Op maandag 14 december 2015 18:55 schreef Pajanus het volgende:
Zou kunnen. Heb je dan pijn op de plek waar je vingers de snaar tegen de nek drukken. Of iets naarvoor ( of achter) omdat je bij het bewegen met gevoelige stukjes tegen de snaar komt?quote:Op maandag 14 december 2015 19:49 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op maandag 14 december 2015 18:55 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Over het algemeen spelen dunnere snaren beter. Omdat je minder hard hoeft te drukken om een goede noot te krijgen.
Tja dagen rood heb ik nooit gehad, eigenlijk nooit last gehad van pijn in mn vingers.
[/quote
Ik denk dat het komt omdat ik mijn nagels wat langer had, een deel van mijn vingertoppen die nu de snaren raken werd eerst beschermd door mijn nagels. En sowieso heb ik nooit veel eelt op mijn handen gehad. Moet ik nu dus even doorheen.
Het is echt het stukje dat op de snaar drukt.quote:Op dinsdag 15 december 2015 08:45 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Zou kunnen. Heb je dan pijn op de plek waar je vingers de snaar tegen de nek drukken. Of iets naarvoor ( of achter) omdat je bij het bewegen met gevoelige stukjes tegen de snaar komt?
Ik ken natuurlijk pas 3 akkoorden, maar ik vind het tot nu toe wel te doen. Op Justin Guitar staat een oefening om dat te trainen. Je timet dan hoevaak je binnen 1 minuut tussen 2 akkoorden wisselt. Het is denk ik een goede manier om het overpakken te trainen zodat je vingers het ook onthouden, maar ook om snelheid te trainen.quote:Op dinsdag 15 december 2015 09:10 schreef Bosbeetle het volgende:
Wel grappig ik oefen nu een jaar ofzo en heb in het begin (en nu ook nog wel eens) wel eens wat gevoelige vingers maar dat is na een uur of wat oefenen meestal wissel ik akkoorden en loopjes/rifjes/lickjes af want die laatste zijn vaak iets minder belastend.
Ik blijf wel overpakken van akkoorden zo ontzettend lastig vinden er zijn er zat waar het gewoon een vingertje verplaatsen is dat wil prima maar zodra mijn pink mee moet werken of er moet een compleet ander vorm op andere snaren gelegf worden dan wordt het erg lastig. En strum patronen gaan ook voor geen meter.... Maar de aanhouder verliest dus ik doe gewoon dom door.
Na een tijdje gaat het helemaal automatisch.quote:Op dinsdag 15 december 2015 09:46 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Het is echt het stukje dat op de snaar drukt.
Overigens heb ik een les van Justin Guitar over het plaatsen van je vingers, en proberen net genoeg druk uit te oefenen om de toon te laten klinken. Hier probeer ik op te Letten maar mijn vingers werken nog niet altijd mee.
Bij E akkoord merk ik dat ik veel druk moet uitoefenen omdat mijn wijsvinger vaak iets tever naar achteren staat, en de snaar lijkt daar ook moeilijker in te drukken dan een fret verder.
In dat geval ben ik echt te oud begonnen... mijn muscle memory zit denk ik al te vast.quote:Op dinsdag 15 december 2015 15:46 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Na een tijdje gaat het helemaal automatisch.
Zal heus wel goedkomen. Mensen zijn heel flexibel.quote:Op dinsdag 15 december 2015 16:00 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
In dat geval ben ik echt te oud begonnen... mijn muscle memory zit denk ik al te vast.
Valt wel mee denk ik. Ik ben zelf 32, ben op mijn 28e begonnen met danslessen en hoewel ik het minder snel oppak dan de mensen van begin twintig gaat het prima. Ik zie t ook zo met gitaarspelen, ik zal het wel minder snel leren dan iemand van 15, maar het blijft een kwestie van trainen en af en toe door die (@#&%(&$%(#&%!-het lukt mij nooit momenten heenbijten.quote:Op dinsdag 15 december 2015 16:00 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
In dat geval ben ik echt te oud begonnen... mijn muscle memory zit denk ik al te vast.
Juist niet. Overigens hebben je spieren geen geheugen en zitten de bewegingspatronen in je hersenen opgeslagen.quote:Op dinsdag 15 december 2015 16:00 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 16 december 2015 11:32 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Yeah! Gemiddeld 15 keer overpakken per minuut gehaald! En E akkoord ging beter, en inmiddels ook ritme aan het oefenen, dit door een super simpele versie van Walk the Line van Johnny Cash.
Het beste van allemaal is dat mijn wijsvinger iets minder pijn doet dan na de vorige keer oefenen. Hopelijk kan ik nu met 1 dag rust toe.
Waar is metalsmiley?!
quote:
Een E-akkoord met de non-chord tone A als bas.quote:Op maandag 21 december 2015 00:44 schreef Pajanus het volgende:
Als een E/A akkoord gevraagd word, bedoelen ze toch een A met een E erbij?
Dus bijv open A met E snaar?
Zal wel weer verkeerd zitten.
| 1 2 3 4 5 6 | e|-0--7---7--0--| B|-0--9---9--0--| G|-1--9---9--4--| D|-2--9---7--6--| A|-0--0--(0)-7--| E|-----------5--| |
Oooh op zo'n fiets!quote:Op maandag 21 december 2015 01:07 schreef starla het volgende:
[..]
Een E-akkoord met de non-chord tone A als bas.
Bijvoorbeeld:
[ code verwijderd ]
Die laatste vind ik qua voicing het fijnst klinken, hoewel de noten exact hetzelfde zijn als de eerste (niet alleen de noten bedoel ik dan, maar ook de hoogte (pitch) van de noten zijn precies hetzelfde).
Natuurlijk zijn er nog veel meer voicings, maar deze zijn vrij voor de hand liggend.
PS bij de 3de voicing heb ik de open A tussen haakjes gezet, want persoonlijk zou ik deze niet aanslaan. Kan wel natuurlijk, maar door die 2
A's een octaaf uit elkaar gaat het akkoord wel heel erg als een A-akkoord klinken en verliest het z'n E majeur sonoriteit, namelijk een Amaj9.
Haha heb ik jou ook een beetje geholpen.quote:Op maandag 21 december 2015 02:39 schreef starla het volgende:
Thx trouwens voor het idee
Net een lekker catchy bluesy/country progressie bedacht, gebaseerd op E/A
Als iets gevorderde beginner zou ik je graag wat tips mee willen geven die ik zelf had willen krijgen van Justin, omdat ik daar achteraf gezien sneller mee had kunnen leren.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:42 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ha, t gaat steeds beter! Ik heb geen halve blaren meer na t spelen, al begint mijn wijsvinger te vervellen. Vandaag ook A-min geoefend en die is eigenlijk na E best makkelijk.
Eigenlijk zit er elke keer dat ik oefen wel wat progessie in. Ik probeer mezelf nu af te leren om naar de snaren te kijken als ik overpak, gaat nu iets langzamer maar mijn vingers leren de weg op de gitaar nu wel een stuk beter. Yay!
Walk the Line gaat eh...op bejaardentempo bijna goed
O ja, ik zie hetquote:Op woensdag 23 december 2015 15:00 schreef starla het volgende:
Last but not least:
Duim achter de hals!
Vai's duim wijst naar boven en zo houd ik van nature ook mijn RG vast.quote:Op woensdag 23 december 2015 16:06 schreef starla het volgende:
[..]
Valsspeler!
Dat was z'n trademark zo'n beetje
Vai is een overschatte bling-bling gitarist manquote:Op donderdag 24 december 2015 13:18 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Vai's duim wijst naar boven en zo houd ik van nature ook mijn RG vast.![]()
Heb je nog tips voor de weg die ik moet bewandelen om te soleren in een moderne stijl? Zoals dit?
Ik bedoel, hoe ziet 4 uur oefenen voor zo'n speler er uit? Probeer je 4 uur lang solo's na te spelen, of ga je in blokken van 10 minuten verschillende technieken oefenen, zoals 10 minuten tappen, 10 minuten sweepen en 10 minuten een toonladder op en neer te spelen en dat iedere dag, jaren lang totdat het zo vloeiend klinkt als je voorbeeld? Moet je zoveel mogelijk uit je hoofd leren, zoals woordjes van een vreemde taal, of komt dat vanzelf? Moet je proberen 1 volledig stuk heel goed te spelen of heel veel fragmenten van verschillende solo's oefenen? Ik ben helemaal verdwaald.![]()
Ik heb pas geleden een proefles gehad bij een muziekschool en dat had de vorm van: hier heb je een klein stukje tab, probeer maar na te spelen. En dat is dan je huiswerk voor twee weken! Ik was een beetje teleurgesteld...Ik krijg de indruk dat de onderwijskwaliteit voor traditionele instrumenten een stuk beter is: meer structuur, noten lezen, meer gericht op techniek (hoe staan je vingers op de piano, hoe blaas je op de fluit, hoe beweeg je de strijkstok), strenge, maar haalbarre doelen en deadlines.
Gitaaronderwijs lijkt meer de vorm te hebben van: gewoon oefenen bro, LOL.
Het zullen mijn oren zijn, maar op de 1 of andere manier klinkt het niet helemaal zuiver t.o.v. de backingtrack....quote:Op donderdag 24 december 2015 13:18 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Vai's duim wijst naar boven en zo houd ik van nature ook mijn RG vast.![]()
Heb je nog tips voor de weg die ik moet bewandelen om te soleren in een moderne stijl? Zoals dit?
Ik bedoel, hoe ziet 4 uur oefenen voor zo'n speler er uit? Probeer je 4 uur lang solo's na te spelen, of ga je in blokken van 10 minuten verschillende technieken oefenen, zoals 10 minuten tappen, 10 minuten sweepen en 10 minuten een toonladder op en neer te spelen en dat iedere dag, jaren lang totdat het zo vloeiend klinkt als je voorbeeld? Moet je zoveel mogelijk uit je hoofd leren, zoals woordjes van een vreemde taal, of komt dat vanzelf? Moet je proberen 1 volledig stuk heel goed te spelen of heel veel fragmenten van verschillende solo's oefenen? Ik ben helemaal verdwaald.![]()
Ik heb pas geleden een proefles gehad bij een muziekschool en dat had de vorm van: hier heb je een klein stukje tab, probeer maar na te spelen. En dat is dan je huiswerk voor twee weken! Ik was een beetje teleurgesteld...Ik krijg de indruk dat de onderwijskwaliteit voor traditionele instrumenten een stuk beter is: meer structuur, noten lezen, meer gericht op techniek (hoe staan je vingers op de piano, hoe blaas je op de fluit, hoe beweeg je de strijkstok), strenge, maar haalbarre doelen en deadlines.
Gitaaronderwijs lijkt meer de vorm te hebben van: gewoon oefenen bro, LOL.
Klopt. Hij mist ook een noot hier en daar en is soms net uit het ritme. Dat vind ik wel fijn, omdat het iets menselijk is in dit tijdperk van 'perfecte' computermuziek en overschaduwd wordt door zijn speelniveau.quote:Op donderdag 24 december 2015 15:20 schreef Cynic het volgende:
[..]
Het zullen mijn oren zijn, maar op de 1 of andere manier klinkt het niet helemaal zuiver t.o.v. de backingtrack....
Dat is geen antwoord op mijn vraag en je beledigt keihard mijn muzieksmaak.quote:Op donderdag 24 december 2015 13:45 schreef starla het volgende:
[..]
Vai is een overschatte bling-bling gitarist man
Ahum...
Van makkelijk naar moeilijk (met al minstens 1 jaar ervaring):quote:Op donderdag 24 december 2015 15:59 schreef Drieklank het volgende:
Dat is geen antwoord op mijn vraag en je beledigt keihard mijn muzieksmaak.![]()
Vai is ook onderschat, Vai is een icoon, een instituut. Het is een apart mannetje, ik hou meer van down to earth gasten als Govan en Gilbert eerljjk gezegd.quote:Op donderdag 24 december 2015 15:59 schreef Drieklank het volgende:
Vai is juist onderschat. De heersende opinie op het internet is dat het emotieloze acrobatiek is en 'hersenloos' shredden van wat toonladders. De Ibanez RG zou ook een smaakloze, zielloze gitaar zijn voor wannabe's. In het dagelijks leven wil helemaal niemand van dat 'kattengejank' weten.
Ik kan me voorstellen dat dit de kritiek is van mensen die van Fenders en Gibsons houden vanwege het karakteristieke geluid van deze gitaren. Wat ik me niet voor kan stellen is waarom mensen graag tot het het einde der tijden dezelfde blues en rock licks van de E minor pentatonic willen spelen om een oud geluid te imiteren wat anderen al tientallen jaren veel beter doen.
![]()
![]()
Ik ben daarom helemaal voor nieuwe, flashy, over de top en digitaal klinkende, experimentele muziek. Het zou fijn zijn als de gitaar zichzelf vernieuwt en weer terugkomt als populair instrument. Dan denk ik aan Lindsey Stirling en haar viool. Die wordt vast ook uitgekotst door mensen die graag Bach willen blijven spelen.
quote:Op donderdag 24 december 2015 15:59 schreef Drieklank het volgende:
De Ibanez RG zou ook een smaakloze, zielloze gitaar zijn voor wannabe's.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |