abonnement Unibet Coolblue
pi_144130258
OP:

Ik zelf geloof niet in een God. Niet dat ik het totaal uitsluit, want de 'big bang theory' vind ik ook een theorie die me ver te boven gaat. Maar toch vind ik dat van alle onbevatbare theorieen nog degene waar het meeste aantoonbare bewijs/logische aanwijzingen voor te vinden is. En ook scheelt het dat eigenlijk de meeste wetenschappers die hierin onderzoek naar doen een klein beetje op 1 lijn zitten over hoe en wanneer het ongeveer gebeurd is. Nieuwe informatie door onderzoek kan dat beeld soms nog wat veranderen. Niemand heeft er belang bij om die nieuwe informatie niet te accepteren zolang die informatie goed aantoonbaar en te beargumenteren is, een onderzoeker wil zoveel mogelijk duidelijke feiten.

Dat is wel anders met geloof, waar bij een heleboel verschillende theorieen/religies hebt waarbinnen ook nog eens weer heel veel verschillende substromingen en andere intepretaties van woorden uiit De Bijbel en de Koran toegepast worden. Het is niet meer objectief, want nieuwe informatie zoeken of deze toelaten betekend dat je God/Allah durft te betwijfelen.

Ik ben van mening: moet je niet gewoon als zo'n goed mogelijk mens leven? Als God niet bestaat dan heeft je leven op aarde sowieso altijd nog betekenis gehad. Als je na je overlijden er toch achterkomt dat ie voor jou onverwachts blijkt te bestaan, dan zou ie je toch alsnog toelaten in de hemel.

Want als ik b.v. zie hoe Jesus vond dat een goed mens moest leven:

quote:
vereer alleen Mij
maak geen afgodsbeelden
misbruik Mijn Naam niet
houd de sabbat in ere
toon eerbied voor je vader en je moeder
pleeg geen moord
pleeg geen overspel
steel niet
lieg niet
zet je zinnen niet op iemand of op iets van een ander.
Dan doe ik vrijwel al die dingen al. Uit mezelf nog wel helemaal.
Is dat niet de uiteindelijke intentie, dat je die dingen doet? En vereer ik daarmee al niet automatisch Jesus? Ondanks dat ik niet naar de kerk ga.

quote:
God liefhebben met alles wat in je vermogen ligt;
en je naaste liefhebben als jezelf.
Als je je naasten lief hebt als jezelf,,heb je dan niet automatisch God ook lief?
Moet je daarvoor naar de kerk? Want b.v. je kan nog 50 jaar lang de hele week in de kerk aanwezig zijn en dienen, maar als je intussen je schuldig maakt aan aanranding van kinderen...

Dus: als er toch een God nog zou bestaan: zou goed en eerlijk leven dan niet genoeg zijn om Hem/Jesus te vereren en liefhebben? Want als zo'n priester zulke vreselijke daden uiteindelijk vergeven kan worden, zou het veel minder erge feit dat je niet in de kerk kwam (maar verder wel grotendeels leefde zoals Hij/Jesus dat wilden) NIET vergeven kunnen worden?

Samenvatting: zou een goed mens zijn, met respect en liefde naar anderen, die z'n naasten en zwakkeren helpt wanneer het nodig is en geen crimineel of onfatsoenlijk gedrag vertoont zoals stelen of vreemdgaan, niet in alle gevallen het beste zijn? Als er geen God bestaat dan heb je in elk geval een aards leven van enige betekenis gehad, en als ie toch wel blijkt te bestaan, zou je toch alsnog wel als goed mens 'binnen mogen'? Want de belangrijkste essentie van geloven lijkt me niet zoveel mogelijk in de kerkbanken zitten.

Wat denken rde eligieuze mensen hiervan? Ik ben benieuwd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144130286
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 11:20 schreef erodome het volgende:

[..]

Want om eerlijk te zijn denk ik er eigenlijk net zo over, kom in mijn wereldbeeld leven en het leven wordt hartstikke mooi :P
Overtuig me dat jouw wereldbeeld klopt, en ik doe mee. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144130344
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 11:25 schreef erodome het volgende:

[..]

Met de wereld omgaan gaat me anders prima af, wat zou er verbeteren aan mijn leven als ik mijn "droombeeld" los zou laten?
Stel, het lukt je, iemand ziet het licht en wordt ongelovig, wat doet dat dan voor zijn/haar leven?
Omgaan met de wereld gaat een kind van 5 ook prima af. Toch vinden wij het belangrijk om kinderen allerlei kennis van de wereld bij te brengen, opdat het nog beter met de wereld om kan gaan en dat vroeg of laat zelfstandig kan.

En dat werkt alleen als de kennis die je zo'n kind bijbrengt klopt.

Als 'het is geestelijk prettig' het enige criterium was dat mensen hanteerden om hun 'kennis' te beoordelen dan hadden wij nu niet via internet een gesprek met elkaar gehad. Dat was dan onmogelijk geweest.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144131989
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 11:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omgaan met de wereld gaat een kind van 5 ook prima af. Toch vinden wij het belangrijk om kinderen allerlei kennis van de wereld bij te brengen, opdat het nog beter met de wereld om kan gaan en dat vroeg of laat zelfstandig kan.

En dat werkt alleen als de kennis die je zo'n kind bijbrengt klopt.

Als 'het is geestelijk prettig' het enige criterium was dat mensen hanteerden om hun 'kennis' te beoordelen dan hadden wij nu niet via internet een gesprek met elkaar gehad. Dat was dan onmogelijk geweest.
Je doet nu net alsof het een het andere uitsluit. Dat is niet waar.

Maar ik ben wel werkelijk benieuwd naar het antwoord op de vraag hoe iemands leven dan verbeterd als jij die van hun droombeeld af kan helpen. Je zegt vrij stellig dat je denkt dat dat echt beter voor ze zal zijn, kan je me uitleggen waarom?

Het internet e.d. is namelijk prima ontstaan naast dat geloven, geloven op zichzelf zit dat niet in de weg, de verdere levensbeschouwing kan dat wel in de weg zitten soms, maar dat staat los van geloven, dat kunnen ook andere levensbeschouwingen zijn.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_144132153
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 11:18 schreef erodome het volgende:

[..]

Nice, respect voor deze post... Herken het ook wel vanuit de andere kant.

Zelf vind ik het echt heel moeilijk om het goed uit te leggen, het is een soort "out of the box" kijken voor mij. Nu heb ik geen conventioneel geloof, maar ik ontken de wetenschap niet, ik geloof dat er meer is en dat de wetenschap daar ook wel achter zal komen.

Het zijn conclusie's die ik trek die ondersteunt worden door ervaringen, door kennis, maar ook door "gevoel".
Ik vraag me vooral af hoe dat anders is voor een atheist, is het ook niet zo dat de som van de ervaring en kennis bij hun komt tot de conclusie "geen god", dat dat ook een "gevoel" is? Het is voor hun niet logisch, maar het gaat ook voorbij het zeker weten.
Voor mij is het vrij logisch dat er wel meer is waardoor het voor mij bijna een levensdoel is om daar echt mijn vinger op te kunnen leggen. Om die rode draad te pakken te krijgen.

Als je kijkt wat er via de "spirituele" weg gedaan kan worden dan is dat mateloos interessant naar mijn mening, ik heb gewoon een diepe behoefte daar meer van te weten.
Zeker weten is het natuurlijk niet. Zeker weten dat God niet bestaat gaat ook in het jaar 40.000 na Christus niet mogelijk zijn, want als hij er echt niet is dan kan dat niet bewezen worden. Maar "aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" is het voor mij wel. Het is zo onlogisch dat de traditionele God steekt achter de wonderen van het universum dat ik dat naast mij neer leg.

Echter kan ik mij wel verplaatsen in mensen die geloven dat er "iets" is. Ik kan niet zo tegen het ietsisme, omdat ik dan toch meer duiding wil hebben, maar een niet-traditionele God is niet uitgesloten. Misschien is het ook wel eentje die intervenieert, maar dat wij dat niet als zodanig herkennen. Jeetje, ik ben er ergens nog best zeker van dat het hele universum zomaar een simulatie kan zijn.

De ietsisten en agnosten kan ik dus wel begrijpen. Denken dat er iets anders dan de traditionele God is, of die vraag juist verwerpen en eerlijk toegeven dat men het niet weet. Alleen het dogmatisch vasthouden aan een geloof dat gestoeld is op principes die allang verworpen zijn door de empirische wetenschap, dat vind ik moeilijk te begrijpen. Ik ben daar heel rigide in, en begin zelf pas langzaam te leren dat het voor sommigen niet eens zit in de letterlijke navolging van die teksten, maar meer in het handelen in de geest van de gedachte. Dan deel ik die opvatting nog niet, maar kan ik het wel beter laten zoals het is, zonder mensen te willen vertellen dat hun opvatting eigenlijk niet klopt, wetenschappelijk gezien.
pi_144132222
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:33 schreef erodome het volgende:

[..]

Je doet nu net alsof het een het andere uitsluit. Dat is niet waar.
De werkelijkheid kan prettig zijn, sure. Maar is dat vaak ook niet. Zoals ik vaker zeg: wat wij wel of niet prettig vinden heeft geen invloed op de aard van de werkelijkheid. En dat zou dan wat mij betreft ook geen criterium moeten zijn in wat we geloven.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:33 schreef erodome het volgende:

Maar ik ben wel werkelijk benieuwd naar het antwoord op de vraag hoe iemands leven dan verbeterd als jij die van hun droombeeld af kan helpen. Je zegt vrij stellig dat je denkt dat dat echt beter voor ze zal zijn, kan je me uitleggen waarom?
Nogmaals... als 'wat vinden we prettig?' het enige criterium was waarmee we onze kennis beoordelen zou de volledige wetenschap niet bestaan, en zouden we al zeker niet een gesprek via internet met elkaar hebben.

De wetenschap had nu al veel verder kunnen zijn als we die gedachte 2000 jaar geleden al hadden laten varen. En als we die niet hadden laten varen zouden we nu echt nog in de middeleeuwen leven.

Natuurlijk is er filosofisch geen reden om het 1 boven het ander te prefereren, maar ik geef toch de voorkeur aan de moderne maatschappij en de moderne wetenschappelijke kennis dan de staat waarin de mens 1000 jaar geleden verkeerde.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:33 schreef erodome het volgende:

Het internet e.d. is namelijk prima ontstaan naast dat geloven, geloven op zichzelf zit dat niet in de weg, de verdere levensbeschouwing kan dat wel in de weg zitten soms, maar dat staat los van geloven, dat kunnen ook andere levensbeschouwingen zijn.
Ja, puur deïsme zit de wetenschap inderdaad niet in de weg. 1 probleempje: pure deïsten bestaan niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144132372
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:38 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Zeker weten is het natuurlijk niet. Zeker weten dat God niet bestaat gaat ook in het jaar 40.000 na Christus niet mogelijk zijn, want als hij er echt niet is dan kan dat niet bewezen worden. Maar "aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" is het voor mij wel. Het is zo onlogisch dat de traditionele God steekt achter de wonderen van het universum dat ik dat naast mij neer leg.

Echter kan ik mij wel verplaatsen in mensen die geloven dat er "iets" is. Ik kan niet zo tegen het ietsisme, omdat ik dan toch meer duiding wil hebben, maar een niet-traditionele God is niet uitgesloten. Misschien is het ook wel eentje die intervenieert, maar dat wij dat niet als zodanig herkennen. Jeetje, ik ben er ergens nog best zeker van dat het hele universum zomaar een simulatie kan zijn.

De ietsisten en agnosten kan ik dus wel begrijpen. Denken dat er iets anders dan de traditionele God is, of die vraag juist verwerpen en eerlijk toegeven dat men het niet weet. Alleen het dogmatisch vasthouden aan een geloof dat gestoeld is op principes die allang verworpen zijn door de empirische wetenschap, dat vind ik moeilijk te begrijpen. Ik ben daar heel rigide in, en begin zelf pas langzaam te leren dat het voor sommigen niet eens zit in de letterlijke navolging van die teksten, maar meer in het handelen in de geest van de gedachte. Dan deel ik die opvatting nog niet, maar kan ik het wel beter laten zoals het is, zonder mensen te willen vertellen dat hun opvatting eigenlijk niet klopt, wetenschappelijk gezien.
Ook voor mij is het lastig om andere geloofsvormen goed te begrijpen, net zoals het lastig is atheisme goed te begrijpen, maar het niet letterlijk nemen van de oude teksten vind ik dan weer het meest logische om als uitgangspunt te nemen.

Die verhalen stammen uit de mondelinge overlevering, daar werden verhalen nooit letterlijk genomen, dat werkt namelijk niet als je het door wil geven. Iedereen heeft weleens een kringspelletje op de basisschool gedaan met een woord of een zin door fluisteren, dat komt maar zelden echt goed.
Je ziet dat bv terug in de bard-traditie, die hele diepe wortels heeft in de geschiedenis, verhalen vertellen werd echt als een kunst gezien waarbij het moraal van het verhaal nooit mocht veranderen, maar dichterlijke vrijheid heel normaal was.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_144132758
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

De werkelijkheid kan prettig zijn, sure. Maar is dat vaak ook niet. Zoals ik vaker zeg: wat wij wel of niet prettig vinden heeft geen invloed op de aard van de werkelijkheid. En dat zou dan wat mij betreft ook geen criterium moeten zijn in wat we geloven.
Ik weet niet goed waar dat prettig vandaan komt, waar wordt dan beweerd dat geloof alleen maar prettige gedachtes bevat? Dat is dan ook geen criterium, dat is iets wat jij er aan de haren bijsleept.

quote:
Nogmaals... als 'wat vinden we prettig?' het enige criterium was waarmee we onze kennis beoordelen zou de volledige wetenschap niet bestaan, en zouden we al zeker niet een gesprek via internet met elkaar hebben.
Ik denk juist dat de gedachte wat vinden we prettig de grootste drijfveer achter de wetenschap is geweest en altijd zal blijven. Onze wereld beter/makkelijker maken is toch wel een grote drijfveer daarachter.
Het internet is ook ontstaan vanuit een verlangen beter te kunnen communiceren.

Maar nogmaals, wat dit prettig er ineens bij doet is me niet duidelijk. Ik vroeg hoe het mijn leven zou verbeteren als ik mijn geloof los zou laten.

quote:
Nee, mijn bedoeling is om mensen tot nadenken aan te zetten. Het is mijn stellige overtuiging dat het beter is voor mensen als ze leven in de werkelijkheid, en niet in een droomwereld.
Dit is wat jij zei, jouw bedoeling, hier.... Hoe is dat beter voor mij?

quote:
De wetenschap had nu al veel verder kunnen zijn als we die gedachte 2000 jaar geleden al hadden laten varen. En als we die niet hadden laten varen zouden we nu echt nog in de middeleeuwen leven.
Ben ik niet met je eens, kijk eens naar de perzen, kijk eens naar de grieken, de romeinen, de azteken, de maya´s en ga zo maar door. Toch wel wat voorbeelden van grote vooruitgang, allemaal onder de vleugel van geloof.
Vind dit beeld wat je schetst meer dan eenzijdig en eigenlijk een beetje oneerlijk.

quote:
Natuurlijk is er filosofisch geen reden om het 1 boven het ander te prefereren, maar ik geef toch de voorkeur aan de moderne maatschappij en de moderne wetenschappelijke kennis dan de staat waarin de mens 1000 jaar geleden verkeerde.
Ik geef de voorkeur aan wat goed werkt, het beste van vele werelden. Vooruitgang ben ik helemaal niet tegen, maar dat alleen maar ratio, ik denk dat het niet goed is. Ons geestelijk leven verwaarlozen gaat ons problemen opleveren, sterker nog, dat doet het al.

quote:
Ja, puur deïsme zit de wetenschap inderdaad niet in de weg. 1 probleempje: pure deïsten bestaan niet.
Nogmaals, niet mee eens.

Maar beantwoord nu eens die vraag, jij stelt dat het jouw bedoeling is om mensen tot nadenken aan te zetten, dat het beter voor ze is om hun droombeeld op te geven.
Hoe werkt dat dan, wat veranderd er in mijn(of andermans) leven als het je lukt en je tot iemand "doordringt".
Als het zoveel beter voor ze is wat doet het dan?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_144132903
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:46 schreef erodome het volgende:

[..]

Ook voor mij is het lastig om andere geloofsvormen goed te begrijpen, net zoals het lastig is atheisme goed te begrijpen, maar het niet letterlijk nemen van de oude teksten vind ik dan weer het meest logische om als uitgangspunt te nemen.

Die verhalen stammen uit de mondelinge overlevering, daar werden verhalen nooit letterlijk genomen, dat werkt namelijk niet als je het door wil geven. Iedereen heeft weleens een kringspelletje op de basisschool gedaan met een woord of een zin door fluisteren, dat komt maar zelden echt goed.
Je ziet dat bv terug in de bard-traditie, die hele diepe wortels heeft in de geschiedenis, verhalen vertellen werd echt als een kunst gezien waarbij het moraal van het verhaal nooit mocht veranderen, maar dichterlijke vrijheid heel normaal was.
Uiteraard, dat was heel vroeger. Maar mensen hebben nu eenmaal de neiging om dingen die geschreven staan, heel letterlijk te nemen. En ooit zijn die verhalen op schrift vastgelegd. Dus iemand die echt gelooft dat de aarde pas 7000 jaar oud is, tsja, die kan ik niet serieus nemen. Die zal ik ook aanspreken op de fout. Het is namelijk pertinent niet waar en ik vind het niet kunnen dat die ideeën doorgegeven worden aan bijvoorbeeld kinderen.

Iemand die gelooft dat er een God is die een moreel kompas is, daar heb ik minder moeite mee. Ja, natuurlijk bestaat God niet en natuurlijk heeft het geloof niet het alleenrecht op dat morele kompas, maar ik kan iets beter begrijpen dat er mensen zijn die een overtuiging hebben, en in die geest willen leven.
pi_144133727
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:59 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik weet niet goed waar dat prettig vandaan komt, waar wordt dan beweerd dat geloof alleen maar prettige gedachtes bevat? Dat is dan ook geen criterium, dat is iets wat jij er aan de haren bijsleept.
Het is niet iets dat ik verzin, maar wat keer op keer in discussie met gelovigen boven komt drijven.

Maar goed, om het spannend te houden: op basis van welke criteria zou iemand volgens jou religieuze overtuigingen voor waar aannemen? Want met kennis heeft het in elk geval niets te maken.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:59 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik denk juist dat de gedachte wat vinden we prettig de grootste drijfveer achter de wetenschap is geweest en altijd zal blijven. Onze wereld beter/makkelijker maken is toch wel een grote drijfveer daarachter.
Het internet is ook ontstaan vanuit een verlangen beter te kunnen communiceren.
Goed punt. Aan de andere kant: dat dat werkelijk gunstig uitwerkt voor mensen staat in dit geval buiten kijf. Datzelfde geldt dan weer niet voor religieuze overtuigingen.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:59 schreef erodome het volgende:

Maar nogmaals, wat dit prettig er ineens bij doet is me niet duidelijk. Ik vroeg hoe het mijn leven zou verbeteren als ik mijn geloof los zou laten.
Voor de 3e keer: het is dankzij mensen die hun geloof loslieten ten aanzien van de aard van de werkelijkheid dat wij nu in staat zijn dit gesprek te voeren. Of betwist je dat?

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:59 schreef erodome het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens, kijk eens naar de perzen, kijk eens naar de grieken, de romeinen, de azteken, de maya´s en ga zo maar door. Toch wel wat voorbeelden van grote vooruitgang, allemaal onder de vleugel van geloof.
Vind dit beeld wat je schetst meer dan eenzijdig en eigenlijk een beetje oneerlijk.
Ja, ook wetenschappers zijn met grote getale religieus geweest. Maar het is alles behalve dankzij hun geloof dat er vooruitgang werd geboekt. De laatste 2000 jaar zijn 1 groot gevecht tussen religie en rationeel denken geweest.

Nee, het is inderdaad niet zo dat religie erin is geslaagd om wetenschappelijke vooruitgang helemaal te blokkeren. Maar om dat nou een verdienste te noemen, dat lijkt me echt idioot.

Wat hebben we nu echt te danken aan religie? In positieve zin?

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:59 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik geef de voorkeur aan wat goed werkt, het beste van vele werelden. Vooruitgang ben ik helemaal niet tegen, maar dat alleen maar ratio, ik denk dat het niet goed is. Ons geestelijk leven verwaarlozen gaat ons problemen opleveren, sterker nog, dat doet het al.
Waarom zou het rationeel zijn om ons geestelijke leven te verwaarlozen? Hoe kom je daarbij?

En denk je werkelijk dat dat is wat atheïsten doen?

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:59 schreef erodome het volgende:

[..]

Nogmaals, niet mee eens.

Maar beantwoord nu eens die vraag, jij stelt dat het jouw bedoeling is om mensen tot nadenken aan te zetten, dat het beter voor ze is om hun droombeeld op te geven.
Hoe werkt dat dan, wat veranderd er in mijn(of andermans) leven als het je lukt en je tot iemand "doordringt".
Als het zoveel beter voor ze is wat doet het dan?
Heb je mijn antwoord daarop nu 3 keer niet gelezen, of begrijp je me gewoon niet? :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 03-09-2014 13:52:39 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144133905
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 11:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omgaan met de wereld gaat een kind van 5 ook prima af. Toch vinden wij het belangrijk om kinderen allerlei kennis van de wereld bij te brengen, opdat het nog beter met de wereld om kan gaan en dat vroeg of laat zelfstandig kan.

En dat werkt alleen als de kennis die je zo'n kind bijbrengt klopt.

Als 'het is geestelijk prettig' het enige criterium was dat mensen hanteerden om hun 'kennis' te beoordelen dan hadden wij nu niet via internet een gesprek met elkaar gehad. Dat was dan onmogelijk geweest.
Een kind van 5 heeft betere kennis als atheisten. Een kind begrijpt nog dat het ene of het andere kan gebeuren, het wordt gekozen. Atheisten begrijpen alleen dat een oorzaak dwingt tot een gevolg, en dat het nooit ergens anders op kan uitkomen. En atheisten worden ook alleen maar gedwongen door bewijs in wat ze als echt accepteren. Atheisten kiezen niks, het is een en al dwingelandij. Of liefde en haat en God en de ziel wel of niet bestaan, je moet het antwoord kiezen, door expressie met emotie met je vrije wil. Daarom hebben ze vrijheid van meningsuiting samen met vrijheid van religie staan in de grondwet van de VS. In de atheistische grondwet staat daarentegen: ieder is gedwongen zijn uitingen te laten dwingen door bewijs, anders krijg je straf.
  woensdag 3 september 2014 @ 13:41:35 #12
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_144133932
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:59 schreef erodome het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens, kijk eens naar de perzen, kijk eens naar de grieken, de romeinen, de azteken, de maya´s en ga zo maar door. Toch wel wat voorbeelden van grote vooruitgang, allemaal onder de vleugel van geloof.
Vind dit beeld wat je schetst meer dan eenzijdig en eigenlijk een beetje oneerlijk.
Van de Perzen, Azteken etc. weet ik niet zoveel af, maar van de Grieken (en tot een bepaalde periode de Romeinen ook) weet ik dat ze vrij goed doorhadden dat het geloof dat mensen aanhangen gebonden is aan een bepaalde cultuur in een bepaalde streek. Ze hadden daardoor niet de illusie dat er zoiets bestaat als "het ware geloof" en lieten iedereen toe te geloven wat ze wilden, zonder er vanuit te gaan dat het geloof van een bepaald volk iets te maken had met de werkelijkheid. Die instelling heeft tot een enorme rijkdom aan uitvindingen, ontdekkingen, filosofieën etc. geleid.
pi_144134110
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:40 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Een kind van 5 heeft betere kennis als atheisten.
Technisch gezien worden kinderen zonder godsgeloof geboren en zijn ze derhalve, per definitie, atheist. Maar toegegeven: ook een zeker talent voor religie is aangeboren.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:40 schreef Syamsu het volgende:

Een kind begrijpt nog dat het ene of het andere kan gebeuren, het wordt gekozen.
Je projecteer nu je eigen geloof op kinderen, niet doen. Kinderen begrijpen niks en begrijpen dat ze niks begrijpen. Niet meer dan dat.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:40 schreef Syamsu het volgende:

Atheisten begrijpen alleen dat een oorzaak dwingt tot een gevolg, en dat het nooit ergens anders op kan uitkomen.
Er zijn tal van atheïsten onder de aanhangers van de Kopenhagen interpretatie van de kwantumfysica. Dus wat je hier zegt klopt toch echt niet. :D

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:40 schreef Syamsu het volgende:

En atheisten worden ook alleen maar gedwongen door bewijs in wat ze als echt accepteren.
Eveneens onzin. Een goed argument voor stelling X is wat mij betreft voldoende om het voor waar aan te nemen. Je lijkt nogal wat stereotype ideeën over atheïsten te hebben.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:40 schreef Syamsu het volgende:

Atheisten kiezen niks, het is een en al dwingelandij. Of liefde en haat en God en de ziel wel of niet bestaan, je moet het antwoord kiezen, door expressie met emotie met je vrije wil.
Enzovoort, enzovoort. Heb je wel eens de moeite genomen dit aan een atheïst te vragen (en ook naar het antwoord te luisteren)? Het lijkt er namelijk niet op.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:40 schreef Syamsu het volgende:

Daarom hebben ze vrijheid van meningsuiting samen met vrijheid van religie staan in de grondwet van de VS. In de atheistische grondwet staat daarentegen: ieder is gedwongen zijn uitingen te laten dwingen door bewijs, anders krijg je straf.
'Atheïstische grondwet'. :') Gast....
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144134111
Geloof heeft denk ik meer met gevoel te maken dan je denken.
Je voelt liefde voor je geloof, het gevolg is dat je gevoel omzet in denken.
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144134205
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:47 schreef TitanicLover het volgende:
Geloof heeft denk ik meer met gevoel te maken dan je denken.
Je voelt liefde voor je geloof, het gevolg is dat je gevoel omzet in denken.
Gevoel (en instinct) is een mechanisme dat tot handelen aanzet daar waar denken teveel tijd kost. Als zodanig is het een zeer nuttig mechanisme, zeker daar waar snelheid van handelen belangrijker is dan nauwkeurigheid.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144134326
quote:
2s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:41 schreef Tijn het volgende:

[..]

Van de Perzen, Azteken etc. weet ik niet zoveel af, maar van de Grieken (en tot een bepaalde periode de Romeinen ook) weet ik dat ze vrij goed doorhadden dat het geloof dat mensen aanhangen gebonden is aan een bepaalde cultuur in een bepaalde streek. Ze hadden daardoor niet de illusie dat er zoiets bestaat als "het ware geloof" en lieten iedereen toe te geloven wat ze wilden, zonder er vanuit te gaan dat het geloof van een bepaald volk iets te maken had met de werkelijkheid. Die instelling heeft tot een enorme rijkdom aan uitvindingen, ontdekkingen, filosofieën etc. geleid.
En dat is ook geloof, het is een andere geloofsvorm da het abrahamisme, maar geloof wordt altijd maar even onder 1 noemer gegooid hierin. Zelfs voor het abrahamisme gaat het niet geheel en al op, ook dat is zo divers als maar kan zijn, maar daar wordt amper rekening mee gehouden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_144134411
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:47 schreef Molurus het volgende:

Eveneens onzin. Een goed argument voor stelling X is wat mij betreft voldoende om het voor waar aan te nemen. Je lijkt nogal wat stereotype ideeën over atheïsten te hebben.
Jij gedraagt je als een stereotype atheist. Jij eist altijd bewijs, en bewijs dwingt naar een conclusie, dus enkel dwingelandij. Jij vindt het gewoon fout om de conclusie te bereiken dat liefde, haat, God echt zijn, door het antwoord te kiezen, jij bent voor dwang, en alleen maar dwang.
  woensdag 3 september 2014 @ 13:57:30 #18
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_144134428
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:53 schreef erodome het volgende:

[..]

En dat is ook geloof
Natuurlijk hadden ze hun geloof, maar het belangrijke punt is dat ze ook begrepen dat het feit dat je iets gelooft het niet waar maakt in de realiteit. Ze zagen allerlei geloven in allerlei culturen en trokken de conclusie dat je eigen geloof bedenken nu eenmaal iets is dat mensen doen, maar dat je voor het achterhalen van de waarheid beter naar buiten kunt kijken.
pi_144134444
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:53 schreef erodome het volgende:

[..]

En dat is ook geloof, het is een andere geloofsvorm da het abrahamisme, maar geloof wordt altijd maar even onder 1 noemer gegooid hierin. Zelfs voor het abrahamisme gaat het niet geheel en al op, ook dat is zo divers als maar kan zijn, maar daar wordt amper rekening mee gehouden.
Wacht even... gooi je hier nu het 'rationeel denken is ook een geloof' argument in de strijd? :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144134462
quote:
2s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:41 schreef Tijn het volgende:

[..]

Van de Perzen, Azteken etc. weet ik niet zoveel af, maar van de Grieken (en tot een bepaalde periode de Romeinen ook) weet ik dat ze vrij goed doorhadden dat het geloof dat mensen aanhangen gebonden is aan een bepaalde cultuur in een bepaalde streek. Ze hadden daardoor niet de illusie dat er zoiets bestaat als "het ware geloof" en lieten iedereen toe te geloven wat ze wilden, zonder er vanuit te gaan dat het geloof van een bepaald volk iets te maken had met de werkelijkheid. Die instelling heeft tot een enorme rijkdom aan uitvindingen, ontdekkingen, filosofieën etc. geleid.
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:53 schreef erodome het volgende:

[..]

En dat is ook geloof, het is een andere geloofsvorm da het abrahamisme, maar geloof wordt altijd maar even onder 1 noemer gegooid hierin. Zelfs voor het abrahamisme gaat het niet geheel en al op, ook dat is zo divers als maar kan zijn, maar daar wordt amper rekening mee gehouden.
Ik weet niet wat voor religies Azteken hadden, waarschijnlijk natuurgodsdienst.
Perzen hadden Zaroastrisme als godsdienst. Als ik me niet vergis geloofden ze ook in 1 God alleen was Abraham niet hun profeet. Verder heeft het degelijk overeenkomsten met Abraham-religies.

[ Bericht 17% gewijzigd door TitanicLover op 03-09-2014 15:06:43 ]
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144134466
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:56 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Jij gedraagt je als een stereotype atheist. Jij eist altijd bewijs,
Kun jij me even vertellen waar ik überhaupt om bewijs heb gevraagd? Anders zou een excuus hier wel terecht zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144134467
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:56 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Jij gedraagt je als een stereotype atheist. Jij eist altijd bewijs, en bewijs dwingt naar een conclusie, dus enkel dwingelandij. Jij vindt het gewoon fout om de conclusie te bereiken dat liefde, haat, God echt zijn, door het antwoord te kiezen, jij bent voor dwang, en alleen maar dwang.
Oh wacht, dus we moeten gewoon maar accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn, en ons vooral niet afvragen hoe dit komt?
pi_144134531
quote:
13s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kun jij me even vertellen waar ik überhaupt om bewijs heb gevraagd? Anders zou een excuus hier wel terecht zijn.
Ik ga pas zoeken waar je naar bewijs voor het bestaan van God hebt gevraagd, als je eerst aangeeft dat je je gaat verontschuldigen als ik 10+ keren vind dat je dat hebt gedaan.
pi_144134575
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:02 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Ik ga pas zoeken waar je naar bewijs voor het bestaan van God hebt gevraagd, als je eerst aangeeft dat je je gaat verontschuldigen als ik 10+ keren vindt dat je dat hebt gedaan.
Geen denken aan.

Het is jouw verwijt, put your money where your mouth is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144134653
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Geen denken aan.

Het is jouw verwijt, put your money where your mouth is.
Dan geef je dus in principe toe dat jouw vraag naar bewijs slechts een zinloos debateer truukje was.
pi_144134719
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:07 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Dan geef je dus in principe toe dat jouw vraag naar bewijs slechts een zinloos debateer truukje was.
Nee, ik geef aan dat mijn vraag om bewijs nooit is gesteld en dat je dat als stroman (= debatteertruukje) opwerpt.

En met zulke truukjes ben je bij mij echt aan het verkeerde adres. :W
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144134769
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is niet iets dat ik verzin, maar wat keer op keer in discussie met gelovigen boven komt drijven.

Maar goed, om het spannend te houden: op basis van welke criteria zou iemand volgens jou religieuze overtuigingen voor waar aannemen? Want met kennis heeft het in elk geval niets te maken.
Maar ik vroeg je niet iets over "prettig", leuk dat naar boven komt bij discussie met andere mensen, maar het is niet echt heel relevant voor mijn vraag.

Op welke basis dat is heb ik al aangegeven voor mezelf, ik kan hierin niet zo goed voor anderen spreken, dat verschilt namelijk van persoon tot persoon.
Hier wordt wat teveel gedaan als atheisten allemaal zo perfect hebben nagedacht erover, wat niet waar is, die zijn daarin precies hetzelfde als gelovigen. De een heeft veel gedacht, uitgezocht en gedaan, de ander neemt iets gewoon als waarheid aan zonder er veel over na te denken.

Het heeft voor mij veel met kennis te maken, heb bergen met boeken verslonden om tot mijn geloofsvorming te komen, heb veel nagedacht erover en dat doe ik nogsteeds. Vind het wat beledigend dat er net wordt gedaan alsof dat allemaal niets voorstelt, alleen maar omdat ik tot een andere conclusie kom dan jij.

quote:
Goed punt. Aan de andere kant: dat dat werkelijk gunstig uitwerkt voor mensen staat in dit geval buiten kijf. Datzelfde geldt dan weer niet voor religieuze overtuigingen.
Dat geld net zo hard voor religieuze overtuigingen, ze zijn niet zo succesvol omdat het niet gunstig uitpakt op veel vlakken. Net zoals voor wetenschap niet altijd geld dat het goed uitpakt, beide is bij beide heel prima mogelijk.

quote:
Voor de 3e keer: het is dankzij mensen die hun geloof loslieten ten aanzien van de aard van de werkelijkheid dat wij nu in staat zijn dit gesprek te voeren. Of betwist je dat?
Ja, dat betwist ik ten zeerste zelfs.

quote:
Ja, ook wetenschappers zijn met grote getale religieus geweest. Maar het is alles behalve dankzij hun geloof dat er vooruitgang werd geboekt. De laatste 2000 jaar zijn 1 groot gevecht tussen religie en rationeel denken geweest.
En zijn dat nogsteeds, er zijn vele gelovige wetenschappers, zo goed als alles waar wij blij gebruik van maken komt van gelovige wetenschappers.
Je weet dat je het hier over enkele geloofsvormen hebt, dan ook nog in een bepaalde tijd waar religie werd misbruikt om meer macht te verkrijgen? Het is erg oneerlijk om daar zo eenzijdig naar te kijken en de andere factoren weg te wuiven.
Dat gevecht valt ook wel weer mee, het is maar net hoe je wil kijken. Ook daar geld echt dat er vele andere factoren meespeelde.

quote:
Nee, het is inderdaad niet zo dat religie erin is geslaagd om wetenschappelijke vooruitgang helemaal te blokkeren. Maar om dat nou een verdienste te noemen, dat lijkt me echt idioot.

Wat hebben we nu echt te danken aan religie? In positieve zin?
Kennis van de sterren, van de gang van de heersende natuur, kennis van geneeskrachtige planten, de hele zoektocht naar kennis komt uit de koker van religie(is daar onlosmakelijk mee verbonden geweest). Het reiken naar meer als persoon zijnde en ga zo maar door. We hebben erg veel te danken aan religie. Waarom denk jij dat het zo succesvol is geweest als het niets gebracht had?
Wil jij de bijdrage van de grieken aan de wetenschap ontkennen bv? Dat was toch echt onder de vleugel van religie.

En religie blokt wetenschap niet, sommige levensbeschouwingen die religie kunnen zijn doen dat wel. Zie je het verschil wat ik daar maak? Want het is een zeer belangrijk verschil.

quote:
Waarom zou het rationeel zijn om ons geestelijke leven te verwaarlozen? Hoe kom je daarbij?

En denk je werkelijk dat dat is wat atheïsten doen?
Omdat er de weg van het hart is en het weg van het verstand, beide zijn nuttig. Als je alleen de weg van het verstand volgt verwaarloos je dus de weg van het hart.
En ik denk niet dat atheisten dat doen, ik denk dat mensen die teveel alleen op ratio richten dat doen.

quote:
Heb je mijn antwoord daarop nu 3 keer niet gelezen, of begrijp je me gewoon niet? :D
Je hebt gewoon geen antwoord gegeven, wat algemeen geblaat over wat als, dan zou de wetenschap al veel verder zijn e.d., lekker koffiedik kijken dus. Verder wat gemorrel dat geloof echt nooit wat goeds kan brengen, maar verder weinig antwoord.

Het is dan ook een hele simpele vraag. Jouw doel is (hier) mensen tot nadenken bewegen, met als doel dat ze hun droombeeld loslaten omdat je ervan overtuigt bent dat dat beter is voor ze.
Hoe is dat dan beter, wat veranderd er dan zo aan hun leven? Wat zijn de baten ervan?

Dan kan je wel weer met je kennis komen, maar ik heb al lang en breed gezegd dat ik die wetenschappelijke kennis niet ontken, die omarm ik al en zal de wetenschap echt niet in de weg zitten met mijn geloof. Dus wat is het dan wat er verbeterd?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_144134847
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wacht even... gooi je hier nu het 'rationeel denken is ook een geloof' argument in de strijd? :D
Nee... Ik zeg dat die oude beschavingen doordrongen waren van geloof en vanuit dat oogpunt juist erg veel hebben gedaan voor de wetenschappelijke ontwikkeling.
Sterker nog, hoe we nu naar wetenschap kijken komt voor een fiks deel daar vandaan, onder de vleugel van geloof uit, vanuit een cultureel religieus denken.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_144134916
quote:
2s.gif Op woensdag 3 september 2014 13:57 schreef Tijn het volgende:

[..]

Natuurlijk hadden ze hun geloof, maar het belangrijke punt is dat ze ook begrepen dat het feit dat je iets gelooft het niet waar maakt in de realiteit. Ze zagen allerlei geloven in allerlei culturen en trokken de conclusie dat je eigen geloof bedenken nu eenmaal iets is dat mensen doen, maar dat je voor het achterhalen van de waarheid beter naar buiten kunt kijken.
Dit is niet geheel en al waar, dat is het omdraaien zodat het in het atheistisch denken past.
Deel van die geloofsvorm is flexibiliteit, is zoeken naar kennis, is begrijpen. Ze trokken niet de conclusie dat mensen nu eenmaal geloof bedenken, ze trokken de conclusie dat geloof echt is, maar dat mensen er op verschillende plekken een eigen vorm aan geven. Dit is ook waarom ze zo makkelijk andermans goden aannamen, of zeiden dat dat gewoon een andere naam voor voor god X.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_144135341
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, ik geef aan dat mijn vraag om bewijs nooit is gesteld en dat je dat als stroman (= debatteertruukje) opwerpt.

En met zulke truukjes ben je bij mij echt aan het verkeerde adres. :W
Nou dit alvast hier:

Molorus:"De werkelijkheid kan prettig zijn, sure. Maar is dat vaak ook niet. Zoals ik vaker zeg: wat wij wel of niet prettig vinden heeft geen invloed op de aard van de werkelijkheid. En dat zou dan wat mij betreft ook geen criterium moeten zijn in wat we geloven."

Subjectiviteit moet dus worden uitgesloten in het bereiken van een conclusie of liefde, haat, God, wel of niet bestaat.
pi_144135394
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:31 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Nou dit alvast hier:

Molorus:"De werkelijkheid kan prettig zijn, sure. Maar is dat vaak ook niet. Zoals ik vaker zeg: wat wij wel of niet prettig vinden heeft geen invloed op de aard van de werkelijkheid. En dat zou dan wat mij betreft ook geen criterium moeten zijn in wat we geloven."

Subjectiviteit moet dus worden uitgesloten in het bereiken van een conclusie of liefde, haat, God, wel of niet bestaat.
1) Dat is geen vraag om bewijs
2) Jouw conclusie kan op geen enkele manier uit mijn uitspraak worden getrokken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144135408
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:12 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik kom hier later op terug. ;) Nog even wat nuttige real life dingen te doen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144135475
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:15 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee... Ik zeg dat die oude beschavingen doordrongen waren van geloof en vanuit dat oogpunt juist erg veel hebben gedaan voor de wetenschappelijke ontwikkeling.
Sterker nog, hoe we nu naar wetenschap kijken komt voor een fiks deel daar vandaan, onder de vleugel van geloof uit, vanuit een cultureel religieus denken.
Kun je die verder toelichten, want ik begrijp dit niet zo goed. In mijn beleving zetelt de wetenschap op een troon van empirisch onderzoek. Dat empirisch onderzoek is door geen geloof aangemoedigd. Dat de eersten die empirisch onderzoek deden een soort van geloof hadden in een opperwezen, bewijst niet dat hun geloof in het opperwezen ze heeft aangezet tot het doen van onderzoek. Of begrijp ik je nu verkeerd?
pi_144135527
Ik ben blij dat ik hier mag zeggen wat ik wil :)
In sommige landen was ik nu allang in mijn graf
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144135592
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:07 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Dan geef je dus in principe toe dat jouw vraag naar bewijs slechts een zinloos debateer truukje was.
Het was hem in eerste instantie alleen maar te doen om gelovigen te overtuigen dat God niet bestaat. Het is eigenlijk de omgekeerde wereld. Verwijten over en weer dat gelovigen hun geloof willen opdringen aan hen die niet geloven. Maar bij Molurus is het juist gelovigen zijn zienswijze willen opdringen ;)

(Ik dacht echt dat Molurus antwoorden wilde op vragen hoe mensen erbij komen om te geloven)
pi_144135716
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:40 schreef Elkabee het volgende:

[..]

Het was hem in eerste instantie alleen maar te doen om gelovigen te overtuigen dat God niet bestaat. Het is eigenlijk de omgekeerde wereld. Verwijten over en weer dat gelovigen hun geloof willen opdringen aan hen die niet geloven. Maar bij Molurus is het juist gelovigen zijn zienswijze willen opdringen ;)
:?

Ik ben al lang blij als mensen gewoon nadenken over dingen. Mijn doel is hier echt niet om mensen te overtuigen dat God niet bestaat. Ik denk ook niet dat dat iets is dat ik kan bewijzen, dus waarom zou ik?

Ben ik nu zo onduidelijk, of krijg ik echt aan de lopende band onterechte verwijten naar mijn hoofd gegooid?

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:40 schreef Elkabee het volgende:

(Ik dacht echt dat Molurus antwoorden wilde op vragen hoe mensen erbij komen om te geloven)
En dat is nog steeds volledig van toepassing. Waarom mensen religieus zijn vind ik een buitengewoon interessant vraagstuk. En in essentie is dat een wetenschappelijk vraagstuk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144135965
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

:?

Ik ben al lang blij als mensen gewoon nadenken over dingen. Mijn doel is hier echt niet om mensen te overtuigen dat God niet bestaat. Ik denk ook niet dat dat iets is dat ik kan bewijzen, dus waarom zou ik?

Ben ik nu zo onduidelijk, of krijg ik echt aan de lopende band onterechte verwijten naar mijn hoofd gegooid?

[..]

En dat is nog steeds volledig van toepassing. Waarom mensen religieus zijn vind ik een buitengewoon interessant vraagstuk. En in essentie is dat een wetenschappelijk vraagstuk.
Je vindt het een interessant vraagstuk, maar wanneer je het antwoord krijgt wil je dat niet hebben. Ik denk dat je gewoon geen enkel antwoord van een oprecht gelovig mens wil aanvaarden, maar enkel wacht tot de wetenschap met haar eigen antwoord komt.

En geloof het of niet, ik verwijt niets, ik ben alleen kritisch ;)
pi_144136288
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

1) Dat is geen vraag om bewijs
2) Jouw conclusie kan op geen enkele manier uit mijn uitspraak worden getrokken.
Molorus "Wat wij wel of niet prettig vinden......zou..geen criterium moeten zijn in wat we geloven"

Subjectiviteit moet worden uitgesloten in het bereiken van een conclusie of liefde, haat en God bestaan.
pi_144136363
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 11:01 schreef erodome het volgende:

[..]

Waarom ben jij atheist?

Simpelweg omdat jij het niet waarschijnlijk acht dat er een god of goden zijn.
Ik ben als atheïst geboren. Ik wist werkelijk helemaal niks. ik weet niet eens meer hoe weinig ik toen wist. Mijn ouders hebben me heel veel geleerd. Ook over hun geloof. Omdat papa en mama zo ongeveer alles beter wisten dan ik ging ik er als kind vanuit dat ze dat ook wel zouden weten. Toen ik wat ouder was en wat meer belezen kwam ik er langzaam achter dat die vlieger hier niet op ging en dat hun geloof puur gebaseerd is op hun existentiële noden. Gecombineerd met het feit dat ik totaal geen affiniteit heb met de emotionele kant van (in dit geval het christelijke) geloof was dat dan ook snel verdwenen. Ik heb nooit echte religieuze gevoelens gekend.

Toch omschrijf ik mezelf wel als een gevoelig mens. Maar dat gevoel uit zich slecht in tastbare zaken zoals andere mensen, dieren, de natuur, drama, muziek en andere vormen van kunst.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_144136569
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:12 schreef erodome het volgende:

[..]

Op welke basis dat is heb ik al aangegeven voor mezelf, ik kan hierin niet zo goed voor anderen spreken, dat verschilt namelijk van persoon tot persoon.
Hier wordt wat teveel gedaan als atheisten allemaal zo perfect hebben nagedacht erover, wat niet waar is,
Dat zul je mij niet horen beweren. Ook atheisten hebben zo hun geheel menselijke zwaktes. Zoals ik eerder in het topic al zei: de menselijke psyche is niet gevolueerd om een correct en objectief beeld van de wereld te vormen, en doet dat ook niet. Ook in atheisten niet.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:12 schreef erodome het volgende:

die zijn daarin precies hetzelfde als gelovigen. De een heeft veel gedacht, uitgezocht en gedaan, de ander neemt iets gewoon als waarheid aan zonder er veel over na te denken.
En dat noem jij hetzelfd? :D Ik vind het nogal een verschil of iemand over dingen nadenkt, of gewoon voor waar aanneemt.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:12 schreef erodome het volgende:

Het heeft voor mij veel met kennis te maken, heb bergen met boeken verslonden om tot mijn geloofsvorming te komen, heb veel nagedacht erover en dat doe ik nogsteeds. Vind het wat beledigend dat er net wordt gedaan alsof dat allemaal niets voorstelt, alleen maar omdat ik tot een andere conclusie kom dan jij.
Ik pretendeer niet alles te weten wat jij weet, dat voorop gesteld. Maar ik constateer wel dat de 'religieuze kennis' die jij denkt te hebben niet bestand is tegen peer review zoals dat gangbaar is in de wetenschappelijke wereld. Als het dat wel was dan zouden we het geen religie noemen, maar wetenschap.

Waar komt, in jouw beleving, die scheiding tussen jouw religieuze waarheden en de wetenschappelijke waarheden vandaan? Negeert de wetenschap jouw kennis? Zit het probleem gewoon in (een gebrek aan) toetsbaarheid? Of heeft de wetenschap wellicht een goede reden om jouw religieuze kennis in het hokje 'religie' te stoppen?

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:12 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat geld net zo hard voor religieuze overtuigingen, ze zijn niet zo succesvol omdat het niet gunstig uitpakt op veel vlakken. Net zoals voor wetenschap niet altijd geld dat het goed uitpakt, beide is bij beide heel prima mogelijk.
Kun je voorbeelden geven van waar kennisverwerving niet goed heeft uitgepakt? Natuurlijk... atoombommen zijn geen gezonde apparaten, maar er is niets in de benodigde kennis dat stelt dat we die dingen werkelijk zouden moeten bouwen.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:12 schreef erodome het volgende:

[..]

Ja, dat betwist ik ten zeerste zelfs.

[..]

En zijn dat nogsteeds, er zijn vele gelovige wetenschappers, zo goed als alles waar wij blij gebruik van maken komt van gelovige wetenschappers.
Je weet dat je het hier over enkele geloofsvormen hebt, dan ook nog in een bepaalde tijd waar religie werd misbruikt om meer macht te verkrijgen? Het is erg oneerlijk om daar zo eenzijdig naar te kijken en de andere factoren weg te wuiven.
Dat gevecht valt ook wel weer mee, het is maar net hoe je wil kijken. Ook daar geld echt dat er vele andere factoren meespeelde.
Ik heb het hier niet eens over religie als machtsmiddel / middel tot fascistisch denken. Dat is alleen bijkomende ellende. Ik stel hier alleen dat geloofsovertuigingen op geen enkele manier hebben bijgedragen aan de drive om kennis te verwerven.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:12 schreef erodome het volgende:

[..]

Kennis van de sterren,
Pijnlijk slecht voorbeeld. De meeste sterren hebben arabische namen, en stammen uit 'de gouden eeuw van de Islam', een tijd waarin er een ongekende vrijheid van denken bestond. Die maatschappij werd nu juist niet gedomineerd door religie, maar door vrijdenkers van alle soorten en afkomst.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:12 schreef erodome het volgende:

van de gang van de heersende natuur, kennis van geneeskrachtige planten, de hele zoektocht naar kennis komt uit de koker van religie(is daar onlosmakelijk mee verbonden geweest).
Dat was echt meer een 'we hebben alle antwoorden en hoeven niet meer te zoeken' tocht. Een manier van denken die ook tegenwoordig nog steeds mateloos populair is, zoals duidelijk bleek uit de discussie met Elkabee, die letterlijk zei:

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 10:47 schreef Elkabee het volgende:
ik heb de antwoorden bij God. Dit is het voor MIJ, en ik ben klaar met zoeken.
Als iedereen zo dacht dan zouden we nu nog in de middeleeuwen zitten.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:12 schreef erodome het volgende:

Het reiken naar meer als persoon zijnde en ga zo maar door. We hebben erg veel te danken aan religie. Waarom denk jij dat het zo succesvol is geweest als het niets gebracht had?
Kijk, dit vind ik nu een heel interessante vraag. Want inderdaad: evolutie heeft de neiging om verspilling / dingen die niet nuttig zijn er keihard uit te filteren.

Ik neig naar de uitleg van Daniel Dennett en Richard Dawkins, die religie zien als een 'op zichzelf staande levensvorm'. Iets dat onderhevig is aan een eigen evolutie, en dat een eigen 'fitness' heeft.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:12 schreef erodome het volgende:

Wil jij de bijdrage van de grieken aan de wetenschap ontkennen bv? Dat was toch echt onder de vleugel van religie.
Nogmaals... dat religie er niet volledig in geslaagd is dat te blokkeren is geen verdienste van religie.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:12 schreef erodome het volgende:

En religie blokt wetenschap niet, sommige levensbeschouwingen die religie kunnen zijn doen dat wel. Zie je het verschil wat ik daar maak? Want het is een zeer belangrijk verschil.
Zoals gezegd... een pure deist heeft geen probleem met wetenschap. Helaas bestaan pure deisten niet. :)

Heb ik je deze seminar ooit gelinkt trouwens? Wellicht vind je het interessant. De geschiedenis van de relatie tussen wetenschap en religie wordt hierin zeer uitgebreid behandeld en besproken:

http://thesciencenetwork.(...)-reason-and-survival

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:12 schreef erodome het volgende:

[..]

Omdat er de weg van het hart is en het weg van het verstand, beide zijn nuttig. Als je alleen de weg van het verstand volgt verwaarloos je dus de weg van het hart.
En ik denk niet dat atheisten dat doen, ik denk dat mensen die teveel alleen op ratio richten dat doen.
Ik ken de metafoor, maar ik vind het hier toch belangrijk om te benadrukken dat je het hier hebt over de menselijke pysche, en niet over een bloedpomp. :)

Je maakt denk ik een fout door te denken dat zorg voor de menselijke pysche en rationeel denken elkaar uitsluiten. Dat lijkt me gewoon onzin.

Gevoelsmatig / instinctief denken is zoals gezegd een zeer nuttig mechanisme wanneer snelheid van handelen belangrijker is dan precisie. In die zin gaan ze goed samen. Er is echter een risico dat men gevoelsmatig / instinctief gaat denken, niet omdat er snelheid gevraagd is, maar omdat men gewoon te lui is om na te denken en men zich prettiger voelt bij de eenvoudige oplossing, zoals Elkabee hierboven.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:12 schreef erodome het volgende:

[..]

Je hebt gewoon geen antwoord gegeven, wat algemeen geblaat over wat als, dan zou de wetenschap al veel verder zijn e.d., lekker koffiedik kijken dus. Verder wat gemorrel dat geloof echt nooit wat goeds kan brengen, maar verder weinig antwoord.
Het is niet aan mij om te bewijzen dat religie niets goeds heeft gebracht. Dat is een proving non-existence fallacy. Wat mij betreft is het aan degene die beweert dat religie een positieve bijdrage heeft geleverd aan de mensheid om dit aannemelijk te maken. En dat heb jij tot zover nog niet gedaan. (Behalve wat geblaat etc.... zie, ik kan dat ook: uitspraken van andere geblaat noemen.)

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:12 schreef erodome het volgende:

Het is dan ook een hele simpele vraag. Jouw doel is (hier) mensen tot nadenken bewegen, met als doel dat ze hun droombeeld loslaten omdat je ervan overtuigt bent dat dat beter is voor ze.
Hoe is dat dan beter, wat veranderd er dan zo aan hun leven? Wat zijn de baten ervan?
Ik val in herhaling, maar de baten ervan zijn de geneugden van wetenschap en techniek waar we nu de vruchten van plukken. Die ook jij en Elkabee - die met haar manier van denken nooit zover zou zijn gekomen - plukken.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:12 schreef erodome het volgende:

Dan kan je wel weer met je kennis komen, maar ik heb al lang en breed gezegd dat ik die wetenschappelijke kennis niet ontken, die omarm ik al en zal de wetenschap echt niet in de weg zitten met mijn geloof.
Dan zou je een extreem zeldzame uitzondering zijn. Dat juich ik toe. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144136617
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:50 schreef Elkabee het volgende:

[..]

Je vindt het een interessant vraagstuk, maar wanneer je het antwoord krijgt wil je dat niet hebben. Ik denk dat je gewoon geen enkel antwoord van een oprecht gelovig mens wil aanvaarden, maar enkel wacht tot de wetenschap met haar eigen antwoord komt.

En geloof het of niet, ik verwijt niets, ik ben alleen kritisch ;)
Gewoon maar wat roepen telt wat mij betreft inderdaad niet als antwoord. Dat zal gepaard moeten gaan met argumenten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144136634
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:00 schreef Syamsu het volgende:
Jouw conclusie kan op geen enkele manier uit mijn uitspraak worden getrokken.
"Jouw conclusie kan op geen enkele manier uit mijn uitspraak worden getrokken."

Zetherhaling. Remise? :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144136650
Linkdump!

Ik vond dit wel een interessant item trouwens met Emmanuel Rutten en Bas Haring.

Waarom is het voor gelovigen altijd onmogelijk om de Big Bang zelf als 'first cause' te zien?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_144136672
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:50 schreef Elkabee het volgende:

[..]

Je vindt het een interessant vraagstuk, maar wanneer je het antwoord krijgt wil je dat niet hebben. Ik denk dat je gewoon geen enkel antwoord van een oprecht gelovig mens wil aanvaarden, maar enkel wacht tot de wetenschap met haar eigen antwoord komt.

En geloof het of niet, ik verwijt niets, ik ben alleen kritisch ;)
Jouw antwoord eerder was omdat je graag antwoord wilde hebben op de vraag waar het leven vandaan komt, en waarom we met ellende te maken hebben. Wat ik interessant vindt is, waarom is het antwoord wat je in geloof vindt meer bevredigend dan het antwoord wat ik bijvoorbeeld in wetenschap vind?
pi_144136744
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:11 schreef Discombobulate het volgende:
Linkdump!

Ik vond dit wel een interessant item trouwens met Emmanuel Rutten en Bas Haring.

Waarom is het voor gelovigen altijd onmogelijk om de Big Bang zelf als 'first cause' te zien?
Even zonder gekeken te hebben hoor, dat doe ik thuis nog even: ook voor niet-gelovigen is het moeilijk om de Big Bang als first cause te zien, en in het licht van een multiversum is dat het waarschijnlijk ook niet. Alleen schuift de vraag wat dan de oorzaak van 'alles' is, gewoon weer een stukje verder op.

Daarnaast wordt de vraag waar god vandaan komt door gelovigen vaak met hetzelfde argument beantwoord. "Hij was er altijd al".
pi_144136792
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:11 schreef Discombobulate het volgende:
Linkdump!

Waarom is het voor gelovigen altijd onmogelijk om de Big Bang zelf als 'first cause' te zien?
Omdat je de bigbang gewoon kunt meten, in principe. De oorsprong van dingen kan alleen per keuze, en dan is wie de keuze maakt de eigenlijke oorsprong van het ding. Alles wat gekozen is kun je meten, alles wat kiest kun je niet meten.
pi_144136795
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:12 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Jouw antwoord eerder was omdat je graag antwoord wilde hebben op de vraag waar het leven vandaan komt, en waarom we met ellende te maken hebben. Wat ik interessant vindt is, waarom is het antwoord wat je in geloof vindt meer bevredigend dan het antwoord wat ik bijvoorbeeld in wetenschap vind?
Wat heb je als antwoord in de wetenschap gevonden over ellende?
pi_144136874
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:14 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Even zonder gekeken te hebben hoor, dat doe ik thuis nog even: ook voor niet-gelovigen is het moeilijk om de Big Bang als first cause te zien, en in het licht van een multiversum is dat het waarschijnlijk ook niet. Alleen schuift de vraag wat dan de oorzaak van 'alles' is, gewoon weer een stukje verder op.

Daarnaast wordt de vraag waar god vandaan komt door gelovigen vaak met hetzelfde argument beantwoord. "Hij was er altijd al".
Dat was ook mijn eerste gedachte inderdaad. ^O^

Overigens, een prachtige anekdote: de wetenschapper die voor het eerst tot de conclusie kwam dat er een Big Bang had plaatsgevonden was een Belgische priester genaamd George Lemaître. De toenmalige paus liet toen een verklaring uitgaan waarin hij zei dat de wetenschap Genesis bewezen zou hebben.

Lemaître was daar helemaal niet blij mee, en schreef de paus daarop een brief met het verzoek daar direct mee op te houden: de oerknal is wetenschap. Nu is iedereen vrij om daar zijn eigen religieuze interpretatie aan te geven, maar die interpretaties hebben niets met wetenschap te maken.

Wel mooi dat uitgerekend een priester daartegen protesteert.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144136962
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:15 schreef Elkabee het volgende:

[..]

Wat heb je als antwoord in de wetenschap gevonden over ellende?
Dat ellende van alle tijden is, en dat de ellende vroeger nog veel groter was. Doodgaan op je 35e, allerlei epidemieën vanwege gebrek aan medicatie, overstromingen omdat er nog geen goede dijken waren, oorlogen die gevoerd werden door allerlei koningen omwille van uiteenlopende redenen.

En de wetenschap leert dat de mens geneigd is te denken dat de ellende in hun eigen tijd veel groter is dan dat het vroeger was. Maar wetenschap laat ook zien dat het nu beter gaat dan ooit. Het aantal conflicten is relatief laag, kinderen sterven minder dan ooit, er is nog nooit zo weinig honger geweest, de milieuvervuiling wordt minder en er is zicht op gratis, niet vervuilende energie. Internet heeft onze economie veel goeds gebracht en we zijn gezonder en rijker dan ooit.

Dat is wat wetenschap zegt over ellende. Ellende is niet objectief. Ellende is subjectief. Als je het objectief zou bekijken, dan zou je ontzettend gelukkig moeten zijn met de stand van zaken nu en wat de toekomst belooft. Toch ervaar jij het alsof er verschrikkelijk veel ellende is. Ik vraag me af wat geloof jou vertelt over ellende.
pi_144136984
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat was ook mijn eerste gedachte inderdaad. ^O^

Overigens, een prachtige anekdote: de wetenschapper die voor het eerst tot de conclusie kwam dat er een Big Bang had plaatsgevonden was een Belgische priester genaamd George Lemaître. De toenmalige paus liet toen een verklaring uitgaan waarin hij zei dat de wetenschap Genesis bewezen zou hebben.

Lemaître was daar helemaal niet blij mee, en schreef de paus daarop een brief met het verzoek daar direct mee op te houden: de oerknal is wetenschap. Nu is iedereen vrij om daar zijn eigen religieuze interpretatie aan te geven, maar die interpretaties hebben niets met wetenschap te maken.

Wel mooi dat uitgerekend een priester daartegen protesteert.
Je hebt ook zo'n foto van hem waar hij in z'n priestergewaad gewoon pure wetenschap aan het doceren is. O+
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_144137026
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 14:35 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Kun je die verder toelichten, want ik begrijp dit niet zo goed. In mijn beleving zetelt de wetenschap op een troon van empirisch onderzoek. Dat empirisch onderzoek is door geen geloof aangemoedigd. Dat de eersten die empirisch onderzoek deden een soort van geloof hadden in een opperwezen, bewijst niet dat hun geloof in het opperwezen ze heeft aangezet tot het doen van onderzoek. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Het hele denken was toen religieus denken, atheisme kwam niet zoveel voor. Ik vind het raar om te denken dat dat hele sociale systeem, die hele religieuze cultuur hier dan ineens geen invloed op had. Dat terwijl we verder als de kippen erbij zijn om allerlei verbanden te leggen. Waarom mogen we wel zeggen dat religie in de middeleeuwen e.d. wetenschap in de weg heeft gezeten, maar als er dan een religie heerst die wetenschap niet in de weg zit dan heeft het er ineens niets mee te maken.

Dat empirische onderzoek kent zijn bron in de religieuze systemen. Bv het geloof dat planten konden genezen bracht een methode mee om dat op een zo veilig mogelijke manier uit te proberen, wat uiteindelijk heeft geleid tot in deze moderne tijd het isoleren en synthetiseren van werkzame stoffen uit planten.
Maar ook als je naar die grieken kijkt zie je hetzelfde, het geloofssysteem eronder nodigt uit tot het zoeken van kennis, je komt ook niet echt tegen dat daar zoveel voorlopers van wetenschappers waren die gevaar liepen omdat ze tegen het heersende geloofssysteem in gingen, dat ging gewoon in harmonie ermee, zelfs de gedachtegang dat het ondersteund werd door verschillende goden was geen raar idee.

Als ik kijk naar hoe in die oude systemen waarheidsbevinding tot stand komt dan zie ik daar de voorlopers van de moderne wetenschap in. Het is niet voor niets dat het humanistisch denken uit die oude culturen voortkomt.

Zo, nu is mijn internettijd echt even op, kon even tussendoor nog komen gluren. Ik weet dat er nog op reactie's gewacht wordt verder, maar dat zal even moeten wachten.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_144137030
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:11 schreef Discombobulate het volgende:
Linkdump!

Ik vond dit wel een interessant item trouwens met Emmanuel Rutten en Bas Haring.

Waarom is het voor gelovigen altijd onmogelijk om de Big Bang zelf als 'first cause' te zien?
Interessant!
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144137088
Logica kan mensen degelijk veranderen, maar geloof blijft iets gevoelig.
Een gelovige mens wil je logica gewoon niet accepteren.
Net zoals iemand die niet in God gelooft, die denkt logisch en volgt meer zijn gedachte/ratio dan zijn gevoel voor barmhartige God/Goden.
^O^
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144137261
Sommige van mijn vrienden zijn gelovig, als ik iets iets over God zeg, voelen zich indirect niet goed :(
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144137287
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat was echt meer een 'we hebben alle antwoorden en hoeven niet meer te zoeken' tocht. Een manier van denken die ook tegenwoordig nog steeds mateloos populair is, zoals duidelijk bleek uit de discussie met Elkabee, die letterlijk zei:

[..]

Als iedereen zo dacht dan zouden we nu nog in de middeleeuwen zitten.

[..]

Ik ken de metafoor, maar ik vind het hier toch belangrijk om te benadrukken dat je het hier hebt over de menselijke pysche, en niet over een bloedpomp. :)

Je maakt denk ik een fout door te denken dat zorg voor de menselijke pysche en rationeel denken elkaar uitsluiten. Dat lijkt me gewoon onzin.

Gevoelsmatig / instinctief denken is zoals gezegd een zeer nuttig mechanisme wanneer snelheid van handelen belangrijker is dan precisie. In die zin gaan ze goed samen. Er is echter een risico dat men gevoelsmatig / instinctief gaat denken, niet omdat er snelheid gevraagd is, maar omdat men gewoon te lui is om na te denken en men zich prettiger voelt bij de eenvoudige oplossing, zoals Elkabee hierboven.

[..]

Ik val in herhaling, maar de baten ervan zijn de geneugden van wetenschap en techniek waar we nu de vruchten van plukken. Die ook jij en Elkabee - die met haar manier van denken nooit zover zou zijn gekomen - plukken.

Ik geef toe, ik ben een simpel denkend mens. Niet iedereen wil wroeten en blijven wroeten. Niet iedereen wil de slimste zijn. Maar simpel denken betekent niet dom zijn. Het betekent alleen dat het tevreden is met dingen zoals het is.

Probeer je dat eens voor te stellen.... ;)
pi_144137306
..
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:20 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat ellende van alle tijden is, en dat de ellende vroeger nog veel groter was. Doodgaan op je 35e, allerlei epidemieën vanwege gebrek aan medicatie, overstromingen omdat er nog geen goede dijken waren, oorlogen die gevoerd werden door allerlei koningen omwille van uiteenlopende redenen.

En de wetenschap leert dat de mens geneigd is te denken dat de ellende in hun eigen tijd veel groter is dan dat het vroeger was. Maar wetenschap laat ook zien dat het nu beter gaat dan ooit. Het aantal conflicten is relatief laag, kinderen sterven minder dan ooit, er is nog nooit zo weinig honger geweest, de milieuvervuiling wordt minder en er is zicht op gratis, niet vervuilende energie. Internet heeft onze economie veel goeds gebracht en we zijn gezonder en rijker dan ooit.

Dat is wat wetenschap zegt over ellende. Ellende is niet objectief. Ellende is subjectief. Als je het objectief zou bekijken, dan zou je ontzettend gelukkig moeten zijn met de stand van zaken nu en wat de toekomst belooft. Toch ervaar jij het alsof er verschrikkelijk veel ellende is. Ik vraag me af wat geloof jou vertelt over ellende.
Ben straks terug :)

[ Bericht 99% gewijzigd door Elkabee op 03-09-2014 16:36:13 ]
pi_144137336
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Jouw conclusie kan op geen enkele manier uit mijn uitspraak worden getrokken."

Zetherhaling. Remise? :P
Molorus "Wat wij wel of niet prettig vinden"

Dat lijkt me een vrij duidelijke verwijzing naar subjectiviteit.

Molorus: "zou..geen criterium moeten zijn"

Subjectiviteit moet dus worden uitgesloten.

Molorus: "in wat we geloven"

dat duidt op wat we geloven dat bestaat, inclusief liefde, haat en God.

Men zou dus vooral niet naar z'n hart moeten luisteren in het bereiken van de conclusie of God wel of niet bestaat. En wanneer je je afvraagt of iemand liefdevol is, vooral niet naar je hart luisteren.

Dat is dus gewoon stereotype meneer Spock.

Je moet altijd wanneer het gaat over het onderwerp wat het is dat een keuze maakt, naar je hart luisteren, subjectief zijn. Het maakt niet uit of het een mens is die het ene of het andere doet, of dat ergens in het heelal een planeet her of der uitkomt. Zijn er meerdere mogelijke uitkomsten, dan is het een keuze, en dan is het een subjectieve kwestie wat het is dat die keuze zo doet uitkomen.
pi_144143864
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Gewoon maar wat roepen telt wat mij betreft inderdaad niet als antwoord. Dat zal gepaard moeten gaan met argumenten.
Waarom is het "roepen" als ik jou vertel waarom IK geloof? Moet ik met argumenten komen waarom ik geloof? Ik dacht dat je wilde weten waarom mensen geloven? Maar zoals ik al zei: je wilt niet echt weten wat mensen ertoe drijven te geloven. Je wacht alleen tot de wetenschap jou vertelt waarom. Helaas hebben zij daar nog geen antwoord op. Maar ik wel. En dat is voor jou "roepen" want ja, ik ben geen wetenschapper.
pi_144144378
We hadden toch al lang vastgesteld dat mensen geloven uit angst, egoïsme en grootheidswaan. Lijkt me inderdaad geen reden om dat nog een keer te bespreken :P
Conscience do cost.
pi_144145396
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:12 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Jouw antwoord eerder was omdat je graag antwoord wilde hebben op de vraag waar het leven vandaan komt, en waarom we met ellende te maken hebben. Wat ik interessant vindt is, waarom is het antwoord wat je in geloof vindt meer bevredigend dan het antwoord wat ik bijvoorbeeld in wetenschap vind?
De wetenschap vertelt niet waarom er ellende is. Het vertelt alleen maar over statistieken. Zo vertelt de Bijbel over satan. Dat hij een engel was, maar slechte gedachten had gekregen toen hij zag dat de mens God aanbad. Hij wilde die aanbidding ook hebben. Dus hij verleidde Eva om ongehoorzaam te zijn. Dat leidde tot de eerste ellende. Bij Job vertelt de Bijbel dat satan God uitdaagde en zei dat de mens, wanneer het minder goed ging met hem, God de rug zou toekeren. Toen liet God toe dat satan Job "bewerkte", alleen maar zodat Job (zonder dat hij ervan bewust was) kon bewijzen dat de mens wel degelijk trouw kon zijn aan God. Dat was bewezen. Zo deed satan nog meer slechte dingen met de mens ( denk maar aan de redenen van de vernietiging van Sodom en Gomorra en de vloed tijdens Noah). Er brak na duizenden jaren een oorlog uit in de hemel tussen satan en Jezus(die toen de troon besteeg (ja, dat is weer een ander verhaal)) en Jezus slingerde satan en zijn bondgenoten toen naar de aarde. Nu waart satan en zijn demonen rond op aarde en "bewerkt" de mensen. Vandaar dus zoveel ellende (is ook al voorspeld). Dit verklaart voor mij hoe het komt dat er ellende is en waarom (zonde en satan).

Misschien een sprookje voor jullie, maar deze verklaring geeft mij begrip over wat er nu gebeurt. Ik vraag me niet af waarom IS zo wreed is. Het is voorspeld(dat mensen tijdens de laatste dagen geen liefde meer voor elkaar zullen hebben en (meer) oorlogen zullen voeren). En ik weet waarom.
Het is voor mij antwoord genoeg in het waarom. Dat de wetenschap mij niet kan geven.
pi_144145743
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 19:28 schreef Elkabee het volgende:

[..]

De wetenschap vertelt niet waarom er ellende is. Het vertelt alleen maar over statistieken. Zo vertelt de Bijbel over satan. Dat hij een engel was, maar slechte gedachten had gekregen toen hij zag dat de mens God aanbad. Hij wilde die aanbidding ook hebben. Dus hij verleidde Eva om ongehoorzaam te zijn. Dat leidde tot de eerste ellende. Bij Job vertelt de Bijbel dat satan God uitdaagde en zei dat de mens, wanneer het minder goed ging met hem, God de rug zou toekeren. Toen liet God toe dat satan Job "bewerkte", alleen maar zodat Job (zonder dat hij ervan bewust was) kon bewijzen dat de mens wel degelijk trouw kon zijn aan God. Dat was bewezen. Zo deed satan nog meer slechte dingen met de mens ( denk maar aan de redenen van de vernietiging van Sodom en Gomorra en de vloed tijdens Noah). Er brak na duizenden jaren een oorlog uit in de hemel tussen satan en Jezus(die toen de troon besteeg (ja, dat is weer een ander verhaal)) en Jezus slingerde satan en zijn bondgenoten toen naar de aarde. Nu waart satan en zijn demonen rond op aarde en "bewerkt" de mensen. Vandaar dus zoveel ellende (is ook al voorspeld). Dit verklaart voor mij hoe het komt dat er ellende is en waarom (zonde en satan).

Misschien een sprookje voor jullie, maar deze verklaring geeft mij begrip over wat er nu gebeurt. Ik vraag me niet af waarom IS zo wreed is. Het is voorspeld(dat mensen tijdens de laatste dagen geen liefde meer voor elkaar zullen hebben en (meer) oorlogen zullen voeren). En ik weet waarom.
Het is voor mij antwoord genoeg in het waarom. Dat de wetenschap mij niet kan geven.
Je kan ook zonder geloof een goed mens zijn. Dus heeft het niets met wetenschap te maken.
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144146004
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:32 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Molorus "Wat wij wel of niet prettig vinden"

Dat lijkt me een vrij duidelijke verwijzing naar subjectiviteit.

Molorus: "zou..geen criterium moeten zijn"

Subjectiviteit moet dus worden uitgesloten.

Molorus: "in wat we geloven"

dat duidt op wat we geloven dat bestaat, inclusief liefde, haat en God.
Dat jij niet weet wat subjectiviteit betekent was al lang duidelijk, maar ik voel er weinig voor om die discussie nog een keer te herhalen.

En mijn naam is trouwens 'Molurus'. ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:32 schreef Syamsu het volgende:

Men zou dus vooral niet naar z'n hart moeten luisteren in het bereiken van de conclusie of God wel of niet bestaat. En wanneer je je afvraagt of iemand liefdevol is, vooral niet naar je hart luisteren.
De liefde van mensen heeft niets met goden te maken. ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:32 schreef Syamsu het volgende:

Dat is dus gewoon stereotype meneer Spock.
Gut, dit lijkt de tweede keer te zijn dat ik in dit topic een gevoelloos mens genoemd wordt omdat ik een atheïst ben. Wat is dat toch?

quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:32 schreef Syamsu het volgende:

Je moet altijd wanneer het gaat over het onderwerp wat het is dat een keuze maakt, naar je hart luisteren, subjectief zijn. Het maakt niet uit of het een mens is die het ene of het andere doet, of dat ergens in het heelal een planeet her of der uitkomt. Zijn er meerdere mogelijke uitkomsten, dan is het een keuze, en dan is het een subjectieve kwestie wat het is dat die keuze zo doet uitkomen.
Zoals gezegd, ik heb geen zin om die discussie te herhalen. Ik adviseer je het woord 'subjectief' gewoon niet te gebruiken, anders gaat dat eindeloos door. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144146026
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 19:28 schreef Elkabee het volgende:

[..]

De wetenschap vertelt niet waarom er ellende is. Het vertelt alleen maar over statistieken. Zo vertelt de Bijbel over satan. Dat hij een engel was, maar slechte gedachten had gekregen toen hij zag dat de mens God aanbad. Hij wilde die aanbidding ook hebben. Dus hij verleidde Eva om ongehoorzaam te zijn. Dat leidde tot de eerste ellende. Bij Job vertelt de Bijbel dat satan God uitdaagde en zei dat de mens, wanneer het minder goed ging met hem, God de rug zou toekeren. Toen liet God toe dat satan Job "bewerkte", alleen maar zodat Job (zonder dat hij ervan bewust was) kon bewijzen dat de mens wel degelijk trouw kon zijn aan God. Dat was bewezen. Zo deed satan nog meer slechte dingen met de mens ( denk maar aan de redenen van de vernietiging van Sodom en Gomorra en de vloed tijdens Noah). Er brak na duizenden jaren een oorlog uit in de hemel tussen satan en Jezus(die toen de troon besteeg (ja, dat is weer een ander verhaal)) en Jezus slingerde satan en zijn bondgenoten toen naar de aarde. Nu waart satan en zijn demonen rond op aarde en "bewerkt" de mensen. Vandaar dus zoveel ellende (is ook al voorspeld). Dit verklaart voor mij hoe het komt dat er ellende is en waarom (zonde en satan).

Misschien een sprookje voor jullie, maar deze verklaring geeft mij begrip over wat er nu gebeurt. Ik vraag me niet af waarom IS zo wreed is. Het is voorspeld(dat mensen tijdens de laatste dagen geen liefde meer voor elkaar zullen hebben en (meer) oorlogen zullen voeren). En ik weet waarom.
Het is voor mij antwoord genoeg in het waarom. Dat de wetenschap mij niet kan geven.
Begrijp ik het nu goed dat:
a) er zelfs in de hemel dus nog oorlogen (kunnen) uitbreken?
b) God allesbehalve almachtig is?
Tails tell tales
pi_144146047
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:30 schreef Elkabee het volgende:

[..]

Ik geef toe, ik ben een simpel denkend mens. Niet iedereen wil wroeten en blijven wroeten. Niet iedereen wil de slimste zijn. Maar simpel denken betekent niet dom zijn. Het betekent alleen dat het tevreden is met dingen zoals het is.

Probeer je dat eens voor te stellen.... ;)
En simpele mensen moeten er ook zijn natuurlijk. :D

Ik merk slechts op dat het dankzij mensen die niet zo dachten is dat wij hier nu een discussie via internet kunnen hebben.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144147125
Sowieso, ik snap het hele nut van dat "sprookje" niet. In plaats van de vraag "waarom is er ellende?", kun je in dat geval dus vragen "waarom bestaat Satan?" en dan ben je even ver van huis. Bovendien, ik vind het zelfs een schádelijk "sprookje", want het ontneemt mensen hun eigen verantwoordelijkheden t.a.v. al die ellende...
Tails tell tales
  woensdag 3 september 2014 @ 21:15:28 #66
16305 Jappie
parttime reverend
pi_144149501
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 19:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

En simpele mensen moeten er ook zijn natuurlijk. :D

Ik merk slechts op dat het dankzij mensen die niet zo dachten is dat wij hier nu een discussie via internet kunnen hebben.
Ik zou je toch graag willen verwijzen naar de historische achtergrond van ons huidige onderwijs. Hoe is dat ontstaan en aan wie hebben we dat te danken. Zonder DEZE mensen zou het inderdaad nog een hele lange tijd duren voordat we een discussie als deze via het internet hadden kunnen voeren.

Bovendien is veel van de huidige wetenschap te danken aan onverklaarbare ingevingen uit het onbewuste (bijvoorbeeld door dromen) tevens is het gros van de vooruitgang te danken aan mensen die om het maar simpel te zeggen hart of liefde voor de zaak waar zij aan verbonden waren hadden of dit nou muziek kunst filosofie of wetenschap betrof. Het zijn altijd de mensen geweest die geluisterd hebben naar hun hart en daar vervolgens met hun verstand iets mee gedaan hebben.

Kortom..we hebben ons huidige onderwijs te danken aan de kerk en ons huidige kennisniveau aan mensen die bereid waren tijd en moeite te steken in onverklaarbare ingevingen, mystieke ervaringen, inspiratie etcetera....stuk voor stuk ongrijpbare dingen die een mens tot een mens maken.

Intellect zonder gevoel is dode kennis van reeds bestaande feiten, om daadwerkelijk "vernieuwend" te kunnen zijn heb je meer nodig dan dat.
pi_144150994
Ik snap totaal niet waarom atheïsme wordt verbonden aan gevoelloosheid :N
Tails tell tales
pi_144151103
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 21:15 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik zou je toch graag willen verwijzen naar de historische achtergrond van ons huidige onderwijs. Hoe is dat ontstaan en aan wie hebben we dat te danken. Zonder DEZE mensen zou het inderdaad nog een hele lange tijd duren voordat we een discussie als deze via het internet hadden kunnen voeren.

Bovendien is veel van de huidige wetenschap te danken aan onverklaarbare ingevingen uit het onbewuste (bijvoorbeeld door dromen) tevens is het gros van de vooruitgang te danken aan mensen die om het maar simpel te zeggen hart of liefde voor de zaak waar zij aan verbonden waren hadden of dit nou muziek kunst filosofie of wetenschap betrof. Het zijn altijd de mensen geweest die geluisterd hebben naar hun hart en daar vervolgens met hun verstand iets mee gedaan hebben.

Kortom..we hebben ons huidige onderwijs te danken aan de kerk en ons huidige kennisniveau aan mensen die bereid waren tijd en moeite te steken in onverklaarbare ingevingen, mystieke ervaringen, inspiratie etcetera....stuk voor stuk ongrijpbare dingen die een mens tot een mens maken.

Intellect zonder gevoel is dode kennis van reeds bestaande feiten, om daadwerkelijk "vernieuwend" te kunnen zijn heb je meer nodig dan dat.
Het klopt wel dat religie veel bijdragen aan wetenschap geleverd heeft.
Denk aan Erasmus. Maar tegelijkertijd had Erasmus kritiek als het ging om katholieke kerk, terwijl hij zich als ''ware'' katholiek zag.
Als we Einstein als voorbeeld nemen:hij was niet gelovig.
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144151181
Islam heeft ook in vroege gouden eeuwen aantal wetenschappers gehad.
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144151372
Geloof/religie kan naast wetenschap bestaan, dat zegt in principe niets over de kracht van geloof/religie.
Tails tell tales
pi_144151514
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 21:48 schreef TitanicLover het volgende:

[..]

Het klopt wel dat religie veel bijdragen aan wetenschap geleverd heeft.
Denk aan Erasmus. Maar tegelijkertijd had Erasmus kritiek als het ging om katholieke kerk, terwijl hij zich als ''ware'' katholiek zag.
Als we Einstein als voorbeeld nemen:hij was niet gelovig.
Einstein was een pantheïst volgens sommigen, maar goed... dat zit wel heel dicht tegen atheïsme aan.
Tails tell tales
pi_144151560
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 21:56 schreef Forbry het volgende:

[..]

Einstein was een pantheïst volgens sommigen, maar goed... dat zit wel heel dicht tegen atheïsme aan.
Tot zo ver ik weet geloofde Einstein in God. :P
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144151662
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 21:57 schreef TitanicLover het volgende:

[..]

Tot zo ver ik weet geloofde Einstein in God. :P
Níet in God bedoel je?

http://en.wikipedia.org/wiki/Pantheism en dan even op Einstein zoeken ;)
Tails tell tales
pi_144151841
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 21:59 schreef Forbry het volgende:

[..]

Níet in God bedoel je?

http://en.wikipedia.org/wiki/Pantheism en dan even op Einstein zoeken ;)
Ik geef je gelijk.
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144151897
Maar volgens sommige. Want het is een gestelde feit dat hij in God geloofde :)
Dus conclusie hij twijfelde over Gods bestaan
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144151977
Pantheïsme is monistisch. Dus het heeft degelijk met God te maken althans niet precies wat de monistisch religies boodschappen.:)
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144152058
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 21:59 schreef Forbry het volgende:

[..]

Níet in God bedoel je?

http://en.wikipedia.org/wiki/Pantheism en dan even op Einstein zoeken ;)
Forby een vraag aan jouw
Als God bestaat, waarom helpt hij mensen niet zoals ikke die om hulp vragen?
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144152296
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 19:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat jij niet weet wat subjectiviteit betekent was al lang duidelijk, maar ik voel er weinig voor om die discussie nog een keer te herhalen.

En mijn naam is trouwens 'Molurus'. ;)

[..]

De liefde van mensen heeft niets met goden te maken. ;)

[..]

Gut, dit lijkt de tweede keer te zijn dat ik in dit topic een gevoelloos mens genoemd wordt omdat ik een atheïst ben. Wat is dat toch?

[..]

Zoals gezegd, ik heb geen zin om die discussie te herhalen. Ik adviseer je het woord 'subjectief' gewoon niet te gebruiken, anders gaat dat eindeloos door. ;)
Molurus is dus een leugenaar want hij zegt dat wat je "wel of niet prettig vind" niks te maken heeft met subjectiviteit.
En dat is dus een typische atheist,emotie dood maken, vuile leugenaar, endorfine Junkie.
pi_144152365
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:14 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Molurus is dus een leugenaar want hij zegt dat wat je "wel of niet prettig vind" niks te maken heeft met subjectiviteit.
En dat is dus een typische atheist,emotie dood maken, vuile leugenaar, endorfine Junkie.
Doe even normaal. :{w
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144152614
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:08 schreef TitanicLover het volgende:

[..]

Forby een vraag aan jouw
Als God bestaat, waarom helpt hij mensen niet zoals ikke die om hulp vragen?
Ik denk dat je deze vraag beter kunt stellen aan iemand die in God gelooft (en die iemand ben ik niet).
Wel kan ik je een *virtuele knuffel* geven en je heel veel sterkte wensen met datgene waarbij/waarvoor je graag hulp van God zou willen hebben/krijgen. :*
Tails tell tales
pi_144152662
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:04 schreef TitanicLover het volgende:
Maar volgens sommige. Want het is een gestelde feit dat hij in God geloofde :)
Dus conclusie hij twijfelde over Gods bestaan
Hij wordt door veel gelovigen aangehaald als voorbeeld van een gelovig genie. Er zijn talloze quotes van Einstein waarin hij 'God' gebruikte als metafoor, hoewel hij zelf nadrukkelijk niet geloofde in een god. Misschien dat het misverstand daar vandaan komt.

Ik begrijp eigenlijk ook niet zo goed waarom gelovigen per se Einstein willen aandragen als voorbeeld, terwijl er meer dan genoeg wetenschappelijke genieën zijn geweest die onbetwist religieus waren. Newton bijvoorbeeld.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144152677
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:14 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Molurus is dus een leugenaar want hij zegt dat wat je "wel of niet prettig vind" niks te maken heeft met subjectiviteit.
En dat is dus een typische atheist,emotie dood maken, vuile leugenaar, endorfine Junkie.
Wat een bizarre reactie.
pi_144152691
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:20 schreef Forbry het volgende:

[..]

Ik denk dat je deze vraag beter kunt stellen aan iemand die in God gelooft (en die iemand ben ik niet).
Wel kan ik je een *virtuele knuffel* geven en je heel veel sterkte wensen met datgene waarbij/waarvoor je graag hulp van God zou willen hebben/krijgen. :*
Even slijmen. Wat ben je lief :P
Mijn broertje gelooft in God, hij zegt dat ik me zelf moet helpen, zoals bidden. Als ik bid, zelfs al heb ik geen energie, word ik toch niet geholpen :(
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144152832
Ik vind het niet prettig dat je zegt dat "wat we wel of niet prettig vinden geen criterium moet zijn". Ik ga wel mn mening vormen over wat voor emoties in jouw hart zit, subjectief, op eerlijke wijze.
pi_144152956
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hij wordt door veel gelovigen aangehaald als voorbeeld van een gelovig genie. Er zijn talloze quotes van Einstein waarin hij 'God' gebruikte als metafoor, hoewel hij zelf nadrukkelijk niet geloofde in een god. Misschien dat het misverstand daar vandaan komt.

Ik begrijp eigenlijk ook niet zo goed waarom gelovigen per se Einstein willen aandragen als voorbeeld, terwijl er meer dan genoeg wetenschappelijke genieën zijn geweest die onbetwist religieus waren. Newton bijvoorbeeld.
Het feit dat Einstein als voorbeeld wordt aangedragen door gelovigen: hij is volgens mij de bekendste wetenschapper, vooral in het Westen
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144153043
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:29 schreef TitanicLover het volgende:

[..]

Het feit dat Einstein als voorbeeld wordt aangedragen door gelovigen: hij is volgens mij de bekendste wetenschapper, vooral in het Westen
Mja, dat zou kunnen. Hoewel ook die eer meer is dan Einstein verdient. Begrijp me niet verkeerd: groot wetenschapper, maar zijn bekendheid is niet in verhouding met zijn bijdragen aan de wetenschap. Er zijn meer dan genoeg wetenschappers die diezelfde bekendheid verdienen maar niet hebben.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144153135
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mja, dat zou kunnen. Hoewel ook die eer meer is dan Einstein verdient. Begrijp me niet verkeerd: groot wetenschapper, maar zijn bekendheid is niet in verhouding met zijn b i j d r a g e n aan de wetenschap. Er zijn meer dan genoeg wetenschappers die diezelfde bekendheid verdienen maar niet hebben.
Het kan kloppen wat je zegt.
Einstein is deels verantwoordelijk voor het ontstaan van a-bommen :6
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144153202
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:33 schreef TitanicLover het volgende:

[..]

Het kan kloppen wat je zegt.
Einstein is deels verantwoordelijk voor het ontstaan van a-bommen :6
Ook dat lijkt me teveel eer. Zijn wetenschap heeft de daarvoor benodigde technologie mogelijk gemaakt, maar om hem dan maar direct verantwoordelijk te houden voor de bouw en het gebruik daarvan gaat me te ver.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144153225
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hij wordt door veel gelovigen aangehaald als voorbeeld van een gelovig genie. Er zijn talloze quotes van Einstein waarin hij 'God' gebruikte als metafoor, hoewel hij zelf nadrukkelijk niet geloofde in een god. Misschien dat het misverstand daar vandaan komt.

Ik begrijp eigenlijk ook niet zo goed waarom gelovigen per se Einstein willen aandragen als voorbeeld, terwijl er meer dan genoeg wetenschappelijke genieën zijn geweest die onbetwist religieus waren. Newton bijvoorbeeld.
Ik heb eigenlijk altijd begrepen (uit meer/andere bronnen dan Wikipedia ;)) dat hij in ieder geval niet in een persoonlijke god geloofde, dat hij eigenlijk meer een atheïst/agnost (of pantheïst) was...
Maar goed, geloof/religie kan in principe ook wel gewoon naast wetenschap bestaan, dus zie het belang hier ook niet zo van in...
Tails tell tales
  woensdag 3 september 2014 @ 22:39:05 #90
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_144153347
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 21:47 schreef Forbry het volgende:
Ik snap totaal niet waarom atheïsme wordt verbonden aan gevoelloosheid :N
Ik ook niet.
pi_144153536
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:14 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Molurus is dus een leugenaar want hij zegt dat wat je "wel of niet prettig vind" niks te maken heeft met subjectiviteit.
En dat is dus een typische atheist,emotie dood maken, vuile leugenaar, endorfine Junkie.
Ik nam jou al niet zo serieus (in dit topic) en met dit soort reacties helemaal niet meer.
Tails tell tales
pi_144153610
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:36 schreef Forbry het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk altijd begrepen (uit meer/andere bronnen dan Wikipedia ;)) dat hij in ieder geval niet in een persoonlijke god geloofde, dat hij eigenlijk meer een atheïst/agnost (of pantheïst) was...
Maar goed, geloof/religie kan in principe ook wel gewoon naast wetenschap bestaan, dus zie het belang hier ook niet zo van in...
Als het gaat om het verklaren / begrijpen van de empirische werkelijkheid staan die twee wel traditioneel lijnrecht tegenover elkaar.

Om Newton nog even als voorbeeld te pakken: nergens in zijn wetenschappelijke werken refereert hij aan een God. Behalve op het moment dat zijn verklaringsvermogen hem in de steek laat, en zijn pogingen om de banen van de planeten van het zonnestelsel te berekenen hem tot de conclusie brengen dat het zonnestelsel niet stabiel kan zijn.

Op dat moment zegt hij het volgende:

"This most beautiful system of the sun, planets and comets, could only proceed from the counsel and dominion of an intelligent and powerful Being."

Dit zijn de woorden van een genie dat gestopt is met nadenken. Die het heeft geprobeerd, maar heeft opgegeven. En het gevaar zit hem precies daarin: in het vrede nemen met het religieuze antwoord, en daarom te stoppen met zoeken naar echte antwoorden.

Vele jaren later slaagde Pierre-Simon Laplace er wel in om de banen van de planeten correct te berekenen, zonder goddelijke bemoeienis. Toen Napoleon hem vroeg: "Waar is hierin nog een plaats voor God?" antwoordde Laplace:

"Je n’avais pas besoin de cette hypothèse-là", ofwel: "ik had die hypothese niet nodig."

Wetenschap en religie kunnen best naast elkaar bestaan, zolang religie geen enkele uitspraak doet over de waarneembare werkelijkheid. Een soort puur deïsme dat eigenlijk niet voorkomt onder gelovigen.

Dat is dan ook de voornaamste kritiek op het NOMA-ideaal van Stephen J. Gould: in de praktijk slagen gelovigen er eigenlijk nooit in om die werelden gescheiden te houden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 3 september 2014 @ 22:49:15 #93
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_144153684
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een soort puur deïsme dat eigenlijk niet voorkomt onder gelovigen.
Is dat echt zo? Zeker buiten de georganiseerde religies houden veel gelovige mensen er denk ik wel deïstische ideeën op na.
pi_144153731
quote:
5s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:49 schreef Tijn het volgende:

[..]

Is dat echt zo? Zeker buiten de georganiseerde religies houden veel gelovige mensen er denk ik wel deïstische ideeën op na.
Het soort gelovige dat veronderstelt dat er een Schepper is die zich totaal niet bemoeit met het universum... ik ben er nog nooit 1 tegengekomen, jij wel?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 3 september 2014 @ 22:55:33 #95
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_144153875
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het soort gelovige dat veronderstelt dat er een Schepper is die zich totaal niet bemoeit met het universum... ik ben er nog nooit 1 tegengekomen, jij wel?
Ik ken sowieso niet zoveel gelovigen. Van de meeste mensen in m'n omgeving heb ik geen idee wat voor geloof ze erop nahouden. Juist daarom zou ik niet zo snel uitsluiten dat dit soort dingen juist wél geloven. Wat mij betreft in elk geval logischer dan dat er een god is die zich actief bemoeit met het wel en wee van oninteressante mensen op de 3e rots van de zon :P
pi_144154108
quote:
14s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:55 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik ken sowieso niet zoveel gelovigen. Van de meeste mensen in m'n omgeving heb ik geen idee wat voor geloof ze erop nahouden. Juist daarom zou ik niet zo snel uitsluiten dat dit soort dingen juist wél geloven. Wat mij betreft in elk geval logischer dan dat er een god is die zich actief bemoeit met het wel en wee van oninteressante mensen op de 3e rots van de zon :P
Maar jij bent dan ook geen gelovige. :)

Nee, het lijkt me juist de voornaamste motivatie achter religie: het idee dat er een speciale rol is weggelegd voor de mens, door die Schepper.

Ik durf hier niet glashard te zeggen dat ze niet bestaan, maar ik denk niet dat er veel gelovigen zijn die geloven in het soort god die het niets kan schelen wat er gebeurt met de aapachtigen op dit kleine blauw-groene planeetje dat cirkelt rondom een obscure ster, ergens aan de rand van 1 van de spiraalarmen van de Melkweg.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144154541
Newton zag vrijheid in het systeem, en refereerde dan aan God als geest van die keuzes. Dat is niet onwetenschappelijk, dat is subjectief tov God, en objectief dat er vrijheid zit in de banen van de planeten. En Newton heeft gelijk, want Newton's zwaartekracht die direct werkt op afstand, geeft aan dat er vrijheid in het systeem zit. Maar Newtons zwaartekracht moet op objectieve wijze worden toegepast als dat objecten bestaan uit natuurwetten. Door de theorie zo toe te passen beschrijvende dat objecten zelf hun baan bepalen, ipv dat objecten Slaaf zijn van natuurwetten die ergens aan een kapstok in de ruimte hangen ofzo,dan kun je einsteins relatieve zwaartekracht afleiden van Newtons zwaartekracht. En zo wiskundig bekeken zit er vrijheid inherent in het systeem.
pi_144154557
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als het gaat om het verklaren / begrijpen van de empirische werkelijkheid staan die twee wel traditioneel lijnrecht tegenover elkaar.

Om Newton nog even als voorbeeld te pakken: nergens in zijn wetenschappelijke werken refereert hij aan een God. Behalve op het moment dat zijn verklaringsvermogen hem in de steek laat, en zijn pogingen om de banen van de planeten van het zonnestelsel te berekenen hem tot de conclusie brengen dat het zonnestelsel niet stabiel kan zijn.

Op dat moment zegt hij het volgende:

"This most beautiful system of the sun, planets and comets, could only proceed from the counsel and dominion of an intelligent and powerful Being."

Dit zijn de woorden van een genie dat gestopt is met nadenken. Die het heeft geprobeerd, maar heeft opgegeven. En het gevaar zit hem precies daarin: in het vrede nemen met het religieuze antwoord, en daarom te stoppen met zoeken naar echte antwoorden.

Vele jaren later slaagde Pierre-Simon Laplace er wel in om de banen van de planeten correct te berekenen, zonder goddelijke bemoeienis. Toen Napoleon hem vroeg: "Waar is hierin nog een plaats voor God?" antwoordde Laplace:

"Je n’avais pas besoin de cette hypothèse-là", ofwel: "ik had die hypothese niet nodig."

Wetenschap en religie kunnen best naast elkaar bestaan, zolang religie geen enkele uitspraak doet over de waarneembare werkelijkheid. Een soort puur deïsme dat eigenlijk niet voorkomt onder gelovigen.

Dat is dan ook de voornaamste kritiek op het NOMA-ideaal van Stephen J. Gould: in de praktijk slagen gelovigen er eigenlijk nooit in om die werelden gescheiden te houden.
Religie is daar, waar wetenschap eindigt, wat -denk ik- ook wil zeggen dat hoe eerder je religie als vaststaand gegeven inzet, hoe eerder wetenschap stopt. Ik denk dat we het in die zin eens zijn. Echter, zou een religieus -niet vaststaand- gevoel misschien niet juist tot wetenschap aan kunnen zetten?
Tails tell tales
  woensdag 3 september 2014 @ 23:12:50 #99
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_144154588
quote:
14s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:55 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik ken sowieso niet zoveel gelovigen. Van de meeste mensen in m'n omgeving heb ik geen idee wat voor geloof ze erop nahouden. Juist daarom zou ik niet zo snel uitsluiten dat dit soort dingen juist wél geloven. Wat mij betreft in elk geval logischer dan dat er een god is die zich actief bemoeit met het wel en wee van oninteressante mensen op de 3e rots van de zon :P
Ik kan me eigenlijk wel voor een deel in het deïsme vinden. Tenminste ik geloof er in dat God een indirecte invloed heeft op alles wat hier gebeurt. Ook omdat ik me niet kan voorstellen, dat iets wat zo ver boven ons staat, geen mechanisme in het universum zou hebben bedacht, dat zichzelf reguleert.
  woensdag 3 september 2014 @ 23:14:25 #100
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_144154650
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 23:12 schreef schrijfveer het volgende:

[..]

Ook omdat ik me niet kan voorstellen, dat iets wat zo ver boven ons staat, geen mechanisme in het universum zou hebben bedacht, dat zichzelf reguleert.
Ja, goed punt. Een god die persoonlijk alles handmatig moet gaan zitten micro-managen is natuurlijk lang zo almachtig niet als iemand die de boel heeft geautomatiseerd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')