlenen en niet zelf te gebruiken. _O-

En dat na 2 dagen gebruik. :D
  Moderator zondag 3 april 2016 @ 11:29:04 #191
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161139630
Tijd voor de F chord :X
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_161140341
quote:
2s.gif Op zondag 3 april 2016 11:29 schreef Bosbeetle het volgende:
Tijd voor de F chord :X
Heb je pleisters in huis gehaald?
I feel kinda Locrian today
  Moderator zondag 3 april 2016 @ 12:08:03 #193
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161140379
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2016 12:06 schreef starla het volgende:

[..]

Heb je pleisters in huis gehaald?
Pijnstillers, pleisters, mitella's, kruiken, en thuishulp.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_161140654
quote:
2s.gif Op zondag 3 april 2016 12:08 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Pijnstillers, pleisters, mitella's, kruiken, en thuishulp.
:D _O-

Geen amputeerzaagje?
I feel kinda Locrian today
  Moderator zondag 3 april 2016 @ 12:20:19 #195
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161140663
Eigenlijk zou ik les moeten nemen maar daar heb ik geen tijd/geld voor....
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_161140721
quote:
2s.gif Op zondag 3 april 2016 12:20 schreef Bosbeetle het volgende:
Eigenlijk zou ik les moeten nemen maar daar heb ik geen tijd/geld voor....
Online kom je ook een eind ;)
I feel kinda Locrian today
  Moderator zondag 3 april 2016 @ 12:29:06 #197
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161140882
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2016 12:23 schreef starla het volgende:

[..]

Online kom je ook een eind ;)
iig tot F :')
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_161140924
De F is een dingetje idd.
Maar ik heb m *O*

Tokkelen lukt ook al aardig, /michel van Anouk bijv.
Wat ik lastig vind om goed ritme in de strumming te krijgen.. ben aan het klooien met en zonder plectrum.. En alles online, goed te doen hoor, genoeg te vinden.
  Moderator zondag 3 april 2016 @ 12:38:05 #199
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161141105
Ik zit al tijden op redemption song, bad moon rising en the passenger (vandaar de F en liever ook de rest van de barre akkoorden)

Mijn probleem is vooral de snelheid, als ik sneller ga ben ik niet accuraat, en inderdaad strumming is ook nog eens ontzettend lastig.. met andere woorden het schiet niet op :D na 2 jaar maar ik kan nu iig één ding spelen die mensen herkennen (wild thing :') )

Ohja het begin lickje van pretty woman lukt ook wel... :D maar daar gaat het ook mis bij de strumming ondanks dat dat niet de moeilijkste accoorden zijn.. Vooral ook omdat zonder zanglijn die nummers vaak nogal nietszeggend zijn... En zingen tijdens het spelen dat lukt helemaal niet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_161141888
Oh joh je bent al veel verder dan ik met mijn 4 maanden geklooi _O-
Oefenen tot je scheel ziet!
Oh en ik heb vast geen talent anders zou het veel meer opschieten ;)
  zondag 3 april 2016 @ 13:37:21 #201
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_161142514
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2016 12:30 schreef Bluezz het volgende:
De F is een dingetje idd.
Maar ik heb m *O*

Tokkelen lukt ook al aardig, /michel van Anouk bijv.
Wat ik lastig vind om goed ritme in de strumming te krijgen.. ben aan het klooien met en zonder plectrum.. En alles online, goed te doen hoor, genoeg te vinden.
Ik heb ook alles geleerd uit boekjes of on-line. Maar dat moet je een beetje liggen. Veel gitaristen doen elkaar dingen voor, maar dat werkt bij mij niet.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  Moderator zondag 3 april 2016 @ 13:37:32 #202
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161142520
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2016 13:11 schreef Bluezz het volgende:
Oh joh je bent al veel verder dan ik met mijn 4 maanden geklooi _O-
Oefenen tot je scheel ziet!
Oh en ik heb vast geen talent anders zou het veel meer opschieten ;)
Dat zou ik niet te hard zeggen...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 4 april 2016 @ 20:41:36 #203
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_161177249
Nieuw nummer van mijn bandje! (Livesessie in ons Lab :) )

pi_161190499
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2016 13:11 schreef Bluezz het volgende:
Oh joh je bent al veel verder dan ik met mijn 4 maanden geklooi _O-
Oefenen tot je scheel ziet!
Oh en ik heb vast geen talent anders zou het veel meer opschieten ;)
Anderhalf jaar verder krijg ik het ook niet altijd in een keer goed of honderd keer foutloos. Zeker niet staand of bewegend. Wat mij geholpen heeft is er goed voor zitten, zonder tabs, video's of iets dergelijks en dan gewoon alle akkoorden op alle mogelijke manieren na elkaar tokkelen.

Of je gaat eens een uurtje dit doen:


Bonuspunten als je het hele liedje kan:


Van piano spelen heb ik in ieder geval geleerd dat iets tien minuten lang achter elkaar oefenen niet goed werkt om een 'vaste hand' te ontwikkelen. Ik kon dit bijvoorbeeld niet zo vloeiend doen tot ik een keer een hele middag alleen maar dit ging oefenen, op en neer, op en neer, uren lang.


Ik denk dat al die filmpjes en boekjes en het doen voorkomen alsof het allemaal zo makkelijk te leren is, alleen maar omdat het technisch eenvoudig in elkaar steekt, maar je vergeet dat de mensen die dat voordoen al spelen sinds hun kindertijd en meester zijn in de basics. Dus laat je niet ontmoedigen door een zogenaamd gebrek aan talent.

Ik zit trouwens op 170 BPM Master of Puppets downpicking. :9
pi_161206593
Ik zit al anderhalf jaar vast qua niveau. :'(

Ik speel nu zo'n 5 jaar. De eerste 2-3 jaar gingen wel lekker qua oefenen. Vrij fanatiek de beginners en intermediate course van justinguitar gevolg en daarna ook nog fingerstyle. Maar vanaf toen eigenlijk alleen een beetje nummers gespeeld, maar niet meer echt verder gekomen. Merk vooral het laatste half jaar dat ik minder speel, vooral omdat ik niet echt verder kom en ik niet echt tevreden ben met m'n huidige niveau.

Alleen lukt het oefenen niet echt. Bij de vorige lessen had ik een duidelijk programma en vond ik het oefenen leuk, maar nu weet ik ook niet zo goed welke richting ik op wil. Ik vind veel dingen leuk. Fingerstyle spelen op akoestisch vind ik leuk, maar ook Pink Floyd, Muse, Chili Peppers.

Herkenbaar? Iemand tips? Ik vind het zonde om te laten versloffen. ;(
  woensdag 6 april 2016 @ 23:12:32 #206
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_161241862
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 21:35 schreef Schuifpui het volgende:
Ik zit al anderhalf jaar vast qua niveau. :'(

Ik speel nu zo'n 5 jaar. De eerste 2-3 jaar gingen wel lekker qua oefenen. Vrij fanatiek de beginners en intermediate course van justinguitar gevolg en daarna ook nog fingerstyle. Maar vanaf toen eigenlijk alleen een beetje nummers gespeeld, maar niet meer echt verder gekomen. Merk vooral het laatste half jaar dat ik minder speel, vooral omdat ik niet echt verder kom en ik niet echt tevreden ben met m'n huidige niveau.

Alleen lukt het oefenen niet echt. Bij de vorige lessen had ik een duidelijk programma en vond ik het oefenen leuk, maar nu weet ik ook niet zo goed welke richting ik op wil. Ik vind veel dingen leuk. Fingerstyle spelen op akoestisch vind ik leuk, maar ook Pink Floyd, Muse, Chili Peppers.

Herkenbaar? Iemand tips? Ik vind het zonde om te laten versloffen. ;(
Eig moet je dan een bandje zoeken.. of iig samenspelen leer je veel van.
Lachen joh.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 09:15:19 #207
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161247562
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 21:35 schreef Schuifpui het volgende:
Ik zit al anderhalf jaar vast qua niveau. :'(

Ik speel nu zo'n 5 jaar. De eerste 2-3 jaar gingen wel lekker qua oefenen. Vrij fanatiek de beginners en intermediate course van justinguitar gevolg en daarna ook nog fingerstyle. Maar vanaf toen eigenlijk alleen een beetje nummers gespeeld, maar niet meer echt verder gekomen. Merk vooral het laatste half jaar dat ik minder speel, vooral omdat ik niet echt verder kom en ik niet echt tevreden ben met m'n huidige niveau.

Alleen lukt het oefenen niet echt. Bij de vorige lessen had ik een duidelijk programma en vond ik het oefenen leuk, maar nu weet ik ook niet zo goed welke richting ik op wil. Ik vind veel dingen leuk. Fingerstyle spelen op akoestisch vind ik leuk, maar ook Pink Floyd, Muse, Chili Peppers.

Herkenbaar? Iemand tips? Ik vind het zonde om te laten versloffen. ;(
Liedjes gaan schrijven....
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 7 april 2016 @ 10:48:59 #208
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_161249114
Ik meld me hier ook maar even! Ik loop eigenlijk al jaren vol afgunst naar allerlei gitaristen (amateurs en professionals) te kijken en daarbij te bedenken 'hoe vet zou het zijn als ik dat ook zou kunnen?'. Grote voorbeelden voor me zijn Steven Wilson (Porcupine Tree) en Dan Tyminski.


Vorige week heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en ben ik naar een gitaarwinkel gegaan. Ik heb een zwarte Fender CD-60 gekocht en meteen wat accessoires meegenomen (standaard, tas, plectrums, stemapparaat).

Ik heb 10 jaar lang trompet en trombone gespeeld daardoor merk ik, ondanks dat een gitaar natuurlijk een heel ander instrument is, dat ik daar nog steeds heel veel profijt van heb (toonklanken, vingervlugheid, ritme, kennis van muziektheorie). Ik ga binnenkort op les (de leraar heeft komende weken geen tijd) en ben nu de beginnerreeks van GuitarJamz aan het volgen.


(klik voor groot)

Eerste indrukken:
Akkoorden onthouden en grijpen gaat me veel makkelijker af dan ik verwacht had, maar wat ritme in m'n strumming is veeel lastiger dan ik verwacht had. Dat was het enige waarvan ik verwacht had dat 't een eitje zou zijn :')
The remedy is the experience.
pi_161250198
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 21:35 schreef Schuifpui het volgende:
Ik zit al anderhalf jaar vast qua niveau. :'(

Ik speel nu zo'n 5 jaar. De eerste 2-3 jaar gingen wel lekker qua oefenen. Vrij fanatiek de beginners en intermediate course van justinguitar gevolg en daarna ook nog fingerstyle. Maar vanaf toen eigenlijk alleen een beetje nummers gespeeld, maar niet meer echt verder gekomen. Merk vooral het laatste half jaar dat ik minder speel, vooral omdat ik niet echt verder kom en ik niet echt tevreden ben met m'n huidige niveau.

Alleen lukt het oefenen niet echt. Bij de vorige lessen had ik een duidelijk programma en vond ik het oefenen leuk, maar nu weet ik ook niet zo goed welke richting ik op wil. Ik vind veel dingen leuk. Fingerstyle spelen op akoestisch vind ik leuk, maar ook Pink Floyd, Muse, Chili Peppers.

Herkenbaar? Iemand tips? Ik vind het zonde om te laten versloffen. ;(
Gewoon liedjes gaan spelen die speciale technieken vereisen als sweep picking, legato, tapping etc. Kun je daar op oefenen.

Ik wil ook al tijden gitaarlessen op youtube gaan zetten, maar nog niet echt tijd gehad voor opnames gezien werk enzo :(
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_161252376
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:48 schreef Klonterpot het volgende:
Ik meld me hier ook maar even! Ik loop eigenlijk al jaren vol afgunst naar allerlei gitaristen (amateurs en professionals) te kijken en daarbij te bedenken 'hoe vet zou het zijn als ik dat ook zou kunnen?'. Grote voorbeelden voor me zijn Steven Wilson (Porcupine Tree) en Dan Tyminski.


Vorige week heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en ben ik naar een gitaarwinkel gegaan. Ik heb een zwarte Fender CD-60 gekocht en meteen wat accessoires meegenomen (standaard, tas, plectrums, stemapparaat).

Ik heb 10 jaar lang trompet en trombone gespeeld daardoor merk ik, ondanks dat een gitaar natuurlijk een heel ander instrument is, dat ik daar nog steeds heel veel profijt van heb (toonklanken, vingervlugheid, ritme, kennis van muziektheorie). Ik ga binnenkort op les (de leraar heeft komende weken geen tijd) en ben nu de beginnerreeks van GuitarJamz aan het volgen.

[ afbeelding ]
(klik voor groot)

Eerste indrukken:
Akkoorden onthouden en grijpen gaat me veel makkelijker af dan ik verwacht had, maar wat ritme in m'n strumming is veeel lastiger dan ik verwacht had. Dat was het enige waarvan ik verwacht had dat 't een eitje zou zijn :')
Mooie gitaar! Veel succes. Heb geduld en geniet ervan das het belangrijkste O+
  donderdag 7 april 2016 @ 14:06:09 #211
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_161253988
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:47 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Mooie gitaar! Veel succes. Heb geduld en geniet ervan das het belangrijkste O+
Dat komt wel goed, mezelf kennende! Ik kan er nu al van genieten om gewoon een uur heel rustig een paar akkoorden te oefenen en om mezelf het trucje te leren. Ook daarbij helpt 't enorm dat ik al eens een instrument heb leren spelen ... langzaam maar zeker wordt je er steeds beter in!
The remedy is the experience.
pi_161260349
lieve mensjes, waar moet een noob als ik beginnen? Beginnen met elektrische gitaar lijkt me praktischer omdat ik het dan kan aansluiten op mijn headset of speakers en ik vaak laat nog wakker ben :').

Iemand die mij in de juiste richting kan duwen?
  donderdag 7 april 2016 @ 19:55:33 #213
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_161262043
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 18:57 schreef topdeck het volgende:
lieve mensjes, waar moet een noob als ik beginnen? Beginnen met elektrische gitaar lijkt me praktischer omdat ik het dan kan aansluiten op mijn headset of speakers en ik vaak laat nog wakker ben :').

Iemand die mij in de juiste richting kan duwen?
Gewoon af laten hangen wat voor muziek je wilt spelen. Wil je metallica spelen dan koop je natuurlijk geen akoestische gitaar. Wil je akoestisch gitaar spelen dan koop je een akoestische. oO<
pi_161262123
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 19:55 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Gewoon af laten hangen wat voor muziek je wilt spelen. Wil je metallica spelen dan koop je natuurlijk geen akoestische gitaar. Wil je akoestisch gitaar spelen dan koop je een akoestische. oO<
absoluut ga ik voor rock/metal (-esque) sws _O_

ik dacht dat iedereen met akoestisch begon ofzo en daarna de transitie maakten.
  donderdag 7 april 2016 @ 20:05:35 #215
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_161262318
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 19:58 schreef topdeck het volgende:

[..]

absoluut ga ik voor rock/metal (-esque) sws _O_

ik dacht dat iedereen met akoestisch begon ofzo en daarna de transitie maakten.
Bullshit, gewoon lekker electrisch beginnen als j dat soort muziek wilt spelen. ;)
pi_161262387
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:48 schreef Klonterpot het volgende:
Ik meld me hier ook maar even! Ik loop eigenlijk al jaren vol afgunst naar allerlei gitaristen (amateurs en professionals) te kijken en daarbij te bedenken 'hoe vet zou het zijn als ik dat ook zou kunnen?'.

Eerste indrukken:
Akkoorden onthouden en grijpen gaat me veel makkelijker af dan ik verwacht had, maar wat ritme in m'n strumming is veeel lastiger dan ik verwacht had. Dat was het enige waarvan ik verwacht had dat 't een eitje zou zijn :')
Ik ben nu een paar weken bezig. Altijd al gitaar willen leren spelen, maar van mijn ouders mocht ik alleen blokfluit toen ik klein was :'( Op de muziekschool toen vond de leraar dat ik niet muzikaal was en dat ik geen gevoel voor ritme had. Misschien had dat acheraf ook wel een beetje te maken met het feit dat ik een hekel had aan blokfluit en nooit oefende O-)

Ik heb me ook een westerngitaar aangeschaft, maar dan een Tanglewood. Had de eerste weken wel flink pijn in mijn vingertoppen vanwege die stalen snaren.

Ik ben les gaan nemen bij een gitarist die ook in bandjes speelt. Bij mij is het andersom. Ik had verwacht dat ik ritmes en strumming patterns wel slecht zou oppikken (ik had immers geen ritmegevoel), maar die doe ik moeiteloos na. Ook de lastigere. De accoorden daarentegen...

Maar ik heb een hoop lol en daar gaat het om.
pi_161262631
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2016 20:05 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Bullshit, gewoon lekker electrisch beginnen als j dat soort muziek wilt spelen. ;)
Precies. Doe waar je zin in hebt. Ik ben ook tegendraads geweest en ben met een Westerngitaar gestart. Terwijl het advies bijna overal is om met een klassieke gitaar met nylonsnaren te beginnen. Tja, eerste weken flink pijn in mijn vingertoppen gehad door de stalen snaren die flink sneden. Nu zit er eelt op mijn vingers en ik heb geen enkele spijt dat ik voor de Western gegaan ben. Die trekt me qua geluid gewoon veel meer dan een klassieke en ik wil de gitaar ook kunnen spelen als er geen stroom is.

Misschien dat ik te zijnder tijd, als ik beter ben, nog een electrische erbij ga kopen. Of misschien zelfs een basgitaar.

Verder, als je niet weet waar je moet beginnen en (nog) geen les wilt nemen, dan is http://www.justinguitar.com/ een aanrader.
pi_161262970
De beginnerslessen van Andy heb ik gedaan:

https://www.youtube.com/p(...)6MS0WBO1v2qvtomUkZci

En deze (NL)

http://gitaarles.nl/proefles/

heb ik allebei gedaan en vond het hardstikke leuk en duidelijk.
pi_161263082
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 20:15 schreef Morri het volgende:

[..]

Precies. Doe waar je zin in hebt. Ik ben ook tegendraads geweest en ben met een Westerngitaar gestart. Terwijl het advies bijna overal is om met een klassieke gitaar met nylonsnaren te beginnen. Tja, eerste weken flink pijn in mijn vingertoppen gehad door de stalen snaren die flink sneden. Nu zit er eelt op mijn vingers en ik heb geen enkele spijt dat ik voor de Western gegaan ben. Die trekt me qua geluid gewoon veel meer dan een klassieke en ik wil de gitaar ook kunnen spelen als er geen stroom is.

Misschien dat ik te zijnder tijd, als ik beter ben, nog een electrische erbij ga kopen. Of misschien zelfs een basgitaar.

Verder, als je niet weet waar je moet beginnen en (nog) geen les wilt nemen, dan is http://www.justinguitar.com/ een aanrader.
Ik snap dat niet dat starten op een klassieke/spaanse gitaar. Dingen blijven zelden goed gestemd (voordat snaren zijn opgerekt zijn ze al weer versleten), snaren vervangen is lastig, hals is erg breed, actie is vaak er hoog, klank is vaak bagger, etc. Muziek die men luistert wordt eigenlijk nooit op een klassieke gespeeld. Ja tears in heaven, maar dat is dan ook een van de weinigen. Dan nog klinkt het beter op een western ;)

Elektrisch zou ik niet snel starten vanuit financieel oogpunt, je hebt meteen veel meer gear nodig. Als dat niets uitmaakt go for it. Je verzandt ook snel in kloten met effecten e.d. waardoor slecht spel wordt gemaskeerd. Dus ook clean oefenen! Elektrisch speelt wel het makkelijkst, maar western is goed om goed wat kracht op te bouwen in je handen. Leuk voor oefenen van barre akkoorden. Je kunt altijd lichtere (dunnere) snaren erop zetten. Ik speel western met .011, wat medium tot licht is, maar je kunt ook naar .010 of 0.09. Laatste klinkt overigens echt bagger op een western, maar op elektrische is dat wel veel voorkomend. Of je doet meteen als een bikkel de SRV met .013 ^O^
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_161277612
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 20:29 schreef ssebass het volgende:

[..]

Ik snap dat niet dat starten op een klassieke/spaanse gitaar. Dingen blijven zelden goed gestemd (voordat snaren zijn opgerekt zijn ze al weer versleten), snaren vervangen is lastig, hals is erg breed, actie is vaak er hoog, klank is vaak bagger, etc. Muziek die men luistert wordt eigenlijk nooit op een klassieke gespeeld. Ja tears in heaven, maar dat is dan ook een van de weinigen. Dan nog klinkt het beter op een western ;)

Elektrisch zou ik niet snel starten vanuit financieel oogpunt, je hebt meteen veel meer gear nodig. Als dat niets uitmaakt go for it. Je verzandt ook snel in kloten met effecten e.d. waardoor slecht spel wordt gemaskeerd. Dus ook clean oefenen! Elektrisch speelt wel het makkelijkst, maar western is goed om goed wat kracht op te bouwen in je handen. Leuk voor oefenen van barre akkoorden. Je kunt altijd lichtere (dunnere) snaren erop zetten. Ik speel western met .011, wat medium tot licht is, maar je kunt ook naar .010 of 0.09. Laatste klinkt overigens echt bagger op een western, maar op elektrische is dat wel veel voorkomend. Of je doet meteen als een bikkel de SRV met .013 ^O^
Je vertegenwoordigt een populaire mening op het internet, maar het strookt niet helemaal met mijn ervaring en dat kan beginners op het verkeerde been zetten. Dus hierbij een nuance.

Kracht opbouwen in je handen met een akoestische gitaar is niet nodig en kan zelfs beperkend zijn. Om vlot en vloeiend te kunnen spelen is het namelijk nodig dat je leert om met zo min mogelijk moeite de snaren in te drukken. Helaas beginnen mensen vaak op goedkope en kwalitatief slechte akoestische gitaren die verschrikkelijk zwaar spelen. Als je dan een kwalitatief goede akoestische of elektrische gitaar koopt, dan ga je veel te hard knijpen en drukken met je vingers. Helaas weten veel mensen die beter omdat ze nooit een kwalitatief goede gitaar aanschaffen en nooit verder komen dan het spelen van een paar akkoorden.

Clean spelen met een elektrische gitaar kan ook je ontwikkeling beperken. Een overstuurde elektrische gitaar 'reageert' anders en vraagt om een net wat fijngevoeligere techniek, die je niet leert als je clean speelt.

Het zou wel zonde zijn als je een elektrische gitaar misbruikt om een paar slecht uitgevoerde power akkoorden te spelen met een herrie waar je buren gillend gek van worden, maar als je daar blij van wordt...In ieder geval kun je evengoed akoestische gitaar technieken op een elektrische oefenen, want ook met een elektrische zul je open akkoorden aanslaan en weleens met je vingers spelen.

Wat een klassieke gitaar betreft: als je een goede koopt en je er in verdiept, dan kun je daar al snel een stuk mooiere muziek mee maken dan met een paar akkoorden op een akoestische of elektrische gitaar. Sterker nog, met een klassieke gitaar kun je tokkelversies van al je favoriete muziek spelen en zonder meer goed klinken, terwijl een paar akkoorden op een elektrische of akoestische gitaar ontzettend cliché, amuzikaal, dertien in een dozijn, eenzijdig en incompleet zijn zonder aanvullende zang of andere instrumenten van bandleden.
pi_161278035
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 april 2016 13:17 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Kracht opbouwen in je handen met een akoestische gitaar is niet nodig en kan zelfs beperkend zijn.

Ik heb veel les gegeven en het grote probleem bij beginners is daadwerkelijk wel kracht en muscle memory. Kracht niet zozeer voor open akkoorden maar wel voor barre. Daarom is dit zo'n struikelblok voor de meesten. Dat teveel kracht zetten zie ik eigenlijk nooit. Dat probleem is groter bij switchen van dikke snaren naar dunnere en echt een probleem bij scalloped necks wat je bijna nooit ziet. Daarnaast is er een verschil tussen kracht en verkrampt. Snelle solo's speel je inderdaad redelijk ontspannen zonder echt kracht te zetten, maar probeer maar eens een barre zonder kracht... En welk van de twee zullen beginners eerder doen?

quote:
Clean spelen met een elektrische gitaar kan ook je ontwikkeling beperken. Een overstuurde elektrische gitaar 'reageert' anders en vraagt om een net wat fijngevoeligere techniek, die je niet leert als je clean speelt.

Ja voor demping en snaren stilhouden maar eerst moeten de basics er goed in. Bij beginners zie je dat ze hun fouten verdoezelen door met dikke overdrive of distortion te spelen. Valt ze niet op dat de helft van de tonen niet doorkomen uit een akkoord. Laat staan het verschil tussen muddy door overdrive of door slecht spel. Dus eerst clean leren spelen dan leren omgaan met effecten.

quote:
Wat een klassieke gitaar betreft: als je een goede koopt en je er in verdiept, dan kun je daar al snel een stuk mooiere muziek mee maken dan met een paar akkoorden op een akoestische of elektrische gitaar.
Klassieke gitaar mooier dan western? Nee dat vind ik echt niet. Daarnaast gaat het mij er meer om dat bijna iedereen later toch overstapt op western of elektrisch. Hals van die twee lijken erg op elkaar itt een klassieke gitaar. Akkoorden op een elektrische moet je redelijke gear hebben wil dat een beetje mooi zijn. Maar een slechte klassieke klinkt ook plastic. De western heeft voor hen vaak de herkenbare sound. Al kunnen die goedkope eiersnijders wel wat demotiverend zijn.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_161290895
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2016 23:12 schreef Pajanus het volgende:

[..]

Eig moet je dan een bandje zoeken.. of iig samenspelen leer je veel van.
Een bandje lijkt me op zich wel leuk, maar vraag me af of ik goed genoeg ben daarvoor. Samenspelen is op zich leuk, maar momenteel heb ik niet echt vrienden of bekenden waar ik mee samen zou kunnen spelen. Hoe hebben jullie anderen gevonden om mee te spelen? Ik heb het idee dat dat makkelijker gaat als je jonger bent, via gitaarlessen, school, etc. Ik ben inmiddels al bijna 30. :'(
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Liedjes gaan schrijven....
Volgens mij heb ik daar helemaal geen gevoel voor. Heb wel een wat bluesgitaarlessen bekeken op internet, met als oefening improvisatie. Dat voelde zo ongemakkelijk. :D
pi_161295628
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 21:35 schreef Schuifpui het volgende:
Ik zit al anderhalf jaar vast qua niveau. :'(

Ik speel nu zo'n 5 jaar. De eerste 2-3 jaar gingen wel lekker qua oefenen. Vrij fanatiek de beginners en intermediate course van justinguitar gevolg en daarna ook nog fingerstyle. Maar vanaf toen eigenlijk alleen een beetje nummers gespeeld, maar niet meer echt verder gekomen. Merk vooral het laatste half jaar dat ik minder speel, vooral omdat ik niet echt verder kom en ik niet echt tevreden ben met m'n huidige niveau.

Alleen lukt het oefenen niet echt. Bij de vorige lessen had ik een duidelijk programma en vond ik het oefenen leuk, maar nu weet ik ook niet zo goed welke richting ik op wil. Ik vind veel dingen leuk. Fingerstyle spelen op akoestisch vind ik leuk, maar ook Pink Floyd, Muse, Chili Peppers.

Herkenbaar? Iemand tips? Ik vind het zonde om te laten versloffen. ;(
Je moet je afvragen wat je wil...

Ben je tevreden met het niveau, prima, laat het oefenen zitten en tokkel af en toe op je gitaar om de feeling te houden.

Wil je beter worden dan zul je toch moeten oefenen en dan moet je de vraag stellen: op welk gebied wil je beter worden? Lead? Slag? En dan nog speciale technieken zoals sweep, tappen, fingerpicking etc.

Dus denk eerst eens goed na wat je wilt.
I feel kinda Locrian today
  zaterdag 9 april 2016 @ 10:51:04 #224
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_161299335
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 21:57 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Een bandje lijkt me op zich wel leuk, maar vraag me af of ik goed genoeg ben daarvoor. Samenspelen is op zich leuk, maar momenteel heb ik niet echt vrienden of bekenden waar ik mee samen zou kunnen spelen. Hoe hebben jullie anderen gevonden om mee te spelen? Ik heb het idee dat dat makkelijker gaat als je jonger bent, via gitaarlessen, school, etc. Ik ben inmiddels al bijna 30. :'(

[..]

Volgens mij heb ik daar helemaal geen gevoel voor. Heb wel een wat bluesgitaarlessen bekeken op internet, met als oefening improvisatie. Dat voelde zo ongemakkelijk. :D
Heel hypokriet. Maar dat weet ik zelf ook niet zo goed,ik doe het via school.
Lachen joh.
  Moderator zaterdag 9 april 2016 @ 12:34:23 #225
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161300954
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 21:57 schreef Schuifpui het volgende:

Volgens mij heb ik daar helemaal geen gevoel voor. Heb wel een wat bluesgitaarlessen bekeken op internet, met als oefening improvisatie. Dat voelde zo ongemakkelijk. :D
Ook dat vergt oefening natuurlijk :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zaterdag 9 april 2016 @ 13:13:32 #226
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_161301670
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ook dat vergt oefening natuurlijk :)
Alleen maar oefenen en oefenennn
Lachen joh.
pi_161330226
In december begonnen, januari al aardig wat open akkoorden uit mijn hoofd, Houterig spel.
Nu in april begin ik echt verschil in ritme te kunnen spelen, sneller over te kunnen pakken, beetje tokkelen en er een beetje bij te kunnen zingen.
Idd oefenen x 1000 elke vrije dag een uurtje en niet te veel door elkaar tegelijk.
Zo leuk 😍
pi_161331066
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2016 01:12 schreef starla het volgende:

[..]

Je moet je afvragen wat je wil...

Ben je tevreden met het niveau, prima, laat het oefenen zitten en tokkel af en toe op je gitaar om de feeling te houden.

Wil je beter worden dan zul je toch moeten oefenen en dan moet je de vraag stellen: op welk gebied wil je beter worden? Lead? Slag? En dan nog speciale technieken zoals sweep, tappen, fingerpicking etc.

Dus denk eerst eens goed na wat je wilt.
Daar gaat het waarschijnlijk mis. :P

Ik wil sowieso nog wat beter worden, maar ik weet niet zo goed in welke richting. Dan ben ik net Blues lead guitar lessen aan het volgen en dan hoor ik weer een leuk fingerstyle nummer dat ik ook leren. Als totale beginner ging dat wat makkelijk, toen was het gewoon focussen op de basics, maar na een paar jaar moet je keuzes maken.

Even hier posten helpt trouwens ook goed. De laatste dagen ben ik weer lekker bezig. :D
  zondag 10 april 2016 @ 22:24:29 #229
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_161340694
Iemand hier ervaring met marshall 8080 versterkers?
Lachen joh.
  vrijdag 15 april 2016 @ 16:06:50 #230
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_161447827
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 17:18 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

na een paar jaar moet je keuzes maken.

Ben ik niet met je eens, waarom zou je moeten kiezen?
Tsja, als je in een bepaalde stijl echt goed wilt worden, dan wel natuurlijk.

Ikzelf geniet er erg van om de ene keer een jazzy nummer in te studeren en de volgende keer weer een country chicken pickin' stukje. En dan de keer erna weer een klasiek nummer.
Bij wijze van spreken dan.

Dat maakt mij geen enorm goede gitarist (vind ik zelf), maar wel een breed georiënteerde.
Ik zeg altijd "ik speel van alles wat" als men vraagt, wat speel je...

Niks mis mee toch?
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  zaterdag 23 april 2016 @ 10:37:31 #232
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_161646737
Nou.. ik heb dus 013 snaren op mn squiertje gexet, maar t valt echt enorm mee hoe strak t is. Misschien blijf ik er wel mee spelen voortaan.
Lachen joh.
  Moderator maandag 25 april 2016 @ 22:12:31 #233
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161715263
Nieuwe potmeters in mijn gitaar gezet ^O^ scheelt een bult nu heb ik tenminste normale volume regeling :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 25 april 2016 @ 22:13:47 #234
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161715316
quote:
Ik heb gemerkt dat downtown train van tom waits me raar genoeg in een soort stroomversnellinkje heeft gezet, het is een heel simpel nummer maar toch vielen er ineens wat kwartjes over strummen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_161717179
quote:
2s.gif Op maandag 25 april 2016 22:13 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik heb gemerkt dat downtown train van tom waits me raar genoeg in een soort stroomversnellinkje heeft gezet, het is een heel simpel nummer maar toch vielen er ineens wat kwartjes over strummen.
Geweldig nummer _O_
I feel kinda Locrian today
pi_161850509
Waarom 'zingen' mijn snaren soms zo lelijk na als ik aan het spelen ben.
Toch niet goed genoeg de akkoorden indrukken?

En Calm after de storm (ja kutlied ik weet het) gaat nu perfect, mét de strumming en het zingen!
*O* maar 3 open akkoorden he, top voor mij :')
Nu verder met purple rain oefenen.

En hebben jullie dat ook, dat je voor een uurtje ff lekker gaat zitten pingelen maar via Echords bijvoorbeeld van het ene in het ander nummer rolt om te proberen en er zo 2 uur voorbij zijn _O-
  zondag 1 mei 2016 @ 17:37:27 #237
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_161850656
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 17:28 schreef Bluezz het volgende:
Waarom 'zingen' mijn snaren soms zo lelijk na als ik aan het spelen ben.
Toch niet goed genoeg de akkoorden indrukken?
Misschien staan de snaren te dicht op je gitaar en trillen ze tegen een fret aan?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_161852604
Ja zou kunnen, hoe krijg ik dat beter ??
pi_161900977
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 19:11 schreef Bluezz het volgende:
Ja zou kunnen, hoe krijg ik dat beter ??
Je kan de hoogte van de brug, meestal afstellen met de schroeven aan de zijkant. Bij de wat minder voorkomende bruggen kan het anders moeten.

Het zou ook kunnen dat je gitaarhals wat bol staat en daardoor de snaren aanlopen. Dat kun je checken door met je oog naast de kop van de gitaar over de hals te kijken. In dat geval kun je dat via de "truss rod" bij de kop van je gitaar bijstellen.
pi_161904293
Toch een reisgitaar aangeschaft. Is iets kleiner dan een normale en heel handig mee te nemen. Tas komt maar net boven mijn hoofd uit. Taylor GS mini-e mahonie. Zit ook een piezo in. Het geluid is trouwens bijna hetzelfde als mijn grote Taylor.

"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_161910199
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 18:09 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Je kan de hoogte van de brug, meestal afstellen met de schroeven aan de zijkant. Bij de wat minder voorkomende bruggen kan het anders moeten.

Het zou ook kunnen dat je gitaarhals wat bol staat en daardoor de snaren aanlopen. Dat kun je checken door met je oog naast de kop van de gitaar over de hals te kijken. In dat geval kun je dat via de "truss rod" bij de kop van je gitaar bijstellen.
Top ga ik bekijken! Tx
  Moderator maandag 9 mei 2016 @ 20:28:44 #242
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_162044560
Geen idee hoe het klinkt maar het ziet er wel tof uit :)



[ Bericht 67% gewijzigd door Bosbeetle op 09-05-2016 21:37:14 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_162046824
laat maar
I feel kinda Locrian today
  Moderator maandag 9 mei 2016 @ 21:34:43 #244
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_162046885
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2016 21:33 schreef starla het volgende:
[sqrt]2[/sqrt]
sqrt{2}

?

het is trouwens een kickstarter: https://www.kickstarter.c(...)s-join-the-evolution
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 16 mei 2016 @ 19:08:54 #245
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_162250632
wat is de beste strap voor mijn Ukulele, voor mijn dochter. kan een lange evt inkorten.

gaat om deze ukulele, er zit alleen een bandknop aan de onderkant. achterkant niks

pi_162254288
Ze vragen nog bassisten voor www.dgbvn.nl
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien iets voor iemand hier? Ik zing mee ;)

[ Bericht 19% gewijzigd door Blues op 16-05-2016 22:06:59 ]
  woensdag 18 mei 2016 @ 11:51:45 #247
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_162290653
Binnenkort komt mijn audio interface binnen (Focusrite Scarlett 2i2). Zin in natuurlijk, maar is dat makkelijk te koppelen met iets als bijvoorbeeld Guitar Rig? :) Guitar Rig lijkt me sowieso vet. Gitaar + Scarlett + software.. Heb ik verder nog iets nodig?
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_162293860
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 11:51 schreef richolio het volgende:
Binnenkort komt mijn audio interface binnen (Focusrite Scarlett 2i2). Zin in natuurlijk, maar is dat makkelijk te koppelen met iets als bijvoorbeeld Guitar Rig? :) Guitar Rig lijkt me sowieso vet. Gitaar + Scarlett + software.. Heb ik verder nog iets nodig?
Je gebruikt de pre-amp van de scarlett (of line-out van versterker) dan juiste inputs selecteren softwarematig en dan zou het moeten werken lijkt mij.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  woensdag 18 mei 2016 @ 14:43:02 #249
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_162294618
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 14:14 schreef ssebass het volgende:

[..]

Je gebruikt de pre-amp van de scarlett (of line-out van versterker) dan juiste inputs selecteren softwarematig en dan zou het moeten werken lijkt mij.
Awesome, zin in. :P Dan heb ik gelijk legio aan toffe effectjes natuurlijk, nog nooit effecten gebruikt.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  woensdag 18 mei 2016 @ 14:49:41 #250
240966 BurnaBoy
Ignorance is Bliss
pi_162294775
Nodig misschien niet maar wel belangrijk

Goede monitor koptelefoon of speakers. Goed kunnen horen wat je doet is erg prettig
We'll see each other again in another life. When we're both cats.
^inteel²
&nbsp
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
  woensdag 18 mei 2016 @ 14:54:56 #251
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_162294904
quote:
10s.gif Op woensdag 18 mei 2016 14:49 schreef BurnaBoy het volgende:
Nodig misschien niet maar wel belangrijk

Goede monitor koptelefoon of speakers. Goed kunnen horen wat je doet is erg prettig
Ik heb gewoon van die computerspeakertjes die ik in mijn laptop doe :@ Of Apple oordopjes

Is dat goed genoeg?
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  woensdag 18 mei 2016 @ 14:57:35 #252
240966 BurnaBoy
Ignorance is Bliss
pi_162294970
quote:
10s.gif Op woensdag 18 mei 2016 14:54 schreef richolio het volgende:

[..]

Ik heb gewoon van die computerspeakertjes die ik in mijn laptop doe :@ Of Apple oordopjes

Is dat goed genoeg?
Daar begon ik ook mee, je merkt het vanzelf :D

Wat je ook kan doen is als je gitaarversterker een aux in heeft die gebruiken.
Je versterker heeft immers de juiste speaker voor gitaargeluid dus dat moet gewoon goed gaan.

Als je door de instrumentpoort doet krijg je de effecten van je versterker er ook overheen, niet altijd wenselijk
We'll see each other again in another life. When we're both cats.
^inteel²
&nbsp
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
  woensdag 18 mei 2016 @ 15:20:15 #253
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_162295611
quote:
10s.gif Op woensdag 18 mei 2016 14:57 schreef BurnaBoy het volgende:

[..]

Daar begon ik ook mee, je merkt het vanzelf :D

Wat je ook kan doen is als je gitaarversterker een aux in heeft die gebruiken.
Je versterker heeft immers de juiste speaker voor gitaargeluid dus dat moet gewoon goed gaan.

Als je door de instrumentpoort doet krijg je de effecten van je versterker er ook overheen, niet altijd wenselijk


:'(

Maar ik heb wel een redelijke basversterker die dat wel heeft. Ik las erover dat sommige mensen het daar niet helemaal mee eens zijn (gitaar op bass amp), maar het klinkt beter dan die SP-10.

Ik kijk wel wat het beste klinkt :+
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  Moderator woensdag 18 mei 2016 @ 16:52:24 #254
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_162298179
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 15:20 schreef richolio het volgende:
Ik las erover dat sommige mensen het daar niet helemaal mee eens zijn (gitaar op bass amp)
Achja kyuss is er groot mee geworden :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_162460212
Ik zou me graag wat meer willen verdiepen in het spelen van solo's en vind hierbij 3 solo's echt tof:
• Stairway to heaven
• Hotel California
• Sweet Child o'Mine

Welke van deze is enigszins 'beginner'proof? Of zijn ze allemaal wel moeilijk?
  dinsdag 24 mei 2016 @ 14:32:52 #256
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_162462261
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 13:16 schreef nickhguitar het volgende:
Ik zou me graag wat meer willen verdiepen in het spelen van solo's en vind hierbij 3 solo's echt tof:
• Stairway to heaven
• Hotel California
• Sweet Child o'Mine

Welke van deze is enigszins 'beginner'proof? Of zijn ze allemaal wel moeilijk?
Stairway to heaven en hotel California zijn prima te doen.
Sweet child of mine zitten wel wat snelle stukjes in die nie zo makkelijk gaan.
pi_162462479
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 14:32 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Stairway to heaven en hotel California zijn prima te doen.
Sweet child of mine zitten wel wat snelle stukjes in die nie zo makkelijk gaan.
Stairway to heaven ben ik maar mee begonnen (paar weken geleden al). Het gaat vrij aardig, maar ik kom alleen totaal niet in de buurt van de snelheid van dit gasten. Leuke aan youtube is dat je o.a. op 0,25 en 0,5 kan afspelen. Op 0,5 kan ik krap aan meespelen :P
  Moderator dinsdag 24 mei 2016 @ 16:12:39 #258
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_162465106
Ik moet echt mijn repetoir gaan uitbereiden... ik zit vast in de intro van come as you are, redemption song, little green bag lickje, peter gunn, the rain van de cult stukjes, bad moon rising, wild thing, all apologies, alle mensen werden bruder, the passenger, john law man cyclus...

Met tussendoor wat geneuzel op de derde en de vijfde fret (afgewisseld met wat vierde fret)

ohja en allemaal op het niveau van een stramme hans.

:')
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_162467651
Stairway to heaven is de makkelijkste van de 3. Als je die snelle lick met bends tegen het einde niet redt qua tempo dan zou ik aan die andere solo's niet beginnen.

Een goede oefening voor deze specifieke lick is bijna dezelfde lick uit de solo van 'dancing in the moonlight' van Thin Lizzy. Misschien kun je daarmee beginnen? Lager tempo en net wat makkelijker:


Vanaf 2:48
I feel kinda Locrian today
  dinsdag 24 mei 2016 @ 18:50:53 #260
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_162469001
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 17:46 schreef starla het volgende:
Stairway to heaven is de makkelijkste van de 3. Als je die snelle lick met bends tegen het einde niet redt qua tempo dan zou ik aan die andere solo's niet beginnen.

Een goede oefening voor deze specifieke lick is bijna dezelfde lick uit de solo van 'dancing in the moonlight' van Thin Lizzy. Misschien kun je daarmee beginnen? Lager tempo en net wat makkelijker:


Vanaf 2:48
Mwah hotel california is ook wel makkelijk toch? Daar zit helemaal niets snels in.
pi_162471880
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 18:50 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Mwah hotel california is ook wel makkelijk toch? Daar zit helemaal niets snels in.
Qua snelheid niet, maar wel veel lastiger spot on te spelen omdat de phrasing veel subtieler is.

Zo vind ik de solo van een Tunnel of Love of Sultans of Swings nog altijd lastiger dan de solo van Master of Puppets.
I feel kinda Locrian today
pi_162471913
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 18:50 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Mwah hotel california is ook wel makkelijk toch? Daar zit helemaal niets snels in.
Qua snelheid niet, maar wel veel lastiger spot on te spelen omdat de phrasing veel subtieler is.

Zo vind ik de solo van een Tunnel of Love of Sultans of Swings nog altijd lastiger dan de solo van Master of Puppets.

In die eerste twee kun je je geen foute noot permiteren, in die laatste met dikke overdrive, mwoah, paar nootjes missen hoort niemand.
I feel kinda Locrian today
pi_162472576
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 20:30 schreef starla het volgende:

[..]

Qua snelheid niet, maar wel veel lastiger spot on te spelen omdat de phrasing veel subtieler is.

Zo vind ik de solo van een Tunnel of Love of Sultans of Swings nog altijd lastiger dan de solo van Master of Puppets.

In die eerste twee kun je je geen foute noot permiteren, in die laatste met dikke overdrive, mwoah, paar nootjes missen hoort niemand.
Sultans of swing blijft echt een prachtige solo. Een van de weinige solo's die ik nog op YouTube heb staan:
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_162474721
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 20:50 schreef ssebass het volgende:

[..]

Sultans of swing blijft echt een prachtige solo. Een van de weinige solo's die ik nog op YouTube heb staan:
Tunnel of Love bedoel je ;)

Dat bedoel ik dus, toch een paar nootjes mis :P

Maar verder nice gespeeld! ^O^
I feel kinda Locrian today
pi_162483631
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 21:54 schreef starla het volgende:

[..]

Tunnel of Love bedoel je ;)

Dat bedoel ik dus, toch een paar nootjes mis :P

Maar verder nice gespeeld! ^O^
Ik speel het nooit 1 op 1 na. Deze komt wel heel erg overeen met het origineel maar normaliter gooi ik er wat andere dingen in. Maakt het wat speelser en natuurlijker naar mijn idee. Welke nootjes mis bedoel je? De enige die ik weet is die op 1:21 die niet helemaal doorkomt.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_162496110
Zijn er hier nog mensen die zelf les geven toevallig :P?
pi_162497960
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 19:37 schreef nickhguitar het volgende:
Zijn er hier nog mensen die zelf les geven toevallig :P?
Geef af en toe nog wel eens les.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_162555568
Weet iemand misschien of je ergens darmsnaren voor spaanse gitaren kunt kopen? ik kan behalve een site waar ze een paar soorten losse snaren verkopen niks vinden. Ik vraag me af hoeveel het goedkoopste setje echte darmsnaren kosten. Ik ben niet op zoek naar neppe darmsnaren.
pi_162557236
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 13:16 schreef nickhguitar het volgende:
Ik zou me graag wat meer willen verdiepen in het spelen van solo's en vind hierbij 3 solo's echt tof:
• Stairway to heaven
• Hotel California
• Sweet Child o'Mine

Welke van deze is enigszins 'beginner'proof? Of zijn ze allemaal wel moeilijk?
Ik zou als ik jou was een solo zoals deze na 1:25 pakken, een langzamere solo met feeling en niet al te lang.
Vervolgens deze oefenen met tablatuur en uiteindelijk kijken waar de noten vandaan komen (toonladders). De solo's die je opnoemt zijn namelijk te moeilijk voor een beginner. Voordat je echt begint met soleren sowieso de standaard toonladders leren en de technieken leren die bij soleren komen kijken.
pi_162559553
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 23:23 schreef ZwemmenZulJe het volgende:
Weet iemand misschien of je ergens darmsnaren voor spaanse gitaren kunt kopen? ik kan behalve een site waar ze een paar soorten losse snaren verkopen niks vinden. Ik vraag me af hoeveel het goedkoopste setje echte darmsnaren kosten. Ik ben niet op zoek naar neppe darmsnaren.
Waarom?

Speel je op historisch correcte larp bijeenkomsten of zo?

Misschien heeft https://lordofthestrings.com/en ze
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_162563390
quote:
5s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 09:58 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Waarom?

Speel je op historisch correcte larp bijeenkomsten of zo?

Misschien heeft https://lordofthestrings.com/en ze
Helaas, de site die je geeft heeft ze geloof ik niet. Ik wil het gewoon eens proberen. Vooral voor de klank. Ik hou eigenlijk niet zo van dat plastic achtige geluid van nylon snaren.
  zondag 29 mei 2016 @ 15:38:41 #272
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_162593366
Ik wil naar de zomer denk ik op zoek gaan naar een nieuw elektrisch gitaartje. Ik ben zelf vooral fan van single-cut/Les Paul modellen.. Echter is mijn budget (200 eu) niet zo heel groot en weet ik er verder ook niet veel vanaf.

Ik kwam wel een mooie Epiphone Les Paul Special II EB tegen. :) Maar wat is nou goed om naar te kijken? Een tweedehands vind ik natuurlijk ook niet erg.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  zondag 29 mei 2016 @ 15:47:41 #273
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_162593596
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 15:38 schreef richolio het volgende:
Ik wil naar de zomer denk ik op zoek gaan naar een nieuw elektrisch gitaartje. Ik ben zelf vooral fan van single-cut/Les Paul modellen.. Echter is mijn budget (200 eu) niet zo heel groot en weet ik er verder ook niet veel vanaf.

Ik kwam wel een mooie Epiphone Les Paul Special II EB tegen. :) Maar wat is nou goed om naar te kijken? Een tweedehands vind ik natuurlijk ook niet erg.
Hoe is je Duits?

Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_162595538
Over een weekje naar de fysieke Bax-Shop-winkel in Goes, om eindelijk mijn eerste eigen gitaar te kopen. Heb nu een jaar dagelijks gespeeld en dan mocht ik van mezelf een eigen gitaar kopen. Eerst justinguitar gedaan, sinds oktober heb ik hier gewoon gitaarles.

Iemand nog tips? Al ga ik vooral kiezen wat ik fijn vind spelen. Denk aan ongeveer 700-900/1000 euro.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_162595596
quote:
99s.gif Op zondag 29 mei 2016 16:51 schreef mosselmossel het volgende:
Over een weekje naar de fysieke Bax-Shop-winkel in Goes, om eindelijk mijn eerste eigen gitaar te kopen. Heb nu een jaar dagelijks gespeeld en dan mocht ik van mezelf een eigen gitaar kopen. Eerst justinguitar gedaan, sinds oktober heb ik hier gewoon gitaarles.

Iemand nog tips? Al ga ik vooral kiezen wat ik fijn vind spelen. Denk aan ongeveer 700-900/1000 euro.
Da's in ieder geval een budget waar je een hele fatsoenlijke gitaar voor kan kopen.
Hangt ook af van wat voor soort muziek je wil gaan spelen denk ik.
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
pi_162595669
O ja. Ik ben gewoon zo iemand die (nu op een westerngitaar en dat vind ik fijn) bij het barbecuën of op een feestje wat wil spelen. Graag tokkelen, maar ook slaan. En ja, ik speel ook voormezelf thuis gewoon.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
  zondag 29 mei 2016 @ 17:28:29 #277
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_162596369
quote:
99s.gif Op zondag 29 mei 2016 16:51 schreef mosselmossel het volgende:
Over een weekje naar de fysieke Bax-Shop-winkel in Goes, om eindelijk mijn eerste eigen gitaar te kopen. Heb nu een jaar dagelijks gespeeld en dan mocht ik van mezelf een eigen gitaar kopen. Eerst justinguitar gedaan, sinds oktober heb ik hier gewoon gitaarles.

Iemand nog tips? Al ga ik vooral kiezen wat ik fijn vind spelen. Denk aan ongeveer 700-900/1000 euro.
Probeer niet je best te doen om dat hele bedrag uit te geven. Ik heb voor de helft van dat bedrag prima gitaren gekocht. En, the only way is up. Je bent een beginner en je volgende gitaar gaat duurder zijn, dus ik zou niet te duur beginnen. Voor je het weet zit je in een bandje en heb je een stevige versterker nodig, en een paar effecten, en daarna een cabinet, en daarna 2 flightcases.....

quote:
99s.gif Op zondag 29 mei 2016 16:56 schreef mosselmossel het volgende:
En ja, ik speel ook voormezelf thuis gewoon.
.... en een goede koptelefoon, en een mengpaneel, computers en software om op te nemen, ....
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_162597054
Hehehe, dat zullen we allemaal zien. Voorlopig speel ik ook nog niet electrisch, maar de centen zijn een goeie tip.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_162597198
quote:
99s.gif Op zondag 29 mei 2016 16:51 schreef mosselmossel het volgende:
Over een weekje naar de fysieke Bax-Shop-winkel in Goes, om eindelijk mijn eerste eigen gitaar te kopen. Heb nu een jaar dagelijks gespeeld en dan mocht ik van mezelf een eigen gitaar kopen. Eerst justinguitar gedaan, sinds oktober heb ik hier gewoon gitaarles.

Iemand nog tips? Al ga ik vooral kiezen wat ik fijn vind spelen. Denk aan ongeveer 700-900/1000 euro.
Een akoestische? Dan vind ik Taylors echt geweldig. Heb zelf laatst de Taylor gs mini gekocht (mahogany). Het is een reisgitaar dus wat kleiner, maar geweldig geluid.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 20:25 schreef ssebass het volgende:
Toch een reisgitaar aangeschaft. Is iets kleiner dan een normale en heel handig mee te nemen. Tas komt maar net boven mijn hoofd uit. Taylor GS mini-e mahonie. Zit ook een piezo in. Het geluid is trouwens bijna hetzelfde als mijn grote Taylor.

[ afbeelding ]
Verder vind ik seagull ook mooi gitaren maken in die prijsklasse.

Maar belangrijkste, ga inderdaad gewoon op veel gitaren spelen en koop welke jij het lekkerst vind spelen en klinken. Zo kies ik mijn gitaren ook altijd. Kwam bijv voor een Gibson Es-335 en ging weg met een Fender custom tele. You never know.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  donderdag 2 juni 2016 @ 21:10:45 #280
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_162701982
quote:
Slecht :P

Persoonlijk heb ik het minder met het model van een strat. Een Les Paul vind ik dan weer de shit. Ik ben daar ook nog niet helemaal over uit dus.. Die Harley Benton TE-70 Rosewood Deluxe Series is ook een mooie trouwens. Valt ook binnen mijn budget.

'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  donderdag 2 juni 2016 @ 21:13:29 #281
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_162702065
Maar meh, vind een single cut toch wel mooier dan een Tele denk ik. Al gaat het natuurlijk om het geluid :') Maar zelf vind ik dat verschil tussen die modellen toch niet echt denderend ofzo, als ik het al hoor.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  maandag 6 juni 2016 @ 20:55:55 #282
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_162798944
Ik ben sinds een week of twee wat aan het spelen via youtube-lessen op de acoustische yamaha. Hebben jullie tips?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_162801566
Nou, bedankt voor de tips! Vooral de tip van Papierversnipperaar (doe niet je best het hele bedrag uit te geven) is onbewust overgenomen. Heel wat gitaren gespeeld, maar uiteindelijk de Takamine GD20-ns gekozen, die het mooist klonk en het fijnst speelde.

Heel blij mee! :D



quote:
6s.gif Op maandag 6 juni 2016 20:55 schreef Dagoduck het volgende:
Ik ben sinds een week of twee wat aan het spelen via youtube-lessen op de acoustische yamaha. Hebben jullie tips?
Ik ben begonnen met de cursus van justinguitar.com. IK denk één van de beste beginners-cursussen die er zijn.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
  maandag 6 juni 2016 @ 22:22:15 #284
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_162802050
quote:
99s.gif Op maandag 6 juni 2016 22:07 schreef mosselmossel het volgende:
Nou, bedankt voor de tips! Vooral de tip van Papierversnipperaar (doe niet je best het hele bedrag uit te geven) is onbewust overgenomen. Heel wat gitaren gespeeld, maar uiteindelijk de Takamine GD20-ns gekozen, die het mooist klonk en het fijnst speelde.

Heel blij mee! :D

[ afbeelding ]

[..]

Ik ben begonnen met de cursus van justinguitar.com. IK denk één van de beste beginners-cursussen die er zijn.
Ik kijk ook filmpjes van Justin :Y Als Neil Young fan heb ik Helpless en Heart of Gold al een beetje onder de knie, House of the Rising Sun ben ik ook mee bezig :P
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 6 juni 2016 @ 23:47:19 #285
108913 Godshand
guide4you
pi_162804803
quote:
99s.gif Op maandag 6 juni 2016 22:07 schreef mosselmossel het volgende:
Nou, bedankt voor de tips! Vooral de tip van Papierversnipperaar (doe niet je best het hele bedrag uit te geven) is onbewust overgenomen. Heel wat gitaren gespeeld, maar uiteindelijk de Takamine GD20-ns gekozen, die het mooist klonk en het fijnst speelde.

Heel blij mee! :D

[ afbeelding ]

[..]

Ik ben begonnen met de cursus van justinguitar.com. IK denk één van de beste beginners-cursussen die er zijn.
Dat merk heeft aardige goede en goedkope gitaren :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_162867476
Ben bezig met het crossroads guitar duel erin te rammen, maar dat valt toch tegen. Dat stuks met die sweeps is best lastig. Krijg het nog niet mooi vloeiend. Ik heb de tabs ook herschreven zodat er lange slides erin zitten net als in de film. Ik blijf nog even hard oefenen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_162869599
Tainted love aan t leren wat een tof nummer, gaaf intro en heul niet al te moeilijk! *O*
pi_162904818
Ik ga morgen nylon snaren op een akoestische gitaar zetten waar nu metalen snaren op zitten.
Hij is van mijn zoon geweest.
Het speelt niet lekker, metaal en ik vind het zo schel klinken! Ben heel benieuwd hoe het gaat klinken en of het me lukt ze te vervangen, heb al een YT gevonden.
pi_162904859
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 15:51 schreef ssebass het volgende:
Ben bezig met het crossroads guitar duel erin te rammen, maar dat valt toch tegen. Dat stuks met die sweeps is best lastig. Krijg het nog niet mooi vloeiend. Ik heb de tabs ook herschreven zodat er lange slides erin zitten net als in de film. Ik blijf nog even hard oefenen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wauw _O_
pi_162905028
quote:
6s.gif Op maandag 6 juni 2016 20:55 schreef Dagoduck het volgende:
Ik ben sinds een week of twee wat aan het spelen via youtube-lessen op de acoustische yamaha. Hebben jullie tips?
Ja ik heb de eerste 10 gratis lessen van www.gitaarles.nl gedaan en daarna overgegaan op http://www.andyguitar.co.uk/ (ook gratis)
Ik speel nu een half jaartje en het gaat echt hardstikke lekker!
Succes en speel niet te lang in het begin, laat je vingers wennen want het was echt auw auw auw in het begin _O-
pi_162927443
Zelf dit nog niet geprobeerd maar als het werkt zoals geadverteerd lijkt het mij best gaaf. Binnenkort eens testen:

https://get.yousician.com/

Beetje zoals Rocksmith dus alleen dan op microfoon. Volgens mij nog gratis ook.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  Moderator zondag 12 juni 2016 @ 12:53:42 #292
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_162940754


Voor mijn verjaardag gekregen O+ nu kan ik in de weekenden ook oefenen (ik woon sweekends ergens anders dan door de week) door de week oefen ik electrisch :)

(heb ergens (geloof psychologie magazine) dat je sneller leert als je verschillende varianten oefent bijvoorbeeld voor sport als je leert voetballen af en toe ook oefenen met een tennisballetje oid. Wie weet helpt dit mijn gitaar leer gebeuren ook :) )
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_162941799
Mooierd! Lijkt op de mijne. Alleen de kam is anders, met die 3 schotjes erover.

Hoe is het verschil eigenlijk met én electrisch én akoestisch? Heel groot?

/noobvraag die net een half jaar bezig is op een akoestische
pi_162942557
Mijn band Stonehawk zoekt nog een gedreven gitarist!

Riff/Groove/Stoner Metal band Stonehawk zoekt een 2e gitarist.
We zoeken een gedreven gitarist(e) van 23 jaar of ouder die een strakke hand heeft, elke week kan oefenen en meer ervaring heeft met optreden, nummers schrijven en 'het in een band zitten'

Vooralsnog oefenen we in Friesland (Sneek)

Dus lijkt het je leuk om in een gedreven band te zitten (o.a. opener van Into the grave en Dokk' em open air, en vorig jaar opener voor Lamb of God geweest) stuur dan een berichtje naar stonehawkmetal@gmail.com of een PB' tje

Voor meer info: http://facebook.com/stonehawkmetal
  Moderator zondag 12 juni 2016 @ 15:17:03 #295
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_162944291
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 13:36 schreef Bluezz het volgende:
Mooierd! Lijkt op de mijne. Alleen de kam is anders, met die 3 schotjes erover.

Hoe is het verschil eigenlijk met én electrisch én akoestisch? Heel groot?

/noobvraag die net een half jaar bezig is op een akoestische
Voor een beginner (ikzelf dus) valt het mee elektrisch is iets priegeliger (kleinere ruimte tussen de frets, smallere hals ook) maar hoger (kwa noten) op de hals voelt mijn elektrische wat fijner. Wat me nu opvalt als je een beetje probeert te benden op deze acoustische dan rollen de snaren heel erg, mijn electrische heeft dat niet (goed gestemd liggen de snaren er iets strakker op ofzo) Verder zijn het vooral details.

Wat ik nu denk dat ik met mijn acoustisch netter leer spelen en die elektrische helpt om toffe effecten te bereiken (heel lang heel snel één hoog nootje spelen kan al grappige overtoon effecten geven op een elektrische)

Ze hebben beide hun charme :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_162946113
Ah ok!

We zijn nu bezig met de patiënt. Die oude gitaar van mijn zoon. Ik had nieuwe nylon snaren gekocht, tot daar ging het prima, beetje klooien met de brugkamconstructie het is echt een goedkoop oud beessie.
Maar de topkam is denk ik door de metalen snaren uitgesleten of de uitsparingen liggen te diep.. dus ook maar een nieuwe topkam besteld. Kijken of het lukt de patiënt nog een beetje te reanimeren :D
Wel leuk om te doen ook al wordt het niks, je leert meteen veel over 'een gitaar' in het algemeen.
  Moderator maandag 13 juni 2016 @ 11:43:28 #297
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_162971627
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 13 juni 2016 @ 11:44:32 #298
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_162971652
quote:
14s.gif Op zondag 12 juni 2016 16:17 schreef Bluezz het volgende:
Ah ok!

We zijn nu bezig met de patiënt. Die oude gitaar van mijn zoon. Ik had nieuwe nylon snaren gekocht, tot daar ging het prima, beetje klooien met de brugkamconstructie het is echt een goedkoop oud beessie.
Maar de topkam is denk ik door de metalen snaren uitgesleten of de uitsparingen liggen te diep.. dus ook maar een nieuwe topkam besteld. Kijken of het lukt de patiënt nog een beetje te reanimeren :D
Wel leuk om te doen ook al wordt het niks, je leert meteen veel over 'een gitaar' in het algemeen.
ja tof is dat hè zo heb ik nieuwe potmeters in mijn elektrische gezet dan begrijp je veel meer over de constructie snaren verwisselen brug bijstellen :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_162971708
quote:
2s.gif Op maandag 13 juni 2016 11:43 schreef Bosbeetle het volgende:
Iemand een poging wagen: MUZ / De grote FOK! vakantie cover wedstrijd?
Leuk idee.
Vroeger, toen ik nog tijd had... :P
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
  Moderator maandag 13 juni 2016 @ 11:47:30 #300
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_162971736
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 11:46 schreef Cynic het volgende:

[..]

Leuk idee.
Vroeger, toen ik nog tijd had... :P
Ik verwacht van jou minstens een instrumentale gitaar versie van wind en zeilen :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 13 juni 2016 @ 11:57:59 #301
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_162972030
:)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')