abonnement Unibet Coolblue
pi_144116674
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 18:25 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Nice try! Maar dat is het schaalmodel wat op Heathrow staat ;) Volgens mij een schaal 1/3 model.

http://www.emirates.com/e(...)newest_landmark.aspx

Volgens Emirates zelf idd schaal 1:3, daarmee even groot als een fullsize 737 :)
Over vergelijkingen en fullsize 737's gesproken, de diameter van de 737 cabine is nagenoeg gelijk aan de diameter van een 777 motor :D
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_144117235
De eerder genoemde vliegtuigen van Elvis staan te koop.



De Convair 880 N880EP Lisa Marie (naar zijn dochter) en de kleinere Lockheed Jetstar N777EP Hound Dog II worden te koop aangeboden; hier en hier.

En.....*trommelgeroffel*....de 787 van Arke schijnt vergezelt te worden van een 2e 787 op Schiphol.
All Nippon Airways schijnt vanaf 1 januari dagelijks met een 787 op Schiphol te gaan vliegen vanaf Haneda, Tokyo.



[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 03-09-2014 00:08:05 ]
  dinsdag 2 september 2014 @ 23:17:14 #103
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_144121178
Tegen die tijd is de tweede van Arke er ook al toch?
pi_144122715
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2014 23:17 schreef Tinos85 het volgende:
Tegen die tijd is de tweede van Arke er ook al toch?
In oktober zou PH-TFL moeten komen inderdaad.
En over ruim een jaar zou PH-BHA op Schiphol moeten aankomen voor KLM.
  woensdag 3 september 2014 @ 04:22:49 #105
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_144125057
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

In oktober zou PH-TFL moeten komen inderdaad.
En over ruim een jaar zou PH-BHA op Schiphol moeten aankomen voor KLM.
Posts van Iemand91 om 00:00:04, dan hoop ik altijd op een mooie lange geschiedenispost :@
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_144152252
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 04:22 schreef flipsen het volgende:
Posts van Iemand91 om 00:00:04, dan hoop ik altijd op een mooie lange geschiedenispost :@
Zoals gezegd niet elke dag hè ;) :P


Vliegschool Stella Teuge failliet

quote:
TEUGE - Het doek is gevallen voor Stella Aviation Academy BV, tot voor kort een van de grootste opleiders van verkeersvliegers in Nederland. Het faillissement volgt op het verlenen van uitstel van betaling, afgelopen donderdag.

De vliegschool is een dochteronderneming van Stella Aviation. En die holding is weer onderdeel van De Steltenberg Groep BV (DSG) in Leusden. Vandaag werd duidelijk dat deze bovenliggende holding ook op omvallen staat. DSG heeft surseance van betaling gekregen. Het Leusdense bedrijf is eigendom van EHN Investments BV, een gezamenlijke onderneming van Evert-Jan Hilgerman en Edwin Huisman, respectievelijk algemeen directeur en accountable manager van de gesneuvelde vliegschool.

Stella Aviation International BV
Onder de naam Stella Aviation International BV is dinsdag een nieuw bedrijf ingeschreven in het Nederlandse handelsregister. In de registers van erkende vliegscholen van ILenT komt deze naam al wat langer voor. Er werd onder deze vlag lesgegeven in een vestiging op vliegveld Beek. Het is nog niet bekend of er een relatie is tussen het faillissement van Stella op Teuge en de oprichting van het nieuwe bedrijf onder vrijwel dezelfde naam.

De directie van de school was vanmiddag nog niet bereikbaar voor commentaar.
  woensdag 3 september 2014 @ 22:39:01 #107
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_144153345
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:13 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Zoals gezegd niet elke dag hè ;) :P

Vliegschool Stella Teuge failliet

[..]

Ah. Daar ben ik ooit nog eens op een informatieavond geweest.

Nog 3 weken en dan mag ik weer vliegen *O*
Tics van je petten.
pi_144153596
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:13 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Zoals gezegd niet elke dag hè ;) :P


Vliegschool Stella Teuge failliet

[..]

Triest voor de jongens en meiden die hun ton al overgemaakt hebben en nu zonder brevet zitten :{
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_144162233
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 22:03 schreef Iemand91 het volgende:

En.....*trommelgeroffel*....de 787 van Arke schijnt vergezelt te worden van een 2e 787 op Schiphol.
All Nippon Airways schijnt vanaf 1 januari dagelijks met een 787 op Schiphol te gaan vliegen vanaf Haneda, Tokyo.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)07573.jpg]afbeelding[/url] ]
Volgens www.airportspotting.com (geen idee hoe betrouwbaar deze bron is) is ook Xiamen Airlines van plan om met de 787 een route naar Amsterdam op te zetten. Xiamen is een SkyTeam member dus wat dat betreft een logische route, ben benieuwd wat er waar van is.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_144163505
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 10:22 schreef Thetallguy het volgende:
Volgens www.airportspotting.com (geen idee hoe betrouwbaar deze bron is) is ook Xiamen Airlines van plan om met de 787 een route naar Amsterdam op te zetten. Xiamen is een SkyTeam member dus wat dat betreft een logische route, ben benieuwd wat er waar van is.
Die kwam ik ook tegen inderdaad; jouw bron zegt zelfs dat deze vanaf 2014 al naar Amsterdam wil vliegen.
Maar daar hebben we verder nog niets van gehoord.

Schiphol is toch wel een van de weinig Europese luchthavens waar zo weinig 787's komen (alleen Arke's 787). Naast die van Arke zijn er nog maar 4 787's op Schiphol geweest.
Maar goed; dit heb ik geloof ik al een keer eerder met jouw besproken; maar dan op een andere bekend forum :P

Zou op zich nog wel meer A380's willen zien; maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren (op een 2e Emirates na)
pi_144165402
Dag mensen. Ik heb een algemene vraag.
Vorig jaar zag ik op het vliegveld van (ik dacht) Bangkok een boekje liggen in een winkel over (civiele) luchtvaart. Hierin werd de werking van vliegtuigen besproken en volgens mij ook de achtergrond van bepaalde (technische) aspecten van vliegen. Dit boekje heb ik in m'n hand gehad omdat het me interessant leek. Nu wil ik dit weer kopen maar ik kom niet echt ver met zoeken. Heeft iemand een idee welk boek dit was, of een andere aanrader voor me? Alvast bedankt :)
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_144170984
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 12:44 schreef crossover het volgende:
Dag mensen. Ik heb een algemene vraag.
Vorig jaar zag ik op het vliegveld van (ik dacht) Bangkok een boekje liggen in een winkel over (civiele) luchtvaart. Hierin werd de werking van vliegtuigen besproken en volgens mij ook de achtergrond van bepaalde (technische) aspecten van vliegen. Dit boekje heb ik in m'n hand gehad omdat het me interessant leek. Nu wil ik dit weer kopen maar ik kom niet echt ver met zoeken. Heeft iemand een idee welk boek dit was, of een andere aanrader voor me? Alvast bedankt :)
Pff, ik zou het zo niet weten. Heb zo ook geen aanraders.

TV tip voor vanavond, met een nieuw seizoen van Andere Tijden:



Andere Tijden: Tenerife: meteen na de ramp
quote:
Welke machinerie komt er op gang meteen na een grote ramp? Politiemensen, hulpverleners en KLM-medewerkers vertellen over de aanpak na de vliegramp op Tenerife in 1977. Wie deed wat? Wat waren de procedures? Wie was verantwoordelijk? Hoe verliepen de huisbezoeken aan de nabestaanden? Andere Tijden over de eerste periode na een grote ramp.
Veel meer informatie op hun website.

Vanavond om 21:25 - 22:00 uur op Nederland 2 NPO 2.

22 mei hadden ze ook al een aflevering over de verdwijning van vlucht 607-E van KLM in 1958.
pi_144177134
luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 18:05:19 Drastische maatregelen Martinair en Air France Cargo volgens Franse media reageer retweet
luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 18:57:43 Md's verdwijnen bij Martinair in 2015 - 2016 reageer retweet
;( :'(

luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 19:03:38 Personeel Martinair kan aan de slag blijven maar in andere banen bij KlM reageer retweet
pi_144184300
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 19:07 schreef blingbling11 het volgende:
luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 18:05:19 Drastische maatregelen Martinair en Air France Cargo volgens Franse media reageer retweet
luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 18:57:43 Md's verdwijnen bij Martinair in 2015 - 2016 reageer retweet
;( :'(

luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 19:03:38 Personeel Martinair kan aan de slag blijven maar in andere banen bij KlM reageer retweet
Inderdaad:



Air France-KLM brengt aantal Full Freighter-toestellen verder terug
quote:
Omdat de vraag naar luchtvrachttransport langzamer herstelt dan verwacht, heeft de Groep extra maatregelen overwogen om de capaciteit verder terug te brengen, boven op de al bestaande inkrimping van de Full Freighter-vloot. Hierbij is onder meer gekeken naar een samenwerkingsverband met een derde partij en naar een mogelijke interne reorganisatie.

Na bestudering van de verschillende alternatieven is besloten de Full Freighter-vloot op Schiphol per eind 2016 terug te brengen tot 3 toestellen. Hiertoe zullen 5 MD-11’s gedurende 2015 en 2016 versneld worden uitgefaseerd.

De Groep zal dan beschikken over een Full Freighter-vloot van 5 toestellen: 2 Boeing 777F’s in Parijs en 3 Boeing 747ERF’s in Amsterdam. In 2013 bestond de vloot nog uit 14 toestellen.

Air France-KLM streeft ernaar om voor al het betrokken personeel een baan te vinden binnen de Groep. Hierover zal overleg plaatsvinden met de Ondernemingsraad en vakbonden van de betrokken ondernemingen.

De Groep blijft een belangrijke speler in de Europese cargosector dankzij haar uitgebreide netwerk van passagierstoestellen met transportcapaciteit in het vrachtruim, aangevuld met Full Freighter-toestellen.

Deze verandering in de Full Freighter-vloot maakt deel uit van een strategisch plan om de bijdrage van Cargo aan de Groep te vergroten. Andere maatregelen zijn o.a. een sterke focus op gespecialiseerde producten als Pharmaceuticals en Express, investeringen in een geavanceerde IT-infrastructuur en e-developments, verdere kostenreductie en meer samenwerkingsverbanden.
Eind 2016 dus alle Martinair MD-11's eruit. :{
Had ik wel verwacht...

Uiteindelijk blijven dus alleen de 747F's PH-CKA, PH-CKB en PH-CKC over.
PH-CKD en PH-MPS gaan óók weg.

En over MD-11's gesproken; PH-KCA (die pas de laatste vlucht uitvoerde: zie mijn post van 1 september) vertrekt op
22 september naar Crestview in Florida met stop in Atlanta als KL9865.
Amy Johnson zal daar gescrapped worden. ;(

Hier vandaag op Schiphol:


[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 05-09-2014 00:16:03 ]
pi_144184640
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 12:44 schreef crossover het volgende:
Dag mensen. Ik heb een algemene vraag.
Vorig jaar zag ik op het vliegveld van (ik dacht) Bangkok een boekje liggen in een winkel over (civiele) luchtvaart. Hierin werd de werking van vliegtuigen besproken en volgens mij ook de achtergrond van bepaalde (technische) aspecten van vliegen. Dit boekje heb ik in m'n hand gehad omdat het me interessant leek. Nu wil ik dit weer kopen maar ik kom niet echt ver met zoeken. Heeft iemand een idee welk boek dit was, of een andere aanrader voor me? Alvast bedankt :)
Kijk hier eens rond: http://www.aviationmegastore.com/

Ik denk dat je hier wel iets kunt vinden..
pi_144189175
Vandaag in de geschiedenis:



- 5 september 1954: KLM vlucht 633 vertrekt om 02:30 uur vanaf Shannon Airport op weg naar New York. De vlucht was de vorige dag vertrokken uit Nederland. De vlucht wordt uitgevoerd door PH-LKY - een Lockheed L-1049C-55-81 Super Constellation dat ruim een jaar eerder aan KLM was geleverd.

Echter stort het vlak na de start in de Shannon rivier waar het terechtkomt op een zandbank (het was op dat moment eb). Oorzaak was een combinatie van menselijke en technische fouten. De crew was te laat met ingrijpen; ze konden d.m.v. het hoogteroer nog net de crash ietwat opvangen.

Daar het vliegtuig vol met brandstof zat en nu in tweeën was gebroken liep de brandstof de achterste deel in.
Door de brandstofdampen raakten 26 mensen beneveld en verdrinken (waaronder het drietallige cabinepersoneel). Ondertussen stijgt het water weer.
28 van de 30 overlevenden lukt het door middel van een rubberbootje na urenlang in het donker gevaren te hebben land te bereiken; waar een crew-lid 2.5 uur na de crash dit rapporteert bij het vliegveld.
Al die tijd is het ongeluk niet opgevallen bij de ATC.

2 overlevenden bleven achter en wachtten op het staartstuk op hulp. Wanneer de reddingsoperatie op gang komt valt een van hen in het water. Zijn lichaam wordt pas een week later terug gevonden. Tevens overlijdt dezelfde avond een van de 28 die op het bootje aan wal waren gekomen.
Uiteindelijk overleven slechts 28 personen de crash; 28 niet.



Dit alles gebeurde terwijl zo'n 1000 kilometer verderop bij de Nederlandse kust nog naar wrakstukken werd gezocht van de crash van KLM vlucht 608 "Willem Bontekoe" op 23 augustus.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- 5 september 1986: Vlucht 73 van Pan Am is geland in Karachi. De vlucht kwam uit Mumbai en zou doorvliegen naar Frankfurt en van daar door naar New York. Aan boord waren 19 crew en 360 passagiers.
De vlucht werd uitgevoerd door N656PA Clipper Empress of the Seas, een Boeing 747-121.

Echter om 06:00 uur in de ochtend rijdt een busje (vermomd als beveiliging) de tarmac op en rijdt naar een van de vliegtuigtrappen. 4 leden van de Aboe Nidal Organisatie bestormen het vliegtuig.
De purser - de Indiase Neerja Bhanot - kon de cockpit crew via de intercom nog waarschuwen; deze 3 konden via een noodluik ontsnappen.

Toen de kapers realiseerden dat ze geen crew hadden lieten ze Rajesh Kumar - een Amerikaan - naar voren komen en bij de deur neerknielen. Ze eisten dat ze binnen 15 minuten een crew kregen anders zouden ze hem neerschieten.
De leider van de kapers - Zayd Safarini - raakte ongeduldig en schoot hem neer. Zijn lichaam werd uit het vliegtuig geworpen. Op weg naar het ziekenhuis werd hij doodverklaard.

Hierna werd de cabin crew opgedragen de paspoorten te verzamelen. Hieraan gehoorzaamden zij; echter verstopten ze de 41 Amerikaanse paspoorten onder een stoel en de rest in een afvaltrechter.

De gijzeling ging nu de nacht in. Bij deur #3 werd een manual gevonden over de deuren; onder andere hoe de noodglijbanen te activeren wanneer de deur werd geopend. Deze werd tussen de passagiers doorgeven zodat iedereen wist hoe dit moest.

Om 21:00 uur viel de stroom uit en noodverlichting ging aan. Een half uur later openden de gijzelnemers het vuur en werden er granaten gegooid. Onmiddellijk openden de passagiers deur 3 en konden veel ontsnappen. Neerja Bhanot kon als eerste ontsnappen (zij opende de deur) maar hielp andere passagiers. Zij kwam om het leven toen zij 3 kinderen wilde beschermen.
10 minuten later bestormden Pakistaanse commando's de 747. Uiteindelijk vielen er 20 doden en ruim 150 gewonden.





De gijzelnemers werden opgepakt en veroordeelt tot de doodstraf. Dit werd later omgezet in levenslang.
De leider (Safarini) werd in september 2001 vrijgelaten, 4 anderen in 2008. Safarini werd slechts enkele dagen later door de FBI in Bangkok opgepakt. Hij werd later tot 160 jaar gevangenisstraf veroordeeld; hij zit dit nog steeds uit in een gevangenis in Indiana.
Op de vier anderen staan nog steeds een bounty van $5 miljoen. Een van hen zou mogelijk bij een drone-aanval in 2010 zijn omgekomen in 2010; maar dit is nooit bevestigd. Deze staat dan ook nog de FBI's most wanted list.

Neerja Bhanot is postuum de jongste ontvanger geworden van India's hoogste award voor moed; Ashok Chakra Award.

De 747 vloog nog enkele jaren door voor Pan Am, ging in 1991 over naar Evergreen International maar werd in 1993 al op Marana gezet. Het werd in 1999 gescrapped.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 05-09-2014 00:22:04 ]
pi_144195971
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 22:01 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Kijk hier eens rond: http://www.aviationmegastore.com/

Ik denk dat je hier wel iets kunt vinden..
Bedankt, ik ga kijken :)
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_144225788
Nog nét op tijd klaar, maar vond het in de lijn van mijn geschiedenisposts te belangrijk om niet te noemen:

Vandaag in de geschiedenis:

6 september 1970: de start van de Dawson's Field kapingen. Op deze zondag in 1970 werden door leden van de Volksfront voor de Bevrijding van Palestina pogingen gedaan tot het kapen van 4 vliegtuigen. 3 dagen later op 9 september werd nog een vliegtuig gekaapt.

- TWA vlucht 741: een Boeing 707–331B (N8715T) met 11 crew en 144 passagiers, was uit Tel Aviv vertrokken en zou met stops in Athene en Frankfurt naar New York vliegen. Echter werd het na takeoff van Frankfurt om 12:20 uur gekaapt en werd het naar Dawson's Field gevlogen; een kleine airstrip in een woestijn in Jordanië.

- El Al vlucht 219: een Boeing 707–458 (4X-ATB) met 10 crew en 138 passagiers, was vanuit Tel Aviv in Amsterdam aangekomen. Hierna zou het doorvliegen naar New York. Om 13:45 uur en een half uur na vertrek, wanneer de 707 de Britse kust naderde - proberen Patrick Argüello en Leila Khaled het vliegtuig over te nemen.
Oorspronkelijk plan was 4 kapers; maar 2 werden door de Israëlische beveiliging niet aan boord gelaten.
Deze 2 kochten toen First Class tickets voor vlucht 93 van Pan Am.

Toen de gezagvoerder door de intercom gemeld werd over de kaping bracht hij de kist in een nosedive. Zijn actie was succesvol; de 2 kapers werden van hun stuk gebracht. Argüello schoot nog een steward neer (niet dodelijk) maar werd vervolgens door een Sky Marshall neergeschoten; hij overleed op weg naar het ziekenhuis. Khaled werd door beveiliging en passagiers onder controle gebracht.
De 707 maakte vervolgens een noodlanding op London Heathrow.

- Swissair vlucht 100: een Douglas DC-8-53 (HB-IDD, Nidwalden) met 8 crew en 145 passagiers werd na vertrek van Zurich om 13:14 uur gekaapt en ook naar Dawson's Field gevlogen.

- Pan Am vlucht 93: een Boeing 747–121 (N752PA, Clipper Fortune) met 17 crew en 136 passagiers was een vlucht van Brussel naar New York met een stop in Amsterdam. De 2 terroristen die eerder door de Israëlische beveiliging werden geweigerd kaapten deze vlucht om 15:30 uur.
Op Schiphol wordt hun pistolen en verborgen granaat niet opgemerkt.
Bij takeoff stopt het echter op de startbaan van Schiphol. Echter even later vertrekt het alsnog.
Maar om 15:30 uur wordt ook dit vliegtuig gekaapt. Deze werd naar Beirut gevlogen; hier werd het bijgetankt en kwam nog een terrorist (met explosieven) aan boord. Deze vloog echter naar Cairo; de cabin crew had aangegeven dat de airstrip in Jordanië niet groot genoeg was voor een Boeing 747.
Tijdens de landing werd het lont van de explosieven al aangestoken; direct na landing in Cairo en enkele seconden nadat de laatsten het vliegtuig verlaten hadden wordt de 747 opgeblazen:



Op 9 september wordt BOAC vlucht 775 - een Vickers VC-10-1151 (G-ASGN) met 9 crew en 105 passagiers van Bombay naar Londen via Beiroet en Bahrein door PFLP sympathisant gekaapt.
Ook deze werd naar Dawson's Field gevlogen.




125 passagiers worden naar Amman gebracht, anderen werden aan boord gehouden. De eisen van de terroristen was vrijlating van Khaled (die in London was aangehouden na de mislukte poging) en een aantal andere leden van de PFLP.

De toenmalige president van de Verenigde Staten, Richard Nixon, opperde het idee om posities van de PFLP in Jordanië te bombarderen. Die idee werd echter afgeblazen. De Britse premier besloot tot onderhandelen.

Op 12 september werden de Boeing 707 van TWA 741, de Douglas DC-8 van Swissair 100 en de Vickers VC-10 van BOAC 775 op Dawson's Field opgeblazen.





(De staart van de VC-10 is bewaard gebleven en werd later door BOAC als spare part gebruikt)

Eind september maakten de onderhandelaars en de terroristen een deal; Khaled en een aantal andere leden werden vrijgelaten in ruil voor de overgebleven gijzelaars.

Dit alles valt niet in een post samen te vatten. De kapingen van Dawson's Field hebben enorme gevolgen gehad. Er waren spanningen tussen Jordanië, de Palestijnen en Syrië, Irak (de laatste 2 hadden ook nog links met de Sovjet-Unie) zouden gedreigd op te treden namens de Palesteinen zou er een conflict komen met Jordanië.
Verder besloot Nixon per direct 100 US Marshalls in te zetten op vluchten van/naar de VS.
Ook heeft het verstrekkende gevolgen gehad voor het vliegen anno 2014; de kapingen hebben een groot aandeel in het uitgebreid screenen op vliegvelden.
Voor meer gevolgen; toen en nu raadt ik het ten zeerste aan om verder in dit onderwerp in te lezen.

De Dawson's Field kapingen worden in 2006 in aflevering Hijacked van het PBS programma American Experience beschreven, waar ook gijzelaars, gijzelnemers, media en politici aan woord komen.


De enig overgebleven vliegtuig; de 707 van El Al waar de kaping niet slaagde bestaat nog steeds; El Al vloog t/m 1986 met de 707 door en werd later door Boeing aan Lufthansa gedoneerd als N130KR
Het staat heden ten dage nog steeds (in vrij slechte conditie) in een hoekje op luchthaven Berlin-Tegel.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 06-09-2014 00:40:50 ]
  zaterdag 6 september 2014 @ 11:14:07 #119
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_144233387
Iemand91 _O_
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_144236705
Leuke post man!

Fan van je geschiedenis verhalen. :W
pi_144295657
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2014 11:14 schreef Fiorano het volgende:
Iemand91 _O_
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 13:31 schreef El_Grando101 het volgende:
Leuke post man!

Fan van je geschiedenis verhalen. :W
:@ O+




Voor de spotters (en een :6 naar Flipsen :P ), komende week komt de Antonov 124 naar Gilze-Rijen:

Transporthelikopters volgende week naar Mali
quote:
DEN HAAG (ANP) - Drie Nederlandse transporthelikopters gaan volgende week naar Mali. De Chinooks worden er ingezet voor de VN-vredesmissie in het West-Afrikaanse land. Een Antonov 124-vrachtvliegtuig zal dinsdag vanaf vliegbasis Gilze Rijen de eerste twee Chinooks overbrengen naar Bamako, de hoofdstad van Mali.

Donderdag volgt de derde helikopter, zei een woordvoerder van de luchtmacht vrijdag. Militaire assemblageteams zullen de Chinooks uitladen en weer opbouwen, waarna ze naar het Nederlandse kamp in Gao in het noordoosten van het land vliegen.

In Gao verblijven de meeste van de ongeveer 450 Nederlandse militairen die in Mali zijn. De Chinook-eenheid, die uit 70 mensen bestaat, is op 1 oktober volledig operationeel. De helikopters kunnen worden ingezet voor medische evacuaties en het vervoer van eenheden, wapens, materieel, proviand en andere voorraden. Het kabinet besloot in maart om toch transporthelikopters naar Mali te sturen. Eerder was daar in de Tweede Kamer al op aangedrongen.

De Nederlandse blauwhelmen, onder wie speciale eenheden van commando's en mariniers, vergaren en analyseren in Mali informatie voor de VN-missie. Dat doen ze in elk geval tot eind volgend jaar.
Morgen landt de 124 om 14:00 uur en vertrekt dinsdagmorgen om 10:00 uur. (volgens de planning dan)
pi_144332179
Vanaf vandaag kun je met Garuda met een 777 naar London Gatwick:

Garuda Indonesia van start op route Schiphol-Gatwick
quote:
SCHIPHOL - Garuda Indonesia is maandag van start gegaan met vluchten op de route Amsterdam-Londen Gatwick. De Londense luchthaven wordt voortaan vijf keer per week aangevlogen, als verlenging van de rechtstreekse route Jakarta-Amsterdam. Garuda zet op de route een Boeing 777-300ER in.

Vanaf Gatwick vliegt de maatschappij via Schiphol weer terug naar Jakarta. Omdat de Indonesische luchtvaartmaatschappij over zogeheten Fifth Freedom-rights beschikt, mag het ook tickets verkopen op het traject Schiphol-Gatwick v.v. Retourvluchten zijn te boeken vanaf 99 euro all-in.

(later meer)
Ook maar ¤99 voor een retour in Economy, vanaf zo'n ¤317 in business en zo'n ¤517 in First Class.
Die economy-fare is heel netjes.
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken; laatste wat ik las over de GA88/GA99 is dat het allesbehalve een succes is...


Hier de eerste keer op Gatwick vandaag:




[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 08-09-2014 22:49:22 ]
  dinsdag 9 september 2014 @ 09:51:28 #123
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_144341281
Megaluchthaven Dubai komt er alsnog

Da's ook geen kleine investering...
"To most people, the sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
pi_144346356
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 22:19 schreef Iemand91 het volgende:
Vanaf vandaag kun je met Garuda met een 777 naar London Gatwick:

Garuda Indonesia van start op route Schiphol-Gatwick

[..]

Ook maar ¤99 voor een retour in Economy, vanaf zo'n ¤317 in business en zo'n ¤517 in First Class.
Die economy-fare is heel netjes.
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken; laatste wat ik las over de GA88/GA99 is dat het allesbehalve een succes is...
Indonesië is toch een populaire bestemming? Komt het omdat KLM er ook op vliegt?
pi_144377197
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 12:49 schreef Mylene het volgende:
Indonesië is toch een populaire bestemming? Komt het omdat KLM er ook op vliegt?
Weet het niet zeker maar laatste wat ik las dat Garuda de 777's een beetje te premium heeft ingericht; 8 first class, 38 business en (maar) 286 economy.
(Laatste ook 3-3-3 in tegenstelling tot veel maatschappijen die 3-4-3 in een 777 doen).

Ter vergelijking; KLM vliegt met 350 economy, Emirates tussen de 304 en 385 economy.

Ik weet niet hoe first en business class op de route Amsterdam - Jakarta doet, maar Amsterdam staat niet bekend om first class gebruik.
pi_144378313
Voorzover ik heb begrepen gaat het sowieso niet erg lekker met Garuda. Erg jammer als je bedenkt hoe ze zichzelf weer flink omhoog hebben weten te werken. Ze moeten wat gas terugnemen. Ik ben dan ook bang dat deze fifth freedom-route het niet erg lang zal volhouden, evenals de non-stop Amsterdam service.

Ik vlieg volgende week richting Gatwick met Garuda. Ik ben gek op fifth freedom-routes, maar ik vrees een beetje voor deze. Dus het is nu of nooit :P

Hierna maar eens kijken naar andere interessante routes. Sowieso de 787 van LAN tussen Madrid en Frankfurt, en misschien Kuwait Airways op Rome-Parijs of Geneve-Frankfurt :)
diseased rhinoceros pizzle
pi_144410915
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 23:31 schreef Iemand91 het volgende:
Morgen vliegt RP-C7471 of RP-C7473 van Philippine Airlines voor het laatst een commerciële vlucht.
De vlucht gaat van San Francisco naar Manilla en hiermee houdt na net geen 35 jaar de 747 het voor gezien
bij Philippine Airlines.

PAL105 vertrekt over zo'n 32 uur om 22:35 uur plaatselijke tijd (07:35 uur zondagochtend in NL) en landt om 03:40 uur plaatselijke tijd in Manilla (21:40 uur zondagavond hier).

Hiermee zijn ze de zoveelste maatschappij die afstand doet van de 747...




En nu volgt er weer een maatschappij:



Air New Zealand ZK-NBV bij rotatie in Auckland om 19:30 uur lokale tijd (09:30 uur vanmorgen in Nederland) voor de vlucht naar San Francisco. Daar is ze een paar uur geleden om 12:03 uur (21:03 uur NL) geland.

Bij terugkomst in Auckland zit het na ruim 33 jaar erop voor de 747 bij Air New Zealand...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Overigens; ik zou wel een geschiedenispost kunnen maken over vandaag; maar ik denk dat iedereen hier wel weet wat er vandaag in de geschiedenis is gebeurd...

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 11-09-2014 19:35:05 ]
  donderdag 11 september 2014 @ 01:25:34 #128
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_144411172
Ah ja, 11 september :D

Het is dat je het opmerkt anders was het me niet eens opgevallen. Normaal word je doodgegooid met docu's etcetera.
Tics van je petten.
pi_144424114
quote:
7s.gif Op donderdag 11 september 2014 01:25 schreef nattermann het volgende:
Ah ja, 11 september :D

Het is dat je het opmerkt anders was het me niet eens opgevallen. Normaal word je doodgegooid met docu's etcetera.
Ook vandaag wel hoor. Moet je maar even de (online) Tv-gids doorkijken.

Vandaag weer eens een post van Wildhagen:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart... het enige dodelijke ongeval van British Airways in haar geschiedenis
(de voorlopers niet meegerekend)...

Vandaag in 1976 vond namelijk vlakbij Zagreb een mid-air collision plaats tussen British Airways flight 476
(een Hawker Siddeley Trident 3B, onderweg van Heathrow naar Istanbul) en Inex-Adria Flight 550 (een Douglas DC9-32, onderweg van Split naar Keulen).

Hierbij kwamen in totaal 177 mensen om het leven: alle 63 inzitten van de Trident, alle 113 inzittenden van de DC-9, plus nog 1 persoon op de grond.

Dit was op dat moment ook de dodelijkste mid-air-collision uit de geschiedenis.

Het Britse toestel was de G-AWZT, hier 3 maanden voor de ramp:



Het Joegoslavische toestel was YU-AJR en was net 2 jaar oud, 4 maandjes voor de ramp:



Een impressie van hoe de toestellen elkaar geraakt hebben:



De oorzaak waren fouten in de aanwijzigingen van de verkeersleiding. De ATC van Zagreb was op dat moment één van de drukste van Europa, maar was structureel onderbemand en slecht uitgerust qua apparatuur.

De verantwoordelijke verkeersleider is hiervoor veroordeeld tot 7 jaar celstraf, maar later bleek dat hij als zondebok gebruikt was, waardoor hij na ruim 2 jaar is vrijgelaten.

De botsing is gezien door de bemanning van een 737 van Lufthansa die een kwartier achter de Trident van British Airways vloog. Deze rapporteerde dat ook aan de verkeersleiding:
pi_144430524
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 01:07 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

En nu volgt er weer een maatschappij:

[ afbeelding ]

Air New Zealand ZK-NBV bij rotatie in Auckland om 19:30 uur lokale tijd (09:30 uur vanmorgen in Nederland) voor de vlucht naar San Francisco. Daar is ze een paar uur geleden om 12:03 uur (21:03 uur NL) geland.

Bij terugkomst in Auckland zit het na ruim 33 jaar erop voor de 747 bij Air New Zealand...


ZK-NBV landt over zo'n 45 minuten in Auckland. Daarna is het voorbij voor de 747's bij Air New Zealand.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 11-09-2014 20:10:11 ]
  donderdag 11 september 2014 @ 20:06:37 #132
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_144431983
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_144442402
Vandaag in de geschiedenis:

g

- 12 september 1962: In het stadion van Rice University in Houston, Texas houdt John F. Kennedy de beroemde speech:
quote:
"No nation which expects to be the leader of other nations can expect to stay behind in this race for space. ... We choose to go to the Moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard."[
Hij mocht het zelf niet meer mee maken; Apollo 11 zou pas in 1969 vertrekken en Neil Armstrong zou op 21 juli 1969 de eerste stap op de maan zetten.

- 12 september 1970: de Boeing 707–331B (N8715T) van TWA 741, Douglas DC-8-53 (HB-IDD, Nidwalden) van Swissair 100 en de Vickers VC-10-1151 (G-ASGN) van BOAC 775 worden op Dawson's Field - een kleine airstrip in Jordanië opgeblazen.
Zie volledige verhaal hier.






- 12 september 1994: nadat hij een Cessna 150 (N1405Q) van Harford County Airport heeft gestolen op de avond van 11 september, vliegt Frank E. Corder richting het zuiden. Corder was tweemaal eerder gearresteerd en ook op de avond van 11 september zat hij aan de alcohol en crack. Zijn 3e vrouw had hem verlaten wat hem in een depressie stortte en bij zelfmoord bracht.
Hij keek op naar Mathias Rust; de Duitser die op 28 mei 1987 met zijn Cessna op het Rode Plein in Moskou landde; hij wilde uit het leven stappen with a bang. (zie m'n post hier)

Hij vloog richting Washington; 100 kilometer verderop gelegen. Om 01:44 kreeg de radar van Baltimore/Washington airport de Cessna in de gaten. 8 minuten later vloog hij het afgesloten luchtruim in (wat boven het Witte Huis en de Mall ligt), 1 minuut later in de vroege ochtend van 12 september stortte de Cessna neer in de zuidertuin, vlak bij de portico. Corder is op slag dood.

Toenmalig president - Bill Clinton - was niet aanwezig; hij verbleef wegens onderhoud aan het Witte Huis in het Blair House; dat aan de overkant van Pennsylvania Avenue staat.




[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 12-09-2014 15:26:02 ]
pi_144469904
Erg leuk, al die geschiedenisposts! ^O^

Hier even een paar fotootjes van Schiphol vanmiddag:









  vrijdag 12 september 2014 @ 22:37:47 #135
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_144470968
Erg leuk ook die fotootjes ^O^
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_144474238
Vandaag in de geschiedenis:



- 13 september 1928: in een poging post sneller in de VS te krijgen wordt voor het eerst een Lioré et Olivier LeO H-198 (F-AIQP) vliegboot met een katapult vanaf de achterkant van de Franse liner Ile de France geschoten. Op 725 kilometer vanaf de Amerikaanse kust wordt het vliegtuig om 13:00 uur (tijd in NY) afgeschoten waar het 4 uur en 15 minuten later om 17:15 uur op de Hudson landt.
Het schaaft 15 uur van de verzendtijd af; men probeert naar een verkorting van 24 uur te komen.


EC-DEG in betere tijden; juni 1981 in Bazel.

- 13 september 1982: de crash van Spantax vlucht 995. De chartervlucht met een McDonnell-Douglas DC-10 (EC-DEG) van Madrid naar New York kreeg om 11:58 uur takeoff clearance op tussenstop Málaga Airport voor baan 14 (nu 13). Aan boord zijn 13 crew en 381 passagiers.
Iets voor V1 speed begon het rechterwiel van de nose-gear uit elkaar te scheuren en begon het toestel hevig te schudden. Hoewel ze nu V1 voorbij waren besloot de gezagvoerder toch de takeoff af te breken met onder andere de reverse trust. Zijn hand gleed echter over de lever van engine #3 waardoor deze voorwaarts vermogen bleef leveren. De DC-10 reed met ruim 200 km/h van de baan, engine #3 werd afgerukt toen het tegen een gebouw kwam, de DC-10 ging vervolgens over een snelweg waar het 3 voertuigen beschadigde alvorens het 450 meter achter de baan tot stilstand kwam.
Achterin de slechts 5 jaar oude DC-10 brak brand uit.
Uiteindelijk overleven 50 inzittenden de crash niet.




- 13 september 1994: De Airbus A300-600ST Super Transporter / Beluga vliegt voor het eerst in de vorm van F-GSTA.
Het op de Airbus A300-600 gebaseerde vrachtvliegtuig vervoert onderdelen voor Airbus. Er zijn er 5 gebouwd als opvolger voor de 5 op de Boeing 377 Stratocruiser gebaseerde "Super Guppies"
Momenteel is Airbus bezig met een opvolger, gebaseerd op de A330.



- 13 september 2001: het luchtverkeer komt weer op gang in de VS na de aanslagen van 2 dagen eerder. Veel vliegtuigen waren uitgeweken naar luchthavens in bijvoorbeeld Canada, zoals hier op Halifax:


  zaterdag 13 september 2014 @ 13:50:15 #137
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_144483321
Die A340 van Surinam Airways staat ook meer stil dan dat hij vliegt.... Dat ding heeft om de haverklap problemen.
pi_144488299
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 13:50 schreef Sunri5e het volgende:
Die A340 van Surinam Airways staat ook meer stil dan dat hij vliegt.... Dat ding heeft om de haverklap problemen.
Deze keer geen problemen; PZ-TCP is maandag na aankomst doorgevlogen naar Parijs (CDG) voor een A-check.
Zou afgelopen donderdag weer naar Amsterdam moeten komen maar er is uitloop.
Wordt nu opgevangen door een verschillende 767-300 toestellen waaronder G-POWD van Titan, CS-TLO van Euro Atlantic en I-NDOF van Neos (oud KLM kist).

Maar wel vaak iets mee aan de hand inderdaad.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 13-09-2014 21:58:05 ]
pi_144488402
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 16:55 schreef Iemand91 het volgende:

Wordt nu opgevangen door een verschillende 767-300 toestellen waaronder G-POWD van Titan en CS-TLO van Euro Atlantic.
Vandaar; jammer, ik had gisteren graag nog een A340 op de foto gezet:

pi_144505339
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:

- 13 september 1994: De Airbus A300-600ST Super Transporter / Beluga vliegt voor het eerst in de vorm van F-GSTA.
Het op de Airbus A300-600 gebaseerde vrachtvliegtuig vervoert onderdelen voor Airbus. Er zijn er 5 gebouwd als opvolger voor de 5 op de Boeing 377 Stratocruiser gebaseerde "Super Guppies"
Momenteel is Airbus bezig met een opvolger, gebaseerd op de A330.


Beluga celebrates the 20th anniversary of its first flight



En alle vijf in 1 shot:

  zondag 14 september 2014 @ 01:19:16 #141
6941 APK
Factual, I think.
pi_144505596
Dat dat ding kan vliegen :D
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_144549535
KLM MD-11 nieuws:



- Het is vandaag 15 september. Kom je deze week nog langs Schiphol (en wel Schiphol-Oost) kijk dan nog even goed; dit is de laatste week dat PH-KCA Amy Johnson op Schiphol zal staan.
Volgende week maandag zal de nog geen 21 jarige MD-11 om 0730z/0930lt (? :$ ) naar Atlanta vertrekken. Hierna zal het doorvliegen naar Bob Sikes Airport in Florida voor scrap.

- Morgen om 11:11 uur zal de kaartverkoop starten voor 3 Farewell rondvluchten op 11/11 (11 november dus) met een KLM MD-11 vanaf Amsterdam. Kaarten kosten ¤111 maar je krijgt er wel een gratis boek bij (ik gok het Farewell MD-11 afscheidsboek à ¤25.11)
Klinkt aantrekkelijk maar wat me tegenhoudt is het feit dat je natuurlijk heel veel beroerde stoelen hebt voor zo'n rondvlucht.
KLM zal morgen op de sociale media meer hierover bekend maken.

Wanneer op de vroege ochtend van zondag 26 oktober de allerlaatste MD-11 vanuit Montreal of Toronto op Schiphol landt houdt de samenwerking tussen KLM en McDonnell Douglas na 80 jaar op, zal de laatste passagiers MD-11 vlucht landen en ook de allerlaatste 3-motorige kist met passagiers.

[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 15-09-2014 14:54:49 ]
  maandag 15 september 2014 @ 14:33:20 #143
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_144549736
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 14:26 schreef Iemand91 het volgende:
KLM MD-11 nieuws:

[ afbeelding ]
- Morgen om 11:11 uur zal de kaartverkoop starten voor 3 Farewell rondvluchten op 11/11 (11 november dus) met een KLM MD-11 vanaf Amsterdam. Kaarten kosten ¤111 maar je krijgt er wel een gratis boek bij (ik gok het Farewell MD-11 afscheidsboek à ¤25.11)
Klinkt aantrekkelijk maar wat me tegenhoudt is het feit dat je natuurlijk heel veel beroerde stoelen hebt voor zo'n rondvlucht.
KLM zal morgen op de sociale media meer hierover bekend maken.
Gaaf! Iedereen wil dan natuurlijk aan het raampje lijkt me, wel een mooie ervaring natuurlijk. :)
pi_144581282
Iemand91 gaat voor het eerst vliegen! *O*
Neemt direct z'n vader mee die ook nooit gevlogen heeft. :P
Wij twee zijn dan ook de enige van de familie die nooit gevlogen hebben ;( ...

Als je dit leest en ook nog mee wil; de pagina staat op uitverkocht maar soms komen er plekken vrij, dus blijf nog even proberen. (lees: pagina verversen)

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 16-09-2014 12:31:09 ]
  dinsdag 16 september 2014 @ 11:54:54 #145
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_144581579
Ik probeerde het net maar helaas
  dinsdag 16 september 2014 @ 11:58:58 #146
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_144581709
quote:
Vraag me af hoeveel hiervan nou echt waar is en tot hoeverre het overdreven wordt.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_144581772
quote:
13s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:54 schreef Tinos85 het volgende:
Ik probeerde het net maar helaas
Ja, het is nu echt uitverkocht helaas.

Ben heel erg benieuwd hoe het gaat. We komen vast ergens op stoel XXE o.i.d. te zitten :') ;(
  dinsdag 16 september 2014 @ 13:06:34 #148
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_144583801
quote:
11s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:45 schreef Iemand91 het volgende:
Iemand91 gaat voor het eerst vliegen! *O*
Neemt direct z'n vader mee die ook nooit gevlogen heeft. :P
Wij twee zijn dan ook de enige van de familie die nooit gevlogen hebben ;( ...

Als je dit leest en ook nog mee wil; de pagina staat op uitverkocht maar soms komen er plekken vrij, dus blijf nog even proberen. (lees: pagina verversen)
Huh :D
Jij als über geschiedenisschrijver over de luchtvaart nog nooit gevlogen? Dat rijmt niet.
pi_144584613
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 16:59 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Vandaar; jammer, ik had gisteren graag nog een A340 op de foto gezet:

[ link | afbeelding ]
Cathay Pacific, maar dan moet je snel zijn. Want vanaf 1 november zetten ze de 777-300ER in op Amsterdam.
pi_144596300
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 13:06 schreef Sunri5e het volgende:
Huh :D
Jij als über geschiedenisschrijver over de luchtvaart nog nooit gevlogen? Dat rijmt niet.
Het leven kan raar lopen ;) ...

Sterker nog; de kans was groot dat ik een paar jaar geleden een poging bij KLS had gewaagd.
Achteraf gezien is het maar mooi dat dat niet is doorgegaan...

En over geschiedenis-posts; hopelijk hebben jullie na 00:00 uur even tijd om wat te lezen. O-)
Iets dat een deel van jullie hebben meegemaakt en mogelijk flink wat indruk heeft achtergelaten...
  dinsdag 16 september 2014 @ 21:22:00 #151
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_144601531
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 19:33 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Het leven kan raar lopen ;) ...

Sterker nog; de kans was groot dat ik een paar jaar geleden een poging bij KLS had gewaagd.
Achteraf gezien is het maar mooi dat dat niet is doorgegaan...

En over geschiedenis-posts; hopelijk hebben jullie na 00:00 uur even tijd om wat te lezen. O-)
Iets dat een deel van jullie hebben meegemaakt en mogelijk flink wat indruk heeft achtergelaten...
Nooit de gedachte gehad om eens een retourtje Ryanair voor 30 euro te pakken, just for fun?
pi_144603741
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 21:22 schreef Sunri5e het volgende:
Nooit de gedachte gehad om eens een retourtje Ryanair voor 30 euro te pakken, just for fun?
Jawel, maar door allerlei omstandigheden kwam het er gewoon nooit van.
pi_144610619
Vandaag in de geschiedenis:



- 17 september 1908: Orville Wright was naar Fort Myer (in Virginia) gekomen om hun Wright Flyer aan de US Army te demonstreren. Thomas E. Selfridge heeft kunnen regelen dat hij een keer kon meevliegen.
Wright maakt op 50 meter hoogte 4.5 rondjes boven Fort Myer maar dan breekt de propellor van rechtermotor. Deze raakte de kabels van de vertical rudder; Wright probeerde dit nog op te vangen maar toch crashte de Flyer. Beide inzittenden werden tegen de kabels gesmeten; alleen Selfridge ook tegen een houten frame. Zijn schedel werd verbrijzeld; hij overleed later die avond in het ziekenhuis.
Selfridge was het eerste dodelijke slachtoffer van een vliegtuigongeluk.

Wright raakte ook zwaargewond, jaren later zou nog bekend worden dat hij bijvoorbeeld ook een ontwrichte heup had opgelopen. Hier wordt hij weggedragen op een brancard; de gebroken propellor steekt boven het wrak uit; en is achter/boven de brandcard te zien.



- 17 september 1916: Manfred von Richthofen haalt zijn eerste vijandige vliegtuig neer. Er zouden tot minstens 79 volgen; de laatste op 20 april 1918 toen hij een Sopwith Camel van de RAF neerhaalde.
Hij werd zelf de volgende dag neergeschoten. De Red Baron zal uitgroeien tot beste ace van WWI en een van de beroemdste (zo niet dé beroemdste) gevechtspiloot ooit.

- 17 september 1944: Operation Market Garden begint. Duizenden troepentransportvliegtuigen, zweefvliegtuigen en gevechtsvliegtuigen zetten koers uit richting Nederland. Het plan was bruggen over de Waal, Maas en de Rijn te veroveren zodat grondtroepen vanuit België naar het Noorden konden oprukken. Het offensief mislukt, waardoor het Noorden van Nederland in de hongerwinter terechtkomt.




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


N708PA in september 1965 op Ronald Reagan Washington National Airport.

- 17 september 1965: Pan Am vlucht 929, uitgevoerd door een Boeing 70-121B (N708PA, Clipper Constitution) is aangekomen op Fort-de-France op Martinique. Hier zal het doorvliegen naar Coolidge International Airport op Saint John's (Antigua en Barbuda), San Juan in Porto Rico en dan door naar New York.
Echter bij approach van Saint John's bij onweer en stevige regen vliegt het op 841 meter hoogte tegen de Changes Peak op het eiland Montserrat. Alle 9 crew en 21 passagiers overleven de crash niet.

N708PA was de allereerste productie 707 gebouwd en vloog ook de allereerste 707 vlucht op 20 december 1958 vanaf Renton, Washington.
Aan de knuppel zat de bekende Alvin M. "Tex" Johnston, die we bijv. ook kennen van de eerste vlucht van het prototype van de 707; de Boeing 367-80 of Dash 80) op 15 juli 1954 en zijn barrel roll met die kist op 7 augustus 1955.
Deze eerste vlucht van een 707 vond ironisch genoeg plaats onder dezelfde weersomstandigheden; donkere wolken, wind en stevige regen. Na 7 minuten moesten zij deze vlucht alweer afbreken; later die dag konden ze nog een vlucht van 71 minuten maken.

Hier N708PA bij die eerste vlucht op 17 september:


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- 17 september 1974: De eerste grote gijzeling in de Nederlandse geschiedenis.
Op vrijdagmiddag 13 september zijn 3 leden van het Japanse Rode Leger (JRL) de Franse Ambassade in Den Haag binnengedrongen. Hier gijzelen zij de personen in het gebouw.
Het Japanse Rode Leger was onder andere verantwoordelijk voor het bloedbad op Luchthaven LOD (nu Ben Gurion) bij Tel-Aviv dat 25 mensen het leven kostte.



De secretaris van de Japanse Ambassade moest als tolk fungeren. Ze eisten de vrijlating van JRL-lid Yutaka Furuya die in Frankrijk in de gevangenis zit, 1 miljoen dollar, een volgetankte Franse 707 en een vrije aftocht. Tevens wilden ze hun wapens mee aan boord nemen.

Op zondagavond 15 september landt de Franse 707-328 (F-BHSJ, Chateau de Chaumont) op Schiphol. Ook stonden op Schiphol aan het einde van de B-pier een aantal Franse Mystère jets met o.a. Furuya aan boord.
Hier worden later pantservoertuigen voor gezet; officiëel voor beveiliging van de Franse jets maar in werkelijkheid om te voorkomen dat de jets vertrekken (met Furuya aan boord).
De Fransen vonden de onderhandelingen te langzaam gaan:



Na lange onderhandeling geven de ministers hun laatste aanbod; vrijlating van alle gijzelaars, de vrijlating van Furuya, $300.000 en een vrije aftocht in een 707. Wel moesten ze alle wapens inleveren, op 2 pistolen na. De dollars moest de Nederlandse regering uit Fort Knox halen; zij hadden dit zo niet in voorraad.

Echter moest er nog een bemanning voor de 707 geregeld worden; Frankrijk leverde kist zonder bemanning. Aangezien in Nederland alleen Transavia met een Boeing kan vliegen wordt een piloot van hen gevraagd: Pim Sierks. Omdat de gijzelnemers niet wilden vertellen waar ze heen wilden en Sierks dat wel moest weten (voor brandstof, vliegplan etc.) stapte hij de ambassade binnen. Hier werd hem verteld dat ze naar Aden in Zuid-Jemen (nu in Jemen).

Dinsdagavond vertrekken de gijzelaars en gijzelnemers in een busje naar Schiphol. Schiphol is op dat moment veranderd in een fort; geen vliegtuig mag er meer landen of vertrekken, overal bewaking en pantservoertuigen bij de invalswegen. Op Schiphol worden de gijzelaars geruild voor Furuya; naast gezagvoerder Sierks, zijn co-piloot, boordwerktuigkundige en de 4 leden van de JRL was er niemand aan boord.

De 707 en het busje op het platform van Schiphol op de namiddag van 17 september 1974:


Hieronder is Furuya te zien; de persoon links met de plastic zakken; in die zakken zit $300.000:



Op 22:27 uur op 17 september 1974 vertrok de 707 vanaf de Kaagbaan van Schiphol met bestemming onbekend (Aden was alleen bekend bij Sierks en een zeer gering aantal mensen bij de onderhandelaars; boven de Alpen vertelde Sierks pas aan de crew wat de bestemming was). Van de 4 leden hadden ze weinig last; die lagen te slapen in het gangpad; met hun pistolen al gedemonteerd op tafel.

In Aden worden ze echter geweigerd; met een smoes van brandstoftekort mogen ze landen. Echter iedereen moest in het toestel blijven en ze moesten weer vertrekken. Uiteindelijk mogen ze in Damascus, Syrië landen.
Later zijn 2 van de 3 leden opgepakt en uitgeleverd aan Japan; zij zitten daar op dit moment nog hun gevangenisstraf uit.

De $300.000 is nooit teruggezien; deze zijn aan de Syriërs gegeven bij landing (dit konden de werknemers van de Nederlandse Ambassade aldaar niet voorkomen).
Pas in 1981 komt er een oplossing; Frankrijk betaald de $300.000 terug, minus 400.000 franc voor de huur van de 707; uiteraard een allesbehalve nette oplossing...

17 september 1974 was ook Prinsjesdag; deze wordt gezien de omstandigheden flink versoberd; o.a. geen optocht met de Gouden Koets (de route zou ook te dicht bij de ambassade komen) en weinig feestelijkheden.

Het gebouw van de Franse ambassade is overigens eind 2013 gesloopt. De groene muur hieronder is dus aan de kant waar op de eerste foto de 2 agenten langs kruipen.
De Franse Boeing 707 is eind 1977 op Orly gescrapped.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- 17 september 2013: Om 11:03 uur lokale tijd stijgt de eerste Boeing 787-9 (N789EX) op vanaf Paine Field als vlucht BOE001. De vlucht duurt 5:15 uur en ze landen later op Boeing Field.
De 787-9 is net geen 6 meter langer dan de 787-8 en kan hiermee zo'n 40 extra passagiers meenemen, meer vracht en meer range.
Eerst had het juist een kleinere range (door hoger gewicht) maar na het bijplaatsen van een extra brandstoftank werd de range vergroot en uiteindelijk groter dan de 787-8.

pi_144612970
En nog een klein jubileum: 1964-2014 - 50 jaar Alouette III bij de KLu


Op het feestje was er een show van een Alouette samen met een wat kleiner modelletje, hier aan het oefenen voor het feest.
pi_144620017
Een eerste verslagje van de Schiphol-Gatwick tag-on van Garuda. Vrijdag is het mijn beurt 8-)
diseased rhinoceros pizzle
pi_144623142
Ik heb nog nooit zo lekker shorthaul gevlogen als met Garuda onlangs.
pi_144632790
En nog een post van Wildhagen:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart... een van de meest gevreesde toestellen uit de Tweede Wereldoorlog dat vandaag zijn eerste vlucht beleefde.

Vandaag in 1935 vloog de Junkers Ju 87 voor het eerst, beter bekend als Sturzkampfflugzeug, aka Stuka.



Dit was, zoals de naam al aangeeft, een duikbommenwerper. Het toestel werd door Junkers op eigen gelegenheid ontworpen vanaf de jaren 20, de Luftwaffe kreeg er pas later belangstelling voor, toen een van de belangrijkste concurrenten, de Heinkel He 118, faalde.

Toch ging ook het ontwerpen van de Ju 87 niet van een leien dakje, er waren bijzonder veel problemen met stabiliteit en de performance viel ook tegen.

Grappig detail is dat de Ju 87 oorspronkelijk werd aangedreven door een Engelse motor, de Rolls Royce Kestrel. Hier was de Luftwaffe niet zo over te spreken, daarom is deze later tijdelijk vervangen door de Duitse Daimler-Benz DB600, die echter niet helemaal voldeed. Uiteindelijk werd de Junkers Jumo 210 motor gekozen als definitieve krachtbron voor de oorspronkele (A-) versie van de Ju 87.

Het toestel was bij de geallieerden zeer gevreesd, dit om zijn impact op de moraal. De motor an sich maakte al lawaai genoeg, maar er werd nog een extra sirene, de zogenaamde "Jericho Trompet", aan toegevoegd voor extra lawaai, wat heel erg op de zenuwen van de geallieerde soldaten werkte. Die trompet zie je hier, het ronde uitsteeksel onder de vleugel, rechtsonder:



Dat klonk dus ongeveer zo (originele opname van een Ju 87 Jericho Trompet):


Als duikbommenwerper was het een behoorlijk succesvol toestel, maar het was verder zeer kwetsbaar. Door zijn relatief lage wendbaarheid, relatief lage snelheid en lichte bewapening was het een makkelijke prooi voor geallieerde jagers. In de praktijk werd hij dus vaak vergezeld van een jager-escorte om de Ju 87's te beschermen.

De vormgeving van de vleugels was ook enigszins afwijkend, om de enorme krachten te kunnen opvangen die bij het duiken ontstaan, de zogenaamde "inverted gull wing":



Het hele duikproces van de Ju 87 zag er als volgt uit:



Deze Stuka heeft net zijn bommen gedropt:



Tegen het einde van de oorlog was het ontwerp eigenlijk verouderd, hoewel er toen nog wel een speciale versie (de G-variant) is gemaakt die bedoeld was als tankkiller, en dus niet zozeer als duikbommenwerper. Deze had dus 2 boordkanonnen aan boord voor dit doel. Dit model stond bekend als de "Kanonnenjager" en was in de rol van tankkiller redelijk succesvol:



Er zijn in totaal zo'n 6500 exemplaren van de Ju 87 gebouwd, hiervan zijn er 2 intacte Ju 87's bewaard gebleven, 1 in de VS en 1 in de UK, geen van beiden vliegwaardig. Dit is het toestel in de VS:



Het 3e plaatje in deze post is het tweede bewaard gebleven exemplaar in de UK.

Tevens is er nog minimaal 1 replica na de oorlog gemaakt, en zijn er her en der diverse wrakken van gecrashede Ju 87's te bezichtigen.

Het design en enkele concepten spelen overigens heden ten dage nog steeds een rol. De meest succesvolle Stuka-piloot, Hans-Ulrich Rudel, heeft namelijk later input gegeven bij het ontwerp van de A-10 Thunderbolt II "Warthog" die op dit moment nog steeds rondvliegt. Hij baseerde zijn input voor de A-10 op zijn ervaringen met de Stuka.
pi_144643256
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 19:10 schreef Iemand91 het volgende:
De meest succesvolle Stuka-piloot, Hans-Ulrich Rudel, heeft namelijk later input gegeven bij het ontwerp van de A-10 Thunderbolt II "Warthog" die op dit moment nog steeds rondvliegt. Hij baseerde zijn input voor de A-10 op zijn ervaringen met de Stuka.
En zo is het cirkeltje weer mooi rond want het idee voor de Stuka kwam uit Amerika:

quote:
"In september 1933 was Ernst Udet getuige van een vliegshow met Curtiss F8C dubbeldekkers die indrukwekkende duiken demonstreerden. Dit waren naar Amerikaanse standaard verouderde toestellen en de Amerikanen hadden dan ook geen bezwaar toen Udet twee exemplaren van dit toestel aankocht..."


Curtiss F8C. Curtiss noemde dit ontwerp een 'Helldiver' en gaf diezelfde naam aan al haar latere duikbommenwerpers

"..hoewel de exacte manier waarop Udet genoeg geld bijeen wist te krijgen om de twee toestellen te kopen moeilijk is vast te stellen, lijkt het vrijwel zeker dat Hermann Goering hem van dat geld voorzag op zijn advies om de aankoop te doen. Het geld werd naar Udet's rekening overgemaakt, Udet betaalde Curtiss en de twee Helldivers werden verscheept naar Duitsland. Aldaar werden ze ingezet voor de nieuwe luchtmacht.

Sinds de Eerste Wereldoorlog werd er door Duitse theoretici over gediscussieerd of het zinvol was een vliegtuig met machinegeweren en kleine bommen in te zetten tegen frontlinie-infanterie. Met de Helldivers liet Udet zien wat voor dodelijke potentie een dergelijk ontwerp kon hebben: Voor een ervaren piloot was een doel van 30 meter doorsnede raken geen enkel probleem. Dat overtuigde het Duitse Luchtvaart Ministerie (RLM Reichsluftfahrtministerium) van het nut van het concept en zo kregen Junkers en andere Duitse vliegtuigfabrikanten het verzoek zo'n soort machine te ontwerpen."
sauce: het boek Fighter door Len Deighton

edit: bonusfoto van Ju87-D5 model dat ik ooit eens gemaakt heb:


[ Bericht 2% gewijzigd door Nemephis op 17-09-2014 23:02:35 ]
pi_144643608
De Qatar A380 is geleverd aan Qatar in Hamburg:

Just smile and wave :* _O-





En nu alle 747-400's klaar zijn, zijn de 777-200's aan de beurt; te beginnen met PH-BQB:
KLM bouwt eerste Boeing 777-200 om
quote:
AMSTELVEEN – KLM is vorige week begonnen met de ombouw van de eerst Boeing 777-200. De PH-BQB werd woensdag 10 september Hangar 14 ingereden voor de inbouw van een geheel nieuw interieur. Het is de eerste KLM Boeing 777-200, van in totaal vijftien, die na tien jaar dienst de hoognodige upgrade krijgt om mee te kunnen doen in het internationale concurrentie geweld. Bijzonder is dat KLM launching customer van een nieuwe Economy Class-stoel.

De ombouw volgt op de eerdere ombouw van alle Boeing 747-400's binnen de vloot. Volgens KLM zijn meerdere afdelingen waaronder Fleet Services, Marketing, Procurement, Inflight Services, Flight Operations, Engineering & Maintenance en Revenu Management betrokken bij de modificatie op Schiphol-Oost bij KLM Engineering & Maintenance.

Hella Jongerius
Net als bij de KLM 747-400 is ook nu de cabine van de Boeing 777-200 in samenwerking met topdesigner Hella Jongerius ontworpen. De stoelen in het in te bouwen interieur worden in de Business Class full flat stoelen. In de Economy Class wordt een geheel nieuw ontworpen stoel ingebouwd. KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij die deze stoel installeert, de zogeheten launching customer.

De nieuwe Business en Economy Class stoelen worden voorzien van een geheel nieuw Inflight Entertainment Systeem, met onder andere touch screens in de Economy Class en een second screen in de handset van Business Class stoelen.

Om de installatie van de stoelen mogelijk te maken worden ook nog diverse andere modificaties aan toiletten en galleys uitgevoerd. De ombouw van de PH-BQB zal, volgens de maatschappij, circa vier en een halve week duren, waarna er nog eens een aantal weken nodig zullen zijn voor de uitgebreide certificatiewerkzaamheden. Vanaf januari 2015 worden de overige veertien vliegtuigen omgebouwd. Eind 2015 zal de gehele KLM 777-200 vloot voorzien zijn van het nieuwe interieur.


En over die kist daarachter gesproken; mijn meltdown kom eraan :'( :
quote:
Current phase-out schedule of the 747-400's:

BFM - 02NOV2015
BFC - 07DEC2015
BFO - 28DEC2015
BFK - 08AUG2016
BFP - 05SEP2016
BFD - 12SEP2016
BFA - 10OCT2016
BFN - 20MAR2017
BFE - 01APR2017
BFR - 23OCT2017
BFB - 01NOV2017

Still SUBJECT TO CHANGE
quote:
En per november dit jaar: PH-CKD.
Ter info; PH-BFA, -BFB en -BFN zijn full-pax, de rest combi.
Niet verrassend zijn -BFC en -BFD bij de eersten die eruit moeten (die hebben een shitload aan uren/cycles erop zitten).
pi_144658235
Ik heb begrepen dat met de modificatie van de 772's de economy configuratie omhoog gaat naar 3-4-3, net als in de 777-300ER. Of je daar blij van wordt....
diseased rhinoceros pizzle
pi_144660389
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 14:20 schreef Flylib het volgende:
Ik heb begrepen dat met de modificatie van de 772's de economy configuratie omhoog gaat naar 3-4-3, net als in de 777-300ER. Of je daar blij van wordt....
Ja, maar ja; dat zag je ook wel aankomen.

De Qatar A380 landt bijna (zit op een paar kilometer van Doha op 500 meter hoogte wat rondjes te draaien):

Foto van Twitter; ergens vanuit EU; kan weleens uit Engeland zijn want de A380 vloog vanuit Hamburg met een omweg over Engeland en vervolgens naar het zuidoosten richting Doha.
(Over Engeland vanwege bepaalde lease-regels)



EDIT:

En hij is nu op Doha:


Inclusief live-stream. (waar ze schoenen en ventilatieroosters bijzonder interessant vinden :') _O- )

[ Bericht 20% gewijzigd door Iemand91 op 18-09-2014 17:15:51 ]
  donderdag 18 september 2014 @ 16:26:24 #162
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_144661901
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 12:42 schreef Flylib het volgende:
Een eerste verslagje van de Schiphol-Gatwick tag-on van Garuda. Vrijdag is het mijn beurt 8-)
Ik ga binnenkort ook maar eens een weekendje Londen doen met de 777
pi_144664660
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 15:38 schreef Iemand91 het volgende:
Inclusief live-stream. (waar ze schoenen en ventilatieroosters bijzonder interessant vinden :') _O- )
Ze maken d'r wel een (ongeorganiseerd) feestje van zeg...
  donderdag 18 september 2014 @ 18:34:11 #164
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_144665416
Ik organiseer met een hoop anderen het Ballonfiësta in Barneveld, als dank daarvoor mag ik nog wel eens met de ballon mee. Paar foto's van vorige week Woensdag:











Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_144672336
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 23:04 schreef Iemand91 het volgende:
De Qatar A380 is geleverd aan Qatar in Hamburg:

En nu alle 747-400's klaar zijn, zijn de 777-200's aan de beurt; te beginnen met PH-BQB:
KLM bouwt eerste Boeing 777-200 om

[..]

Heb begin deze week inderdaad de nieuwe economy class stoelen al zien staan in Hangar 14, allemaal nog in het plastic. Zijn echt mooie stoelen met eindelijk een groter IFE scherm :)
Zal proberen deze week nog ff een foto te maken.
  donderdag 18 september 2014 @ 21:57:23 #166
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_144673605
Vet zo'n ballnvlucht. Lijkt me best bijzonder.
pi_144675091
Me too.
Er vloog er zostraks nog eentje over m 'n huis heen

pi_144675474
quote:
99s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:34 schreef Fiorano het volgende:
Ik organiseer met een hoop anderen het Ballonfiësta in Barneveld, als dank daarvoor mag ik nog wel eens met de ballon mee. Paar foto's van vorige week Woensdag:


Deze is mooi! O+

Bij zulk soort beelden hoop ik serieus dat we in november ook de mogelijkheid hebben om naar buiten te kijken. O-)
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 21:27 schreef blingbling11 het volgende:
Heb begin deze week inderdaad de nieuwe economy class stoelen al zien staan in Hangar 14, allemaal nog in het plastic. Zijn echt mooie stoelen met eindelijk een groter IFE scherm :)
Zal proberen deze week nog ff een foto te maken.
Altijd handig zo'n insider. :7
pi_144678990
Vandaag in de geschiedenis:


(Note; hierboven is niet de eerste vlucht)

- 19 september 1962: de eerste vlucht van de Aero Spacelines Pregnant Guppy.
Gebaseerd op de Boeing 377 Stratocruiser is dit een aangepaste vrachttoestel; speciaal voor oversized, maar niet al te zware vracht, in het bijzonder onderdelen voor NASA.
Ze vloog ruim een jaar na de beroemde speech van Kennedy dat ze nog dat decennia op de maan zouden staan: zie m'n post daarover hier.

Om deze kist te maken werd een oud Pan-Am 377 verbouwd; werd een 5 meter lang rompdeel van een BOAC 377 achter de vleugel gezet en werd de achterkant zo geconstrueerd dat deze volledig kon wegklappen. Zijn uiterlijk gaf het al snel de naam Pregnant Guppy.
Toen men besefte dat 1 vliegtuig niet genoeg was; werden er nog 5 (grotere) Super Guppy's gebouwd.
Later zou dit toestel het voorbeeld worden voor Airbus A300-600ST Super Transporter / Beluga en de Boeing 747 LCF Dreamlifter.



De Pregnant Guppy werd in 1979 op Van Nuys Airport in Californië gesloopt.
De 5 Super Guppy's bestaan nog wel; zo staat er een in Tucson, Arizona, een in Brutingthorpe, UK, een bij de Airbus fabriek in Toulouse, een bij de Airbus fabriek in Hamburg en de laatste is nog steeds in service bij NASA en is gestationeerd in El Paso, Texas.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

18 september 1989: de crash van Union de Transports Aériens (UTA) vlucht 772.
De McDonnell Douglas DC-10-30 (N54629, de 93e of 125e (?) DC-10 van de productielijn) was onderweg van Maya-Maya Airport in Congo naar Charles de Gaulle Airport in Parijs met een stop in N'Djamena airport in Tsjaad toen het om 13:59 uur (46 minuten na vertrek uit Tsjaad) explodeerde boven de Sahara ter hoogte van Niger.
Alle 14 crew en 156 passagiers kwamen om.





Onderzoek bracht aan het licht dat een Samsonite koffer met explosieven in Congo was ingeladen; deze bevond zich ten tijde van de ontploffing in cargo hold 13R; aan de rechterkant van het vliegtuig; vlak voor de cargo-door onder de groene deur.

(Foto is nog geen maand voor de crash genomen op LAX)


Uiteindelijk zijn 6 Libiërs in absentia veroordeeld; waaronder Abdullah Senussi; de zwager van Moammar al-Qadhafi. Mogelijk motief was wraak voor de steun van Frankrijk aan Tjsaad tijdens het conflict tussen Tjsaad en Libië.
5 jaar eerder was er ook al een UTA DC-8, die dezelde route vloog, op de luchthaven in Tsjaad door een bom verwoest. Daar vielen geen dodelijke slachtoffers daar deze na een eerder explosie aan boord op tijd konden ontsnappen. Tsjaad legt daar de ook schuld van bij Libië.

In 2007 is midden in de woestijn een memorial opgericht op zo'n 10 kilometer afstand van de crashsite.
Het is opgetrokken uit zwarte stenen die het silhouet van een DC-10 voorstelt (op ware grootte) te midden van een kompas. Verder 170 gebroken spiegels rondom; een voor elk slachtoffer.
Een deel van de rechtervleugel staat rechtop met daarop de namen van de inzittenden.
Het is na Air France vlucht 447 het dodelijkste vliegtuigcrash met een Franse airliner.

Het memorial is te zien op Google Maps.



[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 19-09-2014 02:39:31 ]
pi_144695377
quote:
14s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:26 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Ik ga binnenkort ook maar eens een weekendje Londen doen met de 777
Dit soort korte fifth freedom vluchten zijn sowieso leuk. :) Tijdje terug vloog ook Korean Air Amsterdam-Madrid. Er is ook een tag-on van Singapore Airlines van München naar Manchester.
pi_144697572
Even wat random opmerkingen:

- BA weer naar Kuala Lumpur vliegen met een 777 (verbaasde mij dat BA niet eens naar KUL vloog); en mogelijk trekt MAS nu een dagelijkse A380 van die route terug (ze vliegen tweemaal daags met een A380 op LHR). Dit zal vast effect gaan hebben op de vluchten van KLM naar KUL.

Verder wil MAS binnen een paar jaar (bronnen zeggen binnen 3 jaar) hun 777-200ER's uit faseren zodat ze qua grote toestellen alleen de A380 en A330-300 overhouden.
Hun A330-300 schijnt Amsterdam niet te kunnen halen. Wie weet welke toestellen ze nog gaan bestellen (A350, 787) en of ze überhaupt wel in staat zijn wat nieuws te bestellen. Als er wat nieuws komt duurt dat zeker meer dan 3 jaar voordat ze ermee vliegen.
Dan hou je over een jaar of 3 alleen maar de A380 over die Amsterdam kan halen; het is dus óf de A380 naar Amsterdam of niets.

- Voor de mensen die in november met een van de 3 laatste KLM MD-11 vluchten meegaan ( O-) ); we kunnen zo doorgaan naar Iran voor een van de laatste vluchten van EP-IAC; de laatste Boeing 747SP in commerciële service. Op zondag 23 november zullen zij een speciale farewell vlucht uitvoeren, zo'n 2 weken later zal de EP-IAC uit de vloot gaan; en hiermee de allerlaatste 747SP.

- Gewoon; omdat ze gaaf zijn wat foto's:

I've got the little KLM Fokker Airbus in sight 8)
(HUD van Jetairfly 787 boven de Atlantische Oceaan)



En een verticale F16 van de Iraakse luchtmacht:
pi_144716885
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 16:48 schreef Iemand91 het volgende:
Even wat random opmerkingen:

Verder wil MAS binnen een paar jaar (bronnen zeggen binnen 3 jaar) hun 777-200ER's uit faseren zodat ze qua grote toestellen alleen de A380 en A330-300 overhouden.
Hun A330-300 schijnt Amsterdam niet te kunnen halen. Wie weet welke toestellen ze nog gaan bestellen (A350, 787) en of ze überhaupt wel in staat zijn wat nieuws te bestellen. Als er wat nieuws komt duurt dat zeker meer dan 3 jaar voordat ze ermee vliegen.

Misschien Amsterdam als tag-on vanuit Istanbul met een a330? Vraag me af of er draagvlak is voor de A380 van Malaysia op Amsterdam. Het is bekend dat Amsterdam niet echt een premium route is voor de meeste maatschappijen.
  zaterdag 20 september 2014 @ 11:09:10 #173
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_144717662
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 22:39 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Deze is mooi! O+

Bij zulk soort beelden hoop ik serieus dat we in november ook de mogelijkheid hebben om naar buiten te kijken. O-)

Vond deze ook wel erg geslaagd ja :). Moet je net mazzel mee hebben, vaak is het wolkendek te dik dus gaat de piloot er sowieso niet doorheen. Daarnaast moet je ook een piloot hebben die het überhaupt durft.

Maatje van me is zelf piloot en doet af en toe een nachtvaart, krijg je dus dit soort foto's :









Nachtvaarten worden overigens relatief weinig gedaan, je mag namelijk wel opstijgen in het donker maar niet landen. Je bent dus sowieso +-6/7uur onderweg. Boven Duitsland mag je dan weer niet nachtvaren, en je wil uiteraard ook niet boven de zee uitkomen.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_144737988
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 10:30 schreef Leatherface het volgende:
Misschien Amsterdam als tag-on vanuit Istanbul met een a330? Vraag me af of er draagvlak is voor de A380 van Malaysia op Amsterdam. Het is bekend dat Amsterdam niet echt een premium route is voor de meeste maatschappijen.
Kan, ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het gaat worden. Dat het anders gaat worden is dus wel iets wat vaststaat (immers geen 777's meer over een jaar of twee en A330's die het niet non-stop halen).

Op een ander bekend forum bracht ik ook een idee op; KLM die stopt met vliegen naar Kuala Lumpur en MAS hun 777 vlucht vervangt voor een A380 en zo beide vluchten opvangt door met 1 A380 te vliegen.
KLM vliegt met 772; dus (straks; na ombouw) 34 business en 282 economy (incl. 40 economy plus)
MAS eveneens met 777, dus 35 business en 247 economy.
Samen dus 69 business en 529 economy.
Een MAS A380 vervoert 66 business en 420 economy. Plus dus 8 first.

Wel een serieus hit op aantal economy-passagiers, maar het zou kunnen, in laagseizoen bijvoorbeeld Desnoods met een 2e vlucht van KLM in het hoogseizoen.

Ach, 't is maar een idee.
quote:
99s.gif Op zaterdag 20 september 2014 11:09 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Vond deze ook wel erg geslaagd ja :). Moet je net mazzel mee hebben, vaak is het wolkendek te dik dus gaat de piloot er sowieso niet doorheen. Daarnaast moet je ook een piloot hebben die het überhaupt durft.

Maatje van me is zelf piloot en doet af en toe een nachtvaart, krijg je dus dit soort foto's :

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Nachtvaarten worden overigens relatief weinig gedaan, je mag namelijk wel opstijgen in het donker maar niet landen. Je bent dus sowieso +-6/7uur onderweg. Boven Duitsland mag je dan weer niet nachtvaren, en je wil uiteraard ook niet boven de zee uitkomen.
Heel gaaf; lijkt me een heel aparte ervaring om in stilte zo boven donker Nederland te zweven. :Y
pi_144742044
Op 15 april 2015 bestaat Lufthansa 60 jaar. Ter ere van dit jubileum lijken ze een 747-8 (en wel de 17e, D-ABYS lijkt me dus) in '70's retro livery laten rondvliegen.

Dus zo'n livery...


...op zo'n kist. Zou gaaf zijn.



En ach; omdat het zo'n gigantisch mooie plaat is 8) :


Wanneer in in 2019 KLM 100 jaar oud is (als eerste vliegmaatschappij ter wereld) en bovendien rond diezelfde tijd de laatste 747's weg gaan ( ;( ); laten ze dan ook maar een 747 in retro livery rondvliegen :9~ :



En nog een laatste heads up; over zo'n 30/32 uur (0730z/0930lt ?) vertrekt Amy Johnson voor haar een-na-laatste vlucht. De ruim 20 jaar oude/jonge PH-KCA vertrekt op maandagmorgen als KL9865 naar Atlanta; hierna zal ze haar allerlaatste vlucht uitvoeren naar Bob Sikes Airport in Florida. ;w




Was eigenlijk van plan om deze week nog even naar Schiphol te gaan; maar dat is helaas niet gelukt.
pi_144769838
Vandaag met Garuda teruggevlogen vanaf Gatwick naar Amsterdam. Economy Class bijna volledig gevuld (rest niet gezien), dat viel me heel erg mee na de eerdere verhalen hier, meerderheid had als bestemming Amsterdam dus die goedkope tarieven helpen wel. Prima vlucht gehad, je bent er echt zo.
pi_144775770
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 01:39 schreef Iemand91 het volgende:
En nog een laatste heads up; over zo'n 30/32 uur (0730z/0930lt ?) vertrekt Amy Johnson voor haar een-na-laatste vlucht. De ruim 20 jaar oude/jonge PH-KCA vertrekt op maandagmorgen als KL9865 naar Atlanta; hierna zal ze haar allerlaatste vlucht uitvoeren naar Bob Sikes Airport in Florida. ;w
Wordt 09:30 uur dat ze vertrekt.
quote:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Was eigenlijk van plan om deze week nog even naar Schiphol te gaan; maar dat is helaas niet gelukt.
En nog een van vandaag

pi_144783780
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 23:40 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Wordt 09:30 uur dat ze vertrekt.

[..]

En nog een van vandaag [ afbeelding ]

[ afbeelding ]
En van Flightradar verdwenen boven de Atlantische Oceaan. Vanmorgen bij vertrek

Bron: Scramble.


Holy SHITBALLS :o




[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 22-09-2014 12:04:53 ]
pi_144786222
En ik heb afgelopen vrijdag de oversteek naar Gatwick gemaakt met Garuda. Fijn vluchtje, en met de prijzen die ze voor deze vlucht aanbieden een prima alternatief voor weekendbreakers. Hier een video impressie:


De terugweg verliep chaotisch. Ik vloog vanaf Southend met Easyjet, maar door een megavertraging met mijn trein vanuit Londen moest ik bij aankomst voor mijn leven rennen om dat vliegtuig nog te kunnen halen (ik en ruim 20 anderen die uit die trein stapten :') ), maar gelukkig ben je vanaf het station direct in de terminal en het boarden was gelukkig nog maar net begonnen. Met een ongelofelijk fieuw gevoel was ik binnen 40 minuutjes weer thuis. :)
diseased rhinoceros pizzle
pi_144790474
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 13:17 schreef Flylib het volgende:
En ik heb afgelopen vrijdag de oversteek naar Gatwick gemaakt met Garuda. Fijn vluchtje, en met de prijzen die ze voor deze vlucht aanbieden een prima alternatief voor weekendbreakers. Hier een video impressie:


De terugweg verliep chaotisch. Ik vloog vanaf Southend met Easyjet, maar door een megavertraging met mijn trein vanuit Londen moest ik bij aankomst voor mijn leven rennen om dat vliegtuig nog te kunnen halen (ik en ruim 20 anderen die uit die trein stapten :') ), maar gelukkig ben je vanaf het station direct in de terminal en het boarden was gelukkig nog maar net begonnen. Met een ongelofelijk fieuw gevoel was ik binnen 40 minuutjes weer thuis. :)
Sommigen maken er een hobby van om een complete vlucht te filmen.

pi_144795696
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 13:17 schreef Flylib het volgende:
En ik heb afgelopen vrijdag de oversteek naar Gatwick gemaakt met Garuda. Fijn vluchtje, en met de prijzen die ze voor deze vlucht aanbieden een prima alternatief voor weekendbreakers. Hier een video impressie:


De terugweg verliep chaotisch. Ik vloog vanaf Southend met Easyjet, maar door een megavertraging met mijn trein vanuit Londen moest ik bij aankomst voor mijn leven rennen om dat vliegtuig nog te kunnen halen (ik en ruim 20 anderen die uit die trein stapten :') ), maar gelukkig ben je vanaf het station direct in de terminal en het boarden was gelukkig nog maar net begonnen. Met een ongelofelijk fieuw gevoel was ik binnen 40 minuutjes weer thuis. :)
Ik had een maand of twee geleden nog een kort binnenlands vluchtje gemaakt in Indonesië met Garuda. Was goed te doen. Een entertaimentscherm met touch screen heb ik bij Singapore Airlines nog niet gezien.
pi_144796875
PH-KCA heeft overigens de landing ingezet bij Atlanta. Vertrek vanmorgen:








Voor de geïnteresseerden; onderstaande jongen komt morgen op Schiphol; vracht heeft te maken met European Space Research and Technology Centre (ESTEC). Komt van Gostomel Airport bij Kiev; de thuisbasis van Antonov.
Verwachte aankomsttijd is 10:00 uur en vertrektijd 22:00 uur. Gaat om UR-82008.
De kist komt hier op Schiphol te staan.



[ Bericht 23% gewijzigd door Iemand91 op 22-09-2014 20:38:56 ]
pi_144801027
Bye bye md-11:(
Geniet van het leven:):)
pi_144802413
En ze is vertrokken vanaf Atlanta voor haar allerlaatste vlucht...


EDIT @ 21:31 uur: en Amy heeft voor de laatste keer haar wielen op de baan gezet...

[ Bericht 45% gewijzigd door Iemand91 op 22-09-2014 21:31:46 ]
pi_144806660
Zoals beloofd wat foto's van PH-BQB in baai 2 in Hangar 14 voor de economy class modificatie:










Links de oude Recaro stoelen en rechts de nieuwe stoelen met witte achterkant.


Wel grappig om te zien; de main landing gears worden verwijderd. de middelste 2 wielen zijn verwijderd aan elke gear zodat de bogies van de strut verwijderd konden worden. De struts hangen nog onder het vliegtuig.



[ Bericht 0% gewijzigd door blingbling11 op 22-09-2014 23:27:19 ]
pi_144807124
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 22:26 schreef blingbling11 het volgende:
Zoals beloofd wat foto's van PH-BQB in baai 2 in Hangar 14 voor de economy class modificatie:
Ik zie rijen met 4 stoelen; dus het wordt inderdaad 3-4-3 achterin de 777-200's...
  dinsdag 23 september 2014 @ 02:23:53 #187
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_144812338
Wat doen ze met de oude stoelen eigenlijk? Staat vast leuk op menig jongenskamer :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_144812386
Flinke IFE schermen, altijd goed :) Alleen een beetje jammer van de 3-4-3, maar dat was te verwachten.
diseased rhinoceros pizzle
pi_144812565
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 02:32 schreef Flylib het volgende:
Flinke IFE schermen, altijd goed :) Alleen een beetje jammer van de 3-4-3, maar dat was te verwachten.
Cathay gaat toch met een 777-300ER in een 3-3-3 op Amsterdam vliegen als straks de A340 eruit is. Dat maakt de keuze voor mij nog gemakkelijker.
pi_144812744
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 02:23 schreef flipsen het volgende:
Wat doen ze met de oude stoelen eigenlijk? Staat vast leuk op menig jongenskamer :P
Niet zeker van, maar volgens mij worden ze op de surplus markt gebracht.
pi_144815415
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 03:17 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Cathay gaat toch met een 777-300ER in een 3-3-3 op Amsterdam vliegen als straks de A340 eruit is. Dat maakt de keuze voor mij nog gemakkelijker.
Met die shell seats waarvan de rugleuning niet verstelbaar is, of met gewone reclinable stoelen in de Cathay 777?
pi_144816031
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:18 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Met die shell seats waarvan de rugleuning niet verstelbaar is, of met gewone reclinable stoelen in de Cathay 777?
Ik vlieg nog met de 340 komende maand, wat ik zo snel lees is dat de 300ER de nieuwe stoelen heeft en dat CX is afgestapt van de fixed shell.
pi_144816055
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:46 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Ik vlieg nog met de 340 komende maand, wat ik zo snel lees is dat de 300ER de nieuwe stoelen heeft en dat CX is afgestapt van de fixed shell.
Die fixed shell vind ik prima voor een vlucht van maximaal vier uur, zoals HK - Bali. Maar op een afstand als Amsterdam - HK wordt het toch wel oncomfortabel.
pi_144820854
Zou wel handig als er een lijstje beschikbaar komt van luchtvaartmaatschappijen die nog gewoon een 3-3-3 configuratie in hun 777's hebben. Net zoals die site over actuele A380 vluchten. Scheelt het doorpluizen van Seatguru e.d. Dan weet je welke maatschappijen je moet vermijden als je de keus hebt :P
diseased rhinoceros pizzle
pi_144824371
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 13:32 schreef Flylib het volgende:
Zou wel handig als er een lijstje beschikbaar komt van luchtvaartmaatschappijen die nog gewoon een 3-3-3 configuratie in hun 777's hebben. Net zoals die site over actuele A380 vluchten. Scheelt het doorpluizen van Seatguru e.d. Dan weet je welke maatschappijen je moet vermijden als je de keus hebt :P
Als je een bepaalde route vliegt hou je toch maar enkele maatschappijen over; dan kun je snel zien op seatguru hoe hun seatplan eruit ziet. ;)
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 18:45 schreef Iemand91 het volgende:
Voor de geïnteresseerden; onderstaande jongen komt morgen op Schiphol; vracht heeft te maken met European Space Research and Technology Centre (ESTEC). Komt van Gostomel Airport bij Kiev; de thuisbasis van Antonov.
Verwachte aankomsttijd is 10:00 uur en vertrektijd 22:00 uur. Gaat om UR-82008.
De kist komt hier op Schiphol te staan.


Het is UR-82007 geworden en heeft ook een andere plek gekregen, namelijk hier.




[ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 23-09-2014 19:51:55 ]
pi_144853219
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 15:23 schreef Iemand91 het volgende:
Het is UR-82007 geworden en heeft ook een andere plek gekregen, namelijk hier.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En nog wat gave avondshots van Scramble:


pi_144877411
Nog een video van het vertrek van PH-KCA afgelopen maandag:
(van de persoon die ook het vertrek van PH-KCC vastlegde)


En haar allerlaatste landing in Crestview, Florida. Bijschrift is dat ze gelijk ontmanteld zal worden.
Dus of er überhaupt foto's komen van een PH-KCA in Florida...


En nog een oude video van de KLM MD-11's in Victorville.
Oud, omdat in ieder geval 2 MD-11's al gesloopt zijn en er op deze video nog 4 te zien zijn.


En vanwege het 95-jarig bestaan van KLM (7 oktober) krijgen een aantal van de grotere kisten van KLM een speciale decoratie.
Waaronder 1 KLM MD-11, waarschijnlijk PH-KCB
(waar we waarschijnlijk ook de laatste vluchten mee zullen maken op 11 november)
pi_144879550
Vandaag in de geschiedenis:



- 25 september 1978:.
Vlucht 182 van Pacific Southwest Airlines (PSA) is onderweg van Sacramento naar San Diego met een stop in Los Angeles. De vlucht wordt uitgevoerd door een ruim 10 jaar oude Boeing 727-214 (N533PS):



Tijdens de daling naar San Diego wordt de crew gewaarschuwd voor vliegverkeer dat voor hen vliegt.
In het bijzonder een Cessna 172 (N7711G) die daar ILS approaches aan het oefenen was.
De crew van de Boeing bevestigde dit en gaf door dat ze de Cessna in zicht hadden; echter verloren zij al snel het vliegtuig uit het oog. Dit hebben ze vervolgens niet doorgegeven aan de verkeersleiding.
Bovendien had de Cessna zijn koers gewijzigd.

De Boeing was aan het dalen terwijl de Cessna aan het stijgen was; om 09:07 uur in de maandagochtend vlogen ze in elkaar op 790 meter hoogte.



De Cessna werd totaal verwoest en kwam in brokken neer in North Park; een wijk in San Diego. De beide inzittenden overleefden de crash niet.

Van de Boeing werd de rechtervleugel ernstig beschadigd; nu oncontroleerbaar stortte de Boeing verderop neer.
De 7 crew en 128 passagiers overleefden de crash niet.
De laatste woorden op de Cockpit Voice Recorder was van een onbekende stem: "Ma, I love ya".
Bovendien vonden op de grond nog eens 7 mensen (waaronder 2 kinderen) de dood; 22 huizen werden verwoest.



De crashsite was luguber; lichamen waren overal verspreid; veelal niet compleet.
Daarbij zat San Diego midden in een hittegolf met temperaturen tot zo'n 37 graden.



Het is de dodelijkste vliegtuigcrash ooit in Californië, en tot de crash van American Airlines vlucht 191 met een DC-10 een paar maanden later (zie m'n bericht daarover hier) de dodelijkste crash boven Amerikaans grondgebied.

Jack Ridout had ook op deze vlucht moeten zitten. Hij verbleef bij een vriend in Los Angeles en zou op maandagochtend met PSA 182 naar huis in San Diego gaan. De airconditioning bij zijn vriend werkte echte niet (tijdens hittegolf) en hij hield het niet meer uit; hij ging zondagavond nog naar huis en gaf zijn stoel op deze vlucht op.
Jack Ridout was een passagier van Pan Am vlucht 1736; de vlucht die ruim een jaar eerder op Tenerife was verongelukt en hij met brandwonden aan was ontsnapt...

Fotograaf Hans Wendt was aanwezig bij een outdoor persevenement en wist bovenstaande 2 foto's te maken.
Whoopi Goldberg (op dat moment nog niet bekend) was aan het werk als serveerster in een restaurant en zag het gebeuren. Jarenlang wilde zij niet vliegen. Pas onlangs begon ze weer met vliegen (ze moest wel voor de Sister Act productie in Londen).



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 25-09-2014 11:40:51 ]
pi_144880161
Dat is trouwens ook wel een verschrikkelijk nare foto zeg! :o
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_144886891
En in Crestview laten ze er geen gras overgroeien...






abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')