abonnement Unibet Coolblue
  zondag 22 februari 2015 @ 12:57:39 #1
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_149915197


Geneeskundewebsites voor studenten en co-assistenten
Geneeskundestudent
Arts en Student
Medisch Student
Co-motions
VVAA
NHG Standaarden
Overzicht handige links van mol_air
Medische rekenmachine
Websurg - tekst en video's van voornamelijk laparoscopische chirurgie
Artsus.nl - medisch weblog voor de jonge medicus

IB Groep
Loten? Hoe en wat

Universiteiten (aantal studieplaatsen), toelatingsmogelijkheden en per universiteit de regelmatige posters (jaar van aanvang)


Rijksuniversiteit Groningen (410)
Zij-instroom
Decentrale Selectie (50 % van de plaatsen)
• 40 collegeweken per jaar
Starla (2002)
Honeymooner (2003)
Pluizel (2006)
Barney.jpg MaxC (2007)
Legohead2.jpg Reintji (2011)


VU Amsterdam (350)
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
plaatje.JPG DDM (2000?)
pmdomela (2008)
laura27md9c.jpg Laertes (2009)


Universiteit van Amsterdam (350)
Decentrale selectie (50% van de plaatsen)
Zwaardvisch (2003)
Merel1808 (2008)
Christiaan (2009)
n71371853610_693.jpg fusionfake (2009)
Kassaa (2009)


Universiteit Leiden (315)
Zij-instroom
• 39 collegeweken per jaar
ASY.jpg intoxicated (2004)
bonusbaas.gif Repeat (2005)
usericon.png HappyGirl91 (2011)


Universiteit Utrecht (344)
Decentrale selectie, SUMMA (vierjarig)
• 40 collegeweken per jaar (vanaf 2006 BaMa, CRU'06)
fok-uitzicht-ani.gif dr.dunno
gohan16 (2005)
Leejow (2007)
abbeyroad.jpg iofn (2005)
schaapje.jpg Bellah (2007)


Erasmus Universiteit Rotterdam (410)
Decentrale selectie (tot 80% van de plaatsen)
WKava.gif Switchboy (2007)
Ludacriss (2010)
madmaniac (2010)
christiman (2010)


Radboud Universiteit Nijmegen (330)
• 40 collegeweken per jaar
Decentrale selectie (100% van de plaatsen)
ralphie.jpg ralfie (2003)
Avatar%2004.gif June. (2006)
Untitled-2.png dotKoen (2007)
Rituals%20logo4.gif Rituals (2009)


Universiteit Maastricht (341)
thumb.jpg Seam (2008)
avater_fok.JPG BloodyVirginMary (2009)

Anders
Vliegtuig_60x60.png samthegreat5 (Medische biologie + minor Geneeskunde, RU Nijmegen)
EricT (Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde Groningen)
(staat je naam er niet bij en moet dat wel... meld ff in dit topic :) voeg jezelf toe op de wiki pagina)

WELKOM
Fietstas.
pi_149915382
Wat een hoop ellende (met name de intoxicanten en TS-ers) komt er in het weekend binnen voor de Interne zeg. :')

Ik ben blij dat ik cardioloog word :P
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_149916145
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 13:04 schreef MaxC het volgende:
Wat een hoop ellende (met name de intoxicanten en TS-ers) komt er in het weekend binnen voor de Interne zeg. :')

Ik ben blij dat ik cardioloog word :P
Jij bent toch anios.
pi_149916252
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2015 13:31 schreef selen het volgende:

[..]

Jij bent toch anios.
Nee, aios. Doe nu de vooropleiding bij Interne
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  zondag 22 februari 2015 @ 13:43:03 #5
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_149916414
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 13:04 schreef MaxC het volgende:
Wat een hoop ellende (met name de intoxicanten en TS-ers) komt er in het weekend binnen voor de Interne zeg. :')

Ik ben blij dat ik cardioloog word :P
Leuk toch :D . Heb zelf de laatste tijd veel patiënten gehad op de PMU, vind dat wel lachen. Worden simpele intoxicaties niet gedaan door de SEH-artsen?
Fietstas.
pi_149916547
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 13:43 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Leuk toch :D . Heb zelf de laatste tijd veel patiënten gehad op de PMU, vind dat wel lachen. Worden simpele intoxicaties niet gedaan door de SEH-artsen?
Als ze moeten worden opgenomen in de regel niet, tenzij de SEH-artsen over bedden beschikken.
pi_149917087
Laat in de avond en in de nacht zijn er bij ons geen SEH-artsen. Tjah, ik vind het niks. Patiënten komen voor de 40e keer, zijn vaak niet coöperatief, meest vreemde types vergezellen de patiënten.

Medisch gezien is er meestal niks interessants aan en het enige wat je doet is lab prikken (wat niet afwijkend is), leg je ze in een bedje met infuus (soms met bewaking) en de volgende dag vraag je de psychiater en stuur je ze naar huis. Ik word er erg cynisch van.

Als het echt interessant wordt dan gaan ze toch naar de IC.
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_149920645
Alle onverwezen patiënten worden hier door de seh arts of assistent seh gezien..
  zondag 22 februari 2015 @ 21:10:03 #9
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_149933720
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 14:10 schreef MaxC het volgende:
Laat in de avond en in de nacht zijn er bij ons geen SEH-artsen. Tjah, ik vind het niks. Patiënten komen voor de 40e keer, zijn vaak niet coöperatief, meest vreemde types vergezellen de patiënten.

Medisch gezien is er meestal niks interessants aan en het enige wat je doet is lab prikken (wat niet afwijkend is), leg je ze in een bedje met infuus (soms met bewaking) en de volgende dag vraag je de psychiater en stuur je ze naar huis. Ik word er erg cynisch van.

Als het echt interessant wordt dan gaan ze toch naar de IC.
Haha, welk ziekenhuis zit je?
Fietstas.
pi_149996543
Klopt het dat alleen twee chromatiden aan elkaar, zoals na DNA-replicatie het geval is, een chromosoom genoemd kan worden? Een chromosoom bestaat dus altijd o.a. uit twee DNA-moleculen? Mijn uni en mijn boek spreken elkaar op dit gebied schijnbaar tegen en ik vind het erg verwarrend zo.
pi_150144684
Weet iemand een handige bron waar acute buik wordt uitgelegd?
pi_150145346
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 14:51 schreef Temple het volgende:
Weet iemand een handige bron waar acute buik wordt uitgelegd?
Zie laatste post vorige topic, artikel van H&W dat duidelijk is
pi_150145410
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 15:13 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Zie laatste post vorige topic, artikel van H&W dat duidelijk is
Ohja inderdaad, super thanks! Stond me al iets van bij dat het hier voorbij was gekomen :p
  zaterdag 28 februari 2015 @ 20:41:22 #14
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_150155950
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 17:22 schreef Adsumnonabsum het volgende:
Klopt het dat alleen twee chromatiden aan elkaar, zoals na DNA-replicatie het geval is, een chromosoom genoemd kan worden? Een chromosoom bestaat dus altijd o.a. uit twee DNA-moleculen? Mijn uni en mijn boek spreken elkaar op dit gebied schijnbaar tegen en ik vind het erg verwarrend zo.
Nee, een chromosoom bestaat altijd uit 2 delen (ze noemen het niet voor niets chromosomenparen). Je bent denk ik in de war doordat tijdens de celdeling de chromatiden alvast worden vermenigvuldigd, waarbij ze alleen nog in het midden aan elkaar vast zitten (het de typische X die je altijd ziet als je de plaatjes bekijkt). Maar dat zijn dus 2 kopieën van dezelfde chromatide die bij de celdeling uit elkaar getrokken worden.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_150156379
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 20:41 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Nee, een chromosoom bestaat altijd uit 2 delen (ze noemen het niet voor niets chromosomenparen).
Hoe bedoel je dit? Je kunt zeggen dat een chromosoom uit twee delen bestaat omdat er een korte en lange arm is, maar dat is iets anders dan een chromosomenpaar.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zaterdag 28 februari 2015 @ 21:10:33 #16
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_150157215
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 20:52 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit? Je kunt zeggen dat een chromosoom uit twee delen bestaat omdat er een korte en lange arm is, maar dat is iets anders dan een chromosomenpaar.
Nee ik bedoelde niet de armen, maar het hele ding. Als in je hebt 2 chromosomen 21, maar die zitten niet aan elkaar vast.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_150182124
Wat is er aan de hand in onze samenleving? :o
Ik m'n eerste week heelkunde op de afdeling al 6 laparoscopische sleeve resecties gehad bij patiënten onder de 25. Echt sneu ;(
  zondag 1 maart 2015 @ 17:36:47 #18
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_150183337
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 17:05 schreef christiman het volgende:
Wat is er aan de hand in onze samenleving? :o
Ik m'n eerste week heelkunde op de afdeling al 6 laparoscopische sleeve resecties gehad bij patiënten onder de 25. Echt sneu ;(
Vind het een vreselijk principe, heb nog steeds de overtuiging dat mensen het zelf moeten doen en moeten leren lijden, al staat de evidence niet helemaal aan mijn kant. Waarom een sleeve ipv een bypass?

Het gaat overigens al vroeg mis, heb bij m'n kindercoschap veel obesitaspoli's mogen zien/doen, maar ouders hebben vaak geen flauw idee en zien geen probleem bij hun kind dat op +4sd zit en de hele dag frikandellen naar binnen propt.
Fietstas.
pi_150362232
Jongens, wat is er gebeurd met dit topic? :'(
Ik mis de leuke praktijkverhalen, de casuïstiek en de nieuwsgierige jongerejaars/aankomende geneeskundestudenten met hun vragen.

Ik heb zelf momenteel niet echt iets bijzonders in te brengen, ik heb de afgelopen 2 weken op de afdeling gestaan voor m'n coschap heelkunde.
pi_150389479
Godverdomme jongens. Ik heb vandaag decentrale selectie gedaan bij Leiden; ging helemaal verkeerd. :( Ik weet dat de BMAT juist bekend staat om haar moeilijkheid en dat na afloop iedereen toegaf er enorm veel moeite mee te hebben gehad, maar toch heb ik er zo veel stress over. Ik heb allemaal BMAT's van vorige jaren zitten leren en er zaten vragen tussen die ik heel eenvoudig heb kunnen antwoorden; echter heb ik bij deze (the real deal) maar enkele vragen met zekerheid weten te antwoorden.

Je moest ook een essay schrijven, je kreeg maar één A4tje en daar stonden een paar regels op waar je de essay kon schrijven. Je moest alles binnen de regels schrijven, als er ook maar iets buiten de regels stond werd dit niet nagekeken. Dit was je enige kans om een goede essay te schrijven; je mag geen nieuw vel vragen, je moest het daarmee doen. Heb je een grote fout gemaakt en wil je op nieuw beginnen? Pech. En ik had zoveeel stress dat ik met koeienletters zat te schrijven en uiteindelijk had ik echt een super korte essay geschreven omdat er niet zo veel op paste. Toen ik heel casual gluurde naar de buurman zat hij echt enorm klein te schrijven en had hij uiteindelijk veel meer tekst dan ik. :(

Ja excuses ik had even zin om te ranten.
Huehue
pi_150390723
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 17:36 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Vind het een vreselijk principe, heb nog steeds de overtuiging dat mensen het zelf moeten doen en moeten leren lijden, al staat de evidence niet helemaal aan mijn kant. Waarom een sleeve ipv een bypass?

Het gaat overigens al vroeg mis, heb bij m'n kindercoschap veel obesitaspoli's mogen zien/doen, maar ouders hebben vaak geen flauw idee en zien geen probleem bij hun kind dat op +4sd zit en de hele dag frikandellen naar binnen propt.
Ik denk dat er vanuit de samenleving ook gewoon te weinig druk op de ouders wordt gezet... Op de basisschool zie je al dat kinderen alleen maar "troep" eten in de pauzes, op de middelbare school hebben kinderen uit de brugklas al bijna elke dag genoeg geld voor snacks van de supermarkt, en daarnaast zie je dat veel voedingsmiddelen echt puur gericht zijn op kinderen... En dat is nog los van zaken als voldoende beweging...
pi_150390748
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 17:33 schreef Kerstkrans het volgende:
Godverdomme jongens. Ik heb vandaag decentrale selectie gedaan bij Leiden; ging helemaal verkeerd. :( Ik weet dat de BMAT juist bekend staat om haar moeilijkheid en dat na afloop iedereen toegaf er enorm veel moeite mee te hebben gehad, maar toch heb ik er zo veel stress over. Ik heb allemaal BMAT's van vorige jaren zitten leren en er zaten vragen tussen die ik heel eenvoudig heb kunnen antwoorden; echter heb ik bij deze (the real deal) maar enkele vragen met zekerheid weten te antwoorden.

Je moest ook een essay schrijven, je kreeg maar één A4tje en daar stonden een paar regels op waar je de essay kon schrijven. Je moest alles binnen de regels schrijven, als er ook maar iets buiten de regels stond werd dit niet nagekeken. Dit was je enige kans om een goede essay te schrijven; je mag geen nieuw vel vragen, je moest het daarmee doen. Heb je een grote fout gemaakt en wil je op nieuw beginnen? Pech. En ik had zoveeel stress dat ik met koeienletters zat te schrijven en uiteindelijk had ik echt een super korte essay geschreven omdat er niet zo veel op paste. Toen ik heel casual gluurde naar de buurman zat hij echt enorm klein te schrijven en had hij uiteindelijk veel meer tekst dan ik. :(

Ja excuses ik had even zin om te ranten.
Pff Leiden decentraal is moeilijk hè? Maar ze letten daar toch niet echt op je CV? Volgens mij heeft Leiden vanwege dat laatste relatief veel aanmeldingen en maken ze daarom de decentrale selectie ook zo moeilijk.
pi_150390794
De OP klopt trouwens niet helemaal, met ingang van dit jaar is geneeskunde 100% decentraal. :)
pi_150392689
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 18:13 schreef Valentijnsdag het volgende:

[..]

Pff Leiden decentraal is moeilijk hè? Maar ze letten daar toch niet echt op je CV? Volgens mij heeft Leiden vanwege dat laatste relatief veel aanmeldingen en maken ze daarom de decentrale selectie ook zo moeilijk.
Ja, ze letten (in mijn geval) ook niet op je cijfers, dus daarom ben ik voor Leiden gegaan. Doe jij gnk in Leiden? Of doe je mee met de selectie?
Huehue
pi_150399135
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 19:14 schreef Kerstkrans het volgende:

[..]

Ja, ze letten (in mijn geval) ook niet op je cijfers, dus daarom ben ik voor Leiden gegaan. Doe jij gnk in Leiden? Of doe je mee met de selectie?
Nee, ik wilde wel ooit graag een medische studie doen, maar door het verplichte vak natuurkunde gaat dat nooit wat worden... Jammer, maar ik doe nu wel een andere studie die ook leuk is.
Mijn broertje wil wel heel graag geneeskunde doen, nu nog het liefst op de EUR, alleen letten ze daar op je CV en in Leiden dan juist niet.
Ik had op een andere site ook het aantal aanmeldingen van geneeskunde per universiteit voor dit jaar gezien, en Leiden had er echt relatief veel. (De EUR en Groningen dan juist relatief veel minder, en Amsterdam helemaal)
pi_150410929
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 19:21 schreef christiman het volgende:
Jongens, wat is er gebeurd met dit topic? :'(
Ik mis de leuke praktijkverhalen, de casuïstiek en de nieuwsgierige jongerejaars/aankomende geneeskundestudenten met hun vragen.

Ik heb zelf momenteel niet echt iets bijzonders in te brengen, ik heb de afgelopen 2 weken op de afdeling gestaan voor m'n coschap heelkunde.
Zelf heb ik het idee dat niemand zit te wachten op mijn miljard vragen (straks wordt dit nog een huiswerktopic...) en op mijn posts over hoe leuk de dag bij de huisarts wel niet was, en als ik terugdenk aan wat posts een aantal topics terug lijkt het mij dat veel ouderejaars en artsen zich niet meer welkom voelen om te posten, al begrijp ik dat misschien verkeerd.

Hoe is heelkunde? Iets voor jou?
pi_150412325
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 04:50 schreef Adsumnonabsum het volgende:

[..]

Zelf heb ik het idee dat niemand zit te wachten op mijn miljard vragen (straks wordt dit nog een huiswerktopic...) en op mijn posts over hoe leuk de dag bij de huisarts wel niet was, en als ik terugdenk aan wat posts een aantal topics terug lijkt het mij dat veel ouderejaars en artsen zich niet meer welkom voelen om te posten, al begrijp ik dat misschien verkeerd.

Hoe is heelkunde? Iets voor jou?
Heelkunde is me tot nu toe alles meegevallen, ik had er nl. wel echt een horrorbeeld van :9 ik vind het leuk om veel te kunnen zien op de OK etc., maar ik zal nooit chirurg worden. Het hele 'klimaat' dat er heerst bij de heelkunde spreekt mij totaal niet aan, die (indirecte) hiërarchie en het 'directe communiceren' met elkaar zoals ze dat zelf noemen, daar kan ik niet goed tegen :+

En ja ik weet waar je op doelt, helaas. Ik voel mezelf -ik beschouw me toch inmiddels wel als ouderejaars- nog wel welkom hier, daarom probeer ik er hier ook weer wat meer leven in te blazen.
  zondag 8 maart 2015 @ 12:00:57 #28
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_150414624
Ik ben een stille meelezer geworden, voornamelijk omdat ik nu met onderzoek bezig ben en dus amper patiënten zie.

Maar stel vooral de huiswerkvragen, dat houdt me fris! En dan denk ik soms weer na over mechanismen die ik als vanzelfsprekend zie.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_151394313
Iets aan leven in dit topic: hebben er hier mensen ook een coschap ziekenhuispsychiatrie gedaan? Want ik zit halve dagen uit mn neus te eten, zo weinig is er te beleven... Een paar delieren op de afdeling, een enkele poli pt en eventueel een TS op de spoed, en daar houdt het helemaal mee op.
pi_151405239
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 18:26 schreef lieslies het volgende:
Iets aan leven in dit topic: hebben er hier mensen ook een coschap ziekenhuispsychiatrie gedaan? Want ik zit halve dagen uit mn neus te eten, zo weinig is er te beleven... Een paar delieren op de afdeling, een enkele poli pt en eventueel een TS op de spoed, en daar houdt het helemaal mee op.
Volgens mij is dat overal hetzelfde bij de psychiatrie naar mijn ervaring :')
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_151406196
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 18:26 schreef lieslies het volgende:
Iets aan leven in dit topic: hebben er hier mensen ook een coschap ziekenhuispsychiatrie gedaan? Want ik zit halve dagen uit mn neus te eten, zo weinig is er te beleven... Een paar delieren op de afdeling, een enkele poli pt en eventueel een TS op de spoed, en daar houdt het helemaal mee op.
Al crisisdienst meegelopen? Dienst met ACT? Daklozenpsychiatrie? Bij mij was het ook rustig, maar wel paar leuke dingen gezien.
  maandag 6 april 2015 @ 19:28:51 #32
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_151426794
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2015 22:51 schreef MaxC het volgende:

[..]

Volgens mij is dat overal hetzelfde bij de psychiatrie naar mijn ervaring :')
*O* Mijn zes weken op de gesloten crisisafdeling waren anders echt een feest! Knettergekke manisch psychotische patiënten, borderline, narcistisch, noem het maar op en het was er. Ik vond het een van m'n leukste coschappen :P

Maar ik denk dat dat vooral aan de plek lag waar ik zat, ik zou me idd ook kapot gaan vervelen in een wijkteam of in t ziekenhuis... Als vakgebied zelf was t leuk om mee te maken, echt interessant, maar niets voor de toekomst.
pi_151465010
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 17:36 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Vind het een vreselijk principe, heb nog steeds de overtuiging dat mensen het zelf moeten doen en moeten leren lijden, al staat de evidence niet helemaal aan mijn kant. Waarom een sleeve ipv een bypass?

Het gaat overigens al vroeg mis, heb bij m'n kindercoschap veel obesitaspoli's mogen zien/doen, maar ouders hebben vaak geen flauw idee en zien geen probleem bij hun kind dat op +4sd zit en de hele dag frikandellen naar binnen propt.
Bizar dat ze geen roux en y bypass doen idd. Het is natuurlijk zo dat wij een deelselectie (het zieke of ongezonde deel) van de samenleving zien. Ik weet niet tot in hoeverre dit probleem echt enorm mainstream is. Tijd voor betere voorlichting voor ouders iig. Met als kanttekening dat men tegenwoordig ook erg huiverig moet zijn voor ondervoeding.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 18:12 schreef Valentijnsdag het volgende:

[..]

Ik denk dat er vanuit de samenleving ook gewoon te weinig druk op de ouders wordt gezet... Op de basisschool zie je al dat kinderen alleen maar "troep" eten in de pauzes, op de middelbare school hebben kinderen uit de brugklas al bijna elke dag genoeg geld voor snacks van de supermarkt, en daarnaast zie je dat veel voedingsmiddelen echt puur gericht zijn op kinderen... En dat is nog los van zaken als voldoende beweging...
Ik denk ook dat het goed is om ouders te scholen of een verplicht lespakket te geven, Naast dat ik bang ben dat er tegenwoordig maar al te vaak op negatieve toon naar het kind wordt gekeken en op het kind word gereageerd, wat juist eetproblemen in de hand helpt.

quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 18:26 schreef lieslies het volgende:
Iets aan leven in dit topic: hebben er hier mensen ook een coschap ziekenhuispsychiatrie gedaan? Want ik zit halve dagen uit mn neus te eten, zo weinig is er te beleven... Een paar delieren op de afdeling, een enkele poli pt en eventueel een TS op de spoed, en daar houdt het helemaal mee op.
Mijn coschap ziekenhuispsychiatrie leek ook zo te zijn, tot het moment waarop ik me pro-actief opstelde en zelf heel veel mocht en kon doen. Daar werd het echt heel leuk mee!

quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2015 19:28 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

*O* Mijn zes weken op de gesloten crisisafdeling waren anders echt een feest! Knettergekke manisch psychotische patiënten, borderline, narcistisch, noem het maar op en het was er. Ik vond het een van m'n leukste coschappen :P

Maar ik denk dat dat vooral aan de plek lag waar ik zat, ik zou me idd ook kapot gaan vervelen in een wijkteam of in t ziekenhuis... Als vakgebied zelf was t leuk om mee te maken, echt interessant, maar niets voor de toekomst.
Het ligt er ook een beetje aan of je in het ziekenhuis ook poli mag doen, en wat er op dat moment ligt. Ik heb er iig echt mega toffe herinneringen aan met de meest bizarre ziektebeelden. Er kwam veel psychose en manie voor, maar ik heb ook een wernicke encefalopathie gezien en iemand die volledig katatoon was. Ik vond het juist interessant voor de toekomst...
dus
pi_151479381
Ik moet zeggen, het wisselt wel hoor. Ik heb gister nog een best druk dagje gehad, maar als je een dag hebt waarop er geen consulten binnen komen en de poli patienten je er niet bij willen (en dat gebeurt nogal veel...), dan is er opeens heel weinig te doen. De psychiaters in het zkh waar ik mn coschappen loop hebben 4 bedden, maar daar ligt momenteel ook niet iets waar ik mee kan, dus dat is gewoon heel erg jammer. Zij kunnen het ook niet goed helpen, maar je komt daar om wat te leren natuurlijk ;)
pi_151480379
Maar buiten het ziekenhuis? Nadeel van ziekenhuispsychiatrie is dat je alle extramurale psychiatrie niet ziet. Ik neem aan dat de psychiaters wel kunnen regelen dat je ook mee kunt kijken met de lokale GGZ-instelling?
pi_151497882
De lokale GGZ heeft ook al 3 co's rondlopen die allemaal vechten om op de gesloten afdeling te kunnen in elkaars roostervrije week, zodat ze daar de 'leukste' dingen kunnen zien/doen. Dusja, probeer daar maar eens tussen te komen.
Maargoed, nog anderhalve week, dan zijn we er weer klaar mee ;)
pi_151619939
Even naar aanleiding van de marathon van vanmiddag in Rotterdam misschien wel een leuke om over na te denken ;)

Na het lopen van de marathon heb je uiteraard veel vocht verloren en dat moet worden aangevuld. Maar dat kan natuurlijk op (theoretisch) 3 verschillende manieren: met hypotone, isotone en hypertone vloeistoffen. En dan heb ik het even alleen over orale rehydratie.

Welke denken jullie dat het meest effectief is?
Mij is wel eens uitgelegd dat één van deze vloeistoffen juist avrechts werkt, maar ben dus vergeten welke dat was en waarom :+
pi_151621454
Volgens mij hypertoon.. Omdat je via zweet etc veel elektrolyten kwijtraakt. Als je veel hypotone dranken gaat drinken krijg je een nog lagere osmolariteit in het bloed met als gevolg onbedoelde vochtverplaatsing naar de weefsels.. Met bijv hersenoedeem als gevolg.

Correct me if im wrong.. Ben geen dokter
pi_151621898
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:54 schreef Ace1 het volgende:
Volgens mij hypertoon.. Omdat je via zweet etc veel elektrolyten kwijtraakt. Als je veel hypotone dranken gaat drinken krijg je een nog lagere osmolariteit in het bloed met als gevolg onbedoelde vochtverplaatsing naar de weefsels.. Met bijv hersenoedeem als gevolg.

Correct me if im wrong.. Ben geen dokter
Dat is inderdaad ook mijn redenering. Vandaar dat al die sportdranken als AA drink op zo'n moment worden uitgedeeld, daar zitten dus ook allerlei elektrolyten en suikers in om het hypertoon te maken.
:)
pi_151705936
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 17:33 schreef Kerstkrans het volgende:
Godverdomme jongens. Ik heb vandaag decentrale selectie gedaan bij Leiden; ging helemaal verkeerd. :( Ik weet dat de BMAT juist bekend staat om haar moeilijkheid en dat na afloop iedereen toegaf er enorm veel moeite mee te hebben gehad, maar toch heb ik er zo veel stress over. Ik heb allemaal BMAT's van vorige jaren zitten leren en er zaten vragen tussen die ik heel eenvoudig heb kunnen antwoorden; echter heb ik bij deze (the real deal) maar enkele vragen met zekerheid weten te antwoorden.

Je moest ook een essay schrijven, je kreeg maar één A4tje en daar stonden een paar regels op waar je de essay kon schrijven. Je moest alles binnen de regels schrijven, als er ook maar iets buiten de regels stond werd dit niet nagekeken. Dit was je enige kans om een goede essay te schrijven; je mag geen nieuw vel vragen, je moest het daarmee doen. Heb je een grote fout gemaakt en wil je op nieuw beginnen? Pech. En ik had zoveeel stress dat ik met koeienletters zat te schrijven en uiteindelijk had ik echt een super korte essay geschreven omdat er niet zo veel op paste. Toen ik heel casual gluurde naar de buurman zat hij echt enorm klein te schrijven en had hij uiteindelijk veel meer tekst dan ik. :(

Ja excuses ik had even zin om te ranten.
Sorry voor de lange quote.

Die BMAT was toch niet héél lastig toch? Je hebt als het goed is je score al terug. Wat was die?
Osores nostri pereant, amici semper floreant.
pi_151740701
Van Figure 1:



Goed dat ze het er toch op zetten, kan men nog wat van leren. Ik zou me doodschamen als arts :P
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_151742824
Inderdaad. Toch liever eerst een echo dan een onderzoek met straling...
pi_151743213
Spijtig dat mensen dan eigenlijk tegen je liegen. Ik denk dat je onder de aanname moet werken, dat wanneer je seks hebt gehad, er een (hele kleine) mogelijkheid is om zwanger te zijn.
pi_151744015
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 15:01 schreef MrGuma het volgende:
Spijtig dat mensen dan eigenlijk tegen je liegen. Ik denk dat je onder de aanname moet werken, dat wanneer je seks hebt gehad, er een (hele kleine) mogelijkheid is om zwanger te zijn.
Ja, moet gewoon in de DD blijven tot HCG het tegendeel bewijst.. Is iets waar zo vaak over wordt gelogen (ook niet vergeten aan te denken bij pubermeisjes, ouders naar buiten en de vraag durven stellen).
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_151750235
quote:
3s.gif Op donderdag 16 april 2015 15:26 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Ja, moet gewoon in de DD blijven tot HCG het tegendeel bewijst.. Is iets waar zo vaak over wordt gelogen (ook niet vergeten aan te denken bij pubermeisjes, ouders naar buiten en de vraag durven stellen).
Haha dat laatste vind ik inderdaad heel lastig. Meisje van 16 komt op de SEH met buikklachten. Ik vraag wél netjes alles over de menstruatie, maar seksuele activiteit sla ik altijd over, terwijl ik er wel aan denk :@
  donderdag 16 april 2015 @ 19:23:42 #46
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_151750347
Sinds deze week ben ik tutor van 2e jaars geneeskunde studenten, super tof! Echt heel tof om ze te zien puzzelen met de kennis die ze hebben, maar waar dan nog niet echt een praktisch plan bij hoort. En ik kan zelf ook nog m'n kennis eEn beetje testen en delen :)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_151750432
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 19:20 schreef christiman het volgende:

[..]

Haha dat laatste vind ik inderdaad heel lastig. Meisje van 16 komt op de SEH met buikklachten. Ik vraag wél netjes alles over de menstruatie, maar seksuele activiteit sla ik altijd over, terwijl ik er wel aan denk :@
Kan ik me voorstellen, is ook niet de eenvoudigste vraag. Ik vraag het meestal tijdens het lichamelijk onderzoek, dan vraag ik de ouders sowieso even buiten te wachten als het een kind van die leeftijd is.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_151751713
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 19:23 schreef Pluizel het volgende:
Sinds deze week ben ik tutor van 2e jaars geneeskunde studenten, super tof! Echt heel tof om ze te zien puzzelen met de kennis die ze hebben, maar waar dan nog niet echt een praktisch plan bij hoort. En ik kan zelf ook nog m'n kennis eEn beetje testen en delen :)
Haha geniaal is dat. Een huisgenootje van mij is eerstejaars, het is grappig om te zien welke denkpatronen zij soms heeft bij een casusbespreking ofzo, heel leuk :) en het houdt mezelf ook wel scherp inderdaad. Ben zelf in m'n bachelor ook mentor geweest van eerstejaars, ik vind het zo leuk om m'n eigen kennis te delen O+ maw wil ook wel docent worden/onderwijs geven later :Y
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 19:26 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Kan ik me voorstellen, is ook niet de eenvoudigste vraag. Ik vraag het meestal tijdens het lichamelijk onderzoek, dan vraag ik de ouders sowieso even buiten te wachten als het een kind van die leeftijd is.
Da's een goeie tip! :D Haha dat ik daar zelf nog nooit aan heb gedacht :9 maar daar zijn coschappen natuurlijk voor^^
pi_151752520
quote:
3s.gif Op donderdag 16 april 2015 15:26 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Ja, moet gewoon in de DD blijven tot HCG het tegendeel bewijst.. Is iets waar zo vaak over wordt gelogen (ook niet vergeten aan te denken bij pubermeisjes, ouders naar buiten en de vraag durven stellen).
Bij iedere vrouw met buikklachten doen wij op de seh standaard een zwangerschapstest. Dan ondervang je dit soort blunders.
pi_151823988
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 20:05 schreef christiman het volgende:

[..]

Dat is inderdaad ook mijn redenering. Vandaar dat al die sportdranken als AA drink op zo'n moment worden uitgedeeld, daar zitten dus ook allerlei elektrolyten en suikers in om het hypertoon te maken.
:)
Bij een marathon wil je een hypotone drankje innemen. Geen hypertone.

Waarom?

Zweetklier: CFTR eiwit neemt het gesecreerde chloor van de coil op in de duct van de zweetklier. Zweet is dus hypotoon. Je vult dat aan met een hypotone drankje. Volgens mij is het natrium dat ook in de coil gedeelte van de zweetklier wordt gesecreerd via paracellulaire methode in de duct weer opgenomen word.

Dat verklaart misschien het gevoel van dorst hebben. De concentratie van osmolieten in je lichaam worden verhoogd, je lichaam wil de homeostase in orde houden, en dan ga je water drinken. Kraanwater is niet dusdanig aangevuld met elektrolieten dat je dat als hypertroon kunt beschouwen denk ik.

Als jij zoute zweet hebt dan heb je misschien cystische fibrose.

Die AA-drankjes zijn er waarschijnlijk alleen maar voor om je glucose-spiegel op pijl te houden. Die AA-drankjes bevatten ook vocht, dat vult dan denk ik het vocht in je lichaam aan die je via zweet hebt verloren.



[ Bericht 1% gewijzigd door DefinitionX op 19-04-2015 14:32:00 ]
pi_151831594
Opleidingsplaats gescoord 8-)
  zondag 19 april 2015 @ 18:25:10 #52
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_151832468
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 17:56 schreef dotKoen het volgende:
Opleidingsplaats gescoord 8-)
Gefeliciteerd!
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_151839558
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 17:56 schreef dotKoen het volgende:
Opleidingsplaats gescoord 8-)
Goed bezig! Gefeliciteerd *O*
Ik neem aan tot neuroloog, maar waar? ;)
pi_151841305
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 17:56 schreef dotKoen het volgende:
Opleidingsplaats gescoord 8-)
*O* ! Neurologie it is?
pi_151848802
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 17:56 schreef dotKoen het volgende:
Opleidingsplaats gescoord 8-)
*O* *O*

Edit: Geven werkgevers iets om een cum laude bachelor?

[ Bericht 4% gewijzigd door Adsumnonabsum op 20-04-2015 10:21:17 ]
pi_151869652
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 17:56 schreef dotKoen het volgende:
Opleidingsplaats gescoord 8-)
Gefeliciteerd!
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_151869907
Dank iedereen. Neurologie ja :)
pi_151887282
Gefeliciteerd!
pi_151906563
Deze kan net zo goed bij de klaagbaak; Ik heb deelgenomen aan de selectie voor de bachelor. Mijn rangnummer is wel hoog genoeg om geselecteerd te kunnen worden, maar er is een risico dat een achtplusser mijn plekje kaapt. Echt ruk dat ik zelfs met een uitslag van de uni nog niet zeker ben van mijn plaats ;(
pi_151913652
Ik weet helemaal niet of het zo werkt hoor, maar...

Ik heb een 'unieke' aandoening. Nog niet in de literatuur beschreven, artsen weten niet wat ze ermee aanmoeten en doen vooral symptoombestrijding, en weten verder ook niet echt hoe ze de oorzaak moeten achterhalen.

Het laatste stukje 'symptoombestrijding' is aardig geslaagd zodat ik niet meer iedere dag bij de spoedeisende hulp zit (voorheen gemiddeld 5x per week) maar de oorzaak is dus nog steeds niet gevonden.

Misschien vindt iemand hier het leuk mijn casus als deel van zijn/haar scriptie te gebruiken? Ik heb mijn medisch dossier bij de hand, aangezien ik niet weet in hoeverre nieuw onderzoek naar de oorzaak nog mogelijk is na alles wat gedaan is.

Disclaimer: Ik ben zelf ook enorm geïnteresseerd in aparte gevallen en het feit dat het hier mijzelf betreft, speelt eigenlijk niet mee in de reden waarom ik het voorstel. Het is vanuit mijzelf ook gewoon pure interesse en niet zozeer dat ik verwacht een wonderdokter hier te vinden :P
pi_151913785
Onze scripties gaan in de regel niet over individuele patiënten; maar zijn meestal kwantitatief onderzoek: meerdere cellen/ratten/patiënten/populaties.

De wetenschappelijke vorm die je zoekt is een case report. Zeker een belangrijke vorm van wetenschap voor hypothesevorming. Wil geen van de artsen die je behandelt een case report schrijven? Er zijn tegenwoordig ook case reports waarbij de patient mede-auteur is. Wellicht vindt je hier een student of arts die het leuk zou vinden dat op te schrijven. Die persoon zou er wel goed aan doen wel een specialist op dit gebied te zoeken om mee te schrijven; dat komt het manuscript (en dus publicatiekans) uiteraard ten goede.

Het loont wellicht wel om het soort ziekte te noemen in je post; veel studenten willen zich in een bepaald vak profileren. Voor mij zou een gynaecologische casus beschrijven carrièretechnisch buitengewoon oninteressant zijn.

Puur voor je eigen behandeling: ben je inmiddels wel eens gezien door de specialist voor dit soort ziekten? Is er overlegd met buitenlandse specialisten? Zou jammer zijn als er iets over het hoofd wordt gezien.
pi_151913833
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 17:56 schreef dotKoen het volgende:
Opleidingsplaats gescoord 8-)
Aij, concurrentie technisch jammer ;-)

Maar Nice hoor! Wanneer begin je?
  woensdag 22 april 2015 @ 08:37:37 #63
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_151914572
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2015 21:33 schreef m.w. het volgende:
Deze kan net zo goed bij de klaagbaak; Ik heb deelgenomen aan de selectie voor de bachelor. Mijn rangnummer is wel hoog genoeg om geselecteerd te kunnen worden, maar er is een risico dat een achtplusser mijn plekje kaapt. Echt ruk dat ik zelfs met een uitslag van de uni nog niet zeker ben van mijn plaats ;(
Hoe hoog is je nr en hoeveel plekken zijn er komend jaar? Zo enorm veel 8en zijn er meestal niet hoor
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_151934007
In de gedachte van het goede nieuws:

Eveneens aangenomen als aios neurologie! :D
pi_151935130
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 20:09 schreef dotKoen het volgende:
Dank iedereen. Neurologie ja :)
Gefeliciteerd! De komende 6 jaar dus aan de slag? Waar? Hoewel ik er nog ruim vanaf zit, houd ik op het moment neurologie open. Dus ik houd je posts in de gaten!
pi_151935671
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2015 08:37 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Hoe hoog is je nr en hoeveel plekken zijn er komend jaar? Zo enorm veel 8en zijn er meestal niet hoor
304 plaatsen en mijn rangnummer is 221. Vorig jaar werd tot rangnummer 277 geplaatst, met 66 achtplussers en 10 mensen via de reguliere loting (volgens de DUO). Het probleem is dat er normaal meer dan 100 achtplussers beginnen en studenten gemotiveerder kunnen zijn om die 8 gemiddeld te scoren omdat er niet meer geloot wordt.
  woensdag 22 april 2015 @ 20:56:01 #67
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_151938002
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 19:13 schreef elby1988 het volgende:
In de gedachte van het goede nieuws:

Eveneens aangenomen als aios neurologie! :D
Gefeliciteerd! Nu zijn alle jonge dokters in deze reeks wel zo'n beetje voorzien van een opleidingsplaats. :)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_151940630
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 19:13 schreef elby1988 het volgende:
In de gedachte van het goede nieuws:

Eveneens aangenomen als aios neurologie! :D
Gefeliciteerd! *O* ! Het gaat goed hier.
pi_151940696
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2015 20:56 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Nu zijn alle jonge dokters in deze reeks wel zo'n beetje voorzien van een opleidingsplaats. :)
Behalve deze gare dokter. Maar dat komt wel zodra ze gezondheidstechnisch er weer bovenop komt oO< .
  woensdag 22 april 2015 @ 22:55:52 #70
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_151943048
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2015 22:00 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Behalve deze gare dokter. Maar dat komt wel zodra ze gezondheidstechnisch er weer bovenop komt oO< .
Gezondheid gaat voor ja. Werken kan altijd nog. Beterschap!
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_151943590
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 19:13 schreef elby1988 het volgende:
In de gedachte van het goede nieuws:

Eveneens aangenomen als aios neurologie! :D
Top! Cohortgenoten dus :)

quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 19:48 schreef MrGuma het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! De komende 6 jaar dus aan de slag? Waar? Hoewel ik er nog ruim vanaf zit, houd ik op het moment neurologie open. Dus ik houd je posts in de gaten!
Opleiding duurt voor mij inmiddels 5,5 jaar (competentiegericht opleiden), maar met promotietraject idd meer dan 6 jaar aan de slag :)
pi_151948496
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 19:13 schreef elby1988 het volgende:
Eveneens aangenomen als aios neurologie!
Gefeliciteerd *O*
pi_151948502
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 06:58 schreef dotKoen het volgende:
Onze scripties gaan in de regel niet over individuele patiënten; maar zijn meestal kwantitatief onderzoek: meerdere cellen/ratten/patiënten/populaties.

De wetenschappelijke vorm die je zoekt is een case report. Zeker een belangrijke vorm van wetenschap voor hypothesevorming. Wil geen van de artsen die je behandelt een case report schrijven? Er zijn tegenwoordig ook case reports waarbij de patient mede-auteur is. Wellicht vindt je hier een student of arts die het leuk zou vinden dat op te schrijven. Die persoon zou er wel goed aan doen wel een specialist op dit gebied te zoeken om mee te schrijven; dat komt het manuscript (en dus publicatiekans) uiteraard ten goede.

Het loont wellicht wel om het soort ziekte te noemen in je post; veel studenten willen zich in een bepaald vak profileren. Voor mij zou een gynaecologische casus beschrijven carrièretechnisch buitengewoon oninteressant zijn.

Puur voor je eigen behandeling: ben je inmiddels wel eens gezien door de specialist voor dit soort ziekten? Is er overlegd met buitenlandse specialisten? Zou jammer zijn als er iets over het hoofd wordt gezien.
Bedankt voor je reactie :) Het vermoeden is een auto-immuunprobleem maar het grootste probleem zit in mijn darmen. (kort gezegd, een chronische mechanische ileus)

Ik ben inderdaad onder behandeling geweest bij DE specialist, en die wist het ook niet. Hij heeft verder ook geen onderzoek gedaan, of zo. De laatste operatie heb ik wel aan hem te danken, aangezien ik eigenlijk opgegeven was. Mijn chirurg mocht het niet van het team in mijn huidige ziekenhuis, maar toen DE specialist groen licht gaf, heeft hij het toch gedaan gelukkig.

Verder is er bijzonder weinig onderzoek gedaan behalve de routine-foto's etc, ik ben meermaals opgenomen geweest in zowel het AMC, erasmus, UMC en het VU maar daar is ook nooit iemand geweest die buiten het 'protocol' wilde denken.

In het buitenland ben ik nooit geweest, dat vergoedt de verzekering niet
pi_151948608
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 09:23 schreef Gebruikersna het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie :) Het vermoeden is een auto-immuunprobleem maar het grootste probleem zit in mijn darmen. (kort gezegd, een chronische mechanische ileus)

Ik ben inderdaad onder behandeling geweest bij DE specialist, en die wist het ook niet. Hij heeft verder ook geen onderzoek gedaan, of zo. De laatste operatie heb ik wel aan hem te danken, aangezien ik eigenlijk opgegeven was. Mijn chirurg mocht het niet van het team in mijn huidige ziekenhuis, maar toen DE specialist groen licht gaf, heeft hij het toch gedaan gelukkig.

Verder is er bijzonder weinig onderzoek gedaan behalve de routine-foto's etc, ik ben meermaals opgenomen geweest in zowel het AMC, erasmus, UMC en het VU maar daar is ook nooit iemand geweest die buiten het 'protocol' wilde denken.

In het buitenland ben ik nooit geweest, dat vergoedt de verzekering niet
Klinkt inderdaad als een zeer uitzonderlijk en uniek geval, als je niet voldoende geholpen kon worden in 4 academische centra. Wel fijn om te lezen dat je door je laatste behandeling jou toch wat verbetering heeft gebracht ;)
Hopelijk vind je binnenkort toch nog een specialist die buiten z'n boekje wil gaan en de oorzaak toch gevonden zal worden :Y

En zoals dotKoen zei, als je iets wil met jouw dossier/casus, dan kan je inderdaad ervoor kiezen om een case report te (laten) schrijven, samen met je arts/specialist.
pi_151948748
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 09:28 schreef christiman het volgende:

[..]

Klinkt inderdaad als een zeer uitzonderlijk en uniek geval, als je niet voldoende geholpen kon worden in 4 academische centra. Wel fijn om te lezen dat je door je laatste behandeling jou toch wat verbetering heeft gebracht ;)
Hopelijk vind je binnenkort toch nog een specialist die buiten z'n boekje wil gaan en de oorzaak toch gevonden zal worden :Y

En zoals dotKoen zei, als je iets wil met jouw dossier/casus, dan kan je inderdaad ervoor kiezen om een case report te (laten) schrijven, samen met je arts/specialist.
Nu is mijn ileum en dikke darm eruit omdat 4 ileostoma's ook niet hielpen. Het was wel een groot risico, want als het niet aan zou slaan, was ik helemaal de sjaak.

Ik had wel het idee dat een aantal chirurgen in opleiding (ik zat voorheen bijna dagelijks op de spoedeisende hulp om de ileus tijdelijk te verhelpen) het wel een interessant geval vonden, maar omdat zij geen poli hadden en me alleen dagelijks op de SEH zagen, deden ze er ook niks mee. Ik zal eens naar zo'n case-report kijken :)
pi_151954817
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 09:33 schreef Gebruikersna het volgende:

[..]

Nu is mijn ileum en dikke darm eruit omdat 4 ileostoma's ook niet hielpen. Het was wel een groot risico, want als het niet aan zou slaan, was ik helemaal de sjaak.

Ik had wel het idee dat een aantal chirurgen in opleiding (ik zat voorheen bijna dagelijks op de spoedeisende hulp om de ileus tijdelijk te verhelpen) het wel een interessant geval vonden, maar omdat zij geen poli hadden en me alleen dagelijks op de SEH zagen, deden ze er ook niks mee. Ik zal eens naar zo'n case-report kijken :)
Waarschijnlijk ben ik spuit 11 met deze suggestie, maar is er ooit aan het Ogilvie syndroom gedacht?
laat maar, vast allang :@

Maar 4 ileostomata klinkt echt heel naar :| hopelijk heb je nu minder last met een ontlastend jejunostoma, en krijg je geen littekebreuk van de andere stomata ;)
pi_151960973
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 13:06 schreef christiman het volgende:

[..]

Waarschijnlijk ben ik spuit 11 met deze suggestie, maar is er ooit aan het Ogilvie syndroom gedacht?
laat maar, vast allang :@

Maar 4 ileostomata klinkt echt heel naar :| hopelijk heb je nu minder last met een ontlastend jejunostoma, en krijg je geen littekebreuk van de andere stomata ;)
Nog nooit van gehoord zelfs, ik ga eens googlen :)

En ik heb geen stoma meer nu, ik poep weer van achter gelukkig :P De ileus vormde zich juist telkens in de opening van het stoma. Waar die ook zat.

En zo'n case-report klinkt interessant, maar ik denk dat het nu te laat is om daar werk van te maken. Echter blijft mijn voorstel staan om een student te helpen, mocht zich ooit de situatie aandienen dat jullie ergens een speciaal geval voor nodig hebben. :)

Edit: Over dat Oglivie, het probleem zat bij mij altijd in het ileum. Ik heb nooit een ileus aan de dikke darm gehad. Mijn dunne darm is wel sterk gedilateerd, maar de vraag is of dat een oorzaak of gevolg is van de (in eerste instantie veel te lang onbehandelde) ileus. Ikzelf gok het laatste, aangezien ik bij mijn eerste ileus al een week in het ziekenhuis lag voor ze het stoma katheteriseerden. Daarna heb ik dat lange tijd zelf gedaan, enkele uren na het optreden, tot dat ook niet meer lukte

[ Bericht 5% gewijzigd door Gebruikersna op 23-04-2015 17:10:59 ]
pi_152013804
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 17:03 schreef Gebruikersna het volgende:

[..]

Nog nooit van gehoord zelfs, ik ga eens googlen :)

En ik heb geen stoma meer nu, ik poep weer van achter gelukkig :P De ileus vormde zich juist telkens in de opening van het stoma. Waar die ook zat.

En zo'n case-report klinkt interessant, maar ik denk dat het nu te laat is om daar werk van te maken. Echter blijft mijn voorstel staan om een student te helpen, mocht zich ooit de situatie aandienen dat jullie ergens een speciaal geval voor nodig hebben. :)

Edit: Over dat Oglivie, het probleem zat bij mij altijd in het ileum. Ik heb nooit een ileus aan de dikke darm gehad. Mijn dunne darm is wel sterk gedilateerd, maar de vraag is of dat een oorzaak of gevolg is van de (in eerste instantie veel te lang onbehandelde) ileus. Ikzelf gok het laatste, aangezien ik bij mijn eerste ileus al een week in het ziekenhuis lag voor ze het stoma katheteriseerden. Daarna heb ik dat lange tijd zelf gedaan, enkele uren na het optreden, tot dat ook niet meer lukte
Ah dat is in elk geval weer een stuk menswaardiger dan met een stoma rond te lopen :D
Maar goed dat het nu (eindelijk) weer wat beter met je gaat ;) hopelijk vinden ze vroeg of laat alsnog wat het exacte probleem geweest is, al is het meer voor de wetenschap / ter lering ende vermaeck :)

Ik heb zelf nu geen 'speciaal geval' nodig, maar tof dat je het hier kwam melden/aanbieden :)
pi_152392593
Nog een interessante casus om op te lossen iemand? Ook iets dat te doen is voor een eerstejaars?
  vrijdag 8 mei 2015 @ 13:38:52 #80
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_152402011
Klaar met coschappen *O*

Nu alleen nog semi arts stage en onderzoek, beiden bij kindergeneeskunde :)
  vrijdag 8 mei 2015 @ 14:26:32 #81
305837 christiman
christiman
pi_152403631
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 13:38 schreef chriztiaan het volgende:
Klaar met coschappen *O*

Nu alleen nog semi arts stage en onderzoek, beiden bij kindergeneeskunde :)
Hoe lang duren beide onderdelen nog? :) en waar wil je je semi-arts gaan lopen? :)
Het einde is in elk geval in zicht *O*
  vrijdag 8 mei 2015 @ 19:06:20 #82
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_152410083
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 14:26 schreef christiman het volgende:

[..]

Hoe lang duren beide onderdelen nog? :) en waar wil je je semi-arts gaan lopen? :)
Het einde is in elk geval in zicht *O*
Zijn beiden 18 weken. En in t mooie zonnige zuiden, ga Maastricht weer even opzoeken, komt goed uit met de zomer voor de deur. Net 2 jaar in Eindhoven gezeten...
pi_152412198
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 01:19 schreef DefinitionX het volgende:
Nog een interessante casus om op te lossen iemand? Ook iets dat te doen is voor een eerstejaars?
U bent arts-assistent neurologie. Tijdens uw avonddienst wordt u gebeld door huisarts De Groot. Hij is met spoed geroepen bij mevrouw Den Hertog van 71 jaar. Sinds 40 minuten heeft mevrouw Den Hertog een halfzijdige verlamming aan haar rechterkant en spreekt zij niet meer. De huisarts stelt voor patient naar de SEH te verwijzen.

1. Wat wilt u verder van de huisarts weten over deze patiente?
pi_152412999
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 20:01 schreef dotKoen het volgende:

[..]

U bent arts-assistent neurologie. Tijdens uw avonddienst wordt u gebeld door huisarts De Groot. Hij is met spoed geroepen bij mevrouw Den Hertog van 71 jaar. Sinds 40 minuten heeft mevrouw Den Hertog een halfzijdige verlamming aan haar rechterkant en spreekt zij niet meer. De huisarts stelt voor patient naar de SEH te verwijzen.

1. Wat wilt u verder van de huisarts weten over deze patiente?
De bloeddruk, hartfrequentie en ademfrequentie van de patiente, de voorgeschiedenis van de patiente ( bv. of er hart- en vaatziekten in de familie voorkomen, of zij zelf aan hart- en vaatziekten leidt, zoals een eerder meegemaakte TIA of CVA). Verder zou ik willen weten of de huisarts neurologische testen heeft gedaan en wat het resultaat daarvan is, bijvoorbeeld of de patiente nog wel kan begrijpen wat er aan haar verteld/gevraagd wordt. Medicatiegebruik zou ik ook willen weten (bijvoorbeeld antistolling).

Bij deze patiente zou ik in het ziekenhuis een CT/MRI (ik weet nog niet wat er bij de neurologie liever wordt gedaan, maar ik denk een MRI, de reden daarachter weet ik niet zeker, heeft denk ik te maken met dat een MRI de bloedvaten zonder contrast kan aantonen vermoed ik, en dat het geen rontgenstraling gebruikt) aanvragen wat betreft diagnostisch onderzoek. En verder bloedwaarde vragen om erachter te komen of er wat met de stolling van de patiente aan de hand is.

Ik verdenk deze patiente op een TIA/CVA.

[ Bericht 4% gewijzigd door DefinitionX op 08-05-2015 20:31:24 ]
pi_152413281
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 20:25 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

De bloeddruk, hartfrequentie en ademfrequentie van de patiente, de voorgeschiedenis van de patiente ( bv. of er hart- en vaatziekten in de familie voorkomen, of zij zelf aan hart- en vaatziekten leidt, zoals een eerder meegemaakte TIA of CVA). Verder zou ik willen weten of de huisarts neurologische testen heeft gedaan en wat het resultaat daarvan is, bijvoorbeeld of de patiente nog wel kan begrijpen wat er aan haar verteld/gevraagd wordt. Medicatiegebruik zou ik ook willen weten (bijvoorbeeld antistolling).

Ik verdenk deze patiente op een TIA/CVA.
Prima. Een paar opmerkingen. Time is brain! Nu had deze huisarts natuurlijk sowieso al een ambulance moeten bestellen (in principe hoort de HA bij een verdenking op een beroerte met U1 te rijden samen met een ambulance A1). Je vraagt veel, maar wat is het belangrijkste? Wat kan je beleid nu, of op de SEH het meest beïnvloeden?
pi_152413382
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 20:35 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Prima. Een paar opmerkingen. Time is brain! Nu had deze huisarts natuurlijk sowieso al een ambulance moeten bestellen (in principe hoort de HA bij een verdenking op een beroerte met U1 te rijden samen met een ambulance A1). Je vraagt veel, maar wat is het belangrijkste? Wat kan je beleid nu, of op de SEH het meest beïnvloeden?
Wat er voorafging voordat de patiente halfzijdig verlamt is geraakt rechts en niet meer kon praten?
pi_152413510
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 20:38 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Wat er voorafging voordat de patiente halfzijdig verlamt is geraakt rechts en niet meer kon praten?
Inderdaad. Waar zou je naar kunnen vragen? Medicatiegebruik, in het bijzonder antistolling, stel je terecht, dat is een belangrijk punt. Wat de huisarts precies aan het neurologisch onderzoek vindt, vind ik minder belangrijk. Een halfzijdige verlamming en niet kunnen praten is voor mij voldoende om van een beroerte, of althans een ernstig neurologisch ziektebeeld uit te gaan.
pi_152418271
Je moet door middel van een CT zo snel mogelijk bekijken of er een bloeding te zien is, zo niet dan is de kans groot dat het een infarct is en kan je behandeling starten.
pi_152429046
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 20:43 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Inderdaad. Waar zou je naar kunnen vragen? Medicatiegebruik, in het bijzonder antistolling, stel je terecht, dat is een belangrijk punt. Wat de huisarts precies aan het neurologisch onderzoek vindt, vind ik minder belangrijk. Een halfzijdige verlamming en niet kunnen praten is voor mij voldoende om van een beroerte, of althans een ernstig neurologisch ziektebeeld uit te gaan.
Ik zou het niet weten eigenlijk. Het lijkt heel typisch voor een TIA/CVA. Misschien nog naar allergieen vragen?
  zaterdag 9 mei 2015 @ 14:21:46 #90
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_152430117
Bekend met hartritmestoornissen, eerdere events als deze?
En natuurlijk snel die CT door.

Daar zou ik mee beginnen.
pi_152430211
Hoe snel zijn de klachten ontstaan? Heeft mevrouw last van hoofdpijn? Is er sprake van een recente operatie, grote bloeding of herseninfarct? Heeft mevrouw eerder een hersenbloeding gehad?
pi_152430668
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 14:25 schreef Adsumnonabsum het volgende:
Hoe snel zijn de klachten ontstaan? Heeft mevrouw last van hoofdpijn? Is er sprake van een recente operatie, grote bloeding of herseninfarct? Heeft mevrouw eerder een hersenbloeding gehad?
Waarom wil je weten of mevrouw een recente operatie heeft ondergaan? Je hebt het verder over een grote bloeding of herseninfarct. Zou het verschil maken als het een kleine was geweest? Ik zou je aanraden wat meer in jargon te praten :) Ene keer zeg je herseninfarct, andere keer hersenbloeding. Het is handig om het (voor nu) samen te vatten onder de noemer CVA.
  zaterdag 9 mei 2015 @ 14:48:42 #93
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_152430733
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 14:45 schreef DDM het volgende:

[..]

Waarom wil je weten of mevrouw een recente operatie heeft ondergaan? Je hebt het verder over een grote bloeding of herseninfarct. Zou het verschil maken als het een kleine was geweest? Ik zou je aanraden wat meer in jargon te praten :) Ene keer zeg je herseninfarct, andere keer hersenbloeding. Het is handig om het (voor nu) samen te vatten onder de noemer CVA.
Totdat de CT gemaakt is natuurlijk, dan weet je als het goed is wat het is.

Maar goed, de patiënt ligt hopelijk allang aan de trombolyse en er is een nette time-to-needle tijd behaald van 20 minuten?
pi_152430934
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 14:48 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Totdat de CT gemaakt is natuurlijk, dan weet je als het goed is wat het is.

Maar goed, de patiënt ligt hopelijk allang aan de trombolyse en er is een nette time-to-needle tijd behaald van 20 minuten?
Uiteraard, maar als je spreekt over herseninfarct/hersenbloeding is het makkelijker om CVA te zeggen.

Het is even afwachten wat dotKoen gaat doen ;)
pi_152431801
Jammer, mijn handjes jeuken... :-)

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 14:45 schreef DDM het volgende:

[..]

Waarom wil je weten of mevrouw een recente operatie heeft ondergaan?
Psst, contraindicaties ;-)
pi_152432917
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 15:45 schreef elby1988 het volgende:
Jammer, mijn handjes jeuken... :-)

[..]

Psst, contraindicaties ;-)
Laat onze eerstejaars nou antwoorden ;)
pi_152440083
Laten we eerst het gesprek met de huisarts afronden.

Patiente heeft geen allergieën. Geen hartritmestoornissen en ze heeft voor zover de huisarts weet nog nooit zoiets meegemaakt. Ze gebruikt geen antistollingsmiddelen, maar wel clopidogrel, lisinopril en hydrochloorthiazide. De klachten zijn binnen enkele minuten ontstaan. Patient geeft inderdaad aan dat ze hoofdpijn heeft, ze voelt zich erg naar. Ze is nog nooit geopereerd, heeft geen grote bloeding of herseninfarct gehad. Ze heeft geen hersenbloeding gehad.

U hoort de sirenes van de ambulance via de telefoon naderen en hangt op. U loopt naar de SEH. Samen met 2 SEH-verpleegkundigen wacht u de patient op.

Patiente wordt de SEH binnengereden en de ambulanceverpleegkundige draagt haar over. De SEH-verpleegkundigen starten met het aansluiten op de monitor, prikken van infusen etc. U start met een snelle ABCD-assessment
A: spontane vrije luchtweg
B: AH 20/min, O2-saturatie 97%, normaal ademgeruis bdz.
C: T38.3 HF 98/min RR 200/103 mmHg
D: E4M6V1. Patiente spreekt niet. HZ: Isocore, lichtreactieve pupillen. OVB: patiente kan niet naar rechts blokken. GV: Hemianospie rechts. Mondhoek rechts hangt. Extremiteiten: parese rechterarm- en been.

2: Zijn er nu nog zaken die u wilt doen of weten voor u naar de CT-scan gaat?
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 20:25 schreef DefinitionX het volgende:

[..]
Bij deze patiente zou ik in het ziekenhuis een CT/MRI (ik weet nog niet wat er bij de neurologie liever wordt gedaan, maar ik denk een MRI, de reden daarachter weet ik niet zeker, heeft denk ik te maken met dat een MRI de bloedvaten zonder contrast kan aantonen vermoed ik, en dat het geen rontgenstraling gebruikt).
We maken veel MRI's en je hebt gelijk dat je een aantal zaken - waaronder, afhankelijk van de soort opname, de bloedvaten - goed op een MRI kunt zien. In dit geval kiezen we voor een CT: dat is vele malen makkelijker om met spoed uit te voeren. Er zijn overigens wel landen waar spoed-MRI's worden gemaakt bij een beroerte.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 14:45 schreef DDM het volgende:

[..]

Waarom wil je weten of mevrouw een recente operatie heeft ondergaan? Je hebt het verder over een grote bloeding of herseninfarct. Zou het verschil maken als het een kleine was geweest? Ik zou je aanraden wat meer in jargon te praten :) Ene keer zeg je herseninfarct, andere keer hersenbloeding. Het is handig om het (voor nu) samen te vatten onder de noemer CVA.
De term CVA is eigenlijk verouderd. Wij gebruiken meestal de term beroerte.

[ Bericht 0% gewijzigd door dotKoen op 10-05-2015 07:40:31 ]
pi_152442816
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 20:54 schreef dotKoen het volgende:
Laten we eerst het gesprek met de huisarts afronden.

Patiente heeft geen allergieën. Geen hartritmestoornissen en ze heeft voor zover de huisarts weet nog nooit zoiets meegemaakt. Ze gebruikt geen antistollingsmiddelen, maar wel clopidogrel, lisinopril en hydrochloorthiazide. De klachten zijn binnen enkele minuten ontstaan. Patient geeft inderdaad aan dat ze hoofdpijn heeft, ze voelt zich erg naar. Ze is nog nooit geopereerd, heeft geen grote bloeding of herseninfarct gehad. Ze heeft geen hersenbloeding gehad.

U hoort de sirenes van de ambulance via de telefoon naderen en hangt op. U loopt naar de SEH. Samen met 2 SEH-verpleegkundigen wacht u de patient op.

Patiente wordt de SEH binnengereden en de ambulanceverpleegkundige draagt haar over. De SEH-verpleegkundigen starten met het aansluiten op de monitor, prikken van infusen etc. U start met een snelle ABCD-assessment
A: spontane vrije luchtweg
B: AH 20/min, O2-saturatie 97%, normaal ademgeruis bdz.
C: T38.3 HF 98/min RR 200/103 mmHg
D: E5M6V1. Patiente spreekt niet. HZ: Isocore, lichtreactieve pupillen. OVB: patiente kan niet naar rechts blokken. GV: Hemianospie rechts. Mondhoek rechts hangt. Extremiteiten: parese rechterarm- en been.

2: Zijn er nu nog zaken die u wilt doen of weten voor u naar de CT-scan gaat?

[..]
Clopidogrel is een antistollingsmedicijn?

Op basis van het medicatiegebruik zou ik willen weten of deze patiente een pacemaker heeft. Het lijkt alsof zij eerder een hartinfarct heeft meegemaakt. Klopt dat? Heeft de patiente ook last van hypertensie? Ik weet het niet zeker, maar is het niet zo dat als iemand een pacemaker heeft dat lastig kan zijn voor de CT en MRI?

Bloeddruk vind ik heel hoog. Ik zou daar een beta blokker voor geven. Is dat de juiste aanpak om de bloeddruk normaal te krijgen?
pi_152444764
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 22:11 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Clopidogrel is een antistollingsmedicijn?

Op basis van het medicatiegebruik zou ik willen weten of deze patiente een pacemaker heeft. Het lijkt alsof zij eerder een hartinfarct heeft meegemaakt. Klopt dat? Heeft de patiente ook last van hypertensie? Ik weet het niet zeker, maar is het niet zo dat als iemand een pacemaker heeft dat lastig kan zijn voor de CT en MRI?

Bloeddruk vind ik heel hoog. Ik zou daar een beta blokker voor geven. Is dat de juiste aanpak om de bloeddruk normaal te krijgen?
Zoek eens uit wat Clopidogrel precies doet :)

Als zij een hartinfarct in de voorgeschiedenis zou hebben dan zou zij ook een beta-blokker en een statine gebruiken. Op basis van het medicijngebruik zou je zeggen dat patiente deze gebruikt voor een bestaande hypertensie. Een hele goede opmerking wat betreft de combinatie pacemaker en beeldvorming. Wat zijn de fysische verschillen tussen een CT en MRI?

Dat de bloeddruk nu te hoog is heeft waarschijnlijk te maken met de huidige pathologie en is derhalve dus inherent aan elkaar. Zou je kunnen verklaren hoe dit kan?
pi_152445768
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 23:03 schreef DDM het volgende:

[..]

Zoek eens uit wat Clopidogrel precies doet :)

Als zij een hartinfarct in de voorgeschiedenis zou hebben dan zou zij ook een beta-blokker en een statine gebruiken. Op basis van het medicijngebruik zou je zeggen dat patiente deze gebruikt voor een bestaande hypertensie. Een hele goede opmerking wat betreft de combinatie pacemaker en beeldvorming. Wat zijn de fysische verschillen tussen een CT en MRI?

Dat de bloeddruk nu te hoog is heeft waarschijnlijk te maken met de huidige pathologie en is derhalve dus inherent aan elkaar. Zou je kunnen verklaren hoe dit kan?
Clopidogrel heeft als functie de trombocytenaggregatie te remmen. Ik denk dat ik weet waar ik een fout maak. Onder antistolling worden echt de stollingsfactoren bedoelt die geremd worden, niet de trombocytenaggregatie.

CT rontgen en MRI magnetisme. Dan zou een pacemaker niet veel uitmaken voor een CT, maar wel voor een MRI.

Ik denk dat de pathologie van de hoge bloeddruk komt doordat er een gedeelte van de hersenen niet doorbloed wordt. De hersenen denken dan dat er te weinig bloed aankomt bij een gedeelte van de hersenen en verhogen de bloeddruk. Een andere verklaring is misschien dat de blokkade in de betreffende hersengedeelte op zichzelf een verhoogd bloeddruk veroorzaakt. Ik denk echter dat het eerder komt door het eerste.

Is het bovenstaande juist?
pi_152446199
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 23:26 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Clopidogrel heeft als functie de trombocytenaggregatie te remmen. Ik denk dat ik weet waar ik een fout maak. Onder antistolling worden echt de stollingsfactoren bedoelt die geremd worden, niet de trombocytenaggregatie.

CT rontgen en MRI magnetisme. Dan zou een pacemaker niet veel uitmaken voor een CT, maar wel voor een MRI.

Ik denk dat de pathologie van de hoge bloeddruk komt doordat er een gedeelte van de hersenen niet doorbloed wordt. De hersenen denken dan dat er te weinig bloed aankomt bij een gedeelte van de hersenen en verhogen de bloeddruk. Een andere verklaring is misschien dat de blokkade in de betreffende hersengedeelte op zichzelf een verhoogd bloeddruk veroorzaakt. Ik denk echter dat het eerder komt door het eerste.

Is het bovenstaande juist?
Helemaal correct :)

Overigens is het hebben van een pacemaker geen absolute contra-indicatie voor het ondergaan van een MRI. Daarnaast is het zo dat de nieuwe generatie pacemakers veilig zijn bij een eventuele MRI-scan.
pi_152448734
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 14:45 schreef DDM het volgende:

[..]

Waarom wil je weten of mevrouw een recente operatie heeft ondergaan? Je hebt het verder over een grote bloeding of herseninfarct. Zou het verschil maken als het een kleine was geweest? Ik zou je aanraden wat meer in jargon te praten :) Ene keer zeg je herseninfarct, andere keer hersenbloeding. Het is handig om het (voor nu) samen te vatten onder de noemer CVA.
Het ging mij inderdaad om contra-indicaties. Met "grote bloeding" bedoelde ik geen hersenbloeding, maar een bloeding elders. Bij nader inzien lijkt een bloeding aan de buitenkant van het lichaam me niet zo'n probleem; een gastro-intestinale bloeding wel.

"Herseninfarct" en "hersenbloeding" zei ik bewust zo, omdat een herseninfarct volgens mij recent moet zijn om een absolute contra-indicatie te zijn voor trombolyse, en een hersenbloeding niet. Je hebt gelijk, ik zou natuurlijk beter gewoon naar een CVA kunnen vragen, dan wordt uit de reactie wel duidelijk of dat een infarct of bloeding was.

Vraagje: een recent herseninfarct is een absolute contra-indicatie voor trombolyse. Ik lees dat dit consensus-based is, niet evidence-based. Wat is de gedachtegang hierachter?
pi_152451503
E5? :D
I feel kinda Locrian today
pi_152451691
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 04:39 schreef starla het volgende:
E5? :D
Wijdopen gesperd bij de paniek :')
pi_152474578
Ik heb een vraagje voor jullie!
Ik ben een geneeskundestudent met interesse in huisartsgeneeskunde en zou hier graag wat boeken over lezen. Heeft iemand ervaring met de volgende boeken :

- handboek verrichtingen in de huisartsenpraktijk
- kleine kwalen in de huisartsenpraktijk
- urgentieschema's voor huisartsen
- leidraad huisartsgeneeskunde

Of als iemand nog interessante boeken kent over aandoeningen die je tegen komt in de huisartsgeneeskunde met een duidelijke indeling, hoor ik het graag !

[ Bericht 3% gewijzigd door chento op 11-05-2015 10:27:04 ]
  zondag 10 mei 2015 @ 23:06:46 #106
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_152475748
Kleine kwalen is fijn, veel gebruikt tijdens huisartscoschap, staat hier nu in de kast.

Urgentieschema's, bedoel je daar gewoon de NTS triage richtlijnen mee? Die zou ik laten, keertje doorbladeren is leuk, maar je moet ook de kwalen verder zelf kennen. Dan weet je ook de urgentie wel.

Handboek verrichtingen dat m'n huisarts wel in de kast staan, maar vond ik niet heel spannend. See one, do one, teach one is sneller en leuker ;)
pi_152476253
Dankje voor het snelle antwoord! Kwalen leek mij zelf ook al het interessantste, maar moeilijk in te schatten als je het moet bestellen ...
  zondag 10 mei 2015 @ 23:33:22 #108
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_152476718
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 23:20 schreef chento het volgende:
Dankje voor het snelle antwoord! Kwalen leek mij zelf ook al het interessantste, maar moeilijk in te schatten als je het moet bestellen ...
Hebben jullie geen bieb? Of vraag je eigen huisarts, die vindt t vast hartstikke leuk dat je zijn vak overweegt.
pi_152477130
Al geprobeerd, bib heeft deze boeken niet en huisarts ook niet ...
pi_152526921
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 00:46 schreef Adsumnonabsum het volgende:
Vraagje: een recent herseninfarct is een absolute contra-indicatie voor trombolyse. Ik lees dat dit consensus-based is, niet evidence-based. Wat is de gedachtegang hierachter?
Vergroot risico op secundaire hemorrhagie in het geinfarceerde gebied. Het parenchym + vaak ook de vaatjes zijn beschadigd en daardoor is de kans op een bloeding hoger.

In desbetreffende casus zou ik ook eerder van een Vafasie spreken dan V1, aangezien de EMV-score een maatstaf is voor bewustzijn. Bij een dergelijk herseninfarct is er vaak niets mis met het bewustzijn (gezien de E4M6), en om misverstanden te voorkomen (dat patient dus een verlaagd bewustzijn heeft) prefereren we E4M6Vafasie.

Ook goed om te weten is dat de Glasgow coma scale in het leven is geroepen voor neurotraumata. Dus elke gebruik buiten een neurotrauma om is de facto het verkeerd toepassen van de Glasgow coma scale. Maar omdat het zo is ingeburgerd om bij elke poep en een scheet maar die EMV te doen, is het heden redelijk geaccepteerd ook in andere settings zoals beroertes, hersenvliesontstekingen e.d. de EMV-score te doen als een indicator voor de ernst of uitgebreidheid van de aandoening.
I feel kinda Locrian today
pi_152834725


[ Bericht 100% gewijzigd door Djibril op 21-05-2015 21:13:12 ]
pi_153138394
Hoi, zijn er geneeskundestudenten van Utrecht hier? Ik vroeg me namelijk af welke boeken op de boekenlijst ik niet, niet gelijk of tweedehands zou moeten kopen. Er zijn natuurlijk altijd mensen die de hele lijst kopen maar ik hoorde op open dagen altijd dat dat niet heel verstandig is. Tips?
pi_153149536
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2015 20:40 schreef Poemgirl het volgende:
Hoi, zijn er geneeskundestudenten van Utrecht hier? Ik vroeg me namelijk af welke boeken op de boekenlijst ik niet, niet gelijk of tweedehands zou moeten kopen. Er zijn natuurlijk altijd mensen die de hele lijst kopen maar ik hoorde op open dagen altijd dat dat niet heel verstandig is. Tips?
Als je hier je lijst post kunnen er hier vast een aantal mensen op reageren. Ook komt deze vraag ieder jaar opnieuw voorbij, misschien dat je even terug kan zoeken!

Daarnaast natuurlijk gefeliciteerd met je toelating! (neem ik aan)
pi_153200583
Kennen jullie de app Figure 1 al? Het is een app waarin (para)medici foto's kunnen uploaden van een interessante casus of iets waar ze niet uit komen, superleuk om te bekijken en je leert er onbewust toch veel van :)
  dinsdag 2 juni 2015 @ 21:43:28 #115
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_153200791
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 21:38 schreef Merel1808 het volgende:
Kennen jullie de app Figure 1 al? Het is een app waarin (para)medici foto's kunnen uploaden van een interessante casus of iets waar ze niet uit komen, superleuk om te bekijken en je leert er onbewust toch veel van :)
Ja, had ik hier laatst een foto van gepost. Vrouw van vruchtbare leeftijd met abdomale pijn en opgezette buik --> CT --> baby :')
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_153201244
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 21:43 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Ja, had ik hier laatst een foto van gepost. Vrouw van vruchtbare leeftijd met abdomale pijn en opgezette buik --> CT --> baby :')
Ohja, klopt! Je ziet echt bizarre dingen voorbij komen, maar je kunt er ook lekker eczeempjes mee oefenen voor je coschap derma, dat vind ik er ook leuk aan :)
  woensdag 3 juni 2015 @ 07:45:34 #117
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_153208885
Ja ik vind het helemaal geweldig, dat figure1. Vooral leuk om dingen van andere specialismen te zien, en de vaak bizarre casuïstiek.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  donderdag 4 juni 2015 @ 10:15:14 #118
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_153240733
Vraagje!

Kindjes met laryngitis subglottica presenteren zich vaak 's avonds en 's nachts met de typische symptomen (benauwdheid, hoesten, zwelling larynx). Waarom juist dan?

Hypothesen:
- door de houding (spreekt tegen dat kindjes overdag ook vaak liggen)
- verhoogde viral load 's avonds
- veranderingen in flow tijdens slaap (waarom dan inflammatie?)
- toename hypotonie larynx tijdens slaap (waarom dan inflammatie?)

Ik kan in de boeken geen duidelijke verklaring vinden, iemand hier eentje?
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:24:36 #119
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_153251054
Ik denk een combinatie van liggen, minder hoesten tijdens de slaap, plus zwaartekracht qua lokaal oedeem.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_153649913
Blog: personalized medicine

Vinden jullie dit een positieve ontwikkeling voor ons vakgebied? Dat we in de toekomst steeds meer behandelingen tot op het individu kunnen finetunen op basis van bijv. genprofiel.

Dit gebeurt natuurlijk met sommige dingen al wel, zoals je bijv. de slow en fast metabolizer hebt voor bepaalde medicatie door verschil in CYP450-enzymen en dat je hiermee rekening kunt houden.

Persoonlijk ben ik wel voorstander van personalized medicine, maar ik vind het te ver gaan om een volledig genotype van een neonaat bepaalt en dit voor altijd vast hebt liggen. Net zoals ik tegen een full body scan ben.

Zelf zou ik het verstandig vinden om voor medicijnen met bijv. een nauwe therapeutische breedte vooral voor dat medicijn -voor zover daarover gegevens beschikbaar zijn- een genprofiel te bepalen.
pi_153656986
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 21:08 schreef christiman het volgende:
Blog: personalized medicine

Vinden jullie dit een positieve ontwikkeling voor ons vakgebied? Dat we in de toekomst steeds meer behandelingen tot op het individu kunnen finetunen op basis van bijv. genprofiel.

Dit gebeurt natuurlijk met sommige dingen al wel, zoals je bijv. de slow en fast metabolizer hebt voor bepaalde medicatie door verschil in CYP450-enzymen en dat je hiermee rekening kunt houden.

Persoonlijk ben ik wel voorstander van personalized medicine, maar ik vind het te ver gaan om een volledig genotype van een neonaat bepaalt en dit voor altijd vast hebt liggen. Net zoals ik tegen een full body scan ben.

Zelf zou ik het verstandig vinden om voor medicijnen met bijv. een nauwe therapeutische breedte vooral voor dat medicijn -voor zover daarover gegevens beschikbaar zijn- een genprofiel te bepalen.
Het is de vraag nog wanneer dit toepasbaar wordt. Ik lees bijvoorbeeld in het artikel iets over dat een computer de dosis van de medicatie moet gaan meebepalen. Het menselijk lichaam is denk ik daar nu te complex voor om zulke programma's voor te ontwikkelen. Uiteraard zou dit ideaal zijn, maar genen hebben toch ook met de omgeving te maken? Hoe verhoudt het genprofiel van een pasgeboren kind zeg met dat van zijn of haar 18 of 50 of 100 (etc etc) zelf? De omgeving beïnvloedt genen op de een of andere manier geloof ik. Ik geloof ook dat bepaalde genen uitgeschakeld worden op een gegeven moment? Genen kunnen elkaar beïnvloeden. Het is een complex gebeuren, maar zeker interessant.

De kosten voor een genprofiel is geloof ik veel minder dan het in het verleden was, en de trend van het minder kosten voor het maken van een genprofiel gaat denk ik ook verder. Het zou dus kunnen betekenen dat over 20 jaar genprofielen heel goedkoop kunnen zijn. Dan is de vraag nog in hoeverre dit de therapie beïnvloedt, aangezien genen elkaar beïnvloeden en het een hele tijd zal duren voordat de relatie tussen verschillende genen bekend is. Ik ben er dus eigenlijk best sceptisch over, maar het zou wel kunnen.
pi_153666590
Het is overdreven inderdaad om een volledig genotype van pasgeborenen vast te leggen maar dit is misschien wel de toekomst.

Realistischer is wel dat ze dit steeds meer bij tumoren gaan doen en de behandeling aanpassen aan het genprofiel van de tumor. Wat op dit moment in kleine mate al gebeurd, maar waarvan de kosten nog te hoog zijn. Wij hebben op dit punt al aardig wat over personalized medicine gehad in ons curriculum in de vorm van keuzeblokken, dus de aandacht ervoor wordt ook steeds groter.

Op dit moment geven ze bijvoorbeeld bij hoofd-hals tumoren cetuximab terwijl ze weten dat bij een bepaalde KRAS mutatie deze therapie niet eens werkt.
pi_153703899
Goedenavond allen,

Plaats hier voor advies voor mijn situatie, bij voorbaat dank.

Ben momenteel 22 jaar alweer, na een tussenjaar ben ik begonnen met een studie Economie. Nu heb ik deze bijna afgerond, moet enkel mijn scriptie nog inleveren. Cijfers gemiddeld zo rond de 7.3.

Ben de afgelopen 3 jaar ziek geweest, dit heeft effect gehad op mijn motivatie voor de studie evenals de cijfers. Heb al een lange tijd de neiging gehad om mij te oriënteren voor een andere studie, waar ik in mijn ogen echt iets voor andere kan betekenen. Vanwege mijn ervaringen met gezondheids problemen persoonlijk en in mijn omgeving trekt geneeskunde toch wel heel erg mijn interesse.

Maar goed, ik ben al 22 weer en kan op zijn vroegst pas 2016-2017 beginnen mocht ik decentrale etc halen...................

Is dit iets onmogelijks? Mocht dat niet zou zijn, is er veel sprake van leeftijdsdiscriminatie? Ik heb het geluk gehad dat ik de afgelopen jaren aanzienlijk heb kunnen sparen, dus qua financien is 6 jaar studeren zonder vaste inkomen geen probleem.

Wat is jullie mening?
pi_153705069
Ik zat in mijn eerstejaars groepje met een IC-verpleegkundige van 29 en een secretaresse van 28. Verder zat er in mijn jaar sowieso nog een fysiotherapeut van ongeveer 40 en wat andere oudere mensen. Voor zover ik nu weet hebben ze het einde allemaal gehaald (1 is er bijna, maar heeft in de tussentijd wel 3 kinderen gekregen).

Ik denk dus niet dat 22 (of straks 24) een probleem is, als je het zelf maar graag genoeg wil.
pi_153705500
Bedankt voor je reactie Merel. Weet je toevallig wat deze bovengenoemde personen uiteindelijk zijn gaan doen? Ik las dat velen dan huisarts als richting kiezen, was dat bij hen ook het geval? Of hadden zij de mogelijkheden om een andere richting ook op te gaan? Vraag dit omdat, als ik het ziekenhuis zou zijn, dan zou ik liever een student hebben die niet op 22 jarige leeftijd pas begonnen is. Ik weet niet of ziekenhuizen ook zo denken, maar an sich klinkt dat niet heel onlogisch.
pi_153710575
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 23:45 schreef DrOderNope het volgende:
Bedankt voor je reactie Merel. Weet je toevallig wat deze bovengenoemde personen uiteindelijk zijn gaan doen? Ik las dat velen dan huisarts als richting kiezen, was dat bij hen ook het geval? Of hadden zij de mogelijkheden om een andere richting ook op te gaan? Vraag dit omdat, als ik het ziekenhuis zou zijn, dan zou ik liever een student hebben die niet op 22 jarige leeftijd pas begonnen is. Ik weet niet of ziekenhuizen ook zo denken, maar an sich klinkt dat niet heel onlogisch.
Waarom zou je als ziekenhuis niet iemand aannemen die pas op zijn 22ste is begonnen? Sowieso bepaalt niet het ziekenhuis wie een opleidingsplek krijgt maar de daarvoor aangewezen professor/arts. Die kijkt naar meer dingen die zwaarder wegen dan leeftijd.
pi_153721327
Leeftijd is inderdaad niet zo relevant. Als je twijfelt; ga wat werk zoeken in de gezondheidszorg. Je moet je CV met activiteiten naast je studie toch opfleuren voor de selectie. Alleen Leiden en Utrecht kijken niet naar je CV, maar in Utrecht zijn na aftrek van 8+ en overige nog maar 200 plekken over op circa 1000 aanmeldingen.
pi_153721831
Bedankt voor jullie reacties djibil en m.w,

Djibril, ben het daar mee eens en zou hoort dat eigenlijk ook, maar wist niet of dat in de praktijk ook daadwerkelijk het geval was. Bedankt.

m.w., 200 plekken op 1000 aanmeldingen, wordt hier dan gekeken naar het cijfer van decentraal examen en/of matchingsdag?
pi_153725259
Hoe de selectie in Leiden precies verloopt weet ik niet, maar wel hoe het gaat in Utrecht. Let op, zo ging het dit jaar en vorig jaar; dat kan elk jaar veranderen.

Je vult een online formulier in met daarop je CV (enkel je studieloopbaan, geen extracurriculaire activiteiten), overgangscijfers VWO 5-6 (ook voor al geslaagden) en je motivatie. Bij het stukje motivatie worden een paar vragen gesteld waar je antwoord op geeft.

Op de toetsdag zelf worden 2 toetsen gegeven. Een communicatietoets en een toets over stof die je van te voren hebt gekregen, de kennistoets.

Vervolgens stellen ze een ranking op. Deze ranking gaat in de eerste instantie enkel op basis van de kennistoets. Nadat ze studenten hebben ingedeeld op cijfers, gaan ze binnen je cijferklasse nog een ranking opstellen. Dit gaat op basis van de 4 andere selectiecriteria.

Stel: Je hebt een 6.2 voor de kennistoets, net als 20 anderen. Er zijn 100 mensen die een 6.3 of hoger hebt gehaald. De kennistoets heeft bepaald dat jij een rangnummer hebt van 101 - 120. De overige criteria bepalen jouw plaats binnen die 101 - 120.

Let wel op, je kunt onvoldoende scoren op je motivatie en de communicatietoets! Dan word je niet geselecteerd. Het komt nauwelijks voor maar het kan wel. De communicatietoets is niet competitief.

De informatie op de website van de UU is erg onduidelijk, ik hoop dat je hier iets aan hebt. Juist omdat die kennistoets het belangrijkste selectiecriterium is vallen erg veel mensen af die geen medische/exacte achtergrond hebben. De kennistoets draait vooral om inzicht en is echt op WO niveau. Je kunt alle stof tot op het laatste woord in je hoofd hebben zitten en dan kan het nog misgaan. Als je het hele boek kent is dat nog geen garantie voor een goed rangnummer maar het is wel zo dat als je de toetstof matig kent je sowieso faalt.

Een kennis van me kon het boek wel dromen en had veel meer tijd besteed aan leren dan ik. Toch is hij niet geselecteerd maar ik wel. Het ging om 80 multiple choice vragen in 90 minuten, je hebt vrij weinig tijd om na te denken.

Ik ben geen fan van dit systeem, als ik kijk naar hoe ze het in Leiden doen dan had ik daar liever meegedaan. Ze doen een groter beroep op je inzicht (zoek een oefentoets op van de Leidse BMAT) en het klinkt alsof dat bij jou wel goed zit gezien je studie. Voor mij was dit om zwaarwegende redenen helaas niet mogelijk.

En dan geef ik nu het topic terug aan de geneeskundestudenten ;) voor meer vragen, stuur een PM!
pi_153728886
Heel erg bedankt voor je reactie. Wist niet de exacte ins en outs van de selectie procedure.

Mijn excuses voor mijn off-topic posts in dit topic, wist niet dat de off-topic zouden zijn.

Bedankt iedereen.
pi_153736679
Ik voel mijzelf een klein beetje ongemakkelijk bij het feit dat ik misschien behandeld wordt door een FOK!er. :@
pi_153739512
quote:
11s.gif Op maandag 22 juni 2015 02:32 schreef Nerdus het volgende:
Ik voel mijzelf een klein beetje ongemakkelijk bij het feit dat ik misschien behandeld wordt door een FOK!er. :@
Nee man, dat zijn de beste artsen :D !
pi_153770231
Heey mensjes,

geen idee of ik nou al inmiddels ben toegevoegd aan de opening post. Ik studeer nu aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, bachelor 1.

Maar daar ben ik nu niet voor :'), heb inmiddels al 4 keer gesolliciteerd voor een studententeam in het ziekenhuis maar ik wordt steeds niet gekozen. Ik ben bang dat het aan me motivatiebrief ligt, op zich is mijn CV wel redelijk gevuld maar ook daar begin ik nu een beetje aan te twijfelen.

Heeft iemand tips voor het solliciteren naar zo'n team of het schrijven van een motivatiebrief? Word een beetje moe van de afwijzingen hier :s).
pi_153927202
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 11:28 schreef Ascarona het volgende:
Heey mensjes,

geen idee of ik nou al inmiddels ben toegevoegd aan de opening post. Ik studeer nu aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, bachelor 1.

Maar daar ben ik nu niet voor :'), heb inmiddels al 4 keer gesolliciteerd voor een studententeam in het ziekenhuis maar ik wordt steeds niet gekozen. Ik ben bang dat het aan me motivatiebrief ligt, op zich is mijn CV wel redelijk gevuld maar ook daar begin ik nu een beetje aan te twijfelen.

Heeft iemand tips voor het solliciteren naar zo'n team of het schrijven van een motivatiebrief? Word een beetje moe van de afwijzingen hier :s).
Been there, done that. Helaas ook vaak afgewezen -O-
Echt tips voor het solliciteren heb ik niet, maar misschien wel een alternatief voor je (wel in het ziekenhuis, alleen niet in het EMC). PM me even voor details ;)
pi_153946769
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 11:28 schreef Ascarona het volgende:
Heey mensjes,

geen idee of ik nou al inmiddels ben toegevoegd aan de opening post. Ik studeer nu aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, bachelor 1.

Maar daar ben ik nu niet voor :'), heb inmiddels al 4 keer gesolliciteerd voor een studententeam in het ziekenhuis maar ik wordt steeds niet gekozen. Ik ben bang dat het aan me motivatiebrief ligt, op zich is mijn CV wel redelijk gevuld maar ook daar begin ik nu een beetje aan te twijfelen.

Heeft iemand tips voor het solliciteren naar zo'n team of het schrijven van een motivatiebrief? Word een beetje moe van de afwijzingen hier :s).
Toen ik nog in het EMC in een studententeam werkte wilden ze alleen maar vanaf jaar 2 aannemen (en met propedeuse). Geen idee of het nog steeds zo is, maar dat zou het eventueel kunnen zijn.

Verder gaat het vaak ook om vriendjespolitiek. Dus leer snel iemand kennen die daar werkt, dan kom je sneller binnen ;)

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 23:45 schreef DrOderNope het volgende:
Bedankt voor je reactie Merel. Weet je toevallig wat deze bovengenoemde personen uiteindelijk zijn gaan doen? Ik las dat velen dan huisarts als richting kiezen, was dat bij hen ook het geval? Of hadden zij de mogelijkheden om een andere richting ook op te gaan? Vraag dit omdat, als ik het ziekenhuis zou zijn, dan zou ik liever een student hebben die niet op 22 jarige leeftijd pas begonnen is. Ik weet niet of ziekenhuizen ook zo denken, maar an sich klinkt dat niet heel onlogisch.
Over het algemeen zie je wel dat de oudere studenten huisarts (willen) worden. Enerzijds omdat sowieso meer artsen huisarts worden dan specialist maar inderdaad ook omdat het minder lang duurt. De doorlooptijd onder anios word steeds langer en steeds vaker moet je (promotie)onderzoek gedaan hebben voor je aangenomen word. Dan is het een simpel rekensommetje. Wil je eerste 1-3 jaar aniossen, vervolgens 3-4 jaar onderzoek (al dan niet gecombineerd met a(n)ios maar dan duurt het wel langer), en dan nog eens 4-6 jaar specialiseren.
Dan is de keuze om 1-2 jaar te aniossen en dan 3 jaar de huisartsenopleiding te doen natuurlijk veel aantrekkelijker.
(En natuurlijk het feit dat het ziekenhuis helemaal geen leuke werkplek is, maar goed dat is persoonlijk :9).

[ Bericht 18% gewijzigd door Asgard op 30-06-2015 09:30:03 ]
pi_153961938
Waarom krijg je een metabole alkalose bij een chloor depletie?
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_153963610
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 21:11 schreef MaxC het volgende:
Waarom krijg je een metabole alkalose bij een chloor depletie?
Ik vermoed dat het te maken heeft met neutraliteit:
- Anion gap: Na - (Cl + HCO3)
- Cl omlaag = HCO3 omhoog door meer resorptie door nieren
pi_153963618
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Nimma op 30-06-2015 22:16:03 ]
pi_153969771
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 21:11 schreef MaxC het volgende:
Waarom krijg je een metabole alkalose bij een chloor depletie?
Hier heb ik 4 jaar geleden weleens antwoord op gegeven.

Nee. De verhoogde absorptie is afhankelijk van het onderliggend lijden. Bij onze Cushing komt de metabole alkalose niet tot stand door toegenomen (proximale) HCO resorptie, maar door distaal H+ verlies. Dit komt dus dus neer op +1 HCO. De aldosteronreceptor wisselt K+ EN H+ uit tegen Na+. De hypokaliëmie versterkt dit proces aangezien dit zorgt voor een toename van de intracellulaire [H+].

Het [Cl-] verhaal is best wel ingewikkeld. De hypchloremie die ontstaat bij hyperaldosteronisme is het gevolg van het verlies van renaal chloride. Als je de [H+] secreteert, gaat chloride mee. Ook verlies je chloride door de aldosteron escape. Heel anders is het als je Cl verliest door andere oorzaken, want dan heb je een heel groot probleem. Als je ernstig braakt word je alkalisch door het verlies van zuur. Zoutzuur is zoals je weet HCl. Elke Cl die in de maag komt wordt onttrokken uit het interstitium. De maag geeft dan altijd HCO terug aan het interstitium om de electronenneutraliteit te waarborgen.

Als je dus H+ braakt zal je alkalisch worden en zal de nier hier op reageren door HCO "te laten lopen' zodat het kan worden uitgeplast. Maar als HCO door je tubulus stroomt moet er Na mee. En aangezien Na de volumestatus bepaalt, zal verlies van natrium een hypovolumische situatie creeren. Dus het RAAS komt in actie met o.a. als gevolg een proximale terugresorptie van Na. Maar zoals je weet trekt natrium veel mee, dus ook een HCO-. Dit is de contractie-alkalose die jij benoemde. Volumedepletie is inherent aan alkalose en hypervolemie is inherent aan acidose en andersom. Maar bij bij braken is er meer aan de hand. Want je Cl is weg en zoals ik zei krijg je voor elke Cl een HCO voor in de plaats. M.a.w. HCO is nu het belangrijkste anion in het lichaam. En met elke Na+ die teruggeresorbeerd wordt gaat nu geen Cl- mee maar HCO-. Dus je hebt nu een groot probleem want je kan je metabole alkalose nooit klaren. De nier kan het HCO- niet uitscheiden. Daarnaast ben je ondervuld en zal elke HCO- die je verliest lijden tot meer volumedepletie (normaal is Nacl het het effectieve osmol, dat is nu NaHCO).

Dus onderschat niet de gevaren van een hypochloremische metabole alkalose t.g.v. braken. Je komt er nooit zelf uit. Alleen behandeling met een Cl zout heft de boel op en zal er voor zorgen dat je uiteindelijk je HCO kan klaren.
  zondag 5 juli 2015 @ 21:53:59 #140
12622 intoxicated
Look again
pi_154099464
Welverdraaid. Dit topic bestaat nog ! ;)
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  maandag 6 juli 2015 @ 08:39:57 #141
208890 June.
Seriously?
pi_154107559
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2015 21:53 schreef intoxicated het volgende:
Welverdraaid. Dit topic bestaat nog ! ;)
Inclusief DDM O+ Inmiddels al internist?
Shine bright like a diamond.
  maandag 6 juli 2015 @ 21:05:07 #142
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154124785
http://www.osl-stavast.nl(...)rof-dr-b-smalhout-4/

...
Vermoedelijk dreigde dit alles ook te gebeuren met Theo Spaansen. Hij werd zó benauwd dat zijn echtgenote Elly op 19 augustus jl. midden in de nacht de huisdokter belde voor hulp. Dit was dokter Nico Tromp (58), die al meer dan 22 jaar met grote toewijding, samen met zijn echtgenote die ook huisarts is, voor patiënten in Tuitjenhorn zorgde. De zieke had een euthanasieverklaring geschreven. Zijn familie ging akkoord. Het lijden was ondraaglijk geworden. Huisarts Nico Tromp liet toen de stervende Theo voorgoed inslapen. Dat was ’s nachts om twee uur.smalhout

Maar dokter Tromp had een vrouwelijke coassistent bij zich die in opleiding was tot huisarts en die bij Tromp stage liep vanuit het VU medisch centrum te Amsterdam. Die jonge coassistente meldde het gebeuren aan haar officiële opleider, Nettie Blankenstein. Zonder zelf even informatie in te winnen bij huisarts Tromp meldde zij de volgens haar onterecht uitgevoerde euthanasie bij de hoogleraar medische ethiek. Samen besloten zij de Inspectie voor de Gezondheidszorg in te lichten. Ook dit zonder huisarts Nico Tromp daarbij in kennis te stellen. Dokter Tromp zou zich niet aan de richtlijnen en het protocol voor euthanasie hebben gehouden. Zo zou er onder meer een tweede, onafhankelijke arts in consult moeten zijn geroepen om te kijken of euthanasie eigenlijk wel nodig was. Ook zouden er nog andere instanties van de voorgenomen euthanasie op de hoogte moeten zijn gesteld. En het middel waarmee dokter Nico de euthanasie had uitgevoerd (onder meer morfine), zou ook al niet gedeugd hebben.
...



Zouden jullie dit hebben gemeld als jullie dit als stagiair hadden meegemaakt? Als er misstanden plaatsvinden dan moet dat wel maar dit lijkt me nu typisch zo'n geval wat je beter maar niet al te officieel maakt. Protocollen zijn bedoeld om mensen te beschermen maar wat zo gauw een protocol schade aanricht (langer lijden dan wat noodzakelijk is)? Kan je dan niet beter eventjes van het protocol afwijken? Zou het niet beter zijn als dit in alle transparantie kan gebeuren zonder dat mensen bang hoeven te zijn voor gezeik? Vertrouwen op het feit dat de arts in kwestie probeert om juist te handelen en dat hij vaker wel dan niet de juiste judgementcall maakt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154125856
Heb je al wel eens eerder iets gelezen over die zaak? Het is niet helemaal gegaan zoals het daar getypt is.
Ik ken het verhaal van wat dichter bij en ik denk dat de coassistent er heel erg goed aan heeft gedaan het te melden, hoewel de uitkomst daarvan natuurlijk heel vervelend is gebleken.
pi_154126349
Al zou ik het zelf als dokter niet doen, ik had denk ik een oogje dicht gedaan. Zie die regels meer als richtlijnen en als ze onnodig schade of lijden veroorzaken bij een patiënt snap ik goed dat je er van afwijkt.

Al denk ik niet dat het de bedoeling was van die co-assistent om de hele inspectie in te schakelen maar wou ze de casus (heel begrijpelijk) met haar opleider bespreken.
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_154230054
Een spoedbeoordeling door een SCEN arts blijkt in de praktijk vaak prima mogelijk. Ook is het bij een ernstig dyspnoeische patiënt uitstekend aannemelijk te maken dat de levensverwachting zodanig beperkt is, dat palliatieve sedatie kan worden toegepast. Als iemand een euthanasie uitvoert onder de omstandigheden zoals die huisarts, vind ik dat dat gemeld moet worden. Er zijn binnen de wet zat opties om een acuut zieke patiënt te palliëren.

Overigens heb ik meer dan eens meegemaakt dat een patiënt bij een lege artis uitgevoerde palliatieve sedatie al tijdens de inductie overleed. Goede uitleg aan de aanwezige coassistente was in 1 geval wel nodig...
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_154271869
Hey, de oude garde is weer een beetje terug?
I feel kinda Locrian today
  zondag 12 juli 2015 @ 22:50:28 #147
305837 christiman
christiman
pi_154283809
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 16:17 schreef starla het volgende:
Hey, de oude garde is weer een beetje terug?
*O*
pi_154310575
Vandaag nog de regels gebroken ter goede voor de patiënt.

Patiënt die een jaar geleden naar het hospice gestuurd is met levensverwachting <3 maanden. Na een half jaar is hij maar weer naar huis gegaan. Nu kortdurend opgenomen met vastlopende thuissituatie maar nog te goed voor een hospice. Dus was een verpleeghuis een mooie oplossing.

Transfermiep: "Wij hebben in het dossier gezien dat hij terminaal is en dat is geen CIZ indicatie voor een verpleeghuis. Ik heb alles geprobeerd maar hij moet naar huis of een hospice"
Ik: "Oké...., dan is hij bij deze niet meer terminaal"
Transfermiep: "Dan kan het wel, er is overmorgen een plekje voor hem"

Soms word ik zo moe van die bureaucratie :')
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  maandag 13 juli 2015 @ 21:37:42 #149
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_154312193
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 20:47 schreef MaxC het volgende:
Vandaag nog de regels gebroken ter goede voor de patiënt.

Patiënt die een jaar geleden naar het hospice gestuurd is met levensverwachting <3 maanden. Na een half jaar is hij maar weer naar huis gegaan. Nu kortdurend opgenomen met vastlopende thuissituatie maar nog te goed voor een hospice. Dus was een verpleeghuis een mooie oplossing.

Transfermiep: "Wij hebben in het dossier gezien dat hij terminaal is en dat is geen CIZ indicatie voor een verpleeghuis. Ik heb alles geprobeerd maar hij moet naar huis of een hospice"
Ik: "Oké...., dan is hij bij deze niet meer terminaal"
Transfermiep: "Dan kan het wel, er is overmorgen een plekje voor hem"

Soms word ik zo moe van die bureaucratie :')
Haha prachtig! Maar mooi opgelost. Patiënten gaan voor bureaucratie.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_154435245
De uitslagen van de loting en decentrale selectie zijn binnen nu, toch?
Nog nieuwe aanstaande dokters die zich hier even voor komen stellen? :+
  dinsdag 21 juli 2015 @ 20:19:03 #151
409485 Rmadrista
Verlengsnoer.
pi_154522041
Ik ben geplaatst voor Geneeskunde aan de VU. Heb ook gelijk een vraag, gisteren boekenlijst gekregen en daar stonden aardig wat boeken in. Hoor zelf ook vaak genoek dat mensen boeken kopen die vervolgens nooit gebruikt worden, maar volgens de uni zijn ze wel allemaal verplicht. Kan iemand mij een beetje toelichten hoe het met de boeken zit? In een keer 35 boeken kopen lijkt me zeer sterk namelijk :')
  woensdag 22 juli 2015 @ 07:23:03 #152
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_154532884
Zet hier maar neer die lijst, je hebt idd niet alle boeken (direct) nodig. Er is altijd al iemand van jouw uni met advies.


Oh en gefeliciteerd en succes!
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_154533117
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 20:19 schreef Rmadrista het volgende:
Ik ben geplaatst voor Geneeskunde aan de VU. Heb ook gelijk een vraag, gisteren boekenlijst gekregen en daar stonden aardig wat boeken in. Hoor zelf ook vaak genoek dat mensen boeken kopen die vervolgens nooit gebruikt worden, maar volgens de uni zijn ze wel allemaal verplicht. Kan iemand mij een beetje toelichten hoe het met de boeken zit? In een keer 35 boeken kopen lijkt me zeer sterk namelijk :')
Gefeliciteerd!

Het scheelt een hoop geld als je alleen de boeken koopt die je vaak gaat gebruiken. ik heb zeker 500 + euro bespaard door alleen de boeken te kopen die echt nodig waren. Ik had daar wel wat geluk bij, omdat ik de boeken tweedehands heb gekocht en diegene die ze aan mij verkocht had, had juist net de boeken die het meest gebruikt werden in het 1e jaar. Ik heb echter wel 1 of 2 boeken extra moeten kopen, maar die boeken had ik eigenlijk ook niet echt nodig om mijn tentamens te halen als ik terugkijk.

Misschien dat iemand die geneeskunde studeert aan de VU in dit topic kan helpen bij welke boeken je moet hebben.
pi_154536151
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 20:19 schreef Rmadrista het volgende:
Ik ben geplaatst voor Geneeskunde aan de VU. Heb ook gelijk een vraag, gisteren boekenlijst gekregen en daar stonden aardig wat boeken in. Hoor zelf ook vaak genoek dat mensen boeken kopen die vervolgens nooit gebruikt worden, maar volgens de uni zijn ze wel allemaal verplicht. Kan iemand mij een beetje toelichten hoe het met de boeken zit? In een keer 35 boeken kopen lijkt me zeer sterk namelijk :')
Veel boeken kan je ook op PDF vinden, niet handig voor boeken die je vaak gebruikt maar wel als je maar een paar hoofdstukken gebruikt.
pi_154537246
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 11:45 schreef christiman het volgende:
De uitslagen van de loting en decentrale selectie zijn binnen nu, toch?
Nog nieuwe aanstaande dokters die zich hier even voor komen stellen? :+
Aanstaande dokter die zich graag voorstelt! *O* Geplaatst voor Geneeskunde in Utrecht :) (Hoewel het nog niet officiëel is want de school heeft te laat cijfers doorgegeven en DUO is fantastisch in communiceren, einde van de maand is het officiëel)
Maar goed. Ik ben benieuwd!

Nog enige newbie-tips/waarschuwingen/watdanook o.i.d.?
pi_154543155
Hallo daar, ik ben toegelaten voor geneeskunde in Leiden en ik wil graag wat hulp met m'n boekenlijst. Ik vroeg me af of er boeken zijn die jullie aanraden of juist afraden, van welke ik beter kopietjes kan maken en of jullie betrouwbare websites kennen waar ik eventueel e-books van deze boeken kan downloaden.

Hier is de boekenlijst:

Essential Cell Biology
Psychology for Medicine
Medical Physiology
Diagnostiek van alledaagse klachten
Leerboek psychiatrie kinderen en adoloscenten
Gezondheidsrecht
Het geneeskundig proces
Essential of Obsterics and Gynaecology
Leerboek psychiatrie
Neurologie
Clinical Medicine
Communication Skills for Medicine
Volksgezondheid en gezondheidszorg
Pathophysiology of Disease
Clinical Oriented Anatomy
The Developing Human*
Histology
Epidemiology: an Introduction
Essential Neuroscience
Medische ethiek
Emery's Elements of Medical Genetics
Anamnese en lichamelijk onderzoek
Een arts van de wereld

Alvast bedankt! :)
pi_154641408
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2015 08:39 schreef June. het volgende:
[..]
Inclusief DDM O+ Inmiddels al internist?
Nog 2.5 jaar, maar ik doe nu tussendoor ook fulltime promotieonderzoek :)

En in ander nieuws: Als arts heb je vaak best een redelijk inzicht in de haalbaarheid van nieuwe experimentele geneesmiddelen. Ook weet je vaak welke grote trials binnenkort gepubliceerd gaan worden. Je kunt redelijk inschatten of er potentie in zit ('me-too'-preparaten, een niche die nog niet gevuld is of een blockbuster drug). Vooral die middelste groep kan erg interessant zijn om in te investeren. Vaak betreft het kleine bedrijfjes op de NASDAQ, die na 2 jaar worden overgenomen door een grote club.

De afgelopen twee jaar heb ik voor de lol eens prospectief bijgehouden wat voor stocks ik zou kopen en wat die later gedaan hebben. Zet de tijd op 1y of meer.
http://www.marketwatch.com/investing/stock/dyax
http://www.marketwatch.com/investing/stock/cytr
http://www.marketwatch.com/investing/stock/gale (au, okee..., het werkt niet altijd ;) ).
http://www.marketwatch.com/investing/stock/prto
http://www.marketwatch.com/investing/stock/zgnx

Uiteraard jammer dat ik ze niet echt heb gekocht met wat reserve-geld.

Dus nu de vraag aan jullie: Vind je het verantwoord om als arts aandelen te kopen van een dergelijk bedrijf, voorzover het geneesmiddel niet binnen je eigen indicatiegebied ligt en je je tevens uitsluitend via openbaar beschikbare gegevens laat informeren?
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  zondag 26 juli 2015 @ 14:28:13 #158
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_154645103
Natuurlijk, net als iemand met een technische achtergrond beter start-ups in die richting kan beoordelen, omdat hij nou eenmaal meer know-how heeft in dat vakgebied en haalbaarheid beter kan inschatten. In mijn ogen geen verschil, moet kunnen. Met natuurlijk de kanttekening die jij zelf ook al erbij zet, niet in eigen indicatiegebied of andere verstrengelde belangen.
pi_154661547
Hier een aanstaande geneeskundestudent bij het Eramus. Ik heb ergens een boekenlijst gevonden voor het afgelopen studiejaar. Zal dit hetzelfde blijven voor het komend jaar?
Verder heb deze lijst gevonden waarvan wordt beweerd dat deze boeken noodzakelijk zijn voor het eerste jaar. Delen jullie dezelfde mening?

Paulsen, F., & Walschke, J. Sobotta, Atlas of Human anatomy
Mescher A.L. Junqueira's Basic Histology
Kumar, V. & Clark, M. Clinical Medicine
Kumar, V. et al Robbins Basic Pathology
Alberts B., Bray D. Essential cell biology
Dubin, D. Snelle interpretatie van ECG's
Boron and Boulpaep Medical physiology: a cellular and molecular approach
Devlin Textbook Of Biochemistry With Clinical Correlations
pi_154680831
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 22:23 schreef WEARE het volgende:
Hier een aanstaande geneeskundestudent bij het Eramus. Ik heb ergens een boekenlijst gevonden voor het afgelopen studiejaar. Zal dit hetzelfde blijven voor het komend jaar?
Verder heb deze lijst gevonden waarvan wordt beweerd dat deze boeken noodzakelijk zijn voor het eerste jaar. Delen jullie dezelfde mening?

Paulsen, F., & Walschke, J. Sobotta, Atlas of Human anatomy
Mescher A.L. Junqueira's Basic Histology
Kumar, V. & Clark, M. Clinical Medicine
Kumar, V. et al Robbins Basic Pathology
Alberts B., Bray D. Essential cell biology
Dubin, D. Snelle interpretatie van ECG's
Boron and Boulpaep Medical physiology: a cellular and molecular approach
Devlin Textbook Of Biochemistry With Clinical Correlations
Ik zou vooral voor de anatomische atlas in de medische bieb zelf kijken welke jij het fijnste vindt. Bij mijn jaar werd Sobotta ook aanbevolen maar heb zelf Prometheus gekocht en daar ben ik achteraf heel blij mee. Verder lijkt de lijst mij vrij standaard en ook wel handig om te hebben, de laatste ken ik niet.
pi_154685978
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 22:23 schreef WEARE het volgende:
Hier een aanstaande geneeskundestudent bij het Eramus. Ik heb ergens een boekenlijst gevonden voor het afgelopen studiejaar. Zal dit hetzelfde blijven voor het komend jaar?
Verder heb deze lijst gevonden waarvan wordt beweerd dat deze boeken noodzakelijk zijn voor het eerste jaar. Delen jullie dezelfde mening?

Paulsen, F., & Walschke, J. Sobotta, Atlas of Human anatomy
Mescher A.L. Junqueira's Basic Histology
Kumar, V. & Clark, M. Clinical Medicine
Kumar, V. et al Robbins Basic Pathology
Alberts B., Bray D. Essential cell biology
Dubin, D. Snelle interpretatie van ECG's
Boron and Boulpaep Medical physiology: a cellular and molecular approach
Devlin Textbook Of Biochemistry With Clinical Correlations
Ahh, Boring en Bullshit! Of Borrel en Brulaap.. Het allersaaiste boek dat ik ooit in handen heb gehad, het is me nog nooit gelukt daar meer dan 1 pagina van achter elkaar te lezen. Ik zou het dan ook niet aanraden als je iets over fysiologie wil leren, maar ik weet niet hoe belangrijk het in Rotterdam is.
pi_154692560
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 21:24 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Ahh, Boring en Bullshit! Of Borrel en Brulaap.. Het allersaaiste boek dat ik ooit in handen heb gehad, het is me nog nooit gelukt daar meer dan 1 pagina van achter elkaar te lezen. Ik zou het dan ook niet aanraden als je iets over fysiologie wil leren, maar ik weet niet hoe belangrijk het in Rotterdam is.
Haten op Boron :')
pi_154694505
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 15:39 schreef IrisWatson het volgende:
Hallo daar, ik ben toegelaten voor geneeskunde in Leiden en ik wil graag wat hulp met m'n boekenlijst. Ik vroeg me af of er boeken zijn die jullie aanraden of juist afraden, van welke ik beter kopietjes kan maken en of jullie betrouwbare websites kennen waar ik eventueel e-books van deze boeken kan downloaden.

Hier is de boekenlijst:

Essential Cell Biology
Psychology for Medicine
Medical Physiology
Diagnostiek van alledaagse klachten
Leerboek psychiatrie kinderen en adoloscenten
Gezondheidsrecht
Het geneeskundig proces
Essential of Obsterics and Gynaecology
Leerboek psychiatrie
Neurologie
Clinical Medicine
Communication Skills for Medicine
Volksgezondheid en gezondheidszorg
Pathophysiology of Disease
Clinical Oriented Anatomy
The Developing Human*
Histology
Epidemiology: an Introduction
Essential Neuroscience
Medische ethiek
Emery's Elements of Medical Genetics
Anamnese en lichamelijk onderzoek
Een arts van de wereld

Alvast bedankt! :)
Doorgestreept welke boeken je over een jaar alweer doorverkoopt :D
I feel kinda Locrian today
pi_154696400
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 00:24 schreef Djibril het volgende:

[..]

Haten op Boron :')
Ik heb alle fysiologie geleerd uit Fysiologie van Bouman, als je er dan nog iets dieper op in wil gaan kun je Boron er ook wel digitaal of in de bieb bijpakken, daar hoef je die ¤100 aan dood gewicht niet voor op de plank te hebben staan.
pi_154699555
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 22:23 schreef WEARE het volgende:
Hier een aanstaande geneeskundestudent bij het Eramus. Ik heb ergens een boekenlijst gevonden voor het afgelopen studiejaar. Zal dit hetzelfde blijven voor het komend jaar?
Verder heb deze lijst gevonden waarvan wordt beweerd dat deze boeken noodzakelijk zijn voor het eerste jaar. Delen jullie dezelfde mening?

Paulsen, F., & Walschke, J. Sobotta, Atlas of Human anatomy
Mescher A.L. Junqueira's Basic Histology
Kumar, V. & Clark, M. Clinical Medicine
Kumar, V. et al Robbins Basic Pathology
Alberts B., Bray D. Essential cell biology
Dubin, D. Snelle interpretatie van ECG's
Boron and Boulpaep Medical physiology: a cellular and molecular approach
Devlin Textbook Of Biochemistry With Clinical Correlations
Dit zijn inderdaad wel boeken die samen de basis dekken en die je veel zult gebruiken. De rest (weet niet meer uit m'n hoofd welke dat zijn) gebruik je eigenlijk maar weinig, dus die kun je prima in de bieb pakken als je 'm nodig hebt.

Om Temple aan te vullen: Devlin heb je veel nodig in blok Ba.1.C.2, dus die is ook wel handig om te hebben :Y
pi_154711415
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 11:48 schreef christiman het volgende:

[..]

Dit zijn inderdaad wel boeken die samen de basis dekken en die je veel zult gebruiken. De rest (weet niet meer uit m'n hoofd welke dat zijn) gebruik je eigenlijk maar weinig, dus die kun je prima in de bieb pakken als je 'm nodig hebt.

Om Temple aan te vullen: Devlin heb je veel nodig in blok Ba.1.C.2, dus die is ook wel handig om te hebben :Y
Hier ben ik het mee eens, met een aantal andere tips: Junqueira en essential cell biology heb je in het 1e jaar niet nodig om je tentamens te halen. Het is wel handig als je dingen niet snapt en ook als je dingen beter wilt begrijpen, maar noodzakelijk is het niet vind ik.

Een boek dat ik heel handig vind is "Diagnostiek van de alledaagse klachten", van de Jongh, de Vries en Grundmeijer. Het is een soort super samenvatting van hoe je als arts moet handelen. Stel dat je iemand verdenkt op een longembolie of pneumothorax. Aanvullend diagnostiek en behandeling staan uitgebreid beschreven in het boek.
pi_154711514
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 08:05 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Ik heb alle fysiologie geleerd uit Fysiologie van Bouman, als je er dan nog iets dieper op in wil gaan kun je Boron er ook wel digitaal of in de bieb bijpakken, daar hoef je die ¤100 aan dood gewicht niet voor op de plank te hebben staan.
Het boek van Boron en Boulpaep is wel heel uitgebreid, wat ik zelf positief vind. Het is echter wel veel leeswerk. Als je dingen niet begrijpt is het een heel handig boek om te begrijpen hoe iets werkt.
pi_154711834
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:22 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Het boek van Boron en Boulpaep is wel heel uitgebreid, wat ik zelf positief vind. Het is echter wel veel leeswerk. Als je dingen niet begrijpt is het een heel handig boek om te begrijpen hoe iets werkt.
Het gaat voor mij veel te diep voor een eerste blik op fysiologie. Dat is misschien een verschil in leerstijl, maar ik kan de processen in de tubuli van de nier niet begrijpen als ze uitgesmeerd staan over 15 figuurtjes op 20 pagina's met alle minuscule details erbij, ik wil dan liever een korte uitleg in 3 pagina's tekst en dan kan ik er later nog dieper op in gaan.
pi_154715846
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:19 schreef DefinitionX het volgende:

Een boek dat ik heel handig vind is "Diagnostiek van de alledaagse klachten", van de Jongh, de Vries en Grundmeijer. Het is een soort super samenvatting van hoe je als arts moet handelen. Stel dat je iemand verdenkt op een longembolie of pneumothorax. Aanvullend diagnostiek en behandeling staan uitgebreid beschreven in het boek.
Ik raad Diagnostiek van alledaagse klachten zeker aan voor het lijnonderwijs klinisch redeneren :Y :D echter werkt het boek net anders dan wat defX beschrijft. Het fijne aan het boek is juist dat het vanuit de klacht denkt en niet vanuit de diagnose. Je kan bijvoorbeeld de DD of workup van hoesten of acute buikpijn opzoeken. Juist daarom is het handig te gebruiken voor klinische casus.
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:31 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Het gaat voor mij veel te diep voor een eerste blik op fysiologie. Dat is misschien een verschil in leerstijl, maar ik kan de processen in de tubuli van de nier niet begrijpen als ze uitgesmeerd staan over 15 figuurtjes op 20 pagina's met alle minuscule details erbij, ik wil dan liever een korte uitleg in 3 pagina's tekst en dan kan ik er later nog dieper op in gaan.
Ik heb in mijn bachelor veel aan Boron gehad, maar ik ben het hier wel mee eens. Een 'basis' uitleg is voor dat soort moeilijke onderwerpen wel handig.
pi_154718701
Is er iemand toevallig die bij het Erasmus studeert die weet wanneer de boekenlijst voor het komend jaar bekend wordt gemaakt? of kan ik de boekenlijst van het afgelopen jaar gewoon gebruiken?
pi_154726847
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 23:39 schreef WEARE het volgende:
Is er iemand toevallig die bij het Erasmus studeert die weet wanneer de boekenlijst voor het komend jaar bekend wordt gemaakt? of kan ik de boekenlijst van het afgelopen jaar gewoon gebruiken?
Ik zou gewoon kijken naar de boekenlijst van vorig jaar, hij verandert niet of nauwelijks. En om je vraag te beantwoorden: ik denk binnenkort, omdat half augustus de verkoopster is :)
pi_154731475
Ik ga vanaf september ook beginnen aan de UU en als je de boekenlijst op de website downloadt, zijn er heel veel boeken gratis online raad te plegen als je inlogt met je solis-id. Best wel handig lijkt me :)

Maar ik keek net even naar de prijzen van de boeken op bol.com en het is echt belachelijk duur. Je kunt ze ook nog via de uni kopen en je krijgt blijkbaar korting als je voor 50 euro lid wordt van de studievereniging, maar ik vraag me af of dat heel veel zal schelen? Zijn ze op bol.com in de eerste instantie (dus als je eventuele korting negeert) duurder of goedkoper dan via de uni?
pi_154731655
Ik zie nu ook dat de meeste boeken op marktplaats staan en het scheelt echt zo'n 20 euro per boek. Is lid worden van de studievereniging dan het geld nog waard?
pi_154733983
quote:
7s.gif Op woensdag 29 juli 2015 14:17 schreef Poemgirl het volgende:
Ik ga vanaf september ook beginnen aan de UU en als je de boekenlijst op de website downloadt, zijn er heel veel boeken gratis online raad te plegen als je inlogt met je solis-id. Best wel handig lijkt me :)

Maar ik keek net even naar de prijzen van de boeken op bol.com en het is echt belachelijk duur. Je kunt ze ook nog via de uni kopen en je krijgt blijkbaar korting als je voor 50 euro lid wordt van de studievereniging, maar ik vraag me af of dat heel veel zal schelen? Zijn ze op bol.com in de eerste instantie (dus als je eventuele korting negeert) duurder of goedkoper dan via de uni?
50 euro om lid te worden van MSFU SAMS?! Jeetje, dat is wel 'n bedrag :o
Ik heb de losse boeken die ik in latere jaren extra nodig had wel veel via Marktplaats gekocht, dat scheelt echt heel veel, en ik heb nooit een miskoop gedaan. Ik zou dus zeker even rondspeuren op zoek naar jouw boeken. Vaak heb je dan wel net een oudere druk dan de faculteit aanbeveelt, maar mijn ervaring is dat dat geen biet uitmaakt :)
pi_154737581
Ik vermoed dat je voor die ¤50 lid wordt voor 7 jaar, zo is het bij ons in ieder geval.
Dan krijg je naast korting op boeken en instrumenten ook toegang tot activiteiten en bij Sams geloof ik goedkopere kaartjes voor feesten enzo. Die ¤50 heb je er zo uit.
pi_154737627
En met die oudere drukken moet je wel een beetje oppassen, ik heb een keer een herkansing farmacotherapie niet gehaald omdat de helft van de vragen ging over Dabigatran, een middel dat bij de druk van mijn boek nog niet bestond :')
pi_154759788
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 18:03 schreef Merel1808 het volgende:
En met die oudere drukken moet je wel een beetje oppassen, ik heb een keer een herkansing farmacotherapie niet gehaald omdat de helft van de vragen ging over Dabigatran, een middel dat bij de druk van mijn boek nog niet bestond :')
Ik kan me moeilijk voorstellen dat er een geneeskundetentamen farmacotherapie bestaat met voor de helft vragen bestaande uit kennis van dabigatran. Was dat tijdens een studie farmacie o.i.d.?
pi_154761638
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 11:55 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Ik kan me moeilijk voorstellen dat er een geneeskundetentamen farmacotherapie bestaat met voor de helft vragen bestaande uit kennis van dabigatran. Was dat tijdens een studie farmacie o.i.d.?
Wij hebben een rode draad farmacologie die bij elk bloktentamen een deeltoets heeft. Als je dan herkanst mag je 1 of meer van die deeltoetsen opnieuw doen. Als je dan de deeltoets cardiologie herkanst kunnen dus blijkbaar 4 van de 8 vragen over Dabigatran gaan.
pi_154765872
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:15 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Wij hebben een rode draad farmacologie die bij elk bloktentamen een deeltoets heeft. Als je dan herkanst mag je 1 of meer van die deeltoetsen opnieuw doen. Als je dan de deeltoets cardiologie herkanst kunnen dus blijkbaar 4 van de 8 vragen over Dabigatran gaan.
Dan klinkt het wel normaal. Ik dacht even dat je een heel tentamen, 40 of meer vragen o.i.d. kreeg over Dabigatran.
pi_154937452
Hallo iedereen,

Ik ben redelijk nieuw hier op FOK en ik ga aankomend collegejaar beginnen met geneeskunde bij het VUmc!!

Zijn er meer FOKkers hier die aankomend jaar ook beginnen? Of zijn er hier anderen die mee gaan doen aan de introweek?
pi_154949722
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 18:03 schreef Merel1808 het volgende:
En met die oudere drukken moet je wel een beetje oppassen, ik heb een keer een herkansing farmacotherapie niet gehaald omdat de helft van de vragen ging over Dabigatran, een middel dat bij de druk van mijn boek nog niet bestond :')
Hehe, ja dat is zuur :+ en verder heb je ook wel gelijk hoor, je moet inderdaad zeer kritisch lezen met zo'n oude druk. Heb me voorbereid op m'n toets van het coschap heelkunde met een oude druk van Gooszen, en daar stond soms iets in van: "het gebruik van CT en MRI is sterk in opkomst" ;(

quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 20:45 schreef brok-olie het volgende:
Hallo iedereen,

Ik ben redelijk nieuw hier op FOK en ik ga aankomend collegejaar beginnen met geneeskunde bij het VUmc!!

Zijn er meer FOKkers hier die aankomend jaar ook beginnen? Of zijn er hier anderen die mee gaan doen aan de introweek?
Gefeliciteerd *O* Was de VU ook je eerste keuze, of wilde je eigen Groningen of Maastricht?

[ Bericht 26% gewijzigd door christiman op 06-08-2015 11:16:21 ]
pi_154953360
Hallo allemaal,

Ik lees al enige tijd stiekem mee maar dacht kan dan net zo goed gaan reageren ;)
Ik studeer geneeskunde aan het AMC en ben nu aan het wachten op de laatste uitslagen!

Als ik geslaagd ben dan heb ik een jaar wachttijd voor me co-schappen -O-
Zijn hier mensen bekend mee? En zo ja, wat hebben jullie in dit jaar gedaan?
pi_154953801
Ik heb een jaar gewerkt, was eigenlijk zo voorbij! En je kan je wetenschappelijke stage alvast gaan doen!
pi_154953916
Ja daar zat ik ook aan te denken, heb vanuit mijn bachelor scriptie misschien
wel al een plekje O+
pi_154953997
Ik heb ook eerst nog bijna een jaar gewacht op 1 tentamen, toen heb ik een minor aan een andere faculteit gedaan, dat was ook heel leuk, maar dan moet je wel extra collegegeld betalen.
pi_154967031
quote:
Gefeliciteerd *O* Was de VU ook je eerste keuze, of wilde je eigen Groningen of Maastricht?
Dankjewel! Jazeker, volgens mij wordt er niet meer centraal geloot. Decentraal kom je altijd bij de universiteit van je 'eerste keuze' (je kunt tevens maar op één plek per jaar decentrale selectie doen, dus meerdere keuzes hebben was vanaf dit jaar niet meer echt mogelijk)
pi_155050942
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 21:55 schreef brok-olie het volgende:

[..]

Dankjewel! Jazeker, volgens mij wordt er niet meer centraal geloot. Decentraal kom je altijd bij de universiteit van je 'eerste keuze' (je kunt tevens maar op één plek per jaar decentrale selectie doen, dus meerdere keuzes hebben was vanaf dit jaar niet meer echt mogelijk)
Ah ok, wist niet dat de centrale loting niet meer bestond. Van de rest was ik wel op de hoogte :+
  maandag 17 augustus 2015 @ 23:00:04 #188
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_155310531
Vandaag in Rotterdam een beetje gekeken naar de introductie van de eerstejaars hier. Zo lief en jong nog :). Ik ben hier zelf voor een cursus, is eens een keer wat anders!
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_155383915
ik was van plan om tweedehands sobotta te kopen maar dat zijn oude drukken die uit twee delen bestaan. Terwijl nu een druk wordt verkocht die driedelig is, zou dit veel uitmaken?
pi_155389564
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 17:40 schreef WEARE het volgende:
ik was van plan om tweedehands sobotta te kopen maar dat zijn oude drukken die uit twee delen bestaan. Terwijl nu een druk wordt verkocht die driedelig is, zou dit veel uitmaken?
In ieder geval komt de nummering van afbeeldingen helemaal niet overeen met wat is opgegeven in je zelfstudie. Het nieuwe, derde deel heet "General Anatomy and Musculoskeletal System"; die afbeeldingen zaten eerst verspreid over de andere twee boeken. Daarnaast zijn er nieuwe illustraties en klinische voorbeelden.

Het grootste probleem bij het gebruiken van een oudere druk dan van je uni moet, is dat het een heel gedoe is om te vinden waar alles zit. Alleen daarom al zou ik zelf niet een oudere druk kopen.


Verder: niemand komt naar Nijmegen? :'(
pi_155589812
Vorige week meldt de verpleging over een vrouw die is opgenomen i.v.m.depressie: mw. heeft een saturatie van 81%, moeten we daar eigenlijk iets mee? ;(

Bij onderzoek wordt een tachypnoeische (36 /min) en tachycarde (150 /min) vrouw gezien. Aanvankelijk wordt gedacht dat de saturatiemeter onbetrouwbaar is vanwege ijskoude handen.
Enfin, met 2 liter zuurstof en opgewarmde handen zit ze rond de 90%.
De klachten wordt door de ANIOS van de afdeling geduid als psychogeen. Hierbij heb ik zo nog steeds mijn bedenkingen.

Vervolgens blijkt in de loop van de week dat zij constant saturatiedips heeft tijdens inspanning of zonder zuurstof, soms tot 69% procent(!).

Pte blijft zich niet lekker voelen, 2 dagen geleden langs van oedeem in de enkels en orthopnoe. Hierop was furosemide gegeven, waarmee het nu iets beter gaan. Een ECG toont AF (waarmee pte reeds bekend is en zij o.a. acenocoumarol gebruikt), waarop de bisoprolol wordt opgehoogd.
Een andere AIOS spreekt nu van de werkdiagnose astma cardiale en verklaart de dyspnoe nu als een combinatie hiervan en van psychogene problematiek. Het beleid is nu observeren en evt. de furosemide ophogen. Als dat niet helpt wordt pte waarschijnlijk alsnog ingestuurd.

Ik blijf me afvragen of die vrouw niet gelijk, maar nu alsnog, ingestuurd moet worden voor analyse. Van psychogene dyspnoe (lees: hyperventilatie) krijg je toch geen saturatiedips, en al zeker niet zulke diepe? En de term astma cardiale vind ik hier eerlijk gezegd ook niet op zijn plek, omdat dat in mijn ogen een spoedeisende diagnose is.

[ Bericht 1% gewijzigd door christiman op 27-08-2015 14:32:40 ]
pi_155591376
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:27 schreef christiman het volgende:
Vorige week meldt de verpleging over een vrouw die is opgenomen i.v.m.depressie: mw. heeft een saturatie van 81%, moeten we daar eigenlijk iets mee? ;(

Bij onderzoek wordt een tachypnoeische (36 /min) en tachycarde (150 /min) vrouw gezien. Aanvankelijk wordt gedacht dat de saturatiemeter onbetrouwbaar is vanwege ijskoude handen.
Enfin, met 2 liter zuurstof en opgewarmde handen zit ze rond de 90%.
De klachten wordt door de ANIOS van de afdeling geduid als psychogeen. Hierbij heb ik zo nog steeds mijn bedenkingen.

Vervolgens blijkt in de loop van de week dat zij constant saturatiedips heeft tijdens inspanning of zonder zuurstof, soms tot 69% procent(!).

Pte blijft zich niet lekker voelen, 2 dagen geleden langs van oedeem in de enkels en orthopnoe. Hierop was furosemide gegeven, waarmee het nu iets beter gaan. Een ECG toont AF (waarmee pte reeds bekend is en zij o.a. acenocoumarol gebruikt), waarop de bisoprolol wordt opgehoogd.
Een andere AIOS spreekt nu van de werkdiagnose astma cardiale en verklaart de dyspnoe nu als een combinatie hiervan en van psychogene problematiek. Het beleid is nu observeren en evt. de furosemide ophogen. Als dat niet helpt wordt pte waarschijnlijk alsnog ingestuurd.

Ik blijf me afvragen of die vrouw niet gelijk, maar nu alsnog, ingestuurd moet worden voor analyse. Van psychogene dyspnoe (lees: hyperventilatie) krijg je toch geen saturatiedips, en al zeker niet zulke diepe? En de term astma cardiale vind ik hier eerlijk gezegd ook niet op zijn plek, omdat dat in mijn ogen een spoedeisende diagnose is.
Is dit serieus? :') Klopt van geen kanten.

Deze ademhalingsfrequentie en tachycardie wijst erop dat patiënte pulmonaal en circulatoir erg in de problemen is. De saturatiemeter kan onbetrouwbaar zijn bij koude handen en een slechte circulatie maar dan zal ik meteen een bloedgas willen voor het zuurstofgehalte (pO2, pCO2 en saturatie).

Het feit dat ze orthopneu, oedeem en malaise heeft zijn al genoeg redenen voor een opname bij de cardiologie voor intraveneus ontwateren en regelmatig controle nierfunctie.

Astma cardiale is een acute, ernstige en levensbedreigende aandoening met longoedeem waar je aan dood gaat als je niks doet. Dus denk dat degene die het lichamelijk onderzoek heeft gedaan er helemaal naast zit.

Hoe snel gaat het atriumfibrilleren? (frequentie bepalen op basis van het ECG, niet aan de hand van de pols). Daarnaast zou ik niet bij een acute decompensatie de bisoprolol niet ophogen gezien het negatieve inotrope effect. Als het atriumfibrilleren >100/min gaat zou ik starten met digoxine

Misschien moet iemand haar beoordelen die er wél verstand van heeft?
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_155591383
Bij hyperventilatie krijg je toch teveel zuurstof binnen?
pi_155592722
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 15:23 schreef MaxC het volgende:

[..]

Is dit serieus? :') Klopt van geen kanten.

Deze ademhalingsfrequentie en tachycardie wijst erop dat patiënte pulmonaal en circulatoir erg in de problemen is. De saturatiemeter kan onbetrouwbaar zijn bij koude handen en een slechte circulatie maar dan zal ik meteen een bloedgas willen voor het zuurstofgehalte (pO2, pCO2 en saturatie).

Het feit dat ze orthopneu, oedeem en malaise heeft zijn al genoeg redenen voor een opname bij de cardiologie voor intraveneus ontwateren en regelmatig controle nierfunctie.

Astma cardiale is een acute, ernstige en levensbedreigende aandoening met longoedeem waar je aan dood gaat als je niks doet. Dus denk dat degene die het lichamelijk onderzoek heeft gedaan er helemaal naast zit.

Hoe snel gaat het atriumfibrilleren? (frequentie bepalen op basis van het ECG, niet aan de hand van de pols). Daarnaast zou ik niet bij een acute decompensatie de bisoprolol niet ophogen gezien het negatieve inotrope effect. Als het atriumfibrilleren >100/min gaat zou ik starten met digoxine

Misschien moet iemand haar beoordelen die er wél verstand van heeft?
Haha, ik ben het grotendeels eens met jouw evaluatie van deze casus. Ik heb ook meermaals een balletje op proberen te gooien in de trant van 'zou je haar niet beter insturen?'

Ik had ook graag een Astrup willen prikken op het acute moment van de tachypnoe en tachycardie, maar helaas is daar hier geen mogelijkheid voor (GGZ).

De huisarts die consulten loopt hier op het terrein heeft ook niks kunnen vinden bij zijn evaluatie, hij is degene die furosemide heeft geadviseerd. Er is ook overleg geweest met een cardioloog, die gaf ook het advies verder te ontwateren dus furosemide omhoog. de AIOS vertelde me dat je furosemide evt. ook nog i.m. zou willen geven.
Overigens gebruikt pte al digoxine i.v.m. haar AF. Ik vermoed ook dat de AIOS decompensatio cordis bedoelde wanneer hij het had over astma cardiale.
Oh en een kleine decursus: na een dagje furosemide en een polyure fase voelt pte zich al iets beter en is het enkeloedeem verdwenen. De tensie en pols zijn genormaliseerd en ook is er geen tachypnoe meer.

Nogmaals, ik kan het acute moment ook niet verklaren door ofwel psychogene oorzaken dan wel decompensatio cordis. Ik had haar gelijk ingestuurd. én de verpleging een uitbrander gegeven omdat ze nonchalant waren over de saturatie ;(
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 15:24 schreef computergirl het volgende:
Bij hyperventilatie krijg je toch teveel zuurstof binnen?
Jup, je krijgt een hypocapnie omdat je zo snel ademt, je saturatie is juist optimaal :)
pi_155607475
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:18 schreef christiman het volgende:

[..]

Haha, ik ben het grotendeels eens met jouw evaluatie van deze casus. Ik heb ook meermaals een balletje op proberen te gooien in de trant van 'zou je haar niet beter insturen?'

Ik had ook graag een Astrup willen prikken op het acute moment van de tachypnoe en tachycardie, maar helaas is daar hier geen mogelijkheid voor (GGZ).

De huisarts die consulten loopt hier op het terrein heeft ook niks kunnen vinden bij zijn evaluatie, hij is degene die furosemide heeft geadviseerd. Er is ook overleg geweest met een cardioloog, die gaf ook het advies verder te ontwateren dus furosemide omhoog. de AIOS vertelde me dat je furosemide evt. ook nog i.m. zou willen geven.
Overigens gebruikt pte al digoxine i.v.m. haar AF. Ik vermoed ook dat de AIOS decompensatio cordis bedoelde wanneer hij het had over astma cardiale.
Oh en een kleine decursus: na een dagje furosemide en een polyure fase voelt pte zich al iets beter en is het enkeloedeem verdwenen. De tensie en pols zijn genormaliseerd en ook is er geen tachypnoe meer.

Nogmaals, ik kan het acute moment ook niet verklaren door ofwel psychogene oorzaken dan wel decompensatio cordis. Ik had haar gelijk ingestuurd. én de verpleging een uitbrander gegeven omdat ze nonchalant waren over de saturatie ;(

[..]

Jup, je krijgt een hypocapnie omdat je zo snel ademt, je saturatie is juist optimaal :)
Je zou bijna zelf de SEH opbellen om in te sturen? Beetje apart dit van artsen, AIOS/ANIOS, die tenminste nog relatief kort geleden op afdelingen als Interne/Long/Cardio stage hebben gelopen.

Deze week een Poolse jonge man gediagnosticeerd met systemisch gemetastaseerd melanoom. Kwam op SEH omdat hij zich al langer dan 2 weken grieperig voelde en veel moest braken. Had in april een plekje laten verwijderen, zat volgens pathologie niks in. Nu mag ie blij zijn als ie 3 maanden haalt. Life is a bitch.
pi_155607720
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:27 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Je zou bijna zelf de SEH opbellen om in te sturen? Beetje apart dit van artsen, AIOS/ANIOS, die tenminste nog relatief kort geleden op afdelingen als Interne/Long/Cardio stage hebben gelopen.

Deze week een Poolse jonge man gediagnosticeerd met systemisch gemetastaseerd melanoom. Kwam op SEH omdat hij zich al langer dan 2 weken grieperig voelde en veel moest braken. Had in april een plekje laten verwijderen, zat volgens pathologie niks in. Nu mag ie blij zijn als ie 3 maanden haalt. Life is a bitch.
Jezus :{ daar ben je echt mooi klaar mee. Nare casus. Gaan jullie het biopt uit april nog laten reviseren om te kijken of er niet toen al iets aan de hand was?

Vervolgens zei dat AIOS overigens tegen me dat hij het goed vond dat ik zo kritisch was over het gevoerde beleid en dat hij het goed vond dat co-assistenten de kennis up-to-date houden van assistenten en specialisten.
Gelukkig ben ik niet eindverantwoordelijk :p
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:50:06 #197
208890 June.
Seriously?
pi_155628345
Hoezo kan er bij de ggz geen bloedgas geprikt worden? Of kunnen psychiaters tegenwoordig ook al geen bloedgassen meer prikken? ;(
Shine bright like a diamond.
pi_155628454
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:27 schreef christiman het volgende:
Vorige week meldt de verpleging over een vrouw die is opgenomen i.v.m.depressie: mw. heeft een saturatie van 81%, moeten we daar eigenlijk iets mee? ;(

Bij onderzoek wordt een tachypnoeische (36 /min) en tachycarde (150 /min) vrouw gezien. Aanvankelijk wordt gedacht dat de saturatiemeter onbetrouwbaar is vanwege ijskoude handen.
Enfin, met 2 liter zuurstof en opgewarmde handen zit ze rond de 90%.
De klachten wordt door de ANIOS van de afdeling geduid als psychogeen. Hierbij heb ik zo nog steeds mijn bedenkingen.

Vervolgens blijkt in de loop van de week dat zij constant saturatiedips heeft tijdens inspanning of zonder zuurstof, soms tot 69% procent(!).

Pte blijft zich niet lekker voelen, 2 dagen geleden langs van oedeem in de enkels en orthopnoe. Hierop was furosemide gegeven, waarmee het nu iets beter gaan. Een ECG toont AF (waarmee pte reeds bekend is en zij o.a. acenocoumarol gebruikt), waarop de bisoprolol wordt opgehoogd.
Een andere AIOS spreekt nu van de werkdiagnose astma cardiale en verklaart de dyspnoe nu als een combinatie hiervan en van psychogene problematiek. Het beleid is nu observeren en evt. de furosemide ophogen. Als dat niet helpt wordt pte waarschijnlijk alsnog ingestuurd.

Ik blijf me afvragen of die vrouw niet gelijk, maar nu alsnog, ingestuurd moet worden voor analyse. Van psychogene dyspnoe (lees: hyperventilatie) krijg je toch geen saturatiedips, en al zeker niet zulke diepe? En de term astma cardiale vind ik hier eerlijk gezegd ook niet op zijn plek, omdat dat in mijn ogen een spoedeisende diagnose is.
Dit is echt belachelijk, man man man.
Ik ben met mijn SEH-achtergrond misschien wel een beetje een biased maar iedere idioot kan ABC-en, ook een anios Psychiatrie. Dan was dit allang onderkend. Pfff.
pi_155628578
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:53 schreef Asgard het volgende:

[..]

Dit is echt belachelijk, man man man.
Ik ben met mijn SEH-achtergrond misschien wel een beetje een biased maar iedere idioot kan ABC-en, ook een anios Psychiatrie. Dan was dit allang onderkend. Pfff.
Tja, je vraagt je af waar het mis is gegaan he :9
Afijn, op zich gaat het nu met 2 l zuurstof en een zooi Lasix wel goed met mw
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:50 schreef June. het volgende:
Hoezo kan er bij de ggz geen bloedgas geprikt worden? Of kunnen psychiaters tegenwoordig ook al geen bloedgassen meer prikken? ;(
Mij werd gezegd dat er geen astrup spuiten zijn op de afdeling en er is geen lab op het terrein, dus hij kan zogezegd niet snel genoeg uitgelezen worden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_155628737
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:50 schreef June. het volgende:
Hoezo kan er bij de ggz geen bloedgas geprikt worden? Of kunnen psychiaters tegenwoordig ook al geen bloedgassen meer prikken? ;(
Is dat gek?
In eigenlijk alle ziekenhuizen die ik ken worden bloedgassen alleen door artsen van de SEH, interne, long, ic en af en toe cardio gedaan. Weleens een dermatoloog of KNO-arts een bloedgas zien prikken? :9
(Ze zullen het vast wel kunnen, maar het logistiek is er niet naar).
pi_155628775
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:05 schreef Asgard het volgende:

[..]

Is dat gek?
In eigenlijk alle ziekenhuizen die ik ken worden bloedgassen alleen door artsen van de SEH, interne, long, ic en af en toe cardio gedaan. Weleens een dermatoloog of KNO-arts een bloedgas zien prikken? :9
(Ze zullen het vast wel kunnen, maar het logistiek is er niet naar).
Of coassistenten :+ dat zei ik nog tegen de assistent, in het ziekenhuis had ik de opdracht een bloedgas te prikken allang gekregen :9
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:17:56 #202
208890 June.
Seriously?
pi_155629053
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:05 schreef Asgard het volgende:

[..]

Is dat gek?
In eigenlijk alle ziekenhuizen die ik ken worden bloedgassen alleen door artsen van de SEH, interne, long, ic en af en toe cardio gedaan. Weleens een dermatoloog of KNO-arts een bloedgas zien prikken? :9
(Ze zullen het vast wel kunnen, maar het logistiek is er niet naar).
Ja, vind ik wel. Ze schrijven medicijnen voor met heftige bijwerkingen en op de paaz kunnen soms erg zieke patiënten liggen. Als dermatoloog of kno arts kan ik er nog iets bij voorstellen, die hebben geen tot weinig afdeling.
Shine bright like a diamond.
pi_155629170
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:17 schreef June. het volgende:

[..]

Ja, vind ik wel. Ze schrijven medicijnen voor met heftige bijwerkingen en op de paaz kunnen soms erg zieke patiënten liggen. Als dermatoloog of kno arts kan ik er nog iets bij voorstellen, die hebben geen tot weinig afdeling.
> ICC Interne.
(Ik vind het ook beetje gaar dat het zo moet, mjah is wel de praktijk).
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 18:57:29 #204
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_155631411
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 16:58 schreef christiman het volgende:

[..]

Tja, je vraagt je af waar het mis is gegaan he :9
Afijn, op zich gaat het nu met 2 l zuurstof en een zooi Lasix wel goed met mw

[..]

Mij werd gezegd dat er geen astrup spuiten zijn op de afdeling en er is geen lab op het terrein, dus hij kan zogezegd niet snel genoeg uitgelezen worden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
wat, niet even een afspraak op op zijn minst de poli van de cardio voor iets van een echo cor? Op zich hoort iemand natuurlijk niet zomaar te decompenseren op een beetje atriumfibrilleren.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_155631861
Mag ik eens even een klein theoretisch vraagje stellen? Het type spierklachten wat je typisch krijgt bij een overbelasting bij duursporten - traag opgebouwd, traag genezend, niet al te hinderlijk bij wat je doet, weinig last van als je spieren eenmaal warm zijn maar wel een reactie na een (lichte) inspanning - , wat is er dan biologisch gezien precies aan de hand met de spieren of andere structuren (pezen, bindweefsel)? Ik wil er graag wat meer inzicht in krijgen. Met googelen kom je allerlei informatie tegen over ernstige(re) blessures maar over dit type overbelastingspierren kan ik weinig goede informatie vinden bij de websites die op het grote publieke zijn gericht.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:49:54 #206
208890 June.
Seriously?
pi_155637376
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:23 schreef Asgard het volgende:

[..]

> ICC Interne.
(Ik vind het ook beetje gaar dat het zo moet, mjah is wel de praktijk).
Nog steeds belachelijk en bij ons zeker niet de praktijk. Ik vind dat je gewoon bloedgassen moet (leren) prikken als je zaal doet. Evenals het doordoseren van vitamine K antagonisten..
Shine bright like a diamond.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 22:54:51 #207
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_155639612
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 19:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mag ik eens even een klein theoretisch vraagje stellen? Het type spierklachten wat je typisch krijgt bij een overbelasting bij duursporten - traag opgebouwd, traag genezend, niet al te hinderlijk bij wat je doet, weinig last van als je spieren eenmaal warm zijn maar wel een reactie na een (lichte) inspanning - , wat is er dan biologisch gezien precies aan de hand met de spieren of andere structuren (pezen, bindweefsel)? Ik wil er graag wat meer inzicht in krijgen. Met googelen kom je allerlei informatie tegen over ernstige(re) blessures maar over dit type overbelastingspierren kan ik weinig goede informatie vinden bij de websites die op het grote publieke zijn gericht.
Ik gok dat het een stukje laaggradige inflammatie is (pees-irritatie vaak), en misschien ook wel overall kleine scheurtjes in spierweefsel die steeds weer opengehaald worden voor ze goed genezen (en versterken). Het is levend weefsel dat behoorlijk wat krachten te verduren krijgt tijdens het sporten, dus kan het ook heel geleidelijk beschadigd raken.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_155639763
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 22:54 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Ik gok dat het een stukje laaggradige inflammatie is (pees-irritatie vaak), en misschien ook wel overall kleine scheurtjes in spierweefsel die steeds weer opengehaald worden voor ze goed genezen (en versterken). Het is levend weefsel dat behoorlijk wat krachten te verduren krijgt tijdens het sporten, dus kan het ook heel geleidelijk beschadigd raken.
In het algemeen gesproken, wat is het beste beleid om met zulke blessures om te gaan? Het is evident dat je in zo'n geval het beste zware inspanningen mijdt, de vraag is of dat je beter lichte inspanningen hebt of geen inspanningen en of dat lichte inspanningen dan wel lang mogen duren (veronderstellende dat je niet over de grens heen gaat qua intensiteit wat je helaas niet goed kan vaststellen tijdens de activiteit) of dat je ook beter de tijdsduur beperkt. Het voordeel van lichte inspanning lijkt mij dat er meer bloed stroomt naar die structuren en misschien ook wel dat er signalen (cytokines) op gang komen die het herstel bevorderen (meer dan dat het extra beschadigd geraakt tijdens de inspanning).

Ik had het in het verleden al eens aan een huisarts gevraagd omdat ik er toch was voor iets anders, die gaf toen aan dat een lichte inspanning naar haar mening beter is als je geen pijn hebt tijdens de inspanning. Hoe denken jullie erover? Het blijft gokken maar het liefst gok ik zo geïnformeerd mogelijk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:03:22 #209
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_155639912
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 22:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In het algemeen gesproken, wat is het beste beleid om met zulke blessures om te gaan? Het is evident dat je in zo'n geval het beste zware inspanningen mijdt, de vraag is of dat je beter lichte inspanningen hebt of geen inspanningen en of dat lichte inspanningen dan wel lang mogen duren (veronderstellende dat je niet over de grens heen gaat qua intensiteit wat je helaas niet goed kan vaststellen tijdens de activiteit) of dat je ook beter de tijdsduur beperkt. Het voordeel van lichte inspanning lijkt mij dat er meer bloed stroomt naar die structuren en misschien ook wel dat er signalen (cytokines) op gang komen die het herstel bevorderen (meer dan dat het extra beschadigd geraakt tijdens de inspanning).

Ik had het in het verleden al eens aan een huisarts gevraagd omdat ik er toch was voor iets anders, die gaf toen aan dat een lichte inspanning naar haar mening beter is als je geen pijn hebt tijdens de inspanning. Hoe denken jullie erover? Het blijft gokken maar het liefst gok ik zo geïnformeerd mogelijk.
pfoe, ik ben geen sportgeneeskundige dus ik heb geen flauw idee of er richtlijnen zijn en wat die zijn. Ik denk dat dat common-sense benadering het beste is voor niet-professionele sporters: luisteren naar je lichaam, en dat betekent niet doorgaan met pijn. Dus licht mag dan inderdaad best, maar niet als het pijn doet.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_155640084
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 23:03 schreef Pluizel het volgende:

[..]

pfoe, ik ben geen sportgeneeskundige dus ik heb geen flauw idee of er richtlijnen zijn en wat die zijn. Ik denk dat dat common-sense benadering het beste is voor niet-professionele sporters: luisteren naar je lichaam, en dat betekent niet doorgaan met pijn. Dus licht mag dan inderdaad best, maar niet als het pijn doet.
Sportartsen zijn helaas niet zo toegankelijk (best wel prijzig voor niet-professionele sporters voor relatief kleine blessures), jullie gedachten hierover zijn alvast wat zinvoller dan die van mij. Wat je zegt klinkt logisch, de pezen hebben beduidend meer tijd nodig dan de spieren om sterker te worden: een spier die in een relatief korte tijd relatief sterker is geworden trekt hierdoor harder aan de pees dan dat de pees kan hebben en er ontstaan kleine beschadigingen. Hoe dan ook lijkt het mij logisch dat dit het verhaal is dat de ketting zo sterk is als de zwakste schakel, of dat de pees of een ligament of ander bindweefsel (bijv. plantair bij de voet) dat is, een deel van de keten kan niet mee terwijl een ander deel van de keten sterker wordt en bam, een schakel raakt beschadigd. Het dilemma: als je een tijd lang niets doet dan herstelt die schakel misschien wel goed maar wordt alles weer zwakker, als je te zwaar belast dan krijgt die zwakke schakel helemaal geen kans om te herstellen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_155640252
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:49 schreef June. het volgende:

[..]

Nog steeds belachelijk en bij ons zeker niet de praktijk. Ik vind dat je gewoon bloedgassen moet (leren) prikken als je zaal doet. Evenals het doordoseren van vitamine K antagonisten..
Ik ben het met je eens hoor.
pi_155647280
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:27 schreef Ludacriss het volgende:
Deze week een Poolse jonge man gediagnosticeerd met systemisch gemetastaseerd melanoom. Kwam op SEH omdat hij zich al langer dan 2 weken grieperig voelde en veel moest braken. Had in april een plekje laten verwijderen, zat volgens pathologie niks in. Nu mag ie blij zijn als ie 3 maanden haalt. Life is a bitch.
Heftig. Hebben ze het weefsel nog? Wellicht geen verband met dat specifieke letsel? Een melanoom wordt pathologisch toch niet zo snel gemist, neem ik aan?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_155647738
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 17:05 schreef Asgard het volgende:

[..]

Is dat gek?
In eigenlijk alle ziekenhuizen die ik ken worden bloedgassen alleen door artsen van de SEH, interne, long, ic en af en toe cardio gedaan. Weleens een dermatoloog of KNO-arts een bloedgas zien prikken? :9
(Ze zullen het vast wel kunnen, maar het logistiek is er niet naar).
Hier prikken seh verpleegkundigen ook bloedgassen. Veel specialisten doen het nooit meer.
  zondag 30 augustus 2015 @ 00:11:13 #214
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_155666337
Iemand nog interesse in een nieuwe Sobotta en/of grays anatomy for students?

V&A / [TK] Sobotta (3 delig) + Gray's anatomie for students (nieuw)

Sobotta 60,-
Grays 30,-

Alle 2: 80,-

(Beide nog nieuw en geseald) en op te halen in A'dam of op afspraak in de driehoek A'dam-Utrecht-Leiden

Of het nog steeds de nieuwste drukken zijn weet ik niet.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_155666449
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 00:11 schreef gohan16 het volgende:
Iemand nog interesse in een nieuwe Sobotta en/of grays anatomy for students?

V&A / [TK] Sobotta (3 delig) + Gray's anatomie for students (nieuw)

Sobotta 60,-
Grays 30,-

Alle 2: 80,-

(Beide nog nieuw en geseald) en op te halen in A'dam of op afspraak in de driehoek A'dam-Utrecht-Leiden

Of het nog steeds de nieuwste drukken zijn weet ik niet.
Waarom nooit gebruikt?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_155666721
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 19:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mag ik eens even een klein theoretisch vraagje stellen? Het type spierklachten wat je typisch krijgt bij een overbelasting bij duursporten - traag opgebouwd, traag genezend, niet al te hinderlijk bij wat je doet, weinig last van als je spieren eenmaal warm zijn maar wel een reactie na een (lichte) inspanning - , wat is er dan biologisch gezien precies aan de hand met de spieren of andere structuren (pezen, bindweefsel)? Ik wil er graag wat meer inzicht in krijgen. Met googelen kom je allerlei informatie tegen over ernstige(re) blessures maar over dit type overbelastingspierren kan ik weinig goede informatie vinden bij de websites die op het grote publieke zijn gericht.
Zolang de klachten niet erger worden zou ik gaan voor lichte belasting die geen pijn doet. En dan bedoel ik ook niet bij aanvang of achteraf.

En wat Pluizel zei, ik zou ook denken aan pezen of aanhechting, minder snel aan spieren. Ligt er ook een beetje aan waar, eerlijkgezegd, dat schrijf je er niet bij.

Als je even beweegt, gaat je lichaam stoffen aanmaken om te 'smeren' volgens mij, dus wellicht dat je daarom de pijn dat niet meer voelt. Wil natuurlijk niet zeggen dat de belasting dan minder zwaar is.

Ik ben geen arts, maar heb zelf al behoorlijk wat blessures gehad. Waarvoor ik wel advies heb gevraagd en behandeld ben.

Misschien kun je eens naar een fysiotherapeut, die kan vaak veel zinnigs zeggen en dat kost niet veel. Misschien is bijvoorbeeld een spiergroep sterker dan een andere of een spier te kort, dat kan ook tot dit soort klachten leiden.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_155666796
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 00:25 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Zolang de klachten niet erger worden zou ik gaan voor lichte belasting die geen pijn doet. En dan bedoel ik ook niet bij aanvang of achteraf.

En wat Pluizel zei, ik zou ook denken aan pezen of aanhechting, minder snel aan spieren. Ligt er ook een beetje aan waar, eerlijkgezegd, dat schrijf je er niet bij.
Het was niet op 1 plaats, het was op meerdere plaatsen maar vooral ter hoogte van de kuit, ook een beetje de hamstring (daar had ik het eerder) en de spieren mediaal (later) en dit links en rechts (eerst links, later ook een beetje rechts). Een beetje wisselend maar vast bij de kuit. Misschien inderdaad lichte onstekingen? De kuitspier of kuitpees was ook lichtjes geblesseerd geweest, ik had gedurende ongeveer een week moeite om een trap af te lopen (buigen been). :|W
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_155668606
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 00:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het was niet op 1 plaats, het was op meerdere plaatsen maar vooral ter hoogte van de kuit, ook een beetje de hamstring (daar had ik het eerder) en de spieren mediaal (later) en dit links en rechts (eerst links, later ook een beetje rechts). Een beetje wisselend maar vast bij de kuit. Misschien inderdaad lichte onstekingen? De kuitspier of kuitpees was ook lichtjes geblesseerd geweest, ik had gedurende ongeveer een week moeite om een trap af te lopen (buigen been). :|W
Als je dit langdurig of vaak hebt, zou ik toch echt naar een fysiotherapeut gaan. Voor die dertig euro hoef je het niet te laten.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_155668813
Andere vraag voor de dokters: hebben jullie weleens gehoord van aandoeningen waarbij voedingsstoffen 'verdwijnen'? Dat iemand - in dit geval - vitamine D tekort heeft en dat het niet lukt dat op te lossen met supplementen? Diegene is inmiddels twee keer bijna doodgegaan, oorzaak voor het tekort is onbekend.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  zondag 30 augustus 2015 @ 10:22:58 #220
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_155670296
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 00:15 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Waarom nooit gebruikt?
Ik heb ze gekregen. Had zelf al een exemplaar.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_155676656
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 02:35 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Als je dit langdurig of vaak hebt, zou ik toch echt naar een fysiotherapeut gaan. Voor die dertig euro hoef je het niet te laten.
Ik ben al eens een keer naar een fysiotherapeut gegaan omdat ik last had van mijn rug (holle rug, hierdoor sneller rugklachten, gelukkig lijkt een goede conditie wel veel te helpen), mijn ervaring was niet positief. Langdurig en vaak zijn relatieve begrippen, als je aan duursport doet dan zoek je erg sterk de grenzen op van wat je lichaam kan, hoe beter je conditie is hoe meer je moet pushen om vooruitgang te maken maar je pusht al snel te veel waardoor je lichaam op een gegeven moment onvoldoende de kans krijgt om te herstellen. Die balans vinden blijft lastig. Voor nu houd ik maar aan dat een middelmatige inspanning geen probleem is bij zulke kleine kwaaltjes als je geen ergere klachten krijgt en dat je beter 1-2 weken helemaal rust houdt als je ook bij een middelmatige inspanning een reactie krijgt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 30 augustus 2015 @ 16:09:34 #222
208890 June.
Seriously?
pi_155677837
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 04:10 schreef LadyOracle het volgende:
Andere vraag voor de dokters: hebben jullie weleens gehoord van aandoeningen waarbij voedingsstoffen 'verdwijnen'? Dat iemand - in dit geval - vitamine D tekort heeft en dat het niet lukt dat op te lossen met supplementen? Diegene is inmiddels twee keer bijna doodgegaan, oorzaak voor het tekort is onbekend.
Ja, het kan wel.
Bij bijvoorbeeld patiënten met de ziekte van Crohn of coeliakie wordt door het ontstekingsproces in de darmen vitamine D niet goed of verminderd opgenomen. Verder is vitamine D ook nog vetoplosbaar, dus als je vet niet goed kan opnemen in de darm, zul je ook ook minder goed vitamine D kunnen opnemen. Vitamine D lift als het ware mee met de opname van vetten in je darmen.

Maar in Nederland hebben de meeste mensen een vitamine D gebrek omdat ze of te weinig buiten komen of te weinig ervan eten (vette vis of zuivelproducten).

[ Bericht 0% gewijzigd door June. op 30-08-2015 21:08:43 ]
Shine bright like a diamond.
pi_155681898
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 15:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben al eens een keer naar een fysiotherapeut gegaan omdat ik last had van mijn rug (holle rug, hierdoor sneller rugklachten, gelukkig lijkt een goede conditie wel veel te helpen), mijn ervaring was niet positief. Langdurig en vaak zijn relatieve begrippen, als je aan duursport doet dan zoek je erg sterk de grenzen op van wat je lichaam kan, hoe beter je conditie is hoe meer je moet pushen om vooruitgang te maken maar je pusht al snel te veel waardoor je lichaam op een gegeven moment onvoldoende de kans krijgt om te herstellen. Die balans vinden blijft lastig. Voor nu houd ik maar aan dat een middelmatige inspanning geen probleem is bij zulke kleine kwaaltjes als je geen ergere klachten krijgt en dat je beter 1-2 weken helemaal rust houdt als je ook bij een middelmatige inspanning een reactie krijgt.
Ik snap je logica, maar als je van je hele lichaam veel vraagt en het is steeds dezelfde plek die zeer doet of iets wat vastzit aan die plek/dezelfde spier, dan is daar waarschijnlijk een reden voor. De meeste fysiotherapeuten zijn matig, neem even de moeite om een goede te zoeken. Ik heb er inmiddels zes gehad, mijn huidige is de eerste goede. De meeste hebben er simpelweg geen gevoel voor: ze drukken op je lichaam zoals ze op school geleerd hebben, maar voelen niet daadwerkelijk wat er beweegt, waarom, of hoe. Of veroorzaken meer schade omdat ze niet verder kijken: een fysiotherapeut ging er automatisch vanuit dat ik een probleem had in mijn rechterbeen omdat die enkel instabiel was en richtte de behandeling daarop. Toen kon mijn huidige het oplossen: het probleem zat links, in het been met de 'stabiele' enkel. Lees: stijve enkel door een verkorte peesplaat en allerlei irritaties in tenen en Achillespees. Of je krijgt een onzin diagnose als 'een ischias', of een behandeling met TENS omdat ze gewoon geen idee hebben. Maar een goede fysio verricht wonderen! Mijn huidige fysio hoef ik amper te vertellen welke plek of beweging zeer doet, die merkt gelijk dat het anders reageert en krijgt dingen opgelost waar de rest zich geen raad mee wist. ('Dat kan niet' of 'je bent gewoon te slap'. Daar kon ik het dan mee doen.)

De informatie over rugklachten is nieuw. Ook rugklachten kunne leiden tot pijn in je been. Of een instabiliteit laag in je been kan leiden tot pijn in been en rug.

Nou goed, dit is het laatste wat ik erover zeg. Maar overweeg het gewoon nog eens.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_155785283


[ Bericht 100% gewijzigd door Ludacriss op 03-09-2015 19:28:44 ]
pi_155786055
Hoe zijn ze er uiteindelijk achter gekomen dat het een gemetastaseerd melanoom betrof? Ik neem aan een biopt, ben wel benieuwd waar.

En kun je vertellen welke organen zijn aangedaan? Ik vrees ook cerebraal vanwege de hoge a posteriori kans en het feit dat hij veel braakte.
I feel kinda Locrian today
pi_155786268


[ Bericht 100% gewijzigd door Ludacriss op 03-09-2015 19:27:25 ]
pi_155787433
Maar je zei toch dat PA van de excisie geen melanoom liet zien? Nu schrijf je dat in Polen de patholoog wél over een melanoom spreekt. Ik niet schnap...

En 'voor de zekerheid' tumorscreening doen klinkt wel heel defensief, dat is natuurlijk obligaat met zo'n voorgeschiedenis en dergelijke symptomen.

[ Bericht 17% gewijzigd door starla op 03-09-2015 15:49:03 ]
I feel kinda Locrian today
pi_155787816


[ Bericht 50% gewijzigd door Ludacriss op 03-09-2015 19:27:42 ]
pi_155788059
Duidelijk ^O^

Snap alleen niet zo goed waarom je dan opnieuw PA wil laten bemachtigen van die re-excisie. Hij had al een melanoom en die is nu uitgezaaid. Die metastasen zijn dus in alle waarschijnlijkheid van dat melanoom dat geëxcideerd is. Of hij heeft ergens anders een melanoom. Een vals negatieve uitslag lijkt mij nog het minst waarschijnlijk en heeft het wel consequenties?

[ Bericht 63% gewijzigd door starla op 03-09-2015 16:15:33 ]
I feel kinda Locrian today
pi_155788386
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:08 schreef starla het volgende:
Duidelijk ^O^

Snap alleen niet zo goed waarom je dan opnieuw PA wil laten bemachtigen van die re-excisie. Hij had al een melanoom en die is nu uitgezaaid. Die metastasen zijn dus in alle waarschijnlijkheid van dat melanoom dat geëxcideerd is. Of hij heeft ergens anders een melanoom. Een vals negatieve uitslag lijkt mij nog het minst waarschijnlijk en heeft het wel consequenties?
Alleen ter lering. De patholoog stelde het zelf voor, en elke week is er ook PA onderwijs wat een goed moment is om deze casus te bespreken.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ludacriss op 03-09-2015 19:30:38 ]
pi_155788699
Ter lering? Die re-excisie doe je op basis van de Breslow dikte.
pi_155789445
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:33 schreef DDM het volgende:
Ter lering? Die re-excisie doe je op basis van de Breslow dikte.
Ik snap even niet wat je bedoeld? De re-excisie is inderdaad gedaan op basis van Breslow dikte.Dat doet hij zodat hij zeker weet of ie niks fout heeft gedaan of iets toch heeft gemist, dus ter lering. Dat is toch niet raar?

[ Bericht 4% gewijzigd door Ludacriss op 03-09-2015 19:31:22 ]
pi_155789802
Ik dacht dat het over de eerste beoordeling van de re-excisie ging :)

Maar sowieso vind ik 'ter lering' alsnog niet toepasselijk. Vind het gewoon een plicht om zoiets nog een keer te checken.
pi_155789953
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 17:16 schreef DDM het volgende:
Ik dacht dat het over de eerste beoordeling van de re-excisie ging :)

Maar sowieso vind ik 'ter lering' alsnog niet toepasselijk. Vind het gewoon een plicht om zoiets nog een keer te checken.
Vind ik ook hoor. :6
pi_155791277
Jongens, dit is wel heel erg terug te voeren naar desbetreffende patient.

Pas aub op met wat je hier post.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_155793325
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 18:13 schreef gohan16 het volgende:
Jongens, dit is wel heel erg terug te voeren naar desbetreffende patient.

Pas aub op met wat je hier post.
Daar heb je gelijk in, even niet goed over nagedacht. Heb wat posts weg gehaald. Degene die met de discussie mee deden weten wel waar het over ging.
  dinsdag 8 september 2015 @ 18:52:34 #237
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_155928570
Nog mensen aan het werk in het VUmc? Knap dat alles goed verloopt!

Vraag me wel af in hoeverre je rampenplan goed functioneert als je maar 2 liften aan de gang kan krijgen. Nu is er geen acuut gevaar voor de patiënten, op de IC-populatie na natuurlijk, maar stel er is een brand oid die niet goed onder controle te krijgen is. Dan heb je niet tot middernacht om te evacueren..
pi_155929342
Maar als er brand is staat je kelder met noodstroomvoorzieningen niet onder water, hoop je. Ik ben benieuwd hoeveel chaos er morgen in het AMC is ;)
pi_155932750
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2015 18:52 schreef chriztiaan het volgende:
Nog mensen aan het werk in het VUmc? Knap dat alles goed verloopt!

Vraag me wel af in hoeverre je rampenplan goed functioneert als je maar 2 liften aan de gang kan krijgen. Nu is er geen acuut gevaar voor de patiënten, op de IC-populatie na natuurlijk, maar stel er is een brand oid die niet goed onder controle te krijgen is. Dan heb je niet tot middernacht om te evacueren..
Naast de ic heb je natuurlijk ook een hele hoop patiënten die telemetrisch bewaakt worden, meerdere keren per dag iv medicatie nodig hebben etc.. Lijkt me een hel om het soepel te laten verlopen!
pi_155975711
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 11:28 schreef Ascarona het volgende:
Heey mensjes,

geen idee of ik nou al inmiddels ben toegevoegd aan de opening post. Ik studeer nu aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, bachelor 1.

Maar daar ben ik nu niet voor :'), heb inmiddels al 4 keer gesolliciteerd voor een studententeam in het ziekenhuis maar ik wordt steeds niet gekozen. Ik ben bang dat het aan me motivatiebrief ligt, op zich is mijn CV wel redelijk gevuld maar ook daar begin ik nu een beetje aan te twijfelen.

Heeft iemand tips voor het solliciteren naar zo'n team of het schrijven van een motivatiebrief? Word een beetje moe van de afwijzingen hier :s).
Stuur me even een pm. Ik kan je helpen
pi_156084935
Zucht... je wordt steeds gevraagd door de assistent om de rapportage te schrijven van alle patiënten. Prima natuurlijk, hartstikke leerzaam. Zit je er vervolgens naast, gaat ze letterlijk alles verbeteren, terwijl in haar versie de strekking exact hetzelfde is als in mijn versie ;(
Dan voel ik me dus wel een beetje ondermijnd :N

Om nog maar te zwijgen van haar tekstverwerkingscapaciteiten :'(
pi_156112414
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 18:54 schreef christiman het volgende:
Zucht... je wordt steeds gevraagd door de assistent om de rapportage te schrijven van alle patiënten. Prima natuurlijk, hartstikke leerzaam. Zit je er vervolgens naast, gaat ze letterlijk alles verbeteren, terwijl in haar versie de strekking exact hetzelfde is als in mijn versie ;(
Dan voel ik me dus wel een beetje ondermijnd :N

Om nog maar te zwijgen van haar tekstverwerkingscapaciteiten :'(
Dat zul je altijd hebben :') . Hetzelfde als je promoveert en artikelen schrijft. Je baas weet het altijd beter.

Ach, als je later groot en sterk bent, mag je zelf de alleswetende Pipo uithangen :7 .
pi_156120279
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 17:30 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Dat zul je altijd hebben :') . Hetzelfde als je promoveert en artikelen schrijft. Je baas weet het altijd beter.

Ach, als je later groot en sterk bent, mag je zelf de alleswetende Pipo uithangen :7 .
Ik heb al zo vaak gedacht: als ik coassistenten begeleid ga ik het zo veel beter doen :D
Vraag me af hoe veel daar van terecht gaat komen :9
pi_156124827
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 20:39 schreef christiman het volgende:

[..]

Ik heb al zo vaak gedacht: als ik coassistenten begeleid ga ik het zo veel beter doen :D
Vraag me af hoe veel daar van terecht gaat komen :9
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 20:39 schreef christiman het volgende:

[..]

Ik heb al zo vaak gedacht: als ik coassistenten begeleid ga ik het zo veel beter doen :D
Vraag me af hoe veel daar van terecht gaat komen :9
Ik ben dol op de co-assistent. Hij doet alles en ik lees de cosmopolitan in de artsenkamer en kom alleen als hij me roept. Hij blij, ik blij
pi_156125676
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 21:58 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

[..]

Ik ben dol op de co-assistent. Hij doet alles en ik lees de cosmopolitan in de artsenkamer en kom alleen als hij me roept. Hij blij, ik blij
Haha dat klinkt echt geweldig :p maar vanuit het perspectief van de co is dat wel echt relaxt, veel kunnen doen, daar leer je ten minste iets van :Y
pi_156176721
Een passage uit dit artikel:
quote:
Overschot basisartsen
LAD-voorzitter Christiaan Keijzer vroeg aandacht voor het grote overschot aan basisartsen. Begin 2012 waren het er 250, maar eind 2014 al 400. De doorstroomtijd van basisartsen naar de vervolgopleiding bedraagt inmiddels bijna vier jaar. Het antwoord van de minister was simpel: ‘Er is meer in het leven dan tachtig uur werken in het ziekenhuis. Ga minder werken en geef de jonge dokters de ruimte.’ Ze gaf toe dat er een uitbreiding van de vervolgopleidingen moet komen.
Ik vind het een goede zaak dat er aandacht wordt gevraagd voor het feit dat veel assistenten ontzettend veel én hard werken, en ik geloof zeker wel dat meer basisartsen aan het werk zouden kunnen als we dat aan zouden pakken. Maar tegelijkertijd vrees ik dat vanuit het oogpunt van bestuurders daar weinig animo voor zal zijn.

Met betrekking tot het uitbreiden van de vervolgopleidingen: ook een goed idee, maar mijns inziens moeten basisartsen ook op de een of andere manier gemotiveerd worden om te kiezen voor de specialismen waar nu juist een vacature-overschot is.
  vrijdag 18 september 2015 @ 08:13:23 #247
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_156190746
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 19:00 schreef christiman het volgende:
Een passage uit dit artikel:

[..]

Ik vind het een goede zaak dat er aandacht wordt gevraagd voor het feit dat veel assistenten ontzettend veel én hard werken, en ik geloof zeker wel dat meer basisartsen aan het werk zouden kunnen als we dat aan zouden pakken. Maar tegelijkertijd vrees ik dat vanuit het oogpunt van bestuurders daar weinig animo voor zal zijn.

Met betrekking tot het uitbreiden van de vervolgopleidingen: ook een goed idee, maar mijns inziens moeten basisartsen ook op de een of andere manier gemotiveerd worden om te kiezen voor de specialismen waar nu juist een vacature-overschot is.
[ afbeelding ]
Het zijn niet de arts assistenten die minder moeten werken volgens de hoge omes, het zijn de specialisten die plaats moeten maken volgens dat stuk.

En dat er teveel artsen worden opgeleid is al jaren bekend, maar daar waar de opleidingen tot specialist worden afgeknepen, komen er alleen maar meer studenten bij. Dat werkt natuurlijk niet.

Daarbovenop is er een behoorlijke groep specialisten die nog denken volgens het principe " ik heb vroeger al zoveel uren gedraaid toen de arbeidstijdenwet er nog niet was, dus assistenten mogen niet klagen over de werkdruk". Drie keer raden met wie de overheid overlegt over het aantal opleidingsplaatsen dat beschikbaar moet worden gesteld.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_156320318
Hoi, misschien weet iemand van jullie dit te beantwoorden. Een vriend van mij rond dit jaar zijn bachelor rechtsgeleerdheid af, maar hij zou toch nog een geneeskunde willen studeren. Opzich geen probleem natuurlijk, alleen duurt het wel weer 6 jaar alvorens je basisarts bent. Hij vroeg zich af of het mogelijk was om de bachelorfase in 2 jaar af te ronden. Hij hoeft ook niet mee te loten ivm klasse a (of is dat weer veranderd?).
  woensdag 23 september 2015 @ 18:19:54 #249
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_156327279
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:51 schreef uvastudentje het volgende:
Hoi, misschien weet iemand van jullie dit te beantwoorden. Een vriend van mij rond dit jaar zijn bachelor rechtsgeleerdheid af, maar hij zou toch nog een geneeskunde willen studeren. Opzich geen probleem natuurlijk, alleen duurt het wel weer 6 jaar alvorens je basisarts bent. Hij vroeg zich af of het mogelijk was om de bachelorfase in 2 jaar af te ronden. Hij hoeft ook niet mee te loten ivm klasse a (of is dat weer veranderd?).
Hij zou de zijinstroom kunnen proberen, al is dat wel mega zwaar.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_156327361
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 18:54 schreef christiman het volgende:
Zucht... je wordt steeds gevraagd door de assistent om de rapportage te schrijven van alle patiënten. Prima natuurlijk, hartstikke leerzaam. Zit je er vervolgens naast, gaat ze letterlijk alles verbeteren, terwijl in haar versie de strekking exact hetzelfde is als in mijn versie ;(
Dan voel ik me dus wel een beetje ondermijnd :N

Om nog maar te zwijgen van haar tekstverwerkingscapaciteiten :'(
Herkenbaar...
pi_156327628
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 18:23 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Herkenbaar...
Every day struggles van de co :9
pi_156328263
@ Pluizel, dat kan inderdaad. Maar hij heeft geen enkele (bio)medische kennis op dit moment. En bovendien is de zij-instroom maar heel beperkt. Dus hij wil wel in het eerste jaar beginnen en dan misschien jaar 1+2 tegelijk of jaar 2+3 tegelijk. En dit kan waarschijnlijk wel aan de UvA (waar ik studeer), maar hij wil dit aan de RuG doen.
pi_156336749
Je kan niet zomaar meerdere jaren tegelijk doen, ook niet aan de UvA, dus het lijkt me sterk dat dat elders wel kan, behalve in het zijinstroomtraject.
Daarbij moet je dan 120 punten per jaar halen, dat komt neer op elke onderwijsweek 72 uur studeren, lijkt me nauwelijks haalbaar.
pi_156338418
@Merel: Er is een zogenaamde nominaalregeling aan de UvA waarbij dit dus wel mogelijk is. Alleen gaat het nu specifiek om de RuG. Het zal inderdaad niet de makkelijkste optie zijn :)
  donderdag 24 september 2015 @ 08:08:51 #255
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_156342827
Aan de RUG kun je dat buiten de zijinstroom wel vergeten, zeker nu het nieuwe curriculum er is. Ik heb ooit een kwart jaar lang 2 jaren gecombineerd (moest iets overdoen van het vorige jaar) en daar waren ze toen al mega streng over. Plus je hebt de kennis van jaar 1 nodig om jaar 2 te kunnen halen.

Trouwens, wat is nou een jaar op een mensenleven?
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_156346377
Er zijn genoeg mensen die wat ouder zijn als ze beginnen met geneeskunde! Daarnaast is het in Maastricht wel mogelijk om in te stromen in jaar 2, d.m.v. een toets over alle kennis van jaar 1. Meestal doen alleen mensen die al in Maastricht studeren daar aan mee maar volgens mij zou extern ook kunnen.

Edit: heb het even gecontroleerd maar dit kan alleen als je een (bio)medische opleiding volgt of hebt gevolgd.
pi_156350247
@Pluizel:

Bedankt voor het delen van je ervaring; ik zal het doorgeven.

@Temple:

Dat geldt inderdaad alleen voor studenten met een biomedische opleiding. En mijn vriend wil inderdaad wat tijd 'winnen', omdat hij dan al 21 jaar is als hij met de studie gaat beginnen. Natuurlijk is dit niet erg, maar de studieschuld loopt op een gegeven moment natuurlijk erg op.

Als iemand hier nog ervaring mee heeft (ook op andere uni's) dan zou ik dat ook graag horen.
pi_156720826
Dag luitjes,

Ik heb een zooi geneeskundeboeken te koop. Iemand interesse?

Vander’s Human Physiology, 12e editie Goede staat, alleen de kaft een beetje gekromd. 35 euro.

Fysische Diagnostiek, 2010 editie. Nieuwstaat. 35 euro.

Essential Clinical Anatomy, fourth edition Goede staat, alleen de kaft een beetje gekromd. 25 euro.

Marks’ Essentials of medical biochemistry, 2007 editie Nieuwstaat, 25 euro.

Essential Cell Biology, 3e editie Nieuwstaat, 25 euro.

Silhouet van de interne geneeskunde, vijfde herziene druk Goede staat, 20 euro.

Imaging atlas of human anatomy, 4e editie Nieuwstaat, 20 euro.

Algemene farmacologie, 2e druk Goede staat, 25 euro

Hygiëne en infectiepreventie, 5e druk Nieuwstaat, 25 euro
pi_156727053
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 22:36 schreef clumsy_clown het volgende:
Dag luitjes,

Ik heb een zooi geneeskundeboeken te koop. Iemand interesse?

Vander’s Human Physiology, 12e editie Goede staat, alleen de kaft een beetje gekromd. 35 euro.

Fysische Diagnostiek, 2010 editie. Nieuwstaat. 35 euro.

Essential Clinical Anatomy, fourth edition Goede staat, alleen de kaft een beetje gekromd. 25 euro.

Marks’ Essentials of medical biochemistry, 2007 editie Nieuwstaat, 25 euro.

Essential Cell Biology, 3e editie Nieuwstaat, 25 euro.

Silhouet van de interne geneeskunde, vijfde herziene druk Goede staat, 20 euro.

Imaging atlas of human anatomy, 4e editie Nieuwstaat, 20 euro.

Algemene farmacologie, 2e druk Goede staat, 25 euro

Hygiëne en infectiepreventie, 5e druk Nieuwstaat, 25 euro
Dat zijn er veel, en nog in nieuwstaat. Waarom verkoop je ze?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_156728702
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 10:31 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Dat zijn er veel, en nog in nieuwstaat. Waarom verkoop je ze?
Ik ben (al dan niet tijdelijk) gestopt want ga op Curaçao wonen en werken, en had de meesten ook in digitale vorm.
pi_156728755
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 12:09 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Ik ben (al dan niet tijdelijk) gestopt want ga op Curaçao wonen en werken, en had de meesten ook in digitale vorm.
Curaçao, wow! Wat tof. Als anesthesie assistent?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_156728817
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 12:12 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Curaçao, wow! Wat tof. Als anesthesie assistent?
Jep!
pi_156729108
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 12:15 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Jep!
Nice! Veel plezier en succes
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_156729128
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 12:28 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Nice! Veel plezier en succes
Dank je wel :)
pi_156800283
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 22:36 schreef clumsy_clown het volgende:
Dag luitjes,

Ik heb een zooi geneeskundeboeken te koop. Iemand interesse?

Vander’s Human Physiology, 12e editie Goede staat, alleen de kaft een beetje gekromd. 35 euro.

Fysische Diagnostiek, 2010 editie. Nieuwstaat. 35 euro.

Essential Clinical Anatomy, fourth edition Goede staat, alleen de kaft een beetje gekromd. 25 euro.

Marks’ Essentials of medical biochemistry, 2007 editie Nieuwstaat, 25 euro.

Essential Cell Biology, 3e editie Nieuwstaat, 25 euro.

Silhouet van de interne geneeskunde, vijfde herziene druk Goede staat, 20 euro.

Imaging atlas of human anatomy, 4e editie Nieuwstaat, 20 euro.

Algemene farmacologie, 2e druk Goede staat, 25 euro

Hygiëne en infectiepreventie, 5e druk Nieuwstaat, 25 euro
Je kan tegenwoordig super handig via bol boeken verkopen, heb ik laatst ook gedaan met een studieboek en dat ging vrij soepel.

Oh en natuurlijk heel veel plezier in Curacao!
pi_156885635
Vul hem in! De petitie voor een stagevergoeding voor de master Geneeskunde!
http://www.petities24.com(...)t_nieuwe_leenstelsel
pi_156889302
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 21:46 schreef Merel1808 het volgende:
Vul hem in! De petitie voor een stagevergoeding voor de master Geneeskunde!
http://www.petities24.com(...)t_nieuwe_leenstelsel
Wat een slechte petitie zeg, nondeju :')

Zowel inhoudelijk als het taalniveau.
I feel kinda Locrian today
pi_156894269
Ik kan mij nog herinneren toen ik 5 jaar geleden begon met mijn co-schappen dat ze met die stagevergoeding bezig waren.

Nu nog geen stap verder, accepteer het maar dat het niet gaat gebeuren. Even een paar jaar doorbijten en als arts mag je absoluut niet klagen over je startsalaris :)
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_156894585
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 10:49 schreef MaxC het volgende:
Nu nog geen stap verder, accepteer het maar dat het niet gaat gebeuren. Even een paar jaar doorbijten en als arts mag je absoluut niet klagen over je startsalaris :)
Dit.

Waar zou het geld eigenlijk vandaan moeten komen voor vergoeding van al die co's?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_156896119
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 11:16 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Dit.

Waar zou het geld eigenlijk vandaan moeten komen voor vergoeding van al die co's?
Dus omdat iets niet gelukt is in het verleden moet het maar nooit geprobeerd worden?

Stagevergoeding voor co's kan prima betaald worden met al die grote onderwijsinvesteringen die ons beloofd zijn in ruil voor het leenstelsel.
pi_156896280
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 13:10 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Dus omdat iets niet gelukt is in het verleden moet het maar nooit geprobeerd worden?

Stagevergoeding voor co's kan prima betaald worden met al die grote onderwijsinvesteringen die ons beloofd zijn in ruil voor het leenstelsel.
Ik doelde met mijn quote alleen op het laatste stukje van wat Max zei: even bikkelen en dan profiteren.

Wat betreft investeringen zou ik denken dat dat beter in kwaliteitsverbetering zou kunnen worden gestoken dan in stagevergoedingen. Maar goed, ik weet eigenlijk te weinig van de coschappen in Nederland om een duidelijke mening te hebben over de nood tot een vergoeding.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_157013893
Ja kan iemand mij nou precies uitleggen wat die co-schap vergoeding inhoud?

Ik studeer zelf ook (master) en leen ook maximaal bij. Ja vind ik persoonlijk erg kut maar ik 'weet' dat ik later kans heb op een 'goede' baan.

Ik vind het persoonlijk een beetje achterlijk dat geneeskunde studenten nu ineens gaan janken omdat ze gratis geld willen. Daarom studeer je toch ook geneeskunde zodat je later bakken met geld kan gaan vangen? Ik snap het niet.

Waarom dan notabene geneeskunde studenten? Geef dan meteen alle master studenten die 40+ uur per week zwoegen extra geld please.
pi_157020297
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 12:01 schreef Rainymood het volgende:
Ja kan iemand mij nou precies uitleggen wat die co-schap vergoeding inhoud?

Ik studeer zelf ook (master) en leen ook maximaal bij. Ja vind ik persoonlijk erg kut maar ik 'weet' dat ik later kans heb op een 'goede' baan.

Ik vind het persoonlijk een beetje achterlijk dat geneeskunde studenten nu ineens gaan janken omdat ze gratis geld willen. Daarom studeer je toch ook geneeskunde zodat je later bakken met geld kan gaan vangen? Ik snap het niet.

Waarom dan notabene geneeskunde studenten? Geef dan meteen alle master studenten die 40+ uur per week zwoegen extra geld please.
Beetje ongenuanceerd dit. Een 1-jarige ''gewone'' master is niet echt te vergelijken met fulltime ''stage'' lopen 3 jaar lang. HBO- en MBO studenten krijgen bij een stage ook gewoon stagevergoeding.

En geneeskunde gaan studeren om bakken met geld te verdienen? Dan zou je toch echt in andere sectoren moeten gaan kijken tegenwoordig.

Ben het ermee eens dat de het probleem van een grote studieschuld groter gemaakt wordt dan het is maar het is wel zo dat geneeskunde, diergeneeskunde en tandheelkunde studenten meer gevolgen van dit nieuwe leenstelsel ondervinden dan andere studenten.
pi_157037116
In ons ziekenhuis wordt weer aangedrongen om als medewerker een griepprik te halen ter bescherming voor de patiënten. Weet iemand of hier echt evidence voor is?
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_157037173
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 10:36 schreef MaxC het volgende:
In ons ziekenhuis wordt weer aangedrongen om als medewerker een griepprik te halen ter bescherming voor de patiënten. Weet iemand of hier echt evidence voor is?
Ik heb nu geen toegang tot de daadwerkelijke studies, maar dit is de onderbouwing in de NHG-richtlijn:

quote:
Personeel in verpleeghuizen, verzorgingshuizen en ziekenhuizen met direct patiëntencontact

Het is niet gebleken dat gezondheidszorgpersoneel zelf een verhoogd risico loopt op besmetting met het influenzavirus. Wel zouden verzorgers het virus kunnen overbrengen op de patiënten voor wie zij zorgen en die dikwijls tot hoogrisicogroepen behoren. Dit is de belangrijkste reden om het personeel tegen influenza te vaccineren. Tot 2006 waren de resultaten van onderzoek hiernaar wisselend: een toename van de vaccinatiegraad bij het personeel resulteerde inderdaad in een afname van de sterfte onder patiënten van ongeveer 40%, maar van een statistisch significante reductie van IAZ bij patiënten bleek geen sprake [Potter 1997, Carman 2000]. Om deze reden werd in een Cochrane-review geconcludeerd dat het bewijs voor een indirecte bescherming door vaccinatie niet geloofwaardig was [Thomas 2006]. Zeer recent, na publicatie van de genoemde review, zijn echter de resultaten van een derde RCT gepubliceerd [Hayward 2006]. In dit onderzoek werd aangetoond dat een hogere vaccinatiegraad onder verpleeghuispersoneel resulteert in zowel een reductie van sterfte als een reductie van IAZ en aan IAZ gerelateerde ziekenhuisopnamen en consultaties. Hoewel de onderzoeken zijn uitgevoerd in verpleeg- en verzorgingshuizen, is het aannemelijk dat de resultaten ook gelden voor ziekenhuizen.

Naar het oordeel van de Gezondheidsraad is er ook bij het overige gezondheidszorgpersoneel sprake van een bijzondere verantwoordelijkheid, namelijk als het personeel direct contact heeft met patiënten met een zeer hoog risico op een ernstige ziekte en sterfte door griep. Tot deze groep behoren ook het personeel in huisartsenpraktijken en thuiszorgmedewerkers.
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:47:55 #276
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_157038317
Ik heb deze week ook op pubmed en in cochrane gezocht en na jaren braaf de prik halen geloof ik dat ik dit jaar verstek laat gaan. De effectiviteit is niet aangetoond (met name dat effect op sterftereductie kan eigenlijk niet worden aangetoond door de kwaliteit van de trials), het vaccin van vorig jaar was sowieso al niet goed (de meest voorkomende variant werd niet gedekt) en je kunt een verpleeghuis (long stay) niet zomaar vergelijken met een ziekenhuis.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_157038460
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 10:38 schreef Asgard het volgende:

[..]

Ik heb nu geen toegang tot de daadwerkelijke studies, maar dit is de onderbouwing in de NHG-richtlijn:

[..]

Een strawman gebruiken om de 'verplichte' grieppriek voor medisch personeel te legitimeren. Een pareltje. Ik ben nogal sceptisch eerlijk gezegd; 3 grote onderzoeken waarvan niet één direct een significant effect laat zien.

Doet me denken aan de hygiëneprotocollen voor medisch personeel inzake het dragen van ringen wat ook nooit goed is onderbouwd. Het landelijk protocol van de IGZ refereert aan artikelen uit nursing magazines ipv core clinical journals terwijl die laatste juist géén significante toename laten zien van comorbiditeit en/of mortaliteit onder patiënten die worden verpleegd door medisch personeel dat handsieraden draagt.

Zoals vaak is het weer de onderbuik en de pathologische drang naar regels die in Nederland het beleid bepalen en niet de wetenschappelijke staving.
I feel kinda Locrian today
pi_157040175
Ik krijg er voor 15 euro eentje aangeboden. Ben geen risicogroep verder, maar zit er toch aan te denken om er juist dit jaar een te halen.

Geloof toch meer in de onderliggende moleculaire biologie dan in clinical trials.
pi_157040662
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 13:32 schreef Harunobu het volgende:
Ik krijg er voor 15 euro eentje aangeboden. Ben geen risicogroep verder, maar zit er toch aan te denken om er juist dit jaar een te halen.

Geloof toch meer in de onderliggende moleculaire biologie dan in clinical trials.
Wetenschap is geen geloof.
I feel kinda Locrian today
pi_157040993
equivocatie


De gemiddelde arts snapt sowieso niet veel van wetenschap.
pi_157041147
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 14:08 schreef Harunobu het volgende:
De gemiddelde arts snapt sowieso niet veel van wetenschap.
Waar baseer je dit op? En mocht het waar zijn dat de gemiddelde arts (wat je ook met 'gemiddeld' moge bedoelen) niet veel (wat je definitie ook moge zijn van 'veel') snapt van wetenschap, dan snap ik alsnog niet hoe dit de uitspraak dat je maar een griepprik haalt omdat je erin 'gelooft' kracht bijzet.
I feel kinda Locrian today
pi_157041206
-ga eens weg met dit gedoe-

[ Bericht 63% gewijzigd door motorbloempje op 23-10-2015 15:04:48 ]
pi_157041768
-edit-

[ Bericht 51% gewijzigd door motorbloempje op 23-10-2015 15:05:18 ]
pi_157042222
Haranobu, stop eens met dat geprovoceer. Ja. Jij ja.
Ja doei.
pi_157049275
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 14:08 schreef Harunobu het volgende:
equivocatie

De gemiddelde arts snapt sowieso niet veel van wetenschap.
Wat is wetenschap dan volgens jou en welke disciplines hebben hier dan wel verstand van?
Volgens mij is de medische sector juist bij uitstek een wetenschap, omdat jarenlang wetenschappelijk onderzoek doen de sector heel veel vooruit heeft geholpen in de zin van nieuwe diagnostiek en therapeutische mogelijkheden.
  maandag 26 oktober 2015 @ 02:33:18 #286
299601 ZwarteSteen
Kop die steen
pi_157104777
Gewoon meteen aan de tamiflu gaan, hebben we toch nog genoeg van liggen. :') nee, ook dit jaar pas ik voor de griepprik.
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 18:27:14 #287
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_157139896
is er hier een aios in een perifere ziekenhuis, wie ik in pm een vraag mag stellen over zijn/haar loon? (gaat om de bruto/netto verhouding)
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_157323466
Nog over die stagevergoeding:
Het zijn de ziekenhuizen die profiteren van de productie die co's leveren, maar die hebben er geen zin in om verschillende redenen: elke cent wordt al omgedraaid en daarnaast 'wij kregen het vroeger ook niet'. Dus wijzen ze die naar de minister. Maar de minister heeft er geen zin in, want wil het geld steken in 'echte onderwijsverbeteringen' en vindt dat geneeskunde studenten genoeg kans hebben op een goed salaris na afloop van de studie. Dus wijzen ze naar elkaar en gebeurt er niets.
Toen mijn moeder nog studeerde waren er al stemmen over een stagevergoeding, inmiddels zijn we 25 jaar verder. Ik vind het een dappere poging om de discussie goed op gang te krijgen, maar het wordt enkel een teleurstelling ben ik bang.
  vrijdag 6 november 2015 @ 19:26:44 #289
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_157365791
Zojuist op het NVK congres een erg mooie presentatie van hoogleraar Peter Pickkers (IC, Radboud MC) bijgewoond over het onderzoek naar de capaciteiten van Wim Hof, aka The iceman. Bizarre resultaten die ze ook bij een groep vrijwillers hebben gekregen zeg :{ mooi onderzoek :Y

Zal eens kijken of ik een linkje kan vinden , gevonden:
http://www.pnas.org/content/111/20/7379

[ Bericht 12% gewijzigd door chriztiaan op 06-11-2015 19:42:20 ]
pi_157366624
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 18:27 schreef gohan16 het volgende:
is er hier een aios in een perifere ziekenhuis, wie ik in pm een vraag mag stellen over zijn/haar loon? (gaat om de bruto/netto verhouding)
Kun je gewoon googlen ook, zijn van die tabelletjes voor.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_157367151
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2015 19:26 schreef chriztiaan het volgende:
Zojuist op het NVK congres een erg mooie presentatie van hoogleraar Peter Pickkers (IC, Radboud MC) bijgewoond over het onderzoek naar de capaciteiten van Wim Hof, aka The iceman. Bizarre resultaten die ze ook bij een groep vrijwillers hebben gekregen zeg :{ mooi onderzoek :Y

Zal eens kijken of ik een linkje kan vinden , gevonden:
http://www.pnas.org/content/111/20/7379
Hadden ze het nog over conditionering (onbewust)? Want als ik het zo lees heeft het daar meer van weg dan dat de vrijwilligers daadwerkelijk bewust bepaalde cytokines gingen stimuleren.

Zijn daar vragen over geweest?
I feel kinda Locrian today
pi_157468152
Lieve mensen van dit topic, ik had een vraag :)

Ik ga binnenkort beginnen met de co-schappen en nou vroeg ik me af:
Wat voor advies zouden jullie willen hebben gehad voor dat je begon aan de co-schappen?
Wat zijn dingen die echt handig zijn om te weten/te doen/of om juist te laten?

Kortom wat zijn de wijze lezen van de oudejaars hier?

Alvast bedankt *O*
pi_157469110
Voor elk coschap je goed inlezen ;)

Klinkt cliché, maar ik heb nog wel eens de fout gemaakt om te denken: 'oh, dat ken ik allemaal wel'. In de praktijk valt het dan toch tegen omdat je de kennis ook moet toepassen.
Vooral bij de snijdende vakken is kennis erg belangrijk. Met name die specialismen beoordelen je meer op kennis dan of je een leuk rokje aan hebt. Hoewel dat laatste altijd ervoor zorgt dat je een coschap haalt ook al weet je geen ene moer. Mooi lachje en rokje en bij veel specialismen hoef je geen drol te weten. Sneu maar waar.

Daarnaast: vragen stellen. Dat wordt altijd op prijs gesteld en terecht; je bent er uiteindelijk om te leren. En iets leren zonder dat je vragen stelt, wekt argwaan op bij de specialisten. Dan kom je al snel laconiek over.

En natuurlijk de grootste truc die elke slimme co-assistent doet: vragen naar de bekende weg. Dat maakt op één of andere manier altijd heel veel indruk op specialisten. Dus iets vragen waar je eigenlijk het antwoord al van weet:

*tijdens buik-OK*
Die spier die je nu klieft is toch de m. rectus abdominis?

*op de poli neurologie*
Bij peracute hoofdpijn moet je toch ALTIJD een CT maken om een SAB aan te tonen? En uitsluiten kun je met een lumbaal punctie toch?

'Toch' is het toverwoord.

Welkom tot de meest gehate elite op Fok! en veel succes met je coschappen ^O^
I feel kinda Locrian today
pi_157471543
Hai,

Ik zit met het volgende. Ik zou graag toch nog aan geneeskunde willen beginnen. Ik ben helaas al 22 jaar, en wordt dit studiejaar zelfs 23 jaar. Tevens ben ik 95% klaar met mijn huidige studie Economie. Mijn vraag aan jullie is het volgende:

Ben ik te oud om geneeskunde te studeren en dan uiteindelijk geen huisarts te worden? Ik zou mij graag willen specialiseren, echter ben ik enkel huisartsen tegen gekomen die uiteindelijk ook op latere leeftijd geneeskunde deden.

Heeft iemand hier ervaring met het pre-master jaar? Verschillende universiteiten bieden dit aan, dan doe je de bachelor in 1 heel intensief jaar waarna je daarna de master mag gaan doen. Dit scheelt natuurlijk aanzienlijk qua tijd (niet qua moeite).

EDIT: lees nu net wat posts door op de vorige pagina, had die nog niet gezien.
pi_157471658
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:51 schreef uvastudentje het volgende:
Hoi, misschien weet iemand van jullie dit te beantwoorden. Een vriend van mij rond dit jaar zijn bachelor rechtsgeleerdheid af, maar hij zou toch nog een geneeskunde willen studeren. Opzich geen probleem natuurlijk, alleen duurt het wel weer 6 jaar alvorens je basisarts bent. Hij vroeg zich af of het mogelijk was om de bachelorfase in 2 jaar af te ronden. Hij hoeft ook niet mee te loten ivm klasse a (of is dat weer veranderd?).
Wat is klasse A?

EDIT: nvm
pi_157474511
quote:
10s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:07 schreef devbarca het volgende:
Lieve mensen van dit topic, ik had een vraag :)

Ik ga binnenkort beginnen met de co-schappen en nou vroeg ik me af:
Wat voor advies zouden jullie willen hebben gehad voor dat je begon aan de co-schappen?
Wat zijn dingen die echt handig zijn om te weten/te doen/of om juist te laten?

Kortom wat zijn de wijze lezen van de oudejaars hier?

Alvast bedankt *O*
Koffie voor je arts assistent halen natuurlijk oO<

Maar zonder grappen; laat je zien. Stel vragen, laat zien dat je geïnteresseerd bent en dat je er bent om wat te leren. Kijk vooral ook onderzoeken en ingrepen mee, loop mee met een verpleegkundige etc.
Shine bright like a diamond.
pi_157474700
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2015 14:01 schreef starla het volgende:
Voor elk coschap je goed inlezen ;)

Klinkt cliché, maar ik heb nog wel eens de fout gemaakt om te denken: 'oh, dat ken ik allemaal wel'. In de praktijk valt het dan toch tegen omdat je de kennis ook moet toepassen.
Vooral bij de snijdende vakken is kennis erg belangrijk. Met name die specialismen beoordelen je meer op kennis dan of je een leuk rokje aan hebt. Hoewel dat laatste altijd ervoor zorgt dat je een coschap haalt ook al weet je geen ene moer. Mooi lachje en rokje en bij veel specialismen hoef je geen drol te weten. Sneu maar waar.

Daarnaast: vragen stellen. Dat wordt altijd op prijs gesteld en terecht; je bent er uiteindelijk om te leren. En iets leren zonder dat je vragen stelt, wekt argwaan op bij de specialisten. Dan kom je al snel laconiek over.

En natuurlijk de grootste truc die elke slimme co-assistent doet: vragen naar de bekende weg. Dat maakt op één of andere manier altijd heel veel indruk op specialisten. Dus iets vragen waar je eigenlijk het antwoord al van weet:

*tijdens buik-OK*
Die spier die je nu klieft is toch de m. rectus abdominis?

*op de poli neurologie*
Bij peracute hoofdpijn moet je toch ALTIJD een CT maken om een SAB aan te tonen? En uitsluiten kun je met een lumbaal punctie toch?

'Toch' is het toverwoord.

Welkom tot de meest gehate elite op Fok! en veel succes met je coschappen ^O^
Geniaal advies _O_

Aanvulling: toon initiatief. Zowel praktisch als academisch. Stel bijvoorbeeld voor om een presentatie over iets te geven dat je tijdens co-schap hebt gezien, ook als dat niet verplicht is. Of als je wel een verplichte presentatie moet geven, kom dan zelf met een onderwerp - assertieve houding wordt meestal wel gewaardeerd.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_157474745
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 16:22 schreef TenEindeRaad12345 het volgende:
Hai,

Ik zit met het volgende. Ik zou graag toch nog aan geneeskunde willen beginnen. Ik ben helaas al 22 jaar, en wordt dit studiejaar zelfs 23 jaar. Tevens ben ik 95% klaar met mijn huidige studie Economie. Mijn vraag aan jullie is het volgende:

Ben ik te oud om geneeskunde te studeren en dan uiteindelijk geen huisarts te worden? Ik zou mij graag willen specialiseren, echter ben ik enkel huisartsen tegen gekomen die uiteindelijk ook op latere leeftijd geneeskunde deden.

Heeft iemand hier ervaring met het pre-master jaar? Verschillende universiteiten bieden dit aan, dan doe je de bachelor in 1 heel intensief jaar waarna je daarna de master mag gaan doen. Dit scheelt natuurlijk aanzienlijk qua tijd (niet qua moeite).

EDIT: lees nu net wat posts door op de vorige pagina, had die nog niet gezien.
Welk specialisme trekt je? Waarom per se geen huisarts?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_157476803
Internist of Neurochirurgie. Geen huisarts omdat ik mij het liefst op een bepaald,specifiek, vlak wil specialiseren, en dat is bij huisarts niet het geval (zover ik weet).
pi_157478023
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2015 18:50 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Geniaal advies _O_

Aanvulling: toon initiatief. Zowel praktisch als academisch. Stel bijvoorbeeld voor om een presentatie over iets te geven dat je tijdens co-schap hebt gezien, ook als dat niet verplicht is. Of als je wel een verplichte presentatie moet geven, kom dan zelf met een onderwerp - assertieve houding wordt meestal wel gewaardeerd.
Maar te assertief is ook weer niet goed hoor, daar kan ik me mateloos aan irriteren..
Shine bright like a diamond.
pi_157480776


[ Bericht 12% gewijzigd door DefinitionX op 11-11-2015 23:02:12 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')